88. schôdza

14.3.2023 - 31.3.2023
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie v rozprave

23.3.2023 o 9:40 hod.

PhDr.

Eduard Kočiš

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie v rozprave 9:22

Karol Galek
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne.
Pán predsedajúci mi dal dve minúty, tak pokúsim sa byť naozaj stručný. Ja naozaj oceňujem, že máme v parlamente tento zákon, pretože ako už bolo povedané, je to 25 rokov, koľko sa čakalo práve na takúto novú právnu úpravu, ktorá zohľadňuje práve tie všetky nové skutočnosti, okolnosti, ktoré sa udiali v leteckej doprave. Hovorí sa aj o prístrojových pravidlách pre lety dronov, čo naozaj viem, že sa na tom podieľala aj tá odborná verejnosť a bolo to zosúladené v maximálnej možnej miere. Napriek tomu chcel by som sa opýtať teda na niektoré pripomienky, ktoré boli aj v medzirezortnom pripomienkovom konaní vznesené a vyzerá to, že ostali aj s rozporom.
V prvom prípade je to ministerstvo financií, ktoré práve hovorí o tom, že tie jednotlivé výdavky nie sú rozpočtovo zabezpečené, nebudem čítať všetky tie výtky, bavíme sa o niekoľkých miliónoch eur, či už to bola prevádzka systému na poskytovaní informácií, či už to bol samotný register, digitálna mapa. V bode 2.1.1. analýzy vplyvov bolo uvedené, že predpokladané zvýšené finančné nároky si bude ministerstvo dopravy uplatňovať v rámci prípravy návrhu rozpočtu verejnej správy na príslušné rozpočtové roky. No a z tohto dôvodu aj samotné ministerstvo nesúhlasilo, keďže tento, tento vplyv nebol krytý. Takže akosi sa vysporiadali práve s touto pripomienkou.
A druhá vec, tá je takého charakteru konkrétnejšieho alebo teda technickejšieho. Máme systém informácií pre používateľov vzdušného priestoru. Tento systém je už dnes funkčný, používa sa a v samotnom zákone sa navrhuje nová úprava alebo nový takýto systém, ktorý by mal byť zavedený. Napríklad rieši aj ten register, rieši aj U-space zber informácií, ale napriek tomu, či nie je vhodnejšie naozaj rozšíriť práve ten existujúci systém, ako zavádzať nový, ktorý aj podľa samotnej cost-benefit analýzy vychádza niekoľko násobne drahšie.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

23.3.2023 o 9:22 hod.

RNDr. MSc.

Karol Galek

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 9:24

Miloš Svrček
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ja chcem tiež v krátkosti povedať. Som veľmi rád, že tento návrh zákona máme v pléne. Ja si ešte pamätám, keď pred rokom a pol som riešil viaceré veci aj z praxe, čo sa týka leteckej dopravy a kontaktovali ma viaceré stavovské organizácie, ktoré sa venujú danej oblasti a už vtedy som vedel, že na úrovni pani štátnej tajomníčky Brunckovej sa organizuje pracovná skupina, ktorá pripravovala túto legislatívnu úpravu. A som veľmi rád, že po toľkých rokoch sa dostávame v podstate, čo sa týka legislatívy, k úprave, ktorá je už úplne bežná v praxi v krajinách západnej Európy. Určite musím oceniť to, že sa rieši otázka licencovania leteckého personálu, ako aj výrobky, výrobkov leteckej techniky, predovšetkým bezpečnosti ochrany civilného letectva, ohlasovania bezpečnostného vyšetrovania udalosti v civilnom letectve.
Čiže to sú určite, čo sa týka oblasti letectva, veľké veci, pretože sa dostávame na tú úroveň štátov západnej Európy. Samozrejme, že momentálne letecký zákon, ktorý je toľkokrát novelizovaný, potrebuje už doslova, tak laicky povedané, prevetrať. A musím oceniť tento postoj ministerstva dopravy, že sa vôbec odhodlalo do takej právnej úpravy. Pretože ako som spomínal, veľká časť aj odbornej verejnosti čakala na tento návrh zákona.
Ja pevne verím, že návrh prejde aj do druhého čítania. Určite aj v rámci výborov prebehne širšia diskusia. Takže sú tam, samozrejme, aj ďalšie veci. Ja som aj v komunikácii s ministerstvom dopravy, takže môže aj za seba povedať, že určite budeme nápomocní aj tuto v Národnej rade, aby táto legislatívna úprava bola prijatá a aby bola aj aplikovaná v praxi, pretože ju nutne potrebujeme.
Ďakujem pekne. A ešte raz veľká vďaka, pán minister.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

23.3.2023 o 9:24 hod.

JUDr. Mgr. PhD., LL.M.

Miloš Svrček

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 9:25

Andrej Doležal
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Budem mať pár krátkych slov. Neodpustím si. Ďakujem za tú otázku k rozpočtu. Pán poslanec, viete, že tieto pripomienky z ministerstva financií dostávame pravidelne. Ale pravidelne aj voči nám začína Európska komisia rôzne infringementy za to, že sme nedokázali implementovať niektoré registre a niektoré systémy, ktoré nám nariaďujú nariadenia Európskej rady a parlamentu. Takže ja tú pripomienku rešpektujem, ale rešpektujem aj to, že sa budem uchádzať pri tvorbe štátneho rozpočtu, resp. to už asi nebudem ja, o tieto zdroje na potrebné informačné systémy. Je to nariadenie. Je to naša povinnosť, máme to mať. A to, že ministerstvo financií povie, že nájdite si na to peniaze u seba v rozpočte, je podľa môjho názoru trochu alibistické. A myslím si, že práve naopak. Ak nám chodia nariadenia Európskeho parlamentu a Rady, tak by k nim automaticky mal byť vyčlenený rozpočet a nie, že si na to majú nájsť rezorty svoje peniaze niekde u seba z iných úspor, ktoré neexistujú. Ale to je len môj osobný názor. Ale určite môj nástupca sa bude uchádzať o zdrojové financovanie pre tieto informačné systémy, ktoré sú nevyhnutné a potrebné.
Čo sa týka U-space, to je letový priestor, špeciálny nový letový priestor pre drony. Nemám zatiaľ informáciu, že by mohol byť riadený tým istým informačným systémom ako veľký letový priestor. Písal som kolegom, zodpoviem tú otázku samostatne.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

23.3.2023 o 9:25 hod.

Ing.

Andrej Doležal

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 9:28

Peter Vons
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Tak rovnako aj ja sa chcem poďakovať pracovníkom na ministerstve dopravy za tento zákon, ktorý nám tuná aj fyzický doniesol pán minister. Je to skutočne určite veľa práce za tým. Rovnako pozdravujem, aj na balkóne tu máme zástupcu civilného letectva. Je to pilot, ktorý sa tiež pozrel na to, ako bude prebiehať toto rokovanie. A práve to civilné letectvo sa tam, samozrejme, aj tomu venujú. A vieme, že, že tam, proste, ako povedal aj teraz pán minister, máme veľké rezervy. A predsa je to, predsa tých, tú leteckú dopravu do budúcnosti budeme potrebovať, pretože je to jeden z najrýchlejších spôsobov dopravy ako takej.
Takú, by som povedal, tú realitu nám odkrylo vlastne, odkrylo ten, tá pandémia, keď vlastne mnohé tie letiská skutočne takmer padli na hubu. A aj momentálne sú, dá sa povedať, na, na, úplne na pokraji nejakého takého prežitia. Takže ja dúfam rovnako ako povedal pán minister, že štát nájde tie prostriedky na to, aby tá letecká doprava bola patrične podporená a aby fungovala tak, ako sa v tomto období patrí.
Takže ešte raz ďakujem. A verím, že do druhého čítania to prejde. A ešte v rámci toho sa možno pripravia nejaké veci, ktoré môže ešte vylepšiť tento zákon. Takže hlasovať o tomto bude dnes o jedenástej. Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

23.3.2023 o 9:28 hod.

PaedDr.

Peter Vons

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 9:30

Patrick Linhart
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo, pán predsedajúci.
Na stole máme zákon, pani poslankyne, páni poslanci, ktorého cieľom je vytvoriť lepšie podmienky pre lokálnych pestovateľov a predaj ich výrobkov z vlastnej produkcie a rozlíšiť týchto pestovateľov ovocia a zeleniny od nepestovateľov alebo inak povedané, iba predajcov týchto komodít. V skratke povedané, chcem rozdeliť trhovisko na poctivých slovenských pestovateľ, ktorí dnes trpia, pretože sa medzi nich miešajú rôzni zeleninoví veksláci, ako ja som to nazval. Sú to rôzni podvodníci, ktorí sa vydávajú za pestovateľov zeleniny a vypestujú ešte aj ananás v decembri a dávajú ho za svoj vlastný domáci zo záhradky. Preto z praxe vám poviem. Po 6 rokoch boja na trhoviskách a v obchodných reťazcoch za lepšie potraviny predkladám tento návrh zákona. Na trhoviskách som si vytrpel svoje a vytrpeli si aj tí zeleninoví veksláci, keď som ich uháňal s mobilom v ruke a livestreamoval som to. A toto je vlastne výsledok toho celého dlhoročného boja.
Na trhoviskách totiž sa objavujú rôzni "pestovatelia" domácej zeleniny, ktorí nakupujú vo veľkoskladoch často aj vyradené ovocie a zeleninu, ktoré môžu byť aj závadné. Pretože zoberte si, že Belgicko, keď napríklad vyradí tonu mrkvy kvôli zvýšenému množstvu dusičnanov v tejto komodite, tak nakáže tomu výrobcovi, dodávateľovi tej mrkvy, aby tu mrkvu zlikviduje. On ju pošle do maďarského skladu. A v maďarskom sklade už čakajú naši "pestovatelia", ktorí na paletách s menami si objednávajú už priamo dopredu rôzne tieto komodity. Potom ich vozia na Slovensko. A nakoniec ich predávajú ako za svoje vlastné. Zamiešajú sa medzi poctivých pestovateľov a robia to už roky rokúce. Dokonca po novom už sa ani neobťažujú chodiť do Maďarska alebo pri severných hraniciach Slovenska do Poľska alebo do Kauflandu, alebo do Lidlu na akcie a potom to predávajú na trhoviskách. Ale už si objednávajú priamo na trhoviskách, na trhoviskách tieto komodity, pretože prichádzajú tieto komodity na trhoviská s ich vlastnými menami. Tam sa to zloží a oni dajú tabuľku, že toto je slovenské vypestované tam a tam a takto klamú zákazníkov a klamú spotrebiteľov. RVPS je bezmocná. Neviem, ako to riešiť, pretože nemá finančný budžet. A finančný budžet bude, bude úspešne, dúfam, že dnes o jedenástej schválený. Pretože finančný budžet pre RVPS, aby mohli testovať produkty, je zahrnutý v tzv. zákone o KOR, to sú krátke odbytové reťazce, ktoré teda povedalo celé plénum, zatiaľ sa nevyjadrila len SaS a pár nezávislých poslancov, ale celé plénum má podporiť. Boris Kollár mal k tomu tlačovku a dal prísľub, verejný prísľub ľuďom, že podporí. Igor Matovič dal prísľub, že to podporí. Takže ja verím tomu, že by teda nezradili sami seba a keďže oni dali verejný prísľub a pracovalo sa na týchto zákonoch skoro polroka s niekoľkými ministerstva, tak určite zabezpečia to, aby ich kluby zahlasovali za tieto zákony.
Prečo zákon o trhoviskách a prečo rozdeľovať. Keď som chodil na trhoviskách, dámy a páni, tak keď som trávil tento čas na trhoviskách svoj, tak som videl, že slovenskí pestovatelia robia v jednom zúfalstve, fotia si fotky svojich polí a dávajú si ich tam, že naozaj svoje vlastné vypestované. Nie každý rozozná domácu paradajku od tej z Afriky niekde alebo z Izraela. Čiže jedine ako môžeme ich rozlíšiť, je ich certifikovať. Preto ja navrhujem v tomto zákone, aby títo poctiví slovenskí pestovatelia boli certifikovaní a boli chránení štátom. To je ako keď chránite zver štátom, tak tých pár pestovateľov, ktorí zostali, tak si, tak si jednoducho zaslúžia byť chránení. Keď už vieme chrániť zver, tak vieme chrániť aj svojich pestovateľov, preboha. Takže na toto je tento zákon, aby jednoducho boli chránení na tých trhoviskách a aby rozlíšili sa od zeleninových vekslákov, teda priekupníkov, a aby sa podporilo týmto vlastne predaj slovenského kvalitného tovaru.
Tento zákon zakazuje miešať jablká s hruškami. Zoberiete si, že poniektorí špekulanti robia tak, že zoberie si tri jablká, má záhradku meter štvorcový, ale vypestuje tam tonu zeleniny. Vypestuje tonu zeleniny každý mesiac. A toľko predá na trhovisku. Vezme tri jablká a zamieša tam ďalšie jablká z nejakej akcie z Kauflandu alebo z Poľská, Maďarska, bohvie odkiaľ to pozbiera. A jednoducho to takto potom predáva a tvrdí, že toto sú všetko z jeho vlastnej úrody. No tento zákon to definitívne zakazuje. A jediný, kto to má pod kontrolou, je správca trhoviska, ktorý patrí pod mesto, samotné mesto v každom jednom meste, okrese a tak ďalej. Čiže pod ministerstvo vnútra. Ale jednoducho si myslím, že títo správcovia tržníc by mali dohliadať na to, aby na ich tržniciach boli oddelení pestovatelia od zeleninových vekslákov. A pokiaľ tak nedodržia, tak mesto a trhovisko dostane jednoducho veľmi mastnú pokutu za to, že zavádza a klame spotrebiteľov. To máte ako keby ste prišli do supermarketu a tvrdil by vám ten supermarket, že všetko je slovenské, domáce a testované. A prišli by ste na to, že 90 % týchto produktov je vlastne podvodných niekde z Afriky a bohvie odkiaľ alebo z Európy, alebo z Číny. A bude sa to tváriť ako slovenské. No tak ten jednoducho obchodník si jednoducho zaslúži túto pokutu. Preto sme nastavili tieto pokuty. Tieto pokuty nie sú likvidačné. Tieto pokuty sú výchovného charakteru.
Dámy a páni, ja verím, že s podporou HLAS - SD, SMER - SD, OĽANO, Demokrati, REPUBLIKA, možno aj SaS, uvidíme. SME RODINA, ktorý dal prísľub priamo Boris Kollár, takže tento zákon jednoducho veľmi ľahko dnes o jedenástej hodine prejde.
Ďakujem vám v mene všetkých poctivých slovenských pestovateľov a odovzdávam slovo.
Ďakujem, pán predsedajúci.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

23.3.2023 o 9:30 hod.

BSc.

Patrick Linhart

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 9:37

Tomáš Šudík
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážené pani poslankyne, vážení páni poslanci, vážení prítomní, v súlade s § 73 zákona o rokovacom poriadku som bol určený Výborom Národnej rady pre pôdohospodárstvo a životné prostredie za spravodajcu k návrhu uvedeného zákona, tlač 1344. Predkladám informáciu k predloženému návrhu zákona.
Návrh spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby zákonov. Súčasťou predloženého návrhu je aj stanovisko Ministerstva financií Slovenskej republiky. Zo znenia návrhu zákona je zrejmý účel navrhovanej úpravy.
Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady navrhujem, aby návrh zákona prerokovali výbory: výbor Národnej rady, Ústavnoprávny výbor Národnej rady, Výbor Národnej rady pre hospodárske záležitosti a Výbor Národnej rady pre pôdohospodárstvo a životné prostredie. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady pre pôdohospodárstvo a životné prostredie. Odporúčam, aby predmetný návrh zákona výbory prerokovali do 30 dní a v gestorskom výbore do 32 dní od prerokovania návrhu zákona v Národnej rade v prvom čítaní.
Pán predsedajúci, otvorte všeobecnú rozpravu.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

23.3.2023 o 9:37 hod.

Bc.

Tomáš Šudík

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 9:40

Eduard Kočiš
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Veľmi pekne ďakujem za slovo, pán predsedajúci.
Milí kolegovia, milá kolegyňa, ja veľmi vítam a chválim tento návrh zákona pána poslanca Linharta, pretože nešvár, ktorý sa dlhé desiatky rokov vykonáva na otvorených trhoviskách alebo na takých farmárskych trhoch je potrebné raz a navždy ukončiť, raz a navždy urobiť takýmto špekulantom a priekupníkom so zeleninou a s ovocím alebo aj s mliečnymi produktami, alebo aj s mäsom, rázny koniec. Jednoducho nie je možné, aby človiečik, ktorý za domom má pol hektára a dokázal vykazovať úrodnosť na tomto pol hektári toľko, že dokáže zásobovať celú Miletičku v Bratislave. Jednoducho to je totálna sprostosť, totálne ignorantstvo a tomuto ako zákonodarný zbor Slovenskej republiky musíme urobiť raz a navždy koniec.
Jednoducho kvalitná potravina rovná sa kvalitný život každého jedného občana na Slovensku a pokiaľ neurobíme a necvikneme za prsty týmto priekupníkom, tak ako povedal Patrick Linhart, ktorí to nakupujú nie len v maďarských skladoch, ale nakupujú to v poľských skladoch.
Teraz najnovšie sa táto zelenina a ovocie, máme to najnovšie s obilím, všetko dováža z Ukrajiny. Pretože kontrola minimálna, kvalita povedzme si, aká tam môže byť, ktorá nespĺňa nie len normy pre strednú Európu, ale západné normy alebo normy Európskej únie, ktoré sú oveľa prísnejšie, takže v tomto má pán poslanec Linhart našu plnú podporu.
A jednoducho rozdelenie trhovísk naozaj na časť, ktorá bude slúžiť ozajstným pestovateľom a časť, ktorá bude slúžiť iba tým priekupníkom, bude slúžiť na dve veci. Jednoducho každý jeden rozumný človek si radšej pôjde kúpiť hoci troška drahšiu zeleninu alebo drahšie ovocie, drahšie vajíčka naozaj od pestovateľa, naozaj od chovateľa a tomu priekupníkovi dá jednoducho košom a obíde ho veľkým oblúkom. Pretože hrať sa na nejakého ekofarmára, ktorý v živote nedržal v ruke motyku, nedržal v ruke rýľ, všetko nakupuje z veľkoskladov za podradné ceny a ešte podradnejšej kvality a jednoducho tento človek bude na trhovisku sa prezentovať ako super mega ultraturbo najúžasnejší farmár, pestovateľ a bude vám tam rozprávať kadečo o kadekom, ale jednoducho len on je ten skvelý, on je ten dokonalý. Čiže naozaj, ak chceme, aby kvalitná potravina priamo od prvovýrobcu sa dostala priamo k zákazníkovi, obišla ten tzv. medzičlánok toho priekupníka alebo nejakého predajcu, tak toto je zákon, ktorý to naozaj umožňuje.
Zákon o odbytových družstvách, ktoré takisto pán kolega predkladal, je takisto jeden skvelý nápad, ktorý bez pohľadu alebo bez ohľadu na akékoľvek politické tričko, musíme podporiť, pretože to, čo fungovalo kedysi za bývalého režimu a fungovalo naozaj skvele, že všetci pestovatelia alebo samovýrobcovia to dokázali odpredať týmto odbytovým alebo prebytkovým družstvám. A tieto naozaj potom posúvali do obchodov a obchodných vtedy nie reťazcov, ale obchodných, obchodných prevádzok, tak k tomuto sa musíme vrátiť, pretože Slovensko je, bolo a vždy bude krajinou, ktorá mala a bude mať agrárny charakter. Vieme si vypestovať kopec kvalitných potravín, pretože pôdy a kvalitné orné pôdy máme viac než dosť. A ak naučíme ľudí naozaj jesť kvalitné potraviny, tak tie kvalitné potraviny nie že sa stanú cenovo rovnako na tom, ako sú tie nekvalitné, ale práve naopak, budú ešte lacnejšie. Pretože každý jeden pestovateľ, ktorý sa naozaj venuje biopestovateľským aktivitám, vám to povie z prvej ruky: Ja si viem urobiť nadprodukciu, mňa to nestojí skoro žiadne peniaze navyše a viem to odpredať ešte lacnejšie, ako to odpredávajú supermarkety.
Čiže ak k tomuto prístupu alebo k tomuto zámeru budeme pristupovať naozaj rozumne, tak odstránime tento závažný neduh a týmto závažným neduhom je hranie sa na nejakého bio-, ekofarmára a odstránime to, čo odstrániť potrebujeme, to znamená, nekvalitné potraviny z našich trhovísk, nekvalitné potraviny, ktoré sa dodávajú do našich škôl, škôlok, domovov sociálnych služieb, domovov dôchodcov. A naozaj aj tá kvalita života občanov Slovenskej republiky bude vyššia a jednoducho to sa odzrkadlí aj na zdravotnej starostlivosti a aj na tom, koľko štát bude musieť investovať do svojich občanov.
Čiže kolegyne, kolegovia, ja vás naozaj žiadam o podporu tohto zákona, pretože tento zákon je dobrý, kvalitný a mal by uzrieť svetlo sveta.
Veľmi pekne ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

23.3.2023 o 9:40 hod.

PhDr.

Eduard Kočiš

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 9:45

Ján Oravec
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne, pán predsedajúci.
Vážené kolegyne, kolegovia, nadviažem na to, že ten zákon je kvalitný, neviem, pán kolega, teda že či ste si aj ten zákon pozreli samotný, lebo ja som si ho pozrel a musím konštatovať, ale že absolútny opak. Je to zákon, ktorý sa týka podmienok predaja výrobkov alebo poskytovania služieb na trhových miestach, ktorý, ktorého gestorom je ministerstvo hospodárstva. A ako viete, ja som na ministerstve hospodárstva pôsobil od marca 2020 do októbra 2022 a teda mám pohľad na alebo tie skúsenosti so schvaľovaním zákonov, tak z exekutívy a teraz zo zákonodarného zboru, a teda musím s týmito skúsenosťami a s prečítaním toho návrhu zákona skonštatovať, že návrh zákona vykazuje závažné tak formálne nedostatky, ako aj problémy so samotným obsahom.
Pokiaľ ide o tie formálne nedostatky... Pán poslanec Linhart, myslel som, že odchádza teraz z miestnosti, ale zostáva, hej, nekonzultoval jeho návrh s tým rezortom, ktorý je gestorom pre túto legislatívu, teda s ministerstvom hospodárstva. Ja som mal na ministerstve hospodárstva ochranu spotrebiteľa v priamej kompetencii od marca 2020 do októbra 2022. Pán poslanec, vy riešite teda ochranu spotrebiteľa a ja som nezažil jediný telefonát od vás a nedostal som jediný email so žiadosťou o stretnutie a aby sme si prípadne niektoré vaše návrhy prediskutovali. Nevylučoval som, že sa tak mohlo udiať po mojom odchode, takže som preveroval u kolegov na ministerstve hospodárstva. Dostal som informáciu, že vtedy keď som sa pýtal, že netušili o tom, že poslanec Linhart predkladá takýto návrh zákona, ktorý vstupuje do legislatívy, ktorú má ministerstvo hospodárstva v kompetencii. No a toto ja považujem za problém, pretože poslanec síce nemá takú povinnosť, ale myslím si, že by bolo minimálne slušné, keď riešim niečo v doprave, no tak sa spýtať ministerstva dopravy, že toto idem navrhnúť. Myslíte si, že to je dobrý nápad? Nie je to dobrý nápad? Aké to môže mať podľa vás aj dopady a tak ďalej. Čiže povinnosť to nie je, ale ja si myslím, že slušnosť by to určite mala byť. Bohužiaľ, tá prax, zisťujem, že u veľmi veľa kolegov komunikácia s tou exekutívou nie je, a tým pádom vlastne parlament a exekutíva sú dva oddelené svety z hľadiska schvaľovania zákonov a pritom by to mal byť jeden koordinovaný a fungujúci mechanizmus, čo nie je.
Z toho hľadiska potom nielenže aj toto je teda ten, bohužiaľ, pán kolega, taký typický príklad legislatívnej iniciatíva, ktorá nebola konzultovaná s exekutívou, ale ani so širšou verejnosťou, a tým pádom vlastne takéto návrhy by podľa mňa ani vôbec nemali byť predkladané a ak by boli takýmto spôsobom predkladané, veď by to predsa umožňovalo, aby sa prekonzultovali všetky vplyvy, nielen pozitívne, ktoré väčšinou kolega zdôrazňuje, že nastanú, ale aj tie negatívne, o ktorých možno nevie alebo ktoré nepredpokladá a prípadne o nich vie, ale ich bagatelizuje. A dovoľte mi teda pozrieť sa aj na samotný obsah.
Tak ako pán poslanec Linhart povedal, podstatou toho jeho návrhu je zaviesť pre správcov trhovísk, tržníc, priestorov pre príležitostný trh novú povinnosť, rozdeliť tieto miesta na dve časti, ktoré by predávali v jednej časti predaj z vlastnej produkcie a v druhej časti by predávali predajcovia sprostredkovaný tovar.
Teraz otázka, pán poslanec, teda pýtali ste sa tých správcov trhovísk, tržníc (reakcia navrhovateľa), čiže oni, oni s tým prišli, že takýto nápad chcú? Lebo ja keď rozmýšľam nad takou, že, že čo sa bude diať v praxi, no tak viete, vy tam hneď, ten návrh zákona je veľmi stručný, ale nezabudli ste doňho dať sankcie. Čiže v jednom ustanovení sa nachádzajú sankcie od 200, 500, 4 000, aj 8 000 eur. Je to teda podľa vás najlepšia forma podpory lokálnej produkcie? Pokutami? Sankciami? A za čo? Za to, že nebudú dodržiavať váš nápad?
A teraz otázka je, že čo je vlastne cieľ toho zákona? Ja keď som si ho otvoril a teda odporúčam to aj všetkým ostatným, lebo naozaj je veľmi stručný, no tak, keď si to prečítate, tak zistíte, že ani nie je jasné, že čo je vlastne cieľom. Lebo cieľom je podpora lokálnych pestovateľov ovocia a zeleniny? Lebo toto je napísané v predkladacej správe. Podpora lokálnych pestovateľov ovocia a zeleniny. Alebo je cieľom podpora poľnohospodárskych produktov, teda nie len ovocia a zeleniny, alebo je cieľom podpora výrobkov akýchkoľvek. Lebo keď sa pozriete do samotného návrhu zákona a jeho textu, tak v tom sa používa len pojem výrobky. Tam nie je o zelenine a ovocí ani o poľnohospodárskej produkcii ani slovo. Takže pýtam sa, že čo je cieľom tohto, tohto zákona.
Je napísaný podľa mňa zmätočne a nejasne. No a chuťovkou je doložka vplyvov, ktorú vypĺňame ako pri všetkých návrhoch. Ja keď si pozriem doložku vplyvov, tak pán poslanec prišiel s návrhom zákona, ktorý nepredpokladá žiadne vplyvy. Tabuľka vplyvov je vyplnená tak, že: vplyvy na rozpočet verejnej správy - žiadny, vplyvy na podnikateľské prostredie - žiadny, sociálne vplyvy na obyvateľstvo, skrátka žiadne, žiadne vplyvy. A teraz otázka teda je, pán poslanec, že ak predkladáte návrh zákona, ktorý nemá absolútne žiadne vplyvy, ani negatívne, ani pozitívne, že na čo taký návrh zákona vôbec je? Keď po jeho prijatí, podľa tej doložky vplyvov, sa nezmení ale že vôbec nič.
My však vieme, že to tak nie je. A teda tá tabuľka nie je vyplnená správne. Že tie, ten návrh zákona, ak ho schváli Národná rada, vplyvy mať bude. A teraz je otázka, vy si myslíte, že bude mať pozitívne a ja som si istý, že bude mať pozitívne. Pretože tie, ktoré bude mať pán poslanec, neuvádza ani v tabuľke na ne neupozorňuje, pretože je jasné, že návrh zákona, ak bude takto schválený, sťaží život tak správcom, ako aj samotným predajcom. Lebo správcovia si budú lámať hlavu nad tým, že ako teda majú to trhovisko rozdeliť na tie dve časti, na tie lokálne a na tú lokálnu produkciu a na to sprostredkovanie.
Rovnako hlavu v smútku budú mať aj samotný predajcovia, pretože sú predajcovia, ktorí sú aj aj. Čiže predávajú aj vlastnú produkciu a predávajú aj produkciu iných, čiže sprostredkovanú. A teraz v dôsledku toho zákona, že čo sa bude diať? Že bude ten predajca nútený, ten, ktorý má dneska jeden stánok a na ňom predáva aj vlastnú aj inú produkciu, bude nútený čo? Mať dve, dva stánky? Bude musieť otvoriť v dôsledku tohoto aj druhý stánok, aby bol v jednej aj druhej časti? No tak to sa vám teda veľmi pekne poďakujú. To vám môžem, môžete si byť istý. Ale už ste pripravili tú sankciu, že keď toto nedodržia, tak už ich budete naháňať s pokutami 200, 500, 4 000, 8 000. No tak ja si myslím, že zámer, nech bol akokoľvek dobrý, pán kolega, ten vám jakože ja neberiem a nespochybňujem, ale realizácia je strašidelná. Realizácia je strašidelná.
Takže suma summarum, aby som to uzavrel. Návrh je podľa mňa úplne zbytočný, lebo prinesie len nové pokuty, povinnosti a problémy tak pre správcov, ako aj pre predajcov, ale aj dozorné orgány. Ja si neviem predstaviť, ako budú tie úrady, ktoré sú za to zodpovedné naháňať tých správcov a predajcov na základe takto nedobre napísaného zákona. A vlastne dneska označovať lokálnu produkciu je možné už takisto a promovať týmto spôsobom hlavnú produkciu je možné takisto. Takže ja si myslím, že tento zákon neprináša z hľadiska tej, toho, tej podpory a promovania absolútne nič pozitívne, ale prináša len hrozbu, komplikácií pre všetkých, ktorí tam na tom trhovisku alebo tržnici sa nachádzajú. Či už sú to správcovia, alebo predajcovia.
A najlepšie by bolo, pán kolega, keby ste ten návrh stiahli, aby sa teda prediskutovalo s tými, ktorí vám môžu dať kompetentné k tomu podklady.
Ďakujem veľmi pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

23.3.2023 o 9:45 hod.

PhDr. CSc.

Ján Oravec

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 9:55

Patrick Linhart
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Pán Oravec, v rýchlosti. Ja, prepáčte, ani neviem, kto ste. Nemyslím to teraz v zlom. Neviem, kde ste boli, kto ste, čo ste. Ale od Sasky som nič iné nečakal. To je úplne v poriadku. Hráte sa na stranu odborníkov. To je v poriadku, chcete byť odborník.
Ja vám niečo poviem. Toľko, takú spleť hlúpostí som nikdy nepočul. Akože tak ste to dokázal za tie tri minúty alebo štyri minúty dať toľko hlúpostí a dezinformácií, normálne ja by som, podajte si ruku asi s nejaký s kolegom, ktorý píše rôzne konšpiračné teórie. Bude vám to ladiť.
Teraz, exekutíva, spýtali ste sa na exekutívu, exekutívu áno, vy ste povedali, že to nebolo odsúhlasené. No pravdaže to bolo odsúhlasené. Bolo to odsúhlasené aj koalou. Vypracovalo sa to s ministerstvom pána Hirmana. Neviem, či vám to niečo hovorí, tak tento pán je tam teraz minister. Síce poverený, ale je tam. Takže vypracoval som s ním. Prešlo to koaličnou radou, celou koaličnou radou to prešlo a bolo to odsúhlasené, trhoviská. Prediskutované s trhoviskami, samozrejme, že to bolo prediskutované s trhoviskami.
Ja neviem, ja nechápem, koľko strachu sa dá narobiť z jednej tabuľky. Však je to jedna tabuľka, ktorá oddeľuje tých a tých. Predajca, hybridní predajcovia, tých sa chcem zbaviť. Áno, presne to chcem urobiť. Keď budem mať stánok tu, ja som nikdy nepovedal, že musia byť všetci vpredu a druhí budú vzadu. Že poctiví budú vpredu a tí nepoctiví budú niekde vzadu šupnutí. Môže mať stánok vedľa seba. Môže mať dva, dva stánky vedľa seba a bude platiť dvakrát. Áno, bude platiť za pestovateľa. A keď chce ešte robiť nejaký dopredaj nejaké kšeftíky z Kauflandu alebo z Lidlu alebo bohvie odkiaľ z nejakej akcie, no tak nech si kúpi stánok ešte vedľa a nech si tam predáva tie svoje, tie svoje suroviny z Afriky alebo bohvie odkiaľ alebo z Čínu ku nám to prišlo.
A úplne nakoniec, výrobky, ste sa pýtali na výrobky. Áno, sú tam všetky výrobky, pretože tam patria aj kvety. Čiže všetky potraviny, ktoré sa predávajú na trhovisku.
Dúfam, že som odpovedal dosť jasne. Sťahovať nič nebudem. Keď chcete dať pozmeňovák, rád sa s vami stretnem a sadnem. Môžeme to prebrať, ja s tým nemám absolútne žiaden problém. Budem veľmi rád.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

23.3.2023 o 9:55 hod.

BSc.

Patrick Linhart

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 9:57

Eduard Kočiš
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Veľmi pekne ďakujem za slovo, pán presedajúci.
Pán kolega, tak ako ste vo svojej rozprave spomenuli, vadil vám tam pojem alebo výraz výrobok. Myslím, že teraz to bolo vysvetlené dostatočne. Výrobok vieme chápať, či je to výrobok ako zelenina, ovocie. Je to výrobok mlieč... z mliečneho tuku alebo z mlieka. Je to výrobok z nejakého mäsového produktu. Jednoducho to všetko sa dá považovať za výrobok.
To, že bude na trhovisku oddelená časť naozaj pre predajcu, lokálneho predajcu, pestovateľa v jednej osobe a bude to oddelené pre nejakého naozaj iba priekupníka. Pretože naozaj v dnešnej dobe je už naozaj trend zdravých potravín viac ako, viac ako potrebný. A čím ďalej viac ľudí sa vracia k tým zdravým potravinám, hoci sú troška drahšie stále ešte ako kadejaké dovezené potraviny. Ale rozumný a príčetný človek si radšej pôjde kúpiť paradajky od babky z Veľkých Revíšť ako nejaký hnoj, ktorý nám tu príde loďou z Maroka a bude sa vydávať za fantasticky vypestované domáce paradajky niekde z Marcelovej. Jednoducho na tomto musíme stavať.
Jednoznačne oddeliť zrno od pliev a naozaj poctivého predajcu, poctivého obchodníka, ktorý sa o tie paradajky, papriky, uhorky a celý sortiment zeleniny, ovocia, mlieka, mäsa stará celoročne. A oddeliť to od človeka, ktorý príde naozaj do veľkoskladov v Maďarsku, v Poľsku, nakúpi to na tony, nechá si to ešte niekde na Slovensku uskladniť a potom to celoročne s úsmevom na tvári predáva ako fantastickú bio kvalitnú potravinu, ktorá v živote bio a kvalitu nevidela.
Jednoducho pokiaľ neprestaneme do ľudí pchať naozaj tieto jedy, tak my sa nikdy nenastavíme správne. A jednoducho hovorím, ľudské telo je ako kvalitný motor. Aký olej doňho dáte, taký výkon vám dá. Čiže od tohto sa musíme odvíjať a naozaj predajca a priekupník sú dve rozdielne veci.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

23.3.2023 o 9:57 hod.

PhDr.

Eduard Kočiš

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video