33. schôdza
Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge
Vystúpenie v rozprave
3.4.2025 o 10:35 hod.
MBA
Richard Dubovický
Videokanál poslanca
Ďakujem za slovo, pán predsedajúci.
Ja môžem asi so všetkým súhlasiť, čo povedal kolega Hajko, možnože by som tuná chcel aj podčiarknuť to, že to zvyšovaní daní, a ono to potvrdil aj minister financií, čo sa týka samospráv dane, že majú samosprávy zvyšovať dane za nehnuteľnosti, sa mi nezdá táto cesta ako v poriadku na zachraňovanie povedzme fungovania tých samospráv. A preto aj z tohto miesta, pán minister, by som chcel apelovať, tak ako to povedal pán Hajko, na vás, že tie, ja už to poviem takto, zabudnuté regióny, nie menej rozvinuté, lebo za posledných pätnásť rokov sa tu ich veľa nasľubovalo a my sme mali nedávno aj výjazd na Gemer a tí ľudia viac-menej tam už ani nie je kto by pracoval momentálne. Takže ja tento materiál považujem taký všeobímajúci a nekonkrétny, lebo napr. na Gemeri by vám ľudia povedali to, že oni vidia potenciál v cestovnom ruchu, ale opäť neexistuje tam dobrá infraštruktúra, tá komunikácia medzi ministerstvami nefunguje a to je presne to, čo aj tam Hajko povedal, že vy opäť začínate centralizovať tú moc a neposúvate tie peniaze do tých regiónov.
Takže na záver, môžme sa baviť o tom zákone ako v druhom čítaní, čo ma skôr prekvapilo a možnože v rámci tohto zákona, že je tu spomenuté aj mechanizmus znižovania byrokracie a nákladov sa uplatňuje, je tu, nie. Tak ako máme mať efektívnejšiu samosprávu, keď tá byrokracia tu bude stále a nič sa pre to neurobilo, aby tá byrokracia nejakým spôsobom klesala, aby tie procesy sa zrýchlili.
Ďakujem.
Rozpracované
Vystúpenia
10:19

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:19
Marián SaloňPán kolega Lackovič, vy ste človek, ktorý pôsobil v samospráve, ak si dobre pamätám, bol ste starosta. Ja som si pozorne vypočul to vaše vystúpenie a vlastne Ivan Hazucha mi trošku potiahol moju myšlienku, že vy ste spojili dve nespojiteľné veci. Na jednej strane ste hovorili o náraste počtu menej rozvinutých okresov a na druhej strane ste to spojili s vládou SMER-u. Sám dobre viete, že to nie je pravda, lebo tie počty...
Pán kolega Lackovič, vy ste človek, ktorý pôsobil v samospráve, ak si dobre pamätám, bol ste starosta. Ja som si pozorne vypočul to vaše vystúpenie a vlastne Ivan Hazucha mi trošku potiahol moju myšlienku, že vy ste spojili dve nespojiteľné veci. Na jednej strane ste hovorili o náraste počtu menej rozvinutých okresov a na druhej strane ste to spojili s vládou SMER-u. Sám dobre viete, že to nie je pravda, lebo tie počty okresov rástli na základe zmäkčovania kritérií. A ja vám to tak ľudsky poviem, patrím medzi človeka, ktorý pochádza z okresu Stará Ľubovňa. V pôvodných menej rozvinutých regiónoch nebol, potom sa tam dostal, ak si dobre pamätám, dostal sa tam za bývalej vlády a ja im to určite nebudem vyčítať. Nebudem im vyčítať, že bývalá vláda vládla horšie ako SMER len preto, aby Stará Ľubovňa sa dostala medzi, medzi menej rozvinuté regióny. Ja týmto okresom fandím, lebo vy ste bol starosta v okolí Bratislavy, Bratislava také problémy nezažíva, ako zažívajú tie menej rozvinuté regióny, nezáviďme im, že sú tam, snažme sa im pomôcť. A to isté sa týka projektu výjazdových vlád. Keď raz budete vo vláde, pravica, verím, že to bude ale o veľmi dlhý čas, tak sa teším na vaše výjazdové rokovania v regiónoch, ako dávate ľuďom peniaze a pomocnú ruku, lebo aj ten malý peniaz tí ľudia vedia oceniť. Pretože veľké peniaze sa často do tých menej rozvinutých regiónov nedostanú a je to aj nástroj politiky Európskej únie a Európska únia pozná inštitút menej rozvinutých regiónov. Takže toľko. (Potlesk.)
Vystúpenie s faktickou poznámkou
3.4.2025 o 10:19 hod.
Ing. PhD.
Marián Saloň
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne.
Pán kolega Lackovič, vy ste človek, ktorý pôsobil v samospráve, ak si dobre pamätám, bol ste starosta. Ja som si pozorne vypočul to vaše vystúpenie a vlastne Ivan Hazucha mi trošku potiahol moju myšlienku, že vy ste spojili dve nespojiteľné veci. Na jednej strane ste hovorili o náraste počtu menej rozvinutých okresov a na druhej strane ste to spojili s vládou SMER-u. Sám dobre viete, že to nie je pravda, lebo tie počty okresov rástli na základe zmäkčovania kritérií. A ja vám to tak ľudsky poviem, patrím medzi človeka, ktorý pochádza z okresu Stará Ľubovňa. V pôvodných menej rozvinutých regiónoch nebol, potom sa tam dostal, ak si dobre pamätám, dostal sa tam za bývalej vlády a ja im to určite nebudem vyčítať. Nebudem im vyčítať, že bývalá vláda vládla horšie ako SMER len preto, aby Stará Ľubovňa sa dostala medzi, medzi menej rozvinuté regióny. Ja týmto okresom fandím, lebo vy ste bol starosta v okolí Bratislavy, Bratislava také problémy nezažíva, ako zažívajú tie menej rozvinuté regióny, nezáviďme im, že sú tam, snažme sa im pomôcť. A to isté sa týka projektu výjazdových vlád. Keď raz budete vo vláde, pravica, verím, že to bude ale o veľmi dlhý čas, tak sa teším na vaše výjazdové rokovania v regiónoch, ako dávate ľuďom peniaze a pomocnú ruku, lebo aj ten malý peniaz tí ľudia vedia oceniť. Pretože veľké peniaze sa často do tých menej rozvinutých regiónov nedostanú a je to aj nástroj politiky Európskej únie a Európska únia pozná inštitút menej rozvinutých regiónov. Takže toľko. (Potlesk.)
Rozpracované
10:20

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:20
Marek LackovičPán poslanec Hazucha, problém je v tom, že 60-obyvateľova obec s vaším starostom v tričku SMER-u, s vaším straníckym tričkom, dostane dvakrát viac peňazí ako všetky obce s nezávislým vedením v okrese Púchov, to je problém. Tam je tá disproporcia, o ktorej ja hovorím, že je to viac, ako dostane napríklad okresné Humenné alebo okresný Vranov nad Topľou. Všetky tieto tri podmienky tu boli splnené, že tá 60-obyvateľova...
Pán poslanec Hazucha, problém je v tom, že 60-obyvateľova obec s vaším starostom v tričku SMER-u, s vaším straníckym tričkom, dostane dvakrát viac peňazí ako všetky obce s nezávislým vedením v okrese Púchov, to je problém. Tam je tá disproporcia, o ktorej ja hovorím, že je to viac, ako dostane napríklad okresné Humenné alebo okresný Vranov nad Topľou. Všetky tieto tri podmienky tu boli splnené, že tá 60-obyvateľova samospráva len preto, lebo v nej je pán starosta oblečený vo vašom straníckom tričku, dostal viac, dvojnásobne viac ako všetky obce s nezávislým vedením v okrese Púchov. Toto je ten problém.
A, pán poslanec Saloň, viete, SMER tu vládol pätnásť rokov a po tých pätnástich rokoch je tretina Slovenska zafarbená farbou najmenej rozvinutých okresov. Dvadsaťpäť zo sedemdesiatpäť je dnes, sa navrhuje v tomto bode, aby bola najmenej rozvinutá, aby bola prioritná. Tam by človek očakával, že po tých rokoch vlád sociálnych demokratov bude takýto okres jeden, poťažmo dajme tomu dva, zakryme si všetky oči, tri. Ale, preboha, my ich máme dvadsaťpäť. Čo sme tu robili tých dvadsať rokov alebo pätnásť rokov?
Ďakujem.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
3.4.2025 o 10:20 hod.
MBA
Marek Lackovič
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne.
Pán poslanec Hazucha, problém je v tom, že 60-obyvateľova obec s vaším starostom v tričku SMER-u, s vaším straníckym tričkom, dostane dvakrát viac peňazí ako všetky obce s nezávislým vedením v okrese Púchov, to je problém. Tam je tá disproporcia, o ktorej ja hovorím, že je to viac, ako dostane napríklad okresné Humenné alebo okresný Vranov nad Topľou. Všetky tieto tri podmienky tu boli splnené, že tá 60-obyvateľova samospráva len preto, lebo v nej je pán starosta oblečený vo vašom straníckom tričku, dostal viac, dvojnásobne viac ako všetky obce s nezávislým vedením v okrese Púchov. Toto je ten problém.
