33. schôdza
Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge
Vystúpenie s faktickou poznámkou
9.4.2025 o 15:44 hod.
Mgr.
Dávid Dej
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne za slovo a rovnako tak ďakujem za všetky faktické poznámky.
Kolega Dubovický sa teda pýtal, či som pozeral tlačovku Andreja Danka, priznám sa, že neviem robiť dve veci naraz, rečniť v pléne aj počúvať tlačovku Danka, ale ak ty si to zvládol, tak počúvať mňa a Danka, zvláštna kombinácia, ale je to na tvoju zodpovednosť. No ale teda o tom samotnom zákone, ktorý tu máme, tak na jednej strane to nie je, že ideme dať o ani o jedno euro viac tým samosprávam, akurát tie peniaze dostanú trošku skôr, bolo to tu už povedané cez tie rôzne mestské podniky a podobne, sa ich tá transakčná daň dotkne, tým pádom zase to budú musieť zaplatiť ľudia, aby tie samosprávy nejakým spôsobom vykryli tú stratu.
No a bol tu opäť spomenutý aj ten citát, neviem ani vlastne, čo je horšie, že či to nevedia, alebo nechcú, lebo tak keď to nevedia, tak ja neviem, nech idú od toho naozaj, že nech tam pustia niekoho, kto má vôľu a má reálne možnosť s tým niečo spraviť a urobiť to tak, aby to ľudia až tak drasticky nepocítili alebo teda keď sa vám to nechce a nechcete ani s nami diskutovať, tak to choďte tým ľuďom vysvetliť, choďte do tých kaviarní, choďte naozaj do tých prevádzok a povedzte tým ľuďom tam, že nie ste ochotní a nechcete s tým nič robiť, lebo naozaj všetci vieme, že je to hlúpe, vie to, aj Andrej Danko vie, že táto transakčná daň je hlúpa. Ja už neviem, že čo môže byť väčší dôkaz toho, keď Andrej Danko povie, že je niečo hlúpe. Ďakujem pekne.
Rozpracované
Vystúpenia
15:29
Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:29
Zora JaurováA spomeňte si v tých, nemusíme ísť ani do deväťdesiatych rokov, spomeňte si v tých dvetisícich rokoch, že aký bol vtedy výber daní, keď ho porovnáte so súčasnosťou, či už dani z príjmu fyzických alebo právnických osôb bol radikálne nižší ako je dnes, pretože logicky hotovostné platby zvyšujú možnosť daňových únikov a zväčšujú tú sivú ekonomiku. Čiže ono sa veľmi jednoducho môže stať, že dôsledkom transakčnej dane bude radikálne nižší výber iných daní. A v konečnom dôsledku teda ten konsolidačný efekt, ktorý to malo mať, to mať nebude a, naopak, to bude mať presne opačný efekt.
A bolo tu spomenuté teda, že kto rád platí dane. Tak ja napr. rada platím dane, keď viem, že za nich dostávam nejaké kvalitné verejné služby. Ale je toto realita Slovenska? Priniesla táto vláda aspoň jednu kvalitnú verejnú službu, ktorú môže dať na druhú misku váh k transakčnej dani? Obávam sa, že nie. A to je jeden z ďalších problémov prečo si myslí, že tá daň nikdy fungovať nebude.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
9.4.2025 o 15:29 hod.
Mgr. art.
Zora Jaurová
Videokanál poslanca
Ďakujem, pán predsedajúci. Ja by som tiež rada zareagovala na tú tému zvýšeného používania hotovosti, ktorá teda je evidentným dôsledkom transakčnej dane. Už tu bolo teda povedané, sme tu viacerí hovorili o tom, že očividne tá doba kešu sa vracia. A ja rozumiem, že niektorým to vlastne môže byť aj sympatické a tuto moji mladší kolegovia si asi úplne nepamätajú tú dobu kešu, ale tipujem, že minimálne tuto druhá časť sály si to veľmi dobre pamätá.
A spomeňte si v tých, nemusíme ísť ani do deväťdesiatych rokov, spomeňte si v tých dvetisícich rokoch, že aký bol vtedy výber daní, keď ho porovnáte so súčasnosťou, či už dani z príjmu fyzických alebo právnických osôb bol radikálne nižší ako je dnes, pretože logicky hotovostné platby zvyšujú možnosť daňových únikov a zväčšujú tú sivú ekonomiku. Čiže ono sa veľmi jednoducho môže stať, že dôsledkom transakčnej dane bude radikálne nižší výber iných daní. A v konečnom dôsledku teda ten konsolidačný efekt, ktorý to malo mať, to mať nebude a, naopak, to bude mať presne opačný efekt.
A bolo tu spomenuté teda, že kto rád platí dane. Tak ja napr. rada platím dane, keď viem, že za nich dostávam nejaké kvalitné verejné služby. Ale je toto realita Slovenska? Priniesla táto vláda aspoň jednu kvalitnú verejnú službu, ktorú môže dať na druhú misku váh k transakčnej dani? Obávam sa, že nie. A to je jeden z ďalších problémov prečo si myslí, že tá daň nikdy fungovať nebude.
Rozpracované
15:44
Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:44
Zora JaurováVystúpenie s faktickou poznámkou
9.4.2025 o 15:44 hod.
Mgr. art.
Zora Jaurová
Videokanál poslanca
vymazať
Rozpracované
15:44
Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:44
Michal SaboPo druhé, ako vyberáme v týchto súťažiach, keď potom nie sme transparentní a mlžíme. Ministerstvo vnútra sa vykrúca, najskôr sme tu mali pochybné nákupy hasičských áut, to si určite spomenieme všetci. Potom sme tu mali košele z kávových zŕn, ktoré sú až také, že smiešne, lebo to vyzerá, že na ministerstve vnútra ich vymysleli, inak to je taká legendárna príhoda, že Sisa Sklovská vymyslela džínsy, tak kávové košele vymyslel Matúš Šutaj Eštok.
No srandy bokom, robia teda na ministerstve vnútra aktuálne ďalší pochybný nákup, na ktorý sa pochopiteľne spýtame, lebo nás to zaujíma, ale otázka tu a teraz znie, že ako sa dnes cítia poctiví podnikatelia a poctivé podnikateľky, ktorí robia všetko podľa pravidiel, tak ako majú a potom sa im stane, že Fico na nich uvalí transakčnú daň a do toho vidia takéto až hanebné kamarátšafty bez hanby. No tak ja sa zamýšľam, ako môžu títo podnikatelia, tieto podnikateľky dnes cítiť a asi viem, ako sa cítia a preto ich pozývam na www.hlupadan.sk, aby pridali svoj podpis.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
9.4.2025 o 15:44 hod.
Mgr.
Michal Sabo
Videokanál poslanca
Ďakujem za slovo a tebe, Dávid, za to, že si nasvietil realitu malých podnikateľov a ja tak rozmýšľam, že možno, ale naozaj iba možno sú podnikatelia na Slovensku, ktorí ako jediní radi zaplatia transakčnú daň, napr. mi tak napadá firma, ktorej spolumajiteľom je bývalý poslanec, ktorý je spriaznený s koalíciou, pán Tibor Jančula. Jeho firma vznikla len v auguste 2023, vlani nevykazoval žiadne tržby, no aj tak to nebránilo tomu, aby ministerstvo vnútra od neho si objednalo špeciálnu dekontaminačnú techniku v hodnote vyše pol milióna eur. Jasné, že v časoch slintačky a krívačky takúto techniku treba, ale pýtam sa, kde sú štátne hmotné rezervy. To je prvá otázka,
Po druhé, ako vyberáme v týchto súťažiach, keď potom nie sme transparentní a mlžíme. Ministerstvo vnútra sa vykrúca, najskôr sme tu mali pochybné nákupy hasičských áut, to si určite spomenieme všetci. Potom sme tu mali košele z kávových zŕn, ktoré sú až také, že smiešne, lebo to vyzerá, že na ministerstve vnútra ich vymysleli, inak to je taká legendárna príhoda, že Sisa Sklovská vymyslela džínsy, tak kávové košele vymyslel Matúš Šutaj Eštok.
No srandy bokom, robia teda na ministerstve vnútra aktuálne ďalší pochybný nákup, na ktorý sa pochopiteľne spýtame, lebo nás to zaujíma, ale otázka tu a teraz znie, že ako sa dnes cítia poctiví podnikatelia a poctivé podnikateľky, ktorí robia všetko podľa pravidiel, tak ako majú a potom sa im stane, že Fico na nich uvalí transakčnú daň a do toho vidia takéto až hanebné kamarátšafty bez hanby. No tak ja sa zamýšľam, ako môžu títo podnikatelia, tieto podnikateľky dnes cítiť a asi viem, ako sa cítia a preto ich pozývam na www.hlupadan.sk, aby pridali svoj podpis.
Rozpracované
15:44
Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:44
Dávid DejKolega Dubovický sa teda pýtal, či som pozeral tlačovku Andreja Danka, priznám sa, že neviem robiť dve veci naraz, rečniť v pléne aj počúvať tlačovku Danka, ale ak ty si to zvládol, tak počúvať mňa a Danka, zvláštna kombinácia, ale je to na tvoju zodpovednosť. No ale teda o tom samotnom zákone, ktorý tu máme, tak na jednej strane to nie je, že ideme dať o ani o...
Kolega Dubovický sa teda pýtal, či som pozeral tlačovku Andreja Danka, priznám sa, že neviem robiť dve veci naraz, rečniť v pléne aj počúvať tlačovku Danka, ale ak ty si to zvládol, tak počúvať mňa a Danka, zvláštna kombinácia, ale je to na tvoju zodpovednosť. No ale teda o tom samotnom zákone, ktorý tu máme, tak na jednej strane to nie je, že ideme dať o ani o jedno euro viac tým samosprávam, akurát tie peniaze dostanú trošku skôr, bolo to tu už povedané cez tie rôzne mestské podniky a podobne, sa ich tá transakčná daň dotkne, tým pádom zase to budú musieť zaplatiť ľudia, aby tie samosprávy nejakým spôsobom vykryli tú stratu.
