60. schôdza

15.3.2022 - 30.3.2022
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie s faktickou poznámkou

22.3.2022 o 16:31 hod.

PaedDr. Mgr.

Miroslav Suja

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:01

Eduard Kočiš
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Veľmi pekne ďakujem za slovo, pán podpredseda. Pán kolega Krúpa, vo svojej rozprave ste toho povedal dosť veľa, čiže dve minúty vo faktickej poznámke sú dosť krátky čas, aby som stihol zareagovať na všetko, ale skúsim sa dotknúť dvoch najväčších problémov.
Áno, v tomto vašom zákone, ktorý tuná je predkladaný v skrátenom legislatívnom konaní, je časť, je stať o Aliancii a k tomu naozaj máme obrovské výhrady. Už keď tuná pán minister Sulík to minulý týždeň predkladal namiesto pána ministra Mikulca, sme tieto naše výhrady dali jasne najavo, že tejto bod tohto zákona je značne problematický a máme k nemu obrovské výhrady.
Tak ako povedal kolega Miro Suja, čo vám bránilo spraviť z dvoch zákonov v skrátenom legislatívnom konaní tri, tento ste mohli dať úplne samostatne, mohli ste nás z tejto problematiky vyňať a tento zákon o pomoci v rámci Slovenskej republiky ukrajinskej strane by prešiel podľa môjho skromného názoru úplne jednohla... jednohlasne, jednoznačne, bez okolkov, bez prehnanej emócie, bez prehnanej a zdĺhavej diskusie.
Čo sa týka, pán kolega Krúpa, mimovládnych organizácií, bývalá vláda dala mimoriad... mimovládnym organizáciám niečo okolo 60 mil. eur. Ja si myslím, že táto vláda dala mimovládnym organizáciám oveľa viac. Či sú tieto finančné prostriedky využívané správne, či sú využívané nesprávne, či sú relevantné, či sú použiteľné a používané tam, kde by používané mali byť, to je možno na siahodlhú diskusiu a ťažko sa k tejto problematike vyjadrovať nejakým krátkym časovým sledom, pretože problematika mimovládnych organizácií, to je naozaj samostatný bod programu možno aj na týždňovú schôdzu.
Ale naozaj nehádžem, nehádzal som a nikdy nebudem hádzať všetky mimovládne organizácie do jedného vreca, sú tam dobré, ale aj zlé.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

22.3.2022 o 16:01 hod.

Mgr.

Eduard Kočiš

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:03

Martin Beluský
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo. Pán poslanec Krúpa, len taká technická poznámka, vy nemusíte čakať na to, kým bude pozmeňovák zverejnený, ono stačí keď ho, keď ho dáte na zverejnenie, a môžete kľudne ho prečítať aj bez toho, že by ešte nebol zverejnený. Ale to len taká poznámka.
Vy ste tam útočili potom aj na nás teda, že predkladáme nejaké hlúpe zákony, alebo teda populistické alebo neviem, ako ste to povedali. Ja som si len tak v rýchlosti pozrel niektoré zákony a našiel som tam osem zákonov, ktoré boli čisto odborné, rozpočtovo neutrálne, ktoré by pomáhali vždycky nejakým, nejakej skupine ľudí. Ak... nebudem ich teraz konkrétne menovať, lebo nemám to zapotreby, sa tu teraz vyťahovať, nejaké veci, ale keď máte záujme, kľudne si to s vami prejdem. Môžte sa niečím kľudne inšpirovať.
Ale ešte jednu vec som chcel povedať, pán poslanec, lebo vy by ste mali podľa rokovacieho poriadku aj nejak odôvodniť ten pozmeňovák. Vy ste prečítali len to legislatívne znenie, ja to, samozrejme, vidím na tej stránke. Ale keby ste mohli tiež nejak možno aj v záverečnom slove nejak zhrnúť v krátkosti tie dôvody alebo tie zmeny, aby sme teda mali ucelenú predstavu, o čom budeme o piatej hlasovať.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

22.3.2022 o 16:03 hod.

Ing. PhD.

Martin Beluský

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:04

Stanislav Mizík
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo. Pán Krúpa, už som sa zľakol, že na mňa zabudnete. No ďakujem za reklamu. Aj negatívna reklama je reklama. A teraz poviem to, čo som už povedal stokrát tu v parlamente. Vraveli ste o tom covide.
Takže, veľavážený sluha jastrabov z NATO, pomrieť ľudí ste nechali vy, vaša vláda. Vy ste od začiatku tzv. pandémie mali nezmyselné opatrenia, ktoré boli k ničomu, ako sa uká... ako ukázal počet mŕtvych. To znamená, rúška, druhé SNP, testovanie, kde nakazení a nenakazení cestovali v autách či v autobusoch spolu, a potom boli nakazení všetci. A liečba? No bola. Cez telefón. A aká liečba? Aké lieky? No žiadne lieky. Iba rada – berte Paralen a pite čajík a volajte, keď bude zle. No ľudia volali, keď bolo zle, ale, žiaľ, rozvinutý zápal pľúc, to už je veľký problém a častokrát exitus. Poznám množstvo obetí takéhoto liečenia. Priamo z môjho okolia, pán Krúpa. A tiež veľa ťažko chorých a mŕtvych po treťom očkovaní. Konkrétne aj moji kamaráti, ktorí boli takí hlúpi, a potom zomreli po treťom očkovaní a na covid. (Zaznievanie gongu.)
Veľmi ste sa, pán Krúpa, zavzdušnil. Myslel som si, že keď tu nemáte svojho parťáka Naďa, budete O. K., že tu sedí pán Mikulec, že budete kľudnejší. Nuž zmýlil som sa, ale mýliť sa je ľudské.
A o tých zákonoch nezmyselných, čo ste vravel, že opozícia dáva, konkrétne aj my, tak to vám pekne, slušne povedal pán Beluský. Ja by som taký slušný nebol.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

22.3.2022 o 16:04 hod.

Mgr.

Stanislav Mizík

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:06

Juraj Krúpa
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Áno. Ďakujem veľmi pekne všetkým za ich faktické poznámky alebo pripomienky. Ja by som len chcel vysvetliť kolegom, že tento návrh zákona sa volá, že zákon o niektorých ďalších opatreniach v súvislosti so situáciou na Ukrajine, čiže v tomto balíku je niekoľko návrhov, ktoré prichádzajú z dielní rôznych ministerstiev. Je tu aj ministerstvo zdravotníctva v tomto balíku, ministerstvo kultúry, ministerstvo vnútra, ministerstvo hospodárstva. Prečo by tam nemalo byť aj ministerstvo obrany? To už nie je akože súčasťou vlády? Alebo len preto, lebo je tam niečo v tom kontexte ohľadne Aliancie a aliančných opatrení. Veď aj to je pre nás aj v kontexte situácie na Ukrajine. Čiže vy si zase len selektujete to, čo vám vadí. A to je presne ten selektívny prístup, že si vyberáte len to, čo vám, čo potrebujete, a to, čo nepotrebujete alebo čo sa vám nepáči, tak to už potom interpretujete po svojom a častokrát to je mimo reality a mimo faktov.
Čo sa týka tých opozičných návrhov, pán poslanec Suja, ja, ja, viete čo, ja s vami súhlasím. Úprimne, mne je osobne tá formulka s tými opozičnými návrhmi v tej koaličnej zmluve nie úplne stopercentne sedí, pretože častokrát, alebo viem si predstaviť aj situácie, kedy opozícia príde s dobrým návrhom a viem, že by sme si ho buď mohli osvojiť, alebo nejakým spôsobom s ním ďalej pracovať. Toto je tu už ale taká tradícia od nejakých 90. rokov a doteraz sa to nejakým spôsobom nepodarilo prelomiť, a ja som presvedčený, že sa to nepodarí prelomiť nikomu. Bohužiaľ. Možnože jedného dňa, keď tu budeme mať takúto situáciu, akú sme tu mali my, a budeme sa vedieť dať dokopy, a teraz sa nejakým spôsobom postaviť takýmto hrozbám, ktorým čelíme spoločne, tak možno aj spoločne budeme vedieť prekonať takéto...
Bohužiaľ, už ďalej viac nestíham.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

22.3.2022 o 16:06 hod.

