23. schôdza

26.11.2024 - 11.12.2024
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Doplňujúca otázka / reakcia zadávajúceho

28.11.2024 o 14:54 hod.

Mgr.

Roman Michelko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vstup predsedajúceho 14:28

Juraj Blanár
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za otázku a v zastúpení pána ministra školstva vám prečítam odpoveď.
Vážená pani poslankyňa, menštruačná chudoba je globálny problém, ktorý sa vyskytuje nielen v rozvojových krajinách, ale, žiaľ, aj v ekonomicky vyspelých krajinách sveta vrátane Slovenska. Aj tu sa nájdu ženy a dievčatá, ktoré si nemôžu dovoliť hygienické potreby, predovšetkým ak žijú v hmotnej núdzi.
Ministerstvo školstva si uvedomuje, že tento problém nie je len finančný, ale súvisí aj s otázkou rovnosti, ľudskej dôstojnosti a základných ľudských práv a v prípade dievčat, žiačok a študentiek môže spôsobiť aj absencie v škole, čo môže viesť k zhoršeniu prospechu. Práve preto ministerstvo oceňuje a podporuje snahy zriaďovateľov škôl, ktorí si tento problém uvedomujú a pristupujú k jeho riešeniu aktívne.
Zároveň je potrebné priznať si potrebu edukácie širšieho spektra ľudí od mládeže, rodinných príslušníkov až po pedagógov, pretože menštruácia je stále v spoločnosti stigmatizovaná a tabuizovaná. Pomôcť však môže aj otvorená komunikácia, o ktorú sa ministerstvo snaží aj v rámci kurikula základného vzdelávania. Žiaci a žiačky sa na druhom stupni učia témam, ako je pohlavná zrelosť, ostych, intimita, hygiena, intímna hygiena, pozornosť a empatia voči opačnému pohlaviu. Taktiež sa venujú témam ako sociálna empatia, vzťah k chorým, starým, zdravotne a sociálne znevýhodneným. Prierezovosť tejto témy nájdeme aj vo vyučovacích predmetoch ako napríklad etická výchova či biológia. Ako som už uviedol v úvode, oceňujeme v tomto smere zriaďovateľov škôl, ktorí k tejto téme pristupujú proaktívne a poskytujú svojim žiačkam menštruačné pomôcky.
Vážená pani poslankyňa, ďakujem vám za vašu pozornosť.
Pán predsedajúci, skončil som.
Skryt prepis

Vstup predsedajúceho

28.11.2024 o 14:28 hod.

Ing.

Juraj Blanár

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

14:32

Juraj Blanár
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem. Táto otázka bola položená aj v tých ďalších niekoľkokrát a teraz prečítam odpoveď pána ministra pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Richarda Takáča.
Vážené pani poslankyne a vážení páni poslanci, vzhľadom k tomu, že mi bola otázka položená niekoľkokrát, budem odpovedať naraz na všetky otázky.
K príčinám nedostatočného čerpania finančných prostriedkov v rámci prístupu LEADER/CLLD za programové obdobie 2014 – 2023 patrí najmä uplatňovanie multifondového prístupu implementácie stratégií miestneho rozvoja prostredníctvom programu rozvoja vidieka Slovenskej republiky na obdobie 2014 – ´22 a integrovaného regionálneho operačného programu multifondové financovanie, kde každý z príslušných fondov uplatňoval v rámci projektov iné pravidlá, ktoré riadiace orgány boli povinné dodržiavať v zmysle nariadenia Európskej únie, spomalil jeho implementáciu. Zároveň sa uplatňovali rozdielne podmienky, odlišné implementačné postupy, schvaľovacie a kontrolné orgány a IT systémy, čo má dopad na čerpanie.
Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky identifikovalo okruh problémov pri implementácii projektov miestnych akčných skupín, ktoré majú vplyv na nedostatočné čerpanie. Na úrovni miestnych akčných skupín, ako aj na úrovni Pôdohospodárskej platobnej agentúry neboli však dodržané lehoty stanovené v riadiacej dokumentácii na výkon jednotlivých činností. Taktiež boli identifikované veľké prestoje medzi jednotlivými časťami kontroly žiadostí o nenávratný finančný príspevok. Po našom príchode trvali procesy na PPA rádovo niekoľko mesiacov a nezriedka rokov. Audit NKÚ konštatoval, že procesy kontroly verejného obstarávania na PPA trvali 36 mesiacov. Nedostatok personálnych kapacít na úrovni Pôdohospodárskej platobnej agentúry, zároveň aj nedostatočná odbornosť riadiacich pracovníkov PPA a fluktuácia zamestnancov miestnych akčných skupín v ostatných rokoch mala za následok zvýšenú mieru chybovosti pri administrácii predložených žiadostí o nenávratný finančný príspevok, čo malo vplyv na predlžovanie procesov v rámci vyhodnocovania predložených žiadostí a následne aj vyplácanie finančných prostriedkov, pretože žiadateľov... pre žiadateľov a prijímateľov.
Komplikovaná situácia v Pôdohospodárskej platobnej agentúre v ostatných rokoch vzhľadom na vonkajšie faktory, ako napríklad covid, znamenala v priebehu roku 2021 istým spôsobom paralýzu implementácie programu Líder. V roku 2021 bolo vyplatených 90 847 000 eur a v roku 2022 to bolo 2 489 686 eur. Predpokladá sa, že v súčasnosti s nastavenými procesmi na poľnohospodárskej platobnej agentúre by sa mali jednotlivé procesy stabilizovať a dosahovať výkon, ktorý požadujeme a ktorý je na tejto úrovni požadovaný.
Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky s cieľom urýchlenia čerpania finančných prostriedkov určených pre miestne akčné skupiny vynakladá maximálne úsilie na zefektívnenie implementácie projektov miestneho rozvoja. V súčasnosti sa prostredníctvom aktualizácie riadiacej dokumentácie revidujú jednotlivé úkony na úrovni miestnych akčných skupín a aj PPA-čky, skracuje sa celkový čas na spracovanie žiadostí o nenávratný finančný príspevok na oboch úrovniach. Zároveň sa stanovujú nové lehoty na výkon kontrolnej činnosti na strane PPA vrátane stanovenia hraničných lehôt na začiatok výkonu jednotlivých úkonov. Uvedenými procesmi sa eliminujú prestoje v rámci vyhodnocovania žiadostí o nenávratný finančný príspevok a kontroly žiadostí o platbu. Dôraz sa kladie aj na zjednodušenie postupov pri vykonávaní zmien projektov prijímateľov a stratégie s cieľom umožniť presun finančných prostriedkov v rámci jednotlivých podopatrení, kde sa predpokladá väčší dopyt, tak aby došlo k ich maximálneho vyčerpaniu. Na zefektívnenie čerpania sa prijímajú aj kroky v podobe úpravy postupov PPA-čky pri základnej finančnej kontrole žiadosti o platbu. Škoda, že tieto kroky sa nerealizovali už v rokoch 2021 až... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Skryt prepis

28.11.2024 o 14:32 hod.

Ing.

Juraj Blanár

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

14:37

Viera Kalmárová
Skontrolovaný text
Ďakujem veľmi pekne, pán minister, za prečítanie stanoviska ministerstva pôdohospodárstva a dovoľujem si vás požiadať, či by sme nemohli dostať k dispozícii toto stanovisko.
Skryt prepis

28.11.2024 o 14:37 hod.

PaedDr.

Viera Kalmárová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

14:37

Juraj Blanár
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Áno, pani poslankyňa, samozrejme, odovzdám vám to a ešte s malým dôvetkom na vaše otvorenie možnosti mi ešte povedať, že spomínané prijaté opatrenia sa odrážajú aj v čerpaní. Za rok 2024 predstavovalo čerpanie 12,7 mil. eur, k 31. 10. ´24, mesačný nárast čerpania predstavuje približne päťnásobný nárast, čo v číslach predstavuje rozdiel 768-tisíc eur k 3,4 mil. eur v jednom mesiaci. Takže je to naozaj významné a, samozrejme, tú odpoveď vám odovzdám.
Dohovoril som, pán predsedajúci.
Skryt prepis

28.11.2024 o 14:37 hod.

Ing.