No a bol tu opäť spomenutý aj ten citát, neviem ani vlastne, čo je horšie, že či to nevedia, alebo nechcú, lebo tak keď to nevedia, tak ja neviem, nech idú od toho naozaj, že nech tam pustia niekoho, kto má vôľu a má reálne možnosť s tým niečo spraviť a urobiť to tak, aby to ľudia až tak drasticky nepocítili alebo teda keď sa vám to nechce a nechcete ani s nami diskutovať, tak to choďte tým ľuďom vysvetliť, choďte do tých kaviarní, choďte naozaj do tých prevádzok a povedzte tým ľuďom tam, že nie ste ochotní a nechcete s tým nič robiť, lebo naozaj všetci vieme, že je to hlúpe, vie to, aj Andrej Danko vie, že táto transakčná daň je hlúpa. Ja už neviem, že čo môže byť väčší dôkaz toho, keď Andrej Danko povie, že je niečo hlúpe. Ďakujem pekne.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
9.4.2025 o 15:44 hod.
Mgr.
Dávid Dej
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne za slovo a rovnako tak ďakujem za všetky faktické poznámky.
Kolega Dubovický sa teda pýtal, či som pozeral tlačovku Andreja Danka, priznám sa, že neviem robiť dve veci naraz, rečniť v pléne aj počúvať tlačovku Danka, ale ak ty si to zvládol, tak počúvať mňa a Danka, zvláštna kombinácia, ale je to na tvoju zodpovednosť. No ale teda o tom samotnom zákone, ktorý tu máme, tak na jednej strane to nie je, že ideme dať o ani o jedno euro viac tým samosprávam, akurát tie peniaze dostanú trošku skôr, bolo to tu už povedané cez tie rôzne mestské podniky a podobne, sa ich tá transakčná daň dotkne, tým pádom zase to budú musieť zaplatiť ľudia, aby tie samosprávy nejakým spôsobom vykryli tú stratu.
No a bol tu opäť spomenutý aj ten citát, neviem ani vlastne, čo je horšie, že či to nevedia, alebo nechcú, lebo tak keď to nevedia, tak ja neviem, nech idú od toho naozaj, že nech tam pustia niekoho, kto má vôľu a má reálne možnosť s tým niečo spraviť a urobiť to tak, aby to ľudia až tak drasticky nepocítili alebo teda keď sa vám to nechce a nechcete ani s nami diskutovať, tak to choďte tým ľuďom vysvetliť, choďte do tých kaviarní, choďte naozaj do tých prevádzok a povedzte tým ľuďom tam, že nie ste ochotní a nechcete s tým nič robiť, lebo naozaj všetci vieme, že je to hlúpe, vie to, aj Andrej Danko vie, že táto transakčná daň je hlúpa. Ja už neviem, že čo môže byť väčší dôkaz toho, keď Andrej Danko povie, že je niečo hlúpe. Ďakujem pekne.
Rozpracované
15:59
Vážený pán predsedajúci, vážené panie poslankyne, páni poslanci, dovoľte mi ako určenému spravodajcovi Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre ľudské práva a národnostné menšiny uviesť správu výboru k návrhu na voľbu dvoch členov/členiek Správnej rady Ústavu pamäti národa, parlamentná tlač 650.
Dňa 6. decembra 2024 a 14. februára 2025 v súlade s § 10 ods. 3 písm. a) zákona č. 553/2002 Z. z. o sprístupnení...
Vážený pán predsedajúci, vážené panie poslankyne, páni poslanci, dovoľte mi ako určenému spravodajcovi Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre ľudské práva a národnostné menšiny uviesť správu výboru k návrhu na voľbu dvoch členov/členiek Správnej rady Ústavu pamäti národa, parlamentná tlač 650.
Dňa 6. decembra 2024 a 14. februára 2025 v súlade s § 10 ods. 3 písm. a) zákona č. 553/2002 Z. z. o sprístupnení dokumentov o činnosti bezpečnostných zložiek štátu rokov 1939 až 1989 a o založení Ústavu pamäti národa a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (zákona o pamäti národa) zaniklo členstvo dvoch členov Správnej rady Ústavu pamäti národa zvolených Národnou radou Slovenskej republiky.
V zmysle § 12 ods. 2 citovaného zákona sa stanovuje, že po zániku členstva člena Správnej rady volí nového člena ten orgán, ktorý volil predchádzajúceho. Vzhľadom na vyššie uvedené skutočnosti Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre ľudské práva a národnostné menšiny predkladá návrh na voľbu dvoch členov alebo členiek Správnej rady Ústavu pamäti národa na šesťročné funkčné obdobie. Na návrh predsedníčky výboru pani Lucie Plavákovej stanovil Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre ľudské práva a národnostné menšiny lehotu na podanie návrhov na kandidátov a kandidátok do 17. januára 2025.
Do tejto lehoty boli výboru podané nasledovné návrhy: pán prof. Martin Homza, podával poslanec Roman Michelko, pán Ing. Pavol Hric, podával pán poslanec Marián Čaučík, pán doktor Miloš Jesenský, podával poslanec Ján Podmanický, pani Mgr. Zuzana Kumanová, podávala poslankyňa Ingrid Kosová, pán prof. Róbert Letz, podával poslanec Marián Čaučík, pán doktor Pavol Mutafov, podával poslanec Viliam Zahorčák a pani doc. Eva Škorvanková, podával poslanec Ondrej Prostredník.
Výbor prerokoval návrhy na kandidátov a kandidátky na svojej 30. schôdzi dňa 3. februára 2025 a svojím uznesením č. 48 konštatoval, že navrhnutí kandidáti a kandidátky spĺňajú podmienky podľa § 11 zákona o pamäti národa.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre ľudské práva a národnostné menšiny zároveň vo svojom uznesení odporučil Národnej rade Slovenskej republiky aby:
1. Zvolila dvoch členov/členky Správnej rady Ústavu pamäti národa z predložených návrhov
2. Uskutočnila opakovanú voľbu v prípade, že vo voľbe nebude zvolený potrebný počet členov/členiek Správnej rady Ústavu pamäti národa s tým, že do opakovanej voľby postupujú všetci kandidáti a kandidátky, ktorí vo voľbe nezískali potrebný počet hlasov.
Prílohou správy výboru je aj návrh na uznesenie Národnej rady Slovenskej republiky.
Pán predseda skončil som, otvorte, prosím, rozpravu. Ďakujem pekne.
Ďakujem pekne.
Vážený pán predsedajúci, vážené panie poslankyne, páni poslanci, dovoľte mi ako určenému spravodajcovi Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre ľudské práva a národnostné menšiny uviesť správu výboru k návrhu na voľbu dvoch členov/členiek Správnej rady Ústavu pamäti národa, parlamentná tlač 650.
Dňa 6. decembra 2024 a 14. februára 2025 v súlade s § 10 ods. 3 písm. a) zákona č. 553/2002 Z. z. o sprístupnení dokumentov o činnosti bezpečnostných zložiek štátu rokov 1939 až 1989 a o založení Ústavu pamäti národa a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (zákona o pamäti národa) zaniklo členstvo dvoch členov Správnej rady Ústavu pamäti národa zvolených Národnou radou Slovenskej republiky.
V zmysle § 12 ods. 2 citovaného zákona sa stanovuje, že po zániku členstva člena Správnej rady volí nového člena ten orgán, ktorý volil predchádzajúceho. Vzhľadom na vyššie uvedené skutočnosti Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre ľudské práva a národnostné menšiny predkladá návrh na voľbu dvoch členov alebo členiek Správnej rady Ústavu pamäti národa na šesťročné funkčné obdobie. Na návrh predsedníčky výboru pani Lucie Plavákovej stanovil Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre ľudské práva a národnostné menšiny lehotu na podanie návrhov na kandidátov a kandidátok do 17. januára 2025.
Do tejto lehoty boli výboru podané nasledovné návrhy: pán prof. Martin Homza, podával poslanec Roman Michelko, pán Ing. Pavol Hric, podával pán poslanec Marián Čaučík, pán doktor Miloš Jesenský, podával poslanec Ján Podmanický, pani Mgr. Zuzana Kumanová, podávala poslankyňa Ingrid Kosová, pán prof. Róbert Letz, podával poslanec Marián Čaučík, pán doktor Pavol Mutafov, podával poslanec Viliam Zahorčák a pani doc. Eva Škorvanková, podával poslanec Ondrej Prostredník.
Výbor prerokoval návrhy na kandidátov a kandidátky na svojej 30. schôdzi dňa 3. februára 2025 a svojím uznesením č. 48 konštatoval, že navrhnutí kandidáti a kandidátky spĺňajú podmienky podľa § 11 zákona o pamäti národa.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre ľudské práva a národnostné menšiny zároveň vo svojom uznesení odporučil Národnej rade Slovenskej republiky aby:
1. Zvolila dvoch členov/členky Správnej rady Ústavu pamäti národa z predložených návrhov
2. Uskutočnila opakovanú voľbu v prípade, že vo voľbe nebude zvolený potrebný počet členov/členiek Správnej rady Ústavu pamäti národa s tým, že do opakovanej voľby postupujú všetci kandidáti a kandidátky, ktorí vo voľbe nezískali potrebný počet hlasov.
Prílohou správy výboru je aj návrh na uznesenie Národnej rady Slovenskej republiky.
Pán predseda skončil som, otvorte, prosím, rozpravu. Ďakujem pekne.
Rozpracované
15:59
Podľa ustanovenia § 117 ods. 1 písm. a) zákona č. 264/2022 Z. z. o mediálnych službách a o zmene a doplnení niektorých zákonov...
Podľa ustanovenia § 117 ods. 1 písm. a) zákona č. 264/2022 Z. z. o mediálnych službách a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o mediálnych službách) skončilo funkčné obdobie jednej členke Rady pre mediálne služby dňom 15. decembra 2024 a dvom členom Rady pre mediálne služby skončilo funkčné obdobie dňom 26. januára 2025.
V záujme zachovania kontinuity výkonu zákonných kompetencií Rady pre mediálne služby je potrebné zvoliť troch členov. Výbor pre kultúru a médiá dostal návrhy kandidátov na doplnenie rady, ktoré sú uvedené v tlači 715.
