94. schôdza
Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge
Vystúpenie s faktickou poznámkou
15.6.2023 o 16:27 hod.
PaedDr. Mgr.
Miroslav Suja
Videokanál poslanca
Ďakujem za slovo. Je to tak veľa, že úplne poviem len v krátkosti, že hlucháň je len zámienkou, to si povedzme na rovinu, každý, čo aspoň trošku má inteligenciu, tak vie, na čo to slúži. Viac sa vyjadrím v rozprave, lebo je to fakt tak veľa a som zvedavý, ako mi bude ministerka na to odpovedať alebo podpredsedníčka vlády, keď je tu ako odborník a predkladateľ zákona.
Rozpracované
Vystúpenia
16:02
Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:02
Tomáš LehotskýPčolinský, Peter, podpredseda NR SR
Na mikrofón hovorte.
Lehotský, Tomáš, poslanec NR SR
... počúvam len, počúvam na jedno ucho, ale, pán Karahuta, jedna taká zaujímavá vec z toho vášho príhovoru a ani to nie je akože proti vám, ani proti...
Pčolinský, Peter, podpredseda NR SR
Na mikrofón hovorte.
Lehotský, Tomáš, poslanec NR SR
... počúvam len, počúvam na jedno ucho, ale, pán Karahuta, jedna taká zaujímavá vec z toho vášho príhovoru a ani to nie je akože proti vám, ani proti ničomu, len je to taký paradox pre mňa, že to, čo ste spomínali, ako jednu z výčitiek, bolo to, že vy vnímate konflikt záujmov medzi ŠOP-kou napríklad vzhľadom na to, že teda je to štátna inštitúcia a zároveň aj subjekt, ktorý podniká alebo pôsobí na tom trhu. Tak len chcem upozorniť, že toto nepovažujem úplne za argument, pretože to je situácia, ktorá je bežná v tejto krajine, aleže úplne bežná a ani som teda nepočul, že by SME RODINA mala niečo proti tomu, lebo keď si zoberiete zdravotníctvo napríklad, tak to je z vášho pohľadu tým pádom sektor, kde je permanentný konflikt záujmov, lebo štát je jednak regulátor vzhľadom na ministerstvo zdravotníctva a štát je subjekt, ktorý pôsobí na trhu cez nemocnice, cez poisťovňu, Všeobecnú zdravotnú poisťovňu, podniká na trhu, kde sú aj súkromní podnikatelia. Štát je aj kontrolórom, lebo je tam Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou. Štát je aj spracovateľom osobných údajov cez NCZI a tak ďalej.
A rovnako tak ako vy ste spomínali, že teda dostáva tá ŠOP-ka, alebo bude dostávať nejaké peniaze, tak detto, hej, že štát každý rok dotuje tieto štátne inštitúcie, tieto nemocnice, svoju Všeobecnú zdravotnú poisťovňu. Čiže len poukazujem na taký akože paradox možno v tom, čo ste povedali, že toto je úplne že bežná situácia v tejto krajine.
Ďakujem.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
15.6.2023 o 16:02 hod.
Ing.
Tomáš Lehotský
Videokanál poslanca
Ďakujem veľmi pekne. Ja teda nie som expert na životné prostredie ani na pôdohospodárstvo, a teda... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)
Pčolinský, Peter, podpredseda NR SR
Na mikrofón hovorte.
Lehotský, Tomáš, poslanec NR SR
... počúvam len, počúvam na jedno ucho, ale, pán Karahuta, jedna taká zaujímavá vec z toho vášho príhovoru a ani to nie je akože proti vám, ani proti ničomu, len je to taký paradox pre mňa, že to, čo ste spomínali, ako jednu z výčitiek, bolo to, že vy vnímate konflikt záujmov medzi ŠOP-kou napríklad vzhľadom na to, že teda je to štátna inštitúcia a zároveň aj subjekt, ktorý podniká alebo pôsobí na tom trhu. Tak len chcem upozorniť, že toto nepovažujem úplne za argument, pretože to je situácia, ktorá je bežná v tejto krajine, aleže úplne bežná a ani som teda nepočul, že by SME RODINA mala niečo proti tomu, lebo keď si zoberiete zdravotníctvo napríklad, tak to je z vášho pohľadu tým pádom sektor, kde je permanentný konflikt záujmov, lebo štát je jednak regulátor vzhľadom na ministerstvo zdravotníctva a štát je subjekt, ktorý pôsobí na trhu cez nemocnice, cez poisťovňu, Všeobecnú zdravotnú poisťovňu, podniká na trhu, kde sú aj súkromní podnikatelia. Štát je aj kontrolórom, lebo je tam Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou. Štát je aj spracovateľom osobných údajov cez NCZI a tak ďalej.
A rovnako tak ako vy ste spomínali, že teda dostáva tá ŠOP-ka, alebo bude dostávať nejaké peniaze, tak detto, hej, že štát každý rok dotuje tieto štátne inštitúcie, tieto nemocnice, svoju Všeobecnú zdravotnú poisťovňu. Čiže len poukazujem na taký akože paradox možno v tom, čo ste povedali, že toto je úplne že bežná situácia v tejto krajine.
Ďakujem.
Rozpracované
16:04
Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:04
Jaroslav KarahutaČo sa týka nerovnosti na trhu, je zásadný rozdiel medzi zdravotníctvom a lesníctvom alebo poľnohospodárstvom, je v tom, že to zdravotníctvo je regulárne odvetvie, tie výkony sú nejakým spôsobom regulované cez zdravotné poisťovne, takže tam je to trošku iné. Ten rozdiel je v tom, že obidvaja ťažia ten istý smrek, ten istý buk, sú na jednom, jednom trhu, čiže ten buk alebo ten smrek budú predávať, ale ten súkromník...
Čo sa týka nerovnosti na trhu, je zásadný rozdiel medzi zdravotníctvom a lesníctvom alebo poľnohospodárstvom, je v tom, že to zdravotníctvo je regulárne odvetvie, tie výkony sú nejakým spôsobom regulované cez zdravotné poisťovne, takže tam je to trošku iné. Ten rozdiel je v tom, že obidvaja ťažia ten istý smrek, ten istý buk, sú na jednom, jednom trhu, čiže ten buk alebo ten smrek budú predávať, ale ten súkromník nedostane tých niekoľko miliónov na tých pár hektárov, ale tá štátna organizácia tých niekoľko miliónov dostane. To je ten zásadný rozdiel. (Reakcia z pléna.) Dostane ich! Teraz, teraz sme to schválili. A to je ten rozdiel nerovného postavenia na trhu. Kým ten súkromník si musí zarobiť tie peniaze, čiže súkromný lekár alebo štátny lekár musí urobiť výkon, aby tie peniaze dostal, tak tá ŠOP-ka tie peniaze dostane tak či tak, ešte ani nič robiť nemusí a ešte bude chválená za to, že chráni životné prostredie. Tuto, toto je hospodársky subjekt a toto je iný subjekt.
Ale v tomto ozaj, čo sa týka tohto zákona, tohto zákona, tak ja si myslím, som presvedčený, že u nás v klube tento zákon podporený nebude, pretože rozdiel od toho predchádzajúceho zákona, tam sa ešte nejaké veci dajú zmeniť, hej, vyhodíme tam nejaké tie ustanovenia, ktoré sú, ktoré sú prílepkom k tej podstate tých skládok. Tento zákon sa opraviť nedá, ten sa dá urobiť iba nový alebo úplne ho zrušiť, hej? Je neopraviteľný. To je vyložene akože, keď niekto nevie spievať, tak ho nenaučíte nikto nikdy.
Ďakujem pekne.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
15.6.2023 o 16:04 hod.
MVDr.
Jaroslav Karahuta
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne za slovo.
Čo sa týka nerovnosti na trhu, je zásadný rozdiel medzi zdravotníctvom a lesníctvom alebo poľnohospodárstvom, je v tom, že to zdravotníctvo je regulárne odvetvie, tie výkony sú nejakým spôsobom regulované cez zdravotné poisťovne, takže tam je to trošku iné. Ten rozdiel je v tom, že obidvaja ťažia ten istý smrek, ten istý buk, sú na jednom, jednom trhu, čiže ten buk alebo ten smrek budú predávať, ale ten súkromník nedostane tých niekoľko miliónov na tých pár hektárov, ale tá štátna organizácia tých niekoľko miliónov dostane. To je ten zásadný rozdiel. (Reakcia z pléna.) Dostane ich! Teraz, teraz sme to schválili. A to je ten rozdiel nerovného postavenia na trhu. Kým ten súkromník si musí zarobiť tie peniaze, čiže súkromný lekár alebo štátny lekár musí urobiť výkon, aby tie peniaze dostal, tak tá ŠOP-ka tie peniaze dostane tak či tak, ešte ani nič robiť nemusí a ešte bude chválená za to, že chráni životné prostredie. Tuto, toto je hospodársky subjekt a toto je iný subjekt.
Ale v tomto ozaj, čo sa týka tohto zákona, tohto zákona, tak ja si myslím, som presvedčený, že u nás v klube tento zákon podporený nebude, pretože rozdiel od toho predchádzajúceho zákona, tam sa ešte nejaké veci dajú zmeniť, hej, vyhodíme tam nejaké tie ustanovenia, ktoré sú, ktoré sú prílepkom k tej podstate tých skládok. Tento zákon sa opraviť nedá, ten sa dá urobiť iba nový alebo úplne ho zrušiť, hej? Je neopraviteľný. To je vyložene akože, keď niekto nevie spievať, tak ho nenaučíte nikto nikdy.
Ďakujem pekne.
Rozpracované
16:06
Vystúpenie v rozprave 16:06
Filip KuffaAby som sa hneď na úvod dotkol veci, ktorá sa tu vlastne prejednáva, my momentálne ideme schváliť to, či budeme rokovať v skrátenom legislatívnom, alebo nebudeme. Kolegovia, ja by som to prečítal včera na výbore, ja som to už otvoril, tí, čo boli na výbore, ale zopakujem vám, čo je dôvod skráteného legislatívneho konania, dobre počúvajte: "Vzhľadom na termín volieb do Národnej rady Slovenskej republiky a jeho...
Aby som sa hneď na úvod dotkol veci, ktorá sa tu vlastne prejednáva, my momentálne ideme schváliť to, či budeme rokovať v skrátenom legislatívnom, alebo nebudeme. Kolegovia, ja by som to prečítal včera na výbore, ja som to už otvoril, tí, čo boli na výbore, ale zopakujem vám, čo je dôvod skráteného legislatívneho konania, dobre počúvajte: "Vzhľadom na termín volieb do Národnej rady Slovenskej republiky a jeho zohľadnenie v harmonograme schôdzí..." Tak dôvod skráteného legislatívneho konania je to, že sú tu predčasné voľby! To je normálne nonsens, ktorý tu ešte historicky, si myslím, že nemal pri žiadnom skrátenom legislatívnom konaní obdobu. Tak oni si dajú dôvod termín predčasných volieb.
Pýtal som sa včera na výbore, neprišiel tu dneska minister, prišli ste tu vy, budete zodpovedať na tie otázky vy dneska za neho ako podpredsedníčka, som zvedavý, ako ste pripravená na to.
Bolo to zaradené v pláne legislatívnych úloh. Bolo rozbehnuté pripomienkové konanie, medzirezortné pripomienkové konanie, to sa uskutočnilo. A čuduj sa svete, keď si dneska otvoríme web a pozriem sa na pripomienky, prebieha pripomienkové konanie, prebieha vyhodnotenie medzirezortného pripomienkového konania, prebieha. (Reakcia z pléna.) Dobrý mám, jasné, to som, teraz som mal, teraz som mal otvorenú túto webovú stránku.
Včera sme stáli na chodbe, sme sa pýtali, že nie, my sme všetko vyhodnotili, všetky pripomienky sú... Je ich tam viac ako tristo, alebo okolo tristo, aby som to teda uviedol na správnu mieru. Niektoré sú také vecné len, hej, že stane sa nejaká chyba, ale sú tam, mnoho zásadných pripomienok tam je. My sme všetko vyhodnotili, lesníci súhlasia, už tam bola len jedna taká malá pripomienka, s ktorou mal minister Bíreš problém, a nejaká len poznámka pod čiarou. Viete, čo som ministrovi povedal? Viete, jak sa lesníci, jak sú spokojní s tým, čo idete vy prijať? Tak, že idú chystať jeden veľký protest! Ty si to, Miro, myslím, spomínal. Veľký protest sa tu ide chystať aj na margo tohto zákona. Sú to dva zákony, pretože nerieši sa len zákon o ochrane prírody a krajiny, ale rieši sa aj zákon o lesoch. A my im tu ideme týmto, nieže my, lebo to Národná rada skrz vládu a cez skrátené legislatívne konanie chce dať rúk do... moc do rúk babrákom, ktorých jedinou agendou je nič nerobiť, bezzásah a čerpať miliónové fondy. Týmto ľuďom, v skrátenom legislatívnom konaní.
Keď narážajú na to, že tu je nejaký infringement ohľadom hlucháňa hôrneho, že tu je žaloba; áno, my sme ju mali, však ja som si pýtal vtedy tajomníka, v lete som si vypýtal ten rozsudok Súdneho dvora a schválne som si vtedy na to pozeral, že čo to tam nám vlastne vytýkajú. No to je neuveriteľné! Neuveriteľné! V roku 2016 tu bola obdobná žaloba, obdobný infringement. Viete, čo sa vtedy stalo? V roku 2019 bola prijatá, ja poviem, jedna z najprísnejších noviel zákona o ochrane prírody a krajiny, jedna z najprísnejších noviel zákona o lesoch a my máme rok 2023, a tu nám ide niekto vytýkať z Európskej komisie, že tu máme problém, že sme to nevyriešili?! Vy ste normálni?! V zákone sú dneska nástroje, ktoré všetky tieto veci riešia. Ochranári majú právo vstupovať do programov starostlivosti o lesy.
Prečo nešiel Sólymos ako minister na Európsku komisiu a nevysvetlil to?! Prečo nešiel minister Budaj na Európsku komisiu a nevysvetlil to? Prečo nešiel minister Chrenko na Európsku komisiu a nevysvetlil to?! Včera som ho vyzval na výbore. Jeho psou povinnosťou tam je ísť a vysvetliť tým európskym úradníkom, že nič z toho sa tu nedeje, žiadny hlucháň tuná neni ohrozený tým, že by ochranári nemali možnosť vstupovať do programov starostlivosti o lesy, že by ochranári tu nemali nejaké slovo. Ja už vravím tak úsmevne niekedy, že dneska, dneska sa v chránenom území ani, nechcem byť nejaký taký, ani sa tam nemôžte, ja neviem, odpľuť si bez toho, aby vám ochranár povedal áno alebo nie.
Čo robia cez predbežné opatrenia ochranári? Oni nepozerajú na to, aký tam je stupeň ochrany. Lebo áno, IV., V. stupeň nám dneska povie, nemôžeš ísť robiť nič, môžeš tam ísť iba ako turista. Ale v tých nižších stupňoch dávajú predbežné opatrenia a práve z titulu hlucháňa hôrneho, práve z titulu toho, že sú tam chránené vtáčie územia, vám zakážu spracovať napríklad kalamitné drevo, zakážu vám akúkoľvek činnosť.
Tak čo sa tu my potom tvárime, kde my nadbiehame nejakým euroúradníkom a ideme sa tuná poskladať teraz, že my tu máme nejakú zlú legislatívu, že to máme meniť? Vôbec to neni o hlucháňovi, vôbec to neni o tom, že dnes by v legislatíve neexistovali nástroje. Je to tam jasne dneska povedané, sú určité objemy ťažieb aj tých náhodných, ktoré lesníci vedia dneska robiť bez toho, aby si pýtali súhlas ochranárov, teda s ohľadom na príslušný stupeň ochrany prírody, aby som bol konkrétny úplne, hej, lebo už máte tretí stupeň a už sa všetko musíte pýtať, to je jedno, bez ohľadu na objem. Oni vám aj tak dajú predbežné opatrenia. Tu nemôžeš robiť, tam nemôžeš robiť.
Ďalšia vec sa pýtam, Lesy SR ako dominantný obhospodarovateľ lesov na Slovensku sú dnes dokonca dvojnásobne certifikovaní, pretože sú v certifikačnej schéme PEFC-u, čo je jedna nezávislá inštitúcia, a sú v certifikačnej schéme EVESE, čo je druhá nezávislá inštitúcia, ony sú úplne rozdielne, majú v podstate tú istú ideu, tú istú líniu, ktorou ide aj jedna aj druhá, ale za EVES-éčkom napríklad veľmi dobre vieme, že stojí WWF-ka, svetový fond pre ochranu prírody, a ona im to certifikuje, ona im dáva pečiatku, dáva im štempel, že to tu funguje. Lesy SR sú certifikované a ďalších ix z rádovo stotisíc hektárov aj u neštátnych subjektov sú certifikovaných. Ja sa pýtam, čo tu potom ten euroúradník príde a buzeruje nás. Kde boli ministri? Kde bol Sólymos, kde bol Budaj, kde je Chrenko? Prečo Chrenko nejde dneska do Bruselu a vysvetliť to, že viete čo, vážení, nie je to tak. Ja som sa ho pýtal, koho záujmy on háji. Čo to tu rozdal za úlohy, čo to ide raziť? On nám včera na výbore tvrdil, že on to nemôže stiahnuť. No ja som myslel, že, že zle počujem. Tak predkladateľ nemôže stiahnuť návrh zákona, neuveriteľné, toto nám povie minister. Však on sa vlastne priznal v priamom prenose, povedal, že musím to predložiť. Ja sa pýtam, kto za tým stojí. Kto stojí za týmito protislovenskými úradníkmi, ktorí tuná lopatami, kýblami kydajú hnoj na Slovákov, že tu sa niečo deje. Katastrofa, že tu, ja neviem, lynčujeme prírodu, že tu máme nejaké katastrofické scenáre s ťažbou dreva. Psia povinnosť ministrov to bolo ísť tam vysvetliť. A to teraz nielen v infringemente hlucháňa.
Nedávno tu bola tiež velice veľká komisia, že jak sa tu nedodržiava právny štát a neviem ako, obdobné tieto somariny. No ale, samozrejme, keď máte na tých postoch protislovenských ministrov, protislovenských úradníkov. A ja vám poviem, kto je tam protislovenský úradník dneska, štátna tajomníčka Budkovská. Prišla tu komisia a ona povie, ešte sa bude podliezať: Áno, deje sa tu to, áno, programy starostlivosti sú zlé, nedá sa tam vstupovať. Toto povie úradník? Toto povie Slovák? Takto bude zavádzať eurokomisárov, čo tu prídu na kontrolu? Potom jasné, my sa nemôžme čudovať, že tu dajú taký rozsudok, aký dali, že nám tu nadiktujú pokutu.
A neni pravda, že tá pokuta je na stole. Je to definované tak, však to čítal aj predseda, ten rozsudok, môže uložiť. Môže uložiť, čiže je to na ministerstve. Ak tie pokuty uložené budú, tak to je len a len zlyhaním ministra.
Áno, tí čo tam boli, to už ovplyvniť nevedia, našťastie je mimo, Budaj je mimo, ale je tam dneska minister Chrenko, padlo to tu trocha, že, že bol nevzdelaný minister a nastavilo sa to aj na tohto ministra. Tento minister, čo je dneska, určite nie je nevzdelaný. Robí na ministerstve roky, má prehľad, teraz neviem, na ktorej sekcii, na ktorom odbore robil. Myslím, že on mal tie, environmentálny... neviem kde, no, to je jedno. Skrátka on, on v tej problematike neni proste, že, že zo včera na dnes sa stal zrazu úradníkom a že by nebol doma. Vedel by to vysvetliť.
Dotknem sa aj takých vecí, lebo skrátené legislatívne konanie je aj o tom, že, že by hrozili teda nejaké finančné škody, a tým sa tu straší v tom infringemente, že máme dostať pokuty, že máme mať denné penále a tak ďalej. Viete, aký je narátaný dopad na štátny rozpočet prijatím tejto novely zákona? A nie sú na to vyčlenené peniaze. 2,6 milióna ročne. A viete, na čo je gro tých peňazí určených? Na úradníkov. Tak my normálne, my ideme platiť úradníkov, 40 úradníkov, priemerný plat, som si to, priemerný funkčný plat vyše 2 000 euro, my ideme platiť, lebo chceme chrániť hlucháňa. No ja sa pýtam, jak tí úradníci akože tu idú chrániť hlucháňa, že im dám 2 000 euro, budú sedieť na ministerstve životného prostredia 27, ministerstvo vnútra 13, predpokladám, že na okresných úradoch nejakí úradníci. To je normálne že neskutočné takéto niečo.
Ďalšia vec z dôvodovej správy, aby som sa vrátil opäť, znova k tomu, keď už som podotkol, že termín volieb má byť ten hlavný ústredný motív toho, prečo v zrýchlenom konaní. Máte tam uvedené tri odrážky, pani podpredsedníčka, keď si, keď si pozrete tú dôvodovú správu. Je tam prvá odrážka vymenované, v tej druhej odrážke tam máte vymenované, že nebola prija... neboli prijaté vhodné opatrenia, to znamená poškodzovanie biotopov, blá-blá-blá a máte tam vymenované CHVÚ Tatry, Nízke Tatry, CHVÚ Muránska planina, Poľana, Stolické vrchy a tak ďalej. Viete, koľko ich tam je vymenovaných? Ja vám to poviem, nemusíte to hľadať, 12 chránených vtačích území tam je.
Je tam potom odrážka tretia, neprijala vhodné opatrenia týkajúce sa biotopov hlucháňa, blá-blá-blá. Viete, koľko tam je území napísaných? Sedem. Ja sa pýtam, kde sa stratilo tých päť území zrazu. Len medzi druhou a medzi treťou odrážkou, keď aj jedna, aj druhá hovorí o tom, že sa nedostatočne chráni hlucháň. Keď v tretej odrážke je iba sedem území oproti dvanástim, to znamená, že päť území musí mať nejaké opatrenia, ktoré to dneska obmedzujú, v ktorých museli byť prijaté nejaké obmedzujúce mechanizmy vo vzťahu k hlucháňovi hôrnemu. Čo to potvrdzuje, tieto dve odrážky a táto dôvodová správa? To je ten paradox, to len potvrdzuje moje slová, ktoré som povedal, že my tu dneska tie mechanizmy máme. Ochrana prírody tu tie mechanizmy má.
Jediný zmysel tejto novely, ktorá tu je dneska na stole, je ten, že vy idete ešte podstúpiť kompetenciu Európskej komisii, aby tu Európska komisia na Slovensku rozhodovala o slovenských pozemkoch, o pozemkoch Slovákov a vyhlasovala im ich za chránené územia. Dneska je to už aj tak dosť ekodiktátorský režim, čo sa týka vyhlasovaní chránených území, pretože povinnosť je len oznámiť, prerokovať a aj tak vám to vyhlásia. Mňa sa pýtajú pri územiach európskeho významu, čo môžme robiť. Hovorím, môžte robiť obštrukcie, tie sme vedeli robiť, spolu s Mirom sme ich boli robiť a sme na to hrdí. Tisíce hektárov sme zachránili, aby boli, aby sa vyhli tomuto ekodiktátu.
Zonácie národných parkov. Pýtajú sa ma, čo môžte robiť. A ľudia to nevedia. Nemôžte nič, pretože ministerstvo má povinnosť vám to oznámiť, cez verejnú vyhlášku to urobia, cez okresné úrady životného prostredia vám to dajú, keď máte dobrých starostov, tak vám to aspoň vyhlásia v rozhlase a dajú vedieť tým dotknutým občanom, dajú vedieť pozemkovým spoločenstvám. Majú povinnosť prerokovať a podmienka v zákone je iba oboznámiť sa s pripomienkami. Čiže to, čo položí minister na stôl na vládu, to sa aj schváli. V Poloninách som bol medzi občanmi, sa ma pýtali, že čo hovorím. To by ste neverili, pán poslanec, prišiel tu riaditeľ správy národného parku, my sme mu povedali, my nesúhlasíme, čo s tým idete robiť. On povedal, nič. Status quo, tak jak to je na stole, tak to bude. To povedal občanom v Poloninách, a to povedali aj inde. Veľká Fatra, Miro to dobre vie, chodili sme kolo toho. Slovenský kras, ten je síce troška od ruky, trocha uniká pozornosti, ale áno, aj tam je tá otázka dneska na stole, pretože tieto tri národné parky idú vyzónovať, idú ich zväčšiť dokonca, nafúknuť ich idú. Toto je dneska novodobá ochrana prírody, čo sa deje.
Idem teraz, aby som nezostal pri tom, prečítam to ustanovenie, to protislovenské ustanovenie, ktoré ste si dovolili, drzo dovolili normálne zahrnúť do zákona, to proste nemá obdobu, nemá obdobu, ako môže nejaký úradník viesť takúto anarchistickú činnosť, že on sa ide vzdať našej suverenity rozhodovať samých o sebe a postupuje to nejakej Európskej komisii, nejakým úradníkom, ktorí nemajú šajnu o tom, či tu je nejaký hlucháň, kde žije ten hlucháň. Ja sa pýtam, koľko z tých úradníkov bolo na rannom toku hlucháňa, teraz keď bol tok. Koľko z vás bolo z Úradu vlády, koľko z vás bolo pozrieť na tých hlucháňov? Však ani nevedia rozdiel medzi hlucháňom hôrnym a medzi tetrovom hoľniakom. Stavme sa o päť korún, že nevedia. Keby sme, keby sme si postavili tieto dva vtáky vedľa seba, tak polovica vlády prepadne, si dovolím tvrdiť. Nemali by ani šajnu, rozdiel medzi tým.
Prečítam to ustanovenie, aby bolo všetkým jasné, čo v skrátenom legislatívnom konaní sa tu ide prijať.
§ 27, tí, čo máte ten zákon vytlačený, aby ste si... bod 13, aby som bol úplne konkrétny, siedmy odsek, počúvajte dobre: "Ak Európska komisia navrhne zaradiť do národného zoznamu územie európskeho významu, lokalitu s výskytom prioritných biotopov alebo prioritných druhov, ktorú na základe relevantných vedeckých informácií považuje za dôležitú pre ich zachovanie alebo prežitie..." viete, to sú také tie všeobecné bláboly, hej, všetci sa tvárime, že tu mapujeme, nič tu vymapované nebolo. To svedčia o tom tie vyhlásené územia, ktoré tu do dnešných čias boli vyhlásené, od stola to kreslia čiary. Boli pozemky, rovnaký biotop, rovnaké druhové zloženie, polovica lúky išla do územia európskeho významu, polovica lúky nie. Sa pýtam, jak to je možné, tí dotknutí vlastníci, že to tak je. Viete, prečo nám to tak, pán poslanec, zakreslili? Pretože na tejto časti lúky bol vlastníkom významný podnikateľ, ktorý si vedel vydupať u ochrany prírody, aby im to vyhodili. Na ministerstve bol a vyhodil to. Pozrite sa tú hranicu, tak nám ide stredom lúky, si myslíte, že tuná toho roháča mám tu, tu ho nemám? Tuná tu rastlinku mám, tuto nemám? Nie, je to jedna lúka. Presne tá istá.
Dočítam tú vetu: "... takáto lokalita sa zaradí do tohto zoznamu aj v prípade," a pozor teraz tá posledná časť toho, "keď je návrh na jej zaradenie sporný." Čo je vlastne sporné? Ja sa pýtam, čo je sporné. No sporné je to, že my s tým nesúhlasíme, že tí ľudia na vidieku nesúhlasia s tým, aby tie lokality sa zaraďovali a normálne, ja to musím až tak povedať, idioti úradníci, takto sa vzdajú suverenity, suverenity rozhodovať samých o sebe. Oni to podstúpia Európskej komisii, to je normálne nonsens. A my to, my to tuná máme na stole, ešte v skrátenom legislatívnom konaní to tu dajú a ešte sa budú tváriť, lebo nám tu hrozí pokuta za hlucháňa. Ľudia, korí nevedia rozdiel, ako vyzerá tetrov hoľniak a tetrov hlucháň, nám tu idú niečo hovoriť o infringemente, nám tu idú hovoriť o tom bú-bú-bú, dostanete miliónové pokuty, ale to, že tu je 2,6 milióna ročne dopad na rozpočet, budeme tu platiť nejakých úradníkov nepotrebných, ktorých jedinou víziou je ničnerobenie.
Čo je dneska novodobá ochrana prírody? Bezzásah, ničnerobenie. Správy národných parkov sú o čom? Majú štvrtý, piaty stupeň, nič nerobiť. Nie sú schopní ani len palivové drevo nachystať. To najhoršie drevo, na ktorom nič nepokazíte, ktoré máte, máte len do metrov napíliť alebo do dvojmetrových dĺžok, ani to neboli schopní urobiť. Aj to ich museli tlačiť potom, až keď sa tí starostovia ozvali, keď sa ozvala Uličská dolina, keď sa ozvala Ľubochnianska dolina, keď sa ozvali iní, až potom zrazu si, si ťukli do čela, aha, už tu máme jeseň, zimu, že treba, treba aj nejaké palivové drevo prichystať.
Pozrem sa ešte, či som niečo nezabudol spomenúť. Legislatívny proces sme okomentovali, neni ukončený. Že hrozia finančné škody, to sú len také rozprávky starej matere, to je neschopnosť ministrov, ktorí tuná v podstate nevedia nič obhájiť. To, že dneska tu tie nástroje máme, to len dokazuje to, že lesy, dneska väčšina lesov je certifikovaných a dokonca dvojito certifikovaných. Za tou certifikáciou EVESE stojí dokonca WWF-ka, Svetový fond na ochranu prírody, ktorá to certifikuje. Ako je to možné, že napríklad kvôli EVESE-čku tu dodnes neboli žiadne konania, že sa tu nič nerobilo? Nenapadli to, nezrušili certifikáciu, nevyhlásili konfliktné územia. Áno, certifikačný systém, certifikačná schéma, robia náhodné kontroly, ja viem, pretože tiež sme boli certifikovaní, tiež sme mali tieto neohlásené kontroly a je to, úplne náhodným výberom vám robia krížové tieto kontroly. A keby tu bol takýto problém, okamžite týchto 12 území, ktoré som tu spomínal, a to nie sú malé územia, to sú Tatry, Nízke Tatry, Muránska planina, čiže sa netvárme, že niekde niečo. Nie, obrovské územia, máme ich certifikované a funguje to, takže čo nám to tu chcete vlastne vy natlačiť do hlavy?
O čom nás tu chcete presvedčiť, že v skrátenom legislatívnom procese tu ideme niečo prijať, lebo hrozí pokuta, lebo bu-bu-bu? 25-stranový, 25-stranová novela zákona o ochrane prírody a krajiny a zákona o lesoch má v konečnom dôsledku iba jediný cieľ, ožobračiť v konečnom dôsledku slovenský vidiek, slovenských vlastníkov, a my tu týmto neschopným ochranárom a babrákom ideme dať do rúk moc. Vy navrhujete im dať do rúk moc, aby rozhodovali o všetkom, ale že totálne o všetkom. Ak dneska ešte boli nejaké pozostatky v zákonoch, že lesníci sa vedeli hýbať v nejakých intenciách, nespomínam teraz poľnohospodárov, lebo 1,6 milióna hektárov, tam patrí aj poľnohospodárska pôda, hej, to neni len lesná. Lesné pozemky, viac ako 60 % máme v nejakých chránených územiach, hej, viac ako 60 %. Poľnohospodárska pôda, musím povedať, chvalabohu, ešte nie sme na tom tak zle. (Reakcia spravodajcu.)
Áno, predseda mi tu hovorí, že lúky sú, boli a navrhovali sa aj do tých území európskeho významu. Aj keď som to porovnával s národnými parkami, keď sa ma ľudia pýtali, ja vravím, počúvajte ma, národné parky 9,5 % výmery Slovenska bez ochranných pásiem. Lebo správne boli spomenuté aj tie ochranné pásma. Ja hovorím bez 9,5 %, ten megalomanský projekt Podunajska by sme mali 10 %, ale ja vravím NATURA 2000, chránené vtáčie územia, územia európskeho významu. Hovorím, trikrát toľko ich je, čiže vy, na trojnásobne veľkom území ideme tu obmedziť všetky tieto činnosti a v konečnom dôsledku ani výchovná ťažba, nie že my sa tu bavíme, sa tu tvárime, že nejaká náhodná, asanačná. Teraz zrazu zmenili pojem, už to nebude náhodná, ale asanačná. Tak ja sa pýtam, do prčíc, a v iných tých ustanoveniach v iných vyhláškach, však všade sa opierame o náhodnú ťažbu, všade to je taxatívne vymenované, že čo je náhodná ťažba, kedy idem, jak vyznačujem, čo robím, a tu zrazu si oni buchnú do dajakého paragrafu, že to sa mení, to neni náhodná, to je asanačná, ale bez toho, že by sa zmenili iné tie predpisy, iné vyhlášky, iné nariadenia vlády, hej? Toto je, toto je tá, jak by... toto je tá profesionalita týchto zamestnancov ministerstva životného prostredia.
Čiže tento návrh zákona vôbec neni o žiadnom infringemente, ako sme tu už spomínali, ja neviem, možnože zo tri razy, je to len o tom, že ide proti ľuďom, ide proti slovenským vlastníkom, ide proti slovenskému vidieku. A áno, ide aj proti lesníkom, pretože o všetkom budú rozhodovať ochranári. Ja sa pýtam, načo nám bude potom národné lesnícke centrum, načo nám budú vyhotovitelia plánov starostlivosti o lesy, keď my ich vlastne nebudeme potrebovať, lebo ochranár všetko povie, že čo môžeš, čo nemôžeš, a väčšinou ti povedia, že nemôžeš nič.
Ďakujem za pozornosť.
Vystúpenie v rozprave
15.6.2023 o 16:06 hod.
Ing. et Ing.
Filip Kuffa
Videokanál poslanca
Ďakujem za slovo.
Aby som sa hneď na úvod dotkol veci, ktorá sa tu vlastne prejednáva, my momentálne ideme schváliť to, či budeme rokovať v skrátenom legislatívnom, alebo nebudeme. Kolegovia, ja by som to prečítal včera na výbore, ja som to už otvoril, tí, čo boli na výbore, ale zopakujem vám, čo je dôvod skráteného legislatívneho konania, dobre počúvajte: "Vzhľadom na termín volieb do Národnej rady Slovenskej republiky a jeho zohľadnenie v harmonograme schôdzí..." Tak dôvod skráteného legislatívneho konania je to, že sú tu predčasné voľby! To je normálne nonsens, ktorý tu ešte historicky, si myslím, že nemal pri žiadnom skrátenom legislatívnom konaní obdobu. Tak oni si dajú dôvod termín predčasných volieb.
Pýtal som sa včera na výbore, neprišiel tu dneska minister, prišli ste tu vy, budete zodpovedať na tie otázky vy dneska za neho ako podpredsedníčka, som zvedavý, ako ste pripravená na to.
Bolo to zaradené v pláne legislatívnych úloh. Bolo rozbehnuté pripomienkové konanie, medzirezortné pripomienkové konanie, to sa uskutočnilo. A čuduj sa svete, keď si dneska otvoríme web a pozriem sa na pripomienky, prebieha pripomienkové konanie, prebieha vyhodnotenie medzirezortného pripomienkového konania, prebieha. (Reakcia z pléna.) Dobrý mám, jasné, to som, teraz som mal, teraz som mal otvorenú túto webovú stránku.
Včera sme stáli na chodbe, sme sa pýtali, že nie, my sme všetko vyhodnotili, všetky pripomienky sú... Je ich tam viac ako tristo, alebo okolo tristo, aby som to teda uviedol na správnu mieru. Niektoré sú také vecné len, hej, že stane sa nejaká chyba, ale sú tam, mnoho zásadných pripomienok tam je. My sme všetko vyhodnotili, lesníci súhlasia, už tam bola len jedna taká malá pripomienka, s ktorou mal minister Bíreš problém, a nejaká len poznámka pod čiarou. Viete, čo som ministrovi povedal? Viete, jak sa lesníci, jak sú spokojní s tým, čo idete vy prijať? Tak, že idú chystať jeden veľký protest! Ty si to, Miro, myslím, spomínal. Veľký protest sa tu ide chystať aj na margo tohto zákona. Sú to dva zákony, pretože nerieši sa len zákon o ochrane prírody a krajiny, ale rieši sa aj zákon o lesoch. A my im tu ideme týmto, nieže my, lebo to Národná rada skrz vládu a cez skrátené legislatívne konanie chce dať rúk do... moc do rúk babrákom, ktorých jedinou agendou je nič nerobiť, bezzásah a čerpať miliónové fondy. Týmto ľuďom, v skrátenom legislatívnom konaní.
Keď narážajú na to, že tu je nejaký infringement ohľadom hlucháňa hôrneho, že tu je žaloba; áno, my sme ju mali, však ja som si pýtal vtedy tajomníka, v lete som si vypýtal ten rozsudok Súdneho dvora a schválne som si vtedy na to pozeral, že čo to tam nám vlastne vytýkajú. No to je neuveriteľné! Neuveriteľné! V roku 2016 tu bola obdobná žaloba, obdobný infringement. Viete, čo sa vtedy stalo? V roku 2019 bola prijatá, ja poviem, jedna z najprísnejších noviel zákona o ochrane prírody a krajiny, jedna z najprísnejších noviel zákona o lesoch a my máme rok 2023, a tu nám ide niekto vytýkať z Európskej komisie, že tu máme problém, že sme to nevyriešili?! Vy ste normálni?! V zákone sú dneska nástroje, ktoré všetky tieto veci riešia. Ochranári majú právo vstupovať do programov starostlivosti o lesy.
Prečo nešiel Sólymos ako minister na Európsku komisiu a nevysvetlil to?! Prečo nešiel minister Budaj na Európsku komisiu a nevysvetlil to? Prečo nešiel minister Chrenko na Európsku komisiu a nevysvetlil to?! Včera som ho vyzval na výbore. Jeho psou povinnosťou tam je ísť a vysvetliť tým európskym úradníkom, že nič z toho sa tu nedeje, žiadny hlucháň tuná neni ohrozený tým, že by ochranári nemali možnosť vstupovať do programov starostlivosti o lesy, že by ochranári tu nemali nejaké slovo. Ja už vravím tak úsmevne niekedy, že dneska, dneska sa v chránenom území ani, nechcem byť nejaký taký, ani sa tam nemôžte, ja neviem, odpľuť si bez toho, aby vám ochranár povedal áno alebo nie.
Čo robia cez predbežné opatrenia ochranári? Oni nepozerajú na to, aký tam je stupeň ochrany. Lebo áno, IV., V. stupeň nám dneska povie, nemôžeš ísť robiť nič, môžeš tam ísť iba ako turista. Ale v tých nižších stupňoch dávajú predbežné opatrenia a práve z titulu hlucháňa hôrneho, práve z titulu toho, že sú tam chránené vtáčie územia, vám zakážu spracovať napríklad kalamitné drevo, zakážu vám akúkoľvek činnosť.
Tak čo sa tu my potom tvárime, kde my nadbiehame nejakým euroúradníkom a ideme sa tuná poskladať teraz, že my tu máme nejakú zlú legislatívu, že to máme meniť? Vôbec to neni o hlucháňovi, vôbec to neni o tom, že dnes by v legislatíve neexistovali nástroje. Je to tam jasne dneska povedané, sú určité objemy ťažieb aj tých náhodných, ktoré lesníci vedia dneska robiť bez toho, aby si pýtali súhlas ochranárov, teda s ohľadom na príslušný stupeň ochrany prírody, aby som bol konkrétny úplne, hej, lebo už máte tretí stupeň a už sa všetko musíte pýtať, to je jedno, bez ohľadu na objem. Oni vám aj tak dajú predbežné opatrenia. Tu nemôžeš robiť, tam nemôžeš robiť.
Ďalšia vec sa pýtam, Lesy SR ako dominantný obhospodarovateľ lesov na Slovensku sú dnes dokonca dvojnásobne certifikovaní, pretože sú v certifikačnej schéme PEFC-u, čo je jedna nezávislá inštitúcia, a sú v certifikačnej schéme EVESE, čo je druhá nezávislá inštitúcia, ony sú úplne rozdielne, majú v podstate tú istú ideu, tú istú líniu, ktorou ide aj jedna aj druhá, ale za EVES-éčkom napríklad veľmi dobre vieme, že stojí WWF-ka, svetový fond pre ochranu prírody, a ona im to certifikuje, ona im dáva pečiatku, dáva im štempel, že to tu funguje. Lesy SR sú certifikované a ďalších ix z rádovo stotisíc hektárov aj u neštátnych subjektov sú certifikovaných. Ja sa pýtam, čo tu potom ten euroúradník príde a buzeruje nás. Kde boli ministri? Kde bol Sólymos, kde bol Budaj, kde je Chrenko? Prečo Chrenko nejde dneska do Bruselu a vysvetliť to, že viete čo, vážení, nie je to tak. Ja som sa ho pýtal, koho záujmy on háji. Čo to tu rozdal za úlohy, čo to ide raziť? On nám včera na výbore tvrdil, že on to nemôže stiahnuť. No ja som myslel, že, že zle počujem. Tak predkladateľ nemôže stiahnuť návrh zákona, neuveriteľné, toto nám povie minister. Však on sa vlastne priznal v priamom prenose, povedal, že musím to predložiť. Ja sa pýtam, kto za tým stojí. Kto stojí za týmito protislovenskými úradníkmi, ktorí tuná lopatami, kýblami kydajú hnoj na Slovákov, že tu sa niečo deje. Katastrofa, že tu, ja neviem, lynčujeme prírodu, že tu máme nejaké katastrofické scenáre s ťažbou dreva. Psia povinnosť ministrov to bolo ísť tam vysvetliť. A to teraz nielen v infringemente hlucháňa.
Nedávno tu bola tiež velice veľká komisia, že jak sa tu nedodržiava právny štát a neviem ako, obdobné tieto somariny. No ale, samozrejme, keď máte na tých postoch protislovenských ministrov, protislovenských úradníkov. A ja vám poviem, kto je tam protislovenský úradník dneska, štátna tajomníčka Budkovská. Prišla tu komisia a ona povie, ešte sa bude podliezať: Áno, deje sa tu to, áno, programy starostlivosti sú zlé, nedá sa tam vstupovať. Toto povie úradník? Toto povie Slovák? Takto bude zavádzať eurokomisárov, čo tu prídu na kontrolu? Potom jasné, my sa nemôžme čudovať, že tu dajú taký rozsudok, aký dali, že nám tu nadiktujú pokutu.
A neni pravda, že tá pokuta je na stole. Je to definované tak, však to čítal aj predseda, ten rozsudok, môže uložiť. Môže uložiť, čiže je to na ministerstve. Ak tie pokuty uložené budú, tak to je len a len zlyhaním ministra.
Áno, tí čo tam boli, to už ovplyvniť nevedia, našťastie je mimo, Budaj je mimo, ale je tam dneska minister Chrenko, padlo to tu trocha, že, že bol nevzdelaný minister a nastavilo sa to aj na tohto ministra. Tento minister, čo je dneska, určite nie je nevzdelaný. Robí na ministerstve roky, má prehľad, teraz neviem, na ktorej sekcii, na ktorom odbore robil. Myslím, že on mal tie, environmentálny... neviem kde, no, to je jedno. Skrátka on, on v tej problematike neni proste, že, že zo včera na dnes sa stal zrazu úradníkom a že by nebol doma. Vedel by to vysvetliť.
Dotknem sa aj takých vecí, lebo skrátené legislatívne konanie je aj o tom, že, že by hrozili teda nejaké finančné škody, a tým sa tu straší v tom infringemente, že máme dostať pokuty, že máme mať denné penále a tak ďalej. Viete, aký je narátaný dopad na štátny rozpočet prijatím tejto novely zákona? A nie sú na to vyčlenené peniaze. 2,6 milióna ročne. A viete, na čo je gro tých peňazí určených? Na úradníkov. Tak my normálne, my ideme platiť úradníkov, 40 úradníkov, priemerný plat, som si to, priemerný funkčný plat vyše 2 000 euro, my ideme platiť, lebo chceme chrániť hlucháňa. No ja sa pýtam, jak tí úradníci akože tu idú chrániť hlucháňa, že im dám 2 000 euro, budú sedieť na ministerstve životného prostredia 27, ministerstvo vnútra 13, predpokladám, že na okresných úradoch nejakí úradníci. To je normálne že neskutočné takéto niečo.
Ďalšia vec z dôvodovej správy, aby som sa vrátil opäť, znova k tomu, keď už som podotkol, že termín volieb má byť ten hlavný ústredný motív toho, prečo v zrýchlenom konaní. Máte tam uvedené tri odrážky, pani podpredsedníčka, keď si, keď si pozrete tú dôvodovú správu. Je tam prvá odrážka vymenované, v tej druhej odrážke tam máte vymenované, že nebola prija... neboli prijaté vhodné opatrenia, to znamená poškodzovanie biotopov, blá-blá-blá a máte tam vymenované CHVÚ Tatry, Nízke Tatry, CHVÚ Muránska planina, Poľana, Stolické vrchy a tak ďalej. Viete, koľko ich tam je vymenovaných? Ja vám to poviem, nemusíte to hľadať, 12 chránených vtačích území tam je.
Je tam potom odrážka tretia, neprijala vhodné opatrenia týkajúce sa biotopov hlucháňa, blá-blá-blá. Viete, koľko tam je území napísaných? Sedem. Ja sa pýtam, kde sa stratilo tých päť území zrazu. Len medzi druhou a medzi treťou odrážkou, keď aj jedna, aj druhá hovorí o tom, že sa nedostatočne chráni hlucháň. Keď v tretej odrážke je iba sedem území oproti dvanástim, to znamená, že päť území musí mať nejaké opatrenia, ktoré to dneska obmedzujú, v ktorých museli byť prijaté nejaké obmedzujúce mechanizmy vo vzťahu k hlucháňovi hôrnemu. Čo to potvrdzuje, tieto dve odrážky a táto dôvodová správa? To je ten paradox, to len potvrdzuje moje slová, ktoré som povedal, že my tu dneska tie mechanizmy máme. Ochrana prírody tu tie mechanizmy má.
Jediný zmysel tejto novely, ktorá tu je dneska na stole, je ten, že vy idete ešte podstúpiť kompetenciu Európskej komisii, aby tu Európska komisia na Slovensku rozhodovala o slovenských pozemkoch, o pozemkoch Slovákov a vyhlasovala im ich za chránené územia. Dneska je to už aj tak dosť ekodiktátorský režim, čo sa týka vyhlasovaní chránených území, pretože povinnosť je len oznámiť, prerokovať a aj tak vám to vyhlásia. Mňa sa pýtajú pri územiach európskeho významu, čo môžme robiť. Hovorím, môžte robiť obštrukcie, tie sme vedeli robiť, spolu s Mirom sme ich boli robiť a sme na to hrdí. Tisíce hektárov sme zachránili, aby boli, aby sa vyhli tomuto ekodiktátu.
Zonácie národných parkov. Pýtajú sa ma, čo môžte robiť. A ľudia to nevedia. Nemôžte nič, pretože ministerstvo má povinnosť vám to oznámiť, cez verejnú vyhlášku to urobia, cez okresné úrady životného prostredia vám to dajú, keď máte dobrých starostov, tak vám to aspoň vyhlásia v rozhlase a dajú vedieť tým dotknutým občanom, dajú vedieť pozemkovým spoločenstvám. Majú povinnosť prerokovať a podmienka v zákone je iba oboznámiť sa s pripomienkami. Čiže to, čo položí minister na stôl na vládu, to sa aj schváli. V Poloninách som bol medzi občanmi, sa ma pýtali, že čo hovorím. To by ste neverili, pán poslanec, prišiel tu riaditeľ správy národného parku, my sme mu povedali, my nesúhlasíme, čo s tým idete robiť. On povedal, nič. Status quo, tak jak to je na stole, tak to bude. To povedal občanom v Poloninách, a to povedali aj inde. Veľká Fatra, Miro to dobre vie, chodili sme kolo toho. Slovenský kras, ten je síce troška od ruky, trocha uniká pozornosti, ale áno, aj tam je tá otázka dneska na stole, pretože tieto tri národné parky idú vyzónovať, idú ich zväčšiť dokonca, nafúknuť ich idú. Toto je dneska novodobá ochrana prírody, čo sa deje.
Idem teraz, aby som nezostal pri tom, prečítam to ustanovenie, to protislovenské ustanovenie, ktoré ste si dovolili, drzo dovolili normálne zahrnúť do zákona, to proste nemá obdobu, nemá obdobu, ako môže nejaký úradník viesť takúto anarchistickú činnosť, že on sa ide vzdať našej suverenity rozhodovať samých o sebe a postupuje to nejakej Európskej komisii, nejakým úradníkom, ktorí nemajú šajnu o tom, či tu je nejaký hlucháň, kde žije ten hlucháň. Ja sa pýtam, koľko z tých úradníkov bolo na rannom toku hlucháňa, teraz keď bol tok. Koľko z vás bolo z Úradu vlády, koľko z vás bolo pozrieť na tých hlucháňov? Však ani nevedia rozdiel medzi hlucháňom hôrnym a medzi tetrovom hoľniakom. Stavme sa o päť korún, že nevedia. Keby sme, keby sme si postavili tieto dva vtáky vedľa seba, tak polovica vlády prepadne, si dovolím tvrdiť. Nemali by ani šajnu, rozdiel medzi tým.
Prečítam to ustanovenie, aby bolo všetkým jasné, čo v skrátenom legislatívnom konaní sa tu ide prijať.
§ 27, tí, čo máte ten zákon vytlačený, aby ste si... bod 13, aby som bol úplne konkrétny, siedmy odsek, počúvajte dobre: "Ak Európska komisia navrhne zaradiť do národného zoznamu územie európskeho významu, lokalitu s výskytom prioritných biotopov alebo prioritných druhov, ktorú na základe relevantných vedeckých informácií považuje za dôležitú pre ich zachovanie alebo prežitie..." viete, to sú také tie všeobecné bláboly, hej, všetci sa tvárime, že tu mapujeme, nič tu vymapované nebolo. To svedčia o tom tie vyhlásené územia, ktoré tu do dnešných čias boli vyhlásené, od stola to kreslia čiary. Boli pozemky, rovnaký biotop, rovnaké druhové zloženie, polovica lúky išla do územia európskeho významu, polovica lúky nie. Sa pýtam, jak to je možné, tí dotknutí vlastníci, že to tak je. Viete, prečo nám to tak, pán poslanec, zakreslili? Pretože na tejto časti lúky bol vlastníkom významný podnikateľ, ktorý si vedel vydupať u ochrany prírody, aby im to vyhodili. Na ministerstve bol a vyhodil to. Pozrite sa tú hranicu, tak nám ide stredom lúky, si myslíte, že tuná toho roháča mám tu, tu ho nemám? Tuná tu rastlinku mám, tuto nemám? Nie, je to jedna lúka. Presne tá istá.
Dočítam tú vetu: "... takáto lokalita sa zaradí do tohto zoznamu aj v prípade," a pozor teraz tá posledná časť toho, "keď je návrh na jej zaradenie sporný." Čo je vlastne sporné? Ja sa pýtam, čo je sporné. No sporné je to, že my s tým nesúhlasíme, že tí ľudia na vidieku nesúhlasia s tým, aby tie lokality sa zaraďovali a normálne, ja to musím až tak povedať, idioti úradníci, takto sa vzdajú suverenity, suverenity rozhodovať samých o sebe. Oni to podstúpia Európskej komisii, to je normálne nonsens. A my to, my to tuná máme na stole, ešte v skrátenom legislatívnom konaní to tu dajú a ešte sa budú tváriť, lebo nám tu hrozí pokuta za hlucháňa. Ľudia, korí nevedia rozdiel, ako vyzerá tetrov hoľniak a tetrov hlucháň, nám tu idú niečo hovoriť o infringemente, nám tu idú hovoriť o tom bú-bú-bú, dostanete miliónové pokuty, ale to, že tu je 2,6 milióna ročne dopad na rozpočet, budeme tu platiť nejakých úradníkov nepotrebných, ktorých jedinou víziou je ničnerobenie.
Čo je dneska novodobá ochrana prírody? Bezzásah, ničnerobenie. Správy národných parkov sú o čom? Majú štvrtý, piaty stupeň, nič nerobiť. Nie sú schopní ani len palivové drevo nachystať. To najhoršie drevo, na ktorom nič nepokazíte, ktoré máte, máte len do metrov napíliť alebo do dvojmetrových dĺžok, ani to neboli schopní urobiť. Aj to ich museli tlačiť potom, až keď sa tí starostovia ozvali, keď sa ozvala Uličská dolina, keď sa ozvala Ľubochnianska dolina, keď sa ozvali iní, až potom zrazu si, si ťukli do čela, aha, už tu máme jeseň, zimu, že treba, treba aj nejaké palivové drevo prichystať.
Pozrem sa ešte, či som niečo nezabudol spomenúť. Legislatívny proces sme okomentovali, neni ukončený. Že hrozia finančné škody, to sú len také rozprávky starej matere, to je neschopnosť ministrov, ktorí tuná v podstate nevedia nič obhájiť. To, že dneska tu tie nástroje máme, to len dokazuje to, že lesy, dneska väčšina lesov je certifikovaných a dokonca dvojito certifikovaných. Za tou certifikáciou EVESE stojí dokonca WWF-ka, Svetový fond na ochranu prírody, ktorá to certifikuje. Ako je to možné, že napríklad kvôli EVESE-čku tu dodnes neboli žiadne konania, že sa tu nič nerobilo? Nenapadli to, nezrušili certifikáciu, nevyhlásili konfliktné územia. Áno, certifikačný systém, certifikačná schéma, robia náhodné kontroly, ja viem, pretože tiež sme boli certifikovaní, tiež sme mali tieto neohlásené kontroly a je to, úplne náhodným výberom vám robia krížové tieto kontroly. A keby tu bol takýto problém, okamžite týchto 12 území, ktoré som tu spomínal, a to nie sú malé územia, to sú Tatry, Nízke Tatry, Muránska planina, čiže sa netvárme, že niekde niečo. Nie, obrovské územia, máme ich certifikované a funguje to, takže čo nám to tu chcete vlastne vy natlačiť do hlavy?
O čom nás tu chcete presvedčiť, že v skrátenom legislatívnom procese tu ideme niečo prijať, lebo hrozí pokuta, lebo bu-bu-bu? 25-stranový, 25-stranová novela zákona o ochrane prírody a krajiny a zákona o lesoch má v konečnom dôsledku iba jediný cieľ, ožobračiť v konečnom dôsledku slovenský vidiek, slovenských vlastníkov, a my tu týmto neschopným ochranárom a babrákom ideme dať do rúk moc. Vy navrhujete im dať do rúk moc, aby rozhodovali o všetkom, ale že totálne o všetkom. Ak dneska ešte boli nejaké pozostatky v zákonoch, že lesníci sa vedeli hýbať v nejakých intenciách, nespomínam teraz poľnohospodárov, lebo 1,6 milióna hektárov, tam patrí aj poľnohospodárska pôda, hej, to neni len lesná. Lesné pozemky, viac ako 60 % máme v nejakých chránených územiach, hej, viac ako 60 %. Poľnohospodárska pôda, musím povedať, chvalabohu, ešte nie sme na tom tak zle. (Reakcia spravodajcu.)
Áno, predseda mi tu hovorí, že lúky sú, boli a navrhovali sa aj do tých území európskeho významu. Aj keď som to porovnával s národnými parkami, keď sa ma ľudia pýtali, ja vravím, počúvajte ma, národné parky 9,5 % výmery Slovenska bez ochranných pásiem. Lebo správne boli spomenuté aj tie ochranné pásma. Ja hovorím bez 9,5 %, ten megalomanský projekt Podunajska by sme mali 10 %, ale ja vravím NATURA 2000, chránené vtáčie územia, územia európskeho významu. Hovorím, trikrát toľko ich je, čiže vy, na trojnásobne veľkom území ideme tu obmedziť všetky tieto činnosti a v konečnom dôsledku ani výchovná ťažba, nie že my sa tu bavíme, sa tu tvárime, že nejaká náhodná, asanačná. Teraz zrazu zmenili pojem, už to nebude náhodná, ale asanačná. Tak ja sa pýtam, do prčíc, a v iných tých ustanoveniach v iných vyhláškach, však všade sa opierame o náhodnú ťažbu, všade to je taxatívne vymenované, že čo je náhodná ťažba, kedy idem, jak vyznačujem, čo robím, a tu zrazu si oni buchnú do dajakého paragrafu, že to sa mení, to neni náhodná, to je asanačná, ale bez toho, že by sa zmenili iné tie predpisy, iné vyhlášky, iné nariadenia vlády, hej? Toto je, toto je tá, jak by... toto je tá profesionalita týchto zamestnancov ministerstva životného prostredia.
Čiže tento návrh zákona vôbec neni o žiadnom infringemente, ako sme tu už spomínali, ja neviem, možnože zo tri razy, je to len o tom, že ide proti ľuďom, ide proti slovenským vlastníkom, ide proti slovenskému vidieku. A áno, ide aj proti lesníkom, pretože o všetkom budú rozhodovať ochranári. Ja sa pýtam, načo nám bude potom národné lesnícke centrum, načo nám budú vyhotovitelia plánov starostlivosti o lesy, keď my ich vlastne nebudeme potrebovať, lebo ochranár všetko povie, že čo môžeš, čo nemôžeš, a väčšinou ti povedia, že nemôžeš nič.
Ďakujem za pozornosť.
Rozpracované
16:25
Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:25
Milan MazurekVeď to nie je mysliteľné, že oni odovzdajú, tak ako povedal kolega, ktorý vystupoval, rozhodovanie o ochrane slovenských území do rúk Európskej komisii! Rovno to odovzdajte Kongresu vo Washingtone! V čom je rozdiel? Niekto, kto tu v živote nebol, niekto, kto nevie, ako Slovensko vyzerá, niekto, kto nevie vôbec, o čom hovorí, niekto, kto sa tomu vôbec nevenuje, niekde z Bruselu rozhodne, že na tomto území skrátka Slováci nebudú ťažiť drevo, na tomto území, na tejto parcele nebudú robiť poľnohospodársku činnosť, na tejto nebudú môcť ani pásť ovce, na tejto nebudú môcť kosiť trávu. Preplo vám?! Toto normálny človek neurobí. Ja to znovu prízvukujem, za toto by bola v normálnom štáte celá mediálna scéna na nohách a grilovali by takúto vládu od rána do večera! Lenže tu všetci kvitujú tejto Čaputovej novej vláde bez ohľadu na to, akú teroristickú, v tomto prípade ekoteroristickú zákernosť do tohto pléna prinesie.
Toto je nemysliteľné a znovu to opakujem, príčetný poslanec za toto nezahlasuje. Iba nepríčetný.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
15.6.2023 o 16:25 hod.
Bc.
Milan Mazurek
Videokanál poslanca
Toto, čo ste počuli od kolegu, je prejav ekoterorizmu v tej najčistšej podobe. To, čo vláda navrhla, aby strpčila ľuďom život na celom slovenskom vidieku, to je niečo, čo ide otvorene do vojny s vlastným obyvateľstvom. Sú to veci, o ktorých by sa inde ani len nedebatovalo a ak by to nejaký psychopat, lebo normálny človek toto nenavrhne, ak by to nejaký psychopat navrhol, tak by to trvalo minimálne niekoľko dlhých rokov, kedy by mu celá spoločnosť, všetky profesné organizácie, všetky politické strany zdôrazňovali, že je chorý a má s tým niekde vypadnúť. U nás to Čaputovej nevolená vláda predloží a má to byť schválené za 24 alebo 48 hodín v skrátenom legislatívnom konaní. To nie je drzosť, to je vyhlásenie vojny vlastnému obyvateľstvu zo strany tejto teroristickej vlády, lebo takto sa správa v tejto chvíli.
Veď to nie je mysliteľné, že oni odovzdajú, tak ako povedal kolega, ktorý vystupoval, rozhodovanie o ochrane slovenských území do rúk Európskej komisii! Rovno to odovzdajte Kongresu vo Washingtone! V čom je rozdiel? Niekto, kto tu v živote nebol, niekto, kto nevie, ako Slovensko vyzerá, niekto, kto nevie vôbec, o čom hovorí, niekto, kto sa tomu vôbec nevenuje, niekde z Bruselu rozhodne, že na tomto území skrátka Slováci nebudú ťažiť drevo, na tomto území, na tejto parcele nebudú robiť poľnohospodársku činnosť, na tejto nebudú môcť ani pásť ovce, na tejto nebudú môcť kosiť trávu. Preplo vám?! Toto normálny človek neurobí. Ja to znovu prízvukujem, za toto by bola v normálnom štáte celá mediálna scéna na nohách a grilovali by takúto vládu od rána do večera! Lenže tu všetci kvitujú tejto Čaputovej novej vláde bez ohľadu na to, akú teroristickú, v tomto prípade ekoteroristickú zákernosť do tohto pléna prinesie.
Toto je nemysliteľné a znovu to opakujem, príčetný poslanec za toto nezahlasuje. Iba nepríčetný.
Rozpracované
16:27
Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:27
Miroslav SujaVystúpenie s faktickou poznámkou
15.6.2023 o 16:27 hod.
PaedDr. Mgr.
Miroslav Suja
Videokanál poslanca
Ďakujem za slovo. Je to tak veľa, že úplne poviem len v krátkosti, že hlucháň je len zámienkou, to si povedzme na rovinu, každý, čo aspoň trošku má inteligenciu, tak vie, na čo to slúži. Viac sa vyjadrím v rozprave, lebo je to fakt tak veľa a som zvedavý, ako mi bude ministerka na to odpovedať alebo podpredsedníčka vlády, keď je tu ako odborník a predkladateľ zákona.
Rozpracované
16:27
Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:27
Jaroslav KarahutaJa ešte chcem doplniť to, čo povedal pán poslanec Kuffa, ešte si zabudol na Národné lesnícke centrum, ktoré vyhlásilo, že je potrebné dať 10 % lesa do bezzásahu, to máme ďalších 200-tisíc hektárov, hej, takže už sme úplne bez lesa a plus ochranné pásma ku chráneným územiam, ktoré doteraz mohli byť, teraz už budú musieť byť, keby sa to schválilo, to sú ďalšie stovky tisíc hektárov. Takže z toho...
Ja ešte chcem doplniť to, čo povedal pán poslanec Kuffa, ešte si zabudol na Národné lesnícke centrum, ktoré vyhlásilo, že je potrebné dať 10 % lesa do bezzásahu, to máme ďalších 200-tisíc hektárov, hej, takže už sme úplne bez lesa a plus ochranné pásma ku chráneným územiam, ktoré doteraz mohli byť, teraz už budú musieť byť, keby sa to schválilo, to sú ďalšie stovky tisíc hektárov. Takže z toho mi vychádza iba jedno, keď vy, ktorí tu sedíte, tak všetci ste sledovali tie zákony zo životného prostredia, pamätáte si, ako to celé prebiehalo. Prvý pokus bol pri národných parkoch. Je to štvrtý pokus, ako ovládnuť slovenský vidiek. Stále bolo tie chránené územia, štvrtýkrát je to už, hej? Tak dúfam, že teraz štvrtýkrát to neprejde a že nemôžme dať naše chránené územia, slovenský vidiek, naše lúky a lesy do rúk úzkej skupiny ľudí, lebo toto s hlucháňom nemá nič spoločné.
Ďakujem pekne.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
15.6.2023 o 16:27 hod.
MVDr.
Jaroslav Karahuta
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne za slovo, pán predsedajúci.
Ja ešte chcem doplniť to, čo povedal pán poslanec Kuffa, ešte si zabudol na Národné lesnícke centrum, ktoré vyhlásilo, že je potrebné dať 10 % lesa do bezzásahu, to máme ďalších 200-tisíc hektárov, hej, takže už sme úplne bez lesa a plus ochranné pásma ku chráneným územiam, ktoré doteraz mohli byť, teraz už budú musieť byť, keby sa to schválilo, to sú ďalšie stovky tisíc hektárov. Takže z toho mi vychádza iba jedno, keď vy, ktorí tu sedíte, tak všetci ste sledovali tie zákony zo životného prostredia, pamätáte si, ako to celé prebiehalo. Prvý pokus bol pri národných parkoch. Je to štvrtý pokus, ako ovládnuť slovenský vidiek. Stále bolo tie chránené územia, štvrtýkrát je to už, hej? Tak dúfam, že teraz štvrtýkrát to neprejde a že nemôžme dať naše chránené územia, slovenský vidiek, naše lúky a lesy do rúk úzkej skupiny ľudí, lebo toto s hlucháňom nemá nič spoločné.
Ďakujem pekne.
Rozpracované
16:28
Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:28
Ondrej ĎuricaTakže ja si myslím, že toto je naozaj dôležité vedieť, o čom sa tu rokuje, vedieť, o čom sa jedná, o čom sú jednotlivé návrhy a vedieť to aj takýmto spôsobom pomenovať a vysvetliť aj nám, ale aj občanom, pretože ako som povedal, tie obhajoby, či už minulého ministra, alebo, alebo úradníkov, ktorí sa zúčastňujú rokovaní výborov, sú tak chabé, že sa naozaj potom dostaneme do stavu, kedy si uvedomujeme aj z reakcií občanov, z reakcií tých protestujúcich pred Národnou radou, že to, čo sa prijíma, alebo to, čo sa ide vylepšiť, sa v skutočnosti nevylepšuje, ale sa prijímajú opatrenia a prijímajú sa zmeny, ktoré sú priamo v rozpore s tým, čo požadujú občania v danom regióne alebo ľudia, ktorých sa to dotýka. Tak ja sa potom pýtam, komu vlastne tie zmeny majú pomôcť alebo čo má byť ich výsledkom. A toto oceňujem na rozprave kolegu, že to pomenoval tak, ako to je, a pomenoval to zrozumiteľne a jasne pre nás pre všetkých.
Ďakujem.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
15.6.2023 o 16:28 hod.
Ondrej Ďurica
Videokanál poslanca
Ďakujem kolegovi za jeho rozpravu, pretože aj tí, ktorí nerozumejú úplne detailne problematike, ktorá sa tu prejednáva, tak sa dostali do obrazu a ja si myslím, že takáto argumentačná rovina a takáto konkrétnosť v podaní poslanca, ktorý sa venuje tejto téme, je dôležitá, pretože my sme tu mali ministra, ktorý keď predstúpil pred poslancov, tak hovoril buď veľmi všeobecne, alebo hovoril v rovine takej, že sme nerozumeli, o čo ide a čo vlastne obhajuje. Potom tu vidím ja ako poslanec predsedu výboru, ktorý sa rozhorčuje nad tým, že čo sa na výbore rokuje alebo aké sú závery výboru, vidíme tu občanov, ktorí prichádzajú pred Národnú radu, aby protestovali, pretože zmeny a úpravy legislatívy, ktoré sa navrhujú alebo pripravujú, sú pre nich likvidačné alebo sú jednoducho v rozpore s tým, čo tu celé roky a celé generácie fungovalo.
Takže ja si myslím, že toto je naozaj dôležité vedieť, o čom sa tu rokuje, vedieť, o čom sa jedná, o čom sú jednotlivé návrhy a vedieť to aj takýmto spôsobom pomenovať a vysvetliť aj nám, ale aj občanom, pretože ako som povedal, tie obhajoby, či už minulého ministra, alebo, alebo úradníkov, ktorí sa zúčastňujú rokovaní výborov, sú tak chabé, že sa naozaj potom dostaneme do stavu, kedy si uvedomujeme aj z reakcií občanov, z reakcií tých protestujúcich pred Národnou radou, že to, čo sa prijíma, alebo to, čo sa ide vylepšiť, sa v skutočnosti nevylepšuje, ale sa prijímajú opatrenia a prijímajú sa zmeny, ktoré sú priamo v rozpore s tým, čo požadujú občania v danom regióne alebo ľudia, ktorých sa to dotýka. Tak ja sa potom pýtam, komu vlastne tie zmeny majú pomôcť alebo čo má byť ich výsledkom. A toto oceňujem na rozprave kolegu, že to pomenoval tak, ako to je, a pomenoval to zrozumiteľne a jasne pre nás pre všetkých.
Ďakujem.
Rozpracované
16:30
Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:30
Eduard KočišPán kolega, svojou odbornou debatou si naozaj tento nezmysel rozobral do poslednej šrúbky a jednoducho nenechal si nitku suchú na predkladateľoch, ktorí v skrátenom legislatívnom konaní tu naozaj idú presviedčať nielen odbornú verejnosť, nielen širokú verejnosť, ale najmä občanov Slovenskej republiky, ktorí naozaj žijú v týchto vidieckych oblastiach, ktorých sa to permanentne týka, že...
Pán kolega, svojou odbornou debatou si naozaj tento nezmysel rozobral do poslednej šrúbky a jednoducho nenechal si nitku suchú na predkladateľoch, ktorí v skrátenom legislatívnom konaní tu naozaj idú presviedčať nielen odbornú verejnosť, nielen širokú verejnosť, ale najmä občanov Slovenskej republiky, ktorí naozaj žijú v týchto vidieckych oblastiach, ktorých sa to permanentne týka, že vlastne tento výmysel, tento paškvil im uľahčí a skvalitní samotnú kvalitu života vo svojom prirodzenom prostredí. Čiže bláznov a polobláznov na ministerstve životného prostredia – Budaja, Kiču, Smatanu – teraz nahradili ďalší blázni a poloblázni pod vedením Chrenka. Čiže toto je naozaj ideálne. Kde je teraz syn Veľkej medvedice, prečo tu nesedí a prečo neobhajuje tento vládny návrh zákona? Veď je to v podstate jeho dielo, ktoré on začal, ale nestihol dokončiť. Kde je BROZ-ka so Šíblom? Prečo tu nesedí? Odišli alebo ani neboli v pléne, jednoducho schovávajú sa niekde za dverami, či už hore, alebo dole, proste akoby sa ich to netýkalo. Ale toto sú prapôvodcovia týchto všetkých paškvilov, toto sú zodpovední ľudia za tieto chaotické zmeny v systéme, ktoré na Slovensku nikdy nemôžu fungovať. Na Slovensku máme odborne zdatných aj lesníkov, aj poľnohospodárov, aj gazdov, aj drobných pestovateľov, ktorí naozaj vedia, čo slovenský vidiek potrebuje. Nie títo blázni, ako je Budaj, ako je pán Šíbl z BROZ-ky bratislavskej, jednoducho títo o tom nevedia nič. Vedia rozhodovať od zeleného stola.
A na záver, Filip, ako si povedal, že by nerozoznali tetrova hlucháňa od tetrova holáňa, tak jednoducho oni by ich nerozoznali ani od mladého moriaka, čo ty od takýchto ľudí chceš?
Vystúpenie s faktickou poznámkou
15.6.2023 o 16:30 hod.
PhDr.
Eduard Kočiš
Videokanál poslanca
Veľmi pekne ďakujem za slovo, pán predsedajúci.
Pán kolega, svojou odbornou debatou si naozaj tento nezmysel rozobral do poslednej šrúbky a jednoducho nenechal si nitku suchú na predkladateľoch, ktorí v skrátenom legislatívnom konaní tu naozaj idú presviedčať nielen odbornú verejnosť, nielen širokú verejnosť, ale najmä občanov Slovenskej republiky, ktorí naozaj žijú v týchto vidieckych oblastiach, ktorých sa to permanentne týka, že vlastne tento výmysel, tento paškvil im uľahčí a skvalitní samotnú kvalitu života vo svojom prirodzenom prostredí. Čiže bláznov a polobláznov na ministerstve životného prostredia – Budaja, Kiču, Smatanu – teraz nahradili ďalší blázni a poloblázni pod vedením Chrenka. Čiže toto je naozaj ideálne. Kde je teraz syn Veľkej medvedice, prečo tu nesedí a prečo neobhajuje tento vládny návrh zákona? Veď je to v podstate jeho dielo, ktoré on začal, ale nestihol dokončiť. Kde je BROZ-ka so Šíblom? Prečo tu nesedí? Odišli alebo ani neboli v pléne, jednoducho schovávajú sa niekde za dverami, či už hore, alebo dole, proste akoby sa ich to netýkalo. Ale toto sú prapôvodcovia týchto všetkých paškvilov, toto sú zodpovední ľudia za tieto chaotické zmeny v systéme, ktoré na Slovensku nikdy nemôžu fungovať. Na Slovensku máme odborne zdatných aj lesníkov, aj poľnohospodárov, aj gazdov, aj drobných pestovateľov, ktorí naozaj vedia, čo slovenský vidiek potrebuje. Nie títo blázni, ako je Budaj, ako je pán Šíbl z BROZ-ky bratislavskej, jednoducho títo o tom nevedia nič. Vedia rozhodovať od zeleného stola.
A na záver, Filip, ako si povedal, že by nerozoznali tetrova hlucháňa od tetrova holáňa, tak jednoducho oni by ich nerozoznali ani od mladého moriaka, čo ty od takýchto ľudí chceš?
Rozpracované
16:32
Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:32
Štefan KuffaJa by som odporúčal, Filip, aj pani ministerke, ja neviem ani, ako sa volá, lebo to je úradníčka, pre mňa je to cudzia žena, nech, keď sa postaví v rozprave, nech sa...
Ja by som odporúčal, Filip, aj pani ministerke, ja neviem ani, ako sa volá, lebo to je úradníčka, pre mňa je to cudzia žena, nech, keď sa postaví v rozprave, nech sa aspoň predstaví, že kto je a čo je, lebo ja ju nepoznám, ale od odbornosti má na míle vzdialené, lebo tuná nám predkladá naozaj tie rozprávky starej matere a my takto tuná máme ako počúvať. Ale to nie je toto vláda alebo tu, jak to zaznelo, vraj táto teroristická vláda. To je odvolaná vláda. Nech sa u pani Čaputovej uvláda pán Ódor... uchádza pán Ódor o zostavenie novej vlády.
Prosím vás pekne, tu vy si úplne robíte posmech z Národnej rady a z parlamentu rovnako aj vrátane pani prezidentky. Toto tu nemalo obdobu. Nijaká Ústava Slovenskej republiky pre nikoho neexistuje. A tu to vidíme v priamom prenose. Vy takto drzo prídete predkladať tieto návrhy zákonov.
Ale čo sa týka národných parkov, ja žijem v podstate medzi dvoma národnými parkami, to je Tatranský národný park a Pieninský národný park. Ja vám z celého srdca, Bratislavčania, želám ten Národný park Podunajsko, aby ste nemohli ísť ani na vychádzku, na rybačku a všetko toto skončí. My budeme mať celé Slovensko len jeden národný park a z Anglicka tu budú chodiť nás fotiť do zoologickej záhrady, jak sa my pohybujeme tuná v tej zoologickej záhrade v mrežách zavretí medzi týmito medveďmi, ktoré tuná máme. To je úplne strašné! Toto, čo za tie tri a pol roka tá predchádzajúca vláda urobila a, samozrejme, vy ruka v ruke v týchto veciach pokračujete tuná.
To, že polovica vlády by nerozoznala hlucháňa a tetrova, ja si dovolím povedať celá vláda.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
15.6.2023 o 16:32 hod.
PhDr.
Štefan Kuffa
Videokanál poslanca
Kolega Filip Kuffa, tak ako si to povedal v rámci tej rozpravy, bezzásah, ničnerobenie nemôže fungovať v našom hospodárstve normálne. Predsa za ničnerobenie že by my sme ešte platili, to, to je čosi neprijateľné. A nielen neprijateľné, ale je to aj nedôstojné tých ľudí.
Ja by som odporúčal, Filip, aj pani ministerke, ja neviem ani, ako sa volá, lebo to je úradníčka, pre mňa je to cudzia žena, nech, keď sa postaví v rozprave, nech sa aspoň predstaví, že kto je a čo je, lebo ja ju nepoznám, ale od odbornosti má na míle vzdialené, lebo tuná nám predkladá naozaj tie rozprávky starej matere a my takto tuná máme ako počúvať. Ale to nie je toto vláda alebo tu, jak to zaznelo, vraj táto teroristická vláda. To je odvolaná vláda. Nech sa u pani Čaputovej uvláda pán Ódor... uchádza pán Ódor o zostavenie novej vlády.
Prosím vás pekne, tu vy si úplne robíte posmech z Národnej rady a z parlamentu rovnako aj vrátane pani prezidentky. Toto tu nemalo obdobu. Nijaká Ústava Slovenskej republiky pre nikoho neexistuje. A tu to vidíme v priamom prenose. Vy takto drzo prídete predkladať tieto návrhy zákonov.
Ale čo sa týka národných parkov, ja žijem v podstate medzi dvoma národnými parkami, to je Tatranský národný park a Pieninský národný park. Ja vám z celého srdca, Bratislavčania, želám ten Národný park Podunajsko, aby ste nemohli ísť ani na vychádzku, na rybačku a všetko toto skončí. My budeme mať celé Slovensko len jeden národný park a z Anglicka tu budú chodiť nás fotiť do zoologickej záhrady, jak sa my pohybujeme tuná v tej zoologickej záhrade v mrežách zavretí medzi týmito medveďmi, ktoré tuná máme. To je úplne strašné! Toto, čo za tie tri a pol roka tá predchádzajúca vláda urobila a, samozrejme, vy ruka v ruke v týchto veciach pokračujete tuná.
To, že polovica vlády by nerozoznala hlucháňa a tetrova, ja si dovolím povedať celá vláda.
Rozpracované
16:34
Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:34
Milan KuriakKolega Filip Kuffa, plne s tebou súhlasím. Ty čím ďalej viac dokazuješ, že si naozaj človek s jednoduchým, zdravým sedliackym rozumom, so zdravým úsudkom. Takí ľudia s takým zmýšľaním ako ty by mali riadiť ministerstvo a nie tzv. zelení ochranári od stola, ktorí nerozoznajú niektorí ani jedličku od smreka. Ako ja, ja už keď počujem, že tu nejaké témy z ministerstva životného prostredia alebo keď počujem slová pri...
Kolega Filip Kuffa, plne s tebou súhlasím. Ty čím ďalej viac dokazuješ, že si naozaj človek s jednoduchým, zdravým sedliackym rozumom, so zdravým úsudkom. Takí ľudia s takým zmýšľaním ako ty by mali riadiť ministerstvo a nie tzv. zelení ochranári od stola, ktorí nerozoznajú niektorí ani jedličku od smreka. Ako ja, ja už keď počujem, že tu nejaké témy z ministerstva životného prostredia alebo keď počujem slová pri akýchkoľvek témach, keď počujem slovné spojenie európskeho významu, tak mne sa otvárajú všetky nožíky vo vrecku, momentálne ich nemám, ale asi ich budem nosiť so sebou kvôli symbolike. Mrví ma na stoličke, lebo ja naozaj pochádzam z Oravy a ja keď, ja keď vidím za posledné obdobie, že akou cestou sa Slovensko uberá v tzv. ochrane prírody, tak je mi z toho naozaj zle. Vidím, že nová úradnícka vláda, plná odborníkov, vidím, že dosadila aj na ministerstvo životného prostredia odborníka, ale takého, ktorý bude podporovať tento naozaj, naozaj už môžem povedať že ekoterorizmus, lebo ja, ja už len, len na Orave keď počúvam tých ochranárov, tých lesníkov, ktorí sa starajú o les, ktorí vedia, vedia, o čom je les, vedia, o čom je ochrana prírody, a keď ich počúvam, oni sú zhro-ze-ní, zhrození z toho Bruselu, čo tu oni nám podsúvajú a hlavne v životnom prostredí oni sú ako utrhnutí z reťaze.
Ja som za, len za posledné obdobie som zastavil výstavbu nezmyselného umelého vtáčieho ostrova na Oravskej priehrade, kde chceli za milióny nasypať zeminy do Oravskej priehrady kvôli vtáčikom. Ja som veľký ochranár prírody, ja sadím stromčeky, moje deti ani po mravcoch nedupú, ale toto je už akože zvráte... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Vystúpenie s faktickou poznámkou
15.6.2023 o 16:34 hod.
Milan Kuriak
Videokanál poslanca
Ďakujem za slovo.
Kolega Filip Kuffa, plne s tebou súhlasím. Ty čím ďalej viac dokazuješ, že si naozaj človek s jednoduchým, zdravým sedliackym rozumom, so zdravým úsudkom. Takí ľudia s takým zmýšľaním ako ty by mali riadiť ministerstvo a nie tzv. zelení ochranári od stola, ktorí nerozoznajú niektorí ani jedličku od smreka. Ako ja, ja už keď počujem, že tu nejaké témy z ministerstva životného prostredia alebo keď počujem slová pri akýchkoľvek témach, keď počujem slovné spojenie európskeho významu, tak mne sa otvárajú všetky nožíky vo vrecku, momentálne ich nemám, ale asi ich budem nosiť so sebou kvôli symbolike. Mrví ma na stoličke, lebo ja naozaj pochádzam z Oravy a ja keď, ja keď vidím za posledné obdobie, že akou cestou sa Slovensko uberá v tzv. ochrane prírody, tak je mi z toho naozaj zle. Vidím, že nová úradnícka vláda, plná odborníkov, vidím, že dosadila aj na ministerstvo životného prostredia odborníka, ale takého, ktorý bude podporovať tento naozaj, naozaj už môžem povedať že ekoterorizmus, lebo ja, ja už len, len na Orave keď počúvam tých ochranárov, tých lesníkov, ktorí sa starajú o les, ktorí vedia, vedia, o čom je les, vedia, o čom je ochrana prírody, a keď ich počúvam, oni sú zhro-ze-ní, zhrození z toho Bruselu, čo tu oni nám podsúvajú a hlavne v životnom prostredí oni sú ako utrhnutí z reťaze.
Ja som za, len za posledné obdobie som zastavil výstavbu nezmyselného umelého vtáčieho ostrova na Oravskej priehrade, kde chceli za milióny nasypať zeminy do Oravskej priehrady kvôli vtáčikom. Ja som veľký ochranár prírody, ja sadím stromčeky, moje deti ani po mravcoch nedupú, ale toto je už akože zvráte... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Rozpracované