40. schôdza

14.10.2025 - 28.10.2025
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie v rozprave

15.10.2025 o 9:01 hod.

Ing.

Jozef Hajko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie v rozprave 18:13

Zdenka Mačicová
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
Ďakujem.
Vážený pán predsedajúci, vážený pán minister, vážený pán predseda NKÚ, vážení kolegovia, kolegyne, dovoľte, aby som ako spoločný spravodajca za výbor pre financie a rozpočet predniesla informáciu výborov Národnej rady o výsledku prerokovania vládneho návrhu zákona o štátnom rozpočte na rok 2026 a návrhu rozpočtu verejnej správy na roky 2026 až 2028, tlač 1037a. Predseda Národnej rady svojím rozhodnutím čí...
===== ...ako spoločný spravodajca za výbor pre financie a rozpočet predniesla informáciu výborom Národnej rady o výsledku prerokovania vládneho návrhu zákona o štátnom rozpočte na rok 2026 a návrhu rozpočtu verejnej správy na roky 2026 až 2028 (tlač 1037A). Predseda Národnej rady svojím rozhodnutím číslo 1101 z 10. októbra 2025 pridelil vládny návrh zákona o štátnom rozpočte na prerokovanie všetkým výborom okrem určených špecifických a osobitných výborov. Zároveň predseda Národnej rady určil ako gestorský výbor, výbor pre financie a rozpočet. Konštatujem, že všetky určené výbory Národnej rady podali gestorskému výboru stanovisko o prerokovaní predmetného návrhu zákona. Gestorský výbor zobral na vedomie rovnako stanovisko Najvyššieho kontrolného úradu Slovenskej republiky k návrhu štátneho rozpočtu na rok 2026 (tlač 1053). Pokiaľ ide o samotný návrh zákona, konštatujem, že súhlas a odporúčanie schváliť návrh zákona o štátnom rozpočte bez pripomienok vyjadrilo celkovo 12 výborov. Súhlas a odporúčanie schváliť návrh zákona o štátnom rozpočte s pripomienkami vyjadril jeden výbor a to gestorský. Výbor pre verejnú správu a regionálny rozvoj neprijal platné uznesenie, nakoľko nebol uznášaniaschopný. Pokiaľ ide o návrhy jednotlivých rozpočtových kapitol a výsledky ich prerokovania v príslušných výboroch Národnej rady, tieto sú uvedené v časti 2, bode 2 spoločnej správy. Spoločná správa v časti 3 obsahuje spolu tri pozmeňujúce a doplňujúce návrhy k vládnemu návrhu zákona o štátnom rozpočte na rok 2026, ako aj návrh rozpočtu verejnej správy na roky 2026 až 2028 s odporúčaním gestorského výboru uvedené body schváliť. V časti 4 spoločná správa obsahuje ďalšie tri odporúčania a požiadavky výborov Národnej rady a to nasledovné: po prvé, celkovo 13 výborov Národnej rady sa vyslovilo, aby Národná rada požiadala vládu Slovenskej republiky o dôsledné zabezpečovanie úloh vyplývajúcich zo schváleného štátneho rozpočtu na rok 2025, s odporúčaním gestorského výboru požiadavku schváliť. Po druhé, celkovo osem výborov Národnej rady odporúča, aby Národná rada Slovenskej republiky zobrala na vedomie návrh rozpočtu verejnej správy na roky 2026 až 2028, s odporúčaním gestorského výboru požiadavku schváliť a po tretie, celkovo tri výbory Národnej rady odporúčajú, aby Národná rada schválila návrh limitov verejných výdavkov na roky 2026 až 2028 a limity verejných výdavkov subjektov verejnej správy a ďalších súčastí rozpočtu verejnej správy rozpočtovaných v rozpočte verejnej správy, s odporúčaním gestorského výboru požiadavku schváliť. Na záver konštatujem, že návrh spoločnej správy, vrátane stanoviska gestorského výboru, prerokoval a schválil Výbor Národnej rady pre financie a rozpočet uznesením číslo 275 na 61. schôdzi dňa 14. októbra 2025. Výbor ma určil ako za spravodajcu výboru, aby som na schôdzi Národnej rady informovala o výsledku rokovania výboru a navrhla Národnej rade postup pri hlasovaní v zmysle príslušných ustanovení zákona o rokovacom poriadku Národnej rady. Ďakujem veľmi pekne, pán predsedajúci, skončila som. Otvorte, prosím, všeobecnú rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

14.10.2025 o 18:13 hod.

Mgr.

Zdenka Mačicová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie v rozprave 18:18

