60. schôdza
Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge
Vystúpenie v rozprave
23.3.2022 o 16:06 hod.
Mgr.
Vladimíra Marcinková
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne, pán predsedajúci. Ja som vo svojom vystúpení v rozprave vyslovila také želanie, aby diskusia bola pádna, vecná, kultivovaná, slušná, neniesla sa v nejakých ideologických rámcoch, ale niesla sa vo faktoch. A musím povedať, že táto diskusia pre mňa bola naozaj milým zážitkom z toho, ako sa dá dôstojne a kultivovane rozprávať v pléne Národnej rady. Kiež by si niesla pani verejná ochrankyňa práv takúto spomienku z každého jedného predstavovania svojej správy, ktoré, ktoré tu zažila.
Takže vďaka za to, kolegovia, a áno, je škoda, že sme tu v takejto zúženej zostave.
Rozpracované
Vystúpenia
16:05
Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:05
Miroslav KollárĎakujem.
Ďakujem.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
23.3.2022 o 16:05 hod.
Ing.
Miroslav Kollár
Videokanál poslanca
Ďakujem Ondrejovi za poučenie. Vedel som, že si nabehnem na vidly, keď použijem tento prímer a ako som povedal, viac Dostálov na každé ministerstvo za štátneho tajomníka, teda aj na to ministerstvo financií.
Ďakujem.
Rozpracované
16:05
Uvádzajúci uvádza bod 16:05
Mária PatakyováTí z vás, ktorí našli dôvody na slová uznania a pochvaly pre mňa a pre môj tím, ďakujem veľmi pekne....
Tí z vás, ktorí našli dôvody na slová uznania a pochvaly pre mňa a pre môj tím, ďakujem veľmi pekne. Bola to ešte teda tých šesť dní služba, verejná služba a neskutočne obohatila ľudsky aj odborne. A ja musím povedať, že verím na to, verím v to, že Slovensko má na to, aby preklenovalo tie rozdiely, ktoré nás skutočne od seba oddeľujú, a že sme schopní nachádzať riešenia, ktoré budú znamenať vždy zmier aj za cenu kompromisu, ale budú v záujme všetkých občanov Slovenskej republiky a všetkých ľudí, ktorí sa na jej území nachádzajú.
Ďakujem veľmi pekne. (Potlesk.)
Vážený pán predsedajúci, dámy a páni, dovoľte mi poďakovať za tie poznámky, tie postrehy, ktoré v rozprave zazneli. Ja som sa snažila už od prvého zasadnutia pléna v tom zložení po voľbách veľmi starostlivo počúvať tú, tú spätnú väzbu a vnímať ju a snažila som sa ju prenášať do činnosti inštitúcie, ktorú som mala tú česť reprezentovať.
Tí z vás, ktorí našli dôvody na slová uznania a pochvaly pre mňa a pre môj tím, ďakujem veľmi pekne. Bola to ešte teda tých šesť dní služba, verejná služba a neskutočne obohatila ľudsky aj odborne. A ja musím povedať, že verím na to, verím v to, že Slovensko má na to, aby preklenovalo tie rozdiely, ktoré nás skutočne od seba oddeľujú, a že sme schopní nachádzať riešenia, ktoré budú znamenať vždy zmier aj za cenu kompromisu, ale budú v záujme všetkých občanov Slovenskej republiky a všetkých ľudí, ktorí sa na jej území nachádzajú.
Ďakujem veľmi pekne. (Potlesk.)
Rozpracované
16:06
Vystúpenie v rozprave 16:06
Vladimíra MarcinkováTakže vďaka za to, kolegovia, a áno, je škoda, že sme tu v takejto zúženej zostave.
Vystúpenie v rozprave
23.3.2022 o 16:06 hod.
Mgr.
Vladimíra Marcinková
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne, pán predsedajúci. Ja som vo svojom vystúpení v rozprave vyslovila také želanie, aby diskusia bola pádna, vecná, kultivovaná, slušná, neniesla sa v nejakých ideologických rámcoch, ale niesla sa vo faktoch. A musím povedať, že táto diskusia pre mňa bola naozaj milým zážitkom z toho, ako sa dá dôstojne a kultivovane rozprávať v pléne Národnej rady. Kiež by si niesla pani verejná ochrankyňa práv takúto spomienku z každého jedného predstavovania svojej správy, ktoré, ktoré tu zažila.
Takže vďaka za to, kolegovia, a áno, je škoda, že sme tu v takejto zúženej zostave.
Rozpracované
16:06
Vystúpenie s procedurálnym návrhom 16:06
Miroslav SujaVystúpenie s procedurálnym návrhom
23.3.2022 o 16:06 hod.
PaedDr. Mgr.
Miroslav Suja
Videokanál poslanca
Ďakujem, pán predsedajúci, za slovo. V pléne zaznelo, že mali by sme za to, čo všetko robí pani ombudsmanka pre ľudské práva, zatlieskať v stoji, od pána Polláka, lebo že si to zaslúži. Mrzí ma, že nás na to vyzval, a sám ostal sedieť a nezatlieskal jej v stoji. Si myslím, že to je hlboko neúctivé od neho.
Rozpracované
16:06
Vystúpenie v rozprave 16:06
Viera TomanováPani poslankyne, páni poslanci, dovoľte mi v súlade s § 5 ods. 1 zákona 176/2015 Z. z. o komisárovi pre deti a komisárovi pre osoby so zdravotným postihnutím a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov predložiť správu na rokovanie o činnosti za uplynulý rok.
Súčasne by som si vás dovolila poprosiť o to, aby ste túto...
Pani poslankyne, páni poslanci, dovoľte mi v súlade s § 5 ods. 1 zákona 176/2015 Z. z. o komisárovi pre deti a komisárovi pre osoby so zdravotným postihnutím a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov predložiť správu na rokovanie o činnosti za uplynulý rok.
Súčasne by som si vás dovolila poprosiť o to, aby ste túto správu vnímali spolu s mimoriadnou správou, ktorú som vám predložila 3. novembra minulého roku a v ktorej som upozorňovala na závažné porušovania práv značného počtu detí.
Ako som upozorňovala na negatívne dôsledky pandemických opatrení v správe za rok 2020, aj v minulom roku som zaznamenávala závažné negatívne dopady pandémie na deti. So zreteľom na to, že v roku 2020 najviac prípadov, ktoré som riešila, sa týkalo práve alarmujúcich dôsledkov pandemických opatrení na život detí a viedli k porušovaniu alebo ohrozovaniu značného počtu detí, musím konštatovať, že táto situácia pretrvávala aj v roku 2021. Preto som sa viacej sústredila na systémové opatrenia zamerané predovšetkým na ochranu práv detí v súvislosti s vplyvmi opatrení na zabránenie šírenia vírusu SARS-CoV-2.
Napriek zisteniam a negatívnym vplyvom zatvorených škôl na školské deti sa vláda aj v minulom roku rozhodla na dlhšie obdobie deti do škôl nevpustiť. Aj naďalej pretrvávali ťažkosti s dištančným vzdelávaním. Enormné množstvo detí nemalo naďalej prístup k online vzdelávaniu a nemali ďalší prístup k žiadnej inej forme vzdelávania. Mnohé z detí boli vystavené domácemu násiliu. Naviac po otvorení škôl namiesto adresných štrukturovaných, vyrovnávacích plánov, ktoré mali určiť, ako dobehnutie zameškaného učiva nahradiť a s ktorými mohli zmierniť výpadky vedomostí z minulého roku, pristúpili mnohí učitelia k denno-dennému skúšaniu a testovaniu vedomostí žiakov. Tieto vedomosti mnohí žiaci nemohli mať buď z dôvodu spomenutého vylúčenia k online vzdelávaniu, ale aj v dôsledku toho, že nedostatočne pochopili učebnú látku pertraktovávanú metódou online. Táto situácia prispela k frustrácii nejedného žiaka, k prehĺbeniu duševnej nerovnováhy žiakov a častokrát až k ťažkým depresiám.
Okrem toho som po otvorení škôl zistila, že aplikácia viacerých opatrení zameraných na zmierňovanie, zameraných na podmieňovanie vstupu do školy a účasti na prezenčnej výučbe v školách bez ohľadu na aktuálny zdravotný stav dieťaťa viedla k ohrozeniu, resp. k porušovaniu práv na vzdelávanie značného množstva detí. Len pripomeniem, o čom hovorím. Hovorím o rúškovaní, testovaní a očkovaní.
Dámy a páni, toto právo je garantované Ústavou Slovenskej republiky a rovnako dohovorom o právach detí. Toto ústavné právo a rovnako povinná školská dochádzka je základným právom a povinnosťou každého dieťaťa a Ústava Slovenskej republiky nepripúšťa možnosť podmieňovať uplatnenie tohto práva akýmikoľvek podmienkami. Ak to niekto robil, a robili to viacerí, dopúšťal sa hrubým spôsobom porušenia ústavného práva dieťaťa. Ukážková ilustrácia je uvedená aj v tejto správe, konkrétne porušenia práva dieťaťa a necitlivého prístupu, kedy opísané násilie prekrytia horných dýchacích ciest maloletého dieťaťa s viacerými zdravotnými kontraindikáciami, hoci traja ošetrujúci lekári tohto dieťaťa striktne neodporúčali prekrytie rúškom a odporúčali prekrytie plastom, plastovým štítom. Musím povedať aj skutočnosť, že sme sa v tejto veci obrátili na Úrad verejného zdravotníctva, ktorý potvrdil správnosť pedagóga, ktorý nasilu dieťaťu stiahol rúško z tváre a nasadil mu, nasadil mu plastové, plastový štít mu stiahol z tváre a nasadil rúško. Nie je to ojedinelý prípad. Takýchto prípadov bolo množstvo.
Obdobné problémy som zistila aj v niektorých predškolských zariadeniach. Hovorím o materských škôlkach. Deti museli mať rúška aj v čase, keď cvičili alebo v čase, keď odpočívali popoludní alebo dokonca spali popoludní, napriek tomu, že vyhláška Úradu verejného zdravotníctva v materských škôlkach rúško nevyžadovala. Na moje opakované požiadavky Úrad verejného zdravotníctva napokon upustil 4. októbra 2021 od povinnosti žiakov mať prekryté horné dýchacie cesty v škole počas vyučovania. Nosenie rúšok bolo aj naďalej povinné v interiéri škôl mimo uzatvoreného kolektívu. Hovorím o chodbách, toaletách, šatniach. Tento krok hlavného hygienika som verejne ocenila a oceňujem aj to, že vyhovel aj mojej požiadavke na zrušenie povinného celoplošného testovania žiakov pri vstupe do školy. Áno, vyhovel aj tejto požiadavke.
Nemenej vážnym javom, ktorý súvisí s dôsledkami zatvorených škôl, je šikana medzi deťmi. Počas zatvorených škôl a školských klubov sa mnohé deti doma nudili. Iné bez dozoru dospelých osôb mali oveľa väčší časový priestor na nekontrolovateľnú komunikáciu prostredníctvom sociálnych sietí, často s dieťaťu škodlivým obsahom. V dôsledku toho bol minulý rok poznačený aj oveľa väčším množstvom detí vystavených kyberšikane. Páchatelia sa od neopatrných detí snažia vylákať intímne fotografie, videá. Ak im ich obeť pošle, žiadajú ďalšie. Vydierajú deti, pýtajú peniaze alebo ďalší sexuálny materiál, ktorý končí na internetových stránkach s detskou pornografiou. Tento spôsob šikany obvykle začína veľmi nenápadne, že si šikanované dieťa ani neuvedomí, že ide o šikanu. Odhaľuje sa veľmi ťažko a spravidla až v štádiu, kedy je šikanovanie na dieťati jednoznačne vidieť, pretože trpí depresiou, trpí strachom, alebo sa už prejavujú príznaky psychického ochorenia.
