40. schôdza

14.10.2025 - 28.10.2025
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie s faktickou poznámkou

15.10.2025 o 12:42 hod.

Mgr.

Michal Stuška

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie v rozprave 12:14

Simona Petrík
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
77-2
Všetci sa unisono zhodli na jasnom odmietnutí tohto rozpočtu a ja sa pýtam, kam sme sa to, prosím vás, dostali, že počas vládnutia tejto samozvanej sociálno-demokratickej vlády v podstate umrel sociálny dialóg? Odborári tu len nedávno historicky protestovali pred parlamentom kvôli vášmu likvidačnému konsolidačnému balíčku a avizujú, že budú ďalej pokračovať v protestoch. Tak neviem, pán kolega, ktorý tu teraz už nesedí, ale hovoril niečo vo faktickej, že sa rozpráva s KOZ, tak ja neviem, ako sa rozprávate, keď oni sa s vami rozprávajú takým spôsobom, že protestujú pred parlamentom. Ani konsolidačný balík ste s nimi neprediskutovali vopred a aj rozpočet nazývajú vlastnými slovami a teraz citujem, ako hotový diktát bez diskusie, ktorý zamestnancov pripraví o stovky eur ročne, berie im čas s rodinami, berie im sociálne istoty a dôstojné pracovné podmienky. Toto hovorí KOZ. Zamestnávatelia vášmu rozpočtu zase odkazujú, že zvyšovanie daní a odvodov je neefektívne, že bude ďalej ekonomiku brzdiť a zároveň vám neveria, že dokážete šetriť na sebe, pretože doteraz ste znižovanie výdavkov nijakým spôsobom nedodržiavali. Podnikatelia sa vyjadrili, že predchádzajúce balíky vo výške 7,4 miliardy eur neviedli k zníženiu deficitu, to sme tu už niekoľkokrát mali a zrejme to budeme ešte veľakrát počuť, lebo to treba povedať. To je 7,4 miliardy eur, ktoré nijakým spôsobom neznížili, neviedli k zníženiu deficitu a ako problém dookola opakujú a označujú enormné výdavky vlády, ktoré sa nijako neznižujú.
Ja si dovolím aj odcitovať komentár Rady pre rozpočtovú zodpovednosť, lebo vy nás často obviňujete tu z takého politikárčenia, že my si sem prídeme odrečniť niečo, čo nie je pravda, tak ja neviem, že do akej miery vy vnímate Radu pre rozpočtovú zodpovednosť ako nejakú kvalifikovanú entitu, ktorá má tiež právo povedať ako vidí tento rozpočet. Jej komentár k rozpočtu je devastačný. Hovorí o tom, že ste sa vyhli reforme transferov, ktorá mala byť urobená cez zvyšovanie adresnosti, lebo adresnosť je v súčasnej situácii, to nie je možnosť, to má byť povinnosť každej jednej zodpovednej vlády. Ale vám slovo zodpovednosť očividne nič nehovorí. Ďalej budem pokračovať slovami Rady pre rozpočtovú zodpovednosť. Zavádzanie nových výdavkových opatrení oslabuje účinok tých konsolidačných, celý proces predlžuje a zvyšuje riziko straty spoločenskej podpory. Pokračuje rast dlhu aj úrokových nákladov a vzniká príliš dlhé obdobie neistoty, kedy podniky aj obyvateľstvo majú zhoršené plánovanie do budúcnosti a to pôsobí utlmujúco aj na ekonomický rast v budúcnosti. A na záver posledná citácia od Rady pre rozpočtovú zodpovednosť. Slovensko mohlo byť už vo finále konsolidácie aspoň pri zastavení rastu dlhu voči HDP, aktuálne je však toto finále v nedohľadne.
Ja si veľmi rada vypočujem aj príspevky vás, koaličných poslancov, že čo hovoríte napríklad na výroky Rady pre rozpočtovú zodpovednosť, že či aj to je len nejaké politikárčenie, že či už naozaj všetci sme tu, všetci tu politikárčime. A to som teda ešte nespomenula samosprávy, tie určite spomenú hlbšie moji kolegovia, ale tie rovnako rezolútne odmietli tento rozpočet, pretože oberie samosprávy o takmer 290 miliónov eur, vrátane zníženia podielu na dani z príjmov fyzických osôb. Takže tento návrh rozpočtu skutočne neobhajuje prakticky nikto okrem jeho predkladateľov. A vlastne ani vy veľmi nie, pretože verejne ste tento rozpočet komunikovali minimálne, schválili ste ho ešte pred prerokovaním so sociálnymi partnermi, teda s tripartitou, tak ako aj konsolidačné balíky. Jednoducho vy viete to, čo vieme už aj my všetci, že tento rozpočet je neobhájiteľný. A s tým súvisí aj ďalšia nevídaná vec, ktorá sa vám podarila, dostali ste nás medzi európsku špičku, a to vo výške daní. V roku 2026 bude Slovensko krajinou so štvrtým najväčším daňovým zaťažením práce v Európskej únii. V zdanení práce už predbiehame krajiny ako sú Fínsko alebo Švédsko, a to pri kúpnej sile, toto je dôležité povedať, tá parita kúpnej sily, ktorá je na Slovensku jedna z najnižších v Európskej únii, hej? Čiže najvyššie daňové zaťaženie, najnižšia parita kúpnej sily. V preklade to znamená, že ľuďom ostane z ich mzdy v peňaženke po zaplatení všetkých daní a odvodov ešte menej na prežitie do ďalšej výplaty. Aby sme si to aspoň predstavili, dajme si príklad minimálnej mzdy, ktorá bude v roku 2026 dosahovať sumu 915 eur. Celkové náklady práce pre zamestnávateľa, ktorý zamestná človeka na minimálnu mzdu, budú 1 246,23 eur. A tomu človeku po zaplatení všetkých tých aj navýšených daní a odvodov ostane v peňaženke presne 728 eur na život. Z týchto peňazí má človek teda vyžiť celý mesiac. A to nehovorím teda o SZČO, ktorí po novom teda prídu o skoro 1 000 eur ročne po zaplatení všetkých daní a odvodov.
Keď si to teda zhrnieme, ekonomické dopady konsolidácie, ktoré sa premietli aj do rozpočtu sú nasledovné. Slovensko má najvyššiu sadzbu dane z príjmov firiem zo všetkých postkomunistických krajín. Slovensko má najvyššie daňové zaťaženie práce zo všetkých postkomunistických krajín. Slovensko má najvyššiu sadzbu dane z príjmov fyzických osôb vo V4. Dnes je lacnejšie zamestnávať ľudí v Českej republike alebo v Rakúsku a tí ľudia v tej Českej republike alebo Rakúsku pritom dostanú na ruku vyšší plat. Takže my by sme sa tu mali rozprávať aj pri téme rozpočtu o tom, ako zo slovenských montovní spraviť mozgovne, posunúť Slovensko do znalostnej ekonomiky, ale vy robíte všetko preto, aby tu od nás odišli už aj tie montovne.
