15. schôdza

11.6.2024 - 28.6.2024
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie spoločného spravodajcu

21.6.2024 o 9:16 hod.

Mgr. MBA

Zdenko Svoboda

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

20:40

Jozef Hajko
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Klub KDH odmieta predložený návrh o STVR, pretože ide o zlikvidovanie verejnoprávnej inštitúcie a nahradenie Rozhlasu a televízie Slovenska inštitúciou, ktorá v podstate bude zoštátnená, bude slúžkou vládnej moci a predovšetkým ministerstva kultúry.
KDH si ctí slobodu slova a bude, bude, vynaloží úsilie na to, aby táto sloboda slova ostala zachovaná. Neznamená to, že budeme len sledovať ďalej dianie okolo RTVS, ale aj dianie okolo ďalších médií.
Skryt prepis

20.6.2024 o 20:40 hod.

Ing.

Jozef Hajko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

20:44

Tomáš Szalay
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Novým zákonom o Slovenskej televízii a rozhlase odstraňujete jeden so základných pilierov demokratického a ústavou chráneného prístupu k informáciám a meníte nezávislé verejnoprávne médium na štátnu, vládnej garnitúre podriadenú inštitúciu. Ignorujete protestné stanoviská medzinárodných novinárskych organizácií, vysokých predstaviteľov Európskej únie a odbornej obce. Zákon neprináša absolútne žiadne návrhy na funkčné zlepšenie. Zmeny sú v priamom rozpore s legislatívou Európskej únie a navyše ničím neprispievajú k zlepšeniu fungovania, k adekvátnemu financovaniu, modernizácii a už vôbec nie k skvalitneniu programovej štruktúry.
Inšpirácia orbánovským Maďarskom nech nám je varovaním. V Maďarsku na rozdiel od Slovenska, verejnoprávnej televízii verí len 30 % populácie. RTVS sa teší dôvere 56 % verejnosti. Ignorujete povinnosť, ktorá nám vyplýva z EÚ legislatívy, vymenovať vedenie a správnu radu verejnoprávnych médií transparentným, otvoreným a nediskriminačným spôsobom. Zrušenie RTVS je priamy útok na demokraciu.
Navrhovaný zákon je návrat do totality. RTVS potrebuje viac financií, ale tie ste jej zobrali. Naozaj idete dať RTVS do rúk ľudom, ktorí spochybňujú pandémiu, veria, že nás práškujú z lietadiel, hovoria, že Zem nie je guľatá a chcú dať týmto alternatívam rovnaký priestor ako overeným faktom? Vyzývame vás odkazom nežnej revolúcie, pravda sa nedá umlčať!
Dajte priestor pravdivo verejnoprávnej RTVS a stiahnite tento zákon. Celá opozícia vrátane klubu SAS, sa hlasovania o likvidácii nezávislej RTVS nezúčastní. (Potlesk.)
Skryt prepis

20.6.2024 o 20:44 hod.

MUDr. PhD.

Tomáš Szalay

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
15. schôdza NR SR - 8.deň - A. dopoludnia
 

9:04

Ľubomír Andrassy
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne. Vážený pán predsedajúci, pán podpredseda Národnej rady, vážené panie poslankyne, páni poslanci, ale aj široká verejnosť, dovoľte mi, aby som vám predložil výročnú správu Najvyššieho kontrolného úradu za našu činnosť, ktorú sme vykonávali v roku 2023.
Určite všetci uznáte, že minulý rok nebol jednoduchý ani politicky, ale ani spoločensky. Žijeme totiž dnes v dobe, ktorou lomcuje polykríza, teda prelínanie viacerých kríz dopadajúcich nielen na svet politiky, ale, bohužiaľ, aj na každodenný život občanov. Čelíme výzvam na geopolitickej, bezpečnostnej či klimatickej úrovni, s ktorými sa musíme vysporiadať. Rýchly vývoj v oblasti digitalizácie vrátane moderného nástroja umelej inteligencie tiež neprináša len pozitívne odozvy a očakávania, ale celkom prirodzene vyvoláva neistoty, obavy a vytvára priestor pre otázky do budúcna. Z politického a spoločenského vývoja sa preto viac ako inokedy ukazuje kľúčová rola inštitúcií, ktoré sú schopné pôsobiť ako stabilizátory a ktorých úlohou je zároveň poukázať na problémy v hospodárení s finančnými prostriedkami a majetkom štátu a aj tým spôsobom podporiť efektívne a adekvátne fungovanie spoločensky dôležitých inštitúcií.
Za Najvyšší kontrolný úrad môžem z tohto miesta celkom jasne povedať, že si túto veľkú zodpovednosť plne uvedomujeme. Našou primárnou úlohou je reflektovať na vnútorné kontrolné mechanizmy pri spravovaní našej krajiny s cieľom zvyšovania miery hospodárnosti, efektivity a dobrého výkonu verejných politík a udržateľného rozvoja krajiny.
Od zvolenia do funkcie predsedu Najvyššieho kontrolného úradu už druhýkrát predkladám takúto výročnú správu. Minulý rok bol tridsiaty rok fungovania nášho úradu, ktorý sa postupne vypracoval z bežnej štátnej inštitúcie, dovolím si dnes povedať, na spoločensky rešpektovanú národnú autoritu. V minulom roku sa nám podarilo zrealizovať spolu 35 neľahkých kontrolných akcií. Okrem fungujúcich inštitúcií v oblasti miestnej, regionálnej samosprávy, ale aj na rezorte financií či v rámci finančnej správy z hľadiska proklientskych aktivít, alebo aj v rámci štátnych bankových inštitúcií sme mohli poukázať na príklady dobrej praxe a na dobrého hospodára. Z výsledkov kontrol však musím tiež konštatovať, že situácia v riadení štátu pri zodpovednosti za verejné politiky je alarmujúca. Častokrát dochádza k ohýbaniu zákonov a vyvodzovanie osobnej zodpovednosti je takpovediac na nulovej úrovni.
Druhým významným zistením z našej minuloročnej kontrolnej činnosti, podložených výsledkami našej kontroly, je fakt, že štát aktuálne v časoch politickej nestability, čeliac vojnovému konfliktu v susednej krajine, nevie efektívne zaručiť bezpečnosť a ochranu práv, slobôd a majetku občanov. Systém krízového riadenia je nefunkčný. V časoch, keď sú drony využívané ako útočné zbrane, my ešte nemáme funkčný register týchto zariadení a od Európskej únie nám hrozia sankcie za to, že ako posledná členská krajina sme neprebrali do našej legislatívy pravidlá, ktoré fungujú vo všetkých členských štátoch. Tu by som chcel povedať, že práve vďaka aj Národnej rade za schválenie nového zákona sa podarilo tento negatívny jav odstrániť a konečne Slovenská republika má nastavenú legislatívu tak, ako vyžaduje Európska únia, a to aj vďaka tomu, že ste o tom rozhodli na prebiehajúcej, alebo tej predchádzajúcej schôdzi Národnej rady.
Výrazne meškáme s pripájaním obcí ku kanalizáciám a hrozia nám ďalšie sankcie Európskej únie vo výške minimálne 600-tisíc eur plus denné penále na úrovni tritisíc eur za neplnenie si našich záväzkov. Aj včera počas hodiny otázok bola položená otázka, ako fungujú vodárenské spoločnosti. Dnes vám môžem povedať, ale nie je to výsledok kontrolnej činnosti za predchádzajúci rok, pretože vykonávame aj dnes kontrolu vo vodárenských spoločnostiach, to, o čom hovorí Združenie miest a obcí Slovenska, o čom aj v minulom roku hovoril Najvyšší kontrolný úrad na rokovaniach na úrovni vlády, parlamentu, je výrazné ohrozenie dodávok pitnou vodou, to, ako je nastavená legislatíva z hľadiska fungovania vodárenských spoločností, ako vodárenské spoločnosti môžu získavať verejné prostriedky na modernizáciu, na rozvoj, na údržbu, aby sme nemali viac ako 20-percentnú stratu pitnej vody v starej, deravej kanalizácii, to sú výzvy, na ktoré musí reagovať štát v spolupráci so samosprávami, lebo ani samosprávy, ani vodárenské spoločnosti si s modernizačným dlhom na úrovni viac ako 5 mld. eur nedokáže sám, teda tie samosprávy si nedokážu samé poradiť.
Podobná situácia je aj v Slovenskom vodohospodárskom podniku, ktorý má ľudí chrániť pred povodňami, sám však bojuje o prežitie a nedokáže svoje povinnosti zabezpečiť ani materiálne a ani finančne.
