23. schôdza

26.11.2024 - 11.12.2024
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie v rozprave

4.12.2024 o 15:29 hod.

RNDr. Ing.

Marián Viskupič

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie v rozprave 15:14

Marián Viskupič
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly

Vystúpenie v rozprave

4.12.2024 o 15:14 hod.

RNDr. Ing.

Marián Viskupič

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 15:29

Marián Viskupič
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly

Vystúpenie v rozprave

4.12.2024 o 15:29 hod.

RNDr. Ing.

Marián Viskupič

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 15:29

Tibor Gašpar
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
Ja myslím si, že sa nie všetci zhodujeme, ale ďakujem vám pán poslanec. Na vás nereaguje nikto z hľadiska faktických poznámok, preto vyhlasujem všeobecnú rozpravu za skončenú. Chce k rozprave zaujať ešte raz stanovisko navrhovateľ? Po, ďakujem. Spravodajca poprosím? Tiež, nie. Prerušujem rokovanie o tomto bode programu. Pristúpime k rokovaniu o návrhu skupiny poslancov na prijatie uznesenia Národnej rady k spolupráci v oblasti bezpečnosti a spravodlivosti, návrh má parlamentnú tlač 529. Dávam slovo pánovi poslancovi Jurajovi Krúpovi, aby za skupinu poslancov návrh uviedol.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

4.12.2024 o 15:29 hod.

gen. v. v. PaedDr.

Tibor Gašpar

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 15:29

Juraj Krúpa
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne pán predsedajúci, tento návrh uznesenia sme pripravovali ešte v rámci spolupráce v opozícii. Niekedy koncom septembra, ktorý sme predkladali ako také malé memento toho, že čo vlastne všetko prináša so sebou aj tie úskalia možnej spolupráce s Čínskou ľudovou republikou, a chceli sme o tejto téme diskutovať ešte pred cestou vládnej delegácie do Číny. Napriek tomu, že sa tento zákon alebo teda to uznesenie na program dostalo až teraz v decembri, šupito len tak zhruba dva a pol mesiaca a s oneskorením, tak si myslím, že je ešte stála aktuálny, pretože tie hrozby sú stále aktuálne. Ja by som sa teda potom k tomu uzneseniu rád aj prihlásil, ako prvý do rozpravy. Ďakujem veľmi pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

4.12.2024 o 15:29 hod.

PhDr.

Juraj Krúpa

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 15:29

Tibor Gašpar
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Ďakujem pán poslanec Krúpa, prosím povereného člena výboru pre obranu a bezpečnosť, poslanca Gábora Grendela, aby podal správu o výsledku prerokovania návrhu vo výbore a návrh uznesenia Národnej rady.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

4.12.2024 o 15:29 hod.

gen. v. v. PaedDr.

Tibor Gašpar

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 15:29

Gábor Grendel
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo pán predsedajúci. Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť, ako gestorský výbor podáva Národnej rade Slovenskej republiky túto spravodajskú správu. Predseda Národnej rady Slovenskej republiky svojim rozhodnutím číslo 552 zo 7. októbra 2024 pridelil návrh skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej republiky na prijatie uznesenia Národnej rady Slovenskej republiky k spolupráci v oblasti bezpečnosti a spravodlivosti, tlač 529 na prerokovanie výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť, aj ako gestorskému výboru. Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť prerokoval predmetný návrh skupiny poslancov, tlač 529 v určenej lehote a neprijal platné uznesenie, keďže návrh uznesenia nezískal potrebnú väčšinu hlasov poslancov podľa zákona o rokovacom poriadku Národnej rady. Prílohou tejto spravodajskej správy je návrh na uznesenie Národnej rady Slovenskej republiky v znení predloženého návrhu poslancom. Ďakujem pekne pán predsedajúci, otvorte prosím rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

4.12.2024 o 15:29 hod.

Mgr.

Gábor Grendel

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 15:29

Tibor Gašpar
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Ďakujem pán spravodajca, otváram rozpravu. Konštatujem na úvod, že nebola žiadna písomná prihláška, preto sa pýtam, či sa chce niekto prihlásiť do rozpravy ústne? Končím možnosť prihlásiť sa do rozpravy ústne. Vyhlasujem rozpravu za skončenú. Chce k rozprave zaujať stanovisko navrhovateľ? (Reakcia z pléna) Tak, vrátime to, rozpravu nepovažujem za skončenú resp. dávam vám slovo ešte, ako navrhovateľovi v rozprave. Nech sa páči.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

4.12.2024 o 15:29 hod.

gen. v. v. PaedDr.