A teraz sa poďme baviť o tej téme, že kto za to všetko môže, lebo to vy tiež radi otvárate. Často teda a radi dookola vykrikujete, či už tu v pléne alebo v televíznych reláciách, na tlačovkách, že to, že Slovensko ide dole vodou, nie je vaša vina, že za to môže Matovič, Heger, Ódor. Pán Richter, môj kolega z výboru sociálneho, pomaly na každom jednom zasadnutí výboru pre sociálne veci spomína, ako on nechal ako minister práce na konci svojho pôsobenia v roku 2020 rozpočet Sociálnej poisťovne vo vyrovnanom stave. Tak si, prosím vás, povezme fakty, lebo ľahké je byť populistom a ľahké je ľuďom klamať, ale čísla nepustia. Rozhodujúce obdobie, kedy bolo treba šetriť a myslieť na budúcnosť, bolo obdobie rokov 2016 až 2020. Ja si na to spomínam, ja som tu sedela ako poslankyňa opozičná. Presne v tom čase tretia vláda SMER-u napáchala najväčšie škody na rozpočte. Najväčšie medziročné zhoršenie ukazovateľa dlhodobej udržateľnosti nastalo v roku 2019. SMER vtedy v rámci predvolebnej kampane rozhadzoval a tým oslaboval finančnú udržateľnosť dôchodkového systému. Napríklad sa odstránil automat na vek odchodu do dôchodku. Tesne pred voľbami vo februári 2020 prešlo aj vďaka hlasom fašistov a strany SME RODINA, ktorí boli teda vtedy v opozícii, nekryté zavedenie 13. dôchodku, čo zvýšilo deficit na 2,3 % HDP ešte pred vypuknutím pandémie. V skratke, v dobrých časoch vláda Fica a Pellegriniho nešetrila, ale, naopak, bezhlavo míňala. Keď v marci 2020 prišla nová vláda, tak bol náš deficit v roku 2020 siedmy najhorší v Európskej únii, keď SMER a HLAS prešli do opozície. A pritom vtedy, v tom čase 17 ďalších krajín malo prebytky, hej? Čiže ešte raz zopakujem, rok 2020, keď HLAS so SMER-om prešli do opozície, tak náš deficit bol siedmy najhorší v Európskej únii a v tom čase malo 17 ďalších krajín Európskej únie prebytky. Súčasná vláda koncom roka 2023 prevzala deficit vo výške 4,8 % a ešte v tom istom roku ho zvýšila na 5,3 %, tiež sme to tu už mali. Takže prosím vás, kde je ten Ódor, ja sa pýtam, kde je? Vy ste za dva roky navýšili deficit bývalej vlády a ani po dvoch kolách konsolidácie nie je deficit nižší, ako keď ste prevzali riadenie tejto krajiny, nie je nižší, ako keď ste začali vládnuť. Toto je podľa vás ozdravovanie verejných financií a toto je tá záchrana Slovenska od gréckej cesty? Ani sami tomu neveríte.
No a teraz poďme k tej sociálnej oblasti, teda k rozpočtu v sociálnej oblasti. Ten zahŕňa aj rozpočet Sociálnej poisťovne, ktorá vypláca väčšinu dávok z oblasti sociálnych vecí. Treba na začiatku uznať, že samotné ministerstvo ukázalo aspoň ambíciu šetriť na sebe. Podľa slov ministra práce pôjde o 20 miliónov eur zo samotného ministerstva a 15 miliónov eur zo strany Sociálnej poisťovne. Šetrenie takisto zahŕňa aj cca 550 ľudí na úradoch práce, ktorí budú prepustení. Z môjho pohľadu to môže, ale aj nemusí byť dobré riešenie. Na prvý pohľad to znie ako snaha o efektivitu, ale realita na úradoch práce hovorí niečo iné. Množstvo pracovníkov na úradoch práce je zahltených prácou, nestíhajú svoju agendu, a to sa napríklad bavíme o pracovníkoch a pracovníčkach sociálnej kurately či sociálnych pracovníkoch, ktorí robia posudkovú činnosť. Tieto pozície, naopak, zúfalo potrebujú navýšenie kapacít, špeciálne po tom, ako od septembra začal platiť zákon o zjednotenej posudkovej činnosti, kedy vlastne všetky posudky už robia len úrady práce. Predtým to robili aj mestá a obce, ale táto kompetencia im bola od 1. 9. odobratá, takže to všetko teraz je na pleciach úradoch práce a na tých sociálnych pracovníkoch. Takže ak prepúšťať, tak s rozumom a, naopak, posilniť kapacity tam, kde je to už roky poddimenzované. Najväčším výdavkom sociálnej oblasti a teda aj najvyšším výdavkom Sociálnej poisťovne sú dôchodky, čo by bolo samozrejme v poriadku, lebo naši seniori a seniorky si za tie roky práce a odvádzania odvodov zaslúžia čo najlepšie penzie, ale zároveň zodpovedná vláda by seniorom a seniorkám nikdy neklamala a zodpovedná vláda by im hneď na začiatku svojho vládnutia povedala, že financie krajiny nie sú v kondícii, ktorá by umožňovala zaviesť plošné 13. dôchodky pre všetkých. Zodpovedná vláda by pracovala tak, aby mali v prvom rade dostatočné a dôstojné tie klasické každomesačné starobné dôchodky, ale táto vláda to dobačovala až tam, že si aktuálne požičiavame aj na ten 12. dôchodok. K tomuto ste sa ešte nikdy nevyjadrili. Čo si myslíte o tom, že si požičiavame aj na ten 12. dôchodok, že nemáme ani na tých klasických dvanásť dôchodkov? Tento rok vykázala Sociálna poisťovňa práve kvôli plošným trinástym, ale aj kvôli, to treba povedať, bývalou vládou zvýhodneným predčasným dôchodkom, áno, to treba povedať, deficit vyše 3 miliardy eur. Budúci rok to má byť 2,3 miliardy a zhruba miliardu z toho každoročne predstavujú práve plošné 13. dôchodky. V čase, keď si štát musí požičiavať na dvanásty dôchodok je vyplácanie plošných 13. dôchodkov doslova hazardom s budúcnosťou našich detí a vnúčat. Namiesto toho, aby sme investovali do ich vzdelania a do rastu krajiny, tak my ich zadlžujeme. Vy používate ten pojem 13. dôchodky ako nejakú mantru, akoby táto dávka bola nejakým univerzálnym riešením na všetky problémy seniorov a v tomto oblbujete národ, lebo seniori na Slovensku majú kopec problémov, ktoré im 13. dôchodok veru nevyrieši a to sú napríklad kolabujúce sociálne služby, kde pracujú vyhorení, unavení, starnúci ľudia za smiešne peniaze, kde sú čakačky do domovov pre seniorov, 14 000 ľudí čaká na umiestnenie a keď to miesto dostanú, tak sa na ich pobyt musí zložiť pomaly celá rodina, lebo je to také drahé. A to ešte aj vyhlasujete to tak, ako keby to boli vaše peniaze, ktoré veľkoryso dávate seniorom navyše k dôchodkom, a vy ste na tie dôchodky nezarobili, vážení, a dokonca ste ani neušetrili, čo bola vaša úloha od začiatku ako ste si sadli na vládne stoličky. Toto nie sú vaše peniaze, vy ich beriete z vreciek pracujúcich ľudí a na úkor detí a vnúčat dnešných seniorov. 13. dôchodky nie sú žiaden váš fenomenálny výkon, je to účtovná operácia Sociálnej poisťovne, kde jednej skupine sa vezme, aby sa pridalo tej druhej, a to neadresne, všetkým, aj tým, ktorí to nepotrebujú. A to nehovorím len ja, hej, lebo vy sa často tu ako obháňate tým, že ako to oni veľmi potrebujú. Na našich cestách po regiónoch počúvame ľudí, stretávame ich, mladších, starších, s množstvom seniorov sa stretávame a oni nám veľmi často povedia, že oni nechcú tie vaše 13. dôchodky, oni chcú, aby ste sa postarali o budúcnosť Slovenska a o budúcnosť ich detí a vnúčat. A potrebujú kvalitné a dostupné zdravotné a sociálne služby a nič z toho ste doteraz neurobili. Ja vám poviem, že mne je tých našich seniorov úprimne ľúto. Namiesto dobrých dôchodkov sú roky odkázaní na jednorazové almužny. To je smutným dôkazom neschopnosti tejto vlády im zabezpečiť dôstojné penzie, taká je pravda. Poľskí a českí seniori majú v priemere o 200 eur mesačne vyššie dôchodky a, prosím vás, nechápte ma zle, ja aj my v hnutí Progresívne Slovensko chceme dopriať našim seniorom čo najlepšie penzie, ja dobre viem, z akých dôchodkov žije môj 70-ročný otec a 74-ročná mama v Liptovskom Mikuláši, ale tie 13. dôchodky je možné vyplácať len v situácii, keď je Sociálna poisťovňa v prebytku.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