A, pán poslanec Saloň, viete, SMER tu vládol pätnásť rokov a po tých pätnástich rokoch je tretina Slovenska zafarbená farbou najmenej rozvinutých okresov. Dvadsaťpäť zo sedemdesiatpäť je dnes, sa navrhuje v tomto bode, aby bola najmenej rozvinutá, aby bola prioritná. Tam by človek očakával, že po tých rokoch vlád sociálnych demokratov bude takýto okres jeden, poťažmo dajme tomu dva, zakryme si všetky oči, tri. Ale, preboha, my ich máme dvadsaťpäť. Čo sme tu robili tých dvadsať rokov alebo pätnásť rokov?
Ďakujem.
Rozpracované
10:23

Vystúpenie v rozprave 10:23
Jozef HajkoTento rok má, na rozvoj prioritných okresov sa má minúť necelých 12 mil. eur. Dvanásť miliónov eur. Už to tu viackrát bolo povedané, že aká to je v podstate zanedbateľná čiastka z hľadiska tých problémov, ktoré tieto najmenej rozvinuté okresy na Slovensku majú. Ja túto otázku chcem spojiť aj s tým, že vlastne kde sa tie samosprávy dnes nachádzajú. Veľmi krátko to poviem, my sme to tu o tom hovorili aj s ministrom financií, týka sa to financovania samospráv, ja poviem len pár čísel, chronicky ich opakujem, ale budem to opakovať.
Tento rok dostanú samosprávy, obce dostanú tento rok o 170 mil. eur menej z výnosu z dane z príjmov fyzických osôb ako minulý rok. Z dane z príjmov právnických osôb dostanú veľkú nulu, to znamená nič. A to, že tu rokujeme o tom, že dostanú obce preddavky z tejto dane z príjmov fyzických osôb, to sa dalo predvídať už vlani, pretože tie obce jednoducho sú vo veľmi zlom stave, ako sa prijímal vlani štátny rozpočet, tak ja som na to upozorňoval, obce prídu prosiť vládu, aby dostali peniaze a je to tu, je to tu, musím povedať.
Robíme s nimi to, že im umožníme rozpúšťať rezervné fondy. To znamená, rozpúšťať, rozpúšťať, zbavovať sa doslova majetku a tieto peniaze používať na to, aby sa zabezpečil bežný chod samospráv. Na tú, na tú až smiešnosť tej sumy, ktorá sa má použiť na rozvoj najmenej, teda na podporu najmenej rozvinutých okresov, uvediem ilustračný príklad. My tu hovoríme roky o tom, že peniaze z eurofondov by sa mali presunúť na samosprávy možno až z polovice a keď si zoberiem štátny rozpočet na tento rok, ten počíta s tým, že z eurofondov sa minie tento rok 2,142 mld. eur. Ak by polovica týchto peňazí išla na regióny, máme tu radi partnerstva napríklad, ktoré majú spracované projekty, tak tá suma z tých eurofondov by bola 185-násobok toho, čo ideme venovať na najmenej rozvinuté okresy.
Čo s tým robiť? Ja teda hovorím, že z hľadiska, z hľadiska samospráv tých otázok je veľmi veľa. Spomínali sme tu už niektoré veci, spomínali sa tu miestne akčné skupiny, ktoré sú, niekde fungujú, niekde nefungujú, ale ktoré sú veľmi dobrým spôsobom, ako pomáhať tým regiónom priamo z týchto európskych peňazí. Miestne akčné skupiny nám kolabujú práve preto, akým spôsobom pristupuje k tomu vláda, najmä ministerstvo pôdohospodárstva, odkiaľ sa to financuje.
Ďalšia vec. Ministerstvo financií samo vyvíja tlak, aby samosprávy zvyšovali dane. To znamená, aby si sami riešili problémy. Ja len poviem príklad. Ministerstvo financií počíta, že tento rok zdvihnú samosprávy poplatky za spracovanie odpadu zhruba o 20 mil. eur a už s tým počíta v rozpočte, že pomáhajte si obce sami. Sú tu tlaky na to, aby sa zvyšovali dane z príjmov, dane z nehnuteľností. Zatiaľ ten, ten, tá predstava ministerstva financií nie je celkom špecifikovaná, ale vidíme, že ten tlak narastá. Jednoducho, aby si dane sami, aby si samosprávy sami zdaňovali vlastných občanov a robili to vlastne namiesto ministerstva financií.
Stále nemáme audit, čo sa týka prenesených kompetencií samospráv. Či sú tie, či sú tie kompetencie, ktoré samosprávy vykonávajú, či sú tie kompetencie dostatočne finančne podporené zo strany vlády. Nevieme, čo ďalej s decentralizáciou. Bude sa decentralizovať? Hovorí sa o tom roky. My sme za to, aby sa decentralizovalo. Nevieme o tom nič.
Spomenul sa tu problém Rómov. My tu diskutujeme o tom, že sa majú dávky v hmotnej núdzi podmieniť prácou, vieme dobre, že sa to dotkne aj Rómov, ale nehovoríme o tom, čo komplexne robiť s touto témou a to je skutočne veľmi vážna vec, najmä keď si uvedomíme, že na Slovensku máme na jednej strane nezamestnaných a na druhej strane máme veľký dopyt po pracovníkoch, to číslo prekročilo už 100-tisíc, 100-tisíc voľných miest je na Slovensku, ktoré nedokážeme obsadiť.
Takže tých problémov je veľmi veľa a toto, o čom tu rokujeme dnes, toto je úplná drobnosť. Ja by som povedal, že to je skôr taká hra so slovami, je to taká, taká kamufláž, že ideme, ideme pomáhať najmenej rozvinutým okresom, je to taká hra a nakoniec, nakoniec poviem, že váš predchodca, pán minister, ja som mu to povedal viackrát a vlastne vaša pôvodná materská strana hovorila o tom, že ministerstvo investícií a regionálneho rozvoja treba zrušiť, treba zrušiť. A vy teraz sedíte na poste vlastne inštitúcie, ktorá mala byť zrušená. Samozrejme, že o tom možno polemizovať, či túto inštitúciu zrušiť. Ale ja poviem jednu vec. Ak má táto inštitúcia mať zmysel, tak nemôže, nemôže to byť inštitúcia, ktorá bude stále centralizovať a držať zdroje takto v hrsti. Nemôže to tak byť. A tento zákon zase len drží aj keď palec v druhej hrsti a on láskavo vláda rozdeľuje nejaké peniaze regiónom a najmenej rozvinutým okresom. Treba tie právomoci presunúť dole. A ak má ministerstvo investícií fungovať ako zmysluplné ministerstvo na Slovensku, možno to už nebude ministerstvo, možno nejaký úrad, ale ak to má zmysluplne fungovať, tak, prosím vás, nech to je inštitúcia, ktorá pomáha tým, čo spotrebúvajú tie eurofondy, nie im robí prekážky, ale pomáha. Ja si predstavujem túto inštitúciu, hovorím, nemusí to byť ministerstvo, ako inštitúciu, ktorá robí servis pre tých, čo čerpajú tie eurofondy, takto to robia v Poľsku, jednoducho, takto to robia v Česku. Ja poviem na záver jeden príklad. Hovoril mi to jeden starosta z prihraničnej dediny na Morave. Zazvonil mu telefón, odkiaľ sa ozvala krajská koordinačná agentúra, teraz presne nepoviem ako, bola to samosprávna inštitúcia. Prosím vás pekne, máme tu voľné prostriedky z eurofondov za 100 mil. českých korún, nemáte nejaký projekt, aby sme tie prostriedky mohli minúť? Toto je situácia v Českej republike. U nás keď si prečítate správu Najvyššieho kontrolného úradu o miestnych akčných skupinách, tak to je katastrofa, kolega Ledecký to tu spomínal. Jednoducho u nás sme majstri v tom, ako vieme vyrábať prekážky, aby sa tie peniaze nečerpali.
Takže ja pánovi ministrovi nechám 100 dní, uvidíme, ako sa mu bude dariť, podľa tých prvých vyhlásení, ktoré mal, tak odvahu má do niektorých krokov, týka sa to napr. tých eurofondov, takže uvidíme, budeme to sledovať.
Ďakujem za pozornosť.
Vážený pán predsedajúci, vážený pán minister, milé kolegyne, milí kolegovia, dovoľte mi aj mne sa vyjadriť k predloženému návrhu zákona. Hneď na začiatok poviem, že ak sledujeme nejaké znaky, ktoré nesie vládnutie tejto vlády, tak to je, by som povedal, politika mešcov. To znamená, že každý, každý predstaviteľ tej vlády alebo dokonca možno aj nie priamo člen vlády, tak sa mu dostane do rúk určitý mešec, s ktorým môže nakladať. Spomínal to tu kolega, kolega Ledecký, ktorý hovoril o tom mediálnom dome pre rómskeho splnomocnenca. Rokovali sme, rokovali sme nedávno o mešci pre podpredsedu vlády pre fond obnovy, ktorý dostane mešec na to, aby mohol prideľovať dotácie vo vede a vo výskume. Nič proti tomu, samozrejme, aby sa tieto oblasti podporovali, len vidíme, že sa to takýmto spôsobom, takýmto spôsobom prerozdelí dopredu a potom vlastne v rámci tých koaličných dohôd tieto, tieto mešce potom sa používajú týmto spôsobom. A, žiaľ, musím povedať, že aj, aj ministerstvo investícií a regionálneho rozvoja, aj keď dostáva nejaký mešec, je úplne maličký, je skutočne maličký, nie je to, pán minister, vy ste to prevzali, ten návrh zákona, takže nebudem vás teraz kritizovať, vás osobne, ale to je úplne maličký mešec, ktorý, ktorý má slúžiť v tomto prípade na vyrovnávanie regionálnych rozdielov. Nuž povedzme si, povedzme si, aké sú to peniaze.
