40. schôdza

14.10.2025 - 28.10.2025
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie

16.10.2025 o 18:53 hod.

Ing.

Ladislav Kamenický

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

18:42

Ladislav Kamenický
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Cieľom tohto zákona, opäť pôjdem k podstate, zadefinovať vnútorné kontrolné prostredie verejných organizácií, ktoré hospodária s verejnými financiami, zdôvodňujúce odporúčania OECD, zavádza sa možnosť využívať vnútorný audit pre všetky orgány verejnej správy, zjednodušiť kontrolné procesy štátu, odstrániť duplicitné kontroly, zrýchli čerpanie eurofondov a takisto konsoliduje verejné financie zlúčením úradu vládneho auditu a ministerstva financií, to, čo som spomínal, že chceme zefektívniť fungovanie. Celková úspora sa týka asi 1,2 mil. eur a úspora asi 32 pracovných miest. Optimalizujú sa procesy zo 6-stupňového riadenia na 3-stupňové, vyššia kvalita výstupov. Takže to je asi tak pozitívne.
Ďakujem.
Skryt prepis

16.10.2025 o 18:42 hod.

Ing.

Ladislav Kamenický

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

18:44

Daniel Karas
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo.
Vážený pán predsedajúci, vážené kolegyne, vážení kolegovia, dovoľte, aby som ako spoločný spravodajca za výbor pre financie a rozpočet predniesol v súlade s § 79 ods. 1 zákona o rokovacom poriadku Národnej rady túto spoločnú správu výborov Národnej rady o výsledku prerokovania vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole, audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony, tlač 895, v druhom čítaní.
Národná rada uznesením č. 1108 zo 16. septembra 2025 pridelila predmetný vládny návrh zákona týmto výborom Národnej rady: výboru pre financie a rozpočet, ústavnoprávnemu výboru, Výboru Národnej rady pre verejnú správu a regionálny rozvoj. Národná rada určila zároveň výbor Národnej rady...
===== tlač 895 v druhom čítaní. Národná rada uznesením č. 1108 zo 16. septembra 2025 pridelila predmetný vládny návrh zákona týmto výborom Národnej rady: výboru pre financie a rozpočet, ústavnoprávnemu výboru, Výboru Národnej rady pre verejnú správu a regionálny rozvoj. Národná rada určila zároveň Výbor Národnej rady pre financie a rozpočet ako gestorský výbor a lehotu na prerokovanie vládneho návrhu zákona v druhom čítaní vo výboroch Národnej rady.
Poslanci Národnej rady, ktorí nie sú členmi výborov Národnej rady, ktorým bol vládny návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko k predmetnému vládnemu návrhu zákona.
K predmetnému vládnemu návrhu zákona zaujali odporúčanie pre Národnú radu vládny návrh zákona schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi tieto výbory Národnej rady, ktorým bol pridelený: výbor pre financie a rozpočet, ústavnoprávny výbor. Výbor pre verejnú správu a regionálny rozvoj o návrhu zákona nerokoval, pretože podľa § 52 ods. 2 zákona č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov nebol uznášaniaschopný.
Z uznesení výborov Národnej rady uvedených pod bodom 3 vyplýva spolu 29 pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov, o ktorých gestorský výbor odporúča hlasovať nasledovne: o bodoch 1 až 26, 28 a 29 hlasovať spoločne s návrhom gestorského výboru uvedené body schváliť a o bode 27 hlasovať osobitne s návrhom gestorského výboru uvedený bod neschváliť. Gestorský výbor na základe stanovísk výborov Národnej rady k predmetnému vládnemu návrhu zákona odporúča Národnej rade návrh zákona schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi.
Spoločná správa výborov Národnej rady o prerokovaní predmetného vládneho návrhu zákona, tlač 895a, bola schválená uznesením gestorského výboru č. 270 z 14. októbra 2025. Týmto uznesením gestorský výbor zároveň poveril mňa ako spoločného spravodajcu, aby som na schôdzi Národnej rady
1) informoval o výsledku rokovania výborov Národnej rady a
2) navrhol Národnej rade postup pri hlasovaní podľa príslušných ustanovení zákona č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady v znení neskorších predpisov.
Pán predsedajúci, skončil som. Otvorte, prosím, rozpravu.
Skryt prepis

16.10.2025 o 18:44 hod.

Mgr.

Daniel Karas

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie v rozprave 18:47

Marián Viskupič
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo, vážený pán predsedajúci.
Vážený pán minister, kolegyne, kolegovia, no dneska nás asi čaká dlhá noc, tak treba sa asi aj trochu vyjadrovať, aby sme neskončili schôdzu do polnoci, hej, lebo tak to je tak nejak zvláštne schválené, ale dobre. (Reakcie z pléna.) No nie som úplne presvedčený, ja, samozrejme, rovnako ako vy by som rád o ôsmej skončil, ale obávam sa, že ten procedurák bol taký, že to je vlastne do polnoci, a uvidíme. My máme možnosť všeobecným súhlasom to, samozrejme, ukončiť o ôsmej, čo ja by som bol rád, ale dobre. Takto. Nestojím tu, samozrejme, v rozprave kvôli tomuto. Stojím tu, aj pán minister hovorí, že a stále len kritizujeme, aj ja som, v tomto sa snažím byť férový a ja keď vidím zákon, kde vidím niečo dobré, tak jednoducho chcem vystúpiť a poviem, že v ňom vidím niečo dobré, hej? Proste chcem byť vždy férový a jednoducho je to tak a chcem vystúpiť, aj keď je to fakt takto všetko narýchlo, nikto z nás nečakal, že už budeme riešiť teraz tieto zákony. Zaslúži si to. Normálne si to ten zákon zaslúži, aby tu aspoň pár slov k nemu zaznelo.
Áno, ja veľmi často hovorím, že treba veci zefektívňovať, zjednodušovať, že treba verejných zamestnancov skôr prepúšťať, veď máme dobu, ktorá prináša nejaké zlepšenia, malo by to znamenať minimálne aj menej zamestnancov, čiže z tohto pohľadu ja som normálne povinný vystúpiť a povedať, že skutočne toto je zákon, ktorý má za ambíciu zjednodušiť v tomto prípade teda kontrolné mechanizmy, zefektívniť tú kontrolu, zjednodušiť ju, áno, aj zrušiť Úrad vládneho auditu a presunúť ho priamo pod ministerstvo financií. Jednoducho skutočne sú to veci, ktoré verím, že budú dobré. Samozrejme všetko na svete vie byť myslené, že je dobré a môže to skončiť tak ako vždy, ale tu normálne že mám aj ja tú ambíciu veriť, že to skutočne bude, bude dobré. Takže preto to, pre toto tomu chcem venovať aspoň pár minút, aby sme si povedali, že takéto veci by bolo treba riešiť akoby aj častejšie, hej, aby sa, aby sa veci zjednodušovali. Skutočne nie je cesta vyrábať každú chvíľku nový inštitút, nové oddelenie, nový odbor, nový, nový útvar, čokoľvek, ale skutočne dávať zmysel veci akoby zjednodušovať a dávať proste tak akoby viac sebe.
Sú tu aj určité riziká, a to je ten druhý dôvod, prečo chcem vystúpiť, že všetko je vo finále o ľuďoch a bude treba skutočne dávať pozor a aj ja sa budem zaujímať vlastne, aby to skutočne bolo to vylepšenie, hej, aby sa to nestalo formou, lebo aj to sa stáva, nijak nehovorím, že to hrozí tuná, ale proste sem-tam to hrozí, že áno, organizačná zmena sa namiesto pokroku vie stať vlastne formou vysporiadania sa s nepohodlnými ľuďmi, možno s ľuďmi, ktorí nejdú v línii, ako si vládna moc akákoľvek predstavuje, takže tieto riziká sú tu, samozrejme, takisto, ale ja mám vždy a chcem mať vieru v inštitúcie. Mám vieru v tom, že inštitúcie sa chcú aj reformovať, chcú sa aj zjednodušovať, že nie vždy to je o tom, že sa chce vyrobiť viacej stoličiek. Teraz podľa dôvodovej správy, podľa, podľa tabuliek vplyvov jednoducho vyzerá, že bude skutočne menej, menej ľudí. Malo by to byť v tom, že práve tých riadiacich, tých neproduktívnych akoby z tohto pohľadu kontrolných procesov, že tých by malo byť menej tým, že sa to vlastne všetko vkladá pod ministerstvo financií. Takže mohlo by to byť dobré.
Možno jedna otázka, keď pozerám teda vplyvy, že teda má to aj pozitívny, aj negatívny vplyv na štátny rozpočet, dobre, tomu rozumiem. Je tam ale písané, že to nemá vplyv na podnikateľské prostredie. Po jednej stránke tomu rozumiem, hej, že, ale po druhej stránke práve ja dúfam, že to bude mať pozitívny, lebo ak tá kontrola bude mať namiesto šesť stupňov tri stupne, bude efektívnejšia, tým pádom mám ambíciu, že efektívnejšia by malo znamenať aj rýchlejšia. Samozrejme vždy na tej druhej strane štátu je potom aj ten podnikateľský sektor a teda ja sa nádejám, že teda tento zákon pri jeho právnej aplikácii by mal mať pozitívne vplyvy na podnikateľské prostredie.
Takže toto som chcel povedať, chcel som vystúpiť, aby to nebolo, že len vystupujem vtedy, keď mám čo ministrovi financií skritizovať. Tuto chcem poďakovať všetkým, ktorí tento zákon pripravovali a pripravili, a hovorím, ja mu osobne skutočne želám, aby bol úspešný, aby, aby priniesol zefektívnenie a budeme všetci, minimálne ja sledovať, či to tak je a asi toľko.
Ďakujem pekne za pozornosť. (Potlesk.)
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

16.10.2025 o 18:47 hod.

