33. schôdza

25.3.2025 - 16.4.2025
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

1.4.2025 o 17:43 hod.

PhDr. Mgr. MBA

Ján Ferenčák

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie spoločného spravodajcu 17:23

Beáta Jurík
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo, pán predseda.
Predseda Národnej rady Slovenskej republiky rozhodnutím č. 734 z 30. januára 2025 pridelil návrh na vyslovenie súhlasu Národnej rady Slovenskej republiky s Rámcovou dohodou o partnerstve a spolupráci medzi Európskou úniou a jej členskými štátmi na jednej strane a vládou Malajzie na strane druhej, tlač 646, na prerokovanie ústavnoprávnemu výboru, zahraničnému výboru a výboru pre európske záležitosti. Zároveň určil, aby výbor pre európske záležitosti ako gestorský výbor podal Národnej rade Slovenskej republiky správu o výsledku prerokovania uvedeného materiálu vo výboroch a návrh na uznesenie Národnej rady Slovenskej republiky.
Ústavnoprávny výbor uznesením č. 265 z 20. marca 2025, zahraničný výbor uznesením č. 38 z 12. marca 2025 a výbor pre európske záležitosti uznesením č. 57 z 26. marca 2025 odporučili Národnej rade Slovenskej republiky vysloviť s rámcovou dohodou súhlas a rozhodnúť, že rámcová dohoda je medzinárodnou zmluvou podľa čl. 7 ods. 5 Ústavy Slovenskej republiky, ktorá má prednosť pred zákonmi.
Výbor pre európske záležitosti rokoval ako gestorský výbor 26. marca 2025 a uznesením č. 59 schválil spoločnú správu o výsledku prerokovania predmetného návrhu. Na základe stanovísk výborov výbor pre európske záležitosti odporúča Národnej rade Slovenskej republiky vysloviť s rámcovou dohodou súhlas a rozhodnúť, že rámcová dohoda má prednosť pred zákonmi. Zároveň ma výbor poveril, aby som na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky podala správu o výsledku prerokovania uvedeného materiálu vo výboroch a návrh na uznesenie Národnej rady Slovenskej republiky.
Ďakujem, pán predseda, otvorte, prosím, rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

1.4.2025 o 17:23 hod.

Mgr. et Mgr.

Beáta Jurík

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie 17:25

Juraj Blanár
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem. Vážený pán predseda, vážené panie poslankyne, páni poslanci, na rokovanie pléna Národnej rady Slovenskej republiky predkladám návrh na uzavretie Posilnenej dohody o partnerstve a spolupráci medzi Európskou úniou a jej členskými štátmi na jednej strane a Kirgizskou republikou na druhej strane.
Dohoda predstavuje dôležitý krok smerom k posilneniu politickej a hospodárskej spolupráci Európskej únie so strednou Áziou. Posilnená dohoda upravuje spoluprácu v oblastiach, ako sú obchod, energetika, vzdelávanie, veda, výskum, životné prostredie, zdravie, zamestnanosť, doprava i bezpečnostná spolupráca.
Podpísanie dohody dňa 25. júna 2024 potvrdilo odhodlanie oboch strán posunúť vzťahy aj do nových prioritných oblastí spolupráce, ako sú napríklad kritické suroviny a do rozvoja transkaspického dopravného koridoru.
Aj vláda Slovenskej republiky posilňuje hospodársku spoluprácu s Kirgizskom. Minulý rok vzrástol slovenský vývoz do Kirgizska päťapolnásobne v porovnaní s rokom 2023. Na konci apríla budem na návšteve Kirgizska sprevádzaný slovenskou podnikateľskou misiou, ktorá sa zúčastní slovensko-kirgizského biznisfóra.
Predkladaná dohoda je tzv. zmiešanou únijnou zmluvou, ktorej zmluvnými stranami sú na jednej strane Európska únia a jej členské štáty a na druhej strane Kirgizsko. Dohoda podlieha v súlade s čl. 86 písm. d) ústavy vysloveniu súhlasu Národnej rady Slovenskej republiky spolu s jej rozhodnutím o tom, že dohoda má charakter prednostnej medzinárodnej zmluvy v zmysle čl. 7 ods. 5 ústavy. Vnútroštátny schvaľovací proces bude ukončený ratifikáciou dohody prezidentom Slovenskej republiky.
Vážený pán predseda, vážené panie poslankyne, páni poslanci, dovoľujem si vás požiadať, aby Národná rada Slovenskej republiky vyslovila súhlas s dohodou a rovnako aj vyhlásila súhlas s dohodou, že je to medzinárodná zmluva, ktorá má prednosť pred zákonmi Slovenskej republiky.
Skončil som, pán predseda. Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie

1.4.2025 o 17:25 hod.

Ing.

Juraj Blanár

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie spoločného spravodajcu 17:28

Beáta Jurík
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis


-----------------------------------------

Ďakujem za slovo.
Predseda Národnej rady Slovenskej republiky rozhodnutím č. 802 z 20. marca 2025 pridelil návrh na vyslovenie súhlasu Národnej rady s posilnenou dohodou o partnerstve a spolupráci medzi Európskou úniou a jej členskými štátmi na jednej strane a Kirgizskou republikou na strane druhej, tlač 705, na prerokovanie ústavnoprávnemu výboru a výboru pre európske záležitosti. Zároveň určil, aby výbor pre európske záležitosti ako gestorský výbor podal Národnej rade Slovenskej republiky správu o výsledku prerokovania uvedeného materiálu vo výboroch a návrh na uznesenie Národnej rady Slovenskej republiky.
Ústavnoprávny výbor uznesením č. 275 z 25. marca 2025 a výbor pre európske záležitosti uznesením č. 58 z 26. marca 2025 odporučili Národnej rade Slovenskej republiky vysloviť s posilnenou dohodou súhlas a rozhodnúť, že posilnená dohoda je medzinárodnou zmluvou podľa čl. 7 ods. 5 Ústavy Slovenskej republiky, ktorá má prednosť pred zákonmi.
Výbor pre európske záležitosti rokoval ako gestorský výbor 26. marca 2025 a uznesením č. 60 schválil spoločnú správu o výsledku prerokovania návrhu na vyslovene súhlasu s posilnenou dohodou.
Na základe stanovísk výborov výbor pre európske záležitosti odporúča Národnej rade Slovenskej republiky vysloviť s posilnenou dohodou súhlas a rozhodnúť, že ide o medzinárodnú zmluvu podľa čl. 7 ods. 5 Ústavy Slovenskej republiky, ktorá má prednosť pred zákonmi.
Zároveň ma poveril, aby som na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky podala správu o výsledku prerokovania uvedeného materiálu vo výboroch a návrh na uznesenie Národnej rady Slovenskej republiky.
Ďakujem, pán predseda, otvorte, prosím, rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

1.4.2025 o 17:28 hod.

Mgr. et Mgr.

Beáta Jurík

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie 17:31

Juraj Blanár
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za informáciu. Vážený pán predseda, vážené pani poslankyne, páni poslanci, dovoľte, aby som vám predstavil materiál Výročná správa o členstve Slovenskej republiky v Európskej únii za rok 2024.
Týmto materiálom si vláda Slovenskej republiky plní povinnosť voči Národnej rade Slovenskej republiky v zmysle ústavného zákona č. 397/2004 Z. z. o spolupráci Národnej rady a vlády Slovenskej republiky v záležitostiach Európskej únie. Materiál bol schválený na 76. schôdzi vlády Slovenskej republiky dňa 5. marca 2025.
Cieľom správy je zhrnúť najdôležitejšie udalosti v európskej agende za rok 2024 a poukázať na presadzovanie slovenských národnoštátnych záujmov v rámci jednotlivých politík Európskej únie, ako aj vo vzťahu k vonkajším partnerom Únie.
Pokiaľ ide o členské, pokiaľ ide o členenie materiálu, jeho prvá časť sa zaoberá hodnotením pôsobenia Slovenskej republiky v Európskej únii z pohľadu napĺňania dôležitých a najdôležitejších politických priorít.
Druhá nosná časť správy je zostavená zo vstupov jednotlivých rezortov a podrobnejšie sa venuje operatívnej časti výkonu európskych politík. Popisuje spektrum vybraných tém, o ktorých jednotlivé rezorty rokovali, vrátane slovenských pozícií k jednotlivým návrhom legislatívnych aktov.
Tretia časť výročnej správy je venovaná personálnemu zastúpeniu Slovenskej republiky v inštitúciách Európskej únie, ktorá má dôležitý význam pre presadzovanie našich národnoštátnych záujmov.
Správa o členstve Slovenskej republiky v Európskej únii za rok 2024 hneď po svojom úvode konštatuje nemeniteľný fakt a to, že Európska únia je naďalej a naďalej zostáva základným a nenahraditeľným životným priestorom Slovenskej republiky. Viac ako 51 strán tejto správy popisuje, ako intenzívne a angažovane sa rezorty naprieč celým spektrom tém venovali európskej agende. A doplním, že v súlade s našimi záväzkami, ktoré sme si dali v programovom vyhlásení vlády, bolo v hodnotenom roku hlavnou prioritou vlády Slovenskej republiky aktívne, konštruktívne a nezávislé pôsobenie na pôde európskych inštitúcií, v rámci ktorého sme dôrazne presadzovali a obhajovali národnoštátne záujmy Slovenskej republiky a jej občanov.
Vážené panie poslankyne, páni poslanci, určite viete, že dianie v Európskej únii bolo v uplynulom roku ovplyvnené prechodom do nového inštitucionálneho a legislatívneho cyklu na obdobie rokov 2024 až 2029. Vo voľbách do Európskeho parlamentu v júni 2024 dosiahlo Slovensko historicky najvyššiu volebnú účasť od svojho vstupu do Európskej únie, bolo to 34 %, a zvolilo si po prvýkrát 15 europoslancov. V nadväznosti na voľby do Európskeho parlamentu boli zvolení noví vysokí predstavitelia Európskej únie vrátane novej komisie.
Slovenský kandidát na komisára Maroš Šefčovič získal opäť jedno z kľúčových portfólií, a to portfólio obchodu a hospodárskej bezpečnosti, ako aj mandát v oblasti medziinštitucionálnych vzťahov.
Slovenská republika sa v rámci tohto prechodu do nového inštitucionálneho a legislatívneho cyklu aktívne podieľa na zadefinovaní politických priorít Európskej únie na najbližších päť rokov.
Vážené pani poslankyne, páni poslanci, medzi kľúčové priority, ktoré Slovensko v tomto smere podporilo a bude presadzovať, aj naďalej patria posilňovanie európskej konkurencieschopnosti a nastavenie rovnováhy v európskych zelených politikách, ako aj dôraz na nenahraditeľnosť politiky súdržnosti a spoločnej poľnohospodárskej politiky a zachovanie ich významného rozpočtového postavenia aj do budúcnosti.
Podporili sme posilnenie ochrany vonkajších hraníc schengenského priestoru v kontexte boja proti nelegálnej migrácii. Nepodporili sme a naďalej nepodporujeme Pakt o migrácii a azyle, ktorý považujeme za dlhodobo neudržateľný nástroj neprinášajúci efektívne riešenia. Naopak, apelovali sme na hľadanie inovatívnych prístupov, akými si extrateritoriálne azylové centrá mimo Európskej únie či návratové centrá v tretích krajinách.
Vážené pani poslankyne, páni poslanci, Slovensko podporilo všetky relevantné iniciatívy na dosiahnutie komplexného, spravodlivého a trvalého mieru pre Ukrajinu. Aj v uplynulom roku sme pokračovali v poskytovaní všestrannej pomoci a podpory Ukrajiny s výnimkou dodávok vojenského vybavenia z vládnej úrovne. Naša podpora Ukrajine sa koncentrovala predovšetkým na humanitárnu pomoc a energetiku, predovšetkým pre obyvateľov Ukrajiny.
V súlade s dlhodobou pozíciou Slovenskej republiky sme sa aj naďalej zasadzovali za vyvážený prístup voči východným partnerom a krajinám západného Balkánu v kontexte rozširovania Európskej únie.
Podporili sme princíp aktívnejšieho prístupu Európskej únie v oblasti európskej bezpečnosti a obranyschopnosti. Osobitnú pozornosť sme venovali podpore automobilového priemyslu vzhľadom na jeho významný nielen pre Slovensko, významný nielen pre Slovensko, ale aj celoeurópske hospodárstvo, kde sme spolu s inými členskými štátmi prišli s výzvou na prehodnotenie prístupu Európskej únie k znižovaniu emisií a iným pôvodne vytýčeným cieľom v oblasti technologickej neutrality.
V súlade s programovým vyhlásením vlády sme na pôde Európskej únie pri všetkých relevantných príležitostiach dôrazne odmietali ďalšie obmedzovanie alebo dokonca prípadné rušenie práva veta členských štátov v rozhodovacích procesoch Európskej únie.
Veľmi proaktívne sme pristúpili k problematike dočasného pozastavenia tranzitu ropy od firmy Lukoil cez ukrajinské územie v lete roku 2024, ako aj celkového zastavenia tranzitu plynu cez ukrajinské územie ku koncu minulého roka. V oboch prípadoch sme apelovali na Európsku komisiu na nájdenie riešenia, odvolávajúc sa na asociačnú dohodu Ukrajiny s Európskou úniou, ako aj potrebu zachovania energetickej bezpečnosti a ekonomickej konkurencieschopnosti Európskej únie.
Vážené pani poslankyne, páni poslanci, vláda Slovenskej republiky takisto dôkladne posudzovala nové a existujúce sankčné návrhy, tak aby neboli ohrozené ekonomické a iné záujmy Slovenskej republiky. V tomto kontexte zdôrazňujem úspešné vyradenie slovenského občana zo sankčného zoznamu, ako aj vyrokovanie viacerých výnimiek pre energetický sektor v rámci nových balíkov sankcií.
Za vyvážený a objektívny prístup Európskej komisie sme sa postavili aj pri posudzovaní stavu právneho štátu v krajinách Európskej únie. Ostatnú správu o právnom štáte v Slovenskej republike považujeme za spolitizovanú a v tomto smere sme boli v Bruseli veľmi aktívni a podnikli sme príslušné kroky a iniciovali sme dialóg k metodike prípravy tejto správy.
Rád by som takisto spomenul, že rok 2024 bol aj rokom 20. výročia nášho vstupu do Európskej únie. Toto významné výročie pripomínajúce jeden z najväčších míľnikov dejín novodobej Slovenskej republiky sme si intenzívne pripomínali prostredníctvom mnohých podujatí a aktivít počas celého roka. Vláda prijala k spomínanému výročiu vyhlásenie, v ktorom vyjadrila presvedčenie, že ukotvenie v Európskej únii prinesie Slovensku aj v nadchádzajúcom období ekonomickú prosperitu, silnú bezpečnostnú ochranu, ako aj stabilné politické zázemie na medzinárodnej scéne.
Vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, naše členstvo v Európskej únie je nielen celorezortnou, ale aj celoštátnou záležitosťou. Významnú úlohu na pôde Európskej únie a smerom k európskym politikám zohráva nielen vláda, ale aj Národná rada Slovenskej republiky, hlavne prostredníctvom výboru pre európske záležitosti. Preto mi na záver môjho vystúpenia k hodnoteniu nášho členstva v Európskej únii za rok 2024 chcel poďakovať vám, poslankyniam a poslancom, za váš konštruktívny a angažovaný prístup k tvorbe, posudzovaniu a zavádzaniu, alebo ak chcete implementácii európskej agendy v podmienkach Slovenskej republiky.
Vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, dovoľte mi, aby som vás požiadal o podporu tejto správy, a ďakujem vám veľmi pekne za pozornosť.
Skončil som, pán predseda.

Raši, Richard, predseda NR SR
Ďakujem pekne, pán minister.
A teraz poprosím predsedu výboru pre európske záležitosti pána poslanca Jána Ferenčáka, aby informoval Národnú radu o výsledku prerokovania výročnej správy vo výbore.
Nech sa páči, pán poslanec, pán predseda.
Skryt prepis

Vystúpenie

1.4.2025 o 17:31 hod.

Ing.

Juraj Blanár

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie v rozprave 17:43

Ján Ferenčák
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán predsedajúci, vážené kolegyne, kolegovia, ďakujem za slovo. Rozhodnutím predsedu Národnej rady Slovenskej republiky č. 798 z 18. marca 2025 bola táto výročná správa pridelená na prerokovanie výboru pre európske záležitosti s tým, že ako gestorský výbor podá Národnej rade správu o výsledku prerokovania uvedeného materiálu vo výbore a návrh na uznesenie Národnej rady Slovenskej republiky. Výbor pre európske záležitosti uznesením č. 56 z 26. marca 2025 odporučil Národnej rade Slovenskej republiky vziať túto správu na vedomie a určil ma za spravodajcu výboru pre uvedenú tlač v alternácii s podpredsedom výboru Michalom Stuškom.
Pán predsedajúci, otvorte rozpravu k tlači 744.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

1.4.2025 o 17:43 hod.

PhDr. Mgr. MBA

Ján Ferenčák

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

17:43

Ján Ferenčák
Skontrolovaný text

1.4.2025 o 17:43 hod.

PhDr. Mgr. MBA

Ján Ferenčák

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie v rozprave 17:44

Ján Ferenčák

Vystúpenie v rozprave 17:55

Ján Ferenčák
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, pán predsedajúci, vážené kolegyne, kolegovia, dovoľte, aby som uviedol môj príspevok k tlači 744, a to je Výročná správa o členstve Slovenskej republiky v Európskej únii za rok 2024.
Slovensko v roku 2024 aktívne pôsobilo v Európskej únii, pričom sa zameralo na presadzovanie svojich záujmov a reagovalo na výzvy, riziká a hrozby, ktorým čelíme. Dovoľte mi stručne vyzdvihnúť a aj oceniť niekoľko kľúčových oblastí, ktorým sa Slovensko, pevne verím, že úspešne venovalo v uplynulom roku v rámci európskej politiky.
Podporovalo posilnenie konkurencieschopnosti Európskej únie s dôrazom na rovnováhu medzi zelenou agendou a priemyselnou politikou, posilnenie európskej bezpečnosti a obrany vrátane rozvoja obranných spôsobilostí Európskej únie a koordinácie civilnej a vojenskej pripravenosti, rozširovanie Európskej únie, zvlášť o krajiny Balkánu, a v tejto téme konzistentne presadzovalo princíp vlastných zásluh a prísnu, ale spravodlivú kondicionalitu.
Podieľalo sa na definovaní politických priorít Európskej únie na roky 2024 až 2029, ktoré zahŕňajú aj hľadanie inovatívnych riešení v oblasti migrácie a lepšiu ochranu vonkajších hraníc.
Zasadzovalo sa o zachovanie práva veta v rozhodovacích procesoch Rady Európskej únie, o aktívnejšiu úlohu Európskej investičnej banky pri financovaní obranného priemyslu a osobitnú pozornosť venovalo automobilovému priemyslu za súčasného presadzovania technologickej neutrality a využitia všetkých dostupných udržateľných zdrojov energií.
Podieľalo sa na formulovaní strategických odpovedí Európskej únie na geopolitickú situáciu vo svete. Osobne, ako predseda výboru pre európske záležitosti, ako aj primátor mesta Kežmarok, považujem za veľmi dôležité, že sa usilovalo o zachovanie adekvátnej výšky zdrojov pre politiku súdržnosti, tzv. kohéznej politiky, a spoločnú poľnohospodársku politiku. Rovnako sa zapojilo do strategického dialógu o budúcnosti poľnohospodárstva Európskej únie a do riešenia problémov spôsobených dovozom ukrajinských poľnohospodárskych komunít, kde sami viete, Slovenská republika iniciatívne k tomu pristúpila v zákaze, prípadne obmedzení dovozu.
Presadzovalo posilnenie ochrany vonkajších hraníc a riešenie nelegálnej migrácie už pred hranicami Európskej únie, keďže Slovenská republika považuje Pakt o migrácii a azyle za dlhodobo neudržateľný nástroj. V súčasnosti vidíme pozitívnu, pozitívny efekt tejto politiky.
Reagovalo na problémy pri tranzite ruskej ropy a plynu cez Ukrajinu a zasadzovalo sa o zabezpečenie predvídateľných dodávok v adekvátnom objeme a cene. Súčasťou, súčasnosťou je obdobím geopolitických otrasov, aké svet nezažil od konca studenej vojny. Stabilita, ktorú poskytovalo unipolárne usporiadanie s dominanciou Spojených štátov po roku ´91, sa pomaličky vytráca. Západ vedený Spojenými štátmi a Európskou úniou čelí nielen vonkajším výzvam, ale aj vnútorným krízam. Okrem tradičných bezpečnostných hrozieb vstupujú do hry nové faktory, ktoré geopolitickú mapu sveta ďalej komplikujú. Pretrvávajúca klimatická kríza, migračné tlaky, konflikty v našom susedstve, politická nestabilita, technologická rivalita v oblasti umelej inteligencie či preteky v ovládnutí vesmíru predstavujú výzvy, ktoré presahujú rámec klasického mocenského súperenia.
Vážené dámy a páni, oceňujem, že Slovenská republika si uvedomuje dôležitosť členstva v Európskej únii, ale zároveň si zachováva svoje suverénne postoje a presadzuje záujmy svojich občanov s cieľom zabezpečiť pre nich prosperitu a bezpečnosť.
Ďakujem za pozornosť a k tlači 744, ak dovolíte, pán predsedajúci, by som aj vystúpil k tlači 707 ako predkladateľ výročnej správy.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

1.4.2025 o 17:55 hod.

PhDr. Mgr. MBA

Ján Ferenčák

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie v rozprave 17:55

Ján Ferenčák
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Kolegyne a kolegovia, dovoľte, aby som vás upovedomil o Správe o činnosti Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre európske záležitosti za obdobie od 25. októbra 2023 do 31. decembra 2024.
Vážení dámy, vážení páni, Európska únia, ktorej sme už viac než dve dekády členom, má z hľadiska jej inštitucionálnej architektúry zložitý viacúrovňový politický systém, ktorý čelí dlhodobým výzvam spojeným s otázkou demokratickej legitimity a kontroly nad rozhodovacími procesmi. Kým napríklad Európsky parlament zosobňuje nadnárodnú dimenziu demokratickej reprezentácie, národné parlamenty členských štátov Európskej únie zohrávajú špecifickú rolu ako spojovací článok medzi Európskou úniou a členskými štátmi. Práve vďaka národným parlamentom je zabezpečené, že integračný proces neoslabuje suverenitu členských štátov a že rozhodovanie na európskej úrovni zostáva v súlade s princípom subsidiarity. Kľúčovým nástrojom, prostredníctvom ktorého národné parlamenty vykonávajú svoju európsku agendu, sú parlamentné výbory pre európske záležitosti. Tieto výbory existujú vo väčšine členských štátov a slúžia ako špecializované fóra na monitorovanie európskej legislatívy, posudzovanie návrhov Komisie a formulovanie národných pozícií.
Zapojenie národných parlamentov do európskej politiky je dôležitým korektívom demokratického deficitu Európskej únie. Posilňuje spojenie medzi občanmi a rozhodovacími procesmi na úrovni Únie a zároveň umožňuje lepšie reflektovať národné špecifiká a záujmy. Na druhej strane potenciál národných parlamentov ako aktívnych hráčov v európskej politike je limitovaný viacerými faktormi: technickou náročnosťou európskej agendy, obmedzenými zdrojmi či pretrvávajúcou tendenciou vnímať európske záležitosti ako výlučnú doménu výkonnej moci.
Výbory Národnej rady Slovenskej republiky pre európske záležitosti... výbor samotný je často označovaný ako malý parlament. Toto pomenovanie nevzniklo náhodou, výbor má v ústavnom systéme Slovenskej republiky špecifické postavenie, ktoré ho odlišuje od ostatných parlamentných výborov. Ide o významnú kompetenciu rozhodovať v mene parlamentu v záležitostiach týkajúcich sa Európskej únie. Práve možnosť zaujať záväzné stanovisko, ktoré je pre vládu Slovenskej republiky pri rokovaniach na európskej úrovni smerodajné, robí z tohto výboru osobitný orgán, parlament v malom. Výbor sa tak stáva miestom, kde sa pretavujú vnútropolitické debaty priamo do európskej roviny a kde sa formuje slovenská pozícia k mnohým zásadným otázkam európskej politiky. Tento charakter výboru ešte viac podčiarkuje fakt, že sa jeho rokovaní často zúčastňujú členovia vlády Slovenskej republiky vrátane jej predsedu, ktorí členom výboru predkladajú návrhy vládnych pozícií. Výbor tak plní nielen kontrolnú funkciu, ale zároveň je kľúčovým styčným bodom medzi Národnou radou, vládou a európskymi inštitúciami.
Osobne som rád, že pod mojím vedením môžeme na pôde európskeho výboru sledovať konštruktívnu, faktickú, niekedy aj kritickú, ale v zásade vždy slušnú diskusiu o aktuálnych európskych témach. V sledovanom období, to jest od 25. októbra 2023, kedy sa konala ustanovujúca schôdza parlamentu po predčasných parlamentných voľbách, ktoré sa uskutočnili 30. septembra 2023, do 31. decembra 2024 sa uskutočnilo 23 schôdzí výboru pre európske záležitosti, na ktorých sa prerokovalo 75 uznesení, 227 návrhov stanovísk Slovenskej republiky, 926 návrhov právne záväzných aktov a iných aktov Európskej únie, pričom výbor v 26 prípadoch požiadal o stanovisko k právnym aktom Európskej únie ostatné výbory Národnej rady Slovenskej republiky. Výbor z vlastnej iniciatívy prijal uznesenia ku konaniu poslancov Európskeho parlamentu zvolených za Slovenskú republiku, ďalej k 20. výročiu členstva Slovenskej republiky v Európskej únii, k pracovnému programu Komisie a k aktuálnemu stavu plnenia plánu obnovy. Výbor tiež zriadil komisiu pre technologický rozvoj a inovácie so zameraním na právnu legislatívu Slovenskej republiky.
V tomto období sa okrem toho uskutočnilo 34 zahraničnopolitických aktivít výboru na pôde Národnej rady Slovenskej republiky a 25 zahraničnopolitických aktivít výboru v zahraničí. Žijeme v časoch, keď sa bezpečnostná situácia v Európe zásadne mení, keď hodnoty demokracie, právneho štátu a medzinárodného práva čelia tvrdým skúškam. O to dôležitejšie je, aby Slovenská republika zostala pevnou súčasťou spoločenstva štátov Európskej únie, ktoré tieto hodnoty zdieľajú a chránia.
Ďakujem pekne za pozornosť. Pán predsedajúci, skončil som.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

1.4.2025 o 17:55 hod.

PhDr. Mgr. MBA

Ján Ferenčák

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie v rozprave 17:56

Branislav Škripek
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Pán minister, pán predsedajúci a kolegyne a kolegovia, no, ja... (Krátka pauza.) To sa mi už stalo v tejto sále. Hovorím za seba, áno? (Reakcia z pléna.) Dobre, ďakujem veľmi pekne. (Povedané so smiechom.)
Pán minister, pán predsedajúci, kolegyne a kolegovia, pred nami je 50-stranová správa, ktorú ste nám priniesli, pán minister Blanár, ale teda nemohli ste, nedokázali ste prísť minulý týždeň na výbor a, pochopiteľne, keď máte bohatý pracovný program, tak sa takéto momenty prekrývajú, ale bol tam, bol tam váš štátny tajomník pán Chovanec.
Správa je obsiahla, dočítal som sa veľa zaujímavých vecí, ktoré hovoria zoširoka o množstve, množstve angažovaných oblastí alebo oblastí, v ktorých sa angažujeme. A možno častokrát to ani naša verejnosť všetko nevie, ale predsa len by sme potrebovali aj vedieť a dozvedieť sa, dozvedieť sa ešte niektoré pohľady, ktoré hodnotíme možno aj z pohľadu opozície. Ale je tu jedna otázka na to, akým spôsobom hodnotíte ten rok 2024, či sme ako Slovensko úspešní v obhajovaní našich ekonomických záujmov. Hovoríme konkrétne o konkurencieschopnosti našich automobiliek. Za posledný rok vlastne nevieme celkom jasne, aká je stratégia Slovenskej republiky, našej vlády, na podpore našich automobilových výrobcov, teda na podporu a ako pomôcť konkurencieschopnosti našich firiem. Nevieme celkom presne, čo rokoval alebo čo priniesol pán premiér pred dvoma týždňami, čo prezentoval v Bruseli, ako hovoril o záujmoch našich firiem v autopriemysle a výrobcov áut, pretože teraz povedal pán premiér, že sa budúci týždeň stretne s automobilkami, ale ich požiadavky mal vravieť na samite už pred dvoma týždňami, takže otázka je, že čo vyrokoval pre nich. A toto je, viete, že pre nás kľúčové, o tom teda, samozrejme, vôbec nemusíme hovoriť.
Hoci tá správa bola obšírna a zaoberala sa rôznymi oblasťami, tak zároveň musím povedať, že nehovorí veľa aj o tom, alebo nedotýka sa aj tej otázky, že ako sme sa dostali do istej medzinárodnej izolácie ako Slovensko, že voči zahraničiu máme množstvo zahraničných krokov a doma to je podávané ako politika na štyri svetové strany. A tak sme videli vo vianočný týždeň pána premiéra a niektorých kolegov v Moskve a ešte pretým bol v Číne, máme kontakty s Azerbajdžanom a viacerými podobnými krajinami, ale pán premiér dokázal prejsť až do Washingtonu na konzervatívny kongres a ešte bol aj vo Vatikáne. No ale zároveň vidíme, že nás Slovensko ani Maďarsko nikto nepozval na stretnutie skupiny ochotných štátov do Bruselu a možno práve preto, že ostatní premiéri EÚ27 nemajú dôveru voči nášmu premiérovi Ficovi. Ani Slovensko nenavštevujú nejakí podstatní zahraniční politici, ktorí by legitimizovali zahraničnú politiku premiéra Fica. Jednoducho si tu kľučky nepodávajú, a dokonca k nám veľmi nechcú ani naši najbližší susedia, ani z Českej republiky. V4 je zmrazená a my proste vidíme málo tej zahraničnej politiky.
Vy ste, pán minister, boli dvakrát za ministrom zahraničných vecí Ruskej federácie pánom Lavrovom, a predsa stále máme problémy s plynom. Síce sa náš premiér stretol v Spojených štátoch s pánom Muskom, ale on nie je ani minister, ani vlastne zahraničný činiteľ, ale je to určitá postava akejsi americkej politiky, ale aj tak sme dostali importné clá na naše výrobky nášho automobilového priemyslu. Čiže hovoríme o nejakých úspechoch našej zahraničnej politiky?
Častokrát vidíme veľmi rozporné výroky. Náš premiér hovorí o tom, že nebude podporovať žiadnym spôsobom žiadnu vojenskú pomoc pre Ukrajinu, ale predsa len nedávno bol na samite v Bruseli a súhlasil so závermi, ktoré sa tam urobili a aj s tou vojenskou podporou pre Ukrajinu. Takže pýtame sa aj na veci, ktoré sú pre nás zvláštne, a určite by sme chceli vedieť, ako, aká je naša cesta von z medzinárodnej izolácie.
A otázka, ktorá naozaj mnohých prekvapila, lebo cesta pána podpredsedu SMER-u, pána Blahu a jeho stretnutie s pánom Naryškinom, predstaviteľom ruských tajných služieb, asi môžeme povedať, že v komunistickom Československu by za stretnutie politika s predstaviteľom tajných služieb znepriatelenej krajiny dostal asi 30 rokov väzenia. A dnes sa s tým môže pýšiť na sociálnych sieťach a jednoducho hovoriť, že to bola dobrá cesta, pofotil sa tam na mnohých zákutiach Ruskej dumy, porozprával sa s rôznymi ľuďmi. Prispieva to k rastu našej dôveryhodnosti?
Takže také najlepšie kontakty pravdepodobne máme s Moskvou, ale životná úroveň Slovenska nerastie, naopak, dostali sme sa na posledné miesta v Európskej únii v časti kúpnej parity obyvateľstva. Takže takéto mierové rokovania, ktoré vytvárajú politiku na štyri svetové strany.
Máme otázku aj, aký postoj zaujmeme ku Ruskej federácii a medzinárodnej situácii, ak výsledkom mierových rokovaní bude potvrdenie anexie samozvanej Doneckej ľudovej republiky aj Luhanskej ľudovej republiky, ako sa k tomu budeme stavať, pretože v našej správe je, že zdôrazňujeme, že trváme na medzinárodných záväzkoch, na zvrchovaných právach, na suverenite Ukrajiny aj na jej územnej celistvosti. Takže toto sú otázky, ktoré sme tam nenašli a sú pre nás dôležité.
Pán kolega Ferenčák práve pred chvíľou hovoril o tom, ako sa mení geopolitické nastavenie sveta, a tak máme otázky o tom, ako sa budú posilňovať a formovať naše vzťahy a posilňovať vzťahy so Spojenými štátmi na strategickej úrovni a ako sme v súlade s EÚ27.
V správe sa hovorí, že máme konzistentnú pozíciu voči Arménsku a Azerbajdžanu. A akým spôsobom sme konzistentní voči Arménsku, keď vieme, že politickí oponenti sú perzekvovaní, zatváraní a naše firmy fakticky dodávajú výzbroj Azerbajdžanu? Takže mnoho rozporov, ktoré tam vidíme a zdajú sa nám nekonzistentné.
Zároveň sa tam hovorí, že Slovenská republika sa zúčastňovala na tvorbe iniciatív Európskej únie, zameraný na posilnenie odolnosti voči hybridným hrozbám, a na Slovensku prežívame intenzívnu hybridnú vojnu zo strany Ruskej federácie. Pred nejakým časom sme videli videozáznam stretnutia ruského špióna s redaktorom nejakého našeho denníka, ktorý mu dokonca odovzdal finančný obnos. Vec bola dokonca aj vyšetrená a obnos, teda trest pre pána redaktora bol mimoriadne nízky. Ja si myslím, že to malo vyzerať úplne inak. A takmer takéto veci prechádzame ako nejaké drobnosti, ktoré sa len tak stali. Ale zasiahlo ministerstvo zahraničných vecí voči takýmto veciam? A teda napríklad aj, aká bola reakcia na cestu pánu podpredsedu Blahu do Moskvy? Nie je práve pán riaditeľ FSB, ruských tajných služieb, pán Naryškin autorom takýchto hybridných hrozieb, ktoré sa týkajú aj Slovenska? Že ono sa nám tu niečo deje pred otvorenými očami, z tváre do tváre a takáto návšteva pána Blahu asi neprispeje k zníženiu úrovne hybridnej vojny na Slovensku. Komunikovalo ministerstvo zahraničných vecí takéto veci voči našim euroatlantickým partnerom, alebo pýtajú sa nás na to vôbec, alebo radšej mlčia?
Pán premiér na výbore pre európske záležitosti oznámil, že o svojej ceste vopred informoval, do Moskvy, vopred informoval pani Leyen aj pána Costu, a opýtali sa ho na to aj kolegovia ostatní premiéri, že čo tam bude robiť a povzbudili ho? Mne sa zdá, že všetci mlčali, jednoducho preto, že sa asi za to aj hanbia.
Takže myslíme si, že v tejto správe chýbajú niektoré oblasti a vyvolávajú množstvo pochybností v občanovi, ktorý sa pozerá na našu politiku v zahraničí a na to, že aj keď to neznie dobre, ja viem, že tento výrok sa nepáči našim predstaviteľom, ale Slovensko v určitej medzinárodnej izolácii je. Za posledné dva roky tejto novej vlády, alebo necelé dva roky, sa skutočne neobjavuje u nás a v našich vzťahoch plejáda zahraničných politikov a je to chyba, nie je to dobré.
Takže ďakujeme za správu, bola obsiahla, bola v rôznych oblastiach zaujímavá, a predsa sme sa niektoré dôležité veci nedozvedeli.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

1.4.2025 o 17:56 hod.

Mgr.

Branislav Škripek

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom