19. schôdza
Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge
Vystúpenie v rozprave
1.10.2024 o 16:29 hod.
Mgr.
Martina Holečková
Videokanál poslanca
Ďakujem veľmi pekne za slovo.
Vážené kolegyne, kolegovia, dovoľte mi v mojom vystúpení sa venovať však teda aj konsolidácii, aj transakčnej dani a potom na záver by som si dovolila predniesť aj pozmeňujúci návrh.
Ja veľmi krátko a stručne ku konsolidačnému balíku. Naozaj začnime ľuďom hovoriť pravdu, to nie je konsolidácia, ale je to jednoducho zdražovanie. Ja to, čo postrádam v konsolidácii, je to šetrenie, ktoré mi tu naozaj, naozaj chýba a mám aj za to, že my sme nepotrebovali konsolidovať 2,7 miliardy, ale stačilo oveľa menej. Jednoducho ľuďom naozaj treba povedať to, že dnes my nemáme na to, aby sme vyplácali trináste dôchodky, pretože už na dvanáste si sociálna poisťovňa požičiava a z tohto dôvodu jednoducho dajme dôchodcom, ale vtedy, keď na to budeme mať a nie potom. Z jedného vrecka im niečo dáme, z druhého im to vyberieme. A myslím si, že im teda vyberieme oveľa viac ako to, čo dostanú na trinástom dôchodku po zavedení týchto všetkých konsolidačných opatrení.
Dovolím si nadviazať na môjho predrečníka pána, pána poslanca Dvořáka, ktorý hovoril o rozpočtových príspevkových organizáciách a potom akciovkách v zdravotníctve. Práve tá transakčná daň veľmi podobne vlastne robí rozdiel medzi verejnými a neverejnými poskytovateľmi v sociálnych službách. Výnimku dostali verejní poskytovatelia, teda ktorých zriaďovatelia sú obce - VÚC-ky, ale neverejní tu nie sú zapojení. A dobre vieme, že neverejní poskytovatelia sa starajú o množstvo ľudí, ktorí sú odkázaní na starostlivosť. A ešte musím povedať, lebo keď som sa na to pýtala vo výbore, že či si uvedomujeme to, že sme zase urobili rozdiel medzi týmito dvomi kategóriami poskytovateľov sociálnych služieb, tak mi bolo povedané, že tí neverejní poskytovatelia si môžu od klienta vybrať viac peňazí, hej? Áno, ale treba povedať aj B, a to je to dôležitejšie, že práve neverejní poskytovatelia poskytujú, poviem to, tie nízko prahové služby pre klientelu, ktorá, poviem to, že je nízkopríjmová. Poviem, taká nepopulárna kategória, ale sú to ľudia bez domova napríklad, hej? Alebo sú to ľudia, ktorí prichádzajú po alkoholickom liečení a poskytuje im sa sociálna starostlivosť. Často končia práve u neverejných poskytovateľov a keď títo neverejní poskytovatelia budú platiť tú transakčnú daň, tak jednoducho nebudú môcť v takej výške poskytovať tie, tie služby. Poviem to na príklade jedného zariadenia, ktoré má sluchovo postihnuté detičky v opatere. Väčšina naozaj tých rodín sú nízkopríjmové, pretože zväčša ten jeden rodič nemôže pracovať a to, čo oni si vyrátali, tak na transakčnej dani stratia toľko peňazí, že napríklad tri mesiace nebudú môcť poskytovať tú službu. Čiže znížime tú kvalitu a tú dostupnosť tých sociálnych služieb.
Tiež sa v krátkosti prihovorím, alebo teda budem hovoriť o tých, o tých celiatikoch, ale bolo tu veľmi správne už povedané, že rôzne intolerancie sa týkajú nielen teda tých celiatikov, ale toto je naozaj výrazná skupina, kde hovoríme o 32-tisíc ľuďoch, ktorí majú diagnostikovanú už celiakiu a naozaj tie výdavky, ktoré budú mať na to, aby sa mohli stravovať tak, ako to im ich zdravotný stav dovoľuje, jednoducho veľmi zvýšia výdavky rodinného rozpočtu. Čiže aj preto naozaj chcem apelovať na to, aby nejakým spôsobom sme sa pozreli na možnosť znížiť sadzbu DPH na tieto diabetické, bezlaktózové, celiatické potraviny a suroviny, lebo to naozaj nie je, nie je výmysel.
No a ja túto tému sa pokúsim ešte posunúť ďalej, lebo tak ako základnou potravinou je chlieb, tak základnou pomôckou pre ženy sú menštruačné potreby, a preto vlastne prichádzam s pozmeňujúcim návrhom na to, aby boli tieto potreby zaradené do zníženej sadzby DPH. Chcem povedať, že je to vlastne aj taký ten boj s menštruačnou chudobou. Podľa posledného prieskumu, ktorý sa robil v máji v roku 2024, tak až 44 % žien na Slovensku, čiže takmer každá druhá žena, mala aspoň raz za život problém s tým, že si nemohla dovoliť kúpiť menštruačné pomôcky a také číslo, ktoré mňa naozaj až zarazilo, bolo pre mňa neuveriteľné, bolo, že 6 % opýtaných dokonca priznalo, že používa náhrady za menštruačné potreby ako toaletný papier, noviny, staré handry, špongie.
Musím povedať, že výrazne to ovplyvňuje aj akoby také pôsobenie, ja to poviem, najmä napríklad pri mladých ľuďoch alebo mladých ženách to budem hovoriť. Keď poznáme dievčatá, ktoré napríklad nenavštevujú školu v čase svojej menštruácie, pretože jednoducho nemajú pomôcky na to, aby, alebo nemajú teda zdroje na to, aby si mohli tieto pomôcky zakúpiť, a preto napríklad vynechávajú školský, návštevu školy, a teda zväčša to ide o rodiny, ktoré sú zo sociálne slabého, slabého prostredia. Tu chcem naozaj vyzdvihnúť napríklad aj banskobystrickú župu, ktorá už asi druhý rok alebo koľký zaviedla na svojich školách svojej zriaďovateľskej pôsobnosti vlastne bezplatný prístup k menštruačným potrebám. Musím povedať, že menštruačná chudoba, teda nedostatok finančných prostriedkov na kúpu menštruačných pomôcok je reálnym problémom pre mnohé ženy a znížená sadzba DPH by pomohla zmierniť ich finančné zaťaženie a naozaj by aj umožnila ženám jednoduchší prístup k týmto potrebám. Vo viacerých krajinách sveta, ja tu nechcem hovoriť o tom, že to je nejaké novum a ideme zavádzať niečo, čo je nové, ale napríklad vo Veľkej Británii, Írsku, či v Kanade už boli prijaté opatrenia na zníženie alebo dokonca úplné zrušenie DPH na menštruačné produkty. Musím povedať, že Slovensko by sa týmto krokom priblížilo k svetovému štandardu, a zároveň by vyslalo signál, že si váži a podporuje ženské pohlavie. Ja by som bola veľmi rada, keby túto tému nezľahčujeme a prestaneme si zakrývať oči predtým, že menštruačná chudoba jednoducho neexistuje, lebo ona naozaj zasahuje do života a zasahuje do života najmä sociálne slabých a sociálne vylúčených.
Preto, ak mi dovolíte, prednesiem pozmeňujúci a doplňujúci návrh.
V čl. 7 bod 4 prílohe č. 7 k zákonu č. 222/2004 Z. z... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)
Gašpar, Tibor, podpredseda NR SR
Prosím vás, zastavte čas pani poslankyni.
Prepáčte, to nebolo na prerušenie, radšej to prečítajte ešte raz, máte zastavený čas. Ďakujem.
Holečková, Martina, poslankyňa NR SR
Dobre, ďakujem. Ďakujem, pán predsedajúci, takže pozmeňujúci a doplňujúci návrh k parlamentnej tlači č. 483.
V čl. VII bod 4, v Prílohe č. 7 k zákonu č. 222/2004 Z. z., bod č.3, Kapitola/ číselný znak Spoločného colného sadzobníka1 ex 9619 00, Opis tovaru znie:
"Hygienické vložky a tampóny, plienky, prebaly a podobné výrobky z akéhokoľvek materiálu – určené len na inkontinenciu, hygienické vložky a tampóny určené na menštruáciu."
Ďakujem veľmi pekne, pán predsedajúci, skončila som.
Rozpracované
Vystúpenia
16:29
Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:29
Martina HolečkováVďaka tebe, pán poslanec, aj teda pani spolupredkladateľke za tento návrh a ja som veľmi rada, že napriek tomu, že to je nepríjemná správa pre celiatikov, táto konsolidácia, a teda aj to zníženie limitov, tak som rada, že na pôde parlamentu sa vôbec o tejto téme, téme bavíme. Lebo naozaj, tak ako si správne povedal, že to nie je, že si to niekto vyberá, chce to, alebo je to nejaký módny trend, je to naozaj choroba a...
Vďaka tebe, pán poslanec, aj teda pani spolupredkladateľke za tento návrh a ja som veľmi rada, že napriek tomu, že to je nepríjemná správa pre celiatikov, táto konsolidácia, a teda aj to zníženie limitov, tak som rada, že na pôde parlamentu sa vôbec o tejto téme, téme bavíme. Lebo naozaj, tak ako si správne povedal, že to nie je, že si to niekto vyberá, chce to, alebo je to nejaký módny trend, je to naozaj choroba a nie je iné východisko, ako kupovať si bezlepkové potraviny. A chcem povedať, že síce to bola faktická pána Stachuru, ale ja si tiež myslím, že naozaj je čas, aby sme upravili to predpisovanie potravín bezlepkových, lebo jednak naozaj to zaťažuje ambulancie, ale na druhej strane aj teda, samozrejme, lekárne, kde si musíte tie potraviny objednať, potom si ich idete vyzdvihnúť, celý ten systém je strašne komplikovaný.
Ale to, čo je podstatné, chcem povedať, že naozaj limity, ktoré sa vlastne znížili, ešte viac komplikujú život celiatikom a to, že tieto potraviny nebudú zaradené medzi, medzi základné potraviny, a teda so zníženou DPH, je naozaj pre mnohé rodiny problém.
Ja tu dovolím si prečítať takú jednu krátku reakciu jednej mamičky, ktorá hovorí, že ministerstvo nám znížilo limity na dva kilogramy chleba na predpis na mesiac a ešte k tomu nebude znížená daň na 5 % na bezlepkové potraviny a suroviny. Chlieb, ktorý si budeme musieť dokupovať za plnú sumu, bude nehorázne a v súčasnosti aj je nehorázne drahý. My ako celiatici diétu dodržiavať musíme, inak vážne ohrozujeme svoje zdravie. Ak mi niekto povie, že chlieb jesť nemusím, má pravdu, nemusím, ale ako to vysvetlím svojmu sedemročnému dieťaťu? Áno, dá sa chlieb upiecť aj doma, ale nech príde niekto... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Vystúpenie s faktickou poznámkou
1.10.2024 o 16:29 hod.
Mgr.
Martina Holečková
Videokanál poslanca
Ďakujem veľmi pekne.
Vďaka tebe, pán poslanec, aj teda pani spolupredkladateľke za tento návrh a ja som veľmi rada, že napriek tomu, že to je nepríjemná správa pre celiatikov, táto konsolidácia, a teda aj to zníženie limitov, tak som rada, že na pôde parlamentu sa vôbec o tejto téme, téme bavíme. Lebo naozaj, tak ako si správne povedal, že to nie je, že si to niekto vyberá, chce to, alebo je to nejaký módny trend, je to naozaj choroba a nie je iné východisko, ako kupovať si bezlepkové potraviny. A chcem povedať, že síce to bola faktická pána Stachuru, ale ja si tiež myslím, že naozaj je čas, aby sme upravili to predpisovanie potravín bezlepkových, lebo jednak naozaj to zaťažuje ambulancie, ale na druhej strane aj teda, samozrejme, lekárne, kde si musíte tie potraviny objednať, potom si ich idete vyzdvihnúť, celý ten systém je strašne komplikovaný.
Ale to, čo je podstatné, chcem povedať, že naozaj limity, ktoré sa vlastne znížili, ešte viac komplikujú život celiatikom a to, že tieto potraviny nebudú zaradené medzi, medzi základné potraviny, a teda so zníženou DPH, je naozaj pre mnohé rodiny problém.
Ja tu dovolím si prečítať takú jednu krátku reakciu jednej mamičky, ktorá hovorí, že ministerstvo nám znížilo limity na dva kilogramy chleba na predpis na mesiac a ešte k tomu nebude znížená daň na 5 % na bezlepkové potraviny a suroviny. Chlieb, ktorý si budeme musieť dokupovať za plnú sumu, bude nehorázne a v súčasnosti aj je nehorázne drahý. My ako celiatici diétu dodržiavať musíme, inak vážne ohrozujeme svoje zdravie. Ak mi niekto povie, že chlieb jesť nemusím, má pravdu, nemusím, ale ako to vysvetlím svojmu sedemročnému dieťaťu? Áno, dá sa chlieb upiecť aj doma, ale nech príde niekto... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Rozpracované
16:29
Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:29
Andrea TurčanováJa som veľmi rada, že pán poslanec Dvořák otvoril teda tému aj bezlepkových potravín, ale to je len jedna kvapka v mori, čo všetko sme našli, že v tomto zákone nie je dobre urobené. Ak hovoríme o tej zmene, ktorú urobilo ministerstvo zdravotníctva, naozaj ju veľmi nešťastne napasovalo, že v čase, keď hovoríme o konsolidačnom balíčku, tak zdravotníctvo prichádza ešte aj so zmenou, že kým desať kíl múky a chleba mohlo byť v...
Ja som veľmi rada, že pán poslanec Dvořák otvoril teda tému aj bezlepkových potravín, ale to je len jedna kvapka v mori, čo všetko sme našli, že v tomto zákone nie je dobre urobené. Ak hovoríme o tej zmene, ktorú urobilo ministerstvo zdravotníctva, naozaj ju veľmi nešťastne napasovalo, že v čase, keď hovoríme o konsolidačnom balíčku, tak zdravotníctvo prichádza ešte aj so zmenou, že kým desať kíl múky a chleba mohlo byť v jednom balíku, tak teraz vlastne chlieb sa dostal do balíka, kde sú aj cestoviny a ďalšie, ďalšie, ja neviem, keksíky a rôzne iné veci bezlepkové, ale len dve kilá na mesiac. Čiže budú pred voľbou, či múka, alebo teda či cestoviny kúpim, alebo chlieb. Ale to je tak na týždeň, nie na mesiac.
Upriamila by som pozornosť ale aj na to, že všetci asi robím všetko a máme veľmi, celú legislatívu by sme potrebovali upraviť a ja pevne verím, že okrem nového zákona o sociálnych službách budeme teda riešiť hneď aj súbežne zákon o kompenzačných príspevkoch, pretože aj dnes je tá možnosť, že ľudia, ktorí sú odkázaní na bezlepkovú stravu a sú uznaní teda, že splnia náležitosti ako posudkového lekára, tak môžu dostať 30 eur, alebo niekedy to bolo 30 eur na príspevok na stravu, a zároveň teda môžu ešte do lekárne chodiť s receptami. Ale myslím si, že to treba zjednotiť, radšej zvýšiť tie limity na nákup potravín a naozaj neťahať zbytočne a šetriť aj tomu lekárovi čas, aby nemusel vypisovať recepty na niečo, čo bude opakované a povedzme si, celiakia je choroba, ktorá sa rokmi nevylieči, tá bude do konca života, čiže tí pacienti sú do konca života odkázaní.
A pani ministerke by som len odkázala, nech si vyskúša, aké to je piecť chleba a prenášame to na domácnosti v čase, keď hovoríme o tom, že od januára veľmi zdražie cena plynu aj elektriny a na to príde ešte aj zvýšené DPH. Takže to bu... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Vystúpenie s faktickou poznámkou
1.10.2024 o 16:29 hod.
Ing.
Andrea Turčanová
Videokanál poslanca
Ďakujem.
Ja som veľmi rada, že pán poslanec Dvořák otvoril teda tému aj bezlepkových potravín, ale to je len jedna kvapka v mori, čo všetko sme našli, že v tomto zákone nie je dobre urobené. Ak hovoríme o tej zmene, ktorú urobilo ministerstvo zdravotníctva, naozaj ju veľmi nešťastne napasovalo, že v čase, keď hovoríme o konsolidačnom balíčku, tak zdravotníctvo prichádza ešte aj so zmenou, že kým desať kíl múky a chleba mohlo byť v jednom balíku, tak teraz vlastne chlieb sa dostal do balíka, kde sú aj cestoviny a ďalšie, ďalšie, ja neviem, keksíky a rôzne iné veci bezlepkové, ale len dve kilá na mesiac. Čiže budú pred voľbou, či múka, alebo teda či cestoviny kúpim, alebo chlieb. Ale to je tak na týždeň, nie na mesiac.
Upriamila by som pozornosť ale aj na to, že všetci asi robím všetko a máme veľmi, celú legislatívu by sme potrebovali upraviť a ja pevne verím, že okrem nového zákona o sociálnych službách budeme teda riešiť hneď aj súbežne zákon o kompenzačných príspevkoch, pretože aj dnes je tá možnosť, že ľudia, ktorí sú odkázaní na bezlepkovú stravu a sú uznaní teda, že splnia náležitosti ako posudkového lekára, tak môžu dostať 30 eur, alebo niekedy to bolo 30 eur na príspevok na stravu, a zároveň teda môžu ešte do lekárne chodiť s receptami. Ale myslím si, že to treba zjednotiť, radšej zvýšiť tie limity na nákup potravín a naozaj neťahať zbytočne a šetriť aj tomu lekárovi čas, aby nemusel vypisovať recepty na niečo, čo bude opakované a povedzme si, celiakia je choroba, ktorá sa rokmi nevylieči, tá bude do konca života, čiže tí pacienti sú do konca života odkázaní.
A pani ministerke by som len odkázala, nech si vyskúša, aké to je piecť chleba a prenášame to na domácnosti v čase, keď hovoríme o tom, že od januára veľmi zdražie cena plynu aj elektriny a na to príde ešte aj zvýšené DPH. Takže to bu... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Rozpracované
16:29
Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:29
Michal SaboVďaka tebe, Oskar, za tvoje vystúpenie a že si poukázal na to, že konsolidácia zjavne zabudla na celiatikov a na ich špeciálnu stravu, ktorá teda rozhodne nie je lacný špás a títo ľudia nemajú na výber. Konsolidácia ale zabudla aj na ľudí s inými zdravotnými indikáciami, pretože sú medzi nami predsa aj ľudia, ktorí sú odkázaní na bezlaktózové produkty. Títo ľudia na diéte tiež nemajú na výber. V zníženej...