Tento rok má, na rozvoj prioritných okresov sa má minúť necelých 12 mil. eur. Dvanásť miliónov eur. Už to tu viackrát bolo povedané, že aká to je v podstate zanedbateľná čiastka z hľadiska tých problémov, ktoré tieto najmenej rozvinuté okresy na Slovensku majú. Ja túto otázku chcem spojiť aj s tým, že vlastne kde sa tie samosprávy dnes nachádzajú. Veľmi krátko to poviem, my sme to tu o tom hovorili aj s ministrom financií, týka sa to financovania samospráv, ja poviem len pár čísel, chronicky ich opakujem, ale budem to opakovať.
Tento rok dostanú samosprávy, obce dostanú tento rok o 170 mil. eur menej z výnosu z dane z príjmov fyzických osôb ako minulý rok. Z dane z príjmov právnických osôb dostanú veľkú nulu, to znamená nič. A to, že tu rokujeme o tom, že dostanú obce preddavky z tejto dane z príjmov fyzických osôb, to sa dalo predvídať už vlani, pretože tie obce jednoducho sú vo veľmi zlom stave, ako sa prijímal vlani štátny rozpočet, tak ja som na to upozorňoval, obce prídu prosiť vládu, aby dostali peniaze a je to tu, je to tu, musím povedať.
Robíme s nimi to, že im umožníme rozpúšťať rezervné fondy. To znamená, rozpúšťať, rozpúšťať, zbavovať sa doslova majetku a tieto peniaze používať na to, aby sa zabezpečil bežný chod samospráv. Na tú, na tú až smiešnosť tej sumy, ktorá sa má použiť na rozvoj najmenej, teda na podporu najmenej rozvinutých okresov, uvediem ilustračný príklad. My tu hovoríme roky o tom, že peniaze z eurofondov by sa mali presunúť na samosprávy možno až z polovice a keď si zoberiem štátny rozpočet na tento rok, ten počíta s tým, že z eurofondov sa minie tento rok 2,142 mld. eur. Ak by polovica týchto peňazí išla na regióny, máme tu radi partnerstva napríklad, ktoré majú spracované projekty, tak tá suma z tých eurofondov by bola 185-násobok toho, čo ideme venovať na najmenej rozvinuté okresy.
Čo s tým robiť? Ja teda hovorím, že z hľadiska, z hľadiska samospráv tých otázok je veľmi veľa. Spomínali sme tu už niektoré veci, spomínali sa tu miestne akčné skupiny, ktoré sú, niekde fungujú, niekde nefungujú, ale ktoré sú veľmi dobrým spôsobom, ako pomáhať tým regiónom priamo z týchto európskych peňazí. Miestne akčné skupiny nám kolabujú práve preto, akým spôsobom pristupuje k tomu vláda, najmä ministerstvo pôdohospodárstva, odkiaľ sa to financuje.
Ďalšia vec. Ministerstvo financií samo vyvíja tlak, aby samosprávy zvyšovali dane. To znamená, aby si sami riešili problémy. Ja len poviem príklad. Ministerstvo financií počíta, že tento rok zdvihnú samosprávy poplatky za spracovanie odpadu zhruba o 20 mil. eur a už s tým počíta v rozpočte, že pomáhajte si obce sami. Sú tu tlaky na to, aby sa zvyšovali dane z príjmov, dane z nehnuteľností. Zatiaľ ten, ten, tá predstava ministerstva financií nie je celkom špecifikovaná, ale vidíme, že ten tlak narastá. Jednoducho, aby si dane sami, aby si samosprávy sami zdaňovali vlastných občanov a robili to vlastne namiesto ministerstva financií.
Stále nemáme audit, čo sa týka prenesených kompetencií samospráv. Či sú tie, či sú tie kompetencie, ktoré samosprávy vykonávajú, či sú tie kompetencie dostatočne finančne podporené zo strany vlády. Nevieme, čo ďalej s decentralizáciou. Bude sa decentralizovať? Hovorí sa o tom roky. My sme za to, aby sa decentralizovalo. Nevieme o tom nič.
Spomenul sa tu problém Rómov. My tu diskutujeme o tom, že sa majú dávky v hmotnej núdzi podmieniť prácou, vieme dobre, že sa to dotkne aj Rómov, ale nehovoríme o tom, čo komplexne robiť s touto témou a to je skutočne veľmi vážna vec, najmä keď si uvedomíme, že na Slovensku máme na jednej strane nezamestnaných a na druhej strane máme veľký dopyt po pracovníkoch, to číslo prekročilo už 100-tisíc, 100-tisíc voľných miest je na Slovensku, ktoré nedokážeme obsadiť.
Takže tých problémov je veľmi veľa a toto, o čom tu rokujeme dnes, toto je úplná drobnosť. Ja by som povedal, že to je skôr taká hra so slovami, je to taká, taká kamufláž, že ideme, ideme pomáhať najmenej rozvinutým okresom, je to taká hra a nakoniec, nakoniec poviem, že váš predchodca, pán minister, ja som mu to povedal viackrát a vlastne vaša pôvodná materská strana hovorila o tom, že ministerstvo investícií a regionálneho rozvoja treba zrušiť, treba zrušiť. A vy teraz sedíte na poste vlastne inštitúcie, ktorá mala byť zrušená. Samozrejme, že o tom možno polemizovať, či túto inštitúciu zrušiť. Ale ja poviem jednu vec. Ak má táto inštitúcia mať zmysel, tak nemôže, nemôže to byť inštitúcia, ktorá bude stále centralizovať a držať zdroje takto v hrsti. Nemôže to tak byť. A tento zákon zase len drží aj keď palec v druhej hrsti a on láskavo vláda rozdeľuje nejaké peniaze regiónom a najmenej rozvinutým okresom. Treba tie právomoci presunúť dole. A ak má ministerstvo investícií fungovať ako zmysluplné ministerstvo na Slovensku, možno to už nebude ministerstvo, možno nejaký úrad, ale ak to má zmysluplne fungovať, tak, prosím vás, nech to je inštitúcia, ktorá pomáha tým, čo spotrebúvajú tie eurofondy, nie im robí prekážky, ale pomáha. Ja si predstavujem túto inštitúciu, hovorím, nemusí to byť ministerstvo, ako inštitúciu, ktorá robí servis pre tých, čo čerpajú tie eurofondy, takto to robia v Poľsku, jednoducho, takto to robia v Česku. Ja poviem na záver jeden príklad. Hovoril mi to jeden starosta z prihraničnej dediny na Morave. Zazvonil mu telefón, odkiaľ sa ozvala krajská koordinačná agentúra, teraz presne nepoviem ako, bola to samosprávna inštitúcia. Prosím vás pekne, máme tu voľné prostriedky z eurofondov za 100 mil. českých korún, nemáte nejaký projekt, aby sme tie prostriedky mohli minúť? Toto je situácia v Českej republike. U nás keď si prečítate správu Najvyššieho kontrolného úradu o miestnych akčných skupinách, tak to je katastrofa, kolega Ledecký to tu spomínal. Jednoducho u nás sme majstri v tom, ako vieme vyrábať prekážky, aby sa tie peniaze nečerpali.
Takže ja pánovi ministrovi nechám 100 dní, uvidíme, ako sa mu bude dariť, podľa tých prvých vyhlásení, ktoré mal, tak odvahu má do niektorých krokov, týka sa to napr. tých eurofondov, takže uvidíme, budeme to sledovať.
Ďakujem za pozornosť.
Rozpracované
10:35

Vystúpenie v rozprave 10:35
Richard DubovickýJa môžem asi so všetkým súhlasiť, čo povedal kolega Hajko, možnože by som tuná chcel aj podčiarknuť to, že to zvyšovaní daní, a ono to potvrdil aj minister financií, čo sa týka samospráv dane, že majú samosprávy zvyšovať dane za nehnuteľnosti, sa mi nezdá táto cesta ako v poriadku na zachraňovanie povedzme fungovania tých samospráv. A preto aj z tohto miesta, pán minister, by som chcel apelovať, tak...
Ja môžem asi so všetkým súhlasiť, čo povedal kolega Hajko, možnože by som tuná chcel aj podčiarknuť to, že to zvyšovaní daní, a ono to potvrdil aj minister financií, čo sa týka samospráv dane, že majú samosprávy zvyšovať dane za nehnuteľnosti, sa mi nezdá táto cesta ako v poriadku na zachraňovanie povedzme fungovania tých samospráv. A preto aj z tohto miesta, pán minister, by som chcel apelovať, tak ako to povedal pán Hajko, na vás, že tie, ja už to poviem takto, zabudnuté regióny, nie menej rozvinuté, lebo za posledných pätnásť rokov sa tu ich veľa nasľubovalo a my sme mali nedávno aj výjazd na Gemer a tí ľudia viac-menej tam už ani nie je kto by pracoval momentálne. Takže ja tento materiál považujem taký všeobímajúci a nekonkrétny, lebo napr. na Gemeri by vám ľudia povedali to, že oni vidia potenciál v cestovnom ruchu, ale opäť neexistuje tam dobrá infraštruktúra, tá komunikácia medzi ministerstvami nefunguje a to je presne to, čo aj tam Hajko povedal, že vy opäť začínate centralizovať tú moc a neposúvate tie peniaze do tých regiónov.
Takže na záver, môžme sa baviť o tom zákone ako v druhom čítaní, čo ma skôr prekvapilo a možnože v rámci tohto zákona, že je tu spomenuté aj mechanizmus znižovania byrokracie a nákladov sa uplatňuje, je tu, nie. Tak ako máme mať efektívnejšiu samosprávu, keď tá byrokracia tu bude stále a nič sa pre to neurobilo, aby tá byrokracia nejakým spôsobom klesala, aby tie procesy sa zrýchlili.
Ďakujem.
Vystúpenie v rozprave
3.4.2025 o 10:35 hod.
MBA
Richard Dubovický
Videokanál poslanca
Ďakujem za slovo, pán predsedajúci.
Ja môžem asi so všetkým súhlasiť, čo povedal kolega Hajko, možnože by som tuná chcel aj podčiarknuť to, že to zvyšovaní daní, a ono to potvrdil aj minister financií, čo sa týka samospráv dane, že majú samosprávy zvyšovať dane za nehnuteľnosti, sa mi nezdá táto cesta ako v poriadku na zachraňovanie povedzme fungovania tých samospráv. A preto aj z tohto miesta, pán minister, by som chcel apelovať, tak ako to povedal pán Hajko, na vás, že tie, ja už to poviem takto, zabudnuté regióny, nie menej rozvinuté, lebo za posledných pätnásť rokov sa tu ich veľa nasľubovalo a my sme mali nedávno aj výjazd na Gemer a tí ľudia viac-menej tam už ani nie je kto by pracoval momentálne. Takže ja tento materiál považujem taký všeobímajúci a nekonkrétny, lebo napr. na Gemeri by vám ľudia povedali to, že oni vidia potenciál v cestovnom ruchu, ale opäť neexistuje tam dobrá infraštruktúra, tá komunikácia medzi ministerstvami nefunguje a to je presne to, čo aj tam Hajko povedal, že vy opäť začínate centralizovať tú moc a neposúvate tie peniaze do tých regiónov.
Takže na záver, môžme sa baviť o tom zákone ako v druhom čítaní, čo ma skôr prekvapilo a možnože v rámci tohto zákona, že je tu spomenuté aj mechanizmus znižovania byrokracie a nákladov sa uplatňuje, je tu, nie. Tak ako máme mať efektívnejšiu samosprávu, keď tá byrokracia tu bude stále a nič sa pre to neurobilo, aby tá byrokracia nejakým spôsobom klesala, aby tie procesy sa zrýchlili.
Ďakujem.
Rozpracované
10:35

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:35
Peter ŽigaVystúpenie s faktickou poznámkou
3.4.2025 o 10:35 hod.
Ing. PhD.
Peter Žiga
Videokanál poslancaĎalším vystupujúcim v rozprave je pani poslankyňa Remišová.
Rozpracované
10:35

Systém najmenej rozvinutých okresov bola pôvodne dobrá myšlienka, postupne sa zneužívala však na dohadzovanie peňazí rôznym kamarátom, straníkom, spriazneným podnikateľom a to práve vďaka tomu, ako bolo nastavené rozhodovanie o týchto dotáciách, ktoré neboli veľké, boli to v podstate, keď si zoberieme celé eurofondy, tak oproti tomu tieto dotácie boli kvapka v mori. Keď som nastúpila na ministerstvo, prvá vec, čo som dala urobiť, bol hĺbkový audit, robil ho Najvyšší kontrolný úrad, kontroloval, kontroloval len obdobie bolo od roku 2017 do roku 2020 a kontroloval sa vlastne celý systém poskytovania regionálneho príspevku vo vzťahu k vyššie uvedeným okresom. Budem citovať teraz zo správy Najvyššieho kontrolného úradu, ktorú som dostala na stôl v roku 2020: „Systém je komplikovaný, časovo náročný, výber projektov do ročných priorít nie je dostatočne transparentný. O zaradení projektov podľa zákona o podpore NRO," vtedajšieho zákona: „rozhodovali okresné úrady a nimi dosadení nominanti. Priemerná doba od podania žiadosti bola 184 dní."
Áno, často to boli, tie výsledky hodnotenia a navyše boli niekedy menené priamo na ministerstve, že niečo prišlo z regiónu, potom sa to na ministerstve zmenilo za pána Pellegriniho, pána Rašiho a často boli, áno, podporené aj hlúposti ako napr. mala sa podporiť infraštruktúra, ale podporila sa cesta, ktorá nikam neviedla, len k vile miestneho papaláša. Alebo také paradoxy, mali ste dve obce vedľa seba, jedna nedostala žiadny traktor, hoci by ho potrebovala, druhá dostala tri traktory, ktoré vôbec nepotrebovala.
Takže tento systém, sme pripravili novelu, novelu zákona o najmenej rozvinutých okresoch a v rámci tejto novely sme vtedy zaviedli to, že nebudú o tom rozhodovať už kamaráti predsedu okresného úradu, ale bude o tom rozhodovať riadiaci výbor a v tom riadiacom výbore bude mať svojho zástupcu vyšší územný celok, do ktorého najmenej rozvinutý okres patrí, okresný úrad, mestá, obce a sociálno-ekonomickí partneri, to znamená ľudia, ktorí sa priamo podieľajú na vytváraní hodnôt alebo pracovných miest. A vzhľadom na zistenia Najvyššieho kontrolného úradu sme zredukovali byrokraciu a vtedy sa schvaľovanie projektov skrátilo v priemere zo 180 dní na dva a pol mesiaca, takže sa výrazne, na viac ako polovicu.
Jediným kritériom, a tu sa dostávam k samotnému návrhu nového zákona, jediným kritériom v schéme podpory najmenej rozvinutých okresov bola nezamestnanosť, pretože sa predpokladá, že ak je v danom okrese vysoká nezamestnanosť, tak v podstate tým ľuďom chýba všetko. Keď nemajú prácu, nemôžu si dovoliť kvalitu života ako v regiónoch, kde tá nezamestnanosť je nižšia. Čiže jediné kritérium bola nezamestnanosť a jediné kritérium výberu bolo vytvorenie pracovného miesta. Také jednoduché to bolo. Ak bola nezamestnanosť vyššia ako 1,5-násobku, tak sa zaradil do zoznamu a následne jediným kritériom bolo, koľko pracovných miest daný projekt vytvorí. Za rok sa podarilo vytvoriť v najchudobnejších regiónoch touto schémou tisíc pracovných miest, nie je to málo, podotýkam, lebo to sú regióny, kde nie sú, nie je infraštruktúra, nie je diaľnica, žiadny veľký investor tam nikdy nepríde investovať obrovské množstvo peňazí. Takže tie pracovné miesta v najchudobnejších regiónoch mali svoj význam.
Teraz prichádza zákon, premenovali sme najmenej rozvinuté okresy na prioritné okresy, dobre, budiž, ale dáva sa tam obrovské množstvo rôznych kritérií. Kolega Ledecký už spomínal jedno kritérium, ktoré je odmietnutie žiadosti do škôlky, a tu sú také podľa môjho názoru absurdné kritériá, podiel adries s dostupnosťou internetu s rýchlosťou minimálne 100 mega v percentách. Dámy, páni, hádam nejdeme hodnotiť, hodnotiť, či okres je najmenej rozvinutý, alebo nie na základe takéhoto kritéria. Ďalej sú tam napr. index starnutia v percentách a tak ďalej.
Moja otázka na pána ministra je teraz táto, a tú by mi mohol aj zodpovedať, čo bude výstup z tých projektov, na základe čoho, alebo čo budete požadovať, aby dané projekty urobili. Čo bude merateľný ukazovateľ, tak ako v eurofondoch máme merateľné ukazovatele, v tejto schéme to bolo počet vytvorených nových pracovných miest a čo to bude v tomto prípade. Čo to bude? Bude to narodenie dieťaťa, zvýšenie demografie, alebo to bude zvýšenie rýchlosti internetu zo 100 na, alebo neviem, ako to budete merať. Alebo to bude zmena indexu starnutia obyvateľstva, alebo čo bude ten, čo budete chcieť, aby táto schéma dosiahla? Pretože v tej pôvodnej schéme to bolo úplne jasné. Podporujeme okresy, kde je vysoká nezamestnanosť a chceme dosiahnuť vytvorenie pracovného miesta. A pýtam sa, čo to bude v tomto prípade. Lebo keď tu máte, máte aj ukazovateľ, podiel obyvateľov napojených na verejnú kanalizačnú sieť v percentách a vodovody v percentách, a tu podotýkam, že na toto je vyčlenených v eurofondoch 680 mil. eur. Na to peniaze máme. To znamená, že tu by som teda chcela od vás odpoveď, a čo bude výstupom z projektov, na základe čoho ich budete hodnotiť a čo budete chcieť, aký merateľný ukazovateľ pri týchto projektoch.
A ešte jedno ma mrzí. Ja viem, pán minister, že vy ste v podstate tento zákon zdedili, nepredkladáte ho ako váš vlastný alebo, áno, zákon, dostali ste ho po predchodcovi, ale momentálne na tomto ministerstve horí v podstate všetko a najviac horí čerpanie eurofondov, pretože v eurofondoch máme stanovený míľnik na koniec roku 2025 a máme vyčerpať 1,5 mld. eur. Ja som si pozerala štatistiky, tak keď pán Raši odchádzal, tak nechal čerpanie 5,5 %, to znamená, že má vyčerpaných okolo 800 mil. eur. Vy máte deväť mesiacov na to, aby ste vyčerpali 900 mil. eur, všetko, čo sa nevyčerpá, nám prepadne, všetko. Do konca roku, máte na to deväť mesiacov. Do konca roku, ak sa nevyčerpá 900 mil., tak ich vraciame do Bruselu a poďakujeme sa, že ďakujem veľmi pekne, my tieto peniaze tu na Slovensku asi nepotrebujeme. Máme síce konsolidáciu, uťahujeme si opasky, ale čo nás tam po eurofondoch.
Takže to je otázka priorít. Ak teda je priorita, že treba vyčerpať eurofondy a naozaj nám to horí, však vy asi veľmi dobre viete, že to horí, tak zákon, ktorý rieši v podstate kvapku v mori, 12. mil. eur, je úplne legitímne, by bolo nechať tento zákon na neskôr, keby ste tak na tom trvali, aby sa tento zákon schválil. Pretože nový zákon znamená nové postupy, nové metodiky, nové hodnotenie, nové komisie, nové schémy a je to mimoriadne veľká robota, kým to zase úplne nový zákon s úplne novými ukazovateľmi, ktoré musíte zbierať a hodnotiť, aby ste tento zákon uviedli do praxe.
Takte pre mňa momentálne priorita číslo jedna vyčerpať 900 mil. eur z eurofondov do konca tohto roku, lebo taký máme merateľný ukazovateľ od Európskej komisie, pravidlo N+3, tie treba vyčerpať a systém, ktorý, áno, musím povedať, že ten systém zaviedol SMER v najmenej rozvinutých okresoch a ten systém, ktorý bol postupne vylepšovaný, určite počká na zmenu rok alebo dva, kým nebudeme mať problémy s eurofondami, lebo tie škody, ktoré nám hrozia, sú násobne väčšie.
Ďakujem veľmi pekne za pozornosť.
Vážené dámy poslankyne, vážení páni poslanci, problémom riadenia štátu je, že všetko sa vždy mení po každom ministrovi. Keby sa rušili zlé veci, nepoviem ani slovo, ale často sa rušia dobré veci, prípadne systém, ktorý funguje, schémy, ktoré sa osvedčili a rokmi sa postupne vylepšovali. Toto platí aj o schéme najmenej rozvinutých okresoch, áno, môže sa zdať paradoxné, že ja tu teraz budem obhajovať systém, ktorý vznikol počas vlády Roberta Fica. Takisto na ministerstvách sa vymetú všetci odborníci, v podstate až po vrátnika a všetko začína každým volebným obdobím odznova a potom sa čudujeme, prečo sa to Slovensko nikam neposúva. To sa týka aj tohto prípadu.
Systém najmenej rozvinutých okresov bola pôvodne dobrá myšlienka, postupne sa zneužívala však na dohadzovanie peňazí rôznym kamarátom, straníkom, spriazneným podnikateľom a to práve vďaka tomu, ako bolo nastavené rozhodovanie o týchto dotáciách, ktoré neboli veľké, boli to v podstate, keď si zoberieme celé eurofondy, tak oproti tomu tieto dotácie boli kvapka v mori. Keď som nastúpila na ministerstvo, prvá vec, čo som dala urobiť, bol hĺbkový audit, robil ho Najvyšší kontrolný úrad, kontroloval, kontroloval len obdobie bolo od roku 2017 do roku 2020 a kontroloval sa vlastne celý systém poskytovania regionálneho príspevku vo vzťahu k vyššie uvedeným okresom. Budem citovať teraz zo správy Najvyššieho kontrolného úradu, ktorú som dostala na stôl v roku 2020: „Systém je komplikovaný, časovo náročný, výber projektov do ročných priorít nie je dostatočne transparentný. O zaradení projektov podľa zákona o podpore NRO," vtedajšieho zákona: „rozhodovali okresné úrady a nimi dosadení nominanti. Priemerná doba od podania žiadosti bola 184 dní."
Áno, často to boli, tie výsledky hodnotenia a navyše boli niekedy menené priamo na ministerstve, že niečo prišlo z regiónu, potom sa to na ministerstve zmenilo za pána Pellegriniho, pána Rašiho a často boli, áno, podporené aj hlúposti ako napr. mala sa podporiť infraštruktúra, ale podporila sa cesta, ktorá nikam neviedla, len k vile miestneho papaláša. Alebo také paradoxy, mali ste dve obce vedľa seba, jedna nedostala žiadny traktor, hoci by ho potrebovala, druhá dostala tri traktory, ktoré vôbec nepotrebovala.
Takže tento systém, sme pripravili novelu, novelu zákona o najmenej rozvinutých okresoch a v rámci tejto novely sme vtedy zaviedli to, že nebudú o tom rozhodovať už kamaráti predsedu okresného úradu, ale bude o tom rozhodovať riadiaci výbor a v tom riadiacom výbore bude mať svojho zástupcu vyšší územný celok, do ktorého najmenej rozvinutý okres patrí, okresný úrad, mestá, obce a sociálno-ekonomickí partneri, to znamená ľudia, ktorí sa priamo podieľajú na vytváraní hodnôt alebo pracovných miest. A vzhľadom na zistenia Najvyššieho kontrolného úradu sme zredukovali byrokraciu a vtedy sa schvaľovanie projektov skrátilo v priemere zo 180 dní na dva a pol mesiaca, takže sa výrazne, na viac ako polovicu.
Jediným kritériom, a tu sa dostávam k samotnému návrhu nového zákona, jediným kritériom v schéme podpory najmenej rozvinutých okresov bola nezamestnanosť, pretože sa predpokladá, že ak je v danom okrese vysoká nezamestnanosť, tak v podstate tým ľuďom chýba všetko. Keď nemajú prácu, nemôžu si dovoliť kvalitu života ako v regiónoch, kde tá nezamestnanosť je nižšia. Čiže jediné kritérium bola nezamestnanosť a jediné kritérium výberu bolo vytvorenie pracovného miesta. Také jednoduché to bolo. Ak bola nezamestnanosť vyššia ako 1,5-násobku, tak sa zaradil do zoznamu a následne jediným kritériom bolo, koľko pracovných miest daný projekt vytvorí. Za rok sa podarilo vytvoriť v najchudobnejších regiónoch touto schémou tisíc pracovných miest, nie je to málo, podotýkam, lebo to sú regióny, kde nie sú, nie je infraštruktúra, nie je diaľnica, žiadny veľký investor tam nikdy nepríde investovať obrovské množstvo peňazí. Takže tie pracovné miesta v najchudobnejších regiónoch mali svoj význam.
Teraz prichádza zákon, premenovali sme najmenej rozvinuté okresy na prioritné okresy, dobre, budiž, ale dáva sa tam obrovské množstvo rôznych kritérií. Kolega Ledecký už spomínal jedno kritérium, ktoré je odmietnutie žiadosti do škôlky, a tu sú také podľa môjho názoru absurdné kritériá, podiel adries s dostupnosťou internetu s rýchlosťou minimálne 100 mega v percentách. Dámy, páni, hádam nejdeme hodnotiť, hodnotiť, či okres je najmenej rozvinutý, alebo nie na základe takéhoto kritéria. Ďalej sú tam napr. index starnutia v percentách a tak ďalej.
Moja otázka na pána ministra je teraz táto, a tú by mi mohol aj zodpovedať, čo bude výstup z tých projektov, na základe čoho, alebo čo budete požadovať, aby dané projekty urobili. Čo bude merateľný ukazovateľ, tak ako v eurofondoch máme merateľné ukazovatele, v tejto schéme to bolo počet vytvorených nových pracovných miest a čo to bude v tomto prípade. Čo to bude? Bude to narodenie dieťaťa, zvýšenie demografie, alebo to bude zvýšenie rýchlosti internetu zo 100 na, alebo neviem, ako to budete merať. Alebo to bude zmena indexu starnutia obyvateľstva, alebo čo bude ten, čo budete chcieť, aby táto schéma dosiahla? Pretože v tej pôvodnej schéme to bolo úplne jasné. Podporujeme okresy, kde je vysoká nezamestnanosť a chceme dosiahnuť vytvorenie pracovného miesta. A pýtam sa, čo to bude v tomto prípade. Lebo keď tu máte, máte aj ukazovateľ, podiel obyvateľov napojených na verejnú kanalizačnú sieť v percentách a vodovody v percentách, a tu podotýkam, že na toto je vyčlenených v eurofondoch 680 mil. eur. Na to peniaze máme. To znamená, že tu by som teda chcela od vás odpoveď, a čo bude výstupom z projektov, na základe čoho ich budete hodnotiť a čo budete chcieť, aký merateľný ukazovateľ pri týchto projektoch.
A ešte jedno ma mrzí. Ja viem, pán minister, že vy ste v podstate tento zákon zdedili, nepredkladáte ho ako váš vlastný alebo, áno, zákon, dostali ste ho po predchodcovi, ale momentálne na tomto ministerstve horí v podstate všetko a najviac horí čerpanie eurofondov, pretože v eurofondoch máme stanovený míľnik na koniec roku 2025 a máme vyčerpať 1,5 mld. eur. Ja som si pozerala štatistiky, tak keď pán Raši odchádzal, tak nechal čerpanie 5,5 %, to znamená, že má vyčerpaných okolo 800 mil. eur. Vy máte deväť mesiacov na to, aby ste vyčerpali 900 mil. eur, všetko, čo sa nevyčerpá, nám prepadne, všetko. Do konca roku, máte na to deväť mesiacov. Do konca roku, ak sa nevyčerpá 900 mil., tak ich vraciame do Bruselu a poďakujeme sa, že ďakujem veľmi pekne, my tieto peniaze tu na Slovensku asi nepotrebujeme. Máme síce konsolidáciu, uťahujeme si opasky, ale čo nás tam po eurofondoch.
Takže to je otázka priorít. Ak teda je priorita, že treba vyčerpať eurofondy a naozaj nám to horí, však vy asi veľmi dobre viete, že to horí, tak zákon, ktorý rieši v podstate kvapku v mori, 12. mil. eur, je úplne legitímne, by bolo nechať tento zákon na neskôr, keby ste tak na tom trvali, aby sa tento zákon schválil. Pretože nový zákon znamená nové postupy, nové metodiky, nové hodnotenie, nové komisie, nové schémy a je to mimoriadne veľká robota, kým to zase úplne nový zákon s úplne novými ukazovateľmi, ktoré musíte zbierať a hodnotiť, aby ste tento zákon uviedli do praxe.
Takte pre mňa momentálne priorita číslo jedna vyčerpať 900 mil. eur z eurofondov do konca tohto roku, lebo taký máme merateľný ukazovateľ od Európskej komisie, pravidlo N+3, tie treba vyčerpať a systém, ktorý, áno, musím povedať, že ten systém zaviedol SMER v najmenej rozvinutých okresoch a ten systém, ktorý bol postupne vylepšovaný, určite počká na zmenu rok alebo dva, kým nebudeme mať problémy s eurofondami, lebo tie škody, ktoré nám hrozia, sú násobne väčšie.
Ďakujem veľmi pekne za pozornosť.
Rozpracované
10:44

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:44
Jozef PročkoVystúpenie s faktickou poznámkou
3.4.2025 o 10:44 hod.
Mgr.
Jozef Pročko
Videokanál poslancaĎakujem veľmi pekne. Ja chcem reagovať na to, čo si hovorila, Veronika, pôjdem do rozpravy, ale chcem reagovať na to, že, Veronika, naozaj že sa vymenia, že sa vymení komplet, komplet sa vymení celé vedenie ministerstva a noví ľudia v prvom rade musia prísť na to, ako funguje to ministerstvo. Ja nepoznám niekoho, kto by chcel ísť do štátnej správy robiť zo súkromnej správy, ktorý má morálne vlastnosti, ktorý je čestný, je odborník. Ja len tým chcem povedať, že na tie výberové konania, čo si hovorila, vieš, SMER vymenil, vymenil prednostov okresných úradov za jeden, za dva dni, za dva dni. Nám to trvalo tri mesiace a niektoré výberové konania boli trojkolové, lebo sme sa naozaj snažili vybrať ľudí, ktorí sú čestní a majú morálne zásady a sú to odborníci. Ale ja som oslovil troch ľudí, či by nešli na konkurz a ani jeden nechcel ísť. Vieš, čo mi povedali? Jožo, ja mám príjem päť-, šesťtisíc euro a ja mám ísť na okresný úrad, kde roky bačovali smeráci, kde si robili čo chceli, kde mali naozaj Klondike na okresnom úrade. A teraz tiež. Okresné úrady majú riešiť veci, ktoré nielenže kapacitne, ale ani odborne nebudú vedieť stíhať. Ja veľmi pekne ďakujem za to, že si to naozaj povedala, že namiesto odborníkov dosadzuje teraz táto vládna koalícia sesternice, bratrancov, otcovho bratovho koňovho krstného syna.
Rozpracované
10:48

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:48
Veronika RemišováĎakujem.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
3.4.2025 o 10:48 hod.
Mgr. art. M.A., ArtD.
Veronika Remišová
Videokanál poslanca
Ďakujem, ďakujem veľmi pekne. Áno, to som nemala už čas povedať vo svojej rozprave, ale napríklad ja to nazývam že rozdávačky počas výjazdových zasadaní vlády. My sme si to aj spočítali, samozrejme, že vláda dá všetkým obciam v danom okrese, len rozdiel je, koľko peňazí im dá. A keď si to spočítate, tak zistíte, že samozrejme, že starostovia vládnej koalície dostanú výrazne viac peňazí ako starostovia, ktorí sú buď nezávislí, alebo nebodaj z opozičných strán. Takže a zároveň to povedala, aj ak si pamätáte reláciu, Robert Fico to povedal úplne otvorene v Sobotných dialógoch a povedal, že samozrejme, že budeme podporovať primátorov a starostov, ktorí podporujú vládnu moc. A nehnevajte sa, ja si myslím, že to je veľmi, veľmi, veľmi zlý systém, pretože aj u toho nezávislého primátora alebo starostu žijú občania Slovenskej republiky, aj oni majú právo na slušný život, na dobré cesty, na kanalizácie. Takže systém, kde sa rozdeľuje podľa straníckych tričiek, zvlášť v samospráve, je mimoriadne, mimoriadne zlý systém, pretože z peňazí, ktoré sú určené na zlepšovanie života ľudí v regiónoch, by mali profitovať absolútne všetci bez ohľadu na to, aké politické tričko nosí ich starosta a primátor alebo ako je zafarbené zastupiteľstvo, oni na to jednoducho ten nárok majú. A tento zákon v SMER-e transparentnosti alebo hodnotenia transparentného férového hodnotenia projektov si myslím, že je krokom späť. Pretože tak ako to bolo nastavené, ako to fungovalo, tak to si dokonca pochvaľovali, prepáčte mi, kolegovia, ale aj vaši starostovia, ktorí dokonca písali ďakovné listy. Takže toľko k tomu.
Ďakujem.
Rozpracované
10:48

Vystúpenie v rozprave 10:48
Jozef PročkoŠkoda, že tu nie je pán Hazucha a pán Šimek, škoda, pretože nemohol som reagovať faktickými poznámkami na nich, ale určite budem reagovať takto, lebo je to v rozprave. Pán Šimek rozprával o tom, že vy, PS-ko, čo si to vy dovoľujete rozprávať o...
Škoda, že tu nie je pán Hazucha a pán Šimek, škoda, pretože nemohol som reagovať faktickými poznámkami na nich, ale určite budem reagovať takto, lebo je to v rozprave. Pán Šimek rozprával o tom, že vy, PS-ko, čo si to vy dovoľujete rozprávať o výjazdoch. Šimko, Šimko, ospravedlňujem sa. Pán Šimko, včera bol Krajčí, tak dneska bude Šimko, Krejči. Čo si to vy dovoľujete? Veď vy na tie výjazdové ani vôbec nechodíte, ale počuli ste pána Šimka, oni chodia. Oni chodia na výjazdy po celej republike, oni sú tí, ktorí počúvajú ten ľud, vy nie. Čo si to vy dovoľujete rozprávať o výjazdoch? Mne odstrelilo dekel. Pán Hazucha, nie je tu, škoda, škoda, od nás z regiónu. No, ja veľmi schvaľujem a zase budem spomínať Tittela, Dušana Tittela, športovca, ktorý naozaj s ním som absolvoval veľmi veľa akcií, kde sme podporovali mladých športovcov, kde sme podporovali regióny, kde sme zadarmo, aj Dušan, aj teraz robí všetky veci zadarmo, kde sme chodili do regiónov a nezištne, nezištne sme pomáhali pri rozvoji regiónov. Ale to bolo slovíčko nezištne. Takže, pán Hazucha, viete, to ihrisko, ktoré sa postavilo v tom, v tej dedine za tých, kde je osemdesiat obyvateľov, je to skvelá vec, fantastická. Je tak? Je. Ale to ihrisko, a ja vám poviem podľa môjho rodiska, pretože ja som doma aj v regióne, kde je to naozaj veľmi, veľmi zlé. Ten región je naozaj veľmi poddimenzovaný financiami. Je to región Lučenec. Žiaľbohu, je to tak. Patrí medzi tých 25 okresov. Piatok, sobota, nedeľa som doma v Haliči a pondelok, utorok, streda, štvrtok som doma tu v Bratislave. Takže ja to naozaj môžem porovnávať. No a v tej Haliči malo ihrisko stáť nejakých päťstotisíc, päťstotisíc a zrazu tam prišla smerácka úderka a stálo to osemstotisíc. Takže si viete predstaviť v tej malej dedine, kde je to, kde to je super, fantázia, skvelé, jedinečné, ale zarábali. A toto sú oni, kšeftári, kšeftári.
Takže, pán Hazucha, ja to podporujem, každý to podporuje, ale vy sám dobre viete, pán Hazucha, ste v regióne, čo sa rozpráva o smerákoch, čo sa rozpráva o kšeftoch, čo sa rozpráva o tom, kto ide na ten úrad robiť. Veď sme sa o tom rozprávali. No a počuli sme naozaj o tomto zákone dnes už v rozprave veľmi dôkladne vysvetlené odborné veci. A ja by som chcel zaujať také vecné stanovisko, lebo nielen to, čo sa hovorí, ale kto to hovorí. Veľmi dôležité je, kto to hovorí. A pán Šutaj Eštok, ktorý včera predkladal covidový zákon, povedal o dvoch odídencoch, citujem jeho slová: „zbavili sme sa dvoch vydieračov". Zbavili sa, lenže z tých dvoch vydieračov sa stali štátny tajomník a minister, minister. Ja mám veriť vydieračovi? Mám veriť tomu, že vydierač predloží zákon, ktorý bude skvelý, jedinečný? Mám veriť tomu, že Šutaj Eštok spolupracuje s vydieračom? Fico povedal o nich, že sú to vydierači, že sú to ľudia, ktorí vydierajú. A takýto ľudia, mám veriť tomu, že pripravia vládny návrh zákona o podpore prioritných okresov? Veď tie výjazdové konania, nefoťte ho teraz, je strašne distingvovaný. Môžte, môžte, už sa usmieva. Veď ten, naozaj výjazdové konania našej vlády, teda našej, vlády, Ficovej vlády sú čistý populizmus. Vy myslíte, že oni idú do regiónu s tým, že idú do veľmi chudobného regiónu a oni tam chcú podporiť naozaj obce, ktoré strádajú, obce, ktoré nemajú, kde sú nezávislí poslanci? Veď ste to už dnes počuli, Slováci, a naozaj je dedina, dve dediny, kde potrebujú traktor. Fico tam príde, ale tam traktor nedá a vedľa sú, vedľa sú dve dediny, kde dostanú tri traktory, ale traktory nepotrebujú. Strana regiónov, strana regiónov rozdeľuje, rozdeľuje nie podľa toho, že či to ten starosta potrebuje, ale ty si smerák, ty si hlasák, ty si esenesák, no dobre. A to je o kšeftoch. Zrušili ministerstvo športu, zrušili, tak toho štátneho tajomníka, toho, čo dohodil všetky kšefty svojej rodine, tak už je štátny tajomník na ministerstve školstva. To je choré, to je choré.
Tento zákon je potrebný urobiť naozaj veľmi dôkladne, ale so zreteľom na tie regióny. A keď, keď sa dozvieme, že naozaj počet tých okresov, ktoré strádajú, je 25 a oni vám tvrdia, že to za tie tri a pol roky vlády Matoviča sa to udialo. Ale oni to robili aj predtým. Oni aj predtým chodili do regiónov a keď si poslušný bozkávač Ficovej ruky, tak z tej ruky ti dajú nejaké omrvinky. Ale do tej dediny príde aj kšeft, do tej dediny príde štátny kšeft a na tom štátnom kšefte sa nabalia, zarobia, na tom kšefte si rozdelia.
Ja mám veriť človeku, ktorý pred voľbami klamal o tom, že Igor Matovič vlastní kaštieľ? Ja mám veriť človeku, ktorý tu rozprával o tom, že Raši nie je dobrý, nebude dobrý minister a s tým ministra predseda parlamentu a s tým ministrom sa vymení? Ktorý rozprával, že on bude, on bude iný, že on nebude s nimi spolupracovať? A zrazu je vo vláde minister. A aj premiér Slovenskej republiky, aj Šutaj Eštok o ňom povedali, že sú vydierači. Kto z vás, povedzte mi normálne, pán Hazucha, vy by ste podporoval vydierača? Veď to Fico povedal, váš Fico povedal o ňom, že je vydierač. Mám teda veriť, že tento zákon robil normálny človek, alebo vydierač? Veď povedzte mi. Je tu v sále niekto, kto by z vás podporoval vydierača? Kto by súhlasil so zákonom, ktorý urobil vydierač? Človek, ktorý rozprával, nám nejde o funkcie, nám ide o hodnoty, o hodnoty, my nechceme funkcie, nikto. Veď Šalitroš sa zgrcal, zgrcal sa z toho Trestného zákona a potom na tlačovke sa usmievali a povedali, hhh, už si dal kinedryl Šalitroš, už negrcia. Neskutočné, fakt neskutočné!
Kšefty, kšefty a kšefty. Kto z vás si myslí, že tento zákon, tento zákon je o podpore, Slováci, regiónov, tak sa mýli. Opäť sa bude kšeftovať. Mám veriť človeku, ktorý kšeftoval, ktorý pred voľbami dostal na kalendáriky štvornásobne toľko, ako bola cena? Mám veriť, že tu sa nebude kšeftovať? Pred voľbami kšeftoval, teraz sa z neho stal archanjel Gabriel, lebo rokoval s Dubécim aj so Šimečkom? Ospravedlňujem sa, ale sadol si, ale oklamal, oklamal. Sami dobre viete, že ako vás oklamal a nie raz. Mám takému človeku veriť? Povedzte mi. Vy by ste verili, pán Truban? Povedzte, vy by ste mu verili ďalej, vy by ste si s ním sadli a rokovali s ním znova? Ak áno, tak viete, čo ste? Trubka. Žartujem, žartujem. Takže, to som žartoval, pán Vančo. Áno, môžem? Áno? Ďakujem, ďakujem, pán Vančo. Takže toto je to, čo, ja viem, že vás to, počúvajte, pán Vančo, teraz zase budem úprimný. Ja viem, že vás to štve, že ste s ním rokovali a že vás okakal, ale ja za to nemôžem, pán Vančo, dobre? Tak sa ukľudnite vy.
Je tu situácia, ktorá naozaj prichádza na Slovensko so Smerom vždy a vždy. Na ministerstvá, na ministerstvá sa dosádzajú ľudia, ktorí klamú, ktorí kšeftujú, ktorí robia všetko preto, aby ich známi, príbuzní, aby dostali 337-tisíc dotáciu a tú dotáciu 337-tisíc použijú na lodičku, v ktorej budú, oni chcú tam v tej lodičke robiť prospešné veci, ale kto z vás dostal 337-tisíc od Roberta Fica. Kto? Dajte ruku hore.
Tento zákon je pre mňa naozaj absolútny bluf a v tomto zákone nejde o nič iné ako o to, aby zase mohli ďalej len a len kšeftovať.
Ďakujem.
Ďakujem veľmi pekne. Práve ma pochválil pán Žiga, že mám veľmi pekné tričko, tak mu veľmi pekne ďakujem. Pán Žiga, veľmi si to vážim, veľmi naozaj, odteraz už bútľavú vŕbu nebudem spomínať.
Škoda, že tu nie je pán Hazucha a pán Šimek, škoda, pretože nemohol som reagovať faktickými poznámkami na nich, ale určite budem reagovať takto, lebo je to v rozprave. Pán Šimek rozprával o tom, že vy, PS-ko, čo si to vy dovoľujete rozprávať o výjazdoch. Šimko, Šimko, ospravedlňujem sa. Pán Šimko, včera bol Krajčí, tak dneska bude Šimko, Krejči. Čo si to vy dovoľujete? Veď vy na tie výjazdové ani vôbec nechodíte, ale počuli ste pána Šimka, oni chodia. Oni chodia na výjazdy po celej republike, oni sú tí, ktorí počúvajú ten ľud, vy nie. Čo si to vy dovoľujete rozprávať o výjazdoch? Mne odstrelilo dekel. Pán Hazucha, nie je tu, škoda, škoda, od nás z regiónu. No, ja veľmi schvaľujem a zase budem spomínať Tittela, Dušana Tittela, športovca, ktorý naozaj s ním som absolvoval veľmi veľa akcií, kde sme podporovali mladých športovcov, kde sme podporovali regióny, kde sme zadarmo, aj Dušan, aj teraz robí všetky veci zadarmo, kde sme chodili do regiónov a nezištne, nezištne sme pomáhali pri rozvoji regiónov. Ale to bolo slovíčko nezištne. Takže, pán Hazucha, viete, to ihrisko, ktoré sa postavilo v tom, v tej dedine za tých, kde je osemdesiat obyvateľov, je to skvelá vec, fantastická. Je tak? Je. Ale to ihrisko, a ja vám poviem podľa môjho rodiska, pretože ja som doma aj v regióne, kde je to naozaj veľmi, veľmi zlé. Ten región je naozaj veľmi poddimenzovaný financiami. Je to región Lučenec. Žiaľbohu, je to tak. Patrí medzi tých 25 okresov. Piatok, sobota, nedeľa som doma v Haliči a pondelok, utorok, streda, štvrtok som doma tu v Bratislave. Takže ja to naozaj môžem porovnávať. No a v tej Haliči malo ihrisko stáť nejakých päťstotisíc, päťstotisíc a zrazu tam prišla smerácka úderka a stálo to osemstotisíc. Takže si viete predstaviť v tej malej dedine, kde je to, kde to je super, fantázia, skvelé, jedinečné, ale zarábali. A toto sú oni, kšeftári, kšeftári.
Takže, pán Hazucha, ja to podporujem, každý to podporuje, ale vy sám dobre viete, pán Hazucha, ste v regióne, čo sa rozpráva o smerákoch, čo sa rozpráva o kšeftoch, čo sa rozpráva o tom, kto ide na ten úrad robiť. Veď sme sa o tom rozprávali. No a počuli sme naozaj o tomto zákone dnes už v rozprave veľmi dôkladne vysvetlené odborné veci. A ja by som chcel zaujať také vecné stanovisko, lebo nielen to, čo sa hovorí, ale kto to hovorí. Veľmi dôležité je, kto to hovorí. A pán Šutaj Eštok, ktorý včera predkladal covidový zákon, povedal o dvoch odídencoch, citujem jeho slová: „zbavili sme sa dvoch vydieračov". Zbavili sa, lenže z tých dvoch vydieračov sa stali štátny tajomník a minister, minister. Ja mám veriť vydieračovi? Mám veriť tomu, že vydierač predloží zákon, ktorý bude skvelý, jedinečný? Mám veriť tomu, že Šutaj Eštok spolupracuje s vydieračom? Fico povedal o nich, že sú to vydierači, že sú to ľudia, ktorí vydierajú. A takýto ľudia, mám veriť tomu, že pripravia vládny návrh zákona o podpore prioritných okresov? Veď tie výjazdové konania, nefoťte ho teraz, je strašne distingvovaný. Môžte, môžte, už sa usmieva. Veď ten, naozaj výjazdové konania našej vlády, teda našej, vlády, Ficovej vlády sú čistý populizmus. Vy myslíte, že oni idú do regiónu s tým, že idú do veľmi chudobného regiónu a oni tam chcú podporiť naozaj obce, ktoré strádajú, obce, ktoré nemajú, kde sú nezávislí poslanci? Veď ste to už dnes počuli, Slováci, a naozaj je dedina, dve dediny, kde potrebujú traktor. Fico tam príde, ale tam traktor nedá a vedľa sú, vedľa sú dve dediny, kde dostanú tri traktory, ale traktory nepotrebujú. Strana regiónov, strana regiónov rozdeľuje, rozdeľuje nie podľa toho, že či to ten starosta potrebuje, ale ty si smerák, ty si hlasák, ty si esenesák, no dobre. A to je o kšeftoch. Zrušili ministerstvo športu, zrušili, tak toho štátneho tajomníka, toho, čo dohodil všetky kšefty svojej rodine, tak už je štátny tajomník na ministerstve školstva. To je choré, to je choré.
Tento zákon je potrebný urobiť naozaj veľmi dôkladne, ale so zreteľom na tie regióny. A keď, keď sa dozvieme, že naozaj počet tých okresov, ktoré strádajú, je 25 a oni vám tvrdia, že to za tie tri a pol roky vlády Matoviča sa to udialo. Ale oni to robili aj predtým. Oni aj predtým chodili do regiónov a keď si poslušný bozkávač Ficovej ruky, tak z tej ruky ti dajú nejaké omrvinky. Ale do tej dediny príde aj kšeft, do tej dediny príde štátny kšeft a na tom štátnom kšefte sa nabalia, zarobia, na tom kšefte si rozdelia.
Ja mám veriť človeku, ktorý pred voľbami klamal o tom, že Igor Matovič vlastní kaštieľ? Ja mám veriť človeku, ktorý tu rozprával o tom, že Raši nie je dobrý, nebude dobrý minister a s tým ministra predseda parlamentu a s tým ministrom sa vymení? Ktorý rozprával, že on bude, on bude iný, že on nebude s nimi spolupracovať? A zrazu je vo vláde minister. A aj premiér Slovenskej republiky, aj Šutaj Eštok o ňom povedali, že sú vydierači. Kto z vás, povedzte mi normálne, pán Hazucha, vy by ste podporoval vydierača? Veď to Fico povedal, váš Fico povedal o ňom, že je vydierač. Mám teda veriť, že tento zákon robil normálny človek, alebo vydierač? Veď povedzte mi. Je tu v sále niekto, kto by z vás podporoval vydierača? Kto by súhlasil so zákonom, ktorý urobil vydierač? Človek, ktorý rozprával, nám nejde o funkcie, nám ide o hodnoty, o hodnoty, my nechceme funkcie, nikto. Veď Šalitroš sa zgrcal, zgrcal sa z toho Trestného zákona a potom na tlačovke sa usmievali a povedali, hhh, už si dal kinedryl Šalitroš, už negrcia. Neskutočné, fakt neskutočné!
Kšefty, kšefty a kšefty. Kto z vás si myslí, že tento zákon, tento zákon je o podpore, Slováci, regiónov, tak sa mýli. Opäť sa bude kšeftovať. Mám veriť človeku, ktorý kšeftoval, ktorý pred voľbami dostal na kalendáriky štvornásobne toľko, ako bola cena? Mám veriť, že tu sa nebude kšeftovať? Pred voľbami kšeftoval, teraz sa z neho stal archanjel Gabriel, lebo rokoval s Dubécim aj so Šimečkom? Ospravedlňujem sa, ale sadol si, ale oklamal, oklamal. Sami dobre viete, že ako vás oklamal a nie raz. Mám takému človeku veriť? Povedzte mi. Vy by ste verili, pán Truban? Povedzte, vy by ste mu verili ďalej, vy by ste si s ním sadli a rokovali s ním znova? Ak áno, tak viete, čo ste? Trubka. Žartujem, žartujem. Takže, to som žartoval, pán Vančo. Áno, môžem? Áno? Ďakujem, ďakujem, pán Vančo. Takže toto je to, čo, ja viem, že vás to, počúvajte, pán Vančo, teraz zase budem úprimný. Ja viem, že vás to štve, že ste s ním rokovali a že vás okakal, ale ja za to nemôžem, pán Vančo, dobre? Tak sa ukľudnite vy.
Je tu situácia, ktorá naozaj prichádza na Slovensko so Smerom vždy a vždy. Na ministerstvá, na ministerstvá sa dosádzajú ľudia, ktorí klamú, ktorí kšeftujú, ktorí robia všetko preto, aby ich známi, príbuzní, aby dostali 337-tisíc dotáciu a tú dotáciu 337-tisíc použijú na lodičku, v ktorej budú, oni chcú tam v tej lodičke robiť prospešné veci, ale kto z vás dostal 337-tisíc od Roberta Fica. Kto? Dajte ruku hore.
Tento zákon je pre mňa naozaj absolútny bluf a v tomto zákone nejde o nič iné ako o to, aby zase mohli ďalej len a len kšeftovať.
Ďakujem.
Rozpracované
10:58

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:58
Veronika RemišováDruhá vec. Bola by som teda...
Druhá vec. Bola by som teda rada, keby ste mi zodpovedali, čo bude merateľným výstupom nového systému podpory prioritných okresoch. V starom systéme, ktorý sa ruší, to bolo vytvorenie pracovného miesta, čo ja považujem za dobrý a relevantný merateľný ukazovateľ pre chudobné okresy. A čo to bude teraz? Pán predsedajúci, poprosím len kľud v sále. Ďakujem. Čo to bude teraz? Či to bude, či to bude zvýšenie rýchlosti internetu, keďže to máte v kritériách, či to bude index starnutia obyvateľstva, či to bude počet postavených vodovodov, kanalizácií, pretože takto sú tie kritéria teraz nastavené a nepovažujem to za správne.
Takisto by podľa môjho názoru bolo treba prehodnotiť hodnotiaci proces. Bol nastavený transparentne, zapájali sa do toho všetci aktéri v regióne. Teraz je ten systém nastavený tak, že v podstate je to opäť raz centralizované hodnotenie, ktoré vôbec regiónom nepomôže. Meníme niečo, čo fungovalo, nahrádzame to niečím iným, ktoré neplní daný účel.
Ďakujem.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
3.4.2025 o 10:58 hod.
Mgr. art. M.A., ArtD.
Veronika Remišová
Videokanál poslanca
Ďakujem. Pán poslanec Pročko, ja by som na vás aj chcela apelovať na nového pána ministra, aby tento zákon odložil, aby ho riešil potom, keď na konci tohto roku 2025 bude mať Slovensko vyčerpaných 1,5 mld. eur, lebo ešte chýba vyčerpať 900 mil. Na konci všetky nevyčerpané peniaze na konci tohto roku z tej 1,5 mld. prepadnú a to si myslím, že v čase konsolidácie a uťahovania opaskov je priorita číslo jedna.
Druhá vec. Bola by som teda rada, keby ste mi zodpovedali, čo bude merateľným výstupom nového systému podpory prioritných okresoch. V starom systéme, ktorý sa ruší, to bolo vytvorenie pracovného miesta, čo ja považujem za dobrý a relevantný merateľný ukazovateľ pre chudobné okresy. A čo to bude teraz? Pán predsedajúci, poprosím len kľud v sále. Ďakujem. Čo to bude teraz? Či to bude, či to bude zvýšenie rýchlosti internetu, keďže to máte v kritériách, či to bude index starnutia obyvateľstva, či to bude počet postavených vodovodov, kanalizácií, pretože takto sú tie kritéria teraz nastavené a nepovažujem to za správne.
Takisto by podľa môjho názoru bolo treba prehodnotiť hodnotiaci proces. Bol nastavený transparentne, zapájali sa do toho všetci aktéri v regióne. Teraz je ten systém nastavený tak, že v podstate je to opäť raz centralizované hodnotenie, ktoré vôbec regiónom nepomôže. Meníme niečo, čo fungovalo, nahrádzame to niečím iným, ktoré neplní daný účel.
Ďakujem.
Rozpracované