Juraj Blanár

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

14:39

Jozef Ráž
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážená pani poslankyňa, páni poslanci, dovolím si začať tým, že moje priority ako ministra sú jasné: udržanie zmieru a lekárov, finančné ozdravenie sektora, rozvojové projekty, stabilizácia personálnej situácie v sektore. Všetko ostatné môže prísť na rad vtedy, keď sa podarí vyriešiť predovšetkým prvý spomenutý bod.
Tému interrupčnej tabletky považujem za veľmi citlivú a vzhľadom k súčasnému nastaveniu je potrebné dosiahnuť v tejto téme koaličnú zhodu. Koaličné vládnutie znamená, že aj prijímanie rozhodnutí sa uskutočňuje na báze zhody. Nesieme zodpovednosť za ľudí žijúcich na Slovensku a chceme im doručiť to, čo sme im sľúbili vo voľbách. To znamená silný štát, ktorý sa postará o každého človeka v sociálnej oblasti. Keďže dnes riešime iné a naliehavejšie otázky, ako sú ceny energií, pomoc nezamestnaným, výstavbu nových nemocníc, riešim tiež, ako po predchádzajúcich vládach nastaviť stabilizáciu slovenského zdravotníctva, interrupčná tabletka dnes nie je témou dňa. Sústreďme sa na to, aby sa deti rodili do stabilizovaných sociálnych rodín, aby boli vytvorené podmienky na ich rozvoj od narodenia a potom téma potratovej tabletky nebude ani z vášho pohľadu až taká akútna.
Budem pracovať na nájdení politickej dohody, ku ktorej však musí prísť na úrovni lídrov koalície. HLAS – SD je strana pokoja. Rešpektujem koaličných partnerov a k takémuto kroku viem pristúpiť iba po nájdení dohody, a to na úrovni koaličných lídrov. Som pripravený poskytnúť stanoviská a informácie podložené dátami a faktami.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

28.11.2024 o 14:39 hod.

JUDr. Ing.

Jozef Ráž

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

14:42

Juraj Blanár
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem, pani poslankyňa, za otázku.
Nedávno sme si pripomenuli smutné výročie tisíc dní od začiatku vojenského konfliktu na Ukrajine a toto konanie od začiatku vnímame ako hrubé porušenie medzinárodného práva, čo treba jasne a otvorene povedať, a toto hodnotenie je platné a nič sa na ňom nemení. Podporujeme Ukrajinu v jej teritoriálnej integrite a v uznaných medzinárodných hraniciach a voláme po tom, aby tento konflikt, o ktorom si myslíme, že nemá vojenské riešenie, bol riešený čím skôr prímerím a mierovými rokovaniami. A to, čo sa udialo v rámci územia na teritóriu Ukrajiny, pokladáme za niečo, čo sa nikdy nemalo stať, a aj za zlyhanie diplomacie.
Pre zodpovedné politické hodnotenie však musíme vychádzať z reality. Táto dynamika konfliktu, ktorej sme svedkami nielen v ostatných mesiacoch, ale prakticky od začiatku vojny, nám dáva za pravdu, že je iluzórne eskalovaním tohoto vojnového konfliktu a bojových aktivít s nekonečnými dodávkami zbraní na jednej strane či druhej strane konfliktu dosiahnuť nejaké prímerie. Prijaté rozhodnutie týkajúce sa možnosti útoku na ciele na ruskom území a následná odpoveď Moskvy to opäť potvrdili, pričom dochádza k neželanej, podľa nášho názoru, eskalácii tohto konfliktu.
A ja to poviem ešte trošku aj tak zrozumiteľnejšie. Ak jeden odchádzajúci prezident Spojených štátov amerických vie, že po ňom príde prezident, ktorý jasne hovoril o tom a má politický postoj, že ak sa stane prezidentom slovenskej, pardon, ak sa stane prezidentom Spojených štátov amerických, a Donald Trump toto jasne formuloval pred voľbami, tak do 24 hodín ukončí konflikt na Ukrajine. Samozrejme, je to nejaká, nejaké prirovnanie, že do 24 hodín niečo urobí. A ten súčasný, ktorý vie, že už končí, dá povolenie, aby mohli byť použité balistické rakety, ktoré má v súčasnosti ukrajinská strana, na území Ruskej federácie, tak ako ináč sa to dá chápať ako eskalácia a robenie, by som povedal, zlého, zlej východiskovej pozície tomu nastupujúcemu prezidentovi Spojených štátov amerických. A takto to aj vnímame my a tento krok odsudzujeme a pokladáme ho za jednoznačnú eskaláciu napätia, ktorá bola hneď aj jasne preukázaná tým, že ruská strana použila experimentálnu medzikontinentálnu raketu Orešnik a jasne povedala, že ak to bude pokračovať takto ďalej, že sa do toho budú zapájať a používať sa tieto zbrane západných spojencov Ukrajiny, tak to bude pokladať za rozšírenie tohoto konfliktu.
A to si nikto z nás neželá, dámy a páni, a preto jasne voláme po tom, aby sa situácia upokojila, aby obidve strany si sadli čím skôr za rokovací stôl, prijali najskôr prímerie a potom rokovali namiesto toho, aby sa navzájom zabíjali, pretože už v treťom roku tohto konfliktu, bude to vo februári budúceho roku, kedy to budú tri roky, sa ukázalo úplne jasne, že tento konflikt nemá vojenské riešenie a je potrebné, aby svoje miesto zobrala diplomacia, ktorá jediná môže dospieť k záverom, ktoré by viedli k prijatiu prímeria a mierových rokovaní.
Áno, bude to veľmi ťažké, pretože mnohí, keď hovoríme tieto slová a voláme po mieri, nám dávajú otázku no tak ako by ste to vyrokovali? Nuž my sme ten konflikt nespôsobili. My sme neboli tí, ktorí nepočúvali jednu alebo druhú stranu, keď sa to vyostrovalo medzi nimi. A preto vieme, že to rokovanie bude veľmi ťažké, ale napriek tomu je to jediné roz... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Skryt prepis

