78. schôdza

29.11.2022 - 22.12.2022
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie s faktickou poznámkou

19.12.2022 o 14:09 hod.

Bc.

Milan Mazurek

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie v rozprave 13:24

Jaromír Šíbl
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážené pani poslankyne, vážení páni poslanci, vážení prítomní, Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 1760 z 8. novembra 2022 pridelila vládny návrh zákona o ochrane ovzdušia a o zmene a doplnení niektorých zákonov, tlač 1236, na prerokovanie týmto výborom: Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady, Výboru Národnej rady pre financie a rozpočet, Výboru Národnej rady pre hospodárske záležitosti, Výboru Národnej rady pre pôdohospodárstvo a životné prostredie a Výboru Národnej rady pre verejnú správu a regionálny rozvoj. Za gestorský výbor určila výbor pre pôdohospodárstvo a životné prostredie. Výbory prerokovali predmetný vládny návrh zákona v lehote určenej uznesením Národnej rady. Poslanci Národnej rady, ktorí nie sú členmi výborov, ktorým bol vládny návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko k predmetnému návrhu zákona.
Výbory Národnej rady, ktorým bol vládny návrh zákona pridelený, zaujali k nemu nasledovné stanoviská: ústavnoprávny výbor, výbor pre financie a rozpočet a výbor pre hospodárske záležitosti neprijali platné uznesenie, nakoľko návrh uznesenia nezískal potrebný súhlas nadpolovičnej väčšiny prítomných členov výboru podľa § 52 ods. 4 zákona Národnej rady č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady. Výbor pre pôdohospodárstvo a životné o návrhu nerokoval, nakoľko podľa § 52 ods. 2 zákona Národnej rady č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady nebol uznášaniaschopný. Výbor pre verejnú správu a regionálny rozvoj uznesením č. 194 z 24. novembra 2022 s vládnym návrhom zákona súhlasil a odporučil ho Národnej rade schváliť s pripomienkami.
Gestorský výbor odporúča o bodoch 1 až 20 zo spoločnej správy hlasovať spoločne s návrhom gestorského výboru uvedené body schváliť. Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k vládnemu návrhu zákona vyjadrených v ich uzneseniach uvedených pod bodom III spoločnej správy a v stanoviskách poslancov gestorského výboru vyjadrených v rozprave k tomuto vládnemu návrhu zákona v súlade s príslušnými ustanoveniami zákona Národnej rady o rokovacom poriadku odporúča Národnej rade predmetný návrh zákona schváliť s pripomienkami.
Spoločná správa výborov Národnej rady o prerokovaní predmetného vládneho návrhu zákona vo výboroch Národnej rady v druhom čítaní bola schválená uznesením výboru pre pôdohospodárstvo a životné prostredie č. 267 z 29. novembra 2022. V citovanom uznesení ma výbor poveril predložiť Národnej rade spoločnú správu výborov a splnomocnil ma podať návrhy podľa príslušných ustanovení zákona o rokovacom poriadku Národnej rady.
Pán predsedajúci, otvorte, prosím, rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

19.12.2022 o 13:24 hod.

RNDr. PhD.

Jaromír Šíbl

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 13:24

Anna Zemanová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne za slovo.
Vážený pán minister, pán podpredseda, kolegyne, kolegovia, máme tu kompletne nový návrh zákona o ovzduší. Nejde o žiadnu novelu. Prijatím tohto zákona sa vlastne zruší existujúci zákona o ochrane ovzdušia. Tento zákon sa pripravoval dlhé mesiace, možno viac ako rok, lebo minimálne ja som sa zapojila do prípravy odbornej diskusie ešte na jeseň minulého roka. Tá debata bola naozaj veľmi široká. Každý, kto mal chuť a energiu, či to boli odborné organizácie, jednotlivci, občianske iniciatívy, ktoré sa téme venujú, mali priestor na to, aby ten úplne prvý návrh zákona z dielne ministerstva životného prostredia mohli pripomienkovať. Bol to aj covid čas, takže takéto stretnutia sa konali aj online.
Po dlhšej odluke, kedy sme už si mysleli, že ministerstvo životného prostredia vzdalo túto snahu, ale zrejme práve takéto rôzne infringementy a vedomosť teda, že tá situácia so stavom životného prostredia explicitne ovzdušia na Slovensku nie je ružová, i keď v rámci štatistík a meraní tých, ktoré máme dostupných, je lepšia ako niekedy v minulosti, tak stále máme množstvo rezervy na to, aby sme na slovenskom, na Slovensku ovzdušie zlepšili. Aby ľudia nezomierali alebo nemali choroby zo znečisteného ovzdušia, aby naša krajina bola zdravá, ale aj turisticky atraktívna z titulu toho, že stále na Slovensku máme evidované aj klimatické kúpele, ktoré, na ktoré sú, ktoré sú viazané práve na kvalitu ovzdušia, kde sa ľudia môžu liečiť z rôznych ochorení. Najmä nejakých astmatických alebo nejakých aj iných podobných, ktoré, na ktoré je potrebné zdravé živo, ovzdušie alebo ovzdušie, ktoré má isté parametre potrebné na ich liečbu.
Následne teda prišiel návrh, vládny návrh do medzirezortného pripomienkového konania, možno niekedy na jar alebo pred letom. No ten návrh bol dosť iný, ako bol ten pôvodný návrh, o ktorom sme ako odborná verejnosť debatovali. K tomuto návrhu prišlo množstvo, pán minister možnože upresní, desiatky, možno aj stovky pripomienky a určite nebolo jednoduchú ich zvládnuť. Tak ako bolo, aj pán minister povedal, že, samozrejme, tie opatrenia na dosiahnutie lepšieho životného prostredia, ovzdušia sú niekedy náročné, obmedzujúce, určite aj drahé a nie je jednoduché ich vykonať ani vymáhať. Preto určite nie každý bol spokojný s tým, ako to bolo nastavené, lebo to sa netýka len priemyslu. Týka sa to poľnohospodárstva, týka sa to aj obyčajných ľudí, domácnostiach, ktorí vykurujú najmä tí, ktorí vykurujú tuhým palivom. Pretože prekvapivo v štatistikách, že čo je najväčší zdroj znečistenia, ukazuje sa, že nie je to priemysel. Ukazuje sa, že nie je to ani tá doprava, o ktorej sa veľmi hovorilo, že práve doprava je producent, producentom tých PM častíc, ale sú to domáce kúreniská. Ľudia, ktorí vykurujú tuhým palivom, keby palivom, tak je dobre, ale tuhým materiálom, ktorý často nespĺňa kritériá paliva a práve toto sú zdroje, najväčšie zdroje znečistenia ovzdušia, ktoré ale majú dosah a rozsah nie miestny, len na toho producenta, ale na celé regióny, kotliny a, samozrejme, na zdravie aj tých ľudí, ktorí, ktorí sa snažia v maximálnej miere chrániť životné prostredie a prispievajú k tomu aj rôznymi inými svojimi a s vlastnými obmedzeniami.
Návrh zákona je rozsiahly a ten, ktorý prišiel do Národnej rady, je iný, ako ten, ktorý bol v medzirezortnom pripomienkovom konaní. To je celkom asi prirodzené teda, že potom rozporovom konaní bolo dosť veľa vecí upravených. Niektoré boli akceptované, mnohé boli akceptované, niektoré boli upravené nanovo, čiže trebalo sa nimi oboznámiť. Niektoré boli fajn, niektoré možno menej, ale v podstate ten zákon ako taký je správne, že ho ideme, že ho tu máme na stole a verím, že aj cez pozmeňovacie návrhy, ktoré tu máme na stole, minimálne jeden, ktorý prednesiem ja, jeden, ktorý bude prednesený, neviem teraz, kolegami, z, či to bude ten pozmeňovací návrh, čo prinesie pán Karahuta alebo, alebo ešte teda sa prihlásia kolegovia z OĽANO, tzv. ten ministerský. Čo musím povedať a poďakovať sa, že napriek turbulentnej politickej situácie na tej najvyššej politickej úrovni sme dokázali na odbornej úrovni naozaj viesť hlbokú detailnú odbornú diskusiu, kde aj do toho, ak môžem povedať teda ministerského návrhu boli akceptované niektoré odporúčania a návrhy, ktoré, ktoré som ja vzniesla a ktoré boli ešte nedávno v platnom programovom vyhlásení vlády a že našli sme taký nejaký prienik týchto dvoch návrhov. A som presvedčená, teda ak ten aj ten druhý bude prinesený v tom duchu, ako som ho v ostatnom čase nejak mohla vidieť, či je to ten, tak tento vládny návrh zákona, myslím si, že bude dobrým, možno nie bezchybným, možno nie všetci budú spokojní, ale veľa vecí, tých pripomienok, ktoré mohli komplikovať život, či poľnohospodárom, alebo aj priemyslu, kde mali obavy, aby priemysel alebo producenti neboli šikanovaní, ale, samozrejme, právom kontrolovaní, keďže ovplyvňujú a znečisťujú životné prostredie. Ale taktiež sa nám podarilo nájsť cestu a opatrenia aj voči tým malým producentom. Pretože nemôžme povedať, že, že malý producent, ktorý v úhrne je robí najväčšieho znečisťovateľa ovzdušia, že toho necháme tak a budeme tolerovať, že spaľovaním rôznych materiálov dochádza k troveniu ľudí, ohrozovaniu ich zdravia, vytvárania neúnosných smogových situácií, ktoré obmedzujú život najmä v kotlinách.
Hľadali sme spoločne cestu, ako nájsť vhodné riešenie vrátane toho, aby tí ľudia, ktorí možno z rôznych dôvodov aj nevedomosti takto konajú, aby neboli len sankcionovaní, ale aby boli aj vedení k náprave, mali šancu porozumieť, že svojím konaním neohrozujú, že ohrozujú seba, svoje deti, ohrozuje aj okolie a že musíme ako spoločnosť robiť kroky aj na tejto, na tomto poli znečisťovateľ, znečisťovania ovzdušia, pretože náš spoločný cieľ každého jedného by malo byť zlepšenie kvality ovzdušia na Slovensku.
Čo sa týka pozmeňujúceho a doplňujúceho návrhu, len stručne teda poviem, čoho sa týkajú jednotlivé body a potom ho prečítam.
Čiže týkajú sa toho, že keď orgán, povoľujúci orgán zváži, že nejaký producent v regióne je najväčším producentom a v úhrne s ďalšími možno aj menšími je potrebné, aby prijal ďalšie opatrenia, tak môžu mu byť nariadené, avšak musia byť adekvátne zdôvodnené. Nemôže to byť bez nejakého konkrétneho dôvodu, prečo má realizovať ďalšie opatrenia.
Dôležitou úpravou je napríklad umožnenie kontroly, kontroly z vypúšťaných emisií z komínov bezpilotnými prostriedkami. To znamená, predtým než dôjde k nejakej fyzickej kontrole aj návšteve obydlia cez inštitúciu, ktorá tým bude v zákone poverená, tak môže byť odber takýchto vzoriek aj bezpilotným prostriedkom. Samozrejme, v súlade zákonmi, so zákonom o civilnom letectve, tzv. leteckým zákonom.
Samostatná časť, ktorú navrhujem vyňať na osobitné hlasovanie, sú sankcie, kde teda sme nenašli nejak zatiaľ spoločnú, spoločnú reč s ministerstvom. Bude na pléne Národnej rady, že ako rozhodne. Návrh máme jeden v samotnom vládnom návrhu, nejaké sadzby, kde minimálne sú relatívne vysoké. My sa domnievame, že by mohli byť nižšie. To neznamená, že, že nemôžu byť uplatňované aj tie najvyššie sankcie, najmä pri nejakých opakujúcich sa deliktoch, prehreškoch, porušenia zákona a podobne. Čiže náš, môj návrh zákona hovorí o znížení tých minimálnych, tých minimálnych hraníc pokút za jednotlivé porušenia zákona, ktoré sú teda definované v zákone, a navrhujem tieto body teda na samostatné hlasovanie pri hlasovaní o mojom pozmeňovacom návrhu.
To, čo je také dôležité je, že mení sa, dávame návrh aj na zmenu zákona o štátnej hydrologickej službe a štátnej meteorologickej službe, a to v súvislosti s tým, že práve v tom, ako som spomínala, že na Slovensku máme aj územia, kde sú naozaj vysoko kvalitné ovzdušie, sú to tzv. klimatické kúpele, avšak tie nie sú monitorované, tie nie sú nikde, tie ukazovatele zverejňované tak, aby napríklad aj iné zariadenia v tých lokalitách, ak sa preukáže, že naozaj spĺňajú tie kritériá kúpeľných klimatických kúpeľov, aby mohli aj ten cestovný ruch vo väčšej miere využívať tú danosť toho územia, pretože to nie je len pridaná hodnota, ale to je množstvo obmedzení, ktoré musia ľudia žijúci, podnikajúci v tomto regióne strpieť len z dôvodu, že tam v tomto území sú vyhlásené klimatické kúpele. To znamená, že navrhujeme zvýšenie počtu monitorovacích miest aj tých konkrétnych ukazovateľov, ktoré je potrebné sledovať pri klimatických kúpeľoch a s tým, aby tieto údaje boli verejne dostupné. To znamená, nie len pri jednotlivých prevádzkovateľov niektorých kúpeľných penziónov, ale aby toto bolo verejne dostupné.
Ďalšou vecou, ktorú ešte dopĺňame je... (Rečníčka sa pozerá do materiálov.) Mám pocit, že mi tuná chýba jeden bod. Tak ešte možnože v ústnej rozprave, musím si skontrolovať, že či mám môj úplný pozmeňujúci návrh. Pretože ešte sme plánovali, že vlastne bude riešená smogová situácia v rámci, v rámci vyhlasovania smogovej situácii v teréne, že keď vyhlási mimoriadnu situáciu okresný úrad z titulu vzniku smogu, tak bude tento moment doplnený v zákone o civilnej ochrane. Sa mi zdá, že v tejto časti mi ten pozmeňovací návrh vypadol, ale nevadí. Ja to doplním, prípadne v... A nie, mám to tu! Pardon.
Takže je to čl. III, som preskočila strany, čiže áno, upravujeme ešte zákon o civilnej ochrane obyvateľstva s tým, že momentálne zákon o civilnej ochrane hovorí o ohrození verejného zdravia druhého stupňa a tam sa len dopĺňa, že slovo smogová situácia. Čiže nebudú, budú okrem tých okolností, ktoré už civilná ochrana pozná, tak bude aj mimoriadna situácia z dôvodu smogovej situácie.
Áno a článok potom 5 je o tej štátnej hydrologickej službe. Takže mám to úplne a teraz dovoľte, aby som ten pozmeňujúci a doplňujúci návrh predniesla.
Pozmeňujúci a doplňujúci návrh poslankyne Národnej rady Slovenskej republiky Anny Zemanovej k vládnemu návrhu zákona o ochrane ovzdušia a o zmene a doplnení niektorých zákonov, tlač 1236.
1. V čl. I § 8 ods. 2 sa za prvú vetu vkladá nová druhá veta, ktorá znie: "Uloženie ďalších opatrení musí byť riadne zdôvodnené."
2. V čl. I § 13 ods. 3 písm. d) sa na konci pripájajú tieto slová: "vrátane obmedzenia malých spaľovacích zariadení na tuhé palivo a kvapalné palivo".
3. V čl. I § 27 ods. 15 písm. b) sa slová "záväzné stanovisko" nahrádzajú slovami "územnoplánovaciu informáciu", slovo "ktorým" sa nahrádza slovom "ktorou", slová "záväzné stanovisko" sa nahrádzajú slovami "územnoplánovacia informácia" a slovo "potrebné" sa nahrádza slovom "potrebná".
4. V čl. I § 27 ods. 17 slová "záväzné stanovisko" nahrádzajú slovami "územnoplánovaciu informáciu".
5. V čl. I § 51 ods. 4 sa na konci pripája táto veta: "Kontrole na mieste môže predchádzať zistenie aktuálneho stavu za použitia bezpilotných prostriedkov, na ktorých môžu byť umiestnené zariadenia na odber vzoriek alebo meranie spalín vypúšťaných z komína v súlade s osobitným predpisom.92)".
Poznámka pod čiarou k odkazu 92 znie:
"92) Zákon č. 143/1998 Z. z. o civilnom letectve (letecký zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov."
Nasledujúce odkazy a poznámky pod čiarou k nim sa primerane prečíslujú.
6. V čl. I § 51 ods. 7 sa vypúšťajú slová "a ak tento nie je známy, za prevádzkovateľa sa považuje vlastník pozemku".
7. V čl. I § 55 ods. 1 písm. a) sa slová "10 000 eur" nahrádzajú slovami "330 eur" a v písm. b) sa slová "2 500 eur" nahrádzajú slovami "160 eur".
8. V čl. I § 55 ods. 2 písm. a) sa slová "2 500 eur" nahrádzajú slovami "330 eur" a v písm. b) sa slová "500 eur" nahrádzajú slovami "160 eur".
9. V čl. I § 55 ods. 4 písm. a) a b) sa slová "200 eur" nahrádzajú slovami "33 eur" a v písm. c) sa slová "50 eur" nahrádzajú slovami "20 eur".
10. V čl. I § 55 ods. 5 písm. a) sa slová "200 eur" nahrádzajú slovami "50 eur".
11. V čl. I § 55 ods. 6 písm. a) sa slová "10 000 eur" sa nahrádzajú slovami "330 eur" a v písm. b) sa slová "2 500 eur" nahrádzajú slovami "160 eur".
Body 7 až 11 navrhujem vyňať na osobitné hlasovanie, pán spravodajca.
12. V čl. I § 60 ods. 4 sa vypúšťa druhá veta.
13. Za čl. II sa vkladá nový čl. III, ktorý znie:
"Čl. III
Zákon č. 42/1994 z. z. o civilnej ochrane obyvateľstva v znení zákona č. 220/1996 z. z., zákona č. 117/1998 Z. z., zákona č. 252/2001 Z. z., zákona č. 416/2001 Z. z., zákona č. 261/2002 Z. z., zákona č. 515/2003 Z. z., zákona č. 479/2005 Z. z., zákona č. 568/2005 Z. z., zákona č. 335/2007 Z. z., zákona č. 445/2008 Z. z., zákona č. 514/2008 Z. z., zákona č. 172/2011 Z. z., zákona č. 395/2011 Z. z. zákona č. 345/2012 Z. z., zákona č. 128/2015 Z. z., zákona č. 125/2016 Z. z., zákona č. 177/2018 Z. z., zákona č. 73/2020 Z. z., zákona č. 9/2021 Z. z., zákona č. 176/2021 z. z. a zákona č. 55/2022 Z. z. sa dopÍňa takto:
V § 3 ods. 2 sa za slová "ohrozenie verejného zdravia II. stupňa,1b)" vkladajú slová "smogová situácia,1ba)".
Poznámka pod čiarou k odkazu 1ba znie:
"
1ba) § 12 ods. 2 zákona č. .../2022 Z. z. o ochrane ovzdušia a o zmene a doplnení niektorých zákonov."."
Nový čl. III nadobúda účinnosť 1. januára 2024, čo sa premietne do článku upravujúceho účinnosť zákona.
Nasledujúce články sa primerane preznačia, čo sa premietne do článku upravujúceho účinnosť zákona.
14. Za čl. IV sa vkladá nový čl. V, ktorý znie:
"Čl. V
Zákon č. 201/2009 Z. z. o štátnej hydrologickej službe a štátnej meteorologickej službe v znení zákona č. 39/2013 Z. z. sa mení a dopÍňa takto:
1. V § 5 ods. l sa na konci pripájajú tieto slová: "a monitorovanie a hodnotenie klimatických podmienok vhodných na liečenie".
2. V § 5 sa odsek 2 dopÍňa písmenom k), ktoré znie:
"k) monitorovanie klimatických podmienok vhodných na liečenie v rozsahu a v lehotách podľa osobitného predpisu,5a)".
Poznámka pod čiarou k odkazu 5a znie:
"5a) Tretia časť zákona č. 538/2005 Z. z. o prírodných liečivých vodách, prírodných liečebných kúpeľoch, kúpeľných miestach a prírodných minerálnych vodách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky č. 87/2006 Z. z. o požiadavkách na klimatické podmienky vhodné na liečenie a o rozsahu a podmienkach ich monitorovania."
3. § 5 sa dopÍňa odsekom 5, ktorý znie:
"(5) Ústav vykonáva monitorovanie klimatických ukazovateľov a kvality ovzdušia v ustanovenom rozsahu podľa osobitného predpisu.6a) Prevádzkovanie spojené so zabezpečením elektrickej energie pre monitorovanie uhrádza držiteľ povolenia na prevádzkovanie prírodných liečebných kúpeľov. Ak je držiteľov povolenia na prevádzkovanie prírodných liečebných kúpeľov viac, podieľajú sa na úhrade nákladov všetci pomerne podľa počtu lôžok."
Poznámka pod čiarou k odkazu 6a znie:
"6a) § 3 vyhlášky Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky č. 87/2006 Z. z."
4. § 8 sa dopÍňa odsekom 8, ktorý znie:
"(3) Účelom monitorovania a hodnotenia klimatických podmienok vhodných na liečenie podľa § 5 ods. 2 písm. k) je získanie kvalifikovaných údajov a informácií
a) pre konanie o uznaní klimatických podmienok vhodných na liečenie pre lokality vybrané na základe odporúčania štátnej kúpeľnej komisie,6b) a
b) na preukázanie zachovania uznaných klimatických podmienok vhodných na liečenie v miestach so štatútom kúpeľného miesta,6c) s uznaním klimatických kúpeľov vhodných na
liečenie,6d)".
Poznámky pod čiarou k odkazom 6b až 6d znejú:
6b) § 33 ods. 1 zákona č. 538/2005 Z. z.
6c) § 35 ods. 3 a 10 zákona č. 538/2005 Z. z.
6d) § 30 a 31 zákona č. 538/2005 Z. z."
5. § 9 sa dopÍňa odsekom 6, ktorý znie:
"(6) Orgány štátnej správy, verejnej správy a samosprávy sú bez zbytočného odkladu povinné ústavu pri prevádzkovaní štátnej hydrologickej siete a štátnej meteorologickej siete poskytnúť potrebnú bezplatnú súčinnosť."
6. § 11 sa dopÍňa odsekom 6, ktorý znie:
"(6) Oprávnenia podľa odseku 2 písm. a) až c) sú vecnými bremenami viaznucimi na dotknutých nehnuteľnostiach. Návrh na vykonanie záznamu do katastra nehnuteľností podá Ústav v lehote do 90 dní od zriadenia pozorovacieho objektu štátnej hydrologickej alebo štátnej meteorologickej siete."
V § 13 sa za odsek 2 vkladá nový odsek 3, ktorý znie:
"(3) Údaje na zistenie klimatických podmienok vhodných na liečenie ústavu sprístupňuje podľa osobitného prepisu.10)".
Doterajšie odseky 3 a 4 sa označujú ako odseky 4 a 5.
8. V § 17 ods.1 a 2 sa slová "§ 13 ods. 4" nahrádzajú slovami "§ 13 ods. 5"."
Nový čl. V nadobúda účinnosť 1. januára 2027, čo sa premietne do článku upravujúceho účinnosť zákona.
Nasledujúce články sa primerane preznačia, čo sa premietne do článku upravujúceho účinnosť zákona.
To je všetko. Pozmeňovací návrh som prečítala.
Ďakujem pekne za pozornosť.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

19.12.2022 o 13:24 hod.

RNDr.

Anna Zemanová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 13:54

Eduard Kočiš
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Veľmi pekne ďakujem za slovo, pán predsedajúci.
Pani kolegyňa, vy ste taká pomýlená environteroristická mladá dáma, ktorá je úplne odtrhnutá od reťaze. Jednoducho tento váš pozmeňujúci návrh zákona nemá nič spoločné s nejakou ochranou ovzdušia. My na Slovensku nemáme žiadne smogové kalamity, my na Slovensku nemáme žiadne smogové no go zóny. Pani kolegyňa, vy si uvedomte, že žijete na Slovensku, nežijete v megalopoliach, ako je Díllí alebo Bombaj, alebo Šanghaj, alebo nejaké Tokio. Jednoducho žijete na Slovensku, kde je päť a pol milióna ľudí.
Tvrdíte, že najväčšími znečisťovateľmi alebo najväčším znečisťovateľom ovzdušia sú domácnosti, ktoré vykurujú tuhým palivom. Neviem, kto vám takéto údaje dal, kto takéto štatistiky robil alebo kto takéto veci meral, ale je to čistý blud. Každý jeden človek, každá jedna domácnosť, ktorá vykuruje tuhým palivom, vykuruje dvoj- trojročným úplne suchým drevom, pretože majú buď kombinované kotle, alebo majú čisté kotle na drevnú hmotu. To znamená, takýto kotol nekvalitným spaľovaním by sa jednoducho zničil a bolo by to neekonomické pre rodinu, ktorá vykuruje takýmto tuhým palivom. Jednoducho minimálne množstvá spalín a minimálne množstvá popolčeka sú z takéhoto suchého dreva a či sa budeme baviť o kotlinách, ako je Jelšavská kotlina alebo neviem aká kotlina, kde troška toho smogu z toho spaľovania, pretože tam nie je plynofikácia zavedená nieže úplne, ale vôbec, tak sa tam nachádzajú, lenže to sa vôbec nedá rozprávať o nejakej kalamite alebo o nejakej jednoducho ekoteroristickej odtrhnutej od reťaze, ktorú ste tu teraz rozprávali. Takže v žiadnom prípade tento váš návrh pozmeňujúci nie je o ochrane ovzdušia, ale je to iba o tom, aby sused udával suseda a chodili ešte nejakí ekoteroristi merať popol, merať spaliny z komína.
Jednoducho, pani kolegyňa, toto je čistý úlet.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

19.12.2022 o 13:54 hod.

PhDr.

Eduard Kočiš

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:09

Miroslav Suja
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo.
Pani kolegyňa, vy chcete presviedčať ľudí, aby nekúrili pevným palivom aj tam, ale to sa jedná o oblasti, v ktorých neni iná možnosť, ako kúriť napríklad len elektrikou a vďaka aj vám a vašej vláde je cena elektriky taká, aká je. Takže neviem, z čoho by to tí ľudia zaplatili. To je jedna vec.
A druhá vec, viete, čo hovorili ľudia na vidieku? Budaj a jeho banda ekoteroristov vodu káže a víno pijú. To znamená, že jedným zakazujú a sami robia ešte horšie. Ja sa prihlásim do rozpravy a poviem pár príkladov. Som rád, že tu minister je. To znamená, že neviem, ako vy chcete presviedčať ľudí, keď ľudia neveria ministerstvu životného prostredia, hlavne ľudia na vidieku neveria.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

19.12.2022 o 14:09 hod.

PaedDr. Mgr.

Miroslav Suja

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:09

Milan Mazurek
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Pani poslankyňa, táto vaša ekoteroristická sekta, ktorá sa tu spojila naprieč OĽANO a SaS-kou už nevie, ako inak ešte ruinovať život ľuďom na vidieku. Vy ste normálni? To čo ste tu navrhli? Oni to navrhli, vy im to chválite, že sused bude suseda udávať, lebo má pocit, že mu ide zápach z komína a vy pošlete inšpektorov k nemu domov, to je v tom zákone, odobrať mu vzorku popola alebo ster z komína a dať rozbor, že čo ten človek pálil vo vlastnom krbe?! Ste normálni?! Ako to môžete chváliť? To čo je za sloboda? Veď to sa teraz ľudia, ktorí sa navzájom nebudú na vidieku mať radi, budú udávať, že ten podľa nich páli, ja neviem čo, pneumatiku v krbe snáď. A budú chodiť kontroly, či už od obce, alebo priamo od nejakej inšpekcie životného prostredia. Budajoví pipíci budú chodiť ľuďom kontrolovať popol v krbe. Vy ste normálni? Ako môžete toto navrhnúť? Ako môžete toto schvaľovať? Tam sa píše, že obec môže zriadiť bezemisnú zónu a prikázať obyvateľom v centrálnej časti obce alebo resp. v intraviláne obce, aby nevyužívali tuhé alebo kvapalné palivo, ale inú možnosť, ak ju majú. Teda napríklad nech kúria drahou elektrinou! Veď vy nežijete v realite! Ľudia nežijú v bratislavských panelákoch všetci! Ľudia nežijú v luxusných developerských projektoch! Ľudia žijú aj v riedkych usídleniach na vý... na východe, na strede Slovenska, na severe, na juhu, všade po celom Slovensku, na vidieku! Čo vy im chcete liezť ešte do ich krbov! Čo vy chcete vytvárať takéto podnety?! Vy teraz napríklad si kúpite nejakú chatu v nejakej vidieckej usadlosti a začnete tam robiť ľuďom nepríjemnosti a udávať ich za to, že majú údajne nejaké vyššie emisné produkcie z krbov?! Veď sa dajte do poriadku! To čo to dokážete vôbec navrhovať?! Veď to je úplne šialené! Normálny človek nad týmto len krúti hlavou.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

19.12.2022 o 14:09 hod.

Bc.

Milan Mazurek

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:09

Ondrej Ďurica
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo.
Pani kolegyňa, dajte už, prosím vás, ľuďom pokoj, nechajte ich normálne žiť. Nechajte ich, nech žijú a prežívajú tak, ako dokážu, ako môžu, pretože mnohí z týchto ľudí sú odkázaní na minimálne dôchodky, sú odkázaní na to, že nemajú, nemajú naozaj reálne z čoho hradiť energie a svoj, svoj život. Dohnala ich k tomu aj táto vaša vláda, ktorej ste bola súčasťou na čele s pánom ministrom Budajom, ktorý zbabelo odišiel, pretože nás nemohol počúvať, pretože okrem nás asi niet, niet hlasu a kritiky, ktorá by zaznela na tento navrhovaný zákon. Nechajte tých ľudí, prosím vás, na pokoji. Táto vláda padla, vy napriek tomu tuná predkladáte a tlmočíte tu návrh zákona, ktorý zase má ľuďom len uškodiť a má ich zase pripraviť o nejaké peniaze, pretože ľudia žijú tak, ako vedia, prežívajú a mnohí aj zainvestovali do vykurovania a do toho, aby si spravili doma teplo a teraz vy prídete so zákonom, ktorý ich má šikanovať, ktorý má vyvolať atmosféru, kedy sused bude udávať suseda, kedy zase štát bude kontrolovať, kto koľko čoho páli, aby mal teplo, aby zvládol to, čo jednoducho tu prichádza v rámci energetickej krízy.
A keď chcete ochrániť ovzdušie a keď tu hovoríte o zákone o ochrane ovzdušia, tak sa choďte pozrieť tam, kde sa vypaľujú káble, kde sa pália pneumatiky a odpadky, to nech vás trápi, na to poukazujte, to kritizujte, tam prijímajte opatrenia a zákony, ktoré by pomohli tento stav zmeniť a neobracajte to proti obyčajným, jednoduchým ľuďom, proti starenkám a starcom, ktorí naozaj sú radi, že majú doma teplo a že im to, že im to každý mesiac vydá tak, aby mohli prežiť.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

19.12.2022 o 14:09 hod.

Ondrej Ďurica

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:09

Anna Zemanová

Vystúpenie s procedurálnym návrhom 14:09

Miroslav Suja
Skontrolovaný text
Ďakujem za slovo, pán podpredseda. Ja by som sa chcel opýtať len technickú vec. Podľa rokovacieho poriadku nemal by byť v sále, nevravím za pultíkom, v sále prítomný predkladateľ? Dovolím si tvrdiť, že pred dvomi alebo tromi faktickými odišiel. Tak ja by som navrhol prestávku, kým sa nevráti. Nemám problém, ak je starší, že potrebuje ísť na WC, tak počkáme, ale vravím, je to minimálne šesť minút, tri faktické, plus môj procedurálny.
Skryt prepis

Vystúpenie s procedurálnym návrhom

19.12.2022 o 14:09 hod.

PaedDr. Mgr.

Miroslav Suja

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 14:09

Jaroslav Karahuta
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo, pán predsedajúci.
Na úvod by som chcel oceniť prácu pracovníkov ministerstva životného prostredia, ktorí s nami rokovali o tomto zákone a jeho pozmeňujúcom návrhu, môžem povedať kľudne, že desiatky hodín. Ten zákon bol upravený oproti pôvodnému návrhu tak, aby presne nedošlo k takýmto rétorickým prestrelkám, ako to bolo pred chvíľočkou, pretože pokiaľ by sme nechali ho v pôvodnej podobe, tak v podstate veľa z toho, čo tu bolo povedané, bolo by pravdou. Takže tieto niektoré veci, ktoré dopadajú na ľudí hlavne na vidieku, boli z tohto zákona eliminované.
Tento, tento zákon bol pripravovaný veľmi dlho, pravdepodobne niekoľko rokov, a mal naplniť transpozičný deficit európskej smernice 2010/55 v oblasti ochrany ovzdušia a plus zosúladiť našu legislatívu v oblasti zvýšenia kvality a ochrany ovzdušia.
Nie je pravdou to, čo povedala pani poslankyňa Zemanová, že to je ministerský pozmeňujúci návrh, je to môj pozmeňujúci návrh, ktorý bol rokovaný s ministerskými pracovníkmi, akurát sme sa korektne dohodli, že aby to, aby to bolo možno v detailoch zosúladené s nejakou inou legislatívou, resp. pokiaľ by bolo potrebné niečo ešte tam doplniť, tak sme sa dohodli s nimi, že to bude tá finálna verzia napísaná na počítači na ministerstve životného prostredia, ale samotný pozmeňovák som priniesol ja so svojím tímom.
Svoj pozmeňujú... chcel by som predložiť pozmeňujúci návrh k tomuto zákonu a chcem ho odôvodniť nasledovne:
1. Oblasť spaľovania tuhých palív. Jedná sa hlavne o spaľovanie, o spaľovanie na malých zariadeniach, na zariadeniach spaľovania tuhého paliva a dotýkal by sa hlavne oblasti Oravy, severu Slovenska, východu Slovenska a časti aj stredného Slovenska, kde ľudia riešia svoje potreby vykurovania hlavne prostredníctvom kotlov a pecí na tuhé palivo. A podľa pôvodného znenia by potrebovali kontrolu nielen pracovníkmi inšpektorátu životného prostredia, ale obce, čo by mohlo priniesť zásadné narušenie medziľudských vzťahov, ale aj výrazný zásah do súkromia fyzických osôb. Nemôžeme predsa súhlasiť s tým, aby starosta obce alebo niekto z obce bez povolenia, rozhodnutia súdu, keď to nemôžu robiť policajti, vstupoval do obydlia a hodnotil stav vyradeného technického zariadenia, o ktorom sám ani netuší, ako funguje.
Musíme si uvedomiť, že tieto oblasti, o ktorých som hovoril, to znamená Orava, stred, sever Slovenska, východ Slovenska nie sú plynofikované alebo veľa z nich nie je plynofikovaných. A tí ľudia nemajú inú alternatívu, ako zabezpečiť si teplo, ako je spaľovanie tuhých palív a nemajú ani peniaze na to, aby si zriadili nové moderné technológie. Nemajú peniaze na to, aby si mohli kúpiť do domácnosti napríklad tepelné čerpadlá a momentálne nie je to ani možné zo strany štátu vyhovieť všetkým týmto občanom, aby si takéto tepelné čerpadlá mohli kúpiť, čo by znamenalo zásadný dopad na ekonomiku ľudí žijúcich na vidieku.
Po druhé. Bol tam, bola tam dôležitá oblasť poľnohospodárska. V pozmeňujúcom návrhu sme upravovali podmienky používania hnojív, pretože, bohužiaľ, niektorým ľuďom žijúcim na vidieku vadí údajný smrad hnoja. Ale tí istí ľudia, ktorí sa sťahujú na vidiek, píšu na sociálne siete a žiadajú produkcia zdravých lokálnych potravín. Tak. Upravili sme to tak, že poľnohospodár nahlási používanie poľnohospodárskych hnojív v sezónnom harmonograme starostovi obce a pokiaľ túto povinnosť nesplní, tak, samozrejme, mu hrozí pokuta od 50 do 500 eur, ale nie až do 250-tisíc, ako to bol pôvodný návrh, čo by bolo pre takmer pre väčšinu poľnohospodárskych podnikov likvidačné, pretože pôvodný návrh bol, že dva dni pred aplikáciou treba nahlásiť, pred vynášaním hnoja nahlásiť aplikáciu. Akonáhle by to niekto zabudol, tak by ho to úplne zlikvidovalo.
Toto považujem za jednoduchú ohlasovaciu povinnosť, ktorú sme stanovili, a ja si myslím, že to, že poľnohospodár nahlási starostovi obce, že mám 200 ton hnoja a bude ho vynášať od marca do, od 15. marca do polovice mája, je, myslím, že správne a aspoň starosta bude vedieť, že má tam poľnohospodárov, lebo niektorí starostovia to ani nevedia.
Ďalej je tam úprava v oblasti informovania o pohybe poľnohospodárskych strojov. Ide o pohyby v nízkoemisných zónach, tie budú sa nahlasovať v katastri, kde sa tie stroje budú pohybovať, avšak bez pokuty, bez poplatku. A potom sú tu ďalšie zmeny, ktoré sa týkajú upresnenia zákona v oblasti manažmentu kontrolou správnych konaní, kde sme to upravili na štandard Európskej únie a nešli sme nikde do goldplatingu, to znamená, nikdy sme nepoužili veci nad rámec platných smerníc a nariadení Európskej únie.
Celý pozmeňujúci návrh má možno rekordných 99 pozmeňujúcich návrhov. Okrem legislatívnej techniky a spresnenia niektorých ustanovení zákona pre jeho zrozumiteľnosť sme upravili aj také časti, ktoré sa dotýkajú bežného občana Slovenskej republiky, ako napríklad údenia domácich výrobkov, kde sme stanovili do 30 kg údenie pre vlastnú potrebu bez povolenia obcí.
Zrušili sme napríklad duplicitu povinnosti obcí zo zákonov o veterinárnej starostlivosti 39/2007 v oblasti obmedzenia chovu zvierat. Toto má byť v kompetencii veterinárov a nie obce. Obec môže vplývať alebo usmerňovať chov zvierat na základe všeobecne záväzného nariadenia, ktoré musí byť stanovené poslancami obce.
A teraz by som a ešte je tam jedno ustanovenie, ešte jedno ustanovenie v bode 97, kde sa hovorí o presune účinnosti, posune účinnosti zákona 302/2019 § 103 ods. 23 zákona 79/2015 kvôli povinnosti uvedenia evidencie a nahlasovanie prostredníctvom informačného systému, bohužiaľ, tento informačný systém nie je, nefunguje, nie je ho možné použiť od 1. 1. budúceho roku, preto sa táto účinnosť posúva od 1. 1. 2024. Čo si myslím, že je v poriadku a za rok takýto informačný systém na odpady dá sa urobiť.
A teraz k pozmeňujúcemu návrhu.
Pozmeňujúci návrh poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Jaroslava Karahutu, Jozefa Lukáča, Evy Hudecovej a Petry Hajšelovej k vládnemu návrhu zákona o ochrane ovzdušia a o zmene a doplnení niektorých zákonov, tlač 1236.
1. V čl. I § 2 ods. 3 písm. a) sa nad slovo „predpisu" umiestňuje odkaz 11.
2. V čl. I § 2 ods. 3 písm. b) a c) sa slová „podľa prvého bodu" nahrádzajú slovami „uvedený v písmene a)".
3. V čl. I § 2 sa odsek 3 dopĺňa písmenom d), ktoré znie:
„d) Ministerstvo obrany Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo obrany") podľa § 39 ods. 2."
4. V čl. I § 4 ods. 12 sa za slovo „koncentrácie" vkladajú slová „znečisťujúcich látok".
5. V čl. I § 10 ods. 1 sa za prvú vetu vkladá nová druhá veta, ktorá znie: „Miestny program a regionálny program musia byť vzájomne zosúladené."
6. V čl. I § 10 ods. 2 sa slová „Samosprávny kraj vypracuje a príjme regionálny program a obec vypracuje a príjme miestny program" nahrádzajú slovami „Samosprávny kraj vypracuje a príjme regionálny program, obec so štatútom mesta a obec s počtom obyvateľov nad 3 000 obyvateľov vypracuje a príjme miestny program".
7. V čl. I § 10 ods. 4 písm. e) sa za slovo „materiálov" vkladajú slová „na podnikateľské účely".
8. V čl. I § 10 ods. 4 písm. f) sa čiarka na konci nahrádza bodkočiarkou a pripájajú sa tieto slová: „uvedené sa nevzťahuje na údenie menej ako 30 kg potravinárskych výrobkov za mesiac,"
9. V čl. I § 10 ods. 4 sa vypúšťa písmeno g).
Doterajšie písmeno h) sa označuje ako písmeno g).
10. V čl. I § 10 sa za odsek 4 vkladá nový odsek 5, ktorý znie:
„(5) Ak obec nemá vypracovaný miestny program, je pre ňu záväzný regionálny program."
11. V čl. I § 11 ods. 9 sa za slova „časť územia" vkladá čiarka a slová „kde bola zriadená nízkoemisná zóna" a vypúšťajú sa slová „do konca marca" a slová „do konca júna" .
12. V čl. I § 12 ods. 9 sa slová „najmä na úradnej tabuli, v miestnom rozhlase a svojom webovom sídle" sa nahrádzajú slovami „spôsobom v mieste obvyklým, najmä v miestnej tlači, miestnom rozhlase alebo televízii a na svojom webovom sídle".
13. V čl. I § 14 ods. 3 písmeno e) znie:
„e) správu o kvalite ovzdušia v Slovenskej republike najneskôr 30. júna nasledujúceho roku, ktorej súčasťou je komplexné hodnotenie kvality ovzdušia za každú zónu a aglomeráciu za uplynulý rok, ktorá obsahuje
1. informácie o podiele zdrojov na znečistení ovzdušia podľa sektorov,
2. stručné hodnotenie účinkov prekročení prípustnej miery znečistenia ovzdušia, ak sú tieto informácie dostupné,
3. informácie a hodnotenia ochrany lesov, ako aj informácie o ďalších znečisťujúcich látkach, pre ktoré sú ustanovené požiadavky na monitorovanie, napríklad vybraných neregulovaných prekurzorov ozónu, ak sú tieto informácie dostupné."
14. V čl. I § 19 ods. 3 sa vypúšťajú slová „X-2".
15. V čl. I § 20 odseky 15 a 16 znejú:
(15) Súbor technicko-prevádzkových parametrov a technicko-organizačných opatrení (ďalej len „súbor parametrov a opatrení") na zabezpečenie ochrany ovzdušia pri prevádzke stacionárneho zdroja vypracovaný podľa vykonávacieho predpisu podľa § 62 písm. h), ktorý obsahuje požiadavky na ochranu ovzdušia pri prevádzke stacionárneho zdroja, vymedzené ako
a) parametre ako hodnoty alebo intervaly vybraných fyzikálnych veličín a chemických veličín a iných obdobných technologických ukazovateľov, ktoré špecifikujú prevádzkový stav technológie, určujú normu výrobno-technologického alebo iného obdobného režimu, pri dodržaní ktorej je zabezpečená ochrana ovzdušia podľa podmienok a požiadaviek, ktoré ustanovuje zákon, jeho vykonávacie predpisy, alebo sú určené súhlasom, rozhodnutím alebo iným povolením povoľujúceho orgánu, ktorým sa zabezpečuje ochrana ovzdušia,
b) opatrenia ako činnosti určené na riadenie, kontrolu a udržiavanie prevádzky stacionárneho zdroja, jeho časti alebo zariadenia v súlade s určenými parametrami, podmienkami a požiadavkami, ktoré ustanovuje zákon a jeho vykonávacie predpisy, alebo sú určené súhlasom, rozhodnutím alebo iným povolením orgánu štátnej správy, ktorým sa zabezpečuje ochrana ovzdušia, vrátane opatrení na zmierňovanie priebehu a odstraňovanie dôsledkov havarijných stavov.
(16) Dokumentácia stacionárneho zdroja (ďalej len „dokumentácia") obsahuje údaje o technických parametroch stacionárneho zdroja, spôsobe prevádzkovania a spôsobe udržiavania stacionárneho zdroja, jeho technickej časti, zariadenia stacionárneho zdroja, alebo automatizovaného meracieho systému, v listinnej podobe alebo v elektronickej podobe, a to
a) dokumenty posudzované povoľujúcim orgánom v konaní podľa tohto zákona,
b) súbor parametrov a opatrení podľa odseku 15,
c) plán riadenia zápachu, plán riadenia prašnosti a redukčný plán,
d) dokumentácia stavby podľa osobitného predpisu,41)
e) dokumenty vyhotovené výrobcom alebo zhotoviteľom stacionárneho zdroja, časti zdroja, ktoré obsahujú podrobnosti o užívaní alebo udržiavaní stacionárneho zdroja,
f) dokumenty vyhotovené prevádzkovateľom, ktoré obsahujú podrobnosti o užívaní alebo udržiavaní stacionárneho zdroja a ktoré sú v súlade s písmenom a) až c) a nie sú v rozpore s písmenom d),
g) dokumenty automatizovaného meracieho systému."
16. V čl. I v poznámke pod čiarou k odkazu 41 sa vypúšťajú slová „§ 43 písm. e) a".
17. V čl. I § 21 ods. 1 v predvetí sa slová „vnášanie antropogénnych emisií znečisťujúcich látok" nahrádzajú slovami „vnášanie antropogénnych emisií".
18. V čl. I § 21 ods. 2 sa za slová „do ovzdušia" vkladajú slová „počas jedného alebo viacerých časových úsekov".
19. V čl. I § 21 ods. 2 písmeno g) znie:
„g) počet pachových jednotiek."
20. V čl. I § 22 ods. 8 sa vypúšťa slovo „určených".
21. V čl. I § 22 sa za odsek 8 vkladá nový odsek 9, ktorý znie:
„(9) Všetky výsledky kontinuálnych meraní a diskontinuálnych meraní a výsledky zisťovaní údajov o dodržaní určených požiadaviek na automatizované meracie systémy podľa odseku 3 a 4 sa zaznamenávajú, spracovávajú a prezentujú tak, aby príslušný povoľujúci orgán mohol kontrolovať dodržiavanie podmienok určených v povolení."
Doterajší odsek 9 sa označuje ako odsek 10.
22. V čl. I § 23 ods. 4 sa za slovo „zisťuje" vkladajú slová „množstvo emisií".
23. V čl. I § 24 ods. 2 písm. b) a c) sa za slovo „evidenciu" vkladá slovo „vybraných".
24. V čl. I § 24 ods. 2 písm. f) sa slovo „údaje" nahrádza slovami „vybrané údaje".
25. V čl. I § 25 ods. 2 písm. i) sa slovo „zdroj" nahrádza slovami „stacionárny zdroj".
26. V čl. I § 26 odsek 2 znie:
„(2) Náležitosti žiadosti o vydanie súhlasu podľa odseku 1 sú uvedené v prílohe č. 6."
27. V čl. 1 § 26 ods. 5 sa za písmeno d) vkladá nové písmeno e), ktoré znie:
„e) zoznam emitovaných znečisťujúcich látok, pre ktoré sa uplatňujú emisné limity, technické požiadavky a podmienky prevádzkovania, zisťovanie množstva alebo požiadavky na monitorovanie emisií,"
Doterajšie písmená e) až j) sa označujú ako f) až k).
28. V čl. I § 26 ods. 5 sa vypúšťa písmeno i).
Doterajšie písmeno j) sa označuje ako písmeno i).
Odôvodnenie: Vypúšťajú sa nadbytočné požiadavky.
29. V čl. I § 26 sa za odsek 8 vkladajú nové odseky 9 a 10, ktoré znejú:
„(9) Ak ide o zmenu alebo uvedenie do užívania malého spaľovacieho zariadenia s menovitým tepelným príkonom do 0,1 MW, určeného na vykurovanie domácnosti, ktoré nepodlieha stavebnému konaniu, súhlas podľa odseku 1 písm. a) a c) sa nevydáva; zmena malého spaľovacieho zariadenia sa oznamuje príslušnej obci.
(10) Ak nie je možné vykonať oprávnenú technickú činnosť v súlade s platným povolením, notifikáciou oprávnenej technickej činnosti, požiadavkami na monitorovanie ustanovenými vykonávacím predpisom podľa § 62 písm. g) a j), povoľujúci orgán určí osobitné podmienky merania, na základe návrhu inšpekcie alebo návrhu žiadateľa s odôvodnením daného riešenia, ak k nemu inšpekcia vydá kladné stanovisko.
Doterajší odsek 9 sa označuje ako odsek 11.
30. V čl. I § 26 ods. 9 sa vypúšťajú slová "a na ich vydanie platia lehoty podľa osobitného predpisu"53).
31. V čl. I § 27 ods. 1 sa vypúšťa druhá veta, vrátane písm. a) a b).
Poznámka pod čiarou k odkazu 53 sa vypúšťa.
Nasledujúce odkazy a poznámky pod čiarou sa primerane prečíslujú.
32. V čl. I § 27 ods. 2 písm. b) sa slová "0,3 MW" nahrádzajú slovami "0,1 MW" a za slová "samostatný zdroj" sa vkladajú slová "určený na vykurovanie domácností".
33. V čl. I § 27 ods. 2 písm. c) a § 27 ods. 4 sa slová "31. decembra 2022" nahrádzajú slovami "30. jún 2023" a slová "31. decembra 2023" sa nahrádzajú slovami "30. júna 2024".
34. V čl. I § 27 ods. 5 sa za písm. e) vkladá nové písm. f), ktoré znie: Písm. f) zoznam emitovaných znečisťujúcich látok, pre ktoré sa uplatňujú emisné limity, technické požiadavky a podmienky prevádzkovania, zisťovanie množstva, alebo požiadavky na monitorovanie emisií. Doterajšie písm. f) až p) sa označujú ako g) až q).
35. V čl. I § 27 ods. 5 písm. k) sa za slovo "emisií" vkladajú slová "vrátane miest odberu vzoriek, alebo meracích miest pre konkrétne znečisťujúce látky".
36. V čl. I § 27 ods. 7 sa slová "podľa ods. 5 v primeranom rozsahu" nahrádzajú slovami "primeranom rozsahu podľa ods. 5 písm. a) až g), k), n) a o)".
37. V čl. I § 27 ods. 12 písm. a) sa slová "aktualizácia sa vykoná" nahrádzajú slovami "aktualizuje povolenie".
38. V čl. 27 ods. 13 sa slová "zmena podmienok povolenia zdroja, alebo vydanie nového povolenia sa vykoná" nahrádzajú slovami "orgán ochrany ovzdušia zmení podmienky povolenia, alebo vydá nové povolenie".
39. V čl. I § 28 ods. 1 písm. j) sa slová "odseku 4" nahrádzajú slovami "odseku 3".
40. V čl. I § 30 ods. 2 sa za slovo "počas" vkladajú slová "revíznych skúšok" a slová "technologického zariadenia" sa nahrádzajú slovami "typizovaného zariadenia".
41. V čl. I § 30 ods. 6 sa slová "18 mesiacov" nahrádzajú slovami "24 mesiacov".
42. V čl. I § 32 písm. a) sa za slovo "odpadov" vkladajú slová "okrem povolených druhov druhotných palív".
43. V čl. I § 32 písm. b) sa za slovo "palivá" vkladajú slová "okrem druhotného paliva z odpadového dreva, ktoré zodpovedá kvalitatívnym požiadavkám ustanoveným vo vykonávacom predpise podľa § 62 písm. l).
44. V čl. I § 34 ods. 1 písm. a) sa slová "pod stálou kontrolou osoby zodpovednej za chod prevádzky" nahrádzajú slovami "so zabezpečením dohľadom nad prevádzkou zdroja".
45. V čl. I § 34 ods. 2 písm. b) sa vypúšťajú slová "ods. 4".
46. V čl. 1 § 34 ods. 2 písm. g) v 1. bode sa slová "okresného úradu" nahrádzajú slovami "povoľujúceho orgánu".
47. V čl. I § 34 ods. 2 písm. j) sa za slová "podľa vykonávacieho predpisu § 62 písm. g)" vkladajú slová "ak ide o právnickú osobu, alebo fyzickú osobu - podnikateľa".
48. V čl. I § 34 ods. 2 písm. k) znie:
k) Ak ide o aplikáciu zapracovania hospodárskych hnojív a iných hnojív organického pôvodu, sekundárnych zdrojov živín, alebo kompostu podľa osobitného predpisu"69), elektronicky oznámiť okolitým obciam predbežný harmonogram vykonávania tejto činnosti, najneskôr jeden deň pred prvým výkonom tejto činnosti v súlade s vykonávacím predpisom podľa § 62 písm. f)".
49. V čl. I poznámky pod čiarou od odkazu 69) sa slová "§ 10 ods. 1" nahrádzajú slovom "§ 2".
50. V čl. I § 35 ods. 1 písm. m) znie:
m) Ak ide o aplikáciu a zapracovanie hospodárskych hnojív a iných hnojív organického pôvodu, sekundárnych zdrojov živín, alebo kompostu, podľa osobitného predpisu69), elektronicky oznámiť okolitým obciam predbežný harmonogram vykonávania činnosti, najneskôr jeden deň pred prvým výkonom tejto činnosti v súlade s vykonávacím predpisom podľa § 62 písm. f)".
51. V čl. I § 36 ods. 1 písm. a) znie:
a) Oznámiť obci 14 dní vopred vykonávanie vybranej osobitnej činnosti v rozsahu ustanovenom vykonávacím predpisom podľa § 62 písm. f), ak ide o aplikáciu a zapracovanie hospodárskych hnojív a iných hnojív organického pôvodu, sekundárnych zdrojov živín, alebo kompostu podľa osobitného predpisu69), osobitnú časť činnosť elektronicky oznámiť okolitým obciam predbežný harmonogram vykonávania tejto činnosti, najneskôr jeden deň pred prvým výkonom."
52. V čl. I § 37 ods. 3 sa za slovo "palivo" vkladajú slová "okrem druhotného paliva z odpadového dreva, ktoré zodpovedá kvalitatívnym požiadavkám ustanoveným vo vykonávacom predpise podľa § 62 písm. l).
53. V čl. I § 38 ods. 2 písm. b) sa slová "ak nákup a použitie ich obmedzeného množstva povolil okresný úrad" nahrádzajú slovami "ak okresný úrad povolil ich nákup a použitie určeného množstva na konkrétny účel".
54. V čl. I § 39 ods. 1 písm. g) sa slová "Ministerstvo obrany Slovenskej republiky (ďalej len "ministerstvo obrany") nahrádzajú slovami "ministerstvo obrany".
55. V čl. I § 41 písm. n) v bode 11 sa za slovo "živnosti" vkladajú slová "vo veciach ochrany ovzdušia".
56. V čl. I § 42 ods. 2 písm. n) sa za slovo "osoby" vkladajú slová "podľa § 56 ods. 1 písm. c)".
57. V čl. I § 44 ods. 1 písm. b) sa slová "v 1. januári 2023" nahrádzajú slovami nahrádzajú slovami "v 1. júli 2023".
58. V čl. I § 44 ods. 2 písm. d) sa slová "periodického diskontinuálneho merania" nahrádzajú slovami "oprávnenej technickej činnosti".
59. V čl. I § 45 písm. d) sa vypúšťa slovo "ovzdušia".
60. V čl. I § 48 sa vypúšťa ods. 2.
Doterajšie ods. 3 až 7 sa označujú ako 2 až 6.
V súvislosti s vypustením ods. 2 v § 48 sa v § 42 ods. 3 písm. c) , v § 49 ods. 1 písm. c) a k v § 51 ods. 5 a § 60 ods. 6 vykoná primeraná oprava vnútorných odkazov.
61. V čl. I § 48 ods. 3 písm. b) sa slová "ich pobytu" nahrádzajú slovami "adresy ich bydliska".
62. V čl. I § 48 ods. písm. e) znie:
e) požadovať a odoberať doklady, dokumentáciu, spisy, iné písomnosti a digitálne záznamy a nazerať do nich, zhotovovať si výpisy, odpisy, alebo ich kópie, za účelom zabezpečenia dôkazov.
63. V čl. I § 49 ods. 1 písm. d) sa za slovo "totožnosť" vkladajú slová "a adresu bydliska orgánu dozoru".
64. V čl. I § 50 ods. 3 sa slovo "sedem pracovných dní" nahrádza slovami "desať pracovných dní, ak sa kontrolovaná osoba nevzdá práva podľa § 49 ods. 2 písm. c)."
65. V čl. I § 50 ods. 8 písm. c) sa za slová "k protokolu" vkladajú slová "alebo ak sa kontrolovaná osoba vzdá práv podľa ods. 3".
66. V čl. I § 51 ods. 1 znie:
(1) Ak existuje dôvodné podozrenie, že malé spaľovacie zariadenia, tuhé palivo, alebo kvapalné palivo je prevádzkované v rozpore so zákazom podľa § 32, alebo povinnosťami podľa § 35 ods. 1, podnet sa podáva na miestne príslušnú obec a kontrolu na mieste vykonáva inšpekcia, alebo ňou poverená osoba.
67. V čl. I § 51 ods. 2 sa vypúšťajú slová "alebo obec".
68. V čl. I § 51 ods. 3 písm. a) sa na konci čiarka nahrádza bodkočiarkou a pripájajú sa tieto slová "pri porušení obec zabezpečí cielenú informovanosť fyzickej osoby o škodlivosti nežiadúcich emisií na zdravie a životné prostredie".
69. V čl. I § 51 ods. 3 písm. d) sa vypúšťajú slová "vykoná kontrolu na mieste, alebo".
70. V čl. I § 51 ods. 4 sa vypúšťa slovo "podmienok".
71. V čl. I § 51 odsek 5 znie:
"(5) Inšpekcia a poverená osoba má právo vstúpiť do obydlia za účelom výkonu kontroly podľa odseku 1 a pri vstupe do obydlia sa preukáže preukazom alebo poverením. Osoba vykonávajúca kontrolu môže požiadať o súčinnosť Policajný zbor alebo obecnú políciu, z dôvodu podľa § 48 ods. 2 písm. o)."
72. V čl. I § 51 ods. 6 sa za slovom "inšpekcii" vypúšťa čiarka a slová „zástupcovi obce a nimi" sa nahrádzajú slovom "a".
73. V čl. I § 52 odsek 2 znie:
"(2) Pokutu a opatrenie na nápravu orgán ochrany ovzdušia uloží na základe
a) zistení z vlastnej kontrolnej činnosti alebo kontrolnej činnosti ním poverených osôb podľa tohto zákona,
b) vlastnej evidencie alebo
c) dokumentov podľa tohto zákona predložených povinnými subjektmi."
74. V čl. I § 52 sa dopĺňa odsekom 3, ktorý znie:
"(3) Pokutu a opatrenie na nápravu orgán ochrany ovzdušia môže uložiť aj na základe podnetu, ak je porušenie povinnosti alebo tohto zákona a výkon dozoru by bol neúčelný a nehospodárny; dostatočné preukázanie skutkového stavu vyhodnotí orgán dozoru."
75. V čl. I § 53 ods. 6 sa slová "tohto zákona" nahrádzajú slovami "§ 55 ods. l , 2 a 4 písm. a) a b)".
76. V čl. I § 53 ods. 7 sa vypúšťa čiarka a slová "ak ide o fyzické osoby postihnuté energetickou chudobou93".
Poznámka pod čiarou k odkazu 93 sa vypúšťa.
Nasledujúce odkazy a poznámky pod čiarou sa primerane prečíslujú.
77. V čl. I nadpis nad § 55 "JEDENÁSTA ČASŤ ČINNOSTI NA PODPORU VÝKONU ŠTÁTNEJ SPRÁVY" sa presúva nad § 56.
78. V čl. I § 55 vrátane nadpisu znie:
"§ 55
Iné správne delikty
(1) Okresný úrad alebo inšpekcia uloží pokutu za porušenie zákazu podľa § 32 písm. a), b) a e), povinností podľa § 34 ods. 1 písm. a) až c) a g), § 34 ods. 3 písm. a), § 34 ods. 4, chvíľočku, § 34 ods. 10 písm. a) až c), pardon, ešte raz prečítam ten § 55, čiže
§ 55
Iné správne delikty
(1) Okresný úrad alebo inšpekcia uloží pokutu za porušenie zákazu podľa § 32 písm. a), b) a e), povinností podľa § 34 ods. 1 písm. a) až c) a g), § 34 ods. 3 písm. a), § 34 ods. 4 a), § 34 ods. 6, § 34 ods. 7 písm. a) až c), § 34 ods. 8 písm. a) a e) a povinnosti ustanovenej v § 34 ods. 10 písm. a) až c) prevádzkovateľovi zdroja, ak ide o
a) veľký zdroj od 10 000 eur do 1 000 000 eur,
b) stredný zdroj od 2 500 eur do 250 000 eur.
(2) Okresný úrad alebo inšpekcia uloží pokutu za porušenie povinností podľa § 34 ods. 1 písm. d) až f), § 34 ods. 3 písm. e), § 34 ods. 4 písm. b), § 34 ods. 5 písm. b) prevádzkovateľovi zdroja, ak ide o
a) veľký zdroj od 5 000 eur do 500 000 eur,
b) stredný zdroj od 2 000 eur do 200 000 eur.
(3) Okresný úrad alebo inšpekcia uloží pokutu za porušenie povinností podľa § 34 ods. 1 písm. h), § 34 ods. 2 písm. c) a e), § 34 ods. 3 písm. b) c) a f), § 34 ods. 4 písm. c), § 34 ods. 7 písm. d), § 34 ods. 8 písm. b) až d), § 34 ods. 9 písm. a), § 34 ods. 10 písm. d) a e) a povinnosti ustanovenej v § 34 ods. 11 prevádzkovateľovi zdroja, ak ide o
a) veľký zdroj od 2 500 eur do 250 000 eur,
b) stredný zdroj od 500 eur do 50 000 eur.
(4) Okresný úrad alebo inšpekcia uloží pokutu za porušenie zákazu podľa § 32 písm. c) ak ide o zariadenie, ktoré je súčasťou veľkého zdroja alebo stredného zdroja, povinností podľa § 34 ods. 1 písm. i), § 34 ods. 2 písm. b), f) a j), § 34 ods. 3 písm. d) a g), § 34 ods. 4 písm. d) až f), § 34 ods. 5 písm. a) a povinnosti ustanovenej v § 34 ods. 9 písm. b) a c) prevádzkovateľovi zdroja, ak ide o
a) veľký zdroj od 1 000 eur do 100 000 eur,
b) stredný zdroj od 300 eur do 30 000 eur.
(5) Okresný úrad alebo inšpekcia za porušenie povinností v § 34 ods. 1 písm. j), § 34 ods. 2, pardon, ešte raz,
(5) Okresný úrad alebo inšpekcia za porušenie povinností v § 34 ods. 1 písm. j), § 34 ods. 2 písm. a), d), g) až i) a § 61 ods. 8 a 11 uloží pokutu prevádzkovateľovi zdroja, ak ide o
a) veľký zdroj od 500 eur do 10 000 eur,
b) stredný zdroj od 100 eur do 5 000 eur.
(6) Obec uloží pokutu za porušenie povinností podľa § 34 ods. 2 písm. k), § 35 ods. 1 písm. m) a § 34 ods. 1 písm. a) od 50 eur do 500 eur, ak ide o aplikáciu a zapracovanie hospodárskych hnojív a iných hnojív organického pôvodu, sekundárnych zdrojov živín alebo kompostu podľa osobitného predpisu.69)
(7) Obec alebo inšpekcia uloží prevádzkovateľovi malého zdroja pokutu za porušenie
a) zákazu podľa § 32 od 200 eur do 10 000 eur,
b) povinnosti podľa § 35 ods. 1 písm. a) až j) od 200 eur do 10 000 eur,
c) povinnosti podľa § 35 ods. 1 písm. k) a l) od 50 eur do 500 eur.
(8) Obec alebo inšpekcia uloží pokutu právnickej osobe a fyzickej osobe - podnikateľovi vykonávajúcej vybranú osobitnú činnosť za porušenie povinností podľa
a) § 36 ods. 1 písm. b), c) a f) alebo zákaz v § 32 od 200 eur do 10 000 eur,
b) § 36 ods. 1 písm. a), d) a e) od 50 eur do 500 eur; uvedené sa nevzťahuje ak ide o povinnosť podľa odseku 6.
(9) Okresný úrad alebo inšpekcia uloží pokutu právnickej osobe a fyzickej osobe - podnikateľovi, ktorý uvádza na trh alebo predáva palivá za porušenie povinnosti podľa
a) v § 37 ods. 2 a 3 od 10 000 eur do 1 mil. eur,
b) v § 37 ods. 1 písm. a), b) a e) od 5 000 eur do 500 000 eur,
c) v § 37 ods. 1 písm. c) a § 37 ods. 5 od 2 500 eur do 250 000 eur,
d) v § 37 ods. 1 písm. d) od 1 500 eur do 150 000 eur.
(10) Inšpekcia uloží pokutu právnickej osobe a fyzickej osobe - podnikateľovi, ktorý uvádza na trh regulované výrobky za porušenie
a) požiadaviek na hraničné hodnoty pre maximálny obsah prchavých organických zlúčenín ustanovených v § 38 ods. 3 písm. a), povinnosti ustanovené v § 38 ods. 3 písm. c) alebo zákaz ustanovený v § 38 ods. 4 od 2 000 eur do 200 000 eur,
b) povinnosti o označovaní obalov ustanovenej v § 38 ods. 3 písm. a), povinnosti ustanovenej v § 38 ods. 3 písm. b) od 500 eur do 50 000 eur.
(11) Inšpekcia alebo okresný úrad v sídle kraja uloží pokutu od 1 000 eur do 10 000 eur osobe zodpovednej za plnenie opatrení, inej ako prevádzkovateľ zdroja, za porušenie § 33 ods. 2 a 3, ak neodôvodnene neplní opatrenie uložené programom na zlepšenie kvality ovzdušia, regionálnym alebo miestnym programom alebo smogovým regulačným plánom v uloženom termíne.
(12) Okresný úrad v sídle kraja môže uložiť pokutu od 100 eur do 1 000 eur obci a samosprávnemu kraju za porušenie povinnosti podľa § 5 ods. 7 a obci, samosprávnemu kraju a verejnoprávnemu médiu za porušenie podľa § 33 ods. 4.
(13) Ak v lehote do jedného roka odo dňa nadobudnutia právoplatnosti rozhodnutia o uložení pokuty dôjde k opätovnému porušeniu povinnosti, za ktoré bola pokuta uložená alebo neboli splnené opatrenia na nápravu v určenej lehote, konajúci orgán uloží pokutu až do dvojnásobku hornej hranice pokút za príslušný správny delikt.
(14) Okresný úrad, inšpekcia a obec môžu začať konanie o uložení pokuty do dvoch rokov odo dňa, keď sa o porušení povinnosti dozvedeli a najneskôr do piatich rokov odo dňa, kedy k porušeniu povinnosti došlo. Ak je porušenie zistené dozorom na mieste, za každý deň sa o porušení dozvedeli sa považuje deň vypracovania protokolu.
(15) Pri rozhodovaní o výške pokuty prihliada orgán dozoru na závažnosť a rozsah porušení povinnosti, napríklad druh a množstvo vnášanej znečisťujúcej látky do ovzdušia, čas trvania protiprávneho stavu a okolnosti, ktoré viedli k tomuto porušeniu.
(16) Správny delikt možno prejednať aj v rozkaznom konaní, pre ktoré platí, že
a) rozkaz má rovnaké náležitosti ako rozhodnutie, vrátane poučenia; proti rozkazu možno podať odpor do 15 dní odo dňa jeho doručenia správnemu orgánu, ktorý rozkaz vydal, pričom
b) včasným podaním odporu sa rozkaz zrušuje a správny orgán
1. pokračuje v konaní, pričom doručenie rozkazu účastníkovi konania sa považuje za prvý úkon v konaní o správnom delikte. V tomto konaní nemožno uložiť vyššiu pokutu, ako bola pôvodne určená rozkazom, ak sa pri prejednávaní správneho deliktu nezistia nové okolnosti skutkovej podstaty.
2. konanie zastaví, ak orgán dozoru dôjde k záveru, že dôvody uvedené v odpore sú relevantné. Proti rozhodnutiu o zastavení konania nie je prípustné odvolanie.
c) rozkaz, proti ktorému nebol v čas podaný odpor, má účinky právoplatného rozhodnutia a uloženie pokuty.
d) pokuta uložená rozkazom je splatná do 15 dní, keď rozkaz o jej uložení nadobudol právoplatnosť.
(17). Pokuta podľa odsekov 1 až 13 sa považuje za uhradenú, ak do 15 dní odo dňa doručenia
a) rozkazu budú na bankový účet uvedený v rozkaze pripísané aspoň dve tretiny z uloženej výšky pokuty,
b) rozhodnutia o uložení pokuty budú na bankový účet uvedený v rozhodnutí pripísané aspoň štyri pätiny z uloženej pokuty.
(18) Ak dôjde k uhradeniu pokuty spôsobom uvedeným v odseku 17, rozhodnutie alebo rozkaz nadobudnú právoplatnosť v deň uhradenia pokuty.
(19) Právnická osoba alebo fyzická osoba - podnikateľ, voči ktorej orgán ochrany ovzdušia rozhodnutím vyslovil výrok o porušení tohto zákona, je povinná uhradiť trovy konania spojené s prerokovaním správneho deliktu v sume 500 eur. Trovy konania sa neuplatnia, ak bola pokuta uložená v blokovom alebo rozkaznom konaní. Trovy konania sú splatné v lehote splatnosti uloženej pokuty.
(20) Pokuty sú príjmom
a) Environmentálneho fondu, ak ide o pokuty uložené okresným úradom v sídle kraja, okresným úradom a inšpekciou podľa tohto zákona,
b) obce, ak ide o pokuty uložené obcou podľa tohto zákona.
(21) Správcom pohľadávky štátu podľa odseku 20 písm. a) je Environmentálny fond.
(22) Odseky 19 až 20 sa primerane vzťahujú na priestupky podľa § 54.
79. V čl. I § 58 ods. 4 písm. a) sa slová "odseku 17" nahrádzajú slovami "odseku 16".
80. V čl. I § 60 ods. 1 písm. a) sa slová "§ 11 ods. 2 písm. d)" nahrádzajú slovami "§ 11 ods. 3 písm. d) a e)".
81. V čl. I § 60 ods. 5 sa slová "vydá sa" nahrádzajú slovami "povoľujúci orgán vydá".
82. V čl. I § 61 ods. 9 sa slová "odseku 4" nahrádzajú slovami "odseku 5".
83. V čl. I § 61 odsek 10 znie:
"(10) Na účely prevádzkovania spaľovacieho zariadenia s celkovým menovitým tepelným príkonom nad 200 MW, ktoré má vydané povolenie spaľovať druhotné palivá pred 1. júlom 2022, sa zákaz podľa § 32 písm. b) a § 37 ods. 3 uplatňuje od 1. januára 2026."
84. V čl. I § 61 odsek 13 znie:
"(13) Inšpekcia podľa § 42 ods. 4 písm. b) a okresný úrad podľa § 44 ods. 3 písm. d) doručujú záväzné pripomienky k notifikáciám oprávnených technických činností do 31. decembra 2026 elektronicky podľa osobitného predpisu,105)"
85. V čl. I § 61 ods. 14 sa slovo "2024" nahrádza slovom "2026".
86. V čl. I § 61 ods. 15 sa slová "31. decembra 2023" nahrádzajú slovami "30. júna 2024".
87. V čl. I § 62 písm. j) sa slová "podrobnosti o povolení na jednotlivú oprávnených technických činností" nahrádzajú slovami "podrobnosti o povolení na jednotlivú oprávnenú technickú činnosť".
88. V čl. II 2. bod znie:
"2. Za § 80al sa vkladá § 80am, ktorý vrátane nadpisu znie:
"§ 80am
Prechodné ustanovenie k úpravám účinným od 1. júla 2023
Živnostenské oprávnenia na vykonávanie oprávnených meraní, kalibrácií, skúšok a inšpekcií zhody vydané podľa doterajších predpisov do 30. júna 2023 zostávajú zachované."
89. V čl. II 3. bode, prílohe č. 2 časti Viazané živnosti skupine 214 položke 78 stĺpci "Preukaz spôsobilosti" sa vypúšťajú slová "na odborné činnosti v členení".
90. V čl. III 2. bode, prílohe časti X. Životné prostredie položka 170 písm. f) sa slová "vyhotovenie odborných posudkov pre jednotlivé odbory oprávneného posudzovania" nahrádzajú "odborné posudzovanie v oblasti ochrany ovzdušia".
91. V čl. III 2. bod časť poznámky sa na konci pripája táto veta: "Vydanie povolenia na vjazd do nízkoemisnej zóny podľa písmen o) až r) sa pre poľnohospodársku techniku na zabezpečenie živočíšnej a rastlinnej výroby nespoplatňuje."
92. V čl. V 1. bode poznámke pod čiarou k odkazu 13c sa slová "písm. g)" nahrádzajú slovami "písm. h)".
93. V čl. V 2. bode § 3 ods. 6 písm. b) sa slovo "sa" nahrádza slovami "inšpekcia ako povoľujúci orgán".
94. V čl. V. 3. bode § 21 ods. 2 písm. r) 2. bod sa za slová "osobitných podmienok" vkladajú slová "výkonu oprávnenej technickej činnosti alebo kontinuálneho".
95. V čl. Vl 2. bode v poznámke pod čiarou k odkazu 112a sa slová "§ 2 písm. z)" nahrádzajú slovami "§ 2 písm. s)".
96. V čl. Vl 4. bode sa slová "1. januára 2023" nahrádzajú slovami "1. júla 2023" a slová "31. marca 2023" sa nahrádzajú slovami "30. septembra 2023".
97. Za článok VI sa vkladá nový článok VII, ktorý znie:
"Čl. VII.
Zákon č. 302/2019 Z. z. o zálohovaní jednorazových obalov na nápoje a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 74/2020 Z. z., zákona č. 285/2020 Z. z., zákona č. 372/2021 Z. z., zákona č. 430/2021 Z. z. a zákona č. 518/2021 Z. z. sa mení a dopĺňa takto:
V Čl. IV sa slová "okrem čl. III § 103 ods. 23 v bode 5, ktorý nadobúda účinnosť 1. januára 2023" nahrádzajú slovami "okrem čl. III § 103 ods. 23 v bode 5, ktorý nadobúda účinnosť 1. januára 2024."."
Tento článok nadobúda účinnosť 1. januára 2023, čo sa premietne aj do článku upravujúceho účinnosť zákona.
Ďalší článok sa primerane prečísluje.
98. V Čl. VII sa slová "1.januára 2023" nahrádzajú slovami "1. júla 2023" a slová "1. júla 2023" sa nahrádzajú slovami "1. októbra 2023".
99. V prílohe č. 1 k zákonu v bode 1 a 2 sa nad slovom "častíc" vypúšťa odkaz 109 a umiestňuje sa nad slová "technickej normy".
Takže toto by bol krátky pozmeňovák. Ospravedlňujem sa, že som ho čítal tak dlho, ale vidíte, že je to zložitý zákon a ozaj sme išli až do, by som povedal, do úplných detailov, detailov vrátane vidieka, firiem a tak ďalej. Nerobili sme to len tu v rámci Národnej rady. Mali sme k tomu aj ľudí skúsených zo života, ktorí celý život robia ovzdušie a tomu sa venujú aj u nás aj v zahraničí, a myslím, že takto upravený zákon o ovzduší bude spĺňať nielen požiadavky národnej potreby a praxe, ale aj európskej legislatívy, že nebudeme sa musieť za ňu hanbiť.
Ďakujem veľmi pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

19.12.2022 o 14:09 hod.

MVDr.

Jaroslav Karahuta

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:09

Milan Mazurek
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Pán poslanec, vy ste predseda výboru pre pôdohospodárstvo a životné prostredie a hneď v úvode ste nám všetkým tu dali za pravdu, keď sme hovorili o tom, že sused by mohol na základe pôvodného znenia tohto zákona udávať iného suseda a nejaký Budajoví kontrolóri by mohli mu vojsť do obývačky a odoberať popol z krbu. Na základe toho, čo sme povedali, sme tu inou poslankyňou, vašou bývalou kolegyňou v rámci vládnej koalície, označení za hlupákov, ktorí tomu nerozumejú. Vy ako predseda výboru ste nám dali za pravdu. To znamená, že hlupákom je asi niekto iný v tej SaS, v tej strane odborníkov, ako si oni hovoria, ale to je mimochodom aj kolegyňa, ktorá tu povedala, že chce dronmi kontrolovať ľuďom komíny. Čo je podľa môjho názoru už na nejakú ústavnú liečbu s Matovičom niekde v nejakej miestnosti.
Každopádne vy ste tu dali pozmeňujúci návrh, ktorý má 99 bodov. Pri všetkej úcte, pán poslanec, nebolo by lepšie to celé stiahnuť a vypracovať normálny zákon? Pretože, čo je to za zákon, keď ministerstvo predložilo niečo tak strašne zlé, tak strašne nekvalitné, plné tak obrovských chýb a množstva potenciálnych zneužití, že je potrebný pozmeňovák s 99 bodmi, aby ste z toho vykryštalizovali čosi ako tak použiteľné. Čo z môjho pohľadu je len o čosi menšou katastrofou a určite to nemôžem naznačiť alebo povedať nemôžem, že by to bolo niečo naozaj dobré.
Viete, už dosť dnes na Slovensku zápasíme s potravinovou sebestačnosťou. Ľudia potrebujú viac domácich kvalitných potravín. Určite sa to ale nerobí tak, že zase len prichádzame s možnosťami ako Národná rada alebo prichádza vláda ako komplikovať život tým poľnohospodárom. Dobre, že ste odstránili napríklad nutnosť toho poľnohospodára platiť poplatok za možnosť vjazdu jeho vozidla do obce. Ale prečo on zase musí ísť a vybavovať si špeciálne povolenia, lebo ide do nejakej uletenej bez emisnej zóny a zase mu to len komplikuje život. Bude musieť nahlasovať, kedy ide hnojiť, aby náhodou neurazil niekoho alebo niekomu neskomplikoval, v úvodzovkách, život a zase mu to len komplikuje život. To len odrádza ľudí od poľnohospodárstva.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

19.12.2022 o 15:09 hod.

Bc.

Milan Mazurek

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video