33. schôdza
Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge
Vystúpenie s faktickou poznámkou
26.3.2025 o 9:43 hod.
Mgr.
Oskar Dvořák
Videokanál poslanca
Ďakujem za reakciu kolegovi Stachurovi a on, a je to nutné zdôrazniť, tu naozaj ide o veľký biznis. To je 800-miliónový biznis, takmer miliardový biznis, čiže ja naozaj, mi príde podozrivé, že sa tu, vidím tu tie tlaky politické a je mi to teda prirodzené, že asi teda ide o veľké peniaze, tak tie tlaky sú. Ale kombinácia toho, že toto je zaseknuté na politických tlakoch, zároveň ideme v skrátenom legislatívnom konaní, mi príde veľmi podozrivé a my teda zistíme, ako tie čipy dopadnú, žiaľ, až teda po septembri, po októbri, na jeseň, keď sa to rozhodí, pravdepodobne o to sa tu teraz hraje. A celé to teda bolo pravdepodobne o týchto výberových konaniach, ale to mi príde aj na tom najsmutnejšie, že ideme v skrátenom legislatívnom konaní a keď sa pozrieme potom, ja budem o tom viac rozprávať v tom obsahu, keď sa pozrieme na tie samotné výberové konania, ako sa upravujú pravidlá, tak tam nie sú upravené tie pravidlá. Nič sa tam neupravuje. Stále to bude veľmi netransparentné, stále to bude iba nejaká komisia, ktorá bude teda vyberaná tak akože bez, netransparentne, akože pod tieňom ministerstva. Nevieme, ako tam komisia bude vôbec rozhodovať, nemáme nejaké jasné pravidlá, jasné nejaké kritéria na tých členov. A toto mi príde smutné, že teda my ideme v skrátenom legislatívnom konaní teda ako kebyže kvôli tomu, aby sme stihli to výberové konanie. Ale s tým výberovým konaním ste vlastne nič neurobili, nijak ste ho nestransparentnili, nijak ste ho nesprehľadnili, nijak ste ho neurobili férovejším, ale kvôli nemu to tlačíme, teda aby to rýchlo bolo. Tak to mi príde také ako kebyže, že tlačíme to kvôli dôvodu, ktorý ani v tom zákone nejak sa nesnažíte akože nejak vylepšiť, stransparentniť, akože zefektívniť využívanie verejných zdrojov. To je veľká premárnená príležitosť, žiaľ.
Rozpracované
Vystúpenia
9:30

Predseda Národnej rady Slovenskej republiky rozhodnutím č. 799 z 18. marca 2025 pridelil návrh vlády na skrátené legislatívne konanie na prerokovanie Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre zdravotníctvo v termíne do začiatku rokovania o tomto návrhu na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky. Rokovanie Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre zdravotníctvo k návrhu vlády na skrátené legislatívne konanie, tlač 771, bolo zvolané na 25. marca 2025. Výbor o uvedenom návrhu nerokoval, nakoľko podľa § 52 ods. 2 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1999 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov nebol uznášaniaschopný, prítomných bolo šesť poslancov.
Vážený pán predseda, skončil som, prosím, otvorte rozpravu.
Vážený pán predsedajúci, vážené pani poslankyne, páni poslanci, ako spravodajca výboru určený predsedom výboru vás informujem o výsledku prerokovania návrhu vlády na skrátené legislatívne konanie o vládnom návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 579/2004 Z. z. o záchrannej zdravotnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony, tlač 771, vo výbore.
Predseda Národnej rady Slovenskej republiky rozhodnutím č. 799 z 18. marca 2025 pridelil návrh vlády na skrátené legislatívne konanie na prerokovanie Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre zdravotníctvo v termíne do začiatku rokovania o tomto návrhu na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky. Rokovanie Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre zdravotníctvo k návrhu vlády na skrátené legislatívne konanie, tlač 771, bolo zvolané na 25. marca 2025. Výbor o uvedenom návrhu nerokoval, nakoľko podľa § 52 ods. 2 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1999 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov nebol uznášaniaschopný, prítomných bolo šesť poslancov.
Vážený pán predseda, skončil som, prosím, otvorte rozpravu.
Rozpracované
9:32

Budem sa teda držať teraz výhradnejšie viac témy skráteného legislatívneho konania. Ja potom aj tie vecné výhrady potom v samotnej rozprave k zákonu uvediem, ale z nášho pohľadu to skrátené legislatívne konanie nie je opodstatnené a to z viacerých dôvodov. Tie dôvody toho omeškania, však si to trošku zrekapitulujme, ako sme sa dostali do tohto bodu, sú viac-menej politické. Či už rozprávame o pláne...
Budem sa teda držať teraz výhradnejšie viac témy skráteného legislatívneho konania. Ja potom aj tie vecné výhrady potom v samotnej rozprave k zákonu uvediem, ale z nášho pohľadu to skrátené legislatívne konanie nie je opodstatnené a to z viacerých dôvodov. Tie dôvody toho omeškania, však si to trošku zrekapitulujme, ako sme sa dostali do tohto bodu, sú viac-menej politické. Či už rozprávame o pláne obnovy, alebo či už rozprávame o samotnej reforme, ktorá je na neho naviazaná, a teda mali by byť nejakým spôsobom prepojené, tu už meškáme naozaj že niekoľko rokov, dva roky. Táto vláda je pri moci už teda rok a pol to bude a to meškanie si naozaj spôsobili sami nejakou neaktivitou. Ja si pamätám množstvo vystúpení v minulom roku, či už sme tu mali rôzne odvolávania pani Dolinkovej alebo rôzne vystúpenia k programovému vyhláseniu vlády ešte na začiatku, sme dôležitosť tejto reformy zdôrazňovali a opakovane sme teda vyzývali na to, že však nech sa s ňou teda pohne, kde to viazne. No a dočkali sme sa jedného momentu a ten moment bol taký, že pani ministerka Dolinková minulý rok vydala sieť teda záchrannej zdravotnej služby a ona sa vlastne ani tým netajila. Mala takú arogantnú komunikáciu, že vlastne hovorila, že toto je iba akože nejaká sieť, to je iba akože sieť, to iba my robíme vlastne preto, aby sme upokojili Európsku komisiu. Tak keď teraz príde aj argumentácia od ministerstva alebo od tejto vlády o tom, že vlastne musíme narýchlo, narýchlo prijímať nejakú reformu kvôli plánu obnovy, tak ja sa pýtam, že tak nie je tá Európska komisia už uspokojená po tom kroku pani Dolinkovej z minulého roku?
Zároveň teda my vieme, že na tej reforme sa pracuje, však rozprávali sme sa aj na výboroch o nej dlhšie, ona už bola vo finálnych fázach, sa dá povedať, už vyše roka, ale následne do toho prišli rôzne škriepky v koalícii alebo angažovanosť ministra Tarabu, ministra životného prostredia, ktorý sa tu angažuje a zdržuje teda ten samotný proces kvôli nejakým, pravdepodobne ja si dovolím len tuto polemizovať, hypotetizovať, že pravdepodobne kvôli nejakým záujmom, neviem akým, ale sú to nejaké veľmi pofidérne záujmy, keď si minister životného prostredia chce natlačiť do zákona o záchraniek a chce si tu vylobovať nejaký priestor o tom, aby hovoril, ako to vyzerá.
My zároveň sme, že a keď sa povieme aj na to samotné pripomienkové konanie, však vy ste išli aj skráteným pripomienkovým konaním, ktoré bolo ešte v októbri, v októbri ste išli skráteným pripomienkovým konaním, kde ste hovorili, že potrebujete sa ponáhľať, aby táto reforma bola rýchlo, rýchlo, rýchlo prijatá, aby sme teda mohli pokračovať ďalej aj v ostatných reformách, v nariadeniach a podobne. No následne však v tých samotných pripomienkach, v tom skrátenom pripomienkovom konaní, v medzirezortnom pripomienkovom konaní vám to vyčítali aj odbory. Odbory vám hovorili, že toto je veľmi krátka doba na to, aby sa všetci relevantní aktéri v tom sektore vedeli vyjadriť. No a nakoniec teda ukončili ste ho, však to trvalo, v polke októbra ste ho mali ukončené a ukázalo sa teda, že úplne zbytočne ste išli tým skráteným medzirezortným pripomienkovým konaním, pretože následne kvôli ministrovi Tarabovi sme tu ešte tri mesiace teda čakali na to, že čo sa bude diať a po troch mesiacoch sme tu prišli teda a ukázalo sa, že však oveľa viac času mohlo byť. Však to presne aj k tej reforme. Ja by som tu mohol, nebudem to čítať, ale keď si už človek pozrie len záznam z toho pripomienkového konania, tak pozrie sa, že množstvo aktérov naozaj tam akože vyjadruje sa kvôli tomu, že ideme tým zrýchleným režimom. Úplne zbytočné.
Zároveň teda ja, mne príde zvláštne, že sa tak ako kebyže veľmi ponáhľame s tou reformou takto na poslednú chvíľu, ale ešte sa tu ideme rozprávať o niečom, čo má vplyv teda na tú samotnú záchrankovú sieť, ako bude vyzerať, to samotné rozhodnutie. To je to najdôležitejšie. My tu robíme, tlačíme tu v skrátenom legislatívnom konaní nejaký obsah, aké budeme mať posádky, aké budú mať vybavenie, aké budú povinnosti, čo sa bude teda diať, ku komu pôjdu, ku komu nepôjdu, zriadzujeme novú linku. To má veľký vplyv na to, ako bude vyzerať tá samotná záchranková sieť, ako rozloží tie konkrétne body, a to je to najdôležitejšie, a zároveň to bude mať aj vplyv teda na, no malo by to ideálne mať vplyv na rozloženie zdrojov z plánu obnovy, že kam budete investovať peniaze teda z plánu obnovy, z európskych fondov na základe tejto reformy. No ale už podľa slov ministerky Dolinkovej, keď sa pozriem minulý rok, keď sa prijala nejaká akože sieť, tak pravdepodobne s tým plánom obnovy už postupujete, aby ste stihli projektové dokumentácie, aby ste stihli obstarávania, aby ste to stihli teda postaviť. Čiže hovoriť, argumentovať teda tým plánom obnovy je zbytočné, pretože aj tá sieť teda už pravdepodobne ide trošku nezávisle od toho, kde my ideme investovať peniaze. Teraz už vieme teda povedať, že peniaze z plánu obnovy pravdepodobne nebudú zainvestované najefektívnejšie podľa toho, ako tu budeme mať tú finálnu sieť určenú. No a zároveň, ťažko sa diskutuje o obsahu aj kvôli tomu, že to tlačíte teda tým skráteným legislatívnym konaním, ťažko sa diskutuje o obsahu, keď vy nám vlastne neukážete zároveň aj s tým samotným zákonom, tú sieť, nezverejníte tú sieť, aspoň nejaké informačné materiály. Keby ste to aspoň ukázali, dobre, však teda počul som vyjadrenia, že za týždeň, za dva to možno pôjde do pripomienkového konania, ale tak to už to budeme mať schválené, to už nebudeme vedieť tie samotné vplyvy.
Zároveň, ideme skráteným legislatívnym konaním a my už tu máme teda avizované, že príde množstvo, ale množstvo naozaj alebo, ja neviem, výraznejšie zmeny v tejto samotnej reforme a zároveň sa môže stať opäť to, čo sa stalo napríklad s eReceptami alebo sa stalo s mnohými inými vecami, ideme v skrátenom legislatívnom konaní, prídu rozsiahle pozmeňováky, pozmeňováky, ktoré menia ten obsah tej samotnej reformy, zase sa môže stať chyba, zase nevieme, aký to bude mať ten rýchly vplyv na to, ako tá sieť bude vyzerať. No teda takto sa naozaj legislatíva by sa nemala tvoriť a ja už sa tak akože trošku ako mlynček opakovací tuto cítim za týmto pultom, pretože toto, žiaľ, zažívame pri väčšine tých reforiem alebo väčších opatrení, že idete v skrátenom legislatívnom konaní, snažíte sa tie lehoty proste tlačiť, čo najviac sťahovať, potom sa stretneme s nejakými politickými problémami, že niekto začne kričať, či už začne kričať nejaká asociácia, či už začne kričať koaličný partner, či už zaseknutý parlament. Potom vlastne zistíme po tom zaseknutí, že vôbec sme nemuseli tie lehoty skracovať a mohli sme o tom normálne diskutovať, v normálnom procese. Potom sa to teda rozbehne po troch-štyroch mesiacoch väčšinou, tie vaše opatrenia, a potom pokračujeme teda v skrátenom legislatívnom konaní, resp. rozbiehame ho znova. No a v tom skrátenom legislatívnom konaní si sami spôsobíte zdržanie a v tom zdržaní teda prichádzajú ešte v tej rýchlosti čo mi tu za jeden-dva dni máme takúto veľkú obsiahlu reformu schváliť v parlamente, tak tu prichádzajú obrovské pozmeňováky, ktoré nevieme, aký budú mať vplyv, a zároveň je to nekompletné.
Ja sa viac, už to nebudem naťahovať lebo by som rozprával o tom obsahu tej reformy, ale ja sa teda vyjadrím aj, že čo vidím teda, že sú nejaké nedokončené možno nevysvetlené, nejasné veci alebo veci, ktoré tam nie sú zahrnuté, tak tomu sa už budem teda k samotnej podstate, samotnej rozprave toho zákona vyjadrovať.
Tak ďakujem zatiaľ za pozornosť.
Ďakujem za slovo, pán predsedajúci.
Budem sa teda držať teraz výhradnejšie viac témy skráteného legislatívneho konania. Ja potom aj tie vecné výhrady potom v samotnej rozprave k zákonu uvediem, ale z nášho pohľadu to skrátené legislatívne konanie nie je opodstatnené a to z viacerých dôvodov. Tie dôvody toho omeškania, však si to trošku zrekapitulujme, ako sme sa dostali do tohto bodu, sú viac-menej politické. Či už rozprávame o pláne obnovy, alebo či už rozprávame o samotnej reforme, ktorá je na neho naviazaná, a teda mali by byť nejakým spôsobom prepojené, tu už meškáme naozaj že niekoľko rokov, dva roky. Táto vláda je pri moci už teda rok a pol to bude a to meškanie si naozaj spôsobili sami nejakou neaktivitou. Ja si pamätám množstvo vystúpení v minulom roku, či už sme tu mali rôzne odvolávania pani Dolinkovej alebo rôzne vystúpenia k programovému vyhláseniu vlády ešte na začiatku, sme dôležitosť tejto reformy zdôrazňovali a opakovane sme teda vyzývali na to, že však nech sa s ňou teda pohne, kde to viazne. No a dočkali sme sa jedného momentu a ten moment bol taký, že pani ministerka Dolinková minulý rok vydala sieť teda záchrannej zdravotnej služby a ona sa vlastne ani tým netajila. Mala takú arogantnú komunikáciu, že vlastne hovorila, že toto je iba akože nejaká sieť, to je iba akože sieť, to iba my robíme vlastne preto, aby sme upokojili Európsku komisiu. Tak keď teraz príde aj argumentácia od ministerstva alebo od tejto vlády o tom, že vlastne musíme narýchlo, narýchlo prijímať nejakú reformu kvôli plánu obnovy, tak ja sa pýtam, že tak nie je tá Európska komisia už uspokojená po tom kroku pani Dolinkovej z minulého roku?
Zároveň teda my vieme, že na tej reforme sa pracuje, však rozprávali sme sa aj na výboroch o nej dlhšie, ona už bola vo finálnych fázach, sa dá povedať, už vyše roka, ale následne do toho prišli rôzne škriepky v koalícii alebo angažovanosť ministra Tarabu, ministra životného prostredia, ktorý sa tu angažuje a zdržuje teda ten samotný proces kvôli nejakým, pravdepodobne ja si dovolím len tuto polemizovať, hypotetizovať, že pravdepodobne kvôli nejakým záujmom, neviem akým, ale sú to nejaké veľmi pofidérne záujmy, keď si minister životného prostredia chce natlačiť do zákona o záchraniek a chce si tu vylobovať nejaký priestor o tom, aby hovoril, ako to vyzerá.
My zároveň sme, že a keď sa povieme aj na to samotné pripomienkové konanie, však vy ste išli aj skráteným pripomienkovým konaním, ktoré bolo ešte v októbri, v októbri ste išli skráteným pripomienkovým konaním, kde ste hovorili, že potrebujete sa ponáhľať, aby táto reforma bola rýchlo, rýchlo, rýchlo prijatá, aby sme teda mohli pokračovať ďalej aj v ostatných reformách, v nariadeniach a podobne. No následne však v tých samotných pripomienkach, v tom skrátenom pripomienkovom konaní, v medzirezortnom pripomienkovom konaní vám to vyčítali aj odbory. Odbory vám hovorili, že toto je veľmi krátka doba na to, aby sa všetci relevantní aktéri v tom sektore vedeli vyjadriť. No a nakoniec teda ukončili ste ho, však to trvalo, v polke októbra ste ho mali ukončené a ukázalo sa teda, že úplne zbytočne ste išli tým skráteným medzirezortným pripomienkovým konaním, pretože následne kvôli ministrovi Tarabovi sme tu ešte tri mesiace teda čakali na to, že čo sa bude diať a po troch mesiacoch sme tu prišli teda a ukázalo sa, že však oveľa viac času mohlo byť. Však to presne aj k tej reforme. Ja by som tu mohol, nebudem to čítať, ale keď si už človek pozrie len záznam z toho pripomienkového konania, tak pozrie sa, že množstvo aktérov naozaj tam akože vyjadruje sa kvôli tomu, že ideme tým zrýchleným režimom. Úplne zbytočné.
Zároveň teda ja, mne príde zvláštne, že sa tak ako kebyže veľmi ponáhľame s tou reformou takto na poslednú chvíľu, ale ešte sa tu ideme rozprávať o niečom, čo má vplyv teda na tú samotnú záchrankovú sieť, ako bude vyzerať, to samotné rozhodnutie. To je to najdôležitejšie. My tu robíme, tlačíme tu v skrátenom legislatívnom konaní nejaký obsah, aké budeme mať posádky, aké budú mať vybavenie, aké budú povinnosti, čo sa bude teda diať, ku komu pôjdu, ku komu nepôjdu, zriadzujeme novú linku. To má veľký vplyv na to, ako bude vyzerať tá samotná záchranková sieť, ako rozloží tie konkrétne body, a to je to najdôležitejšie, a zároveň to bude mať aj vplyv teda na, no malo by to ideálne mať vplyv na rozloženie zdrojov z plánu obnovy, že kam budete investovať peniaze teda z plánu obnovy, z európskych fondov na základe tejto reformy. No ale už podľa slov ministerky Dolinkovej, keď sa pozriem minulý rok, keď sa prijala nejaká akože sieť, tak pravdepodobne s tým plánom obnovy už postupujete, aby ste stihli projektové dokumentácie, aby ste stihli obstarávania, aby ste to stihli teda postaviť. Čiže hovoriť, argumentovať teda tým plánom obnovy je zbytočné, pretože aj tá sieť teda už pravdepodobne ide trošku nezávisle od toho, kde my ideme investovať peniaze. Teraz už vieme teda povedať, že peniaze z plánu obnovy pravdepodobne nebudú zainvestované najefektívnejšie podľa toho, ako tu budeme mať tú finálnu sieť určenú. No a zároveň, ťažko sa diskutuje o obsahu aj kvôli tomu, že to tlačíte teda tým skráteným legislatívnym konaním, ťažko sa diskutuje o obsahu, keď vy nám vlastne neukážete zároveň aj s tým samotným zákonom, tú sieť, nezverejníte tú sieť, aspoň nejaké informačné materiály. Keby ste to aspoň ukázali, dobre, však teda počul som vyjadrenia, že za týždeň, za dva to možno pôjde do pripomienkového konania, ale tak to už to budeme mať schválené, to už nebudeme vedieť tie samotné vplyvy.
Zároveň, ideme skráteným legislatívnym konaním a my už tu máme teda avizované, že príde množstvo, ale množstvo naozaj alebo, ja neviem, výraznejšie zmeny v tejto samotnej reforme a zároveň sa môže stať opäť to, čo sa stalo napríklad s eReceptami alebo sa stalo s mnohými inými vecami, ideme v skrátenom legislatívnom konaní, prídu rozsiahle pozmeňováky, pozmeňováky, ktoré menia ten obsah tej samotnej reformy, zase sa môže stať chyba, zase nevieme, aký to bude mať ten rýchly vplyv na to, ako tá sieť bude vyzerať. No teda takto sa naozaj legislatíva by sa nemala tvoriť a ja už sa tak akože trošku ako mlynček opakovací tuto cítim za týmto pultom, pretože toto, žiaľ, zažívame pri väčšine tých reforiem alebo väčších opatrení, že idete v skrátenom legislatívnom konaní, snažíte sa tie lehoty proste tlačiť, čo najviac sťahovať, potom sa stretneme s nejakými politickými problémami, že niekto začne kričať, či už začne kričať nejaká asociácia, či už začne kričať koaličný partner, či už zaseknutý parlament. Potom vlastne zistíme po tom zaseknutí, že vôbec sme nemuseli tie lehoty skracovať a mohli sme o tom normálne diskutovať, v normálnom procese. Potom sa to teda rozbehne po troch-štyroch mesiacoch väčšinou, tie vaše opatrenia, a potom pokračujeme teda v skrátenom legislatívnom konaní, resp. rozbiehame ho znova. No a v tom skrátenom legislatívnom konaní si sami spôsobíte zdržanie a v tom zdržaní teda prichádzajú ešte v tej rýchlosti čo mi tu za jeden-dva dni máme takúto veľkú obsiahlu reformu schváliť v parlamente, tak tu prichádzajú obrovské pozmeňováky, ktoré nevieme, aký budú mať vplyv, a zároveň je to nekompletné.
Ja sa viac, už to nebudem naťahovať lebo by som rozprával o tom obsahu tej reformy, ale ja sa teda vyjadrím aj, že čo vidím teda, že sú nejaké nedokončené možno nevysvetlené, nejasné veci alebo veci, ktoré tam nie sú zahrnuté, tak tomu sa už budem teda k samotnej podstate, samotnej rozprave toho zákona vyjadrovať.
Tak ďakujem zatiaľ za pozornosť.
Rozpracované
9:43

Vystúpenie s faktickou poznámkou 9:43
Peter StachuraTakže za mňa ešte raz zhrniem, skrátené legislatívne konanie je, žiaľ, opodstatnené, ale dalo sa tomu predísť.
Ďakujem.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
26.3.2025 o 9:43 hod.
MUDr. Dr. med., MBA
Peter Stachura
Videokanál poslanca
Ďakujem veľmi pekne. Myslím si, že tí, ktorí sa venujú tejto problematike, tak vedia veľmi dobre, o čo sa tu hrá. Vedia veľmi dobre, že ide o veľké milióny, že ide zhruba o 800 miliónov eur, možno jednu miliardu eur, ktoré budú v priebehu nasledujúcich šiestich rokov rozdelené medzi záchrannú zdravotnú službu a je to, samozrejme, veľmi lukratívna záležitosť, preto si myslím, že je veľmi dôležité, aby tento zákon bol pripravený kvalitne a správne. A myslím si, to, čo povedal Oskar Dvořák je správne, že takéto zákony, zvlášť také citlivé zákony, čo sa týka aj financovania, ja verím, že nás počúva aj teraz pán budúci možno predseda Národnej rady Raši, sa nemajú prijímať ako skrátené legislatívne konanie. Myslím si, že bolo dosť času, aby bol normálny legislatívny proces. Začali sme medzirezortné pripomienkové konanie v októbri, máme koniec marca a sme tu teraz naozaj tlačení do kúta, pretože naozaj potrebujeme rýchle riešenie, tak ako povedal pán minister, aby sme mohli urobiť výberové konanie. K výberovému konaniu budeme mať samostatné vystúpenie, myslím si, že je to dosť kľúčové, okrem, samozrejme, aj obsahovej stránky celého tohto návrhu.
Takže za mňa ešte raz zhrniem, skrátené legislatívne konanie je, žiaľ, opodstatnené, ale dalo sa tomu predísť.
Ďakujem.
Rozpracované
9:43

Vystúpenie s faktickou poznámkou 9:43
Oskar DvořákVystúpenie s faktickou poznámkou
26.3.2025 o 9:43 hod.
Mgr.
Oskar Dvořák
Videokanál poslanca
Ďakujem za reakciu kolegovi Stachurovi a on, a je to nutné zdôrazniť, tu naozaj ide o veľký biznis. To je 800-miliónový biznis, takmer miliardový biznis, čiže ja naozaj, mi príde podozrivé, že sa tu, vidím tu tie tlaky politické a je mi to teda prirodzené, že asi teda ide o veľké peniaze, tak tie tlaky sú. Ale kombinácia toho, že toto je zaseknuté na politických tlakoch, zároveň ideme v skrátenom legislatívnom konaní, mi príde veľmi podozrivé a my teda zistíme, ako tie čipy dopadnú, žiaľ, až teda po septembri, po októbri, na jeseň, keď sa to rozhodí, pravdepodobne o to sa tu teraz hraje. A celé to teda bolo pravdepodobne o týchto výberových konaniach, ale to mi príde aj na tom najsmutnejšie, že ideme v skrátenom legislatívnom konaní a keď sa pozrieme potom, ja budem o tom viac rozprávať v tom obsahu, keď sa pozrieme na tie samotné výberové konania, ako sa upravujú pravidlá, tak tam nie sú upravené tie pravidlá. Nič sa tam neupravuje. Stále to bude veľmi netransparentné, stále to bude iba nejaká komisia, ktorá bude teda vyberaná tak akože bez, netransparentne, akože pod tieňom ministerstva. Nevieme, ako tam komisia bude vôbec rozhodovať, nemáme nejaké jasné pravidlá, jasné nejaké kritéria na tých členov. A toto mi príde smutné, že teda my ideme v skrátenom legislatívnom konaní teda ako kebyže kvôli tomu, aby sme stihli to výberové konanie. Ale s tým výberovým konaním ste vlastne nič neurobili, nijak ste ho nestransparentnili, nijak ste ho nesprehľadnili, nijak ste ho neurobili férovejším, ale kvôli nemu to tlačíme, teda aby to rýchlo bolo. Tak to mi príde také ako kebyže, že tlačíme to kvôli dôvodu, ktorý ani v tom zákone nejak sa nesnažíte akože nejak vylepšiť, stransparentniť, akože zefektívniť využívanie verejných zdrojov. To je veľká premárnená príležitosť, žiaľ.
Rozpracované
9:43

Vážený pán predsedajúci, minister, kolegyne, kolegovia, skrátené legislatívne konanie má slúžiť na riešenie mimoriadnych, závažných, neodvrátiteľných situácií. Skutočnosť, že predkladateľ mešká s vlastným, pôvodne plánovaným zámerom predloženia materiálu pravdepodobne ešte v roku 2024 a to bez zásahu vyššej moci alebo podobne nepredpokladateľnej udalosti, ktorá by mu v plánovanom konaní zabránila, sa vymyká...
Vážený pán predsedajúci, minister, kolegyne, kolegovia, skrátené legislatívne konanie má slúžiť na riešenie mimoriadnych, závažných, neodvrátiteľných situácií. Skutočnosť, že predkladateľ mešká s vlastným, pôvodne plánovaným zámerom predloženia materiálu pravdepodobne ešte v roku 2024 a to bez zásahu vyššej moci alebo podobne nepredpokladateľnej udalosti, ktorá by mu v plánovanom konaní zabránila, sa vymyká podmienkam, kedy je objektívne oprávnené tento nástroj skráteného legislatívneho konania ministerstvo použiť, teda vláda. Na základe vyššie uvedeného možno teda konštatovať, že skrátené legislatívne konanie napriek jeho formálne akceptovateľnému dôvodu, ale len formálne, je fakticky nedostatočné. Systémové nedostatky aj plán obnovy nezakladajú žiadnu novú mimoriadnu okolnosť, jedná sa o dlhodobé skutočnosti a lehoty, rovnako ako plánované výberové konania.
V návrhu zákona prebehlo skrátené medzirezortné pripomienkové konanie, v ktorom bol návrh zákona zverejnený, už bolo povedané, predstavte si, dňa 7. októbra 2024. Celý materiál, podobne ako následne odpovede na pripomienky jasne ukazujú, že zámerom ministerstva bolo od začiatku predkladať návrh v skrátenom legislatívnom konaní a schváliť návrh zákona tak, aby bola novela účinná k 1. januáru 2025. Len pre ilustráciu, citácia z odpovede predkladateľa k pripomienkam v medzirezortnom pripomienkovom konaní: „Novelu je nutné predkladať v skrátenom legislatívnom konaní, pretože bez toho, aby boli zmeny účinné od 1. 1. 2025 nebude možné implementovať reformu ako takú." Ako vidíme, ani toto sa nepodarilo naplniť a teda aj táto odpoveď bola zjavne zavádzajúca.
S ohľadom na časový harmonogram schôdzí za predpokladu štandardných podmienok by pri predložení návrhu zákona do riadneho legislatívneho procesu bol návrh zákona pravdepodobne prijatý na februárovej, najneskôr na marcovej schôdzi, čím by sa predišlo účelovému skracovaniu legislatívneho procesu a zároveň by sa naplnila aktuálna požiadavka účinnosti k 15. aprílu ´25, ktorá je aktuálne pre predkladateľov dostatočná na stihnutie potrebných termínov výberových konaní.
Teda jednoznačne sa možno stotožniť z neakceptovanou pripomienkou Konfederácie odborových zväzov Slovenskej republiky, ktorí napísali, že nesúhlasia so skráteným legislatívnym konaním. To, že sa bude tendrovať, sa vedelo už v roku 2019, bol dostatočný čas na prípravu legislatívy, plán obnovy a odolnosti sa rieši minimálne od roku ´21. Myslíme, že táto interpretácia je účelová, aby sa zabránilo vstupu odbornej verejnosti do legislatívnych procesov. To, že tento reformný zákon bol predložený v skrátenom pripomienkovom konaní, je problém aj pre súčasné vládne inštitúcie. Ministerstvo dopravy Slovenskej republiky nesúhlasí s novelou zákona ako celok bez náležitého prerokovania a vysporiadania prípadných sporných záležitostí, ktoré môžu byť spôsobené novelou zákona, keďže Ministerstvo dopravy Slovenskej republiky nebolo prizvané do prípravy tejto reformy. Máme za to, že reforma siete nemôže reflektovať rozvoj dopravnej infraštruktúry v najbližších šiestich rokoch a teda je ohrozené samotné splnenie cieľa zlepšenia dostupnosti zdravotnej, záchrannej zdravotnej starostlivosti.
Protimonopolný úrad napísal: „Napriek tomu, že predložený materiál obsahuje významné zmeny a zásahy do právnej úpravy, bol zákon predložený v skrátenom medzirezortnom konaní, čo úrad považuje za nedostatočne poskytnutý čas na komplexné a dostatočné posúdenia a vysporiadanie sa so všetkými predpokladanými zmenami v potrebnom rozsahu."
Ja by som chcel len pri tejto príležitosti povedať, že to je úplne že štandardný typ práce, do veľkej miery ministerstva zdravotníctva do tohto obdobia. Len si tak pripomeňme skrátené legislatívne konania v zdravotníctve za tejto štvrtej vlády Roberta Fica. Najprv odloženie maximálnych čakacích lehôt, následne uzatváranie dohôd o poskytovaní o všeobecnej ambulantnej starostlivosti elektronickou formou, následne transpozícia rozhodnutia Európskej únie adresované Slovenskej republiky, následne oprava platov zdravotníkov prvá časť. Potom ďalšie skrátené kriminalizácia zdravotníkov, ďalšie skrátené legislatívne zrušenie kriminalizácie zdravotníkov a oprava platov druhá časť. Teraz vám tu prichádza reforma zdravotnej záchrannej služby a taká čerešnička na torte, že ďalší v podstate reformný návrh, ktorý tu budeme mať na tejto schôdzi o poskytovaní alebo reformy duševného zdravia, napriek tomu, že ide v štandardnom legislatívnom procese tu v Národnej rade, čo je teda dobrá vec, opäť k nemu prebehlo iba skrátené medzirezortné pripomienkové konanie, čo je zaujímavé naozaj.
Takže z tohto mne jednoznačne vyplýva, keď sa ešte pozrieme aj na ďalšie skrátené konania, zvýšenie zdravotných odvodov za zamestnávateľa, zníženie valorizácie platov zdravotníkov, čo teda už nepredpokladal rezort zdravotníctva. Vidíme, že toto je systém práce tejto vládnej koalície takýmto spôsobom prinášať zákony. Dá sa jednoznačne konštatovať, že sa snažia vyhýbať štandardnému medzirezortnému pripomienkovému konaniu, čo je, samozrejme, veľkým problémom pri implementácii týchto zákonov, vznikajú chyby, kopí to potom ďalšie opravuje tu v Národnej rade, z čoho, samozrejme, nikto nemôže profitovať. Z tohto pohľadu my, samozrejme, hoci rozumieme tomu omeškaniu ľudsky, samozrejme právne sa nedá povedať, že toto skrátené legislatívne konanie je akceptabilné, a preto samozrejme hnutie SLOVENSKO zaňho hlasovať nemôže a ani nebude. Ďakujem veľmi pekne.
A ešte, pardon, ešte jednu vec som chcel povedať, že vrchol podľa mňa diletantizmu, ale možno aj v drzosti je to, že keby sme aspoň, keď už sa to takto dlho pripravuje, mali naozaj v tom zákone napísané tie veci tak, ako reálne budú aj schválené. Ja vám garantujem, že v druhom čítaní tohto zákona prídu také zmeny, že sa nám budú všetkým oči otvárať a budeme strácať dych. A toto je, a bude to práve v súvislosti aj s tým záchrankovým tendrom, kde ide o také obrovské peniaze, o ktorých sa tu hovorilo, o jednej miliarde. Akože naozaj takýmto spôsobom vládnuť a predkladať takéto dôležité zákony z nášho pohľadu je, žiaľ, smutné.
Ďakujem.
Ďakujem pekne za slovo.
Vážený pán predsedajúci, minister, kolegyne, kolegovia, skrátené legislatívne konanie má slúžiť na riešenie mimoriadnych, závažných, neodvrátiteľných situácií. Skutočnosť, že predkladateľ mešká s vlastným, pôvodne plánovaným zámerom predloženia materiálu pravdepodobne ešte v roku 2024 a to bez zásahu vyššej moci alebo podobne nepredpokladateľnej udalosti, ktorá by mu v plánovanom konaní zabránila, sa vymyká podmienkam, kedy je objektívne oprávnené tento nástroj skráteného legislatívneho konania ministerstvo použiť, teda vláda. Na základe vyššie uvedeného možno teda konštatovať, že skrátené legislatívne konanie napriek jeho formálne akceptovateľnému dôvodu, ale len formálne, je fakticky nedostatočné. Systémové nedostatky aj plán obnovy nezakladajú žiadnu novú mimoriadnu okolnosť, jedná sa o dlhodobé skutočnosti a lehoty, rovnako ako plánované výberové konania.
V návrhu zákona prebehlo skrátené medzirezortné pripomienkové konanie, v ktorom bol návrh zákona zverejnený, už bolo povedané, predstavte si, dňa 7. októbra 2024. Celý materiál, podobne ako následne odpovede na pripomienky jasne ukazujú, že zámerom ministerstva bolo od začiatku predkladať návrh v skrátenom legislatívnom konaní a schváliť návrh zákona tak, aby bola novela účinná k 1. januáru 2025. Len pre ilustráciu, citácia z odpovede predkladateľa k pripomienkam v medzirezortnom pripomienkovom konaní: „Novelu je nutné predkladať v skrátenom legislatívnom konaní, pretože bez toho, aby boli zmeny účinné od 1. 1. 2025 nebude možné implementovať reformu ako takú." Ako vidíme, ani toto sa nepodarilo naplniť a teda aj táto odpoveď bola zjavne zavádzajúca.
S ohľadom na časový harmonogram schôdzí za predpokladu štandardných podmienok by pri predložení návrhu zákona do riadneho legislatívneho procesu bol návrh zákona pravdepodobne prijatý na februárovej, najneskôr na marcovej schôdzi, čím by sa predišlo účelovému skracovaniu legislatívneho procesu a zároveň by sa naplnila aktuálna požiadavka účinnosti k 15. aprílu ´25, ktorá je aktuálne pre predkladateľov dostatočná na stihnutie potrebných termínov výberových konaní.
Teda jednoznačne sa možno stotožniť z neakceptovanou pripomienkou Konfederácie odborových zväzov Slovenskej republiky, ktorí napísali, že nesúhlasia so skráteným legislatívnym konaním. To, že sa bude tendrovať, sa vedelo už v roku 2019, bol dostatočný čas na prípravu legislatívy, plán obnovy a odolnosti sa rieši minimálne od roku ´21. Myslíme, že táto interpretácia je účelová, aby sa zabránilo vstupu odbornej verejnosti do legislatívnych procesov. To, že tento reformný zákon bol predložený v skrátenom pripomienkovom konaní, je problém aj pre súčasné vládne inštitúcie. Ministerstvo dopravy Slovenskej republiky nesúhlasí s novelou zákona ako celok bez náležitého prerokovania a vysporiadania prípadných sporných záležitostí, ktoré môžu byť spôsobené novelou zákona, keďže Ministerstvo dopravy Slovenskej republiky nebolo prizvané do prípravy tejto reformy. Máme za to, že reforma siete nemôže reflektovať rozvoj dopravnej infraštruktúry v najbližších šiestich rokoch a teda je ohrozené samotné splnenie cieľa zlepšenia dostupnosti zdravotnej, záchrannej zdravotnej starostlivosti.
Protimonopolný úrad napísal: „Napriek tomu, že predložený materiál obsahuje významné zmeny a zásahy do právnej úpravy, bol zákon predložený v skrátenom medzirezortnom konaní, čo úrad považuje za nedostatočne poskytnutý čas na komplexné a dostatočné posúdenia a vysporiadanie sa so všetkými predpokladanými zmenami v potrebnom rozsahu."
Ja by som chcel len pri tejto príležitosti povedať, že to je úplne že štandardný typ práce, do veľkej miery ministerstva zdravotníctva do tohto obdobia. Len si tak pripomeňme skrátené legislatívne konania v zdravotníctve za tejto štvrtej vlády Roberta Fica. Najprv odloženie maximálnych čakacích lehôt, následne uzatváranie dohôd o poskytovaní o všeobecnej ambulantnej starostlivosti elektronickou formou, následne transpozícia rozhodnutia Európskej únie adresované Slovenskej republiky, následne oprava platov zdravotníkov prvá časť. Potom ďalšie skrátené kriminalizácia zdravotníkov, ďalšie skrátené legislatívne zrušenie kriminalizácie zdravotníkov a oprava platov druhá časť. Teraz vám tu prichádza reforma zdravotnej záchrannej služby a taká čerešnička na torte, že ďalší v podstate reformný návrh, ktorý tu budeme mať na tejto schôdzi o poskytovaní alebo reformy duševného zdravia, napriek tomu, že ide v štandardnom legislatívnom procese tu v Národnej rade, čo je teda dobrá vec, opäť k nemu prebehlo iba skrátené medzirezortné pripomienkové konanie, čo je zaujímavé naozaj.
Takže z tohto mne jednoznačne vyplýva, keď sa ešte pozrieme aj na ďalšie skrátené konania, zvýšenie zdravotných odvodov za zamestnávateľa, zníženie valorizácie platov zdravotníkov, čo teda už nepredpokladal rezort zdravotníctva. Vidíme, že toto je systém práce tejto vládnej koalície takýmto spôsobom prinášať zákony. Dá sa jednoznačne konštatovať, že sa snažia vyhýbať štandardnému medzirezortnému pripomienkovému konaniu, čo je, samozrejme, veľkým problémom pri implementácii týchto zákonov, vznikajú chyby, kopí to potom ďalšie opravuje tu v Národnej rade, z čoho, samozrejme, nikto nemôže profitovať. Z tohto pohľadu my, samozrejme, hoci rozumieme tomu omeškaniu ľudsky, samozrejme právne sa nedá povedať, že toto skrátené legislatívne konanie je akceptabilné, a preto samozrejme hnutie SLOVENSKO zaňho hlasovať nemôže a ani nebude. Ďakujem veľmi pekne.
A ešte, pardon, ešte jednu vec som chcel povedať, že vrchol podľa mňa diletantizmu, ale možno aj v drzosti je to, že keby sme aspoň, keď už sa to takto dlho pripravuje, mali naozaj v tom zákone napísané tie veci tak, ako reálne budú aj schválené. Ja vám garantujem, že v druhom čítaní tohto zákona prídu také zmeny, že sa nám budú všetkým oči otvárať a budeme strácať dych. A toto je, a bude to práve v súvislosti aj s tým záchrankovým tendrom, kde ide o také obrovské peniaze, o ktorých sa tu hovorilo, o jednej miliarde. Akože naozaj takýmto spôsobom vládnuť a predkladať takéto dôležité zákony z nášho pohľadu je, žiaľ, smutné.
Ďakujem.
Rozpracované
9:50

A keďže sme sa ním nezaoberali minulý rok, lebo sme tu riešili niečo iné, v skrátenom konaní sme tu napríklad posielali doktorov do basy a potom sme v skrátenom konaní tých doktorov z basy zase vyháňali, tak sme tu nútení hlasovať o skrátenom legislatívnom konaní, ktoré je možno len v troch prípadoch, ale ani jeden z tých troch prípadov podľa mňa nie je, nesedí na túto situáciu. Skrátka sme nútení hlasovať v skrátenom legislatívnom konaní o prijímaní potrebnej reformy záchrannej zdravotnej služby. A kým teda to to nie je ešte rokovanie o samotnom zákone, kým ja s tým prvým čítaním samotného zákona problém nemám, s tým skráteným legislatívnym konaním problém rozhodne mám.
Takéto zrýchlené procesy vedú k tomu, že tie zákony nie sú potom napísané dobre. Mali sme tu nedávno takú skúsenosť a možno si to pamätáte, že na prelome roka nám nefungovali elektronické recepty. Elektronické recepty nám nefungovali preto, lebo sme tu schválili nejaký zákon o národnom zdravotníckom informačnom systéme, ku ktorému bola podaná nejaká pripomienka, ten pozmeňovací návrh a v druhom čítaní sa tam niečo pomenilo a náhle nám to vyplo elektronické recepty. A keďže sme to robili rýchlo, rýchlo, rýchlo, lebo však už idú Vianoce, tak sme poškodili tisícky lekárov, milióny pacientov, nefungovali elektronické recepty. Toto isté sa môže stať opäť ak budeme zase cválať v dôležitej reforme a budem tu prijímať nejaké pozmeňovacie návrhy. Ja absolútne súhlasím s mojím predrečníkom Marekom Krajčím, a to je čo povedať, že s Marekom Krajčím súhlasím, ktorý hovorí, že sa budeme čudovať, že sa nám budú panenky pretáčať, čo sa bude v druhom čítaní k tomuto zákonu prijímať. A pokiaľ je to v skrátenom legislatívnom konaní, tá šanca, že to stihneme opraviť skôr, než to začne nejakým spôsobom platiť, je malá. Ja naopak považujem za vysokú šancu, že tam bude chyba a že tu budeme robiť opravy opráv. Ako nechcem byť zlý, veštec a prognostik, ale obávam sa, že toto sa stane.
A rovnako súhlasím s predrečníkom, že najväčší problém, najväčší problém, ktorý pred nami stojí, budú samotné výberové konania na prevádzkovateľov záchrannej zdravotnej služby na ďalšie obdobie. Za posledných dvadsať rokov sme tých výberiek mali požehnane a každé jedno, doslova každé jedno výberové konanie na poskytovateľa záchranky skončilo škandálom. Skončilo škandálom, že to prešetrovala polícia, že boli podané trestné oznámenia, že to išlo na súdy, že nejaká hlava padla na konci dňa, aby prevzala formálne zodpovednosť za tender, v ktorom ide o stovky miliónov eur. A to bude aj v tomto prípade. To bude aj v tomto prípade a bojím sa, že tie pozmeňovacie návrhy, ktoré sa budú snažiť nejakým spôsobom ovplyvniť výsledok toho budúceho výberového konania, ten zákon nakoniec celkom úspešne znefunkčnia.
Ešte jeden aspekt by som dodal, samozrejme patrí aj k samotnému návrhu zákona, že prečo takýto cval, prečo takýto cval. No tento cval je tu okrem iného aj preto, lebo Úrad pre verejné obstarávanie už vydal prvostupňové rozhodnutie o tom, že záchranky sa nemajú vyberať takým spôsobom, akým sa vyberajú. Teda tí poskytovatelia. Aleže má byť k tomu urobené verejné obstarávanie. Zatiaľ to nie je druhostupňové rozhodnutie, je to len prvostupňové rozhodnutie ÚVO. Ale v prípade, ak by to prvostupňové bolo potvrdené druhým stupňom, tak potom všetko, o čom sa tu rozprávame, čo sa týka výberov záchraniek pre kamarátov a neviem koho všetkého, padá, lebo treba robiť verejné obstarávanie. Takže tu cválame preto, aby sme stihli schváliť tento zákon a urobiť tie výberká skôr, než by ÚVO povedalo, že to treba robiť inak. Upozorňujem na toto riziko. Môže sa stať, že možno nám povedia, že tie celé výberové konania, ktoré robilo ministerstvo, nie sú v poriadku a bude potrebné sa s tým vysporiadať. Možno by som potom aj ocenil, pán minister, keby ste sa k tomu ÚVO dokázali v nejakej forme, či už ako navrhovateľ v úvodnom, záverečnom či akom slove, vyjadriť, lebo je to dôležitá otázka, tá totiž ohrozuje vlastne fungovanie zdravotníctva ako takého, že či ÚVO, akým spôsobom má verejné obstarávanie vstupovať do obstarávania poskytovateľov zdravotnej starostlivosti hradenej z verejného zdravotného poistenia.
Takže summa summarum, skrátené legislatívne konanie v tomto kontexte nepovažujem za opodstatnené a strana Sloboda a Solidarita nebude podporovať skrátené legislatívne konanie k tomuto zákonu.
Ďakujem.
Vystúpenie v rozprave
26.3.2025 o 9:50 hod.
MUDr. PhD.
Tomáš Szalay
Videokanál poslanca
Tak krásne ráno. Dobré ráno, pán minister. Budem stručný. V zásade zopakujem podobné veci, ako povedali moji predrečníci. Zákon, ktorým by sa urobila reforma záchrannej zdravotnej služby, je potrebný. Osobne som na príprave takejto legislatívy pracoval u jedného z pred, pred, pred, predchodcov pána ministra Šaška, u pána ministra Druckera v rokoch 2016 – 2017, viedol som projektový tým, ktorý pripravoval zmenu v záchrankách, v celej organizácii, v zásade celú tú reformu. Veľký pekný projektový tým, vyrobili sme z toho závery v 2017 a trvalo osem rokov, kým sa to dostalo do paragrafového znenia do parlamentu. To je tempo práce na ministerstve zdravotníctva. Aj keď niečo vymyslíte, to trvá osem rokov, kým sa to dostane z papiera do nejakých paragrafov. A nie len to, dostalo sa to aj do nejakého plánu úloh a malo to byť vlani na jeseň, ale nebolo. Dolinková odišla, nestihla sa tomu venovať a pán minister, vy, pán minister, ste sa venovali lekárskym odborárom, ktorí nám zobrali toľko energie, že sa tu neriešili podstatné veci. A podstatné veci sú, že v záchranke nám, záchranka nám zachraňuje životy a nefunkčná záchranka nám prináša úplne zbytočné úmrtia, takzvané odvrátiteľné úmrtia. Predlžovanie dojazdových časov sa jasne podpisujú pod šancu pacienta prežiť. Ja považujem ale za naozaj nepochopiteľné, že dnes, na konci marca, sa zaoberáme týmto zákonom, ktorým sme sa mali zaoberať minulý rok.
A keďže sme sa ním nezaoberali minulý rok, lebo sme tu riešili niečo iné, v skrátenom konaní sme tu napríklad posielali doktorov do basy a potom sme v skrátenom konaní tých doktorov z basy zase vyháňali, tak sme tu nútení hlasovať o skrátenom legislatívnom konaní, ktoré je možno len v troch prípadoch, ale ani jeden z tých troch prípadov podľa mňa nie je, nesedí na túto situáciu. Skrátka sme nútení hlasovať v skrátenom legislatívnom konaní o prijímaní potrebnej reformy záchrannej zdravotnej služby. A kým teda to to nie je ešte rokovanie o samotnom zákone, kým ja s tým prvým čítaním samotného zákona problém nemám, s tým skráteným legislatívnym konaním problém rozhodne mám.
Takéto zrýchlené procesy vedú k tomu, že tie zákony nie sú potom napísané dobre. Mali sme tu nedávno takú skúsenosť a možno si to pamätáte, že na prelome roka nám nefungovali elektronické recepty. Elektronické recepty nám nefungovali preto, lebo sme tu schválili nejaký zákon o národnom zdravotníckom informačnom systéme, ku ktorému bola podaná nejaká pripomienka, ten pozmeňovací návrh a v druhom čítaní sa tam niečo pomenilo a náhle nám to vyplo elektronické recepty. A keďže sme to robili rýchlo, rýchlo, rýchlo, lebo však už idú Vianoce, tak sme poškodili tisícky lekárov, milióny pacientov, nefungovali elektronické recepty. Toto isté sa môže stať opäť ak budeme zase cválať v dôležitej reforme a budem tu prijímať nejaké pozmeňovacie návrhy. Ja absolútne súhlasím s mojím predrečníkom Marekom Krajčím, a to je čo povedať, že s Marekom Krajčím súhlasím, ktorý hovorí, že sa budeme čudovať, že sa nám budú panenky pretáčať, čo sa bude v druhom čítaní k tomuto zákonu prijímať. A pokiaľ je to v skrátenom legislatívnom konaní, tá šanca, že to stihneme opraviť skôr, než to začne nejakým spôsobom platiť, je malá. Ja naopak považujem za vysokú šancu, že tam bude chyba a že tu budeme robiť opravy opráv. Ako nechcem byť zlý, veštec a prognostik, ale obávam sa, že toto sa stane.
A rovnako súhlasím s predrečníkom, že najväčší problém, najväčší problém, ktorý pred nami stojí, budú samotné výberové konania na prevádzkovateľov záchrannej zdravotnej služby na ďalšie obdobie. Za posledných dvadsať rokov sme tých výberiek mali požehnane a každé jedno, doslova každé jedno výberové konanie na poskytovateľa záchranky skončilo škandálom. Skončilo škandálom, že to prešetrovala polícia, že boli podané trestné oznámenia, že to išlo na súdy, že nejaká hlava padla na konci dňa, aby prevzala formálne zodpovednosť za tender, v ktorom ide o stovky miliónov eur. A to bude aj v tomto prípade. To bude aj v tomto prípade a bojím sa, že tie pozmeňovacie návrhy, ktoré sa budú snažiť nejakým spôsobom ovplyvniť výsledok toho budúceho výberového konania, ten zákon nakoniec celkom úspešne znefunkčnia.
Ešte jeden aspekt by som dodal, samozrejme patrí aj k samotnému návrhu zákona, že prečo takýto cval, prečo takýto cval. No tento cval je tu okrem iného aj preto, lebo Úrad pre verejné obstarávanie už vydal prvostupňové rozhodnutie o tom, že záchranky sa nemajú vyberať takým spôsobom, akým sa vyberajú. Teda tí poskytovatelia. Aleže má byť k tomu urobené verejné obstarávanie. Zatiaľ to nie je druhostupňové rozhodnutie, je to len prvostupňové rozhodnutie ÚVO. Ale v prípade, ak by to prvostupňové bolo potvrdené druhým stupňom, tak potom všetko, o čom sa tu rozprávame, čo sa týka výberov záchraniek pre kamarátov a neviem koho všetkého, padá, lebo treba robiť verejné obstarávanie. Takže tu cválame preto, aby sme stihli schváliť tento zákon a urobiť tie výberká skôr, než by ÚVO povedalo, že to treba robiť inak. Upozorňujem na toto riziko. Môže sa stať, že možno nám povedia, že tie celé výberové konania, ktoré robilo ministerstvo, nie sú v poriadku a bude potrebné sa s tým vysporiadať. Možno by som potom aj ocenil, pán minister, keby ste sa k tomu ÚVO dokázali v nejakej forme, či už ako navrhovateľ v úvodnom, záverečnom či akom slove, vyjadriť, lebo je to dôležitá otázka, tá totiž ohrozuje vlastne fungovanie zdravotníctva ako takého, že či ÚVO, akým spôsobom má verejné obstarávanie vstupovať do obstarávania poskytovateľov zdravotnej starostlivosti hradenej z verejného zdravotného poistenia.
Takže summa summarum, skrátené legislatívne konanie v tomto kontexte nepovažujem za opodstatnené a strana Sloboda a Solidarita nebude podporovať skrátené legislatívne konanie k tomuto zákonu.
Ďakujem.
Rozpracované
9:57

Vystúpenie s faktickou poznámkou 9:57
Oskar DvořákViete, človek tu aj chce byť korektný a konštruktívny aj voči tejto koalícii, aj voči viacerým návrhom, ktoré prichádzajú, a ja to poviem aj v tej samotnej rozprave k tomu zákonu, je tam viacero vecí, s ktorými by som sa ja vedel stotožniť a vedeli by sme ich aj podporiť, ale ten proces, akým sa to robí, je veľmi akoby že podozrivý a celú tú dobrú myšlienku, čo za tým je, úplne zatieňuje, zabahní, normálne zakryje naozaj, že je to smutné. Aj napríklad tá samotná sieť ešte nie je zverejnená. Naplánované zverejnenie je presne tak urobené, aby teda príjme sa tu zákon o skrátenom legislatívnom konaní, no a potom sa teda zverejní sieť, aby teda už sa o nej nemohlo veľmi diskutovať.
Zároveň tlačí sa to v tom skrátenom legislatívnom konaní. Môže sa stať, ty si to spomínal na tých receptoch, no tak oprávnené skrátené legislatívne konanie by napríklad bolo, keby sme tu už mali zákon opravujúci eRecepty pre tých nezmluvných lekárov. Ale namiesto toho my tu tlačíme v skrátenom legislatívnom konaní veľké, obrovské reformy, ku ktorým prídu teda ešte aj nejaké pravdepodobne pozmeňováky, kde sa tu lobuje hore-dole, proste vidíme tu toho pána ministra Tarabu. Ale k veci, ktorá by si zaslúžila skrátené legislatívne konanie, to je tá oprava tých eReceptov pri tých nezmluvných lekároch, tak to tu v parlamente zatiaľ ešte nemáme.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
26.3.2025 o 9:57 hod.
Mgr.
Oskar Dvořák
Videokanál poslanca
Ďakujem za tvoj príspevok. Ja súhlasím teda aj s tebou a s tvojím predrečníkom vo viacerých tých veciach. Ja by som teda bol rád, keby teda pán minister sa vyjadril k viacerým tým veciam, ktoré tu hovoríme, prečo je to posledné, na čom to stálo. Ale napríklad ja by som aj veľmi ocenil, keby, keď minister životného prostredia Taraba napríklad mal nejaké problémy s tým tendrom a prečo teda doňho zasahoval, tak aby to možno normálne prišiel legitímne vysvetliť do Národnej rady, že prečo ho zaujíma teda záchrankový tender, prečo ho zaujíma táto reforma, čo sú tie jeho výhrady a nech si to teda s nim vydiskutujeme tuto v Národnej rade. Tak ja by som, ja sa budem tešiť, keby bol taký korektný a prišiel sem do Národnej rady s nami podiskutovať.
Viete, človek tu aj chce byť korektný a konštruktívny aj voči tejto koalícii, aj voči viacerým návrhom, ktoré prichádzajú, a ja to poviem aj v tej samotnej rozprave k tomu zákonu, je tam viacero vecí, s ktorými by som sa ja vedel stotožniť a vedeli by sme ich aj podporiť, ale ten proces, akým sa to robí, je veľmi akoby že podozrivý a celú tú dobrú myšlienku, čo za tým je, úplne zatieňuje, zabahní, normálne zakryje naozaj, že je to smutné. Aj napríklad tá samotná sieť ešte nie je zverejnená. Naplánované zverejnenie je presne tak urobené, aby teda príjme sa tu zákon o skrátenom legislatívnom konaní, no a potom sa teda zverejní sieť, aby teda už sa o nej nemohlo veľmi diskutovať.
Zároveň tlačí sa to v tom skrátenom legislatívnom konaní. Môže sa stať, ty si to spomínal na tých receptoch, no tak oprávnené skrátené legislatívne konanie by napríklad bolo, keby sme tu už mali zákon opravujúci eRecepty pre tých nezmluvných lekárov. Ale namiesto toho my tu tlačíme v skrátenom legislatívnom konaní veľké, obrovské reformy, ku ktorým prídu teda ešte aj nejaké pravdepodobne pozmeňováky, kde sa tu lobuje hore-dole, proste vidíme tu toho pána ministra Tarabu. Ale k veci, ktorá by si zaslúžila skrátené legislatívne konanie, to je tá oprava tých eReceptov pri tých nezmluvných lekároch, tak to tu v parlamente zatiaľ ešte nemáme.
Rozpracované
10:01

Vystúpenie v rozprave 10:01
Tomáš SzalayA k tým elektronickým receptom. Ja pána ministra opakovane...
A k tým elektronickým receptom. Ja pána ministra opakovane vyzývam, že teda treba to rýchlo opraviť, máme v programe aj vlastný návrh zákona na opravu eReceptov, tak si ho pokojne osvojte, pán minister, a dajte do do produkcie, pretože sú tu naozaj veľké množstvá poskytovateľov, sú to dvojciferné čísla v percentách poskytovateľov, ktorí nemajú uzatvorené zmluvy so zdravotnou, aspoň s jednou zdravotnou poisťovňou, a tí musia vypisovať tie recepty na papieri.
Vystúpenie v rozprave
26.3.2025 o 10:01 hod.
MUDr. PhD.
Tomáš Szalay
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne, Oskar, za tvoju pripomienku, aj si mi pripomenul vlastne toho pána ministra Tarabu. Celkom nerozumiem, prečo práve on sa montuje do záchraniek. To je podobne, ako keď sa ministerstvo kultúry montuje do globálnej pandemickej dohody s WHO a má najzásadnejšie pripomienky k tomu. Čiže niečo sa tu deje na pozadí, bolo by dobré vedieť, že čo sa to tu deje na pozadí.
A k tým elektronickým receptom. Ja pána ministra opakovane vyzývam, že teda treba to rýchlo opraviť, máme v programe aj vlastný návrh zákona na opravu eReceptov, tak si ho pokojne osvojte, pán minister, a dajte do do produkcie, pretože sú tu naozaj veľké množstvá poskytovateľov, sú to dvojciferné čísla v percentách poskytovateľov, ktorí nemajú uzatvorené zmluvy so zdravotnou, aspoň s jednou zdravotnou poisťovňou, a tí musia vypisovať tie recepty na papieri.
Rozpracované
10:01

Vystúpenie v rozprave 10:01
František MajerskýJa som vám tu, pán minister, včera ste neboli na zdravotníckom výbore, ja so to povedal vášmu kolegovi, už teraz dopredu hľadajte vinníka, ktorý bude zodpovedný za tender na záchranky. Vždycky sa musel niekto nájsť a na konci dňa niekoho obetovali. Lebo to sa nedá urobiť v takomto skrátenom legislatívnom konaní dobre. My máme pripravený pozmeňujúci návrh hlavne k výberku, budeme o tom hovoriť v druhom čítaní, ale dnes hovorím za seba, že záchranná služba si nezaslúžila takúto diskusiu, takúto krátku, v podstate rýchlu a ideme ďalej, lebo sa niekto rozhodol na ministerstve životného prostredia, že ja vám ukážem, záchranári, ja vám ukážem, že ja to zablokujem. Je to nefér voči tým ľuďom, voči tým záchranárom, je to absolútne nefér. Lebo táto reforma má, ešte raz opakujem, má zlepšiť prežívanie pacientov, o tom mala byť diskusia dneska v Národnej rade. Nie o tom, že kto bude, ako bude vyberať záchranky, lebo to je tá pachuť, ktorú tento zákon má. A to ma na tom najviac mrzí.
Viac potom už v druhom čítaní. Ďakujem veľmi pekne, pán minister, teším sa na diskusiu.
Vystúpenie v rozprave
26.3.2025 o 10:01 hod.
Mgr.
František Majerský
Videokanál poslanca
Vážený pán minister, vážený pán podpredseda, kolegovia, kolegyne, nebudem dlho hovoriť k skrátenému legislatívnemu konaniu, poviem len toľko, že tento zákon tu mal byť už v decembri a poviem to natvrdo, zablokovaní ministrom Tarabom sa tento zákon dostal do skráteného legislatívneho konania a my dnes musíme rozhodovať, že či vôbec tento zákon prejde v skrátenom legislatívnom konaní. To, že či už, či nebola iná cesta, to vie pán minister. Ja si myslím, že to, čo urobil pán minister Taraba, zablokoval tú normálnu, poctivú diskusiu o záchrannej zdravotnej službe. To, čo sa tu momentálne deje, záchranná zdravotná služba si toto nezaslúžila. To otvorene poviem. Ja som 21-ročný záchranár, 21 rokov pracujem v tomto systéme a skoro 14 rokov zastupujem túto najväčšiu, jednu z najväčších komunít, ktorá zachraňuje ľudí každý jeden deň. Táto komunita si to takisto nezaslúžila, že sa o nej, o jej budúcnosti, o tom, ako bude vyzerať zachraňovanie ľudí v budúcnosti, má prebehnúť za 24 hodín. Za 24 hodín máme rozhodnúť o tom, ako záchranka bude prebiehať. Mňa mrzí to, že celá táto diskusia pôjde len o výberom konaní a to si tá záchranná, tá reforma záchrannej zdravotnej služby nezaslúžila. Lebo tá reforma záchrannej zdravotnej služby má byť o zachraňovaní ľudí, má byť o tom, aby ten pacient, ktorý je v ohrození života dostal tú záchrannú zdravotnú službu včas, aby sme tam boli, keď to naozaj potrebuje, aby dostal toho lekára, záchranára tam, kde to má dostať, aby nedostal to, čo dostať nemá, aby sme naozaj zachraňovali ľudské životy. Ako hovoril aj kolega Szalay, na tejto reforme sa nerobilo skoro osem rokov. My sme na nej tiež participovali ako zástupcovia záchranárov a naozaj to bol veľmi tvrdý boj. A to vám, pán minister, to otvorene hovorím, nazávidím, lebo ten obchodnícky boj, čo je za týmto celým, tuná nejde veľmi veľa ľudom, ktorí sú za záchrankami, o pacienta. Ide tu o naozaj veľmi tvrdý biznis. To ma z toho najviac vyrušuje. Lebo záchranná zdravotná služba na Slovensku je jedna z najfunkčnejších systémov, aký máme na Slovensku. Chráni a zachraňuje celý kolabujúci zdravotnícky systém. Taká je naozaj realita, že chráni a zachraňuje celý kolabujúci systém, všeobecných lekárov, detských pediatrov, všetko to sanuje záchranná zdravotná služba. Tí ľudia sú unavení, vyťažení a naozaj sú zničení za tie roky práce, ktorú vykonávajú pre tento štát. A ja si myslím, že si zaslúžili, keďže keď sa bude rozhodovať o ich budúcnosti, o tom, ako tá záchranka bude vyzerať, tá diskusia mala prebehnúť normálne, nie v skrátenom legislatívnom konaní. Zaslúžili si to. Nie, že to zas zbehne za 24 hodín a je to vybavené a ideme ďalej. Toto vyčítam, a to poviem otvorene rovno ministrovi Tarabovi a poviem mu to, keď budem mať možnosť povedať do očí. Lebo tým, že zablokoval túto reformu, nám znemožnil diskusiu v Národnej rade na normálnu diskusiu, ktorá by mala normálne prebehnúť. A ja nechápem to, prečo to urobil. Pohnútky môže mať hocijaké iné, lebo na konci dňa on z tej reformy nič nevyhodil. Hovoril, že má zásadné pripomienky, ale z tej reformy za nevyhodilo nič. To treba otvorene povedať. Nič sa nevyhodilo, pán minister, je to tak? Nič sa nevyhodilo. Nevyhodilo sa absolútne nič. A to je na tomto to najhoršie, že biznis, biznis, záujmy sú viac ako ľudský život. To ma na tom najviac vyrušuje. Lebo tá reforma, čo sa týka odborných vecí, je napísaná kvalitne, je napísaná dobre a môže zlepšiť prežívanie našich pacientov. My v nej dneska v Národnej rade naozaj rozhodujeme o tom, aké bude prežívanie pacientov, ale má to tú hnusnú pachuť, to treba otvorene povedať, toho biznisu, tých peňazí, lebo je to tender skoro za miliardu eur.
Ja som vám tu, pán minister, včera ste neboli na zdravotníckom výbore, ja so to povedal vášmu kolegovi, už teraz dopredu hľadajte vinníka, ktorý bude zodpovedný za tender na záchranky. Vždycky sa musel niekto nájsť a na konci dňa niekoho obetovali. Lebo to sa nedá urobiť v takomto skrátenom legislatívnom konaní dobre. My máme pripravený pozmeňujúci návrh hlavne k výberku, budeme o tom hovoriť v druhom čítaní, ale dnes hovorím za seba, že záchranná služba si nezaslúžila takúto diskusiu, takúto krátku, v podstate rýchlu a ideme ďalej, lebo sa niekto rozhodol na ministerstve životného prostredia, že ja vám ukážem, záchranári, ja vám ukážem, že ja to zablokujem. Je to nefér voči tým ľuďom, voči tým záchranárom, je to absolútne nefér. Lebo táto reforma má, ešte raz opakujem, má zlepšiť prežívanie pacientov, o tom mala byť diskusia dneska v Národnej rade. Nie o tom, že kto bude, ako bude vyberať záchranky, lebo to je tá pachuť, ktorú tento zákon má. A to ma na tom najviac mrzí.
Viac potom už v druhom čítaní. Ďakujem veľmi pekne, pán minister, teším sa na diskusiu.
Rozpracované
10:01

Vystúpenie v rozprave 10:01
Andrej DankoVystúpenie v rozprave
26.3.2025 o 10:01 hod.
JUDr.
Andrej Danko
Videokanál poslancaĎakujem. Dve faktické. Poslanec Mikloško.
Rozpracované