PhDr.

Juraj Krúpa

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 16:06

Roman Mikulec
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo. Chcem poďakovať na úvod aj mnohým, ktorí tu spomenuli, čo všetko robí vláda, čo všetko robí štát, čo všetko robia dobrovoľníci na hranici, a na to, aby sme naozaj všetci pomohli Ukrajincom. Ja myslím, že štát sme my všetci, a ja to hovorím veľmi často, že toto nie je úsilie jedného človeka ani jedného rezortu, toto je úsilie nás všetkých, a myslím, že každému, kto pomáha, každému, kto vyjadril solidaritu, kto prišiel s nejakým konštruktívnym nápadom, patrí úprimná vďaka.
A ja aj touto cestou chcem poďakovať naozaj všetkým dobrovoľníkom, ktorí na tých hraniciach od začiatku pomáhali a urobili tam úžasnú prácu.
Ale chcem jedným dychom dodať, že častokrát pri tých vašich príspevkoch dnes ako keby sa zabudlo, že tá hranica predsa bola stále a stále aj je zabezpečená hlavne zložkami štátu. A to sú príslušníci Policajného zboru, momentálne, samozrejme, Hasičského záchranného zboru, Finančnej správy a tak ďalej.
Samozrejme, že ten celý mechanizmus postupne sa nastavil do stavu, ktorý funguje dnes. A áno, tak ako tu aj odznelo od mnohých, ktorí majú oveľa väčšie skúsenosti s dobrovoľníctvom, ako ich mám ja, povedali, tak to funguje, že dobrovoľnícke organizácie, ktoré majú svoje mechanizmy práve preto, že chodia pomáhať ľuďom v krízových situáciách, majú úplne iné mechanizmy, ako má štát. A na tú tie dobrovoľnícke organizácie a patrí im za to vďaka.
A teraz kritika k tomu, že či sme zazmluvnili nejakú firmu, no áno, zazmluvnili práve preto, že sme dostávali veľmi veľa podnetov aj od tých dobrovoľníkov, že sú unavení a že by potrebovali, aby teda nejakým spôsobom sme ich odbremenili. No tak sme ich aj týmto spôsobom odbremenili, a preto sme podpísali zmluvy. Ale nie je tu, bohužiaľ, ani pán Suja, ani pán Mazurek, ktorí tu šírili klamstvá, tak ako to robia stále, pretože nie, nebola to zmluva s firmou bratislavskou, nebolo to ani zmluva na to, aby nejaká firma vozila stravu z Bratislavy na východnú hranicu, ale je to rámcová zmluva, ktorá bola podpísaná s firmou lokálnou, tak ako tu bolo aj uvedené, myslím, že to bolo zo Starej Ľubovne, a za cenu 5 euro s tým, samozrejme, bez DPH, s tým, že budú vyplatené len tie stravné jednotky, ktoré budú reálne vydané. Je zabezpečený systém na to, aby bola aj kontrola.
Takže nešírte tieto klamstvá, a áno, v tomto zmysle si robíte politické body na tom, že štát v spolupráci aj s dobrovoľníkmi, pretože my ich tam máme stále, tých dobrovoľníkov, a my s nimi rátame aj do budúcna, a áno, je aj mechanizmus na to, aby aj dobrovoľníci vedeli požiadať štát o preplatenie určitých nákladov, oprávnených nákladov, ktoré mali alebo majú, alebo budú mať na to, aby odstránili alebo pomáhali odstrániť následky krízy. Toto umožňuje zákon o civilnej ochrane a to dávam do pozornosti ako jednu z vecí, ktorá sa, samozrejme, netýka priamo tejto novely alebo tohto zákona, ktorá, ktorá je tu dnes v parlamente.
Nebudem sa vracať k tým veciam, ktoré tu už za mňa spomenul môj kolega z vlády pán minister hospodárstva, čo všetko vláda urobila, robí, a myslím si, že aj bude robiť, a nielen preto, aby pomohla Ukrajincom utekajúcim pred vojnou, ktorú si nikto z nás nevymyslel, dámy a páni, toto je výmysel Putina, Vladimíra Putina a jeho ľudí a jeho verchušky, ktorú má v Kremli, a, mimochodom, s ktorým, niektorí vaši aj poslaneckí a asistenti pomáhali vyzvedať informácie pre nich.
Chcem ešte podotknúť aj to jedno klamstvo, ktoré tu spomenul pán Mazurek, a o tom, že ja, alebo teda Slovenská republika podporila v Európskej únii nejaký zákon, resp. nariadenie o tom, že ideme pomáhať afganským utečencom. Absolútne klamstvo. Práveže Slovenská republika je veľmi konzistentná už dlhodobo k tomu, že odmietame akékoľvek povinné kvóty, odmietame akékoľvek relokácie, ale tomu by ste museli, páni z ľavého, alebo teda po mojej ľavici, rozumieť trošku. Nie, nejdeme riešiť žiadnych utečencov z Afganistanu a práve na podnet Slovenskej republiky, ktorá prijala svoju národnú legislatívu a predstavila dočasné útočisko, Európska únia iniciovala mechanizmus poskytnutia dočasného útočiska v rámci celej Európskej únie. A len preto, že Slovenská republika bola neoblomná, tak sa do celého mechanizmu nedostali niektoré návrhy iných krajín, ktorí chceli byť ešte oveľa solidárnejší, ako chcela byť Slovenská republika.
Takže, prosím vás pekne, neklamte, nezavádzajte. A keď chcete pomáhať, tak sa pridajte k tým, ktorí pomáhajú a ktorí naozaj chcú pomáhať, pretože viete, ako hovorí jedno príslovie, buď si súčasťou problému, alebo si súčasťou riešenia.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

22.3.2022 o 16:06 hod.

Ing.

Roman Mikulec

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 16:14

Juraj Krúpa
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem. Ja len som chcel ešte odpovedať pánovi Beluskému, lebo som to vo faktickej poznámke nestihol.
Tento pozmeňujúci návrh, tie dva prvé body sú vyslovene legislatívnotechnického charakteru a ten ďalší bod, je to vlastne z dielne ministerstva financií, ktoré konalo takto na základe požiadavky obcí a miest, ktoré ho požiadali, aby oddialil vlastne tú registráciu tých odídencov, čo sa týka ubytovania, z marca na apríl, lebo to obce nebudú stíhať. Čiže o tomto je celý ten pozmeňovák.
Ďakujem veľmi pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

22.3.2022 o 16:14 hod.

PhDr.

Juraj Krúpa

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 16:15

Richard Sulík
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Dámy a páni, tento vládny návrh zákona je v skrátenom konaní. Bol som tu v piatok, kedy som predniesol návrh na samotné skrátené konanie, teraz idem k zákonu.
Cieľom návrhu tohto zákona, máme tu viacero cieľov, ale všeobecne je posilniť a zefektívniť prvky cenovej regulácie na trhu dodávok elektriny a plynu pre odberateľov elektriny v domácnosti, odberateľov plynu v domácnosti a tzv. malé podniky, tam je to kritérium 30 MWh elektriky, teda elektrických alebo 100 MWh tepelných ročnej spotreby.
Návrh zákona prináša rozšírenie okruhu cenovo regulovaných subjektov v elektroenergetike a v plynárenstve o tých odberateľov, ktorí nie sú domácnosti, ale prevádzkujú zariadenia, napríklad sociálnych služieb alebo tzv. domové kotolne. Im vlastne dávame na výber, že si povedia, dobre, nechcem sa musieť o to starať, nechcem tu špekulovať, chcem sa stať regulovaným subjektom a mám istotu, že tí veľkí hráči na trhu nakúpili včas plynu.
Toto je úplne konkrétna pomoc, s ktorou dochádzame. To hovorím na margo toho, lebo páni tu z prvej rady (povedané so smiechom), teda všetci nejak kolektívne vyklidili priestor, tak dokola tvrdia, že vláda nič nerobí, no tak toto je jeden z dosť veľkého množstva krokov, kde vláda niečo robí, a konkrétne teda chceme zabrániť tomu, aby budúci rok sa opakovalo to, čo tento rok, že približne 940 domových kotolní, lebo si nenakúpili plyn, tak zrazu boli na holičkách vlastným zavinením, to treba povedať. Oni veľmi dobre vedeli, že sú neregulovaní, lebo veď sa tam sami mnohokrát chceli dostať.
No ale zároveň cieľom návrhu je taktiež posilniť bezpečnosť dodávok elektriny a plynu prostredníctvom inštitútu dodávateľa poslednej inštancie a okamžite podporiť rozsiahly, ale aj kontrolovaný, kontrolovaný rozvoj lokálnych zdrojov z obnoviteľných zdrojov energie. To znamená, domy si budú môcť alebo rodinné domy, alebo aj iné subjekty nainštalovať solárne články, fotovoltaické články, a keď vyprodukujú elektrinu, budú si to môcť nainštalovať do takého výkonu, ako majú hlavný istič, to je dôležité, a keď na nich, keď si to, keď budú mať prebytok, tak majú právo to dávať do siete.
Toto sú také opatrenia, ktoré, samozrejme, no nie je to natoľko sexi, ako sa fotiť niekde v Uble, robiť selfíčka, nie je to ani natoľko vhodné do večerných správ, ale toto je pomoc, ktorá reálne pomáha. Nie, nepomôže spätne, to nie, ale tým, že je to v skrátenom konaní, tak pomôže ihneď, ale hlavne bude pomáhať dlhodobo. Je to systémové opatrenie. Nie je to žiadne hektické, teraz hŕŕ, rýchlo tu poďme neviem čo robiť. Toto je systémové opatrenie, je to premyslené opatrenie, chceli sme ho robiť tak či tak, akurát ho teraz vyťahujeme z toho veľkého energetického balíčka, tzv. zimný balíček, ktorý robíme kvôli Európskej únii, vyťahujeme, dávame to teraz v skrátenom konaní, aby mohlo, aby táto pomoc mohla byť účinná ihneď.
Ďakujem vám pekne za pozornosť a chcem vás poprosiť o podporu tohto zákona.
Ďakujem.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

22.3.2022 o 16:15 hod.

Ing.

Richard Sulík

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 16:19

Radovan Kazda
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem. Vážený pán predsedajúci, podávam informáciu o výsledku prerokovania vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 250/2012 Z. z. o regulácii v sieťových odvetviach v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 952), v druhom čítaní.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 1339 z 18. marca 2022 pridelila predmetný návrh zákona na prerokovanie ústavnoprávnemu výboru a výboru pre hospodárske záležitosti. Určila zároveň výbor pre hospodárske záležitosti ako gestorský výbor a lehoty na prerokovanie predmetného vládneho návrhu zákona v druhom čítaní vo výboroch.
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky, ktorí nie sú členmi výborov, ktorým bol návrh zákona pridelený, neoznámili gestorskému výboru v určenej lehote žiadne stanovisko k predmetnému návrhu zákona podľa § 75 ods. 2 rokovacieho poriadku.
Návrh zákona odporučil Národnej rade schváliť ústavnoprávny výbor uznesením č. 481 z 22. marca tohto roku. Výbor pre hospodárske záležitosti o predmetnom návrhu nerokoval, pretože podľa § 52 ods. 2 zákona o rokovacom poriadku nebol uznášaniaschopný. Z uznesenia ústavnoprávneho výboru uvedeného pod bodom III tejto správy vyplývajú dva pozmeňujúce a doplňujúce návrhy.
Gestorský výbor o návrhu spoločnej správy k predmetnému návrhu zákona nerokoval, pretože podľa § 52 ods. 2 zákona o rokovacom poriadku nebol uznášaniaschopný.
Predseda výboru pre hospodárske záležitosti ma poveril, aby som na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky informoval o výsledku rokovania výborov.
Pán predsedajúci, otvorte, prosím, rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

22.3.2022 o 16:19 hod.

Ing.

Radovan Kazda

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie 16:22

Milan Mazurek
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážené plénum, tak ako vám bolo povedané, predkladáme tu návrh novely ústavného zákona, teda ústavy ako takej a, samozrejme, následne k tomu aj zákona o podmienkach výkonu volebného práva a jeho cieľ je podľa môjho názoru úplne pochopiteľný pre každého občana Slovenskej republiky, a to, aby za starostov, primátorov a predsedov vyšších územných celkov mohli kandidovať len osoby, ktoré dosiahnu minimálne stredoškolské vzdelanie. Tým sa myslí aspoň učňovka, nemusí to byť, samozrejme, vzdelanie s maturitou.
Ten výsledok je úplne jednoduchý alebo ten návrh zákona, pretože už dnes Slovenská republika čelí zásadnému problému, a to sú doslova desiatky obcí na juhu stredného a východu Slovenska, ktoré vedú, ak nie úplní analfabeti, tak ľudia, ktorí pri skladaní sľubu starostu musia chytať každé tretie slovíčko a nevedia niektoré písmenká.
Každý z vás mi dáte za pravdu, že ak by ste žili v obci, ktorú riadi analfabet alebo človek, ktorý má problém prečítať jednoduché vety, tak je to obrovský problém a určite by sa vám to nepáčilo. O to horší je ale ten problém v tom momente, keď zistíte, že s tým nedokážete nič urobiť, lebo analfabet má veľmi dobré vzťahy v miestnej osade, tam je trikrát-štyrikrát, niekedy aj desaťkrát viac obyvateľov a tí si toho analfabeta bez problémov dookola a dookola volia na základe nejakých príbuzenských, rodinných, vajdovských, bohvie ešte akých vzťahov.
Toto je katastrofálna situácia, kedy sa mnohí občania Slovenskej republiky stávajú rukojemníkmi, a teraz odmyslime si všetky farby pleti, etnicity, národnosti, náboženstvá, toto vôbec nehrá rolu, ale stávajú sa rukojemníkmi starostov, ktorí logicky nemôžu vedieť, ako sa správne a zodpovedne riadi obec, a ani keby mali ten najlepší záujem pri správe vecí verejných, tak ho nemôžu zodpovedne preukázať preto, že tí ľudia nevedia čítať a písať, a o ich celkovom vzdelaní si môžeme maximálne tak pomyslieť čokoľvek nás len napadne.
Toto je problém, ktorý Slovenská republika musí riešiť. Je to problém, ktorý vystal z demografických zmien, kedy veľké časti obyvateľstva, ktoré na východe a juhu stredného Slovenska predovšetkým žijú, ako keby nepokladali vzdelanie za to najdôležitejšie vo svojom živote, nemali záujem nejakým spôsobom sa posúvať. Všetka česť všetkým tým, ktorí sa z tohto prostredia vymanili a rozhodli sa byť plnohodnotnou súčasťou tohto života. To je vec, ktorú každý jeden z nás podporuje, lenže, bohužiaľ, naozaj čelíme veľkým komunitám ľudí, ktorí tieto prvky do svojho života nezapracovali.
No a na základe tohto potrebujeme tento problém akútne riešiť. Dnes sú to desiatky obcí, sám ich mám v okolí niekoľko, ktoré vedú ľudia, ktorým by ste nedali do rúk absolútne nič, nedali by ste im ani bicykel, lebo by si na ňom ublížili, a nedáte im vonkoncom riadiť vašu obec. Vedú ich ľudia, ktorí si takýmto spôsobom získali pod svoju kontrolu celú obec a obecné zastupiteľstvo, častokrát tvoria bratia, bratranci, bratrancovi bratranci a tak ďalej, skrátka rodinný klan. To je niečo neuveriteľné a občania s tým nemôžu nič zmysluplné robiť už len z toho dôvodu, že volebný zákon umožňuje kandidovať úplne každému. To je jedno, či ten človek vyšiel z nejakej osobitnej školy alebo vyšiel z piatej triedy základnej školy, a teda fakt nevedel zrátať ani jednoduchú matematiku, ale dnes riadi obec, lebo mu to zákon umožňuje.
V minulosti tu boli návrhy na to, aby sme tento problém riešili. Boli tu návrhy tuším od SMER-u, ale zastavil ich Ústavný súd v tom zmysle, že požadovanie nejakého vzdelanostného cenzu v rámci kandidatúry na starostu alebo predsedu vyššieho územného celku je v rozpore s Ústavou Slovenskej republiky. Vaša vláda odstránila tento problém tým, že prijala novú zmenu ústavného zákona, tak aby Ústavný súd už naďalej nesmel posudzovať istý nesúlad medzi Ústavou Slovenskej republiky a medzi navrhovanými a schválenými ústavnými zákonmi. Tým pádom sme problém s Ústavným súdom odstránili, a ak priamo do ústavy nastavíme takúto minimálnu podmienku, ktorú bližšie, samozrejme, definuje zákon, tak dosiahneme to, že občania, ktorí naozaj nemajú aspoň učňovku, nebudú môcť riadiť obce a vyššie územné celky.
A na tomto sa podľa môjho názoru zhodne úplne každý jeden obyvateľ, pretože ak by niekto chcel posudzovať takýto prípad a hovoriť, veď je úplne v poriadku, keď si ľudia zvolia za šéfa svojej obce analfabeta, tak to budete určite hovoriť len do momentu, kým v takejto obci nebudete žiť. Kým nezistíte, že ste sa dostali do obrovského problému a môžete zabudnúť na nejaký zmysluplný rozvoj obce, môžete sa stať väzňom, doslova vazalom takéhoto starostu, keď vidíte, ako dlhy obce rastú, ako sa porušujú zákony, ako stavebný zákon a prakticky neplatí, ako si tam robí niekto eldorádo zo spoločného majetku, a ak ho chcete vymeniť, ak tohto človeka chcete nahradiť, no tak máte smolu, lebo má takto pod rukou celú osadu alebo jej významnú časť na to, aby bol opakovane a opakovane zvolený.
A dnes je tento problém o to aktuálnejší, že sa blížia komunálne voľby a z desiatok obcí to môže byť kľudne aj stovky obcí, pretože demografická zmena je zásadná, obrovské množstvo mladých ľudí sa z juhu stredného a východného Slovenska sťahuje preč, na západ alebo do zahraničia. Obrovská populačná explózia v tých najchudobnejších regiónoch a v najproblematickejších osadách zakladá ďalšie a ďalšie problémy do budúcna, ktoré táto vláda síce deklarovala, že bude riešiť, neurobila doteraz absolútne nič s tým, aby sa to nejak pohlo späť. To nerátam, keď ste niekomu postavili dom alebo byt zadarmo, alebo za nejaké minimálne nájomné, to nepokladám za riešenie, lebo to je nezmysel, ale zmysluplné pracovné programy, výstavba nejakej podpory alebo podpora celkovo zamestnanosti v týchto regiónoch a hľadanie práce týmto ľuďom, s tým sa nepohlo absolútne v ničom, absolútne v ničom. Ja viem. teraz poviete, pandémia, vojna, vírus, a tak ďalej, dobre, ja hodnotím faktický stav, a teda chcieť, aby sme zamedzili tejto potenciálnej hrozbe, aby počet takýchto obcí, ktoré vedú ľudia, ktorí by naozaj obec viesť nemali, ktorí by podľa môjho názoru nemali byť ani poslanci, ale ten starosta je predsa o to dôležitejší, počet takýchto obcí môže rásť, ak neprijmeme takýto zmysluplný návrh zákona.
Ja viem, že možno OĽANO s týmto bude mať problém, keď sme videli volebné výsledky a sledovali na to, ako sa dokázala jednotne jedna osada za druhou, z 90, z 80, z 85 % zhodnúť, že to je tá správna voľba, fantastická úroveň demokracie, keď prakticky každý v celej osade má jeden a ten istý názor a nehrá v tom rolu žiaden ekonomický záujem údajne. Pán Pollák nič nevybavil že vraj a len tak spontánne si všetci títo ľudia povedali, poďme voliť OĽANO, každá jedna osada na východe. Fantastický výkon, musím uznať. To by nedal ani David Copperfield, ale už keď tento stav je, podľa môjho názoru v záujme všetkých tých ľudí, ktorí tam žijú, aj slušných ľudí z rôznych menšinových etník je predsa to, aby tá obec bola riadená zmysluplne, zodpovedne, férovo, ekonomicky tak, aby sa tá obec rozvíjala, a nie aby ju riadil nejaký analfabet. To znamená, nechápem alebo neviem si predstaviť, aby niekto mal problém s takýmto návrhom zákona. Nie je niečo také možné.
A keď si myslíte, že sa vás tento problém netýka, keď si myslíte, že ste vzdialení, že sa to týka možno nejakej Žehry, možno nejakej Lomničky, možno nejakej, ja neviem, Stráni pod Tatrami, že sa to týka nejakých obcí tam niekde ďaleko, tak vedzte, že tento problém sa bude len a len ďalej rozširovať a možno čoskoro sa bude týkať aj vašich príbuzných, ktorí napr. žijú na juhu alebo východe Slovenska, že sa čoskoro bude týkať ďalších a ďalších ľudí, a keď je pre vás Slovensko len nejaká malá časť v rámci vášho okolia, tak je to určite veľmi smutné. Slovensko je celé od Skalice až po Ubľu, jednoducho od severu po juh Slovensko, musí byť v záujme poslancov Národnej rady a je v záujme každého jedného obyvateľa aj toho, ktorý nemá to stredoškolské vzdelanie, je v záujme každého jedného obyvateľa, či je akejkoľvek národnosti, akejkoľvek farby pleti, akejkoľvek... nejakého náboženstva, aby obce a vyššie územné celky viedli ľudia, ktorí na to majú aspoň ten minimálny, naozaj najnižší možný predpoklad.
Takže verím, že v záujme obyvateľov Slovenskej republiky podporíte túto zmenu, ak nie, tak prídete s nejakou vlastnou, aby sme sa nemuseli pozerať, ako po voľbách vďaka nečinnosti tejto vlády ďalšie a ďalšie obce ponúkajú na internet videá, kde starosta pri čítaní svojho sľubu nevie vykoktať tri alebo štyri vety, lebo to je tak desivý obraz, že vás veľmi rýchlo prejde zmysel pre humor, a uvedomíte si, do čoho ste sa to zobudili, o to viac, ak v takej obci musíte žiť.
Skryt prepis

Vystúpenie

22.3.2022 o 16:22 hod.

Bc.

Milan Mazurek

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:31

Miroslav Suja
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo, pán predsedajúci. Ja by som len chcel doplniť kolegu Milana Mazureka, že čo sa hovorí o tom stredoškolskom vzdelaní, hovoríme aj o tom nižšom strednom stupni vzdelania, a to je tá dvojročka, ja neviem, ako je odbor 31 až 61, praktická žena, chovateľ hospodárskych zvierat, pomocný murár, hocičo, aby tam boli tie návyky, aby ten človek vedel čítať, písať, aby štát, napríklad ako keď ste delegovali právomoci, alebo ste zatiahli samosprávy do celoplošného testovania, že môžte to takémuto človeku dať, vy si viete predstaviť, že by ste mu dali nejak takto vybaviť človeku, ktorý nevie čítať, nevie písať a je fakt analfabet? Ja si myslím, že normálny, rozumný človek by pri tomto nemal ani rozmýšľať a povie áno. Nie je to v rozpore s ústavou, priatelia, kolegovia, kolegyne, to znamená, že neni tu absolútne žiaden problém, len či to chceme, alebo nechceme.
Ja viem, že možno v tom OĽANO bude problém, a to sa netvárme, že nie, ale sú tu aj iné strany ako OĽANO, ktoré nemali takú veľkú podporu v týchto osadách, a mne je mi to úplne jedno, či to bolo náhoda, alebo nie náhoda, to mne je úplne jedno.
Ale podľa mňa si zaslúžime v 21. storočí mať starostov, ktorí sa vedia podpísať aspoň, no, kolegovia, kolegyne.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

22.3.2022 o 16:31 hod.

PaedDr. Mgr.

Miroslav Suja

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video