Vďaka tebe, Oskar, za tvoje vystúpenie a že si poukázal na to, že konsolidácia zjavne zabudla na celiatikov a na ich špeciálnu stravu, ktorá teda rozhodne nie je lacný špás a títo ľudia nemajú na výber. Konsolidácia ale zabudla aj na ľudí s inými zdravotnými indikáciami, pretože sú medzi nami predsa aj ľudia, ktorí sú odkázaní na bezlaktózové produkty. Títo ľudia na diéte tiež nemajú na výber. V zníženej päťpercentnej zóne na tzv. základné potraviny je mlieko a maslo, ale týka sa to aj výrobkov bez laktózy a rastlinných masiel? Tak znie moja otázka, lebo nie je to tam absolútne explicitne uvedené. Sú medzi nami ľudia, ktorí žijú aj s rôznymi inými potravinovými alergiami a sú z hľadiska tej vyváženej životosprávy a stravovania odkázaní vyslovene na rastlinné produkty, či už, ja neviem, pomazánky, nápoje bez laktózy, bez obsahu orechov napríklad, a to nie je roztopaš, to je otázka zdravého stravovania vzhľadom na zdravotný stav. No a potom, samozrejme, sú medzi nami aj ľudia, ktorí buď teda vzhľadom na bývalú, alebo súčasnú diagnózu alebo na to, že sa rozhodnú slobodne žiť zdravo, tak to by mal byť hádam aj ultimátny cieľ krajiny podporovať obyvateľstvo, aby zdravo žilo a stravovalo sa, tak medzi základnými potravinami sú mäsá rôzneho pôvodu. V poriadku, okej. Je to rozhodnutie.
Ale ja tam napríklad nevidím medzi základnými potravinami vajíčka, nevidím tam ovocie s výnimkou jabĺk, hrušiek a dúl. A dula, teda ja som fanúšik, hej, že máme vo farme duly, ale nie je to najbežnejšie ovocie v predaji na rozdiel, ja neviem, od sliviek, čučoriedok, malín, domáceho drobného slovenského ovocia napríklad. Ja rešpektujem plne, samozrejme, ten rôzny pohľad na to, že čo má byť základná potravina, ale pri všetkej úcte, ja sa na základnú potravinu pozerám ako na základ zdravého a vyváženého stravovania, a zároveň sa pýtam, že prečo ľudia, ktorí buď majú životnú situáciu, že zo zdravotných indikácií sú nútení stravovať sa v nejakom špeciálnom režime, alebo sa dobrovoľne rozhodnú, že chcú... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Vystúpenie s faktickou poznámkou
1.10.2024 o 16:29 hod.
Mgr.
Michal Sabo
Videokanál poslanca
Ďakujem veľmi pekne.
Vďaka tebe, Oskar, za tvoje vystúpenie a že si poukázal na to, že konsolidácia zjavne zabudla na celiatikov a na ich špeciálnu stravu, ktorá teda rozhodne nie je lacný špás a títo ľudia nemajú na výber. Konsolidácia ale zabudla aj na ľudí s inými zdravotnými indikáciami, pretože sú medzi nami predsa aj ľudia, ktorí sú odkázaní na bezlaktózové produkty. Títo ľudia na diéte tiež nemajú na výber. V zníženej päťpercentnej zóne na tzv. základné potraviny je mlieko a maslo, ale týka sa to aj výrobkov bez laktózy a rastlinných masiel? Tak znie moja otázka, lebo nie je to tam absolútne explicitne uvedené. Sú medzi nami ľudia, ktorí žijú aj s rôznymi inými potravinovými alergiami a sú z hľadiska tej vyváženej životosprávy a stravovania odkázaní vyslovene na rastlinné produkty, či už, ja neviem, pomazánky, nápoje bez laktózy, bez obsahu orechov napríklad, a to nie je roztopaš, to je otázka zdravého stravovania vzhľadom na zdravotný stav. No a potom, samozrejme, sú medzi nami aj ľudia, ktorí buď teda vzhľadom na bývalú, alebo súčasnú diagnózu alebo na to, že sa rozhodnú slobodne žiť zdravo, tak to by mal byť hádam aj ultimátny cieľ krajiny podporovať obyvateľstvo, aby zdravo žilo a stravovalo sa, tak medzi základnými potravinami sú mäsá rôzneho pôvodu. V poriadku, okej. Je to rozhodnutie.
Ale ja tam napríklad nevidím medzi základnými potravinami vajíčka, nevidím tam ovocie s výnimkou jabĺk, hrušiek a dúl. A dula, teda ja som fanúšik, hej, že máme vo farme duly, ale nie je to najbežnejšie ovocie v predaji na rozdiel, ja neviem, od sliviek, čučoriedok, malín, domáceho drobného slovenského ovocia napríklad. Ja rešpektujem plne, samozrejme, ten rôzny pohľad na to, že čo má byť základná potravina, ale pri všetkej úcte, ja sa na základnú potravinu pozerám ako na základ zdravého a vyváženého stravovania, a zároveň sa pýtam, že prečo ľudia, ktorí buď majú životnú situáciu, že zo zdravotných indikácií sú nútení stravovať sa v nejakom špeciálnom režime, alebo sa dobrovoľne rozhodnú, že chcú... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Rozpracované
16:29
Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:29
Oskar DvořákJa začnem od konca a spojím to celé viac, pani Turčanová aj pán Stachura, ja s vami súhlasím, malo by sa to zjednotiť, malo by to lepšie fungovať, ale o to napríklad dôležitejšie je napríklad tie celiatické produkty tu mať zahrnuté teraz, pretože tí ľudia okrem toho, že si vyberajú na recepty potraviny v lekárni, tak majú príspevky presne z ministerstva, z úradov práce, majú proste z toho sociálneho...
Ja začnem od konca a spojím to celé viac, pani Turčanová aj pán Stachura, ja s vami súhlasím, malo by sa to zjednotiť, malo by to lepšie fungovať, ale o to napríklad dôležitejšie je napríklad tie celiatické produkty tu mať zahrnuté teraz, pretože tí ľudia okrem toho, že si vyberajú na recepty potraviny v lekárni, tak majú príspevky presne z ministerstva, z úradov práce, majú proste z toho sociálneho aspektu nejakých 30, 40, 50 eur podľa toho, akú majú teda odkázanosť, a tých sa práve dotkne, keď prídu do obchodu, tá zvýšená dépeháčka. Potom tu máme množstvo iných presne skupín, ako sú napríklad laktózová intolerancia. To sa tu tiež nerieši, ale rieši sa to často, tí ľudia môžu dostávať, keď majú ťažké diagnózy, rôzne príspevky presne zo sociálneho systému. A tých sa to dotkne, preto je to dôležité to tu mať.
Ja preto aj sa možno, to je priama otázka na pána ministra, bol by som možno rád, keby to na záznam aj povedal, že či plánujú toto opraviť, alebo či, naopak, to bol zámer. Lebo napríklad môže sa pán minister postaviť a povedať, že no dobre, chceli sme zaviesť transakčnú daň na ambulancie, alebo chceli sme transakčnú daň zaviesť na niektoré nemocnice, ale možno povie, že dobre, tak nevšimli sme si, opravíme. Čiže ja by som možno bol rád, keby som dostal takúto odpoveď.
A na záver teda odpoveď trošku od témy, od veci na pána poslanca Glücka. Ja som bol, aj keď je to od veci, tak vám trošku odpoviem teda, ja som bol členom dozornej rady a riešili sme tam rôzne problémy. Áno, riešili sme problém aj prepoisťovania dohodárov. Keby ste si to napríklad chceli pozisťovať, tak som si istý, že môžte si pozrieť napríklad zápisy z dozorných rád, kde ja konkrétne aj predseda dozornej rady sme to otvárali.
Ale zároveň ja sa rovno aj vás spýtam, dám vám protiotázku, my sme vám odovzdávali po ozdravnom pláne, ktorý sme my urobili, ja som bol jeho súčasťou, tú Všeobecnú zdravotnú poisťovňu v 8-miliónovom pluse. Dneska má predikovanú stratu vyše 100 miliónov. Čiže mňa zaujíma, ako sa vy konkrétne zaujímate teda o ozdravné opatrenia, nikto to nekomunikuje, a čo sa teda s tou poisťovňou bude diať, či bude napríklad podvodná kampaň rôzna, dohody... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Vystúpenie s faktickou poznámkou
1.10.2024 o 16:29 hod.
Mgr.
Oskar Dvořák
Videokanál poslanca
Ďakujem kolegom za faktické poznámky.
Ja začnem od konca a spojím to celé viac, pani Turčanová aj pán Stachura, ja s vami súhlasím, malo by sa to zjednotiť, malo by to lepšie fungovať, ale o to napríklad dôležitejšie je napríklad tie celiatické produkty tu mať zahrnuté teraz, pretože tí ľudia okrem toho, že si vyberajú na recepty potraviny v lekárni, tak majú príspevky presne z ministerstva, z úradov práce, majú proste z toho sociálneho aspektu nejakých 30, 40, 50 eur podľa toho, akú majú teda odkázanosť, a tých sa práve dotkne, keď prídu do obchodu, tá zvýšená dépeháčka. Potom tu máme množstvo iných presne skupín, ako sú napríklad laktózová intolerancia. To sa tu tiež nerieši, ale rieši sa to často, tí ľudia môžu dostávať, keď majú ťažké diagnózy, rôzne príspevky presne zo sociálneho systému. A tých sa to dotkne, preto je to dôležité to tu mať.
Ja preto aj sa možno, to je priama otázka na pána ministra, bol by som možno rád, keby to na záznam aj povedal, že či plánujú toto opraviť, alebo či, naopak, to bol zámer. Lebo napríklad môže sa pán minister postaviť a povedať, že no dobre, chceli sme zaviesť transakčnú daň na ambulancie, alebo chceli sme transakčnú daň zaviesť na niektoré nemocnice, ale možno povie, že dobre, tak nevšimli sme si, opravíme. Čiže ja by som možno bol rád, keby som dostal takúto odpoveď.
A na záver teda odpoveď trošku od témy, od veci na pána poslanca Glücka. Ja som bol, aj keď je to od veci, tak vám trošku odpoviem teda, ja som bol členom dozornej rady a riešili sme tam rôzne problémy. Áno, riešili sme problém aj prepoisťovania dohodárov. Keby ste si to napríklad chceli pozisťovať, tak som si istý, že môžte si pozrieť napríklad zápisy z dozorných rád, kde ja konkrétne aj predseda dozornej rady sme to otvárali.
Ale zároveň ja sa rovno aj vás spýtam, dám vám protiotázku, my sme vám odovzdávali po ozdravnom pláne, ktorý sme my urobili, ja som bol jeho súčasťou, tú Všeobecnú zdravotnú poisťovňu v 8-miliónovom pluse. Dneska má predikovanú stratu vyše 100 miliónov. Čiže mňa zaujíma, ako sa vy konkrétne zaujímate teda o ozdravné opatrenia, nikto to nekomunikuje, a čo sa teda s tou poisťovňou bude diať, či bude napríklad podvodná kampaň rôzna, dohody... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Rozpracované
16:29
Vystúpenie v rozprave 16:29
Martina HolečkováVážené kolegyne, kolegovia, dovoľte mi v mojom vystúpení sa venovať však teda aj konsolidácii, aj transakčnej dani a potom na záver by som si dovolila predniesť aj pozmeňujúci návrh.
Ja veľmi krátko a stručne ku konsolidačnému balíku. Naozaj začnime ľuďom hovoriť pravdu, to nie je konsolidácia, ale je to jednoducho zdražovanie. Ja to, čo postrádam v konsolidácii, je to šetrenie, ktoré mi tu naozaj,...
Vážené kolegyne, kolegovia, dovoľte mi v mojom vystúpení sa venovať však teda aj konsolidácii, aj transakčnej dani a potom na záver by som si dovolila predniesť aj pozmeňujúci návrh.
Ja veľmi krátko a stručne ku konsolidačnému balíku. Naozaj začnime ľuďom hovoriť pravdu, to nie je konsolidácia, ale je to jednoducho zdražovanie. Ja to, čo postrádam v konsolidácii, je to šetrenie, ktoré mi tu naozaj, naozaj chýba a mám aj za to, že my sme nepotrebovali konsolidovať 2,7 miliardy, ale stačilo oveľa menej. Jednoducho ľuďom naozaj treba povedať to, že dnes my nemáme na to, aby sme vyplácali trináste dôchodky, pretože už na dvanáste si sociálna poisťovňa požičiava a z tohto dôvodu jednoducho dajme dôchodcom, ale vtedy, keď na to budeme mať a nie potom. Z jedného vrecka im niečo dáme, z druhého im to vyberieme. A myslím si, že im teda vyberieme oveľa viac ako to, čo dostanú na trinástom dôchodku po zavedení týchto všetkých konsolidačných opatrení.
Dovolím si nadviazať na môjho predrečníka pána, pána poslanca Dvořáka, ktorý hovoril o rozpočtových príspevkových organizáciách a potom akciovkách v zdravotníctve. Práve tá transakčná daň veľmi podobne vlastne robí rozdiel medzi verejnými a neverejnými poskytovateľmi v sociálnych službách. Výnimku dostali verejní poskytovatelia, teda ktorých zriaďovatelia sú obce - VÚC-ky, ale neverejní tu nie sú zapojení. A dobre vieme, že neverejní poskytovatelia sa starajú o množstvo ľudí, ktorí sú odkázaní na starostlivosť. A ešte musím povedať, lebo keď som sa na to pýtala vo výbore, že či si uvedomujeme to, že sme zase urobili rozdiel medzi týmito dvomi kategóriami poskytovateľov sociálnych služieb, tak mi bolo povedané, že tí neverejní poskytovatelia si môžu od klienta vybrať viac peňazí, hej? Áno, ale treba povedať aj B, a to je to dôležitejšie, že práve neverejní poskytovatelia poskytujú, poviem to, tie nízko prahové služby pre klientelu, ktorá, poviem to, že je nízkopríjmová. Poviem, taká nepopulárna kategória, ale sú to ľudia bez domova napríklad, hej? Alebo sú to ľudia, ktorí prichádzajú po alkoholickom liečení a poskytuje im sa sociálna starostlivosť. Často končia práve u neverejných poskytovateľov a keď títo neverejní poskytovatelia budú platiť tú transakčnú daň, tak jednoducho nebudú môcť v takej výške poskytovať tie, tie služby. Poviem to na príklade jedného zariadenia, ktoré má sluchovo postihnuté detičky v opatere. Väčšina naozaj tých rodín sú nízkopríjmové, pretože zväčša ten jeden rodič nemôže pracovať a to, čo oni si vyrátali, tak na transakčnej dani stratia toľko peňazí, že napríklad tri mesiace nebudú môcť poskytovať tú službu. Čiže znížime tú kvalitu a tú dostupnosť tých sociálnych služieb.
Tiež sa v krátkosti prihovorím, alebo teda budem hovoriť o tých, o tých celiatikoch, ale bolo tu veľmi správne už povedané, že rôzne intolerancie sa týkajú nielen teda tých celiatikov, ale toto je naozaj výrazná skupina, kde hovoríme o 32-tisíc ľuďoch, ktorí majú diagnostikovanú už celiakiu a naozaj tie výdavky, ktoré budú mať na to, aby sa mohli stravovať tak, ako to im ich zdravotný stav dovoľuje, jednoducho veľmi zvýšia výdavky rodinného rozpočtu. Čiže aj preto naozaj chcem apelovať na to, aby nejakým spôsobom sme sa pozreli na možnosť znížiť sadzbu DPH na tieto diabetické, bezlaktózové, celiatické potraviny a suroviny, lebo to naozaj nie je, nie je výmysel.
No a ja túto tému sa pokúsim ešte posunúť ďalej, lebo tak ako základnou potravinou je chlieb, tak základnou pomôckou pre ženy sú menštruačné potreby, a preto vlastne prichádzam s pozmeňujúcim návrhom na to, aby boli tieto potreby zaradené do zníženej sadzby DPH. Chcem povedať, že je to vlastne aj taký ten boj s menštruačnou chudobou. Podľa posledného prieskumu, ktorý sa robil v máji v roku 2024, tak až 44 % žien na Slovensku, čiže takmer každá druhá žena, mala aspoň raz za život problém s tým, že si nemohla dovoliť kúpiť menštruačné pomôcky a také číslo, ktoré mňa naozaj až zarazilo, bolo pre mňa neuveriteľné, bolo, že 6 % opýtaných dokonca priznalo, že používa náhrady za menštruačné potreby ako toaletný papier, noviny, staré handry, špongie.
Musím povedať, že výrazne to ovplyvňuje aj akoby také pôsobenie, ja to poviem, najmä napríklad pri mladých ľuďoch alebo mladých ženách to budem hovoriť. Keď poznáme dievčatá, ktoré napríklad nenavštevujú školu v čase svojej menštruácie, pretože jednoducho nemajú pomôcky na to, aby, alebo nemajú teda zdroje na to, aby si mohli tieto pomôcky zakúpiť, a preto napríklad vynechávajú školský, návštevu školy, a teda zväčša to ide o rodiny, ktoré sú zo sociálne slabého, slabého prostredia. Tu chcem naozaj vyzdvihnúť napríklad aj banskobystrickú župu, ktorá už asi druhý rok alebo koľký zaviedla na svojich školách svojej zriaďovateľskej pôsobnosti vlastne bezplatný prístup k menštruačným potrebám. Musím povedať, že menštruačná chudoba, teda nedostatok finančných prostriedkov na kúpu menštruačných pomôcok je reálnym problémom pre mnohé ženy a znížená sadzba DPH by pomohla zmierniť ich finančné zaťaženie a naozaj by aj umožnila ženám jednoduchší prístup k týmto potrebám. Vo viacerých krajinách sveta, ja tu nechcem hovoriť o tom, že to je nejaké novum a ideme zavádzať niečo, čo je nové, ale napríklad vo Veľkej Británii, Írsku, či v Kanade už boli prijaté opatrenia na zníženie alebo dokonca úplné zrušenie DPH na menštruačné produkty. Musím povedať, že Slovensko by sa týmto krokom priblížilo k svetovému štandardu, a zároveň by vyslalo signál, že si váži a podporuje ženské pohlavie. Ja by som bola veľmi rada, keby túto tému nezľahčujeme a prestaneme si zakrývať oči predtým, že menštruačná chudoba jednoducho neexistuje, lebo ona naozaj zasahuje do života a zasahuje do života najmä sociálne slabých a sociálne vylúčených.
Preto, ak mi dovolíte, prednesiem pozmeňujúci a doplňujúci návrh.
V čl. 7 bod 4 prílohe č. 7 k zákonu č. 222/2004 Z. z... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)
Gašpar, Tibor, podpredseda NR SR
Prosím vás, zastavte čas pani poslankyni.
Prepáčte, to nebolo na prerušenie, radšej to prečítajte ešte raz, máte zastavený čas. Ďakujem.
Holečková, Martina, poslankyňa NR SR
Dobre, ďakujem. Ďakujem, pán predsedajúci, takže pozmeňujúci a doplňujúci návrh k parlamentnej tlači č. 483.
V čl. VII bod 4, v Prílohe č. 7 k zákonu č. 222/2004 Z. z., bod č.3, Kapitola/ číselný znak Spoločného colného sadzobníka1 ex 9619 00, Opis tovaru znie:
"Hygienické vložky a tampóny, plienky, prebaly a podobné výrobky z akéhokoľvek materiálu – určené len na inkontinenciu, hygienické vložky a tampóny určené na menštruáciu."
Ďakujem veľmi pekne, pán predsedajúci, skončila som.
Vystúpenie v rozprave
1.10.2024 o 16:29 hod.
Mgr.
Martina Holečková
Videokanál poslanca
Ďakujem veľmi pekne za slovo.
Vážené kolegyne, kolegovia, dovoľte mi v mojom vystúpení sa venovať však teda aj konsolidácii, aj transakčnej dani a potom na záver by som si dovolila predniesť aj pozmeňujúci návrh.
Ja veľmi krátko a stručne ku konsolidačnému balíku. Naozaj začnime ľuďom hovoriť pravdu, to nie je konsolidácia, ale je to jednoducho zdražovanie. Ja to, čo postrádam v konsolidácii, je to šetrenie, ktoré mi tu naozaj, naozaj chýba a mám aj za to, že my sme nepotrebovali konsolidovať 2,7 miliardy, ale stačilo oveľa menej. Jednoducho ľuďom naozaj treba povedať to, že dnes my nemáme na to, aby sme vyplácali trináste dôchodky, pretože už na dvanáste si sociálna poisťovňa požičiava a z tohto dôvodu jednoducho dajme dôchodcom, ale vtedy, keď na to budeme mať a nie potom. Z jedného vrecka im niečo dáme, z druhého im to vyberieme. A myslím si, že im teda vyberieme oveľa viac ako to, čo dostanú na trinástom dôchodku po zavedení týchto všetkých konsolidačných opatrení.
Dovolím si nadviazať na môjho predrečníka pána, pána poslanca Dvořáka, ktorý hovoril o rozpočtových príspevkových organizáciách a potom akciovkách v zdravotníctve. Práve tá transakčná daň veľmi podobne vlastne robí rozdiel medzi verejnými a neverejnými poskytovateľmi v sociálnych službách. Výnimku dostali verejní poskytovatelia, teda ktorých zriaďovatelia sú obce - VÚC-ky, ale neverejní tu nie sú zapojení. A dobre vieme, že neverejní poskytovatelia sa starajú o množstvo ľudí, ktorí sú odkázaní na starostlivosť. A ešte musím povedať, lebo keď som sa na to pýtala vo výbore, že či si uvedomujeme to, že sme zase urobili rozdiel medzi týmito dvomi kategóriami poskytovateľov sociálnych služieb, tak mi bolo povedané, že tí neverejní poskytovatelia si môžu od klienta vybrať viac peňazí, hej? Áno, ale treba povedať aj B, a to je to dôležitejšie, že práve neverejní poskytovatelia poskytujú, poviem to, tie nízko prahové služby pre klientelu, ktorá, poviem to, že je nízkopríjmová. Poviem, taká nepopulárna kategória, ale sú to ľudia bez domova napríklad, hej? Alebo sú to ľudia, ktorí prichádzajú po alkoholickom liečení a poskytuje im sa sociálna starostlivosť. Často končia práve u neverejných poskytovateľov a keď títo neverejní poskytovatelia budú platiť tú transakčnú daň, tak jednoducho nebudú môcť v takej výške poskytovať tie, tie služby. Poviem to na príklade jedného zariadenia, ktoré má sluchovo postihnuté detičky v opatere. Väčšina naozaj tých rodín sú nízkopríjmové, pretože zväčša ten jeden rodič nemôže pracovať a to, čo oni si vyrátali, tak na transakčnej dani stratia toľko peňazí, že napríklad tri mesiace nebudú môcť poskytovať tú službu. Čiže znížime tú kvalitu a tú dostupnosť tých sociálnych služieb.
Tiež sa v krátkosti prihovorím, alebo teda budem hovoriť o tých, o tých celiatikoch, ale bolo tu veľmi správne už povedané, že rôzne intolerancie sa týkajú nielen teda tých celiatikov, ale toto je naozaj výrazná skupina, kde hovoríme o 32-tisíc ľuďoch, ktorí majú diagnostikovanú už celiakiu a naozaj tie výdavky, ktoré budú mať na to, aby sa mohli stravovať tak, ako to im ich zdravotný stav dovoľuje, jednoducho veľmi zvýšia výdavky rodinného rozpočtu. Čiže aj preto naozaj chcem apelovať na to, aby nejakým spôsobom sme sa pozreli na možnosť znížiť sadzbu DPH na tieto diabetické, bezlaktózové, celiatické potraviny a suroviny, lebo to naozaj nie je, nie je výmysel.
No a ja túto tému sa pokúsim ešte posunúť ďalej, lebo tak ako základnou potravinou je chlieb, tak základnou pomôckou pre ženy sú menštruačné potreby, a preto vlastne prichádzam s pozmeňujúcim návrhom na to, aby boli tieto potreby zaradené do zníženej sadzby DPH. Chcem povedať, že je to vlastne aj taký ten boj s menštruačnou chudobou. Podľa posledného prieskumu, ktorý sa robil v máji v roku 2024, tak až 44 % žien na Slovensku, čiže takmer každá druhá žena, mala aspoň raz za život problém s tým, že si nemohla dovoliť kúpiť menštruačné pomôcky a také číslo, ktoré mňa naozaj až zarazilo, bolo pre mňa neuveriteľné, bolo, že 6 % opýtaných dokonca priznalo, že používa náhrady za menštruačné potreby ako toaletný papier, noviny, staré handry, špongie.
Musím povedať, že výrazne to ovplyvňuje aj akoby také pôsobenie, ja to poviem, najmä napríklad pri mladých ľuďoch alebo mladých ženách to budem hovoriť. Keď poznáme dievčatá, ktoré napríklad nenavštevujú školu v čase svojej menštruácie, pretože jednoducho nemajú pomôcky na to, aby, alebo nemajú teda zdroje na to, aby si mohli tieto pomôcky zakúpiť, a preto napríklad vynechávajú školský, návštevu školy, a teda zväčša to ide o rodiny, ktoré sú zo sociálne slabého, slabého prostredia. Tu chcem naozaj vyzdvihnúť napríklad aj banskobystrickú župu, ktorá už asi druhý rok alebo koľký zaviedla na svojich školách svojej zriaďovateľskej pôsobnosti vlastne bezplatný prístup k menštruačným potrebám. Musím povedať, že menštruačná chudoba, teda nedostatok finančných prostriedkov na kúpu menštruačných pomôcok je reálnym problémom pre mnohé ženy a znížená sadzba DPH by pomohla zmierniť ich finančné zaťaženie a naozaj by aj umožnila ženám jednoduchší prístup k týmto potrebám. Vo viacerých krajinách sveta, ja tu nechcem hovoriť o tom, že to je nejaké novum a ideme zavádzať niečo, čo je nové, ale napríklad vo Veľkej Británii, Írsku, či v Kanade už boli prijaté opatrenia na zníženie alebo dokonca úplné zrušenie DPH na menštruačné produkty. Musím povedať, že Slovensko by sa týmto krokom priblížilo k svetovému štandardu, a zároveň by vyslalo signál, že si váži a podporuje ženské pohlavie. Ja by som bola veľmi rada, keby túto tému nezľahčujeme a prestaneme si zakrývať oči predtým, že menštruačná chudoba jednoducho neexistuje, lebo ona naozaj zasahuje do života a zasahuje do života najmä sociálne slabých a sociálne vylúčených.
Preto, ak mi dovolíte, prednesiem pozmeňujúci a doplňujúci návrh.
V čl. 7 bod 4 prílohe č. 7 k zákonu č. 222/2004 Z. z... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)
Gašpar, Tibor, podpredseda NR SR
Prosím vás, zastavte čas pani poslankyni.
Prepáčte, to nebolo na prerušenie, radšej to prečítajte ešte raz, máte zastavený čas. Ďakujem.
Holečková, Martina, poslankyňa NR SR
Dobre, ďakujem. Ďakujem, pán predsedajúci, takže pozmeňujúci a doplňujúci návrh k parlamentnej tlači č. 483.
V čl. VII bod 4, v Prílohe č. 7 k zákonu č. 222/2004 Z. z., bod č.3, Kapitola/ číselný znak Spoločného colného sadzobníka1 ex 9619 00, Opis tovaru znie:
"Hygienické vložky a tampóny, plienky, prebaly a podobné výrobky z akéhokoľvek materiálu – určené len na inkontinenciu, hygienické vložky a tampóny určené na menštruáciu."
Ďakujem veľmi pekne, pán predsedajúci, skončila som.
Rozpracované
16:44
Vystúpenie v rozprave 16:44
Martina HolečkováVystúpenie v rozprave
1.10.2024 o 16:44 hod.
Mgr.
Martina Holečková
Videokanál poslanca
.
Rozpracované
16:44
Vystúpenie v rozprave 16:44
Dávid DejVážený pán minister, vážení členovia a členky parlamentu, strana SMER riadi túto krajinu viac ako 4 700 dní.
Od roku 2006 do súčasnosti s nejakými prestávkami je to teda takmer 18 rokov. Ak sa mladý človek, alebo teda ak sa niekto narodil v roku 2006, dnes má 18 rokov, to znamená, že aj teda s nejakými prestávkami ste túto krajinu viedli 70 % času človeka, ktorý má dnes 18 rokov....
Vážený pán minister, vážení členovia a členky parlamentu, strana SMER riadi túto krajinu viac ako 4 700 dní.
Od roku 2006 do súčasnosti s nejakými prestávkami je to teda takmer 18 rokov. Ak sa mladý človek, alebo teda ak sa niekto narodil v roku 2006, dnes má 18 rokov, to znamená, že aj teda s nejakými prestávkami ste túto krajinu viedli 70 % času človeka, ktorý má dnes 18 rokov. Takže mali ste v zásade najväčšiu príležitosť túto krajinu niekde posunúť, zlepšiť životnú úroveň na Slovensku a priblížiť túto krajinu ku krajinám, hospodársky vyspelým a civilizovaným krajinám Európy. Samozrejme, každý si môže zodpovedať túto otázku, že v akom stave je naša krajina, či naozaj sa vám podarilo za tie roky a za tie možnosti, ktoré ste ako najdlhšie vládnuca strana na Slovensku mali, či ste naozaj túto príležitosť využili.
Chcel by som sa vo svojom príspevku venovať teda tomu, ako táto chystaná konsolidácia zasiahne aj mladých ľudí, akým spôsobom ovplyvní ich budúcnosť a či ich čaká niečo lepšie. Chcel by som ešte podotknúť, že vlády, ktoré teda majú lepšie obdobie, kedy sa viacej darí, tak sa za normálnych okolností snažia šetriť práve na to, keď prídu či už väčšie alebo menšie krízy, či už lokálne, alebo globálne, tak sa snažia práve preto šetriť, aby keby tieto krízy prišli, mali z čoho nejakým spôsobom adresovať tú pomoc. No teda, ako sa tá konsolidácia dotkne aj mladých ľudí, mám tu taký nadpis, že Vysoké životné náklady a nízka mzda. Naozaj dneska mladí ľudia do veku 24 rokov, ktorí sa zamestnajú, tak zarábajú omnoho menej ako ich rovesníci, teda ako starší ľudia, ktorí už dajme tomu sú osem alebo viac rokov zamestnaní. Z prieskumu vyplýva, že mladí ľudia vo veku od 20 do 24 rokov robia z výplaty do výplaty, niektorí, bohužiaľ, musia mať dokonca až dve zamestnania na to, aby si dokázali zaplatiť bývanie, alebo vôbec ako tak obstojne a dôstojne žiť.
A spomeniem ešte, že kvôli teda tej Ficovej drahote budú mať infláciu budúci rok vyše 5 %, čo znamená, že reálne mzdy budú ešte menšie a z tých peňazí, ktoré majú dnes, si budú môcť dovoliť ešte menej. Nehovoriac o tom, ak sa mladí ľudia na Slovensku dneska rozhodnú, že by teda chceli podnikať, tak naozaj táto konsolidácia je len ďalším polenom pod nohy, ktorá skôr mladých ľudí na Slovensku demotivuje sa k niečomu takémuto pridať. Naozaj táto konsolidácia nemotivuje mladých ľudí, aby tvorili hodnoty, aby podnikali, aby ostali na Slovensku, ale, práve naopak, viacej ich od toho ešte nejakým spôsobom odrádza. Aj tí odvážnejší, ktorí by sa rozhodli, tak to naozaj budú mať, bohužiaľ, po tejto konsolidácií ťažké. No, ako som hovoril, teda mladí ľudia žijú z výplaty do výplaty a ak by sa teda aj chceli osamostatniť, pretože dnes sme v rámci Európskej únie takmer na úplnom chvoste veku osamostatnenia sa od rodičov, na Slovensku je ten priemerný vek okolo 31 rokov, v Európe je to v podstate stabilné, ten vek je okolo 26 rokov. Ono to ani nie je o tom, že by mladí ľudia nevedeli, alebo nechceli odísť od rodičov, ale tá situácia je pomerne naozaj náročná, netreba sa tomu čudovať, pretože, ak sa chce dnes mladý človek na Slovensku osamostatniť, tak má de facto dve možnosti.
Tá prvá je, že môže platiť teda drahý komerčný nájom, priemerná cena za rok 2023 v 4. kvartáli v Bratislave, cena nájmu, teda komerčného nájmu je takmer 900 euro. Inými slovami teda ak sa chce mladý človek osamostatniť od rodičov a prenajímať si komerčný nájom, môže ho to vyjsť až na dve tretiny jeho príjmu.
Tá druhá možnosť je, kúpiť si teda vlastný byt, respektíve skúsiť vôbec sa dostať k hypotéke, a tu je ten kameň toho problému. Žiadna banka vám v súčasnosti totiž nedá 100 % úver, to znamená, že vo väčšine prípadov musíte mať aspoň 20 % svojich zdrojov z tej kúpnej sumy. Dnes sa najnovšie alebo teda novšie dvojizbové byty v Bratislave okolo 50 m2 pohybujú okolo 200-tisíc euro. Inými slovami to znamená, že ak chce mladý človek na Slovensku hypotéku, musí mať teda tých 20 % z kúpnej sumy, čo pri 200-tisíc eur znamená takmer 40-tisíc euro na to, aby si vôbec mohol vziať úver. Naozaj pri súčasných platoch a tej výške toho odvodovo daňového zaťaženia je naozaj veľmi ťažké, aby si mladý človek, ktorý skončil, vyštudoval či už strednú, alebo vysokú školu, zamestnal sa, mohol našetriť takúto sumu, musel by pracovať naozaj veľmi veľa rokov a obávam sa, že ten vek, kedy by dokázal vôbec odísť od rodičov, sa blíži niekde k 40-tke. To ešte nehovoríme o tých úrokových sadzbách. Prečo to vôbec spomínam, je aj ten dôvod, že okrem teda Európskej centrálnej banky tie úrokové sadzby sú ovplyvnené aj stavom teda našich dlhopisov. Vzhľadom na to, v akom stave sú naše verejné financie, asi ani nemôžeme čakať nejaké znižovanie úrokových sadzieb. Ak by ale teda predsa mladý človek sa dostal k tej hypotéke, mohol sa teda osamostatniť, pri súčasnej úrokovej sadzbe, ktorá sa hýbe niekde okolo 4 %, vychádza mesačná splátka hypotéky niekde medzi 800 až vyše 900 eur.
Naozaj táto konsolidácia nepomôže ani tomu, aby sa mladí ľudia osamostatnili, pretože ak by chceli platiť drahý komerčný nájom, tak z tej chystanej konsolidácie alebo na základe tej inflácie, ktorá nás budúci rok čaká, mladí ľudia budú mať ešte menej peňazí, ako mali teraz, nehovoriac o tom, že ak by chceli zobrať hypotéku, tak neviem, v akom prípade by na to mohli za relatívne krátky čas našetriť. Nie každý má tú možnosť, že rodičia vedia podporiť mladých ľudí na to, aby sa mohli teda osamostatniť, väčšina ľudí takúto šancu nemá.
No a teraz čo je horšie, je to, že už v súčasnosti viac ako dve tretiny mladých ľudí do veku 26 rokov uvažujú, že na Slovensku nechcú ani ostať, tým pádom vlastne prichádzame o akýsi potencionálny kapitál, ktorý by pomáhal rozvíjať našu ekonomiku, tvoriť tu hodnoty a myslím si, že teda netreba sa na mladých ľudí pozerať len ako keby nejaký zdroj vysokej finančnej návratnosti, ale aj na to, že sú to občania tejto krajiny a majú právo tu žiť. Ale keď už sa chceme teda baviť o tých číslach, tak naozaj každý odchod mladého človeka, bolo to tu už veľakrát spomínané, stojí niekoľko miliónov eur. Mňa najviac na tomto celom mrzí to, ako to tu už bolo spomínané, že už len ten proces, ako sme sa vôbec k celej tejto konsolidácii dostali, že v podstate za pár dní narýchlo ťažko možno povedať o nejakej diskusii, ale vôbec ako kebyže máme to tu dnes, musíme sa o tom teda baviť, ja by som bol rád, keby tu nejaká diskusia prebiehala aj s koaličnými poslancami, mňa by to veľmi zaujímalo, čo si o tomto myslíte, tak ako to tu už bolo spomínané, naozaj s vysokou pravdepodobnosťou hrozí, že sa tu konsolidácia ešte cez nejaké pozmeňováky zopárkrát vráti a budete to zase narýchlo opravovať. No a naozaj nie je to nič pozitívne, nie je to žiadna pozitívna vízia toho, akým smerom by sa mohla uberať naša krajina aj v tom, aby sa tu mladí ľudia vedeli uplatniť, aby sa im tu oplatilo podnikať, aby naozaj mladí ľudia, ktorí sú zamestnaní, mali dôstojné pracovné podmienky, ale napríklad aj to, aby vedeli byť dôstojne finančne ohodnotení.
Je naozaj pre mňa absurdné, že prvýkrát sa teda vládnuca strana SMER dostala k moci v roku 2006, ako som spomínal, je to osemnásť rokov, takže ak sa niekto narodil v roku 2006, dnes má osemnásť rokov, tak na narodeniny od strany SMER dostal teda škrtnutie daňového bonusu, naozaj veľmi pekný darček a mrzí ma, že keď ste vládli v čase, aj keď sa, dajme tomu, Slovensku darilo aspoň teda minimálne v rôznych ukazovateľoch, tak ste nešetrili a nepripravovali ste túto krajinu na to, že môžu prísť rôzne krízy, ktoré aj, bohužiaľ, prišli a ešte viacej ten dlh v štátnom rozpočte prehĺbili. Bohužiaľ, táto vláda nás opäť doviedla iba k drahote a túto drahotu, bohužiaľ, zaplatia ľudia. Ako pri každej kríze najhoršie na tom je, že na aj túto konsolidáciu doplatia opäť iba tí najzraniteľnejší. Tieto drahé riešenia a nezodpovedné kroky budú mať dopad na veľa mladých ľudí, ktorí už teraz rozmýšľajú, či vôbec tu majú ostať. Najhoršie na tom je, rozumiem, že bolo to tu už spomínané to zvyšovanie platov v rámci ako keby, v pomere tej konsolidácie nie možno až tak zásadná suma, ale naozaj to gesto a ten signál všetkým ľuďom, ktorí naozaj robia z výplaty do výplaty, dve tretiny ich príjmu, bohužiaľ, ten výdavok ide na bývanie, tak vy si v podstate zvýšite platy, vy zvýšite sebe platy a týmto ľuďom zvýšite dane. Mne to príde naozaj absolútne, absolútne nedôstojné, mrzí ma to, pretože táto konsolidácia podľa mňa vôbec nie je systémová, zaplatia to len ľudia, zaplatia to len tí najzraniteľnejší a opäť sa stane len to, že doplatí na to ekonomika a mladí ľudia, ktorí by tu chceli, naozaj by tu chceli dôstojne žiť, chceli by tu podnikať, chceli by tu pracovať, tak budú ešte o to viacej nútení z tejto krajiny odísť. Nie preto, že by nemali radi túto krajinu, nie preto, že by nemali radi svojich rodičov, ale preto, pretože strana, ktorá je tu v podstate osemnásť rokov, ktorá mala najväčšiu zodpovednosť a mala najväčšiu príležitosť robiť niečo s touto krajinou, tak, bohužiaľ, ste viacej riešili seba ako ľudí.
Ďakujem veľmi pekne.
Ďakujem veľmi pekne za slovo, pán predsedajúci.
Vážený pán minister, vážení členovia a členky parlamentu, strana SMER riadi túto krajinu viac ako 4 700 dní.
Od roku 2006 do súčasnosti s nejakými prestávkami je to teda takmer 18 rokov. Ak sa mladý človek, alebo teda ak sa niekto narodil v roku 2006, dnes má 18 rokov, to znamená, že aj teda s nejakými prestávkami ste túto krajinu viedli 70 % času človeka, ktorý má dnes 18 rokov. Takže mali ste v zásade najväčšiu príležitosť túto krajinu niekde posunúť, zlepšiť životnú úroveň na Slovensku a priblížiť túto krajinu ku krajinám, hospodársky vyspelým a civilizovaným krajinám Európy. Samozrejme, každý si môže zodpovedať túto otázku, že v akom stave je naša krajina, či naozaj sa vám podarilo za tie roky a za tie možnosti, ktoré ste ako najdlhšie vládnuca strana na Slovensku mali, či ste naozaj túto príležitosť využili.
Chcel by som sa vo svojom príspevku venovať teda tomu, ako táto chystaná konsolidácia zasiahne aj mladých ľudí, akým spôsobom ovplyvní ich budúcnosť a či ich čaká niečo lepšie. Chcel by som ešte podotknúť, že vlády, ktoré teda majú lepšie obdobie, kedy sa viacej darí, tak sa za normálnych okolností snažia šetriť práve na to, keď prídu či už väčšie alebo menšie krízy, či už lokálne, alebo globálne, tak sa snažia práve preto šetriť, aby keby tieto krízy prišli, mali z čoho nejakým spôsobom adresovať tú pomoc. No teda, ako sa tá konsolidácia dotkne aj mladých ľudí, mám tu taký nadpis, že Vysoké životné náklady a nízka mzda. Naozaj dneska mladí ľudia do veku 24 rokov, ktorí sa zamestnajú, tak zarábajú omnoho menej ako ich rovesníci, teda ako starší ľudia, ktorí už dajme tomu sú osem alebo viac rokov zamestnaní. Z prieskumu vyplýva, že mladí ľudia vo veku od 20 do 24 rokov robia z výplaty do výplaty, niektorí, bohužiaľ, musia mať dokonca až dve zamestnania na to, aby si dokázali zaplatiť bývanie, alebo vôbec ako tak obstojne a dôstojne žiť.
A spomeniem ešte, že kvôli teda tej Ficovej drahote budú mať infláciu budúci rok vyše 5 %, čo znamená, že reálne mzdy budú ešte menšie a z tých peňazí, ktoré majú dnes, si budú môcť dovoliť ešte menej. Nehovoriac o tom, ak sa mladí ľudia na Slovensku dneska rozhodnú, že by teda chceli podnikať, tak naozaj táto konsolidácia je len ďalším polenom pod nohy, ktorá skôr mladých ľudí na Slovensku demotivuje sa k niečomu takémuto pridať. Naozaj táto konsolidácia nemotivuje mladých ľudí, aby tvorili hodnoty, aby podnikali, aby ostali na Slovensku, ale, práve naopak, viacej ich od toho ešte nejakým spôsobom odrádza. Aj tí odvážnejší, ktorí by sa rozhodli, tak to naozaj budú mať, bohužiaľ, po tejto konsolidácií ťažké. No, ako som hovoril, teda mladí ľudia žijú z výplaty do výplaty a ak by sa teda aj chceli osamostatniť, pretože dnes sme v rámci Európskej únie takmer na úplnom chvoste veku osamostatnenia sa od rodičov, na Slovensku je ten priemerný vek okolo 31 rokov, v Európe je to v podstate stabilné, ten vek je okolo 26 rokov. Ono to ani nie je o tom, že by mladí ľudia nevedeli, alebo nechceli odísť od rodičov, ale tá situácia je pomerne naozaj náročná, netreba sa tomu čudovať, pretože, ak sa chce dnes mladý človek na Slovensku osamostatniť, tak má de facto dve možnosti.
Tá prvá je, že môže platiť teda drahý komerčný nájom, priemerná cena za rok 2023 v 4. kvartáli v Bratislave, cena nájmu, teda komerčného nájmu je takmer 900 euro. Inými slovami teda ak sa chce mladý človek osamostatniť od rodičov a prenajímať si komerčný nájom, môže ho to vyjsť až na dve tretiny jeho príjmu.
Tá druhá možnosť je, kúpiť si teda vlastný byt, respektíve skúsiť vôbec sa dostať k hypotéke, a tu je ten kameň toho problému. Žiadna banka vám v súčasnosti totiž nedá 100 % úver, to znamená, že vo väčšine prípadov musíte mať aspoň 20 % svojich zdrojov z tej kúpnej sumy. Dnes sa najnovšie alebo teda novšie dvojizbové byty v Bratislave okolo 50 m2 pohybujú okolo 200-tisíc euro. Inými slovami to znamená, že ak chce mladý človek na Slovensku hypotéku, musí mať teda tých 20 % z kúpnej sumy, čo pri 200-tisíc eur znamená takmer 40-tisíc euro na to, aby si vôbec mohol vziať úver. Naozaj pri súčasných platoch a tej výške toho odvodovo daňového zaťaženia je naozaj veľmi ťažké, aby si mladý človek, ktorý skončil, vyštudoval či už strednú, alebo vysokú školu, zamestnal sa, mohol našetriť takúto sumu, musel by pracovať naozaj veľmi veľa rokov a obávam sa, že ten vek, kedy by dokázal vôbec odísť od rodičov, sa blíži niekde k 40-tke. To ešte nehovoríme o tých úrokových sadzbách. Prečo to vôbec spomínam, je aj ten dôvod, že okrem teda Európskej centrálnej banky tie úrokové sadzby sú ovplyvnené aj stavom teda našich dlhopisov. Vzhľadom na to, v akom stave sú naše verejné financie, asi ani nemôžeme čakať nejaké znižovanie úrokových sadzieb. Ak by ale teda predsa mladý človek sa dostal k tej hypotéke, mohol sa teda osamostatniť, pri súčasnej úrokovej sadzbe, ktorá sa hýbe niekde okolo 4 %, vychádza mesačná splátka hypotéky niekde medzi 800 až vyše 900 eur.
Naozaj táto konsolidácia nepomôže ani tomu, aby sa mladí ľudia osamostatnili, pretože ak by chceli platiť drahý komerčný nájom, tak z tej chystanej konsolidácie alebo na základe tej inflácie, ktorá nás budúci rok čaká, mladí ľudia budú mať ešte menej peňazí, ako mali teraz, nehovoriac o tom, že ak by chceli zobrať hypotéku, tak neviem, v akom prípade by na to mohli za relatívne krátky čas našetriť. Nie každý má tú možnosť, že rodičia vedia podporiť mladých ľudí na to, aby sa mohli teda osamostatniť, väčšina ľudí takúto šancu nemá.
No a teraz čo je horšie, je to, že už v súčasnosti viac ako dve tretiny mladých ľudí do veku 26 rokov uvažujú, že na Slovensku nechcú ani ostať, tým pádom vlastne prichádzame o akýsi potencionálny kapitál, ktorý by pomáhal rozvíjať našu ekonomiku, tvoriť tu hodnoty a myslím si, že teda netreba sa na mladých ľudí pozerať len ako keby nejaký zdroj vysokej finančnej návratnosti, ale aj na to, že sú to občania tejto krajiny a majú právo tu žiť. Ale keď už sa chceme teda baviť o tých číslach, tak naozaj každý odchod mladého človeka, bolo to tu už veľakrát spomínané, stojí niekoľko miliónov eur. Mňa najviac na tomto celom mrzí to, ako to tu už bolo spomínané, že už len ten proces, ako sme sa vôbec k celej tejto konsolidácii dostali, že v podstate za pár dní narýchlo ťažko možno povedať o nejakej diskusii, ale vôbec ako kebyže máme to tu dnes, musíme sa o tom teda baviť, ja by som bol rád, keby tu nejaká diskusia prebiehala aj s koaličnými poslancami, mňa by to veľmi zaujímalo, čo si o tomto myslíte, tak ako to tu už bolo spomínané, naozaj s vysokou pravdepodobnosťou hrozí, že sa tu konsolidácia ešte cez nejaké pozmeňováky zopárkrát vráti a budete to zase narýchlo opravovať. No a naozaj nie je to nič pozitívne, nie je to žiadna pozitívna vízia toho, akým smerom by sa mohla uberať naša krajina aj v tom, aby sa tu mladí ľudia vedeli uplatniť, aby sa im tu oplatilo podnikať, aby naozaj mladí ľudia, ktorí sú zamestnaní, mali dôstojné pracovné podmienky, ale napríklad aj to, aby vedeli byť dôstojne finančne ohodnotení.
Je naozaj pre mňa absurdné, že prvýkrát sa teda vládnuca strana SMER dostala k moci v roku 2006, ako som spomínal, je to osemnásť rokov, takže ak sa niekto narodil v roku 2006, dnes má osemnásť rokov, tak na narodeniny od strany SMER dostal teda škrtnutie daňového bonusu, naozaj veľmi pekný darček a mrzí ma, že keď ste vládli v čase, aj keď sa, dajme tomu, Slovensku darilo aspoň teda minimálne v rôznych ukazovateľoch, tak ste nešetrili a nepripravovali ste túto krajinu na to, že môžu prísť rôzne krízy, ktoré aj, bohužiaľ, prišli a ešte viacej ten dlh v štátnom rozpočte prehĺbili. Bohužiaľ, táto vláda nás opäť doviedla iba k drahote a túto drahotu, bohužiaľ, zaplatia ľudia. Ako pri každej kríze najhoršie na tom je, že na aj túto konsolidáciu doplatia opäť iba tí najzraniteľnejší. Tieto drahé riešenia a nezodpovedné kroky budú mať dopad na veľa mladých ľudí, ktorí už teraz rozmýšľajú, či vôbec tu majú ostať. Najhoršie na tom je, rozumiem, že bolo to tu už spomínané to zvyšovanie platov v rámci ako keby, v pomere tej konsolidácie nie možno až tak zásadná suma, ale naozaj to gesto a ten signál všetkým ľuďom, ktorí naozaj robia z výplaty do výplaty, dve tretiny ich príjmu, bohužiaľ, ten výdavok ide na bývanie, tak vy si v podstate zvýšite platy, vy zvýšite sebe platy a týmto ľuďom zvýšite dane. Mne to príde naozaj absolútne, absolútne nedôstojné, mrzí ma to, pretože táto konsolidácia podľa mňa vôbec nie je systémová, zaplatia to len ľudia, zaplatia to len tí najzraniteľnejší a opäť sa stane len to, že doplatí na to ekonomika a mladí ľudia, ktorí by tu chceli, naozaj by tu chceli dôstojne žiť, chceli by tu podnikať, chceli by tu pracovať, tak budú ešte o to viacej nútení z tejto krajiny odísť. Nie preto, že by nemali radi túto krajinu, nie preto, že by nemali radi svojich rodičov, ale preto, pretože strana, ktorá je tu v podstate osemnásť rokov, ktorá mala najväčšiu zodpovednosť a mala najväčšiu príležitosť robiť niečo s touto krajinou, tak, bohužiaľ, ste viacej riešili seba ako ľudí.
Ďakujem veľmi pekne.
Rozpracované
16:59
Vystúpenie v rozprave 16:59
Dávid Dej.
Rozpracované
16:59
Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:59
Richard GlückVystúpenie s faktickou poznámkou
1.10.2024 o 16:59 hod.
JUDr.
Richard Glück
Videokanál poslanca
Ďakujem veľmi pekne, pán poslanec, za tvoje vystúpenie. Myslím, že aj vzhľadom na náš vek, tak by sme chceli čo najviac urobiť pre mladých. Ja od roku asi 2015 s menšími prestávkami som vždycky robil s realitami a nehovoril si pravdu, pokiaľ si hovoril o tých hypotekárnych úveroch, pretože správne si povedal, že úroková sadzba sa odvíja od medzinárodných ukazovateľov a od toho ratingu, ako si Slovensko požičiava a, samozrejme, aj od nejakej stability, ktorá je v tej ktorej krajine a od roku 2015 boli tie úroky minimálne, 0,5, 0,6, 0,7 % si mladé rodiny požičiavali nieže 100 %, aj to bolo možné, ale požičiavali si dokonca aj 110 %, keď sa zmenila trošku v zmluve hodnota toho bytu, že čerpali viacej peňazí, ako reálne nehnuteľnosť stála. Tie peniaze využívali predovšetkým na dozariaďovanie toho bytu. Úrokové sadzby vystrelili v roku 2023 a my sme urobili zákon, ktorým sme potom čo Hegerova a Ódorova vláda sa tejto téme vôbec, ale že vôbec nevenovala, tak sme prijali opatrenia, ako pomôcť týmto mladým. A ja by som chcel aj od teba počuť jedno riešenie, že ako by si ty pomohol v tejto situácii mladým, ako by si konsolidoval 2,7 miliardy, pretože z vašich úst všetkých počúvam možnože dva milióny ušetrené na nejakých platoch, tak to je taká čiastka, ktorú zhruba vytiahli Šimečkovci zo štátneho rozpočtu.
Rozpracované
16:59
Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:59
Vladimír FaičPán poslanec, tri poznámky mám k vášmu vystúpeniu. Prvé, oceňujem slušný príspevok v rozprave od vás, aj čo sa týka vecného obsahu a druhá poznámka je k tomu a vy to určite dobre viete, že to nie je pravda, že podstatnú časť prostriedkov, ktoré sa majú ako zdroje vytvoriť konsolidačnými opatreniami, zaplatia ľudia s najmenšími príjmami a najzraniteľnejší. Viete sám, že to nie je pravda.
A tú...
Pán poslanec, tri poznámky mám k vášmu vystúpeniu. Prvé, oceňujem slušný príspevok v rozprave od vás, aj čo sa týka vecného obsahu a druhá poznámka je k tomu a vy to určite dobre viete, že to nie je pravda, že podstatnú časť prostriedkov, ktoré sa majú ako zdroje vytvoriť konsolidačnými opatreniami, zaplatia ľudia s najmenšími príjmami a najzraniteľnejší. Viete sám, že to nie je pravda.
A tú druhú poznámku, to je z celkového toho vystúpenia, viackrát ste povedali asi, asi také úvahy, ako keby sa väčšina mladých ľudí na Slovensku chystala opustiť republiku a mali už zbalené a vy oslovujete ešte tú inú časť ďalšiu, ktorá sa tak nerozhodla a postavili ste do pľacu tú úroveň, ktorá tu teda je, aby sa rozhodli tak, že tú republiku opustia. Možno si to neuvedomujete, ale toto vyšlo ako podstatné z vášho vystúpenia.
Ďakujem.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
1.10.2024 o 16:59 hod.
RSDr.
Vladimír Faič
Videokanál poslanca
Ďakujem za slovo, pán predsedajúci.
Pán poslanec, tri poznámky mám k vášmu vystúpeniu. Prvé, oceňujem slušný príspevok v rozprave od vás, aj čo sa týka vecného obsahu a druhá poznámka je k tomu a vy to určite dobre viete, že to nie je pravda, že podstatnú časť prostriedkov, ktoré sa majú ako zdroje vytvoriť konsolidačnými opatreniami, zaplatia ľudia s najmenšími príjmami a najzraniteľnejší. Viete sám, že to nie je pravda.
A tú druhú poznámku, to je z celkového toho vystúpenia, viackrát ste povedali asi, asi také úvahy, ako keby sa väčšina mladých ľudí na Slovensku chystala opustiť republiku a mali už zbalené a vy oslovujete ešte tú inú časť ďalšiu, ktorá sa tak nerozhodla a postavili ste do pľacu tú úroveň, ktorá tu teda je, aby sa rozhodli tak, že tú republiku opustia. Možno si to neuvedomujete, ale toto vyšlo ako podstatné z vášho vystúpenia.
Ďakujem.
Rozpracované
