33. schôdza

25.3.2025 - 16.4.2025
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie v rozprave

28.3.2025 o 14:51 hod.

Mgr.

Michal Stuška

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie v rozprave 14:40

Michal Sabo
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Dobrý deň opäť.
Vážený pán predsedajúci, kolegyne, kolegovia, tak sa nám stalo, že nám sa tu vlastne lícujú dve, dva návrhy zákonov, ktoré sú iniciované dvomi našimi iniciatívami v rámci Progresívneho Slovenska. Ten prvý návrh zákona bola iniciatíva mňa a Jany Hanuliakovej, máme iniciatívu Voda pre všetkých a venujeme sa zdostupneniu pitnej vody pre všetkých ľudí na Slovensku, no a druhá iniciatíva, ktorá je veľmi intenzívna u nás v Progresívnom Slovensku, je iniciatíva Aj my, ktorej líderkou je práve Veronika Veslárová, ktorá robí naozaj maximum toho, aby upozorňovala na potrebu inklúzie v našej spoločnosti. A aj vďaka jej práci pravidelne zisťujem, aké je to náročné pre našich priateľov a pre naše priateľky našich blízkych, spoluobčanov a spoluobčianky, ale aj rodinných príslušníkov, ktorí sú zdravotne znevýhodnení, pretože každý deň a niekedy aj celý deň prekonávajú jednu bariéru za druhou. A jednak prekonávajú alebo čelia bariéram v tej medziľudskej každodennosti a neprekonávajú iba bariéry vzťahové, ale aj bariéry fyzické. A prekonávajú ich na úradoch, v nemocniciach, pri parkovaní, ale nielen, prekonávajú ich aj pri takej úplne banálnej činnosti, ako je vyhadzovanie svojho domového odpadu.
Ako už Veronika hovorila a ja ako človek, ktorý sa dlhodobo venujem cirkulárnej ekonomike a odpadovému hospodárstvu, si uvedomujem, že kontajnerové stojiská, ktoré na Slovensku v samosprávach používame, sú bežne pre ľudí so zdravotným znevýhodnením nedostupné, že tie systémy, ako ich máme na Slovensku nastavené, sú nielen chaotické, pretože sa menia od samosprávy k samospráve, ale sú aj nespravodlivé, ak, samozrejme, nežijete v obci so starostom, ktorý myslí na svojich obyvateľov a na svoje obyvateľky, ktorí majú zdravotné znevýhodnenie. A práve my sme sa inšpirovali alebo teda chceme sa inšpirovať a aj chceme pretaviť tie dobré príklady, ktoré na Slovensku už máme, do legislatívnej normy, ktorá by bola aplikovateľná pre celé územie Slovenskej republiky.
No a jedným z tých dobrých príkladov, ktoré sme navštívili počas nášho nedávneho výjazdu na Považí, je obec Domaniža. Táto obec je okrem toho, teda že má veľmi utuženú komunitu a že sú príkladom v mnohých sociálnych, kultúrnych programoch, tak my sme sa rozprávali práve o odpadovom hospodárstve s pánom starostom, ktorý sa volá František Matušík, a on je naozaj bez toho, teda aby som ho chcel nejako prehnane chváliť, ale spĺňa v rámci tých kategórií toho, čo môže robiť jeden starosta, by som povedal, že je teda v kategórii nadštandard, pretože je ukážkový, je inkluzívny, je inovatívny a ešte má aj veľa energie pre to, aby prinášal do svojej obce ďalšie a ďalšie inovácie. No a on nám porozprával húževnate o svojej dobrej praxi, v ktorej ide príkladom práve v odpadovom hospodárstve, ide príkladom jednak environmentálne, ale aj v rámci sociálnych politík.
No a dostávam sa teda k pointe aj k obsahu nášho návrhu zákona, obec Domaniža je totižto priekopníkom v separovaní, alebo teda v separovanom zbere plienok. Pán starosta to má odmerané a to číslo je 287 kilogramov plienok za rok, taký je priemer na jednu domácnosť v obci Domaniža. Hovoríme o váhe 287 kg plienok, ktoré sú enormnou záťažou pre zmesový komunálny odpad aj napriek tomu, že to nemáme bežne, ak máme niekoho v domácnosti, či už je to teda dieťa, alebo niekto s diagnostikovanou inkontinenciou, keď nemáme takúto, takýto odpad v domácnosti, tak možno si nevieme predstaviť, aká je to záťaž pre, hovorí sa im zmesové, alebo teda čierne kontajnery. Celkovo je do separovaného zberu plienok v obci zapojených až 58 domácností, ako som hovoril, tak niektoré môžu byť domácnosti, ktoré majú malé deti alebo v nich žijú seniori či seniorky, alebo teda ľudia s inkontinenciou, a títo ľudia, tieto skupiny ľudí sa tiež chcú, samozrejme, zapájať do správneho triedenia a do obecného množstvového zberu, no a ako som hovoril, Domaniža ako priekopník v separovanom zbere plienok je naozaj dobrým príkladom aj pre nás, pre našu, náš návrh zákona. Ale nie je to niečo, čo bolo vymyslené v Domaniži, pretože v zahraničí máme dlhý zoznam samospráv, regiónov, kde ide o overené a už osvedčené riešenie.
A prečo je to dôležité? No, je to dôležité preto, aby bol poplatok za odpady naozaj spravodlivý, ak teda máte tú nad bežnú spotrebu plienok v domácnosti a, samozrejme, aby to bolo aj spravodlivé, ak teda máte niekoho, kto má teda inkontinenciu, potrebuje teda sa o seba postarať, alebo teda máte v domácnosti malé dieťa, práve touto – v úvodzovkách – plienkovou úpravou je poplatok za odpad spravodlivejší a ľudia s hendikepom alebo aj rodiny s malými deťmi nie sú znevýhodňované a takto teda každá domácnosť platí nielen za ten odpad, ktorý vytvorí, ale hlavne za ten, ktorý už nedokáže vytriediť.
Triedený zber plienok spustili nedávno po Domaniži na Slovensku napr. aj v obci Cífer, no a najnovšie sa do triedeného zberu plienok zapojilo aj mesto Partizánske, ktoré tiež teda chcem pochváliť, pretože je to mesto inovatívne v odpadovom hospodárstve, naozaj má toto mesto Partizánske vedenie, ktoré si dáva veľmi záležať na tom, aby sa v systémoch zberu, a teda k prístupnosti ku kvalitnému triedenému zberu mesto ako také zlepšovalo.
No a pointou nášho zákonu je teda, nášho návrhu zákona je, aby obyvatelia a obyvateľky s inkontinenciou neboli v odpadoch diskriminovaní. O tom teda je náš návrh, ale nielen o tom. Cieľom tejto našej úpravy alebo tohto nášho návrhu je zabezpečiť aj zberné nádoby tak, aby k nim mali ľudia s rôznym zdravotným znevýhodnením rovnocenný prístup ako ľudia, ktorí nemajú zdravotné znevýhodnenie, a to sa rozprávame o slabozrakých, nevidiacich, o osobách s obmedzenou schopnosťou pohybu alebo aj o spomínaných ľuďoch s inkontinenciou.
Ďakujem teda za podporu tohto nášho návrhu, myslím si, že nám všetkým ide o to, aby nikto nebol v tejto krajine diskriminovaný a všetci mali rovnaký prístup aj k triedeniu odpadu, pretože nám záleží nielen na rovnosti medzi ľuďmi, na sociálnej rovnosti, ale aj na zlepšovaní stavu životného prostredia.
Vďaka za vašu pozornosť.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

28.3.2025 o 14:40 hod.

Mgr.

Michal Sabo

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie v rozprave 14:48

Tibor Gašpar
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Pýtam sa, či sa chce niekto prihlásiť do rozpravy ústne. Končím možnosť prihlásiť sa do rozpravy ústne. Vyhlasujem všeobecnú rozpravu za skončenú. Chce sa k rozprave vyjadriť navrhovateľ? Nie, spravodajca? Tiež nie.
Prerušujem rokovanie o tomto bode programu.
Nasleduje prvé čítanie návrhu poslankýň Veroniky Veslárovej a Simony Petrík na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 376/2004 Z. z. o integrovanej posudkovej činnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
Návrh zákona má parlamentnú tlač 662, návrh na jeho pridelenie na prerokovanie výborom je v rozhodnutí č. 680.
Dávam slovo pani poslankyni Veslárovej, aby návrh zákona uviedla.

(Rokovanie v prvom čítaní o návrhu poslankýň Národnej rady Slovenskej republiky Veroniky Veslárovej a Simony Petrík na vydanie zákona, ktorým sa mení zákon č. 376/2024 Z. z. o integrovanej posudkovej činnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov, tlač 662.)
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

28.3.2025 o 14:48 hod.

gen. v. v. PaedDr.

Tibor Gašpar

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

14:49

Veronika Veslárová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo.
Návrh zákona, ktorým sa sa mení zákon č. 376/2004 Z. z. o integrovanej posudkovej činnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov predkladá na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky poslankyňa Národnej rady Slovenskej republiky Veronika Veslárová a poslankyňa Národnej rady Slovenskej republiky Simona Petrík. Predkladaný návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi, ako aj medzinárodnými dokumentmi a právom Európskej únie.
Bližšie poviem v rozprave, do ktorej sa hlásim ako prvá.
Skryt prepis

28.3.2025 o 14:49 hod.

Mgr.

Veronika Veslárová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vstup predsedajúceho 14:49

Tibor Gašpar
Skontrolovaný text
Ďakujem navrhovateľovi, dávam slovo spravodajcovi, ktorého určil navrhnutý gestorský výbor pre sociálne veci, pánovi poslancovi Stuškovi.
Skryt prepis

Vstup predsedajúceho

28.3.2025 o 14:49 hod.

gen. v. v. PaedDr.

Tibor Gašpar

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie v rozprave 14:51

Michal Stuška
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, pán predsedajúci.
Tak nebol som úplne určený ako spravodajca k tomu opozičnému návrhu, ale vyplýva to z dnešnej piatkovej popoludňajšej situácie a snahe o súdržnosť naprieč, naprieč poslaneckým spektrom, rád pomôžem.
Takže, vážený pán predsedajúci, vážené pani poslankyne, vážení páni poslanci v súlade s § 73 zákona o rokovacom poriadku som bol výborom určený za spravodajcu k návrhu zákona, ktorý je uvedený pod tlačou 662. Predkladám informáciu k predloženému návrhu zákona.
Návrh spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby zákonov. Súčasťou predloženého návrhu je aj stanovisko Ministerstva financií Slovenskej republiky a Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky.
V zmysle oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní v súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady č. 680 zo 16. januára 2025.
Navrhujem, aby návrh zákona prerokovali Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky a Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci, za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady pre sociálne veci a odporúčam, aby predmetný návrh zákona výbory prerokovali do 30 dní a v gestorskom výbore do 32 dní od prerokovania návrhu zákona v Národnej rade Slovenskej republiky v prvom čítaní.
Prosím, pán predsedajúci, otvorte všeobecnú rozpravu. Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

28.3.2025 o 14:51 hod.

Mgr.

Michal Stuška

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vstup predsedajúceho 14:51

Tibor Gašpar
Skontrolovaný text
Ďakujem, pán poslanec. Pre úplnosť dodám, že zastupujete pána poslanca Ledeckého.
Otváram všeobecnú rozpravu, do rozpravy som nedostal žiadnu písomnú prihlášku a prihlásil sa navrhovateľ.
Pani poslankyňa Veslárová, nech sa páči, máte slovo.
Skryt prepis

Vstup predsedajúceho

28.3.2025 o 14:51 hod.

gen. v. v. PaedDr.

Tibor Gašpar

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

14:56

Veronika Veslárová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo a ďakujem aj pánovi Stuškovi, že zaskočil aj za spravodajcovanie.
A teraz už k predmetnému návrhu zákona. Tento návrh zákona reflektuje na potreby zdravotne znevýhodnených, momentálne posudková činnosť na Slovensku je v ťažkej situácii a kompetentní to neriešia. Zdravotne znevýhodnení čakajú aj niekoľko rokov na posúdenie a rozhodnutie o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia. Tým pádom sú príspevky pre nich absolútne v nedohľadne. Sú v pasci, pretože príbuzní sa o nich starajú a oni čakajú na príspevok na opatrovanie. Tým pádom spadajú do kolotoča zúfalstva a aj chudoby.
Novela zákona o posudkovej činnosti stanovuje, že zdravotne znevýhodnení môžu na posudok čakať až 120 dní. Doteraz to bolo 90 dní aj s rozhodnutím. A už pri tejto lehote je bežné, že úrady práce stále rozhodujú o žiadostiach, mám informáciu, že dokonca ešte zo septembra roku 2022. Namiesto toho, aby minister práce pomohol novým zákonom o integrovanej posudkovej činnosti a lehoty nepredlžoval, nestalo sa tak, práve naopak.
Pritom nie je úplne jasné, ktorým žiadateľom sa môže lehota predĺžiť. Kontaktujú ma mnohí zdravotne znevýhodnení, ktorí podali žiadosti o príspevky, a sú to kľúčové príspevky. Nie je možné, aby niekto, komu sa rozpadá doslova vozík pod zadkom, čakal 120 dní na posúdenie odkázanosti na nový vozík. Je nonsens, aby ľudia, ktorí potrebujú osobného asistenta alebo opatrovateľa čakali 120 dní na posúdenie a imobilní čakali napr. 120 dní na stropný zdvihák.
Nedávno som sa stretla s otcom dvoch vozíčkarov, ktorý musí všetky kompenzácie vybavovať dvakrát a bez príspevku si nemôžu dovoliť dva vozíky, už aj doplatok je pre nich finančne náročný. Deti rastú, vozíky sa opotrebovávajú a posúdenie je stále v nedohľadne.
V novele tohto zákona takmer zo zoznamu ŤZP vypadli ľudia s Aspergerovým syndrómom alebo s autizmom. Tlak fungoval a títo zdravotne znevýhodnení tam boli našťastie ponechaní, to sa ale nedá povedať napr. o ľuďoch s poškodením kože, ktorí musia mať poškodenie kože nad 40%, aby vôbec získali preukaz ŤZP. Preto podávame tento návrh zákona, aby ľudia so zdravotným znevýhodnením mohli žiť dôstojnejšie a mali také podmienky, ktoré by neohrozovali ich zdravotný stav či ich nehnali na hranicu chudoby.
Naším cieľom je taktiež upriamiť pozornosť na to, že rodičovská starostlivosť o dieťa s ťažkým zdravotným postihnutím je komplikovanejšia, pretože takéto dieťa si vyžaduje starostlivosť najmä rehabilitačnú, terapeutickú alebo logopedickú. S pomocou rodičov v domácom prostredí to má oveľa jednoduchšie. Kedy začne pán minister práce, sociálnych vecí a rodiny skutočne pracovať pre zlepšenie života zdravotne znevýhodnených tak, aby to už dávalo zmysel? Koľko času ešte p-otrebuje?
Nedávno ma kontaktovala matka dieťaťa, ktoré má diabetes, a musí podávať ten inzulín a to naozaj nie je bežná rodičovská starostlivosť, tak ako jej to vyhodnotili úrady práce. Zdravotne znevýhodnení potrebujú pomoc a riešenia teraz, a preto ani my nečakáme na ministerstvo a prichádzame s naším návrhom zákona, ktorý opravuje kľúčové chyby zákona o integrovanej posudkovej činnosti.
Budeme radi, ak ho nebudete brať len ako opozičný návrh zákona, ktorý treba hodiť do šuflíka, ale ako záchranné lano pre tých, ktorí ho naozaj potrebujú.
Ďakujem za slovo.
Skryt prepis

28.3.2025 o 14:56 hod.

Mgr.

Veronika Veslárová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vstup predsedajúceho 14:56

Tibor Gašpar
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem navrhovateľke.
Na vaše vystúpenie žiadna faktická poznámka, pýtam sa preto, či sa chce niekto prihlásiť do rozpravy ústne. Končím možnosť prihlásiť sa do rozpravy ústne a vyhlasujem všeobecnú rozpravu za skončenú. Chce k rozprave zaujať stanovisko navrhovateľka? Nie. Chce sa vyjadriť spravodajca? Tiež nie, prerušujem rokovanie o tomto bode programu. Budeme pokračovať prvým čítaním o návrhu poslankýň Veroniky Šrobovej, Simony Petrík a Lucie Plavákovej na vydanie zákona o pomoci jednorodičovským domácnostiam a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Návrh zákona je pod tlačou 667. Návrh na jeho pridelenie prerokovania výborom je v rozhodnutí č. 686.
Dávam slovo pani poslankyni Veronike Šrobovej, aby návrh zákona uviedla.
Skryt prepis

Vstup predsedajúceho

28.3.2025 o 14:56 hod.

gen. v. v. PaedDr.

Tibor Gašpar

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie v rozprave 14:57

Veronika Šrobová
Skontrolovaný text
Ďakujem za slovo, cieľom predkladaného návrhu je reagovať na dlhodobé zistenia o náročnej socio-ekonomickej situácii jednorodičovských domácností na Slovensku, a to zadefinovaním pojmu jednorodičovská domácnosť do zákona a zároveň ponúknuť konkrétne opatrenia.
Viac o tomto návrhu poviem v rozprave, do ktorej sa hlásim ako prvá.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

28.3.2025 o 14:57 hod.

Ing.

Veronika Šrobová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vstup predsedajúceho 14:57

Tibor Gašpar
Skontrolovaný text
Ďakujem pani poslankyni.
Dávam slovo spravodajkyni, ktorú určil navrhnutý gestorský výbor pre sociálne veci, pani poslankyni Veslárovej, nech sa páči.
Skryt prepis

Vstup predsedajúceho

28.3.2025 o 14:57 hod.

gen. v. v. PaedDr.

Tibor Gašpar

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom