88. schôdza

14.3.2023 - 31.3.2023
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie s faktickou poznámkou

17.3.2023 o 14:00 hod.

Mgr.

Lukáš Kyselica

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie spoločného spravodajcu 13:52

Lukáš Kyselica
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vďaka, pán predsedajúci.
Vážené pani poslankyne, páni poslanci, v súlade so zákonom o rokovacom poriadku som bol určený za spravodajcu k uvedenému návrhu zákona. Predkladám informáciu k predloženému návrhu zákona.
Návrh spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby zákonov. Súčasťou predloženého návrhu je aj stanovisko Ministerstva financií SR. Zo znenia uvedeného návrhu zákona je zrejmý účel navrhovanej úpravy.
Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní. V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady navrhujem, aby návrh zákona prerokovali Ústavnoprávny výbor SR, Národnej rady SR a Výbor Národnej rady obranu a bezpečnosť. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady pre obranu a bezpečnosť. Odporúčam, aby predmetný návrh zákona výbory prerokovali do 26. apríla 2023 a v gestorskom výbore do 28. apríla 2023 od prerokovania návrhu zákona v Národnej rade v prvom čítaní.
Prosím, pán predsedajúci, otvorte rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

17.3.2023 o 13:52 hod.

Mgr.

Lukáš Kyselica

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 13:54

Juraj Krúpa
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem, pán predsedajúci. Keďže už máme naozaj veľmi málo času, tak sa budem snažiť byť veľmi stručný. Čo sa týka, prejdem teda rovno k veci. Čo sa týka návrhu pána poslanca Svrčeka, chápeme jeho zmysel, jeho cieľ, a s tou ideou svojím spôsobom ja by som aj súhlasil. Len problém je, že teda cieľom toho návrhu je, zákona je teda najmä, samozrejme, zlepšenie nepriaznivej situácie, týkajúcej sa náboru a stabilizácie personálu v rámci bezpečnostných zborov. Navrhovateľ, samozrejme, sa domnieva, že to, že to dosiahne realizáciou, úpravou, úpravy výšky rizikového príplatku, osobného príplatku, príspevku na bývanie a odstránenie tzv. 20-percentného zníženia funkčného platu počas doby denného štúdia na získanie základného policajného vzdelania.
Ja sa však domnievam, že nielenže sa týmto návrhom cieľ nedosiahne, ale naopak, namiesto stabilizácie nastane aj destabilizácia, rozkol medzi príslušníkmi, keďže namiesto plošného a koncepčného riešenia výšky platov a príplatkov a príspevkov sa zachováva rovnako ako doteraz ich fakultatívne navyšovanie, ktoré bude v moci selektívne rozhodujúcich nadriadených, aj teda v tomto prípade osobitne ministra.
Tak napríklad sa v § 88a mení suma maximálnej výšky rizikového príplatku z pôvodných 232,50 na 500 eur a navýšené, navýšenie uvedeného príplatku je však stále výlučne v gescii ministra a teda má fakultatívnu povahu. Rovnako aj zmena sumy maximálnej výšky príspevku na bývanie z pôvodne 232,36 eur na 500 eur, čo teda nepredstavuje celoplošné priznávanie alebo zvyšovanie uvedeného príspevku pre všetkých príslušníkov bezpečnostného zboru, ktorí to potrebujú, ale rovnako ako doteraz, ide len o fakultatívnu možnosť v rukách opätovne ministra. Mení sa len suma, o ktorej minister môže rozhodovať.
Návrh zvýšenia hornej hranice výšky osobitného príplatku z 30 na 50 eur, to pri fakultatívnom priznávaní nadriadenými, resp. z 50 na 70 eur pri takisto fakultatívnom priznávaní, ale teda ministrom, je formulovaný ako iba možnosť priznania v individuálnych prípadoch hodných osobitného zreteľa. Už tým sa však potvrdzuje, že naďalej napriek zvýšeniu sumy pôjde o selektívne opatrenia, ktoré budú plne v rukách nadriadených policajtov, resp. ministra. Tým sa nielenže nedosiahne cieľ stabilizácie stavu príslušníkov, ale iba sa vytvorí nerovnosť. Vzťahy zaviazanosti a vzájomnej závislosti a kontroly medzi príslušníkmi a ich nadriadenými, ktorí budú tieto navýšené príplatky fakultatívne a teda môžu aj selektívne priznávať. A ak má byť teda nejaké riešenie skutočne stabilizačné, tak treba určiť jednoznačne dopredu dané kritériá a automatický nárok na takéto príplatky. Ak ich totiž jeden dostane a druhý nie, resp. dostanú ich v rôznych výškach, a to len v závislosti od rozhodnutia ministra alebo nadriadeného funkcionára, je to podľa môjho názoru destabilizačné, pretože dvihnúť platy všetkým a príplatky cielene zamerať tam, kde to je potrebné za dopredu jasných pravidiel v dopredu predvídateľnej výške.
Takže to je z mojej strany zatiaľ všetko.
Ďakujem veľmi pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

17.3.2023 o 13:54 hod.

PhDr.

Juraj Krúpa

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 13:57

Miloš Svrček
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Áno, ďakujem pekne za vystúpenie. Áno, v § 88a sa mení suma maximálnej výšky rizikového príplatku z pôvodných 232 eur 50 centov na 500 eur, ale týmto bude vhodnejším spôsobom, a to aj uvádzam v dôvodovej správe zohľadnená rizikovosť povolania určitých príslušníkov aj v súvislosti s ich finančným ohodnotením a ich odlíšenie reflektujúce odlišné podmienky výkonu služby jednotlivcov.
Ja som aj hovoril v rámci toho úvodného slova, že čo je predmetom tohto návrhu, že v prípade napríklad rizikového príplatku, osobného príplatku, príspevku na bývanie ide presne o tú fakultatívnu možnosť ich individuálneho priznávania bez vzniku automatického právneho nároku z toho dôvodu, že tu máme niektoré regióny, kde jednoducho ten záujem je o ten vstup a sú tu regióny, kde nie je ten záujem o ten vstup, a jednoducho musia to riešiť personálnymi rozhodnutiami samotní tí predstavitelia v rámci týchto bezpečnostných zborov. Vedia, že s tým je problém.
A na druhej strane, čo sa týka toho celoplošného zriadenia napríklad nejakou právnou normou, zákonom, toto určite budete súhlasiť, pán kolega, že poslaneckým návrhom by sa to nemalo riešiť, ale skôr vládnym nejakým návrhom. Samozrejme, tam by bol aj výrazný dopad na verejné financie. Čiže ja môžem ísť len do tej roviny, ak je to odsúhlasené aj ministerstvom financií, ak je minimálny dopad na štátny rozpočet v súčasnej dobe, keďže máme šesť mesiacov pred voľbami. A skôr sa tu jedná, ak chceme aj do budúcna zabezpečiť nejakú personálnu stabilizáciu v rámci bezpečnostných zborov, že tu musia byť určite kryté finančné prostriedky, ale určite vo väčšom množstve. Čo sa týka prípadných zmien, pán kolega, kľudne sa môžeme stretnúť, sadnúť si a pripraviť pozmeňujúci návrh, aby to vyhovovalo aj vašej predstave.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

17.3.2023 o 13:57 hod.

JUDr. Mgr. PhD., LL.M.

Miloš Svrček

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:00

Lukáš Kyselica
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vďaka. Vlastne som ani nechcel reagovať na rozpravu, ale čo si hovoril ohľadom tých, toho funkčného a 20 %. Tam ide o to, že keď nastúpi do školy, aby sa nekrátili tie platy o 20 %. To je, to je v pohode, to je dobré. Tiež mám možná pochybnosti o niektorých výškach alebo zvýšeniach až do takej sumy, ale ono to robí každý minister celoplošne. Tak jak pri ZVJS minister financ... minister spravodlivosti, pri polícii to robí minister vnútra a je to v rámci systemizácie. No keď aj niekde by nebol záujem, nemôže sa rozhodnúť, že príplatok za bývanie bude mať, ja neviem, v Bratislave 200 a, ja neviem, v Sabinove 400. To tiež nedáva logiku. Takže ono je to vždycky celoslovensky. Aj tento návrh zákona má dopad nulu, nulu. Teda dáva sa tam tá možnosť. Ale pokiaľ tie financie nebudú, tak tie posuny sa robiť nebudú.
Viem, že si rokoval hlavne so ZVJS a so spravodlivosťou. Neviem, či tam našli nejaké prostriedky, ale dopad zákona, čo sa týka ministerstva vnútra, tak ja si myslím, že bude, bude to v zákone alebo bolo by to v zákone, ak to prejde, ale reálny dopad by to malo zatiaľ nula. Lebo to stav financií na to nie je. Ja som obdobný návrh zákona dával na minulej schôdzi, tak som chcel riešiť tú nerovnomernosť, už aj nejaké prísľuby boli z ministerstva financií, ale nakoniec už to nebudem riešiť. Aj by som to podľa mňa doriešil, ale bol okolo toho frmol a už sa nebudem do toho starať.
Vďaka.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

17.3.2023 o 14:00 hod.

Mgr.

Lukáš Kyselica

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:01

Juraj Krúpa
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem, kolegovia, za vaše reakcie.
Úprimne, pán kolega Svrček, ja oceňujem váš návrh. Rozumiem aj jeho zámeru. Ja som to aj na začiatku povedal. Problém je naozaj v tom, že by bolo najlepšie, keby to prišlo z ministerstva vnútra a bol by to vládny návrh, kde si minister vnútra konečne urobí akýsi poriadok aj v príplatkoch, vo financiách a vôbec v systéme, ako chce pristupovať k Policajnému zboru.
Boli tu veľké reči na začiatku, ako je polícia dôležitá, ako sa o ňu opierať, ako bojovať proti korupcii a všetko, celé toto, ale to, aby sme sa nejakým spôsobom polícii odvďačili, tak to neprišlo. Ono si to, samozrejme, vyžaduje aj systematizáciu miezd policajtov ako takých a mali sme tu aj už očakávanú reformu Policajného zboru. Nič z toho sa nedokázalo za tri roky zrealizovať, čo je naozaj smutné. Dokonca si spomínam, bol to, tuším, október 2021, čiže tuším rok a pol dozadu a už pomaly, ja neviem, no áno, rok a pol dozadu, keď som čítal prvý návrh na ministerstve vnútra, prvý návrh sedemdesiat trojky. Lebo aj toto je sedemdesiat trojka, aj pán Kyselica má sedemdesiat trojku a máme tu v kope viacero týchto noviel sedemdesiat trojky.
A povedzme si to na rovinu. To je z môjho pohľadu, aspoň, zlyhanie ministra vnútra, ktorý si nevie presadiť sedemdesiat trojku, novelu zákona o Policajnom zbore tak, aby tú políciu posunul dopredu. A, samozrejme, by sa to potom mohlo týkať aj ZVJS a iných týchto bezpečnostných zložiek. Čiže môžme sa o tom, samozrejme, porozprávať. Len toto sú veci, ktoré aj kolega Kyselica povedal, že asi to nevyrieši komplexne túto situáciu a práve to, že minister nedokázal vyriešiť situáciu v policajnom zbore, čo sa týka finančných otázok, a teraz mu dávať ďalšiu právomoc fakultatívne zvyšovať, je, myslím si, že môže byť aj na škodu veci.
Ďakujem veľmi pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

17.3.2023 o 14:01 hod.

PhDr.

Juraj Krúpa

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
88. schôdza NR SR - 5.deň - A. dopoludnia
 

Vystúpenie s procedurálnym návrhom 8:55

Branislav Gröhling
Skontrolovaný text
Pán predsedajúci, ďakujem veľmi pekne. Nie je to procedurálny návrh, ale chcel som vás poprosiť, že keďže sme boli o tomto informovaní teraz, že prepadne tento bod a pokračujú tam potom ďalšie body, možno niektorí poslanci tu nie sú, chcem vás poprosiť, aby ste potom dali nejakú 15-minútovú prestávku, aby neprepadávali opäť body.
Ďakujem veľmi pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s procedurálnym návrhom

21.3.2023 o 8:55 hod.

Mgr.

Branislav Gröhling

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 8:55

Zuzana Šebová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Musím mať kartičku? Nemusím mať. Nemusím mať kartičku. Nie.
Ďakujem pekne, pán predsedajúci. Takže ja krátko uvediem navrho... navrhovaný zákon.
Cieľom navrhovanej právnej úpravy je umožniť zdravotnej poisťovni, ktorej jediným akcionárom je Slovenská republika, jedná sa o Všeobecnú zdravotnú poisťovňu, samostatné vymáhanie pohľadávok, rovnako ako ho už realizuje Sociálna poisťovňa, a tak urýchliť proces vymáhania a zvýšiť jeho úspešnosť.
Navrhovaným zavedením inštitútu priameho vymáhania pohľadávok, ktorý má za cieľ urýchliť proces vymáhania pohľadávok a zlacniť celý proces, má vykonávať poisťovňa vo vlastnej réžii bez externých subjektov, pričom samotná rýchlosť vymáhania má výrazný vplyv na úspešnosť; úspešnosť vymáhania sa s plynúcim časom výrazne znižuje.
Návrh zákona má pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy a nemá vplyv na služby verejnej správy pre občana, na podnikateľské prostredie, na životné prostredie, na manželstvo, rodičovstvo a rodinu ani na informatizáciu spoločnosti.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
Ďakujem, pán predsedajúci.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

21.3.2023 o 8:55 hod.

Ing.

Zuzana Šebová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 8:55

Anna Záborská
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, pán predseda. Vážená pani kolegyňa, vážená pani predkladateľka, vážení páni poslanci, vážení prítomní, v súlade s § 80 ods. 1 zákona o rokovacom poriadku som bola určená za spravodajkyňu k návrhu uvedeného zákona (tlač 1480).
Návrh zákona spĺňa z formálnoprávnej stránky náležitosti uvedené v rokovacom poriadku a v legislatívnych pravidlách tvorby zákonov.
Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady navrhujem, aby návrh zákona prerokovali Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky, Výbor Národnej rady pre sociálne veci, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre zdravotníctvo. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady pre zdravotníctvo. Odporúčam, aby výbory prerokovali predmetný návrh zákona v druhom čítaní vo výboroch do 26. apríla ´23 a v gestorskom výbore do 28. apríla 2023.
Prosím, pán predseda, otvorte všeobecnú rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

21.3.2023 o 8:55 hod.

MUDr.

Anna Záborská

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 8:55

Anna Záborská
Skontrolovaný text
Ďakujem pekne, pán predseda. Hlasovať budeme dnes o jedenástej.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

21.3.2023 o 8:55 hod.

MUDr.

Anna Záborská

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 8:55

Jozef Lukáč
Skontrolovaný text
Ďakujem, ďakujem za slovo, pán podpredseda. Ďakujem za slovo, pán podpredseda.
Vážené kolegyne, kolegovia, táto novela je veľmi jednoduchá. Jednoducho upresňujeme, za akých podmienok je možné a neni možné zmeniť si rodné číslo ako identifikátor, ktorý je pridelený každému človekovi pri narodení. Viac a podrobnejšie k tomuto návrhu vám uvedie pani kolegyňa Andrejuvová ako spolupredkladateľka.
Za mňa zatiaľ toľko, ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

21.3.2023 o 8:55 hod.

PhDr.

Jozef Lukáč

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video