Výbor pre kultúru a médiá posúdil predložené návrhy kandidátov na voľbu členov Rady pre mediálne služby na svojej 29. schôdzi a v uznesení č. 50 z 25. marca 2025 konštatoval, že všetci kandidáti pod poradovým číslom 1 až 3 spĺňajú požadované podmienky a predložené návrhy sú v súlade s kritériami uvedenými podľa § 115 zákona č. 264/2022 Z. z. o mediálnych službách a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
Výbor pre kultúru a médiá po zvážení týchto skutočností zároveň vyslovil súhlas s návrhom na voľbu členov Rady pre mediálne služby. Návrh na uznesenie Národnej rady, ako aj zoznam kandidátov je v prílohe materiálu.
Ešte by som chcel pripomenúť, vážený pán predsedajúci, že hlasovanie o tejto tlači 715 sa uskutoční dnes o 17. hodine. V prípade, že by teda kandidáti neboli zvolení, o dvoch kandidátoch, ktorí budú mať najväčší počet hlasov sa bude hlasovať zajtra doobeda o 11. hodine.
Tak a teraz mi dovoľte prečítať ten druhý návrh na voľbu členov Rady pre mediálne služby na skrátené funkčné obdobie. To je pod tlačou 791. Dovoľte mi teda ešte raz ako určenému spravodajcovi výboru predniesť správu výboru pre kultúru a médiá o prerokovaní návrhu na voľbu členov Rady pre mediálne služby - skrátené funkčné obdobie, je to tlač 791. Stručne ho uvediem, tento materiál.
Podľa ustanovenia § 117 ods. 1 písm. b) zákona č. 264/2022 Z. z. o mediálnych službách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov sa vzdala funkcie jedna členka Rady pre mediálne služby.
V záujme zachovania kontinuity výkonu zákonných kompetencií Rady pre mediálne služby je potrebné zvoliť jedného člena. Výbor pre kultúru a médiá dostal návrhy kandidátov na doplnenie rady, ktoré sú uvedené v tlači 791. Výbor pre kultúru a médiá posúdil predložené návrhy kandidátov na členov Rady pre mediálne služby na svojej 30. schôdzi a v uznesení č. 51 z 2. apríla 2025 konštatoval, že všetci kandidáti pod poradovým č. 1 až 7 spĺňajú požadované podmienky a predložené návrhy sú v súlade s kritériami uvedenými podľa § 115 zákona o mediálnych službách. Výbor pre kultúru a médiá po zvážení týchto skutočností zároveň vyslovil súhlas s návrhom na voľbu členov Rady pre mediálne služby. Návrh na uznesenie Národnej rady, ako aj zoznam kandidátov je v prílohe.
Ešte by som chcel poznamenať, že, vážený pán predseda, hlasovanie o tejto tlači 791 sa uskutoční zajtra o 17. hodine. (Reakcia z pléna.) Dneska je to, je to prvé hlasovanie, o ktorom som hovoril a toto je tá druhá tlač 791, vzhľadom na to, že tú rozpravu máme spojenú, aby sme trošku šetrili čas. Ale hovorím, to je v prípade, že teda nebudú zvolení títo kandidáti, bude teda ďalšie hlasovanie, o ktorom sa teda aj dohovoríme, zrejme nasledujúci deň zase o jedenástej a to budeme hlasovať len o tých dvoch kandidátoch, ktorí sa dostanú s najväčším počtom hlasov. Trošku komplikované, ale až tak nie. Ďakujem za pozornosť.
Vážený pán predseda, dámy a páni, dovoľte mi, prosím, ako určenému spravodajcovi výboru predniesť správu výboru pre kultúru a médiá o prerokovaní návrhu na voľbu členov Rady pre mediálne služby. Je to šesťročné funkčné obdobie, máte to pod tlačou 715. Nakoľko materiál máte pri sebe, dovolím si to stručne uviesť.
Podľa ustanovenia § 117 ods. 1 písm. a) zákona č. 264/2022 Z. z. o mediálnych službách a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o mediálnych službách) skončilo funkčné obdobie jednej členke Rady pre mediálne služby dňom 15. decembra 2024 a dvom členom Rady pre mediálne služby skončilo funkčné obdobie dňom 26. januára 2025.
V záujme zachovania kontinuity výkonu zákonných kompetencií Rady pre mediálne služby je potrebné zvoliť troch členov. Výbor pre kultúru a médiá dostal návrhy kandidátov na doplnenie rady, ktoré sú uvedené v tlači 715.
Výbor pre kultúru a médiá posúdil predložené návrhy kandidátov na voľbu členov Rady pre mediálne služby na svojej 29. schôdzi a v uznesení č. 50 z 25. marca 2025 konštatoval, že všetci kandidáti pod poradovým číslom 1 až 3 spĺňajú požadované podmienky a predložené návrhy sú v súlade s kritériami uvedenými podľa § 115 zákona č. 264/2022 Z. z. o mediálnych službách a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
Výbor pre kultúru a médiá po zvážení týchto skutočností zároveň vyslovil súhlas s návrhom na voľbu členov Rady pre mediálne služby. Návrh na uznesenie Národnej rady, ako aj zoznam kandidátov je v prílohe materiálu.
Ešte by som chcel pripomenúť, vážený pán predsedajúci, že hlasovanie o tejto tlači 715 sa uskutoční dnes o 17. hodine. V prípade, že by teda kandidáti neboli zvolení, o dvoch kandidátoch, ktorí budú mať najväčší počet hlasov sa bude hlasovať zajtra doobeda o 11. hodine.
Tak a teraz mi dovoľte prečítať ten druhý návrh na voľbu členov Rady pre mediálne služby na skrátené funkčné obdobie. To je pod tlačou 791. Dovoľte mi teda ešte raz ako určenému spravodajcovi výboru predniesť správu výboru pre kultúru a médiá o prerokovaní návrhu na voľbu členov Rady pre mediálne služby - skrátené funkčné obdobie, je to tlač 791. Stručne ho uvediem, tento materiál.
Podľa ustanovenia § 117 ods. 1 písm. b) zákona č. 264/2022 Z. z. o mediálnych službách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov sa vzdala funkcie jedna členka Rady pre mediálne služby.
V záujme zachovania kontinuity výkonu zákonných kompetencií Rady pre mediálne služby je potrebné zvoliť jedného člena. Výbor pre kultúru a médiá dostal návrhy kandidátov na doplnenie rady, ktoré sú uvedené v tlači 791. Výbor pre kultúru a médiá posúdil predložené návrhy kandidátov na členov Rady pre mediálne služby na svojej 30. schôdzi a v uznesení č. 51 z 2. apríla 2025 konštatoval, že všetci kandidáti pod poradovým č. 1 až 7 spĺňajú požadované podmienky a predložené návrhy sú v súlade s kritériami uvedenými podľa § 115 zákona o mediálnych službách. Výbor pre kultúru a médiá po zvážení týchto skutočností zároveň vyslovil súhlas s návrhom na voľbu členov Rady pre mediálne služby. Návrh na uznesenie Národnej rady, ako aj zoznam kandidátov je v prílohe.
Ešte by som chcel poznamenať, že, vážený pán predseda, hlasovanie o tejto tlači 791 sa uskutoční zajtra o 17. hodine. (Reakcia z pléna.) Dneska je to, je to prvé hlasovanie, o ktorom som hovoril a toto je tá druhá tlač 791, vzhľadom na to, že tú rozpravu máme spojenú, aby sme trošku šetrili čas. Ale hovorím, to je v prípade, že teda nebudú zvolení títo kandidáti, bude teda ďalšie hlasovanie, o ktorom sa teda aj dohovoríme, zrejme nasledujúci deň zase o jedenástej a to budeme hlasovať len o tých dvoch kandidátoch, ktorí sa dostanú s najväčším počtom hlasov. Trošku komplikované, ale až tak nie. Ďakujem za pozornosť.
Rozpracované
15:59
Vystúpenie v rozprave 15:59
Martin DubéciNo, pán minister je financií v Číne, a teda vzhľadom na to, že čo sa deje v svetovej ekonomike a čo sa deje v našej domácej ekonomike verím, že sa ešte aj vráti na Slovensko niekedy z tej Číny. Ja som, dúfam, že pán teda bol tu dlho, pán minister zdravotníctva, takže dúfam, že ešte niekedy príde do pléna vzhľadom na to, čo tu teda počúval. Ale ja som teda veľmi rád, že tu máme teda aj pána ministra školstva, ktorý ako dlhoročný manažér určite chápe tomu, čo sa deje v ekonomike. Ja som rád, že pán podpredseda Žiga, ktorý ako minister hospodárstva určite chápe, čo sa deje v ekonomike a dokonca by som si stavil, stavil by som sa tu s vami, kolegovia, že títo dvaja páni s nami aj súhlasia v tom, čo tu hovoríme. Je tomu tak, ja dokonca som aj v jednej diskusii s pánom Žigom bol minulý týždeň, mal som tú česť s ním diskutovať a zdá sa mi, že dokonca sme našli určité pochopenie. Tak ja sa potom k tomu dostanem na koniec tejto mojej rozpravy, ktorá bude, verím, trvať 20 minút k tomu, že o čom sa tu vlastne bavíme, na čo tu čakáme a poďme teda hlasovať.
Ale neuveríte, kolegovia, ja začnem grom tohto návrhu, a to je teda tá samospráva. Poďme úplne na začiatok teda, na tú samosprávu. Ako určite všetci ste si všimli, aj kolegovia koaliční, aj kolegovia opoziční, my chodíme na také regionálne poslanecké výjazdy inšpirované tým, čo ja nemám problém to priznať, inšpirované tým, čo robí aj strana SMER a čo sú tie výjazdové rokovania vlády, tak teda my sme si povedali, že budeme robiť výjazdové rokovanie poslaneckého klubu, kde budeme okrem iného aj kontrolovať to, že čo vlastne vládna koalícia robí a ako sa jej to darí. A ja mám takú kolegyňu na straníckej centrále našej, ktorá toto všetko organizuje a ja ako predseda poslaneckého klubu sa jej vždy tak spýtam a mám taký záujem na tom, aby každý ten výjazd, ktorý sme doteraz mali, ktorý bol teda v Malohonte, na Gemeri, v Rožňave teda sme boli, na Spiši, na Považí a snáď som na nič nezabudol.
=====
Ďakujem za slovo, pán predsedajúci a pán predsedajúci, ja som počul vo vašom hlase istý smútok z toho, že tu diskutujeme, ale ja by som len chcel poukázať na to, že vraví sa niekedy, že rozprava nemá zmysel, že tu len tak hovoríme o ničom, ale napríklad, pán predsedajúci, váš predchodca predsedajúci pán Danko tu skončil predsedanie a išiel na tlačovú konferenciu a v podstate bol presvedčený tou rozpravou, takže ukazuje sa, že možno tá rozprava má zmysel a myslím si, že sa patrí aj zatlieskať za toto, že teda pán Danko nejaké argumenty si vypočul. (Potlesk.) Ďakujem pekne. Ďakujem pekne. Si musím takto vypýtať potlesk.
No, pán minister je financií v Číne, a teda vzhľadom na to, že čo sa deje v svetovej ekonomike a čo sa deje v našej domácej ekonomike verím, že sa ešte aj vráti na Slovensko niekedy z tej Číny. Ja som, dúfam, že pán teda bol tu dlho, pán minister zdravotníctva, takže dúfam, že ešte niekedy príde do pléna vzhľadom na to, čo tu teda počúval. Ale ja som teda veľmi rád, že tu máme teda aj pána ministra školstva, ktorý ako dlhoročný manažér určite chápe tomu, čo sa deje v ekonomike. Ja som rád, že pán podpredseda Žiga, ktorý ako minister hospodárstva určite chápe, čo sa deje v ekonomike a dokonca by som si stavil, stavil by som sa tu s vami, kolegovia, že títo dvaja páni s nami aj súhlasia v tom, čo tu hovoríme. Je tomu tak, ja dokonca som aj v jednej diskusii s pánom Žigom bol minulý týždeň, mal som tú česť s ním diskutovať a zdá sa mi, že dokonca sme našli určité pochopenie. Tak ja sa potom k tomu dostanem na koniec tejto mojej rozpravy, ktorá bude, verím, trvať 20 minút k tomu, že o čom sa tu vlastne bavíme, na čo tu čakáme a poďme teda hlasovať.
Ale neuveríte, kolegovia, ja začnem grom tohto návrhu, a to je teda tá samospráva. Poďme úplne na začiatok teda, na tú samosprávu. Ako určite všetci ste si všimli, aj kolegovia koaliční, aj kolegovia opoziční, my chodíme na také regionálne poslanecké výjazdy inšpirované tým, čo ja nemám problém to priznať, inšpirované tým, čo robí aj strana SMER a čo sú tie výjazdové rokovania vlády, tak teda my sme si povedali, že budeme robiť výjazdové rokovanie poslaneckého klubu, kde budeme okrem iného aj kontrolovať to, že čo vlastne vládna koalícia robí a ako sa jej to darí. A ja mám takú kolegyňu na straníckej centrále našej, ktorá toto všetko organizuje a ja ako predseda poslaneckého klubu sa jej vždy tak spýtam a mám taký záujem na tom, aby každý ten výjazd, ktorý sme doteraz mali, ktorý bol teda v Malohonte, na Gemeri, v Rožňave teda sme boli, na Spiši, na Považí a snáď som na nič nezabudol.
=====
Rozpracované
16:14
Vystúpenie v rozprave 16:14
Martin DubéciNo vždy keď tam ideme, tak ja poviem, že nech ten výjazd má nejakú tému, hej, že konkrétne čo tam tých ľudí zaujíma. A nakoniec ona mi vždy povie jednu vec, a to teda kolegovia na tejto strane, však pozerám sa na pána Zahorčáka ako bývalého primátora. Nakoniec kolegovia zo samosprávy, ktorých si pozývame na tie stretnutia povedia jednu vec, ich všade trápi financovanie samosprávy. Myslím, že v tomto tu asi budete so mnou všetci...
No vždy keď tam ideme, tak ja poviem, že nech ten výjazd má nejakú tému, hej, že konkrétne čo tam tých ľudí zaujíma. A nakoniec ona mi vždy povie jednu vec, a to teda kolegovia na tejto strane, však pozerám sa na pána Zahorčáka ako bývalého primátora. Nakoniec kolegovia zo samosprávy, ktorých si pozývame na tie stretnutia povedia jednu vec, ich všade trápi financovanie samosprávy. Myslím, že v tomto tu asi budete so mnou všetci súhlasiť, ktorí pracujete v komunálnej politike, či ste na tejto strane snemovne ako náš poslanec Dubovický, ktorý je poslanec Prešova, alebo pán poslanec Zahorčák, bývalý primátor Michaloviec a ďalší mnohí komunálni politici, z nejakého dôvodu, proste, povedzme si rovno, to financovanie samosprávy je jedna nevyriešená, nekonečná vec.
A hocikde prídeme, hocičo sa chceme baviť, či je to o zamestnanosti, o školstve, o sociálnych veciach, o generačnej chudobe, všetci povedia, že dobre, dobre, dobre, ale, prosím vás, vyriešte nám to financovanie samosprávy.
A to čo ja sa s týmto snažím povedať a mne je to veľmi ľúto a teraz si to povedzme teraz ako Národná rada, ako zákonodarci na tej celonárodnej úrovni, že jednoducho my tu totálne zlyhávame v nejakej základnej úlohe, aby bolo spravodlivé nastavenie prerozdelenia aj kompetencií, dookola sa o tom rozpráva, aj financií. Dookola sa o tom rozpráva. A prečo ja to vravím, je, že to, čo ma na tomto návrhu hnevá, a to čo počúvam z každej strany je to, že je to zase len plátanie, proste zase odsúvanie nejakých vecí, nejaká cashflowová operácia, ktorú musíme urobiť v skrátenom legislatívnom konaní. A mne to nejde do hlavy, mne to nejde do hlavy, že keď je tu 14 rokov, a prepáčte, ja to poviem a bude to politické, ale tak 14 rokov, tak 14 rokov tu vládne SMER, ktorý si veľmi zastával, teda zakladal na tom, že je to strana z regiónov a potom dokonca strana HLAS, ktorá sa teda odčlenila, ktorá si ešte hovorí, že je aj tým hlasom regiónov. Strany, ktoré dlhodobo ovládali ministerstvo vnútra, ktoré majú na tento dopad. Strany, ktoré teraz mali ministerstvo regionálneho rozvoja, tam sa to kúsok skomplikovalo, uvidíme, ako sa to celé vyvŕbi. No ako je to možné, že sa vám to za 14 rokov jednoducho nepodarilo vyriešiť. Už to, že o tomto sa bavíme, a že budeme mať každého polroka proste nejaký sanačný zákon, je dôkazom toho, že toto je celé zle.
A, prepáčte, ako a sú tu väčší odborníci na to, ale naozaj, naozaj by sme si všetci mohli stúpiť do svedomia a povedať si, že to financovanie samospráv, rozdelenie kompetencií, organizácia, celá tá komunálna reforma, že už to raz niekto spraví. Lebo tu na všetko máme čas, my sa tu všetkým vieme zaoberať a potom tu ako SLK niekde bokom si ideme riešiť financovanie samospráv a ešte na nás zazeráte, že prečo to tak dlho riešime.
A teraz poďme k tejto veci, o ktorej sme tu my začali rozprávať. Lebo hnevali sa tu niektorí predsedajúci, niektorí menej, niektorí viac, fajn, na to, že ako táto téma s týmto všetkým súvisí, tá transakčná daň. Ale tá transakčná daň prichádza presne do tohto kontextu absolútneho rozkladu v každom segmente spoločnosti, ktorý tu je. Jednoducho stačí, keď si vypočujete prejav pána Dubovického, prejav pani poslankyne Kleinert. Tá transakčná daň je bomba, ktorá teraz už v tej komplikovanej situácii, v ktorej samospráva je, jednoducho to robí obrovský problém. Nemusíme sa o tom ani rozprávať, všetci tomu rozumiete. A z tohto dôvodu, dovolíte, tak ja vystupujem v rozprave a rád by som vystupoval na obhajobu pozmeňujúceho návrhu pána poslanca Trubana, o ktorom teraz diskutujeme a rád by som vás všetkých teda vyzval k tomu, aby ste tento návrh podporili. Je to absolútne kľúčové nie len pre samosprávu, je to absolútne kľúčové pre malých podnikateľov, veľkých podnikateľov, dostaneme sa k tomu, a preto súvisí aj s vecou, ktorú tu preberáme. Jednoducho ak máte transakčnú daň, ktorá dnes robí to, že dopravný podnik v Košiciach má problém s cashflowom lebo jednoducho ledva vyžije a teraz do toho príde transakčná daň a už ako tam nejazdia poriadne ani električky v tých Košiciach, alebo že v Prešove budú rátať bez srandy, mimochodom, bez srandy. Ak v Prešove majú problém, aby mesto akože si vyrátalo euro k euru a my do toho všetkého dáme nejakú transakčnú daň a potom začneme krútiť hlavou a niekto povie, že však čo, nejako to zvládnu, však to nejaký detail. No tak ďakujem teda pekne.
Malá technická odbočka, lebo vznikla tú taká otázka, že však tak opäť taká existenčná, hej, to bol, tak máme tu takú aj chvíľku ako vnútornej analýzy a stíšenia, že však každá daň je zlá. Tak však neni dobrá daň, aj proste je to nevyhnutné zlo.
Tak dovoľte, a myslím, že pán poslanec Hazucha, ktorý tu teraz asi nie je, pardon, nevidím ho. Myslím, tam diskutoval s pánom poslancom Dejom. On bol ten, ktorý to tak ako veľmi riešil, že vlastne čo je teda dobrá a zlá daň. Tak ja dovolím, ako taká veľmi zjednodušená makroekonomická teória, ktorá sa tu často spomína a pán minister ma kľudne môže opraviť, keď to nejako nepoviem zle, tak sú rôzne zlé dane. Tak napríklad také, že v úvodzovkách, dobrá daň je taká, ktorá napríklad zdaní nejakú negatívnu externalitu, ktorú nechceme, aby v spoločnosti bola. Napríklad klasický prípad, environmentálne dane, hej? Tak keď niekto vypúšťa odpadky, tak to zdaníme. Tým pádom ho budeme motivovať, aby to nerobil a vlastne v konečnom dôsledku, keď tá daň bude dobre fungovať, tak vlastne ju nikdy už nebude človek platiť, lebo zmení to správanie. Alebo daň z cukru je taká vec, však to poznáte, aj sme to riešili. Dobre. Potom sú dane, že daň napríklad zo spotreby. V poriadku, že teda nejdeme kaziť tú ekonomickú aktivitu, ale keď niekto už si zarobil, akým spravodlivým spôsobom určíme, že kto má platiť viac a menej, tak platí podľa toho, koľko míňa. Bohatí ľudia míňajú viacej, chudobní ľudia míňajú menej. Proste okej, fajn.
Potom sú teda že dane priame z ekonomickej aktivity, a to je teda dobre. Tak má niekto nejaký zisk, tak z toho zisku proste treba prispieť na ten štát. Fajn. Neni to úplne teda chválené, lebo to vlastne demotivuje ľudí od toho, aby teda podnikali alebo aby teda zarábali viacej a tak ďalej a tak ďalej, však to poznáte.
No a potom je tu transakčná daň. To je tá transakčná daň, pri ktorej by som sa teda chcel pristaviť, lebo asi existuje nejaký dôvod v tom kozme, nejaký dôvod, ktorý spôsobuje to, že túto fantastickú daň majú len v dvoch krajinách, a to je vo Venezuele a v Maďarsku. A teraz, kolegovia, to nevravím kvôli tomu, že sa vám smejem z toho, že aké to je smiešne, že ha-ha, majú to len vo Venezuele a Maďarsku, ale to je jednoducho dôkaz toho, že to asi nie je nejaký fantastický nápad. Akože daň, ktorá zdaňuje, prepáčte, povedzme si rovno, každú jednu transakciu bez ohľadu na to, že či ste ziskový, alebo neziskový, alebo ste niečo vytvorili, alebo ste vytvorili nejakú pridanú hodnotu, alebo ste si niečo minuli, alebo ste vytvorili nejakú externalitu. To je daň z toho, že si posuniete dve veci na účte, normálne, a to je bez ohľadu na to, že či ste v totálnej strate, či ste dopravný podnik v strate v Košiciach, alebo ste úspešná nadnárodná korporácia, jednoducho, každý bude zdanený. Ak toto vám nestačí, ak tá absurdnosť tohto návrhu, to aký to má dopad na rôzne aspekty ekonomickej aktivity, ja už naozaj neviem, že čo sa k tomu dá viacej povedať, hej? Jednoducho je to že zrejmé, nelogické a dôkazom toho je to, že to nikde na svete nerobia. A myslím, že sami kolegovia si to už uvedomujete, však za dva týždne, ako sa to tu celé rozbehlo a ako teraz tie dopady tohto opatrenia sa dostávajú na svetlo sveta, tak ja neviem, ja budem naozaj v dobrom, lebo ja mám rád diskusiu. Vidím, že pán Blcháč sa prihlásil, a to si to cením. Teda že možno povedzte, keď tu niekto v miestnosti je, kto si myslí, že to je dobrý nápad, tak nech mi tie argumenty povie. Lebo ja sa snažím dopátrať teda tomu, že kto to vymyslel a nie kvôli, že by som mu chcel robiť zle, ale preto, aby som zistil, že kto je ten človek, ktorý to bude obhajovať. Však niekde to niekto musel vymyslieť, to sa nezjavilo niekde na ministerstve financií. Čo to je, proste pán Kamenický prišiel s tabuľou zniekadiaľ z hory a proste tam bola transakčná daň? Ja tomu nerozumiem, ako sa toto stalo, kto to vymyslel čisto kvôli tomu, aby sme mohli mať informovanú diskusiu o návrhoch zákonov tu v pléne Národnej rady. Na to tu sme platení. A keď už sme tri a pol mesiaca sa nestretli, tak by sme možno mohli robiť tú prácu, ktorú máme. No a teda, viete, lebo potom to má, táto daň má teda zásadne, povedzme si, že širší dopad. Však to si všetci uvedomujeme, lebo toto nie je len o tej samospráve, ako ste si určite všimli v našej rozprave. Snažili sme sa do tejto rozpravy zapojiť aj širšie motívy, lebo však tie mestá dane dostávajú tie peniaze, ktoré získavajú z daní, či už priamo od tých, z ktorých vyberajú, alebo tie, ktoré im prídu nepriamo zo štátu, tie dane neprichádzajú zo vzduchu. Tie dane prichádzajú z nejakej ekonomickej aktivity, z nejakej ekonomickej daňovej základne, nejakej daňovej bázy, hej?
A tu sa teda pristavím pri tomto, lebo toto je podľa mňa úplne že kľúčová táto vec. Ja mám pocit, že celá naša konsolidácia, tento prvý rok sa zakladá na princípe, že je absolútne jedno, že aká tá daňová báza je, že z čoho my vyberáme z tej ekonomiky, to nám je absolútne jedno, čo my s ňou robíme, tá si tam žije a my to proste len že šťavíme. Chytáme sa, čoho sa dá. Teda my tvrdíme, že to nie úplne dobrým spôsobom, ale ako nemám úplne pocit, že by sa niekto zamýšľal nad tým, že ako tú daňovú bázu zväčšiť, ako tú daňovú bázu rozvíjať a proste, len proste potrebujeme to nájsť. Ja sa k tomu dostanem teda. Ale tu teda, tu sa teda chytím ako teda dvoch elementov v tejto celej našej daňovej základne, a to sú teda veľké firmy a stredné a malé podniky.
Ak dovolíte, pri tých veľkých firmách urobím odbočku, urobím odbočku teda k clám. To som si robil na začiatku teda srandu z toho, že či pán minister sa ešte vráti z tej Číny, ale ja absolútne tomu nerozumiem, že tu sa spúšťa najväčšia obchodná vojna odkedy, ja neviem, od tisíc, od veľkej depresie asi, hej, veľkej ekonomickej krízy, od 30. rokov. Ja som teraz len sem prichádzal, tak už Čína dala odvetné opatrenia, 84 percentná daň na USA. Toto bude tu lietať krížom-krážom a ja som nepočul, nepočul jednu odpoveď z tejto strany snemovne, že čo my s tým ideme robiť. Ja som včera videl tlačovku predsedu vlády, kde tam kreslil dáke grafy o rôznych policajtoch, s ktorými má problémy. Ja som tu videl predsedu vlády minulý týždeň vo štvrtok, ktorý nadával rodine môjho predsedu, a toto mal čas riešiť, ale že by som ja počul od niekoho v tejto miestnosti to, že čo my ideme robiť, prosím pekne, s najväčšou ekonomickou krízou, ktorej možno my ideme čeliť ako exportná ekonomika, tak to som nepočul. A teda zvlášť by som povedal, že čerešničkou na torte tohto celého je to, že politici na tejto strane snemovne v novembri, keď vyhral pán Trump, tak sa všetci tešili. Ja som dokonca ešte, nehnevajte sa, aj pán Drucker, ešte aj váš predseda dokonca pred pár, minulý týždeň, on má nový podcast, tak ja počúvam všetko, proste podcasty sú super, tak som si pustil teda podcast pána Eštoka. Ešte dokonca aj tam sa tešil z toho, že Donald Trump je víťaz. No tak ja neviem, vysvetlite to, prosím, tým ľuďom, že ako je to výborné, že taký suverenista, ktorý porazil progresivizmus a konečne s tým zatočil, tak ste sa z toho tešili, tak choďte to povedať, prosím, do tých fabrík, choďte to povedať kolegom môjho otca do U.S. Steelu. Choďte to povedať ľuďom, čo robia vo všetkých automobilkách, ako fantasticky ste drukovali tomu Donaldovi Trumpovi, aké to je výborné, ako on tej ekonomike pomôže. A keď im to potom dopoviete, tak, prosím, sa vráťte a povedzte nám konečne niekto, že čo ideme s týmto robiť. Lebo o tomto by sme mali rozprávať.
A druhá teda odbočka v tej daňovej báze sú tie malé, stredné podniky, o ktorých sme tu naozaj akože rozprávali. Vám to príde normálne, že za týždeň vám sa podarila unikátna vec. Vy ste za týždeň akože zabili normálne ako bezhotovostné platby. Choďte, ako som spomínal vo faktickej poznámke, niektorí ste tu neboli, ja to zopakujem, vedľa Kohútovej, na druhý deň, vedľa Kohútovej je jedna krčma, kde na druhý deň povedali, že dajte, prosím, už platby len v hotovosti, kartou nie a dáme vám dvojpercentnú zľavu. Bez srandy, bez srandy. No, no nech sa páči. Takže doba kešu nech sa vráti, nech sa páči, toto sú efekty. Poštové poukážky budú teraz ako voľba, do 19. storočia sa vraciame teda. Budú ľudia si radšej posielať, ja neviem, telegramy, faxy a podpis karty od pána Mažgúta, len, preboha, neplaťme kartou. No a teda, nech sa páči. Takže toto je teda prístup. (Reakcie z pléna.) Nula platba kartou, ale potom keď to príde na účet, to ide ďalej, že? No, tak nech sa páči. No, ale pán Mažgút odchádza, ale nevadí, my sa určite v nejakej diskusii stretneme a dopovieme si to, pán Mažgút, kľudne choďte. Ďakujem pekne.
No a teda toto je tá situácia, čo je tá odpoveď. A toto ma teda baví najviac, alebo poviem to ironicky, ma to baví najviac, lebo pán Hargaš mal veľmi dobrý prejav, škoda že ste ho viacerí nepočuli, keď tu bol pán minister zdravotníctva a pán Hargaš teda povedal, že pán minister ho tak ako medzi rečou vyzýval, tak povedzte, že kde to akože ušetríte. A pán Hargaš teda začal a začal postupne. Samozrejme, začal tými menšími vecami, že mercedesy a diéty poslanecké a potom prešiel k takým väčším veciam, že ÚHP, viete, nejakých sto miliónov hore-dole a tak ďalej, pozrite si to. A pán minister tu celý čas len krútil hlavou a vravel, že to je málo, to sa nedá. Normálne, to sa nedá. A ja normálne, ja tomu nerozumiem, ako sa to stalo, že táto vláda majstrov sveta vo vládnutí, 14 rokov vládnucich ľudí, ktorí ste nám v kampani len odkazovali nič iné, len, preboha, nech sa len progresívci nedostanú k moci, lebo to bude koniec sveta, to sú najväčší amatéri. Tak vy ste teraz pri moci a vy prídete s konsolidáciou, kde na jednej strane môžte usporiť, nemusíte urobiť tú rentu, pán Karas, nemusíte proste kúpiť ten mercedes, nemusíte kúpiť ten business jet a možno by ste mohli urobiť tie úspory, ktoré vám odporúča ÚHP, ale vy vtedy niekde na ministerstve si poviete, nie, to sa nedá. Chlapi, to nepôjde. Rado, to nepôjde, to, Rado, poviem preto, lebo teda tipujem, že to je štátny tajomník Majerský na ministerstve financií, že možno tam niečo má. Tak ilustratívne si poviem, Rado, nie, takto sa to nedá. Musíme dať tú transakčnú daň, nič iné neexistuje, žiadne iné riešenie. Naozaj to je ako presne to tričko, čo sa tak zo srandy predáva, nedá sa, nemôžeme, nezáujem, dobre to vravím? Nevieme. Tak toto ste vy ste túto kultúru. A vy tomu aj sami rozumiete, lebo teraz keď sa dostáva, teraz keď sa ideme baviť o druhom kole konsolidácie, tak zrazu, zrazu, sa čuduj svete, pán minister Taraba povie, že možno sa treba pozrieť aj na výdajovú stránku. No a už teda chápete, že možno to také úplne také nebude.
A potom druhá vec, ktorá ma na tomto baví, je, že na všetko máme čas. Lebo už teda šípim, ja teda čítam medzi riadkami, zdá sa mi, že nálada sa pohla voči transakčnej dani, a teda zdá sa mi, že väčšina už v tejto miestnosti je za to, aby sme ju v nejakej forme zrušili. Ale na všetko ja počujem potom že, že však máme čas. Však to dáme do júna, dáme to do septembra a viete, ako to je, dušičky, jedno s druhým a rok sa s rokom stretol a v 27. to budeme niekedy rušiť.
85-2
No vždy keď tam ideme, tak ja poviem, že nech ten výjazd má nejakú tému, hej, že konkrétne čo tam tých ľudí zaujíma. A nakoniec ona mi vždy povie jednu vec, a to teda kolegovia na tejto strane, však pozerám sa na pána Zahorčáka ako bývalého primátora. Nakoniec kolegovia zo samosprávy, ktorých si pozývame na tie stretnutia povedia jednu vec, ich všade trápi financovanie samosprávy. Myslím, že v tomto tu asi budete so mnou všetci súhlasiť, ktorí pracujete v komunálnej politike, či ste na tejto strane snemovne ako náš poslanec Dubovický, ktorý je poslanec Prešova, alebo pán poslanec Zahorčák, bývalý primátor Michaloviec a ďalší mnohí komunálni politici, z nejakého dôvodu, proste, povedzme si rovno, to financovanie samosprávy je jedna nevyriešená, nekonečná vec.
A hocikde prídeme, hocičo sa chceme baviť, či je to o zamestnanosti, o školstve, o sociálnych veciach, o generačnej chudobe, všetci povedia, že dobre, dobre, dobre, ale, prosím vás, vyriešte nám to financovanie samosprávy.
A to čo ja sa s týmto snažím povedať a mne je to veľmi ľúto a teraz si to povedzme teraz ako Národná rada, ako zákonodarci na tej celonárodnej úrovni, že jednoducho my tu totálne zlyhávame v nejakej základnej úlohe, aby bolo spravodlivé nastavenie prerozdelenia aj kompetencií, dookola sa o tom rozpráva, aj financií. Dookola sa o tom rozpráva. A prečo ja to vravím, je, že to, čo ma na tomto návrhu hnevá, a to čo počúvam z každej strany je to, že je to zase len plátanie, proste zase odsúvanie nejakých vecí, nejaká cashflowová operácia, ktorú musíme urobiť v skrátenom legislatívnom konaní. A mne to nejde do hlavy, mne to nejde do hlavy, že keď je tu 14 rokov, a prepáčte, ja to poviem a bude to politické, ale tak 14 rokov, tak 14 rokov tu vládne SMER, ktorý si veľmi zastával, teda zakladal na tom, že je to strana z regiónov a potom dokonca strana HLAS, ktorá sa teda odčlenila, ktorá si ešte hovorí, že je aj tým hlasom regiónov. Strany, ktoré dlhodobo ovládali ministerstvo vnútra, ktoré majú na tento dopad. Strany, ktoré teraz mali ministerstvo regionálneho rozvoja, tam sa to kúsok skomplikovalo, uvidíme, ako sa to celé vyvŕbi. No ako je to možné, že sa vám to za 14 rokov jednoducho nepodarilo vyriešiť. Už to, že o tomto sa bavíme, a že budeme mať každého polroka proste nejaký sanačný zákon, je dôkazom toho, že toto je celé zle.
A, prepáčte, ako a sú tu väčší odborníci na to, ale naozaj, naozaj by sme si všetci mohli stúpiť do svedomia a povedať si, že to financovanie samospráv, rozdelenie kompetencií, organizácia, celá tá komunálna reforma, že už to raz niekto spraví. Lebo tu na všetko máme čas, my sa tu všetkým vieme zaoberať a potom tu ako SLK niekde bokom si ideme riešiť financovanie samospráv a ešte na nás zazeráte, že prečo to tak dlho riešime.
A teraz poďme k tejto veci, o ktorej sme tu my začali rozprávať. Lebo hnevali sa tu niektorí predsedajúci, niektorí menej, niektorí viac, fajn, na to, že ako táto téma s týmto všetkým súvisí, tá transakčná daň. Ale tá transakčná daň prichádza presne do tohto kontextu absolútneho rozkladu v každom segmente spoločnosti, ktorý tu je. Jednoducho stačí, keď si vypočujete prejav pána Dubovického, prejav pani poslankyne Kleinert. Tá transakčná daň je bomba, ktorá teraz už v tej komplikovanej situácii, v ktorej samospráva je, jednoducho to robí obrovský problém. Nemusíme sa o tom ani rozprávať, všetci tomu rozumiete. A z tohto dôvodu, dovolíte, tak ja vystupujem v rozprave a rád by som vystupoval na obhajobu pozmeňujúceho návrhu pána poslanca Trubana, o ktorom teraz diskutujeme a rád by som vás všetkých teda vyzval k tomu, aby ste tento návrh podporili. Je to absolútne kľúčové nie len pre samosprávu, je to absolútne kľúčové pre malých podnikateľov, veľkých podnikateľov, dostaneme sa k tomu, a preto súvisí aj s vecou, ktorú tu preberáme. Jednoducho ak máte transakčnú daň, ktorá dnes robí to, že dopravný podnik v Košiciach má problém s cashflowom lebo jednoducho ledva vyžije a teraz do toho príde transakčná daň a už ako tam nejazdia poriadne ani električky v tých Košiciach, alebo že v Prešove budú rátať bez srandy, mimochodom, bez srandy. Ak v Prešove majú problém, aby mesto akože si vyrátalo euro k euru a my do toho všetkého dáme nejakú transakčnú daň a potom začneme krútiť hlavou a niekto povie, že však čo, nejako to zvládnu, však to nejaký detail. No tak ďakujem teda pekne.
Malá technická odbočka, lebo vznikla tú taká otázka, že však tak opäť taká existenčná, hej, to bol, tak máme tu takú aj chvíľku ako vnútornej analýzy a stíšenia, že však každá daň je zlá. Tak však neni dobrá daň, aj proste je to nevyhnutné zlo.
Tak dovoľte, a myslím, že pán poslanec Hazucha, ktorý tu teraz asi nie je, pardon, nevidím ho. Myslím, tam diskutoval s pánom poslancom Dejom. On bol ten, ktorý to tak ako veľmi riešil, že vlastne čo je teda dobrá a zlá daň. Tak ja dovolím, ako taká veľmi zjednodušená makroekonomická teória, ktorá sa tu často spomína a pán minister ma kľudne môže opraviť, keď to nejako nepoviem zle, tak sú rôzne zlé dane. Tak napríklad také, že v úvodzovkách, dobrá daň je taká, ktorá napríklad zdaní nejakú negatívnu externalitu, ktorú nechceme, aby v spoločnosti bola. Napríklad klasický prípad, environmentálne dane, hej? Tak keď niekto vypúšťa odpadky, tak to zdaníme. Tým pádom ho budeme motivovať, aby to nerobil a vlastne v konečnom dôsledku, keď tá daň bude dobre fungovať, tak vlastne ju nikdy už nebude človek platiť, lebo zmení to správanie. Alebo daň z cukru je taká vec, však to poznáte, aj sme to riešili. Dobre. Potom sú dane, že daň napríklad zo spotreby. V poriadku, že teda nejdeme kaziť tú ekonomickú aktivitu, ale keď niekto už si zarobil, akým spravodlivým spôsobom určíme, že kto má platiť viac a menej, tak platí podľa toho, koľko míňa. Bohatí ľudia míňajú viacej, chudobní ľudia míňajú menej. Proste okej, fajn.
Potom sú teda že dane priame z ekonomickej aktivity, a to je teda dobre. Tak má niekto nejaký zisk, tak z toho zisku proste treba prispieť na ten štát. Fajn. Neni to úplne teda chválené, lebo to vlastne demotivuje ľudí od toho, aby teda podnikali alebo aby teda zarábali viacej a tak ďalej a tak ďalej, však to poznáte.
No a potom je tu transakčná daň. To je tá transakčná daň, pri ktorej by som sa teda chcel pristaviť, lebo asi existuje nejaký dôvod v tom kozme, nejaký dôvod, ktorý spôsobuje to, že túto fantastickú daň majú len v dvoch krajinách, a to je vo Venezuele a v Maďarsku. A teraz, kolegovia, to nevravím kvôli tomu, že sa vám smejem z toho, že aké to je smiešne, že ha-ha, majú to len vo Venezuele a Maďarsku, ale to je jednoducho dôkaz toho, že to asi nie je nejaký fantastický nápad. Akože daň, ktorá zdaňuje, prepáčte, povedzme si rovno, každú jednu transakciu bez ohľadu na to, že či ste ziskový, alebo neziskový, alebo ste niečo vytvorili, alebo ste vytvorili nejakú pridanú hodnotu, alebo ste si niečo minuli, alebo ste vytvorili nejakú externalitu. To je daň z toho, že si posuniete dve veci na účte, normálne, a to je bez ohľadu na to, že či ste v totálnej strate, či ste dopravný podnik v strate v Košiciach, alebo ste úspešná nadnárodná korporácia, jednoducho, každý bude zdanený. Ak toto vám nestačí, ak tá absurdnosť tohto návrhu, to aký to má dopad na rôzne aspekty ekonomickej aktivity, ja už naozaj neviem, že čo sa k tomu dá viacej povedať, hej? Jednoducho je to že zrejmé, nelogické a dôkazom toho je to, že to nikde na svete nerobia. A myslím, že sami kolegovia si to už uvedomujete, však za dva týždne, ako sa to tu celé rozbehlo a ako teraz tie dopady tohto opatrenia sa dostávajú na svetlo sveta, tak ja neviem, ja budem naozaj v dobrom, lebo ja mám rád diskusiu. Vidím, že pán Blcháč sa prihlásil, a to si to cením. Teda že možno povedzte, keď tu niekto v miestnosti je, kto si myslí, že to je dobrý nápad, tak nech mi tie argumenty povie. Lebo ja sa snažím dopátrať teda tomu, že kto to vymyslel a nie kvôli, že by som mu chcel robiť zle, ale preto, aby som zistil, že kto je ten človek, ktorý to bude obhajovať. Však niekde to niekto musel vymyslieť, to sa nezjavilo niekde na ministerstve financií. Čo to je, proste pán Kamenický prišiel s tabuľou zniekadiaľ z hory a proste tam bola transakčná daň? Ja tomu nerozumiem, ako sa toto stalo, kto to vymyslel čisto kvôli tomu, aby sme mohli mať informovanú diskusiu o návrhoch zákonov tu v pléne Národnej rady. Na to tu sme platení. A keď už sme tri a pol mesiaca sa nestretli, tak by sme možno mohli robiť tú prácu, ktorú máme. No a teda, viete, lebo potom to má, táto daň má teda zásadne, povedzme si, že širší dopad. Však to si všetci uvedomujeme, lebo toto nie je len o tej samospráve, ako ste si určite všimli v našej rozprave. Snažili sme sa do tejto rozpravy zapojiť aj širšie motívy, lebo však tie mestá dane dostávajú tie peniaze, ktoré získavajú z daní, či už priamo od tých, z ktorých vyberajú, alebo tie, ktoré im prídu nepriamo zo štátu, tie dane neprichádzajú zo vzduchu. Tie dane prichádzajú z nejakej ekonomickej aktivity, z nejakej ekonomickej daňovej základne, nejakej daňovej bázy, hej?
A tu sa teda pristavím pri tomto, lebo toto je podľa mňa úplne že kľúčová táto vec. Ja mám pocit, že celá naša konsolidácia, tento prvý rok sa zakladá na princípe, že je absolútne jedno, že aká tá daňová báza je, že z čoho my vyberáme z tej ekonomiky, to nám je absolútne jedno, čo my s ňou robíme, tá si tam žije a my to proste len že šťavíme. Chytáme sa, čoho sa dá. Teda my tvrdíme, že to nie úplne dobrým spôsobom, ale ako nemám úplne pocit, že by sa niekto zamýšľal nad tým, že ako tú daňovú bázu zväčšiť, ako tú daňovú bázu rozvíjať a proste, len proste potrebujeme to nájsť. Ja sa k tomu dostanem teda. Ale tu teda, tu sa teda chytím ako teda dvoch elementov v tejto celej našej daňovej základne, a to sú teda veľké firmy a stredné a malé podniky.
Ak dovolíte, pri tých veľkých firmách urobím odbočku, urobím odbočku teda k clám. To som si robil na začiatku teda srandu z toho, že či pán minister sa ešte vráti z tej Číny, ale ja absolútne tomu nerozumiem, že tu sa spúšťa najväčšia obchodná vojna odkedy, ja neviem, od tisíc, od veľkej depresie asi, hej, veľkej ekonomickej krízy, od 30. rokov. Ja som teraz len sem prichádzal, tak už Čína dala odvetné opatrenia, 84 percentná daň na USA. Toto bude tu lietať krížom-krážom a ja som nepočul, nepočul jednu odpoveď z tejto strany snemovne, že čo my s tým ideme robiť. Ja som včera videl tlačovku predsedu vlády, kde tam kreslil dáke grafy o rôznych policajtoch, s ktorými má problémy. Ja som tu videl predsedu vlády minulý týždeň vo štvrtok, ktorý nadával rodine môjho predsedu, a toto mal čas riešiť, ale že by som ja počul od niekoho v tejto miestnosti to, že čo my ideme robiť, prosím pekne, s najväčšou ekonomickou krízou, ktorej možno my ideme čeliť ako exportná ekonomika, tak to som nepočul. A teda zvlášť by som povedal, že čerešničkou na torte tohto celého je to, že politici na tejto strane snemovne v novembri, keď vyhral pán Trump, tak sa všetci tešili. Ja som dokonca ešte, nehnevajte sa, aj pán Drucker, ešte aj váš predseda dokonca pred pár, minulý týždeň, on má nový podcast, tak ja počúvam všetko, proste podcasty sú super, tak som si pustil teda podcast pána Eštoka. Ešte dokonca aj tam sa tešil z toho, že Donald Trump je víťaz. No tak ja neviem, vysvetlite to, prosím, tým ľuďom, že ako je to výborné, že taký suverenista, ktorý porazil progresivizmus a konečne s tým zatočil, tak ste sa z toho tešili, tak choďte to povedať, prosím, do tých fabrík, choďte to povedať kolegom môjho otca do U.S. Steelu. Choďte to povedať ľuďom, čo robia vo všetkých automobilkách, ako fantasticky ste drukovali tomu Donaldovi Trumpovi, aké to je výborné, ako on tej ekonomike pomôže. A keď im to potom dopoviete, tak, prosím, sa vráťte a povedzte nám konečne niekto, že čo ideme s týmto robiť. Lebo o tomto by sme mali rozprávať.
A druhá teda odbočka v tej daňovej báze sú tie malé, stredné podniky, o ktorých sme tu naozaj akože rozprávali. Vám to príde normálne, že za týždeň vám sa podarila unikátna vec. Vy ste za týždeň akože zabili normálne ako bezhotovostné platby. Choďte, ako som spomínal vo faktickej poznámke, niektorí ste tu neboli, ja to zopakujem, vedľa Kohútovej, na druhý deň, vedľa Kohútovej je jedna krčma, kde na druhý deň povedali, že dajte, prosím, už platby len v hotovosti, kartou nie a dáme vám dvojpercentnú zľavu. Bez srandy, bez srandy. No, no nech sa páči. Takže doba kešu nech sa vráti, nech sa páči, toto sú efekty. Poštové poukážky budú teraz ako voľba, do 19. storočia sa vraciame teda. Budú ľudia si radšej posielať, ja neviem, telegramy, faxy a podpis karty od pána Mažgúta, len, preboha, neplaťme kartou. No a teda, nech sa páči. Takže toto je teda prístup. (Reakcie z pléna.) Nula platba kartou, ale potom keď to príde na účet, to ide ďalej, že? No, tak nech sa páči. No, ale pán Mažgút odchádza, ale nevadí, my sa určite v nejakej diskusii stretneme a dopovieme si to, pán Mažgút, kľudne choďte. Ďakujem pekne.
No a teda toto je tá situácia, čo je tá odpoveď. A toto ma teda baví najviac, alebo poviem to ironicky, ma to baví najviac, lebo pán Hargaš mal veľmi dobrý prejav, škoda že ste ho viacerí nepočuli, keď tu bol pán minister zdravotníctva a pán Hargaš teda povedal, že pán minister ho tak ako medzi rečou vyzýval, tak povedzte, že kde to akože ušetríte. A pán Hargaš teda začal a začal postupne. Samozrejme, začal tými menšími vecami, že mercedesy a diéty poslanecké a potom prešiel k takým väčším veciam, že ÚHP, viete, nejakých sto miliónov hore-dole a tak ďalej, pozrite si to. A pán minister tu celý čas len krútil hlavou a vravel, že to je málo, to sa nedá. Normálne, to sa nedá. A ja normálne, ja tomu nerozumiem, ako sa to stalo, že táto vláda majstrov sveta vo vládnutí, 14 rokov vládnucich ľudí, ktorí ste nám v kampani len odkazovali nič iné, len, preboha, nech sa len progresívci nedostanú k moci, lebo to bude koniec sveta, to sú najväčší amatéri. Tak vy ste teraz pri moci a vy prídete s konsolidáciou, kde na jednej strane môžte usporiť, nemusíte urobiť tú rentu, pán Karas, nemusíte proste kúpiť ten mercedes, nemusíte kúpiť ten business jet a možno by ste mohli urobiť tie úspory, ktoré vám odporúča ÚHP, ale vy vtedy niekde na ministerstve si poviete, nie, to sa nedá. Chlapi, to nepôjde. Rado, to nepôjde, to, Rado, poviem preto, lebo teda tipujem, že to je štátny tajomník Majerský na ministerstve financií, že možno tam niečo má. Tak ilustratívne si poviem, Rado, nie, takto sa to nedá. Musíme dať tú transakčnú daň, nič iné neexistuje, žiadne iné riešenie. Naozaj to je ako presne to tričko, čo sa tak zo srandy predáva, nedá sa, nemôžeme, nezáujem, dobre to vravím? Nevieme. Tak toto ste vy ste túto kultúru. A vy tomu aj sami rozumiete, lebo teraz keď sa dostáva, teraz keď sa ideme baviť o druhom kole konsolidácie, tak zrazu, zrazu, sa čuduj svete, pán minister Taraba povie, že možno sa treba pozrieť aj na výdajovú stránku. No a už teda chápete, že možno to také úplne také nebude.
A potom druhá vec, ktorá ma na tomto baví, je, že na všetko máme čas. Lebo už teda šípim, ja teda čítam medzi riadkami, zdá sa mi, že nálada sa pohla voči transakčnej dani, a teda zdá sa mi, že väčšina už v tejto miestnosti je za to, aby sme ju v nejakej forme zrušili. Ale na všetko ja počujem potom že, že však máme čas. Však to dáme do júna, dáme to do septembra a viete, ako to je, dušičky, jedno s druhým a rok sa s rokom stretol a v 27. to budeme niekedy rušiť.
Rozpracované
16:29
Vystúpenie v rozprave 16:29
Martin DubéciA teraz bez srandy ja vám tu poviem takú anekdotu k tomuto a to sa dnes stalo. Dnes sa stalo. Jeden poslanec koaličný, vysoko postavený, nie je tu v miestnosti, nepoviem jeho meno. Keď som ho naháňal s nejakou vecou, tak sa ma spýtal, že Martin, ty si aké znamenie? A že prečo? No lebo ty si taký nástojčivý. Vy v tom PS-ku furt chcete niečo rýchlo. Lebo ja som potreboval jednu vec, ktorú riešime, parlamentnú, urobiť rýchlo. Tak...
A teraz bez srandy ja vám tu poviem takú anekdotu k tomuto a to sa dnes stalo. Dnes sa stalo. Jeden poslanec koaličný, vysoko postavený, nie je tu v miestnosti, nepoviem jeho meno. Keď som ho naháňal s nejakou vecou, tak sa ma spýtal, že Martin, ty si aké znamenie? A že prečo? No lebo ty si taký nástojčivý. Vy v tom PS-ku furt chcete niečo rýchlo. Lebo ja som potreboval jednu vec, ktorú riešime, parlamentnú, urobiť rýchlo. Tak viete, to už sme na tejto úrovni, že tu sú koaliční poslanci prekvapení z toho, že tak veľmi chcete niečo dotiahnuť do konca, že sa vás pýtajú, že aké ste znamenie. Tak ja neviem, že či potrebujeme urobiť vládu, v ktorej budú dostatok, ako neviem vládu Rakov alebo vládu Vodnárov, alebo akože čo tu potrebujeme, že aké, aké hviezdy sa musia stretnúť, kolegovia, aké hviezdy sa musia stretnúť a v akých znameniach musia byť ministri, aby nám, aby nám teda, konečne sme si možno povedali, že keď je to návrh, ktorý je objektívne zlý, ktorý, na ktorý, ktoré mu nikto nefandí, kde sa nenájde jeden človek, ktorý by tu vystúpil, ktorý by povedal, že prečo sa mu nepáči, ktorý by povedal len jeden pozitívny efekt tohto celého, ktorý by povedal, prečo sa nejaké iné alternatívy, ktoré sme navrhli, ktoré sme navrhli jednoducho, ktoré sme tu navrhli a vy na ne vždy vravíte, že to nestačí, že to nedá sa. Tak keď takto v tejto situácii sme, tak ja sa vás len potom spýtam, prečo radšej neurobíme to, čo my odporúčame už dlhšie, zídeme z tej kratšej cesty a moja obľúbená slovenská fráza, zíďme z tej kratšej cesty, jednoducho, prosím, zahlasujte za tento návrh a jednoducho túto daň pošlime, pošlime na večnosť a potom si kľudne sadnime. Tam pôjdu moji kolegovia ekonómovia a ekonómky si s vami sadnúť a poďme vymyslieť nejaký iný spôsob, ako sa to dá celé vyriešiť. Nech sa páči. Ale netvárme sa, prosím, nerobme toto tu divadlo, že je to v poriadku, je to normálne a však nevadí, lebo nevadí, lebo tí ľudia to zaplatia. Tak to si myslím, že, že je jednoducho naozaj hanba Národnej rady.
A nakoniec to zakončím s tým, že môžem tu 20 minút rozprávať, ale to, čo ma na tom hnevá najviac, je to, že tu ani m, ani mäkké m nepovedal k tomuto predseda vlády. A vôbec netuším, čo si o tomto myslí, od A po Z v celej tejto rozprave, pričom je to najzásadnejšia otázka, ktorej tu čelíme v tom celom ekonomickom kontexte.
Ďakujem veľmi pekne, pán predsedajúci, 20 sekúnd už mi snáď odpustíte. Ďakujem pekne.
85-3
A teraz bez srandy ja vám tu poviem takú anekdotu k tomuto a to sa dnes stalo. Dnes sa stalo. Jeden poslanec koaličný, vysoko postavený, nie je tu v miestnosti, nepoviem jeho meno. Keď som ho naháňal s nejakou vecou, tak sa ma spýtal, že Martin, ty si aké znamenie? A že prečo? No lebo ty si taký nástojčivý. Vy v tom PS-ku furt chcete niečo rýchlo. Lebo ja som potreboval jednu vec, ktorú riešime, parlamentnú, urobiť rýchlo. Tak viete, to už sme na tejto úrovni, že tu sú koaliční poslanci prekvapení z toho, že tak veľmi chcete niečo dotiahnuť do konca, že sa vás pýtajú, že aké ste znamenie. Tak ja neviem, že či potrebujeme urobiť vládu, v ktorej budú dostatok, ako neviem vládu Rakov alebo vládu Vodnárov, alebo akože čo tu potrebujeme, že aké, aké hviezdy sa musia stretnúť, kolegovia, aké hviezdy sa musia stretnúť a v akých znameniach musia byť ministri, aby nám, aby nám teda, konečne sme si možno povedali, že keď je to návrh, ktorý je objektívne zlý, ktorý, na ktorý, ktoré mu nikto nefandí, kde sa nenájde jeden človek, ktorý by tu vystúpil, ktorý by povedal, že prečo sa mu nepáči, ktorý by povedal len jeden pozitívny efekt tohto celého, ktorý by povedal, prečo sa nejaké iné alternatívy, ktoré sme navrhli, ktoré sme navrhli jednoducho, ktoré sme tu navrhli a vy na ne vždy vravíte, že to nestačí, že to nedá sa. Tak keď takto v tejto situácii sme, tak ja sa vás len potom spýtam, prečo radšej neurobíme to, čo my odporúčame už dlhšie, zídeme z tej kratšej cesty a moja obľúbená slovenská fráza, zíďme z tej kratšej cesty, jednoducho, prosím, zahlasujte za tento návrh a jednoducho túto daň pošlime, pošlime na večnosť a potom si kľudne sadnime. Tam pôjdu moji kolegovia ekonómovia a ekonómky si s vami sadnúť a poďme vymyslieť nejaký iný spôsob, ako sa to dá celé vyriešiť. Nech sa páči. Ale netvárme sa, prosím, nerobme toto tu divadlo, že je to v poriadku, je to normálne a však nevadí, lebo nevadí, lebo tí ľudia to zaplatia. Tak to si myslím, že, že je jednoducho naozaj hanba Národnej rady.
A nakoniec to zakončím s tým, že môžem tu 20 minút rozprávať, ale to, čo ma na tom hnevá najviac, je to, že tu ani m, ani mäkké m nepovedal k tomuto predseda vlády. A vôbec netuším, čo si o tomto myslí, od A po Z v celej tejto rozprave, pričom je to najzásadnejšia otázka, ktorej tu čelíme v tom celom ekonomickom kontexte.
Ďakujem veľmi pekne, pán predsedajúci, 20 sekúnd už mi snáď odpustíte. Ďakujem pekne.
Rozpracované
16:29
Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:29
Tina GažovičováVystúpenie s faktickou poznámkou
9.4.2025 o 16:29 hod.
Mgr. PhD.
Tina Gažovičová
Videokanál poslanca
Ďakujem za slovo, pán predsedajúci. No, ja vám prezradím. My sa s Martinom Dubécim poznáme ešte z čias stredoškolských a vysokoškolských debatných súťaží a tie spočívajú v tom, že je teda jedna téza a sú dve strany, ktoré musia predkladať argumenty. A potom je tam nejaká porota, ktorá tie argumenty posudzuje a ten, ako toto je tiež v niečom taká kvázi debatná súťaž, len ten, ten absurdný stav toho celého je, že tu moc neprichádzajú argumenty z tej vládnej strany. Prichádzajú návrhy, prichádzajú zákony, ktoré potom prejdú 76 alebo niekedy 79 hlasmi, ale tá otázka je, a to nie je otázka len nás v Progresívnom Slovensku, to je otázka všetkých ľudí a v tomto prípade hlavne všetkých podnikateľov v tejto krajine, že prečo ste dospeli k záveru, že toto je najlepšie možné riešenie. A ako to aj Martin spomenul, zaviedli ste daň, ktorú na svete majú dve krajiny, Maďarsko a Venezuela. Prečo sa chceme podobať práve na tieto krajiny? Ktoré fakty alebo dáta z týchto krajín po zavedení transakčnej dane ukázali, že to je taký super nápad, že do tohto by sme mali ísť? A toto tu nikde neodznelo. Tak kebyže sme v debatnej súťaži a vrátim sa o 20 rokov späť a sme tu s Martinom rozhodcovia debatérskych súťaží, tak povieme, že no ale toto ste nám nevysvetlili, tuto žiaden argument neodznel. A nie je, znovu opakujem, neni problém tomu, že my tuto, 33 poslanci a poslankyne PS-ka nevieme, že prečo ste si povedali, že toto je taký dobrý nápad. Problém je v tom, že ľudia to netušia, že vy ste zaviedli daň, ktorá sa týka všetkých podnikateľov v krajine a teraz myslím hlavne na tých malých stredných podnikateľov, na živnostníka. Ja som tiež roky bola živnostníčka a týmto ľuďom ste nevysvetlili, ich dôveru ste si nezískali, akurát si beriete ich peniaze.
Rozpracované