28.11.2024 o 14:42 hod.

Ing.

Juraj Blanár

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie 14:49

Martina Šimkovičová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za otázku, pán kolega. Vnútorným auditom bolo identifikovaných 24 nedostatkov, z toho desať nedostatkov bolo s vysokou závažnosťou. Tie sa týkali úrovne finančného riadenia, použitia verejných prostriedkov, nad rámec oprávnenia nehospodárneho vynakladania verejných prostriedkov, nedodržiavania ustanoveného alebo určeného spôsobu nakladania s verejnými prostriedkami v oblasti interných smerníc, vykonávania základnej finančnej kontroly, preukázateľnosti účtovných záznamov a účtovníctva, inventarizácie majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov, uchovávania dokumentácií k určeniu predpokladanej hodnoty zákazky, štyri nedostatky so strednou závažnosťou, ktoré sa týkali oblasti uzatvárania účtovných kníh a predloženia výkazov individuálnej účtovnej uzávierky, uchovávania účtovných záznamov, zverejňovania zmlúv v centrálnom registri zmlúv, zverejňovania súhrnných správ v profile verejného obstarávateľa a desať nedostatkov s nízkou závažnosťou, ktoré sa týkali oblasti cestovných náhrad, zabezpečenia a preukázateľného doručenia písomností zamestnancom, trvanlivosti a opráv účtovných záznamov, účtovania pohľadávok, záväzkov a nákladov neúčtovania a rozdielov vzniknutých z dôvodu zaokrúhľovania cien platených v hotovosti, predkladania finančných výkazov do centrálneho konsolidačného systému, vykazovania údajov vo finančných výkazoch o príjmoch, výdavkoch a finančných operáciách, FIN 1-12, zverejnenia údajov o vyhotovených objednávkach a faktúrach na webovom sídle povinnej osoby.
Vnútorným auditom boli identifikované tri nedostatky s vysokou závažnosťou, v ktorých došlo k porušeniu finančnej disciplíny. Vnútorným auditom boli navrhnuté dva návrhy na zlepšenie. Na základe vyššie uvedených skutočností zašle odbor vnútorného auditu Ministerstva kultúry Slovenskej republiky odboru kontroly ministerstva kultúry návrh na začatie správneho konania vo veci uloženia pokuty v zmysle § 28 ods. 4 zákona č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite za nesplnenie povinnosti uvedenej v ustanovení § 5 ods. 1 písm. a) zákona č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Povinná osoba BIBIANA je povinná v súlade s § 21 ods. 3 písm. d) zákona č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite vypracovať plán opatrení na nápravu zistených nedostatkov a na odstránenie príčin ich vzniku a predložiť ho v elektronickej forme audítorskej skupine k odsúhlaseniu do 31. januára 2025.
BIBIANA je povinná v zmysle vyššie citovaného paragrafu zákona prijať štatutárnym orgánom plán opatrení na nápravu zistených nedostatkov a na odstránenie príčin ich vzniku v termíne do 7. februára 2025 ho predložiť v elektronickej forme vnútornému auditu Ministerstva kultúry Slovenskej republiky.
BIBIANA je povinná v súlade s § 21 ods. 3 písm. f) a g) zákona č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite splniť prijaté opatrenia, predložiť zoznam splnených opatrení spolu s dokumentáciou preukazujúcou splnenie prijatých opatrení, zoznam splnených opatrení predložiť v elektronickej forme do 30. apríla 2025 odboru vnútorného auditu Ministerstva kultúry Slovenskej republiky.
Rada by som v tejto súvislosti pripomenula, aký mediálny lynč sa spustil voči dočasne poverenej riaditeľke Petre Flach, keď sme ju vymenovali do funkcie. Všetky médiá hlavného prúdu sa svorne zhodovali na tom, že Zuzana Liptáková je najlepšou riaditeľkou, a už sme len čakali, kedy ju vyhlásia za svätú. Realita je taká, že pani Liptáková nezvládla ani základné manažovanie inštitúcie, za ktorú bola zodpovedná. Za roky svojho pôsobenia nebola schopná dať vypracovať ani len taký základ, akým sú smernice. Na služobné cesty chodili za štátne peniaze osoby, ktoré nemali žiaden právny vzťah k BIBIANE, teda neboli ani zamestnancami, ani dohodármi, ani ničím iným alebo podobným. Na Bienále preinvestovala skoro 90-tisíc eur len preto, že urobila zlé manažérske rozhodnutie a rozhodla sa z nepochopiteľných dôvodov usporiadať túto legendárnu výstavu v priestoroch BIBIANY, ktorú musela na tento účel rekonštruovať. Neviem teda... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Skryt prepis

Vystúpenie

28.11.2024 o 14:49 hod.

Mgr. PaedDr.

Martina Šimkovičová

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Doplňujúca otázka / reakcia zadávajúceho 14:54

Roman Michelko
Skontrolovaný text
Aha, dobre, ďakujem. Ďakujem, pán predsedajúci.
Ďakujem, pani ministerka, za informáciu. Mal by som doplňujúcu otázku. Je všeobecne známe, že audit bol aj v Slovenskej národnej galérii. Aké sú výstupy tohto auditu? Ďakujem.
Skryt prepis

Doplňujúca otázka / reakcia zadávajúceho

28.11.2024 o 14:54 hod.

Mgr.

Roman Michelko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie 14:54

Martina Šimkovičová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Áno, ďakujem, pán kolega, za doplňujúcu otázku. My sme urobili aj vnútorný audit v Slovenskej národnej galérii, kde som teda bola osobne aj na návšteve. Samozrejme, aj k tej, k tomuto auditu, čo sa týka Slovenskej národnej galérie, tak urobíme tlačovú konferenciu, aby sa verejnosť podrobne dozvedela výsledky auditu a akým spôsobom bola manažovaná táto inštitúcia. Čiže budete oboznámení aj s detailami. Aby som ale v skratke povedala, tak v tejto inštitúcii vnútorný audit, podobne ako v BIBIANE odhalil 26 nedostatkov, pričom päť z nich boli so závažnou, teda s vysokou závažnosťou. Až v štyroch prípadoch išlo o porušenie finančnej disciplíny.
Pod vedením bývalej generálnej riaditeľky pani Alexandry Kusej fungovala galéria spôsobom, ktorý ukazuje, ako ďaleko môže zájsť zneužívanie moci a nedostatočné finančné riadenie inštitúcie. Jedným z príkladov je, na čo všetko sa zadávali projektové dokumentácie. Táto pani riaditeľka dávala projektovú dokumentáciu úplne, ale že úplne na všetko. V rámci rekonštrukcie, modernizácie, v rámci dostavby areálu SNG v Bratislave. V SNG sa projektová dokumentácia robila aj na také banálnosti, akou je napríklad záhradný domček. Viete, že idete do nejakej, nejakej predajne a kúpite si záhradný domček. Suma za projektovú dokumentáciu tvorila až celú tretinu z ceny záhradného domčeka, ktorý bol prefabrikátom. A kto mal z toho osoh? Rodina pani bývalej riaditeľky, ktorá týmto spôsobom privyrábala alebo prihrávala zákazky svojmu otcovi. A nielen to. Audit odhalil aj to, že Alexandra Kusá si v roku 2024 počas svojho pôsobenia vyplácala autorské odmeny na základe zmlúv o vytvorení a použití diela uzatvorených podľa zákona č. 185/2015 Z. z. o autorskom práve a právach súvisiacich s autorským právom.
Na jednej strane sa tu deklaruje, že kultúra je podfinancovaná. No a na druhej strane sú verejné zdroje pre istých ľudí nejakým spôsobom prilepšiť si alebo privyrobiť si. Tie zmluvy, o ktorých tu teraz rozprávam, som mala včera pred svojimi očami a v rukách a nevedela som, či sa mám smiať, alebo plakať. Takže takáto bola pani Kusá manažérka.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie

28.11.2024 o 14:54 hod.

Mgr. PaedDr.

Martina Šimkovičová

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie 14:58

Boris Susko
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne.
Vážená pani poslankyňa, vážení páni poslanci, smernica alebo smernicu Európskeho parlamentu a Rady č. 1385/2024 zo 14. mája o boji proti násiliu na ženách a domácemu násiliu považujem za naozaj dôležitú právnu úpravu a môžem vás ubezpečiť, že minister spravodlivosti vykoná všetky potrebné kroky k tomu, aby bola táto smernica riadne a včas prevzatá do právneho poriadku Slovenskej republiky. V tejto súvislosti však považujem za potrebné upriamiť vašu pozornosť na tú skutočnosť, že transpozičný termín tejto smernice je 14. jún 2027. Predmetná smernica nie je jedinou smernicou, ktorej transpozíciu musí rezort spravodlivosti zabezpečiť, pretože už v rokoch 2025 a 2026 uplynú transpozičné termíny niekoľkých ďalších skôr schválených smerníc.
Pre vašu informáciu, v pripravovanom pláne legislatívnych úloh na rok 2025 má rezort spravodlivosti nateraz naplánovaných osem transpozičných, resp. implementačných úloh vo vzťahu k právnym aktom Európskej únie, ktoré zahŕňajú témy ako napríklad reštriktívne opatrenia, konfiškácie, elektronické dôkazy, ochrana životného prostredia a obchodovanie s ľuďmi.
S ohľadom na transpozičný termín smernice o boji proti násiliu na ženách a domácemu násiliu bude táto úloha zaradená do plánu legislatívnych úloh na rok 2026. Vzhľadom na prierezový charakter je viac ako zrejmé, že bez účinnej medzirezortnej spolupráce sa transpozícia tejto smernice nezaobíde. Určite preto dnes nie je dôvod na vytváranie obrazu vo verejnosti, že sme neurobili niečo, čo sme mali, alebo sme v omeškaní, lebo to jednoducho nie je pravda. Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky bude zodpovedne pristupovať k tejto transpozícii, tak aby bola súčasťou nášho právneho poriadku najneskôr v prvej polovici roku 2027. V priebehu prípravy zákona bude ministerstvo spravodlivosti spolupracovať nielen s dotknutými ministerstvami, ale aj s ostatnými subjektami, ktoré majú v tejto oblasti praktické skúsenosti, tak aby legislatívny výsledok bol významným právnym dokumentom nielen pri prevencii a eliminácii násilia na ženách.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie

28.11.2024 o 14:58 hod.

JUDr. PhD.

Boris Susko

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video