Štefan Kišš
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
Pekný podvečer, tak po dve aj trištvrte hodinách, škoda, že pán minister financií to s nami nevydržal, ale teda vítam v tejto rozprave ministra zdravotníctva. Rád by som začal jedným príbehom. Predstavte si príbeh rodiny, ktorá sa nemá dobre. Žije tak, takpovediac z ruky do úst. Otec si zobral už niekoľko úverov a splátky na tieto úvery zhltnú väčšinu jeho, jeho slabej výplaty. (Výkriky v pléne.) Ešte nedávno mal otec rodiny bonusy v práci. Niekoľko rokov po sebe tá výplata bola lepšia. Vtedy si dopriali extra dovolenku, každý deň v reštaurácii, lepšie auto. Žili si takpovediac nad svoje pomery, ale aj vtedy si ešte, im bolo málo. Otec si zobral ešte, ešte jeden ďalší úver k hypotéke, ktorú už mal. Na čele tej rodiny je otec, povedal by som, zlý hospodár, tie súčasné problémy finančné svojej rodiny spôsobil sám a odmietol sa nimi napriek viacerým varovaniam zaoberať a vie, že rodina hospodári ťažko a na tú hypotéku a ďalšie úvery mu nevychádza a možno môže prísť aj o dom. Tak povie svojej rodine, že musí šetriť. Stále to však nestačí a k hypotéke si zoberie ďalší úver a nemá ju veľmi z čoho splácať. Už zobral z detskej športkasy posledné peniaze, ktoré tam boli našetrené. Samozrejme, na svojom účte v banke už nemá nič. Už dávno, už dávno vybral všetko, čo tam bolo. No a tak si žijú na tesno, od výplaty k výplate a vlastne sa boja, kedy prídu o svoj dom. Môžem vás poprosiť? Čo myslíte, ako dopadne takáto rodina? No, v dobrom prípade sa deti, takpovediac, zachránia a odídu od svojho nezodpovedného otca, ideálne zoberú aj svoju mamu. V horšom prípade sa z nich stanú sociálne prípady, keď to povieme kultivovane. No a toto je príbeh fiktívnej rodiny, ale je to príbeh aj našej krajiny. Otec v tomto príbehu je vláda Slovenskej republiky, to ste asi pochopili a deti a zvyšok rodiny sú občania Slovenskej republiky. No a v tejto metafore sa teda ideálne deti zachránili a odídu do zahraničia. To sa deje aj, to sa deje aj občanom Slovenskej republiky. 300-tisíc ľudí odišlo za posledných 20 rokov do zahraničia za lepším životom a v mnohých prípadoch to znamená rozdelené rodiny, ale v tejto metafore je to rozdelenie rodiny znamená, znamená aj bankrot ekonomiky a už dnes je na Slovensku milión ľudí, takmer pätina krajiny, ohrozených chudobou z tých, čo ostali. S týmto rozpočtom, ktorý tu dnes prerokovávame, sú tie vyhliadky na ich životný štandard prinajlepšom, teda pri najlepšej interpretácii, nie veľmi pozitívne. Menej investícií, krachujúce firmy, zatvárajúce sa živnosti, menej práce pre občanov, nižšie platy do rodinných rozpočtov. To je to, čo prináša tretie kolo konsolidácie. To je to, čo prináša tento rozpočet, o ktorom tu dnes začíname rokovať. No a my musíme zmeniť to smerovanie krajiny a prvým krokom musí byť zmena spôsobu, ako sa na jeho budúcnosť, najmä vláda pozerá a ako už býva bohužiaľ zvykom posledné dva roky vláda SMER-u, minister financií Kamenický a vy všetci, ktorí verejne komunikujete veci, ekonomické dianie, neustále dookola opakujete, že kto za to môže. Samozrejme, tú pesničku poznáte vy najlepšie, ale ja by som teda rád apeloval, že ste v polčase, teda ak politicky dožijete teda celé volebné obdobie, tak o necelé dva týždne ste v polčase. Tak možno by bolo čas teda otočiť tú stranu a rozprávať sa o tom ako opraviť to, čo tu dnes je a prestať rozprávať, že kto za to môže, pretože aj keby ste mali pravdu, že za to môžu vaši fiktívni aj nefiktívni nepriatelia, tak po dvoch rokoch je čas teda asi zodpovednosť zobrať do vlastných rúk. No a ja by som rád začal pozitívne o rozpočte, ale priznám sa, že ťažko sa mi hľadajú pozitíva. K niektorým sa dostanem v priebehu rozpravy, ale pomôžem si vyjadrením hlavného ekonóma Národnej banky Slovenska, ktorý pri poslednej prognóze povedal, prognóze ekonomiky, povedal, že nás čakajú samé zlé správy. Ja teda nechcem tu robiť žiadne hyperboly, ani kričať, ani používať nejaké expresívne výrazy ako býva niekedy v tejto rozprave alebo v tomto pléne zvykom, ale chcem sa, teda snažím sa o vecnú diskusiu a musím povedať, že je vás tu viacej ako zvyčajne, tak sa tomu teším. Minister financií to síce už nedal, ale môžeme sa, môžeme sa aspoň my porozprávať. Viete, ja som čítal za posledných 20 rokov všetky rozpočty, mal som to do veľkej miery v náplni práce, slúžil som, pracoval na ministerstve financií ako úradník a s plnou vážnosťou chcem povedať, že tento rozpočet je najhorší, ktorý som čítal a nehovorím to preto, že chcem použiť nejakú, nejakú hyperbolu, ale pretože to proste tak je a keď to zhrniem tak to, čo si môžete nájsť v tom rozpočte, sú to stovky strán, ale keď to zhrniem tak po 2 rokoch vládnutia, po 3 kolách uťahovania opaskov, ten tretí, ktorý ste práve predstavili, to znamená po 3 kolách podľa vás konsolidácie a toľkých rečiach o šetrení, samozrejme kto za to môže, len každý len nie vy, tak nám deficit neklesá. Vo volebnom roku bude vyšší ako ste si ho prebrali. Čaká nás rekordný dlh, pardon, už máme rekordný dlh v týchto mesiacoch, aký, vyšší ako kedykoľvek inokedy na Slovensku. Máme najvyššie daňové zaťaženie na Slovensku, ako kedykoľvek v histórii a k tomu máme zadusenú ekonomiku na hrane recesie. Vybrala sa o miliarda menej, povieme si prečo o chvíľu na daniach a to bájne šetrenie na sebe, tak to sú len vzdušné zámky a ak by sa občania mali dozvedieť jednu vec o tomto rozpočte, ak by som mal jednu minútu, tak by som povedal, že to, čo si v tomto rozpočte nájdu, nie je šetrenie na sebe, šetrenie na štáte, ale je to šetrenie na budúcnosti nás všetkých občanov na Slovensku. Pretože krátite plánované investície, to znamená oprava ciest, oprava nemocníc, menej menej vlakov, výrazne menšie investície na vysoké školy a tak by sme mohli pokračovať. To sú investície, ktoré Slovensko potrebuje. Namiesto toho ste sa rozhodli, že namiesto toho, aby ste zobrali zo svojich výdavkov, zo svojho luxusu, aby ste ušetrili niečo na štáte, tak ste sa rozhodli zobrať z tejto našej budúcnosti, pretože takéto investície znamenajú, znamenajú budúci ekonomický rast, znamenajú produktivitu, znamenajú prosperitu. No a teraz škrtáte ľuďom a robíte všetko preto, aby museli škrtať aj budúce vlády, pretože takýto stav je v neudržateľnosti, len aby ste sa nemuseli dotknúť toho svojho luxusu. No a rád by som tie, tých niekoľko bodov rozobral, rozobral hlbšie. Po troch rokoch uťahovania opaskov, deficit, ktorý ste, teda, tak ako ste začali, deficit, ktorý ste, ktorý ste prevzali, mal hodnotu 4,8 % HDP, teda niečo cez, cez 5 miliárd. V októbri 2023. Potom ste si prijali prvý balíček a deficit skončil na úrovni 5,2, ale minister financií rád rozpráva, že vraj to bolo 6,5. Ja viem odkiaľ to má, má to z jedného dokumentu, ktorý vtedy pripravila úradnícka vláda, ktorý predpokladal tzv. scenár nezmenených politík, ktorý sa minister financií naučil používať a teda v tomto prípade to rád používa takto vo svoj prospech, ale chcem vám povedať, že tieto očakávania tohto scenára nezmenených politík sa nenaplnili, pretože rozpočet skončil 5,2 aj s prvým balíčkom, ktorý ste si vtedy schválili. Nie tých, ani 6,2 ani 6,5. To znamená od 4,8 keď ste nastúpili sa dostávame k dnešným rovným 5 percentám. Budúci rok sľubujete 4,1, k tomu sa ešte dostaneme, no a na konci vášho vládnutia v predvolebnom roku po troch uťahovaniach opaskov bude deficit, ktorý je napísaný v rozpočte, môžete si ho tam prečítať, bude 5,1. To znamená vyšší ako 4,8 na začiatku. Druhá vec je spomínaný rekordný dlh, tak ten je nielen najvyšší v histórii čo sa týka počtu miliárd, aj vo vyjadrení voči tomu ako sa darí ekonomike, teda voči, voči v pomere voči HDP, ale a toto už bežnému smrteľníkovi hlava neberie, že vy radi rozprávate, že za to môže Matovič, Heger, Ódor, poznáte tú pesničku, ale predstavte si, že... aj vo vyjadrení voči tomu, ako sa darí ekonomike, teda voči, v pomere voči HDP, ale a toto už bežnému smrteľníkovi hlava neberie, že vy radi rozprávate, že zato môže Matovič, Heger, Ódor, poznáte tú pesničku a predstavte si, že zvýšenie dlhu, ktoré nastalo za dva roky odkedy ste tu je vyššie, ako za predchádzajúcich vlád, predchádzajúcich kríz, ktoré tu boli, za vlády pána Matoviča, za covid-u, za energetickej krízy. Ten rozdiel, koľko narástol dlh je menší za týchto kríz, ako za vašej vlády, kde teda pandémiu nemáme, energetická kríza pominula, áno ekonomike sa darí menej, ale to je teda niečo úplne, úplne iné ako krízy, ktoré nás čakali v tých rokoch, tak toto mi vysvetlite. A pán predseda NKÚ to spomínal a podpisujem jeho celý prejav a dotkol sa aj toho dlhu. A hovoril, že o koľko, koľko dlhuje každý občan Slovenskej republiky, aj batoľa, aj dôchodca. A rozdiel o koľko narastie tento dlh za každého občana Slovenskej republiky je 5000 eur za štyri roky vášho vládnutia. Používam projekciu, ktorú nájdete v rozpočte, o ktorom tu dnes rokujeme. O 5000 eur bude každý z vás, z nás, aj naše deti, aj naši rodičia dlhovať tomuto štátu. O rovnakých 5000 eur si každý člen vlády zvýšil svoj plat po tom, čo ste nastúpili do vlády a ani si ich nezdaňujete. Ďalší bod sú najvyššie dane. To už sme hovorili pri konsolidácii, keďže obzvlášť tretie kolo konsolidácie je frontálny útok na pracujúcich, to znamená, že výrazne zvyšuje vlastne dane z práce pre všetkých. Čiže inými slovami máme západné dane, ale ostali nám východné platy aj východné verejné služby. No a čo sme sa dozvedeli po hlbšej analýze rozpočtu, že aj celkové daňové zaťaženie, teda všetky dane, ktoré platíme v ekonomike, teda dane z práce, ale aj všetky transakčné