12. schôdza
Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge
Vystúpenie s faktickou poznámkou
10.5.2024 o 9:41 hod.
Mgr.
Jozef Pročko
Videokanál poslanca
Ďakujem, ja verím, že teda vykážete všetkých SNS-ákov, čo sme doniesli kvety. Verím, ani jedného ste neupozornili, až potom keď som doniesol toto, aby si Danko uvedomil, že naozaj tá Zem je plochá ako jeho ploché vystúpenie teraz.
V úvode hneď Danko povedal, že nebude osobný, ale začal urážať Deja a ja som na nejakých práškoch. Človek, ktorý sa v živote nezbaví biľagu, že ožratý zlikvidoval a zdrhol ako taký zbabelý, odporný ožran, zdrhol z miesta činu, tak tu ide moralizovať. Ale naozaj toto odvolávanie a vystúpenie Andreja Danka, ktorý je, minule tu povedal Raši, že o tom, že niekto je Mister Hyde a Doctor Jekyll, tak toto bol klasický príklad. Povedal A a vzápätí povedal B. Povedal, že vy ste odporní, ale ste aj rozumní. Vy tu rok vlastne idete zožrať OĽANO, ale vlastne vy ste správni. KDH sú super, ale nakladáte im ako, no, Danko, to bolo, to bolo úžasné.
Ja budem hlasovať za odvolanie pani ministerky preto, lebo ju poznám. Poznám ju z jej práce v televízii Markíza. Poznám ju, čo tam robila, ako robila a viem, prečo ju vyhodili z tej televízie za jej xenofóbne a rasistické názory. A to prezentovala aj v televízii, ktoré doteraz v tej televízii robia, a vy to skrývate za, za názor, za to, že vlastne každý môžeme mať názor. Naša ministerka kultúry prezentuje xenofóbne názory v televízii, ktorú si premenovali na Martinka a Peťko. Ale čo je strašné?! Za komunizmu som zažíval, za socializmu, ako si volali na Ústredný výbor niekoho, kto porušil socialistický realizmus. Šimkovičová ide zavolať herca preto, lebo si dovolil povedať, že ju nemá rád. Že ju nemá rád! To je tak ploché ako to, že Šimkovičová má pri sebe človeka, ktorý tvrdí, že Zem je plochá.
Dámy a páni, Martina Šimkovičová nemá čo robiť na ministerstve kultúry, nemá.
Rozpracované
Vystúpenia
16:55
Vystúpenie s procedurálnym návrhom 16:55
Július JakabMám návrh na presunutie bodov programu. So súhlasom štyroch poslaneckých klubov, SLOVENSKO, Progresívne Slovensko, Sloboda a Solidarita, Kresťanskodemokratické hnutie, navrhujem, aby nasledovné body programu rokovania 12. schôdze Národnej rady boli presunuté na rokovanie schôdze so začiatkom 11. júna 2024.
Sú to tri body:
– bod 56, návrh skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej republiky na...
Mám návrh na presunutie bodov programu. So súhlasom štyroch poslaneckých klubov, SLOVENSKO, Progresívne Slovensko, Sloboda a Solidarita, Kresťanskodemokratické hnutie, navrhujem, aby nasledovné body programu rokovania 12. schôdze Národnej rady boli presunuté na rokovanie schôdze so začiatkom 11. júna 2024.
Sú to tri body:
– bod 56, návrh skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej republiky na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov, to je tlač 73,
– tiež bod 62, návrh skupiny poslancov, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 311/2001 Zákonník práce v znení neskorších predpisov, tlač 174,
– a bod 80 o prídavku na dieťa, o sociálnom poistení, o dani z príjmov, tlač 252.
Vystúpenie s procedurálnym návrhom
9.5.2024 o 16:55 hod.
Ing.
Július Jakab
Videokanál poslanca
Ďakujem, pán predsedajúci.
Mám návrh na presunutie bodov programu. So súhlasom štyroch poslaneckých klubov, SLOVENSKO, Progresívne Slovensko, Sloboda a Solidarita, Kresťanskodemokratické hnutie, navrhujem, aby nasledovné body programu rokovania 12. schôdze Národnej rady boli presunuté na rokovanie schôdze so začiatkom 11. júna 2024.
Sú to tri body:
– bod 56, návrh skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej republiky na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov, to je tlač 73,
– tiež bod 62, návrh skupiny poslancov, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 311/2001 Zákonník práce v znení neskorších predpisov, tlač 174,
– a bod 80 o prídavku na dieťa, o sociálnom poistení, o dani z príjmov, tlač 252.
Rozpracované
17:10
Vystúpenie v rozprave 17:10
Zuzana DolinkováVážený pán predsedajúci, vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci. Dovoľujem si vás požiadať o otvorenie rozpravy k návrhu zákona číslo 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkov, stavovských organizáciách v zdravotníctve o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, ešte pred hlasovaním o druhom čítaní návrhu tohto zákona. Prosím pána...
Vážený pán predsedajúci, vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci. Dovoľujem si vás požiadať o otvorenie rozpravy k návrhu zákona číslo 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkov, stavovských organizáciách v zdravotníctve o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, ešte pred hlasovaním o druhom čítaní návrhu tohto zákona. Prosím pána spravodajcu, aby predniesol pozmeňujúci návrh zákona.
Ďakujem veľmi pekne
Ďakujem veľmi pekne.
Vážený pán predsedajúci, vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci. Dovoľujem si vás požiadať o otvorenie rozpravy k návrhu zákona číslo 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkov, stavovských organizáciách v zdravotníctve o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, ešte pred hlasovaním o druhom čítaní návrhu tohto zákona. Prosím pána spravodajcu, aby predniesol pozmeňujúci návrh zákona.
Ďakujem veľmi pekne
Rozpracované
17:10
Vystúpenie v rozprave 17:10
Peter SlyškoOdôvodnenie.
K bodu 43. Predmetnou úpravou sa navrhuje povinnosť poskytovateľovi všeobecnej ambulantnej starostlivosti pre deti a dorast poskytovať všeobecnú ambulantnú starostlivosť počas každého pracovného dňa v týždni v rozsahu najmenej 35 ordinačných hodín bez doplnkových ordinačných hodín týždenne,...
Odôvodnenie.
K bodu 43. Predmetnou úpravou sa navrhuje povinnosť poskytovateľovi všeobecnej ambulantnej starostlivosti pre deti a dorast poskytovať všeobecnú ambulantnú starostlivosť počas každého pracovného dňa v týždni v rozsahu najmenej 35 ordinačných hodín bez doplnkových ordinačných hodín týždenne, pričom táto zdravotná starostlivosť musí byt' poskytovaná najmenej raz do týždňa do 16.00 hodiny, a to z dôvodu, aby sa zvýšila a bola zabezpečená dostupnosť poskytovateľov všeobecnej ambulantnej starostlivosti pre deti a dorast rovnomerne v každý pracovný deň v porovnaní so súčasnou navyše najmenej raz do týždňa do 16.00 hod. Súčasná právna úprava ustanovuje povinnosť pracovného týždňa v rozsahu 35 ordinačných hodín, ale bez rovnomerného rozloženia na každý pracovný deň.
Zároveň sa dopĺňa ustanovenie, ktorým sa zavádza fikcia splnenia podmienky poskytovať všeobecnú ambulantnú starostlivosť pre deti a dorast každý pracovný deň v týždni, v rozsahu najmenej 35 ordinačných hodín týždenne aj v takých týždňoch, v rámci ktorých pripadne na niektorý z pracovných dní štátny sviatok alebo deň pracovného pokoja, a to s cieľom zamedzit' prípadným interpretačným nejasnostiam v súvislosti s novozavedenou podmienkou poskytovania všeobecnej ambulantnej starostlivosti pre deti a dorast.
Účelom doplnenej časti ustanovenia je upraviť, že ak na niektorý deň v týždni pripadne štátny sviatok alebo deň pracovného pokoja (zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 241/1993 Z. z. o štátnych sviatkoch, dňoch pracovného pokoja a pamätných dňoch v znení neskorších predpisov), bude sa považovať podmienka uložená poskytovateľovi všeobecnej ambulantnej starostlivosti pre deti a dorast za splnenú, teda bude sa považovať za splnené, že v daný týždeň poskytoval všeobecnú ambulantnú starostlivosť pre deti a dorast každý pracovný deň v týždni v rozsahu najmenej 35 ordinačných hodín týždenne, ak kvôli tomu, že na niektorý pracovný deň pripadol štátny sviatok alebo deň pracovného pokoja v tento deň všeobecnú ambulantnú starostlivost' pre deti a dorast neposkytoval.
K bodu 44. Ide o zosúladenie nadväzujúce na zmenu doby poskytovania ambulantnej pohotovostnej služby pre deti a dorast v čl. II v bodoch 1 a 2.
Pristúpim k čítaniu návrhu pozmeňujúceho návrhu.
Pozmeňujúci návrh poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Petra Slyška k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch, stavovských organizáciách v zdravotníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (tlač 275)
V čl. I sa za bod 42. vkladajú nové body 43 a 44, ktoré znejú:
„43. § 79 ods. 1 písmeno aj) znie:
„aj) poskytovať všeobecnú ambulantnú starostlivosť v rozsahu najmenej 35 ordinačných hodín 55ajat) bez doplnkových ordinačných hodín 55jata) týždenne, pričom táto zdravotná starostlivosť musí byť poskytovaná najmenej dvakrát do týždňa najmenej do 15.00 hodiny, ak ide o poskytovateľa všeobecnej ambulantnej starostlivosti pre dospelých, alebo každý pracovný deň v kalendárnom týždni, z toho najmenej raz do týždňa do 16. 00 hodiny, ak ide o poskytovateľa všeobecnej ambulantnej starostlivosti pre deti a dorast, ak samosprávny kraj neschválil poskytovateľovi, ktorý poskytuje všeobecnú zdravotnú starostlivosť, ordinačné hodiny v menšom rozsahu; 55jatb) ak poskytovatel' všeobecnej ambulantnej starostlivosti neposkytuje zdravotnú starostlivost' v deň pracovného pokoja, považuje sa povinnosť podľa časti vety pred bodkočiarkou za splnenú, ak v ostatné dni tohto týždňa poskytuje zdravotnú starostlivosť podľa schválených ordinačných hodín,.
Poznámka pod čiarou k odkazu 55jatb znie:
55jatb) 46 ods. 1 písm. m) zákona č. 576/2004 Z. z. v znení zákona č. .../2024 Z. z.“
44. V § 79 ods. 1 písmeno aw) znie:
„aw) zabezpečiť, ak ide o organizátora, poskytovanie pevnej ambulantnej pohotovostnej služby v ambulancii pevnej ambulantnej pohotovostnej služby pre dospelých v čase od 16.00 do 22.00 hodiny v pracovných dňoch a v čase od 7.00 do 22.00 hodiny v dňoch pracovného pokoja a v ambulancii pevnej ambulantnej pohotovostnej služby pre deti a dorast v čase od 16.00 do 20.00 hodiny v pracovných dňoch a v čase od 8.00 do 20.00 hodiny v dňoch pracovného pokoja.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
Bod 44 nadobúda účinnosť 1. júla 2024, čo sa premietne do článku upravujúceho účinnosť zákona.
V tejto súvislosti navrhujem, aby sa o bode 9. zo spoločnej správy hlasovalo osobitne.
Pán predsedajúci, skončil som.
Vážený pán predsedajúci, kolegovia poslanci, poslankyne, prosím dovoľte mi predniesť pozmeňujúci návrh. Začnem odôvodnením.
Odôvodnenie.
K bodu 43. Predmetnou úpravou sa navrhuje povinnosť poskytovateľovi všeobecnej ambulantnej starostlivosti pre deti a dorast poskytovať všeobecnú ambulantnú starostlivosť počas každého pracovného dňa v týždni v rozsahu najmenej 35 ordinačných hodín bez doplnkových ordinačných hodín týždenne, pričom táto zdravotná starostlivosť musí byt' poskytovaná najmenej raz do týždňa do 16.00 hodiny, a to z dôvodu, aby sa zvýšila a bola zabezpečená dostupnosť poskytovateľov všeobecnej ambulantnej starostlivosti pre deti a dorast rovnomerne v každý pracovný deň v porovnaní so súčasnou navyše najmenej raz do týždňa do 16.00 hod. Súčasná právna úprava ustanovuje povinnosť pracovného týždňa v rozsahu 35 ordinačných hodín, ale bez rovnomerného rozloženia na každý pracovný deň.
Zároveň sa dopĺňa ustanovenie, ktorým sa zavádza fikcia splnenia podmienky poskytovať všeobecnú ambulantnú starostlivosť pre deti a dorast každý pracovný deň v týždni, v rozsahu najmenej 35 ordinačných hodín týždenne aj v takých týždňoch, v rámci ktorých pripadne na niektorý z pracovných dní štátny sviatok alebo deň pracovného pokoja, a to s cieľom zamedzit' prípadným interpretačným nejasnostiam v súvislosti s novozavedenou podmienkou poskytovania všeobecnej ambulantnej starostlivosti pre deti a dorast.
Účelom doplnenej časti ustanovenia je upraviť, že ak na niektorý deň v týždni pripadne štátny sviatok alebo deň pracovného pokoja (zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 241/1993 Z. z. o štátnych sviatkoch, dňoch pracovného pokoja a pamätných dňoch v znení neskorších predpisov), bude sa považovať podmienka uložená poskytovateľovi všeobecnej ambulantnej starostlivosti pre deti a dorast za splnenú, teda bude sa považovať za splnené, že v daný týždeň poskytoval všeobecnú ambulantnú starostlivosť pre deti a dorast každý pracovný deň v týždni v rozsahu najmenej 35 ordinačných hodín týždenne, ak kvôli tomu, že na niektorý pracovný deň pripadol štátny sviatok alebo deň pracovného pokoja v tento deň všeobecnú ambulantnú starostlivost' pre deti a dorast neposkytoval.
K bodu 44. Ide o zosúladenie nadväzujúce na zmenu doby poskytovania ambulantnej pohotovostnej služby pre deti a dorast v čl. II v bodoch 1 a 2.
Pristúpim k čítaniu návrhu pozmeňujúceho návrhu.
Pozmeňujúci návrh poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Petra Slyška k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch, stavovských organizáciách v zdravotníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (tlač 275)
V čl. I sa za bod 42. vkladajú nové body 43 a 44, ktoré znejú:
„43. § 79 ods. 1 písmeno aj) znie:
„aj) poskytovať všeobecnú ambulantnú starostlivosť v rozsahu najmenej 35 ordinačných hodín 55ajat) bez doplnkových ordinačných hodín 55jata) týždenne, pričom táto zdravotná starostlivosť musí byť poskytovaná najmenej dvakrát do týždňa najmenej do 15.00 hodiny, ak ide o poskytovateľa všeobecnej ambulantnej starostlivosti pre dospelých, alebo každý pracovný deň v kalendárnom týždni, z toho najmenej raz do týždňa do 16. 00 hodiny, ak ide o poskytovateľa všeobecnej ambulantnej starostlivosti pre deti a dorast, ak samosprávny kraj neschválil poskytovateľovi, ktorý poskytuje všeobecnú zdravotnú starostlivosť, ordinačné hodiny v menšom rozsahu; 55jatb) ak poskytovatel' všeobecnej ambulantnej starostlivosti neposkytuje zdravotnú starostlivost' v deň pracovného pokoja, považuje sa povinnosť podľa časti vety pred bodkočiarkou za splnenú, ak v ostatné dni tohto týždňa poskytuje zdravotnú starostlivosť podľa schválených ordinačných hodín,.
Poznámka pod čiarou k odkazu 55jatb znie:
55jatb) 46 ods. 1 písm. m) zákona č. 576/2004 Z. z. v znení zákona č. .../2024 Z. z.“
44. V § 79 ods. 1 písmeno aw) znie:
„aw) zabezpečiť, ak ide o organizátora, poskytovanie pevnej ambulantnej pohotovostnej služby v ambulancii pevnej ambulantnej pohotovostnej služby pre dospelých v čase od 16.00 do 22.00 hodiny v pracovných dňoch a v čase od 7.00 do 22.00 hodiny v dňoch pracovného pokoja a v ambulancii pevnej ambulantnej pohotovostnej služby pre deti a dorast v čase od 16.00 do 20.00 hodiny v pracovných dňoch a v čase od 8.00 do 20.00 hodiny v dňoch pracovného pokoja.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
Bod 44 nadobúda účinnosť 1. júla 2024, čo sa premietne do článku upravujúceho účinnosť zákona.
V tejto súvislosti navrhujem, aby sa o bode 9. zo spoločnej správy hlasovalo osobitne.
Pán predsedajúci, skončil som.
Rozpracované
17:10
Vystúpenie s procedurálnym návrhom 17:10
Gábor GrendelChcem sa opýtať na ďalší scenár, na 17.30 hod. máme zvolanú mimoriadnu schôdzu, čiže či sa to bude o 17.30 hod. konať, alebo ako sa bude postupovať.
Ďakujem
Chcem sa opýtať na ďalší scenár, na 17.30 hod. máme zvolanú mimoriadnu schôdzu, čiže či sa to bude o 17.30 hod. konať, alebo ako sa bude postupovať.
Ďakujem
Vystúpenie s procedurálnym návrhom
9.5.2024 o 17:10 hod.
Mgr.
Gábor Grendel
Videokanál poslanca
Ďakujem za slovo, pán podpredseda.
Chcem sa opýtať na ďalší scenár, na 17.30 hod. máme zvolanú mimoriadnu schôdzu, čiže či sa to bude o 17.30 hod. konať, alebo ako sa bude postupovať.
Ďakujem
Rozpracované
9:02
Milí kolegovia, milé kolegyne, Martina Šimkovičová od svojho menovania do funkcie kontinuálne presviedča odbornú i širokú verejnosť o tom, že jej každý ďalší deň vo funkcii členky vlády poverenej riadením ministerstva kultúry je pre slovenskú kultúru ohrozením. Chýba jej odbornosť, predošlé skúsenosti v kultúre, profesionálny kredit, potrebný prehľad o rezorte, či akákoľvek riadiaca skúsenosť. Aj schopnosť vôbec...
Milí kolegovia, milé kolegyne, Martina Šimkovičová od svojho menovania do funkcie kontinuálne presviedča odbornú i širokú verejnosť o tom, že jej každý ďalší deň vo funkcii členky vlády poverenej riadením ministerstva kultúry je pre slovenskú kultúru ohrozením. Chýba jej odbornosť, predošlé skúsenosti v kultúre, profesionálny kredit, potrebný prehľad o rezorte, či akákoľvek riadiaca skúsenosť. Aj schopnosť vôbec diskutovať o návrhoch, ktoré predkladá ona sama alebo poslanci jej politickej družiny SNS. Rýchlosťou svetla dokázala ministerka Šimkovičová v plnej miere presvedčiť nielen odbornú, ale i laickú verejnosť o svojej nekompetentnosti a nespôsobilosti zastávať svoj úrad. Čoho dôkazom je takmer 190-tisíc podpisov pod výzvou na jej odstúpenie. V rekordnom čase dokázala Martina Šimkovičová presvedčiť rekordný počet ľudí o svojej nespôsobilosti zastávať post ministerky kultúry. Jej absolútne nepochopenie rezortu kultúry a jej aktérov sa odráža aj v jej rétorike.
V krokoch a zámeroch, ktoré rezort kultúry vracajú minimálne 30 rokov dozadu. Kultúru v rozpore so svetom, v ktorom žijeme, chápe ako kultúru slovenského ľudu, ktorá má byť slovenská a žiadna iná a odmieta zmiešavanie iných kultúr. Tým dokonale ukazuje, že nechápe ani takú základnú vec, že práve diverzita a rôznorodosť, že zmiešavanie je podstatou napredovania kultúry. Podstatou tvorby a inovácií. Ministerka kultúry nepredstavila žiadnu odbornú víziu svojho rezortu a svoje kroky, zámery a rozhodnutia nekonzultuje a nediskutuje s odbornou obcou a predstaviteľmi rezortu. Naopak, tí všetky kroky v rámci rezortu opakovane a vytrvalo kritizujú. Mnohé jej rozhodnutia a plány sú dokonca v rozpore s existujúcimi strategickými dokumentmi ministerstva kultúry. Spôsob komunikácie Martiny Šimkovičovej, ktorý je nedôstojný a urážlivý voči mnohým a voči kultúre samotnej, dehonestuje tento vládny post a popiera samotnú podstatu kultúry, ktorou je rozmanitosť a mnohorakosť. Jej sústavná snaha vytvárať a prehlbovať rozpory a rozoštvávať spoločnosť, podnecovať nenávisť a kresliť terč na chrbát rôznym skupinám ľudí, či volať si na koberček ľudí, ktorých tvorbou sa cíti dotknutá, je presným opakom toho, čo by mala ozajstná ministerka kultúry robiť. Usilovať sa o prepájanie, o spoluprácu, chrániť slabších a tých, čo sú v menšine, otvárať dvere kráse a pravde.
A teraz bližšie k samotným dôvodom nášho návrhu, ktoré bližšie ďalej v rozprave rozvedú aj kolegyne a kolegovia. Prvým bodom, programové vyhlásenie vlády. Ministerka kultúry predložila programové vyhlásenie vlády, časť kultúra, ktoré nijakým spôsobom nerieši zásadné problémy slovenskej kultúry. Tými sú reforma kultúrnej infraštruktúry, digitálny, mediálny a audiovizuálny priestor, viaczdrojové financovanie kultúry, podpora kreatívneho priemyslu, export a internacionalizácia kultúrnych tovarov a služieb, kultúrna diplomacia a branding a mnohé iné. Naopak, vytvára priestor na likvidáciu médií verejnej služby, zásahy do nezávislosti verejnoprávnych fondov a transparentnosti fungovania verejných inštitúcií. A teraz pozor, túto poslednú vetu sme písali do nášho odôvodnenia ešte dávno predtým, ako tu bol na stole návrh na ovládnutie RTVS, či FPU. Konanie ministerky kultúry nevychádza z existujúcich analýz a strategických dokumentov v oblasti kultúry. Jeho cieľom nie je zlepšovať a skvalitňovať slovenskú kultúru, ale mocensky ovládnuť dôležité kultúrne inštitúcie a verejnoprávne fondy. O tom sme tu veľa diskutovali v pléne, aj posledné dni. Cieľom vlády a ministerstva kultúry nie je budovať a tvoriť, čo má byť jeho podstatou, ale likvidovať to, čo funguje a ovládnuť priestor slobodnej tvorby. Chýbajúca pozitívna vízia a komplexný pohľad na slovenskú kultúru v programovom vyhlásení vlády, je samo o sebe dostatočným dôvodom na konštatovanie, že ministerka kultúry nie je schopná zastávať svoj post a zmysluplne pracovať na lepšom, pokojnejšom a bezpečnejšom živote ľudí na Slovensku, ktorý si vláda vytýčila ako svoj cieľ.
Druhým bodom nášho odôvodnenia sú, je oblasť dezinformácií a podnecovania nenávisti. Ministerka kultúry bez udania pádneho dôvodu zrušila v decembri 2023 výzvu zameranú na boj s dezinformáciami a mediálnu výchovu. Išlo o výzvu z augusta 2023, ktorá bola v deň jej nástupu do funkcie vyhodnotená a projekty pripravené na podpis. Toto bezdôvodné konanie je ešte alarmujúcejšie v kontexte predošlých profesionálnych aktivít ministerky Šimkovičovej, ktorá bola prepustená z veľkej komerčnej televízie kvôli xenofóbii a ktorá následne pôsobila v rôznych typoch digitálnych médií, zameraných na šírenie konšpirácií a falošných správ. V pôsobení v konšpiračných médiách navyše pokračuje a pokračovala aj počas svojho pôsobenia vo funkcii ministerky.
Čo len ďalej podčiarkuje jej nespôsobilosť na výkon tejto funkcie. Keďže jednou z úloh vlády má byť aj boj proti dezinformáciám, konšpiráciám, ktoré negatívnym spôsobom zasahujú do života ľudí na Slovensku a neraz ich vystavujú ohrozeniu zdravia, či života. Tak to je. Ministerka kultúry svojimi vyjadreniami na adresu LGBTI+ ľudí zároveň opakovane a kontinuálne podnecuje nenávisť voči tejto zraniteľnej skupine obyvateľstva. Vzhľadom na to, že výkon funkcie ministerky vyžaduje, aby ju vykonávala v prospech a pre všetkých na Slovensku bez ohľadu na ich príslušnosť ku ktorejkoľvek menšine, takéto je konanie ju jednoznačne z výkonu tejto funkcie diskvalifikuje.
Je neprijateľné, aby funkciu ministerky vykonávala osoba, ktorá útočí na menšiny a koná tak v rozpore s ústavou, ktorá garantuje rovnosť v dôstojnosti a právach pre všetkých bez rozdielu.
Tretím bodom nášho odôvodnenia sú reformy fondov. Cieľom ministerky kultúry a predstaviteľov strany SNS je ovládnuť výkonné orgány fondov a zlikvidovať odborné rozhodovanie o projektoch a nahradiť ho rozhodovaním politickým. Čoho dôkazom je aj stále prerokovaný, prerokovávaný návrh zákona o FPU. Ide o hrubý zásah do fungovania verejnoprávnych fondov, ktoré financujú podstatnú časť slovenskej kultúry a jeho dôsledkom bude faktické zrušenie ich nezávislosti a bezprecedentné narušenie slobodnej umeleckej a kultúrnej tvorby. A tá je garantovaná aj ústavou.
Štvrtým bodom nášho odôvodnenia je oblasť mediálneho prostredia a RTVS. Ministerka kultúry nepodnikla žiadne kroky proti likvidačnému zníženiu rozpočtu pre RTVS na rok 2024. To môže znamenať výrazné obmedzenie verejnoprávneho vysielania na Slovensku a ďalšiu degradáciu médií verejnej služby. Namiesto toho tu máme návrh na zrušenie RTVS a jej nahradenie politicky ovládanou inštitúciou.
Piatym bodom nášho odôvodnenia tohto návrhu na odvolanie je snaha o netransparentné výmeny riaditeľov inštitúcií. Ministerka vydala v januári 2024 internú smernicu, ktorou zrušila povinnosť verejných výberových konaní na vedúce pozície v organizáciách podriadených ministerstvom kultúry a verejnoprávnych fondoch. Čo je teda zaujímavé, lebo pri inom návrhu zákona sa tu práve SNS oháňa transparentnosťou, ale v realite robí kroky opačné. Spolu s poslancami strany, ktorá ju nominovala, podnikajú tiež ďalšie legislatívne a exekutívne kroky, zamerané na znižovanie transparentnosti pri odvolávaní a menovaní riaditeľov kultúrnych inštitúcií, konkrétne napríklad novelou zákona o múzeách a galériách. Stačí spomenúť novú riaditeľku najprestížnejšej detskej medzinárodnej inštitúcie Bibiana, nová riaditeľka, kamoška z jogy. Kvôli tomu, teda jej jedinou kvalifikáciou bolo vedenie družiny pre deti alebo to, že vôbec deti má. Tak to by nám hádam naozaj nemalo stačiť.
Šiestym bodom nášho odôvodnenia je situácia SNG a Kunsthalle. Ministerka kultúry bez udania dôvodu a odbornej diskusie okamžitým rozhodnutím pričlenila Kunsthalle Bratislava pod SNG. Toto je naozaj neodborné, autoritárske a svojvoľné rozhodovanie, pritom ide o inštitúciu, ktorú si sama kultúrna obec krvopotne vybojovala predchádzajúce roky.
Siedmym bodom nášho odôvodnenia je spolupráca s Ruskom a Bieloruskom. V čase pokračujúceho vraždenia ukrajinského obyvateľstva armádou Ruskej federácie, ktorá v rozpore s medzinárodným právom napadla suverénnu Ukrajinu, ministerka kultúry zrušila zákaz spolupráce s inštitúciami v Rusku a Bielorusku pre verejné kultúrne inštitúcie. Tento zákaz je v súčasnom štandardom demokratickom svete. Týmto krokom vystavuje Slovensko zahraničnopolitickej hanbe a izolácii. Ôsmym bodom nášho odôvodnenia je porušenie zákona o ochrane verejného záujmu. Sme presvedčení, že ministerka kultúry porušovala a pravdepodobne naďalej aj porušuje aj ústavný zákon 357/2004 o ochrane verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov, a to konkrétne čl. 4 ods. 2 písm. f) a čl. 5 ods. 1. Keďže počas výkonu svojej verejnej funkcie od 25.októbra 2023 poskytovala záznam svojej podobizne a hlasu na reklamu televízie Slovan. A po ujatí sa funkcie naďalej prakticky vykonávala aj prácu na pozícii moderátorky tejto televízie.
Deviatym bodom nášho odôvodnenia je trestné oznámenie, ktoré podala ministerka kultúry. Toto je naozaj ďalším neakceptovateľným krokom odôvodňujúcim podanie návrhu na vyslovenie nedôvery. Ide o krok naozaj voči, negatívny krok voči občianskej verejnosti. Predstavitelia kultúrnej obce a občianskej verejnosti iniciovali voči ministerke otvorenú výzvu na jej odstúpenie a týmto trestným oznámením proste ministerka kultúry ich chcela nejakým spôsobom zastrašiť alebo proste zaútočiť na nich, pretože sa jej to nepáčilo. Takto naozaj trestné právo na Slovensku nemá byť využívané.
Ako som už spomenula, predmetnú výzvu podpísalo takmer 190-tisíc ľudí. Ministerka kultúry podala v tejto veci trestné oznámenie z dôvodu podozrenia z poškodzovania cudzích práv, neoprávneného nakladania s osobnými údajmi, manipulácie s hlasovaním, marenia alebo sťažovania plnenia dôležitej úlohy štátneho orgánu, a to v čase, kedy objektívne nemohla disponovať žiadnymi informáciami a údajmi, ktoré by odôvodňovali podanie takéhoto trestného oznámenia. V čase podania trestného oznámenia bola predmetná výzva dokonca stále otvorená, jej podpisovanie nebolo uzavreté a nebola doručená príslušnému orgánu. Takže pripomínam ďalší článok ústavy, ktorý by si bolo treba osviežiť, a to je čl. 27 ústavy, ktorý zaručuje petičné právo. Konkrétne znie: „Každý má právo sám alebo s inými obracať sa vo veciach verejného alebo iného spoločného záujmu na štátne orgány a orgány územnej samosprávy so žiadosťami, návrhmi a sťažnosťami.” Je to právo ľudí, ktorí na Slovensku žijú.
Z týchto a ďalších dôvodov, ktoré ešte určite odznejú v tejto rozprave, sme nadobudli presvedčenie, že Martina Šimkovičová by naďalej nemala zastávať post ministerky kultúry ako poverenej členky vlády a preto vás prosím o podporu nášho návrhu.
Ďakujem.
Vystúpenie v rozprave
10.5.2024 o 9:02 hod.
JUDr. PhD.
Lucia Plaváková
Videokanál poslanca
Ďakujem veľmi pekne.
Milí kolegovia, milé kolegyne, Martina Šimkovičová od svojho menovania do funkcie kontinuálne presviedča odbornú i širokú verejnosť o tom, že jej každý ďalší deň vo funkcii členky vlády poverenej riadením ministerstva kultúry je pre slovenskú kultúru ohrozením. Chýba jej odbornosť, predošlé skúsenosti v kultúre, profesionálny kredit, potrebný prehľad o rezorte, či akákoľvek riadiaca skúsenosť. Aj schopnosť vôbec diskutovať o návrhoch, ktoré predkladá ona sama alebo poslanci jej politickej družiny SNS. Rýchlosťou svetla dokázala ministerka Šimkovičová v plnej miere presvedčiť nielen odbornú, ale i laickú verejnosť o svojej nekompetentnosti a nespôsobilosti zastávať svoj úrad. Čoho dôkazom je takmer 190-tisíc podpisov pod výzvou na jej odstúpenie. V rekordnom čase dokázala Martina Šimkovičová presvedčiť rekordný počet ľudí o svojej nespôsobilosti zastávať post ministerky kultúry. Jej absolútne nepochopenie rezortu kultúry a jej aktérov sa odráža aj v jej rétorike.
V krokoch a zámeroch, ktoré rezort kultúry vracajú minimálne 30 rokov dozadu. Kultúru v rozpore so svetom, v ktorom žijeme, chápe ako kultúru slovenského ľudu, ktorá má byť slovenská a žiadna iná a odmieta zmiešavanie iných kultúr. Tým dokonale ukazuje, že nechápe ani takú základnú vec, že práve diverzita a rôznorodosť, že zmiešavanie je podstatou napredovania kultúry. Podstatou tvorby a inovácií. Ministerka kultúry nepredstavila žiadnu odbornú víziu svojho rezortu a svoje kroky, zámery a rozhodnutia nekonzultuje a nediskutuje s odbornou obcou a predstaviteľmi rezortu. Naopak, tí všetky kroky v rámci rezortu opakovane a vytrvalo kritizujú. Mnohé jej rozhodnutia a plány sú dokonca v rozpore s existujúcimi strategickými dokumentmi ministerstva kultúry. Spôsob komunikácie Martiny Šimkovičovej, ktorý je nedôstojný a urážlivý voči mnohým a voči kultúre samotnej, dehonestuje tento vládny post a popiera samotnú podstatu kultúry, ktorou je rozmanitosť a mnohorakosť. Jej sústavná snaha vytvárať a prehlbovať rozpory a rozoštvávať spoločnosť, podnecovať nenávisť a kresliť terč na chrbát rôznym skupinám ľudí, či volať si na koberček ľudí, ktorých tvorbou sa cíti dotknutá, je presným opakom toho, čo by mala ozajstná ministerka kultúry robiť. Usilovať sa o prepájanie, o spoluprácu, chrániť slabších a tých, čo sú v menšine, otvárať dvere kráse a pravde.
A teraz bližšie k samotným dôvodom nášho návrhu, ktoré bližšie ďalej v rozprave rozvedú aj kolegyne a kolegovia. Prvým bodom, programové vyhlásenie vlády. Ministerka kultúry predložila programové vyhlásenie vlády, časť kultúra, ktoré nijakým spôsobom nerieši zásadné problémy slovenskej kultúry. Tými sú reforma kultúrnej infraštruktúry, digitálny, mediálny a audiovizuálny priestor, viaczdrojové financovanie kultúry, podpora kreatívneho priemyslu, export a internacionalizácia kultúrnych tovarov a služieb, kultúrna diplomacia a branding a mnohé iné. Naopak, vytvára priestor na likvidáciu médií verejnej služby, zásahy do nezávislosti verejnoprávnych fondov a transparentnosti fungovania verejných inštitúcií. A teraz pozor, túto poslednú vetu sme písali do nášho odôvodnenia ešte dávno predtým, ako tu bol na stole návrh na ovládnutie RTVS, či FPU. Konanie ministerky kultúry nevychádza z existujúcich analýz a strategických dokumentov v oblasti kultúry. Jeho cieľom nie je zlepšovať a skvalitňovať slovenskú kultúru, ale mocensky ovládnuť dôležité kultúrne inštitúcie a verejnoprávne fondy. O tom sme tu veľa diskutovali v pléne, aj posledné dni. Cieľom vlády a ministerstva kultúry nie je budovať a tvoriť, čo má byť jeho podstatou, ale likvidovať to, čo funguje a ovládnuť priestor slobodnej tvorby. Chýbajúca pozitívna vízia a komplexný pohľad na slovenskú kultúru v programovom vyhlásení vlády, je samo o sebe dostatočným dôvodom na konštatovanie, že ministerka kultúry nie je schopná zastávať svoj post a zmysluplne pracovať na lepšom, pokojnejšom a bezpečnejšom živote ľudí na Slovensku, ktorý si vláda vytýčila ako svoj cieľ.
Druhým bodom nášho odôvodnenia sú, je oblasť dezinformácií a podnecovania nenávisti. Ministerka kultúry bez udania pádneho dôvodu zrušila v decembri 2023 výzvu zameranú na boj s dezinformáciami a mediálnu výchovu. Išlo o výzvu z augusta 2023, ktorá bola v deň jej nástupu do funkcie vyhodnotená a projekty pripravené na podpis. Toto bezdôvodné konanie je ešte alarmujúcejšie v kontexte predošlých profesionálnych aktivít ministerky Šimkovičovej, ktorá bola prepustená z veľkej komerčnej televízie kvôli xenofóbii a ktorá následne pôsobila v rôznych typoch digitálnych médií, zameraných na šírenie konšpirácií a falošných správ. V pôsobení v konšpiračných médiách navyše pokračuje a pokračovala aj počas svojho pôsobenia vo funkcii ministerky.
Čo len ďalej podčiarkuje jej nespôsobilosť na výkon tejto funkcie. Keďže jednou z úloh vlády má byť aj boj proti dezinformáciám, konšpiráciám, ktoré negatívnym spôsobom zasahujú do života ľudí na Slovensku a neraz ich vystavujú ohrozeniu zdravia, či života. Tak to je. Ministerka kultúry svojimi vyjadreniami na adresu LGBTI+ ľudí zároveň opakovane a kontinuálne podnecuje nenávisť voči tejto zraniteľnej skupine obyvateľstva. Vzhľadom na to, že výkon funkcie ministerky vyžaduje, aby ju vykonávala v prospech a pre všetkých na Slovensku bez ohľadu na ich príslušnosť ku ktorejkoľvek menšine, takéto je konanie ju jednoznačne z výkonu tejto funkcie diskvalifikuje.
Je neprijateľné, aby funkciu ministerky vykonávala osoba, ktorá útočí na menšiny a koná tak v rozpore s ústavou, ktorá garantuje rovnosť v dôstojnosti a právach pre všetkých bez rozdielu.
Tretím bodom nášho odôvodnenia sú reformy fondov. Cieľom ministerky kultúry a predstaviteľov strany SNS je ovládnuť výkonné orgány fondov a zlikvidovať odborné rozhodovanie o projektoch a nahradiť ho rozhodovaním politickým. Čoho dôkazom je aj stále prerokovaný, prerokovávaný návrh zákona o FPU. Ide o hrubý zásah do fungovania verejnoprávnych fondov, ktoré financujú podstatnú časť slovenskej kultúry a jeho dôsledkom bude faktické zrušenie ich nezávislosti a bezprecedentné narušenie slobodnej umeleckej a kultúrnej tvorby. A tá je garantovaná aj ústavou.
Štvrtým bodom nášho odôvodnenia je oblasť mediálneho prostredia a RTVS. Ministerka kultúry nepodnikla žiadne kroky proti likvidačnému zníženiu rozpočtu pre RTVS na rok 2024. To môže znamenať výrazné obmedzenie verejnoprávneho vysielania na Slovensku a ďalšiu degradáciu médií verejnej služby. Namiesto toho tu máme návrh na zrušenie RTVS a jej nahradenie politicky ovládanou inštitúciou.
Piatym bodom nášho odôvodnenia tohto návrhu na odvolanie je snaha o netransparentné výmeny riaditeľov inštitúcií. Ministerka vydala v januári 2024 internú smernicu, ktorou zrušila povinnosť verejných výberových konaní na vedúce pozície v organizáciách podriadených ministerstvom kultúry a verejnoprávnych fondoch. Čo je teda zaujímavé, lebo pri inom návrhu zákona sa tu práve SNS oháňa transparentnosťou, ale v realite robí kroky opačné. Spolu s poslancami strany, ktorá ju nominovala, podnikajú tiež ďalšie legislatívne a exekutívne kroky, zamerané na znižovanie transparentnosti pri odvolávaní a menovaní riaditeľov kultúrnych inštitúcií, konkrétne napríklad novelou zákona o múzeách a galériách. Stačí spomenúť novú riaditeľku najprestížnejšej detskej medzinárodnej inštitúcie Bibiana, nová riaditeľka, kamoška z jogy. Kvôli tomu, teda jej jedinou kvalifikáciou bolo vedenie družiny pre deti alebo to, že vôbec deti má. Tak to by nám hádam naozaj nemalo stačiť.
Šiestym bodom nášho odôvodnenia je situácia SNG a Kunsthalle. Ministerka kultúry bez udania dôvodu a odbornej diskusie okamžitým rozhodnutím pričlenila Kunsthalle Bratislava pod SNG. Toto je naozaj neodborné, autoritárske a svojvoľné rozhodovanie, pritom ide o inštitúciu, ktorú si sama kultúrna obec krvopotne vybojovala predchádzajúce roky.
Siedmym bodom nášho odôvodnenia je spolupráca s Ruskom a Bieloruskom. V čase pokračujúceho vraždenia ukrajinského obyvateľstva armádou Ruskej federácie, ktorá v rozpore s medzinárodným právom napadla suverénnu Ukrajinu, ministerka kultúry zrušila zákaz spolupráce s inštitúciami v Rusku a Bielorusku pre verejné kultúrne inštitúcie. Tento zákaz je v súčasnom štandardom demokratickom svete. Týmto krokom vystavuje Slovensko zahraničnopolitickej hanbe a izolácii. Ôsmym bodom nášho odôvodnenia je porušenie zákona o ochrane verejného záujmu. Sme presvedčení, že ministerka kultúry porušovala a pravdepodobne naďalej aj porušuje aj ústavný zákon 357/2004 o ochrane verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov, a to konkrétne čl. 4 ods. 2 písm. f) a čl. 5 ods. 1. Keďže počas výkonu svojej verejnej funkcie od 25.októbra 2023 poskytovala záznam svojej podobizne a hlasu na reklamu televízie Slovan. A po ujatí sa funkcie naďalej prakticky vykonávala aj prácu na pozícii moderátorky tejto televízie.
Deviatym bodom nášho odôvodnenia je trestné oznámenie, ktoré podala ministerka kultúry. Toto je naozaj ďalším neakceptovateľným krokom odôvodňujúcim podanie návrhu na vyslovenie nedôvery. Ide o krok naozaj voči, negatívny krok voči občianskej verejnosti. Predstavitelia kultúrnej obce a občianskej verejnosti iniciovali voči ministerke otvorenú výzvu na jej odstúpenie a týmto trestným oznámením proste ministerka kultúry ich chcela nejakým spôsobom zastrašiť alebo proste zaútočiť na nich, pretože sa jej to nepáčilo. Takto naozaj trestné právo na Slovensku nemá byť využívané.
Ako som už spomenula, predmetnú výzvu podpísalo takmer 190-tisíc ľudí. Ministerka kultúry podala v tejto veci trestné oznámenie z dôvodu podozrenia z poškodzovania cudzích práv, neoprávneného nakladania s osobnými údajmi, manipulácie s hlasovaním, marenia alebo sťažovania plnenia dôležitej úlohy štátneho orgánu, a to v čase, kedy objektívne nemohla disponovať žiadnymi informáciami a údajmi, ktoré by odôvodňovali podanie takéhoto trestného oznámenia. V čase podania trestného oznámenia bola predmetná výzva dokonca stále otvorená, jej podpisovanie nebolo uzavreté a nebola doručená príslušnému orgánu. Takže pripomínam ďalší článok ústavy, ktorý by si bolo treba osviežiť, a to je čl. 27 ústavy, ktorý zaručuje petičné právo. Konkrétne znie: „Každý má právo sám alebo s inými obracať sa vo veciach verejného alebo iného spoločného záujmu na štátne orgány a orgány územnej samosprávy so žiadosťami, návrhmi a sťažnosťami.” Je to právo ľudí, ktorí na Slovensku žijú.
Z týchto a ďalších dôvodov, ktoré ešte určite odznejú v tejto rozprave, sme nadobudli presvedčenie, že Martina Šimkovičová by naďalej nemala zastávať post ministerky kultúry ako poverenej členky vlády a preto vás prosím o podporu nášho návrhu.
Ďakujem.
Rozpracované
9:18
Vážený pán predsedajúci, dovoľte mi predniesť informáciu o výsledku prerokovania návrhu skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej republiky na vyslovenie nedôvery členke vlády Slovenskej republiky Martine Šimkovičovej, poverenej riadením Ministerstva kultúry Slovenskej republiky, tlač 194. Predseda národnej rady Slovenskej republiky svojím rozhodnutím č. 197 zo 7. februára 2024 pridelil návrh skupiny poslancov Národnej rady...
Vážený pán predsedajúci, dovoľte mi predniesť informáciu o výsledku prerokovania návrhu skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej republiky na vyslovenie nedôvery členke vlády Slovenskej republiky Martine Šimkovičovej, poverenej riadením Ministerstva kultúry Slovenskej republiky, tlač 194. Predseda národnej rady Slovenskej republiky svojím rozhodnutím č. 197 zo 7. februára 2024 pridelil návrh skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej republiky na vyslovenie nedôvery členke vlády Slovenskej republiky Martine Šimkovičovej, poverenej riadením Ministerstva kultúry Slovenskej republiky, tlač 194 na prerokovanie Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre kultúru a médiá do určeného termínu konania schôdze Národnej rady Slovenskej republiky. Predseda Národnej rady Slovenskej republiky zároveň určil, aby Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre kultúru a médiá ako gestorský výbor pripravil na schôdzu národnej rady správu o výsledku prerokovania uvedeného návrhu. K návrhu skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej republiky sa na vyslovenie nedôvery členke vlády Slovenskej republiky Martine Šimkovičovej, poverenej riadením Ministerstva kultúry Slovenskej republiky, bola zvolaná 6. schôdza Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre kultúru a médiá na 7. februára 2024.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre kultúru a médiá o návrhu nerokoval, pretože podľa § 52 ods. 2 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 360/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov bol neuznášaniaschopný.
Vážený pán predsedajúci, prosím, otvorte rozpravu.
Ďakujem.
Vážený pán predsedajúci, dovoľte mi predniesť informáciu o výsledku prerokovania návrhu skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej republiky na vyslovenie nedôvery členke vlády Slovenskej republiky Martine Šimkovičovej, poverenej riadením Ministerstva kultúry Slovenskej republiky, tlač 194. Predseda národnej rady Slovenskej republiky svojím rozhodnutím č. 197 zo 7. februára 2024 pridelil návrh skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej republiky na vyslovenie nedôvery členke vlády Slovenskej republiky Martine Šimkovičovej, poverenej riadením Ministerstva kultúry Slovenskej republiky, tlač 194 na prerokovanie Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre kultúru a médiá do určeného termínu konania schôdze Národnej rady Slovenskej republiky. Predseda Národnej rady Slovenskej republiky zároveň určil, aby Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre kultúru a médiá ako gestorský výbor pripravil na schôdzu národnej rady správu o výsledku prerokovania uvedeného návrhu. K návrhu skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej republiky sa na vyslovenie nedôvery členke vlády Slovenskej republiky Martine Šimkovičovej, poverenej riadením Ministerstva kultúry Slovenskej republiky, bola zvolaná 6. schôdza Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre kultúru a médiá na 7. februára 2024.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre kultúru a médiá o návrhu nerokoval, pretože podľa § 52 ods. 2 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 360/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov bol neuznášaniaschopný.
Vážený pán predsedajúci, prosím, otvorte rozpravu.
Rozpracované
9:20
Návrh skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej republiky na vyslovenie nedôvery členke vlády Slovenskej republiky Martine Šimkovičovej, poverenej riadením Ministerstva kultúry Slovenskej republiky, vláda Slovenskej republiky považuje za neopodstatnený vo všetkých jeho častiach. Ministerka kultúry postupuje vo...
Návrh skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej republiky na vyslovenie nedôvery členke vlády Slovenskej republiky Martine Šimkovičovej, poverenej riadením Ministerstva kultúry Slovenskej republiky, vláda Slovenskej republiky považuje za neopodstatnený vo všetkých jeho častiach. Ministerka kultúry postupuje vo všetkých krokoch v zmysle programového vyhlásenia vlády na obdobie rokov 2023 – 2027, časti kultúrna politika. Všetky prijaté opatrenia, zmeny, legislatívne návrhy a vyhlásenia sú v súlade s touto časťou. Ku konkrétnym bodom, ktoré sú uvedené v návrhu skupiny poslancov, uvádzame nasledovné stanovisko: Ministerstvo kultúry Slovenskej republiky v programovom vyhlásení vlády zreteľne definuje priority na aktuálne volebné obdobie. Vláda má záujem, aby národná kultúra bola v popredí spoločenského záujmu, čo plne korešponduje so všetkými doterajšími krokmi vedenia ministerstva kultúry. Pri príprave a realizácii všetkých systémových zmien a opatrení dbá na dialóg s kultúrnou verejnosťou, zástupcami samosprávy a relevantnými subjektami verejného a súkromného sektora. Potvrdzuje to aktívny dialóg s predstaviteľmi Matice slovenskej ako najstaršej kultúrnej ustanovizne Slovákov, čomu sa tu pani smeje, ako vidíte, ale aj zmena rozhodnutia v oblasti verejnoprávnych fondov. Rezort kultúry vzal na vedomie všetky odborné názory a prijal rozhodnutie, že nedôjde k ich zlúčeniu.
Vláda Slovenskej republiky sa plne stotožňujeme s rozhodnutím, že ministerka kultúry rozhodla o zrušení dotačnej výzvy Programu 5 Podpora a rozvoj mediálnej výchovy a boj proti dezinformáciám na rok 2023. Táto výzva mala preukázateľné prepojenia na subjekty mimovládneho sektora a viacerých opozičných politikov z progresívneho a liberálneho spektra. Peniaze pôvodne vyčlenené na tento účel budú mať zmysluplnejšie využitie. Dokončenie rekonštrukcie strechy historickej budovy Reduty je prínosom pre celú spoločnosť, nie pre úzky okruh záujmových skupín. Reforma verejnoprávnych fondov vychádza z Programového vyhlásenia vlády Slovenskej republiky. Tvrdenia, že za týmto krokom sú snahy ovládnuť výkonné orgány týchto fondov, sa nezakladá na pravde. Cieľom zámeru je zvýšiť podporu originálnej slovenskej tvorby a kontrolu využívania verejných zdrojov. Jasným príkladom doteraz zle fungujúceho modelu je, že v roku, kedy si pripomíname 80. výročie Slovenského národného povstania, nemohol pre slabú finančnú podporu vzniknúť film o hrdinovi Slovenského národného povstania, generálovi Jánovi Golianovi. Viac ako 500-tisíc eur bolo ale vyčlenených na film a filmovú sériu o odsúdenom vrahovi Mikulášovi Černákovi.
Verejnoprávne médiá musia zabezpečovať nezávislú a objektívnu žurnalistiku, čo je základným princípom verejnoprávnosti. Zníženie príspevku pre RTVS o 5 stotín percenta HDP vychádzalo z koaličnej dohody ako jedno z konsolidačných opatrení na ozdravenie verejných financií a boli pripravené modely dofinancovania ako aj ďalšie rokovania s Ministerstvom financií Slovenskej republiky. Medzičasom však vláda Slovenskej republiky prijala nový Zákon o Slovenskej televízii a rozhlase, čiže uvedený bod v návrhu je bezpredmetný. Tvrdenie, že ministerka kultúry neposkytuje žiadne rozhovory a nepodáva žiadne informácie štandardným médiám, sa absolútne nezakladá na pravde. V rámci vyváženosti poskytuje rozhovory v rámci širokého spektra médií, vrátane štandardných, naposledy verejnoprávnej TASR alebo televízii TA3. Výmena riaditeľov inštitúcií zostáva aj naďalej transparentná. Smernica č. 8/2021 o výberovom konaní na obsadenie miesta vedúceho zamestnanca, ktorý je štatutárnym orgánom rozpočtovej organizácie alebo príspevkovej organizácie v zriaďovateľskej pôsobnosti Ministerstva kultúry Slovenskej republiky podľa zákona č. 552/2003 Z. z. o výkone práce vo verejnom záujme v znení neskorších predpisov, zostala zachovaná. Zrušená bola smernica, ktorá upravovala proces verejného vypočutia, ktoré mal v súlade s osobitnými predpismi za výsledok vymenovanie štatutára priamym oslovením napr. zákon č. 103/2014 Z. z. o divadelnej a hudobnej činnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 40/2014 Z. z., ktorý v ustanovení § 5 ods. 3 upravuje postup pri vymenovaní štatutára, kde je jednou z možností vymenovania štatutára na základe priameho oslovenia, teda bez procesu výberového konania.
Čo sa týka poslaneckej novely zákona o múzeách a galériách, jej cieľom je vytvoriť pružnejší model manažérskych zmien v týchto inštitúciách. Verejné vypočutie nebude po novom ustanovovať zákon. Zriaďovateľom múzeí a galérií ale nič nebráni tomu, aby boli transparentní aj nad rámec zákona a verejné vypočutie zrealizovali.
Vzhľadom na to, že Kunsthalle Bratislava ako jediná štátom zriadená Kunsthalle v strednej Európe nevyužila svoju historickú šancu a to jednak z hľadiska svojej programovej náplne, očakávaní verejnosti a tiež z hľadiska efektivity hospodárenia Ministerstvo kultúry Slovenskej republiky rozhodlo o presunutí tejto organizácie pod Slovenskú národnú galériu. Pri tejto organizačnej zmene ministerstvo kultúry plne podporuje všetky kroky vedenia Slovenskej národnej galérie vo vzťahu a začlenenie Kunsthalle do jej štruktúr. V tomto prípade ide o štandardné manažérske rozhodnutie, ktorého účelom je zefektívnenie činnosti aj s ohľadom na pozitívny dopad na verejné financie. Kultúra a umenie nemôžu doplácať na konkrétny vojnový konflikt, akých je, žiaľ, vo svete niekoľko desiatok. Ministerka kultúry zrušila k 15. januáru 2024 príkaz u ministerky č. 5/2022, ktorým boli vydané opatrenia k situácii na Ukrajine. Tento interný príkaz nebol jednoznačný. Obsahoval napríklad usmernenie zrušiť účasť na niektorých kultúrnych a vedeckých podujatiach. Pritom ale podľa tohto príkazu ministerka mohla zároveň udeliť výnimku. Tvrdenie, že ministerka kultúry porušila a naďalej porušuje ústavný zákon č. 357/2004 o ochrane verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov v znení neskorších predpisov, je absolútne zavádzajúce. Nezakladá sa na pravde ani v jednom z bodov.
Televízia Slovan od začiatku októbra 2023 nevykonáva žiadne aktivity. Používanie sociálnych sietí alebo špeciálnych platforiem na šírenie audiovizuálneho záznamu je bežným komunikačným kanálom, ktoré má právo využívať každý občan Slovenskej republiky. V opačnom prípade by dochádzalo k obmedzeniu práva na slobodu prejavu. Ministerka kultúry má právo ako občianka Slovenskej republiky informovať o skutočnostiach, ktoré považuje za dôležité, čím si uplatňuje svoje ústavné právo. Platí, že toto jej ústavné právo nie je v žiadnom rozpore s ústavným zákonom č. 357/2004. Ústava Slovenskej republiky, článok 2, je, je v žiadnom rozpore, odsek 3 hovorí: „Každý môže konať, čo nie je zákonom zakázané a nikoho nemôže nútiť, aby konal niečo, čo zákon neukladá." V zmysle ustanovenia článku 26 ods. 1 citujem: „Sloboda prejavu a právo na informácie sú zaručené" a odseku 2: „Každý má právo vyjadrovať svoje názory slovom, písmom, tlačou, obrazom alebo iným spôsobom, ako aj slobodne vyhľadávať, prijímať a rozširovať idei a informácie bez ohľadu na hranice štátu."
Otvorená výzva na odstúpenie ministerky Martiny Šimkovičovej vykazovala podozrivú manipuláciu v rámci elektronického hlasovania, všetko nasvedčilo k tomu, že hlasy pribúdali hneď od založenia tejto výzvy lineárnym spôsobom a to je v čase, kedy väčšina obyvateľov od 23-tej hodiny do 5-tej hodiny rannej spí. Do hlasovania mohli byť zapojení takzvaní boti, roboti, napríklad na základe dodaného zoznamu adries v elektronickej pošte.
Na základe vyššie uvedených skutočností vláda Slovenskej republiky nesúhlasí s návrhom skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej republiky na vyslovenie nedôvery členke vlády Slovenskej republiky Martine Šimkovičovej, poverenej riadením Ministerstva kultúry Slovenskej republiky.
A ja už len dodám, že vám gratulujem, že ste na dva pokusy dokázali zozbierať 30 hlasov.
Pekný deň.
(Potlesk.)
Vážený pán predsedajúci, ctené plénum, vážená pani ministerka, odvolávaná, prečítam stanovisko vlády Slovenskej republiky.
Návrh skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej republiky na vyslovenie nedôvery členke vlády Slovenskej republiky Martine Šimkovičovej, poverenej riadením Ministerstva kultúry Slovenskej republiky, vláda Slovenskej republiky považuje za neopodstatnený vo všetkých jeho častiach. Ministerka kultúry postupuje vo všetkých krokoch v zmysle programového vyhlásenia vlády na obdobie rokov 2023 – 2027, časti kultúrna politika. Všetky prijaté opatrenia, zmeny, legislatívne návrhy a vyhlásenia sú v súlade s touto časťou. Ku konkrétnym bodom, ktoré sú uvedené v návrhu skupiny poslancov, uvádzame nasledovné stanovisko: Ministerstvo kultúry Slovenskej republiky v programovom vyhlásení vlády zreteľne definuje priority na aktuálne volebné obdobie. Vláda má záujem, aby národná kultúra bola v popredí spoločenského záujmu, čo plne korešponduje so všetkými doterajšími krokmi vedenia ministerstva kultúry. Pri príprave a realizácii všetkých systémových zmien a opatrení dbá na dialóg s kultúrnou verejnosťou, zástupcami samosprávy a relevantnými subjektami verejného a súkromného sektora. Potvrdzuje to aktívny dialóg s predstaviteľmi Matice slovenskej ako najstaršej kultúrnej ustanovizne Slovákov, čomu sa tu pani smeje, ako vidíte, ale aj zmena rozhodnutia v oblasti verejnoprávnych fondov. Rezort kultúry vzal na vedomie všetky odborné názory a prijal rozhodnutie, že nedôjde k ich zlúčeniu.
Vláda Slovenskej republiky sa plne stotožňujeme s rozhodnutím, že ministerka kultúry rozhodla o zrušení dotačnej výzvy Programu 5 Podpora a rozvoj mediálnej výchovy a boj proti dezinformáciám na rok 2023. Táto výzva mala preukázateľné prepojenia na subjekty mimovládneho sektora a viacerých opozičných politikov z progresívneho a liberálneho spektra. Peniaze pôvodne vyčlenené na tento účel budú mať zmysluplnejšie využitie. Dokončenie rekonštrukcie strechy historickej budovy Reduty je prínosom pre celú spoločnosť, nie pre úzky okruh záujmových skupín. Reforma verejnoprávnych fondov vychádza z Programového vyhlásenia vlády Slovenskej republiky. Tvrdenia, že za týmto krokom sú snahy ovládnuť výkonné orgány týchto fondov, sa nezakladá na pravde. Cieľom zámeru je zvýšiť podporu originálnej slovenskej tvorby a kontrolu využívania verejných zdrojov. Jasným príkladom doteraz zle fungujúceho modelu je, že v roku, kedy si pripomíname 80. výročie Slovenského národného povstania, nemohol pre slabú finančnú podporu vzniknúť film o hrdinovi Slovenského národného povstania, generálovi Jánovi Golianovi. Viac ako 500-tisíc eur bolo ale vyčlenených na film a filmovú sériu o odsúdenom vrahovi Mikulášovi Černákovi.
Verejnoprávne médiá musia zabezpečovať nezávislú a objektívnu žurnalistiku, čo je základným princípom verejnoprávnosti. Zníženie príspevku pre RTVS o 5 stotín percenta HDP vychádzalo z koaličnej dohody ako jedno z konsolidačných opatrení na ozdravenie verejných financií a boli pripravené modely dofinancovania ako aj ďalšie rokovania s Ministerstvom financií Slovenskej republiky. Medzičasom však vláda Slovenskej republiky prijala nový Zákon o Slovenskej televízii a rozhlase, čiže uvedený bod v návrhu je bezpredmetný. Tvrdenie, že ministerka kultúry neposkytuje žiadne rozhovory a nepodáva žiadne informácie štandardným médiám, sa absolútne nezakladá na pravde. V rámci vyváženosti poskytuje rozhovory v rámci širokého spektra médií, vrátane štandardných, naposledy verejnoprávnej TASR alebo televízii TA3. Výmena riaditeľov inštitúcií zostáva aj naďalej transparentná. Smernica č. 8/2021 o výberovom konaní na obsadenie miesta vedúceho zamestnanca, ktorý je štatutárnym orgánom rozpočtovej organizácie alebo príspevkovej organizácie v zriaďovateľskej pôsobnosti Ministerstva kultúry Slovenskej republiky podľa zákona č. 552/2003 Z. z. o výkone práce vo verejnom záujme v znení neskorších predpisov, zostala zachovaná. Zrušená bola smernica, ktorá upravovala proces verejného vypočutia, ktoré mal v súlade s osobitnými predpismi za výsledok vymenovanie štatutára priamym oslovením napr. zákon č. 103/2014 Z. z. o divadelnej a hudobnej činnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 40/2014 Z. z., ktorý v ustanovení § 5 ods. 3 upravuje postup pri vymenovaní štatutára, kde je jednou z možností vymenovania štatutára na základe priameho oslovenia, teda bez procesu výberového konania.
Čo sa týka poslaneckej novely zákona o múzeách a galériách, jej cieľom je vytvoriť pružnejší model manažérskych zmien v týchto inštitúciách. Verejné vypočutie nebude po novom ustanovovať zákon. Zriaďovateľom múzeí a galérií ale nič nebráni tomu, aby boli transparentní aj nad rámec zákona a verejné vypočutie zrealizovali.
Vzhľadom na to, že Kunsthalle Bratislava ako jediná štátom zriadená Kunsthalle v strednej Európe nevyužila svoju historickú šancu a to jednak z hľadiska svojej programovej náplne, očakávaní verejnosti a tiež z hľadiska efektivity hospodárenia Ministerstvo kultúry Slovenskej republiky rozhodlo o presunutí tejto organizácie pod Slovenskú národnú galériu. Pri tejto organizačnej zmene ministerstvo kultúry plne podporuje všetky kroky vedenia Slovenskej národnej galérie vo vzťahu a začlenenie Kunsthalle do jej štruktúr. V tomto prípade ide o štandardné manažérske rozhodnutie, ktorého účelom je zefektívnenie činnosti aj s ohľadom na pozitívny dopad na verejné financie. Kultúra a umenie nemôžu doplácať na konkrétny vojnový konflikt, akých je, žiaľ, vo svete niekoľko desiatok. Ministerka kultúry zrušila k 15. januáru 2024 príkaz u ministerky č. 5/2022, ktorým boli vydané opatrenia k situácii na Ukrajine. Tento interný príkaz nebol jednoznačný. Obsahoval napríklad usmernenie zrušiť účasť na niektorých kultúrnych a vedeckých podujatiach. Pritom ale podľa tohto príkazu ministerka mohla zároveň udeliť výnimku. Tvrdenie, že ministerka kultúry porušila a naďalej porušuje ústavný zákon č. 357/2004 o ochrane verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov v znení neskorších predpisov, je absolútne zavádzajúce. Nezakladá sa na pravde ani v jednom z bodov.
Televízia Slovan od začiatku októbra 2023 nevykonáva žiadne aktivity. Používanie sociálnych sietí alebo špeciálnych platforiem na šírenie audiovizuálneho záznamu je bežným komunikačným kanálom, ktoré má právo využívať každý občan Slovenskej republiky. V opačnom prípade by dochádzalo k obmedzeniu práva na slobodu prejavu. Ministerka kultúry má právo ako občianka Slovenskej republiky informovať o skutočnostiach, ktoré považuje za dôležité, čím si uplatňuje svoje ústavné právo. Platí, že toto jej ústavné právo nie je v žiadnom rozpore s ústavným zákonom č. 357/2004. Ústava Slovenskej republiky, článok 2, je, je v žiadnom rozpore, odsek 3 hovorí: „Každý môže konať, čo nie je zákonom zakázané a nikoho nemôže nútiť, aby konal niečo, čo zákon neukladá." V zmysle ustanovenia článku 26 ods. 1 citujem: „Sloboda prejavu a právo na informácie sú zaručené" a odseku 2: „Každý má právo vyjadrovať svoje názory slovom, písmom, tlačou, obrazom alebo iným spôsobom, ako aj slobodne vyhľadávať, prijímať a rozširovať idei a informácie bez ohľadu na hranice štátu."
Otvorená výzva na odstúpenie ministerky Martiny Šimkovičovej vykazovala podozrivú manipuláciu v rámci elektronického hlasovania, všetko nasvedčilo k tomu, že hlasy pribúdali hneď od založenia tejto výzvy lineárnym spôsobom a to je v čase, kedy väčšina obyvateľov od 23-tej hodiny do 5-tej hodiny rannej spí. Do hlasovania mohli byť zapojení takzvaní boti, roboti, napríklad na základe dodaného zoznamu adries v elektronickej pošte.
Na základe vyššie uvedených skutočností vláda Slovenskej republiky nesúhlasí s návrhom skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej republiky na vyslovenie nedôvery členke vlády Slovenskej republiky Martine Šimkovičovej, poverenej riadením Ministerstva kultúry Slovenskej republiky.
A ja už len dodám, že vám gratulujem, že ste na dva pokusy dokázali zozbierať 30 hlasov.
Pekný deň.
(Potlesk.)
Rozpracované
9:41
Vystúpenie s faktickou poznámkou 9:41
Jozef PročkoV úvode hneď Danko povedal, že nebude osobný, ale začal urážať Deja a ja som na nejakých práškoch. Človek, ktorý sa v živote nezbaví biľagu, že ožratý zlikvidoval a zdrhol ako taký zbabelý, odporný ožran,...
V úvode hneď Danko povedal, že nebude osobný, ale začal urážať Deja a ja som na nejakých práškoch. Človek, ktorý sa v živote nezbaví biľagu, že ožratý zlikvidoval a zdrhol ako taký zbabelý, odporný ožran, zdrhol z miesta činu, tak tu ide moralizovať. Ale naozaj toto odvolávanie a vystúpenie Andreja Danka, ktorý je, minule tu povedal Raši, že o tom, že niekto je Mister Hyde a Doctor Jekyll, tak toto bol klasický príklad. Povedal A a vzápätí povedal B. Povedal, že vy ste odporní, ale ste aj rozumní. Vy tu rok vlastne idete zožrať OĽANO, ale vlastne vy ste správni. KDH sú super, ale nakladáte im ako, no, Danko, to bolo, to bolo úžasné.
Ja budem hlasovať za odvolanie pani ministerky preto, lebo ju poznám. Poznám ju z jej práce v televízii Markíza. Poznám ju, čo tam robila, ako robila a viem, prečo ju vyhodili z tej televízie za jej xenofóbne a rasistické názory. A to prezentovala aj v televízii, ktoré doteraz v tej televízii robia, a vy to skrývate za, za názor, za to, že vlastne každý môžeme mať názor. Naša ministerka kultúry prezentuje xenofóbne názory v televízii, ktorú si premenovali na Martinka a Peťko. Ale čo je strašné?! Za komunizmu som zažíval, za socializmu, ako si volali na Ústredný výbor niekoho, kto porušil socialistický realizmus. Šimkovičová ide zavolať herca preto, lebo si dovolil povedať, že ju nemá rád. Že ju nemá rád! To je tak ploché ako to, že Šimkovičová má pri sebe človeka, ktorý tvrdí, že Zem je plochá.
Dámy a páni, Martina Šimkovičová nemá čo robiť na ministerstve kultúry, nemá.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
10.5.2024 o 9:41 hod.
Mgr.
Jozef Pročko
Videokanál poslanca
Ďakujem, ja verím, že teda vykážete všetkých SNS-ákov, čo sme doniesli kvety. Verím, ani jedného ste neupozornili, až potom keď som doniesol toto, aby si Danko uvedomil, že naozaj tá Zem je plochá ako jeho ploché vystúpenie teraz.
V úvode hneď Danko povedal, že nebude osobný, ale začal urážať Deja a ja som na nejakých práškoch. Človek, ktorý sa v živote nezbaví biľagu, že ožratý zlikvidoval a zdrhol ako taký zbabelý, odporný ožran, zdrhol z miesta činu, tak tu ide moralizovať. Ale naozaj toto odvolávanie a vystúpenie Andreja Danka, ktorý je, minule tu povedal Raši, že o tom, že niekto je Mister Hyde a Doctor Jekyll, tak toto bol klasický príklad. Povedal A a vzápätí povedal B. Povedal, že vy ste odporní, ale ste aj rozumní. Vy tu rok vlastne idete zožrať OĽANO, ale vlastne vy ste správni. KDH sú super, ale nakladáte im ako, no, Danko, to bolo, to bolo úžasné.
Ja budem hlasovať za odvolanie pani ministerky preto, lebo ju poznám. Poznám ju z jej práce v televízii Markíza. Poznám ju, čo tam robila, ako robila a viem, prečo ju vyhodili z tej televízie za jej xenofóbne a rasistické názory. A to prezentovala aj v televízii, ktoré doteraz v tej televízii robia, a vy to skrývate za, za názor, za to, že vlastne každý môžeme mať názor. Naša ministerka kultúry prezentuje xenofóbne názory v televízii, ktorú si premenovali na Martinka a Peťko. Ale čo je strašné?! Za komunizmu som zažíval, za socializmu, ako si volali na Ústredný výbor niekoho, kto porušil socialistický realizmus. Šimkovičová ide zavolať herca preto, lebo si dovolil povedať, že ju nemá rád. Že ju nemá rád! To je tak ploché ako to, že Šimkovičová má pri sebe človeka, ktorý tvrdí, že Zem je plochá.
Dámy a páni, Martina Šimkovičová nemá čo robiť na ministerstve kultúry, nemá.
Rozpracované
9:43
Vystúpenie s faktickou poznámkou 9:43
Martin DubéciA ja teda súhlasím s pánom Dankom v tom, že naozaj na nejakej ľudskej úrovni takto mimo kamier ja s pánom Dankom nemám problém komunikovať a myslím si, že je to veľmi konštruktívne. Takže ja zareagujem, zareagujem tiež konštruktívne.
Len viete, pán Danko, že jedna vec, ktorú ste povedali vy sám, že polarizujeme spoločnosť, hej? A viem, že to vravíte, máte ten pocit, ale...
A ja teda súhlasím s pánom Dankom v tom, že naozaj na nejakej ľudskej úrovni takto mimo kamier ja s pánom Dankom nemám problém komunikovať a myslím si, že je to veľmi konštruktívne. Takže ja zareagujem, zareagujem tiež konštruktívne.
Len viete, pán Danko, že jedna vec, ktorú ste povedali vy sám, že polarizujeme spoločnosť, hej? A viem, že to vravíte, máte ten pocit, ale potom keď zároveň v tom prejave poviete, že my rozkladáme tú spoločnosť. A ja, ja niekedy nad tým rozmýšľam, či vy tomu naozaj veríte, alebo či to je len nejaká figúra, lebo podľa mňa viete, že ak vy si naozaj o nás myslíte, že našou akože misiou v politike je rozložiť spoločnosť, tak to je veľmi polarizujúce. A ja neviem, podľa mňa ako viete, že to je v jadre toho celého, čo ste povedali, je taký základný predpoklad.
Ale inú vec vám poviem, pán Danko, lebo ja viem, že vám veľmi vadí, že my si uzurpujeme múdrosť, čo ja si nemyslím. Ale potom ja vám poviem, že mne veľmi vadí, že vy si uzurpujete lásku k národu a národnosť. Akože, že tú lásku k tomu, že vy jediní na tejto strane miestnosti ste tí, ktorí proste to tu majú radi, vám na tom záleží, a my ako keby sme to robili len z našich nejakých osobných dôvodov alebo neviem, že sme platení nejakými mimovládkami, alebo nás dirigujú médiá. A to tiež sa mi nepáči. To potom buďme fér, že ak vám vadí to, že my máme patent na múdrosť, tak prosím potom nehovorte o tom, že vy máte jediní lásku k národu. Lebo ja som si istý, že takisto ako na tej strane miestnosti sú ľudia, ktorí to myslia dobre, tak ja teda minimálne viem, že sú v našom klube všetci poslanci a poslankyne, ktorí proste možno vychádzajú z rôznych ako keby pohľadov, názorov, ale myslia to tu dobre. A myslím si, že by tá diskusia mala byť o tom, že ako urobiť Slovensko lepšou krajinou a nie o tom, že sa tu budeme obkydávať. Ak o tom je ten návrh a tak bol aj prednesený, o konštruktívnych technických bodoch, o ktorých sa poďme baviť.
Ďakujem pekne.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
10.5.2024 o 9:43 hod.
MSc
Martin Dubéci
Videokanál poslanca
Ďakujem za slovo, pán predsedajúci, a skúsim konštruktívne.
A ja teda súhlasím s pánom Dankom v tom, že naozaj na nejakej ľudskej úrovni takto mimo kamier ja s pánom Dankom nemám problém komunikovať a myslím si, že je to veľmi konštruktívne. Takže ja zareagujem, zareagujem tiež konštruktívne.
Len viete, pán Danko, že jedna vec, ktorú ste povedali vy sám, že polarizujeme spoločnosť, hej? A viem, že to vravíte, máte ten pocit, ale potom keď zároveň v tom prejave poviete, že my rozkladáme tú spoločnosť. A ja, ja niekedy nad tým rozmýšľam, či vy tomu naozaj veríte, alebo či to je len nejaká figúra, lebo podľa mňa viete, že ak vy si naozaj o nás myslíte, že našou akože misiou v politike je rozložiť spoločnosť, tak to je veľmi polarizujúce. A ja neviem, podľa mňa ako viete, že to je v jadre toho celého, čo ste povedali, je taký základný predpoklad.
Ale inú vec vám poviem, pán Danko, lebo ja viem, že vám veľmi vadí, že my si uzurpujeme múdrosť, čo ja si nemyslím. Ale potom ja vám poviem, že mne veľmi vadí, že vy si uzurpujete lásku k národu a národnosť. Akože, že tú lásku k tomu, že vy jediní na tejto strane miestnosti ste tí, ktorí proste to tu majú radi, vám na tom záleží, a my ako keby sme to robili len z našich nejakých osobných dôvodov alebo neviem, že sme platení nejakými mimovládkami, alebo nás dirigujú médiá. A to tiež sa mi nepáči. To potom buďme fér, že ak vám vadí to, že my máme patent na múdrosť, tak prosím potom nehovorte o tom, že vy máte jediní lásku k národu. Lebo ja som si istý, že takisto ako na tej strane miestnosti sú ľudia, ktorí to myslia dobre, tak ja teda minimálne viem, že sú v našom klube všetci poslanci a poslankyne, ktorí proste možno vychádzajú z rôznych ako keby pohľadov, názorov, ale myslia to tu dobre. A myslím si, že by tá diskusia mala byť o tom, že ako urobiť Slovensko lepšou krajinou a nie o tom, že sa tu budeme obkydávať. Ak o tom je ten návrh a tak bol aj prednesený, o konštruktívnych technických bodoch, o ktorých sa poďme baviť.
Ďakujem pekne.
Rozpracované
9:45
Vystúpenie s faktickou poznámkou 9:45
Zuzana MesterováPán Danko, no v skutočnosti ste svojim prejavom len potvrdili to, prečo my pani ministerku odvolávame. Pretože váš prejav namiesto toho, aby ste hájili jej kroky a povedali nám, čo prospešné za tých sedem mesiacov spravila, tak to bolo len o tom, že utláčanie menšín, utláčanie kultúry, útok na médiá, útok na kultúrnu obec, útok na hercov, ktorí vykonávajú slobodné povolenie.
Pán minister tu pred...
Pán Danko, no v skutočnosti ste svojim prejavom len potvrdili to, prečo my pani ministerku odvolávame. Pretože váš prejav namiesto toho, aby ste hájili jej kroky a povedali nám, čo prospešné za tých sedem mesiacov spravila, tak to bolo len o tom, že utláčanie menšín, utláčanie kultúry, útok na médiá, útok na kultúrnu obec, útok na hercov, ktorí vykonávajú slobodné povolenie.
Pán minister tu pred vami hovoril o tom, ako má ministerka kultúry právo slobodne sa vyjadrovať v konšpiračných médiách, a vy vzápätí hovoríte o nejakom roztrasenom hercovi, ktorý pri výkone umeleckej činnosti si dovolil vysloviť slobodne názor. No ministerka kultúry je verejná činiteľka, ktorá je povinná strpieť väčší záujem spoločnosti aj väčšiu kritiku. Ak to nie je ochotná a schopná strpieť, nemá byť ministerka, preto tu dnes sedíme.
To je, vy ste nepochopili podstatu a účel ministerstva. A ministerstvo kultúry je zvlášť ministerstvo, ktoré nejde uchopiť tak, ako vy k nemu pristupujete, že to je niečo vaše, kde vy máte právo hodnotiť to, čo je kultúra, čo nie je kultúra, čo je národné a čo nie je národné. Tento národ tvoria aj menšiny a tvorí ho veľa menšín. Ja konkrétne som z východného Slovenska, kde je množstvo menšín národnostných, a nie všetko je len národné a slovenské. To je len taká póza vaša, aby ste sa mali za čo skryť.
Ďakujem veľmi pekne.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
10.5.2024 o 9:45 hod.
JUDr.
Zuzana Mesterová
Videokanál poslanca
Ďakujem za slovo, pán predsedajúci.
Pán Danko, no v skutočnosti ste svojim prejavom len potvrdili to, prečo my pani ministerku odvolávame. Pretože váš prejav namiesto toho, aby ste hájili jej kroky a povedali nám, čo prospešné za tých sedem mesiacov spravila, tak to bolo len o tom, že utláčanie menšín, utláčanie kultúry, útok na médiá, útok na kultúrnu obec, útok na hercov, ktorí vykonávajú slobodné povolenie.
Pán minister tu pred vami hovoril o tom, ako má ministerka kultúry právo slobodne sa vyjadrovať v konšpiračných médiách, a vy vzápätí hovoríte o nejakom roztrasenom hercovi, ktorý pri výkone umeleckej činnosti si dovolil vysloviť slobodne názor. No ministerka kultúry je verejná činiteľka, ktorá je povinná strpieť väčší záujem spoločnosti aj väčšiu kritiku. Ak to nie je ochotná a schopná strpieť, nemá byť ministerka, preto tu dnes sedíme.
To je, vy ste nepochopili podstatu a účel ministerstva. A ministerstvo kultúry je zvlášť ministerstvo, ktoré nejde uchopiť tak, ako vy k nemu pristupujete, že to je niečo vaše, kde vy máte právo hodnotiť to, čo je kultúra, čo nie je kultúra, čo je národné a čo nie je národné. Tento národ tvoria aj menšiny a tvorí ho veľa menšín. Ja konkrétne som z východného Slovenska, kde je množstvo menšín národnostných, a nie všetko je len národné a slovenské. To je len taká póza vaša, aby ste sa mali za čo skryť.
Ďakujem veľmi pekne.
Rozpracované