19. schôdza
Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge
Vystúpenie s faktickou poznámkou
26.9.2024 o 21:00 hod.
PhDr.
Jana Vaľová
Videokanál poslanca
Ďakujem veľmi pekne. Pán kolega, ešte raz vás prosím, nepoužívajte Ficova drahota, pokiaľ Fico zanechal štátny rozpočet 2,8 mld. dlhu, bývalé vlády, vaši spojenci, zanechali 23,9 mld. dlhu, 753 % navýšili dlh, to ani mozog neberie, to ani ľudia nevedia pochopiť, lebo hovoria, že sto percent si myslia, že je najviac.
A keď rozprávate o podielových daní miest a obcí. Vaši pravicoví guru znížili dane v roku 2014 na 67 %, boli štrajky obcí a miest a viete, kto ich navýšil, tie podielové dane, pán kolega? V ´22 a skôr ešte SMER na 70 % a dal o 3,3 mld. viac a vždycky dával viac mestám a obciam, viete prečo, lebo sme vládli a sme dobre hospodárili. Nemali sme vládu Matovičovu, Ódorovu, ktorá zakopala takú sekeru, to je vám jedno dám za pravdu, že sekera je otrasne zaťatá. Takže nerozprávajte takéto veci, pretože my sme vždy zvyšovali podielové dane a nespočítavajte ak prejdú materské školy pod štát, že o toľko menej, lebo to sú spolu aj kompetencie, ktoré budú stáť aj financie.
Takže ešte raz vám chcem povedať, pokiaľ bol SMER pri vláde, tak naozaj tie podielové dane išli o 3,3 mld. eur ročne vyššie, my sme ich navýšili, pretože boli nespokojné mestá a obce, ako pravicová vláda im znižovala podielové dane. My sme boli tí, ktorí sme navýšili na tých 70 % a 30 %.
Ďakujem.
Rozpracované
Vystúpenia
20:30
Vystúpenie v rozprave 20:30
Andrej DankoVystúpenie v rozprave
26.9.2024 o 20:30 hod.
JUDr.
Andrej Danko
Videokanál poslanca
Rozpracované
20:30
Vystúpenie v rozprave 20:30
Tibor GašparĎalší v poradí pán poslanec Dubovický, nech sa páči.
Ďalší v poradí pán poslanec Dubovický, nech sa páči.
Vystúpenie v rozprave
26.9.2024 o 20:30 hod.
gen. v. v. PaedDr.
Tibor Gašpar
Videokanál poslanca
Ďakujem. Na vaše vystúpenie žiadna faktická. Pán Mažgút nie je v sále, stráca poradie.
Ďalší v poradí pán poslanec Dubovický, nech sa páči.
Rozpracované
20:30
Vystúpenie v rozprave 20:30
Richard DubovickýPôvodný návrh, ktorý ste navrhli...
Pôvodný návrh, ktorý ste navrhli zdvihnúť daň na ubytovacie zariadenia, povedzme si úprimne, bol škandalózny, bol vysoký. Tam by bol dopad, resp. príjem do štátneho rozpočtu v miliónoch eur, v desiatkach miliónoch eur, ale bol by likvidačný pre tento segment. Čo ma teší, lebo ja osobne som obrovským fanúšikom cestovného ruchu, lebo si myslím, že naša krajina má čo ponúknuť či domácim, alebo zahraničným turistom. A teraz, pán minister, otázka na vás, opravte ma, keď sa mýlim, ale zrobil som si dneska prepočet a mi vyšlo, že znížením budeme musieť hľadať ďalších 74 mil. eur. Sedemdesiatštyri miliónov eur, to znamená, že sme niekde na sume už nie 2,7, ale 2,8 mld. eur. Ja nehovorím akože že je to zlé, však poďme podporovať ten cestovný ruch, ale tým pádom tá čiastka, ktorú zaplatia občania tejto krajiny, bude omnoho vyššia a budeme musieť hľadať niekde inde ďalšie rezervy. To znamená, že povedzme napríklad, uvidíme, čo príde v druhom čítaní, môže sa stať, že nakoniec, hovorím, bude to možno aj dezinformácia teraz, môže sa stať, že budeme musieť zdvíhať dépeháčku nie o 3 %, ale o 4 %.
Poďme ďalej. Dovoľte mi, aby som porovnal roky 2019 a 2023, čo sa týka cestovného ruchu. V roku 2019 zo štatistického údaju všetkých záznamov, čo sa nám podarilo zistiť, príjem do štátneho rozpočtu bol vo výške 2,8 mld. euro. V roku 2023, kde štáty Európskej únie tvrdili, že sú na tých istých alebo na ešte lepších číslach v rámci turizmu, my sme mali oproti roku 2019 príjem do štátneho rozpočtu o 500 mil. menej. To znamená, tu by sme si mohli nájsť ďalšie 1 %, čo sa týka dépeháčky, ale nerobíme to správne asi. A nerobíme to správne asi preto, lebo aj keď si pozriete štatistické stránky z iných miest, a priori ja som aj o tom rozprával v tlači 412 a 413, kľudne si to môžete potom prečítať, všetky krajiny V4 mali niektoré až dvojciferné prínos zahraničných turistov za celý rok. To znamená, že také Poľsko, čo je taký pekný príklad, mal o 37 % viac turistov a Slovensko skončilo na mínus 1,2 %. To znamená na konci dňa, že my prichádzame o príjem, ale nerobíme pre to nič, aby sme išli podobným štýlom, ako idú krajiny V4, ktoré asi majú, čo ponúknuť, alebo vedia to predať. Neviem, pýtam sa. Tu by som chcel podotknúť, že máme nové ministerstvo cestovného ruchu, ktoré, veľa inštitúcií, veľa škôl, ktoré sa zameriavajú na cestovný ruch, chvália, že konečne vzniklo. Môžme sa baviť o tom, že áno, cestovný ruch má teraz tú pozornosť, ktorú by mal mať.
Otázka je, že čo s tým, pán minister, keď zistíme po roku, že to ministerstvo, lebo už keď budeme mať dáta budúci rok, neprinieslo ani jeden jediný cent do rozpočtu navyše oproti tomu, či by sme mali to ministerstvo, alebo ho nebudeme mať. Chcem sa vás opýtať, budete to ministerstvo rušiť, alebo bude to umelo vytvárať ďalšie náklady nás obyvateľov. Zároveň k tomu ministerstvu, sú tam ďalšie milióny, fondy bez kontroly. Bude to niekto dôkladne kontrolovať, aby nenastala podobná situácia, že sa tuná budeme baviť, ako sa mrhajú peniaze alebo podobne?
Dovoľte mi ešte trošku, čo sa týka samospráv. Máme tu veľa kolegov poslancov, starostov, primátorov, ale vy určite viete, že dvihnutím dépeháčky sa zdvihnú náklady a výrazne sa zdvihnú náklady do rozpočtov samospráv. Keď som čítal správne, pán minister, a teraz ma môžete opraviť, ak sa mýlim, budúci rok plánujete dať samosprávam o 1 % menej, ako bolo v roku 2024. Tak sa chcem opýtať, akým spôsobom chceme dofinancovať samosprávy, kde nám padajú mosty, nedávno Banská Bystrica, a teraz budem trošku rozprávať aj za Prešovský kraj, kde Prešovský kraj má najviac mostov v zlom, veľmi zlom a v havarijnom stave. Ale to neznamená, že iné kraje nie sú na tom podobne. To znamená, že náš investičný dlh bude naďalej nejakým spôsobom stúpať.
Tiež by som sa chcel opýtať a tuná aby som podporil aj kolegov z KDH, že čo vlastne s tou daňou za hazard? My ako všetci vieme, že ten hazard je jedno veľké zlo, ktoré spôsobuje nie jeden problém v rodinách. Ale v tomto návrhu ani jedna zmienka o tom, že budeme dvíhať daň za hazard. Prečo? Tieto financie by sme kľudne vedeli použiť na dofinancovanie samospráv. Prečo to neurobíme, pán minister? Chcem vedieť, či je na to konkrétny dôvod prečo nie a prečo, ak by to prišlo, že aj áno, či použijete tieto peniaze na dofinancovanie samospráv, alebo na čo?
Čo sa týka daňového bonusu. Poviem úprimne pravdu, daňový bonus, všetci to viete, spôsobil obrovské škody samosprávam. A niektoré samosprávy do dnešného dňa majú problém sa z toho dostať vonku. Je to pravda, povedzme si to úprimne. S týmto daňovým bonusom mal prísť ďalší iný zákon, ktorý by dofinancoval tieto samosprávy, ale nemyslím si, že je férové voči obyvateľom zrušiť takto daňový bonus už len skrz toho, že budúci rok sa zvýšia ich náklady na priemernú rodinu vo výške tisíc euro. Takže na jednej strane prídu o stovky eur každý, pardon, o stovky eur ročne a na druhej strane im zoberieme, resp. dáme im povinnosť, aby platili v priemere o tisíc eur viac. Chcem sa vás opýtať, pán minister, že či neexistuje lepšia cesta, ako pomôcť týmto rodinám a nastaviť ten daňový bonus adresnejšie, férovejšie, tak, aby pomohol všetkým rodinám.
A na záver chcem povedať, že ja nebudem obviňovať bývalé vlády, ale treba si povedať fakt úprimne od srdca, že keď si pamätáte v roku 2008, 2009, 2010, aj keď bola kríza, aj po tej kríze nás všetky štáty Európskej únie obdivovali, obdivovali na nás to, že akým spôsobom riadime túto ekonomiku, ako sa nám darí, koľko máme financií a tak ďalej. Ale povedzme si úprimne, dneska je to úplne, že úplne že naopak. V kvalite života nás predbehlo Rumunsko. Pred desiatimi rokmi by sme sa tomuto smiali. Dnes je to fakt a realita. Preto by som chcel požiadať vás, kolegovia, v prvom rade, aby ste neobmedzovali nás v týchto diskusiách, lebo ja si práve myslím, že to, že si vypočujete opozíciu, vypočujete si návrhy, ktoré sa vám nie vždy musia páčiť, však je to akceptovateľné, ale minimálne si nechať poradiť, že možnože toto by sme zrobili trošku inak a napríklad ten, tú daň za hazard, ja by som bol veľmi rád, keby ste aktívne na tom začali uvažovať.
A nebudem ďalej zdržiavať, chcú ísť ešte ďalší kolegovia, chceme hlasovať, takže pekný večer vám prajem.
Vystúpenie v rozprave
26.9.2024 o 20:30 hod.
MBA
Richard Dubovický
Videokanál poslanca
Ďakujem, pán predsedajúci, dobrý večer, pán minister, dobrý večer, milé kolegyne, milí kolegovia, tak dovoľte, aby som začal tak humorne, že bavíme sa tu dneska o konsolidácii a dneska keď som si všimol rôzne články, tak cestovný ruch asi nepotrebuje konsolidovať, povedzme si úprimne, ja neviem, čim si vás kúpil, ale dobre. A budeme sa baviť tým pádom o číslach, preto tento bod je pre mňa dnes dôležitý.
Pôvodný návrh, ktorý ste navrhli zdvihnúť daň na ubytovacie zariadenia, povedzme si úprimne, bol škandalózny, bol vysoký. Tam by bol dopad, resp. príjem do štátneho rozpočtu v miliónoch eur, v desiatkach miliónoch eur, ale bol by likvidačný pre tento segment. Čo ma teší, lebo ja osobne som obrovským fanúšikom cestovného ruchu, lebo si myslím, že naša krajina má čo ponúknuť či domácim, alebo zahraničným turistom. A teraz, pán minister, otázka na vás, opravte ma, keď sa mýlim, ale zrobil som si dneska prepočet a mi vyšlo, že znížením budeme musieť hľadať ďalších 74 mil. eur. Sedemdesiatštyri miliónov eur, to znamená, že sme niekde na sume už nie 2,7, ale 2,8 mld. eur. Ja nehovorím akože že je to zlé, však poďme podporovať ten cestovný ruch, ale tým pádom tá čiastka, ktorú zaplatia občania tejto krajiny, bude omnoho vyššia a budeme musieť hľadať niekde inde ďalšie rezervy. To znamená, že povedzme napríklad, uvidíme, čo príde v druhom čítaní, môže sa stať, že nakoniec, hovorím, bude to možno aj dezinformácia teraz, môže sa stať, že budeme musieť zdvíhať dépeháčku nie o 3 %, ale o 4 %.
Poďme ďalej. Dovoľte mi, aby som porovnal roky 2019 a 2023, čo sa týka cestovného ruchu. V roku 2019 zo štatistického údaju všetkých záznamov, čo sa nám podarilo zistiť, príjem do štátneho rozpočtu bol vo výške 2,8 mld. euro. V roku 2023, kde štáty Európskej únie tvrdili, že sú na tých istých alebo na ešte lepších číslach v rámci turizmu, my sme mali oproti roku 2019 príjem do štátneho rozpočtu o 500 mil. menej. To znamená, tu by sme si mohli nájsť ďalšie 1 %, čo sa týka dépeháčky, ale nerobíme to správne asi. A nerobíme to správne asi preto, lebo aj keď si pozriete štatistické stránky z iných miest, a priori ja som aj o tom rozprával v tlači 412 a 413, kľudne si to môžete potom prečítať, všetky krajiny V4 mali niektoré až dvojciferné prínos zahraničných turistov za celý rok. To znamená, že také Poľsko, čo je taký pekný príklad, mal o 37 % viac turistov a Slovensko skončilo na mínus 1,2 %. To znamená na konci dňa, že my prichádzame o príjem, ale nerobíme pre to nič, aby sme išli podobným štýlom, ako idú krajiny V4, ktoré asi majú, čo ponúknuť, alebo vedia to predať. Neviem, pýtam sa. Tu by som chcel podotknúť, že máme nové ministerstvo cestovného ruchu, ktoré, veľa inštitúcií, veľa škôl, ktoré sa zameriavajú na cestovný ruch, chvália, že konečne vzniklo. Môžme sa baviť o tom, že áno, cestovný ruch má teraz tú pozornosť, ktorú by mal mať.
Otázka je, že čo s tým, pán minister, keď zistíme po roku, že to ministerstvo, lebo už keď budeme mať dáta budúci rok, neprinieslo ani jeden jediný cent do rozpočtu navyše oproti tomu, či by sme mali to ministerstvo, alebo ho nebudeme mať. Chcem sa vás opýtať, budete to ministerstvo rušiť, alebo bude to umelo vytvárať ďalšie náklady nás obyvateľov. Zároveň k tomu ministerstvu, sú tam ďalšie milióny, fondy bez kontroly. Bude to niekto dôkladne kontrolovať, aby nenastala podobná situácia, že sa tuná budeme baviť, ako sa mrhajú peniaze alebo podobne?
Dovoľte mi ešte trošku, čo sa týka samospráv. Máme tu veľa kolegov poslancov, starostov, primátorov, ale vy určite viete, že dvihnutím dépeháčky sa zdvihnú náklady a výrazne sa zdvihnú náklady do rozpočtov samospráv. Keď som čítal správne, pán minister, a teraz ma môžete opraviť, ak sa mýlim, budúci rok plánujete dať samosprávam o 1 % menej, ako bolo v roku 2024. Tak sa chcem opýtať, akým spôsobom chceme dofinancovať samosprávy, kde nám padajú mosty, nedávno Banská Bystrica, a teraz budem trošku rozprávať aj za Prešovský kraj, kde Prešovský kraj má najviac mostov v zlom, veľmi zlom a v havarijnom stave. Ale to neznamená, že iné kraje nie sú na tom podobne. To znamená, že náš investičný dlh bude naďalej nejakým spôsobom stúpať.
Tiež by som sa chcel opýtať a tuná aby som podporil aj kolegov z KDH, že čo vlastne s tou daňou za hazard? My ako všetci vieme, že ten hazard je jedno veľké zlo, ktoré spôsobuje nie jeden problém v rodinách. Ale v tomto návrhu ani jedna zmienka o tom, že budeme dvíhať daň za hazard. Prečo? Tieto financie by sme kľudne vedeli použiť na dofinancovanie samospráv. Prečo to neurobíme, pán minister? Chcem vedieť, či je na to konkrétny dôvod prečo nie a prečo, ak by to prišlo, že aj áno, či použijete tieto peniaze na dofinancovanie samospráv, alebo na čo?
Čo sa týka daňového bonusu. Poviem úprimne pravdu, daňový bonus, všetci to viete, spôsobil obrovské škody samosprávam. A niektoré samosprávy do dnešného dňa majú problém sa z toho dostať vonku. Je to pravda, povedzme si to úprimne. S týmto daňovým bonusom mal prísť ďalší iný zákon, ktorý by dofinancoval tieto samosprávy, ale nemyslím si, že je férové voči obyvateľom zrušiť takto daňový bonus už len skrz toho, že budúci rok sa zvýšia ich náklady na priemernú rodinu vo výške tisíc euro. Takže na jednej strane prídu o stovky eur každý, pardon, o stovky eur ročne a na druhej strane im zoberieme, resp. dáme im povinnosť, aby platili v priemere o tisíc eur viac. Chcem sa vás opýtať, pán minister, že či neexistuje lepšia cesta, ako pomôcť týmto rodinám a nastaviť ten daňový bonus adresnejšie, férovejšie, tak, aby pomohol všetkým rodinám.
A na záver chcem povedať, že ja nebudem obviňovať bývalé vlády, ale treba si povedať fakt úprimne od srdca, že keď si pamätáte v roku 2008, 2009, 2010, aj keď bola kríza, aj po tej kríze nás všetky štáty Európskej únie obdivovali, obdivovali na nás to, že akým spôsobom riadime túto ekonomiku, ako sa nám darí, koľko máme financií a tak ďalej. Ale povedzme si úprimne, dneska je to úplne, že úplne že naopak. V kvalite života nás predbehlo Rumunsko. Pred desiatimi rokmi by sme sa tomuto smiali. Dnes je to fakt a realita. Preto by som chcel požiadať vás, kolegovia, v prvom rade, aby ste neobmedzovali nás v týchto diskusiách, lebo ja si práve myslím, že to, že si vypočujete opozíciu, vypočujete si návrhy, ktoré sa vám nie vždy musia páčiť, však je to akceptovateľné, ale minimálne si nechať poradiť, že možnože toto by sme zrobili trošku inak a napríklad ten, tú daň za hazard, ja by som bol veľmi rád, keby ste aktívne na tom začali uvažovať.
A nebudem ďalej zdržiavať, chcú ísť ešte ďalší kolegovia, chceme hlasovať, takže pekný večer vám prajem.
Rozpracované
20:45
Vystúpenie v rozprave 20:45
Richard DubovickýVystúpenie v rozprave
26.9.2024 o 20:45 hod.
MBA
Richard Dubovický
Videokanál poslanca
.
Rozpracované
20:45
Pani ministerka zo svojej pozície za rok nepriniesla ani včera, lebo sme dlho očakávali, čo prinesie, ako nám ukáže, že kde ide konsolidovať na strane ministerstva zdravotníctva, tak nepriniesla nič. A vláda ide šetriť na zdravotníkoch. Ja som si práve naozaj, pán minister, myslel, v dobrom teraz hovorím, pán minister, ja som si myslel, že si robíte srandu. Ale naozaj, že to je vtip, že to nie je pravda, že ako môže, pre Boha živého, vláda šetriť na tých ľuďoch, ktorí denno-denne zachraňujú ľudské životy. A to je jedno, koho sme, či koalícia, alebo opozícia, všetkých v tejto krajine zachraňujú zdravotníci, lekári, sestry, záchranári. Ja som si myslel, že je to sranda, že to určite nemyslia vážne a že to zmenia a že to možno bol mylný pokus. Nie, naozaj oni to predstavili a idú ušetriť na zdravotníkoch, ktorých dnes nemáme a budú odchádzať ďalší.
Ja sa pýtam z tohto miesta, či si uvedomujeme, všetci naozaj či si to uvedomujeme, že sa nám bude znižovať kvalita zdravotnej starostlivosti a bude ohrozená v niektorých kútoch Slovenska aj zdravotná starostlivosť. Lebo naše zdravotníctvo je postavené na sestrách momentálne. Na sestrách, je postavené na sestrách a na záchranároch. A ja sa pýtam, lebo ja som to tu už viackrát povedal, že vieme si vôbec my reálne predstaviť, čo tá sestra, tá mamička, ktorá je samoživiteľka, tá záchranárka samoživiteľka, alebo to je jedno, žije so svojím manželom, zažíva vo svojej práci dennodenne? Vie si to vôbec niekto tu reálne predstaviť, čo je to, keď musí chodiť do najťažších podmienok, do najhorších, v daždi, v zime, snehu. Zachraňuje našich občanov a my dnes, naozaj my to dnes ideme urobiť, že dnes povieme, že vy nemáte nárok, vám ideme zobrať, lebo vy ste problém slovenského zdravotníctva. Nie tam, kde sú firmy, ktoré na slovenskom zdravotníctve zarábajú, nie na vyšetreniach, ktoré sa duplicitne robia, nie na spoločnostiach, ktoré tu roky z tohto zdravotníctva berú peniaze. Nie, ideme brať vám, milí zdravotníci, vám ideme zobrať peniaze. Vám všetkým za to, že keď niečo potrebujeme, zavoláme na telefón svojho lekára, svoju sestru, tá čaká natešená, že príde pán poslanec alebo jeho rodinný príslušník a vám pomôžeme.
Čiže vy všetci, vy všetci dnes idete poďakovať slovenským zdravotníkom tak, že im zoberiete to, na čo majú nárok a čo bolo podpísané. Ja tomu nerozumiem, prečo nešetríme na svojich výdavkoch? Prečo ministerstvo nešetrí u seba? Ja tomu nerozumiem. Naozaj ja tomu nerozumiem, že za rok, čo sme tu, sme zdravotníctvu, ešte raz zopakujem, venovali 5 hodín, dnes 10 minút a včera sme venovali nakoniec, poviem, 5 hodín nálepkám. Pred voľbami každý, každá jedna strana rozpráva, slovenské zdravotníctvo je priorita, pacient je priorita, každému chceme pomôcť. Najohrozenejšia skupina, zdravotníkov si vážime. Keď to máme spraviť, tak to nespravíme. Ja aj preto sa obraciam na koaličných poslancov, vraveli ste, že máme priniesť pozmeňujúce návrhy, my ho tu predkladáme, zajtra ho donesieme na zdravotnícky výbor, budete ho tam mať. Kľudne môžete za neho zahlasovať a ukázať slovenským zdravotníkom, že si ich vážite. Ja z tohto miesta im chcem všetkým poďakovať, neodchádzajte, prosím vás, a ďalej zachraňujte našich pacientom. Naozaj potrebujeme vás. (Potlesk.)
Príjemný dobrý večer, vážený pán predsedajúci, vážený pán minister financií, vážení kolegovia, kolegyne, teraz sa pozrieme na čas, ktorý mi ostal. Takže na slovenské zdravotníctvo za rok vlády nám ostalo v tomto pléne prvýkrát 5 hodín, dnes 4 minúty 39 sekúnd a včera sme riešili 5 hodín nálepky. Takto vyzerá naozaj záujem o slovenské zdravotníctvo, kde večer o deviatej riešime to, ako ide vláda konsolidovať na slovenskom zdravotníctve.
Pani ministerka zo svojej pozície za rok nepriniesla ani včera, lebo sme dlho očakávali, čo prinesie, ako nám ukáže, že kde ide konsolidovať na strane ministerstva zdravotníctva, tak nepriniesla nič. A vláda ide šetriť na zdravotníkoch. Ja som si práve naozaj, pán minister, myslel, v dobrom teraz hovorím, pán minister, ja som si myslel, že si robíte srandu. Ale naozaj, že to je vtip, že to nie je pravda, že ako môže, pre Boha živého, vláda šetriť na tých ľuďoch, ktorí denno-denne zachraňujú ľudské životy. A to je jedno, koho sme, či koalícia, alebo opozícia, všetkých v tejto krajine zachraňujú zdravotníci, lekári, sestry, záchranári. Ja som si myslel, že je to sranda, že to určite nemyslia vážne a že to zmenia a že to možno bol mylný pokus. Nie, naozaj oni to predstavili a idú ušetriť na zdravotníkoch, ktorých dnes nemáme a budú odchádzať ďalší.
Ja sa pýtam z tohto miesta, či si uvedomujeme, všetci naozaj či si to uvedomujeme, že sa nám bude znižovať kvalita zdravotnej starostlivosti a bude ohrozená v niektorých kútoch Slovenska aj zdravotná starostlivosť. Lebo naše zdravotníctvo je postavené na sestrách momentálne. Na sestrách, je postavené na sestrách a na záchranároch. A ja sa pýtam, lebo ja som to tu už viackrát povedal, že vieme si vôbec my reálne predstaviť, čo tá sestra, tá mamička, ktorá je samoživiteľka, tá záchranárka samoživiteľka, alebo to je jedno, žije so svojím manželom, zažíva vo svojej práci dennodenne? Vie si to vôbec niekto tu reálne predstaviť, čo je to, keď musí chodiť do najťažších podmienok, do najhorších, v daždi, v zime, snehu. Zachraňuje našich občanov a my dnes, naozaj my to dnes ideme urobiť, že dnes povieme, že vy nemáte nárok, vám ideme zobrať, lebo vy ste problém slovenského zdravotníctva. Nie tam, kde sú firmy, ktoré na slovenskom zdravotníctve zarábajú, nie na vyšetreniach, ktoré sa duplicitne robia, nie na spoločnostiach, ktoré tu roky z tohto zdravotníctva berú peniaze. Nie, ideme brať vám, milí zdravotníci, vám ideme zobrať peniaze. Vám všetkým za to, že keď niečo potrebujeme, zavoláme na telefón svojho lekára, svoju sestru, tá čaká natešená, že príde pán poslanec alebo jeho rodinný príslušník a vám pomôžeme.
Čiže vy všetci, vy všetci dnes idete poďakovať slovenským zdravotníkom tak, že im zoberiete to, na čo majú nárok a čo bolo podpísané. Ja tomu nerozumiem, prečo nešetríme na svojich výdavkoch? Prečo ministerstvo nešetrí u seba? Ja tomu nerozumiem. Naozaj ja tomu nerozumiem, že za rok, čo sme tu, sme zdravotníctvu, ešte raz zopakujem, venovali 5 hodín, dnes 10 minút a včera sme venovali nakoniec, poviem, 5 hodín nálepkám. Pred voľbami každý, každá jedna strana rozpráva, slovenské zdravotníctvo je priorita, pacient je priorita, každému chceme pomôcť. Najohrozenejšia skupina, zdravotníkov si vážime. Keď to máme spraviť, tak to nespravíme. Ja aj preto sa obraciam na koaličných poslancov, vraveli ste, že máme priniesť pozmeňujúce návrhy, my ho tu predkladáme, zajtra ho donesieme na zdravotnícky výbor, budete ho tam mať. Kľudne môžete za neho zahlasovať a ukázať slovenským zdravotníkom, že si ich vážite. Ja z tohto miesta im chcem všetkým poďakovať, neodchádzajte, prosím vás, a ďalej zachraňujte našich pacientom. Naozaj potrebujeme vás. (Potlesk.)
Rozpracované
20:45
Vystúpenie s faktickou poznámkou 20:45
Jana VaľováĎakujem.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
26.9.2024 o 20:45 hod.
PhDr.
Jana Vaľová
Videokanál poslanca
No škoda, že pán Majerský vyčerpal svoj čas, lebo ja som mu chcela dať len jednu otázku. Ja som poslankyňa vo VÚC, pán Majerský, ako vy šetríte na svojom zdravotnom personále v sociálnych zariadeniach. Aké majú platy? Povedzte mi. Ako zvyšujete sociálne služby pre seniorov o 30 %, keď vám to raz parlament neschválil, alebo zastupiteľstvo, tak ste čakali, kým Vaľová nepríde a ostatní a ešte raz ste to predložili a zvyšujete služby tým najslabším a nezvyšujete zdravotným sestrám, ani sociálnemu personálu. Nezvyšujete platy, ja to viem. Čo teraz tu rozprávate. Prečo ste takí alibisti? Tak vy vládnete v Prešovskom kraji, máte tam väčšinu. Prečo nezvyšujete platy, prečo neukážete? A tu idete nám rozprávať, ako máme hospodáriť v štáte a v prešovskej župe to nerobíte. Tak, prosím vás pekne, nebuďte alibisti a neklamte ľudí, lebo vy to nerobíte v prešovskej župe a tu idete niekoho poučovať, ako má riadiť štát. Tak riaďte tu župu a pred chvíľou som povedala, 30-percentný úväzok majú zástupcovia župana a majú 2-tisíc euro platy. Na 30-percentný úväzok, vážení. A odmeny pol milióna ste dali minulého roku. Tak o čom sa bavíme, no? To je ten alibizmu, to je tá krása.
Ďakujem.
Rozpracované
20:45
Pravdepodobne sme sa teda zhodli, že konsolidácia áno, lebo je nutná, spôsob je ale zlý, babrácky a tak ďalej. Mnoho návrhov iných riešení, ktoré tu zazneli, sú len prázdne floskuly. Vláda má peniažky získať šetrením. Ale toto tu už tiež počúvame 30 rokov. Stále bola potreba šetriť. Dá sa teda reálne šetriť, respektíve zvyšovať šetrenie 30 rokov? Aj donekonečna sa dá šetriť? Šetrenie nám dokonca odporúčajú práve tí, ktorí bohapusto míňali, ktorí zaťali sekeru cez 7 mld. zbytočným míňaním, plošným testovaním. Mimochodom v tom prvom plošnom testovaní v jesennom sychravom počasí, v dlhých radoch pre MOM-kami došlo k inému nárastu infikovaných. A vidieť to aj na štatistikách z tej doby a nárastoch počtu ochorení nie na mítingoch SMER-u, ako tu živo preháňate. Taktiež nešetrili zbytočnými expirovanými, ale aj nedodanými vakcínami. Nešetrili zradou národa na vzdaní sa obrannej techniky, ktorá dodnes nebola nahradená aj napriek ich sľubom. Legislatívnou predvolebnou smršťou, zrušením bankových odvodov, ktorý občanom nepriniesol žiaden benefit, iba nárast ziskov bánk, Expo v Dubaji a mohol by som pokračovať. Tak títo ľudia nám odporúčajú šetriť? Tak to je teda naozaj dobrá rada.
Dnes tu zaznelo, že šetriť by sa dalo aj prepustením 20 % zamestnancov štátnej a verejnej správy. Naozaj si myslím, že to, čo nám vytýkate, že konsolidácia sa dotkne všetkých ľudí, je správnejšie, pretože sa jej ťarcha rozloží na menšiu záťaž, ako by to malo znášať cca 10-tisíc rodín, ktoré by stratou zamestnania utrpeli ujmu, z ktorej by sa iste dlho spamätávali. Toto nie je pre nás, chvála Bohu cesta.
Kritiku dostávame najmä za zvýšenie DPH na 23 % od tých, ktorých líder navrhoval plošné zvýšenie na 25 % a bez akýchkoľvek úľav. Nerozumiem ani výpočtom niektorých kolegov, ktorí aj dnes uviedli, že nárast DPH na 23 % vyjde rodinu na tisíc eur ročne, ak som teda správne počúval kolegu z hnutia SLOVENSKO. Dovolím si len malý prepočet. Je všeobecne známe, že priemernú mzdu nezarába na Slovensku cca 70 % zamestnancov. To znamená, že 70 % rodín nemá čistý príjem dvetisíc eur mesačne. Keby ich však mali, tak keby ich každý mesiac všetky tie zarobené peniažky minuli, čo pri tej sume nie je problém, tak nárast DPH o 3 % je 60 eur mesačne. Teda 720 ročne. Tu ale treba uviesť, že cca jedna tretina nárastu DPH je kompenzovaná zavedením ďalších dvoch v doterajšej sadzbe znížených sadzieb na 5 a 19 %. U spomenutých menej zarábajúcich rodín ide veľká časť výdavkov práve na komodity so zníženou sadzbou DPH. Teda 720 ročne môžeme kľudne ponížiť o spomenutú jedna tretina, teda náklady rodiny s priemerným príjmom by vplyvom nárastu DPH nemal by byť vyšší ako 480 eur ročne, teda 40 euro mesačne. Samozrejme, uvedomujem si, že nárast DPH pokrýva len cca 60 % zvýšených výdavkov spojených s konsolidáciou. Tie však sú rozložené aj na firmy, banky, podnikateľské subjekty, ktoré pri aspoň elementárnej morálke nemusia automaticky preniesť na ceny svojich produktov a služieb. Verím, že mnohé dokážu takpovediac vstrebať do svojich nákladov časť týchto zvýšených poplatkov.
Dnes tu tiež zaznelo, aby sme uviedli aspoň jeden prorastový bod, ktorý by pomohol ekonomike i podnikateľom. Veľmi často zaznieva, že práve turistický ruch, a hovoril tom pred chvíľkou aj pán kolega, je segmentom s veľkým potenciálom rastu. Verím teda, že zníženie DPH o 5 % pre gastro a ubytovacie služby, lebo 5 % považujem za výrazné zníženie, sa prejaví zvýšením výkonnosti tohto odvetvia, alebo aspoň nárastom kvality poskytovaných služieb, ktoré na Slovensku v pomere cena a kvalita nie sú v pomere s ostatnými štátmi veľmi oslnivé. Dnes doobedu tu v pléne zaznelo aj také, že šetrením prevádzkových nákladov napríklad na kancelárskom a toaletnom papieri sa dá ušetriť pol miliardy. No bolo by to skvelé, ľahké a skoro bezbolestné šetrenie. A to asi pán kolega nemyslel vážne.
Rád by som ešte spomenul, ako chcela doplniť štátny rozpočet predchádzajúca vláda. Tieto informácie mám iba z médií, tak verím, že budú aspoň sčasti korektné. Bola tu vôľa zvýšiť dane z nehnuteľností a hovorilo sa, že nehnuteľnosti by sa mali zdaňovať tromi až štyrmi percentami ročne z trhovej ceny nehnuteľnosti podľa zriadených cenových máp. Vlastním 3-izbový byť v okresnom meste a starý rodičovský dom. Dane by ma vyšli odhadom v prepočte na cca 3-tisíc eur ročne. To by bol nárast minimálne o 2 500 eur ročne. Malo by to za následok hromadný predaj nehnuteľností, ktoré obyčajní ľudia nadobudli buď dlhoročnou prácou a strádaním, alebo dedičstvom. Aj také boli navrhované riešenia minulej vlády. Chceme si teda vyskúšať riešenia, aké by robila súčasná opozícia? Bože uchovaj.
Niekto mi minule povedal, že SMER vládol vždy v dobrých časoch. No nemôžem s tým súhlasiť. Prvú vládu SMER preberal v čase začínajúcej najprv hypotekárnej kríze v USA, ktorá prerástla do finančnej celosvetovej krízy. Áno, naša vláda ju vcelku úspešne zvládla a potom prišlo obdobie pokoja, konjunktúry a prosperity, s ktorou sme sa delili s ľuďmi, občanmi, ktorí tvorili hodnoty, čo nám je doteraz vyčítané, že sme nešetrili na horšie časy. Niekoľkokrát to bolo dnes spomenuté. No netreba zabudnúť, že po deväťdesiatych rokoch prichádzali pre väčšinu občanov horšie časy, časy uťahovania opaskov. Keď konečne svitlo na lepšie časy, opäť sme mali ľudom povedať, čakajte, teraz ideme šetriť na horšie časy? Nie, chceli sme sa o úspech podeliť s ľuďmi a bolo to vidieť najmä rastom vnútornej spotreby a rozbehom ekonomiky. Áno, potom prišla druhá kríza spojená s covidom, istým utlmením ekonomiky a následne s vojnou na Ukrajine, s dopadom na obrovský nárast energetických zdrojov, často veľmi nepochopiteľný a zatiaľ podľa mňa nie veľmi odkomunikovaný nárast ceny elektrickej energie, doma na Slovensku vyrobenej, bez významného nárastu zdrojov potrebných na výrobu elektrickej energie, v ktorej sme dokonca sebestační. Veľmi nás postihol aj nárast ceny plynu, ktorú doteraz štát eliminoval obrovskými dotáciami, aby to občania zvládli. Navyše našu krajinu dnešní naši kritici enormne zadlžili, ako nikdy doteraz. Teda opäť sme nastúpili k vláde v ťažkých podmienkach, avšak verím, že to spoločne s zvládneme, ako po roku 2012 a prídu opäť lepšie časy. Máme na to predpoklady, vyžaduje si to istý čas a aj trochu strádania. Prosím za nás všetkých občanov Slovenska o pochopenie a trpezlivosť.
Ďakujem pekne za pozornosť. (Potlesk.)
Vážený pán predsedajúci, vážený pán minister, panie poslankyne, páni poslanci, prerokovávame konsolidáciu verejných financií. Jednoduchšie, snažíme sa uviesť do poriadku verejné financie, ktoré boli rozvrátené v rokoch 2020 – 2023 predchádzajúcim trojvládím tohto obdobia. Pristúpiť ku konsolidácii určite nie je snom, ani hlavnou ambíciou žiadnej vlády. Je to objektívna nevyhnutnosť, ktorú asi dokážu pochopiť všetky politické subjekty v dnešnom parlamente. Nie som ekonóm a určite nie som odborník na makroekonomiku, avšak som občan Slovenskej republiky a dnes aj členom zákonodarného zboru a snažím sa veci pochopiť a tak ich podávať aj občanom, ktorí potrebujú možno jednoduchší výklad na pochopenie aj toho, že čo tu dnes, ale aj v minulých dňoch zaznelo a zaznieva k tejto téme.
Pravdepodobne sme sa teda zhodli, že konsolidácia áno, lebo je nutná, spôsob je ale zlý, babrácky a tak ďalej. Mnoho návrhov iných riešení, ktoré tu zazneli, sú len prázdne floskuly. Vláda má peniažky získať šetrením. Ale toto tu už tiež počúvame 30 rokov. Stále bola potreba šetriť. Dá sa teda reálne šetriť, respektíve zvyšovať šetrenie 30 rokov? Aj donekonečna sa dá šetriť? Šetrenie nám dokonca odporúčajú práve tí, ktorí bohapusto míňali, ktorí zaťali sekeru cez 7 mld. zbytočným míňaním, plošným testovaním. Mimochodom v tom prvom plošnom testovaní v jesennom sychravom počasí, v dlhých radoch pre MOM-kami došlo k inému nárastu infikovaných. A vidieť to aj na štatistikách z tej doby a nárastoch počtu ochorení nie na mítingoch SMER-u, ako tu živo preháňate. Taktiež nešetrili zbytočnými expirovanými, ale aj nedodanými vakcínami. Nešetrili zradou národa na vzdaní sa obrannej techniky, ktorá dodnes nebola nahradená aj napriek ich sľubom. Legislatívnou predvolebnou smršťou, zrušením bankových odvodov, ktorý občanom nepriniesol žiaden benefit, iba nárast ziskov bánk, Expo v Dubaji a mohol by som pokračovať. Tak títo ľudia nám odporúčajú šetriť? Tak to je teda naozaj dobrá rada.
Dnes tu zaznelo, že šetriť by sa dalo aj prepustením 20 % zamestnancov štátnej a verejnej správy. Naozaj si myslím, že to, čo nám vytýkate, že konsolidácia sa dotkne všetkých ľudí, je správnejšie, pretože sa jej ťarcha rozloží na menšiu záťaž, ako by to malo znášať cca 10-tisíc rodín, ktoré by stratou zamestnania utrpeli ujmu, z ktorej by sa iste dlho spamätávali. Toto nie je pre nás, chvála Bohu cesta.
Kritiku dostávame najmä za zvýšenie DPH na 23 % od tých, ktorých líder navrhoval plošné zvýšenie na 25 % a bez akýchkoľvek úľav. Nerozumiem ani výpočtom niektorých kolegov, ktorí aj dnes uviedli, že nárast DPH na 23 % vyjde rodinu na tisíc eur ročne, ak som teda správne počúval kolegu z hnutia SLOVENSKO. Dovolím si len malý prepočet. Je všeobecne známe, že priemernú mzdu nezarába na Slovensku cca 70 % zamestnancov. To znamená, že 70 % rodín nemá čistý príjem dvetisíc eur mesačne. Keby ich však mali, tak keby ich každý mesiac všetky tie zarobené peniažky minuli, čo pri tej sume nie je problém, tak nárast DPH o 3 % je 60 eur mesačne. Teda 720 ročne. Tu ale treba uviesť, že cca jedna tretina nárastu DPH je kompenzovaná zavedením ďalších dvoch v doterajšej sadzbe znížených sadzieb na 5 a 19 %. U spomenutých menej zarábajúcich rodín ide veľká časť výdavkov práve na komodity so zníženou sadzbou DPH. Teda 720 ročne môžeme kľudne ponížiť o spomenutú jedna tretina, teda náklady rodiny s priemerným príjmom by vplyvom nárastu DPH nemal by byť vyšší ako 480 eur ročne, teda 40 euro mesačne. Samozrejme, uvedomujem si, že nárast DPH pokrýva len cca 60 % zvýšených výdavkov spojených s konsolidáciou. Tie však sú rozložené aj na firmy, banky, podnikateľské subjekty, ktoré pri aspoň elementárnej morálke nemusia automaticky preniesť na ceny svojich produktov a služieb. Verím, že mnohé dokážu takpovediac vstrebať do svojich nákladov časť týchto zvýšených poplatkov.
Dnes tu tiež zaznelo, aby sme uviedli aspoň jeden prorastový bod, ktorý by pomohol ekonomike i podnikateľom. Veľmi často zaznieva, že práve turistický ruch, a hovoril tom pred chvíľkou aj pán kolega, je segmentom s veľkým potenciálom rastu. Verím teda, že zníženie DPH o 5 % pre gastro a ubytovacie služby, lebo 5 % považujem za výrazné zníženie, sa prejaví zvýšením výkonnosti tohto odvetvia, alebo aspoň nárastom kvality poskytovaných služieb, ktoré na Slovensku v pomere cena a kvalita nie sú v pomere s ostatnými štátmi veľmi oslnivé. Dnes doobedu tu v pléne zaznelo aj také, že šetrením prevádzkových nákladov napríklad na kancelárskom a toaletnom papieri sa dá ušetriť pol miliardy. No bolo by to skvelé, ľahké a skoro bezbolestné šetrenie. A to asi pán kolega nemyslel vážne.
Rád by som ešte spomenul, ako chcela doplniť štátny rozpočet predchádzajúca vláda. Tieto informácie mám iba z médií, tak verím, že budú aspoň sčasti korektné. Bola tu vôľa zvýšiť dane z nehnuteľností a hovorilo sa, že nehnuteľnosti by sa mali zdaňovať tromi až štyrmi percentami ročne z trhovej ceny nehnuteľnosti podľa zriadených cenových máp. Vlastním 3-izbový byť v okresnom meste a starý rodičovský dom. Dane by ma vyšli odhadom v prepočte na cca 3-tisíc eur ročne. To by bol nárast minimálne o 2 500 eur ročne. Malo by to za následok hromadný predaj nehnuteľností, ktoré obyčajní ľudia nadobudli buď dlhoročnou prácou a strádaním, alebo dedičstvom. Aj také boli navrhované riešenia minulej vlády. Chceme si teda vyskúšať riešenia, aké by robila súčasná opozícia? Bože uchovaj.
Niekto mi minule povedal, že SMER vládol vždy v dobrých časoch. No nemôžem s tým súhlasiť. Prvú vládu SMER preberal v čase začínajúcej najprv hypotekárnej kríze v USA, ktorá prerástla do finančnej celosvetovej krízy. Áno, naša vláda ju vcelku úspešne zvládla a potom prišlo obdobie pokoja, konjunktúry a prosperity, s ktorou sme sa delili s ľuďmi, občanmi, ktorí tvorili hodnoty, čo nám je doteraz vyčítané, že sme nešetrili na horšie časy. Niekoľkokrát to bolo dnes spomenuté. No netreba zabudnúť, že po deväťdesiatych rokoch prichádzali pre väčšinu občanov horšie časy, časy uťahovania opaskov. Keď konečne svitlo na lepšie časy, opäť sme mali ľudom povedať, čakajte, teraz ideme šetriť na horšie časy? Nie, chceli sme sa o úspech podeliť s ľuďmi a bolo to vidieť najmä rastom vnútornej spotreby a rozbehom ekonomiky. Áno, potom prišla druhá kríza spojená s covidom, istým utlmením ekonomiky a následne s vojnou na Ukrajine, s dopadom na obrovský nárast energetických zdrojov, často veľmi nepochopiteľný a zatiaľ podľa mňa nie veľmi odkomunikovaný nárast ceny elektrickej energie, doma na Slovensku vyrobenej, bez významného nárastu zdrojov potrebných na výrobu elektrickej energie, v ktorej sme dokonca sebestační. Veľmi nás postihol aj nárast ceny plynu, ktorú doteraz štát eliminoval obrovskými dotáciami, aby to občania zvládli. Navyše našu krajinu dnešní naši kritici enormne zadlžili, ako nikdy doteraz. Teda opäť sme nastúpili k vláde v ťažkých podmienkach, avšak verím, že to spoločne s zvládneme, ako po roku 2012 a prídu opäť lepšie časy. Máme na to predpoklady, vyžaduje si to istý čas a aj trochu strádania. Prosím za nás všetkých občanov Slovenska o pochopenie a trpezlivosť.
Ďakujem pekne za pozornosť. (Potlesk.)
Rozpracované
21:00
Vystúpenie v rozprave 21:00
Ivan Hazucha.
Rozpracované
21:00
Vystúpenie v rozprave 21:00
Marek LackovičMy dnes vieme a pamätáme si, nebolo to tak dávno, bolo to v apríli ´24, kedy sme schvaľovali, aby sa uvoľnili DPPO, podielové dane z právnických osôb pre samosprávy dokonca tohto roku, rovnako tak sme im pomohli alebo ste im pomohli, ale bolo to spoločne, lebo my sme hlasovali tiež za, aby mohli si pomôcť rezervnými fondami. Lenže dostávame sa tu do situácie, kedy ani tieto veci, ktoré im boli poskytnuté, a táto pomoc nestačí, ba čo viac, na budúci rok sa zatne ešte väčšia sekera, opakujem, na úrovni 92 mil. eur. A ten negatívny signál, alebo tie negatívne signáli vidíme už dnes, pretože prvé obce už predkladajú návrhy VZN-iek, všeobecne záväzných nariadení, na budúci rok a my už dnes vidíme u tých prvých pár, nie je ich ešte ani sto, veď majú na to ešte dokonca novembra času dosť, lebo ten deadline bude niekedy na úrovni 30-29. novembra, aby to stihli poschvaľovať a najneskôr 15. decembra vyvešať, aby to od prvého nadobudlo účinnosť, a vidíme teda, že idú hore, signifikantne hore dane z nehnuteľností, dokonca dane za psa v niektorých, keď ste si všimli, že radovo štvor-, päťnásobne idú hore, to sme tu naozaj nikdy nemali, nehovoriac ešte aj o smetiach, o odpadoch, ktoré idú od budúci rok aj vďaka tomu triedeniu textilu, ktorý nebol zvládnutý, a tak ďalej.
Čiže tú Ficovu drahotu, lebo dnes ju už tak môžme aj na základe tohto nazvať a nikto nemôže povedať proti tomu ani krivé slovo, pocítia všetky kúty Slovenska, a zvlášť v situácii, nebolo to tak dávno, pamätám si to, aj my sme boli s kolegami cez leto v osadách v obciach, ktorým ste rozdávali na výjazdových rokovaniach vlády spomeniem jednu za všetkých, jeden najlepší príklad za všetky, v okrese Rimavská Sobota to bola obec Babinec, 61-obyvateľovej obce ste dali 60-tisíc euro na hádzanársku arénu. S mantinelmi, na ktorej sa dá hrať aj nohejbal a volejbal, aby som bol úplne presný. Čiže my na jednej strane dávame 60-obyvateľovým osadám, kde nie je nikto dospelý, ktorý by ešte zvládol si reálne naozaj že sa dať dohromady s nejakou partiou, lebo to je zániková osada, kde bolo pár seniorov, bohužiaľ. Naozaj že to je také perfídne, že na jednej strane sa dá takejto samospráve takýto obnos peňazí, na strane druhej sa tu bavíme o tom, že nie sú peniaze na budúci rok na základné veci, že obce a mestá prepúšťajú opatrovateľky a vy cez dotačné výzvy dávate obciam päť-, šesť-, sedemtisíc na hodové slávnosti v roku 2024. Lebo napríklad nebol to len obec Babinec, ktorý teda pešo prejdete za dve minúty 15 sekúnd, ale pred dvoma týždňami dalo ministerstvo financií von výsledky z výzvy č. 2/2024 a tam bolo 371 podporených projektov, možno, pán minister, si budete pamätať, vy ste pred dvoma týždňami rozdávali peniaze na hodové slávnosti v objeme, nebolo to všetko, samozrejme, len hodové slávnosti, ale boli tam takéto špecialitky za 3,2 mil. eur, pred dvomi týždňami. A dva týždne neskôr sa tu bavíme o tom, že sa majú zdražovať knihy a kadečo iné, čo ste napokon potom z toho zišli. Ale to je fakt neuveriteľne perfídne, že v tak krátkom časovo slede sa tu rozhadzujú 20 mil. na výjazdové rokovania vlády, 3,5 mil. výzva č. 2, tri milióny výzvy č. 1 na ministerstve financií, len toto máte 30 mil. eur za posledných 12 mesiacov a ešte bude pokračovať. A naozaj v ten istý deň hľadáme peniaze na knihách, na gastre, na cestovnom ruchu a podobne a zvyšuje sa tá plošná dépeháčka.
Čiže chcel som poukázať naozaj na tú perfídnosť, ktorá sa tu deje aj v kontexte tých samospráv, a chcel som ozvučiť ten problém, ktorý reálne nás čaká a naozaj sa mu nevyhneme, tá sekera je zaťatá, 92 mil. na budúci rok a vôbec ale vôbec k nej nepadlo dnes zo strany vládnej koalície žiadne, aleže žiadne vyjadrenie.
Ďakujem veľmi pekne. (Potlesk.)
Vystúpenie v rozprave
26.9.2024 o 21:00 hod.
MBA
Marek Lackovič
Videokanál poslanca
Už to ide, ďakujem pekne, pán predsedajúci. Tak na záver asi, respektíve už v pokročilejšej večernej hodine sa skúsim povenovať samosprávam, lebo tu je dôležité, aby to zaznelo, a my sme to takto obchádzali celý ten deň a celý večer a na konci sa teším, že aj pán Muňko, aj pán Válek, že sme sa dotkli aj tej témy tých samospráv, tá je mimoriadne dôležitá a dejú sa tam zásadné veci, žiaľ, negatívnym smerom, pretože obce a mestá majú podľa návrhu konsolidačného balíka dostávať menšie percento daní od štátu než doteraz. My dnes vieme, že v súčasnosti štát posiela, alebo preposiela takmer celú daň z príjmu od fyzických osôb samosprávam, obce a mestá dnes dostávajú 70 %, župy, vyššie územné celky, kraje dostávajú 30%. A tu sa stáva dôležitá vec, že po novom majú dostávať obce len 55,1 % a kraje 29,5 %. Ten rozdiel medzi 70 a 55,1 je taký veľký kvôli tomu, že štát si preberá na svoje triko materské školy, čo vieme, čiže rátajme, že to nepadá zo 70 na 55,1, ale z 56,1, aby sme boli úplne fér. V každom prípade to však znamená, že obciam a mestám beriete jedno percento od budúceho roku a krajom pol percenta. Celkový vplyv daňový zmien bude podľa ministerstva 60 mil. eur ročne navyše a pre kraje 32 mil., čiže spolu to činní 92 mil. eur a ja sa teda veľmi čudujem, že relatívne hladko to dnes prebehlo na úrovni miest a obcí, resp. VÚC-iek, a o tejto obrovskej sekere, ktorá bude zaťatá, sa nejako mlčí, no my to tak rozhodne nenecháme, najmä aj v kontexte toho, že obce a mestá sa oprávnene sťažujú, že tento rok im z podielových daní prichádza menej, než bolo naprognozované, dokonca menej za prvých 7 mesiacov, než im prišlo za minulý rok o objeme 120 mil. eur a dožadujú sa oprávnene pomoci od štátu.
My dnes vieme a pamätáme si, nebolo to tak dávno, bolo to v apríli ´24, kedy sme schvaľovali, aby sa uvoľnili DPPO, podielové dane z právnických osôb pre samosprávy dokonca tohto roku, rovnako tak sme im pomohli alebo ste im pomohli, ale bolo to spoločne, lebo my sme hlasovali tiež za, aby mohli si pomôcť rezervnými fondami. Lenže dostávame sa tu do situácie, kedy ani tieto veci, ktoré im boli poskytnuté, a táto pomoc nestačí, ba čo viac, na budúci rok sa zatne ešte väčšia sekera, opakujem, na úrovni 92 mil. eur. A ten negatívny signál, alebo tie negatívne signáli vidíme už dnes, pretože prvé obce už predkladajú návrhy VZN-iek, všeobecne záväzných nariadení, na budúci rok a my už dnes vidíme u tých prvých pár, nie je ich ešte ani sto, veď majú na to ešte dokonca novembra času dosť, lebo ten deadline bude niekedy na úrovni 30-29. novembra, aby to stihli poschvaľovať a najneskôr 15. decembra vyvešať, aby to od prvého nadobudlo účinnosť, a vidíme teda, že idú hore, signifikantne hore dane z nehnuteľností, dokonca dane za psa v niektorých, keď ste si všimli, že radovo štvor-, päťnásobne idú hore, to sme tu naozaj nikdy nemali, nehovoriac ešte aj o smetiach, o odpadoch, ktoré idú od budúci rok aj vďaka tomu triedeniu textilu, ktorý nebol zvládnutý, a tak ďalej.
Čiže tú Ficovu drahotu, lebo dnes ju už tak môžme aj na základe tohto nazvať a nikto nemôže povedať proti tomu ani krivé slovo, pocítia všetky kúty Slovenska, a zvlášť v situácii, nebolo to tak dávno, pamätám si to, aj my sme boli s kolegami cez leto v osadách v obciach, ktorým ste rozdávali na výjazdových rokovaniach vlády spomeniem jednu za všetkých, jeden najlepší príklad za všetky, v okrese Rimavská Sobota to bola obec Babinec, 61-obyvateľovej obce ste dali 60-tisíc euro na hádzanársku arénu. S mantinelmi, na ktorej sa dá hrať aj nohejbal a volejbal, aby som bol úplne presný. Čiže my na jednej strane dávame 60-obyvateľovým osadám, kde nie je nikto dospelý, ktorý by ešte zvládol si reálne naozaj že sa dať dohromady s nejakou partiou, lebo to je zániková osada, kde bolo pár seniorov, bohužiaľ. Naozaj že to je také perfídne, že na jednej strane sa dá takejto samospráve takýto obnos peňazí, na strane druhej sa tu bavíme o tom, že nie sú peniaze na budúci rok na základné veci, že obce a mestá prepúšťajú opatrovateľky a vy cez dotačné výzvy dávate obciam päť-, šesť-, sedemtisíc na hodové slávnosti v roku 2024. Lebo napríklad nebol to len obec Babinec, ktorý teda pešo prejdete za dve minúty 15 sekúnd, ale pred dvoma týždňami dalo ministerstvo financií von výsledky z výzvy č. 2/2024 a tam bolo 371 podporených projektov, možno, pán minister, si budete pamätať, vy ste pred dvoma týždňami rozdávali peniaze na hodové slávnosti v objeme, nebolo to všetko, samozrejme, len hodové slávnosti, ale boli tam takéto špecialitky za 3,2 mil. eur, pred dvomi týždňami. A dva týždne neskôr sa tu bavíme o tom, že sa majú zdražovať knihy a kadečo iné, čo ste napokon potom z toho zišli. Ale to je fakt neuveriteľne perfídne, že v tak krátkom časovo slede sa tu rozhadzujú 20 mil. na výjazdové rokovania vlády, 3,5 mil. výzva č. 2, tri milióny výzvy č. 1 na ministerstve financií, len toto máte 30 mil. eur za posledných 12 mesiacov a ešte bude pokračovať. A naozaj v ten istý deň hľadáme peniaze na knihách, na gastre, na cestovnom ruchu a podobne a zvyšuje sa tá plošná dépeháčka.
Čiže chcel som poukázať naozaj na tú perfídnosť, ktorá sa tu deje aj v kontexte tých samospráv, a chcel som ozvučiť ten problém, ktorý reálne nás čaká a naozaj sa mu nevyhneme, tá sekera je zaťatá, 92 mil. na budúci rok a vôbec ale vôbec k nej nepadlo dnes zo strany vládnej koalície žiadne, aleže žiadne vyjadrenie.
Ďakujem veľmi pekne. (Potlesk.)
Rozpracované
21:00
Vystúpenie s faktickou poznámkou 21:00
Jana VaľováA keď rozprávate o podielových daní miest a obcí. Vaši pravicoví guru znížili dane v roku 2014 na 67 %, boli štrajky obcí...
A keď rozprávate o podielových daní miest a obcí. Vaši pravicoví guru znížili dane v roku 2014 na 67 %, boli štrajky obcí a miest a viete, kto ich navýšil, tie podielové dane, pán kolega? V ´22 a skôr ešte SMER na 70 % a dal o 3,3 mld. viac a vždycky dával viac mestám a obciam, viete prečo, lebo sme vládli a sme dobre hospodárili. Nemali sme vládu Matovičovu, Ódorovu, ktorá zakopala takú sekeru, to je vám jedno dám za pravdu, že sekera je otrasne zaťatá. Takže nerozprávajte takéto veci, pretože my sme vždy zvyšovali podielové dane a nespočítavajte ak prejdú materské školy pod štát, že o toľko menej, lebo to sú spolu aj kompetencie, ktoré budú stáť aj financie.
Takže ešte raz vám chcem povedať, pokiaľ bol SMER pri vláde, tak naozaj tie podielové dane išli o 3,3 mld. eur ročne vyššie, my sme ich navýšili, pretože boli nespokojné mestá a obce, ako pravicová vláda im znižovala podielové dane. My sme boli tí, ktorí sme navýšili na tých 70 % a 30 %.
Ďakujem.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
26.9.2024 o 21:00 hod.
PhDr.
Jana Vaľová
Videokanál poslanca
Ďakujem veľmi pekne. Pán kolega, ešte raz vás prosím, nepoužívajte Ficova drahota, pokiaľ Fico zanechal štátny rozpočet 2,8 mld. dlhu, bývalé vlády, vaši spojenci, zanechali 23,9 mld. dlhu, 753 % navýšili dlh, to ani mozog neberie, to ani ľudia nevedia pochopiť, lebo hovoria, že sto percent si myslia, že je najviac.
A keď rozprávate o podielových daní miest a obcí. Vaši pravicoví guru znížili dane v roku 2014 na 67 %, boli štrajky obcí a miest a viete, kto ich navýšil, tie podielové dane, pán kolega? V ´22 a skôr ešte SMER na 70 % a dal o 3,3 mld. viac a vždycky dával viac mestám a obciam, viete prečo, lebo sme vládli a sme dobre hospodárili. Nemali sme vládu Matovičovu, Ódorovu, ktorá zakopala takú sekeru, to je vám jedno dám za pravdu, že sekera je otrasne zaťatá. Takže nerozprávajte takéto veci, pretože my sme vždy zvyšovali podielové dane a nespočítavajte ak prejdú materské školy pod štát, že o toľko menej, lebo to sú spolu aj kompetencie, ktoré budú stáť aj financie.
Takže ešte raz vám chcem povedať, pokiaľ bol SMER pri vláde, tak naozaj tie podielové dane išli o 3,3 mld. eur ročne vyššie, my sme ich navýšili, pretože boli nespokojné mestá a obce, ako pravicová vláda im znižovala podielové dane. My sme boli tí, ktorí sme navýšili na tých 70 % a 30 %.
Ďakujem.
Rozpracované