90. schôdza

2.5.2023 - 25.5.2023
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

11.5.2023 o 17:30 hod.

Karol Kučera

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie s faktickou poznámkou 17:26

Peter Vons
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo. Ja naopak plne rešpektujem Marekove vystúpenie, oceňujem aj to, že nereagoval na jednotlivé vystúpenia, ale že to zhrnul do tohto jedného, jedného svojho bloku, kde vystúpil a vlastne reagoval na všetko, čo si vypočul tuná. Určite mnohé tie veci majú ten taký zdravý základ, hlavne možno čo sa týka toho obsadenia tými učiteľmi. No hold, ak sa to schváli, tak budú si musieť nejakým spôsobom poradiť. Možno tak, ako si poradili aj v tvojom prípade, keď chýbali telocvikári, tak proste učili tam zatiaľ nejakí tí, ktorí sa na to cítili a mali. Možno sa to nedá. Neviem teraz, už v tom chodiť neviem. Hneď na začiatku si povedal také dve zaujímavé veci, že ministerstvo nenamieta na tie tri hodiny, ono pripúšťa, že treba to a bolo by to dobré.
Zároveň si povedal, keby v roku 2020 sa to prijalo a ministerstvo by konalo, tak v 2021 sa to mohlo spustiť. Keby sa to spravilo v 2021, v 2022, ale oni nekonali. Oni nerobili jednoducho nič. A teraz vlastne, keď sa toto spustilo, tak zrazu majú nejaký opačný názor a vyrobili tuná problém, áno, pre školy. Ale len preto, že ministerstvo si neplnilo svoje úlohy. Rezolúcia tu je od roku 2007, jasne povedala, čo máme robiť, čo majú robiť európske krajiny, nesplnili sme. Od 9. marca 2022 platí koncepcia športu na roky ´22 -´26, kde rovnako bola schválená vládou táto koncepcia, opäť ministerstvo nekonalo. Musel konať Kučera, Kašper a ďalší kolegovia, ktorí sa do toho pustili.
Ale klobúk dole, Marek, pred tebou, spravil si to korektne, je to v poriadku, hej. Hlasovať, samozrejme, každý môže, ako chce, ale aj tak verím, že snemovňa podporí tento návrh zákona.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

11.5.2023 o 17:26 hod.

PaedDr.

Peter Vons

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 17:28

Marek Šefčík
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Už nepôjdem potom do záverečného slova, ja iba teraz poďakujem všetkým kolegom, ktorí dali faktické poznámky.
Áno, môžme mať rozdielne názory, ja vám hovorím, čo vnímam z praxe a ja som takisto komunikoval s niekoľkými riaditeľmi a nie sú a priori proti, ale vysvetlil som, že o čom to je, no a vy tu fakt 90 % času presviedčate presvedčených, že treba viac hodín telesnej výchovy, ale však to všetci chceme. Však to všetci chceme, ale nie takýmto spôsobom. A nikto z vás, nikto z vás tu nespomenul disponibilné hodiny. Dovolím si tvrdiť, že niektorí ani nevedia, čo to je. Až po mojej rozprave, až po mojej rozprave, dovtedy ste si hrkútali, že treba telesnú výchovu navýšiť. Ale čo sa týka, že, že z čoho, odkiaľ, z tých disponibilných hodín?
Igor, nezareagoval si na to, že, že, že čo spravia počas toho leta s tým tí riaditelia, aby to zvládli. Čo s tým spravia? Ja sa obávam, že, že bude s tým problém.
Bojím sa toho a rád by som, aj Karolovi som to hovoril, ja by som rád zahlasoval za to, keby tam bola posunutá účinnosť, určite hlasujem za, určite.
Ďakujem vám pekne všetkým za celú rozpravu, ja som si ju pozorne vypočul a hovorím, musel som povedať aj tento iný názor.
Ďakujem za korektnosť.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

11.5.2023 o 17:28 hod.

Mgr.

