16. schôdza

15.7.2024 - 16.7.2024
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie v rozprave

15.7.2024 o 16:26 hod.

JUDr. PhD.

Boris Susko

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie v rozprave 16:11

Mária Kolíková
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
Naozaj, tu sa ani nedá rozprávať, proste o tej právnej úprave odborne, ktorú ste priniesli, pretože nerešpektuje aj to, na čo sa sami odvolávate. Proste toto, toto nie je ochrana finančných záujmov Európskej únie, tak ako hovorí smernica. Tak ako som povedala, proste stačí si pozrieť čl. 2 smernice, aj je úplne jasné, že tie záujmy finančné tam vyzerajú inak.
Ako tá, by som povedala, že ten, ja neviem ako to nazvať, či sa to dá povedať amaterizmus? To sa, to ani nie je, to nie je babráctvo, to je proste zlý úmysel, normálne, že škodí Slovenskej republike to takto robiť. Takto to robiť.
Ja spomeniem tiež, vlastne hneď druhý bod tejto novely, ktorú prichádzate, ktorá keď si ju proste prečíta akýkoľvek právnik aj neprávnik, tak jej nerozumie. To je jednoducho nezrozumiteľné ustanovenie. To ustanovenie vám vlastne hovorí, to čo sa premlčalo, sa nepremlčalo. Ako naozaj, to si prečítate, a tomu nerozumiete. To dáte prečítať ľuďom, ktorí sa venujú Trestnému právu, a povedia, že my tomu nerozumieme. Prečítate si k tomu odôvodnenie, a vy tomu nerozumiete. Proste to sa javí, že ako keby zákonodarca chcel povedať, ak sa niečo premlčí, tak sa nepremlčí, lebo ja nechcem, aby sa to premlčalo. Tak buď sa to premlčí alebo sa to nepremlčí. Ako a, a by som povedala, v tom druhom bode, v tom je vidno proste úprimne tú úbohosť, tú úbohosť odbornosti, tú nízku kvalitu naozaj, proste, že s takýmto niečím sem koalícia príde. A v tom, a podľa mňa v tom druhom bode, to čo sa premlčí sa nepremlčí, ako to vlastne hovorí za všetko. To hovorí naozaj za všetku prácu, ktorú ste urobili na tomto Trestnom zákone, že ste urobili trhací kalendár, kvalitu tých ustanovení, ktoré sa tu robia inokedy týždne, mesiace po ťažkých debatách, rozhovoroch, hľadania kompromisov, medzi Orgánmi činnými v trestnom konaní. A áno, aj Slovenskou advokátskou komorou, kedy sa vyvažujú tie záujmy pri hľadaní spravodlivosti. To ste celé obišli. A samozrejme, že ste obišli akúkoľvek riadnu konzultáciu s Európskou komisiou. Tú ste zjavne robili naoko doteraz, stále. Ešte aj s týmto ste sem prišli bez riadnych konzultácií, pretože keby ste ich mali riadne, s týmto by ste neprišli. Ja som presvedčená, že keď Európska komisia toto videla, tak musela proste z toho byť, byť fakt ako zarazená, že všetko ju prekvapí, ale potom prijať právnu úpravu, že to je kvôli Európskej komisii a, a po jej konzultáciách ani sa s ňou o tom nebaviť, a to proste podľa mňa z toho onemela aj tá Európska komisia. Sa, si myslím, že sa musela naozaj riadne nadýchnuť, aby proste v tých konzultáciách ďalších pokračovala, lebo odvolávať sa na ňu a na konzultácie s ňou a doniesť toto, tomu sa naozaj nedá rozumieť.
Je to jednoducho hanba. Je hanba, že sem vôbec prídete za bieleho dňa a chcete, aby sme priniesli inú právnu úpravu pre európske peniaze, už toto je samotná hanba, že vôbec s týmto sem prídete, a že toto tu obhajuje kandidát za Slovenskú národnú stranu. Hej, toto sú národné záujmy. Áno, pre európske peniaze mať prísnejší postih a pre tie slovenské, tie proste, tie nechajme tak. Ako to, a toto tu obhajuje minister za Slovenskú národnú stranu. Toto teraz vidíme v priamom prenose, o čom sú naozaj tie národné záujmy.
To, čo ukazuje tento spôsob, ukazuje, ja to, ja sa opakujem, ale treba sa opakovať niekedy, keď sa dejú vážne veci, toto je neúcta. Neúcta k našim slovenským vyšetrovateľom. Áno, to by mala počúvať Slovenská národná strana. Slovenským prokurátorom, aj k slovenským sudcom, aj k slovenským odborníkom na európske právo. Absolútna neúcta ku všetkým, ktorí sa venujú proste trestné právu a európskemu právu. Že neberiete do úvahy ich názory, neberiete vôbec odbornosť, proste tu úplne, že kľakla na zem, nič. Proste robí sa to tu v strese. Naozaj, proste zle, zle sa to to robí. A ten, a tá forma, tá forma je naozaj zarážajúca. Ja viem, že najmä ja tu z opozície vystupujem k tomu, že tu nie je navrhovateľ. Ale proste takú sa pravidlá, tu by mal byť navrhovateľ. Mal by tu byť príslušný minister.