dane, aj odvod z hazardu a celá DPH, ktorú ste zvýšili, keď toto všetko zrátame a podelíme to ekonomikou, HDP, to ako sa darí danej krajine, tak aj toto máme v histórii Slovenska najvyššie ako sme kedy mali. No a my sme v našom dokumente TRESK sme vyčíslili o koľko prišla každá štvorčlenná rodina v čistom, poviem takto medzi rokmi 2006 až rokmi 1019, kedy ste vládli nepretržite s jednou jeden a pol ročnou prestávkou a teda rozdiel oproti tomu, keby mzdy na Slovensku rástli tak ako v Pobaltí je, že táto štvorčlenná rodina má mesačne o tisíc eur nižšie príjmy, nižšiu priemernú mzdu, čistú. A vy keď jednak dusíte ekonomiku a ešte aj zdaníte viacej všetkých pracujúcich, tak to znamená, že tento rozdiel sa ešte výrazne prehĺbi. Prepočítame vám tento údaj budúci rok. A to nesúvisí teraz s krízami, povedal som do roku 2019 áno. No a s týmto všetkým súvisí potom aj zadusená ekonomika, ktorá je dnes na hrane recesie. Tak o tom sme sa tuná bavili veľa pri konsolidácii, ale v princípe znamená to, že ešte menšiu nádej na nejakú svetlejšiu budúcnosť. Politikami, ktoré robíte, dusíte ekonomický rast. Investície neprichádzajú, súkromné investície neprichádzajú, menej investujete z verejných zdrojov. Ako som povedal, jedným zo zdrojov, to čo ste nazvali vy šetrenie, je menej aj verejných investícií, ešte si o tom povieme viacej. No a oproti rozpočtu sa vybralo o 1 mld. menej oproti minuloročnému rozpočtu, oproti tomu, čo ste očakávali. No a teraz najnovší taký obľúbený naratív koalície, strany SMER je, že za to môže ten protivietor z Nemecka. No tak si povedzme, áno, ani globálnej ekonomike sa nedarí a Nemecko je teda v kríze. Samozrejme tomu nepomohla americká politika prezidenta Trumpa, ktorý zvýšil clá a ďalej schladil ekonomickú aktivitu globálne, no lenže takisto k tomu prispieva aj ekonomická politika vlády. A takisto treba povedať, že áno, každá konsolidácia bolí ekonomiku, akurát problém je, že keď sa konsoliduje len na príjmoch a takýmto spôsobom práve ako to robíte vy, v princípe presne naopak, ako by bolo ideálne, tak tým ešte ďalej teda v úvodzovkách pomáhate ekonomike, alebo teda pomáhate ju pridusiť. Takže nie je pravda, že za všetko môže Nemecko, je to časť vysvetlenia, ale zvyšok toho príbehu máte vo vlastných rukách a je to o rozhodnutiach, ktoré ste urobili. No a potom ešte pri predstavovaní rozpočtu ma zaujalo, jednak celá vláda z toho mala celkom radosť, akože rozumiem tomu politicky, že sa vám teda podarilo sa nejako dohodnúť. Nie je to teda ideálna dohoda, ale asi sa premiérovi, ministrovi financií uľavilo, ale čo ma zaujalo, že premiér tam oznámil nejaké magické zefektívnenie výberu daní, že vraj za miliardu, no tak by som sa chcel spýtať, ak môžte odovzdať ministrovi financií otázku, že či tú miliardu eur dosiahne vďaka tým QR platbám, ktoré ohlásil na budúci rok a ktoré teda označil ako stratégiu boja s daňovými únikmi, lebo úprimne moc mi to nevychádza. A tuto by som súhlasil s niektorými tvrdeniami, ktoré hovoril minister financií pred chvíľou, trvalo to dlhšie, ten prejav bol naozaj vyčerpávajúci, ale spomínal tam napríklad tieto daňové výkazy, ktoré áno, priniesli väčšiu efektivitu. A teraz hovorí, že novým nástrojom budú QR platby, tak sa chcem spýtať, či premiér myslel QR platby prinesú tú miliardu do rozpočtu. Opakujem, nejak mi to nevychádza a obzvlášť mi to nevychádza v dobe cashu, ktorú ste transakčnou daňou a ďalšími politikami vlastne zaviedli. V skutočnosti tie daňové úniky, alebo efektívnosť daňového výberu je oveľa, oveľa vyššia a predstavuje ďalšie riziko do rozpočtu, ktoré len zhoršuje deficit. A keď teda máte taký plán na tú miliardu, tak by som teda rád podporil, aby ste ho predstavili čím skôr. No a teraz to bájne šetrenie na sebe. Tak to by som sa chcel spýtať druhú otázku, keď môžte odovzdať ministrovi financií, že kde je to šetrenie na sebe prosím vás. Najprv to bolo 1,3 mld. keď predstavili konsolidáciu, tam bolo, že zmrazíte platy za 400 mil., potom niečo niečo a 1,3 mld. Potom sme sa dozvedeli, že medzi tými nad rámec 400 mil., medzi tým niečo je energopomoc a hneď na to sme sa o dva týždne dozvedeli, že vlastne to energopomoc nebude, lebo však to v Bruseli neprejde pochopiteľne, no a teraz idete premaľovať nejaké investície na eurofondy a chcete to vykazovať ako šetrenie. No zase mi to nevychádza. A aj keby to tak bolo, tak potom kde je tých ďalších 400 mil. Alebo potom ešte máme, alebo teda to bol príbeh, keď tu bola konsolidácia a teraz, keď si otvoríte rozpočet, tak tam som sa dočítal, že šetrenie na sebe 535 mil. a včera na výbore sa tam operovalo s tabuľkou, kde je tých 535 rozpísaných, OK, super a kde je tá zvyšná viac ako pol miliarda potom? Kde? Bude. Tak ako prišla úspora za posledné dva roky. Keďže už ste tu dva roky, tak už vás dobiehajú vaše vlastné kroky a tie vaše vlastné kroky sú napríklad to, že už si môžme pozrieť, aká je skutočnosť za rok 2024 oproti tomu, čo ste sľubovali v rozpočte, ktorý ste si vy už schválili v roku 2023. Aj tam ste sľúbili šetrenie na sebe, myslím že vtedy 5 % ak sa nemýlim. Potom v ďalšom rozpočte na tento rok ste sľubovali šetrenie 10 %. A dnes máme k dispozícii tzv. očakávanú skutočnosť a viete čo sa v nej môžme teda dočítať, keď sa pozrieme na tieto čísla, že žiadne šetrenie na sebe ste nedosiahli, pretože vy si nakreslíte čísla v rozpočte o tom, ako budú klesať mzdy, ako budú klesať tovary a služby a potom postupne si príde jeden vypýtať minister zdravotníctva, mu chýba dvestovka na... (Reakcia navrhovateľa.) Výborne, ale minulého roku mu chýbalo 200 mil., bude aj budúci rok mu 200 mil. chýbať na nemocnice, to vám garantujem a to je len tu minister, tak som si ho zobral za príklad, ale takto môžme ísť úplne na každom. Kolega Jano Hargaš vám to ilustruje na IT na veľmi presných číslach, ktoré sú vaše čísla, sú vo vašich dokumentoch a vám ukáže, ako ste ušetrili v úvodzovkách na IT v roku 2024 aj v roku 2025. A tak by som mohol ísť položku po položke a rezort po rezorte, pretože vám v skutočnosti chýba morálka. Keď minister financií sa veľa zavzdušňuje, že jak on to má ťažké, aj včera na výbore zase už mal také opúšťacie sa momenty a hovoril, že vlastne jak to on má teda spraviť, keď všetci proste si robia čo chcú. No tak akože povedzme, že mu ľudsky rozumiem, ale na druhej strane sa mu nečudujem, keď teda vládne s takouto partiou, že teda sa mu to nedarí skonsolidovať. A problém tej morálky je v tom, že všetci ostatní okrem neho si myslia, že ich sa konsolidácia netýka. Tu si kúpia hento, tam si odletia špeciálom, minule sme sa dozvedeli, že na SEPS-e si vyradili superbéčko, ktoré stálo podľa cenníka nejakých 15 litrov a vyradili si ho za 4000 tuším, alebo niečo také. Jeden z mnohých, mnohých príkladov. Minister vnútra nakupuje počítače za 200 vyše miliónov, teda predražene. UHP mu ukázal, že aké tam má vysoké ceny, tak odkázal ministrovi financií, nech si ich uprace a takých príkladov by sme mali mnoho a mnoho a moji kolegovia a kolegyne vám ich v priebehu tejto rozpravy ešte ukážu viacero. A na tlačovke ku rozpočtu som takisto počul od premiéra Fica, že víťazom konsolidácie je zdravotníctvo. Ja by som opäť podotkol, že teda podpisujem to, čo tu, všetko čo tu povedal predseda NKÚ o zdravotníctve a ďakujem jemu a jeho úradu za túto prácu, pretože veľmi správne ukazuje, ako po 30 rokoch tuná máme unesený celý sektor, kde sú výsledky úplne katastrofálne. Ako vám aj povedal, že iste, však peňazí by mohlo byť viacej, ale zároveň nie je najdramatickejší problém slovenského zdravotníctva, že nie sú peniaze. My to voláme efektivita, v skutočnosti je to unesený sektor, kde teda peniaze utekajú inde, len nie ku pacientom. A v tomto rozpočte ma zaujala taká jedna vec. Jednak sú tam vymyslené úspory na lieky, ktoré ak sa zrealizujú, tak na ne doplatia, tak ich zaplatia pacienti z iného vrecka, cez tzv. priame platby, out-of-pocket payment, no ale to je jedna vec. A druhá vec je, že vy ste už takí frajeri, že normálne do rozpočtu si napísali, že teda nejaké peniaze sa ušetria vďaka nižšiemu čerpaniu výdavku na zdravotnú starostlivosť a to najmä v segmentoch ústavnej starostlivosti a výdavkoch na lieky a tie peniaze budú použité na dividendu poisťovni Dôvera, teda jednej z finančných skupín, ktorej sa premiér bojí, ako, či ako to povedal, ktorej sa bojí ako koza noža, alebo niečo také. No tak peniaze, ktoré sa ušetria v zdravotníctve, idú na vyššiu dividendu. No a napriek tomu všetkému, že tie výsledky, ktoré prezentujete tuto v rozpočte v podobe neklesajúceho dlhu, najvyššieho zdanenia, najvyššieho dlhu v histórii Slovenska, vyššom ako v covid-e, ako v energetickej kríze, tak napriek tomu všetkému vám garantujem a som ochotný sa tu staviť, že tie ciele, tých 4,1 % pre deficit na budúci rok, pre dlh 63 niečo percent atď., atď., že tieto ciele nenaplníte, pretože máte tam mnoho vzdušných zámkov, hovoril som o šetrení na sebe, tu prebieha novodobá doba cashu, transakčná daň, minister financií sa pochváli, že je efektívna, akurát, že mu tam chýba 200 mil. niečo, že vraj budete zázračne čerpať eurofondy a tak by sa dalo pokračovať. Garantujem vám, že tieto ciele nenaplníte. No a to všetko, o čom sa tu bavíme a paradoxom je, že vlastne minister financií to vlastne ani nepopiera, je cesta do Grécka. S ministrom financií teda tu je pretrvávajúci spor o tom, kto za to môže, ako som povedal, ale teda opäť nabádam na to, že po dvoch rokoch by sme možno mohli sa baviť o tom, ako sa z toho dostať, nie kto za to môže a nikto vám
=====
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

14.10.2025 o 18:18 hod.

Ing. MSc.

Štefan Kišš

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie v rozprave 18:44

Štefan Kišš
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
...je cesta do Grécka. S ministrom financií teda tu je pretrvávajúci spor o tom, kto za to môže ako som povedal, ale teda opäť nabádam na to, že po dvoch rokoch by sme možno mohli sa baviť o tom, ako sa z toho dostať, nie kto za to môže. A nikto vám nepovie presnú výšku dlhu, pri ktorej sa bankrot môže udiať. Ale pre ekonomiku ako Slovensko sa začína niekde okolo 50%. A áno, sú krajiny v Európe, ktoré majú dlh 100%. Taliansko, Francúzsko, dokonca aj Belgicko, ale sú to oveľa bohatšie a väčšie ekonomiky ako je Slovensko. A pomôžem si takou metaforou, ktorú som čítal včera, slovami Martina Šustera, člena Rady pre rozpočtovú zodpovednosť, ktorý prirovnal slovenskú ekonomiku ku 120-kilovému mužovi, ktorý rád teda konzumuje údené a dá si 12 pív denne, aj obezita, aj cukrovka, ťažšie sa mu dýcha, keď ide po schodoch a lekár mu hovorí, že musí niečo zmeniť. No ale tak to neznamená, že dostane infarkt alebo že umrie rovno zajtra. A nevieme či sa to stane o dva roky alebo o desať, ale to riziko tu je. No a analógiou dlhu, že áno, môže sa stať, že by sme uniesli 90% HDP, ale chceme to riskovať? Chce tento muž riskovať, že priberie na 190, na 200 kíl a že však potom uvidíme, že čo sa stane: No tak ja navrhujem, aby sme sa tomu snažili predísť. Pretože tento grécky príbeh to nie je len nejaká fikcia, to je niečo čo sa naozaj stalo a Gréci sa z toho spamätávajú do dnes. A to čo sa tam stalo jer rapídny pokles životnej úrovne. No a poviem zo všetkých dát a akokoľvek sa na to pozrieme, no fakt je, že z posledných 20 rokov tu strana SMER vládne 14 rokov. A tieto výsledky sa ťažko prisudzujú niekomu inému, prepáčte. Ale možno by sme sa mohli rozprávať, ako sa z toho dostať a nie kto za to môže. Ale čo ma viacej zaráža je, že vy nemáte ani vôbec žiadny plán. ani elementárnu, neviem ako to nazvať, vôľu alebo motiváciu nejaký plán predstaviť. My sme predstavili náš plán TRESK, ako naštartovať rast, ako ozdraviť verejné financie. Minister financií si ho prečítal, akurát ho zosmiešňuje, mohol by sa radšej inšpirovať. A opäť opakujem, mu môžme ľudsky rozumieť, že to má ťažké s vami, dohadovať sa s extrémistami, s obžalovanými a s kadekým o tom, ako majú vyzerať verejné financie, ktorých v skutočnosti nezaujíma žiadne šetrenie, ale zaujímajú ich vlastné vrecká. No ale minister financií si vybral svoju rolu. On sa slobodne rozhodol, že tam je, slobodne môže od nej odísť. Akurát by som povedal, že po týchto výsledkoch nie je prirodzeným riešením, že odíde na ešte lepšie, ešte teplejšie miestečko, do NBS. Myslím si, že vyvodiť dôsledky znamená buď rezignovať a priznať si chybu alebo s tým konečne niečo urobiť. Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

14.10.2025 o 18:44 hod.

Ing. MSc.

Štefan Kišš

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:48

Ivan Hazucha
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. No ja by som začal úplne v úvode v tom príbehu, zabudol ste povedať, že ten otec nezodpovedný sa volal Matovič, Heger a Ódor. Ale, chcem povedať aj to, že pravda je, že všetky vlády naše novodobé zadlžovali krajinu, ale nespomína sa teda aj to, že vlády iné aj predávali štátny majetok. A napriek tomu zadlžovali krajinu. Napriek tomu, že mali príjmy aj z tohto a čo je horšie teda, že tie firmy, ktoré produkovali zdroje do nášho štátneho rozpočtu, teraz tie peniaze bežia von z krajiny a dotujú iné štátne rozpočty. Po troch kolách konsolidácie ste spomínali, aj viacerí to zvyknete spomínať, podsúva sa tu taký naratív, že tie dve kolá boli neúspešné, a preto musí byť tretie, ale veď to je však viete všetci, že to je nie je pravda. Boli iba dve kolá a tretia sa teraz schvaľuje a bude platiť možno od nového roka. Takže hneď na začiatku bola konsolidácia rozvrhnutá na štyri roky. Takže nie je pravda, že robíme tretiu lebo dve sme spackali. Čo vidno po predchádzajúcej vláde, keď hovoríte, že bola taká dokonalá, čo po nej vidno, po jej výsledkoch? Čo pribudlo na Slovensku? Dnes je Slovensko naozaj rozostavené a ľudia to vidia. Cesty, nemocnice, opravujú sa mosty, sú investičné projekty, rozpracováva sa nová jadrová elektráreň, prečerpávačka Málinec. Všetko sú to veľmi náročné energetické projekty, ale do budúcnosti veľmi potrebné. A len taký detail, za tej výbornej predchádzajúcej vlády ste nás zatvárali doma, aj keď sme boli zdraví a vy, až som to správne počul a pochopil sa tu pohybujete s Covidom a bez rúška. Len dúfam, že nikoho nenakazíte. (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

14.10.2025 o 18:48 hod.

Ing.

Ivan Hazucha

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:50

Ján Hargaš
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo pán predsedajúci. Števo, myslím, že musíme niečo uznať aj tým koaličným kolegom a to je tá schopnosť tých výhovoriek. Ja som nad tým tak celý deň rozmýšľal a ty si to aj vlastne spomínal v tvojej rozprave, že a to nekonečne ma to uchvacuje, tá schopnosť za každým prísť s novou výhovorkou. Viete, že dva roky, kolegovia, že zosumarizujem, hej, zosumarizujem. Vy ste voľby vyhrali na tom, že vy ste tí skúsení harcovníci. Ste hovorili, že vy prinesiete stabilitu, že vy viete ako na to, viete vládnuť, všetko viete, tdd...tdd...Na tom ste vyhrali voľby plus nejaké strašenie, ale pointa bola táto. A po dvoch rokoch toho, čo tu vládnete, tak prvé dva roky sme počúvali len výhovorky, že bývalá vláda lebo Matovič, Heger, Ódor. To boli prvé dva roky. A teda pochopil som, že nová línia teraz, včera som v relácii s pani Neveďalovou, tak pochopil som, že nová línia je, že "lebo Nemci". Lebo nemecká ekonomika nešlape, tak preto naša nešlape. Hej, že to je nová línia, ktorou vy pôjdete. A ja som tak rozmýšľal, že čo by bol taký, taká skúška správnosti, aby človek, ktorý doma sedí pred telkou a teraz počúva tie vaše výhovorky, tak aby si mohol na to odpovedať, že či tomu má veriť alebo nemá tomu veriť. A mne napadlo, že zakaždým by som poprosil ľudí, že keď zakaždým počujete nejakú výhovorku od koaličných kolegov, že lebo Matovič, Heger, Ódor, lebo Nemci, lebo Francúzi, lebo jaštery, mimozemšťania, neviem čo. Spýtajte sa sami seba, že je pravdepodobné, že to čo hovoria, že to spôsobilo, že ministri si zdvojnásobili platy? Že to tí Nemci im nakázali alebo ten Matovič im nakázal, aby si zdvojnásobili platy? To kvôli nim si teraz táto vláda kupuje luxusné Mercedesy, luxusné triskáče, rozhadzuje na nákupoch hasičských áut, ktoré nefungujú, že to naozaj to nakázali tie externé vplyvy, tí Nemci to nakázali? To ten Matovič, Heger, Ódor? To a doplňte si čokoľvek bude najhoršia výhovorka. No a keď na toto si ľudia zodpovedajú, tak potom im vyjde veľmi jasne či sú to výhovorky alebo realita. Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

14.10.2025 o 18:50 hod.

Ing.

Ján Hargaš

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:52

Peter Šuca
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo. Vážený pán poslanec Kišš, ja vás rešpektujem a vnímam vás ako ekonóma. Boli ste šéf Útvaru hodnoty za peniaze, tykáte si s ministrom Kamenickým. Profilujete sa ako ekonomický expert Progresívneho Slovenska a keď som vás pozorne počúval, tak som mal pocit, že ste nepovedali k téme absolútne nič. Tie isté mantry, ktoré ste rozprávali pri konsolidácii verejných financií, to isté ste opakovali a nič nové. Veľmi ma potešilo a pobavilo, keď ste tu rozprávali ten príbeh tej slovenskej ekonomiky k tomu mužovi, ktorý denne vypije tých 15 pív lebo dneska som to ja čítal na Googli, pán Kišš. Nič nové ste nepovedali k rozpočtu. Čakal som od vás viac. Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

14.10.2025 o 18:52 hod.

PaedDr.

Peter Šuca

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:53

Štefan Kišš
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne všetkým diskutujúcim. Tak znovu, pán Hazucha, polovicu mojej rozpravy som sa snažil vysvetliť, nazvime to zodpovednosť za výsledky. Tak mimochodom k tej časti o rastúcom dlhu, keď budete pozorne počúvať aj ministra financií, tak si môžte všimnúť, že on sa tejto časti vyhýba. On nekomentuje to, že ako sa zvýšil dlh za vašej vlády. A že teda, však to sa dá dohľadať, veď tie čísla sú vo vašom rozpočte, si môžte pozrieť, že dlh narástol viac ako za predchádzajúcich vlád a za tých kríz, ktoré sme tu mali a nikto si ich nevybral a mimochodom boli na celom svete. Takže, neviem už ako. Pokiaľ viem, tak vláda, ktorá predávala majetok bola druhá Dzurindova a vtedy sa znížil dlh na nejakých 20% HDP alebo nejak tak, 20-30. Potom ste prišli vy a dostali ho niekde na úroveň 50% teda, približne, teda predtým ako prišiel Covid, ako prišla Dzurindova vláda. Pán Šuca, som rád, že ma počúvate, oceňujem to. Môžme sa pobaviť bližšie o tom. Problém je, že tie veci, ktoré sme hovorili pri konsolidácii platia aj pri rozpočte. To je to, preto napríklad opakujeme, že rastie dlh a vysvetľujeme prečo. No a posledná poznámka, pán Hazucha, rúško mám na ústach z úcty ku svojim kolegom, teda keď nerozprávam som ho tu mal dnes celý čas. Takže by som si vyprosil takéto poznámky. A pokiaľ viem, tak skôr vaša strana neverí v Covid a neverí v očkovanie, tak sa určite nemáte čoho báť, ale teda z úcty k svojim kolegom, cez víkend mi nebolo dobre, tak ...(Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

14.10.2025 o 18:53 hod.

Ing. MSc.

Štefan Kišš

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom
 
40. schôdza NR SR - 2.deň - A. dopoludnia
 

Vystúpenie v rozprave 9:01

Jozef Hajko
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
Pán predsedajúci, ďakujem za slovo.
Vážený pán minister, kolegyne, kolegovia, rokujeme druhý deň o návrhu rozpočtu verejnej správy na budúci rok, žiaľ, v tejto komornej atmosfére, ale predpokladám, že aspoň to, čo teraz s tým, čo vystúpim za klub KDH, tak, samozrejme, že bude v zázname a že možno nás sledujú ľudia aj cez iné kanály.
Pána ministra spravodlivosti poprosím, keby potom skutočne ako odovzdal to, čo teraz budem apelovať na ministra financií, pretože tie apely budú pomerne vážne. Takže máme na stole predložený návrh rozpočtu na rok 2026. V prvom rade poviem, že je dobré, že dobré pre nás je, privítali sme to, že sme sa aspoň dozvedeli, že ako dopadne rok 2025, pretože zatiaľ sme o tom veľa informácii z ministerstva financií nemali a musíme povedať, že ten rozpočet na rok 2025 nedopadne vôbec dobre.
My sme už pri návrhu tretieho konsolidačného balíka minulý rok apelovali na to, aby sa tento konsolidačný balík dal do súladu s návrhom rozpočtu na rok ´26 a teraz ako opíšem rok 2025, tak nám len potvrdzuje, že skutočne tá situácia je veľmi vážna a že mali sme teda brať do úvahy v tomto rozpočte na rok ´26 aj situáciu, ktorá je v roku 2025.
V prvom rade poviem, že verejné financie sa vyvíjajú zlým smerom. Poviem to, len na príjmovej aj výdavkovej strane rozpočtu. Výber daní nám kolabuje, môžeme povedať doslova takto, pretože napríklad pri dani z pridanej hodnoty, tak ako to uvádza aj ministerstvo financií v návrhu tohto rozpočtu, bude chýbať do konca roka 531 miliónov eur, pri dani z príjmov právnických osôb 468 miliónov eur, pri transakčnej dani 164 miliónov eur, pri spotrebných daniach 147 miliónov eur. Sú to veci, na ktoré takto, keď som tu stál pred rokom, tak som upozorňoval na to, že tie očakávania sú príliš optimistické a sa to potvrdzuje, že tento výpadok je skutočne obrovský. Ten návrh štátneho rozpočtu na rok ´26 nám tiež potvrdzuje to, že v roku 2025 budú výdavky štátneho rozpočtu oproti roku 2024 o takmer o 9 % vyššie. To znamená v časoch, keď sa všetci uskromňujeme, keď dopadajú na nás tvrdo dva konsolidačné balíky, tak štátny rozpočet hospodári tým spôsobom, že výdavky rastú medziročne o 9 %. Toľko hovoria čísla o očakávanej skutočnosti roku 2025.
Ďalším problémom je, že v podstate nekonsolidujeme. Deficit verejných financií má tento rok prevýšiť 5 %. To už priznáva aj ministerstvo financií. Pritom v pláne bolo 4,7 %. Je za tým horší výber daní, je za tým pokles ekonomickej aktivity, na ktorý sme upozorňovali už minulý rok, že príde a je za tým, samozrejme, aj politika na strane výdavkovej. Hoci výdavky nám majú klesnúť tento rok o nejakých 600 miliónov euro oproti predpokladanému rozpočtu, tak stále to nebude stačiť na to, aby ten deficit sme dostali pod 5 %. Znamená to, že táto vláda v podstate ďalší rok po sebe dosahuje deficit nad 5 % a nekonsoliduje verejné financie. Nekonsoliduje. Napriek všetkým tým útrapám, ktoré znášajú občania, živnostníci, podnikatelia, samosprávy, tak vláda neuzdravuje verejné financie, naopak, hrubý dlh štátu výrazným spôsobom rastie. Tento rok sa zvýši o 7 miliárd eur.
Ak tu počúvame reči o tom, a hovoril to aj minister financií vo svojom vystúpení, o nejakom protivetre, ktorý duje od našich obchodných partnerov, tak poviem na to len toľko, že ten protivietor napríklad zo strany Nemecka cítim už najmenej dva roky a zrazu teraz sa naň vyhovárame. Keď poviem clá zo strany Spojených štátov, clá máme teraz vo výške 15 plus 2,5 %, teda 17,5 %, takže nie tie hrozivé clá, s ktorými prišiel prezident Spojených štátov na začiatku roka. S týmto protivetrom sa dokážu vyrovnávať napríklad v Českej republike. A Českú republiku uvádzam rád ako príklad, pretože Česká republika je príklad toho, že ako sa dajú konsolidovať verejné financie skutočne. Im sa to podarilo, darí sa im zlepšovať stav verejných financií, i keď teraz už budú mať novú vládu a tá vláda, ktorá ešte teraz dosluhuje, tak dokázala ozdraviť verejné financie a dokázala aj to, že ekonomika rastie. Naša ekonomika, musíme to povedať, začína zastávať, zadrhávať sa a otázka je, ako sa bude vyvíjať aj budúci rok. A je za tým nie ten protivietor, ale v prvom rade je za tým politika vlády. Upozorňovali sme na to minulý rok, že tieto opatrenia budú viesť k poklesu ekonomickej aktivity, k zastaveniu ekonomickej aktivity, k zastaveniu súkromných investícií, je to skutočne pravda, je to tak.
A keď si minister financií berie do úst kadejaké príklady, najnovšie je veľkým hitom Francúzsko, prosím vás pekne, vo Francúzsku nemajú ekonomickú krízu v prvom rade, ale majú politickú krízu. Politickú, pretože tam majú prezidenta, ktorého nepočúva parlament. A jednoducho tam uvažujú dokonca o celej zmene politického systému, hovoria o piatej republike. Ak si chce minister financií brať príklad, nech skočí napríklad kúsok ďalej do susedného Talianska, kde predsedníčka vlády Meloniová dokáže Taliansko ozdravovať a dokáže aj ekonomický rast Talianska, ako už dávno to nebolo. To znamená sú štáty, ktoré to dokážu a sú štáty, ktoré to nedokážu. Tak prosím vás, pán minister, nevyberajte si príklady, ktoré sa vám práve hodia. Zaujímavé, že ste si nevybrali príklad Maďarska, susedného Maďarska, ktorému sa skutočne nedarí a nedarí sa mu hlavne preto, lebo uplatňuje takú politiku, ako uplatňuje. To znamená, napríklad aj tie dôsledky sú aj také, že má pozastavené čerpanie eurofondov. Ale ja Maďarsko si, pán minister, nezoberiem ako príklad, pretože pán Fico sa brata s predsedom maďarskej vlády Orbánom. Takže to nie je asi vhodný príklad.
Teraz ciele do budúcna. pozrime si to, čo predpokladal minister financií a vláda minulý rok. Tie ciele boli takéto, deficit verejných financií mal byť tento rok 4,7 %, v roku 2026 3,7 a v roku ´27 3 %. Realita alebo teraz aké sú predpoklady? 5 % tento rok, 4,1 budúci rok a vyše 5 % budúci rok. To znamená, opäť vidíme do budúcna, že nejde o žiadne konsolidovanie. Napriek tomu, že tu budeme mať tretí konsolidačný balík, tak ten cieľ je proste 4,1 %, je nízky a v tom ďalšom roku vidíme, že ten deficit má zase podskočiť nad 5 %. Čo to spôsobuje? Spôsobuje to vysoký nárast dlhu. Len za minulý rok vzrástol hrubý dlh Slovenska o 9 miliárd eur. Aby sme si vedeli predstaviť, čo to číslo znamená, keby všetci zamestnanci, ktorí sú na Slovensku, zarábali priemernú mzdu, tak dva mesačné platy musia dať v prospech štátu, aby umorili ten dlh, ktorý vznikol minulý rok, takéto sú to čísla. A budúci rok, tento rok má byť zadlžený zase ďalších 7 miliárd eur a podobné číslo to bude v roku 2026. To znamená, že za tieto tri roky zadlží vláda Slovensko o takmer 23 miliárd eur, toto je realita. A do tohto stavu nás dostáva táto vláda.
Aké sú východiská pre bežných ľudí, keď sa pozrieme do toho rozpočtu? Čo majú ľudia očakávať? Okrem toho, že sme už na nich zavesili ten tretí konsolidačný balík veľmi ťažký a ktorý už ide priamo na výplatné pásky ľudí, ide priamo do daní z príjmov fyzických osôb, ide priamo na živnostníkov, tak okrem toho ten dosah aj tohto štátneho rozpočtu bude znamenať, že rast reálnych miest má byť budúci rok iba 0,8 % a inflácia má ostať na vysokých úrovniach prekračujúcich 4 %. To znamená Slovákom a Slovenkám budú rásť ceny. Zdá sa mi úplne, nie zdá, ale musím povedať, že je úplne detinské, keď sa minister financií pri zdôvodňovaní týchto dosahov na obyvateľov utieka k úplne takým komickým veciam ako, však počúvajte, však bude inflácia 4,4 % budúci rok, ale však dáme vám energopomoc a keď príde tá energopomoc, tak bude vlastne iba 2,5 %. Prosím vás pekne, toto nie je hodné ministra financií, aby kalkuloval s takýmito vecami, skutočne. A takisto, keď hovorí, že reálne mzdy majú rásť budúci rok o 0,8 %, ale keď vám dáme peniaze z tej energopomoci, tak to budú 2 %. Čo sú toto za kalkulácie, skutočne. Hovorím, to sú kalkulácie nehodné ministra financií.
Toto sú predpoklady vlády budúci rok, ako som hovoril, deficit 4,1 % a hrubý dlh má narásť na 62,8 % HDP. Toto hovorí ministerstvo financií, osvojila si to vláda. Máme tu ústavnú inštitúciu, ktorá stráži verejné financie na Slovensku a ktorá má povinnosť brať na kritiku aj tie predpoklady, ktoré nám posúva vláda. Čo hovorí rada pre rozpočtovú zodpovednosť? Nie 4,1 % deficit, 4,6 budúci rok, to znamená, že sa blížime k tej päťke zase a nie dlh 62,8 % HDP, ale 64,3. A keď tu minister financií vystúpil, že toto sú predpoklady Rady pre rozpočtovú zodpovednosť, ktoré sú politicky motivované, prosím vás pekne, čo to robíte? Rada pre rozpočtovú zodpovednosť je ústavná inštitúcia, ktorá sa riadi ústavným zákonom rozpočtovej zodpovednosti. Vy spochybňujete inštitúciu. Keď útočíte na predsedu Rady pre rozpočtovú zodpovednosť, tak útočíte na celú inštitúciu. Uvedomujete si, čo robíte? Vy znevažujete inštitúciu. A keď hovoríte, že predseda Rozpočtovej rady pán Tóth má nejaké politické motivácie alebo kedy bol dosadený do Rozpočtovej rady, prosím vás pekne a čo robíte s Národnou bankou? Čo robíte s Národnou bankou?! Váš predseda vlády, váš predseda strany hovorí o tom, že post guvernéra Národnej banky patrí strane HLAS. 10 % strana má rozhodovať o tom, kto bude guvernér Národnej banky Slovenska. Rozumiete? Čo sú toto za kalkulácie? Tak na jednej strane znevažujete inštitúciu, ktorou je Rada pre rozpočtovú zodpovednosť a na druhej strane je úplne v poriadku, že politicky budete nominovať, jedna politická strana bude nominovať guvernéra Národnej banky Slovenska, Národnej banky Slovenska, nezávislej inštitúcie. Prosím vás pekne, čo to je?
Takže, keď poviem tie očakávania, ktoré sú, tie základné v tom rozpočte na budúci rok sú, musím povedať, že sú nerealistické. Ja rešpektujem vyjadrenia Rady pre rozpočtovú zodpovednosť a poviem len jeden príklad, prečo ich treba rešpektovať. Pretože oni vedia počítať. Bola to Rada pre rozpočtovú zodpovednosť, prvá inštitúcia, ktorá povedala, že ten deficit, ktorý ste si naplánovali na tento rok, sa nedosiahne. Oni prví povedali, že bude vyššia ako 5 % a vy ste si to teraz len priznali, je to proste tak. Je to ich úloha, tak ich, prosím vás, rešpektujte. Keď ste ich už dali nabok pri výdavkových limitoch, tak ich rešpektujte aspoň v tomto. 2-2
Teraz ku konsolidácii. Hovoril som, že štátny rozpočet, my sme boli za to, takisto ako minulý rok, aby sa konsolidácia preberala zároveň so štátnym rozpočtom. Prečo? Poviem. Lebo sme očakávali, čo urobí vláda na sebe budúci rok, aby dokázala konsolidovať verejné financie, čakali sme úpenlivo. Prišiel návrh rozpočtu a sme sa niečoho dočkali. Tak teraz, hoci tu minister financií hovoril o tom, že z tých 2,8 miliardy eur tretieho konsolidačného balíka na tom sa bude podieľať vláda takmer polovicou, to znamená 1,3 miliardy eur a tu sa to snažil vysvetľovať, kamuflovať, že ako tú 1,3 miliardy eur dosiahne, nedostali sme odpoveď. Bol som na finančnom výbore s kolegom Janckulíkom, minister sedel vedľa nás, chcel som mu dať otázku, prosím vás pekne, ako tá 1,3 miliardy eur bude vyzerať a viete, čo sa stalo? Nedali nám slovo, normálne nás vyhodili, nedali nám slovo, nemohli sme vystúpiť. Rozumiete? Takto to bolo. Tak som čakal, čo povie minister tu v pléne včera. Začal vysvetľovať, ako zrátaval tu 1,3 miliardy, no nedostal sa k nej. A ja vám poviem prečo. Pretože to je fantómova konsolidácia, fantómova, nie je reálna. Jediné presné číslo, ktoré mám zo strany vlády, je 535 miliónov eur, a to je viazanie výdavkov jednotlivých ministerstiev a jednotlivých kapitol. O tom sa zmienim neskôr.
A tie ďalšie čísla, ktoré hovoril minister, sú tam nejaké, samozrejme, čísla, ktoré majú vychádzať z toho, že sa menia niektoré zákony, jeden sme tu včera preberali, nuž, veľmi ťažko.
Je tam, hovorí sa o samosprávach. Prosím vás pekne, však tie samosprávy ste si zarátali už do toho konsolidačného balíka v objeme 1,4 miliardy, tak to budete rátať dva razy? Je toto ako, čo nás zavádzate, ťaháte za nos? Ako nevieme počítať? A úplne osobitným problémom sú energodotácie. Prídem k nim o chvíľu. A teraz k tým 535 miliónov eur. Keďže som sa nedostal k slovu na finančnom výbore, aby som sa to opýtal ministra, tak som to skúšal aspoň včera na hospodárskom výbore, samozrejme, kde sa preberal iba určitý okruh kapitol, vrátane dvoch ministerstiev, ministerstva dopravy a ministerstva hospodárstva. A pýtal som sa každého jedného, ktorý tam si sadol, že prosím vás pekne a oproti čomu to budete šetriť alebo z čoho tých 535 miliónov eur? Počúvajte odpovede. Ministerstvo hospodárstva, budeme šetriť oproti návrhu, ktorí sme predložili ministerstvu financií v marci, Úrad pre verejné obstarávanie to isté, Úrad pre normalizáciu to isté, Úrad priemyselného vlastníctva to isté, Úrad pre reguláciu sieťových odvetví, oproti návrhu, čo sme predložili v máji, Protimonopolný úrad, oproti návrhu, čo sme predložili v júli ministerstvu financií, ministerstvo dopravy oproti návrhu, viete čo, minulý rok sme zostavili trojročný štátny rozpočet, ja si ctím trojročné rozpočtovanie, len vláda ho neberie vážne, ale ja beriem vážne ich čísla, tak minister dopravy povedal, to čo sme si nakreslili už vlani na rok 2026 a z toho bola tá úspora. Pomaly každý inak. A potom som tú otázku položil štátnemu tajomníkovi Majerskému ministerstva financií a ten mi hovorí, no však ako, to je šetrenie oproti júnovému návrhu štátneho rozpočtu. Takže to je takto. Na ministerstve financií si nakreslili, podľa toho čo im dodali jednotlivé rezorty, rozpočet na rok 2026 a potom povedali a z tohto ušetríme 535 miliónov eur. Rozumiete? To je tá základňa, ja som sa na ňu pýtal, to som sa chcel opýtať aj ministra financií. Takže oni si predložili rozpočty, tie kapitoly a minister im povedal, tento toľko ušetrí, tento toľko ušetrí.
A viete, ako sa robia rozpočty už roky na Slovensku? Keď sa robí nový štátny rozpočet, tak sa zoberie staré číslo z minulého roka a prihodí sa k tomu niečo a to je ten nový rozpočet. To znamená, tie rezorty si prihodili niečo, však každý chce čím viac a z toho idú skresávať, toto je konsolidácia podľa vlády, takto sa má konsolidovať podľa vlády. Rozumiete tomu? Ja len poviem jeden príklad, že čo to potom spôsobuje takéto rozpočtovanie. V roku 2024, toto sú údaje zo štátneho záverečného účtu, oni si napočítajú počet napríklad zamestnancov na tých rezortoch a na tých nasadia mzdy. A teraz keď príde záver roka, teraz zrazu zistia, no že ešte nám ostali nejaké peniaze, tak sa rozdelia na odmeny. A minulý rok sa takto na odmeny alebo takýmto spôsobom minulo vyše 250 miliónov eur, to znamená peniaze, ktoré sa vôbec nemuseli čerpať. Takto sa nafukujú rozpočty a on, minister financií, nám vlastne ani nedokáže vysvetliť, že z čoho presne idú šetriť. Ja hovorím, že idú šetriť z nafúknutých rozpočtov. A poviem aj konkrétne čísla, aby som, však my sme len počítali z toho, čo nám dali k návrhu štátneho rozpočtu, samozrejme, sme z pdf-iek museli siahodlho vyťahovať mnohé čísla, aby sme sa dostali k nejakým výsledkom, ale ja vám poviem len porovnania, keď si zoberiete výdavky kapitol jednotlivých ministerstiev, ako to plánovali minulý rok a ako to plánujú tento rok. Takže výdavky štátneho rozpočtu na rok 2025 sa plánovali vo výške 34 miliárd eur aj niečo, v rozpočte na rok 2026 je to 33,5 miliardy, to znamená, je tam tej pol miliardy, čo sa má akože ušetriť. Lenže, keď si zoberiete, to je z tabuliek, ktoré predložili ministerstvu financií vlani na tento rok. Keď si zoberiete, keď odpočítate zdroje Európskej únie, tak sa dostanete niekde na 30 miliárd a také isté výdavky, aké boli rozpočtované tento rok, tak budú rozpočtované budúci rok. Prosím vás pekne, kde je to šetrenie? Ja ho tam nenachádzam, ja ho tam skutočne nenachádzam. A keď si zoberiete reálne čísla, je to ešte horšie, pretože to je to ten vzácny údaj, ktorý sme dostali konečne, hej, v návrhu rozpočtu na budúci rok, dostali sme, že ako sa bude vyvíjať tento rok, to je tá očakávaná skutočnosť, tak sa volá. To znamená, čo sa ešte stane za tri mesiace. A keď si zoberiete tie čísla, ktoré už sú oveľa presnejšie, tak zistíte, že tento rok sa minie o 9 % viac vo výdavkoch ako minulý rok. V čase konsolidácie toľko minie vláda, o 9 % viac. A druhá vec, budúci rok oproti očakávanej skutočnosti tohto roka sa minie o 1,3 miliardy eur viac, to je nejakých 4, 5 %.
Takže, prosím pekne, zhrniem. Konsolidujeme, oháňame sa tým, že ušetríme nejakých 535 miliónov eur, ale výdavky budúci rok pôjdu o 4, 5 % vyššie, toto je konsolidácia podľa vlády. Toto je fantómova privatizácia (správne: konsolidácia, pozn. redakcie), nie skutočná, to je na balamutenie ľudí. A keď minister hovorí, že sme táraji a neviem čo všetko možné, tak teraz musím povedať, že tára minister. Skutočne, takto to vyzerá s návrhom štátneho rozpočtu. My sme, samozrejme, keď minister nás žiada, že aby sme predostreli svoje návrhy, ako by sme konsolidovali. My sme už predložili niečo vlani a platí to. Nás teší jedna vec, teší nás že, ale je to jedna jediná vec, že ministerstvo prichádza na tie naše návrhy, že musí šetriť na sebe, na prevádzke štátu, že musí lepšie vyberať dane. A keď už chce zvyšovať dane, tak z hazardu, ale na to všetko prichádza, ale akým spôsobom? Keby bolo viac času, možno by som to vysvetlil ešte podrobnejšie, ale poviem len jednu vec, že to šetrenie, ku ktorému prichádza teraz, že bude sa šetriť aj na zamestnancoch, tak to je opäť fantómove šetrenie, pretože ministerstvo a tu mám konkrétne čísla, kto bude mať záujem, môžem ešte potom povedať, ministerstvo si nadsadzuje tabuľky, nadsadzuje, že koľko bude mať tých zamestnancov v tej štátnej správe, na to si napočíta peniaze, a potom skutočný počet tých zamestnancov je menší a tie peniaze sa rozdelia, roztopia. A takto sa bude pokračovať aj v budúcom roku, hoci sa hovorí o šetrení, a takto to bude pokračovať v budúcom roku, máme veľké podozrenie, že to bude tak. To sú čachre-machre s číslami. Rozumiete, vyznať sa v štátnom rozpočte, to je nehodné, aby sme my, my poslanci dostali do rúk materiál, kde sa čachruje s číslami. Ako, musíte pracne dopočítavať z tých jednotlivých čiastkových údajov, aby ste dospeli k tomuto výsledku. Skutočne je to tak, preto sme žiadali ministerstvo a máme tu dnes 5 uznesení na rokovanie tejto schôdze. Žiadali sme túto snemovňu, aby prijala a ja stále dúfam, že prijme tieto uznesenia, aby zaviazali vládu, nech sama prijme uznesenia, aby šetrila aspoň na tých najokatejších prípadoch, aby šetrila na energiách, aby centrálne obstarala energie a aby sa zaviazala k nejakému tempu čerpania eurofondov.
Osobitným problémom sú energodotácie, nenazývam to energopomoc, sú to obyčajné energodotácie, sú to dotácie, nič iné, 435 miliónov eur. V štátnom rozpočte všeobecnej pokladničnej správy je 420 miliónov eur. Tu táto snemovňa minulý mesiac prijala zákon o energopomoci, v ktorom nie je nič, nič, minimálne definície, nejaké vzťahy medzi inštitúciami a normálne dala zmocňovacie právo vláde, aby vláda rozhodla, že ako to bude napokon vyzerať, ako dostane tých 90 % obyvateľov, ako dostane tieto peniaze. Nešlo o nič iné, len aby sa tieto peniaze dostali do rozpočtu, o nič iné nešlo, aby boli v rozpočte a už sú tam. Minister financií to tu potvrdil, vo všeobecnej pokladničnej správe je 420 miliónov eur, sú tam zakotvené, nech sa páči, môžeme rozdávať. A viete čo, ako sa to bude diať? Tak sa to bude diať, že budú dostávať obyvatelia energošeky, kde bude napísané, že láskavo vám vláda dožičila tieto peniaze. Je to obyčajná politická korupcia a je to jednoducho vyhadzovanie peňazí náš všetkých na politický marketing. Neviem to ináč nazvať. Keby vláda chcela, skutočne keby ju zaujímali ceny energií, tak to spraví napríklad takto, poviem príklad, už som ho aj spomínal. Len z energetických firiem ako je SPP, Rozvodné závody elektrické, Slovenská elektrizačná a prenosová sústava, tento rok získa vláda 515 miliónov eur z dividend... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)

