65. schôdza
Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge
Ďakujem veľmi pekne, pán predsedajúci.
Pán podpredseda, vážené dámy, vážení páni, dovoľte mi, aby som podľa § 131 ods. 7 rokovacieho poriadku Národnej rady Slovenskej republiky ospravedlnil z dnešnej hodiny otázok neprítomných členov vlády a oznámil ministrov poverených ich zastupovaním. Neprítomní:
- podpredsedníčka vlády a ministerka investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie Veronika Remišová, zastupuje ju podpredseda vlády a minister hospodárstva Richard Sulík,
- minister dopravy a výstavby Andrej Doležal, zastupuje ho podpredseda vlády a minister hospodárstva Richard Sulík.
Neprítomní sú aj ministri, ktorým neboli položené otázky a to minister životného prostredia Ján Budaj, minister pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Samuel Vlčan, minister zahraničných vecí a európskych záležitostí Ivan Korčok a ministerka kultúry Natália Milanová.
Ďakujem, skončil som.
Rozpracované
Vystúpenia
10:28
Ja len informáciu o hlasovaní. (Spravodajca sa obrátil k navrhovateľke: "Veronika, o jedenástej?") O jedenástej dneska.
Rozpracované
10:28
Vystúpenie s procedurálnym návrhom 10:28
Ján PodmanickýVystúpenie s procedurálnym návrhom
19.5.2022 o 10:28 hod.
JUDr. PhDr. PhD.
Ján Podmanický
Videokanál poslanca
Vážený pán predseda, vážení kolegovia, prajem všetkým, vospolok, dobrý deň a v takejto pozitívnej nálade, ktorou začíname tento parlamentný pracovný týždeň, iste je to vzor pre našich občanov, toto zavedieme aj pracujúcim ľuďom na Slovensku. Tak v takejto pozitívnej atmosfére dávam procedurálny návrh, či by poslanci, ktorí, kvôli ktorým bolo prerušené toto rokovanie, lebo tak bolo zdôvodnené, to týždňová, tá týždňová prestávka, že, že teda máme veľa poslancov na služobných cestách, tak dávam procedurálny návrh, aby nám títo poslanci teda predložili správu o tom, čo ich služobné cesty priniesli Slovenskej republike, keď kvôli nim týždeň nemohol rokovať parlament. (Potlesk.)
Rozpracované
11:13
Vystúpenie s procedurálnym návrhom 11:13
Ján PodmanickýVystúpenie s procedurálnym návrhom
19.5.2022 o 11:13 hod.
JUDr. PhDr. PhD.
Ján Podmanický
Videokanál poslanca
Vážený pán predseda, vážení kolegovia, prajem všetkým, vospolok, dobrý deň a v takejto pozitívnej nálade, s ktorou začíname tento parlamentný pracovný týždeň, iste je to vzor pre našich občanov, toto zavedieme aj pracujúcim ľuďom na Slovensku, tak v takejto pozitívnej atmosfére dávam procedurálny návrh, či by poslanci, ktorí, kvôli ktorým bolo prerušené toto rokovanie, lebo tak bolo zdôvodnené to, týždňová, tá týždňová prestávka, že teda máme veľa poslancov na služobných cestách, tak dávam procedurálny návrh, aby nám títo poslanci teda predložili správu o tom, čo ich služobné cesty priniesli Slovenskej republike, keď kvôli nim týždeň nemohol rokovať parlament. (Potlesk.)
Rozpracované
11:25
Vystúpenie v rozprave 11:25
Igor MatovičĎakujem pekne za slovo, pán predseda.
Kolegovia, kolegyne, dovoľte mi, aby som predložil návrh vlády na skrátené legislatívne konanie o tomto zákone, ktorý predkladám. Predpokladám, že rozprava väčšia k samotnému zákonu a k návrhu bude prebiehať v prvom a v druhom čítaní. Sľubujem, na každú jednu otázku, akékoľvek podnety budem reagovať. Naozaj, chcel by som dosiahnuť pri tomto návrhu zákona, aby sme mali taký spoločný...
Ďakujem pekne za slovo, pán predseda.
Kolegovia, kolegyne, dovoľte mi, aby som predložil návrh vlády na skrátené legislatívne konanie o tomto zákone, ktorý predkladám. Predpokladám, že rozprava väčšia k samotnému zákonu a k návrhu bude prebiehať v prvom a v druhom čítaní. Sľubujem, na každú jednu otázku, akékoľvek podnety budem reagovať. Naozaj, chcel by som dosiahnuť pri tomto návrhu zákona, aby sme mali taký spoločný cieľ.
Po dlhých, dlhých, predlhých rokoch naozaj ukázať, že Slovensko je to, čo hovoríme v ústave, to, čo sme tu sľubovali na ústavu všetci, ktorí sme skladali poslanecký sľub, že Slovensko je sociálny a prorodinný štát. Veľa rokov sme na to zabudli, pomoci rodinám sa príliš nedostávalo a teraz tak v tejto sále niekto menší, niekto väčší podiel zodpovednosti na tom máme, ale chcel by som vás vyzvať na začiatok, odložme politické dresy, skúsme si povedať, že naším cieľom je zadosťučiniť ústave, zadosťučiniť nášmu sľubu a zadosťučiniť prehláseniu deklaratórnemu dnes, že Slovensko je prorodinný štát a že spoločným spôsobom slovenským rodinám mimoriadnym spôsobom v tejto ťažkej situácii pomôžeme.
Keďže teda ale táto časť rokovania hovorí o tom, že prečo v skrátenom legislatívnom konaní, tak dovoľte, aby som použil na to tú slovenskú ľudovú múdrosť ´kto rýchlo dáva, dvakrát dáva´. Zároveň viete, že mesiace trvalo koalícii, kým sme boli schopní sa dostať až do tohoto bodu a predstúpiť pred vás ako zákonodarcu s tým, že máme plán, ako slovenským rodinám pomôcť. A keď sa teda pýtame, prečo slovenským rodinám, preto, lebo aj podľa poslednej štatistiky Európskeho štatistického úradu najviac ohrozené chudobou na Slovensku sú práve rodiny s deťmi. Takže chceme pomôcť tým, ktorí sú najviac ohrození chudobou, chceme im pomôcť naozaj bezprecedentným spôsobom. Tá pomoc bude vo výške približne sto miliónov eur mesačne a chceme im pomôcť rôznymi spôsobmi. Nechceli sme ísť len do toho, že rozdáme peniaze a v prípade niektorých rodín a možno menej zodpovedných rodičov, že tie peniaze by išli naverímboha a boli by použité na iný účel ako reálne na pomoc núdznym a v tomto prípade, v prípade rodín, v prípade rodín tých detí.
Čiže sú to tri rôzne spôsoby ako pomôcť. Jedno zvýšiť, áno, plošne, na všetky deti do skončenia denného štúdia vysokoškolského štúdia rodinné prídavky de facto na dvojnásobok zvyčajnej výšky. Čiže na 50 eur výhľadovo od 1. januára. Je tam aj taký ten medzikrok na tento druhý polrok, kde sú teda menšie zvýšenia, ale každopádne voči súčasnosti už dosť zásadné.
Potom druhá forma pomoci cez zvýšenie daňového bonusu, kde naozaj dlhé roky sme, bohužiaľ, nezvyšovali, ale zvyšovali fakt symbolicky, tuším, o 21 centov v priemere ročne a medzičasom to zvyšovanie malo byť. Naozaj snažím sa byť ústretový, nechcem ísť do nejakých teraz zápasov a ukazovať na niekoho prstom. Mojím cieľom je naozaj, aby sme boli na jednej lodi, obliekli si jedno spoločné tričko a ukázali, kto za koho kope, a aby na každom tom jednom tričku bolo napísané, že všetci spolu kopeme za rodiny s deťmi. Čiže dobre. Jednoducho nezvyšoval sa daňový bonus.
Návrh na mimoriadne jeho zvýšenie finálne od 1. januára na 100 eur na dieťa do 15 rokov, od 15 rokov 50 eur. Keď sa pýtate, prečo je tam rozdiel, preto, lebo aj dnes je rozdiel a tretia časť je tá časť, ktorú som tak naznačil v úvode, že uvedomujeme si, že v čase, kedy treba zásadným spôsobom núdznym pomôcť, tak môže sa stať, že ak by sme všetko sústredili len vo forme peňazí alebo cashu do tých rodín, tak v niektorých rodinách by sa to minulo účinku. Tak chceme chrániť časť tých peňazí, aby naozaj sa použila na rozvoj toho dieťaťa, podporu rozvoju talentu detí a to je tá časť o voľnočasových poukazoch, krúžkovnom, službách deťom, akokoľvek to nazveme. To sú v podstate peniaze tak isto, ktoré skončia v rodine, ale chceme ich chrániť touto formou pomoci pred zneužitím v prípade, áno, hovorím v prípade možno nezodpovedných rodičov, ktorí by možno namiesto toho, aby to išlo na rozvoj dieťaťa, tak by to použili na alkohol alebo na iné neduhy.
Toto sú v podstate tri piliere tejto pomoci. Chcem vás poprosiť o teda podporu v skrátenom legislatívnom konaní preto, lebo čas sa kráti, rodiny tú pomoc potrebujú. Jedna časť sa spúšťa hneď naplno od 1. júla. Ale aj na to, aby sa prispôsobili účtovné systémy vo firmách, tak nie je veľa času. Prvýkrát síce ten daňový napríklad bonus bude vyplatený v augustovej výplate, ale tá výplata už bude za júl, ale to znamená, že máme pár týždňov na to, aby sa prispôsobili softvéry, účtovné, vo firmách. Tak toto je tiež teda dôvod, prečo, prečo v skrátenom legislatívnom konaní a čo sa týka služieb deťom, tam ten odstup do plného nábehu je dlhší. Je to niečo vyše šesť mesiacov alebo sedem, pardon, sedem mesiacov odteraz, ale keďže ide o úplne nový systém, kde vlastne potrebujeme, aby finančná správa stačila si obstarať cez verejné obstarávanie zhotoviteľa aplikácie, zhotoviteľa portálu a toho kvázi zúčtovacieho systému, cez ktorých tých 400 miliónov eur na rozvoj talentov našich detí má pretiecť smerom k poskytovateľom, alebo od detí a ich rodičov smerom k poskytovateľom, tak je to extrémne šibeničný termín a potrebujeme takisto, aby tento návrh zákona prešiel v skrátenom legislatívnom konaní, lebo ak by sme išli v normálnom, jednoducho nedokážeme doručiť tú pomoc rodinám v tejto časti už od januára budúceho roku, aby sa to logicky posunulo niekde o rok. A takáto pomoc by už ľuďom alebo rodinám s deťmi bola asi natoľko dobrá ako mŕtvemu zimník.
Takže budem veľmi rád, ak podporíte tento návrh a hovorím, som otvorený zodpovedať akékoľvek otázky, prípadne nejasnosti v prvom, prípadne v druhom čítaní. Zmysluplné zmeny, ak nájdete, predstavíte, môžme ich nasadiť v druhom čítaní. Bol by som veľmi rád, aby keď ste tu, tuším, boli, že stoštyridsiati, aby úplne vo finále, neviem, či to bude zajtra alebo kedy, ale aby úplne vo finále na konci to bolo, že 140 : 0.
Dnes na súde jeden pán, ktorý mal také iné skóre kvôli tomu, že sa snažil neriešiť veci, ale ja by som chcel, že v tomto, aby sme držali spolu a naozaj obliekli si len jeden jediný dres s názvom ´kopeme za rodiny´.
Ďakujem veľmi pekne za podporu.
49. (16.)
Ďakujem pekne za slovo, pán predseda.
Kolegovia, kolegyne, dovoľte mi, aby som predložil návrh vlády na skrátené legislatívne konanie o tomto zákone, ktorý predkladám. Predpokladám, že rozprava väčšia k samotnému zákonu a k návrhu bude prebiehať v prvom a v druhom čítaní. Sľubujem, na každú jednu otázku, akékoľvek podnety budem reagovať. Naozaj, chcel by som dosiahnuť pri tomto návrhu zákona, aby sme mali taký spoločný cieľ.
Po dlhých, dlhých, predlhých rokoch naozaj ukázať, že Slovensko je to, čo hovoríme v ústave, to, čo sme tu sľubovali na ústavu všetci, ktorí sme skladali poslanecký sľub, že Slovensko je sociálny a prorodinný štát. Veľa rokov sme na to zabudli, pomoci rodinám sa príliš nedostávalo a teraz tak v tejto sále niekto menší, niekto väčší podiel zodpovednosti na tom máme, ale chcel by som vás vyzvať na začiatok, odložme politické dresy, skúsme si povedať, že naším cieľom je zadosťučiniť ústave, zadosťučiniť nášmu sľubu a zadosťučiniť prehláseniu deklaratórnemu dnes, že Slovensko je prorodinný štát a že spoločným spôsobom slovenským rodinám mimoriadnym spôsobom v tejto ťažkej situácii pomôžeme.
Keďže teda ale táto časť rokovania hovorí o tom, že prečo v skrátenom legislatívnom konaní, tak dovoľte, aby som použil na to tú slovenskú ľudovú múdrosť ´kto rýchlo dáva, dvakrát dáva´. Zároveň viete, že mesiace trvalo koalícii, kým sme boli schopní sa dostať až do tohoto bodu a predstúpiť pred vás ako zákonodarcu s tým, že máme plán, ako slovenským rodinám pomôcť. A keď sa teda pýtame, prečo slovenským rodinám, preto, lebo aj podľa poslednej štatistiky Európskeho štatistického úradu najviac ohrozené chudobou na Slovensku sú práve rodiny s deťmi. Takže chceme pomôcť tým, ktorí sú najviac ohrození chudobou, chceme im pomôcť naozaj bezprecedentným spôsobom. Tá pomoc bude vo výške približne sto miliónov eur mesačne a chceme im pomôcť rôznymi spôsobmi. Nechceli sme ísť len do toho, že rozdáme peniaze a v prípade niektorých rodín a možno menej zodpovedných rodičov, že tie peniaze by išli naverímboha a boli by použité na iný účel ako reálne na pomoc núdznym a v tomto prípade, v prípade rodín, v prípade rodín tých detí.
Čiže sú to tri rôzne spôsoby ako pomôcť. Jedno zvýšiť, áno, plošne, na všetky deti do skončenia denného štúdia vysokoškolského štúdia rodinné prídavky de facto na dvojnásobok zvyčajnej výšky. Čiže na 50 eur výhľadovo od 1. januára. Je tam aj taký ten medzikrok na tento druhý polrok, kde sú teda menšie zvýšenia, ale každopádne voči súčasnosti už dosť zásadné.
Potom druhá forma pomoci cez zvýšenie daňového bonusu, kde naozaj dlhé roky sme, bohužiaľ, nezvyšovali, ale zvyšovali fakt symbolicky, tuším, o 21 centov v priemere ročne a medzičasom to zvyšovanie malo byť. Naozaj snažím sa byť ústretový, nechcem ísť do nejakých teraz zápasov a ukazovať na niekoho prstom. Mojím cieľom je naozaj, aby sme boli na jednej lodi, obliekli si jedno spoločné tričko a ukázali, kto za koho kope, a aby na každom tom jednom tričku bolo napísané, že všetci spolu kopeme za rodiny s deťmi. Čiže dobre. Jednoducho nezvyšoval sa daňový bonus.
Návrh na mimoriadne jeho zvýšenie finálne od 1. januára na 100 eur na dieťa do 15 rokov, od 15 rokov 50 eur. Keď sa pýtate, prečo je tam rozdiel, preto, lebo aj dnes je rozdiel a tretia časť je tá časť, ktorú som tak naznačil v úvode, že uvedomujeme si, že v čase, kedy treba zásadným spôsobom núdznym pomôcť, tak môže sa stať, že ak by sme všetko sústredili len vo forme peňazí alebo cashu do tých rodín, tak v niektorých rodinách by sa to minulo účinku. Tak chceme chrániť časť tých peňazí, aby naozaj sa použila na rozvoj toho dieťaťa, podporu rozvoju talentu detí a to je tá časť o voľnočasových poukazoch, krúžkovnom, službách deťom, akokoľvek to nazveme. To sú v podstate peniaze tak isto, ktoré skončia v rodine, ale chceme ich chrániť touto formou pomoci pred zneužitím v prípade, áno, hovorím v prípade možno nezodpovedných rodičov, ktorí by možno namiesto toho, aby to išlo na rozvoj dieťaťa, tak by to použili na alkohol alebo na iné neduhy.
Toto sú v podstate tri piliere tejto pomoci. Chcem vás poprosiť o teda podporu v skrátenom legislatívnom konaní preto, lebo čas sa kráti, rodiny tú pomoc potrebujú. Jedna časť sa spúšťa hneď naplno od 1. júla. Ale aj na to, aby sa prispôsobili účtovné systémy vo firmách, tak nie je veľa času. Prvýkrát síce ten daňový napríklad bonus bude vyplatený v augustovej výplate, ale tá výplata už bude za júl, ale to znamená, že máme pár týždňov na to, aby sa prispôsobili softvéry, účtovné, vo firmách. Tak toto je tiež teda dôvod, prečo, prečo v skrátenom legislatívnom konaní a čo sa týka služieb deťom, tam ten odstup do plného nábehu je dlhší. Je to niečo vyše šesť mesiacov alebo sedem, pardon, sedem mesiacov odteraz, ale keďže ide o úplne nový systém, kde vlastne potrebujeme, aby finančná správa stačila si obstarať cez verejné obstarávanie zhotoviteľa aplikácie, zhotoviteľa portálu a toho kvázi zúčtovacieho systému, cez ktorých tých 400 miliónov eur na rozvoj talentov našich detí má pretiecť smerom k poskytovateľom, alebo od detí a ich rodičov smerom k poskytovateľom, tak je to extrémne šibeničný termín a potrebujeme takisto, aby tento návrh zákona prešiel v skrátenom legislatívnom konaní, lebo ak by sme išli v normálnom, jednoducho nedokážeme doručiť tú pomoc rodinám v tejto časti už od januára budúceho roku, aby sa to logicky posunulo niekde o rok. A takáto pomoc by už ľuďom alebo rodinám s deťmi bola asi natoľko dobrá ako mŕtvemu zimník.
Takže budem veľmi rád, ak podporíte tento návrh a hovorím, som otvorený zodpovedať akékoľvek otázky, prípadne nejasnosti v prvom, prípadne v druhom čítaní. Zmysluplné zmeny, ak nájdete, predstavíte, môžme ich nasadiť v druhom čítaní. Bol by som veľmi rád, aby keď ste tu, tuším, boli, že stoštyridsiati, aby úplne vo finále, neviem, či to bude zajtra alebo kedy, ale aby úplne vo finále na konci to bolo, že 140 : 0.
Dnes na súde jeden pán, ktorý mal také iné skóre kvôli tomu, že sa snažil neriešiť veci, ale ja by som chcel, že v tomto, aby sme držali spolu a naozaj obliekli si len jeden jediný dres s názvom ´kopeme za rodiny´.
Ďakujem veľmi pekne za podporu.
Rozpracované
11:45
Vystúpenie 11:45
György GyimesiĎakujem za slovo, pán predseda. Hneď na úvod by som chcel poopraviť pána podpredsedu vlády a ministra financií v tom, že tento zákon a táto podpora sa netýka len slovenských rodín, ale týka sa rodín občanov Slovenskej republiky, všetkých.
Čiže vážený pán predseda Národnej rady Slovenskej republiky svojím rozhodnutím č. 1068 z 19. mája 2022 pridelil návrh vlády na skrátené legislatívne konanie o vládnom návrhu zákona o...
Ďakujem za slovo, pán predseda. Hneď na úvod by som chcel poopraviť pána podpredsedu vlády a ministra financií v tom, že tento zákon a táto podpora sa netýka len slovenských rodín, ale týka sa rodín občanov Slovenskej republiky, všetkých.
Čiže vážený pán predseda Národnej rady Slovenskej republiky svojím rozhodnutím č. 1068 z 19. mája 2022 pridelil návrh vlády na skrátené legislatívne konanie o vládnom návrhu zákona o financovaní voľného času dieťaťa a o zmene a doplnení niektorých zákonov, tlač 1027, na prerokovanie Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet s tým, že o výsledku prerokovania uvedeného návrhu bude informovať Národnú radu Slovenskej republiky. Výbor pre financie a rozpočet prerokoval tento návrh na skrátené legislatívne konanie na svojej 93. schôdzi dňa 19. mája 2022 a prijal k nemu uznesenie č. 333, ktorým odporúča Národnej rade vysloviť súhlas s prerokovaním vládneho návrhu zákona o financovaní voľného času dieťaťa a o zmene a doplnení niektorých zákonov, tlač 1028, v skrátenom legislatívnom konaní na jej 65. schôdzi.
Vážený pán predseda, prosím, otvorte rozpravu.
51. (18.)
Ďakujem za slovo, pán predseda. Hneď na úvod by som chcel poopraviť pána podpredsedu vlády a ministra financií v tom, že tento zákon a táto podpora sa netýka len slovenských rodín, ale týka sa rodín občanov Slovenskej republiky, všetkých.
Čiže vážený pán predseda Národnej rady Slovenskej republiky svojím rozhodnutím č. 1068 z 19. mája 2022 pridelil návrh vlády na skrátené legislatívne konanie o vládnom návrhu zákona o financovaní voľného času dieťaťa a o zmene a doplnení niektorých zákonov, tlač 1027, na prerokovanie Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet s tým, že o výsledku prerokovania uvedeného návrhu bude informovať Národnú radu Slovenskej republiky. Výbor pre financie a rozpočet prerokoval tento návrh na skrátené legislatívne konanie na svojej 93. schôdzi dňa 19. mája 2022 a prijal k nemu uznesenie č. 333, ktorým odporúča Národnej rade vysloviť súhlas s prerokovaním vládneho návrhu zákona o financovaní voľného času dieťaťa a o zmene a doplnení niektorých zákonov, tlač 1028, v skrátenom legislatívnom konaní na jej 65. schôdzi.
Vážený pán predseda, prosím, otvorte rozpravu.
Rozpracované
11:46
Vystúpenie 11:46
Robert FicoĎakujem pekne. Vážený pán predseda Národnej rady, odignorujem infantilné poznámky pána ministra financií a pôjdem priamo k veci. Nebudeme tu naozaj dnes viesť žiadnu polemiku na tému, kto čo urobil alebo neurobil pre rodiny, pretože takáto polemika v atmosfére, ktorú dokážete vytvoriť v Národnej rade, nemá žiadny význam. Asi ťažko by ste počúvali, ako sme pristúpili k razantnému zvýšeniu rodičovského príspevku, materskej, ktorá...
Ďakujem pekne. Vážený pán predseda Národnej rady, odignorujem infantilné poznámky pána ministra financií a pôjdem priamo k veci. Nebudeme tu naozaj dnes viesť žiadnu polemiku na tému, kto čo urobil alebo neurobil pre rodiny, pretože takáto polemika v atmosfére, ktorú dokážete vytvoriť v Národnej rade, nemá žiadny význam. Asi ťažko by ste počúvali, ako sme pristúpili k razantnému zvýšeniu rodičovského príspevku, materskej, ktorá dosiahla v prípade ženy čistý príjem pred tým, ako odišla na materskú a celý rad ďalších opatrení, pretože sme mali možno inú filozofiu podpory rodín, ako máte vy. Rovnako nebudem komentovať poznámky typu, že veď buďme dnes na seba dobrí. Ja teda neviem, pán minister, že či vy strácate 24-hodinovú pamäť, ale po tom, čo ste včera narozprávali na Úrade vlády Slovenskej republiky, nám aspoň teda dovoľte v Národnej rade - dúfam, že to bude možné, - povedať nejaký vlastný názor. A už vôbec nebudem komentovať narážky na bývalého špeciálneho prokurátora Dušana Kováčika, pretože na toto musí mať človek špeciálnu výbavu a vy ju, pán Matovič, určite máte, že takéto veci dokážete hovoriť v takejto ľudskej tragédii s takou ľahkosťou na pôde Národnej rady.
Dámy a páni, včera povedal predseda vlády pán Heger, že si nevie predstaviť, že by za tento návrh niekto nezahlasoval. No tak vám teda oznamujeme, že celý poslanecký klub strany SMER - sociálna demokracia tento návrh nepodporí a máme na to relevantné dôvody.
Prvý dôvod je, že sú porušené všetky pravidlá, pokiaľ ide o skrátené legislatívne konanie. Dobre, ale prijmem rétoriku pána ministra, ktorý používa slovenské porekadlá ako zákonné dôvody. On hovorí, že stačí, keď prijmeme pravidlo, kto rýchlo dáva, dvakrát dáva. Takýto paragraf nemáme v rokovacom poriadku. Buď hrozia štátu hospodárske škody, sú porušené alebo hrozí poškodenie ľudských práv, alebo ďalšie legitímne dôvody, preto nebudem zbytočne teraz rozoberať tému, že či áno alebo nie. Fakt je, že tento návrh je na stole a ideme dnes o ňom rokovať, ale práve preto vystupujem v štádiu rozhodovania o návrhu v skrátenom legislatívnom konaní.
Dámy a páni, poďme naliať slovenskej verejnosti - rýchlo a krátko, lebo mám asi jedenásť minút do konca dopoludňajšej časti - čisté víno.
Takže, dámy a páni, čože to idete dať tej slovenskej verejnosti, tým rodinám v roku 2022? Tak to poďme spolu rátať.
V máji chcete vyplatiť jednorazovo rodinný prídavok, ktorý bude vyšší asi o sedemdesiat, neviem, tri alebo štyri eur. Dohromady to má byť 100 eur na jedno dieťa v máji. Okrem toho chcete mierne navýšiť rodinný prídavok. Ak som to dobre pozeral, je to asi o 3 alebo 4 eurá na rok 2022 a rovnako mierne chcete navyšovať daňový bonus, samozrejme s tým, že celý tento bonus chcete zobrať samosprávam, ktoré sa už búria, a veľmi opodstatnene sa búria, pretože im to spôsobí rozvrat vo vlastných financiách.
Takže, dámy a páni, slovenským rodinám v roku 2022 dávate z opice riť a dieru z koláča. A v tomto období tí ľudia potrebujú najviac. Teraz. Nie 1. januára 2023 krúžky. Z krúžkov sa ešte nikdy nenajedol nikto. Ľudia teraz potrebujú pomoc. Pýtame sa, prečo ste odignorovali dôchodcov? To chcete povedať, že tým, že sa im vyplatí v pol roku vianočný príspevok, sme ich vyriešili? Prečo sme odignorovali rodiny, ktoré nemajú deti? Alebo rodiny, ktoré majú dospelé deti, ktoré už pracujú a nie je možné na tieto deti použiť daňový bonus? A je tu ďalšia celá kategória ľudí, ktorí boli úplne opomenutí. Jasné, v rómskych osadách sa budú tešiť, pretože evidentne tieto návrhy zo strany ministra financií smerujú na podporu rómskej komunity, aby si kupovali voličov. Veď to tak jednoducho povedzme. A vy si myslíte, že my nepočúvame reči, ktoré vediete, že dôchodcom dáme trt, lebo dôchodcovia nevolia túto súčasnú vládnu koalíciu? Alebo že nie sú už dnes ekonomicky prospešní pre túto krajinu? Veď to tu hovoríte otvorene, po chodbách sa vysmievate do očí ľuďom, ktorí prispeli na vybudovanie tejto krajiny obrovskými sumami.
Dámy a páni, preto mi dovoľte, aby som predniesol návrh uznesenia, ktoré je v podstate našou odpoveďou na ten nezmysel, ktorý ste predložili na rok 2022. Ja nekomentujem rok 2023. Viete, niekto tu chodí pred televízne kamery a rozpráva, že urobil nejakú dohodu so Slovnaftom. Žiadna dohoda nie je. Slovnaft to poprel. A naopak, včera ako ste oznámili, že vláda schválila návrh o zdanení ruskej ropy, čo sa stalo? Cena benzínu a nafty išla hore. Tak čo ste urobili? To najpodstatnejšie, čo treba dnes robiť, je bojovať za nižšie ceny pohonných hmôt. Neurobili ste absolútne nič. Práve naopak, týmto zákonom len tlačíte na rast cien a plus dobre vieme, že ešte aj klamete. To nie je žiadnych 300 miliónov eur. My vieme čítať. Si to rozoberieme a vidíme, že ste urobili pekný kšeft s pánom Világim zo Slovnaftu. To je tak asi všetko, čo môžeme k tomuto povedať.
Samosprávy? Vy im odkazujete, že: "My im neberieme, my im iba menej dávame. My im nedávame nič." Samosprávy majú zo zákona právo na podiel z dane z príjmu fyzických osôb. Sedemdesiat percent mestá a obce, 30 % samosprávne kraje. Som zvedavý, čo potom budete hovoriť tomu starostovi a primátorovi, ktorý povie, že musím vypnúť nejakú ulicu zo svietenia alebo nebudú upratovať, lebo nemám peniaze, lebo to bolo použité na daňový bonus. My úplne podporujeme v tomto duchu to, čo hovoria samosprávy vrátane ostrých sociálnych protestov, na ktoré určite majú právo.
Chcel by som ešte, samozrejme, pridať aj to, dámy a páni, že ste rušili veci, ktoré boli mimoriadne efektívne. Prečo, preboha, nevrátite sa k bezplatným obedom pre žiakov a študentov v predškolských zariadeniach, na základných školách a stredných školách? To je pomoc, keď tí rodičia nebudú musieť platiť za tie obedy. Prečo nejdete do zníženia spotrebnej dane, zastropovania cien pohonných hmôt, aby to bolo niekde na úrovni 1,3 - 1,4? Veď tí Slováci sa hanbia ako psy v tom Maďarsku. Stoja tam v rade ako poslední žobráci a v Maďarsku musia tankovať benzín, pretože, samozrejme, táto vláda kašle na ľudí. Nehovoriac o iných opatreniach, ktorých ste sa ani nedotkli.
Tak ešte raz. Čo ste dali v roku 2022 tým rodinám? No nič ste nedali. Absolútne nič. O 3 eurá vyšší rodinný prídavok a, opakujem, mierne zvýšenie daňového bonusu. Vykašľali ste sa na všetkých, aleže úplne na všetkých. A tá miera zdražovania v roku 2022 je rozhodujúca teraz. Teraz treba dať. Keď hovoríte, že kto rýchlo dáva, dvakrát dáva, tak bolo to treba urobiť teraz a nie niekedy inokedy.
Pán predseda, toto je v podstate odôvodnenie môjho návrhu uznesenia. Teraz prečítam to uznesenie.
Kollár, Boris, predseda NR SR
Áno, pán predseda, len chcem vás upozorniť, že...
Fico, Robert, poslanec NR SR
Stíham.
Kollár, Boris, predseda NR SR
To, to viem, že stíhate, však ja vás nechám kľudne dohovoriť, len, že by to malo byť k tomuto návrhu, ale vy ste spomínali ropovod, toto je... (Povedané súbežne s rečníkom.)
Fico, Robert, poslanec NR SR
(Povedané súbežne s predsedajúcim.) Áno, toto je k tomuto návrhu.
Kollár, Boris, predseda NR SR
No dobre. (Povedané súbežne s rečníkom.)
Fico, Robert, poslanec NR SR
(Povedané súbežne s predsedajúcim.) My dávame návrh uznesenia, ktoré sa dotýka skráteného legislatívneho konania. Je to aj podané na sekretariáte, teda na organizačnom odbore, pretože my namietame aj tú formu skráteného legislatívneho konania. Preto mi dovoľte, aby som predniesol v mene skupiny poslancov Národnej rady návrh uznesenia Národnej rady k opatreniam vlády Slovenskej republiky na zmiernenie dôsledkov obrovského zdražovania.
"Národná rada Slovenskej republiky
1) so znepokojením konštatuje, že vláda Slovenskej republiky napriek mimoriadne nepriaznivému cenovému vývoju nepredložila relevantný návrh obsahujúci dostatočné kompenzácie občanom Slovenskej republiky umožňujúce zvládnuť éru obrovského zdražovania bez drastického znižovania životnej úrovne. Národná rada so znepokojením konštatuje, že pomoc navrhovaná občanom Slovenskej republiky na rok 2022 v podobe jednorazového zvýšenia rodinného prídavku v mesiaci máj 2022, kozmetickej úpravy výšky rodinných prídavkov a daňových bonusov na dieťa je úplne nedostatočná a vystavuje občanov Slovenskej republiky prudkému zhoršovaniu ich sociálneho postavenia. Národná rada so znepokojením konštatuje, že vláda Slovenskej republiky úplne rezignovala na prijatie akýchkoľvek opatrení, ako napríklad je zastropovanie cien pohonných hmôt, zníženie spotrebných daní, DPH a podobne, vedúcich k zníženiu cien pohonných hmôt, ktoré patria na Slovensku vzhľadom na príjmovú úroveň občanov Slovenskej republiky k jedným z najvyšších na svete."
Teraz preruším na chvíľku čítanie uznesenia. Ako môže niekto porovnávať cenu pohonných hmôt v Nemecku a na Slovensku, keď na Slovensku človek zarába 700 eur a v Nemecku zarába 6-tisíc? Ako môže byť niekto taký hlúpy a povie, že však to nie je také zlé, v tom Nemecku to majú o tri alebo o štyri centy drahšie ako na Slovensku.
"Národná rada so znepokojením konštatuje, že vláda Slovenskej republiky nedosiahla žiadnu relevantnú dohodu s monopolným výrobcom Slovnaft, akciová spoločnosť, a že návrh zákona o tzv. zdanení ruskej ropy bude po jeho schválení viesť k ďalšiemu zvyšovaniu cien pohonných hmôt, čo sa stalo aj 18. mája 2022 po oznámení vlády Slovenskej republiky, že predmetný návrh zákona na svojom rokovaní schválila. Národná rada so znepokojením konštatuje, že vláda Slovenskej republiky úplne ignoruje sociálny dialóg a všetky opatrenia predkladá bez akýchkoľvek konzultácií so sociálnymi partnermi, dokonca aj bez dostatočnej odbornej a politickej diskusie vo vládnych štruktúrach a v skrátenom legislatívnom konaní.
2) Národná rada Slovenskej republiky ostro odmieta prenášanie nákladov na zvýšenie daňového bonusu na deti v roku 2022 a v nasledujúcom roku 2023 na rozpočty miestnej a regionálnej samosprávy, čo bude viesť k znižovaniu kvality služieb poskytovaných samosprávami svojim občanom a k tlaku na zvyšovanie miestnych daní, preto Národná rada vyslovuje plnú podporu rozhodnutiu samospráv použiť na ochranu svojich finančných záujmov najostrejšie formy legálneho sociálneho protestu.
3) Národná rada Slovenskej republiky dôrazne žiada vládu Slovenskej republiky, aby okamžite v skrátenom legislatívnom konaní predložila na rokovanie Národnej rady návrh zákona o mimoriadnom bankovom odvode a týmto odvodom kompenzovala výpadky na príjmoch rozpočtov samospráv spôsobené zvyšovaním daňového bonusu pre deti.
4) Národná rada dôrazne žiada vládu Slovenskej republiky, aby sa okamžite vrátila k plnej kompenzácii nákladov na školské stravovanie pre všetkých žiakov a študentov predškolských zariadení, základných a stredných škôl.
5) Národná rada dôrazne žiada vládu Slovenskej republiky, aby okamžite pripravila potrebné legislatívne návrhy, ktoré zabezpečia, že ešte v roku 2022 každá slovenská domácnosť obdrží nenávratnú finančnú výpomoc vo výške 1 500 eur, aby okrem rodín s deťmi pomoc dostali aj osoby v dôchodkovom veku či bezdetné rodiny.
6) Národná rada Slovenskej republiky vyjadruje hlboké znepokojenie nad ignorovaním potrieb a finančných záujmov seniorov."
Toto je text návrhu uznesenia, ktorý žiadame prijať, ale opakujem ešte raz, my nemôžeme túto ´z opice riť a dieru z koláča´ na rok 2022 schváliť, lebo to je pľuvanec do tváre ľudí. Vykašľali ste sa jednoducho v roku 2022 na ľudí. Nerozumiem tomu, prečo nechcete prijať bankový odvod. Tu robíte pokútne dohody so Slovnaftom, ktoré vôbec nie sú o 300 miliónoch a budú viesť k zvyšovaniu cien pohonných hmôt. A tuná máte na tanieri 300 miliónov, môžete mať aj viac od bánk, ktoré mali rekordné zisky. Nie ´do not touch´, banky sú nedotknuteľné. Ako my jednoducho takto môžeme fungovať? My vám ponúkame, dajte návrh na bankový odvod, zahlasujeme, máte 300 miliónov, a vráťte to tým samosprávam, ktorým spôsobíte obrovské problémy, pokiaľ ide o rozpočty. Aj my máme v klube starostov, primátorov, máme v strane obrovské množstvo starostov a primátorov, ktorí hovoria, to bude čistá katastrofa. Veď len v prípade vyššieho územného celku, ak si dobre pamätám, Trenčín, hovoríme o 20 miliónoch? Dvadsať miliónov výpadok z rozpočtu. Načo to robíte? Potom budú prichádzať starostovia a primátori s miestnymi daňami, potom budú prichádzať župani s rôznymi návrhmi, ako sa k týmto peniazom dostať. A, samozrejme, vy schválite tento nezmysel a ešte budete robiť standing ovation, budete tu tlieskať, to je perfektné rozhodnutie.
Nič ste neurobili! A my to budeme hovoriť dookola, v roku 2022 ste slovenským rodinám nedali absolútne nič, o dôchodcoch nehovoriac, nehovoriac o ďalších ľuďoch, ktorí čakajú, čakajú, čo, preboha, tá vláda vymyslí. Toľko ste o tom rozprávali, ale ako sa na Slovensku hovorí, pán Matovič, "zahučala hora, porodila myš". Porodili ste myš, neurobili ste nič, ako obyčajne. A ešte v úvodnej reči urážate bývalého špeciálneho prokurátora a máte sprosté poznámky na adresu opozície, ktorú ste včera dourážali takým spôsobom, že od nás ešte dnes chcete, že máme byť vo vašom snáď politickom tričku. No prídem sem jak taký idiot s nápisom, že ´OBYČAJNÍ ĽUDIA´, nie? A ešte budem hlasovať za vaše idiotské návrhy.