15.10.2025 o 12:14 hod.

Mgr.

Simona Petrík

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie v rozprave 12:29

Simona Petrík
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
77-3
V Poľsku napríklad v roku 2023 uzákonili dokonca nárok na 14. dôchodok, ale zároveň tam majú podmienku, že sa bude vyplácať len v období, keď krajina bude ekonomicky prosperovať, čo sa mimochodom v Poľsku teraz aj reálne deje. Ľudia, ktorí odtiaľ pred rokmi odchádzali za lepšími podmienkami do zahraničia sa teraz začínajú vracať. A u nás? Presne naopak. Slovensko opúšťajú húfy mladých ľudí, ktorí tu pre seba a pre svoje rodiny nevidia budúcnosť a spoločne s nízkou pôrodnosťou to ukazuje na veľmi nebezpečný trend a síce, že nebude na dôchodky. Počet ľudí v produktívnom veku, ktorí by mali prispievať na dôchodky súčasným aj budúcim dôchodcom, sa rýchlo znižuje a ak sa niečo nezmení, ľahko sa môžme ocitnúť v situácii, že seniorom nebude možné vyplatiť plnohodnotné starobné dôchodky, ale to vy už tu nebudete, takže vás to, samozrejme, netrápi, ale nás áno. Chcem, aby tu jasne zaznelo, že ani v zlej ekonomickej situácii nemôžeme šetriť na najslabších, práve naopak, sociálne citlivý štát by mal aj v zlých časoch vedieť zabezpečiť primeraný životný štandard pre tých, ktorí by inak prepadli cez záchrannú sieť. Ale týmito skupinami sú podľa všetkých štatistík aktuálne najmä mladé rodiny s deťmi, jednorodičovské domácnosti, viacdetné rodiny a, áno, aj niektorí seniori, väčšinou tí osamelí. Pre týchto seniorov by mal štát zabezpečiť či už 13. dôchodok, alebo nejakú inú formu dôchodkového bonusu, aby zvládli ten váš nárast cien, vysokú infláciu a drahé energie a zároveň robiť maximum pre to, aby sa krajina odrazila od dna a začala dosahovať také hospodárske výsledky, aby bolo na bonusové penzie pre ďalšie skupiny seniorov, lenže táto vláda robí presný opak. Zvýšili ste zdravotné odvody o 1 %, teraz ich zvyšujete o ďalšie percento, zrušili ste najskôr voľno na Deň ústavy, 1. septembra, teraz už pridávate zrušenie ďalších dvoch voľných dní vrátane najväčšej oslavy slobody a demokracie Slovenska a to je 17. november, opakovane zvyšujete spotrebné dane, DPH ste zvýšili na 23 %, teraz prehadzujete ďalšie potraviny k sadzbe 23 %, dusíte podnikateľov vyššími daňami pre firmy, škrtíte im odpočty DPH na auto, výrazne zvyšujete odvody živnostníkom, zvýšili ste ceny diaľničných známok, súdnych a správnych poplatkov, zvyšujete daň z poistenia, zavádzate nové dane a najmä hlúpu transakčnú daň, znížili ste odvody do druhého piliera na 4 % a ktovie, čo nás do konca tohto volebného obdobia ešte čaká a či nás nečaká ešte ďalšie znižovanie.
Pre krátkosť času sa už nedostanem k daňovým únikom, ku ktorým mal, bude mať, myslím, tlačovku dnes o 13.00 hodine aj pán premiér, nevadí. Uzavriem to asi len tým, že by som vás chcela na záver požiadať, aby ste si nastavili zrkadlo, zišli z tých vládnych poschodí dole na zem medzi ľudí a opýtali sa ich, ako sa im žije za vašej vlády. Lebo my medzi nich chodíme a je to jedno či sú to mladí alebo starí, bezdetní či s deťmi, chorí alebo zdraví. Tí, čo odísť nemôžu, tak tí žijú z ruky do úst a ostatní odchádzajú hneď ako môžu. A toto je výsledok vášho sociálneho vládnutia a ani rozpočet na rok 2026 nebude iný. Ľuďom sa bude žiť ešte ťažšie. A ja len verím, že toto už nebude trvať dlho a že vám to ľudia zrátajú vo voľbách.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

15.10.2025 o 12:29 hod.

Mgr.

Simona Petrík

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 12:42

Ján Mažgút
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, ani som si neuvedomil, že hneď prvý.
Pani kolegyňa, z toho vášho príspevku ja by som veľmi rád zareagoval na tie nepravdivé informácie, ktoré teda neodzneli len od vás, ale počúvame to tu veľmi často a teraz v súvislosti s konsolidáciou to bude asi téma, ktorú budete stále zneužívať. K tým odchodom mladých ľudí zo Slovenska, tak aby sme boli na jasnom trošku, ja mám štatistiku minimálne teda krajín V4, ktorá hovorí o tom, že pozitívny príchod alebo teda pozitívne saldo príchodu ľudí do krajín V4 je prevyšujúci, ale keď teda hovoríte o tom odchode, tak v rámci krajín V4 okolo 4 až 5 % promile ľudí odchádza najviac z Maďarska a predstavte si, že zo Slovenska je to najmenej, necelé jedno promile. Tak len aby sme si boli jasní a nezavádzali tu nielen nás poslancov v sále, ale celú verejnosť, že zo Slovenska odchádza najviac mladých ľudí. Ešte raz, Slovensko v rámci krajín V4, pod jedno promile.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

15.10.2025 o 12:42 hod.

Mgr.

Ján Mažgút

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 12:42

Michal Stuška
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, pán predsedajúci.
Pani kolegyňa, skúsim z toho vášho vystúpenia sa sústrediť iba na niektoré veci, pretože, samozrejme, na viac by nebol priestor. Dotknem sa, Rada pre rozpočtovú zodpovednosť, spomeňme si niekoľko rokov dozadu, my ešte z opozičných lavíc predkladajúci v prospech seniorov a systému sociálneho poistenia návrhy, ktoré nakoniec možno zázračne politicky prešli, opozičné návrhy, rozmrazenie minimálnych dôchodkov, ale v prvom rade aj mimoriadna valorizácia. Rada pre rozpočtovú zodpovednosť najprv, a to sme im potom dokazovali pri našich sťažnostiach jej nekonzistentnosť vyjadrení a jednotlivých stanovísk v priebehu len mesiacov, necelého pol roka, najprv nabádala k tomu, že je to absolútne nevyhnutné, aby sa odzrkadlila rekordná inflácia, dôchodcovská bola vtedy, myslím v tom roku 2022, približne 15 alebo 16 %, úplne ju podhodnocovali. Keď zistili aká je, povedali, že áno, je namieste, aby sa táto situácia riešila a potom, keď sme z opozičných lavíc ten návrh presadili, tak začali kritizovať neudržateľnosť a podobne. Rovnako aj v kontexte, ak si dobre pamätám, tých rozmrazení minimálnych dôchodkov.
Sociálne služby, myslím, že to ešte budeme mať na stole, pretože tá veľká koncepcia a reforma financovania sociálnych služieb nás práve teraz čaká, tu by sme dlho museli rozprávať. Ale ešte sa dotknem, 13. dôchodok. Na sociálnom výbore sme o tom rozprávali, keď sme hovorili o číslach Sociálnej poisťovne a nevyhnutnosti finančného transferu na budúci rok v jej rozpočte, 2,3 miliardy ak sa nemýlim, tak sme nielen, ako hovorí pán Richter, že čo sa nám podarilo vtedy, ale vysvetlili sme si, že čím to. Samozrejme, vždy polovička ide na ten druhý pilier transfer, ale to je dlhodobý fakt napriek tomu, že len 4 %, takže to nechajme bokom. Ale Krajniakovi len jedno opatrenie, tých 40 odpracovaných rokov ako individuálny dôchodkový vek spôsobil, ako vieme, 800 miliónov deficit len na vyplácaných predčasných dôchodkoch, keďže to úplne vylialo tie všetky deti v úvodzovkách tých predčasných dôchodkov s vaničkou, takže išli do predčasného dôchodku tí, ktorí mali ešte vyšší dôchodok, ako sú riadne dôchodky a ďalších 600 miliónov spôsobuje výpadok trhu práce a tomu... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

15.10.2025 o 12:42 hod.

Mgr.

Michal Stuška

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 12:42

Ján Richter
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo.
Pani podpredsedníčka sociálneho výboru nechtiac, ale ja nadviažem na kolegu Michala Stušku, pretože sme sa na sociálnom výbore o niektorých veciach dosť podrobne bavili, len pár poznámok k tomu, čo ste povedala. Treba si uvedomiť jednu vec. Kedy sme zaviedli riadny 13. dôchodok? V roku 2019. V roku 2019 bol rozpočet Sociálnej poisťovne vyrovnaný. V roku 2012 som preberal schodok 1,5 miliardy. To znamená, boli sme pripravení na to, aby sme si v úvodzovkách mohli dovoliť ten 13. dôchodok vyplácať. Samozrejme, prišiel Matovič, Heger a Ódor a bolo to niekde úplne inde. A dnes tie miliardy sú tam, no doslova strašidelné. Poľsko, Maďarsko a Česko, všade boli pravicové vlády, zrušilo svoju obdobu druhého piliera. Ľavicová vláda na Slovensku ju podržala. Urobila isté kontrolné opatrenia, aby jednoducho tie prostriedky tam za nejakých okolností neprepadli, prípadne neboli nejako úplne zle investované, ale treba si uvedomiť jednu vec, dnes je naakumulované v druhom pilieri 18 miliárd. Teraz si predstavme, že by tých 18 miliárd bolo v prvom pilieri. Tá Sociálna poisťovňa by bola v takom štádiu a schopnosti vyplácania všetkých dávok bez nejakých dotácií zo štátneho rozpočtu. Aj to je treba vidieť, že tie prostriedky, ja som rád, že sú naakumulované a pre budúcnosť budú k dispozícií, keď postupne budú ľudia odchádzať do dôchodku a budú čerpať aj z toho druhého piliera. No a potom je tá otázka, ktorú povedal... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

15.10.2025 o 12:42 hod.

JUDr.

Ján Richter

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 12:42

Ivan Štefunko
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
Ďakujem.
Ja nadviažem na tú vec, čo si hovorila, Simona, o odchode mladých ľudí do zahraničia a nechtiac, tak ako pán Richter, nadviažem aj na pána Mažgúta, ktorý neviem, z akých štatistík číta, ale na Slovensku štatisticky vieme, že 300-tisíc mladých ľudí žije v zahraničí, to znamená, že neplatia na Slovensku dane a neprispievajú do Sociálnej poisťovne. To sú tí ľudia, ktorých ste svojím spôsobom za štrnásť rokov z dvadsiatich vyhnali z tejto krajiny. To, že možno teraz, minulý rok niekto neodišiel, no možno už preto, že už ani nevládal a že už ani tu nie je, hej? To znamená, že už tu nemáme ľudí, ktorí by, povedzme, stihli odísť, hej? Lebo proste sú tu, zostali tu ľudia, ktorí, povedzme, sa starajú o svojich blízkych alebo nemajú tú dostatočnú sociálnu mobilitu. To znamená, že z tejto krajiny na Slovensku musíme urobiť krajinu, kde sa ľudia budú vracať, kde budú cítiť toleranciu, kde budú cítiť potenciál blahobytu, kde budú cítiť zlepšujúcu sa infraštruktúru, kde budú cítiť, že sa nerozbíjajú nemocnice, že tu nekradnú politici, že prvý rok svojho vládnutia nereformujú systém spravodlivosti tak, aby všetci obvinení odišli z väzenia alebo z predväzenia domov. To znamená, že táto sociálna demokracia, akože sociálna demokracia, deštruuje strednú triedu, nemyslí na slabších ľudí a reálne o čo im ide, o ich bohatých priateľov a tých, ktorí vôbec žiadnu pomoc nepotrebujú. A to sa ukazuje napríklad pri dani z dividend, ktorú máme najnižšiu v celej strednej Európe.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

15.10.2025 o 12:42 hod.

Mgr.

Ivan Štefunko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 12:42

Simona Petrík
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne aj za faktické poznámky a doplním rovno kolegu Štefunka k tej otázke pána Mažgúta. My sme boli, za posledný rok a pol myslím, v siedmich regiónoch Slovenska, ja vám len hovorím realitu, s ktorou sa stretávame zakaždým, keď sme tam. Tí mladí ľudia, ktorých sa pýtame na ich budúcnosť, to je 90 % mladých, ktorých oslovujeme random na ulici, nám povedia, že odchádzajú do Nemecka, do Rakúska a podobne. A štatistiky nájdem, nemám ich tu konkrétne, ale prezentovala som ich v jednej relácii, takže rada si ich s vami porovnám.
Teraz k tým dvom otázkam od pána Stušku a pána Richtera. Spojím to, ak dovolíte. Áno, ja som sa tým predčasným dôchodkom z dielne minulej vlády venovala vo svojej rozprave. Takže áno, uznávam, že to bol lapsus, ktorý bolo treba opraviť, ale to predsa neznamená, že máme teraz plošne vyplácať peniaze, ktoré nemáme. Pán Richter, to zavedenie v tom 2019, áno, bolo dobré obdobie. Zrejme aj preto Rada pre rozpočtovú zodpovednosť navrhla že, alebo dala svoje stanovisko, že je to okej. Spomínala som v rozprave, že v Poľsku zaviedli nárok na 14. dôchodok, ale zároveň tam dali tú poistku, že bude vyplácaný iba vtedy, keď sa krajine bude ekonomicky dariť. Vy ste prečo takéto niečo neurobili? A k tomu druhému a prvému pilieru, viete si predstaviť, pán Richter, že tých 18 miliárd by bolo v tom prvom pilieri? Veď pri vašom vládnutí by už tu boli štrnáste, neviem aké, dôchodky a vyplácalo by sa to lárom-fárom tak, že by tam tí ľudia do budúcna na tie budúce dôchodky už nemali absolútne nič. Takže, vďakabohu, za druhý pilier.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

15.10.2025 o 12:42 hod.

Mgr.

Simona Petrík

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie v rozprave 12:42

Ján Hargaš
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo, pán predsedajúci, aj za upozornenie. Stihnem. Neviem či stihnem potom ešte faktické, lebo bol by som rád, keby sme naozaj diskutovali. Toto je zákon roka, zákon roka. Toto je zákon, ktorý vlastne hovorí o tom, že ako štát bude plniť svoju, jednu zo svojich základných funkcií, hej? Základná funkcia štátu, zabezpečiť bezpečnosť a nejakú redistribúciu zdrojov, čiže na čo sa poskladáme a na čo to chceme minúť. Tak bezpečnosť teraz neriešime v tomto zákone, ale tak poďme sa rozprávať o tom, že na čo sa poskladáme ako krajina a na čo to navrhujete minúť. Dôležitá debata a ja naozaj budem veľmi rád, ak aj koaliční kolegovia sa zapoja do tejto debaty. Nebudem osobný, bavme sa vecne, podľa možností konštruktívne a budem veľmi rád, keď budete nejakým spôsobom aj vy mne oponovať či to, čo budem hovoriť je pravda, nie je pravda, ako to vidíte vy, prečo si myslíte, že to je dobrý rozpočet, ja budem hovoriť, prečo si myslím, že je zlý, takže ste tu viacerí koaliční poslanci, poslankyne, tak budem veľmi rád, keď o tomto budeme mať debatu.
Kto tu ale nie je, a to ma veľmi mrzí, že tu nie je pán minister financií. Naozaj. Zákon roka, ktorý, viete koalícia určila, že ho chcete prerokovať teraz a teraz tu pán minister nemôže byť. No tak neviem prečo ste to určili na tento dátum, keď tu nemôže byť. Naozaj si myslím, že pán minister by tu mal byť a on má aj takú povesť, že aj chodí do tej rozpravy a rozpráva sa s nami, diskutuje, tak naozaj nerozumiem tomu, že prečo tu teraz nie je, respektíve môžem sa domnievať, že tu nie je, pretože aj sám vie, že to je veľmi ťažké na obhajobu takýto rozpočet, takže tu nie je.
A teda je symbolické, že tu máme pána ministra spravodlivosti, pretože ten rozpočet by mal byť aj trošku o spravodlivosti, že či je návrh toho, čo chcete ľuďom zobrať a kam to chcete dať, či to je spravodlivé. A ja si myslím, že to nie je spravodlivé. Takže môžte, pán minister, zastupujete, tak kľudne sa môžte do debaty zapojiť či to podľa vás spravodlivé je.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

15.10.2025 o 12:42 hod.

Ing.

Ján Hargaš

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie v rozprave 12:44

Ján Hargaš
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
89-2
Začnem makroukazovateľmi, kde sa teraz nachádzame a čo ten rozpočet vlastne hovorí o tom, ako sa má slovenská ekonomika. Rozpočet priznáva, že za tejto vlády dlh narastá. Verím, že s tým nebudeme mať nejaký rozpor. Dlh narastá za tejto vlády, to hovorí rozpočet. Zároveň tento rozpočet hovorí, že za tejto vlády sa deficit zvýši. Verím, že ani o tom nebudeme mať debatu, pretože keď nastupovala táto vláda deficit, čiže ten rozdiel medzi tým čo štát vyberie a koľko minie v každom jednom roku, čiže deficit bol 4,8 % HDP, keď ste nastupovali. (Kýchnutie v pléne.) Je to pravda, pani Plevíková, ďakujem veľmi pekne, to bolo veľmi pekné zakýchanie, veľmi sa mi hodilo, super. (Smiech.) Ďakujem, pani poslankyňa Plevíková, viete, to keby som to tak chcel, tak sa to nestane. Takže zhodneme sa, potvrdené pani Plevíkovou a jej kýchnutím, že deficit, keď ste nastupovali bol 4,8 % HDP. Poprosím, pripravte sa niekto teraz, lebo ako hovoríte v rozpočte, deficit na konci vlády, keď odovzdáte vládnutie niekomu ďalšiemu, bude 5,1. Niekto si nechce kýchnuť? Hapči, dobre, ja si kýchnem za vás. Dokonca neviem, či som si mal kýchnuť, lebo podľa mňa bude vyšší ako tých 5,1. Takže tam ešte to je otázka, že či to bude pravda. V každom prípade zo 4,8 na 5,1 to je nárast, hej? Deficit sa zvýšil, nie znížil, napriek tomu, že už tretí rok hovoríte, že konsolidujete. Tak to je zaujímavé. Čo sa ešte deje na makroekonomickej úrovni je, že, žiaľ, konsolidujete tak, že brzdíte slovenskú ekonomiku. Oficiál, druhý rok konsolidu, toto už je tretí. No v ´23 ste predložili prvý konsolidačný balíček, v ´24 druhý, toto je tretí konsolidačný balíček. Čiže po troch rokoch konsolidácie deficit bude vyšší, ako keď ste nastúpili, tak som to myslel. No (reakcia z pléna) hm? Nemusíme sa o detailoch baviť, keď ste nastúpili 4,8, keď odovzdáte 5,1. Je vyšší a je jedno koľko rokov konsolidácie medzi tým je, bude vyšší, to sami priznávate v tomto návrhu rozpočtu.
Ekonomicky rast je nižší. Budúci rok nás čaká naozaj, to už je pomaly recesia. Národná banka Slovenska odhaduje, myslím, že na tento rok 0,8 ak sa nemýlim, na budúci rok 0,6 rast. Buď ma opravte, ak sa mýlim. V každom prípade je to menej ako jedno percento, čiže my už naozaj smerujeme do recesie. A, kolegovia, kolegyne, je to aj kvôli tomu, ako robíte ekonomickú politiku. Transakčná daň, my sme vás varovali, že to povedie k šedej ekonomike, že sa ľudia budú vyhýbať plateniu daní. Máte dnes daňovú medzeru takmer miliarda eur. O miliardu eur vyberie štát menej na daniach, ako si predpokladal, v tomto roku. Čiže deje sa presne to, čo sme varovali aj, prečo sme vás varovali, že veci ako transakčná daň povedú k šedej ekonomike. Čiže vyšší dlh, vyšší deficit, stagnujúca ekonomika, nižší výber daní a najväčšie daňové zaťaženie aké sme v histórii mali na Slovensku, najvyššie daňové zaťaženie. Okrem teda, samozrejme, dani z dividend, ktorú spomínal tuná kolega Štefunko. Tí najbohatší, tí sa majú v tejto krajine. Za sociálno-demokratických vlád tí sa majú, tí majú najnižšie daňové zaťaženie aj v okolitých krajinách. Ale pokiaľ ide o pracujúcich, za ktorých by ste vy ako sociálni demokrati mali bojovať, tak tam máme najvyššie daňovo odvodové zaťaženie v histórii aké sme kedy mali v tejto krajine. Vďaka vašej ekonomickej politike. No, čiže ja by som povedal, že makroekonomicky tento rozpočet v zásade hovorí, že no nejde to dobrým smerom, nejde to dobrým smerom.
A teraz poďme k tomu, že čo vy hovoríte ľuďom na Slovensku, že prečo to nejde dobrým smerom. A to mám tu kapitolu že výhovorky. Prvé dva roky ste hovorili, že nejde to dobrým smerom, lebo tu bola nejaká predošlá vláda Matovič, Heger, Ódor. To ste dokola opakovali ako verklík, že kvôli nim všetko ide zle. Teraz najnovšie hovoríte, že nejde to dobre, lebo Nemecko, Francúzsko, lebo teda že iné ekonomiky tiež stagnujú a tým pádom je logické, že ani tá naša nešlape, to hovoríte, hej? Čiže prvé a vidím tam aj nejakú logiku, hej? Že štyri roky volebné obdobie, tak prvé dva roky niečo, druhé dva roky niečo. Čiže prvé dva roky už ste aj možno cítili, že už to je trochu opotrebovaný ten naratív, že to tí pred nami, tak už teda sa treba zamerať na niečo iné. No, kolegovia, a na toto je veľmi naozaj že jednoduchý test. Dobre, chvíľu skúsim s vami hrať tú hru, že keďže okolité ekonomiky nešlapú, tak tá naša nešlape, hej? Tak ak okolité ekonomiky nešlapú a my chceme, aby tá naša šlapala, tak, prosím vás, vysvetlite mi, že ako k tomu chcete prispieť tým, že vláda si dá dvojnásobné platy, že si doprajete luxus. Naozaj, ale naozaj, kolegovia, veď pozeráte na mňa, že prečo o tom hovorím. No hovorím o tom, pretože to je lakmusový test, to je lakmusový papierik. Ak to myslíte úprimne, že naozaj vy by ste veľmi chceli, aby tá slovenská ekonomika sa naštartovala, tak ja naozaj nerozumiem tomu, prečo ste sebe nadelili dvojnásobné platy a ľuďom znižujete platy, prečo sebe doprajete luxus a ľudia si nebudú môcť dovoliť luxus, prečo máte najväčší počet štátnych tajomníkov v histórii na Slovensku, každý štátny tajomník má sekretariát, kanceláriu, má dve autá, dvoch šoférov, máte ich 36, to nikdy sme nemali toľko štátnych tajomníkov, 36. Čiže naozaj tá otázka, podľa mňa každý človek na Slovensku, ktorému vy sa snažíte dnes povedať, že veci nejdú dobre, lebo Nemecko a Francúzsko, tak by sa vás mal spýtať, no a čo s tým robíte? To naozaj dvojnásobné platy ministrov pomôžu, aby naša ekonomika šlapala? No nepomáhajú. Je to veľmi neúprimné podľa mňa, to, čo hovoríte verejnosti a myslím, že to je veľmi priehľadné, že ľudia to veľmi ľahko a rýchlo prekuknú. Tak ako vás Matovič a Heger a Ódor neprinútili, neprinútili rozhadzovať peniaze na luxus a kadejaké okázalé oslavy na 36 štátnych tajomníkov, všetky tieto veci, to vás neprinútila minulá vláda, tak ani tí Nemci a Francúzi vás nenútia rozhadzovať peniaze, jednoducho to je vaše rozhodnutie, kolegovia, už, prosím vás, preberte zodpovednosť za nejaké vaše rozhodnutia, že jednoducho v čase, keď ekonomika nešlape a hrám s vami tú hru, že teda ani tá svetová nešlape, tak vy v tom čase rozhadzujete peniaze, tak to proste je. A budem veľmi rád, keď mi to vyvrátite, že teda naozaj to vás niekto iný prinútil, že niekto vám povedal, že musíte rozhadzovať peniaze. Lebo vy ich rozhadzujete, vy ich rozhadzujete. Čiže hnevajú ma tie výhovorky, ako rozumiem, prečo to robíte, lebo však najlepší teambuilding je spoločný nepriateľ, tak sa snažíte nájsť nejakého spoločného nepriateľa, aktuálne to je nemecká a francúzska ekonomika. A teda toto je jednoduchá otázka, ktorú by si každý mal sám seba spýtať. Ak teda iné ekonomiky nešlapú, tak prečo tá naša vláda rozhadzuje peniaze na luxus, sebe doprajete a prečo nám zvyšuje odvody a dane akože ľuďom? Skúste na to odpovedať, že prečo to robíte, keď iné ekonomiky nešlapú. Budem veľmi rád, keď mi odpoviete vo faktickej poznámke. A nie som osobný, zatiaľ mám pocit, že sa celkom držím, že nie som osobný a vecne sa bavíme, tak budem veľmi rád, keď mi toto vysvetlíte, že v čase, keď to nešlape, tak vy si doprajete a ľuďom beriete. To by ma veľmi zaujímalo, že prečo. Dobre.
Štvrtú tému, ktorej som sa chcel dotknúť, je šetrenie na sebe, lebo to vás už dva roky vyzývame, že poctivá a zodpovedná konsolidácia by bola taká, keby ste v prvom rade začali šetriť na sebe, na štáte, na výdavkoch štátu a až potom, keď už naozaj vymetiete všetky kúty v tej špajzy, že už tam naozaj neviete nájsť väčšie úspory, tak až potom sa rozprávať o tom, že ako ideme ľuďom zdvihnúť dane alebo nejak zaťažiť ľudí na Slovensku. Vy to robíte presne naopak. Už tretí rok vás na to vyzývame. Tento rok ste sa prvýkrát k niečomu odhodlali, aspoň na to, tak odhodlali, na papieri, na papieri, dôjdem k tomu, ste sa odhodlali šetriť na sebe. Prvá otázka, ktorá mi napadne, je, že no ak sa tam dá ušetriť 1,3 miliardy, čo teraz vy hovoríte, že dá sa, prečo ste nešetrili od začiatku 1,3 miliardy? Ak sa tam dá 1,3 miliardy každý rok nájsť, keby ste od začiatku šetrili 1,3 miliardy, tak nemusíme mať transakčnú daň, nemusíme mať vyššie odvody, úplne o inej konsolidácii by sme sa rozprávali. Čiže priznávate, že dá sa šetriť na sebe, dokonca 1,3 miliardy, ale nerobili ste to. Prečo? Skúste mi, prosím, vysvetliť vo faktickej, budem veľmi rád, že keď sa dá šetriť na sebe, tak prečo ste to neurobili od začiatku aj keď sme vám hovorili, hovorili sme vám, že kde nájdete, kde nájdete tie úspory. Teraz ste sa zrazu zobudili a teraz šetríte. Aj to ešte dôjdem k tomu. No ale vlastne hovoríte, že dá sa. A od začiatku, nechápem, prečo ste neboli ochotní šetriť na sebe? Viete? A podľa mňa aj ľudia to chcú počuť, že prečo? Keby ste šetrili od začiatku na sebe, veľa vecí by sa nemuselo stať, nemusela by byť vyššia dépeháčka a tak ďalej a tak ďalej, hej, naozaj. Takže to ma zaujíma.
No a teraz k tej realite toho šetrenia na sebe, hej? Zatiaľ je to na papieri, tie 1,3 miliardy. Ste povedali, že 1,3 miliardy ušetríte na sebe. V rozpočte, a hovoril to aj váš kolega Karas, ktorý vystúpil ako zatiaľ jediný koaličný v rozprave okrem pána ministra, v rozpočte z tej 1,3 miliardy zatiaľ, jak rátam, tak rátam, ja som našiel asi polovicu, 600 miliónov, aj on to hovoril v rozprave, že 500 miliónov šetríte na výdavkoch ministerstiev alebo teda tvrdíte, že budete šetriť na výdavkoch ministerstiev a 120 miliónov samospráva, to je polovica. Tak ma zaujíma, že kde je druhá polovica. Čiže hovoríte, že ušetríte 1,3 miliardy, ale v rozpočte priznávate, že ušetríte len polovicu. Tak opäť, konštruktívne budem veľmi rád, keď mi poviete, že kde je tá druhá polka. Lebo vy za to budete potom asi hlasovať, tak možno aj vás to zaujíma, že kde je tá druhá polka, keď ste ľuďom sľúbili 1,3 miliardy, že ušetríte na sebe, v rozpočte hovoríte, že len polku ušetríte na sebe, tak kde je tá druhá polovica, kde je tých 600 miliónov? Kde sa stratili? Neviem. Dobre. Čiže to podľa mňa ešte si zaslúži vysvetlenie.
