94. schôdza
Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge
Vystúpenie s faktickou poznámkou
13.6.2023 o 18:01 hod.
PhDr. CSc.
Ján Oravec
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne.
Karol, ty si veľmi správne povedal, že ten čas, ktorý sme mali k dispozícii, aby sme si pozreli návrh programového vyhlásenia vlády, nebol dlhý, napriek tomu sme dali hlavy dokopy a vyprodukovali sme podľa mňa veľmi slušné stanovisko, ktoré si ty predniesol, a komplexné stanovisko, kde na jednej strane boli veci, ktoré sme vyzdvihli, na druhej strane veci, kde sme adresovali kritiku, respektíve hovorili o tom, že sa to dá urobiť lepšie. Je to logické, lebo programové vyhlásenie vlády je literárny útvar, za ktorý jeho autori nikdy nezískajú Nobelovu cenu za literatúru, to je všetkým hádam jasné. Ja viem, o čom hovorím, lebo tiež som v roku 2020 časť programového vyhlásenia vtedajšej vlády písal, takže viem, že je veľmi ťažké napísať text, ktorý by vyhovoval všetkým, alebo teda je to takmer nemožné.
Pokiaľ ide o to, čo hovoril Karol, týkajúce sa ekonomiky, tam by som rád dodal to, že tiež vidím v tom programovom vyhlásení vlády niečo, čo by som vyzdvihol, a to sa nachádza hlavne v úvodnej časti, a to je dôraz na modernizáciu, potrebu modernizácie krajiny, na to, že potrebujeme dôraz klásť na budúcnosť, konkurencieschopnosť a úspech Slovenska.
Tam, kde by som bol kritickejší, že už potom v tom texte neviem nájsť tie konkrétne opatrenia, ako tú konkurencieschopnosť zvýšiť. Hovorí sa tam o inováciách, prechode na zelenú ekonomiku, lákaní talentov. Áno, to sú všetko dôležité parametre, ale chýba mi tam taký výraznejší ťah na bránu, pokiaľ ide o stimuláciu ekonomiky na strane ponuky, supply-side, to je to, čo, pán Ódor, určite mi rozumiete, čo mám na mysli, takže verím, že v nejakých ďalších detailnejších diskusiách vyplávajú na povrch aj takéto opatrenia. Napriek tomu teda ten text podporím.
Rozpracované
Vystúpenia
17:21
Vystúpenie s faktickou poznámkou 17:21
Monika KozelováA druhá tá kategória, ktoré, ktorá mi tam chýba, to pôjdem s pozmeňovacím návrhom a ja som to už hovorila aj pani ministerke, to sú starí rodičia, ktorí sa starajú, ktorí majú v náhradnej starostlivosti svoje vlastné vnúčatá, pretože oni jediní boli vynechaní z toho, aby dostávali peniaze navyše. Práve tí... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Vystúpenie s faktickou poznámkou
13.6.2023 o 17:21 hod.
Mgr.
Monika Kozelová
Videokanál poslanca
No, pani ministerka, ja ti nezávidím teda, všetko toto je pravda, čo som, čo sme práve počuli. Mne tam ale chýba ešte niekoľko, niekoľko takých drobných vecí. Tak iba, iba na ne upozorňujem. To nehovorím preto, že, že by som vás nejak kritizovala teda. Ale pravda je, že dlhodobo riešim matky s deťmi na ulici. A tie príbehy sú rôzne, prečo sa tam tie matky s deťmi dostávajú, ale jedna kategória obzvlášť, obzvlášť vytŕča z toho všetkého, z tých príbehov, a to sú vdovy a siroty, ktoré nedostávajú vdovské a sirotské. Ja som sa snažila na to upozorniť už aj, už aj predtým, ale nejak bez, bez, bez možnosti to nejakým spôsobom napraviť. Takže by som vás zdvorilo prosila, aby ste sa pozreli na vdovy a siroty, ale aj na vdovcov so sirotami, ktoré ostali na ulici. A ostali na ulici práve preto, že nedostávajú vdovské a sirotské. Tie, tie momenty sú rôzne, napríklad keď v prvom, v prvom roku mladý zámočník, alebo proste akýkoľvek človek, ktorý nemusí v prvom roku platiť sociálne dávky, zahynie nejakým spôsobom, tak jeho, jeho žena a jeho deti jednoducho nedostávajú vdovské a sirotské. Takto to je nastavené. Bolo by fajn, keby ste sa na to pozreli. Čiže to je jedna tá kategória.
A druhá tá kategória, ktoré, ktorá mi tam chýba, to pôjdem s pozmeňovacím návrhom a ja som to už hovorila aj pani ministerke, to sú starí rodičia, ktorí sa starajú, ktorí majú v náhradnej starostlivosti svoje vlastné vnúčatá, pretože oni jediní boli vynechaní z toho, aby dostávali peniaze navyše. Práve tí... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Rozpracované
17:23
Vystúpenie s faktickou poznámkou 17:23
Jana ŽitňanskáVeľmi sa teším, že na tejto pôde sa konečne s takou razantnosťou hovorí o tých zraniteľných skupinách. Je mi možno trošku ľúto, že za tie tri roky tá razantnosť až taká nebola a že mnohé veci nebyť toho, že tu v parlamente sa zmobilizujeme, tak sa nepresadia.
Teším sa z toho, že sa dorovnajú neverejní poskytovatelia sociálnych služieb. Naozaj, je to vec, ktorá bola potrebná, o ktorej sme hovorili ešte predtým,...
Veľmi sa teším, že na tejto pôde sa konečne s takou razantnosťou hovorí o tých zraniteľných skupinách. Je mi možno trošku ľúto, že za tie tri roky tá razantnosť až taká nebola a že mnohé veci nebyť toho, že tu v parlamente sa zmobilizujeme, tak sa nepresadia.
Teším sa z toho, že sa dorovnajú neverejní poskytovatelia sociálnych služieb. Naozaj, je to vec, ktorá bola potrebná, o ktorej sme hovorili ešte predtým, než skončila predchádzajúca vláda. Som rada, že sa to napĺňa.
Rovnako budem vďačná za to, keď sa dofinancujú akreditované CDR-ká, to znamená tie detské domovy, tam je to 4,7 milióna eur. Už som pánovi ministrovi financií o tom hovorila, tiež sme to pripravovali, malo to už byť podpísané, ale, žiaľ, nestihlo sa. Takže to sú veci, ktoré dúfam, že teda sa naplnia.
Rovnako sa budem tešiť, keď sa dostane podpory aj moja novela zákona, ktorá hovorí o tom, že navýšime finančné prostriedky akreditovaným CDR-kám, ktoré majú deti s ťažkým zdravotným znevýhodnením, ktoré vyžadujú ošetrovateľskú starostlivosť. Ten návrh je teraz, bude v druhom čítaní. Ten dopad na štátny rozpočet je 200-tisíc eur. Nemyslím si, že je to niečo, čo rozvráti naše verejné financie, ale tiež by som bola rada, kebyže vláda tento návrh aspoň takto verbálne podporí.
Pokiaľ ide o profesionálnych náhradných rodičov, tam sa nám podaril naozaj, myslím si, že dobrý zákon, do ktorého opäť mne sa podarilo presadiť valorizáciu týchto miezd, takže sa teším, že príde nariadenie vlády, ktoré zvýši platy týmto ľuďom, pretože tá profesia je naozaj veľmi-veľmi potrebná. A samozrejme, ja vládu podporím a budem sa tešiť na každú jednu takúto iniciatívu. A ja, verte mi, že s rovnakou razantnosťou ju budem podporovať.
Ďakujem.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
13.6.2023 o 17:23 hod.
Mgr.
Jana Žitňanská
Videokanál poslanca
Ďakujem veľmi pekne.
Veľmi sa teším, že na tejto pôde sa konečne s takou razantnosťou hovorí o tých zraniteľných skupinách. Je mi možno trošku ľúto, že za tie tri roky tá razantnosť až taká nebola a že mnohé veci nebyť toho, že tu v parlamente sa zmobilizujeme, tak sa nepresadia.
Teším sa z toho, že sa dorovnajú neverejní poskytovatelia sociálnych služieb. Naozaj, je to vec, ktorá bola potrebná, o ktorej sme hovorili ešte predtým, než skončila predchádzajúca vláda. Som rada, že sa to napĺňa.
Rovnako budem vďačná za to, keď sa dofinancujú akreditované CDR-ká, to znamená tie detské domovy, tam je to 4,7 milióna eur. Už som pánovi ministrovi financií o tom hovorila, tiež sme to pripravovali, malo to už byť podpísané, ale, žiaľ, nestihlo sa. Takže to sú veci, ktoré dúfam, že teda sa naplnia.
Rovnako sa budem tešiť, keď sa dostane podpory aj moja novela zákona, ktorá hovorí o tom, že navýšime finančné prostriedky akreditovaným CDR-kám, ktoré majú deti s ťažkým zdravotným znevýhodnením, ktoré vyžadujú ošetrovateľskú starostlivosť. Ten návrh je teraz, bude v druhom čítaní. Ten dopad na štátny rozpočet je 200-tisíc eur. Nemyslím si, že je to niečo, čo rozvráti naše verejné financie, ale tiež by som bola rada, kebyže vláda tento návrh aspoň takto verbálne podporí.
Pokiaľ ide o profesionálnych náhradných rodičov, tam sa nám podaril naozaj, myslím si, že dobrý zákon, do ktorého opäť mne sa podarilo presadiť valorizáciu týchto miezd, takže sa teším, že príde nariadenie vlády, ktoré zvýši platy týmto ľuďom, pretože tá profesia je naozaj veľmi-veľmi potrebná. A samozrejme, ja vládu podporím a budem sa tešiť na každú jednu takúto iniciatívu. A ja, verte mi, že s rovnakou razantnosťou ju budem podporovať.
Ďakujem.
Rozpracované
17:24
Vystúpenie s faktickou poznámkou 17:24
Jana VaľováNo, najčastejšie slovo, ktoré, ktoré si spomenula, pani ministerka, bolo riziká, riziká, riziká, riziká. Ja mám už taký strach, že celé ministerstvo práce je jedno veľké riziko pre občanov, pretože rozprávate teraz tak vehementne, teda rozprávaš ako kolegyňa, keď si tu bola, takisto si vehementne rozprávala, ale tri roky si dostala do rúk moc a bola si štátna tajomníčka a myslím si, že teraz možno nejaké kroky sa...
No, najčastejšie slovo, ktoré, ktoré si spomenula, pani ministerka, bolo riziká, riziká, riziká, riziká. Ja mám už taký strach, že celé ministerstvo práce je jedno veľké riziko pre občanov, pretože rozprávate teraz tak vehementne, teda rozprávaš ako kolegyňa, keď si tu bola, takisto si vehementne rozprávala, ale tri roky si dostala do rúk moc a bola si štátna tajomníčka a myslím si, že teraz možno nejaké kroky sa napĺňajú, ale je to taká kvapka v mori. Trošku som prekvapená, že vláda rieši také detaily, že ak dá na príspevok ľuďom, teda na činnosť v obciach a mestách na aktivačné práce, že sa budú opierať o lopatu, myslím si, že to neprislúcha, aby to, či sa robotník opiera o lopatu alebo motyku, malo zaujímať ministerstvo, od toho sú mestá, obce a všetci, ale je to veľmi potrebná vec, aby bola aktivačná činnosť.
A jednu vec chcem povedať, no, na konci, keby som tu neprišla, tak ani nezačneš rozprávať, čo som sa ťa pýtala, ale páči sa mi tvoja pravdovravnosť, výborne, o Sorosových peniazoch. Teším sa, že si to priznala, že sú to Sorosove peniaze, konečne (rečníčka zatlieskala), ste nám to vyčítali, toho Sorosa, sto rokov. Ďakujem, pani ministerka, že si to priznala, že tu sú peniaze pre Sorosa a pre jeho nadácie, ale prosím ťa, vysvetli ľuďom, čo za to budú mať naši občania, aké cieľové skupiny budú sa mať lepšie, či to budú opatrovateľky, seniori, alebo kde pôjde 21 miliónov, lebo naozaj na východnom Slovensku si ľudia odpľúvajú, pretože majú minimálne finančné prostriedky, seniori majú nízke dôchodky a tak ďalej a vy dávate 21 miliónov Sorosovi, Nadácii otvorenej spoločnosti, ktorá neviem, čo bude robiť. A nehnevaj sa, päť sekúnd pred koncom povieš, že Vaľová sa ma pýtala, tak poviem, čo s tým Sorosom. Na začiatku si to mala povedať, aby ľudia vedeli, kde je 21 miliónov.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
13.6.2023 o 17:24 hod.
PhDr.
Jana Vaľová
Videokanál poslanca
Ďakujem veľmi pekne.
No, najčastejšie slovo, ktoré, ktoré si spomenula, pani ministerka, bolo riziká, riziká, riziká, riziká. Ja mám už taký strach, že celé ministerstvo práce je jedno veľké riziko pre občanov, pretože rozprávate teraz tak vehementne, teda rozprávaš ako kolegyňa, keď si tu bola, takisto si vehementne rozprávala, ale tri roky si dostala do rúk moc a bola si štátna tajomníčka a myslím si, že teraz možno nejaké kroky sa napĺňajú, ale je to taká kvapka v mori. Trošku som prekvapená, že vláda rieši také detaily, že ak dá na príspevok ľuďom, teda na činnosť v obciach a mestách na aktivačné práce, že sa budú opierať o lopatu, myslím si, že to neprislúcha, aby to, či sa robotník opiera o lopatu alebo motyku, malo zaujímať ministerstvo, od toho sú mestá, obce a všetci, ale je to veľmi potrebná vec, aby bola aktivačná činnosť.
A jednu vec chcem povedať, no, na konci, keby som tu neprišla, tak ani nezačneš rozprávať, čo som sa ťa pýtala, ale páči sa mi tvoja pravdovravnosť, výborne, o Sorosových peniazoch. Teším sa, že si to priznala, že sú to Sorosove peniaze, konečne (rečníčka zatlieskala), ste nám to vyčítali, toho Sorosa, sto rokov. Ďakujem, pani ministerka, že si to priznala, že tu sú peniaze pre Sorosa a pre jeho nadácie, ale prosím ťa, vysvetli ľuďom, čo za to budú mať naši občania, aké cieľové skupiny budú sa mať lepšie, či to budú opatrovateľky, seniori, alebo kde pôjde 21 miliónov, lebo naozaj na východnom Slovensku si ľudia odpľúvajú, pretože majú minimálne finančné prostriedky, seniori majú nízke dôchodky a tak ďalej a vy dávate 21 miliónov Sorosovi, Nadácii otvorenej spoločnosti, ktorá neviem, čo bude robiť. A nehnevaj sa, päť sekúnd pred koncom povieš, že Vaľová sa ma pýtala, tak poviem, čo s tým Sorosom. Na začiatku si to mala povedať, aby ľudia vedeli, kde je 21 miliónov.
Rozpracované
17:27
Vystúpenie s faktickou poznámkou 17:27
Eduard KočišPani ministerka, povedali ste vo svojej rozprave veľmi veľa, my čo sa venujeme sociálnym službám viac ako dve desaťročia, asi vieme, o čom rozprávame, že je to problematika veľká, zdĺhavá, ťažkopádna a štátmi a štátnymi orgánmi a vládami od roku ´93 neriešená a odsúvaná vždy na vedľajšiu koľaj a za najbližší roh. Čiže skúsim sa v krátkosti venovať niektorým veciam, ktoré ste spomenuli.
Pani ministerka, povedali ste vo svojej rozprave veľmi veľa, my čo sa venujeme sociálnym službám viac ako dve desaťročia, asi vieme, o čom rozprávame, že je to problematika veľká, zdĺhavá, ťažkopádna a štátmi a štátnymi orgánmi a vládami od roku ´93 neriešená a odsúvaná vždy na vedľajšiu koľaj a za najbližší roh. Čiže skúsim sa v krátkosti venovať niektorým veciam, ktoré ste spomenuli.
Pohotovosť SPO-čiek a príplatok za päť euro. To by som absolútne neriešil, v prvom rade musíme navýšiť počet zamestnancov na SPO-čkách, nie príplatky za päť euro, na ktoré oni sa budú vyhovárať. 95 % pracovníkov SPO-čiek nevykonáva svoju činnosť ani zodpovedne, ani korektne, ani profesionálne, môžem potvrdiť z vlastnej skúsenosti a zo skúsenostiach desiatok rodičov, ktorých sa to dotklo.
Chránené dielne a sociálne podniky. My dvaja určite vieme, aký je rozdiel medzi chráneným podnikom, teda chránenou dielňou a sociálnym podnikom. To, že sociálne podniky už nebudú financované z európskych peňazí, teda pardon, chránené dielne z európskych peňazí, ale zo štátneho rozpočtu, to je čistý blud. Jednoducho veď takto sme vedeli naozaj tých ŤZP-čkarov poriešiť nie na dni, na týždne, na mesiace, jednoducho na roky. Toto hlavne musíme riešiť, toto je alfa-omega, pretože ŤZP pracovník, to nie je človek, ktorý je, ako mnohí rozprávajú, že je to kripeľ, ale ten človek naozaj vie pracovať, chce pracovať, ale nemá vytvorené podmienky. A k tomu naozaj sociálny alebo prosociálny štát musí pristupovať. Jednoducho, toto je jednoducho niečo nemysliteľné, aby sme takéto veci odsúvali preč stále a stále dookola.
Zamestnanci, ktorí sú, sú a vykonávajú činnosť na úradoch práce, je jednoducho prezamestnanosť. Vždy to tak bolo, vždy to tak bude, jednoducho títo pracovníci, ak budú prerozdelení po oddeleniach tam, kde sú naozaj potrební, tak jednoducho toto bude alfou a omegou lepšieho vykonávania práce, pretože neexistuje, aby človek, ktorý sociálnej práci sa venuje, robil takéto školácke chyby, čiže...
Ale ďakujem pekne za vaše vystúpenie.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
13.6.2023 o 17:27 hod.
PhDr.
Eduard Kočiš
Videokanál poslanca
Veľmi pekne ďakujem za slovo, pán predsedajúci.
Pani ministerka, povedali ste vo svojej rozprave veľmi veľa, my čo sa venujeme sociálnym službám viac ako dve desaťročia, asi vieme, o čom rozprávame, že je to problematika veľká, zdĺhavá, ťažkopádna a štátmi a štátnymi orgánmi a vládami od roku ´93 neriešená a odsúvaná vždy na vedľajšiu koľaj a za najbližší roh. Čiže skúsim sa v krátkosti venovať niektorým veciam, ktoré ste spomenuli.
Pohotovosť SPO-čiek a príplatok za päť euro. To by som absolútne neriešil, v prvom rade musíme navýšiť počet zamestnancov na SPO-čkách, nie príplatky za päť euro, na ktoré oni sa budú vyhovárať. 95 % pracovníkov SPO-čiek nevykonáva svoju činnosť ani zodpovedne, ani korektne, ani profesionálne, môžem potvrdiť z vlastnej skúsenosti a zo skúsenostiach desiatok rodičov, ktorých sa to dotklo.
Chránené dielne a sociálne podniky. My dvaja určite vieme, aký je rozdiel medzi chráneným podnikom, teda chránenou dielňou a sociálnym podnikom. To, že sociálne podniky už nebudú financované z európskych peňazí, teda pardon, chránené dielne z európskych peňazí, ale zo štátneho rozpočtu, to je čistý blud. Jednoducho veď takto sme vedeli naozaj tých ŤZP-čkarov poriešiť nie na dni, na týždne, na mesiace, jednoducho na roky. Toto hlavne musíme riešiť, toto je alfa-omega, pretože ŤZP pracovník, to nie je človek, ktorý je, ako mnohí rozprávajú, že je to kripeľ, ale ten človek naozaj vie pracovať, chce pracovať, ale nemá vytvorené podmienky. A k tomu naozaj sociálny alebo prosociálny štát musí pristupovať. Jednoducho, toto je jednoducho niečo nemysliteľné, aby sme takéto veci odsúvali preč stále a stále dookola.
Zamestnanci, ktorí sú, sú a vykonávajú činnosť na úradoch práce, je jednoducho prezamestnanosť. Vždy to tak bolo, vždy to tak bude, jednoducho títo pracovníci, ak budú prerozdelení po oddeleniach tam, kde sú naozaj potrební, tak jednoducho toto bude alfou a omegou lepšieho vykonávania práce, pretože neexistuje, aby človek, ktorý sociálnej práci sa venuje, robil takéto školácke chyby, čiže...
Ale ďakujem pekne za vaše vystúpenie.
Rozpracované
17:29
Vystúpenie s faktickou poznámkou 17:29
Slavěna VorobelováZ vašej strany zaznela len, predpokladám, malá časť problémov, ktoré v rezorte práce sú. Ja sa chcem vôbec opýtať, že či je reálne, že niečo zmeníte, keďže je jún, júl, august, september parlament podľa harmonogramu nezasadá, takže nerozumiem vôbec, o čom celé to programové vyhlásenie je, keďže predpokladám, je potrebná na riešenie mnohých problémov, ktoré uvádzate v tom programovom vyhlásení, aj zmena...
Z vašej strany zaznela len, predpokladám, malá časť problémov, ktoré v rezorte práce sú. Ja sa chcem vôbec opýtať, že či je reálne, že niečo zmeníte, keďže je jún, júl, august, september parlament podľa harmonogramu nezasadá, takže nerozumiem vôbec, o čom celé to programové vyhlásenie je, keďže predpokladám, je potrebná na riešenie mnohých problémov, ktoré uvádzate v tom programovom vyhlásení, aj zmena legislatívy. Takže myslíte si, že stihnete niečo zmeniť aj reálne?
Ďakujem.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
13.6.2023 o 17:29 hod.
Ing.
Slavěna Vorobelová
Videokanál poslanca
Ďakujem veľmi pekne za slovo.
Z vašej strany zaznela len, predpokladám, malá časť problémov, ktoré v rezorte práce sú. Ja sa chcem vôbec opýtať, že či je reálne, že niečo zmeníte, keďže je jún, júl, august, september parlament podľa harmonogramu nezasadá, takže nerozumiem vôbec, o čom celé to programové vyhlásenie je, keďže predpokladám, je potrebná na riešenie mnohých problémov, ktoré uvádzate v tom programovom vyhlásení, aj zmena legislatívy. Takže myslíte si, že stihnete niečo zmeniť aj reálne?
Ďakujem.
Rozpracované
17:29
Vystúpenie s faktickou poznámkou 17:29
Miloš SvrčekĎakujem pekne aj za vystúpenie, pani ministerka, no určite sa zhodneme, ide o veľký rezort, v ktorom je potrebné doručovať pomoc ľuďom hneď, ako ju potrebujú. A mimoriadne dôležité, možno aj na doplnenie toho, čo si hovorila, je možno rýchle čerpanie eurofondov na to, aby tie eurofondy boli zamerané aj na zraniteľné skupiny a podporu zamestnávania uchádzačov o zamestnanie, o prácu, pretože vieme,...
Ďakujem pekne aj za vystúpenie, pani ministerka, no určite sa zhodneme, ide o veľký rezort, v ktorom je potrebné doručovať pomoc ľuďom hneď, ako ju potrebujú. A mimoriadne dôležité, možno aj na doplnenie toho, čo si hovorila, je možno rýchle čerpanie eurofondov na to, aby tie eurofondy boli zamerané aj na zraniteľné skupiny a podporu zamestnávania uchádzačov o zamestnanie, o prácu, pretože vieme, že máme regióny, ktoré sú zaostalé, ktoré bojujú s veľkou nezamestnanosťou a netreba na to zabúdať.
Je dobré, že na rezorte je človek s tvojimi skúsenosťami, je dobré, že od deväťdesiateho, keď bolo vytvorené, alebo deväťdesiateho prvého, ministerstvo práce, je tam človek, ktorý tiež pracoval v oblasti sociálnych služieb a poskytovania sociálnych služieb, sociálnoprávnej ochrany detí, pretože je to veľmi mimoriadna téma. Ja som sa tu aj spoločne s niektorými kolegami venoval tejto oblasti a mám aj spätnú väzbu od jednotlivých dotknutých skupín obyvateľstva, ktoré sa venujú tejto oblasti, že je to téma, ktorá je veľmi citlivá a je potrebné veľmi veľa vecí riešiť práve v tejto oblasti, čiže je dobré, že momentálne si tam a vieš možno pre budúceho ministra pripraviť nejakú dobrú pôdu na to, aby sa otvorili tieto témy.
Ale určite by som sa ešte v krátkosti chcel venovať aj tej otázke zákona o pomoci v hmotnej núdzi, ktorý si otvorila, lebo sme to predkladali my spoločne s kolegami z hnutia SME RODINA. Prekladali sme to z dôvodu úpravy nastavenia výšky príspevku na bývanie, ako aj potreby skoršej valorizácie súm pomoci v hmotnej núdzi. Ja možno, taká požiadavka aj na teba, pani ministerka, že keď si spomínala tú otázku financovania, možno aj pred rozpravou alebo v rámci rozpravy by bolo dobré ešte sa stretnúť spoločne a možno prediskutovať túto otázku, lebo mne osobne mimoriadne záleží na tomto zákone a mož... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Vystúpenie s faktickou poznámkou
13.6.2023 o 17:29 hod.
JUDr. Mgr. PhD., LL.M.
Miloš Svrček
Videokanál poslanca
Ďakujem vám za slovo, pán podpredseda.
Ďakujem pekne aj za vystúpenie, pani ministerka, no určite sa zhodneme, ide o veľký rezort, v ktorom je potrebné doručovať pomoc ľuďom hneď, ako ju potrebujú. A mimoriadne dôležité, možno aj na doplnenie toho, čo si hovorila, je možno rýchle čerpanie eurofondov na to, aby tie eurofondy boli zamerané aj na zraniteľné skupiny a podporu zamestnávania uchádzačov o zamestnanie, o prácu, pretože vieme, že máme regióny, ktoré sú zaostalé, ktoré bojujú s veľkou nezamestnanosťou a netreba na to zabúdať.
Je dobré, že na rezorte je človek s tvojimi skúsenosťami, je dobré, že od deväťdesiateho, keď bolo vytvorené, alebo deväťdesiateho prvého, ministerstvo práce, je tam človek, ktorý tiež pracoval v oblasti sociálnych služieb a poskytovania sociálnych služieb, sociálnoprávnej ochrany detí, pretože je to veľmi mimoriadna téma. Ja som sa tu aj spoločne s niektorými kolegami venoval tejto oblasti a mám aj spätnú väzbu od jednotlivých dotknutých skupín obyvateľstva, ktoré sa venujú tejto oblasti, že je to téma, ktorá je veľmi citlivá a je potrebné veľmi veľa vecí riešiť práve v tejto oblasti, čiže je dobré, že momentálne si tam a vieš možno pre budúceho ministra pripraviť nejakú dobrú pôdu na to, aby sa otvorili tieto témy.
Ale určite by som sa ešte v krátkosti chcel venovať aj tej otázke zákona o pomoci v hmotnej núdzi, ktorý si otvorila, lebo sme to predkladali my spoločne s kolegami z hnutia SME RODINA. Prekladali sme to z dôvodu úpravy nastavenia výšky príspevku na bývanie, ako aj potreby skoršej valorizácie súm pomoci v hmotnej núdzi. Ja možno, taká požiadavka aj na teba, pani ministerka, že keď si spomínala tú otázku financovania, možno aj pred rozpravou alebo v rámci rozpravy by bolo dobré ešte sa stretnúť spoločne a možno prediskutovať túto otázku, lebo mne osobne mimoriadne záleží na tomto zákone a mož... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Rozpracované
17:35
Vystúpenie s faktickou poznámkou 17:35
Soňa Gaborčáková15. decembra bolo podpísané Memorandum o spolupráci medzi ministerstvom práce a ministerstvom vnútra a Úradom splnomocnenca vlády.
13. januára oznámenie úradu splnomocnenca vlády pre rozvoj občianskej spoločnosti o výbere konzorcia a nadácie, to znamená 13. januára bola vybratá teda táto vami spomínaná nadácia a ďalšie, ďalšie konzorcie. A tri, trinásteho......
15. decembra bolo podpísané Memorandum o spolupráci medzi ministerstvom práce a ministerstvom vnútra a Úradom splnomocnenca vlády.
13. januára oznámenie úradu splnomocnenca vlády pre rozvoj občianskej spoločnosti o výbere konzorcia a nadácie, to znamená 13. januára bola vybratá teda táto vami spomínaná nadácia a ďalšie, ďalšie konzorcie. A tri, trinásteho... tretieho marca bolo vyhlásení výzvy pre mimovládny sektor.
31. marca bolo uzavreté prvé kolo žiadostí, 30. apríla bolo druhé kolo prijímania žiadostí, 3. mája výsledky prvého kola prijímania žiadostí a v máji sa podpisovali zmluvy.
To znamená, že som podpísaná pod zmluvou, kde bolo to vyobstarávané 31. marca, hej? To znamená, ak by som to nepodpísala, tak by ma zažalovali, na základe čoho som to nepodpísala, to je jedna vec.
Druhá vec, len tak príkladmo, to boli všetky tie charity, nadácie, čo boli v prvej línii, keď sa začala ukrajinská, konflikt s Ukrajinou, napríklad bola tam Diecézna charita Nitra, Centrum včasnej intervencie Bratislava, Centrum pomoci pre rodinu, Matka a dieťa Turca, Krajské centrum asociácie nepočujúcich Slovenska, Nadácia Milana Dubca, Návrat, Úsmev ako dar, ix, ix a ix... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Ďakujem pekne. Možnože by som sa, len časový sled realizácie projektu.
15. decembra bolo podpísané Memorandum o spolupráci medzi ministerstvom práce a ministerstvom vnútra a Úradom splnomocnenca vlády.
13. januára oznámenie úradu splnomocnenca vlády pre rozvoj občianskej spoločnosti o výbere konzorcia a nadácie, to znamená 13. januára bola vybratá teda táto vami spomínaná nadácia a ďalšie, ďalšie konzorcie. A tri, trinásteho... tretieho marca bolo vyhlásení výzvy pre mimovládny sektor.
31. marca bolo uzavreté prvé kolo žiadostí, 30. apríla bolo druhé kolo prijímania žiadostí, 3. mája výsledky prvého kola prijímania žiadostí a v máji sa podpisovali zmluvy.
To znamená, že som podpísaná pod zmluvou, kde bolo to vyobstarávané 31. marca, hej? To znamená, ak by som to nepodpísala, tak by ma zažalovali, na základe čoho som to nepodpísala, to je jedna vec.
Druhá vec, len tak príkladmo, to boli všetky tie charity, nadácie, čo boli v prvej línii, keď sa začala ukrajinská, konflikt s Ukrajinou, napríklad bola tam Diecézna charita Nitra, Centrum včasnej intervencie Bratislava, Centrum pomoci pre rodinu, Matka a dieťa Turca, Krajské centrum asociácie nepočujúcich Slovenska, Nadácia Milana Dubca, Návrat, Úsmev ako dar, ix, ix a ix... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Rozpracované
17:35
Vystúpenie v rozprave 17:35
Karol GalekNa vláde bolo schválené včera, k nám do parlamentu sa dostalo pár minút po tom. Dnes sme si to prešli na jednotlivých výboroch. Áno, niektorí poslanci môžu namietať, že mali málo času na to pozretie, ale teda keď som hovoril o tej odbornosti, tak v SaS-ke máme jednotlivé tímy expertov. Tímy kopírujú jednotlivé ministerstvá a tí experti majú na starosti špecifické oblasti nášho ekonomického alebo spoločenského života, takže sme si to rozdelili, a teda veľmi rýchlo sme vedeli vyhodnotiť tú-ktorú časť tohto programového vyhlásenia vlády. A tak ako vláda dokázala v priebehu víkendu naozaj dať dokopy tento ucelený 28-stranový dokument, tak my sme dokázali v priebehu noci a dnešného dňa sa zodpovedne vyjadriť aj k programového vyhláseniu vlády ako celku.
Uvedomujeme si v prvom rade, že úlohou tejto vlády je doviesť našu krajinu do predčasných volieb, a nikto od vás nečaká žiadne dlhodobé ambiciózne ciele, pretože na to naozaj tri a pol mesiaca je veľmi málo. Avšak aj tá samotná cesta môže byť cieľom, a preto ja by som sám za seba, ale myslím, že aj za kolegov veľmi ocenil práve tie štafety, ku ktorým ste sa zaviazali, teda pripraviť také riešenia, na ktoré bude môcť vedieť nadviazať akákoľvek demokratická vláda, ktorá vzíde zo septembrových volieb, a naozaj zdôrazňujem slovo demokratická.
Oceňujem tiež všetky, mnohé návrhy a riešenia, ktoré buď nadväzujú na našu prácu a výsledky, ktoré sme zanechali na ministerstve hospodárstva, spravodlivosti, zahraničných vecí a školstva, no a iné zase v mnohých oblastiach kopírujú náš návrh programu, ktorý v súčasnosti predstavujeme, a preto sa s nimi vieme aj stotožniť.
Ale ideálne veci naozaj neexistujú, takisto nie je dokonalé ani programové vyhlásenie vlády a akceptujem, a teda určite každý z nás si je vedomý toho, že každý politik aj s ohľadom na svoju orientáciu a politické presvedčenie môže mať iný názor, tak ako ukázali aj mnohí moji predrečníci. Dokonca pán Podmanický vo svojej faktickej poznámke hovoril o spáse, ktorú má priniesť vaša vláda pre Igora Matoviča a Eduarda Hegera, ale s tým nesúhlasím, ani jedného z nich sa nejdem zastávať, hoci obzvlášť s Igorom sme si naozaj toho vytrpeli a užili viac než dosť.
Spásou by vaša vláda ale, naopak, podľa mňa mala byť pre našu spoločnosť. Ja v nej vidím nádej, že dokážete ukázať Slovákom, že pravicová politika zbavená populizmu a nerealizovateľných lacných predvolebných sľubov, na ktoré, chvalabohu, nie ste odkázaní, vie nielen zaujať, ale aj fungovať. Preto máte našu podporu, a to nielen okrem do veľkej miery kompatibilného programového vyhlásenia s naším programom, ale aj práve preto, že vo vás vidíme spojenca, ktorý vie zastaviť najväčšie ohrozenie našej krajiny, a tým je Robert Fico.
Keď som hovoril o tom, že sme naozaj rozobrali do detailu programové vyhlásenie vlády, máme tam definovaných celkovo 17 oblastí, ktoré sme dnes prezentovali a možno podrobili kritike, čiastočne aj možno nejakej chvále z pohľadu toho obsahu, tak si dovolím možno vytiahnuť tie najdôležitejšie momenty, ktoré sú pre nás kľúčové, kde vidíme tie silné stránky a kde vidíme možnože aj priestor na nejaké zlepšenie a diskusiu aj s Národnou radou.
Začnem eurofondami. Tu naozaj vláda venuje značnú pozornosť problematike európskych fondov a priznáva, že sú ohrozené miliardy, ktoré je potrebné vyčerpať do konca roku 2023. V tých krátkodobých prioritách zdôrazňuje, že je dôležité zabezpečiť efektívne využívanie európskych finančných prostriedkov, aby sa minimalizovalo ich prepadnutie. Konečne to vláda priznala a reálne zhodnotila súčasný stav eurofondov na Slovensku. No a jednou z tých troch strednodobých priorít je napríklad aj efektívne využitie európskych peňazí. Nemyslí sa pritom len na pokračovanie implementácie plánu obnovy a odolnosti, ale hlavne na rozbeh nového programového obdobia, ktoré nás čaká až do roku 2027.
Cieľom vlády je zefektívniť a zjednodušiť procesy v rôznych fázach implementácie a využívať zjednodušené vykazovanie výdavkov, čo plne korešponduje aj s naším programom. Na to nadväzujú samotné verejné financie, kde naozaj oceňujeme, že jednou z troch základných krátkodobých priorít vlády je príprava zodpovedného štátneho rozpočtu na rok 2024.
Vláda deklaruje, že Slovensko potrebuje realistický, efektívny a zodpovedný plán konsolidácie verejných financií, a zaviazala sa pripraviť konkrétny strednodobý plán na ozdravenie verejných financií.
Vláda tiež hovorí o krátkodobej a strednodobej pomoci ohrozeným a zraniteľným skupinám, chce prehodnotiť plošné pomoci, ktoré majú extrémne negatívny dopad na rozpočet, len limitovane pomáhajú ohrozeným zraniteľným. Toto sme takisto deklarovali ako SaS-ka, kde sme naozaj kritizovali tú vrtuľníkovú pomoc, ku ktorej tu neadresne a úplne zbytočne dochádzalo, keby tí, ktorí potrebovali veľa, dostali málo, a tí, ktorí nepotrebovali vôbec, dostali takisto.
Vláda sa zaväzuje pripraviť tiež opatrenia smerujúce ku zjednodušeniu a modernizácii daňového systému. Čo nám chýba, je možno deklarácia, že celkové daňovo-odvodové zaťaženie sa nebude zvyšovať.
V prípade dlhodobej brzdy vláda chce pre nasledujúcu vládu pripraviť a predrokovať novelu zákona o rozpočtovej zodpovednosti. Toto podporujeme, ale žiadame zapracovanie daňovej brzdy ako ďalšieho piliera zodpovedného riadenia verejných financií.
Keď sa bavíme o ekonomike, u nás je to dominancia práve Janka Oravca, ktorý bol štátnym tajomníkom na ministerstve hospodárstva. Naozaj v tejto oblasti sa pohybuje roky, ak nie desaťročia, dúfam, že som ti teraz nepridal na veku, ale teda tá kritika, ktorá možno je v tejto oblasti smerovaná tomu programovému vyhláseniu vlády, je, že sú tam venované tomu podnikateľskému prostrediu iba dva odstavce, konkrétne päť viet, hoci ako sme sa aj dnes na výbore bavili o tom, že v tých poznámkach sú rozpracované aj nejaké konkrétnosti, čo naozaj oceňujeme. To, čo sa tam píše, je, že regulačné zaťaženie podnikania je potrebné ďalej znížiť aj v budúcnosti. Toto je pomerne všeobecná a vágna definícia, ale verím, že v priebehu tých nasledujúcich mesiacov sa dočká aj konkrétnych krokov.
Pre zlepšenie podmienok pre podnikanie vie ale aj vláda už teraz urobiť viacej, hoci má na to iba niekoľkomesačný mandát, napríklad posunúť do legislatívneho procesu návrh viac ako 300 opatrení, tento sme naozaj nechali hotový na ministerstve hospodárstva. Chápem, že máme poslednú schôdzu alebo minimálne jednu z posledných, lebo sa hovorí aj o mimoriadkach, ale takisto, ak sa vláda zaviazala k tomu, že minimálne pripraví tú štafetu pre tú ďalšiu vládu, ktorá vzíde v septembri, tak aj toto je, myslím, že dosť veľký a ambiciózny cieľ. V prípade zníženia, teda tento balík sa týka najmä zníženia administratívnej záťaže a bol predstavený ešte v roku 2022.
V programovom vyhlásení vlády sa tiež píše, že spoločnosť vie byť len taká silná a odolná, ako jej najzraniteľnejšie skupiny. To je však len jedna strana mince. Tou druhou je, že spoločnosť musí mať silnú a odolnú ekonomiku, na ktorej vieme stavať.
Na strane 10 sa venuje programové vyhlásenie vlády energetike, teda mojej srdcovke. Tam sa zameriava na energeticko-efektívne obnoviteľné zdroje, ktoré považuje naozaj za jednu z kľúčových oblastí v rámci energetiky, a teda hovorí aj o nastavení čerpania fondov v rámci Európskej únie a plánu obnovy práve do tejto oblasti, čo naozaj aj ja osobne veľmi oceňujem a vždy som tvrdil, že tou najlacnejšou, najbezpečnejšou energiou je tá, ktorú nespotrebujeme. Rovnako má vláda ambíciu zosúladiť ambície v oblasti klimatických zmien a špecifík slovenskej energetiky. Toto je pre nás obzvlášť dôležité, lebo za tým vidíme potvrdenie toho, že jadro a obnoviteľné zdroje budú aj pre túto vládu tým ideálnym energetickým mixom. V prehodnotení systému kompenzácií cien energií je pridaním sa k našej kritike toho vrtuľníkového systému kompenzácií, ktorý som už spomínal, a teda naozaj sa poukazuje na to, že táto pomoc bola málo efektívna a zbytočne zaťažujúca verejné financie.
Na druhej strane to, čo ja by som vytkol tomuto programovému vyhláseniu vlády, že sa málo sústredí na energetickú bezpečnosť štátu. Ale ja by som tu chcel vypichnúť napríklad našu podľa mňa nedostatočnú pripravenosť na najbližšiu vykurovaciu sezónu, kde síce v zásobníkoch máme veľa plynu, ale málo z tohto plynu je určeného pre našu domácu spotrebu a Slovensko ako krajina odkázaná práve na ten skvapalnený zemný plyn, ktorý k nám pritečie potrubiami inými, ako sme doteraz boli zvyknutí, je na konci všetkých týchto systémov a sme teda jedna najzraniteľnejšia krajina.
To, čo sa v programovom vyhlásení explicitne síce nespomína, ale viem, že pán minister Dovhun si to zobral za svoje, je dokončením implementačnej zmluvy so Slovenskými elektrárňami, aby naozaj tie domácnosti v ďalšom období mali zabezpečenú tú elektrinu za tie nízke ceny, za tých 61 eur, pretože, bohužiaľ, práve tá odvolaná vláda pod vedením odvolaného ministra pána Hirmana toto zásadným spôsobom ohrozila.
V prípade sociálnych vecí pozitívne hodnotíme najmä záväzok vlády rozšíriť a skvalitniť služby ranej starostlivosti pre deti pochádzajúce zo sociálne znevýhodneného prostredia a záväzok prehodnotiť účelnosť nastavených programov a reforiem v rámci plánu obnovy a odolnosti. V SaS-ke si myslíme, že reforma financovania sociálnych služieb by určite nemala ostať posledným míľnikom v rámci komponentu dostupná a kvalitná dlhodobá sociálna a zdravotná starostlivosť. Rovnako pozitívne hodnotíme deklarovanú snahu zvýšiť finančný príspevok pre poskytovateľov sociálnych služieb a ohodnotenie osobnej asistencie a opatrovateľstva.
V prípade marginalizovaných rómskych komunít je z programového vyhlásenia zrejmé, že práve v prípade pomoci slabším a týmto komunitám sa jedná o potrebu koncepčných a nie jednoduchých opatrení, ktoré presahujú pôsobenie úradníckej vlády. Je preto veľmi pozitívne, že v tejto téme aj tomuto patrí popredné miesto v rámci programového vyhlásenia vlády popri témach, ako sú vyspelá občianska spoločnosť a inkluzívna spoločnosť, ktorých hodnotové uchopenie a definovanie prístupu sú v plnej súhre s celoživotným hodnotovým nastavením nášho tímlídra a vôbec nášho programu, tak ako ho máme koncipovaný. Že sa vláda tejto téme pravdepodobne podrobne a odborne venovala, svedčí aj fakt, že téma marginalizovaných rómskych komunít sa objavuje naprieč celým programovým vyhlásením vlády, napríklad v prípade zvyšovania dostupnosti kvalitného vzdelávania, podpory zamestnanosti a iných.
Zdravotníctvo. Tak toto je naozaj taká boľačka našej spoločnosti, nášho systému. V rámci krátkodobých cieľov vyzdvihujeme snahu udržať kľúčové projekty z plánu obnovy a odolnosti pokračovať v implementácii DRG systému, teda platobného mechanizmu, a aktivít s cieľom zlepšenia fungovania NCZI a zdieľania údajov medzi zdravotníkmi. V krátkodobých cieľoch však chýbajú adresné opatrenia na zabránenie zhoršovania dostupnosti zdravotnej starostlivosti a niektorých kľúčových liekov, ako je riešenie zlého stavu Všeobecnej zdravotnej poisťovne. Navrhované strednodobé opatrenia sú všeobecné, nekonkrétne a ťažko si predstaviť ich výstupy. Navyše nie je celkom zrozumiteľné, prečo sa kladie dôraz na medzinárodnú spoluprácu, vedu a výskum, ktoré sú síce dôležité, no v najbližších rokoch naše zdravotníctvo bude čeliť iným problémom, najmä personálnym a nedostatku liekov.
Čo sa týka školstva, tak v programovom vyhlásení vlády sa navrhuje pokračovať v reformách, ktoré aj SaS-ka začala na ministerstve školstva. Vítame záväzok pokračovať v reforme obsahu vzdelávania, otvoriť ďalšie mentorské centrá, digitálne transformovať učebnice, podporiť žiakov so špeciálnymi potrebami či spustiť výkonnostné zmluvy, ktoré SaS-ka na ministerstve priniesla a ktoré boli súčasťou reformy vysokých škôl. Vytknúť možno iba niekoľko vecí. Do septembra 2023 môžu špeciálne, špeciálne školy prísť o asistentov a podporný personál, pretože nemôžu využívať eurofondy. Vláda by mala priniesť konkrétne riešenie a vyčleniť financie na špeciálne školy na asistentov a podporné tímy. Rovnako je vhodné konkretizovať opatrenia na podporu talentov a pri podpore výskumu nevytvárať paralelné štruktúry, ale využiť tie existujúce.
V prípade informatizácie sa programové vyhlásenie vlády zameriava na zvýšenie kvality služieb pre občanov predovšetkým lepšou implementáciou projektov finančných, pardon, projektov financovaných zo štrukturálnych fondov, zjednodušením a sprehľadnením elektronických služieb štátu. Prioritou je taktiež zabezpečenie kybernetickej informačnej bezpečnosti štátnych inštitúcií. Všetky tieto ciele hodnotíme pozitívne a sú aj v súlade napríklad s naším programom.
Pôdohospodárstvo. Jarka Halgašová. V tejto časti programové vyhlásenie reaguje na situáciu vzniknutú pandémiou COVID-19 a aj vojnou na Ukrajine. Vyzdvihujeme, že sú určené priority zamerané na ochranu zdravia spotrebiteľa, audit testovaných kapacít rezortu a zabezpečenia technického vybavenia laboratórií s cieľom zefektívnenia a urýchlenia analýz potravín, manažmentu rizík vrátane odškodňovania škôd spôsobených zverou, ochrany pôdy a vody. V programovom vyhlásení vlády ale nepovažujeme za správne opatrenie, ktorým sa stanovuje výnimka pri zaberaní poľnohospodárskej pôdy v prípade výstavby nájomných bytov.
Keď sa bavíme o kultúre, tak tu už vnímame jasnú programovú zhodu prakticky vo všetkých prioritách, či už je to stabilný model financovania RTVS, optimalizácia dotačných systémov, investície do digitalizácie, modernizácie a obnovy budov až po stratégiu verejnoprávnych dotačných fondov, zásad podpornej činnosti. Len kultúrna a vzdelaná spoločnosť dokáže odolávať nenávistným prejavom, dezinformáciám a intolerancii. Toto, bohužiaľ, častokrát vidíme aj v našom parlamente.
Oceňujeme udržateľné využívanie národných kultúrnych pamiatok a pamiatkových území. Efektivita financovania kultúry a podpora viaczdrojového financovania je v súlade s našimi riešeniami. Podporujeme iniciovanie diskusie o zákone o kultúre, prípravu štatútu umelca a vyrovnávanie podmienok pre zriaďovanú a tzv. nezriaďovanú kultúru. Programové vyhlásenie poverenej vlády je plne kompatibilné teda aj v tomto s naším programom.
To isté sa týka dopravy, kde sa aj to, ten, tento návrh, alebo v programovom vyhlásení, ktoré máme na stole, prekrýva s naším programom, sme pripravení preto podporiť aj túto časť ako súčasť samotného dokumentu. Uvedomujeme si ale, že pre krátkosť času, ktorý úradnícka vláda má, práve doprava a stavebníctvo si síce vyžadujú dlhodobú stratégiu, ale toto určite nebude možné nejak veľmi pretaviť do konkrétnych návrhov. Obzvlášť nás teší ale, že medzi prioritami je okrem predvídateľného financovania dopravy aj obnova mostov, pretože mostný program považujeme za jeden z pilierov našej, našej ekonomiky a takisto ho máme veľmi detailne riešený aj v našom programe.
Životné prostredie. Tak tu má vláda ambíciu zlepšiť podmienky pre dočerpanie eurofondov a financií z programu Slovensko či modernizačného fondu. Nie je uvedené ako, ale cieľ je správny. Vláda podporuje účasť verejnosti na spolurozhodovaní vo veciach životného prostredia. V programovom vyhlásení vlády sa vláda hlási k pokračovaniu a finalizácii návrhu klimatického zákona, avšak bez zadefinovania rámca. Verzia, ktorá bola predstavená minulou vládou, bola pre nás neprijateľná. Vláda má ambíciu prijať kroky k zrýchleniu odstraňovania environmentálnych záťaží, škoda, že nie je v programovom vyhlásení vlády uvedené ako. S tým súvisia aj opatrenia na ochranu zdrojov pitnej vody. V tejto súvislosti oceňujeme schválenie akčného plánu chránenej vodohospodárskej oblasti Žitný ostrov v jeden deň spolu so schválením programového vyhlásenia vlády. V ochrane prírody a v starostlivosti o chránené územia oceňujeme ciele transparentnejšej a predvídateľnejšej podmienky pre vlastníkov a ďalšie subjekty.
Ako nedostatočné je možno spomenúť pokrytie problematiky odpadového hospodárstva, čo aj v súvislosti s infringementami v Slovenskej republike malo byť práve v tomto programovom vyhlásení vlády podrobnejšie rozpísané.
Oblasť spravodlivosti je ďalšou oblasťou, kde sa vieme zhodnúť, že prioritou reforiem v justícii je navrátenie dôveru v ňu samotnú. Pozitívne vnímame, že vláda bude pokračovať v nami začatých reformách v súdnej mape, v reforme rodinného súdnictva, v rekodifikácii Občianskeho zákonníka. Je škodou, že sa nespomínajú zmeny trestného procesu, kde už bolo vykonaných množstvo prípravných prác. Práve zdĺhavosť vo vyšetrovaní trestných činov prispieva k nedôveryhodnosti systému. Súhlasíme, že kľúčom ku kvalitnej službe v justícii sú ľudské zdroje, primeraná odmena a kariérny rast. Z vyhlásenia vlády však nie je zrejmé, z akých zdrojov by sa mala požiadavka naplniť.
Výhradu máme k opomenutiu humanizácie väzenstva, osobitne výstavby väznice pre matky s deťmi.
Zahraničná politika. Tak tu oceňujeme zdôraznenie a potvrdenie proeurópskej a prozápadnej orientácie našej zahraničnej politiky, členstvo v NATO a v Európskej únii vnímame ako základné piliere, o ktoré sa opiera zahraničná aj domáca politika Slovenska. Jediným riešením ruskej agresie na Ukrajine je bezpodmienečné stiahnutie ruských okupačných vojsk z Ukrajiny, miera a potrestanie páchateľov vojnových zločinov, SaS-ka sa dokáže podpísať pod túto časť programového vyhlásenia vlády rovnako.
V prípade obrany, alebo v časti Obrana v programovom vyhlásení vlády neprinieslo žiadne veľké prekvapenia, pretože vláda bude pokračovať v plnení dlhodobého plánu rozvoja rezortu obrany. Oceňujeme, že priorita je kladená na rozvoj hlavných cieľov spôsobilosti. Rovnako oceňujeme pokračovanie pevného postoja k pomoci Ukrajine. Chýba nám však dôraz na úsporné opatrenia v prevádzke rezortu ozbrojených síl, ktoré by umožnili zvýšenie podielu investícií a zrýchlenie tempa modernizácie. Tiež nám chýba ambícia vypracovať chýbajúci dlhodobý plán financovania rezortu obrany. Rozumiem však, že úradnícka vláda sa nepúšťa do úloh, ktoré potrebujú na realizáciu dlhšie obdobie a silnejšiu politickú podporu, ako má k dispozícii.
No a posledná oblasť, ktorú by sme chceli vyzdvihnúť, je vnútro, kde v programovom vyhlásení vlády obsahuje krátkodobé a strednodobé návrhy odporúčaní, ktoré plánuje vláda pána Ódora zanechať nasledujúcej vláde. Vzhľadom na predpokladanú dobu trvania úradníckej vlády časť venovaná vnútornej bezpečnosti štátnej a verejnej správy, štátnej a verejnej správe obsiahla väčšinu oblastí, ktoré sú problematické, dlhodobo neriešené alebo je potrebné im venovať prioritnejšie pozornosť. Jedna oblasť, ktorá v programe pre vnútro absentuje, je zameranie sa na zlepšenie čerpania eurofondov na ministerstve vnútra, ktoré bolo posledné roky priam systematicky zanedbávané. Jeho efektívne čerpanie by prispelo k zlepšeniu fungovania verejnej a štátnej správy, ako aj bezpečnosti občanov.
Toľkoto vystúpenie za klub strany SaS. Dovolil som si v rámci jedného vystúpenia zhrnúť naozaj všetky oblasti, aby sme možno častokrát zbytočne nenaťahovali rozpravu, nevylučujem, že niektorí moji kolegovia sa ale aj samostatne ešte vyjadria k niektorým týmto bodom. Každopádne za nás platí, že sme pripravení podporiť programové vyhlásenie vlády, vyjadriť dôveru tejto vláde, a to bez akýchkoľvek dohôd, ako tomu bolo tu v sále naznačované.
Takže, dámy a páni, držíme vám palce a ďakujem za pozornosť a ak bude nejaká reakcia na niektoré pripomienky, prípadne výtky, ktoré zazneli v mojom prejave, tak sme určite pripravení sa s vami o tom aj ďalej baviť a diskutovať, nielen na pôde parlamentu, ale kľudne aj na ministerstvách, pretože tak ako za nás boli dvere otvorené, tak verím, že to bude aj vo vašom prípade.
Ďakujem pekne.
Vystúpenie v rozprave
13.6.2023 o 17:35 hod.
RNDr. MSc.
Karol Galek
Videokanál poslanca
Ďakujem, ďakujem veľmi pekne. Vážený pán predseda vlády, vážené pani ministerky, páni ministri, pán predsedajúci, vážené kolegyne, kolegovia, na rozdiel od viacerých mojich predrečníkov by som chcel v mojom vystúpení oceniť obsah programového vyhlásenia vlády, ktoré sme pripravení podporiť a to určite nie je kvôli tomu, že by sme k tomu mali nejaké dohody, ako to tu bolo naznačované či už pánom poslancom Pollákom, alebo pánom poslancom Pročkom. Chápem, že je omnoho jednoduchšie súdiť druhých podľa seba, ale to, čo my uprednostňujeme v našej strane, je naozaj odbornosť a aj obsah. A toto naozaj v tom programovom vyhlásení vlády vidieť, aj keď nehovorím, že je dokonalé.
Na vláde bolo schválené včera, k nám do parlamentu sa dostalo pár minút po tom. Dnes sme si to prešli na jednotlivých výboroch. Áno, niektorí poslanci môžu namietať, že mali málo času na to pozretie, ale teda keď som hovoril o tej odbornosti, tak v SaS-ke máme jednotlivé tímy expertov. Tímy kopírujú jednotlivé ministerstvá a tí experti majú na starosti špecifické oblasti nášho ekonomického alebo spoločenského života, takže sme si to rozdelili, a teda veľmi rýchlo sme vedeli vyhodnotiť tú-ktorú časť tohto programového vyhlásenia vlády. A tak ako vláda dokázala v priebehu víkendu naozaj dať dokopy tento ucelený 28-stranový dokument, tak my sme dokázali v priebehu noci a dnešného dňa sa zodpovedne vyjadriť aj k programového vyhláseniu vlády ako celku.
Uvedomujeme si v prvom rade, že úlohou tejto vlády je doviesť našu krajinu do predčasných volieb, a nikto od vás nečaká žiadne dlhodobé ambiciózne ciele, pretože na to naozaj tri a pol mesiaca je veľmi málo. Avšak aj tá samotná cesta môže byť cieľom, a preto ja by som sám za seba, ale myslím, že aj za kolegov veľmi ocenil práve tie štafety, ku ktorým ste sa zaviazali, teda pripraviť také riešenia, na ktoré bude môcť vedieť nadviazať akákoľvek demokratická vláda, ktorá vzíde zo septembrových volieb, a naozaj zdôrazňujem slovo demokratická.
Oceňujem tiež všetky, mnohé návrhy a riešenia, ktoré buď nadväzujú na našu prácu a výsledky, ktoré sme zanechali na ministerstve hospodárstva, spravodlivosti, zahraničných vecí a školstva, no a iné zase v mnohých oblastiach kopírujú náš návrh programu, ktorý v súčasnosti predstavujeme, a preto sa s nimi vieme aj stotožniť.
Ale ideálne veci naozaj neexistujú, takisto nie je dokonalé ani programové vyhlásenie vlády a akceptujem, a teda určite každý z nás si je vedomý toho, že každý politik aj s ohľadom na svoju orientáciu a politické presvedčenie môže mať iný názor, tak ako ukázali aj mnohí moji predrečníci. Dokonca pán Podmanický vo svojej faktickej poznámke hovoril o spáse, ktorú má priniesť vaša vláda pre Igora Matoviča a Eduarda Hegera, ale s tým nesúhlasím, ani jedného z nich sa nejdem zastávať, hoci obzvlášť s Igorom sme si naozaj toho vytrpeli a užili viac než dosť.
Spásou by vaša vláda ale, naopak, podľa mňa mala byť pre našu spoločnosť. Ja v nej vidím nádej, že dokážete ukázať Slovákom, že pravicová politika zbavená populizmu a nerealizovateľných lacných predvolebných sľubov, na ktoré, chvalabohu, nie ste odkázaní, vie nielen zaujať, ale aj fungovať. Preto máte našu podporu, a to nielen okrem do veľkej miery kompatibilného programového vyhlásenia s naším programom, ale aj práve preto, že vo vás vidíme spojenca, ktorý vie zastaviť najväčšie ohrozenie našej krajiny, a tým je Robert Fico.
Keď som hovoril o tom, že sme naozaj rozobrali do detailu programové vyhlásenie vlády, máme tam definovaných celkovo 17 oblastí, ktoré sme dnes prezentovali a možno podrobili kritike, čiastočne aj možno nejakej chvále z pohľadu toho obsahu, tak si dovolím možno vytiahnuť tie najdôležitejšie momenty, ktoré sú pre nás kľúčové, kde vidíme tie silné stránky a kde vidíme možnože aj priestor na nejaké zlepšenie a diskusiu aj s Národnou radou.
Začnem eurofondami. Tu naozaj vláda venuje značnú pozornosť problematike európskych fondov a priznáva, že sú ohrozené miliardy, ktoré je potrebné vyčerpať do konca roku 2023. V tých krátkodobých prioritách zdôrazňuje, že je dôležité zabezpečiť efektívne využívanie európskych finančných prostriedkov, aby sa minimalizovalo ich prepadnutie. Konečne to vláda priznala a reálne zhodnotila súčasný stav eurofondov na Slovensku. No a jednou z tých troch strednodobých priorít je napríklad aj efektívne využitie európskych peňazí. Nemyslí sa pritom len na pokračovanie implementácie plánu obnovy a odolnosti, ale hlavne na rozbeh nového programového obdobia, ktoré nás čaká až do roku 2027.
Cieľom vlády je zefektívniť a zjednodušiť procesy v rôznych fázach implementácie a využívať zjednodušené vykazovanie výdavkov, čo plne korešponduje aj s naším programom. Na to nadväzujú samotné verejné financie, kde naozaj oceňujeme, že jednou z troch základných krátkodobých priorít vlády je príprava zodpovedného štátneho rozpočtu na rok 2024.
Vláda deklaruje, že Slovensko potrebuje realistický, efektívny a zodpovedný plán konsolidácie verejných financií, a zaviazala sa pripraviť konkrétny strednodobý plán na ozdravenie verejných financií.
Vláda tiež hovorí o krátkodobej a strednodobej pomoci ohrozeným a zraniteľným skupinám, chce prehodnotiť plošné pomoci, ktoré majú extrémne negatívny dopad na rozpočet, len limitovane pomáhajú ohrozeným zraniteľným. Toto sme takisto deklarovali ako SaS-ka, kde sme naozaj kritizovali tú vrtuľníkovú pomoc, ku ktorej tu neadresne a úplne zbytočne dochádzalo, keby tí, ktorí potrebovali veľa, dostali málo, a tí, ktorí nepotrebovali vôbec, dostali takisto.
Vláda sa zaväzuje pripraviť tiež opatrenia smerujúce ku zjednodušeniu a modernizácii daňového systému. Čo nám chýba, je možno deklarácia, že celkové daňovo-odvodové zaťaženie sa nebude zvyšovať.
V prípade dlhodobej brzdy vláda chce pre nasledujúcu vládu pripraviť a predrokovať novelu zákona o rozpočtovej zodpovednosti. Toto podporujeme, ale žiadame zapracovanie daňovej brzdy ako ďalšieho piliera zodpovedného riadenia verejných financií.
Keď sa bavíme o ekonomike, u nás je to dominancia práve Janka Oravca, ktorý bol štátnym tajomníkom na ministerstve hospodárstva. Naozaj v tejto oblasti sa pohybuje roky, ak nie desaťročia, dúfam, že som ti teraz nepridal na veku, ale teda tá kritika, ktorá možno je v tejto oblasti smerovaná tomu programovému vyhláseniu vlády, je, že sú tam venované tomu podnikateľskému prostrediu iba dva odstavce, konkrétne päť viet, hoci ako sme sa aj dnes na výbore bavili o tom, že v tých poznámkach sú rozpracované aj nejaké konkrétnosti, čo naozaj oceňujeme. To, čo sa tam píše, je, že regulačné zaťaženie podnikania je potrebné ďalej znížiť aj v budúcnosti. Toto je pomerne všeobecná a vágna definícia, ale verím, že v priebehu tých nasledujúcich mesiacov sa dočká aj konkrétnych krokov.
Pre zlepšenie podmienok pre podnikanie vie ale aj vláda už teraz urobiť viacej, hoci má na to iba niekoľkomesačný mandát, napríklad posunúť do legislatívneho procesu návrh viac ako 300 opatrení, tento sme naozaj nechali hotový na ministerstve hospodárstva. Chápem, že máme poslednú schôdzu alebo minimálne jednu z posledných, lebo sa hovorí aj o mimoriadkach, ale takisto, ak sa vláda zaviazala k tomu, že minimálne pripraví tú štafetu pre tú ďalšiu vládu, ktorá vzíde v septembri, tak aj toto je, myslím, že dosť veľký a ambiciózny cieľ. V prípade zníženia, teda tento balík sa týka najmä zníženia administratívnej záťaže a bol predstavený ešte v roku 2022.
V programovom vyhlásení vlády sa tiež píše, že spoločnosť vie byť len taká silná a odolná, ako jej najzraniteľnejšie skupiny. To je však len jedna strana mince. Tou druhou je, že spoločnosť musí mať silnú a odolnú ekonomiku, na ktorej vieme stavať.
Na strane 10 sa venuje programové vyhlásenie vlády energetike, teda mojej srdcovke. Tam sa zameriava na energeticko-efektívne obnoviteľné zdroje, ktoré považuje naozaj za jednu z kľúčových oblastí v rámci energetiky, a teda hovorí aj o nastavení čerpania fondov v rámci Európskej únie a plánu obnovy práve do tejto oblasti, čo naozaj aj ja osobne veľmi oceňujem a vždy som tvrdil, že tou najlacnejšou, najbezpečnejšou energiou je tá, ktorú nespotrebujeme. Rovnako má vláda ambíciu zosúladiť ambície v oblasti klimatických zmien a špecifík slovenskej energetiky. Toto je pre nás obzvlášť dôležité, lebo za tým vidíme potvrdenie toho, že jadro a obnoviteľné zdroje budú aj pre túto vládu tým ideálnym energetickým mixom. V prehodnotení systému kompenzácií cien energií je pridaním sa k našej kritike toho vrtuľníkového systému kompenzácií, ktorý som už spomínal, a teda naozaj sa poukazuje na to, že táto pomoc bola málo efektívna a zbytočne zaťažujúca verejné financie.
Na druhej strane to, čo ja by som vytkol tomuto programovému vyhláseniu vlády, že sa málo sústredí na energetickú bezpečnosť štátu. Ale ja by som tu chcel vypichnúť napríklad našu podľa mňa nedostatočnú pripravenosť na najbližšiu vykurovaciu sezónu, kde síce v zásobníkoch máme veľa plynu, ale málo z tohto plynu je určeného pre našu domácu spotrebu a Slovensko ako krajina odkázaná práve na ten skvapalnený zemný plyn, ktorý k nám pritečie potrubiami inými, ako sme doteraz boli zvyknutí, je na konci všetkých týchto systémov a sme teda jedna najzraniteľnejšia krajina.
To, čo sa v programovom vyhlásení explicitne síce nespomína, ale viem, že pán minister Dovhun si to zobral za svoje, je dokončením implementačnej zmluvy so Slovenskými elektrárňami, aby naozaj tie domácnosti v ďalšom období mali zabezpečenú tú elektrinu za tie nízke ceny, za tých 61 eur, pretože, bohužiaľ, práve tá odvolaná vláda pod vedením odvolaného ministra pána Hirmana toto zásadným spôsobom ohrozila.
V prípade sociálnych vecí pozitívne hodnotíme najmä záväzok vlády rozšíriť a skvalitniť služby ranej starostlivosti pre deti pochádzajúce zo sociálne znevýhodneného prostredia a záväzok prehodnotiť účelnosť nastavených programov a reforiem v rámci plánu obnovy a odolnosti. V SaS-ke si myslíme, že reforma financovania sociálnych služieb by určite nemala ostať posledným míľnikom v rámci komponentu dostupná a kvalitná dlhodobá sociálna a zdravotná starostlivosť. Rovnako pozitívne hodnotíme deklarovanú snahu zvýšiť finančný príspevok pre poskytovateľov sociálnych služieb a ohodnotenie osobnej asistencie a opatrovateľstva.
V prípade marginalizovaných rómskych komunít je z programového vyhlásenia zrejmé, že práve v prípade pomoci slabším a týmto komunitám sa jedná o potrebu koncepčných a nie jednoduchých opatrení, ktoré presahujú pôsobenie úradníckej vlády. Je preto veľmi pozitívne, že v tejto téme aj tomuto patrí popredné miesto v rámci programového vyhlásenia vlády popri témach, ako sú vyspelá občianska spoločnosť a inkluzívna spoločnosť, ktorých hodnotové uchopenie a definovanie prístupu sú v plnej súhre s celoživotným hodnotovým nastavením nášho tímlídra a vôbec nášho programu, tak ako ho máme koncipovaný. Že sa vláda tejto téme pravdepodobne podrobne a odborne venovala, svedčí aj fakt, že téma marginalizovaných rómskych komunít sa objavuje naprieč celým programovým vyhlásením vlády, napríklad v prípade zvyšovania dostupnosti kvalitného vzdelávania, podpory zamestnanosti a iných.
Zdravotníctvo. Tak toto je naozaj taká boľačka našej spoločnosti, nášho systému. V rámci krátkodobých cieľov vyzdvihujeme snahu udržať kľúčové projekty z plánu obnovy a odolnosti pokračovať v implementácii DRG systému, teda platobného mechanizmu, a aktivít s cieľom zlepšenia fungovania NCZI a zdieľania údajov medzi zdravotníkmi. V krátkodobých cieľoch však chýbajú adresné opatrenia na zabránenie zhoršovania dostupnosti zdravotnej starostlivosti a niektorých kľúčových liekov, ako je riešenie zlého stavu Všeobecnej zdravotnej poisťovne. Navrhované strednodobé opatrenia sú všeobecné, nekonkrétne a ťažko si predstaviť ich výstupy. Navyše nie je celkom zrozumiteľné, prečo sa kladie dôraz na medzinárodnú spoluprácu, vedu a výskum, ktoré sú síce dôležité, no v najbližších rokoch naše zdravotníctvo bude čeliť iným problémom, najmä personálnym a nedostatku liekov.
Čo sa týka školstva, tak v programovom vyhlásení vlády sa navrhuje pokračovať v reformách, ktoré aj SaS-ka začala na ministerstve školstva. Vítame záväzok pokračovať v reforme obsahu vzdelávania, otvoriť ďalšie mentorské centrá, digitálne transformovať učebnice, podporiť žiakov so špeciálnymi potrebami či spustiť výkonnostné zmluvy, ktoré SaS-ka na ministerstve priniesla a ktoré boli súčasťou reformy vysokých škôl. Vytknúť možno iba niekoľko vecí. Do septembra 2023 môžu špeciálne, špeciálne školy prísť o asistentov a podporný personál, pretože nemôžu využívať eurofondy. Vláda by mala priniesť konkrétne riešenie a vyčleniť financie na špeciálne školy na asistentov a podporné tímy. Rovnako je vhodné konkretizovať opatrenia na podporu talentov a pri podpore výskumu nevytvárať paralelné štruktúry, ale využiť tie existujúce.
V prípade informatizácie sa programové vyhlásenie vlády zameriava na zvýšenie kvality služieb pre občanov predovšetkým lepšou implementáciou projektov finančných, pardon, projektov financovaných zo štrukturálnych fondov, zjednodušením a sprehľadnením elektronických služieb štátu. Prioritou je taktiež zabezpečenie kybernetickej informačnej bezpečnosti štátnych inštitúcií. Všetky tieto ciele hodnotíme pozitívne a sú aj v súlade napríklad s naším programom.
Pôdohospodárstvo. Jarka Halgašová. V tejto časti programové vyhlásenie reaguje na situáciu vzniknutú pandémiou COVID-19 a aj vojnou na Ukrajine. Vyzdvihujeme, že sú určené priority zamerané na ochranu zdravia spotrebiteľa, audit testovaných kapacít rezortu a zabezpečenia technického vybavenia laboratórií s cieľom zefektívnenia a urýchlenia analýz potravín, manažmentu rizík vrátane odškodňovania škôd spôsobených zverou, ochrany pôdy a vody. V programovom vyhlásení vlády ale nepovažujeme za správne opatrenie, ktorým sa stanovuje výnimka pri zaberaní poľnohospodárskej pôdy v prípade výstavby nájomných bytov.
Keď sa bavíme o kultúre, tak tu už vnímame jasnú programovú zhodu prakticky vo všetkých prioritách, či už je to stabilný model financovania RTVS, optimalizácia dotačných systémov, investície do digitalizácie, modernizácie a obnovy budov až po stratégiu verejnoprávnych dotačných fondov, zásad podpornej činnosti. Len kultúrna a vzdelaná spoločnosť dokáže odolávať nenávistným prejavom, dezinformáciám a intolerancii. Toto, bohužiaľ, častokrát vidíme aj v našom parlamente.
Oceňujeme udržateľné využívanie národných kultúrnych pamiatok a pamiatkových území. Efektivita financovania kultúry a podpora viaczdrojového financovania je v súlade s našimi riešeniami. Podporujeme iniciovanie diskusie o zákone o kultúre, prípravu štatútu umelca a vyrovnávanie podmienok pre zriaďovanú a tzv. nezriaďovanú kultúru. Programové vyhlásenie poverenej vlády je plne kompatibilné teda aj v tomto s naším programom.
To isté sa týka dopravy, kde sa aj to, ten, tento návrh, alebo v programovom vyhlásení, ktoré máme na stole, prekrýva s naším programom, sme pripravení preto podporiť aj túto časť ako súčasť samotného dokumentu. Uvedomujeme si ale, že pre krátkosť času, ktorý úradnícka vláda má, práve doprava a stavebníctvo si síce vyžadujú dlhodobú stratégiu, ale toto určite nebude možné nejak veľmi pretaviť do konkrétnych návrhov. Obzvlášť nás teší ale, že medzi prioritami je okrem predvídateľného financovania dopravy aj obnova mostov, pretože mostný program považujeme za jeden z pilierov našej, našej ekonomiky a takisto ho máme veľmi detailne riešený aj v našom programe.
Životné prostredie. Tak tu má vláda ambíciu zlepšiť podmienky pre dočerpanie eurofondov a financií z programu Slovensko či modernizačného fondu. Nie je uvedené ako, ale cieľ je správny. Vláda podporuje účasť verejnosti na spolurozhodovaní vo veciach životného prostredia. V programovom vyhlásení vlády sa vláda hlási k pokračovaniu a finalizácii návrhu klimatického zákona, avšak bez zadefinovania rámca. Verzia, ktorá bola predstavená minulou vládou, bola pre nás neprijateľná. Vláda má ambíciu prijať kroky k zrýchleniu odstraňovania environmentálnych záťaží, škoda, že nie je v programovom vyhlásení vlády uvedené ako. S tým súvisia aj opatrenia na ochranu zdrojov pitnej vody. V tejto súvislosti oceňujeme schválenie akčného plánu chránenej vodohospodárskej oblasti Žitný ostrov v jeden deň spolu so schválením programového vyhlásenia vlády. V ochrane prírody a v starostlivosti o chránené územia oceňujeme ciele transparentnejšej a predvídateľnejšej podmienky pre vlastníkov a ďalšie subjekty.
Ako nedostatočné je možno spomenúť pokrytie problematiky odpadového hospodárstva, čo aj v súvislosti s infringementami v Slovenskej republike malo byť práve v tomto programovom vyhlásení vlády podrobnejšie rozpísané.
Oblasť spravodlivosti je ďalšou oblasťou, kde sa vieme zhodnúť, že prioritou reforiem v justícii je navrátenie dôveru v ňu samotnú. Pozitívne vnímame, že vláda bude pokračovať v nami začatých reformách v súdnej mape, v reforme rodinného súdnictva, v rekodifikácii Občianskeho zákonníka. Je škodou, že sa nespomínajú zmeny trestného procesu, kde už bolo vykonaných množstvo prípravných prác. Práve zdĺhavosť vo vyšetrovaní trestných činov prispieva k nedôveryhodnosti systému. Súhlasíme, že kľúčom ku kvalitnej službe v justícii sú ľudské zdroje, primeraná odmena a kariérny rast. Z vyhlásenia vlády však nie je zrejmé, z akých zdrojov by sa mala požiadavka naplniť.
Výhradu máme k opomenutiu humanizácie väzenstva, osobitne výstavby väznice pre matky s deťmi.
Zahraničná politika. Tak tu oceňujeme zdôraznenie a potvrdenie proeurópskej a prozápadnej orientácie našej zahraničnej politiky, členstvo v NATO a v Európskej únii vnímame ako základné piliere, o ktoré sa opiera zahraničná aj domáca politika Slovenska. Jediným riešením ruskej agresie na Ukrajine je bezpodmienečné stiahnutie ruských okupačných vojsk z Ukrajiny, miera a potrestanie páchateľov vojnových zločinov, SaS-ka sa dokáže podpísať pod túto časť programového vyhlásenia vlády rovnako.
V prípade obrany, alebo v časti Obrana v programovom vyhlásení vlády neprinieslo žiadne veľké prekvapenia, pretože vláda bude pokračovať v plnení dlhodobého plánu rozvoja rezortu obrany. Oceňujeme, že priorita je kladená na rozvoj hlavných cieľov spôsobilosti. Rovnako oceňujeme pokračovanie pevného postoja k pomoci Ukrajine. Chýba nám však dôraz na úsporné opatrenia v prevádzke rezortu ozbrojených síl, ktoré by umožnili zvýšenie podielu investícií a zrýchlenie tempa modernizácie. Tiež nám chýba ambícia vypracovať chýbajúci dlhodobý plán financovania rezortu obrany. Rozumiem však, že úradnícka vláda sa nepúšťa do úloh, ktoré potrebujú na realizáciu dlhšie obdobie a silnejšiu politickú podporu, ako má k dispozícii.
No a posledná oblasť, ktorú by sme chceli vyzdvihnúť, je vnútro, kde v programovom vyhlásení vlády obsahuje krátkodobé a strednodobé návrhy odporúčaní, ktoré plánuje vláda pána Ódora zanechať nasledujúcej vláde. Vzhľadom na predpokladanú dobu trvania úradníckej vlády časť venovaná vnútornej bezpečnosti štátnej a verejnej správy, štátnej a verejnej správe obsiahla väčšinu oblastí, ktoré sú problematické, dlhodobo neriešené alebo je potrebné im venovať prioritnejšie pozornosť. Jedna oblasť, ktorá v programe pre vnútro absentuje, je zameranie sa na zlepšenie čerpania eurofondov na ministerstve vnútra, ktoré bolo posledné roky priam systematicky zanedbávané. Jeho efektívne čerpanie by prispelo k zlepšeniu fungovania verejnej a štátnej správy, ako aj bezpečnosti občanov.
Toľkoto vystúpenie za klub strany SaS. Dovolil som si v rámci jedného vystúpenia zhrnúť naozaj všetky oblasti, aby sme možno častokrát zbytočne nenaťahovali rozpravu, nevylučujem, že niektorí moji kolegovia sa ale aj samostatne ešte vyjadria k niektorým týmto bodom. Každopádne za nás platí, že sme pripravení podporiť programové vyhlásenie vlády, vyjadriť dôveru tejto vláde, a to bez akýchkoľvek dohôd, ako tomu bolo tu v sále naznačované.
Takže, dámy a páni, držíme vám palce a ďakujem za pozornosť a ak bude nejaká reakcia na niektoré pripomienky, prípadne výtky, ktoré zazneli v mojom prejave, tak sme určite pripravení sa s vami o tom aj ďalej baviť a diskutovať, nielen na pôde parlamentu, ale kľudne aj na ministerstvách, pretože tak ako za nás boli dvere otvorené, tak verím, že to bude aj vo vašom prípade.
Ďakujem pekne.
Rozpracované
17:59
Vystúpenie s faktickou poznámkou 17:59
Alojz BaránikNie som si istý, Karol, či som dobre počul, ale ak som počul správne to, že táto vláda má zastaviť Roberta Fica, tak potom je na mieste podľa mňa korektúra, lebo táto vláda môže Roberta Fica len trošku podržať. Roberta Fica môže zastaviť len slovenský volič, ktorý musí rozhodnúť, že Robert Fico patrí tam, kam sa tak veľmi bojí, že nakoniec skončí. Všetko dobré, čo táto vláda prípadne urobí, môže Robert Fico...
Nie som si istý, Karol, či som dobre počul, ale ak som počul správne to, že táto vláda má zastaviť Roberta Fica, tak potom je na mieste podľa mňa korektúra, lebo táto vláda môže Roberta Fica len trošku podržať. Roberta Fica môže zastaviť len slovenský volič, ktorý musí rozhodnúť, že Robert Fico patrí tam, kam sa tak veľmi bojí, že nakoniec skončí. Všetko dobré, čo táto vláda prípadne urobí, môže Robert Fico totiž šmahom ruky zmeniť a dostať nás tam, kde žiaden slušný človek nechce byť, mimo Európu a do spárov jeho východných kamarátov.
Ďakujem.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
13.6.2023 o 17:59 hod.
JUDr.
Alojz Baránik
Videokanál poslanca
Ďakujem, pán predsedajúci.
Nie som si istý, Karol, či som dobre počul, ale ak som počul správne to, že táto vláda má zastaviť Roberta Fica, tak potom je na mieste podľa mňa korektúra, lebo táto vláda môže Roberta Fica len trošku podržať. Roberta Fica môže zastaviť len slovenský volič, ktorý musí rozhodnúť, že Robert Fico patrí tam, kam sa tak veľmi bojí, že nakoniec skončí. Všetko dobré, čo táto vláda prípadne urobí, môže Robert Fico totiž šmahom ruky zmeniť a dostať nás tam, kde žiaden slušný človek nechce byť, mimo Európu a do spárov jeho východných kamarátov.
Ďakujem.
Rozpracované
18:01
Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:01
Ján OravecKarol, ty si veľmi správne povedal, že ten čas, ktorý sme mali k dispozícii, aby sme si pozreli návrh programového vyhlásenia vlády, nebol dlhý, napriek tomu sme dali hlavy dokopy a vyprodukovali sme podľa mňa veľmi slušné stanovisko, ktoré si ty predniesol, a komplexné stanovisko, kde na jednej strane boli veci, ktoré sme vyzdvihli, na druhej strane veci, kde sme adresovali kritiku, respektíve hovorili o tom, že sa to dá...
Karol, ty si veľmi správne povedal, že ten čas, ktorý sme mali k dispozícii, aby sme si pozreli návrh programového vyhlásenia vlády, nebol dlhý, napriek tomu sme dali hlavy dokopy a vyprodukovali sme podľa mňa veľmi slušné stanovisko, ktoré si ty predniesol, a komplexné stanovisko, kde na jednej strane boli veci, ktoré sme vyzdvihli, na druhej strane veci, kde sme adresovali kritiku, respektíve hovorili o tom, že sa to dá urobiť lepšie. Je to logické, lebo programové vyhlásenie vlády je literárny útvar, za ktorý jeho autori nikdy nezískajú Nobelovu cenu za literatúru, to je všetkým hádam jasné. Ja viem, o čom hovorím, lebo tiež som v roku 2020 časť programového vyhlásenia vtedajšej vlády písal, takže viem, že je veľmi ťažké napísať text, ktorý by vyhovoval všetkým, alebo teda je to takmer nemožné.
Pokiaľ ide o to, čo hovoril Karol, týkajúce sa ekonomiky, tam by som rád dodal to, že tiež vidím v tom programovom vyhlásení vlády niečo, čo by som vyzdvihol, a to sa nachádza hlavne v úvodnej časti, a to je dôraz na modernizáciu, potrebu modernizácie krajiny, na to, že potrebujeme dôraz klásť na budúcnosť, konkurencieschopnosť a úspech Slovenska.
Tam, kde by som bol kritickejší, že už potom v tom texte neviem nájsť tie konkrétne opatrenia, ako tú konkurencieschopnosť zvýšiť. Hovorí sa tam o inováciách, prechode na zelenú ekonomiku, lákaní talentov. Áno, to sú všetko dôležité parametre, ale chýba mi tam taký výraznejší ťah na bránu, pokiaľ ide o stimuláciu ekonomiky na strane ponuky, supply-side, to je to, čo, pán Ódor, určite mi rozumiete, čo mám na mysli, takže verím, že v nejakých ďalších detailnejších diskusiách vyplávajú na povrch aj takéto opatrenia. Napriek tomu teda ten text podporím.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
13.6.2023 o 18:01 hod.
PhDr. CSc.
Ján Oravec
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne.
Karol, ty si veľmi správne povedal, že ten čas, ktorý sme mali k dispozícii, aby sme si pozreli návrh programového vyhlásenia vlády, nebol dlhý, napriek tomu sme dali hlavy dokopy a vyprodukovali sme podľa mňa veľmi slušné stanovisko, ktoré si ty predniesol, a komplexné stanovisko, kde na jednej strane boli veci, ktoré sme vyzdvihli, na druhej strane veci, kde sme adresovali kritiku, respektíve hovorili o tom, že sa to dá urobiť lepšie. Je to logické, lebo programové vyhlásenie vlády je literárny útvar, za ktorý jeho autori nikdy nezískajú Nobelovu cenu za literatúru, to je všetkým hádam jasné. Ja viem, o čom hovorím, lebo tiež som v roku 2020 časť programového vyhlásenia vtedajšej vlády písal, takže viem, že je veľmi ťažké napísať text, ktorý by vyhovoval všetkým, alebo teda je to takmer nemožné.
Pokiaľ ide o to, čo hovoril Karol, týkajúce sa ekonomiky, tam by som rád dodal to, že tiež vidím v tom programovom vyhlásení vlády niečo, čo by som vyzdvihol, a to sa nachádza hlavne v úvodnej časti, a to je dôraz na modernizáciu, potrebu modernizácie krajiny, na to, že potrebujeme dôraz klásť na budúcnosť, konkurencieschopnosť a úspech Slovenska.
Tam, kde by som bol kritickejší, že už potom v tom texte neviem nájsť tie konkrétne opatrenia, ako tú konkurencieschopnosť zvýšiť. Hovorí sa tam o inováciách, prechode na zelenú ekonomiku, lákaní talentov. Áno, to sú všetko dôležité parametre, ale chýba mi tam taký výraznejší ťah na bránu, pokiaľ ide o stimuláciu ekonomiky na strane ponuky, supply-side, to je to, čo, pán Ódor, určite mi rozumiete, čo mám na mysli, takže verím, že v nejakých ďalších detailnejších diskusiách vyplávajú na povrch aj takéto opatrenia. Napriek tomu teda ten text podporím.
Rozpracované