Za absolútne neprijateľné považujem zaznamenané prípady šikany učiteľov voči žiakom. Tieto sa prejavovali najmä v neodôvodnenom znižovaní schopností žiaka v prítomnosti ostatných žiakov v triede. Prehliadaním úsilia a skutočných vedomostí žiaka, sústavným zdôrazňovaním neschopností žiaka zvládnuť učebnú látku, sústavným napomínaním alebo trestaním toho istého žiaka pre menšie previnenia, hoci za obdobné previnenia iní žiaci nedostali a nevyvodzovali sa voči nim žiadne dôsledky.
Nezriedka sa stávalo, že zamestnanci školy pri našom prešetrovaní snažili sa veci bagatelizovať, dokonca zapierali a povedali, že u nich žiadna šikana nie je. Pri rozhovore s deťmi, s ktorými sme hovorili samé, a s mojimi kolegami bez prítomnosti učiteľov, bez prítomnosti výchovných poradcov, ba dokonca aj psychológov školy, deti šikanu priznali a podrobne opísali, ako k nej došlo.
V tejto súvislosti oceňujem ministerstvo školstva, že do akčného plánu riešenia šikanovania v školách a školských zariadeniach na roky 2022 a 2023 v schválenom materiáli vo vláde v januári tohto roku začlenilo viaceré návrhy prostriedkov nápravy, ktoré som ministerstvu školstva v minulosti odporúčala.
Panie poslankyne, páni poslanci, čo ma veľmi znepokojovalo, bola stúpajúca tendencia nepriameho nátlaku na celoplošné očkovanie maloletých detí proti ochoreniu COVID-19. Tento nátlak sa uskutočňoval vo verejnom priestore a v niektorých školách formou neúplného a jednostranného informovania účinkov dostupných vakcín. V tejto súvislosti považujem za potrebné zdôrazniť, že nie som proti očkovaniu detí, ale ak sa vakcína dieťaťu podáva a je spoľahlivo klinicky overená a je bezpečná. V tejto súvislosti musím povedať, že dôkazom sú aj moje správy za rok 2017, 2018, 2019, kde môžem citovať zo strany 76, kde som upozorňovala na monitor v rámci monitoringu dodržiavania práv detí v centrách pre deti a rodiny a odporúčala som ministrovi zdravotníctva ako jedno z opatrení, a si dovolím zacitovať: "zabezpečiť a v spolupráci s inými organizáciami vykonávať pravidelné očkovanie a vybavenie preventívnymi pomôckami s cieľom ochrany verejného zdravia, zabezpečí ministerstvo zdravotníctva". Ak je však vakcína v štádiu klinického výskumu a jej výsledky ešte nie sú zrejmé a vzhľadom na krátku dobu ani nemôžu byť zrejmé, dôsledne vyskúmané, treba rodičov na to upozorniť. A nie je dovolené očkovanie maloletých detí vynucovať, a to ani nepriamymi diskriminačnými hrozbami nezaočkovaných detí.
Názory vyslovené vo verejnom priestore, že žiaci budú mať len dve možnosti, očkovanie alebo testovanie na zistenie vírusu SARS-CoV-2, neboli v súlade s ústavným právom na vzdelanie, pretože uplatnenie tohto základného práva každého dieťaťa nie je podmienené podrobeniu sa očkovaniu zdravého dieťaťa, testovaniu ani inému úkonu.
Preto sa obraciam na vás, panie poslankyne a páni poslanci, aby ste sa zasadili o to, aby vo verejnom priestore v budúcnosti nezaznievali takéto hrozby. Zbytočne stresujú nielen deti, ale aj rodičov.
Dovolím si pripomenúť aj moje opakované výzvy členom vlády, aby ešte pred prijatím opatrení dôsledne zohľadňovali vplyvy pandemických opatrení na deti z hľadiska reálnych možností tieto opatrenia dodržiavať a z hľadiska osobitného zreteľa na zásahy do práv detí. A o toto si vás dovoľujem požiadať opäť.
Ďalšou skutočnosťou v súvislosti so závažným porušovaním práv detí sú pretrvávajúce dlhodobé systémové zlyhania zdravotníctva v oblasti duševného zdravia detí. Značný počet detí s duševnými poruchami a poruchami spávania častokrát nie diagnostikovateľnými s ďalšími psychiatrickými diagnózami nemajú prístup ku zdravotnej starostlivosti. Veľmi ma to znepokojuje, a to z toho dôvodu, že aj v minulom roku bol zaznamenaný nárast duševných porúch detí. Zaznamenané boli viaceré prípady pokusov detí o samovraždy a v kategórii vekovej, v ktorej sa doteraz nevyskytovali. Hovorím o veku detí do desať rokov. Za alarmujúci nedostatok v systéme považujem skutočnosť, že značnému počtu detí, ktorých zdravotný stav vyžaduje liečbu pedopsychiatrom, prípadne hospitalizáciu na pedopsychiatrii, sa nedostane náležitej liečby a často ani vyšetrenia. Čakacia doba k 30. septembru minulého roku, poviem príklad, na pedopsychiatrickej klinike v Bratislave, bola šesť mesiacov. Ak sa obrátim a obracala som sa na centrum Andreas, pretože sme mali deti, ktoré potrebovali vyšetrenia, v niektorých prípadoch aj hospitalizáciu, hovorím o deťoch s autizmom alebo črtami autizmu, čakacia doba na vyšetrenie bola 20 mesiacov. Dvadsať mesiacov, to je jeden rok a osem mesiacov.
Myslím si, že týmto spôsobom je u veľkého počtu našich detí porušované právo dieťaťa na zdravotnú starostlivosť, ktorá je garantovaná nielen dohovorom o právach detí, ale rovnako Ústavou Slovenskej republiky. Na tieto skutočnosti upozorňujem, prosím, už štyri roky. Zastávam názor, že tejto problematike sa aj naďalej nevenuje dostatočná pozornosť zo strany kompetentných orgánov. Naopak, minister zdravotníctva zrušil na ministerstve odbor duševného zdravia, ktorý založil predchádzajúci minister, zriadil a personálne obsadil odborníkmi s potrebnými kompetenciami. Tento odbor sa mohol systémovo venovať riešeniu zaznamenávaných problémov spojených s nedostatkom pedopsychiatrických ambulancií, s nedostatkom lôžok na pedopsychiatrických klinikách, ktoré ešte boli znížené, hovorím o sto desiatich lôžkach v rámci celej Slovenskej republiky a boli znížené o 40 % preto, že boli vyčlenené na riešenie COVID-u.
Vážené dámy, páni, nie je to len nedostatok nemocničných lôžok, nedostatok ambulancií, je to zúfalý a katastrofálny stav v počte detských psychiatrov, teda pedopsychiatrov. A nielen pedopsychiatrov, ale aj ďalších špeciálnych klinických psychológov, zdravotných sestier v tejto oblasti. Je to nedostatok denných stacionárov, je to nedostatok liečební, pretože jediná, a liečebňa to nie je, nie je verejne všetkým dostupná, pretože je to súkromná liečebňa s kapacitou 90 lôžok pre celé Slovensko. To je asi všetko, čo hovorím, na Slovensku je oficiálne 47 pedopsychiatrov a nie všetci z nich majú atestáciu z pedopsychiatrie.
Preto sa na vás obraciam, panie poslankyne a páni poslanci, aby ste vzali na vedomie a podporili opatrenia na elimináciu dopadov duševného zdravia detí, ktoré som formulovala a predložila vo forme návrhu prostriedkov nápravy v mojich správach o činnosti v roku 2019, 2020, v mimoriadnej správe, ktorú som predkladala 3. novembra minulého roku, i v súčasnej správe. Pripomínam, že všetky tieto opatrenia boli formulované za účasti odborníkov v danej oblasti a na spoločných rokovaniach týchto, s týmito odborníkmi.
Na škodu veci si myslím, v tejto veci konkrétnej, je aj tá skutočnosť, že týmito problémami sa nezaoberal Výbor Národnej rady pre zdravotníctvo a nezaoberal sa ním ani výbor pre školstvo, vedu, výskum a šport. Osobitným pretrvávajúcim problémom je porušovanie práva detí, ktoré trpia výraznými poruchami správania, na sociálnu pomoc. O tieto deti nie je náležite postarané. Príslušné úrady, ktoré majú situáciu takého dieťaťa riešiť, si ho pohadzujú ako horúci zemiak, odpusťte, že to takto poviem, ale namiesto toho, aby sme pristúpili k navrhovaným systémovým opatreniam prostriedkov nápravy, ktoré som príslušným ministerstvom a vedúcim ďalších inštitúcií adresovala a opakovane predkladala, a znovu zopakujem, ktoré boli navrhované zo strany odborníkov, prehodnocované odborníkmi viacerých rezortov a znalcami v danej problematike. V nadväznosti... (Krátka pauza pre sťažené dýchanie rečníčky vplyvom respirátora. K rečníckemu pultu pristúpila poslankyňa a položila naň fľašu s minerálkou.) Ďakujem veľmi pekne, ste veľmi láskavá.
V nadväznosti na opakované zistenia sme vykonali monitoring v 21 zariadeniach typu centier pre deti a rodiny, ale zamerali sme sa na špecializované zariadenie, kde sú skupiny detí, ktoré vyžadujú opatrovateľskú i ošetrovateľskú starostlivosť. Monitoring v roku 2021 priamo nadväzoval na zistenia z predošlých rokov a zahŕňal zameranie na duševné zdravie detí. Výsledky monitoringu výrazne potvrdzujú zistenia z monitoringov dodržiavania práv detí vo všetkých centrách pre deti a rodiny zistených aj v minulosti. Odporúčanie prostriedkov nápravy, ktoré som predložila v minulosti, sú stále aktuálne a zmeny, ktoré dosiaľ boli vykonané, sú nedostatočné a nie sú v súlade s dohovorom o právach dieťaťa ako nosným dokumentom, ktorým je Slovenská republika viazaná.
Najzávažnejšie nedostatky sa prejavujú v oblasti jednotného zabezpečenia zdravotnej starostlivosti, ktorá je kľúčová. Personálne zabezpečenie skupín pre deti s duševnými poruchami je nedostatočné, predovšetkým pri agresívnom správaní detí, ktoré takto ohrozujú seba, svoje okolie a, samozrejme, aj personál. Takéto skupiny si okrem personálneho zabezpečenia vyžadujú veľmi dôsledné a dobré materiálno-technické vybavenie, prispôsobené potrebám zamestnancov, ale predovšetkým potrebám detí. Nedostatky sú aj v postupoch pre digitalizáciu zaznamenávaných dát o dieťati so zreteľom na zabezpečenie bezpečnosti digitalizovaných dát a efektívny prístup k zaznamenávaným dátam. Zabezpečenie technického vybavenia je potrebné aj pre zabezpečenie prístupu ku vzdelaniu pre všetky deti v centrách pre rodiny bez rozdielu, a nielen v centrách pre rodinu, vo všetkých typoch zariadení, kde máme deti, či sú to zariadenia sociálnych služieb, sú to reedukačné zariadenia a ďalšie, nehovoriac o tom, ako sú vybavené školy. Pre objektivizáciu výsledkov bol k monitoringu prizvaný aj expertný a externý odborník pre poskytovanie starostlivosti pre deti so zdravotným postihnutím z univerzitného prostredia, ktorý sa podieľal nielen na príprave monitoringu, ale aj na jeho samotnom vykonaní.
Vzhľadom na zistené nedostatky som predložila ministrovi práce, sociálnych vecí a rodiny a ministrovi zdravotníctva spolu ďalších desať návrhov prostriedkov nápravy.
