65. schôdza

26.4.2022 - 25.5.2022
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

5.5.2022 o 14:55 hod.

Mgr.

Branislav Gröhling

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:40

Tomáš Šudík
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo, pán podpredsedajúci. Ja viem, pán minister, že mi na moju doplňujúcu otázku ani neodpoviete, ale aj ak tu štát niečo ide dofinancovať a tak ďalej, mali by to v prvom rade vidieť aj podnikatelia, ale keď malým podnikateľom narastie cena energie o štyristo alebo až päťsto % na elektrike, tak je to pre toho podnikateľa až zničujúce a ho obmedzuje v tom podnikaní a, bohužiaľ, to sa dlhodobo nerieši, len sa hovorí o tom, ako sme pomohli, ale ten podnikateľ to, bohužiaľ, vôbec nevidí. Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

5.5.2022 o 14:40 hod.

Bc.

Tomáš Šudík

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 14:40

Andrej Doležal
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne.
Vážený pán poslanec, oprávnené fyzické osoby na poskytnutie sociálneho bývania sú definované v § 22 ods. 3 zákona č. 443 o dotáciách na rozvoj bývania a o sociálnom bývaní v znení neskorších predpisov. Oprávnenou fyzickou osobou na poskytnutie sociálneho bývania je aj osoba, ktorej mesačný príjem spolu s mesačným príjmom ostatných osôb žijúcich v byte je najviac vo výške 5-násobku životného minima a aspoň jedna z osôb žijúcich v byte zabezpečuje zdravotnú starostlivosť, sociálne a ďalšie služby vo verejnom záujme, prípadne vzdelávanie, kultúru alebo ochranu obyvateľov obce.
Pri opakovanom uzavretí nájomnej zmluvy je hranica príjmu v tomto konkrétnom prípade rovnaká. To znamená 5-násobok životného minima. Uvádzame príklad. Päťnásobok životného minima vypočítaný podľa spomínaného paragrafu pri dvojčlennej domácnosti, to znamená dve dospelé osoby, je 2 180 eur, pri trojčlennej domácnosti dve dospelé osoby plus jedno nezaopatrené dieťa je 2 678 eur a pri štvorčlennej domácnosti dve dospelé, dve nezaopatrené deti je to 3 176 eur. Ide o čistý príjem po odpočte daní a povinných odvodov.
Verím, že som vám odpovedal, ale čo sa týka vášho podnetu na ministerstvo dopravy a výstavby, ten k dnešnému dňu neevidujeme.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

5.5.2022 o 14:40 hod.

Ing.

Andrej Doležal

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:40

Martin Čepček
Skontrolovaný text
Pán minister, toto bola konkrétna otázka z konkrétnej obce, preto som sa pýtal, a preto som to poslal. Ja som to poslal aj na úrad vlády a oni vám to tiež nejakým spôsobom preposlali, takže neviem, či sa to nedostalo, ale kvôli tomu som to položil aj ako otázku. Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

5.5.2022 o 14:40 hod.

Mgr. et Mgr.

Martin Čepček

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 14:40

Branislav Gröhling
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán predsedajúci, pani poslankyne, páni poslanci. Pani poslankyňa, dovoľte mi vám prečítať odpoveď pána ministra hospodárstva Sulíka na vašu otázku.
Vážená pani poslankyňa, ministerstvo hospodárstva vytvára základné legislatívne právne rámce pre správanie sa a činnosti jednotlivých účastníkov trhu s energiami. Ministerstvo ceny energií nereguluje. Regulované zložky ceny sú stanovené, resp. určované nezávislým úradom a to Úradom pre reguláciu sieťových odvetví. V rámci svojej pôsobnosti ÚRSO postupuje nestranne, nezávisle, pričom štátne orgány a orgány územnej samosprávy, iné orgány verejnej moci ako ani ďalšie osoby nesmú ovplyvňovať tento úrad pri výkone jeho právomoci.
Slovenská energetická legislatíva sa v oblasti regulácie cien tepla riadi predovšetkým zákonom č. 250/2012 Z. z. o regulácii v sieťových odvetviach a vyhláškou č. 248/2016, ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v tepelnej energetike. Výška oprávnených nákladov v zmysle cenovej vyhlášky predstavuje súčin aritmetických priemerných cien na nemeckej burze za obdobie od 1. januára až 30. júna predchádzajúceho roku, konštanty 1,15 a korekčného koeficientu. Určujúcim faktorom, ktorý vplýva na výslednú cenu plynu na výrobu tepla, bol včasný nákup plynu teplárenskou spoločnosťou v minulom roku. Vysoké ceny plynu na burzách nakúpené koncom roku 2021 sa zákonite premietli do zvýšených cien tepla. Naopak, niektorí dodávatelia tepla sa okrem výhodne nakúpenej ceny plynu pre výrobu tepla rozhodli dobrovoľne znížiť aj oprávnené náklady a primeraný zisk, prípadne účtovať svojim odberateľom tarify za teplo pod úrovňou maximálnych cien. Vďaka tomu sa podarilo na väčšine lokalít centrálnym zásobovaním tepla na Slovensku v maximálnej možnej miere zmierniť nežiaduce vplyvy extrémneho zdraženia cien plynu na svetových burzách na náklady na teplo pre slovenské domácnosti.
Vzhľadom na to, že viaceré teplárenské spoločnosti nereagovali na vývoj na trhu s plynom a nenakúpili dostatočné objemy v predstihu, muselo ÚRSO upraviť tzv. korekčný faktor, ktorý umožňuje zahrnutie nákladov za plyn do koncovej ceny plynu. ÚRSO informoval, že medzi cenami tepla, resp. zvýšenými nákladmi odberateľov za teplo, sú v rámci Slovensko značné rozdiely oproti priemeru závislosti od toho, kedy a za akú cenu nakúpili dodávatelia tepla plyn. Znamená to, že rozhodujúci vplyv mali manažérske rozhodnutia výrobcov a dodávateľov tepla vo vzťahu k nákupu plynu. Pre zníženie nákladov centrálneho zásobovania tepla bude v budúcom roku smerovaná vysoká finančná podpora z Európskych zdrojov, ktorá zníži náklady na ich prevádzku, čo sa následne prejaví aj v cenách tepla.
Vážená pani poslankyňa, ministerstvo hospodárstva v rámci svojich kompetencií využíva všetky možnosti na zníženie cien energií. Riešenie cien tepla v nasledujúcom období však bude závisieť aj od vývoja situácie na trhu s energiami, ako aj dosahu na trhy vyplývajúcich z konfliktu na Ukrajine.
Ďakujem veľmi pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

5.5.2022 o 14:40 hod.

Mgr.

Branislav Gröhling

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

14:55

Jana Majorová Garstková
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za odpoveď. Ja by som si ju potom poprosila aj písomne, keď mi ju môžte dať.
Chcela som sa práve túto otázku opýtať preto, pretože aktuálna cena komodity zemného plynu na trhu pre centrálne vykurovanie je extrémne vysoká a predstavuje takmer 90 eur na kW/h. Už ste ako, ako ste už odpovedali kolegovi Šudíkovi, pomohlo sa na začiatku tohto roka domácnostiam, ktoré boli odpojené od centrálneho vykurovania alebo mali vlastné kotolne, a boli zaradené do skupiny tzv. zraniteľného spotrebiteľa, a teda budú mať tú cenu plynu regulovanú úradom. Preto som chcela vedieť, či je plánovaná nejaká pomoc aj pre domácnosti, ktoré sú napojené na centrálne vykurovanie a nemajú vlastné kotolne.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

5.5.2022 o 14:55 hod.

Mgr.