Slovensko nie je schopné čerpať finančnú pomoc Európskej únie a vďaka tomu sme prišli o peniaze napríklad na koncovú nemocnicu v Bratislave. V osudnom móde sú ďalšie nemocnice alebo modernizácia budov, súdov či škôl. Bohužiaľ, vyzerá to tak, že Slovensko nemá stratégiu, ktorá by mu jasne určovala budúce smerovanie, a preto sa na svojej ceste za prosperitou a rastom čoraz viac potáca, zraňuje a stráca potrebné sily. Asi najvážnejším mementom pre dnešnú dobu je fakt, že z nového programovacieho obdobia, nový EŠIF, sme dokázali v štvrtom roku od jeho spustenia zatiaľ čerpať len na úrovni 0,02 %, pritom sú to neopakovateľné, sú to jedinečné finančné prostriedky, ktoré môže táto krajina použiť najmä na udržateľný investičný rozvoj aj do takých oblastí, ako je kanalizácia, ako sú vodovody, ako je modernizácia verejných budov.
Spoločenské podmienky sa rýchlo menia a musia sa na tieto podmienky pripravovať nielen všetci občania, ale aj inštitúcie a, samozrejme, Najvyšší kontrolný úrad nevynímajúc. V rámci našich interných zmien a inovácií sme ako odozvu na celospoločenské zmeny upravili stratégiu nášho úradu a zaviedli sme tzv. dynamické plánovanie, plávajúce plánovanie s cieľom operatívnejšieho reagovania na problémy, ktoré sú v reálnom čase.
Panie poslankyne, páni poslanci, Najvyšší kontrolný úrad ako jedna z nosných inštitúcií v tejto krajine sa snaží mať ambíciu byť dobre fungujúcim úradom, a to nielen v oblasti výkonu kontroly, ale aj smerom do vnútra úradu. Pracujeme na tom, aby naši zamestnanci boli profesionáli disponujúci dostatočnými kompetenciami a zručnosťami pre moderný výkon kontrolnej činnosti. Od nového roku zavádzame do praxe nový systém kariérneho rastu a odmeňovania, ktorý bude zodpovedať zmeneným zvýšeným nárokom na kvalitu výkonu kontroly. Integrálnou súčasťou tohto procesu je dôraz na vzdelávanie a zvyšovanie kvalifikácie kontrolórov a kontrolórok, ktorí sa riadia najvyššími medzinárodnými štandardmi medzinárodnej organizácie INTOSAI či EUROSAI. Naši experti sa stali členmi v rámci európskej aj svetovej kontrolórskej komunity vyhľadávanými konzultantmi, členmi expertných skupín či školiteľmi. V uplynulom roku sme zároveň prehĺbili odbornú výmenu poznatkov a skúseností s externými partnermi z vládneho, akademického, občianskeho aj komerčného prostredia a mnohí z vás ste sa tiež zúčastnili niektorých z okrúhlych stolov, kde sme diskutovali s odborníkmi nielen z Najvyššieho kontrolného úradu, ale aj z externého prostredia o témach, ktoré sme následne zaraďovali do kontrolnej činnosti. Na konci mája tohto roka náš úrad bol schválený členmi kongresu európskej organizácie najvyšších kontrolných inštitúcií. Za predsedajúcu krajinu v rámci tejto významnej európskej inštitúcie a od roku 2027 do roku 2030 bude Slovenská republika prostredníctvom Najvyššieho kontrolného úradu predsedať tejto európskej kontrolórskej inštitúcii. Je to pre nás nielen česť, ale musím povedať, že je to aj záväzok nielen do vnútra úradu, ale aj voči parlamentu, ktorému skladáme odpočty našej práce.
Stav verejných financií našej krajiny v spojení s nevyhnutnými modernizačnými investíciami, na ktorých bude možné stavať nový rastový model Slovenska, vytvára zvýšený nárok na čo najefektívnejšie vynakladanie verejných zdrojov a riadenie verejných politík. V napĺňaní tohto nároku hrá Najvyšší kontrolný úrad celkom zásadnú úlohu, a preto práve k tomuto zvýšenému nároku na kvalitu a profesionalitu nášho výkonu vedenie úradu spolu z bezmála troma stovkami zamestnancov a zamestnankýň pristupuje s patričnou vážnosťou.
Dámy a páni, uvedomujem si, že Najvyšší kontrolný úrad je prirodzene len jedným z článkov spoločného úsilia o dobrý vývoj našej krajiny. Naše povinnosti a právomoci sú jasne vymedzené nielen ústavou, ale aj naším zákonom. V tomto zmysle i napriek neľahkým vonkajším aj vnútorným okolnostiam chcem na záver môjho vystúpenia vyjadriť vieru v to, že ak sa čo najviac z nás budeme riadiť odporúčaniami 26. prezidenta Spojených štátov amerických Theodora Roosevelta, že máme všetci robiť to, čo môžeme, s tým, čo máme k dispozícii, a tam, kde práve pôsobíme, potom dobrá perspektíva našej krajiny do budúcnosti nebude žiadnou želanou ilúziou. Najvyšší kontrolný úrad sa bude snažiť s dôrazom na profesionalitu a nezávislosť svojej činnosti prispievať k tomuto úsiliu svojou prácou aj v tomto, ale aj v budúcich rokoch.
Kolegyne, kolegovia, panie poslankyne, páni poslanci, ďakujem vám za pozornosť, ale čo je najpodstatnejšie, ďakujem vám za komunikáciu, za spoluprácu nielen v rámci pléna Národnej rady, ale najmä na rokovaniach výborov Národnej rady, kde rozoberáme spolu s vami, ale aj s dotknutými kontrolovanými subjektmi výsledky našej kontrolnej činnosti. A vy ako najvyšší kontrolný orgán v tejto krajine, pretože to je Národná rada, viete prijímať uznesenia, ktorými zaväzujete či už ministrov, jednotlivých predstaviteľov štátnych verejných inštitúcií k tomu, aby prijímali opatrenia nie na základe pocitov, ale na základe konkrétnych a dôkazmi podložených, dôkazmi podloženými konkrétnymi výstupmi práce Najvyššieho kontrolného úradu. Teda vám chcem veľmi pekne poďakovať nielen za pozornosť, ale aj za túto spoluprácu.
Pekný deň želám. (Potlesk.)
Skryt prepis

21.6.2024 o 9:04 hod.

Ing. PhDr.

Ľubomír Andrassy

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 9:16

Zdenko Svoboda
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo, vážený predsedajúci. Vážený pán predsedajúci, dovoľte, aby som predniesol ako určený spravodajca túto správu Výboru Národnej rady pre financie a rozpočet o výsledku prerokovania Správy o výsledkoch kontrolnej činnosti Národného kontrolného úradu Slovenskej republiky za rok 2024, tlač 212.
Správu o výsledkoch kontrolnej činnosti Najvyššieho kontrolného úradu za rok 2023 rozhodnutím č. 265 z 5. apríla 2024 pridelil predseda Národnej rady na prerokovanie výboru pre financie a rozpočet. Správa bola predložená v zmysle § 5 ods. 5 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 39/1993 Z. z. o Najvyššom kontrolnom úrade Slovenskej republiky. Ako gestorský výbor predseda Národnej rady určil Výbor Národnej rady pre financie a rozpočet, ktorý pripraví správu o výsledku prerokovania uvedeného materiálu vo výbore a návrh na uznesenie Národnej rady.
Uvedenú správu prerokoval výbor pre financie a rozpočet a prijal k nej uznesenia, uznesenie č. 74 zo dňa 18. apríla 2024. Uvedený výbor predloženú správu zároveň vzal na vedomie a odporučil Národnej rade správu č. 212 vziať na vedomie. Zo strany výboru ani poslancov neboli predložené žiadne stanoviská alebo pripomienky.
Gestorský výbor schválil uvedenú správu uznesením č. 75 zo dňa 18. apríla 2024. Týmto uznesením zároveň určil poslanca Zdenka Svobodu za spravodajcu výboru a poveril ho predniesť správu výboru na schôdzi Národnej rady a navrhnúť Národnej rade postup pri hlasovaní podľa príslušných ustanovení. Zároveň navrhol Národnej rade vysloviť súhlas, aby predseda Najvyššieho kontrolného úradu Ľubomír Andrassy správu uviedol a mohol vystúpiť v rozprave na schôdzi Národnej rady. Návrh uznesenia Národnej rady je prílohou tejto správy.
Ďakujem, skončil som. Prosím vás, pán predsedajúci, otvorte rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

21.6.2024 o 9:16 hod.

Mgr. MBA

Zdenko Svoboda

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 9:19

Ján Hargaš
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo, pán predsedajúci, a využijem túto príležitosť na poďakovanie sa pánovi predsedovi za prednesenie tejto správy aj, by som povedal, za taký odvážny príhovor, ktorý predniesol, pretože sme v dobe, keď nezávislé inštitúcie to nemajú ľahké vo verejnej správe. Jedna po druhej nám tu pomaly miznú z radaru, takže som rád, že NKÚ zatiaľ ušlo tejto pozornosti vládnej koalície, ktorá sa o nezávislé inštitúcie zaujíma čoraz viac a viac. A je to dôležité, aby sme takéto nezávislé inštitúcie mali. Žiaľ, v týchto dňoch sme v procese rušenia Rady pre štátnu službu, ktorá fungovala ako niečo ako ombudsman pre úradníkov, Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou už prešiel politizáciou. Jednoducho je dôležité, aby NKÚ si svoju nezávislosť udržalo. Je dôležité, aby naďalej nastavovalo zrkadlo každej exekutíve, nielen tejto, nielen tejto vláde, veď ja som bol súčasťou minulej exekutívy a myslím, že niektoré správy sa dokonca týkali aj našej činnosti a bolo treba sa k tomu nejakým spôsobom postaviť a jednoducho tam, kde sa našli aj nejaké nedostatky, tak prijať nápravné opatrenia je dôležité, že takáto inštitúcia, inštitúcia tu existuje, najmä v čase, keď potrebujeme konsolidovať, potrebujeme konsolidovať viac ako jednu miliardu eur ročne. Zatiaľ sme nevideli, že by táto vláda s tým niečo reálne robila, a je dôležité, že NKÚ je inštitúciou, ktorá nastavuje zrkadlo a ukazuje nám, kde sú nedostatky vo fungovaní verejnej správy a nejaký potenciál na efektívnosť.
A ja rád, keď idem do rozpravy, tak sa vraciam aj k nejakej svojej skúsenosti z verejnej správy z Veľkej Británie, kde som dva roky pôsobil, a tam National Audit Office, čo je vlastne partnerská inštitúcia NKÚ a naozaj veľké renomé, možno je škodou, že tu na Slovensku nemáme špecializovaný výbor na prejednávanie správ NKÚ, tak ako to je vo Veľkej Británii, tam ten výbor sa volá Public Accounts Committee a je to ten výbor, ktorého sa úradníci úplne najviac boja, pretože keď ste šéfom nejakej inštitúcie, tak na tomto výbore sa prejednávajú správy národného kontrolného úradu v UK a jeden poznatok, ktorý som tam odpozoroval, je, že na tom výbore veľmi ťažko poviete, že kto je koaličný a kto je opozičný poslanec. A bolo by veľmi fajn, keby sme sa raz k takejto kultúre dostali aj na Slovensku, že keď príde správa nezávislej kontrolnej inštitúcie, tak poslanci cítia toľko zodpovednosti, že bez ohľadu na to, či sú koaliční, alebo sú opoziční, tak príslušnú inštitúciu, ktorej sa tá správa týka, aj adekvátne grilujú, adekvátne sa pýtajú v zmysle toho, čo tá správa, správa hovorila.
Takže ja len toľko. Chcel by som využiť aj túto príležitosť, k 30. výročiu fungovania NKÚ vám popriať veľa šťastia do ďalšieho fungovania, do ďalších tridsiatich rokov a aby ste naďalej fungovali ako nezávislé zrkadlo práce každej exekutívy, upozorňovali na nedostatky, na potenciálne vylepšenie, tak ako ste to aj dnes spravili vo vašom príhovore.
Ďakujem za pozornosť. (Potlesk.)
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

21.6.2024 o 9:19 hod.

Ing.

Ján Hargaš

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 9:22

Martin Dubéci
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, pán predsedajúci.
Dovoľte teda, aj ja by som sa možno v mene celého poslaneckého klubu nášho poďakoval teda za túto správu, aj za prácu, ktorú na NKÚ robíte. Myslím, že je to zrejmé, že je to kvalitná, nezávislá a dobrá kontrolná činnosť a my, teda ja zvlášť ešte oceňujem aj tú snahu komunikovať s jednotlivými poslaneckými klubmi, a teda aj v našom sú poslanci, ktorí sa vyslovene tejto téme špecializovane venujú a veľmi radi budú ďalej v kontakte s NKÚ. Takže držím palce aj pre budúcnosť.
A druhá vec, sa pripájam k poznámke pána Hargaša, že myslím si, že aj v štruktúre Národnej rady by bolo dobré nájsť nejaký výbor, ktorý by sa zisteniami NKÚ zaoberal v nejakej konkrétnejšej forme. Dnes sa mi zdá, že tu to nemá úplne jasného vlastníka na našej strane, a bolo by dobré, keby tu bola nejaká skupina ľudí, ktorá by naozaj potom s tými zisteniami pracovala, lebo či sú to z pohľadu tvorby verejných politík, sú to veci, ktoré sú zásadné, vracajú sa nám v rôznych zákonoch, legislatíve a len proste ako keby na našej strane chýba ten jasný prijímateľ. Toto plenárne prednesenie je dobré, ale plenárne správy trpia tým, že proste je nás tu 150 a nie je to zaujímavé úplne pre každého, alebo to nie je odbornosť každého, a tie výbory by boli predsa len podľa mňa vhodnejší inštrument. Len teda toľko.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

21.6.2024 o 9:22 hod.

MSc

Martin Dubéci

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 9:24

Branislav Vančo
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo, pán predsedajúci.
Podpisujem slová kolegu Hargaša. Ďakujem za túto správu a aj za tú odvahu a aj nasvietenie tých najdôležitejších a najväčších problémov, ktoré aj vzhľadom na tú situáciu, aj vzhľadom na to, že žijeme v roku 2024, sú naozaj vypuklé, či už je to krízové riadenie a mali sme možnosť v posledných rokoch zažiť aj na vlastnej koži, ako na tom sme zle. Ja nevidím žiadne kroky tejto koalície, aby s tým niečo reálne robila. A dúfam, že aj NKÚ bude prispievať k tomu, aby s tým začali niečo robiť a to čím skôr, pretože už predvčerom, nie včera, ale predvčerom bolo neskoro. A takisto aj pokiaľ ide, pokiaľ ide o vodovody a kanalizácie, to je niečo, kde sme zaostalou krajinou a je to strašne, je to strašne smutné, že to tak je. A nehovoriac o tom investičnom dlhu v objeme päť miliárd. A ja to opakujem aj preto, aby to bolo opakované, lebo myslím si, že je to dôležité, aby to zaznievalo v tom verejnom priestore, aby sme sa tu nebavili o veciach, ktoré sú zástupné témy, alebo ktoré sú len nejakou, nejakou agendou niekoho, aby oslovil skupinu voličov, lebo toto je, o tomto by mal byť štát, že sa stará o veci, o ktoré sa nevie postarať komunita alebo, alebo rodina. A tento štát v tých veciach, ktoré ste pospomínali, pán predseda, zlyháva. Takže ďakujem ešte raz.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

21.6.2024 o 9:24 hod.

JUDr.

Branislav Vančo

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 9:30

Vladimír Ledecký
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne.
Ja sa pripojím, pán predseda, ja vám chcem poďakovať za prácu vášho úradu a jasné stanoviská, že biele je biele a čierne je čierne. Pomenúvate veci tak, ako sú, a riešite veci tak, ako sa majú riešiť, a nie tak, ako pomaly si zvykáme na tento orwellovský prístup, ktorý sa v našej krajine deje.
Ale zároveň by som chcel upozorniť, neviem, či ste si všimli, že sa tu ruší Rada pre štátnu službu. Takisto tam dávate nominanta do tejto Rady pre štátnu službu. Nezachytil som vaše vyjadrenie, že ako sa na to pozeráte. Mne vadí, že tá Rada pre štátnu službu sa zmení pozmeňujúcim zákonom, ktorý nebol v príslušnom výbore, na výbore sociálnych vecí, že poslanci sa to, sa to dozvedajú tuná v pléne, tí, ktorí neboli členmi výboru, že ten pozmeňujúci návrh išiel, išiel 24 hodín predtým, mal desiatky strán a nikto ho nevidel. A takisto viem, že tá rada vznikala v súlade s Európskou komisiou, keď je to, bol jeden z nástrojov, ako predchádzať nejakej korupcii úradníkov, ktorá tuná v tomto bola. Toto bolo ako jedno z riešení a mám obavy, že keď sa táto rada zruší, že zase budú tuto námietky Európskej komisie. Tak chcem, pokiaľ máte nejakú informáciu o tom, že aký je postoj vášho úradu k tomu, keďže tam nominujete svojho člena, či je to v poriadku, že zo dňa na deň sa to zruší.
A ešte možno stihnem jednu vec, že ten zákon má účinnosť neskoršie, ale tá rada sa zruší podpísaním zákona, čo je tiež také nepochopiteľné.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

21.6.2024 o 9:30 hod.

PhDr.

Vladimír Ledecký

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 9:36

Michal Sabo
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vďaka za slovo a vďaka kolegovi Hargašovi za to, že v mene poslaneckého klubu Progresívneho Slovenska poďakoval vám, pán predseda, a celkovo NKÚ za vašu prácu.
Za mňa a aj v mene kolegyne Jany Hanuliakovej, s ktorou sa už niekoľko rokov venujeme stavom kritickej infraštruktúry, vodovodov a kanalizácií, musím povedať, že si veľmi vážim to, že nasvecujete pravidelne aj vo verejnom priestore potrebu nielen budovania, ale aj obnovy kritickej infraštruktúry. 528-tisíc ľudí na Slovensku minimálne žije bez bezpečnej vody z kohútika, 447 obcí nemá dobudovanú kanalizáciu a vodovody.
A vďaka aj za to, že ste upozornili na tú hrozbu skrytej privatizácie. Je iba smutné, že keď sme sa pred vaším dnešným vystúpením včera vicepremiéra Tarabu pýtali na tento úsek z vašej správy, tak odpoveď bola, že veď keď NKÚ má nejaký návrh na legislatívu, tak nech s tým príde. Ja chápem, že vláda pri deštrukcii fungujúcich, možno nie dokonale, ale fungujúcich inštitúcií nemá čas sa venovať svojej práci, a tiež chápem, že pri časti emocionálnej a intelektuálnej vyprázdnenosti niektorých personálnych nominácií nemajú kapacitu na to, aby robili kvalitnú legislatívu a venovali sa skutočným problémom tejto krajiny, ale o to viac je dôležité, aby sme všetok čas a priestor, ktorý máme v tomto pléne, využívali na to, aby sme o týchto témach rozprávali. Aby sme rozprávali o skutočných, nie zástupných problémoch tejto krajiny.
Vďaka za vašu činnosť, vážime si ju.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

21.6.2024 o 9:36 hod.

Mgr.

Michal Sabo

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 9:36

Ondrej Dostál
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán predseda, vážený pán podpredseda Národnej rady, kolegyne, kolegovia, nebudem príliš dlho hovoriť, ale tiež sa chcem pripojiť k tým poďakovaniam aj za tú správu, aj za činnosť Najvyššieho kontrolného úradu v uplynulom roku, ale myslím si, že treba povedať aj dlhodobo, lebo to sa netýka iba predchádzajúceho roku. Čo sa týka správy, a teda nielen tejto správy, ale celkovo správ, upozornení a odporúčaní Najvyššieho kontrolného úradu, tak myslím si, že škoda, že verejné inštitúcie a orgány verejnej správy a ani parlament nevenujú týmto upozorneniam a odporúčaniam pozornosť, akú by si zaslúžili, pretože keby jej tú pozornosť, alebo im tú pozornosť venovali, tak by Slovensko ako krajina, ako štát fungovalo určite lepšie, viac v prospech občanov, aj konsolidácia verejných financií by mohla postupovať lepším, lepším tempom.
Pán poslanec Hargaš ma teda predbehol, ale aj ja som chcel zdôrazniť dôležitosť nezávislých inštitúcií, a nechcem teraz hovoriť iba v kontexte toho, čo sa deje s inými nezávislými inštitúciami, ale, ale aj teda samé osebe, lebo toto je opäť niečo, v čom Najvyšší kontrolný úrad pôsobí až príkladne. Možno je to aj tým, že je zakotvený v ústave, a teda jeho postavenie je silnejšie v porovnaní s inými inštitúciami, ktoré vládna koalícia sa rozhodne, že dá pozmeňujúci návrh a zrazu taká inštitúcia ani neexistuje alebo teda zásadným spôsobom je ovplyvnená jej nezávislosť, je zmenené jej vedenie. Ale nemyslím si, že to bude iba tou ústavou, myslím, že to bude aj tým personálnym obsadením. Zhodou okolností aj pán súčasný predseda Najvyššieho kontrolného úradu Andrassy, aj jeho predchodca pán Mitrík, mali skúsenosť s politikou ako politici a napriek tomu Najvyšší kontrolný úrad pôsobí nezávisle a myslím, že to rešpektujú obe strany inak veľmi polarizovaného politického, politického spektra a nevnímajú vedenie NKÚ, či už také alebo také, ako politické, stranícky dosadené, hoci aj predsedu NKÚ volí, volí parlament, teda, teda politici. Ale je to asi znamenie toho, že NKÚ si svoju, svoju prácu robí dobre, nezávisle a tak, ako má v zmysle ústavy.
A druhú vec, ktorú by som chcel spomenúť, je, že rád by som upozornil na to, že NKÚ bude mať podľa môjho názoru viacej práce vďaka rozhodnutiu Národnej rady Slovenskej republiky z tohto týždňa, bola schválená novela zákona o verejnom obstarávaní, ktorá výrazne posúva tie limity, keď sa pri obstarávaní vôbec neuplatňuje zákon o verejnom obstarávaní, z 10-tisíc na 50-tisíc eur a posúva, samozrejme, aj tie limity, keď je potrebné postupovať prísnejšie, transparentnejšie viac, viac zverejňovať. Čiže viaceré z tých vecí, ktoré doteraz mohol kontrolovať Úrad pre verejné obstarávanie z hľadiska toho, či je dodržaný zákon o verejnom obstarávaní a pravidlá, ktoré sú nastavené v zákone o verejnom obstarávaní, vypadnú z hľadáčika Úradu pre verejné obstarávanie alebo jednak buď tam nebude mať žiadnu pôsobnosť, keďže sa zákon o verejnom obstarávaní nebude na tie obstarávania vzťahovať, alebo, alebo bude mať veľmi obtiažnu situáciu, pretože budú platiť iba nejaké všeobecné, všeobecné pravidlá a aj na pomerne vysoké sumy obstarávaných tovarov, služieb a stavebných, stavebných prác. Čiže nie je exaktne stanovené. Ja to nepovažujem za krok dobrým smerom, ale teda vládna väčšina sa tak, sa tak rozhodla, aj teda poslanci KDH podporili túto novelu. A, ale myslím si, že to zvýši nároky na inú kontrolu, lebo to, že na niečo sa nevzťahuje zákon o verejnom obstarávaní, neznamená, že orgány verejnej správy nie sú povinné pri obstarávaní tovarov, služieb a stavebných prác postupovať hospodárne, efektívne, len už to nebude môcť posudzovať Úrad pre verejné obstarávanie. Takže sa domnievam, že aj pri kontrole takýchto vecí bude dôležitejšie, aby sa na ne pozeral Najvyšší kontrolný úrad a upozorňoval na veci, ktoré nie sú v poriadku už nie z hľadiska zákona o verejnom obstarávaní, ale z hľadiska tých všeobecných princípov, ktoré sú naďalej platné, lebo ide o peniaze všetkých občanov, a teda politici a úradníci by o nich nemali rozhodovať svojvoľne a tak, aby sa tie prostriedky vykladali, vynakladali neefektívne a nehospodárne. Takže veľa šťastia do ďalšej práce.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

21.6.2024 o 9:36 hod.

Mgr.

Ondrej Dostál

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video