Ďalšou oblasťou, kde sme vykonávali monitoring v súvislosti s dodržiavaním práv dieťaťa, to bolo v sedemnástich zariadeniach sociálnych služieb a špecializovaných zariadeniach. Prioritne bol postavený monitoring na dodržiavanie práv vyplývajúcich z dohovoru o právach dieťaťa čl. 2, 3, 12, 19 a 23. Jedná sa o deti s duševným postihnutím často v kombinácii s telesným postihnutím, prípadne zmyslovým, resp. v mnohých prípadoch v kombinácii všetkých týchto postihov. Išlo predovšetkým o deti s neverbálnou komunikáciou. Zistenia monitoringu svedčia o viacerých porušovaniach práv detí s neverbálnou komunikáciou. Deti s mentálnym postihnutím nemajú rovnaký prístup k informáciám ako ostatní. Ich nižšia gramotnosť im neumožňuje prístup k bežným informáciám, čo obmedzuje rovnosť práv dieťaťa. Vo všeobecnosti majú problémy hlavne s pochopením významu slov. Nedostatočným je počet personálu na prácu s týmito deťmi, ktoré trpia mentálnym postihnutím stredného až ťažkého stupňa a popri tom s nediagnostikovateľnými psychiatrickými diagnózami. Ako som už spomínala, majú pridružené ďalšie postihnutie, zmyslové i telesné. Toto je dôvodom často neprofesionálnej práce v zariadeniach sociálnych služieb. Väčšinou sa normatív personálny, ktorý je uvedený v prílohe č. 1 zákona o sociálnych službách, nedodržiava alebo je hlboko podhodnotený. Zamestnancom neostáva nič iné, iba strážiť deti, aby si, nebodaj, neublížili.
Poukazujem aj na neúnosné hlukové zaťaženie smerujúce na deti v početnej skupine od nich samých navzájom, zároveň ale aj možnosť vyhorenia personálu. Odporúčam navštíviť takéto zariadenia a porovnať úroveň práce s deťmi pri jednotlivých počtoch detí na skupine a k tomu určenému počtu zamestnancov. Nedostatočný počet zamestnancov neumožňuje pri komunikácii s cieľovou skupinou detí využívať techniky alternatívnej a augmentatívnej komunikácie tak, aby boli dodržané princípy komunikácie detí z hľadiska dodržiavania ľudských práv a samozrejme tým aj dodržania práv vyplývajúce z dohovoru o právach dieťaťa uvádzaných vo vyššie citovaných článkoch. V uvedených príkladoch je možné vykonávať len dozor medzi prijímateľmi sociálnych služieb bez akéhokoľvek rozvíjania ich osobnosti.
Ďalším problémom je, samozrejme, zase materiálno-technické nedostatočné zabezpečenie na prácu s týmito deťmi. Je nevyhnutné zabezpečiť techniku, o ktorej nás presvedčili príklady dobrej praxe, že je využiteľná aj pri práci s tak náročnou detskou populáciou, ktorú som v správe opísala. Všetkých účastníkov zaujalo používanie programu EYA, teda programu na komunikáciu s deťmi s ťažkým telesným postihnutím v normointelekte, ktoré sú schopné koncipovať svoje názory.
Vo väčšine monitorovaných zariadení absentuje kvalifikovaná podpora systematického vzdelávania zamestnancov, najmä v oblasti techník neverbálnej komunikácie s deťmi. Ak nebudú utvorené primerané podmienky zamestnancov na komunikáciu s deťmi so zdravotným znevýhodnením, týmto deťom vlastne neumožníme vyjadrovať svoje potreby a svoje želania. Obmedzené sú predovšetkým na tom, že ja som hladný alebo ja som hladná, ja som smädný alebo ja som smädná, alebo chcem jesť alebo nechcem piť.
V tejto súvislosti si dovolím poďakovať, dá sa povedať, jednému členovi z vás všetkých, bol to pán poslanec Kéry, ktorý nám pomohol na vyššom územnom celku v Nitre, kde skutočne vedenie Nitry, ale aj páni poslanci Nitry sa postavili k tomuto prípadu čelom a dá sa povedať, vychádzali v ústrety a pomohli. Takže ešte raz, veľká vďaka aj tým, ktorí takéto kroky robíte.
Na základe získaných informácií v roku 2020 a v roku 2021, okrem iných zistení, sme dospeli k názoru, že vo všeobecnosti zamestnanci odborov sociálnych služieb úradov samosprávnych krajov, ako aj zamestnanci zariadení sociálnych služieb nemajú dostatočne overenú a osvojenú techniku alternatívnej a augmentatívnej komunikácie. Pretože zriaďovatelia a rovnako príslušné orgány štátnej správy sa dopĺňaním profesionálnych zručností zamestnaním zariadení sociálnych služieb nezaoberali. V roku 2021 preto Úrad komisára pre deti a jeho odborní zamestnanci pristúpili k osobným stretnutiam s príslušnými zamestnancami odborov sociálnych služieb úradov samosprávnych krajov so skupinami riaditeľov a odborných zamestnancov zariadení sociálnych služieb. Nepatrí do kompetencie komisára pre deti vzdelávanie. Myslím si, že v tomto prípade bolo úspešné a urobilo kus dobrej práce.
Témou boli techniky zabezpečovania individuálnych špeciálnych potrieb detí v oblastiach rozvoja osobnosti dieťaťa na základe jeho konkrétnych špeciálnych potrieb. K dvanástim stretnutiam boli prizvaní špecialisti v odbore špeciálnej pedagogiky, sociálnej práce, odborník so skúsenosťami v oblasti ochrany práv detí so zdravotným znevýhodnením pred Európskym súdom pre ľudské práva, ktorí prezentovali techniky alternatívnej a augmentatívnej komunikácie, ako aj odpovedali na konkrétne otázky diskutujúcich. Veľkú skupinu verbálne nekomunikujúcich detí tvoria práve deti s pervazívnymi ochoreniami a trend naberá zvyšovanie počtu žiadateľov o sociálnu službu pre deti s výraznými duševnými poruchami a poruchami správania.
Preto bolo zorganizovaných dvanásť osobných odborných stretnutí zamestnancov týchto zariadení a ich zriaďovateľov s odborníkmi na danú problematiku, ktoré príkladmi dobrej praxe spoločne hľadali odporúčania na odbornú, efektívnu prácu s deťmi, ktoré majú špeciálne potreby, hlavne nekomunikujú verbálne. Účastníci týchto stretnutí hodnotili prácu veľmi pozitívne, ba dokonca zazneli požiadavky, že by bolo dobré, keby sa opakovala každého štvrťroka. V záujme zabezpečiť práva detí s neverbálnou komunikáciou som predložila ministrovi práce, ministrovi školstva, predsedom samosprávnych krajov a ďalším zriaďovateľom zariadení sociálnych služieb ďalších 29 návrhov konkrétnych prostriedkov návrhov nápravy.
Vzhľadom na pandemické opatrenia a obmedzenia v oblasti medzinárodnej spolupráce sme sa sústredili aj na aktivity Európskej siete detských ombudsmanov, ktoré sa uskutočňovali vo väčšine prípadov v režime online. Za veľký úspech považujem, že sa nám podarilo opakovane ako aktívne zapojiť slovenské deti do projektu Európskych mladých poradcov, tzv. ENYA. Za odbornej koordinácie zamestnanca Úradu komisára pre deti a ďalších, získali naše deti uznanie svojich výsledkov na medzinárodnom poli. Tento rok sa diskusia zamerala na dopady pandémie ochorenia COVID-19, na práva detí a zúčastnili sa jej zástupcovia zo 17 krajín a regiónov Európy. Popri tom sme sa so spolupracovníkmi zúčastnili viacerých medzinárodných konferencií a sympózií a tiež Valného zhromaždenia Európskej siete detských ombudsmanov, na ktorom sa popri voľbách nových funkcionárov prijala rezolúcia ENOC na rok 2021 pre vlády členských krajín zameraná prioritne na zabezpečenie participácie detí na rozhodnutiach, ktoré sa ich týkajú, a to na všetkých úrovniach.
Zamestnanci úradu pokračovali aj roku 2021 v medzinárodnej spolupráci so zahraničnými univerzitami v prednáškovej činnosti, tak v Česku, v Nemecku, vo Francúzsku. Forma prednášok, samozrejme, bola prispôsobená aktuálnym podmienkam v súvislosti s pandémiou ochorenia COVID a väčšinou sa diali online.
Popri kľúčových činnostiach, ktoré som spomenula, so zamestnancami sme sa venovali početnej poradenskej činnosti a osvetovo-vzdelávacej činnosti zameranej na práva detí. Okrem toho sme participovali na formulovaní vládnych politík v oblasti práv dieťaťa. Táto činnosť sa uskutočňovala jednak aktívnym členstvom v poradných orgánoch vlády, ministerstva práce, sociálnych vecí, ministerstva zdravotníctva a tiež aktívnym zapojením do legislatívneho procesu. V tejto súvislosti mi prináleží poďakovať aj pánovi ministrovi zdravotníctva, že akceptoval naše požiadavky a taktiež komisár je účastníkom národnej, teda dá sa povedať, Rady vlády pre dušené zdravie.
Vážené dámy a páni, moje zákonné právomoci sú limitované. Komisár pre deti nie je výkonným orgánom štátu. Nemá oprávnenie vydávať rozhodnutie o právach a povinnostiach detí, ich rodičov či zariadení, v ktorých sa deti nachádzajú. Nedisponuje ani donucovacou právomocou, ak subjekty povinnosti dobrovoľne neplnia a neplnia to, čo im je zákonom uložené, čo im bolo uložené rozhodnutím súdu alebo orgánom štátnej správy nariadené. Komisár pre deti nemá ani oprávnenie obrátiť sa na Ústavný súd, tak ako verejný ochranca práv.
Preto sa nemôže od komisára pre deti, teda ani odo mňa očakávať, že napravím všetky krivdy páchané na deťoch a zabezpečím to, čo je povinnosťou štátnych orgánov, orgánov územnej samosprávy alebo iných zodpovedných subjektov.
Ak tieto inštitúcie v ochrane práv detí zlyhávajú, a ony závažne zlyhávajú, je mojou povinnosťou na to upozorniť, zistiť to a požiadať ich o zabezpečenie prostriedkov nápravy. Nemám však žiadny nástroj na donútenie splnenia mojich návrhov. Naopak, zodpovední členovia vlády v mnohých prípadoch na opakované upozornenia na nedostatky ani len nereagovali, hoci zákon o komisárovi pre deti im ukladá zákonnú lehotu, v ktorej majú reagovať na nami navrhované nápravné opatrenia.
Dovolím si vás informovať ešte o tom, že takúto situáciu v podstate predpokladá aj Výbor OSN pre práva dieťaťa, keď v zmysle svojho všeobecného komentára č. 2 z roku 2002 o úlohe nezávislých inštitúcií pre zachovávanie ľudských práv ku Konsolidovanej tretej, štvrtej a piatej periodickej správy Slovenskej republiky o implementácii dohovoru o právach dieťaťa odporúčal, aby zmluvný štát zriadil a zabezpečil jednak nezávislosť inštitútu komisára, ale aby zároveň zriadil aj systém monitorovania implementácie opatrení navrhnutých komisárom. Nedostatkom systému ochrany práv dieťaťa totiž je na Slovensku, že systém monitorovania implementácie opatrení navrhnutých komisárom pre deti, ktorý odporúčal Výbor OSN pre práva dieťaťa, Slovenská republika doteraz nezriadila. Zopakujem, odporúčal, aby štát zriadil aj systém monitorovania implementácie opatrení navrhnutých komisárom. A nedostatkom je, že takýto systém monitorovania implementácií opatrení navrhnutých komisárkou pre deti odporúčal síce výbor, ale na Slovensku nikto takýto orgán nezriadil. Namiesto toho som ako komisárka pre deti neustále kritizovaná za nečinnosť, ktorú majú zo zákona vykonávať orgány štátnej správy, orgány verejnej moci a za nedostatočnú ochranu práv detí, hoci vo všetkých prípadoch, ktoré som ako porušovanie práv dieťaťa zistila, som predložila aj príslušným štátnym orgánom alebo iným inštitúciám návrhy prostriedkov nápravy, ktoré zistené nedostatky majú odstrániť. Väčšina z nich má systémový charakter.
Žiada sa zdôrazniť, že nie je to komisár pre deti, ktorý má zákonnú právomoc vykonávať a zabezpečovať prostriedky nápravy, ktoré sme navrhovali prijať v záujme odstránenia nedostatkov a posilnenia ochrany práv dieťaťa. Ak nie je takýto osobitný systém kontroly implementácie opatrení komisára pre deti vytvorený, ponúka sa aj iná možnosť, a to kontrola plnenia týchto opatrení v rámci kontrolnej právomoci orgánov Národnej rady voči členom vlády, avšak k takémuto kroku zatiaľ Národná rada neprikročila.
Ak som vás v mojej správe o činnosti za rok 2020 a rovno v mimoriadnej správe, ktorú som predložila 3. novembra, upozornila na početné alarmujúce zistenia o negatívnych dopadoch pandemických opatrení na deti, najmä na žiakov základných a stredných škôl, predložila som vám aj 22 konkrétnych prostriedkov nápravy, ako aj informáciu o mojich viacnásobne opakovaných a ignorovaných upozorneniach či už zo strany ministra zdravotníctva, ministra školstva, ministra práce, sociálnych vecí a rodiny, ministra vnútra v pozícii predsedu Ústredného krízového štábu, hlavného hygienika a napokon aj opakovane predsedu vlády a opakovane pani prezidentku. Upozornenia boli v tom zmysle, ako nariadené pandemické opatrenia negatívne vplývajú na deti, najmä na ich duševné zdravie. Očakávala som, že to budete práve vy, panie poslankyne a páni poslanci, ktorí v rámci kontrolnej právomoci Národnej rady voči členom vlády svoju právomoc vykonáte a zasiahnete.
Bolo pre mňa veľkým sklamaním, že ste tak nielenže neučinili, ale vážne zistenia na opatrenia na nápravu, opísané v správe za rok 2020, ste dokonca nevzali ani na vedomie a mimoriadnu správu, ktorú som predložila 3. novembra, ste ani neprerokovali v rámci programu Národnej rady, ani nezaradili na program, do programu.
Možnože by stálo za to, aby sme sa spoločne zamysleli nad tým, čo som tu všetko povedala a využili z vašej strany, mňa sa to už v podstate ani týkať nebude, vaše kontrolné oprávnenie voči zodpovedným členom vlády namiesto ambícií šikanovať nezávislého komisára pre deti, voči ktorému má Národná rada, musím to, žiaľ, konštatovať, značne limitovanú právomoc zákonom o rokovacom poriadku Národnej rady a táto kontrola je povolená len v oblasti nakladania s verejnými prostriedkami a v oblasti dodržiavania zákonov.
Dámy, páni, verím, že možno si z tejto správy zoberiete niečo a že budete do budúcnosti komisárovi a nasledujúcemu, ktorý príde, viacej nápomocní pri vykonávaní jeho, dá sa povedať, takej sizyfovskej práce, pretože máte pocit, keď ukončíte zisťovanie, keď navrhnete opatrenia a pretlačíte ich tomu, koho sa majú týkať, že možno sa niečo pohne. Ale ten balvan vám z toho vrchu opäť spadne dolu.
Ja vám veľmi pekne ďakujem za pozornosť, všetkým, ktorí ste tu boli a ktorí ste si túto moju správu prečítali.
Ďakujem.
Ďakujem pekne. Pekný, dobrý deň želám, teda pekné popoludnie, neskoré popoludnie už.
Pani poslankyne, páni poslanci, dovoľte mi v súlade s § 5 ods. 1 zákona 176/2015 Z. z. o komisárovi pre deti a komisárovi pre osoby so zdravotným postihnutím a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov predložiť správu na rokovanie o činnosti za uplynulý rok.
Súčasne by som si vás dovolila poprosiť o to, aby ste túto správu vnímali spolu s mimoriadnou správou, ktorú som vám predložila 3. novembra minulého roku a v ktorej som upozorňovala na závažné porušovania práv značného počtu detí.
Ako som upozorňovala na negatívne dôsledky pandemických opatrení v správe za rok 2020, aj v minulom roku som zaznamenávala závažné negatívne dopady pandémie na deti. So zreteľom na to, že v roku 2020 najviac prípadov, ktoré som riešila, sa týkalo práve alarmujúcich dôsledkov pandemických opatrení na život detí a viedli k porušovaniu alebo ohrozovaniu značného počtu detí, musím konštatovať, že táto situácia pretrvávala aj v roku 2021. Preto som sa viacej sústredila na systémové opatrenia zamerané predovšetkým na ochranu práv detí v súvislosti s vplyvmi opatrení na zabránenie šírenia vírusu SARS-CoV-2.
Napriek zisteniam a negatívnym vplyvom zatvorených škôl na školské deti sa vláda aj v minulom roku rozhodla na dlhšie obdobie deti do škôl nevpustiť. Aj naďalej pretrvávali ťažkosti s dištančným vzdelávaním. Enormné množstvo detí nemalo naďalej prístup k online vzdelávaniu a nemali ďalší prístup k žiadnej inej forme vzdelávania. Mnohé z detí boli vystavené domácemu násiliu. Naviac po otvorení škôl namiesto adresných štrukturovaných, vyrovnávacích plánov, ktoré mali určiť, ako dobehnutie zameškaného učiva nahradiť a s ktorými mohli zmierniť výpadky vedomostí z minulého roku, pristúpili mnohí učitelia k denno-dennému skúšaniu a testovaniu vedomostí žiakov. Tieto vedomosti mnohí žiaci nemohli mať buď z dôvodu spomenutého vylúčenia k online vzdelávaniu, ale aj v dôsledku toho, že nedostatočne pochopili učebnú látku pertraktovávanú metódou online. Táto situácia prispela k frustrácii nejedného žiaka, k prehĺbeniu duševnej nerovnováhy žiakov a častokrát až k ťažkým depresiám.
Okrem toho som po otvorení škôl zistila, že aplikácia viacerých opatrení zameraných na zmierňovanie, zameraných na podmieňovanie vstupu do školy a účasti na prezenčnej výučbe v školách bez ohľadu na aktuálny zdravotný stav dieťaťa viedla k ohrozeniu, resp. k porušovaniu práv na vzdelávanie značného množstva detí. Len pripomeniem, o čom hovorím. Hovorím o rúškovaní, testovaní a očkovaní.
Dámy a páni, toto právo je garantované Ústavou Slovenskej republiky a rovnako dohovorom o právach detí. Toto ústavné právo a rovnako povinná školská dochádzka je základným právom a povinnosťou každého dieťaťa a Ústava Slovenskej republiky nepripúšťa možnosť podmieňovať uplatnenie tohto práva akýmikoľvek podmienkami. Ak to niekto robil, a robili to viacerí, dopúšťal sa hrubým spôsobom porušenia ústavného práva dieťaťa. Ukážková ilustrácia je uvedená aj v tejto správe, konkrétne porušenia práva dieťaťa a necitlivého prístupu, kedy opísané násilie prekrytia horných dýchacích ciest maloletého dieťaťa s viacerými zdravotnými kontraindikáciami, hoci traja ošetrujúci lekári tohto dieťaťa striktne neodporúčali prekrytie rúškom a odporúčali prekrytie plastom, plastovým štítom. Musím povedať aj skutočnosť, že sme sa v tejto veci obrátili na Úrad verejného zdravotníctva, ktorý potvrdil správnosť pedagóga, ktorý nasilu dieťaťu stiahol rúško z tváre a nasadil mu, nasadil mu plastové, plastový štít mu stiahol z tváre a nasadil rúško. Nie je to ojedinelý prípad. Takýchto prípadov bolo množstvo.
Obdobné problémy som zistila aj v niektorých predškolských zariadeniach. Hovorím o materských škôlkach. Deti museli mať rúška aj v čase, keď cvičili alebo v čase, keď odpočívali popoludní alebo dokonca spali popoludní, napriek tomu, že vyhláška Úradu verejného zdravotníctva v materských škôlkach rúško nevyžadovala. Na moje opakované požiadavky Úrad verejného zdravotníctva napokon upustil 4. októbra 2021 od povinnosti žiakov mať prekryté horné dýchacie cesty v škole počas vyučovania. Nosenie rúšok bolo aj naďalej povinné v interiéri škôl mimo uzatvoreného kolektívu. Hovorím o chodbách, toaletách, šatniach. Tento krok hlavného hygienika som verejne ocenila a oceňujem aj to, že vyhovel aj mojej požiadavke na zrušenie povinného celoplošného testovania žiakov pri vstupe do školy. Áno, vyhovel aj tejto požiadavke.
Nemenej vážnym javom, ktorý súvisí s dôsledkami zatvorených škôl, je šikana medzi deťmi. Počas zatvorených škôl a školských klubov sa mnohé deti doma nudili. Iné bez dozoru dospelých osôb mali oveľa väčší časový priestor na nekontrolovateľnú komunikáciu prostredníctvom sociálnych sietí, často s dieťaťu škodlivým obsahom. V dôsledku toho bol minulý rok poznačený aj oveľa väčším množstvom detí vystavených kyberšikane. Páchatelia sa od neopatrných detí snažia vylákať intímne fotografie, videá. Ak im ich obeť pošle, žiadajú ďalšie. Vydierajú deti, pýtajú peniaze alebo ďalší sexuálny materiál, ktorý končí na internetových stránkach s detskou pornografiou. Tento spôsob šikany obvykle začína veľmi nenápadne, že si šikanované dieťa ani neuvedomí, že ide o šikanu. Odhaľuje sa veľmi ťažko a spravidla až v štádiu, kedy je šikanovanie na dieťati jednoznačne vidieť, pretože trpí depresiou, trpí strachom, alebo sa už prejavujú príznaky psychického ochorenia.
Za absolútne neprijateľné považujem zaznamenané prípady šikany učiteľov voči žiakom. Tieto sa prejavovali najmä v neodôvodnenom znižovaní schopností žiaka v prítomnosti ostatných žiakov v triede. Prehliadaním úsilia a skutočných vedomostí žiaka, sústavným zdôrazňovaním neschopností žiaka zvládnuť učebnú látku, sústavným napomínaním alebo trestaním toho istého žiaka pre menšie previnenia, hoci za obdobné previnenia iní žiaci nedostali a nevyvodzovali sa voči nim žiadne dôsledky.
Nezriedka sa stávalo, že zamestnanci školy pri našom prešetrovaní snažili sa veci bagatelizovať, dokonca zapierali a povedali, že u nich žiadna šikana nie je. Pri rozhovore s deťmi, s ktorými sme hovorili samé, a s mojimi kolegami bez prítomnosti učiteľov, bez prítomnosti výchovných poradcov, ba dokonca aj psychológov školy, deti šikanu priznali a podrobne opísali, ako k nej došlo.
V tejto súvislosti oceňujem ministerstvo školstva, že do akčného plánu riešenia šikanovania v školách a školských zariadeniach na roky 2022 a 2023 v schválenom materiáli vo vláde v januári tohto roku začlenilo viaceré návrhy prostriedkov nápravy, ktoré som ministerstvu školstva v minulosti odporúčala.
Panie poslankyne, páni poslanci, čo ma veľmi znepokojovalo, bola stúpajúca tendencia nepriameho nátlaku na celoplošné očkovanie maloletých detí proti ochoreniu COVID-19. Tento nátlak sa uskutočňoval vo verejnom priestore a v niektorých školách formou neúplného a jednostranného informovania účinkov dostupných vakcín. V tejto súvislosti považujem za potrebné zdôrazniť, že nie som proti očkovaniu detí, ale ak sa vakcína dieťaťu podáva a je spoľahlivo klinicky overená a je bezpečná. V tejto súvislosti musím povedať, že dôkazom sú aj moje správy za rok 2017, 2018, 2019, kde môžem citovať zo strany 76, kde som upozorňovala na monitor v rámci monitoringu dodržiavania práv detí v centrách pre deti a rodiny a odporúčala som ministrovi zdravotníctva ako jedno z opatrení, a si dovolím zacitovať: "zabezpečiť a v spolupráci s inými organizáciami vykonávať pravidelné očkovanie a vybavenie preventívnymi pomôckami s cieľom ochrany verejného zdravia, zabezpečí ministerstvo zdravotníctva". Ak je však vakcína v štádiu klinického výskumu a jej výsledky ešte nie sú zrejmé a vzhľadom na krátku dobu ani nemôžu byť zrejmé, dôsledne vyskúmané, treba rodičov na to upozorniť. A nie je dovolené očkovanie maloletých detí vynucovať, a to ani nepriamymi diskriminačnými hrozbami nezaočkovaných detí.
Názory vyslovené vo verejnom priestore, že žiaci budú mať len dve možnosti, očkovanie alebo testovanie na zistenie vírusu SARS-CoV-2, neboli v súlade s ústavným právom na vzdelanie, pretože uplatnenie tohto základného práva každého dieťaťa nie je podmienené podrobeniu sa očkovaniu zdravého dieťaťa, testovaniu ani inému úkonu.
Preto sa obraciam na vás, panie poslankyne a páni poslanci, aby ste sa zasadili o to, aby vo verejnom priestore v budúcnosti nezaznievali takéto hrozby. Zbytočne stresujú nielen deti, ale aj rodičov.
Dovolím si pripomenúť aj moje opakované výzvy členom vlády, aby ešte pred prijatím opatrení dôsledne zohľadňovali vplyvy pandemických opatrení na deti z hľadiska reálnych možností tieto opatrenia dodržiavať a z hľadiska osobitného zreteľa na zásahy do práv detí. A o toto si vás dovoľujem požiadať opäť.
Ďalšou skutočnosťou v súvislosti so závažným porušovaním práv detí sú pretrvávajúce dlhodobé systémové zlyhania zdravotníctva v oblasti duševného zdravia detí. Značný počet detí s duševnými poruchami a poruchami spávania častokrát nie diagnostikovateľnými s ďalšími psychiatrickými diagnózami nemajú prístup ku zdravotnej starostlivosti. Veľmi ma to znepokojuje, a to z toho dôvodu, že aj v minulom roku bol zaznamenaný nárast duševných porúch detí. Zaznamenané boli viaceré prípady pokusov detí o samovraždy a v kategórii vekovej, v ktorej sa doteraz nevyskytovali. Hovorím o veku detí do desať rokov. Za alarmujúci nedostatok v systéme považujem skutočnosť, že značnému počtu detí, ktorých zdravotný stav vyžaduje liečbu pedopsychiatrom, prípadne hospitalizáciu na pedopsychiatrii, sa nedostane náležitej liečby a často ani vyšetrenia. Čakacia doba k 30. septembru minulého roku, poviem príklad, na pedopsychiatrickej klinike v Bratislave, bola šesť mesiacov. Ak sa obrátim a obracala som sa na centrum Andreas, pretože sme mali deti, ktoré potrebovali vyšetrenia, v niektorých prípadoch aj hospitalizáciu, hovorím o deťoch s autizmom alebo črtami autizmu, čakacia doba na vyšetrenie bola 20 mesiacov. Dvadsať mesiacov, to je jeden rok a osem mesiacov.
Myslím si, že týmto spôsobom je u veľkého počtu našich detí porušované právo dieťaťa na zdravotnú starostlivosť, ktorá je garantovaná nielen dohovorom o právach detí, ale rovnako Ústavou Slovenskej republiky. Na tieto skutočnosti upozorňujem, prosím, už štyri roky. Zastávam názor, že tejto problematike sa aj naďalej nevenuje dostatočná pozornosť zo strany kompetentných orgánov. Naopak, minister zdravotníctva zrušil na ministerstve odbor duševného zdravia, ktorý založil predchádzajúci minister, zriadil a personálne obsadil odborníkmi s potrebnými kompetenciami. Tento odbor sa mohol systémovo venovať riešeniu zaznamenávaných problémov spojených s nedostatkom pedopsychiatrických ambulancií, s nedostatkom lôžok na pedopsychiatrických klinikách, ktoré ešte boli znížené, hovorím o sto desiatich lôžkach v rámci celej Slovenskej republiky a boli znížené o 40 % preto, že boli vyčlenené na riešenie COVID-u.
Vážené dámy, páni, nie je to len nedostatok nemocničných lôžok, nedostatok ambulancií, je to zúfalý a katastrofálny stav v počte detských psychiatrov, teda pedopsychiatrov. A nielen pedopsychiatrov, ale aj ďalších špeciálnych klinických psychológov, zdravotných sestier v tejto oblasti. Je to nedostatok denných stacionárov, je to nedostatok liečební, pretože jediná, a liečebňa to nie je, nie je verejne všetkým dostupná, pretože je to súkromná liečebňa s kapacitou 90 lôžok pre celé Slovensko. To je asi všetko, čo hovorím, na Slovensku je oficiálne 47 pedopsychiatrov a nie všetci z nich majú atestáciu z pedopsychiatrie.
Preto sa na vás obraciam, panie poslankyne a páni poslanci, aby ste vzali na vedomie a podporili opatrenia na elimináciu dopadov duševného zdravia detí, ktoré som formulovala a predložila vo forme návrhu prostriedkov nápravy v mojich správach o činnosti v roku 2019, 2020, v mimoriadnej správe, ktorú som predkladala 3. novembra minulého roku, i v súčasnej správe. Pripomínam, že všetky tieto opatrenia boli formulované za účasti odborníkov v danej oblasti a na spoločných rokovaniach týchto, s týmito odborníkmi.
Na škodu veci si myslím, v tejto veci konkrétnej, je aj tá skutočnosť, že týmito problémami sa nezaoberal Výbor Národnej rady pre zdravotníctvo a nezaoberal sa ním ani výbor pre školstvo, vedu, výskum a šport. Osobitným pretrvávajúcim problémom je porušovanie práva detí, ktoré trpia výraznými poruchami správania, na sociálnu pomoc. O tieto deti nie je náležite postarané. Príslušné úrady, ktoré majú situáciu takého dieťaťa riešiť, si ho pohadzujú ako horúci zemiak, odpusťte, že to takto poviem, ale namiesto toho, aby sme pristúpili k navrhovaným systémovým opatreniam prostriedkov nápravy, ktoré som príslušným ministerstvom a vedúcim ďalších inštitúcií adresovala a opakovane predkladala, a znovu zopakujem, ktoré boli navrhované zo strany odborníkov, prehodnocované odborníkmi viacerých rezortov a znalcami v danej problematike. V nadväznosti... (Krátka pauza pre sťažené dýchanie rečníčky vplyvom respirátora. K rečníckemu pultu pristúpila poslankyňa a položila naň fľašu s minerálkou.) Ďakujem veľmi pekne, ste veľmi láskavá.
V nadväznosti na opakované zistenia sme vykonali monitoring v 21 zariadeniach typu centier pre deti a rodiny, ale zamerali sme sa na špecializované zariadenie, kde sú skupiny detí, ktoré vyžadujú opatrovateľskú i ošetrovateľskú starostlivosť. Monitoring v roku 2021 priamo nadväzoval na zistenia z predošlých rokov a zahŕňal zameranie na duševné zdravie detí. Výsledky monitoringu výrazne potvrdzujú zistenia z monitoringov dodržiavania práv detí vo všetkých centrách pre deti a rodiny zistených aj v minulosti. Odporúčanie prostriedkov nápravy, ktoré som predložila v minulosti, sú stále aktuálne a zmeny, ktoré dosiaľ boli vykonané, sú nedostatočné a nie sú v súlade s dohovorom o právach dieťaťa ako nosným dokumentom, ktorým je Slovenská republika viazaná.
Najzávažnejšie nedostatky sa prejavujú v oblasti jednotného zabezpečenia zdravotnej starostlivosti, ktorá je kľúčová. Personálne zabezpečenie skupín pre deti s duševnými poruchami je nedostatočné, predovšetkým pri agresívnom správaní detí, ktoré takto ohrozujú seba, svoje okolie a, samozrejme, aj personál. Takéto skupiny si okrem personálneho zabezpečenia vyžadujú veľmi dôsledné a dobré materiálno-technické vybavenie, prispôsobené potrebám zamestnancov, ale predovšetkým potrebám detí. Nedostatky sú aj v postupoch pre digitalizáciu zaznamenávaných dát o dieťati so zreteľom na zabezpečenie bezpečnosti digitalizovaných dát a efektívny prístup k zaznamenávaným dátam. Zabezpečenie technického vybavenia je potrebné aj pre zabezpečenie prístupu ku vzdelaniu pre všetky deti v centrách pre rodiny bez rozdielu, a nielen v centrách pre rodinu, vo všetkých typoch zariadení, kde máme deti, či sú to zariadenia sociálnych služieb, sú to reedukačné zariadenia a ďalšie, nehovoriac o tom, ako sú vybavené školy. Pre objektivizáciu výsledkov bol k monitoringu prizvaný aj expertný a externý odborník pre poskytovanie starostlivosti pre deti so zdravotným postihnutím z univerzitného prostredia, ktorý sa podieľal nielen na príprave monitoringu, ale aj na jeho samotnom vykonaní.
Vzhľadom na zistené nedostatky som predložila ministrovi práce, sociálnych vecí a rodiny a ministrovi zdravotníctva spolu ďalších desať návrhov prostriedkov nápravy.
Ďalšou oblasťou, kde sme vykonávali monitoring v súvislosti s dodržiavaním práv dieťaťa, to bolo v sedemnástich zariadeniach sociálnych služieb a špecializovaných zariadeniach. Prioritne bol postavený monitoring na dodržiavanie práv vyplývajúcich z dohovoru o právach dieťaťa čl. 2, 3, 12, 19 a 23. Jedná sa o deti s duševným postihnutím často v kombinácii s telesným postihnutím, prípadne zmyslovým, resp. v mnohých prípadoch v kombinácii všetkých týchto postihov. Išlo predovšetkým o deti s neverbálnou komunikáciou. Zistenia monitoringu svedčia o viacerých porušovaniach práv detí s neverbálnou komunikáciou. Deti s mentálnym postihnutím nemajú rovnaký prístup k informáciám ako ostatní. Ich nižšia gramotnosť im neumožňuje prístup k bežným informáciám, čo obmedzuje rovnosť práv dieťaťa. Vo všeobecnosti majú problémy hlavne s pochopením významu slov. Nedostatočným je počet personálu na prácu s týmito deťmi, ktoré trpia mentálnym postihnutím stredného až ťažkého stupňa a popri tom s nediagnostikovateľnými psychiatrickými diagnózami. Ako som už spomínala, majú pridružené ďalšie postihnutie, zmyslové i telesné. Toto je dôvodom často neprofesionálnej práce v zariadeniach sociálnych služieb. Väčšinou sa normatív personálny, ktorý je uvedený v prílohe č. 1 zákona o sociálnych službách, nedodržiava alebo je hlboko podhodnotený. Zamestnancom neostáva nič iné, iba strážiť deti, aby si, nebodaj, neublížili.
Poukazujem aj na neúnosné hlukové zaťaženie smerujúce na deti v početnej skupine od nich samých navzájom, zároveň ale aj možnosť vyhorenia personálu. Odporúčam navštíviť takéto zariadenia a porovnať úroveň práce s deťmi pri jednotlivých počtoch detí na skupine a k tomu určenému počtu zamestnancov. Nedostatočný počet zamestnancov neumožňuje pri komunikácii s cieľovou skupinou detí využívať techniky alternatívnej a augmentatívnej komunikácie tak, aby boli dodržané princípy komunikácie detí z hľadiska dodržiavania ľudských práv a samozrejme tým aj dodržania práv vyplývajúce z dohovoru o právach dieťaťa uvádzaných vo vyššie citovaných článkoch. V uvedených príkladoch je možné vykonávať len dozor medzi prijímateľmi sociálnych služieb bez akéhokoľvek rozvíjania ich osobnosti.
Ďalším problémom je, samozrejme, zase materiálno-technické nedostatočné zabezpečenie na prácu s týmito deťmi. Je nevyhnutné zabezpečiť techniku, o ktorej nás presvedčili príklady dobrej praxe, že je využiteľná aj pri práci s tak náročnou detskou populáciou, ktorú som v správe opísala. Všetkých účastníkov zaujalo používanie programu EYA, teda programu na komunikáciu s deťmi s ťažkým telesným postihnutím v normointelekte, ktoré sú schopné koncipovať svoje názory.
Vo väčšine monitorovaných zariadení absentuje kvalifikovaná podpora systematického vzdelávania zamestnancov, najmä v oblasti techník neverbálnej komunikácie s deťmi. Ak nebudú utvorené primerané podmienky zamestnancov na komunikáciu s deťmi so zdravotným znevýhodnením, týmto deťom vlastne neumožníme vyjadrovať svoje potreby a svoje želania. Obmedzené sú predovšetkým na tom, že ja som hladný alebo ja som hladná, ja som smädný alebo ja som smädná, alebo chcem jesť alebo nechcem piť.
V tejto súvislosti si dovolím poďakovať, dá sa povedať, jednému členovi z vás všetkých, bol to pán poslanec Kéry, ktorý nám pomohol na vyššom územnom celku v Nitre, kde skutočne vedenie Nitry, ale aj páni poslanci Nitry sa postavili k tomuto prípadu čelom a dá sa povedať, vychádzali v ústrety a pomohli. Takže ešte raz, veľká vďaka aj tým, ktorí takéto kroky robíte.
Na základe získaných informácií v roku 2020 a v roku 2021, okrem iných zistení, sme dospeli k názoru, že vo všeobecnosti zamestnanci odborov sociálnych služieb úradov samosprávnych krajov, ako aj zamestnanci zariadení sociálnych služieb nemajú dostatočne overenú a osvojenú techniku alternatívnej a augmentatívnej komunikácie. Pretože zriaďovatelia a rovnako príslušné orgány štátnej správy sa dopĺňaním profesionálnych zručností zamestnaním zariadení sociálnych služieb nezaoberali. V roku 2021 preto Úrad komisára pre deti a jeho odborní zamestnanci pristúpili k osobným stretnutiam s príslušnými zamestnancami odborov sociálnych služieb úradov samosprávnych krajov so skupinami riaditeľov a odborných zamestnancov zariadení sociálnych služieb. Nepatrí do kompetencie komisára pre deti vzdelávanie. Myslím si, že v tomto prípade bolo úspešné a urobilo kus dobrej práce.
Témou boli techniky zabezpečovania individuálnych špeciálnych potrieb detí v oblastiach rozvoja osobnosti dieťaťa na základe jeho konkrétnych špeciálnych potrieb. K dvanástim stretnutiam boli prizvaní špecialisti v odbore špeciálnej pedagogiky, sociálnej práce, odborník so skúsenosťami v oblasti ochrany práv detí so zdravotným znevýhodnením pred Európskym súdom pre ľudské práva, ktorí prezentovali techniky alternatívnej a augmentatívnej komunikácie, ako aj odpovedali na konkrétne otázky diskutujúcich. Veľkú skupinu verbálne nekomunikujúcich detí tvoria práve deti s pervazívnymi ochoreniami a trend naberá zvyšovanie počtu žiadateľov o sociálnu službu pre deti s výraznými duševnými poruchami a poruchami správania.
Preto bolo zorganizovaných dvanásť osobných odborných stretnutí zamestnancov týchto zariadení a ich zriaďovateľov s odborníkmi na danú problematiku, ktoré príkladmi dobrej praxe spoločne hľadali odporúčania na odbornú, efektívnu prácu s deťmi, ktoré majú špeciálne potreby, hlavne nekomunikujú verbálne. Účastníci týchto stretnutí hodnotili prácu veľmi pozitívne, ba dokonca zazneli požiadavky, že by bolo dobré, keby sa opakovala každého štvrťroka. V záujme zabezpečiť práva detí s neverbálnou komunikáciou som predložila ministrovi práce, ministrovi školstva, predsedom samosprávnych krajov a ďalším zriaďovateľom zariadení sociálnych služieb ďalších 29 návrhov konkrétnych prostriedkov návrhov nápravy.
Vzhľadom na pandemické opatrenia a obmedzenia v oblasti medzinárodnej spolupráce sme sa sústredili aj na aktivity Európskej siete detských ombudsmanov, ktoré sa uskutočňovali vo väčšine prípadov v režime online. Za veľký úspech považujem, že sa nám podarilo opakovane ako aktívne zapojiť slovenské deti do projektu Európskych mladých poradcov, tzv. ENYA. Za odbornej koordinácie zamestnanca Úradu komisára pre deti a ďalších, získali naše deti uznanie svojich výsledkov na medzinárodnom poli. Tento rok sa diskusia zamerala na dopady pandémie ochorenia COVID-19, na práva detí a zúčastnili sa jej zástupcovia zo 17 krajín a regiónov Európy. Popri tom sme sa so spolupracovníkmi zúčastnili viacerých medzinárodných konferencií a sympózií a tiež Valného zhromaždenia Európskej siete detských ombudsmanov, na ktorom sa popri voľbách nových funkcionárov prijala rezolúcia ENOC na rok 2021 pre vlády členských krajín zameraná prioritne na zabezpečenie participácie detí na rozhodnutiach, ktoré sa ich týkajú, a to na všetkých úrovniach.
Zamestnanci úradu pokračovali aj roku 2021 v medzinárodnej spolupráci so zahraničnými univerzitami v prednáškovej činnosti, tak v Česku, v Nemecku, vo Francúzsku. Forma prednášok, samozrejme, bola prispôsobená aktuálnym podmienkam v súvislosti s pandémiou ochorenia COVID a väčšinou sa diali online.
Popri kľúčových činnostiach, ktoré som spomenula, so zamestnancami sme sa venovali početnej poradenskej činnosti a osvetovo-vzdelávacej činnosti zameranej na práva detí. Okrem toho sme participovali na formulovaní vládnych politík v oblasti práv dieťaťa. Táto činnosť sa uskutočňovala jednak aktívnym členstvom v poradných orgánoch vlády, ministerstva práce, sociálnych vecí, ministerstva zdravotníctva a tiež aktívnym zapojením do legislatívneho procesu. V tejto súvislosti mi prináleží poďakovať aj pánovi ministrovi zdravotníctva, že akceptoval naše požiadavky a taktiež komisár je účastníkom národnej, teda dá sa povedať, Rady vlády pre dušené zdravie.
Vážené dámy a páni, moje zákonné právomoci sú limitované. Komisár pre deti nie je výkonným orgánom štátu. Nemá oprávnenie vydávať rozhodnutie o právach a povinnostiach detí, ich rodičov či zariadení, v ktorých sa deti nachádzajú. Nedisponuje ani donucovacou právomocou, ak subjekty povinnosti dobrovoľne neplnia a neplnia to, čo im je zákonom uložené, čo im bolo uložené rozhodnutím súdu alebo orgánom štátnej správy nariadené. Komisár pre deti nemá ani oprávnenie obrátiť sa na Ústavný súd, tak ako verejný ochranca práv.
Preto sa nemôže od komisára pre deti, teda ani odo mňa očakávať, že napravím všetky krivdy páchané na deťoch a zabezpečím to, čo je povinnosťou štátnych orgánov, orgánov územnej samosprávy alebo iných zodpovedných subjektov.
Ak tieto inštitúcie v ochrane práv detí zlyhávajú, a ony závažne zlyhávajú, je mojou povinnosťou na to upozorniť, zistiť to a požiadať ich o zabezpečenie prostriedkov nápravy. Nemám však žiadny nástroj na donútenie splnenia mojich návrhov. Naopak, zodpovední členovia vlády v mnohých prípadoch na opakované upozornenia na nedostatky ani len nereagovali, hoci zákon o komisárovi pre deti im ukladá zákonnú lehotu, v ktorej majú reagovať na nami navrhované nápravné opatrenia.
Dovolím si vás informovať ešte o tom, že takúto situáciu v podstate predpokladá aj Výbor OSN pre práva dieťaťa, keď v zmysle svojho všeobecného komentára č. 2 z roku 2002 o úlohe nezávislých inštitúcií pre zachovávanie ľudských práv ku Konsolidovanej tretej, štvrtej a piatej periodickej správy Slovenskej republiky o implementácii dohovoru o právach dieťaťa odporúčal, aby zmluvný štát zriadil a zabezpečil jednak nezávislosť inštitútu komisára, ale aby zároveň zriadil aj systém monitorovania implementácie opatrení navrhnutých komisárom. Nedostatkom systému ochrany práv dieťaťa totiž je na Slovensku, že systém monitorovania implementácie opatrení navrhnutých komisárom pre deti, ktorý odporúčal Výbor OSN pre práva dieťaťa, Slovenská republika doteraz nezriadila. Zopakujem, odporúčal, aby štát zriadil aj systém monitorovania implementácie opatrení navrhnutých komisárom. A nedostatkom je, že takýto systém monitorovania implementácií opatrení navrhnutých komisárkou pre deti odporúčal síce výbor, ale na Slovensku nikto takýto orgán nezriadil. Namiesto toho som ako komisárka pre deti neustále kritizovaná za nečinnosť, ktorú majú zo zákona vykonávať orgány štátnej správy, orgány verejnej moci a za nedostatočnú ochranu práv detí, hoci vo všetkých prípadoch, ktoré som ako porušovanie práv dieťaťa zistila, som predložila aj príslušným štátnym orgánom alebo iným inštitúciám návrhy prostriedkov nápravy, ktoré zistené nedostatky majú odstrániť. Väčšina z nich má systémový charakter.
Žiada sa zdôrazniť, že nie je to komisár pre deti, ktorý má zákonnú právomoc vykonávať a zabezpečovať prostriedky nápravy, ktoré sme navrhovali prijať v záujme odstránenia nedostatkov a posilnenia ochrany práv dieťaťa. Ak nie je takýto osobitný systém kontroly implementácie opatrení komisára pre deti vytvorený, ponúka sa aj iná možnosť, a to kontrola plnenia týchto opatrení v rámci kontrolnej právomoci orgánov Národnej rady voči členom vlády, avšak k takémuto kroku zatiaľ Národná rada neprikročila.
Ak som vás v mojej správe o činnosti za rok 2020 a rovno v mimoriadnej správe, ktorú som predložila 3. novembra, upozornila na početné alarmujúce zistenia o negatívnych dopadoch pandemických opatrení na deti, najmä na žiakov základných a stredných škôl, predložila som vám aj 22 konkrétnych prostriedkov nápravy, ako aj informáciu o mojich viacnásobne opakovaných a ignorovaných upozorneniach či už zo strany ministra zdravotníctva, ministra školstva, ministra práce, sociálnych vecí a rodiny, ministra vnútra v pozícii predsedu Ústredného krízového štábu, hlavného hygienika a napokon aj opakovane predsedu vlády a opakovane pani prezidentku. Upozornenia boli v tom zmysle, ako nariadené pandemické opatrenia negatívne vplývajú na deti, najmä na ich duševné zdravie. Očakávala som, že to budete práve vy, panie poslankyne a páni poslanci, ktorí v rámci kontrolnej právomoci Národnej rady voči členom vlády svoju právomoc vykonáte a zasiahnete.
Bolo pre mňa veľkým sklamaním, že ste tak nielenže neučinili, ale vážne zistenia na opatrenia na nápravu, opísané v správe za rok 2020, ste dokonca nevzali ani na vedomie a mimoriadnu správu, ktorú som predložila 3. novembra, ste ani neprerokovali v rámci programu Národnej rady, ani nezaradili na program, do programu.
Možnože by stálo za to, aby sme sa spoločne zamysleli nad tým, čo som tu všetko povedala a využili z vašej strany, mňa sa to už v podstate ani týkať nebude, vaše kontrolné oprávnenie voči zodpovedným členom vlády namiesto ambícií šikanovať nezávislého komisára pre deti, voči ktorému má Národná rada, musím to, žiaľ, konštatovať, značne limitovanú právomoc zákonom o rokovacom poriadku Národnej rady a táto kontrola je povolená len v oblasti nakladania s verejnými prostriedkami a v oblasti dodržiavania zákonov.
Dámy, páni, verím, že možno si z tejto správy zoberiete niečo a že budete do budúcnosti komisárovi a nasledujúcemu, ktorý príde, viacej nápomocní pri vykonávaní jeho, dá sa povedať, takej sizyfovskej práce, pretože máte pocit, keď ukončíte zisťovanie, keď navrhnete opatrenia a pretlačíte ich tomu, koho sa majú týkať, že možno sa niečo pohne. Ale ten balvan vám z toho vrchu opäť spadne dolu.
Ja vám veľmi pekne ďakujem za pozornosť, všetkým, ktorí ste tu boli a ktorí ste si túto moju správu prečítali.
Ďakujem.
Rozpracované
16:44
Vystúpenie 16:44
Katarína HatrákováVážené panie poslankyne, páni poslanci, z poverenie podpredsedu gestorského Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre ľudské práva a národnostné menšiny uvádzam informáciu o prerokovaní predmetného materiálu vo výboroch.
Predseda Národnej rady svojím rozhodnutím č. 926 pridelil správu o činnosti komisárky pre deti, tlač 885, na prerokovanie výboru pre sociálne veci a výboru pre ľudské práva a...
Vážené panie poslankyne, páni poslanci, z poverenie podpredsedu gestorského Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre ľudské práva a národnostné menšiny uvádzam informáciu o prerokovaní predmetného materiálu vo výboroch.
Predseda Národnej rady svojím rozhodnutím č. 926 pridelil správu o činnosti komisárky pre deti, tlač 885, na prerokovanie výboru pre sociálne veci a výboru pre ľudské práva a národnostné menšiny.
Výbor pre sociálne veci o správe nerokoval z dôvodu, že nebol uznášaniaschopný.
Výbor pre ľudské práva a národnostné menšiny správu prerokoval, ale neprijal k nej uznesenie, pretože predložený návrh na uznesenie nezískal podporu nadpolovičnej väčšiny poslancov výboru.
Preto som bola poverená uviesť na schôdzi Národnej rady informáciu, ktorú máte písomne k dispozícii ako tlač 885a, vrátane návrhu na uznesenie Národnej rady.
Pán predsedajúci, otvorte, prosím, rozpravu, do ktorej sa hlásim ako prvá.
Ďakujem pekne, pán predsedajúci.
Vážené panie poslankyne, páni poslanci, z poverenie podpredsedu gestorského Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre ľudské práva a národnostné menšiny uvádzam informáciu o prerokovaní predmetného materiálu vo výboroch.
Predseda Národnej rady svojím rozhodnutím č. 926 pridelil správu o činnosti komisárky pre deti, tlač 885, na prerokovanie výboru pre sociálne veci a výboru pre ľudské práva a národnostné menšiny.
Výbor pre sociálne veci o správe nerokoval z dôvodu, že nebol uznášaniaschopný.
Výbor pre ľudské práva a národnostné menšiny správu prerokoval, ale neprijal k nej uznesenie, pretože predložený návrh na uznesenie nezískal podporu nadpolovičnej väčšiny poslancov výboru.
Preto som bola poverená uviesť na schôdzi Národnej rady informáciu, ktorú máte písomne k dispozícii ako tlač 885a, vrátane návrhu na uznesenie Národnej rady.
Pán predsedajúci, otvorte, prosím, rozpravu, do ktorej sa hlásim ako prvá.
Rozpracované
16:46
Vystúpenie spoločného spravodajcu 16:46
Katarína HatrákováTomanová, Viera, komisárka pre deti
Ste veľmi láskavá, to počujem prvýkrát, také slová, prepáčte. Ak dovolíte, ja si toto zoberiem. Ďakujem.
Hatráková, Katarína, poslankyňa NR SR
Tomanová, Viera, komisárka pre deti
Ste veľmi láskavá, to počujem prvýkrát, také slová, prepáčte. Ak dovolíte, ja si toto zoberiem. Ďakujem.
Hatráková, Katarína, poslankyňa NR SR
Ja som teda mala možnosť si tú správu vypočuť niekoľkokrát ako členka tých spomínaných výborov. Oceňujem, že, že v tejto poslednej správe ste sa venovali aj dopadu pandémie na práva detí, lebo všetky krajiny sveta boli konfrontované s vplyvom pandémie na právo detí, na vzdelávanie, výchovu svojich rodičov, právo na zdravie a podobne. Preto som si prečítala vaše zistenia, kde ste správu rozčlenili na jednotlivé pandemické aspekty, ako napríklad prerušenie prezenčného školského vyučovania v základných školách, problémy spojené s dištančným vzdelávaním, problémy dodržiavania práv detí žijúcich v pohraničných oblastiach, najmä tiež bola kapitola o problémoch spojených so stretávaním sa rodičov detí, ktoré nežijú, teda rodičov, ktorí nežijú s dieťaťom v spoločnej domácnosti.
Dovoľte mi teda vyjadriť aj ocenenie toho, že ste ako komisárka organizovali okrúhle stoly na témy zabezpečenia práva detí na zdravie, práva detí na zdravie s duševnými poruchami. Duševné poruchy detí sú závažná téma, ktorá je umocnená ich izoláciou počas pandémie. Veľmi znepokojujúco znejú vaše zistenia, že značnému počtu detí, ktorých zdravotný stav vyžaduje liečbu pedopsychiatrom neraz spojenú s nevyhnutnosťou hospitalizácie, sa nedostane náležitej liečby. Nie je zriedkavosťou, že na vyšetrenie dieťaťa u pedopsychiatra treba čakať aj dlhšie ako šesť mesiacov, to ste spomínali. Konštatujete tiež, že problematike sa budete, sa nevenuje dostatočná pozornosť zo strany kompetentných orgánov. Takže možno by bolo zaujímavé sa opýtať, že či sa vám teda podarilo nejakým spôsobom identifikovať príčiny tohto stavu, že ako je to možné, že sa na tieto vyšetrenia čaká tak dlho, či to spôsobuje nedostatok lekárov alebo nedostatočné zazmluvnenie zo strany poisťovní. Vieme, že pedopsychiatrov je veľmi málo, ale že, že čím to je.
Vo svojej správe na strane 14 opakujete, alebo teda apelujete na ministra zdravotníctva, ministra školstva, aby sa venovali riešeniu problému zabezpečenia práva na zdravotnú starostlivosť detí s duševnými poruchami. Obraciate sa na nás, ako na poslancov, aby sme podporili opatrenia na elimináciu duševného zdravia detí, ktoré ste ako komisárka formulovali. Ja len verím, že tento apel vypočujeme.
V súvislosti s právom dieťaťa na poskytnutie zdravotnej starostlivosti ma tiež zaujalo vaše zistenie, že medzi práva dieťa podľa čl. 24 dohovoru patrí aj právo dieťaťa na využívanie liečebných a rehabilitačných zariadení. Treba povedať, že na Slovensku neexistuje štátna detská psychiatrická liečebňa. Jediná neštátna detská psychiatrická liečebňa je v Hrani, má 90 lôžok pre územie celej Slovenskej republiky. Súčasný počet lôžok je však silne poddimenzovaný, nestačí umožniť liečbu pacientom, ktorí potrebujú doliečenie, dlhodobú liečbu. Pedopsychiatri zdôrazňujú potrebu zriadenia minimálne pätnástich lôžok na liečbu závislosti. Myslím, že aj súkromný charakter detskej psychiatrickej liečebne limituje možnosti umiestnenia detí podľa potreby pedopsychiatrov. Navyše rodičia zo západného, stredného Slovenska majú sťažené dochádzanie za deťmi, pričom rodinná terapia by mala byť ťažisková a takýmto spôsobom, samozrejme, nemôže byť realizovaná.
Spomínate tiež trend, že na celom území Slovenska nie sú lôžka pre deti a adolescentov so závislosťami, látkovými alebo nelátkovými. A tiež nie je vyčlenené ani len jedno lôžko pre deti so sexuálnymi problémami.
My sme tu o látkových závislostiach nedávno hovorili v súvislosti s novelou Trestného zákona z dielne mojich kolegov, kedy dochádza k zníženiu trestov za držbu vybraných drog. Kolegovia správne presadzovali myšlienku, že netrestajme, ale liečme. S tým sa dá, samozrejme, súhlasiť, len by sme najskôr museli mať kapacitu na tú liečbu. Vy vo svojej správe práve poukazujete na ťažkosti, ktoré nás čakajú, a budú sa prehlbovať.
Samozrejme, že som si podrobne prečítala z vašej správy tie pasáže, ktoré sa týkajú činnosti kolíznych opatrovníkov a orgánov sociálnoprávnej ochrany detí. Oni sa do veľkej miery prekrývajú s mojimi zisteniami už zo spomínaného poslaneckého prieskumu, ktorý sa teda teraz realizuje. Uvádzate tam príklady, ktoré, žiaľ, nie sú ojedinelé, kedy je dieťa akoby, kedy je s dieťaťom narábané, je umiestňované mesiac v jednom centre, v druhom centre, presunuté do iného zariadenia. Myslím, že v tomto zmysle tiež bude treba zvažovať nejaké legislatívne iniciatívy. Je pre mňa nesmierne smutné, že na to upozorňujete vy opakovane, upozorňuje na to pani verejná ochrankyňa práv opakovane, upozorňujem na to do veľkej miery ja opakovane. Bezvýsledne.
A neviem pre to nájsť úplne dôvod. Možno je to aj preto, že deti naozaj nie sú v centre záujmu tohto zákonodarného zboru.
Naše, vaše zistenia a skúsenosti by som rada využila v pripravovanej novele civilného mimosporového poriadku a zákona o rodine. Táto je momentálne v MPK a predložilo ho ministerstvo spravodlivosti. Mojím zámerom je zaviesť inštitút spoločnej starostlivosti rodičov, ktorý by mohol znížiť spory v oblasti sporov rodičov o výkone, pri výkone rodičovských práv k maloletému dieťaťu.
Takže v závere mi teda, prosím, len dovoľte poďakovať sa za pomenovanie neuralgických miest v oblasti problematiky ochrany práv detí. Mám nádej, že ich vypočujeme a v rámci svojich kompetencií budeme riešiť.
Ďakujem pekne.
Vystúpenie spoločného spravodajcu
23.3.2022 o 16:46 hod.
PhDr.
Katarína Hatráková
Videokanál poslanca
Vážená pani komisárka, dámy a páni, dovoľte mi len stručne vystúpiť. V úvode vám v prvom rade poďakovať za predloženú správu. Ja som si teda... (Prerušenie vystúpenia komisárkou pre deti.)
Tomanová, Viera, komisárka pre deti
Ste veľmi láskavá, to počujem prvýkrát, také slová, prepáčte. Ak dovolíte, ja si toto zoberiem. Ďakujem.
Hatráková, Katarína, poslankyňa NR SR
Ja som teda mala možnosť si tú správu vypočuť niekoľkokrát ako členka tých spomínaných výborov. Oceňujem, že, že v tejto poslednej správe ste sa venovali aj dopadu pandémie na práva detí, lebo všetky krajiny sveta boli konfrontované s vplyvom pandémie na právo detí, na vzdelávanie, výchovu svojich rodičov, právo na zdravie a podobne. Preto som si prečítala vaše zistenia, kde ste správu rozčlenili na jednotlivé pandemické aspekty, ako napríklad prerušenie prezenčného školského vyučovania v základných školách, problémy spojené s dištančným vzdelávaním, problémy dodržiavania práv detí žijúcich v pohraničných oblastiach, najmä tiež bola kapitola o problémoch spojených so stretávaním sa rodičov detí, ktoré nežijú, teda rodičov, ktorí nežijú s dieťaťom v spoločnej domácnosti.
Dovoľte mi teda vyjadriť aj ocenenie toho, že ste ako komisárka organizovali okrúhle stoly na témy zabezpečenia práva detí na zdravie, práva detí na zdravie s duševnými poruchami. Duševné poruchy detí sú závažná téma, ktorá je umocnená ich izoláciou počas pandémie. Veľmi znepokojujúco znejú vaše zistenia, že značnému počtu detí, ktorých zdravotný stav vyžaduje liečbu pedopsychiatrom neraz spojenú s nevyhnutnosťou hospitalizácie, sa nedostane náležitej liečby. Nie je zriedkavosťou, že na vyšetrenie dieťaťa u pedopsychiatra treba čakať aj dlhšie ako šesť mesiacov, to ste spomínali. Konštatujete tiež, že problematike sa budete, sa nevenuje dostatočná pozornosť zo strany kompetentných orgánov. Takže možno by bolo zaujímavé sa opýtať, že či sa vám teda podarilo nejakým spôsobom identifikovať príčiny tohto stavu, že ako je to možné, že sa na tieto vyšetrenia čaká tak dlho, či to spôsobuje nedostatok lekárov alebo nedostatočné zazmluvnenie zo strany poisťovní. Vieme, že pedopsychiatrov je veľmi málo, ale že, že čím to je.
Vo svojej správe na strane 14 opakujete, alebo teda apelujete na ministra zdravotníctva, ministra školstva, aby sa venovali riešeniu problému zabezpečenia práva na zdravotnú starostlivosť detí s duševnými poruchami. Obraciate sa na nás, ako na poslancov, aby sme podporili opatrenia na elimináciu duševného zdravia detí, ktoré ste ako komisárka formulovali. Ja len verím, že tento apel vypočujeme.
V súvislosti s právom dieťaťa na poskytnutie zdravotnej starostlivosti ma tiež zaujalo vaše zistenie, že medzi práva dieťa podľa čl. 24 dohovoru patrí aj právo dieťaťa na využívanie liečebných a rehabilitačných zariadení. Treba povedať, že na Slovensku neexistuje štátna detská psychiatrická liečebňa. Jediná neštátna detská psychiatrická liečebňa je v Hrani, má 90 lôžok pre územie celej Slovenskej republiky. Súčasný počet lôžok je však silne poddimenzovaný, nestačí umožniť liečbu pacientom, ktorí potrebujú doliečenie, dlhodobú liečbu. Pedopsychiatri zdôrazňujú potrebu zriadenia minimálne pätnástich lôžok na liečbu závislosti. Myslím, že aj súkromný charakter detskej psychiatrickej liečebne limituje možnosti umiestnenia detí podľa potreby pedopsychiatrov. Navyše rodičia zo západného, stredného Slovenska majú sťažené dochádzanie za deťmi, pričom rodinná terapia by mala byť ťažisková a takýmto spôsobom, samozrejme, nemôže byť realizovaná.
Spomínate tiež trend, že na celom území Slovenska nie sú lôžka pre deti a adolescentov so závislosťami, látkovými alebo nelátkovými. A tiež nie je vyčlenené ani len jedno lôžko pre deti so sexuálnymi problémami.
My sme tu o látkových závislostiach nedávno hovorili v súvislosti s novelou Trestného zákona z dielne mojich kolegov, kedy dochádza k zníženiu trestov za držbu vybraných drog. Kolegovia správne presadzovali myšlienku, že netrestajme, ale liečme. S tým sa dá, samozrejme, súhlasiť, len by sme najskôr museli mať kapacitu na tú liečbu. Vy vo svojej správe práve poukazujete na ťažkosti, ktoré nás čakajú, a budú sa prehlbovať.
Samozrejme, že som si podrobne prečítala z vašej správy tie pasáže, ktoré sa týkajú činnosti kolíznych opatrovníkov a orgánov sociálnoprávnej ochrany detí. Oni sa do veľkej miery prekrývajú s mojimi zisteniami už zo spomínaného poslaneckého prieskumu, ktorý sa teda teraz realizuje. Uvádzate tam príklady, ktoré, žiaľ, nie sú ojedinelé, kedy je dieťa akoby, kedy je s dieťaťom narábané, je umiestňované mesiac v jednom centre, v druhom centre, presunuté do iného zariadenia. Myslím, že v tomto zmysle tiež bude treba zvažovať nejaké legislatívne iniciatívy. Je pre mňa nesmierne smutné, že na to upozorňujete vy opakovane, upozorňuje na to pani verejná ochrankyňa práv opakovane, upozorňujem na to do veľkej miery ja opakovane. Bezvýsledne.
A neviem pre to nájsť úplne dôvod. Možno je to aj preto, že deti naozaj nie sú v centre záujmu tohto zákonodarného zboru.
Naše, vaše zistenia a skúsenosti by som rada využila v pripravovanej novele civilného mimosporového poriadku a zákona o rodine. Táto je momentálne v MPK a predložilo ho ministerstvo spravodlivosti. Mojím zámerom je zaviesť inštitút spoločnej starostlivosti rodičov, ktorý by mohol znížiť spory v oblasti sporov rodičov o výkone, pri výkone rodičovských práv k maloletému dieťaťu.
Takže v závere mi teda, prosím, len dovoľte poďakovať sa za pomenovanie neuralgických miest v oblasti problematiky ochrany práv detí. Mám nádej, že ich vypočujeme a v rámci svojich kompetencií budeme riešiť.
Ďakujem pekne.
Rozpracované
16:52
Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:52
Vladimíra MarcinkováVystúpenie s faktickou poznámkou
23.3.2022 o 16:52 hod.
Mgr.
Vladimíra Marcinková
Videokanál poslanca
Ďakujem veľmi pekne, pán predsedajúci. Mne sa z nejakých technických príčin nepodarilo prihlásiť do rozpravy, tak aspoň využijem túto možnosť a zareagujem na predrečníčku. A ak by som mala možnosť vystúpiť v rozprave, tak by som sa venovala aj výhradám a takým negatívnym javom, ktoré sprevádzali pôsobenie pani, pani Viery Tomanovej. Ale nemám ten čas a tak chcem túto krátku chvíľu využiť na, na pochvalu a tak isto aj moju predrečníčku, že venovali pozornosť detským pacientom, a to najmä v aspektoch duševného zdravia. Je to, toto je veľmi podceňovaná téma. Naozaj je to vypuklý problém v rámci slovenského zdravotníctva a to právo na liečebnú starostlivosť u detí je prakticky nenaplniteľné v dnešných podmienkach, čo si vyžaduje naozaj systematický prístup k tejto výzve. Takže ja som rada, že sa aj pani kolegyňa Hatráková tejto témy chopila a že ju vyzdvihla a opísala v rámci svojho vystúpenia, lebo ju tiež považujem za veľmi dôležitú.
Rozpracované
16:54
Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:54
Miroslav SujaVystúpenie s faktickou poznámkou
23.3.2022 o 16:54 hod.
PaedDr. Mgr.
Miroslav Suja
Videokanál poslanca
Ďakujem za slovo, pán predsedajúci. Ja by som chcel poďakovať, že sa tu poukázalo na tie dlhé čakacie doby pri určitých vyšetreniach, špecializovaných, pre deti. A tak isto by som poprosil, keby ste nám vedeli, vlastne ani nieže pani poslankyňa, ale pani ombudsmanka, keby ste nám vedeli povedať, že kvôli čomu, ako sa pýtala pani kolegyňa, že kvôli čomu sú tie dlhé čakacie doby, že či tá príčina sa dá riešiť, nedá sa riešiť, či je to nejaký dlhodobý problém, alebo či sa začalo s odstránením tohto, tohto problému, lebo nie je možné, aby sme tu šesť mesiacov pri vyšetreniach, dvadsať mesiacov pri, ako sme hovorili, pri diagnostike autistických detí čakali. Ďakujem za odpoveď.
Rozpracované
16:54
Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:54
Ondrej ĎuricaPani Hatráková, musím zareagovať na to, čo ste v podstate v svojej rozprave spomenula. Vy ste sa dotkli tých konkrétnych prípadov a situácií s nedostatkom pedopsychiatrov, ale, a vyslovili ste aj takú nádej a presvedčenie, že sa tie veci, ktoré tu pani komisárka pomenuje a pomenovala, že sa podarí riešiť a nejakým spôsobom otvoriť diskusiu. Ja vám len chcem pripomenúť, že vy ste súčasťou vládnej koalície a už dva...
Pani Hatráková, musím zareagovať na to, čo ste v podstate v svojej rozprave spomenula. Vy ste sa dotkli tých konkrétnych prípadov a situácií s nedostatkom pedopsychiatrov, ale, a vyslovili ste aj takú nádej a presvedčenie, že sa tie veci, ktoré tu pani komisárka pomenuje a pomenovala, že sa podarí riešiť a nejakým spôsobom otvoriť diskusiu. Ja vám len chcem pripomenúť, že vy ste súčasťou vládnej koalície a už dva roky vládnete, takže myslím si, že priestor aj silu na tieto problémy alebo na začatie diskusie a riešenie týchto problémov máte. Ale mrzí ma, že ste sa nedotkla v tej svojej rozprave práve problému, ktorý pani komisárka pomerne obšírne pomenovala, a to boli práve problémy v súvislosti s deťmi v školských zariadeniach v súvislosti s rúškami, pretože to je, to je priamo spojené s vašou vládou a s opatreniami, ktoré ste tu prijali v tomto parlamente a ktoré sme my ako opozícia kritizovali práve v súvislosti s deťmi, špecificky v súvislosti s deťmi.
Takže som rád, že pani komisárka na tieto problémy upozornila, pretože prax je taká, že tých prípadov bolo veľa a boli to absurdné prípady v rámci škôl a materských škôlok a to je, to je priamo spojené s vaším vládnutím.
Ďakujem.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
23.3.2022 o 16:54 hod.
Ondrej Ďurica
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne za slovo.
Pani Hatráková, musím zareagovať na to, čo ste v podstate v svojej rozprave spomenula. Vy ste sa dotkli tých konkrétnych prípadov a situácií s nedostatkom pedopsychiatrov, ale, a vyslovili ste aj takú nádej a presvedčenie, že sa tie veci, ktoré tu pani komisárka pomenuje a pomenovala, že sa podarí riešiť a nejakým spôsobom otvoriť diskusiu. Ja vám len chcem pripomenúť, že vy ste súčasťou vládnej koalície a už dva roky vládnete, takže myslím si, že priestor aj silu na tieto problémy alebo na začatie diskusie a riešenie týchto problémov máte. Ale mrzí ma, že ste sa nedotkla v tej svojej rozprave práve problému, ktorý pani komisárka pomerne obšírne pomenovala, a to boli práve problémy v súvislosti s deťmi v školských zariadeniach v súvislosti s rúškami, pretože to je, to je priamo spojené s vašou vládou a s opatreniami, ktoré ste tu prijali v tomto parlamente a ktoré sme my ako opozícia kritizovali práve v súvislosti s deťmi, špecificky v súvislosti s deťmi.
Takže som rád, že pani komisárka na tieto problémy upozornila, pretože prax je taká, že tých prípadov bolo veľa a boli to absurdné prípady v rámci škôl a materských škôlok a to je, to je priamo spojené s vaším vládnutím.
Ďakujem.
Rozpracované