Marek Šefčík

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

17:30

Karol Kučera
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ja takisto by som sa veľmi pekne chcel poďakovať všetkým, samozrejme, za, za príspevky. K tomu Marekovi ja zareagujem teda už doma, v klube. Ja som si robil poznámky, ale už nebudem naňho reagovať. Si myslím, že si to vieme, my sme si, aj sedíme vedľa seba, tak si to povieme medzi sebou. Ja len k tomu fakt jednu, jednu-dve vety, že len, aby sme nestavali diaľnice s telesnou výchovou, prosím vás pekne, to by som bol veľmi rád a za to si, za tým pozmeňujúcim návrhom naozaj si stojím, tam posúvame účinnosť nie o, na september ´24, ale na september ´25, a tam, kde je to naozaj treba. Tam, kde si myslíme, že by sa to malo zvládnuť, tak by to malo ísť teraz od septembra ´23.
Takže naozaj chcel by som, chcel by som poďakovať teda aj všetkým ostatným, aj odborníkom, docentom, profesorom, ktorí sa zúčastnili napríklad tých konferencií, takisto vám, predkladateľom, ktorí, ktorí, samozrejme, stáli dlhé, dá sa povedať, roky už za touto témou, lebo bez vás, veľakrát ste ma tu vychválili, ale bez vás by určite som to nedal a nepokračoval by som možno v tejto téme ďalej, ale si myslím, že robíme správnu vec a preto naozaj aj všetkých poslancov prosím o podporu, či už opozičných, alebo koaličných.
Ďakujem veľmi pekne.
Skryt prepis

11.5.2023 o 17:30 hod.

Karol Kučera

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

17:30

Milan Kuriak
Skontrolovaný text
Napriek tomu, že mám iný názor na túto tému, určujem hlasovanie na utorok na budúci týždeň (vstup predsedajúceho: "Utorok, 11.00 h."), 11.00 h.
Skryt prepis

11.5.2023 o 17:30 hod.

Milan Kuriak

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

17:33

Lukáš Kyselica
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vďaka, ja budem stručnejší. Asi by som mal začať tým kultovým filmom, že ´nezastavujem, pouze přibrzďujem´, či jak to tam je? Takže budem krátky (povedané so smiechom).
Je to novela zákona o cestnej premávke, riešime tam dva okruhy. Jedno, čo sa týka jazdy kamiónov, vychádzame hlavne v ústrety, teda vychádza sa sčasti v ústrety požiadavkám podnikateľského prostredia pri zákaze vjazdu nákladnej dopravy a druhá oblasť sa týka hlavne majákov.
Celá vec bola po prvom čítaní v medzirezortnom pripomienkovom konaní. Boli tam pripomienky, sadli si gestori z ministerstva vnútra a hlavne potom z ministerstva dopravy, ktorí mali najviac pripomienok k tomu. Zosúladilo sa to, jak sa hovorí, vycepovalo sa to a spravili sme k tomu pozmeňujúci návrh s pánom Svrčekom, a ten vám potom v rozprave prečítam. Plus tam bude ďalší pozmeňovák od pána Čekovského, ktoré sa týka znižovania pokút za parkovanie na polovicu a tiež poprosím o podporu a viac sa vyjadrím v rozprave.
Vďaka.
Skryt prepis

11.5.2023 o 17:33 hod.

Mgr.

Lukáš Kyselica

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

17:34

Marcel Mihalik
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo.
Vážený pán predsedajúci, dovoľte, aby som ako spravodajca predniesol spoločnú správu výborov Národnej rady o prerokovaní návrhu poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Jany Žitňanskej, Lukáša Kyselicu a Dominika Drdula na vydanie zákona, ktorým sa mední a dopĺňa zákon č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, tlač 1506. Výbor pre obranu a bezpečnosť ako gestorský výbor podáva Národnej rade spoločnú správu výborov.
Národná rada uznesením č. 2090 z 21. marca 2023 pridelila návrh poslancov, tlač 1506, na prerokovanie týmto výborom: ústavnoprávnemu výboru, výboru pre obranu a bezpečnosť ako gestorskému výboru. Výbory prerokovali predmetný návrh zákona v stanovenej lehote. Poslanci Národnej rady, ktorí nie sú členmi výborov, ktorým bol návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko k predmetnému návrhu zákona.
Výbory Národnej rady, ktorým bol návrh zákona pridelený, zaujali nasledovné stanoviská:
Ústavnoprávny výbor neprijal uznesenie, keďže návrh uznesenia nezískal súhlas nadpolovičnej väčšiny prítomných poslancov.
Výbor pre obranu a bezpečnosť uznesením č. 241 z 25. apríla 2023 odporučil Národnej rade návrh zákona schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi. Z uznesenia výboru vyplývajú pozmeňujúce a doplňujúce návrhy, ktoré sú uvedené v časti III spoločnej správy.
Gestorský výbor odporúča hlasovať o bodoch 1 a 2 zo spoločnej správy spoločne a tieto schváliť.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov vyjadrených v ich uzneseniach uvedených pod bodom III tejto správy a v stanoviskách poslancov vyjadrených v rozprave k tomuto návrhu zákona odporúča Národnej rade predmetný návrh zákona schváliť v znení schválených pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov uvedených v tejto správe.
Gestorský výbor určil spoločného spravodajcu výborov Marcela Mihalika vystúpiť na schôdzi Národnej rady k uvedenému návrhu zákona v druhom a treťom čítaní, predniesť spoločnú správu výborov a odôvodniť návrh a stanovisko gestorského výboru.
Spoločná správa výborov, tlač 1506a, v druhom čítaní bola schválená uznesením výboru pre obranu a bezpečnosť č. 245 na svojej 106. schôdzi.
Ďakujem pekne, pán predsedujúci, skončil som, otvorte rozpravu.
Skryt prepis

11.5.2023 o 17:34 hod.

PaedDr. Ing

Marcel Mihalik

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 17:38

Lukáš Kyselica
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vďaka.
Takže v krátkosti poviem. Ako všetci viete, tie kamióny majú zákaz jazdiť cez víkendy, posúvame tam niektoré tie časy. Prvý deň pracovného pokoja v sobotu, ak táto nasleduje po pracovnom dni v období od 1. júla do 31. augusta, bolo v zákone v čase od 7.00 do 19.00, posúvame to o 2 hodinky, teda od 9.00 bude ten zákaz v nedeľu a posledný deň pracovného pokoja v čase od 6.00 do 22.00, predtým bolo od pol noci do 22.00. Takže tam meníme tieto časy.
Okrem toho platilo v zákone, že tento zákaz jazdy neplatil pre autobusy, obytné autobusy, vozidlá polície, vojenskej polície, hasičského zboru, ďalej vozidlá, ktoré sa používali na prepravu zdravotníckeho materiálu, liečiv, ďalej v kombinovanej doprave, na nakládky-vykládky lodí, ktoré zásobovali čerpacie stanice, nebezpečné veci, ktoré prepravovali, na použitie prepravy humanitárnej pomoci, atď. atď. Je to priamo v zákone vymenované. Ostatné vozidlá, pokiaľ potrebovali túto prepravu robiť, tak žiadali výnimky a pokiaľ tá jazda presahovala oblasť krajov, tak tieto výnimky udeľovalo Prezídium Policajného zboru. V 99 % to, tieto výnimky dávalo Prezídium Policajného zboru.
Teraz ide o to, že neplatil tam žiadny algoritmus. Vy ste mohli mať, ja neviem, veľkú firmu, ktorá bola zásobovaná dvoma kamiónovými spoločnosťami, a teraz, vždycky jak došiel ten čas, tak žiadali na prezídiu výnimku na 30 vozidiel napríklad, tak tam zadali ŠPZ-ky, potom sa mohlo stať, že trebárs nejaký kamión sa pokazil, potrebovali ho nahradiť iným kamiónom a zas museli konkrétne na tú ŠPZ-ku žiadať.
Nebol v tom žiadny algoritmus, platil sa za to poplatok v správnom konaní. Keby bol taký, aký by chcel byť, alebo nechcel byť nejaký ten pracovník na Prezídiu Policajného zboru, tak jednej firme vydá takúto výnimku, ja neviem, pre 30 kamiónov, druhej firme nevydá. De facto ju zlikviduje z biznisu, napríklad. Proste v tom nebol žiadny algoritmus.
Takže teraz, čo sa týka toho zákazu, tak nebude platiť aj pre ďalšie oblasti, priamo sa to zadefinuje v zákone a tieto výnimky sme zadefinovali priamo v návrhu zákona. Išlo o vozidlá použité na zásobovanie výrobných podnikov s nepretržitou prevádzkou, ak bolo miesto nakládky alebo vykládky na území Slovenskej republiky. Tu nešlo o tranzit, plus sme teraz v pozmeňujúcom návrhu vyhodili, sme tento rozsah zúžili len na vyloženie nákladu, proste aby to neboli nejaké tranzity.
Odvoz komunálneho odpadu, tam sa vždycky dávala generálna výnimka z Prezídia Policajného zboru na zopár mesiacov, tak teraz sa to priamo dáva do zákona.
Čo sa týkalo majákov, došlo tam k nejakým úpravám alebo k nejakým rozšíreniam, ale čo sa týka prenosných majákov alebo výnimiek, tak pôvodný návrh zákona bol troška, troška taký prísnejší, ale vzhľadom na to, že je koniec volebného obdobia, tak, tak sme do toho nešli a v rámci medzirezortného pripomienkového konania sa reflektovalo na pripomienky aj ministerstva dopravy a vrátilo sa to na starý, pôvodný status quo. To tak v krátkosti. Tak prečítam vám teraz, teda pardon, odôvodním vám najprv pozmeňujúci a doplňujúci návrh.
Prvý bod sa týkal železničných dráh, nahrádzame to železničnou infraštruktúrou. Ide o vlastne o legislatívnu úpravu z dôvodu vhodnejšieho vymedzenia okruhu vozidiel využívaných na údržbu, opravu a výstavbu železničnej infraštruktúry.
Ďalej vypúšťame to slovo nakládky, to už som odôvodnil prečo.
Ďalej sa navrhuje vypustiť výnimka zo zákazu jázd pre vozidlá používané na poštové služby, keďže pri všeobecnej definícii poštových služieb by mohlo dôjsť k takému nárastu jázd nákladných vozidiel kuriérskych spoločností, ktorý by mal negatívny vplyv na život obyvateľov obcí, nachádzajúcich sa pri rozsiahlych logistických centrách.
Ďalej sa rozširuje navrhovaná výnimka aj o vozidlá školiacich stredísk, ktoré sú svojou povahou obdobné autoškolám, keďže vykonávajú pre kurzy povinné kury základnej kvalifikácie a pravidelného výcviku.
Spresňujeme znenie navrhovanej výnimky tak, aby jednoznačne pokrývala len dokončenie jazdy do cieľa na území Slovenskej republiky, aby neumožňovala vykonávať tranzit. Tam tie výnimky sme aj dali aj z toho dôvodu, že napríklad vyjde takýto deň, keď je zákaz, ten vodič náhodou skončí, ja neviem, v Komárne, už má zákaz. Odstaví to tam niekde na parkovisku a je trebárs zo Žiliny, tak tam čaká do toho pondelka, kedy sa s tým kamiónom bude môcť pohnúť. No takže tento dojazd tam tiež dávame.
A ďalej ešte v pozmeňujúcom návrhu riešime jedno prechodné ustanovenie. Už sme toto volebné obdobie schvaľovali prechodné ustanovenie ohľadom psychickej spôsobilosti. Tak pôvodne navrhované prechodné ustanovenie sa vzhľadom na navrhované vypustenie čl. 1 bodu 9 stáva bezpredmetné. Pre plynulé a bezproblémové zabezpečenie pravidelných psychologických vyšetrení u množstva vodičov predovšetkým v pôsobnosti ministerstva vnútra sa navrhuje opätovné zavedenie prechodného obdobia, v rámci ktorého budú môcť posudzovať psychickú spôsobilosť na vedenie motorového vozidla u týchto vodičov aj služobní psychológovia bez certifikátu z dopravnej psychológie. Prechodné obdobie slúži na dokončenie absolvovania certifikačnej prípravy v certifikovanej pracovnej činnosti dopravná psychológia. Toto, hovorím, sme už toto volebné obdobie predlžovali, tak teraz to predlžujeme znova.
Takže prečítam vám ten pozmeňujúci a doplňujúci návrh Lukáša Kyselicu a Miloša Svrčeka k návrhu poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Jany Žitňanskej, Lukáša Kyselicu a Dominika Drdula na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, tlač 1506.
1. V čl. I bode 3 sa slová „železničných dráh," nahrádzajú slovami „železničnej infraštruktúry" .
2. V čl. I bode 5 § 39 ods. 3 písm. l) sa vypúšťajú slová "nakládky alebo".
3. V čl. I bode 5 § 39 ods. 3 sa vypúšťa písmeno n).
4. V čl. I bode 5 § 39 ods. 3 písmená o) a p) znejú:
„o) označené výcvikové vozidlá autoškoly8) alebo školiaceho strediska pri vykonávaní výcviku na vedenie vozidla v kurze podľa osobitného predpisu,8a) pri vykonávaní kurzov základnej kvalifikácie8b) alebo kurzov pravidelného výcviku,24aa) za predpokladu, že sa tieto vozidlá nepoužívajú súčasne na komerčnú prepravu tovaru,
p) vozidlá pri návrate na územie Slovenskej republiky do cieľa svojej jazdy." .
Súčasne sa v čl. I bode 5 dopĺňa poznámka pod čiarou k odkazu24aa, ktorá znie:
"24aa) § 9 zákona č. 280/2006 Z. z. v znení zákona č. 386/2019 Z. z.".
5. V čl. I bode 6 sa slová „b) až o)" nahrádzajú slovami „b) až n)".
6. V čl. I bode 8 § 40 ods. 2 písmená o) a p) znejú:
„o) prevádzkovateľa mestskej dráhovej dopravy pri dokumentovaní udalosti v cestnej premávke, ktoré sú na to vybavené a označené,
p) správcu diaľnice alebo cesty pre motorové vozidlá pri zabezpečovaní miesta udalosti v cestnej premávke alebo pri označovaní prekážky v cestnej premávke, ktoré sú na to vybavené a označené.".
7. V čl. I sa vypúšťa bod 9.
Doterajšie body 10 až 16 sa primerane prečíslujú.
8. V čl. I bode 10 sa slová „alebo vozidla vybaveného neschváleným svetelným zariadením," nahrádzajú slovami „alebo vozidla vybaveného svetleným zariadením, ktoré nespĺňa podmienky na prevádzkovanie v cestnej premávke,71a)".
Súčasne sa v čl. I bode 10 dopĺňa poznámka pod čiarou k odkazu 71a, ktorá znie:
71a) § 16 vyhlášky č. 134/2018 Z. z."
9. V čl. I bode 16 § 143l vrátane nadpisu znie:
㤠143l
Prechodné ustanovenie účinné od 1. júla 2023
Psychickú spôsobilosť môže do 31. decembra 2024 posudzovať u vodičov v pôsobnosti ministerstva vnútra aj služobný psychológ alebo psychológ Hasičského a záchranného zboru, ktorý nemá certifikát z dopravnej psychológie, psychológ Zboru väzenskej a justičnej stráže, ktorý nemá certifikát z dopravnej psychológie, a u vodičov v pôsobnosti Slovenskej informačnej služby aj psychológ Slovenskej informačnej služby, ktorý nemá certifikát z dopravnej psychológie.".
Ďakujem, skončil som.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

11.5.2023 o 17:38 hod.

Mgr.

Lukáš Kyselica

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 17:50

Kristián Čekovský
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne.
Súčasťou cestného zákona sú rôzne pokuty, ktorými sa vymáha dodržiavanie predpisov cestnej premávky, to je, samozrejme, pochopiteľné. Na druhej strane ja sám som prekvapený, že súčasťou tohto zákona sú ešte aj pokuty za parkovanie. Myslím, že ich výšku by si pokojne mohli určovať obce a mestá vo svojich vlastných predpisoch, všeobecne záväzných nariadeniach a možno aj podľa toho, o aký región ide. Predsa len iná výška pokuty by bola asi pochopiteľná v hlavnom meste a iná výška pokuty v Poltári alebo v Rimavskej Sobote, alebo v nejakých ďalších okresoch, kde je vysoká nezamestnanosť. Nie je to však tak. Naopak, pokuty sú súčasťou tohto zákona a preto platí ich výška plošne pre celé Slovensko.
Dá sa povedať, že vo všetkých formách trestov, či už v trestnom zákone alebo pokút v cestnom zákone musí platiť nejaká primeranosť. Ale ja si dovolím povedať, že pokuty za parkovanie sú na Slovensku neprimerane vysoké. Kým napríklad v Prahe zaplatíte za nesprávne odstavenie svojho auta približne 20 eur, vo Viedni 36 eur, v Nemecku od 20 do 40 eur, tak teraz pozor, v Bratislave je to neuveriteľných 78 eur. Žijeme v krajine, kde platia určité pravidlá, ktoré sa majú dodržiavať, a preto určite nebudem spochybňovať princíp sankcií za ich porušovanie a už vôbec sa nebudem zastávať tých, ktorí pravidlá porušujú zámerne. Ale asi uznáte, že hocikomu sa môže stať aj neúmyselne, že to jednoducho niekde zle odparkuje, nevšimne si či už zvislú dopravnú značku, alebo nejaké vyblednuté vyjazdené značenie na ceste, alebo nevie, že parkuje v spoplatnenej zóne a dostane pokutu, čo sa mimochodom určite alebo teda stalo množstvu ľudí práve napríklad v Bratislave, kde sa v ostatných mesiacoch zavádza parkovacia politika.
Tu mám pokutu a teda nechcem tým veľmi mávať, lebo nemáme mať nejaké pomôcky, ale teda aby ste vedeli, že tu mám pokutu z Viedne za zle zaparkované auto v centre hlavného mesta Rakúska. Nechtiac som tam zle zastavil, dostal som pokutu 36 eur. Zaparkujte zle v Bratislave alebo kdekoľvek inde na Slovensku, 78 eur. Ja sa pýtam, či sme my normálni, alebo či sme naozaj tak bohatý národ. Asi nemusím hovoriť, že na toto musí priemerne zarábajúci človek byť aj dva, tri dni v práci. A to sa ani nebudem púšťať do porovnávania platov alebo životnej úrovne. Asi sa zhodneme, že platy v Rakúsku či Nemecku sú neporovnateľne vyššie, ako u nás.
Aby som bol spravodlivý, faktom je, že ak na Slovensku zaplatíte pokutu do 14 dní, tak stačí uhradiť 2/3 z tejto sumy, takže nie 78, ale 52 eur. Napriek tomu si nemyslím, že hociktorá rodina má na účte len tak voľných 50 eur, aby to mohli povedzme z hodiny na hodinu čím skôr zaplatiť, aby teda potom im nehrozila vyššia sankcia. Je očividné, že Slováci platia jednu z najvyšších pokút za parkovanie široko-ďaleko. Rozhodol som sa preto ich primerane znížiť, a to o 50 %. Zo 78 eur na 39 eur s tým, že uhradenie do 14 dní znamená pokutu 26 eur. Myslím si, že toto je primeraná suma za parkovanie.
Čo sa týka výpadkov v rozpočtoch samospráv. Tak napríklad Bratislavská samospráva tvrdí na svojom oficiálnom webe, že parkovacia politika nemá byť spôsob, ako získať viac peňazí do rozpočtu, pretože je to nástroj na reguláciu dopravy, zvýšenie kvality života a udržateľnom rozvoji.
Okrem toho samosprávy už dva roky nemusia na udeľovanie pokút používať známe papuče a potom znova sa vracať na to miesto a čakať na vodiča a vybavovať to dlho na jednom mieste. Od zavedenia objektívnej zodpovednosti sypú tieto pokuty ako na bežiacom páse. Naozaj, ak máte nejakú ulicu a stojí tam tridsať áut, ktoré tam nemajú čo robiť, tak naozaj tí, tí, tie parkovacie alebo tie autá, ktoré to kontrolujú, tí ľudia to môžu naozaj že takto sypať a tí ľudia dostávajú pokuty do schránok. A v tomto kontexte si myslím, že je naozaj neprimerané, aby, aby si niekto, aby si možno stovky alebo tisícky ľudí denne nachádzali v schránkach pokuty vo výške 78 eur.
Takže prejdem aj k tomu pozmeňujúcemu návrhu. Treba teda povedať, že naozaj systém výberu pokút sa zavedením objektívnej zodpovednosti zlepšil, zvýšil. Ale verím, že aj takýmto spôsobom zavedieme určitú spravodlivosť, ktorú v tejto chvíli, myslím si, že ľudia skôr pociťujú ako nespravodlivosť.
Prečítam teda pozmeňujúci návrh, ktorý je veľmi jednoduchý.
Pozmeňujúci návrh poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Kristiána Čekovského k návrhu poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Jany Žitňanskej, Lukáša Kyselicu a Dominika Drdula na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, tlač 1506.
1. V čl. I sa za bod 12 vkladá nový bod 13, ktorý znie:
„V § 139a ods. 7 písm. b) sa slová „78 eur" nahrádzajú slovami „39 eur". Ostatné body sa primerane prečíslujú.
Odôvodnenie: Aktuálna výška pokuty za porušenie povinnosti definovanej v § 6a písm. e) zákona č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke je neprimeraná s ohľadom na reálnu závažnosť porušenia povinnosti držiteľa vozidla a z tohto dôvodu sa navrhuje jej primerané zníženie o polovicu pôvodne platnej výšky pokuty.
To je všetko z mojej strany. Vopred vďaka za podporu pozmeňujúceho návrhu, ktorým si myslím, že teda pomôže ľuďom zvládať nielen tieto povedzme náročné časy, ale aj myslím, že toto je aj z dlhodobého hľadiska dôležité, aby tie sankcie a tresty a pokuty boli primerané, tak ako som povedal vo svojom vystúpení.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

11.5.2023 o 17:50 hod.

Mgr.

Kristián Čekovský

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

17:57

Mária Šofranko
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne.
Vážený pán podpredseda, milé kolegyne, kolegovia, predpokladaný návrh zákona upravuje niektoré vzťahy súvisiace s implementáciou projektov Európske hlavné mesto kultúry Trenčín 2026. Medzi iným upravuje aj financovanie tohto projektu zo štátneho rozpočtu a rozpočtu samosprávou, a to formou príspevku, ktorý prostredníctvom vykonávateľa môže byť poskytnutý jednotlivým organizáciám, ktoré budú realizovať aktivity v rámci projektu.
Návrh zákona prešiel výborom pre financie a rozpočet, ústavnoprávnym výborom a výborom pre kultúru a médiá. Na základe pripomienok bol návrh zákona pozmeňujúcim návrhom upravený tak, že bolo explicitne doplnené ustanovenie o tom, že kontrolu hospodárenia s príspevkom vykonávajú všetky na to príslušné orgány podľa osobitných predpisov, napríklad Najvyšší kontrolný úrad a orgány podľa zákona č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a vládnom audite v platnom znení. Ďalej bolo upresnené, že priami realizátori aktivít budú pri používaní príspevku postupovať podľa zákona o verejnom obstarávaní. Dochádza k vypusteniu prechodného ustanovenia, nakoľko k dnešnému dňu neboli z Ministerstva kultúry Slovenskej republiky poskytnuté žiadne finančné prostriedky. Okrem toho boli vykonané niektoré legislatívno-technické úpravy.
Ďakujem.
Skryt prepis

11.5.2023 o 17:57 hod.

PaedDr.

Mária Šofranko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

17:59

Michal Luciak
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Pán predsedajúci, ďakujem veľmi pekne. Dovoľte mi, prosím, ako navrhnutému spravodajcovi výboru predniesť spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní návrhu poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Márie Šofranko, Milana Potockého a Moniky Kozelovej na vydanie zákona o Európskom hlavnom meste kultúry a o zmene zákona č. 299/2020 Z. z. o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Ministerstva kultúry Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov, tlač 1510a, v druhom čítaní.
Výbor pre kultúru a médiá ako gestorský výbor podáva Národnej rade spoločnú správu výborov. Národná rada uznesením č. 1572 z 27. februára 2023 rozhodla o tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní a pridelila ho na prerokovanie týmto výborom: ústavnoprávnemu, výboru pre financie a rozpočet a výboru pre kultúru a médiá. Poslanci Národnej rady, ktorí nie sú členmi výborov, ktorým bol návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko.
Výbory, ktoré predmetný návrh zákona prerokovali, prijali osem pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov. Gestorský výbor na základe stanovísk výborov vyjadrených v ich uzneseniach a v stanoviskách poslancov odporúča Národnej rade uvedený návrh zákona schváliť. O pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhoch tejto spoločnej správy gestorský výbor odporúča hlasovať spoločne o bodoch 1 až 8 s odporúčaním schváliť.
Spoločná správa výborov Národnej rady bola schválená uznesením č. 216 z 2. mája 2023. Gestorský výbor ma určil za spoločného spravodajcu výborov a poveril ma, aby som na schôdzi Národnej rady informoval o výsledku rokovania výborov.
Pán predsedajúci, a ďakujem, skončil som. Otvorte, prosím, rozpravu, do ktorej sa hlásim ako prvý s jednou legislatívno-technickou informáciou o spoločnej správe.
Ďakujem veľmi pekne.
Skryt prepis

11.5.2023 o 17:59 hod.

Mgr.

Michal Luciak

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video