No a teraz sa dostanem k svojmu fachu. IT výdavky. Lebo súčasťou toho šetrenia na sebe mali byť aj IT výdavky. A teda veľmi zaujímavý fenomén sa tu deje. Ja som si vlastne pozrel rozpočty počas tejto vlády a potom realitu počas tejto vlády. To sa vždycky tak prizná na konci dňa. V každom ďalšom rozpočte priznávate aj to, že ako dopadol ten minulý. Tak ja vám to teda poviem. Vyzerá to veľmi, veľmi zaujímavo, pretože vy, na IT výdavky dávame asi pol miliardy ročne, štát, hej, aby bolo jasné, zo štátneho rozpočtu, plus eurofondy bla-bla-bla, ale zo štátneho rozpočtu pol miliardy ročne. A vy vlastne od roku ´24, roky ´24, ´25, ´26, vlastne hovoríte, v každom rozpočte hovoríte, že miniete menej. Zakaždým tam je ten záväzok, že miniete menej, hej? V roku ´24 ste hovorili, že miniete 586 miliónov, ´25 549 miliónov, ´26 hovoríte že 511, hej, že to ide dole. V rozpočtoch hovoríte, že budeme šetriť na IT výdavkoch. A viete aká je realita? Potom realita, že koľko naozaj miniete na tých IT výdavkoch je takáto (rečník ukázal rukou stúpanie). Čiže v ´24 ste sľúbili, že teda bude to 586, výsledok bol 607, čiže o 3 % viac. V ´25 ste ešte lepší boli, lebo ste hovorili, že už sa polepšíme, bude to iba 549, výsledok 610, čiže o 11 % viac ako ste si narozpočtovali ste minuli. Takže asi tak sa pozerám aj na ten prísľub, keď teraz hovoríte, že v budúcom roku to bude iba 511, hej? Doteraz skúsenosť nás učí, že rozpočty píšete takto (rečník ukázal rukou klesanie) a realita je takto (rečník ukázal rukou stúpanie). Takže veľmi som zvedavý, naozaj veľmi som zvedavý, že ako dopadnú IT výdavky na budúci rok. A podľa mňa nedopadnú úplne dobre. Ale veď počkáme si, počkáme si, počkáme si na výsledok.
Dobre, budem už končiť, lebo pán predsedajúci ma vyzval, že bude obedná prestávka, tak rád by som to dodržal. Ja mám ešte také jedno, na záver jednu takú vec, že vy radi obhajujete že scenár nezmenených politík, že ak by sme nič nerobili, aký Armagedon by nás čakal. Tak ja si to dovolím oglosovať, že vaša politika je scenár nezmenených výsledkov, že robíte, robíte, robíte a výsledky sú stále rovnaké a dokonca horšie, hej? Zo 4,8 na 5,1 deficit, dlh sa zvyšuje. Čiže namiesto scenára nezmenených politík tu máme scenár nezmenených výsledkov. A ja si myslím, že dá sa to lepšie, dá sa to robiť lepšie. My sme nedávno zverejnili našu ekonomickú víziu Tresk. Tam si môžte pozrieť, ako by sme my naštartovali ekonomiku. Ak nejakej časti nerozumiete, veľmi radi sa o tom s vami porozprávame. Ak ste si prečítali, môže to byť veľmi dobrá debata obsahová. Takže veľmi radi sa o tomto s vami porozprávame. Máme nejakú víziu, máme nejakú predstavu a myslím si, že ľudia si zaslúžia vládu, ktorá už aby vedela, že ako chce naštartovať túto krajinu a nielen z roka na rok to nejak lepiť na poslednú chvíľu a potom si vymýšľať nejaké príbehy o tom, že kto za to všetko môže.
No, kolegovia, dve minúty do obednej prestávky. Snažil som sa byť veľmi konštruktívny, ale nikoho z vás som nevyprovokoval ku faktickej poznámke, takže buď všetko, čo som povedal, je pravda a vlastne nemáte k čomu čo dodať alebo neviem čo. Veľmi rád, veľmi rád by som počul nejaké protiargumenty. A, prvá, a tak nič, Štefunko. (Smiech.) Teším sa. Veľmi rád by som počul nejaké protiargumenty, že v čom som sa mýlil, v čom podľa vás vám krivdím, že prečo je to podľa vás dobrá a spravodlivá konsolidácia. Veľmi rád počkám, budem tu aj poobede, počkám si.
Ďakujem pekne za pozornosť.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

15.10.2025 o 12:44 hod.

Ing.

Ján Hargaš

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 12:59

Ivan Štefunko
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
Bude veľmi krátka tá faktická poznámka a nevyprovokoval si ma, vyprovokovalo ma to, čo si hovoril o tých výdavkoch na IT. To by som si veľmi rád prečítal aj v nejakom ako kebyže texte, možno aj v nejakom grafe, lebo to by bolo fakt že zaujímavé toto ukázať, že akým spôsobom si vlastne títo smeráci akože spätne svoj rozpočet aplikujú, hej? Lebo podľa mňa stále sa bavíme o tom, aký majú plán, aj ten plán je na figu, ale vlastne že akým spôsobom ako kebyže ten svoj plán aplikujú a podľa mňa že to môže byť ako keby zaujímavý poznatok, že to aplikujú spôsobom takým, že to bude možno ešte aj drahšie, aj menej výhodné pre Slovensko a tak ďalej. Takže rád si prečítam takýto príspevok. vymazať
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

15.10.2025 o 12:59 hod.

Mgr.

Ivan Štefunko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom