88. schôdza
Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge
Vystúpenie v rozprave
14.3.2023 o 18:06 hod.
RNDr. Ing.
Marián Viskupič
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne za slovo. Vážený pán predsedajúci, dovoľte mi, prosím, ako určenému spravodajcovi výboru predniesť spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky o výsledku prerokovania návrhu poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Petra Kremského, Milana Kuriaka, Richarda Vašečku, Petra Libu, Petra Vonsa na vydanie zákona, ktorým sa dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov (tlač 1379), vo výboroch Národnej rady Slovenskej republiky v druhom čítaní.
Výbor Národnej rady pre financie a rozpočet ako gestorský výbor podáva Národnej rade túto spoločnú správu výborov:
Národná rada uznesením č. 1995 z 8. februára 2023 pridelila návrh poslancov týmto výborom Národnej rady Slovenskej republiky: výboru pre financie a rozpočet, ústavnoprávnemu výboru a tiež výboru pre verejnú správu a regionálny rozvoj. Zároveň určila výbor pre financie a rozpočet ako gestorský výbor a lehotu na prerokovanie predmetného návrhu zákona v druhom čítaní vo výboroch. Poslanci Národnej rady, ktorí nie sú členmi výborov, ktorým bol tento návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko k predmetnému návrhu zákona.
K predmetnému návrhu zákona zaujali výbory toto stanovisko: odporúčanie pre Národnú radu návrh schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi, výbor pre financie a rozpočet uznesením č. 434 zo dňa 13. marca a ústavnoprávny výbor svojím rozhodnutím č. alebo uznesením č. 697 a takisto výbor pre, aha, pardon, výbor pre verejnú správu a regionálny rozvoj o návrhu nerokoval, keďže nebol uznášaniaschopný.
Z uznesení výborov uvedených pod bodom III tejto, tejto správy vyplývajú pozmeňujúce a doplňujúce návrhy uvedené pod bodom IV spoločnej správy.
Gestorský výbor odporúča o návrhoch výborov Národnej rady Slovenskej republiky, ktoré sú uvedené v spoločnej správe, hlasovať takto: o bodoch spoločnej správy 1, číslo 1 až 4 hlasovať spoločne s návrhom gestorského výboru schváliť. Gestorský výbor na základe stanovísk výborov odporúča Národnej rade návrh zákona schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi.
Spoločná správa výborov bola schválená uznesením gestorského výboru č. 437 zo 14. marca 2023. Týmto uznesením výbor ma, týmto uznesením ma výbor zároveň poveril, aby som na schôdzi Národnej rady pri rokovaní o predmetnom návrhu zákona predkladal návrhy v zmysle príslušných ustanovení zákona o rokovacom poriadku.
Pán predsedajúci, ďakujem pekne. Skončil som, otvorte, prosím, rozpravu.
Rozpracované
Vystúpenia
17:36
Vystúpenie s procedurálnym návrhom 17:36
Boris Kollárzákone zo 6. decembra 2022, ktorým sa dopĺňa zákon č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách (cestný zákon) v znení neskorších predpisov, vrátenom prezidentkou Slovenskej republiky na opätovné prerokovanie Národnou radou Slovenskej republiky.
zákone zo 6. decembra 2022, ktorým sa dopĺňa zákon č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách (cestný zákon) v znení neskorších predpisov, vrátenom prezidentkou Slovenskej republiky na opätovné prerokovanie Národnou radou Slovenskej republiky.
Materiál je uvedený ako tlač 1345.
Dávam slovo spoločnému spravodajcovi z výboru pre hospodárske záležitosti poslancovi Petrovi Vonsovi a prosím ho, aby informoval Národnú radu o výsledku prerokovania vráteného zákona vo výboroch.
Vystúpenie s procedurálnym návrhom
14.3.2023 o 17:36 hod.
Boris Kollár
Videokanál poslanca
(Zaznievanie gongu.) Vážené pani poslankyne, páni poslanci, budeme pokračovať v rokovaní... (krátka pauza, predsedajúci krátko telefonoval na internom telefóne) ... o
zákone zo 6. decembra 2022, ktorým sa dopĺňa zákon č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách (cestný zákon) v znení neskorších predpisov, vrátenom prezidentkou Slovenskej republiky na opätovné prerokovanie Národnou radou Slovenskej republiky.
Materiál je uvedený ako tlač 1345.
Dávam slovo spoločnému spravodajcovi z výboru pre hospodárske záležitosti poslancovi Petrovi Vonsovi a prosím ho, aby informoval Národnú radu o výsledku prerokovania vráteného zákona vo výboroch.
Rozpracované
17:51
Vystúpenie spoločného spravodajcu 17:51
Peter VonsVážené dámy, vážení páni, predkladám vám správu, informáciu o výsledku prerokovania zákona zo 6. decembra 2022, ktorým sa dopĺňa zákon č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách (cestný zákon) v znení neskorších predpisov, vrátený prezidentkou Slovenskej republiky na opätovné prerokovanie Národnou radou Slovenskej republiky (tlač 1345).
Prezidentka Slovenskej republiky v zmysle čl. 102 ods. 1 písm. o) Ústavy...
Vážené dámy, vážení páni, predkladám vám správu, informáciu o výsledku prerokovania zákona zo 6. decembra 2022, ktorým sa dopĺňa zákon č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách (cestný zákon) v znení neskorších predpisov, vrátený prezidentkou Slovenskej republiky na opätovné prerokovanie Národnou radou Slovenskej republiky (tlač 1345).
Prezidentka Slovenskej republiky v zmysle čl. 102 ods. 1 písm. o) Ústavy Slovenskej republiky vrátila zákon zo 6. decembra 2022, ktorým sa dopĺňa zákon č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách v znení neskorších predpisov, na opätovné prerokovanie Národnou radou Slovenskej republiky. Vo svojom rozhodnutí z 22. decembra 2022 uviedla dôvody na vrátenie zákona. Prezidentka Slovenskej republiky neuvádza pripomienky s navrhovaným konkrétnym znením, ale navrhuje, aby Národná rada Slovenskej republiky po opätovnom prerokovaní zákon neprijala ako celok.
Predseda Národnej rady Slovenskej republiky rozhodnutím č. 1407 z 11. januára 2023 pridelil predmetný vrátený zákon na prerokovanie ústavnoprávnemu výboru a výboru pre hospodárske záležitosti, ktorý určil ako gestorský výbor. Lehotu na prerokovanie vráteného zákona vo výboroch vrátane v gestorskom výbore určil do začiatku rokovania schôdze Národnej rady v tomto, o tomto, Slovenskej republiky o tomto návrhu. Uvedené výbory prerokovali predmetný vrátený zákon a zaujali tieto stanoviská:
Ústavnoprávny výbor prerokoval vrátený zákon dňa 24. januára a neprijal uznesenie, keďže návrh uznesenia nezískal nadpolovičnú väčšinu všetkých poslancov.
Výbor pre hospodárske záležitosti prerokoval vrátený zákon dňa 30. januára 2023 a neprijal uznesenie, keďže návrh uznesenia nezískal súhlas nadpolovičnej väčšiny všetkých poslancov.
Návrh spoločnej správy výborov vrátane záverečného stanoviska k vrátenému zákonu prerokoval gestorský výbor na svojej 137. schôdzi dňa 30. januára 2023. Gestorský výbor neschválil spoločnú správu výborov, nakoľko návrh nezískal potrebný súhlas nadpolovičnej väčšiny všetkých členov výboru.
Predseda výboru ma poveril, aby som predložil, aby som predložil Národnej rade Slovenskej republiky predmetnú informáciu a predkladal návrh na ďalší postup.
Pán predsedajúci, skončil som. Otvorte, prosím, rozpravu.
Vystúpenie spoločného spravodajcu
14.3.2023 o 17:51 hod.
PaedDr.
Peter Vons
Videokanál poslanca
Ďakujem, pán predseda.
Vážené dámy, vážení páni, predkladám vám správu, informáciu o výsledku prerokovania zákona zo 6. decembra 2022, ktorým sa dopĺňa zákon č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách (cestný zákon) v znení neskorších predpisov, vrátený prezidentkou Slovenskej republiky na opätovné prerokovanie Národnou radou Slovenskej republiky (tlač 1345).
Prezidentka Slovenskej republiky v zmysle čl. 102 ods. 1 písm. o) Ústavy Slovenskej republiky vrátila zákon zo 6. decembra 2022, ktorým sa dopĺňa zákon č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách v znení neskorších predpisov, na opätovné prerokovanie Národnou radou Slovenskej republiky. Vo svojom rozhodnutí z 22. decembra 2022 uviedla dôvody na vrátenie zákona. Prezidentka Slovenskej republiky neuvádza pripomienky s navrhovaným konkrétnym znením, ale navrhuje, aby Národná rada Slovenskej republiky po opätovnom prerokovaní zákon neprijala ako celok.
Predseda Národnej rady Slovenskej republiky rozhodnutím č. 1407 z 11. januára 2023 pridelil predmetný vrátený zákon na prerokovanie ústavnoprávnemu výboru a výboru pre hospodárske záležitosti, ktorý určil ako gestorský výbor. Lehotu na prerokovanie vráteného zákona vo výboroch vrátane v gestorskom výbore určil do začiatku rokovania schôdze Národnej rady v tomto, o tomto, Slovenskej republiky o tomto návrhu. Uvedené výbory prerokovali predmetný vrátený zákon a zaujali tieto stanoviská:
Ústavnoprávny výbor prerokoval vrátený zákon dňa 24. januára a neprijal uznesenie, keďže návrh uznesenia nezískal nadpolovičnú väčšinu všetkých poslancov.
Výbor pre hospodárske záležitosti prerokoval vrátený zákon dňa 30. januára 2023 a neprijal uznesenie, keďže návrh uznesenia nezískal súhlas nadpolovičnej väčšiny všetkých poslancov.
Návrh spoločnej správy výborov vrátane záverečného stanoviska k vrátenému zákonu prerokoval gestorský výbor na svojej 137. schôdzi dňa 30. januára 2023. Gestorský výbor neschválil spoločnú správu výborov, nakoľko návrh nezískal potrebný súhlas nadpolovičnej väčšiny všetkých členov výboru.
Predseda výboru ma poveril, aby som predložil, aby som predložil Národnej rade Slovenskej republiky predmetnú informáciu a predkladal návrh na ďalší postup.
Pán predsedajúci, skončil som. Otvorte, prosím, rozpravu.
Rozpracované
17:51
Ďakujem. Hlasovať sa, hlasovať sa bude zajtra o jedenástej.
Rozpracované
17:55
Vystúpenie v rozprave 17:55
Peter KremskýAko je asi už pomerne známe, týka sa to poplatkov pri registrácii automobilov, ktoré sa platia vždy, keď tento automobil buď sa registruje prvý raz, alebo prechádza na nového majiteľa.
Keď začnem od, od vlastne...
Ako je asi už pomerne známe, týka sa to poplatkov pri registrácii automobilov, ktoré sa platia vždy, keď tento automobil buď sa registruje prvý raz, alebo prechádza na nového majiteľa.
Keď začnem od, od vlastne začiatku, prečo vlastne sme s takouto novelou zákona prišli, tak sa musím vrátiť do decembra 2022, do tých pohnutých dní, keď sa rokovalo o novom štátnom rozpočte. Boli to veľmi ťažké rokovania a, samozrejme, boli tam nutné aj určité ústupky, aby tento štátny rozpočet sa schválil.
V tom čase náš bývalý koaličný partner SaS, teda aby som to nazval slušným slovom, si vynútil zmenu tohto zákona o správnych poplatkoch. Takže nepriamou novelou zákona o dani z osobitnej stavby sa tento zákon zmenil a celá tá tabuľka, z ktorej sa vypočítavajú správne poplatky, prešla úplnou, úplnou, kompletnou zmenou. Aby som to zjednodušil a nerozprával o tom veľmi dlho, kto chce, si to, samozrejme, môže pozrieť, predtým sa vlastne najvyššie poplatky alebo do súčasnosti, lebo tento právny stav stále teraz platí do konca marca, sa tie najvyššie registračné poplatky platia za nové autá. Samozrejme, je to odstupňované podľa výkonu, ale ten princíp vlastne je taký v súčasnom stave, že keď si kúpite nové auto, platíte vysoký správny poplatok a postupne sa ten poplatok znižuje s vekom auta, samozrejme, aj s jeho hodnotou a keď už je to staré auto, tak tým koeficientom sa výrazne zníži.
Kolega Maroš Viskupič, ktorý je práve spravodajca aj pri tomto zákone, vtedy pozmeňujúcim návrhom presadil úplnú zmenu tejto tabuľky tak, že sa budú vlastne najvyššie poplatky platiť za najstaršie autá. Čiže nové auto, keď si ho kúpite, samozrejme, zase odstupňované podľa výkonu, bude tam výrazne znížený poplatok a potom čím to auto bude staršie, sa bude poplatok stále zvyšovať a... alebo teda sa zvyšuje podľa, podľa veku auta, podľa jeho, jeho emisnej triedy a tento poplatok potom pri najstarších autách, pri najvyšších výkonoch môže dosiahnuť až niekoľko tisíc eur.
Poviem takých, taký, taký príklad, pri aute s výkonom 100 kW, ak je to nové auto vyrobené od roku 2018, tak ten poplatok podľa tohto teda pozmeňujúceho návrhu SaS, ktorý by mal vstúpiť do platnosti 1. 4., ten poplatok je 63 eur pri 100-kilowattovom aute do roku výroby 2018. Ak je to rok výroby 2010, tak už to je 126 eur, ak je to rok výroby od roku 1995, staršie auto ako ´95, čiže norma Euro 1, tak je to vlastne 210 eur. Pri vyšších výkonoch je ten rozdiel ešte výrazne vyšší. Napríklad ak je to nové auto, ktoré má 200 kW, tak je ten poplatok 570 eur pri novom aute do 2018, ak je to auto napríklad s normou Euro 1, tak je to až 1 900 eur.
Skúste si predstaviť také auto, ktoré je vyrobené pred rokom 1995, čiže dnes má zhruba 30 rokov. Trhová hodnota dajme tomu 500 eur, no ak 1 000 eur, tak to už musí byť auto vo veľmi exkluzívnej kondícii, a predstavte si, že za takéto auto vám na polícii naparia správny poplatok 1 900 eur. Čo urobíte? Také auto, samozrejme, nikto nekúpi a už ak ho aj kúpi, tak si ho neprepíše na seba, ale ho jednoducho nechá na tom pôvodnom majiteľovi. Samozrejme, ten s tým musí súhlasiť, ale čo mu ostáva, keď chce také auto predať? A bude takýto človek s takýmto autom veselo jazdiť. O rok ho možno predá niekomu ďalšiemu, ktorý ho tiež nebude chcieť prepísať na seba, lebo však poplatok 1 900 eur nebude chcieť platiť, tak zase bude s ním jazdiť a bude to stále na toho prvého majiteľa. Toto sa zopakuje ešte tak dva-, trikrát, potom z toho vznikne taký galimatiáš, že už ani srnka nebude tušiť, kto je ten reálny majiteľ, ktorý tým autom jazdí. A keď potom také auto prejde po diaľnici a nebude mať zaplatenú diaľničnú známku, tak príde pokuta tomu prvému majiteľovi, ktorý už ani netuší, kto, komu vlastne tú pokutu má dať zaplatiť, kde ho nájde, už možno už dávno si vymazal číslo na toho človeka, ktorému to auto predal, a jednoducho to auto môže byť úplne na druhom konci republiky úplne u niekoho iného.
Čiže tušiac, že takáto situácia môže nastať, prišli sme s novelou tohto zákona, v ktorej sme navrhli, že by sa tieto poplatky na staršie autá znížili o 70 %, ak sa nemení evidenčné číslo vozidla. Čiže pri prevodoch týchto starších áut, pokiaľ si ten nový majiteľ nechá pôvodnú značku, čo je teda, samozrejme, už možné od 1. januára, by sa tento poplatok znížil o 70 %. Takéto riešenie by pomohlo vlastne týmto ľuďom, týmto majiteľom starších áut.
Nepomohlo by však polícii, čo sme zistili počas asi dvojmesačnej diskusie s ministerstvom vnútra, ministerstvom dopravy, ministerstvom financií a neviem kým ešte. Aj s kolegom Viskupičom a ďalšími vlastne ľuďmi z automotoklubu, hej, a ľuďmi, ktorí sa zaoberajú obchodom so starými autami, sme prišli na to, že je pomerne trúfalé chcieť od bežných občanov, aby na polícii počítali percentá. Nechcem sa teda nikoho dotknúť, ale hlavne tí jednoduchší s tým majú pomerne vážny problém a už teraz vlastne nastáva taká situácia, že ľudia, keď idú si prepísať to staršie auto, tých koeficientov a tých tried a, a, a euronoriem je toľko, že sa v tej tabuľke vôbec nevyznajú a najprv idú na polícii sa opýtať do okienka, že aký kolok si vlastne majú kúpiť, a potom s tým, s tou informáciou idú do toho kolkomatu, tam si ho kúpia a zase prídu naspäť k okienku a tak ďalej, čo, samozrejme, vytvára rady a predlžuje čakacie doby na tých dopravných inšpektorátoch pri registrácii vozidiel.
Čiže vlastne ja by som to rád vyriešil pozmeňujúcim návrhom, kde by sme namiesto tohto, tohto riešenia, toho zníženia o 70 % vlastne navrhli... (Ruch v sále.) Keby ste zašli tam za tú stenu, tak by to celkom pomohlo, neni to ďaleko. Ďakujem.
Navrhujeme s kolegom Petrom Libom vlastne riešenie také, že to zníženie poplatku sa bude vzťahovať na autá staršie ako 20 rokov a bude sa znižovať tak, aby tento poplatok dosiahol najviac 120 eur. Vysvetlím prečo. Potom vysvetlím v rozprave, pretože vtedy aj podám pozmeňujúci návrh. Poviem aj viac k tomu, čo s tým urobíme.
Ešte, ešte vysvetlím jednu dôležitú vec, že na finančnom výbore vlastne boli schválené dva pozmeňujúce návrhy. Prvý pozmeňujúci návrh je ten, aby sa celá táto zmena vrátane tej zmeny, ktorú presadil kolega Viskupič v decembri, posunula až na 1. januára 2024, to je prvý pozmeňujúci návrh, ktorý je v spoločnej správe. Takže chcem, chcem vás požiadať o to, aby ste aj za túto spoločnú správu zahlasovali.
Druhá zmena je tam tá, že sme vlastne týmito rokovaniami s jednotlivými ministerstvami a takisto zástupcami tých automotoklubov dospeli k zmene tejto tabuľky, jej výraznému zjednodušeniu. Podarilo sa nám vlastne aj zlúčiť tie dve tabuľky, pretože tam bola jedna pre benzínové pohony, druhá pre dieselové, zlúčili sme to do jednej tabuľky. Upravili sme aj tie koeficienty, upravili sme tie jednotlivé sadzby a výsledok je taký, že vlastne tie jednotlivé, jednotlivé poplatky by sa mali v podstate ešte znížiť aj pre tých ľudí so staršími autami.
Čiže to všetko je v spoločnej správe. Samozrejme, môžete si to pozrieť. Pokiaľ by boli nejaké konkrétne otázky k jednotlivým sadzbám alebo tak, dá sa, samozrejme, o tom hovoriť, ale snažili sme sa to nastaviť tak, aby pri tých autách, ktoré sú v nejakom rozumnom veku a majú nejaký primeraný výkon, bežne používaný občanmi, aby tam ten poplatok naozaj bol pomerne priateľský a aby to nemalo aj veľký dopad na štátny rozpočet. V podstate dopad tej novej tabuľky na štátny rozpočet oproti terajšiemu stavu by mal byť maximálne 8 miliónov eur ročne, čo sa nám zdá ako relatívne primerané už aj preto, že, že v podstate sa nám nezdá vhodné, aby človek, ktorý už raz zaplatí vlastne tento poplatok pri vstupe toho vozidla na, alebo vstupe na slovenský trh, aby ho platil znovu a znovu a znovu.
Takže asi toľko k uvedeniu zákona a viac potom poviem v rozprave.
Ďakujem.
Vystúpenie v rozprave
14.3.2023 o 17:55 hod.
Mgr.
Peter Kremský
Videokanál poslanca
Vážené dámy, vážení páni, vážený pán predseda, ctená snemovňa, rád by som odôvodnil návrh zákona, ktorý sme spolu s kolegami predložili v Národnej rade, je to novela zákona č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch.
Ako je asi už pomerne známe, týka sa to poplatkov pri registrácii automobilov, ktoré sa platia vždy, keď tento automobil buď sa registruje prvý raz, alebo prechádza na nového majiteľa.
Keď začnem od, od vlastne začiatku, prečo vlastne sme s takouto novelou zákona prišli, tak sa musím vrátiť do decembra 2022, do tých pohnutých dní, keď sa rokovalo o novom štátnom rozpočte. Boli to veľmi ťažké rokovania a, samozrejme, boli tam nutné aj určité ústupky, aby tento štátny rozpočet sa schválil.
V tom čase náš bývalý koaličný partner SaS, teda aby som to nazval slušným slovom, si vynútil zmenu tohto zákona o správnych poplatkoch. Takže nepriamou novelou zákona o dani z osobitnej stavby sa tento zákon zmenil a celá tá tabuľka, z ktorej sa vypočítavajú správne poplatky, prešla úplnou, úplnou, kompletnou zmenou. Aby som to zjednodušil a nerozprával o tom veľmi dlho, kto chce, si to, samozrejme, môže pozrieť, predtým sa vlastne najvyššie poplatky alebo do súčasnosti, lebo tento právny stav stále teraz platí do konca marca, sa tie najvyššie registračné poplatky platia za nové autá. Samozrejme, je to odstupňované podľa výkonu, ale ten princíp vlastne je taký v súčasnom stave, že keď si kúpite nové auto, platíte vysoký správny poplatok a postupne sa ten poplatok znižuje s vekom auta, samozrejme, aj s jeho hodnotou a keď už je to staré auto, tak tým koeficientom sa výrazne zníži.
Kolega Maroš Viskupič, ktorý je práve spravodajca aj pri tomto zákone, vtedy pozmeňujúcim návrhom presadil úplnú zmenu tejto tabuľky tak, že sa budú vlastne najvyššie poplatky platiť za najstaršie autá. Čiže nové auto, keď si ho kúpite, samozrejme, zase odstupňované podľa výkonu, bude tam výrazne znížený poplatok a potom čím to auto bude staršie, sa bude poplatok stále zvyšovať a... alebo teda sa zvyšuje podľa, podľa veku auta, podľa jeho, jeho emisnej triedy a tento poplatok potom pri najstarších autách, pri najvyšších výkonoch môže dosiahnuť až niekoľko tisíc eur.
Poviem takých, taký, taký príklad, pri aute s výkonom 100 kW, ak je to nové auto vyrobené od roku 2018, tak ten poplatok podľa tohto teda pozmeňujúceho návrhu SaS, ktorý by mal vstúpiť do platnosti 1. 4., ten poplatok je 63 eur pri 100-kilowattovom aute do roku výroby 2018. Ak je to rok výroby 2010, tak už to je 126 eur, ak je to rok výroby od roku 1995, staršie auto ako ´95, čiže norma Euro 1, tak je to vlastne 210 eur. Pri vyšších výkonoch je ten rozdiel ešte výrazne vyšší. Napríklad ak je to nové auto, ktoré má 200 kW, tak je ten poplatok 570 eur pri novom aute do 2018, ak je to auto napríklad s normou Euro 1, tak je to až 1 900 eur.
Skúste si predstaviť také auto, ktoré je vyrobené pred rokom 1995, čiže dnes má zhruba 30 rokov. Trhová hodnota dajme tomu 500 eur, no ak 1 000 eur, tak to už musí byť auto vo veľmi exkluzívnej kondícii, a predstavte si, že za takéto auto vám na polícii naparia správny poplatok 1 900 eur. Čo urobíte? Také auto, samozrejme, nikto nekúpi a už ak ho aj kúpi, tak si ho neprepíše na seba, ale ho jednoducho nechá na tom pôvodnom majiteľovi. Samozrejme, ten s tým musí súhlasiť, ale čo mu ostáva, keď chce také auto predať? A bude takýto človek s takýmto autom veselo jazdiť. O rok ho možno predá niekomu ďalšiemu, ktorý ho tiež nebude chcieť prepísať na seba, lebo však poplatok 1 900 eur nebude chcieť platiť, tak zase bude s ním jazdiť a bude to stále na toho prvého majiteľa. Toto sa zopakuje ešte tak dva-, trikrát, potom z toho vznikne taký galimatiáš, že už ani srnka nebude tušiť, kto je ten reálny majiteľ, ktorý tým autom jazdí. A keď potom také auto prejde po diaľnici a nebude mať zaplatenú diaľničnú známku, tak príde pokuta tomu prvému majiteľovi, ktorý už ani netuší, kto, komu vlastne tú pokutu má dať zaplatiť, kde ho nájde, už možno už dávno si vymazal číslo na toho človeka, ktorému to auto predal, a jednoducho to auto môže byť úplne na druhom konci republiky úplne u niekoho iného.
Čiže tušiac, že takáto situácia môže nastať, prišli sme s novelou tohto zákona, v ktorej sme navrhli, že by sa tieto poplatky na staršie autá znížili o 70 %, ak sa nemení evidenčné číslo vozidla. Čiže pri prevodoch týchto starších áut, pokiaľ si ten nový majiteľ nechá pôvodnú značku, čo je teda, samozrejme, už možné od 1. januára, by sa tento poplatok znížil o 70 %. Takéto riešenie by pomohlo vlastne týmto ľuďom, týmto majiteľom starších áut.
Nepomohlo by však polícii, čo sme zistili počas asi dvojmesačnej diskusie s ministerstvom vnútra, ministerstvom dopravy, ministerstvom financií a neviem kým ešte. Aj s kolegom Viskupičom a ďalšími vlastne ľuďmi z automotoklubu, hej, a ľuďmi, ktorí sa zaoberajú obchodom so starými autami, sme prišli na to, že je pomerne trúfalé chcieť od bežných občanov, aby na polícii počítali percentá. Nechcem sa teda nikoho dotknúť, ale hlavne tí jednoduchší s tým majú pomerne vážny problém a už teraz vlastne nastáva taká situácia, že ľudia, keď idú si prepísať to staršie auto, tých koeficientov a tých tried a, a, a euronoriem je toľko, že sa v tej tabuľke vôbec nevyznajú a najprv idú na polícii sa opýtať do okienka, že aký kolok si vlastne majú kúpiť, a potom s tým, s tou informáciou idú do toho kolkomatu, tam si ho kúpia a zase prídu naspäť k okienku a tak ďalej, čo, samozrejme, vytvára rady a predlžuje čakacie doby na tých dopravných inšpektorátoch pri registrácii vozidiel.
Čiže vlastne ja by som to rád vyriešil pozmeňujúcim návrhom, kde by sme namiesto tohto, tohto riešenia, toho zníženia o 70 % vlastne navrhli... (Ruch v sále.) Keby ste zašli tam za tú stenu, tak by to celkom pomohlo, neni to ďaleko. Ďakujem.
Navrhujeme s kolegom Petrom Libom vlastne riešenie také, že to zníženie poplatku sa bude vzťahovať na autá staršie ako 20 rokov a bude sa znižovať tak, aby tento poplatok dosiahol najviac 120 eur. Vysvetlím prečo. Potom vysvetlím v rozprave, pretože vtedy aj podám pozmeňujúci návrh. Poviem aj viac k tomu, čo s tým urobíme.
Ešte, ešte vysvetlím jednu dôležitú vec, že na finančnom výbore vlastne boli schválené dva pozmeňujúce návrhy. Prvý pozmeňujúci návrh je ten, aby sa celá táto zmena vrátane tej zmeny, ktorú presadil kolega Viskupič v decembri, posunula až na 1. januára 2024, to je prvý pozmeňujúci návrh, ktorý je v spoločnej správe. Takže chcem, chcem vás požiadať o to, aby ste aj za túto spoločnú správu zahlasovali.
Druhá zmena je tam tá, že sme vlastne týmito rokovaniami s jednotlivými ministerstvami a takisto zástupcami tých automotoklubov dospeli k zmene tejto tabuľky, jej výraznému zjednodušeniu. Podarilo sa nám vlastne aj zlúčiť tie dve tabuľky, pretože tam bola jedna pre benzínové pohony, druhá pre dieselové, zlúčili sme to do jednej tabuľky. Upravili sme aj tie koeficienty, upravili sme tie jednotlivé sadzby a výsledok je taký, že vlastne tie jednotlivé, jednotlivé poplatky by sa mali v podstate ešte znížiť aj pre tých ľudí so staršími autami.
Čiže to všetko je v spoločnej správe. Samozrejme, môžete si to pozrieť. Pokiaľ by boli nejaké konkrétne otázky k jednotlivým sadzbám alebo tak, dá sa, samozrejme, o tom hovoriť, ale snažili sme sa to nastaviť tak, aby pri tých autách, ktoré sú v nejakom rozumnom veku a majú nejaký primeraný výkon, bežne používaný občanmi, aby tam ten poplatok naozaj bol pomerne priateľský a aby to nemalo aj veľký dopad na štátny rozpočet. V podstate dopad tej novej tabuľky na štátny rozpočet oproti terajšiemu stavu by mal byť maximálne 8 miliónov eur ročne, čo sa nám zdá ako relatívne primerané už aj preto, že, že v podstate sa nám nezdá vhodné, aby človek, ktorý už raz zaplatí vlastne tento poplatok pri vstupe toho vozidla na, alebo vstupe na slovenský trh, aby ho platil znovu a znovu a znovu.
Takže asi toľko k uvedeniu zákona a viac potom poviem v rozprave.
Ďakujem.
Rozpracované
18:06
Vystúpenie v rozprave 18:06
Marián ViskupičVýbor Národnej rady pre financie a rozpočet ako gestorský výbor podáva Národnej rade túto spoločnú správu výborov:
Národná rada uznesením č. 1995 z 8. februára 2023 pridelila návrh poslancov týmto výborom Národnej rady Slovenskej republiky: výboru pre financie a rozpočet, ústavnoprávnemu výboru a tiež výboru pre verejnú správu a regionálny rozvoj. Zároveň určila výbor pre financie a rozpočet ako gestorský výbor a lehotu na prerokovanie predmetného návrhu zákona v druhom čítaní vo výboroch. Poslanci Národnej rady, ktorí nie sú členmi výborov, ktorým bol tento návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko k predmetnému návrhu zákona.
K predmetnému návrhu zákona zaujali výbory toto stanovisko: odporúčanie pre Národnú radu návrh schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi, výbor pre financie a rozpočet uznesením č. 434 zo dňa 13. marca a ústavnoprávny výbor svojím rozhodnutím č. alebo uznesením č. 697 a takisto výbor pre, aha, pardon, výbor pre verejnú správu a regionálny rozvoj o návrhu nerokoval, keďže nebol uznášaniaschopný.
Z uznesení výborov uvedených pod bodom III tejto, tejto správy vyplývajú pozmeňujúce a doplňujúce návrhy uvedené pod bodom IV spoločnej správy.
Gestorský výbor odporúča o návrhoch výborov Národnej rady Slovenskej republiky, ktoré sú uvedené v spoločnej správe, hlasovať takto: o bodoch spoločnej správy 1, číslo 1 až 4 hlasovať spoločne s návrhom gestorského výboru schváliť. Gestorský výbor na základe stanovísk výborov odporúča Národnej rade návrh zákona schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi.
Spoločná správa výborov bola schválená uznesením gestorského výboru č. 437 zo 14. marca 2023. Týmto uznesením výbor ma, týmto uznesením ma výbor zároveň poveril, aby som na schôdzi Národnej rady pri rokovaní o predmetnom návrhu zákona predkladal návrhy v zmysle príslušných ustanovení zákona o rokovacom poriadku.
Pán predsedajúci, ďakujem pekne. Skončil som, otvorte, prosím, rozpravu.
Vystúpenie v rozprave
14.3.2023 o 18:06 hod.
RNDr. Ing.
Marián Viskupič
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne za slovo. Vážený pán predsedajúci, dovoľte mi, prosím, ako určenému spravodajcovi výboru predniesť spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky o výsledku prerokovania návrhu poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Petra Kremského, Milana Kuriaka, Richarda Vašečku, Petra Libu, Petra Vonsa na vydanie zákona, ktorým sa dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov (tlač 1379), vo výboroch Národnej rady Slovenskej republiky v druhom čítaní.
Výbor Národnej rady pre financie a rozpočet ako gestorský výbor podáva Národnej rade túto spoločnú správu výborov:
Národná rada uznesením č. 1995 z 8. februára 2023 pridelila návrh poslancov týmto výborom Národnej rady Slovenskej republiky: výboru pre financie a rozpočet, ústavnoprávnemu výboru a tiež výboru pre verejnú správu a regionálny rozvoj. Zároveň určila výbor pre financie a rozpočet ako gestorský výbor a lehotu na prerokovanie predmetného návrhu zákona v druhom čítaní vo výboroch. Poslanci Národnej rady, ktorí nie sú členmi výborov, ktorým bol tento návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko k predmetnému návrhu zákona.
K predmetnému návrhu zákona zaujali výbory toto stanovisko: odporúčanie pre Národnú radu návrh schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi, výbor pre financie a rozpočet uznesením č. 434 zo dňa 13. marca a ústavnoprávny výbor svojím rozhodnutím č. alebo uznesením č. 697 a takisto výbor pre, aha, pardon, výbor pre verejnú správu a regionálny rozvoj o návrhu nerokoval, keďže nebol uznášaniaschopný.
Z uznesení výborov uvedených pod bodom III tejto, tejto správy vyplývajú pozmeňujúce a doplňujúce návrhy uvedené pod bodom IV spoločnej správy.
Gestorský výbor odporúča o návrhoch výborov Národnej rady Slovenskej republiky, ktoré sú uvedené v spoločnej správe, hlasovať takto: o bodoch spoločnej správy 1, číslo 1 až 4 hlasovať spoločne s návrhom gestorského výboru schváliť. Gestorský výbor na základe stanovísk výborov odporúča Národnej rade návrh zákona schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi.
Spoločná správa výborov bola schválená uznesením gestorského výboru č. 437 zo 14. marca 2023. Týmto uznesením výbor ma, týmto uznesením ma výbor zároveň poveril, aby som na schôdzi Národnej rady pri rokovaní o predmetnom návrhu zákona predkladal návrhy v zmysle príslušných ustanovení zákona o rokovacom poriadku.
Pán predsedajúci, ďakujem pekne. Skončil som, otvorte, prosím, rozpravu.
Rozpracované
18:09
Vystúpenie v rozprave 18:09
Peter KremskýAko som spomínal, ten, to riešenie s zľavou 70 % sa ukázalo ako pomerne nepraktické, či už pre políciu, tak i, ako aj pre občanov, preto sme sa rozhodli vlastne navrhnúť riešenie také, že automobily staršie ako 20 rokov pri ich, pri ich...
Ako som spomínal, ten, to riešenie s zľavou 70 % sa ukázalo ako pomerne nepraktické, či už pre políciu, tak i, ako aj pre občanov, preto sme sa rozhodli vlastne navrhnúť riešenie také, že automobily staršie ako 20 rokov pri ich, pri ich registrácii sa bude poplatok znižovať na úroveň najviac 120 eur v tom prípade, ak sa nemení evidenčné číslo vozidla.
Takisto, takisto navrhujeme to, aby pri registrácii automobilov s minimálne šiestimi miestami pre rodičov detí, s aspoň štyrmi deťmi tam došlo k úprave toho maximálneho výkonu, pre ktorý platí táto zľava. Doteraz to bolo 110 kW, navrhujeme zvýšiť to na 150 kW. Dôvodom je to, že takéto vozidlá často majú väčší motor, keďže niekedy ide až o mikrobusy a, samozrejme, tam aj je potrebný vyšší výkon, pretože inak by vlastne títo rodičia detí mali pomerne obmedzený výber modelov na trhu, čiže dáva nám logiku, aby tam ten výkon motora mohol byť vyšší.
Možno ešte vrátim sa k tým, prečo, prečo viac ako dvadsať rokov. Vozidlá staršie ako dvadsať rokov sa vlastne v európskej klasifikácii označujú ako tzv. youngtimery. Sú to vozidlá, ktoré ešte teda sa nepokladajú za veterány, ale ak sa dobre udržiavajú, ak sa o ne vlastne ten majiteľ stará, tak vlastne môžu, môžu byť určitým takým ako keby retrovozidlom a zdá sa nám logické, že ak takéto vozidlá ľudia používajú, tak aj ak majú vyšší výkon, tak vlastne by sme mali tam dať určitú úľavu a nechať, nechať ich, aby ich mohli preregistrovať za rozumnú cenu aj preto, že sa obávame, že ak by tie poplatky boli také vysoké, ako, ako teda vychádzajú z tej tabuľky, tak by vlastne štát možno nedostal žiadne peniaze alebo veľmi málo, pretože tí ľudia by ich jednoducho prestali preregistrovávať, vznikla by veľká právna neistota a štát by z toho tiež mal veľmi málo a ľudia by z toho mali problémy.
Možno poviem taký jeden príklad, kde sa to uplatní. Napríklad vozidlo s výkonom 200 kW podľa tej v podstate upravenej tabuľky alebo tesne pod 200 kW, 199 dajme tomu, v prípade, že je to norma Euro 1, teda vozidlo zhruba dvadsaťročné, by vlastne bol ten poplatok 1 700 eur, v takomto prípade sa teda zníži na 120 eur, ale napríklad pokiaľ by to bolo auto s výkonom necelých 100 kW, tak ten poplatok vlastne by bol 150 eur, vychádzajúc z tejto tabuľky, a týmto by sa teda znížil na 120 eur. Čiže tam tá úľava nie je veľmi veľká a, ale vlastne ide o to, že hlavne pri tých vyšších výkonoch väčšinou nejde o autá, ktorými sa teda ľudia bežne vozia do práce, ale naozaj ide o v podstate zriedkavé vozidlá, ktoré, ktoré sa využívajú skôr na voľný čas ako pre ľudí, ktorí majú radi autá, starajú sa o ne, opravujú si ich a jednoducho majú ich... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)
Blanár, Juraj, podpredseda NR SR
Hovorí sa tomu aj veterány.
Kremský, Peter, poslanec NR SR
...ako koníček. Nie, veterány, tie sú už tie staršie. Toto nad dvadsať rokov, to sú tzv. youngtimery, ešte nie sú veterány, ale sú teda na dobrej ceste k tomu, takže, takže je to taký medzistupeň.
Čiže asi toľko moje odôvodnenie. Prečítam teraz pozmeňujúci návrh.
Pozmeňujúci a doplňujúci návrh poslancov Petra Kremského a Petra Libu k návrhu poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Petra Kremského, Milana Kuriaka, Richarda Vašečku, Petra Libu a Petra Vonsa na vydanie zákona, ktorým sa dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov (tlač 1379).
V súlade s ustanoveniami zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady predkladám nasledujúci pozmeňujúci a doplňujúci návrh.
V návrhu zákona navrhujem tieto zmeny a doplnenia:
1. V čl. I sa doterajší text označuje ako bod 1 a dopĺňajú sa nové body 2 a 3, ktoré znejú:
„2. V sadzobníku správnych poplatkov v časti VI. Doprava sa v položke 65 dopĺňa písmeno e), ktoré znie:
„e) Zápis držiteľa motorového vozidla kategórie M1 a N1, pri ktorom sa nemení evidenčné číslo vozidla a ku dňu tohto zápisu uplynulo najmenej 20 rokov od dátumu prvej registrácie vozidla, sa znižuje na najviac 120 eur."
3. V sadzobníku správnych poplatkov v časti VI. Doprava sa v položke 65 v poznámke 2 slová „s výkonom motora do 110 kW vrátane" nahrádzajú slovami „s výkonom motora do 150 kW vrátane".".
To je všetko. Ďakujem.
Vystúpenie v rozprave
14.3.2023 o 18:09 hod.
Mgr.
Peter Kremský
Videokanál poslanca
Ďakujem veľmi pekne, pán predsedajúci. Ja som sa prihlásil do rozpravy ako prvý, aby som mohol podať aj pozmeňujúci návrh, aby prípadne pán spravodajca mohol na to reagovať priamo vystúpením v rozprave.
Ako som spomínal, ten, to riešenie s zľavou 70 % sa ukázalo ako pomerne nepraktické, či už pre políciu, tak i, ako aj pre občanov, preto sme sa rozhodli vlastne navrhnúť riešenie také, že automobily staršie ako 20 rokov pri ich, pri ich registrácii sa bude poplatok znižovať na úroveň najviac 120 eur v tom prípade, ak sa nemení evidenčné číslo vozidla.
Takisto, takisto navrhujeme to, aby pri registrácii automobilov s minimálne šiestimi miestami pre rodičov detí, s aspoň štyrmi deťmi tam došlo k úprave toho maximálneho výkonu, pre ktorý platí táto zľava. Doteraz to bolo 110 kW, navrhujeme zvýšiť to na 150 kW. Dôvodom je to, že takéto vozidlá často majú väčší motor, keďže niekedy ide až o mikrobusy a, samozrejme, tam aj je potrebný vyšší výkon, pretože inak by vlastne títo rodičia detí mali pomerne obmedzený výber modelov na trhu, čiže dáva nám logiku, aby tam ten výkon motora mohol byť vyšší.
Možno ešte vrátim sa k tým, prečo, prečo viac ako dvadsať rokov. Vozidlá staršie ako dvadsať rokov sa vlastne v európskej klasifikácii označujú ako tzv. youngtimery. Sú to vozidlá, ktoré ešte teda sa nepokladajú za veterány, ale ak sa dobre udržiavajú, ak sa o ne vlastne ten majiteľ stará, tak vlastne môžu, môžu byť určitým takým ako keby retrovozidlom a zdá sa nám logické, že ak takéto vozidlá ľudia používajú, tak aj ak majú vyšší výkon, tak vlastne by sme mali tam dať určitú úľavu a nechať, nechať ich, aby ich mohli preregistrovať za rozumnú cenu aj preto, že sa obávame, že ak by tie poplatky boli také vysoké, ako, ako teda vychádzajú z tej tabuľky, tak by vlastne štát možno nedostal žiadne peniaze alebo veľmi málo, pretože tí ľudia by ich jednoducho prestali preregistrovávať, vznikla by veľká právna neistota a štát by z toho tiež mal veľmi málo a ľudia by z toho mali problémy.
Možno poviem taký jeden príklad, kde sa to uplatní. Napríklad vozidlo s výkonom 200 kW podľa tej v podstate upravenej tabuľky alebo tesne pod 200 kW, 199 dajme tomu, v prípade, že je to norma Euro 1, teda vozidlo zhruba dvadsaťročné, by vlastne bol ten poplatok 1 700 eur, v takomto prípade sa teda zníži na 120 eur, ale napríklad pokiaľ by to bolo auto s výkonom necelých 100 kW, tak ten poplatok vlastne by bol 150 eur, vychádzajúc z tejto tabuľky, a týmto by sa teda znížil na 120 eur. Čiže tam tá úľava nie je veľmi veľká a, ale vlastne ide o to, že hlavne pri tých vyšších výkonoch väčšinou nejde o autá, ktorými sa teda ľudia bežne vozia do práce, ale naozaj ide o v podstate zriedkavé vozidlá, ktoré, ktoré sa využívajú skôr na voľný čas ako pre ľudí, ktorí majú radi autá, starajú sa o ne, opravujú si ich a jednoducho majú ich... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)
Blanár, Juraj, podpredseda NR SR
Hovorí sa tomu aj veterány.
Kremský, Peter, poslanec NR SR
...ako koníček. Nie, veterány, tie sú už tie staršie. Toto nad dvadsať rokov, to sú tzv. youngtimery, ešte nie sú veterány, ale sú teda na dobrej ceste k tomu, takže, takže je to taký medzistupeň.
Čiže asi toľko moje odôvodnenie. Prečítam teraz pozmeňujúci návrh.
Pozmeňujúci a doplňujúci návrh poslancov Petra Kremského a Petra Libu k návrhu poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Petra Kremského, Milana Kuriaka, Richarda Vašečku, Petra Libu a Petra Vonsa na vydanie zákona, ktorým sa dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov (tlač 1379).
V súlade s ustanoveniami zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady predkladám nasledujúci pozmeňujúci a doplňujúci návrh.
V návrhu zákona navrhujem tieto zmeny a doplnenia:
1. V čl. I sa doterajší text označuje ako bod 1 a dopĺňajú sa nové body 2 a 3, ktoré znejú:
„2. V sadzobníku správnych poplatkov v časti VI. Doprava sa v položke 65 dopĺňa písmeno e), ktoré znie:
„e) Zápis držiteľa motorového vozidla kategórie M1 a N1, pri ktorom sa nemení evidenčné číslo vozidla a ku dňu tohto zápisu uplynulo najmenej 20 rokov od dátumu prvej registrácie vozidla, sa znižuje na najviac 120 eur."
3. V sadzobníku správnych poplatkov v časti VI. Doprava sa v položke 65 v poznámke 2 slová „s výkonom motora do 110 kW vrátane" nahrádzajú slovami „s výkonom motora do 150 kW vrátane".".
To je všetko. Ďakujem.
Rozpracované
18:15
Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:15
Marek KotlebaPán predkladateľ, ja som, však vieme, minule bola k tomu taká plodná debata, k tomuto zákonu, ale povedzme si na rovinu, tento zákon, ak by prešiel, ak je tam aj tých 70 %, to je tá prvá vec, tak tento zákon jednoducho by vám ani prezidentka nepodpísala a určite sa to vráti, lebo je to diskriminačné. Pretože ak tam zavádzame niečo, že nemôže niekto vymeniť značky, ale zoberte si do úvahy to, ak si kúpi...
Pán predkladateľ, ja som, však vieme, minule bola k tomu taká plodná debata, k tomuto zákonu, ale povedzme si na rovinu, tento zákon, ak by prešiel, ak je tam aj tých 70 %, to je tá prvá vec, tak tento zákon jednoducho by vám ani prezidentka nepodpísala a určite sa to vráti, lebo je to diskriminačné. Pretože ak tam zavádzame niečo, že nemôže niekto vymeniť značky, ale zoberte si do úvahy to, ak si kúpi niekto vozidlo, kde tie značky musí vymeniť, že on si nemôže vybrať, či tie značky si chce nechať, ale ich musí vymeniť, lebo ak napríklad kúpi niekto vozidlo od ozbrojených síl, tak tú ŠPZ-ku si nechať nemôže. Takisto keď kúpi zna... kúpi vozidlo napríklad od polície alebo kúpi vozidlo s nejakými špeciálnymi značkami, alebo kúpi vozidlo z veľvyslanectva, kde tie značky musia byť vymenené, a takýto, takýto občan alebo nový vlastník vozidla bude vlastne o takúto, o takúto zľavu ukrátený. Čiže podľa mňa je to jednoznačne diskriminačné. Ja som za, ak chceme tie poplatky znižovať, lebo teraz sú likvidačné pre tých ľudí, ale mali by sme sa aj na toto pozrieť, aby potom napríklad niektoré takéto veci neskončili na Ústavnom súde.
Ďakujem pekne.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
14.3.2023 o 18:15 hod.
Mgr.
Marek Kotleba
Videokanál poslanca
Ďakujem za slovo, pán podpredseda.
Pán predkladateľ, ja som, však vieme, minule bola k tomu taká plodná debata, k tomuto zákonu, ale povedzme si na rovinu, tento zákon, ak by prešiel, ak je tam aj tých 70 %, to je tá prvá vec, tak tento zákon jednoducho by vám ani prezidentka nepodpísala a určite sa to vráti, lebo je to diskriminačné. Pretože ak tam zavádzame niečo, že nemôže niekto vymeniť značky, ale zoberte si do úvahy to, ak si kúpi niekto vozidlo, kde tie značky musí vymeniť, že on si nemôže vybrať, či tie značky si chce nechať, ale ich musí vymeniť, lebo ak napríklad kúpi niekto vozidlo od ozbrojených síl, tak tú ŠPZ-ku si nechať nemôže. Takisto keď kúpi zna... kúpi vozidlo napríklad od polície alebo kúpi vozidlo s nejakými špeciálnymi značkami, alebo kúpi vozidlo z veľvyslanectva, kde tie značky musia byť vymenené, a takýto, takýto občan alebo nový vlastník vozidla bude vlastne o takúto, o takúto zľavu ukrátený. Čiže podľa mňa je to jednoznačne diskriminačné. Ja som za, ak chceme tie poplatky znižovať, lebo teraz sú likvidačné pre tých ľudí, ale mali by sme sa aj na toto pozrieť, aby potom napríklad niektoré takéto veci neskončili na Ústavnom súde.
Ďakujem pekne.
Rozpracované
18:17
Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:17
Peter VonsDnes sme počuli od kolegyne Marcinkovej, že organizovala petíciu a že ohromný počet ľudí sa do toho zapojil. Myslím, že hovorila číslo okolo 60-tisíc. Pod túto petíciu sa podpísalo už viac ako 80-tisíc ľudí, to znamená, že je tu veľmi veľa ľudí, ktorí, samozrejme, neboli spokojní s tým, čo sa na, čo sa tu schválilo, a ja verím, že spravíme akú-takú nápravu. A rovnako, ako povedal aj kolega Peťo Kremský, je potrebné naozaj myslieť aj na ľudí, ktorí majú hlbšie do vrecka a nemajú možnosti si kúpiť nové, nové autá a sú odkázaní na to, že aby si kúpili nejaké ojazdené autá. Ja som takisto roky mal len na to, aby som si mohol kupovať ojazdené autá. Takže verím, že tá, ten návrh, ktorý tuná máme, plénum podporí.
Ďakujem.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
14.3.2023 o 18:17 hod.
PaedDr.
Peter Vons
Videokanál poslanca
Ďakujem aj za odprezentovanie tohto návrhu kolegovi Petrovi Kremskému, že sme tu spolupredkladatelia, pretože určite ste mnohí z vás zaregistrovali, dá sa povedať, celospoločenskú kritiku k tomu, čo sa podarilo vlastne pri tom zákone, kde sme sa, kde sa jednalo o zdanenie pozemkov pod plynovodom, a k tomu sa prifaril tento zákon, samozrejme, my sme boli vtedy pritlačení do kúta, tak sa to stalo, ale už vtedy sme boli rozhodnutí, že spravíme nápravu. A ja verím, že poslanecký zbor sa k tomu takisto postaví a schváli ten návrh, ktorý tu momentálne odznieva.
Dnes sme počuli od kolegyne Marcinkovej, že organizovala petíciu a že ohromný počet ľudí sa do toho zapojil. Myslím, že hovorila číslo okolo 60-tisíc. Pod túto petíciu sa podpísalo už viac ako 80-tisíc ľudí, to znamená, že je tu veľmi veľa ľudí, ktorí, samozrejme, neboli spokojní s tým, čo sa na, čo sa tu schválilo, a ja verím, že spravíme akú-takú nápravu. A rovnako, ako povedal aj kolega Peťo Kremský, je potrebné naozaj myslieť aj na ľudí, ktorí majú hlbšie do vrecka a nemajú možnosti si kúpiť nové, nové autá a sú odkázaní na to, že aby si kúpili nejaké ojazdené autá. Ja som takisto roky mal len na to, aby som si mohol kupovať ojazdené autá. Takže verím, že tá, ten návrh, ktorý tuná máme, plénum podporí.
Ďakujem.
Rozpracované
18:19
Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:19
Peter KremskýSamozrejme, zamýšľal som sa nad tým, pán poslanec Kotleba, že ako sa budú riešiť takéto situácie. Samozrejme, to sa dá riešiť tak, že najprv vlastne armáda preregistruje takéto auto na normálne značky a potom ho predá napríklad. Myslím si, že dá sa to urobiť bez problémov, čiže tie riešenia sú.
A no, ja si myslím, že ťažko môžme tvrdiť, že nejaká zľava prináša diskrimináciu,...
Samozrejme, zamýšľal som sa nad tým, pán poslanec Kotleba, že ako sa budú riešiť takéto situácie. Samozrejme, to sa dá riešiť tak, že najprv vlastne armáda preregistruje takéto auto na normálne značky a potom ho predá napríklad. Myslím si, že dá sa to urobiť bez problémov, čiže tie riešenia sú.
A no, ja si myslím, že ťažko môžme tvrdiť, že nejaká zľava prináša diskrimináciu, pretože jednoducho zníženie poplatku sa viaže na určité podmienky, ak ich niekto nedodrží, tak nemôže očakávať, že dostane to zníženie. Musí jednoducho, to zníženie je možné využiť len pri splnení určitých podmienok. Čiže nemyslím si, že by sa tu jednalo o diskrimináciu, nikto nikoho do ničoho netlačí. Je to v podstate akoby pomoc ľuďom, ktorá sa ponúka za určitých podmienok. Samozrejme, budú ľudia, ktorí trebárs majú nejaké drahšie auto a budú si na tom chcieť dať nejakú vlastnú značku so svojím vlastným menom, to je úplne v poriadku, potom zaplatia tento poplatok. Väčšinou im to za to stojí, aj tá samotná značka na meno je relatívne drahá. Čiže to treba rešpektovať. A ja si myslím, že je to úplne v poriadku.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
14.3.2023 o 18:19 hod.
Mgr.
Peter Kremský
Videokanál poslanca
Ďakujem veľmi pekne za vaše pripomienky, vážim si to.
Samozrejme, zamýšľal som sa nad tým, pán poslanec Kotleba, že ako sa budú riešiť takéto situácie. Samozrejme, to sa dá riešiť tak, že najprv vlastne armáda preregistruje takéto auto na normálne značky a potom ho predá napríklad. Myslím si, že dá sa to urobiť bez problémov, čiže tie riešenia sú.
A no, ja si myslím, že ťažko môžme tvrdiť, že nejaká zľava prináša diskrimináciu, pretože jednoducho zníženie poplatku sa viaže na určité podmienky, ak ich niekto nedodrží, tak nemôže očakávať, že dostane to zníženie. Musí jednoducho, to zníženie je možné využiť len pri splnení určitých podmienok. Čiže nemyslím si, že by sa tu jednalo o diskrimináciu, nikto nikoho do ničoho netlačí. Je to v podstate akoby pomoc ľuďom, ktorá sa ponúka za určitých podmienok. Samozrejme, budú ľudia, ktorí trebárs majú nejaké drahšie auto a budú si na tom chcieť dať nejakú vlastnú značku so svojím vlastným menom, to je úplne v poriadku, potom zaplatia tento poplatok. Väčšinou im to za to stojí, aj tá samotná značka na meno je relatívne drahá. Čiže to treba rešpektovať. A ja si myslím, že je to úplne v poriadku.
Rozpracované
18:20
Vystúpenie spoločného spravodajcu 18:20
Marián ViskupičVážené kolegyne, kolegovia, dovoľte aj mne vystúpiť teda k tomuto bodu programu. Tak ako sme už pri schvaľovaní pôvodného zákona v tých pohnutých časoch, keď sa schvaľoval rozpočet, avizovali, že sa teda k tejto téme vrátime a upravíme vlastne tú výšku registračných poplatkov.
Áno, jednoznačne hovorím, že naším zámerom, a o to išlo, bolo, aby ľudia ušetrili na registračných poplatkoch, to...
Vážené kolegyne, kolegovia, dovoľte aj mne vystúpiť teda k tomuto bodu programu. Tak ako sme už pri schvaľovaní pôvodného zákona v tých pohnutých časoch, keď sa schvaľoval rozpočet, avizovali, že sa teda k tejto téme vrátime a upravíme vlastne tú výšku registračných poplatkov.
Áno, jednoznačne hovorím, že naším zámerom, a o to išlo, bolo, aby ľudia ušetrili na registračných poplatkoch, to znamená, aby boli poplatky nižšie a aby teda občania zaplatili menej. Tá predstava bola, aby to bolo do výšky približne 30 miliónov eur, a tuto jednoznačne priznávam, že v tom prvom kroku sa to jednoducho nepodarilo. To znamená, priniesli sme úpravu, ktorú som tu teda ja predkladal, ale nenaplnila svoj cieľ, toto sme jasne povedali už vtedy a jasne sme sa teda k tomu postavili a aj preto tu stojím, aby sme teda navrhli riešenie, ktoré to, čo bolo pôvodným zámerom – zlacnieť alebo výrazne zlacnieť registračné poplatky, aby sa toto teda podarilo. Takže preto sa to pokúšame robiť nanovo a verím, že tentokrát už dobre.
Čo sa týka toho procesu, no, tak ako to bolo behom jedného-dvoch dní prijaté, jednoducho tie problémy sme videli, ale nebolo to v tej rýchlosti možné zvládnuť, proste to prijatie rozpočtu bolo dôležitejšie. Áno, boli urobené dohody, z ktorých sa už niektoré naplnili, a toto je jedna z tých dohôd, kde sa jasne uchádzame o to, aby kolegovia z koalície aj túto časť dohody naplnili, to znamená, aby sme boli schopní prijať úpravu, ktorá do tejto výšky vlastne zlacnie registračné poplatky, takže o to sa pokúšame.
Čo sa medzitým stalo? Je to problém komplexný, je to zložitý, čiže skutočne v spolupráci s kolegom Petrom Kremským, v spolupráci s ministerstvom dopravy, v spolupráci s ministerstvom vnútra, samozrejme, v spolupráci s ministerstvom financií sme mali viacero, koľko (?), štyri, päť stretnutí, no jednoducho skutočne sme tomu venovali hodiny a hodiny času, aby sme teda ten návrh, ktorý bol v tom momente surový a nie, nie finálny alebo nie dobrý, aby sme ho teda dostali do podoby, ktorá je ďaleko lepšia.
Čiže v podstate už to kolega Peter Kremský avizoval, ja to tak v tej rýchlosti zopakujem. Čiže podarilo sa nám na týchto spoločných stretnutiach nájsť zhodu a našli sme teda zhodu v tom, že sme znížili množstvo kategórií, pôvodných výkonových kategórií bolo 16, znížili sme to na 11, pôvodná tabuľka, ktorá hovorila o výko... alebo o benzíne, o nafte a o rôznych časoch, teda dátumoch, sa podarila zlúčiť do jednej tabuľky a týmto toto, toto všetko teda sa podarilo nájsť na tomto zhodu a myslím, že tá zhoda je všeobecná.
Má to, samozrejme, aj ďalšie pozitívne, pozitívne body, a to je to, že ono sa to nezdá, ale tých kombinácií rôznych, ktoré aj teraz boli, vlastne tých 16 kategórií výkonových, potom kopu kategórií časových, toto spôsobovalo vlastne v tých e-kolkoch, v tých automatoch fakt že tisícky, vyše, vyše 3,5-tisíc kombinácií. Takže týmto znížením sa vlastne podarí aj znížiť množstvo kombinácií, čiže vôbec náročnosť na systém, ale aj na tú, na tú prácu. Takže to je taký jeden, jeden benefit z toho. Takže určite, čo sa podarilo a myslím si, že za čím si stojíme obaja s kolegom, vyladiť tieto technické veci tak, aby, aby to dávalo zmysel.
No jediná vec sa nepodarila, a to takto vždy býva, proste dohodnúť sa na tých financiách je vždy najťažšie, takže ten návrh, ktorý sme teda prijali na výbore, ide od, keď sa bavíme o tej teda základnej tabuľke tých výkonov, tak ide od 33 euro do 2 400 euro a to zníženie, ktoré tento návrh prináša, je približne 8 miliónov za rok, za celý rok, proste keď to je v platnosti. Dohoda teda bola do 30 miliónov, takže tento návrh túto dohodu vlastne nedosahuje, a teda ale dôležité je to, že prináša nižšiu úsporu pre, pre vodičov.
A hlavne to, čo mal ten pôvodný návrh problém, to je to, že pri tých vysokovýkonných starých vozidlách bez ohľadu na to, že ich teda nie je veľa, tak tam tá suma bola veľká, tá suma je veľká aj tých 2 400, hej? To stále tento, tento argument tu je, ale to je tá extrémna hranica, tú skutočne dosahujú, to len aby sme vedeli, že ono to je v tej Euro 1 tie najvýkonnejšie vozidlá, je to asi 50 vozidiel do roka a povedzme, že v Euro 2, kde teda tá, nie je to tých 2 400, ale teda o niečo menej, je to asi 65 vozidiel do roka. Čiže to je skutočne akože malilinký segment. Ale keď tie poplatky idú od 33 po 2 400, tak tie nižšie kategórie, kde je tých vozidiel ďaleko viacej, tak tie, samozrejme, majú vyššie poplatky, výrazne vyššie poplatky a to je to vlastne, kde sa aj tá úspora dá urobiť. A teda preto, preto vlastne budem dávať pozmeňujúci návrh, ktorý vlastne zachováva všetky tie technické dohody, ktoré sa urobili, a odvoláva sa na tú dohodu na pôde bývalej koalície, kde teda sa dohodlo, že vie to mať negatívny dosah na štátny rozpočet až do tej výšky 30 miliónov za celý rok.
Robíme tuto určité kompromisné alebo v tomto pozmeňujúcom návrhu určité kompromisné riešenia a to je to, že posúvame účinnosť od 1. 7. a ten návrh, tak ako je koncipovaný, tak má dosah za celý rok 27 miliónov eur. Čiže za pol roka je to teda 13,5 milióna eur v tomto, v tomto roku. Čiže prinesie to ľuďom úsporu už v tomto roku, samozrejme v polovičnej výške ako teda potom v tých ďalších rokoch pri porovnaní s pôvodným, stále ešte aktuálne platným riešením.
No... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)
Blanár, Juraj, podpredseda NR SR
Pán kolega Viskupič, to znamená podľa toho, čo som porozumel, ste povedali, že nižšiu úsporu, ale podľa toho, čo hovoríte, je to vyššia úspora. Len pre usmernenia starších, dobre, aj pre tých, čo sledujú.
Viskupič, Marián, poslanec NR SR
Áno, samozrejme, vyššiu úsporu, jasné, jasné. Ďakujem za upozornenie.
Každopádne treba, treba vnímať ešte aj to, že áno, v spoločnosti, samozrejme, rezonovali tie negatívne prípady, kde teda tie staršie vozidlá zaplatili, zaplatili výrazne viac, a teda, samozrejme, to ľudia vnímajú negatívne. Treba si uvedomiť, že dnes tieto vysoké poplatky až do tých 3 900 euro platia v plnej výške nové vozidlá a, samozrejme, v určitej poníženej výške tie novšie. Takže tu to treba vnímať, že tento návrh, tento návrh vlastne prinesie skutočne úsporu vlastne aj novším vozidlám, novým vozidlám, ale aj pri tých starých vozidlách tie nárasty tým pádom už budú minimálne. Čiže sú to skutočne už dobré, dobré správy, dobré správy pre všetkých.
Čo treba zároveň povedať, je, že áno, boli vlastne teda dve tie základné myšlienky. Jedna bola, a to si stále za tým stojíme, aby ľudia ušetrili, a druhá bola zároveň priniesť do týchto poplatkov ekologický aspekt. Proste to je to, čo po nás aj za prvé Únia žiada, aj dáva určitý zmysel, lebo proste treba aj na tú prírodu trošku pozerať. A zároveň aj podpora novších vozidiel, omladzovania autoparku je niečo, o čo by sa vlastne štát mal napríklad aj svojou poplatkovou politikou snažiť.
Čo treba povedať, je, že ten aktuálny, stále aktuálne platný stav, kedy sa vlastne znižovala výška poplatkov s vekom vozidla, mali dve krajiny v Európskej únii, Slovensko a Malta, v oboch krajinách to znamenalo postupné starnutie vozového parku, čo, samozrejme, nie je úplne žiaduci jav. Jedna vec je, samozrejme, čím staršie vozidlá, tým ten, tá ich ekologickosť je nižšia, ale potom je tu ešte jeden veľmi, veľmi, veľmi dôležitý faktor a to je to, že stačí si pozrieť nejaké tie crashtesty, kde je naprosto diametrálny odlišný vlastne nárast a potom, samozrejme, vplyv na, teda na zranenia vodiča alebo teda posádky vozidla pri starých vozidlách a pri nových. Treba jednoznačne povedať, že ak niekde sa posunul vlastne ten vývoj, tak hlavne v tom, že tie nové vozidlá sú výrazne, výrazne bezpečnejšie, proste všetky tie bezpečnostné zóny, všetky tie aktívne bezpečnostné prvky, airbagy a všetko toto ostatné skutočne dokáže výrazne lepšie ochrániť, ochrániť život a zdravie vodičov, respektíve posádok vozidiel. Takže toto tiež je samozrejmé, samozrejme, kľúčová, kľúčová vec.
No, čo sa týka toho akoby pôvodného návrhu, od ktorého vlastne pán kolega ustúpil, to znamená tých 70 % zľavy pri situáciách, keď vozidlo nepotrebuje meniť značku, už tu bolo veľa povedané, jedna vec je ešte aj tá, že a to vyplynulo, samozrejme, z rokovaní s ministerstvom financií, kde jasne hovorili, že je to situácia diskriminujúca nielen v rámci krajiny, ale aj v rámci jednotného trhu Európskej únie a proste hrozil by nám tam infringement. Niečo podobné sme už v minulosti mali a toto by vlastne prinieslo vlastne veľmi, veľmi totožnú alebo veľmi podobnú situáciu.
Kolega teraz predniesol pozmeňujúci návrh, vlastne ten strop pri 210 eurách. Ten problém je zasa z viacerých dôvodov podobný, či už takto vnútroštátne, ako aj pán poslanec Kotleba spomínal, ale zasa je tam aj ten pri tom vnútornom trhu, hej, že tam vlastne akoby tá diskriminácia vozidiel, ktoré sa vozia zvonku a značku slovenskú nemajú, takže ten problém tam akoby stále zostáva. A potom sú tam, samozrejme, ešte také tie ďalšie špecialitky, že 19,5-ročné vozidlo s nižším výkonom by malo vlastne vyšší poplatok ako dvadsaťajpárdníročné vozidlo s vysokým výkonom, čiže už to by bolo, akože všetky také hranice, keď dávate pevnú a jasnú hranicu vlastne nejakú, napríklad túto vekovú, a teda je tam nejaký zlom v tých platbách, tak to jednoducho nie je dobré a potom to prináša rôzne väčšie alebo menšie extrémnosti.
Zároveň teda toto pomohlo by tým 20-ročným vozidlám znížiť ten poplatok, ale je to výrazne menej funkčné riešenie a hovorím, že má to problémy aj z hľadiska diskriminácie, takže toto riešenie nepovažujem za úplne ideálne. A ten pozmeňujúci návrh, ktorý plus-mínus uvádzam a teda na konci vystúpenia prečítam, to zníženie poplatkov vo všetkých kategóriách robí výrazne, výrazne zmysluplnejšie riešenie.
Zároveň myslím si, že by bolo dobré hlasovať o každom bode pozmeňujúceho návrhu kolegu Petra Kremského samostatne, pretože tie ďalšie body, napríklad to zvýšenie kilowattov pre vozidlo, ktoré teda... jak je to tam vlastne, že rodiny, ktoré majú štyri a viac detí, a teda to vozidlo má šesť sedačiek, takže to je určite, určite dobrá vec a aby vlastne z tohto mohli byť, mohli byť prijaté. Takže bolo by lepšie, keby sa o tom hlasovalo ako každý bod.
No, takže ešte než začnem čítať samotný, samotný pozmeňujúci návrh, skutočne by som si dovolil ešte raz povedať, že čo sa týka rozpočtu a dohôd okolo rozpočtu, bola skutočne ťažko sa rodiaca a mnohovrstvová dohoda, ktorá teda viedla k riešeniu. Strana SaS sme dodržali všetky časti dohody z našej strany, a preto chcem teda ešte raz poprosiť, požiadať kolegov z koalície, keby sa skutočne pozreli na ten návrh ešte raz a tiež skúsili teda dodržať všetky dohody tak, ako sme ich urobili. Treba jasne povedať, že tuná s kolegom Peťom Kremským a teda s dotknutými ministerstvami sa fakt urobilo kopu dobrej roboty. Môj pozmeňujúci návrh obsahuje v sebe všetko to, čo vlastne je aj ten koniec koncov spoločný pozmeňujúci návrh, ktorý bol prijatý na výbore, takže všetky tieto veci to zachováva, ten jediný rozdiel je vlastne vo výške alebo v sume tých jednotlivých výkonových kategórií, no a samozrejme, čím sú tam nižšie čísla, tým to má vyšší negatívny dopad na verejné financie. Ešte raz opakujem, 27 miliónov ročne, dohoda znela 30, takže je to v tej línii, prosím, keby sme sa takto na to vedeli pozrieť.
Dobre. Pán predsedajúci, v tomto momente by som si dovolil prečítať pozmeňujúci návrh.
Pozmeňujúci a doplňujúci návrh poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Mariána Viskupiča k návrhu poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Petra Kremského, Milana Kuriaka, Richarda Vašečku, Petra Libu a Petra Vonsa na vydanie zákona, ktorým sa dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov (tlač 1379).
V súlade s ustanoveniami zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov predkladám pozmeňujúci a doplňujúci návrh k návrhu poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Petra Kremského, Milana Kuriaka, Richarda Vašečku, Petra Libu a Petra Vonsa na vydanie zákona, ktorým sa dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov (tlač 1379). V návrhu zákona navrhujem tieto zmeny a doplnenia:
1. V čl. I sa doterajší text pod úvodnou vetou nahrádza novými bodmi 1 a 2, ktoré znejú:
"1. V prílohe Sadzobník správnych poplatkov v časti VI. Doprava v položke 65 písmeno a) tabuľky č. 1 a č. 2 znejú:
Tabuľka č. 1
Výkon motora v kW nad – do, sadzba poplatku v eurách.
do 80 kW vrátane – 33
80 až 90 vrátane – 60,
90 až 100 vrátane – 90,
100 až 110 vrátane – 120,
110 až 125 vrátane – 200,
125 až 140 vrátane – 300,
140 až 155 vrátane – 500,
155 až 170 vrátane – 700,
170 až 210 vrátane – 900,
210 a viac – 1000.
Tabuľka č. 2
Druh vozidla vzhľadom na druh paliva*, ekologický koeficient vozidla
1. Vozidlo staršie ako 40 rokov od dátumu prvej evidencie (bez rozdielu druhu paliva) – 0,1
2. Vozidlo s druhom paliva H2, kombinácia akékoľvek palivo + PHEV (Plug-in hybrid) – 0,2
3. Vozidlo s iným druhom paliva ako v riadku 1 a 2 alebo iné vozidlo ako v písm. c),
emisná norma, dátum prvej evidencie**
Vozidlo Euro 1/I do 31. 12. 1996 – 1,0
Vozidlo Euro 2/II od 1. 1. 1997 do 31. 12. 2001 – 0,8
Vozidlo Euro 3/III od 1. 1. 2002 do 31. 12. 2006 – 0,7
Vozidlo Euro 4/IV od 1. 1. 2007 do 31. 12. 2011 – 0,6
Vozidlo Euro 5/V/EEV od 1. 1. 2012 do 31. 8. 2016 – 0,5
Vozidlo Euro 6a, b, c/VIA, B, C od 1. 9. 2016 do 31. 8. 2020 – 0,45
Vozidlo Euro 6d/VID a novšie od 1. 9. 2020 – 0,4
Poplatok sa vzhľadom na ekologický koeficient zníži najviac na 33 eur.
* (vysvetlenie hviezdičky) Druh paliva sa určí z položky 18 osvedčenia o evidencii časť II Druh paliva/ zdroj energie.
** Kritériá časového rozmedzia dátumu prvej evidencie sa použijú, len ak sa pre motorové vozidlo nedá určiť emisná norma Euro.
2. V prílohe Sadzobník správnych poplatkov v časti VI. Doprava v položke 65 v poznámkach sa vypúšťa bod 3."
Doterajší bod 4 sa označuje ako bod 3.
2. Za čl. I sa vkladá nový čl. II, ktorý znie:
"Čl. II
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 59/2023 Z. z., ktorým sa mení zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov sa mení takto:
V čl. V sa slovo "apríla" nahrádza slovom "júla"."
Nasledujúce články sa primerane preznačia.
Toto ustanovenie nadobudne účinnosť dňom vyhlásenia, čo sa premietne do ustanovenia o účinnosti.
3. V čl. II sa slová "dňom vyhlásenia" nahrádzajú slovami "1. júla 2023"."
Zároveň si dovoľujem vyňať body... koniec pozmeňujúceho návrhu a zároveň si dovoľujem vyňať body 1 a 2 spoločnej správy na osobitné hlasovanie, teda o každom zvlášť a o bode č. 1 môjho pozmeňujúceho návrhu žiadam hlasovať osobitne a o bode 2 a 3 môjho pozmeňujúceho návrhu spoločne.
Ďakujem pekne, pán predsedajúci, skončil som.
Vystúpenie spoločného spravodajcu
14.3.2023 o 18:20 hod.
RNDr. Ing.
Marián Viskupič
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne za slovo, pán predsedajúci.
Vážené kolegyne, kolegovia, dovoľte aj mne vystúpiť teda k tomuto bodu programu. Tak ako sme už pri schvaľovaní pôvodného zákona v tých pohnutých časoch, keď sa schvaľoval rozpočet, avizovali, že sa teda k tejto téme vrátime a upravíme vlastne tú výšku registračných poplatkov.
Áno, jednoznačne hovorím, že naším zámerom, a o to išlo, bolo, aby ľudia ušetrili na registračných poplatkoch, to znamená, aby boli poplatky nižšie a aby teda občania zaplatili menej. Tá predstava bola, aby to bolo do výšky približne 30 miliónov eur, a tuto jednoznačne priznávam, že v tom prvom kroku sa to jednoducho nepodarilo. To znamená, priniesli sme úpravu, ktorú som tu teda ja predkladal, ale nenaplnila svoj cieľ, toto sme jasne povedali už vtedy a jasne sme sa teda k tomu postavili a aj preto tu stojím, aby sme teda navrhli riešenie, ktoré to, čo bolo pôvodným zámerom – zlacnieť alebo výrazne zlacnieť registračné poplatky, aby sa toto teda podarilo. Takže preto sa to pokúšame robiť nanovo a verím, že tentokrát už dobre.
Čo sa týka toho procesu, no, tak ako to bolo behom jedného-dvoch dní prijaté, jednoducho tie problémy sme videli, ale nebolo to v tej rýchlosti možné zvládnuť, proste to prijatie rozpočtu bolo dôležitejšie. Áno, boli urobené dohody, z ktorých sa už niektoré naplnili, a toto je jedna z tých dohôd, kde sa jasne uchádzame o to, aby kolegovia z koalície aj túto časť dohody naplnili, to znamená, aby sme boli schopní prijať úpravu, ktorá do tejto výšky vlastne zlacnie registračné poplatky, takže o to sa pokúšame.
Čo sa medzitým stalo? Je to problém komplexný, je to zložitý, čiže skutočne v spolupráci s kolegom Petrom Kremským, v spolupráci s ministerstvom dopravy, v spolupráci s ministerstvom vnútra, samozrejme, v spolupráci s ministerstvom financií sme mali viacero, koľko (?), štyri, päť stretnutí, no jednoducho skutočne sme tomu venovali hodiny a hodiny času, aby sme teda ten návrh, ktorý bol v tom momente surový a nie, nie finálny alebo nie dobrý, aby sme ho teda dostali do podoby, ktorá je ďaleko lepšia.
Čiže v podstate už to kolega Peter Kremský avizoval, ja to tak v tej rýchlosti zopakujem. Čiže podarilo sa nám na týchto spoločných stretnutiach nájsť zhodu a našli sme teda zhodu v tom, že sme znížili množstvo kategórií, pôvodných výkonových kategórií bolo 16, znížili sme to na 11, pôvodná tabuľka, ktorá hovorila o výko... alebo o benzíne, o nafte a o rôznych časoch, teda dátumoch, sa podarila zlúčiť do jednej tabuľky a týmto toto, toto všetko teda sa podarilo nájsť na tomto zhodu a myslím, že tá zhoda je všeobecná.
Má to, samozrejme, aj ďalšie pozitívne, pozitívne body, a to je to, že ono sa to nezdá, ale tých kombinácií rôznych, ktoré aj teraz boli, vlastne tých 16 kategórií výkonových, potom kopu kategórií časových, toto spôsobovalo vlastne v tých e-kolkoch, v tých automatoch fakt že tisícky, vyše, vyše 3,5-tisíc kombinácií. Takže týmto znížením sa vlastne podarí aj znížiť množstvo kombinácií, čiže vôbec náročnosť na systém, ale aj na tú, na tú prácu. Takže to je taký jeden, jeden benefit z toho. Takže určite, čo sa podarilo a myslím si, že za čím si stojíme obaja s kolegom, vyladiť tieto technické veci tak, aby, aby to dávalo zmysel.
No jediná vec sa nepodarila, a to takto vždy býva, proste dohodnúť sa na tých financiách je vždy najťažšie, takže ten návrh, ktorý sme teda prijali na výbore, ide od, keď sa bavíme o tej teda základnej tabuľke tých výkonov, tak ide od 33 euro do 2 400 euro a to zníženie, ktoré tento návrh prináša, je približne 8 miliónov za rok, za celý rok, proste keď to je v platnosti. Dohoda teda bola do 30 miliónov, takže tento návrh túto dohodu vlastne nedosahuje, a teda ale dôležité je to, že prináša nižšiu úsporu pre, pre vodičov.
A hlavne to, čo mal ten pôvodný návrh problém, to je to, že pri tých vysokovýkonných starých vozidlách bez ohľadu na to, že ich teda nie je veľa, tak tam tá suma bola veľká, tá suma je veľká aj tých 2 400, hej? To stále tento, tento argument tu je, ale to je tá extrémna hranica, tú skutočne dosahujú, to len aby sme vedeli, že ono to je v tej Euro 1 tie najvýkonnejšie vozidlá, je to asi 50 vozidiel do roka a povedzme, že v Euro 2, kde teda tá, nie je to tých 2 400, ale teda o niečo menej, je to asi 65 vozidiel do roka. Čiže to je skutočne akože malilinký segment. Ale keď tie poplatky idú od 33 po 2 400, tak tie nižšie kategórie, kde je tých vozidiel ďaleko viacej, tak tie, samozrejme, majú vyššie poplatky, výrazne vyššie poplatky a to je to vlastne, kde sa aj tá úspora dá urobiť. A teda preto, preto vlastne budem dávať pozmeňujúci návrh, ktorý vlastne zachováva všetky tie technické dohody, ktoré sa urobili, a odvoláva sa na tú dohodu na pôde bývalej koalície, kde teda sa dohodlo, že vie to mať negatívny dosah na štátny rozpočet až do tej výšky 30 miliónov za celý rok.
Robíme tuto určité kompromisné alebo v tomto pozmeňujúcom návrhu určité kompromisné riešenia a to je to, že posúvame účinnosť od 1. 7. a ten návrh, tak ako je koncipovaný, tak má dosah za celý rok 27 miliónov eur. Čiže za pol roka je to teda 13,5 milióna eur v tomto, v tomto roku. Čiže prinesie to ľuďom úsporu už v tomto roku, samozrejme v polovičnej výške ako teda potom v tých ďalších rokoch pri porovnaní s pôvodným, stále ešte aktuálne platným riešením.
No... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)
Blanár, Juraj, podpredseda NR SR
Pán kolega Viskupič, to znamená podľa toho, čo som porozumel, ste povedali, že nižšiu úsporu, ale podľa toho, čo hovoríte, je to vyššia úspora. Len pre usmernenia starších, dobre, aj pre tých, čo sledujú.
Viskupič, Marián, poslanec NR SR
Áno, samozrejme, vyššiu úsporu, jasné, jasné. Ďakujem za upozornenie.
Každopádne treba, treba vnímať ešte aj to, že áno, v spoločnosti, samozrejme, rezonovali tie negatívne prípady, kde teda tie staršie vozidlá zaplatili, zaplatili výrazne viac, a teda, samozrejme, to ľudia vnímajú negatívne. Treba si uvedomiť, že dnes tieto vysoké poplatky až do tých 3 900 euro platia v plnej výške nové vozidlá a, samozrejme, v určitej poníženej výške tie novšie. Takže tu to treba vnímať, že tento návrh, tento návrh vlastne prinesie skutočne úsporu vlastne aj novším vozidlám, novým vozidlám, ale aj pri tých starých vozidlách tie nárasty tým pádom už budú minimálne. Čiže sú to skutočne už dobré, dobré správy, dobré správy pre všetkých.
Čo treba zároveň povedať, je, že áno, boli vlastne teda dve tie základné myšlienky. Jedna bola, a to si stále za tým stojíme, aby ľudia ušetrili, a druhá bola zároveň priniesť do týchto poplatkov ekologický aspekt. Proste to je to, čo po nás aj za prvé Únia žiada, aj dáva určitý zmysel, lebo proste treba aj na tú prírodu trošku pozerať. A zároveň aj podpora novších vozidiel, omladzovania autoparku je niečo, o čo by sa vlastne štát mal napríklad aj svojou poplatkovou politikou snažiť.
Čo treba povedať, je, že ten aktuálny, stále aktuálne platný stav, kedy sa vlastne znižovala výška poplatkov s vekom vozidla, mali dve krajiny v Európskej únii, Slovensko a Malta, v oboch krajinách to znamenalo postupné starnutie vozového parku, čo, samozrejme, nie je úplne žiaduci jav. Jedna vec je, samozrejme, čím staršie vozidlá, tým ten, tá ich ekologickosť je nižšia, ale potom je tu ešte jeden veľmi, veľmi, veľmi dôležitý faktor a to je to, že stačí si pozrieť nejaké tie crashtesty, kde je naprosto diametrálny odlišný vlastne nárast a potom, samozrejme, vplyv na, teda na zranenia vodiča alebo teda posádky vozidla pri starých vozidlách a pri nových. Treba jednoznačne povedať, že ak niekde sa posunul vlastne ten vývoj, tak hlavne v tom, že tie nové vozidlá sú výrazne, výrazne bezpečnejšie, proste všetky tie bezpečnostné zóny, všetky tie aktívne bezpečnostné prvky, airbagy a všetko toto ostatné skutočne dokáže výrazne lepšie ochrániť, ochrániť život a zdravie vodičov, respektíve posádok vozidiel. Takže toto tiež je samozrejmé, samozrejme, kľúčová, kľúčová vec.
No, čo sa týka toho akoby pôvodného návrhu, od ktorého vlastne pán kolega ustúpil, to znamená tých 70 % zľavy pri situáciách, keď vozidlo nepotrebuje meniť značku, už tu bolo veľa povedané, jedna vec je ešte aj tá, že a to vyplynulo, samozrejme, z rokovaní s ministerstvom financií, kde jasne hovorili, že je to situácia diskriminujúca nielen v rámci krajiny, ale aj v rámci jednotného trhu Európskej únie a proste hrozil by nám tam infringement. Niečo podobné sme už v minulosti mali a toto by vlastne prinieslo vlastne veľmi, veľmi totožnú alebo veľmi podobnú situáciu.
Kolega teraz predniesol pozmeňujúci návrh, vlastne ten strop pri 210 eurách. Ten problém je zasa z viacerých dôvodov podobný, či už takto vnútroštátne, ako aj pán poslanec Kotleba spomínal, ale zasa je tam aj ten pri tom vnútornom trhu, hej, že tam vlastne akoby tá diskriminácia vozidiel, ktoré sa vozia zvonku a značku slovenskú nemajú, takže ten problém tam akoby stále zostáva. A potom sú tam, samozrejme, ešte také tie ďalšie špecialitky, že 19,5-ročné vozidlo s nižším výkonom by malo vlastne vyšší poplatok ako dvadsaťajpárdníročné vozidlo s vysokým výkonom, čiže už to by bolo, akože všetky také hranice, keď dávate pevnú a jasnú hranicu vlastne nejakú, napríklad túto vekovú, a teda je tam nejaký zlom v tých platbách, tak to jednoducho nie je dobré a potom to prináša rôzne väčšie alebo menšie extrémnosti.
Zároveň teda toto pomohlo by tým 20-ročným vozidlám znížiť ten poplatok, ale je to výrazne menej funkčné riešenie a hovorím, že má to problémy aj z hľadiska diskriminácie, takže toto riešenie nepovažujem za úplne ideálne. A ten pozmeňujúci návrh, ktorý plus-mínus uvádzam a teda na konci vystúpenia prečítam, to zníženie poplatkov vo všetkých kategóriách robí výrazne, výrazne zmysluplnejšie riešenie.
Zároveň myslím si, že by bolo dobré hlasovať o každom bode pozmeňujúceho návrhu kolegu Petra Kremského samostatne, pretože tie ďalšie body, napríklad to zvýšenie kilowattov pre vozidlo, ktoré teda... jak je to tam vlastne, že rodiny, ktoré majú štyri a viac detí, a teda to vozidlo má šesť sedačiek, takže to je určite, určite dobrá vec a aby vlastne z tohto mohli byť, mohli byť prijaté. Takže bolo by lepšie, keby sa o tom hlasovalo ako každý bod.
No, takže ešte než začnem čítať samotný, samotný pozmeňujúci návrh, skutočne by som si dovolil ešte raz povedať, že čo sa týka rozpočtu a dohôd okolo rozpočtu, bola skutočne ťažko sa rodiaca a mnohovrstvová dohoda, ktorá teda viedla k riešeniu. Strana SaS sme dodržali všetky časti dohody z našej strany, a preto chcem teda ešte raz poprosiť, požiadať kolegov z koalície, keby sa skutočne pozreli na ten návrh ešte raz a tiež skúsili teda dodržať všetky dohody tak, ako sme ich urobili. Treba jasne povedať, že tuná s kolegom Peťom Kremským a teda s dotknutými ministerstvami sa fakt urobilo kopu dobrej roboty. Môj pozmeňujúci návrh obsahuje v sebe všetko to, čo vlastne je aj ten koniec koncov spoločný pozmeňujúci návrh, ktorý bol prijatý na výbore, takže všetky tieto veci to zachováva, ten jediný rozdiel je vlastne vo výške alebo v sume tých jednotlivých výkonových kategórií, no a samozrejme, čím sú tam nižšie čísla, tým to má vyšší negatívny dopad na verejné financie. Ešte raz opakujem, 27 miliónov ročne, dohoda znela 30, takže je to v tej línii, prosím, keby sme sa takto na to vedeli pozrieť.
Dobre. Pán predsedajúci, v tomto momente by som si dovolil prečítať pozmeňujúci návrh.
Pozmeňujúci a doplňujúci návrh poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Mariána Viskupiča k návrhu poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Petra Kremského, Milana Kuriaka, Richarda Vašečku, Petra Libu a Petra Vonsa na vydanie zákona, ktorým sa dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov (tlač 1379).
V súlade s ustanoveniami zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov predkladám pozmeňujúci a doplňujúci návrh k návrhu poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Petra Kremského, Milana Kuriaka, Richarda Vašečku, Petra Libu a Petra Vonsa na vydanie zákona, ktorým sa dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov (tlač 1379). V návrhu zákona navrhujem tieto zmeny a doplnenia:
1. V čl. I sa doterajší text pod úvodnou vetou nahrádza novými bodmi 1 a 2, ktoré znejú:
"1. V prílohe Sadzobník správnych poplatkov v časti VI. Doprava v položke 65 písmeno a) tabuľky č. 1 a č. 2 znejú:
Tabuľka č. 1
Výkon motora v kW nad – do, sadzba poplatku v eurách.
do 80 kW vrátane – 33
80 až 90 vrátane – 60,
90 až 100 vrátane – 90,
100 až 110 vrátane – 120,
110 až 125 vrátane – 200,
125 až 140 vrátane – 300,
140 až 155 vrátane – 500,
155 až 170 vrátane – 700,
170 až 210 vrátane – 900,
210 a viac – 1000.
Tabuľka č. 2
Druh vozidla vzhľadom na druh paliva*, ekologický koeficient vozidla
1. Vozidlo staršie ako 40 rokov od dátumu prvej evidencie (bez rozdielu druhu paliva) – 0,1
2. Vozidlo s druhom paliva H2, kombinácia akékoľvek palivo + PHEV (Plug-in hybrid) – 0,2
3. Vozidlo s iným druhom paliva ako v riadku 1 a 2 alebo iné vozidlo ako v písm. c),
emisná norma, dátum prvej evidencie**
Vozidlo Euro 1/I do 31. 12. 1996 – 1,0
Vozidlo Euro 2/II od 1. 1. 1997 do 31. 12. 2001 – 0,8
Vozidlo Euro 3/III od 1. 1. 2002 do 31. 12. 2006 – 0,7
Vozidlo Euro 4/IV od 1. 1. 2007 do 31. 12. 2011 – 0,6
Vozidlo Euro 5/V/EEV od 1. 1. 2012 do 31. 8. 2016 – 0,5
Vozidlo Euro 6a, b, c/VIA, B, C od 1. 9. 2016 do 31. 8. 2020 – 0,45
Vozidlo Euro 6d/VID a novšie od 1. 9. 2020 – 0,4
Poplatok sa vzhľadom na ekologický koeficient zníži najviac na 33 eur.
* (vysvetlenie hviezdičky) Druh paliva sa určí z položky 18 osvedčenia o evidencii časť II Druh paliva/ zdroj energie.
** Kritériá časového rozmedzia dátumu prvej evidencie sa použijú, len ak sa pre motorové vozidlo nedá určiť emisná norma Euro.
2. V prílohe Sadzobník správnych poplatkov v časti VI. Doprava v položke 65 v poznámkach sa vypúšťa bod 3."
Doterajší bod 4 sa označuje ako bod 3.
2. Za čl. I sa vkladá nový čl. II, ktorý znie:
"Čl. II
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 59/2023 Z. z., ktorým sa mení zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov sa mení takto:
V čl. V sa slovo "apríla" nahrádza slovom "júla"."
Nasledujúce články sa primerane preznačia.
Toto ustanovenie nadobudne účinnosť dňom vyhlásenia, čo sa premietne do ustanovenia o účinnosti.
3. V čl. II sa slová "dňom vyhlásenia" nahrádzajú slovami "1. júla 2023"."
Zároveň si dovoľujem vyňať body... koniec pozmeňujúceho návrhu a zároveň si dovoľujem vyňať body 1 a 2 spoločnej správy na osobitné hlasovanie, teda o každom zvlášť a o bode č. 1 môjho pozmeňujúceho návrhu žiadam hlasovať osobitne a o bode 2 a 3 môjho pozmeňujúceho návrhu spoločne.
Ďakujem pekne, pán predsedajúci, skončil som.
Rozpracované