Tibor Gašpar

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 15:29

Juraj Krúpa
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne, a čo sa týka tohto uznesenia. Toto uznesenie sa vyslovene zameriava na to a vlastne upozorňuje na tie hrozby, ktoré prichádzajú z východného vektora, od našich hraníc. Kde sme svedkami toho, že tu máme vmiešavanie sa cudzích mocností do nášho diania, či už politického, bezpečnostného alebo aj ekonomického. Často sa im hovorí, že sú to vplyvové operácie alebo operácie prostredníctvom psychologické operácie prostredníctvom dezinformácií alebo hybridné operácie a tak ďalej. Máme a sme svedkami toho a videli sme ich v niekoľkých správach našich spravodajských služieb, že tie najsilnejšie prichádzajú samozrejme z Ruskej federácie. Všeobecne aj v rámci Európskej únie a NATO panuje v tomto zhoda, že táto hrozba tu je a naďalej sa rozvíja. Teraz najnovšie sú to aj rôzne diverzné aktivity a podobné, ktoré majú ohrozovať aj našu kritickú infraštruktúru. Čo je, ale dôležité a nemali by sme na to zabúdať, že tu máme aj iných aktérov, ktorí sú aktívni v rámci Európy a dlhodobo sa snažia získať vplyv tak, aby mohli ovplyvňovať, či už vnútropolitické dianie, ale najmä dianie v inštitúciách, ako je Aliancia alebo ako je Európska únia. A spôsobom, kde sa snažia získavať vplyv aj u jednotlivých členov alebo teda členských krajinách týchto inštitúcií alebo organizácií. Čína sa aj v minulosti snažila získavať tento vplyv, prostredníctvom rôznych aktivít. Boli sme toho svedkami napríklad v rámci tzv. Iniciatívy 17+1, ktorá sa potom zmenšovala, bola 16+1 a tak ďalej. Kde jednotlivé krajiny, ktoré boli v tejto iniciatíve mali tú skúsenosť s Čínou, že jednoducho tie jej sľuby, tá spolupráca a tie investície, ktoré boli sľubované neboli napĺňané. Zároveň, ale tie skúsenosti, ktoré mali a získali bolo to, že tie ekonomické investície boli častokrát spojené aj s presadzovaním bezpečnostných záujmov Číny alebo resp. aspoň vplyvových aktivít, prostredníctvom vytvárania rôznych štruktúr, či už fiktívnych resp. policajných staníc reálnych alebo nelegálnych. Tak isto sa snažili mať vplyv aj na budovanie tzv. kritickej infraštruktúry v daných krajinách. My, ako predkladatelia tohto uznesenia, či už sú to predstavitelia KDH, PS alebo SaS, my neodmietame ekonomickú spoluprácu s Čínou, ako takou. Veď sme si plne vedomí toho, že Čína je dôležitý obchodný a ekonomický partner, aj pre Európu, kde jednoznačne je potrebné mať na zreteli aj tie bezpečnostné záruky resp. tú stránku bezpečnosti ako takú, ktorú Čína častokrát sa snaží zneužiť.
Zámerom tohto uznesenia je práve upozorniť na toto, že podľa skúseností, ktoré majú iné krajiny, či je to Poľsko, či je to Čierna Hora, či sú to iné krajiny na Balkáne, či je to Bosna Hercegovina, ktoré majú Čínske investície. Tie sú často sprevádzané potom nielen s dodatkami k zmluvám a častému predražovaniu a potom aj zásadnému vplyvu na dianie v týchto krajinách prostredníctvom investícií do kritickej infraštruktúry, ale samozrejme aj predražovaniu. A potom vytváraniu aj určitých buniek, ktoré majú mať na starosti práve bezpečnosť, či už tých firiem, ktoré z Číny prídu alebo potom mať za úlohu rôzne spravodajské aktivity v daných krajinách. Videli sme, že sú krajiny, ako je napríklad Taliansko, ktoré dokonca podľahlo takémuto čínskemu vplyvu a podpísalo zmluvu o bezpečnostnej spolupráci s Čínskou republikou. Kde Čína presvedčila Taliansko, že vzhľadom na rastúci počet turistov z Čínskej republiky a s tým spojené aj problémy bude vhodné pre Taliansko, aby otvorila policajné stanice kde bude spoločne s talianskymi policajtami hliadkovať aj čínsky policajt alebo čínski policajti, ktorí by mali ako dohliadať na čínskych turistov. Samozrejme, že máte aj čínsky organizovaný zločin a podobné veci, kde sa ponúkali, že budú pomáhať pri odhaľovaní tohto čínskeho organizovaného zločinu. Zhruba po asi 7 alebo 8 mesiacoch Taliani pochopili, že ten účel, ktorý mali plniť tieto policajné stanice, tak ten neplnili. Plnili skôr spravodajský charakter, dovnútra a navonok. To znamená, že pôsobili ako poriadková polícia pre Číňanov, ktorí sa pohybovali v Taliansku. Takisto pre čínsku komunitu v Taliansku. Snažili sa ich ovplyvňovať, snažili sa ich zastrašovať a zároveň robili aj spravodajskú činnosť, pre Čínu ako takú, ktorá vlastne bola vyslovene zameraná na spravodajské aktivity na získavanie informácií a podobných záležitostí. Ale to nie je nič nové. Pamätáme si aj na krízu napríklad covidovú a podobnú. Kde Rusko sa tiež ponúklo Taliansku pomôcť. A Taliansko potom asi po mesiaci vypovedalo ruskú pomoc a poslalo ich naspäť domov, pretože nič iné nerobili len spravodajskú činnosť. Máme tu ďalšiu krajinu a tou je Maďarsko, ktoré si tak isto rozhodlo ísť podobnou cestou a podobnými skúsenosťami v podstate ako Taliansko s tým, že Taliansko túto zmluvu vypovedalo. Tak Maďarsko sa zatiaľ snaží sa budovať tieto policajné stanice. Dokonca vníma Čínu ako strategického investora, ktorý má tam budovať kritickú infraštruktúru, že tú rýchlo železnicu zo Srbska a majú tam rôzne investície a tak ďalej, ktoré sa nakoniec ukazujú, ako nie tak efektívne a nie tak ziskové pre Maďarsko, ako pôvodne plánovali. Dokonca Čína má aj ten zvyk, že v podstate nerada dodržuje pravidlá Európskej únie, čo sa týka trhových mechanizmov a podobných záležitostí alebo zmluvy so subdodávateľmi, či už lokálnymi alebo európskymi. Viac-menej je to tzv. kontajnerový systém, že v kontajneroch si donesú v podstate všetko, aj so svojimi bezpečnostnými pracovníkmi, so strojmi, kuchármi a kompletne. Čiže, tí subdodávatelia častokrát sa k týmto kontraktom nedostávajú a keď sa dostávajú, tak nespĺňajú všetky štandardy, na ktoré sme zvyknutí v rámci Európskej únie. Čiže sú tu jednoducho tieto skúsenosti, ktoré tu máme. Ale to nie sú len skúsenosti z Európy, ale napríklad Čierna Hora, ktorá si nechala postaviť diaľnicu a ktorá ešte ani v podstate nie úplne dokončená, ale zadlžila sa tak, že v podstate ju z vlastného rozpočtu nevládze splácať a požiadala Európsku úniu o pomoc, aby jej pomohla splácať tie dlžoby, ktoré vznikli. Takisto tu máme napríklad Poľsko, ktoré malo niekoľko projektov s Čínou, ktoré nakoniec po týchto skúsenostiach, keď zistili a mali tie prvé skúsenosti s Číňanmi, ktorí síce prišli a povedali, že to postavia lacnejšie, a začali potom postupne prichádzať s ďalšími dodatkami k zmluvám. Zistili, že vlastne ich to vyjde oveľa drahšie. Tak tieto zmluvy s nimi vypovedali. Ale stačí sa pozrieť do Afriky, stačí sa pozrieť do Ázie, stačí sa pozrieť na Srí Lanku, ako tá skrachovala. Stačí sa pozrieť na Papua Novú Guineu. Všetky tieto záujmové a vplyvové aktivity do kritickej infraštruktúry a podobne, ktoré Čína vykonáva naozaj častokrát končia tak, že tie krajiny majú potom problémy sa potom vyplatiť z tých dlhov, ktoré im spôsobujú. Čiže toto uznesenie je vyslovene o tom, aby sme sa vyvarovali takýchto chýb, ktoré už iné krajiny urobili. Ešte raz nie je to proti rozvoju obchodnej spolupráce, ktorá ale musí byť vzájomne výhodná a musí vychádzať samozrejme aj z našich národných záujmov aj bezpečnostných záujmov, ktoré by sa nemali krížiť práve so záujmami toho, tej inštitúcie alebo organizácie, ktorými sme členmi. Či už je to Európska únia alebo Aliancia. Aby sme tak nenarúšali a nestali sa už viac nedôveryhodným partnerom akým sme alebo ako je vnímané napríklad Maďarsko. Takže toľko. Preto toto uznesenie je výzva všetkým, aby sme sa vyhli takejto potencionálnej spolupráci s Čínou v oblasti bezpečnosti a v oblasti spravodlivosti, kde samozrejme Čínu nemôžeme považovať za krajinu, ktorá rešpektuje ľudské práva a hodnoty ako my, len preto lebo si myslíme, že budeme mať z toho väčší ekonomický zisk. Takže myslím si, že každý, kto úplne normálne uvažuje a má na srdci záujmy Slovenska, bezpečnostné, ekonomické a tak ďalej by nemal mať s týmto uznesením žiadny problém. Ďakujem, to je z mojej strany všetko.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

4.12.2024 o 15:29 hod.

PhDr.

Juraj Krúpa

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 15:29

Tibor Gašpar
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Ďakujem navrhovateľovi, na vás žiadna faktická poznámka. Takže už teraz vyhlasujem rozpravu za skončenú, druhýkrát. Chce k rozprave zaujať ešte raz stanovisko navrhovateľ? Nie. Chce k rozprave zaujať stanovisko spravodajca? Tiež nie. Takže prerušujem rokovanie o tomto bode programu...
=====
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

4.12.2024 o 15:29 hod.

gen. v. v. PaedDr.

Tibor Gašpar

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 15:44

Juraj Krúpa
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
... bezpečnostné, ekonomické a tak ďalej, by nemal mať s týmto uznesením žiadny problém.
Ďakujem, to je z mojej strany všetko.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

4.12.2024 o 15:44 hod.

PhDr.

Juraj Krúpa

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video