9. schôdza

7.7.2020 - 15.7.2020
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie

14.7.2020 o 15:16 hod.

JUDr. PhD.

Boris Susko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:08

Marek Šefčík
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo. Najskôr ľudia nadávali, že sme uzavreli hranice, že boli problémy. Ja som z pohraničnej oblasti a tam to také bolo. Ale tým, že sme to uzavreli, ochránili sme životy, zdravie nášho obyvateľstva. Potom sa situácia uvoľnila a, Peťo, tak ako si ty hovoril, nejakého kamaráta z Dubaja ako príklad, tak ja poviem tiež príklad, o ktorom vlastne všetci vieme. Hovoril som s jedným primátorom z východného Slovenska a ten mi povedal, vtedy, keď to bolo uvoľnené, áno, máme ďalšie ohniská nákazy, robte niečo, pretože, pretože mám avízo, že ešte má sa vrátiť práve z Anglicka asi 150 našich občanov.
Takže teraz sa snažíme robiť niečo a niekomu to zase nevyhovuje. Čiže je úplne jedno, čo robíme, netreba si všímať tú druhú stranu, ktorá nás neustále kritizuje, treba robiť veci z presvedčenia, dobre pre ľudí, pre občanov.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

14.7.2020 o 15:08 hod.

Mgr.

Marek Šefčík

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:10

Marián Kéry
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo. Pán poslanec Kremský, nemám vôbec problém s tou časťou zákona, ktorá hovorí o ochrane ľudí, a navyše keď budeme hovoriť o pandémii, tak môžeme byť spokojní s tým, ako to na Slovensku zvládame. Veľmi dobre to odštartovala vtedy končiaca vláda Petra Pellegriniho a, samozrejme, hlavne zodpovednosť ľudí, nás Slovákov. Na niektoré opatrenia nadviazala aj vláda Igora Matoviča.
Ale to, čo ma vyrušilo, bolo vaše skonštatovanie, že zákony sú len pre zlodejov? Však zákony sú pre všetkých ľudí a prioritne zákony majú ochraňovať práve tých slušných ľudí a nie zlodejov! Takže ja neviem, buď ste sa pomýlili, alebo ste to povedali tak, že v tom kontexte to vyznelo úplne inak.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

14.7.2020 o 15:10 hod.

Mgr.

Marián Kéry

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:11

Štefan Kuffa
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ono, ja to doplním. Keď som dával pozor, pán kolega, vy ste povedali, že zákony sa, v Biblii sa píše, že zákony sú pre zlých a vrahov. No to nie je pravdivý výrok. Ak by to bol pravdivý výrok, tak Mojžiš na hore Sinaj dostal pre koho, pre vrahov a zbojníkov tie zákony? Ale týkali sa aj izraelského ľudu. Nie je nič také v Biblii napísané, že je, že sú zákony len pre zlých a vrahov.
Čo sa týka toho samotného návrhu zákona. Nedá sa mi nepovedať to, že evokuje vo mne naozaj totalitárny návrh zákona. Zdvíha sa tu nielen pomyselná, ale aj reálna železná opona. Tak jak sme kedysi nemohli cestovať, respektíve boli veľké obmedzenia s cestovaním do zahraničia, je to znova aj teraz. Sledovať ľudí, musíš sa nahlásiť alebo si sa nenahlásil, sused ťa udá, dostaneš pokutu, vieš, 5-tisíc eura. To je čo? Však to je zastrašovanie ľudí, 5-tisíc eur.
Tu jak to bolo spomenuté, že hodnota ľudského života 5-tisíc eura. Sme minulý týždeň tu mali návrh zákona na ochranu života. Nenarodené deti akú majú hodnotu? Pán kolega, akú majú hodnotu? Pán minister, akú majú hodnotu? Nula, nič. Nič, ničím nie sú chránení, ani len päť eurami, nie 5-tisíc eura. A sa tu budeme rozplývať, lebo musíme my chrániť ľudí a kdečo všetko.
Je to predovšetkým na samotných aj ľuďoch. Chceš nosiť rúško, chceš sa chrániť, tak ho nos. A keď si myslíš, že teba sa ten koronavírus nechytí, no tak ho nebudeš nosiť a zomrieš na neho. Je to aj tvoje slobodné rozhodnutie. Tuná kolegovia liberáli, keď sa v iných veciach rozplývajú a nechávajú to na dobrovoľnosti, odrazu jakí sme zásadoví a päťtisíceurovými pokutami sa tuná oháňame. Nedá sa s tým súhlasiť. Je to novodobá totalita. Zdvíha sa železná opona, my sme tak niekedy nemohli cestovať do zahraničia. Znova je tomu tak, sú tu samé obmedzenia, je to celé zlé.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

14.7.2020 o 15:11 hod.

PhDr.

Štefan Kuffa

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:13

Igor Kašper
Skontrolovaný text
Ja by som chcel oceniť kolegu; oceňujem teda tvoj prístup, prejav, ale aj príklad, ktorý si povedal naozaj z reálneho života. A chcel by som pripomenúť, že naším cieľom tu nie je pokutovať ľudí, ale cieľom je ich ochrániť. A to by, to si myslím, že je to najdôležitejšie na tomto všetkom, lebo kto dodrží pravidlá, nedostane ani žiadnu pokutu.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

14.7.2020 o 15:13 hod.

Ing.

Igor Kašper

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:13

Ľuboš Krajčír
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
By som sa chcel poďakovať pánovi ministrovi aj môjmu predrečníkovi pánovi Kremskému. Naozaj netreba zabúdať na to, že tým, že sme patrili medzi krajiny, ktorí mali najmenší počet nakazených, že to bolo disciplínou a tým, ako sa to tu nastavilo, ako naozaj ľudia boli disciplinovaní, ako dodržiavali aj to nosenie tých rúšok, ktoré, ktorými chránime druhých, seba chránime respirátormi. A ja si naozaj, ja to naozaj veľmi podporujem a myslím si, že určite je veľmi dôležité, aby sme to tu nastavili tak, aby sa to dodržiavalo, áno, aj týmito pokutami, týmito opatreniami. Vieme, že ľudia, nie všetci sú úplne disciplinovaní. A tam sa nejedná o to, mne bezprostredne nevadí, keď niekto ide a podľahne nejakému riziku, ale nech to neprenáša na nás ostatných. A tým musíme nastaviť to tak, aby bol odradený od toho, aby nás to nejakým spôsobom odradzovalo.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

14.7.2020 o 15:13 hod.

PhDr.

Ľuboš Krajčír

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:14

Peter Kremský
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne. Ďakujem za ocenenie. Ja len na vysvetlenie pánovi Kérymu, pánovi Kuffovi, že naozaj ja si myslím, že ľudia, ktorí majú zákon v sebe, nepotrebujú zákony, pretože cítia to, čo je dobré, a to robia a sú aj zodpovední. Ale ak teda vám to uniklo v Biblii, ja vám zacitujem. Prvý list Timotejovi, prvá kapitola, 9. verš: "Zákon nie je daný pre spravodlivého, ale pre nespravodlivých a nepoddajných, pre bezbožných a hriešnikov, pre zvrhlých a svetákov, pre otcovrahov a matkovrahov, pre vrahov vôbec." Sväté písmo, katolícky preklad.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

14.7.2020 o 15:14 hod.

Mgr.

Peter Kremský

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie 15:16

Boris Susko
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo. Vážený pán predsedajúci, vážený pán minister, milé kolegyne, kolegovia, viackrát sa tu povedalo o tom, že týmto návrhom zákona sa budú spracúvať len telefónne čísla, resp. anonymizované údaje o jednotlivých účastníkoch, resp. užívateľoch elektronických komunikačných služieb. No a tu mi dovoľte, aby som teda išiel konkrétne k ustanoveniam tohoto návrhu zákona, kde sa mi javí teda, že zo znenia, tak ako je tento návrh zákona pripravený, to nie je pravda.
Keď si prečítate bod 2 tohto návrhu zákona, tak tu sa hovorí, že v § 55 ods. 6 sa za prvú vetu vkladá nová druhá veta, ktorá znie: "Iným orgánom štátu na účely tohto zákona je počas trvania mimoriadnej situácie alebo núdzového stavu aj Úrad verejného zdravotníctva (Slovenskej republiky), ktorý môže spracúvať a uchovávať údaje získané od podniku podľa tohto zákona na účely plnenia svojich úloh po nevyhnutnú dobu, najdlhšie však do skončenia mimoriadnej situácie alebo núdzového stavu.“
Takto keď si to prečítate, tak sa vám môže zdať, že je to v poriadku a že sú to teda takéto údaje, ktoré tu spomínal pán minister aj ďalší, ďalší predrečníci. Keď si to však chcete zanalyzovať dopodrobna, tak treba si otvoriť zákon a treba si pozrieť, že na čo tento § 55 ods. 6 odkazuje.
§ 55 ods. 6 odkazuje na § 55 ods. 5 a v odseku 5 sa hovorí: "Každý, kto ukladá alebo získava prístup k informáciám uloženým v koncovom zariadení užívateľa", ešte raz, "informáciám uloženým v koncovom zariadení", teda napríklad v mobilnom telefóne, "je na to oprávnený, iba ak dotknutý užívateľ udelil súhlas na základe jasných a úplných informácií o účele ich spracúvania," pričom za súhlas sa považuje a tak ďalej, za súhlas sa použije, "sa považuje aj použitie príslušného nastavenia webového prehliadača alebo iného počítačového programu, pričom povinnosť získania súhlasu sa nevzťahuje na orgán činný v trestnom konaní, Úrad verejného zdravotníctva Slovenskej republiky v rozsahu ustanovenom osobitným predpisom," to je to, čo sme schválili pred pár týždňami, "a iný orgán štátu."
A teraz nasleduje tá novelizácia, ktorú prináša tento návrh zákona, "a iný orgán štátu". "Iným orgánom štátu na účely tohto zákona je ozbrojený bezpečnostný zbor, ozbrojený zbor a štátny orgán, ktorý v rozsahu ustanovenom osobitnými predpismi (čím sú zákon o Slovenskej informačnej službe, napríklad zákon o Vojenskom spravodajstve, ktoré podrobne upravujú účely, na ktoré sa môžu tieto údaje spracúvať) plní úlohy na úseku ochrany ústavného zriadenia, obrany štátu, vnútorného poriadku, bezpečnosti štátu a správy daní."
Čiže keď sa vrátim naspäť k návrhu tohto zákona, tak sa tu hovorí inými slovami, že iným orgánom štátu na účely tohto zákona počas trvania mimoriadnej situácie alebo núdzového stavu je Úrad verejného zdravotníctva, ktorý môže spracúvať a uchovávať údaje získané od podniku, teda údaje uložené v koncovom zariadení užívateľa, akékoľvek. Nehovorí sa tu o telefónnych číslach, akékoľvek údaje uchované v koncových zariadeniach účastníkov, čiže mobilných zariadeniach, v počítačoch a tak ďalej.
Čiže nesúhlasím s tým, čo povedali predrečníci, že sa tu budú spracúvať len telefónne čísla a, alebo že sa tu môžu spracúvať. Ja nehovorím, že účelom; alebo cieľom je to, čo povedal pán minister, ale táto právna úprava dáva ďaleko širšie možnosti Úradu verejného zdravotníctva.
Ďalej bod tretí, § 57 sa dopĺňa odsekom 14, ktorý znie, nebudem ho citovať, parafrázujem, že sa môžu spracúvať aj lokalizačné údaje bez súhlasu účastníka, kde inak na spracovanie lokalizačných údajov podnik potrebuje súhlas účastníka. Čiže opäť je tu ustanovenie, ktoré hovorí, že telekomunikačné podniky môžu sledovať pohyb svojich účastníkov a tieto údaje potom, samozrejme, poskytovať na základe predchádzajúceho ustanovenia, ktoré som povedal, Úradu verejného zdravotníctva. Čiže, vážení, vážené kolegyne, kolegovia, ide tu opäť o sledovací zákon.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie

14.7.2020 o 15:16 hod.

JUDr. PhD.

Boris Susko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 15:20

Andrej Doležal
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán predsedajúci, ďakujem veľmi pekne za slovo. Vážené panie poslankyne, páni poslanci, veľmi si vážim a rešpektujem každého názor a dovolím si aj zareagovať na váš príspevok. Nesúhlasím s vami, resp. vnímame a čítame to možno trochu inak.
Je tam síce napísané v bode 2, že iným orgánom štátu na účely tohto zákona je aj Úrad verejného zdravotníctva, ktorý môže spracúvať a uchovávať údaje získané od pod-ni-ku, nie z telefónu. Podnik je telekomunikačný operátor, nie koncové zariadenie, nie telefón, ale môžem ho získať od pod-ni-ku. Môže to evokovať, že je to množné číslo, že sú to údaje. Ale údaje v zmysle zoznamu telefónnych čísel, čo nie je osobný údaj.
Prosím, nemýľme si to so žiadnou lokalizáciou, so žiadnym sledovaním, žiadne údaje o pohybe osôb tam nie sú. Koniec koncov telekomunikačný operátor vás sleduje už len tým, že idete do Chorvátska a pošle vám esemesku, že vitajte v Chorvátsku, tak on veľmi dobre vie, že v tom Chorvátsku ste. A presne tieto dáta, s týmito dátami telekomunikačný operátor pracuje. Ale v žiadnom prípade tieto dáta nedostane Úrad verejného zdravotníctva. Úrad verejného zdravotníctva dostane len telefónne číslo a informáciu, že bolo v červenej zóne. Ja neviem, či bolo v Bulharsku, alebo v Ugande, alebo neviem v akej nebezpečnej krajine, v Spojených štátoch. To som len musel, musel zareagovať.
A hlavne v bode 4 je to exaktne ešte zdupľované a je to tam napísané: Podnik na základe písomnej žiadosti úradu poskytne do 24 hodín údaje v rozsahu telefónneho čísla. Nič viac. Iba telefónne číslo, žiadny iný osobný údaj. Alebo žiadny iný údaj, nie osobný, čiže prosím, nespájajme to so sledovaním.
A teraz možno iba pár záverečných slov a by som chcel zdôrazniť, čo sme tým zákonom chceli docieliť. Čaká nás, ako pani Pleštinská povedala, čaká nás druhá vlna. My nechceme robiť hard opatrenia, my nechceme robiť tie tvrdé opatrenia, my nechceme nateraz zatvárať hranice. Chceme nateraz robiť tie smart opatrenia, tie malé, tie malé, tie jemné, tie nežné. To znamená, že ešte pred tým, ako pristúpime, pravdepodobne veríme, že sa to nestane. Ale pred tým, ako pristúpime k týmto tvrdým opatreniam, chceme prijať také soft opatrenia alebo také smart opatrenia, ktoré nezaťažia našich občanov, resp. ich v žiadnom prípade nebudú obmedzovať.
Dokážem, dovolím si vstúpiť do vašej diskusie, kde ste hovorili o tom, že pre koho sú zákony. No tak zákon je tu pre všetkých, samozrejme, ale bude postihovať, a to zdôrazňujem, bude postihovať len tých nezodpovedných.
No a na záver len, len jedna veta. Možno si to neuvedomujeme, ale chcel by som opäť zdôrazniť, že prosím, dovolenkujme na Slovensku a vyhneme sa všetkým takýmto potenciálnym opatreniam. Takže prosím, dovolenkujme na Slovensku, lebo je to dobrý nápad.
Ďakujem. (Potlesk.)
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

14.7.2020 o 15:20 hod.

Ing.

Andrej Doležal

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 15:25

Ján Budaj
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za vysvetlenie.
Dámy a páni, skrátené konanie nepoužíva nikto z ministrov rád a ja som tiež nie rád, že musíme takto postupovať, ale COVID nás zaskočil. Všetci sme dúfali, že keď prejde epidémia, tá vlna epidémie, tak budeme môcť zrušiť mimoriadny stav. A tak boli covidové zákony šité, že keď pominie mimoriadny stav, skončia aj tieto opatrenia, ktoré vtedy; napríklad tieto dva zákony, ktoré, o ktoré teraz ide, sa týkali, sa týkali kontroly a procesov, ktoré súvisia aj s pokutami v oblasti, v oblasti odpadového hospodárstva a v oblasti integrovaného povoľovania znečistenia ovzdušia. Toto sú dôležité regulačné nástroje ministerstva, ktoré sa už mesiace, tri mesiace neuplatňujú z dôvodu COVID-u.
Ale keďže krízový štáb aj experti stále ponechávajú mimoriadny stav, tak sme prišli so zmenou a chceli by sme, aby bola ešte pred začiatkom prázdnin parlamentných, pretože tým sa ten odklad stane ešte ako-tak únosným. Ide o formuláciu, ktorú potom prednesiem, keď pôjde o samotný návrh, formuláciu, ktorú prijali aj iné zákony, ktoré predkladali ďalšie rezorty, ako vlastne je to, keď to mám ľudovo povedať, akceptovanie, že ten mimoriadny stav nás tu bude trápiť dlhšie, a tak sa niektoré skupinové akcie, napríklad keď občania kontrolujú návrhy v procese EIA, to už je schválené v tom balíčku kilečko, alebo tentoraz zase keď sa nejaké skupiny občanov musia zísť, aby, aby rokovali o integrovanom povolení alebo o porušení zákona o odpadoch, tak aby takéto stretnutie bolo v minimálnom možnom rozsahu, ale aby predsa len sa mohlo uskutočniť.
To je obsah a zároveň aj moja prosba, aby ste podporili tento zákon v skrátenom konaní, aby mohol čím skôr platiť, ešte pred parlamentnými prázdninami.
Ďakujem, pán predsedajúci, skončil som.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

14.7.2020 o 15:25 hod.

Ján Budaj

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 15:25

Anna Zemanová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo. Vážený pán podpredseda, kolegyne poslankyne, páni poslanci, vážení prítomní, predseda Národnej rady rozhodnutím č. 166 zo 14. júla 2020 pridelil návrh vlády na skrátené legislatívne konanie o vládnom návrhu zákona o niektorých opatreniach v pôsobnosti Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky v súvislosti s ochorením COVID-19 (tlač 176) na prerokovanie výboru pre pôdohospodárstvo a životné prostredie v termíne do začiatku rokovania schôdze Národnej rady o tomto návrhu.
Výbor pre pôdohospodárstvo a životné prostredie predložený návrh vlády na skrátené legislatívne konanie prerokoval na svojej 11. schôdzi a uznesením č. 28 zo dňa 14. júla 2020 odporučil Národnej rade schváliť návrh vlády na skrátené legislatívne konanie o predmetnom vládnom návrhu zákona.
Pán predsedajúci, prosím, otvorte rozpravu.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

14.7.2020 o 15:25 hod.

RNDr.

Anna Zemanová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video