Pani poslankyňa Plevíková, tu spomínala, že to je aj pán poslanec Žiga, ktorý predsedá parlamentu ma usmernil, že toto je, sa pripúšťa. Ja viem, že sa to pripúšťa, že ak je to nevyhnutné. Ale veď toto je mimoriadna okolnosť. Vy chcete v lete, teraz narýchlo prijať právnu úpravu, o ktorej tvrdíte, že je nevyhnutná. Minister spravodlivosti je tu v budove, a on proste nie je tu, aby to s nami proste diskutoval a vypočul si nás. To je pre mňa neprijateľné. Ja ako ministerka spravodlivosti, som sa nikdy, nikým nedala zastúpiť. Nikdy nikým. Nájdite proste jednu vec, kde by som sa ja niekde dala zastúpiť, a že by som nebola na svojom mieste ako navrhovateľa. Proste prišlo mi to z úcty k vám, z rešpektu k parlamentnej demokracii, aj k vám ako opozícii vtedy. Nech ste mi hovorili čokoľvek. Proste to je úcta k poslancov vôbec, a k demokracii na Slovensku, vypočuť si aj názory, ktoré sa nám nechcú počúvať. A to je ohromujúce tiež, čo sa tu deje, tento nerešpekt a neúcta.
Ja si myslím, že žiadne ako dlhšie z mojej strany debaty tu už nedávajú zmysel alebo vystúpenia, bolo by namieste, aby sa tento materiál prepracoval a platila tu rovnaká hranica, nech sú to akékoľvek peniaze. Jednoducho nijako neobstojí, že chcete nastaviť tú latku inak pre jedny peniaze ako tie druhé, to, to proste nijak neobstojí, aby si páchateľ proste pomaly tu naozaj riešil otázku, že či sa jedná o európske peniaze alebo nie. Ja som rada pán minister, že ste prišli, je pravda, že viackrát som vás vyzvala, som vás tu hľadala, pretože si myslím, že by bolo namieste, aby ste boli tu s nami, keď ste sa rozhodli, že takto narýchlo treba prijať takúto právnu úpravu.
Áno, dovolila som si na vás apelovať, že ako minister spravodlivosti, že pripustíte z Trestného zákona robiť trhací kalendár, že to mi príde už ohavné. Lebo ten istý zákon, ktorý ste priniesli 6. októbra, pardon, 6. decembra, októbra, to by sme mali ešte dva mesiace navrch. 6. decembra, tak hneď k tomu 60 stranový pozmeňovák tu bol v parlamente. Hneď k tomu zmena narýchlo ešte novely, novely, ktorá nebola v zbierke zákonov. Rýchlo, rýchlo, hej, ste tu utekali, ste sa skrývali pred zverejnením v Zbierky zákonov. A teraz sa snažíte samozrejme dobehnúť rozhodnutie Ústavného súdu. Tak toto je hanba. Toto je hanba, a vy viete sám, že to, čo ste priniesli vlastne neobstojí, hovoríte, že sú to legislatívno-technické zmeny, ktoré prídu v pozmeňovacom návrhu, ale viete sám, že to nie sú len legislatívno-technické zmeny. No, nie sú to legislatívno-technické zmeny, keď tam proste raz nezahrniete všetky peniaze, robíte to narýchlo, tvrdíte, že je to po konzultácií a nie je to po konzultácií riadnej, tak vlastne aj tým zavádzate nás samotných poslancov. Pretože toto ste po konzultácií riadnej neurobili, to by takto proste sem neprišlo.
Pán minister, vy viete veľmi dobre, ja si myslím, že sám, že toto sa s Trestným zákonom nemá a nesmie robiť. Že je to nepredvídateľné pre ľudí na Slovensku, čo platí a neplatí v Trestnom práve. Že je to absolútna hrubá neúcta. Ja to tu opakujem, lebo ste tu neboli, ale chcem vám to povedať, lebo toto je neúcta. Toto je naozaj neúcta k všetkým, ktorí pracujú v oblasti bezpečnosti tejto krajiny, či sú to vyšetrovatelia, či sú to sudcovia, či sú to prokurátori, chcete po nich, aby zo dňa na deň niečo platilo, a ešte aj to narýchlo meníte. A viete sám, že to sa nedá, aby jednoducho ľudia, zo dňa na deň vedeli poňať celú tú hrubú, širokú právnu úpravu a neurobili žiadnu chybu, a bude to len na prospech páchateľov trestnej činnosti. Toto vy musíte veľmi dobre vedieť, a napriek tomu to robíte. Napriek tomu vám to stojí za to, a podľa mňa týmto ste sa absolútne spreneverili poslaniu ministra spravodlivosti, že ste toto dopustili takýmto spôsobom. Veď o obsahu, na tom sa nemusíme zhodnúť, ale že ste takýto obsah vy dopustili týmto spôsobom, to je naozaj hanebné. Vy, ako minister spravodlivosti, že ten proces vám bol proste takýmto spôsobom až ukradnutý. A to je moja by som povedala najvážnejšia výčitka voči výkonu vášho, vašej funkcie ako ministra spravodlivosti, že toto ste dopustili takýmto spôsobom urobiť s Trestným zákonom a s trestným procesom, že ste takto nastavili latku, že toto sa proste môže v demokratickej spoločnosti, že sa toto naozaj môže na Slovensku. Toto, že ste dopustili, tak to je pre mňa úplne, že hrubo neprijateľné, že toto minister spravodlivosti proste spraví pre svoje súdy, ktorým vlastne nedá ani deň, aby si to poriadne prečítali, pozreli a vyjadrili sa. Tak to je hrubá neúcta jednoducho aj k, k orgánom a, a k inštitúciám, ktoré vy riadite v rámci rezortu.
Ďakujem pekne. (Potlesk.)
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

15.7.2024 o 16:11 hod.

Mgr.

Mária Kolíková

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:11

Vladimír Ledecký
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
Ja by som chcel reagovať práve k téme, že podstata, samotný Trestný zákon je zlý, teda pre rozkrádanie eurofondov alebo európskych peňazí budú väčšie tresty, ale naše slovenské si budeme kradnúť ako my chceme, lebo tie tresty budú nižšie. Upozorňujem na to, že novela Trestného zákona, ktorú tu znova meníme, pomôže zlodejom a podvodníkom. Dneska som to tu nepočul, stále sa bavíme o, o tej novele, ale o tej podstate sa nebavíme, že poškodí ľudí. Ak vám ukradnú bicykel, elektrickú kolobežku, vykradnú vám v bytovke pivnicu alebo v rodinnom dome garáž, ukradnú vám auto, bude minimálna šanca domôcť sa spravodlivosti zistenia páchateľa, vrátenia veci, či odškodnenia. Mafiánska rodina vám za to bude ďakovať, velebiť vás, ale okradnutí bežní ľudia, na to isto iste doplatia. Touto novelou zákona sa tu vytvorila živná pôda na zvyšovanie trestnej činnosti.
A z histórie vieme, že také prípady sme už tu mali a, a daným politikom to ostal ako Biľak na celý život. Tak dúfam, že sa mýlim a, a že týmto Trestným zákonom ľuďom nepohoršíme.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

15.7.2024 o 16:11 hod.

PhDr.

Vladimír Ledecký

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:11

Dušan Muňko
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
Všetko ma prekvapí, hlavne u vás, pani poslankyňa, ktorá ste boli ministerka spravodlivosti a po správe Slovenskej informačnej služby, kedy ste boli vyzvaná, aby ste konali, ste nekonali. Založili ste to do šuplíka. Kto viac porušoval zákon ako vy, vy, pani ministerka. Alebo už zabúdate, že ste boli za stranu maďarskú v parlamente v predchádzajúcom volebnom období. Keď zoberieme Fond obnovy, koľko ste trval, koľko trvalo vaša reforma súdnictva tuná. Vy máte plné ústa prác, ale nič ste z toho nespravili. Že sa vôbec nehanbíte a predkladáte veci, ktoré proste ste sama nekonali. Veď veci, ktoré reforma a súdnictva koľko bolo? Jak ste sa dohadovali. Odišli ste Za ľudí, prišli ste do strany SAS. Dokedy ste sa hádali s pani Remišovou. Pani Kolíková, že vám nie je hanba.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

15.7.2024 o 16:11 hod.

Ing.

Dušan Muňko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:11

Mária Kolíková
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Ja pri tých stranách by som možno trošku počkala. Pri vašom lídrovi, ktorý zjavne bol asi sympatizant najprv Komunistickej strany, potom SDĽ a potom SMER, no neviem, tak môžeme si toto rozprávať.
Čo sa týka reformy súdnictva, k tomu môžem povedať, Najvyšší správny súd, správne súdy, a to stačí. A môžeme si k tomu potom povedať viac, pán poslanec Muňko.
Viete, vy sa stále vraciate k správe Slovenskej informačnej služby, ktorá sama o sebe je problém, domnievam sa aj na hranici ústavnosti. To nechajme, to bude určite ešte na samostatnú debatu ak bude, tam na to bude priestor.
Teraz sa tu rozprávame o novele novely, novely Trestného zákona už neviem ktorej. Štvrtýkrát riešime niečo, čo chcete. Chcete dobehnúť účinnosť toho, s čím ste prišli 6. decembra narýchlo na vládu, dnes alebo zajtra tu bude ďalší pozmeňovák, jednoducho len v záujme trestne stíhaných osôb toto narýchlo robíte, a robíte to na úkor celého Slovenska, na úkor bezpečnosti celého Slovenska. Je to tak? Spôsobujete chaos, zmätok u Orgánov činných v trestnom konaní, a je to len v záujme páchateľov trestnej činnosti a je vám to úplne jedno, úplne vám to je jedno. Vôbec sa nepozeráte na to, že je potrebný naozaj pokoj, ochrana ľudí, ochrana poriadku, ochrana zákonnosti. Toto všetko je pre vás nič. Proste to, čo je pre vás kľúčové, je zabezpečiť svojich nominantov a ochran...
=====
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

15.7.2024 o 16:11 hod.

Mgr.

Mária Kolíková

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s procedurálnym návrhom 16:26

Mária Kolíková
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
... u orgánov činných v trestnom konaní a je to len v záujme páchateľov trestnej činnosti a je vám to úplne jedno, úplne je vám to jedno. Vôbec sa nepozeráte na to, že potrebný naozaj pokoj, ochrana ľudí, ochrana poriadku, ochrana zákonnosti, toto všetko je pre vás nič, proste čo je pre vás kľúčové je zabezpečiť svojich nominantov a ochrániť ich pred spravodlivosťou, takto to je. Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s procedurálnym návrhom

15.7.2024 o 16:26 hod.

Mgr.

Mária Kolíková

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 16:26

Boris Susko
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
Ďakujme pekne, ja si dovolím krátko zareagovať na to, čo tu bolo povedané, čo povedala pani poslankyňa Kolíková, viete to je tie táto naša novelizácia vyplýva a je dôsledkom aj práve takýchto dezinformácií a klamstiev, ktoré ktoré tu šírite v národnej rade a ktoré šírite aj smerom smerom k Európskej únie a osobitne vo vzťahu k Európskej Komisii. V prvom rade ste povedali, že že to budú nejaké väčšie tresty pre európske peniaze ako pre naše peniaze, zopakoval to aj pán poslanec Ledecký, ktorý verím tomu, že nie je právnik, že až tak tomu nerozumie, ale teda od vás pani ex ministerka by som takéto klamstvo nečakal, pretože žiadna trestná sadzba v Trestnom zákone nie je iná pre európske peniaze alebo pre národné peniaze, či sa týka eurofondov alebo či sa to týka peniazov zo štátneho rozpočtu, trestné sankcie sú všade rovnaké. Všade rovnaké a závisí na sudcovi ako posúdi okolnosti prípadu a komu na základe okolností prípadu, na základe zásad, ktoré sú vyjadrené v § 34 ods. 4 pre ukladanie trestov a nasled. tak pri dodržaní týchto zásad, to znamená či je nahradená škoda, či bol odškodnený poškodený, či vrátil resp. vydal takýto páchateľ výnosy z trestnej činnosti a ďalšie skutočnosti podľa okolností prípadu bude mu uložený spravodlivý trest. Ešte raz prízvukujem spravodlivý trest, pretože trestné sadzby, ktoré sme mali doteraz boli neprimerane vysoké a nespravodlivé a konštatoval to aj samotný Ústavný súd na svojej tlačovej besede pri rozhodnutí kde odôvodnila rozhodnutie Ústavného súdu, kde sudca spravodajca jasne povedal, že trestné sadzby doteraz, ktoré sme mali od roku 2005 boli neprimerané vysoké. Ešte raz, nezavádzajte prosím verejnosť, novinárov, občanov tým, že nastavujeme nejaké iné trestné sadzby a trestné sankcie pre trestné činy, ktoré súvisia s európskymi peniazmi, ako pre trestné činy, ktoré súvisia s našimi peniazmi zo štátneho rozpočtu, tieto sankcie sú presne také isté aj premlčacie doby zostávajú presne také isté aj v týcht prípadoch, čo je rozdielne alebo v čom a prčo potrebujeme upraviť touto novelou dnes jednotlivé veci, ktoré tam upravujeme je v prvom rade preto lebo zavádzate Európsku komisiu a Európska komisia si stále myslí a je presvedčená o tom, že chceme ohrozovať európske peniaze čo nie je pravda, ale po dohode s Európskou komisiou sme sa rozhodli, že to upravíme tak, aby neboli žiadne pochybnosti o tom, že chceme ohrozovať finančné záujmy Európskej únie, to je prvá vec a druhá vec vychádzame z rozdielneho výkladu zásady lex mitior, ktorú konštatoval na svojej tlačovej besede Ústavný súd ako on vníma túto zásadu vo vzťahu k prijatej novele, resp. k uplatňovaniu ako všeobecného pravidla, to nesúvisí úplne so samotnou novelizáciou, kde je ešte by som povedal ešte mäkší Ústavný súd, ako sme to my navrhli v novelizácii, kde ešte rozširuje ten výklad. Na rozdiel od judikatúry Súdneho dvora Európskej únie, ktorý má vo vzťahu k zásade lex mitior iné inú judikatúru a hovorí, že podľa Charty sa na tieto konkrétne veci nemá sťahovať a to je prečo vlastne vychádzame tu v ústrety aj Európskej komisie, aby sme upravili upravili otázky prerušenia premlčania.
To je to je celé, čiže ešte by som vám chcel poprosiť ešte raz, nezavádzajte nezavádzajte verejnosť v tom, že my tu nastavujeme nejaké iné pravidlá pre pre európske peniaze a iné pravidlá pre naše peniaze. Výšky trestných sadzieb, výšky premlčacích lehôt, výšky škody, všetko je stále rovnaké. A pokiaľ ide o to čo ste povedali aj teraz na záver, že to rbíme len v záujme páchateľov trestnej činnosti, tak ja sa chcem opýtať, v záujme akých páchateľov trestnej činnosti? Skúste to pani poslankyňa pomenovať, ktorých páchateľov trestnej činnosti máte na mysli v prospech, ktorých by sme to robili. Ja teda ako čítam, tak čítam novelizáciu tu dnešnú, aj tú predchádzajúcu, tak nevidím naozaj dôvod, nevidím to v čom pre koho pre akých páchateľov by sme mali toto robiť v záujme, to že sme v novelizácii, ktorá ktorú ústavný súd vyhlásil za súladnú s ústavou a ešte aj navyše s dodatkom, že ide o pozitívnu úpravu z hľadiska ukladania primeranosti trestov, pretože sme ich mali doteraz neprimerané, vyhlásil za absolútne pozitívny krok, tak toto keď vnímate, že to robíme v záujme páchateľov trestnej činnosti, tak to je podľa mňa absolútne zvrátený výklad a nonsens, ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

15.7.2024 o 16:26 hod.

JUDr. PhD.

Boris Susko

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 16:26

Boris Susko
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
Keď môžem ešte ďakujem za za slovo, aby som nezabudol na jednu skutočnosť, ktorá ktorá tu je opakovaná jednotlivými opozičnými poslancami z hľadiska nejakej opravy a opravy a opravy zmeny pokiaľ ide o definíciu finančných záujmov Európskej únie. Keď si pozriete § 261 platného Trestného zákona dnes, tak vychádzali sme z tej definície, ktorá tam je, čiže ak spochybňujete túto definíciu, tak vlastne spochybňujete platný Trestný zákon. Samozrejme po konzultáciách, a po aj s odborom legislatívy a aproximácie práva pripravíme, alebo pripravujeme legislatívom technickú zmenu, tak aby sme išli do súladu, ale tá definícia, ktorá je v návrhu zákona absolútne korešponduje s definíciou finančných záujmov Európskej únie, ktorá je v § 261, takže prosím tiež nezávadzajte, že sme si ju niekde vymysleli alebo účelovo pripravili, ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

15.7.2024 o 16:26 hod.

JUDr. PhD.

Boris Susko

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:26

Mária Kolíková
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
Ďakujem pán minister, že ste vstúpil do debaty, ja začnem tým posledným, lebo to mi príde jednoduchšie. No, toto j práve ten problém, že tváriť sa teraz že za to že sa volá nejaký trestný čin poškodzovanie finančných záujmov Európskej únie, tak ja si z toho vytiahnem definíciu a tým je to vybavené, to sa proste nedá. A stačí si len pozrieť smernicu čo všetko sú záujmy, proste to keby ste urobili aj vy len sám, aj teraz, tak vidíme, že takto sa to nedá. Jednoducho ten celý trestný zákon znamená nejakú komplexnú právnu úpravu, ktorá jednoducho postihuje skutky, ktoré nám spadajú do tej smernice v celej svojej šírke a keďže vy ste zasiahli tou novelou do celého Trestného zákona v celej svojej šírke, tak ste jednoducho zasiahli aj do iných skutkových podstát, ktoré nám spadajú pod tie finančné záujmy len ste si to neuvedomili zjavne a zjavne ste poriadne nepočúvali tú Európsku komisiu a nečítali tie listy čo vám píše, lebo ja keď som si ich prečítala, tak to tam bolo jasne uvedené.
A ja tu nikoho nezavádzam, ja sa tu nerozprávam s Európskou komisiou, ja si s ňou nepíšem, ja si som sa s ňou nerozprávala po rozhodnutí Ústavného súdu, veď veď Európska komisia jednoducho zistila, že došlo k rozhodnutiu Ústavného súdu a zjavne s vami asi komunikovala z toho čo hovoríte, ja o tom neviem, ja som s ňou nekomunikovala, ako ja ani na to nemám žiadnu legitimitu, ani žiadny nástroj, čo to tu prosím vás vy rozprávate, čo to tu klamete, vy verejnosť. Vy si myslíte, že Európska komisia si vypočuje poslankyňu Kolíkovú a potom vám napíše proste nejaké upozornenie, to takto určite nefunguje, ja ani nie som poslankyňa Európskeho parlamentu, som tu poslankyňa Národnej rady a s vami komunikujem ako s ministrom a vy komunikujete s Európskou komisiou, ktorá zjavne nie je spokojná s tým ako si konáte svoju prácu, ktorá sa týka finančných záujmov Európskej únie, ale nezvaľujte na mňa zodpovednosť, pretože toto absolútne nesedí.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

15.7.2024 o 16:26 hod.

Mgr.

Mária Kolíková

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 16:26

Martin Šmilňák
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
Vážený pán predsedajúci, vážený pán minister, drahí priatelia, kolegovia, kolegyne, poslanci, poslankyne, teraz uprostred leta som ani netušil, že sa zase stretneme, je to milé, rád vás vidím a celkom rád som v práci. Teraz mi dovoľte zopár poznámok za klub KDH k navrhovanej novele Trestného zákona, ktorá súvisí s europeniazmi. Pán minister z vašej dôvodovej správy prečítam ,,Po rokovaniach s Európskou komisiou je zámerom vlády Slovenskej republiky poskytnúť väčšiu ochranu finančných záujmov Európskej únie." To znamená, že na teraz v tých úpravách, ktoré sú, tá ochrana finančných záujmov Európskej únie nie je dostatočná, vy ste to tu pripustili, tak ste to napísali do dôvodovej správy.
Najprv asi bude dobré si pripomenúť, že čo sú to vlastne európske peniaze, čo sú to eurofondy. Eurofondy sú pre nás ako pre krajinu, ktorá má nižšie HDP a je slabším štátom v tejto v tomto klube Európskej únii sú darom, eurofondy sú darované peniaze, ktoré vytvorili európski daňoví poplatníci, pracujúci ľudia v krajinách, ktoré sú bohatšie od nás. A darujú nám ich cez eurofondy a zmyslom týchto peňazí je, aby sme postupne dobehli úroveň Európskej únie, aby sme sa postupne aj tu na Slovensku mali rovnako dobre ako sa majú Nemci, Francúzi, obyvatelia Škandinávie alebo Beneluxu.
Na to dostávame eurofondy, jedinú vec, čo od nás Európska únia očakáva je, aby sme tieto prostriedky minuli čo najlepšie, efektívne a aby sa nestalo, že sa tieto peniaze spreneveria. Že tieto peniaze budú skorumpované, alebo ukradnuté. A o toto nás žiadajú, my vám darujeme peniaze, aby ste zlepšili kvalitu života na Slovensku, ale zároveň vás žiadame, aby tieto peniaze sa nikdy nezneužili.
Ako teda chránime európske peniaze? Či dostatočne, my sme urobili tri veci. My sme znížili trestné sadzby, tu ste povedal pán minister, že boli príliš vysoké a toto sme aj my pripustili, veď mali sme pripravenú kompletnú novelu trestných kódexov od pána Karasa, kde sme v tomto zmysle postupovali, ale tu nedošlo len k zníženiu trestných sadzieb tu sa zvýšili výšky škôd, ale nie primerane, tam sme išli povedzme zo 150-146 000 na 650 v prípade v prípade tej najväčšej škody. A okrem toho sme skrátili premlčacie doby. Toto nám Európska únia vyčítala a povedala nám a odkázala nám, že pozor veď v prípade európskych peňazí môže dôjsť ku korupcii alebo tieto peniaze nie sú dostatočne chránené, a preto prijímame túto úpravu. Pán kolega Hajko bol dneska vašim koaličným partnerom pochválený, že bol konštruktívny, a tento tento jeho, to jeho vystúpenie nedávalo za pravdu, dával vám za pravdu len v tom, že je možné a že pripúšťa skrátené legislatívne konanie preto, aby sme o tie eurofondy neprišli. A to neznamená, že schvaľujeme to čo ste tu spravili, my sme vám, my sme vám vyčítali od začiatku, od mikulášskeho darčeka na sv. Mikuláša 6. decembra, keď ste prišli s novelou Trestného zákona, že to nerobte v skrátenom legislatívnom konaní. Vylúčili ste z toho sudcov, prokurátorov, policajtov, ďalšie organizácie ako sú povedzme univerzity, odborníkov, ktorí keby toto preosiali tak ako preosiali Karasovu novelu, tak sme dneska tu nemuseli byť. A nemuseli ani vaši poslanci lietať na rýchlo lietadlom a prichádzať tu v kraťasoch, len aby vás bolo 76. Dobiehame Európsku úniu? To je otázočka. Informácie, oficiálne informácie z mája tohto roku hovoria, že vyplatili euro peňazí, ktoré máme schválené do roku 2027 bolo zatiaľ dve percentá z 12,6 miliardy sme zatiaľ reálne k výplate dostali peniaze vo výške dve percentá. Ťažko sa to v tých miliardách počíta, ale ak dostanete každú z Európy za každú.....
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

15.7.2024 o 16:26 hod.

Mgr.

Martin Šmilňák

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 16:41

Martin Šmilňák
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
...bolo zatiaľ 2 %. Z 12,6 miliardy, sme zatiaľ reálne vyplatíte dostali peniaze vo výške 2 %. Ťažko sa to v tých miliardách počíta, ale ak dostanete každú z Európy, za každú 50-eurovku, za každú 50-eurovku my sme zatiaľ z európskych peňazí minuli jedno euro, to sú dve percentá. Ako čerpeme eurofondy. Ja rozumiem, že teraz potrebujete prijať novelu, aby Európska únia si a európski daňoví poplatníci, aby si povedali, že tak za takýchto vašich podmienok, my vám tie peniaze nedáme. Tak robíme úpravu aj ideme zvyšovať záujmy Európskej únie, teda finančné záujmy Európskej únie. Inými slovami, ideme trošku prísnejšie chrániť, aby nedochádzalo ku korupcii v súvislosti s europeniazmi. A ako je to so záujmami našich peňazí, našich verejných peňazí, a potom ako je to s ochranou záujmov súkromných osôb, súkromných peňazí. Tam je to dostatočné? Keď v tomto prípade, v prípade europeňazí ste pripustili, že ochrana europeňazí nie je dostatočná, že potrebujeme to upraviť, mne z toho vyplýva, že nedostatočne chránime ani naše verejné zdroje, ani naše súkromné zdroje.
My dlhodobo tvrdíme, že na Slovensku nie dobre narábame s europeniazmi. Europeniaze neboli použité dostatočne dobre, efektívne, a často sme časť peňazí vracali. Tvrdíme, že tieto peniaze majú byť posunuté na nižšie, na nižšie orgány, najlepšie na vyššie územné celky alebo na mestá, ktorí, ktoré vedia tieto peniaze efektívne využívať. Sú oveľa lepšie pri, pritom, aby v regiónoch, ktoré sú zaostalé, aby sme dobiehali, aby sme dorobili kanalizácie, vodovody, komunikácie, dobré nemocnice, aby sme, aby tam všetko fungovalo ako má. Dobiehame? Dobiehame Európsku úniu? Pred pár rokmi sme sa blížili k 80 % úrovne, priemernej úrovne Európskej únie. Dneska sme pod 70 % niekde na 67 alebo 68 %. Dobiehame Európsku úniu?
Tvrdíme, tvrdíme, aby sme išli Poľskou cestou, aby sme polovicu eurofondov presunuli na VÚC-ky, a tie si s nimi poradia. Problémom, problém, ktorý, ktorý už tu dneska bol spomenutý, že eurofondy sa nečerpú samostatne, do spolufinancovania eurofondov, sa pripájajú aj naše národné peniaze, a potom spolufinancovanie jednotlivých aktérov, ktoré, ktorí čerpú tieto eurofondy. Ako budeme posudzovať potom korupciu, korupciu, keď dôjde k sprenevere celého balíka peňazí, ktorý pozostáva aj zo štátnych peňazí, aj z mestských peňazí aj z európskych peňazí. Ak ideme dnes ochraňovať finančné záujmy Európskej únie iba. Ešte spomeniem alebo pripomeniem tie tri krémeše, o ktorých sme my hovorili od začiatku. Súhlasíme so znížením trestných sadzieb, ale nie s takým silným skrátením premlčacích dôb, a s takým vysokým skokom v zmysle výšky škôd. Tento namiešaný koktail z nášho pohľadu nechráni dostatočne ani súkromné peniaze, ani jednotlivých obyvateľov Slovenska ani naše inštitúcie, naše verejné peniaze, a dneska pripúšťame, že ani európske peniaze. Ak nás teda idete chváliť, že sme konštruktívni, tak prosím vás, zoberte tieto veci do úvahy a zmeňte veci, zmeňte trestné kódexy tak, aby prinášali rovnováhu, aby sme ich nemuseli každý mesiac meniť. Nie, nám neprekáža, že sme tu museli prísť 15. z 15. júla v polovici, v polovici prázdnin, v polovici leta. Je fajn sa stretnúť, a zvlášť vtedy, keď je nejaký problém a treba ho opraviť. Ale my opravujeme niečo, čo sme na začiatku pokazili. My sme si zle zapli košeľu, a teraz to všelijako striháme, opravujeme, prešívame. A toto nie je dobre. Toto nie je dobrý princíp, to sú dve tretiny zákonov, dve tretiny zákonov, ktoré sme od októbra alebo novembra prijali, robíme v skrátenom legislatívnom konaní. Chápem, že keď je nejaká kalamita, nejaký veľký problém, nejaké veľké ohrozenie, že to musíme urobiť. Ale prečo, pre pána kráľa meníme trestné kódexy bez riadneho legislatívneho konania, tomu nerozumiem. Tak, keď nás chcete chváliť za konštruktívnu debatu a za návrhy, tak ich prosím vás vypočujte a zoberte ich do úvahy tak, že ich zapracujete do ďalších noviel trestného kódexu alebo trestných kódexov.
Ďakujem. Ďakujem za pozornosť
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

15.7.2024 o 16:41 hod.

Mgr.

Martin Šmilňák

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video