Danko Andrej, podpredseda NR SR
Prosím kľud v sále, páni poslanci.


Hajko, Jozef, poslanec NR SR
To znamená, ak by vláda oželela tieto dividendy, keby ich oželela, tak o to môže znížiť ceny energií. A nielen pre vybraných... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)

Danko Andrej, podpredseda NR SR
Pán Viskupič, poprosím, pán poslanec. Pán Viskupič, prosím, málo nás je tu, počuť všetko, dobre?


Hajko, Jozef, poslanec NR SR
...ale pre všetkých môže, aj pre biznis, ktorý trpí vysokými cenami. Tak by to mohlo byť, lenže to sa nedeje, lebo vláda rada zhŕňa a rada rozdeľuje a upozorňuje, to sme my vám dali tie peniaze, to ako my sme vám dožičili.
Posledná vec, ktorú spomeniem, sú ratingové agentúry, lebo sa tu spomínali. Ja vám poviem len, na čo upozornila ratingová agentúra, na apríl 2005, keď nám znížila Standard & Poor´s, to je najvýznamnejšia na svete, keď nám znížila výhľad ratingu zo stabilného na negatívny. Čo má vláda robiť, aby o ten rating sme neprišli? Zvládnuť clá s USA (so Spojenými štátmi), to sa zvládlo ako tak, hej, sú 15 %, čerpať eurofondy, to sa absolútne nedarí, ku koncu augusta 10 % čerpanie a podieľať sa na stimuloch z Nemecka. Takže prvá vec, clá. Bez toho, aby sa o to vláda pričinila, tak tie clá sa niekde ustálili. Druhá vec, eurofondy som spomínal. A tretia vec, v júli, keď nemecký kancelár hovoril o tom, že ak Slovensko nepôjde solidárne s ostatnými štátmi Európskej únie pri prijímaní sankcií proti Rusku, nemecký kancelár povedal, že, pozor, môžem vám siahnuť na eurofondy. Bratislavská organizácia SMER-u nazvala nemeckého kancelára Führerom a vedenie strany sa od toho nedištancovalo. My sme závislí na Nemecku, hovoríme tu o protivetroch a neviem čo a my dokážeme urážať nemeckého kancelára. Rozumiete? Všetko so všetkým súvisí. Ako keď chceme hovoriť o ekonomike, o konsolidácii, všetko so všetkým súvisí. To je to isté, ako keď hovoríme, keď minister financií vykrikuje, jaj, jaj, Poľsku sa darí, pretože zbrojí veľmi. Buďme radi že zbrojí, že máme takého suseda, ktorý sa nás možno zastane, keby prišli nepríjemnosti z východu. Neviem, čo bude s ratingom, počkáme si, čo bude s ratingom. Bude nám tu minister vykrikovať, viem, ako nám bude, vy ste chceli, znížili. Nie, ja som vám teraz povedal, čo hovorí agentúra, čo nám hrozí, v akom prípade príde zníženie ratingu. Samozrejme, že len si všímajú v prvom rade čísla ako deficit a tak ďalej, dlh a tak ďalej, všetko možné, hospodárenie s verejnými financiami, ale tieto tri veci, ktoré som tu povedal, oni vyslovene vymenovali. A to nie je jediná ratingová agentúra, o tomto hovoria ďalšie ratingové agentúry.
Takže na záver poviem toľko. Návrh rozpočtu verejnej správy, ktorý sme tu predložili, svedčí o totálnej slabosti ministra financií. Slovensku sa darilo vždy vtedy, keď malo silného ministra financií, ktorého rešpektoval predseda vlády. Je to jednoducho tak. Teraz to je presne naopak. Minister financií rešpektuje predsedu vlády, ktorý má oveľa silnejšie oblasti ako ekonomika, v ktorých sa vyzná.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

15.10.2025 o 9:01 hod.

Ing.

Jozef Hajko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie v rozprave 9:29

Jozef Hajko
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
2-3
A ja sa pýtam na záver, chcel som sa to opýtať aj ministra financií, pán minister, predseda vlády vyhlásil, táto vláda aj vďaka tomuto rozpočtu odovzdá verejné financie v zdravom stave svojej nástupkyni, čo je to ten zdravý stav podľa vás. A povedzte nám, čo to bude zdravý stav v roku 2027. Dlh, ktorý sa bude blížiť pomaly k sto miliardám eur? Deficit vo výške 5 %? Máte odvahu robiť ďalšie konsolidačné opatrenia budúci rok? Znesú to ľudia, keď vidia, že ide to na plecia všetkých a vláda nedokáže na sebe šetriť a že len fantómovo šetrí? Toto som sa chcel opýtať ministra financií a ak snemovňa prijme tento rozpočet, je to rezignácia na akékoľvek ďalšie ozdravenie verejných financií. Na mieste ministra financií by som sa zbalil a išiel by som preč. Minister financií darmo sa vyhovára na to, viete čo, to sú politické dohody a k akým číslam dospejeme v tom, to sú politické dohody, keby ste videli, aké to je ťažké. Tak keď nedokážeš zvládnuť tie politické dohody a keď ťa predseda strany nepočúva a predseda vlády, no tak potom ako vystúpim a poviem, takto sa to nedá spraviť, ja sa pod to nepodpíšem. Ja by som sa na jeho mieste pod takýto rozpočet nepodpísal.
Ďakujem za pozornosť. (Potlesk.)
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

15.10.2025 o 9:29 hod.

Ing.

Jozef Hajko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie v rozprave 9:29

Andrej Danko
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Ďakujem, pán poslanec.
Na vystúpenie pána poslanca päť faktických, prvý poslanec Čaučík.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

15.10.2025 o 9:29 hod.

JUDr.

Andrej Danko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom