19. schôdza

10.9.2024 - 3.10.2024
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie v rozprave

24.9.2024 o 14:14 hod.

MUDr. PhD.

Tomáš Szalay

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie s faktickou poznámkou 13:59

Jozef Pročko
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne. Naša rodina podniká naozaj 20 rokov, ale za tých 20 rokov sa nediali veci také, ako sa dejú teraz. To je niečo neskutočné. 900 Ficových poplatkov, ako Julo Jakab urobil rozbor pred časom, je niečo neskutočné. A musím povedať, že Fico malým podnikateľom a živnostníkom vôbec nepomáha. Vôbec im nepomáha, práve naopak, hádže nám, ako sa hovorí, polená pod nohy. Naozaj platíme za všetko viac, za všetko viac. A malí podnikatelia sú naozaj pilier tejto, tejto ekonomika a republiky, pretože my nevytvárame nejaké veľké hodnoty. Jednoducho sme malá krajina, ktorá žiaľ Bohu prišla aj o veci, ktoré Mečiar nám tu rozpredal za korunu a tí ľudia, ktorí ich získali, tak tí nevytvorili hodnoty. Opak je pravdou. Rozpredali to a zdevastovali to.
A taký jeden príklad za všetko, ako ľuďom a Ficovým voličom vôbec nevadí to, že sa zvyšujú poplatky, tak na internete kolovala taká, teraz koluje taká nahrávka jednej pani, ktorá sa sťažuje v jednom texte, lebo je to hlasová nahrávka, hovorí že, aby sa ospravedlnil, myslím, že pán Šimečka, lebo povedal, že Fico zvýšil poplatok za pas, to je myslím, alebo za vodičák tam bolo. Že zvýšil z 60 na 90. Ona povedala, že nie je to o 100 %, je to len zo 60 na 90. No je to o 50 % zvýšené, pretože pani nevedela, ale obhajuje, obhajuje toto zvyšovanie a to je smutné. Ficovým voličom nevadí, že nás Fico zdiera.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

24.9.2024 o 13:59 hod.

Mgr.

Jozef Pročko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

13:59

Marián Viskupič
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne kolegovi Jožkovi Pročkovi. Jednoznačne môžem len súhlasiť. Proste čím menší podnikateľ, tým viacej na neho padajú všetky tieto pripravované, alebo už aj schválené veci.
Ja len prídem s ďalším príkladom. Pripravovaná transakčná daň. Je to 0,4 % z prevodu, maximálne 40 €. Zasa, ak je malý podnikateľ, maximálnu sumu zaplatí pri platbe 10-tisícovej faktúry. Zaplatí 40 €. A potom už keď bude platiť veľký podnikateľ miliónovú faktúru, je to v úvodzovkách teda len 40 €. Ale tá efektívna daňová sadza zase raz dopadne najviac presne na tých malých. Zasa proste to, čo si ten, povedzme väčšia firma povie, že no dobre, tak to proste likvidačne dopadne na malé firmy. Či už keď budú posielať platy svojim zamestnancom, alebo akúkoľvek faktúru, ktorú budú svojim dodávateľom platiť, budú platiť neskutočné peniaze a zasa len to zhorší ten, tú ich svoju situácie. Pretože presne inak platí to, čo Jozef Pročko hovoril, stále tí malí podnikatelia, živnostníci, to je to podhubie vlastne, ktoré drží tú slovenskú ekonomiku, ktoré robí gro slovenskej zamestnanosti, ktoré aj zabezpečuje určitú nezávislosť pre tých ľudí a vôbec, aj to podhubie, aby vznikali firmy, úspešnejšia a potom aj väčšie. Na toto všetko aktuálna vláda veľmi, veľmi zásadne útočí.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

24.9.2024 o 13:59 hod.

RNDr. Ing.

Marián Viskupič

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

13:59

Marián Viskupič
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
Pán predsedajúci, ďakujem pekne za slovo. Už nebudem opakovať názov toho v podstate v celku dlhého zákona. Idem rovno k veci.
Cieľom predloženého návrhu zákona je znížiť daňové zaťaženie príjmov fyzických osôb z predaja virtuálnej meny na základe takzvaného časového ...(nezrozumiteľne vyslovené)... Pri predaji virtuálnej meny po uplynutí jedného roka od jej nadobudnutia sa navrhuje príjem zdaňovať sadzou dane vo výške 7 % a naopak v prípade príjmu z predaja virtuálnej meny do 1 roka sa príjmy zahrnú do základu dane, do čiastkového základu dane, spolu s ostatnými príjmami. No veľmi jednoducho, aby to bolo povedané, je chceme znížiť pri kryptomenách to drastické daňové zaťaženie, poviem potom bližšie v rozprave, na zmysluplných 7 %. Chceme zrušiť aj zdravotný odvod, ktorý tam je a ten princíp je v tom, že toto je skutočne konsolidačné opatrenia, pretože príjem štátu z týchto drakonických daní je blízky nule. Je to proste 6-ciferné malé číslo a práve naopak znížením daní môže prísť štát k dodatočným príjmom, to o čo sa vláda práve snaží. Každopádne zákon je v súlade so všetkými, proste zákonmi, s Ústavou, s ústavnými zákonmi a takisto aj s medzinárodnými zmluvami. Bližšie poviem v rozprave, do ktorej sa hlásim ako prvý.
Skryt prepis

24.9.2024 o 13:59 hod.

RNDr. Ing.

Marián Viskupič

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

13:59

Igor Janckulík
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo. Vážený pán predsedajúci, vážené panie poslankyne, vážený páni poslanci. V súlade s § 73 zákona o rokovacom poriadku som bol určený výborom za spravodajcu k uvedenému návrhu zákona. Predkladám informáciu k predloženému návrhu zákona. Návrh spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby zákonov. Súčasťou predloženého návrhu je aj stanovisko Ministerstva financií Slovenskej republiky a Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky. Zo znenia uvedeného návrhu zákona je zrejmý účel navrhovanej úpravy. Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokujem v druhom čítaní. V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady navrhujem, aby návrh zákona prerokovali Výbor NR SR pre financie a rozpočet a Ústavnoprávny Výbor NR SR. Za gestorský výbor navrhujem Výbor NR SR pre financie a rozpočet. Zároveň odporúčam, aby výbory uvedený návrh prerokovali do 30 dní a gestorský výbor do 32 dní od prerokovania návrhu zákona v Národnej rade Slovenskej republiky v prvom čítaní.
Pán predsedajúci, prosím, otvorte rozpravu k uvedenému návrhu zákona.
Skryt prepis

24.9.2024 o 13:59 hod.

Bc.

Igor Janckulík

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 13:59

Marián Viskupič
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, pán predsedajúci. Kolegyne, kolegovia, no veľmi, veľmi rýchlo, čiže dnes sú kryptomeny jedným z legálnych a silných odvetví hospodárstva práve v krajinách, kde majú priaznivé daňovo-odvodové zaťaženie. Dnes si myslím, že to jasne vidieť proste, že niektoré krajiny skutočne na tomto výrazne profitujú a je to normálne a potom aj výrazným vplyvom do štátneho rozpočtu. No, čo chceme urobiť, je teda znížiť sadzby dane po roku držania kryptomeny na 7 % a zároveň zrušiť zdravotný odvod, ktorý je dnes tiež súčasťou zdanenia. Čiže z dane 19, alebo 25 % ísť na 7 a zo 14 % zdravotného odvodu ísť na nulu.
Čo to spôsobí? Spôsobilo by to ešte raz to, že by ľudia v prvom rade začali vôbec zdaňovať tie svoje kryptomeny, ktoré držia a proste prinieslo by to aj pri tej nižšej sadze určite nejaké peniaze do štátneho rozpočtu. Pretože realita je taká, že pri tom drastickom zdaňovaní to žiadne peniaze do rozpočtu neprináša. Jednoducho ľudia sa vyhýbajú tomuto zdaňovaniu a jednoducho z neho neplatia. No, čo je samozrejme smutné, že bohužiaľ sa Slovensko krútime dookola, alebo možno lepšie povedané, hokejová terminológia, od mantinelu k mantinelu, alebo bohužiaľ od jedného bočného k druhému. My sme toto už mali schválené, proste. Mali sme to v roku 2023 sa to schválilo. A aj tento návrh, teda ideovo alebo obsahovo, vychádza z toho zákona č. 315/2023, ktorý tuto, táto Národná rada predchádzajúca schválila, ale bohužiaľ kľúčové tohto zákona proste boli jednoducho zrušené, zasa už viackrát dnes spomínaným konsolidačným balíkov vlani a teda bohužiaľ toto výborné, rozumné, zmysluplné zdaňovanie, na ktoré sa fakt tešilo aj kopu týchto novodobých nomádov proste, ktorí sa venujú kryptomenám. Tak bolo zrušené skôr, nech uplynulo, alebo vstúpilo do platnosti.
Toto je to smutné, že v konsolidačnom balíčku si sama aktuálna vláda zrušila opatrenie, ktoré má, normálne muselo by priniesť viac peňazí. Lebo ak je výber, že nula, blízky nule, tak menej to už byť nemôže, tak to mohli byť len viacej.
=====
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

24.9.2024 o 13:59 hod.

RNDr. Ing.

Marián Viskupič

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 14:14

Marián Viskupič
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
.... Nomádov, ktorí sa proste venujú kryptomenám, tak bolo zrušené skôr než uplynulo alebo vstúpilo do platnosti. Toto je to smutné, že v konsolidačnom balíčku si sama aktuálna vláda zrušila opatrenie pre niektoré má normálne, že muselo by priniesť viac peňazí lebo ak je výber, že nula blízky nule, tak menej už to byť nemôže, tak to mohlo byť len viacej, takže je to smola, no okej, teraz je možno ďalšia šanca aj pre koalíciu, buď aby si to teda skúsila prijať, no samozrejme nerobím si ilúzie, ale stále by sa to dalo zaradiť do toho konsolidačného balíčka, veď si uvedomili, že aj tu som to pred rokom rozprával, nezvyšujte daň z dividend nemá to žiadny význam, okej, zvýšilo sa to, po roku to znižujú pretože zistili, že môžte dividendy zdaňovať akokoľvek vysoko proste jednoducho ľudia sa tomu vyhnú alebo firmy sa tomu vyhnú a nebude to. Takže teraz to znižujú z 10 na 7, s tým, že to bude výpadok asi štyri milióny euro zo štátneho rozpočtu, čiže vlastne fakt, že veľmi málo. AJ tak je to premrhaná príležitosť, pretože najlepším riešením by bolo daň z dividend mať nulu, to je to čo by vo finále dalo nejaké financie do ekonomiky, do všetkého a štát by následne profitoval, čiže to je jeden prípad.
To isté túto vláda alebo v teda už v tomto momente parlament by mohli si toto nejak aplikovať a skúsiť takéto zmysluplné konsolidačné opatrenie navrhnúť a ideálne samozrejme prijať. No, ako sa to bohužiaľ stáva, fakt sme mohli byť aspoň v niečom prví, normálne, že Česi aj českí ľudia, ktorí sa venujú kryptomenám pozerali na to, že jéj Slovensko má výborné zákony chceli sa sem presunúť a fungovať, no stalo sa to, že my sme si to zrušili a teraz v tomto období bude česká snemovňa prijímať veľmi podobný zákon, proste zníženie zdaňovania kryptomien, to čo sme mohli byť raz my dobrí, čo mohlo fungovať tu a prinášať peniaze aj nášmu štátnemu rozpočtu sa zase raz stane v Čechách, takže ako teší ma, že sa Česi inšpirovali našou právnou úpravou, ktorú sme tu my v predchádzajúcom volebnom období prijali, ale bohužiaľ mne je to samozrejme smutno a ľúto, pretože my sme to mali mať, my sme z toho mohli profitovať, Slovensko, slovenskí ľudia a slovenské verejné financie. Bohužiaľ asi platí to .... ,,chceli sme to urobiť, teda raz inak, ale dopadlo to tak ako vždy", takže je mi to ľúto, ale stále máme na stole šancu, že sa to dá zvrátiť, stále by mohli kolegovia z koalície, ktorí tu vlastne nie sú, si to aspoň osvojiť a dať do svojho balíčka, no uvidíme. Ďakujem pekne za pozornosť a vážim si každého jedného z vás, ktorí tu sedíte lebo fakt nás tu sedí ozaj, že veľmi málo. Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

24.9.2024 o 14:14 hod.

RNDr. Ing.

Marián Viskupič

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 14:14

Vladimíra Marcinková
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, pán predsedajúci, s týmto návrhom už predstupujem pred plénum už niekoľkýkrát, konkrétne štvrtýkrát a jeho cieľ je veľmi jednoduchý. Chcem docieliť, aby sa naozaj rovnako pristupovalo k detským právam naprieč Slovenskom a to konkrétne detským právam týkajúcim sa detských pacientov, aby malo každé dieťa, ktoré je za múrmi nemocnice garantované, že tam nebude samo, ale že tam bude môcť byť s blízkou osobou, ideálne so svojim rodičom, ale aj z praxe vieme, že to nie je vždy možné a preto tento náš návrh upravuje aj situácie, kedy ide napríklad o jednorodiča, ktorý nedokáže byť pri svojom dieťati v tej nemocnici lebo má doma ďalšie deti, napríklad aj dojčené dieťa a vtedy umožňujeme, aby poveril niekoho z rodiny alebo nejakú blízku osobu, napríklad starého rodiča, aby s tým dieťaťom, detským pacientom v nemocnici ostal, aby tam dieťa nebolo samé a takisto touto novelou sa snažíme riešiť situáciu kedy vlastne budúci osvojitelia, ktorí ešte nie sú osvojiteľmi, ale už majú vo svojej starostlivosti dieťa, ktoré im z najväčšou pravdepodobnosťou bude pridelené do opatery nemajú na základe dnešnej právnej úpravy žiaden právny nárok byť s týmto dieťaťom, ktoré je už v ich domácnosti, ale ešte nemajú tú pečiatku, že vlastne sú rodinou, nemajú žiadny právny nárok byť s týmto dieťaťom v nemocnici, ak dôjde k situácii, že to dieťa sa stane pacientom a musí tam pobudnúť nejaký čas, na toto nás upozornilo občianske združenie Návrat, že takýmto situáciám v praxi čelia a je tu právne vákuum kedy naozaj sa boja tie nemocnici vyjsť v ústrety, pretože tam ešte nie je ten osvojiteľský vzťah potvrdený súdom. Ale napriek tomu je to v rozpore s najlepším záujmom dieťaťa samozrejme, keď je tam samo a nie je tam s človekom už žije v jednej domácnosti a na koho si zvyká, takže túto situáciu sa snažíme touto novelou riešiť, ako som povedala už po štvrtýkrát a viac o dôvodoch poviem rada v rozprave, do ktorej sa hlásim ako prvá.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

24.9.2024 o 14:14 hod.

Mgr.

Vladimíra Marcinková

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 14:14

Tomáš Szalay
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis

Áno, ďakujem pekne. Vážený pán predsedajúci, dámy a páni, v súlade s § 73 ods. 1 zákona o rokovacom poriadku som bol určený gestorským výborom pre zdravotníctvo za spravodajca k tomuto uvedenému zákonu, je to tlač č. 417, keby vás to zaujímalo.
Návrh zákona spĺňa z formálno-právnej stránky náležitosti uvedené v rokovacom poriadku aj v legislatívnych pravidlách tvorby zákonov. Návrh zákona obsahuje aj stanovisko Ministerstva financií a Ministerstva hospodárstva.
Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní. V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady navrhujem, aby návrh zákona prerokovali Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre ľudské práva a národnostné menšiny a do tretice Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre zdravotníctvo, za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady pre zdravotníctvo. Odporúčam, aby výbory prerokovali predmetný návrh zákona v druhom čítaní do 30 dní a gestorskom výbore do 32 dní od jeho prerokovania návrhu v prvom čítaní. Prosím, pán predseda otvorte všeobecnú rozpravu.

Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

24.9.2024 o 14:14 hod.

MUDr. PhD.

Tomáš Szalay

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 14:14

Vladimíra Marcinková
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne pán predsedajúci, ja som pomerne obšírne v niekoľkých hodinách hovorila o tomto návrhu pred pól rokom, takže teraz nepôjdem takto obšírne do detailov, pretože naozaj táto diskusia tu už prebehla a mne dodnes nie je úplne zrejmé prečo sa koalícia rozhodla nepodporiť takúto zmenu, hoci niektorí jej poslanci zahlasovali za, no nestačilo to, v opozícii som vďačná za to, že rozumejú potrebe prijať takúto zmenu, ktorá nás nič nestojí, ale hlavne je veľmi dôležitou zmenou v prospech toho detského pacienta, ktorý dnes čelí právnej neistote a fakticky aj reálnej neistote v našom zdravotnom systéme, či v prípade hospitalizácie alebo aj ambulantného vyšetrenia bude môcť byť sprevádzaný vlastne blízkou osobou, čelia tomu rodičia, ktorí sú z toho vystresovaní, keďže na stránkach rôznych nemocníc sú úplne rôzne prístupy k napĺňaniu tohto práva, v jednej veľkej nemocnici máte explicitne napísané, že ak má dieťa viac ako štyri roky, tak nemáte garantované, že môžte byť s ním v prípade hospitalizácie, čiže neviete si nijako toto právo vymáhať alebo s ním predpokladať, hoci ja ako matka štvorročnej dcéry viem, že ak by malo moje dieťa ostať niekoľko dní hospitalizované bez prítomnosti mňa ako rodiča, tak by to nielen tomu zdravotnému stavu ale aj psychickému stavu veľmi nepomohlo, naopak bola by to obrovská trauma pre takéto dieťa, že nebavme sa o tom, že toto nie je vypuklý problém je a v skutočnosti to dokazuje aj záujem o petíciu, ktorú som pred rokom pustila do obedu, ktorá mala ukázať politickým špičkám, ktoré sa snažili bagatelizovať túto tému, že táto téma nie je minoritná a že o jej riešenie je veľký záujem, pretože v priebehu troch dní túto petíciu podpísalo viac ako 54 tisíc ľudí, tá petícia jednoznačne zahŕňala právnu formuláciu s ktorou znovu prichádzam do parlamentu, ktorú predkladám v rámci tejto novely a ktorá má za cieľ naozaj garantovať každému dieťaťu, aby malo pri sebe v nemocnici blízku osobu a výnimku dovoľuje v prípadoch kedy naozaj ide o situáciu, kde je ten zdravotný úkon nezlučiteľný s prítomnosťou rodiča a takáto situácia, aby ste si to vedeli predstaviť v praxi môže byť napríklad niekoľko hodinová operácia mozgu, kde naozaj nie je žiadúce, aby proste tam ten rodič stál nad tým operačným tímom, ale aj v prípade takejto situácie jasne hovoríme v dôvodovej správe, že je veľmi dôležité, aby tam ten rodič bol nablízku, trebárs sedel na chodbe alebo na nemocničnej izbe, dostával informácie o priebehu takejto operácie, aby ho nikto nevykazoval z tej nemocnice z miesta kde vlastne má to dieťa, kde to dieťa je na tom operačnom stole, ale aby sme zabezpečili aj nejakú humánnosť voči právnym zástupcom toho dieťaťa v rámci celého tohto procesu, ja nehovorím, že sa to dnes nedeje na Slovensku, áno, sú tu nemocničné zariadenia, zdravotnícke zariadenia, sú tu lekári, sú tu sestry, ktoré ma v podstate aj vyzvali k tomu, aby som túto snahu nepoľavila a aby som v nej pokračovala pretože to vnímajú ako veľmi kľúčové aj pre plnohodnotné napĺňanie ich práce ale potom sú tu aj jednotlivci a sú tu aj zdravotnícke zariadenia, ktoré sa k napĺňaniu tohto práva stávajú laxne a aj v niektorých prípadoch mu až bránia. Čo ma veľmi mrzí a uplatňovanie detských práv by naozaj malo byť naprieč Slovenskom homogénne a nemali naozaj sa stávať že v rámci jednej nemocnici na každom oddelení máme iný právny stav napĺňania práv detského pacienta, je to v skutočnosti tak rozdielne, že na treťom poschodí máte úplne idylickú situáciu, kde sú pomaly obaja rodičia nonstop s tým dieťaťom, dovolia tam prísť aj súrodencovi, keď je tam dlhodobo hospitalizované a o poschodie vyššie vám pred sklenenými dverami povedia, že nemôžete ísť ďalej za svojim dieťaťom a keď tam prídete počas návštevných hodín tak tak to dieťa je vo veľmi zlom psychickom stave a kladiete si otázku prečo by ste tam nemohli dlhšie, veď rodič nie je návšteva.
Čiže toto sú všetky tie otázniky, ktoré pri tejto téme vystávajú, ja len zhrniem tie argumenty prečo je to dôležité, samozrejme, že je to pozitívny vplyv na zdravotný stav toho dieťaťa, pretože my už máme dnes mnohými štúdiami dokázané, že keď tam ten rodič je alebo blízka osoba tak ten stresový level je u dieťaťa nižší, zotavovanie je rýchlejšie, je treba menej analgetík a vlastne všetkého čo tlmí bolesť pretože ten manažment bolesti je jednoducho a zároveň v priemere je dĺžka hospitalizácie kratšia, keď je tam blízka osoba. A ak je hospitalizácia kratšia, samozrejme to už má dopady aj na tú finančnú stránku, rovnako keď potrebujete menší objem tých látok na to, aby ste tlmili bolesť, aj tam sa to už prejavuje vlastne do nejakej úspory toho nemocničného zariadenia, čiže naozaj tá psychosomatická stránka má v konečnom dôsledku dopad aj na ten finančný manažment vlastne celej hospitalizácie, pretože my vieme dnes už z iných krajín napríklad Holandsko, Švédsko, Poľsko, Nemecko, kde prebiehali tieto štúdie, že v prípade blízkosti rodiča dokázali reálne ušetriť na týchto nákladoch, takže prvý bol ten zdravotný benefit, ďalší je psychosomatický a samozrejme ten psychický benefit, že predchádzame vzniku traumy, pretože až v 34% prípadov kedy bolo dieťa osamotené na nejaký čas v nemocničnom zariadení došlo k psychickým následkom, to znamená vzniku tráum, v prípade dlhšej osamotenosti to boli naozaj až problémy so vzťahovanou väzbou z rodičom, ak tam bolo to dieťa umiestené na dlhší čas, takže to už sú veci, ktoré výrazne ovplyvňujú ten život toho dieťaťa aj po odchode z nemocnice....
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

24.9.2024 o 14:14 hod.

Mgr.

Vladimíra Marcinková

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 14:29

Vladimíra Marcinková
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
... to znamená k vzniku tráum, v prípade dlhšej osamotenosti to boli naozaj až problémy so vzťahovou väzbou s rodičom, ak tam bolo to dieťa umiestnené na dlhší čas, takže to už sú veci, ktoré výrazne ovplyvňujú ten život toho dieťaťa aj po odchode z nemocnice a nehovoriac o psychických následkoch, ktoré to má na rodičov, ktorí nevedeli, že v akom stave je ich dieťa alebo im nebolo umožnené byť s ním počas celej doby liečby. Okrem zdravotného a tohto psychického dopadu, ako som hovorila, má to aj pozitívne dopady vlastne na tú zdravotnícku či personálnu alebo finančnú stránku. Personálnu my vieme, že máme poddimenzované personálne zdravotníctvo a tu je ten rodič, ktorý chce byť na tom oddelení, chce pomáhať pri liečebnom procese svojho dieťaťa a my mu v niektorých prípadoch bránime tam byť, je to na škodu celého procesu, pretože ten rodič by vedel niektoré základné úkony robiť napríklad namiesto tej zdravotnej sestry, či už hovoríme o kŕmení toho dieťaťa alebo nabádať ho k lepšej spolupráci s tým zdravotníckym personálnom pri odberoch a tak ďalej. No a o tej finančnej stránke som už hovorila, že na to už máme aj dnes štúdie, že akým spôsobom dokážeme usporiť finančné prostriedky vlastne z takejto úplne banálnej veci, aký to môže mať pozitívny dopad aj na ten rozpočet tých zdravotníckych zariadení. A takým protiargumentom, s ktorým sa najčastejšie stretávam, je, že naše nemocnice na to nie sú pripravené vlastne zagarantovať každému dieťaťu blízkosť, blízkosť rodiča, tak na to hovorím, že ja si to uvedomujem, že my nie sme schopní dať ku každému detskému lôžku lôžko pre rodiča, ale čo sme schopní a to je to minimum, čo dokážeme robiť aj po vzore iných krajín, kde takisto nemajú tie podmienky ideálne, je prisunúť k lôžku dieťaťa stoličku, aby tam ten rodič hoci v diskomforte, ale mohol so svojím dieťaťom byť. A ja si veľmi želám, aby ten konečný stav, ku ktorému sa chceme priblížiť, bol lôžko, bola samostatná izba pre pacienta, bol štandard, ktorý zahŕňa stravu a naozaj dôstojné humánne podmienky, ale toto nie je to, čo ja touto novelou požadujem. Ja ňou požadujem ten minimálny štandard, aby tam ten rodič mohol byť.
Takže toľko z mojej strany. Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

24.9.2024 o 14:29 hod.

Mgr.

Vladimíra Marcinková

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video