Jana Majorová Garstková

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

14:55

Branislav Gröhling
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán predsedajúci, pani poslankyne, páni poslanci, pán poslanec Šudík, viem, že sa dlhodobo venujete mládežníckym parlamentom. Opätovne dávam aj tú ponuku smerom k vašej strane, príďte k nám na ministerstvo školstva, môžeme prerokovať ďalšie veci. Tá oficiálna odpoveď, ktorá je, oblasť práce s mládežou je podporovaná prostredníctvom dotačnej schémy, v rámci ktorej sa dotácie poskytujú vo viacerých tematických oblastiach, ako je celoročná pravidelná a systematická práca s mládežou nadregionálneho charakteru, informačné služby, poradenské služby pre mládež, linky pomoci a podobne.
Mládežnícke parlamenty mohli v tomto roku požiadať o dotáciu v rámci výzvy vyhlásenej v tematickej oblasti - Aktuálne priority v práci s mládežou. Táto výzva obsahovala deväť zameraní a jedným z nich bola podpora participácie a dobrovoľníctva mládeže v škole, komunite a spoločnosti, čo znamená aj podporu vzniku, rozvoja, činnosti a aktivity zastupiteľských štruktúr mládeže na úrovni školy, samosprávy, spoločnosti, kde zapadajú a priamo boli menované aj mládežnícke parlamenty v rámci tejto výzvy. Táto výzva bola uverejnená na webovej stránke ministerstve, ako aj na webovej stránke IUVENTY - Slovenského inštitútu mládeže 11. marca tohto roku a uzatvorená bola 11. apríla tohto roku.
Výzva na ich podporu teda existuje a výzvy v tomto druhu sa potom plánujú vyhlásiť aj v rámci celého tohto roku. Všetko bude závisieť od jednotlivých finančných prostriedkov, ktoré ešte budeme mať k dispozícii.
Ďakujem.
Skryt prepis

5.5.2022 o 14:55 hod.

Mgr.

Branislav Gröhling

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

14:55

Tomáš Šudík
Skontrolovaný text
Otázka to nebude, skôr iba také poďakovanie ministrovi školstva, že má záujem riešiť tú mládežnícku politiku a podporovať mladých ľudí v rozvoji a v boji za demokratické princípy. Takže vám určite za všetkých mladých ľudí patrí obrovská vďaka, že konečne po ix rokoch máme ministra, ktorý má reálne záujem riešiť mládežnícku politiku a problémy mladých ľudí. Ďakujem. (Reakcia ministra: "Vďaka.")
Skryt prepis

5.5.2022 o 14:55 hod.

Bc.

Tomáš Šudík

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

14:55

Andrej Doležal
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, pán predsedajúci.
Vážený pán poslanec, dovoľte, aby som vám odpovedal v mene pána ministra Vlčana.
Rezort pôdohospodárstva pod mojím vedením veľmi citlivo vníma zložitú situáciu, ktorá bola spôsobená nielen pandémiou, ale aj konfliktom na Ukrajine, a práve preto som rád, že môžem povedať, že sme úspešne nastavili parametre výzvy č. 52 v podopatrení 4.2 Podpora na investície do poľnohospodárskych podnikov v celkovej alokácii 170 mil. eur. Dôkazom dobrého nastavenia výzvy je fakt, že sa nám prihlásilo 625 žiadateľov v celkovom objeme približne 266 mil. eur. To znamená, že prostredníctvom tejto pomoci napríklad zásadným spôsobom pre našich agropotravinárov znížime energetickú náročnosť a zvýšime efektivitu ich výroby, pretože moderné technológie sú kľúč k úspechu.
Za dôležité považujem, že verejného obstarávania, že verejné obstarávanie bolo realizované výlučne elektronicky cez systém JOSEPHINE, čím sa zjednodušil celý proces verejného obstarávania a zvýšila sa jeho transparentnosť.
Ďalším opatrením pomoci je rozdelenie pomoci 15,7 mil. eur z tzv. mimoriadnej pomoci Európskej únie vo výške 5,2 mil. eur, ktorú sme my navýšili o ďalších 10,5 mil. eur z našej kapitoly Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky, z ktorej 10 mil. pôjde na podporu mliečnej vertikály a zbytok na ostatné živočíšne komodity, čím zastabilizujeme nielen celý mliekarenský sektor. Zároveň sme pripravili a spustili dňa 30. apríla 2022 osobitnú pomoc na podporu výrobcov potravín v celkovej výške 8 mil. eur, kde najnižšia možná pomoc predstavuje sumu 1 000 eur a najvyššia možná pomoc približne 60-tisíc eur. Tá má slúžiť pre účely prípravy systémových opatrení zameraných na skvalitnenie potravinárskej výroby, zlepšenie spracovania poľnohospodárskych výrobkov a zvyšovanie konkurencieschopnosti potravinárskeho priemyslu doma a v zahraničí. Výsledky prieskumu nám pomôžu pri vyjednávaniach s Európskou komisiou a nastaveniach notifikovaných štátnych pomocí pre oblasť znižovania dopadov energetickej krízy.
Ďakujem za pozornosť, skončil som.
Skryt prepis

5.5.2022 o 14:55 hod.

Ing.

Andrej Doležal

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

14:55

Zita Pleštinská
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem, pán predsedajúci.
Vážené kolegyne, vážení kolegovia, predkladám interpeláciu na ministra dopravy a výstavby Slovenskej republiky Andreja Doležala vo veci nadmerného hluku z dopravy na diaľnici D1 a absencie stien na ochranu pred hlukom v meste Svit.
Vážený pán minister, v súlade čl. 80 Ústavy Slovenskej republiky a § 129 zákona č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov si vám dovoľujem podať nasledovnú interpeláciu.
Diaľnica D1 prechádza katastrom mesta Svit v blízkosti mestskej časti Podskalka a v bezprostrednej blízkosti chráneného rekreačného územia kategórie II. Meranie intenzity hluku z dopravy vykonané v rokoch 2014 a 2017 v uvedených častiach mesta preukázali, že hodnoty špecifického hluku spôsobeného výlučne dopravou na D1 sú značne vyššie ako prípustné hodnoty. V mestskej časti Podskalka bol v čase merania hluk 3- až 7,1-násobne vyšší. Alarmujúca situácia je na území chráneného rekreačného územia kategórie II, kde merania preukázali až 22,4-násobne prekročenie prípustných hodnôt.
Kategorizáciu chráneného rekreačného územia potvrdil Regionálny úrad verejného zdravotníctva so sídlom v Poprade vo svojom záväznom vyjadrení zo 12. 12. 2016. Príslušníci pracov... príslušní pracovníci ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky a správca diaľnice D1 vedia o týchto objektívne zistených skutočnostiach už 7 rokov. Do dnešného dňa podali mesto Svit, Základná organizácia Slovenského zväzu záhradkárov 35-9 Breziny vo Svite a petičný výbor petície občanov za vybudovanie stien na ochranu pred hlukom z diaľnice D1 a zo železnice v meste Svit celkom desať individuálnych žiadostí o vybudovanie protihlukových stien popri diaľnici D1. Žiadosti boli adresované Ministerstvu dopravy a výstavby Slovenskej republiky alebo Národnej diaľničnej spoločnosti v období rokov 2014 až 2021. A aj posledná žiadosť adresovaná ministrovi dopravy a výstavby zo 14. decembra 2021 bola zamietnutá ako neopodstatnená.
Riešenie hluku z dopravy v meste Svit nie je zahrnuté v dokumentoch „Priority vo výstavbe cestnej infraštruktúry“ ani v „Zozname investičných priorít“, ktoré schválila vláda Slovenskej republiky dňa 16. septembra 2020 uznesením č. 567/2020. Mesto Svit nie je uvedené ani v dokumente „Harmonogram prípravy a výstavby projektov cestnej infraštruktúry“, ktorý vláda Slovenskej republiky vzala na vedomie dňa 12. 5. 2021. V tomto poslednom materiáli sa v najbližšom desaťročí počíta s výstavbou protihlukových stien na celkom deviatich miestach. Zaujíma ma preto, či na týchto deviatich miestach zahrnutých do plánu výstavby je ohrozenie hlukom obyvateľstva dokázateľne naliehavejšie ako v meste Svit.
V nadväznosti na vyššie uvedené informácie si vás, vážený pán minister, dovoľujem požiadať o odpovede na nasledovné otázky:
1. Aká je úroveň hluku z dopravy v decibeloch na každom z deviatich miest, na ktorých majú byť vybudované protihlukové steny. Konkrétne je to na miestach Šoporňa, Báb, Privádzač Košice Južné nábrežie, Vlčkovce, Jarovce, Lamač, Lafranconi – tunel Sitina, Nitra – Kynek, Váhovce, Banská Bystrica. O koľko decibelov je prekročená intenzita hluku od najvyššej prípustnej hodnoty v každom z uvedených deviatich miest a aká bude vzdialenosť protihlukových stien od územia chráneného pred hlukom?
2. Z akých dôvodov nebola do materiálov schválených vládou Slovenskej republiky zahrnutá výstavby protihlukových stien v meste Svit?
3. Aké sú predpokladané náklady na výstavbu protihlukových stien z dopravy na D1 v meste Svit?
S pozdravom Pleštinská.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

5.5.2022 o 14:55 hod.

Ing. arch.

Zita Pleštinská

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 15:10

Miloš Svrček
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem, vážený pán predsedajúci.
V súlade s čl. 80 Ústavy Slovenskej republiky a § 129 zákona 350/1996 o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov si vám dovoľujem podať nasledovnú interpeláciu. Je určená na ministra dopravy a výstavby pána Doležala.
Je zrejmé, že región Zemplína bez poriadnej cestnej infraštruktúry výrazným spôsobom zaostáva za inými regiónmi Slovenska. O tom, že Michalovce, Sobrance a Humenné sú v 21. storočí chýbajúcim napojením na diaľničnú sieť doslova odrezané od sveta, netreba hádam nikomu zdôrazňovať. Mnohí mladí ľudia odtiaľ z uvedeného dôvodu odišli a región Zemplína tak má nejasnú perspektívu. Je však aj zrejmé, že významná je nielen výstavba diaľnic a rýchlostných ciest, ale aj ciest I. triedy.
Jedným z mimoriadne dôležitých úsekov v regióne Zemplína je križovatka ciest I/18 a I/74 v meste Strážske v okrese Michalovce, ktorej výstavba je dôležitá z dôvodov veľkého počtu smrteľných nehôd, a s tým spojenej vysokej nebezpečnosti a rizikovosti daného cestného úseku. V rámci tohto úseku sú dlhé roky ohrozované najzraniteľnejšie skupiny obyvateľstva, pričom predmetný úsek je tiež dopravnou tepnou medzi okresmi Michalovce, Humenné a Vranov nad Topľou.
V rámci technologického postupu daného úseku sa jedná o prestavbu priesečnej neriadenej križovatky ciest I/18, I/74 a miestnou komunikáciou na okružnú križovatku so spojovacími vetvami. Predpokladaná hodnota zákazky je 750 000 eur bez DPH a prestavba križovatky by mala byť spolufinancovaná z fondov Európskej únie.
Verejné obstarávanie bolo vyhlásené minulý rok v mesiaci jún, ale k dnešnému dňu nie je potvrdená platnosť predložených ponúk, a tým nie je verejné obstarávanie ešte definitívne ukončené. Výstavba tohto kruhového objazdu sa pôvodne očakávala ešte v roku 2020, pričom omeškanie spôsobilo aj odvolanie sa jedného z uchádzačov zapojených do verejného obstarávania. Verejné obstarávanie už vtedy bolo v záverečnej fáze, pričom bol významný, vyzvaný úspešný uchádzač na súčinnosť, teda predloženie dokladov k podpisu zmluvy o dielo.
Momentálne ma však kontaktovalo viacero občanov z mesta Strážske, či sú pravdivé informácie, že súťaž nemá svojho víťaza a Slovenská správa ciest musela súťaž zrušiť z dôvodu, že žiadna firma, ktorá sa zapojila do verejnej súťaže, nemala záujem zmluvu podpísať z dôvodu obáv z ďalších veľkých zvyšovaní cien stavebného materiálu. Je zrejmé, že situácia je v danom segmente mimoriadne zložitá a veľké zdražovanie vytvára pre stavebný segment veľké riziká, ale obyvatelia troch mimoriadne dopravne exponovaných okresov by chceli mať informáciu, čo sa deje momentálne s prípravou výstavby kruhového objazdu.
A práve v nadväznosti na uvedené skutočnosti by som sa vás chcel opýtať, pán minister dopravy a výstavby, na nasledovné:
1. Vo veci výstavby okružnej križovatky v meste Strážske konkrétne na križovatke ciest I. triedy I/18 a I/74 medzi ulicami Mierová, Osloboditeľov a Vihorlatská sa chcem informovať, aký je ďalší časový a procesný harmonogram a postup zo správy Slovenskej správy ciest. Napríklad prípadné navýšenie rozpočtu a opätovné vyhlásenie novej súťaže.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

5.5.2022 o 15:10 hod.

JUDr. Mgr. PhD., LL.M.

Miloš Svrček

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video