Nepodporíme to. Podporte toto uznesenie, môžme sa potom baviť ďalej, čo budeme robiť s návrhmi pre rodiny.
Ďakujem, pekne. (Potlesk.)
53. (20.)
Ďakujem pekne. Vážený pán predseda Národnej rady, odignorujem infantilné poznámky pána ministra financií a pôjdem priamo k veci. Nebudeme tu naozaj dnes viesť žiadnu polemiku na tému, kto čo urobil alebo neurobil pre rodiny, pretože takáto polemika v atmosfére, ktorú dokážete vytvoriť v Národnej rade, nemá žiadny význam. Asi ťažko by ste počúvali, ako sme pristúpili k razantnému zvýšeniu rodičovského príspevku, materskej, ktorá dosiahla v prípade ženy čistý príjem pred tým, ako odišla na materskú a celý rad ďalších opatrení, pretože sme mali možno inú filozofiu podpory rodín, ako máte vy. Rovnako nebudem komentovať poznámky typu, že veď buďme dnes na seba dobrí. Ja teda neviem, pán minister, že či vy strácate 24-hodinovú pamäť, ale po tom, čo ste včera narozprávali na Úrade vlády Slovenskej republiky, nám aspoň teda dovoľte v Národnej rade - dúfam, že to bude možné, - povedať nejaký vlastný názor. A už vôbec nebudem komentovať narážky na bývalého špeciálneho prokurátora Dušana Kováčika, pretože na toto musí mať človek špeciálnu výbavu a vy ju, pán Matovič, určite máte, že takéto veci dokážete hovoriť v takejto ľudskej tragédii s takou ľahkosťou na pôde Národnej rady.
Dámy a páni, včera povedal predseda vlády pán Heger, že si nevie predstaviť, že by za tento návrh niekto nezahlasoval. No tak vám teda oznamujeme, že celý poslanecký klub strany SMER - sociálna demokracia tento návrh nepodporí a máme na to relevantné dôvody.
Prvý dôvod je, že sú porušené všetky pravidlá, pokiaľ ide o skrátené legislatívne konanie. Dobre, ale prijmem rétoriku pána ministra, ktorý používa slovenské porekadlá ako zákonné dôvody. On hovorí, že stačí, keď prijmeme pravidlo, kto rýchlo dáva, dvakrát dáva. Takýto paragraf nemáme v rokovacom poriadku. Buď hrozia štátu hospodárske škody, sú porušené alebo hrozí poškodenie ľudských práv, alebo ďalšie legitímne dôvody, preto nebudem zbytočne teraz rozoberať tému, že či áno alebo nie. Fakt je, že tento návrh je na stole a ideme dnes o ňom rokovať, ale práve preto vystupujem v štádiu rozhodovania o návrhu v skrátenom legislatívnom konaní.
Dámy a páni, poďme naliať slovenskej verejnosti - rýchlo a krátko, lebo mám asi jedenásť minút do konca dopoludňajšej časti - čisté víno.
Takže, dámy a páni, čože to idete dať tej slovenskej verejnosti, tým rodinám v roku 2022? Tak to poďme spolu rátať.
V máji chcete vyplatiť jednorazovo rodinný prídavok, ktorý bude vyšší asi o sedemdesiat, neviem, tri alebo štyri eur. Dohromady to má byť 100 eur na jedno dieťa v máji. Okrem toho chcete mierne navýšiť rodinný prídavok. Ak som to dobre pozeral, je to asi o 3 alebo 4 eurá na rok 2022 a rovnako mierne chcete navyšovať daňový bonus, samozrejme s tým, že celý tento bonus chcete zobrať samosprávam, ktoré sa už búria, a veľmi opodstatnene sa búria, pretože im to spôsobí rozvrat vo vlastných financiách.
Takže, dámy a páni, slovenským rodinám v roku 2022 dávate z opice riť a dieru z koláča. A v tomto období tí ľudia potrebujú najviac. Teraz. Nie 1. januára 2023 krúžky. Z krúžkov sa ešte nikdy nenajedol nikto. Ľudia teraz potrebujú pomoc. Pýtame sa, prečo ste odignorovali dôchodcov? To chcete povedať, že tým, že sa im vyplatí v pol roku vianočný príspevok, sme ich vyriešili? Prečo sme odignorovali rodiny, ktoré nemajú deti? Alebo rodiny, ktoré majú dospelé deti, ktoré už pracujú a nie je možné na tieto deti použiť daňový bonus? A je tu ďalšia celá kategória ľudí, ktorí boli úplne opomenutí. Jasné, v rómskych osadách sa budú tešiť, pretože evidentne tieto návrhy zo strany ministra financií smerujú na podporu rómskej komunity, aby si kupovali voličov. Veď to tak jednoducho povedzme. A vy si myslíte, že my nepočúvame reči, ktoré vediete, že dôchodcom dáme trt, lebo dôchodcovia nevolia túto súčasnú vládnu koalíciu? Alebo že nie sú už dnes ekonomicky prospešní pre túto krajinu? Veď to tu hovoríte otvorene, po chodbách sa vysmievate do očí ľuďom, ktorí prispeli na vybudovanie tejto krajiny obrovskými sumami.
Dámy a páni, preto mi dovoľte, aby som predniesol návrh uznesenia, ktoré je v podstate našou odpoveďou na ten nezmysel, ktorý ste predložili na rok 2022. Ja nekomentujem rok 2023. Viete, niekto tu chodí pred televízne kamery a rozpráva, že urobil nejakú dohodu so Slovnaftom. Žiadna dohoda nie je. Slovnaft to poprel. A naopak, včera ako ste oznámili, že vláda schválila návrh o zdanení ruskej ropy, čo sa stalo? Cena benzínu a nafty išla hore. Tak čo ste urobili? To najpodstatnejšie, čo treba dnes robiť, je bojovať za nižšie ceny pohonných hmôt. Neurobili ste absolútne nič. Práve naopak, týmto zákonom len tlačíte na rast cien a plus dobre vieme, že ešte aj klamete. To nie je žiadnych 300 miliónov eur. My vieme čítať. Si to rozoberieme a vidíme, že ste urobili pekný kšeft s pánom Világim zo Slovnaftu. To je tak asi všetko, čo môžeme k tomuto povedať.
Samosprávy? Vy im odkazujete, že: "My im neberieme, my im iba menej dávame. My im nedávame nič." Samosprávy majú zo zákona právo na podiel z dane z príjmu fyzických osôb. Sedemdesiat percent mestá a obce, 30 % samosprávne kraje. Som zvedavý, čo potom budete hovoriť tomu starostovi a primátorovi, ktorý povie, že musím vypnúť nejakú ulicu zo svietenia alebo nebudú upratovať, lebo nemám peniaze, lebo to bolo použité na daňový bonus. My úplne podporujeme v tomto duchu to, čo hovoria samosprávy vrátane ostrých sociálnych protestov, na ktoré určite majú právo.
Chcel by som ešte, samozrejme, pridať aj to, dámy a páni, že ste rušili veci, ktoré boli mimoriadne efektívne. Prečo, preboha, nevrátite sa k bezplatným obedom pre žiakov a študentov v predškolských zariadeniach, na základných školách a stredných školách? To je pomoc, keď tí rodičia nebudú musieť platiť za tie obedy. Prečo nejdete do zníženia spotrebnej dane, zastropovania cien pohonných hmôt, aby to bolo niekde na úrovni 1,3 - 1,4? Veď tí Slováci sa hanbia ako psy v tom Maďarsku. Stoja tam v rade ako poslední žobráci a v Maďarsku musia tankovať benzín, pretože, samozrejme, táto vláda kašle na ľudí. Nehovoriac o iných opatreniach, ktorých ste sa ani nedotkli.
Tak ešte raz. Čo ste dali v roku 2022 tým rodinám? No nič ste nedali. Absolútne nič. O 3 eurá vyšší rodinný prídavok a, opakujem, mierne zvýšenie daňového bonusu. Vykašľali ste sa na všetkých, aleže úplne na všetkých. A tá miera zdražovania v roku 2022 je rozhodujúca teraz. Teraz treba dať. Keď hovoríte, že kto rýchlo dáva, dvakrát dáva, tak bolo to treba urobiť teraz a nie niekedy inokedy.
Pán predseda, toto je v podstate odôvodnenie môjho návrhu uznesenia. Teraz prečítam to uznesenie.
Kollár, Boris, predseda NR SR
Áno, pán predseda, len chcem vás upozorniť, že...
Fico, Robert, poslanec NR SR
Stíham.
Kollár, Boris, predseda NR SR
To, to viem, že stíhate, však ja vás nechám kľudne dohovoriť, len, že by to malo byť k tomuto návrhu, ale vy ste spomínali ropovod, toto je... (Povedané súbežne s rečníkom.)
Fico, Robert, poslanec NR SR
(Povedané súbežne s predsedajúcim.) Áno, toto je k tomuto návrhu.
Kollár, Boris, predseda NR SR
No dobre. (Povedané súbežne s rečníkom.)
Fico, Robert, poslanec NR SR
(Povedané súbežne s predsedajúcim.) My dávame návrh uznesenia, ktoré sa dotýka skráteného legislatívneho konania. Je to aj podané na sekretariáte, teda na organizačnom odbore, pretože my namietame aj tú formu skráteného legislatívneho konania. Preto mi dovoľte, aby som predniesol v mene skupiny poslancov Národnej rady návrh uznesenia Národnej rady k opatreniam vlády Slovenskej republiky na zmiernenie dôsledkov obrovského zdražovania.
"Národná rada Slovenskej republiky
1) so znepokojením konštatuje, že vláda Slovenskej republiky napriek mimoriadne nepriaznivému cenovému vývoju nepredložila relevantný návrh obsahujúci dostatočné kompenzácie občanom Slovenskej republiky umožňujúce zvládnuť éru obrovského zdražovania bez drastického znižovania životnej úrovne. Národná rada so znepokojením konštatuje, že pomoc navrhovaná občanom Slovenskej republiky na rok 2022 v podobe jednorazového zvýšenia rodinného prídavku v mesiaci máj 2022, kozmetickej úpravy výšky rodinných prídavkov a daňových bonusov na dieťa je úplne nedostatočná a vystavuje občanov Slovenskej republiky prudkému zhoršovaniu ich sociálneho postavenia. Národná rada so znepokojením konštatuje, že vláda Slovenskej republiky úplne rezignovala na prijatie akýchkoľvek opatrení, ako napríklad je zastropovanie cien pohonných hmôt, zníženie spotrebných daní, DPH a podobne, vedúcich k zníženiu cien pohonných hmôt, ktoré patria na Slovensku vzhľadom na príjmovú úroveň občanov Slovenskej republiky k jedným z najvyšších na svete."
Teraz preruším na chvíľku čítanie uznesenia. Ako môže niekto porovnávať cenu pohonných hmôt v Nemecku a na Slovensku, keď na Slovensku človek zarába 700 eur a v Nemecku zarába 6-tisíc? Ako môže byť niekto taký hlúpy a povie, že však to nie je také zlé, v tom Nemecku to majú o tri alebo o štyri centy drahšie ako na Slovensku.
"Národná rada so znepokojením konštatuje, že vláda Slovenskej republiky nedosiahla žiadnu relevantnú dohodu s monopolným výrobcom Slovnaft, akciová spoločnosť, a že návrh zákona o tzv. zdanení ruskej ropy bude po jeho schválení viesť k ďalšiemu zvyšovaniu cien pohonných hmôt, čo sa stalo aj 18. mája 2022 po oznámení vlády Slovenskej republiky, že predmetný návrh zákona na svojom rokovaní schválila. Národná rada so znepokojením konštatuje, že vláda Slovenskej republiky úplne ignoruje sociálny dialóg a všetky opatrenia predkladá bez akýchkoľvek konzultácií so sociálnymi partnermi, dokonca aj bez dostatočnej odbornej a politickej diskusie vo vládnych štruktúrach a v skrátenom legislatívnom konaní.
2) Národná rada Slovenskej republiky ostro odmieta prenášanie nákladov na zvýšenie daňového bonusu na deti v roku 2022 a v nasledujúcom roku 2023 na rozpočty miestnej a regionálnej samosprávy, čo bude viesť k znižovaniu kvality služieb poskytovaných samosprávami svojim občanom a k tlaku na zvyšovanie miestnych daní, preto Národná rada vyslovuje plnú podporu rozhodnutiu samospráv použiť na ochranu svojich finančných záujmov najostrejšie formy legálneho sociálneho protestu.
3) Národná rada Slovenskej republiky dôrazne žiada vládu Slovenskej republiky, aby okamžite v skrátenom legislatívnom konaní predložila na rokovanie Národnej rady návrh zákona o mimoriadnom bankovom odvode a týmto odvodom kompenzovala výpadky na príjmoch rozpočtov samospráv spôsobené zvyšovaním daňového bonusu pre deti.
4) Národná rada dôrazne žiada vládu Slovenskej republiky, aby sa okamžite vrátila k plnej kompenzácii nákladov na školské stravovanie pre všetkých žiakov a študentov predškolských zariadení, základných a stredných škôl.
5) Národná rada dôrazne žiada vládu Slovenskej republiky, aby okamžite pripravila potrebné legislatívne návrhy, ktoré zabezpečia, že ešte v roku 2022 každá slovenská domácnosť obdrží nenávratnú finančnú výpomoc vo výške 1 500 eur, aby okrem rodín s deťmi pomoc dostali aj osoby v dôchodkovom veku či bezdetné rodiny.
6) Národná rada Slovenskej republiky vyjadruje hlboké znepokojenie nad ignorovaním potrieb a finančných záujmov seniorov."
Toto je text návrhu uznesenia, ktorý žiadame prijať, ale opakujem ešte raz, my nemôžeme túto ´z opice riť a dieru z koláča´ na rok 2022 schváliť, lebo to je pľuvanec do tváre ľudí. Vykašľali ste sa jednoducho v roku 2022 na ľudí. Nerozumiem tomu, prečo nechcete prijať bankový odvod. Tu robíte pokútne dohody so Slovnaftom, ktoré vôbec nie sú o 300 miliónoch a budú viesť k zvyšovaniu cien pohonných hmôt. A tuná máte na tanieri 300 miliónov, môžete mať aj viac od bánk, ktoré mali rekordné zisky. Nie ´do not touch´, banky sú nedotknuteľné. Ako my jednoducho takto môžeme fungovať? My vám ponúkame, dajte návrh na bankový odvod, zahlasujeme, máte 300 miliónov, a vráťte to tým samosprávam, ktorým spôsobíte obrovské problémy, pokiaľ ide o rozpočty. Aj my máme v klube starostov, primátorov, máme v strane obrovské množstvo starostov a primátorov, ktorí hovoria, to bude čistá katastrofa. Veď len v prípade vyššieho územného celku, ak si dobre pamätám, Trenčín, hovoríme o 20 miliónoch? Dvadsať miliónov výpadok z rozpočtu. Načo to robíte? Potom budú prichádzať starostovia a primátori s miestnymi daňami, potom budú prichádzať župani s rôznymi návrhmi, ako sa k týmto peniazom dostať. A, samozrejme, vy schválite tento nezmysel a ešte budete robiť standing ovation, budete tu tlieskať, to je perfektné rozhodnutie.
Nič ste neurobili! A my to budeme hovoriť dookola, v roku 2022 ste slovenským rodinám nedali absolútne nič, o dôchodcoch nehovoriac, nehovoriac o ďalších ľuďoch, ktorí čakajú, čakajú, čo, preboha, tá vláda vymyslí. Toľko ste o tom rozprávali, ale ako sa na Slovensku hovorí, pán Matovič, "zahučala hora, porodila myš". Porodili ste myš, neurobili ste nič, ako obyčajne. A ešte v úvodnej reči urážate bývalého špeciálneho prokurátora a máte sprosté poznámky na adresu opozície, ktorú ste včera dourážali takým spôsobom, že od nás ešte dnes chcete, že máme byť vo vašom snáď politickom tričku. No prídem sem jak taký idiot s nápisom, že ´OBYČAJNÍ ĽUDIA´, nie? A ešte budem hlasovať za vaše idiotské návrhy.
Nepodporíme to. Podporte toto uznesenie, môžme sa potom baviť ďalej, čo budeme robiť s návrhmi pre rodiny.
Ďakujem, pekne. (Potlesk.)
Rozpracované
14:08
Pán podpredseda, vážené dámy, vážení páni, dovoľte mi, aby som podľa § 131 ods. 7 rokovacieho poriadku Národnej rady Slovenskej republiky ospravedlnil z dnešnej hodiny otázok neprítomných členov vlády a oznámil ministrov poverených ich zastupovaním. Neprítomní:
- podpredsedníčka vlády a ministerka investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie Veronika Remišová, zastupuje ju podpredseda...
Pán podpredseda, vážené dámy, vážení páni, dovoľte mi, aby som podľa § 131 ods. 7 rokovacieho poriadku Národnej rady Slovenskej republiky ospravedlnil z dnešnej hodiny otázok neprítomných členov vlády a oznámil ministrov poverených ich zastupovaním. Neprítomní:
- podpredsedníčka vlády a ministerka investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie Veronika Remišová, zastupuje ju podpredseda vlády a minister hospodárstva Richard Sulík,
- minister dopravy a výstavby Andrej Doležal, zastupuje ho podpredseda vlády a minister hospodárstva Richard Sulík.
Neprítomní sú aj ministri, ktorým neboli položené otázky a to minister životného prostredia Ján Budaj, minister pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Samuel Vlčan, minister zahraničných vecí a európskych záležitostí Ivan Korčok a ministerka kultúry Natália Milanová.
Ďakujem, skončil som.
Ďakujem veľmi pekne, pán predsedajúci.
Pán podpredseda, vážené dámy, vážení páni, dovoľte mi, aby som podľa § 131 ods. 7 rokovacieho poriadku Národnej rady Slovenskej republiky ospravedlnil z dnešnej hodiny otázok neprítomných členov vlády a oznámil ministrov poverených ich zastupovaním. Neprítomní:
- podpredsedníčka vlády a ministerka investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie Veronika Remišová, zastupuje ju podpredseda vlády a minister hospodárstva Richard Sulík,
- minister dopravy a výstavby Andrej Doležal, zastupuje ho podpredseda vlády a minister hospodárstva Richard Sulík.
Neprítomní sú aj ministri, ktorým neboli položené otázky a to minister životného prostredia Ján Budaj, minister pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Samuel Vlčan, minister zahraničných vecí a európskych záležitostí Ivan Korčok a ministerka kultúry Natália Milanová.
Ďakujem, skončil som.
Rozpracované
14:08
Vystúpenie v rozprave 14:08
Eduard HegerTá jednorazová je preto, aby sme zmiernili tie dopady okamžite a preto sme ju vlastne prijali, to, čo bolo možné prijať vlastne nariadením vlády, sme aj urobili v jednotlivých krokoch a zavŕšili sme to včera. Čo sa týka pravidelnej, tak o tej sa teraz rokuje v parlamente a verím, že tak ako tomu bolo aj dnes pri zaradení v skrátenom hlasovaní, že tak to bude pokračovať a že táto pomoc vlastne dostane podporu parlamentu a dostane sa k ľuďom čo najskôr. Musím povedať, že úprimne prekvapili ma slová sociálnych demokratov, ktorí, tak ako som predpokladal, sa budú snažiť túto pomoc ľuďom nepodporiť a budú si na to hľadať všelijaké pseudozámienky, čo je z môjho pohľadu naozaj len čisté pokrytectvo, nič iné sa nedá povedať, lebo pomoc, ktorú sme predstavili aj tu, priniesli do parlamentu, je naozaj masívna a podáva podanú ruku ľuďom. Toto vlády v omnoho lepších časoch neboli schopné urobiť, takže príde mi to naozaj veľmi pokrytecké, že sa takýmto spôsobom vykrúcajú a hľadajú, hľadajú zámienky.
Ale teraz, aby som teda pomenoval tú konkrétnu pomoc. Z hľadiska tej jednorazovej pomoci, tak tam máme viacero takých parametrov. Jednak je to podpora domácnostiam v hmotnej núdzi. Tam je príspevok vo výške 100 euro, potom je tam zvýšený prídavok na dieťa, ktorý bude vyplatený, myslím, že budúci mesiac do úrovne do výšky 100 euro. Taktiež poberatelia vlastne peňažného príspevku na opatrovanie, ktorým tiež bude vyplatený príspevok 100 euro, je to skupina ľudí radovo cez 28 000 ľudí, potom sú to nízkopríjmoví bez detí, tých je 117 000, ktorým tiež bude vyplatený tento príspevok, potom sú to osoby vykonávajúce osobnú asistenciu osobe s ťažko zdravotným postihnutím, tam sa jedná o skupinu 8 000 ľudí, taktiež príspevok vo výške jednorazový 100 euro. No a potom osoby v dôchodkovom veku, ktorým nevznikol nárok na dôchodok, tam hovoríme o skupine 100 000 ľudí, príspevok vo výške 100 euro jednorazovo.
Ďalšie z tých opatrení, ktoré sme vlastne urobili, je, že sme predsunuli vyplatenie 13. dôchodku a to bude vyplatené 10. júla a ide o kompenzáciu práve rastu spotrebiteľských cien, keďže práve tá inflácia dosiahla medziročne v marci 10 %, vyše 10 %, takže a vieme, že teda tá valorizácia dôchodkov nastáva až v neskoršom období roka, takže preto sme to predsunuli.
Potom vlastne je to najdôležitejšie, o čom hovoríme, je práve tá pomoc, ktorú máte teraz v parlamente, a to je zvýšenie rodinných prídavkov, tak ako som povedal, práve "vlády sociálnych demokratov" za osem rokov boli, neboli schopní zvýšiť toto, nijako výrazne nemysleli na rodiny, ktoré sú na Slovensku, žiaľ, v najväčšom nepomere a vieme, že práve rodiny s deťmi sú ohrozené chudobou výrazne viac ako rodiny bez detí, v tomto je Slovensko na poslednom mieste v rebríčkoch Európskej únie. Takže je to, je to vizitka veľmi zlá a je to vizitka práve vlád, ktoré tu dobré časy nevedeli premeniť na podporu rodín, na podporu ale aj ľudí strednej triedy, ktorí v konečnom dôsledku poctivo pracujú a odvádzajú svoje dane do rozpočtu, z čoho sú financované služby všetkým občanom Slovenskej republiky a vlastne tie, za osem rokov teda vlády SMER-u, Roberta Fica a Petra Pellegriniho, pri dávke, ako je prídavok na dieťa, ju navýšili o 1,85 eura za osem rokov. Za osem rokov. Dobre počujete, o 1,85 eura. To je naozaj výsmech, to je naozaj výsmech. My prinášame teraz navýšenie o 24,12, čiže dvanásť centov, 24 eur aj 12 centov za tento jeden rok. (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)
Grendel, Gábor, podpredseda NR SR
Prosím vás, preruším ťa, pán premiér, na jednu otázku je päť minút.
Heger, Eduard, predseda vlády SR
Áno. Čas som vyčerpal. Aha, dobre. Avšak v konečnom dôsledku áno... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)
Tak, vážený pán poslanec, dovoľte mi, aby som teda odpovedal na vašu otázku. Svojím spôsobom myslím si, že reakcia vlády je veľmi zjavná a viditeľná a transparentná a jednak sme ohlásili pomoc občanom Slovenskej republiky, myslím, že pred tromi týždňami, ak sa nemýlim, alebo teda začiatkom mája, ktorá bola výsledkom koaličných rokovaní a je to, myslím si, že veľmi masívna pomoc, ktorá v konečnom dôsledku aj dnes je v parlamente a prebieha o nej rokovanie. Čiže istá časť tej pomoci, alebo tak to poviem, tá pomoc je rozdelená na dve časti: jednorazová a potom je časť systematická.
Tá jednorazová je preto, aby sme zmiernili tie dopady okamžite a preto sme ju vlastne prijali, to, čo bolo možné prijať vlastne nariadením vlády, sme aj urobili v jednotlivých krokoch a zavŕšili sme to včera. Čo sa týka pravidelnej, tak o tej sa teraz rokuje v parlamente a verím, že tak ako tomu bolo aj dnes pri zaradení v skrátenom hlasovaní, že tak to bude pokračovať a že táto pomoc vlastne dostane podporu parlamentu a dostane sa k ľuďom čo najskôr. Musím povedať, že úprimne prekvapili ma slová sociálnych demokratov, ktorí, tak ako som predpokladal, sa budú snažiť túto pomoc ľuďom nepodporiť a budú si na to hľadať všelijaké pseudozámienky, čo je z môjho pohľadu naozaj len čisté pokrytectvo, nič iné sa nedá povedať, lebo pomoc, ktorú sme predstavili aj tu, priniesli do parlamentu, je naozaj masívna a podáva podanú ruku ľuďom. Toto vlády v omnoho lepších časoch neboli schopné urobiť, takže príde mi to naozaj veľmi pokrytecké, že sa takýmto spôsobom vykrúcajú a hľadajú, hľadajú zámienky.
Ale teraz, aby som teda pomenoval tú konkrétnu pomoc. Z hľadiska tej jednorazovej pomoci, tak tam máme viacero takých parametrov. Jednak je to podpora domácnostiam v hmotnej núdzi. Tam je príspevok vo výške 100 euro, potom je tam zvýšený prídavok na dieťa, ktorý bude vyplatený, myslím, že budúci mesiac do úrovne do výšky 100 euro. Taktiež poberatelia vlastne peňažného príspevku na opatrovanie, ktorým tiež bude vyplatený príspevok 100 euro, je to skupina ľudí radovo cez 28 000 ľudí, potom sú to nízkopríjmoví bez detí, tých je 117 000, ktorým tiež bude vyplatený tento príspevok, potom sú to osoby vykonávajúce osobnú asistenciu osobe s ťažko zdravotným postihnutím, tam sa jedná o skupinu 8 000 ľudí, taktiež príspevok vo výške jednorazový 100 euro. No a potom osoby v dôchodkovom veku, ktorým nevznikol nárok na dôchodok, tam hovoríme o skupine 100 000 ľudí, príspevok vo výške 100 euro jednorazovo.
Ďalšie z tých opatrení, ktoré sme vlastne urobili, je, že sme predsunuli vyplatenie 13. dôchodku a to bude vyplatené 10. júla a ide o kompenzáciu práve rastu spotrebiteľských cien, keďže práve tá inflácia dosiahla medziročne v marci 10 %, vyše 10 %, takže a vieme, že teda tá valorizácia dôchodkov nastáva až v neskoršom období roka, takže preto sme to predsunuli.
Potom vlastne je to najdôležitejšie, o čom hovoríme, je práve tá pomoc, ktorú máte teraz v parlamente, a to je zvýšenie rodinných prídavkov, tak ako som povedal, práve "vlády sociálnych demokratov" za osem rokov boli, neboli schopní zvýšiť toto, nijako výrazne nemysleli na rodiny, ktoré sú na Slovensku, žiaľ, v najväčšom nepomere a vieme, že práve rodiny s deťmi sú ohrozené chudobou výrazne viac ako rodiny bez detí, v tomto je Slovensko na poslednom mieste v rebríčkoch Európskej únie. Takže je to, je to vizitka veľmi zlá a je to vizitka práve vlád, ktoré tu dobré časy nevedeli premeniť na podporu rodín, na podporu ale aj ľudí strednej triedy, ktorí v konečnom dôsledku poctivo pracujú a odvádzajú svoje dane do rozpočtu, z čoho sú financované služby všetkým občanom Slovenskej republiky a vlastne tie, za osem rokov teda vlády SMER-u, Roberta Fica a Petra Pellegriniho, pri dávke, ako je prídavok na dieťa, ju navýšili o 1,85 eura za osem rokov. Za osem rokov. Dobre počujete, o 1,85 eura. To je naozaj výsmech, to je naozaj výsmech. My prinášame teraz navýšenie o 24,12, čiže dvanásť centov, 24 eur aj 12 centov za tento jeden rok. (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)
Grendel, Gábor, podpredseda NR SR
Prosím vás, preruším ťa, pán premiér, na jednu otázku je päť minút.
Heger, Eduard, predseda vlády SR
Áno. Čas som vyčerpal. Aha, dobre. Avšak v konečnom dôsledku áno... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)
Rozpracované
14:08
Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:08
Martin ČepčekPán premiér, to je všetko pekné, že domácnosti v hmotnej núdzi, príspevok na dieťa, príspevok na opatrovanie, príspevok na osobnú asistenciu, dôchodcom, ktorým nevznikol dôchodok, ale máme tu ešte celkom dosť veľkú skupinu dôchodcov, ktorí nemajú ani minimálny dôchodok, respektíve sa im ten minimálny dôchodok dorovnáva. Poznám z blízkeho okolia takých ľudí. Ja sa pýtam, že kedy sa bude riešiť táto, táto skupina...
Pán premiér, to je všetko pekné, že domácnosti v hmotnej núdzi, príspevok na dieťa, príspevok na opatrovanie, príspevok na osobnú asistenciu, dôchodcom, ktorým nevznikol dôchodok, ale máme tu ešte celkom dosť veľkú skupinu dôchodcov, ktorí nemajú ani minimálny dôchodok, respektíve sa im ten minimálny dôchodok dorovnáva. Poznám z blízkeho okolia takých ľudí. Ja sa pýtam, že kedy sa bude riešiť táto, táto skupina obyvateľstva, ktorá celý život, 30, 40 rokov a viac, pracovali pre Slovensko, a teraz majú dôchodok, ktorý sa neblíži ani k minimálnemu dôchodku a na nich tá valorizácia tých dôchodkov ani nespadá. Oni majú navýšenie dôchodku, ja neviem, o dve, tri, štyri, päť, možno deväť euro. Z osobnej skúsenosti mám také informácie.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
19.5.2022 o 14:08 hod.
Mgr. et Mgr.
Martin Čepček
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne.
Pán premiér, to je všetko pekné, že domácnosti v hmotnej núdzi, príspevok na dieťa, príspevok na opatrovanie, príspevok na osobnú asistenciu, dôchodcom, ktorým nevznikol dôchodok, ale máme tu ešte celkom dosť veľkú skupinu dôchodcov, ktorí nemajú ani minimálny dôchodok, respektíve sa im ten minimálny dôchodok dorovnáva. Poznám z blízkeho okolia takých ľudí. Ja sa pýtam, že kedy sa bude riešiť táto, táto skupina obyvateľstva, ktorá celý život, 30, 40 rokov a viac, pracovali pre Slovensko, a teraz majú dôchodok, ktorý sa neblíži ani k minimálnemu dôchodku a na nich tá valorizácia tých dôchodkov ani nespadá. Oni majú navýšenie dôchodku, ja neviem, o dve, tri, štyri, päť, možno deväť euro. Z osobnej skúsenosti mám také informácie.
Rozpracované
14:08
Čepček, Martin, poslanec NR SR
To sú dôchodcovia, ktorí život, celý život pracovali napríklad.
Heger, Eduard, predseda vlády SR
Ale dostávajú dôchodok. Tak?
Čepček, Martin, poslanec NR SR
Dostávajú dôchodok, majú minimálny......
Čepček, Martin, poslanec NR SR
To sú dôchodcovia, ktorí život, celý život pracovali napríklad.
Heger, Eduard, predseda vlády SR
Ale dostávajú dôchodok. Tak?
Čepček, Martin, poslanec NR SR
Dostávajú dôchodok, majú minimálny... (Povedané súbežne s predsedom vlády.)
Heger, Eduard, predseda vlády SR
(Povedané súbežne s poslancom.) Teraz dostanú trinásty dôchodok tým pádom.
Čepček, Martin, poslanec NR SR
Áno, majú minimálny dôchodok a ten... (Povedané súbežne s predsedom vlády.)
Heger, Eduard, predseda vlády SR
(Povedané súbežne s poslancom.) A dostanú trinásty dôchodok. Tak, hej?
Čepček, Martin, poslanec NR SR
Áno a ten minimálny dôchodok sa im v podstate musí dorovnať do minimálneho dôchodku, lebo ho nedosahujú... (Povedané súbežne s predsedom vlády.)
Heger, Eduard, predseda vlády SR
(Povedané súbežne s poslancom.) Áno, ale ten sa bude tiež valorizovať.
Čepček, Martin, poslanec NR SR
Áno. Ale momentálne... (Povedané súbežne s predsedom vlády.)
Heger, Eduard, predseda vlády SR
(Povedané súbežne s poslancom.) No. A tá valorizácia, lebo totižto ten mechanizmus je nastavený tak, že dôchodky sa valorizujú. Problém je, že tie dôchodky sa valorizujú až v druhej časti roka, preto sme predradili trinásty dôchodok, ale až na júl, aby tam bolo práve zohľadnené, tá valorizácia, a dostanú ho teraz v júli, čiže predpokladám, že táto skupina ľudí, hovoríte, že dostane ten trinásty dôchodok, takže to je práve to, o čom hovoríme, a potom ešte ten ich, áno, minimálny dôchodok, lebo to je skupina, ak správne chápem...
Čepček, Martin, poslanec NR SR
Tejto skupine sa totižto ten dôchodok len dorovnal do minimálneho dôchodku, ale sa im nezvyšoval tak, ako tým ostatným skupinám. Preto sa pýtam, že či táto skupina dôchodcov sa bude nejakým spôsobom riešiť.
Heger, Eduard, predseda vlády SR
No ale ona sa im dorovná práve do toho minimálneho, ktorý bude valorizovaný. Čiže oni opäť pocítia, lebo každý dôchodok, aj minimálny, sa bude valorizovať a tým pádom pocítia tú valorizáciu, ktorá bude, ale zároveň dovtedy dostanú ten trinásty dôchodok. Čiže, áno, vypli nám mikrofón.
Grendel, Gábor, podpredseda NR SR
Je možnosť položiť jednu doplňujúcu otázku, kolegovia (povedané súbežne s predsedom vlády SR).
Heger, Eduard, predseda vlády SR
(Povedané súbežne s predsedajúcim.) Trošku sme si tu diskutovali, ale takto. Kľudne, pokojne, pán minister práce práve prišiel, takže som si istý, že ak, ak takéto technikálie sú, lebo sám dal prísľub, že ak by nám niekto prepadol cez to sito, tak to budeme individuálne riešiť. A určite bude vedieť vysvetliť, že či to je len nedorozumenie, alebo či tam je nejaká, nejaká chyba, Dobre?
Ďakujem veľmi pekne.
Teraz akú myslíte skupinu, že ešte ak môžete chvíľku ostať pri mikrofóne, len aby sme si ujasnili tú otázku.
Čepček, Martin, poslanec NR SR
To sú dôchodcovia, ktorí život, celý život pracovali napríklad.
Heger, Eduard, predseda vlády SR
Ale dostávajú dôchodok. Tak?
Čepček, Martin, poslanec NR SR
Dostávajú dôchodok, majú minimálny... (Povedané súbežne s predsedom vlády.)
Heger, Eduard, predseda vlády SR
(Povedané súbežne s poslancom.) Teraz dostanú trinásty dôchodok tým pádom.
Čepček, Martin, poslanec NR SR
Áno, majú minimálny dôchodok a ten... (Povedané súbežne s predsedom vlády.)
Heger, Eduard, predseda vlády SR
(Povedané súbežne s poslancom.) A dostanú trinásty dôchodok. Tak, hej?
Čepček, Martin, poslanec NR SR
Áno a ten minimálny dôchodok sa im v podstate musí dorovnať do minimálneho dôchodku, lebo ho nedosahujú... (Povedané súbežne s predsedom vlády.)
Heger, Eduard, predseda vlády SR
(Povedané súbežne s poslancom.) Áno, ale ten sa bude tiež valorizovať.
Čepček, Martin, poslanec NR SR
Áno. Ale momentálne... (Povedané súbežne s predsedom vlády.)
Heger, Eduard, predseda vlády SR
(Povedané súbežne s poslancom.) No. A tá valorizácia, lebo totižto ten mechanizmus je nastavený tak, že dôchodky sa valorizujú. Problém je, že tie dôchodky sa valorizujú až v druhej časti roka, preto sme predradili trinásty dôchodok, ale až na júl, aby tam bolo práve zohľadnené, tá valorizácia, a dostanú ho teraz v júli, čiže predpokladám, že táto skupina ľudí, hovoríte, že dostane ten trinásty dôchodok, takže to je práve to, o čom hovoríme, a potom ešte ten ich, áno, minimálny dôchodok, lebo to je skupina, ak správne chápem...
Čepček, Martin, poslanec NR SR
Tejto skupine sa totižto ten dôchodok len dorovnal do minimálneho dôchodku, ale sa im nezvyšoval tak, ako tým ostatným skupinám. Preto sa pýtam, že či táto skupina dôchodcov sa bude nejakým spôsobom riešiť.
Heger, Eduard, predseda vlády SR
No ale ona sa im dorovná práve do toho minimálneho, ktorý bude valorizovaný. Čiže oni opäť pocítia, lebo každý dôchodok, aj minimálny, sa bude valorizovať a tým pádom pocítia tú valorizáciu, ktorá bude, ale zároveň dovtedy dostanú ten trinásty dôchodok. Čiže, áno, vypli nám mikrofón.
Grendel, Gábor, podpredseda NR SR
Je možnosť položiť jednu doplňujúcu otázku, kolegovia (povedané súbežne s predsedom vlády SR).
Heger, Eduard, predseda vlády SR
(Povedané súbežne s predsedajúcim.) Trošku sme si tu diskutovali, ale takto. Kľudne, pokojne, pán minister práce práve prišiel, takže som si istý, že ak, ak takéto technikálie sú, lebo sám dal prísľub, že ak by nám niekto prepadol cez to sito, tak to budeme individuálne riešiť. A určite bude vedieť vysvetliť, že či to je len nedorozumenie, alebo či tam je nejaká, nejaká chyba, Dobre?
Ďakujem veľmi pekne.
Rozpracované