RNDr. Ing.

Marián Viskupič

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie 18:53

Ladislav Kamenický
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Ide o transpozíciu smernice opäť. Zvyšuje sa ochrana spotrebiteľa. Musí dostať primerané vysvetlenia k produktom. Musí takisto požiada... takisto v súvislosti s týmito právami spotrebiteľa požiadať o ľudský zásah, ak to požaduje. Funkciu tlačidla na odstúpenie od zmluvy musí byť v týchto elektronických prostriedkoch. Zákaz využívania tzv. temných vzorcov, kde teda bude musieť, nemôže mať predvyplnené niektoré polia a podobne. Čiže všeobecne transpozícia zvyšuje ochranu spotrebiteľa. Opäť si myslím, že je to pozitívna vec.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie

16.10.2025 o 18:53 hod.

Ing.

Ladislav Kamenický

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:57

Igor Válek
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo.
Vážený pán predsedajúci, kolegyne, kolegovia, dovoľte, aby som ako spoločný spravodajca predniesol túto spoločnú správu výborov Národnej rady o výsledku prerokovania vládneho návrhu zákona o ochrane spotrebiteľa pri finančných službách na diaľku a o zmene a doplnení niektorých zákonov, tlač 896, v druhom čítaní.
Národná rada uznesením č. 1109 z 16. septembra 2025 pridelila predmetný vládny návrh zákona týmto výborom Národnej rady: Výboru Národnej rady pre financie a rozpočet, ústavnoprávnemu výboru a Výboru Národnej rady pre verejnú správu a regionálny rozvoj. Národná rada určila zároveň Výbor Národnej rady pre financie a rozpočet ako gestorský výbor a lehotu na prerokovanie predmetného návrhu zákona v druhom čítaní vo výboroch Národnej rady.
Poslanci Národnej rady, ktorí nie sú členmi výborov Národnej rady, ktorým bol návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko k predmetnému vládnemu návrhu zákona.
K predmetnému vládnemu návrhu zákona zaujali zaujali od odporúčanie pre Národnú radu vládny návrh zákony schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi tieto výbory: výbor pre financie a rozpočet, ústavnoprávny výbor a výbor pre hospodárske záležitosti.
Z uznesení výborov Národnej rady uvedených pod bodom 3 vyplýva spolu 13 pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov, o ktorých gestorský výbor odporúča hlasovať spoločne s návrhom gestorského výboru uvedené body schváliť. Gestorský výbor na základe stanovísk výborov Národnej rady k predmetnému vládnemu návrhu zákona odporúča Národnej rade návrh zákona schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi.
Spoločná správa výborov Národnej rady o prerokovaní predmetného vládneho návrhu zákona bola schválená uznesením gestorského výboru č. 271 dňa 14. októbra 2025. Týmto uznesením výbor zároveň poveril mňa ako spoločného spravodajcu, aby som na schôdzi Národnej rady
1) informoval o výsledku rokovania výborov Národnej rady a
2) navrhol Národnej rade postup pri hlasovaní podľa príslušných ustanovení zákona č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady.
Pán predsedajúci, skončil som. Otvorte, prosím, rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

16.10.2025 o 18:57 hod.

Ing.

Igor Válek

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s procedurálnym návrhom 18:57

Marián Viskupič
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, pán predsedajúci. No navrhujem, navrhujem ukončenie dnešného rokovania, teda prerušenie schôdze o 20.00 h a teda poprosil by som všeobecným súhlasom, iná možnosť nie je.
Odôvodnenie: ja si myslím, že celé to rokovanie do polnoci bolo, jeho zmyslom bolo vlastne prerokovať štátny rozpočet. Myslím si, že tento účel sa naplnil a myslím si, že po tom dlhom dni asi, a dúfam a mám vieru vo všeobecný súhlas. Takže toľko môj procedurálny návrh. Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s procedurálnym návrhom

16.10.2025 o 18:57 hod.

RNDr. Ing.

Marián Viskupič

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie 18:58

Ladislav Kamenický
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Veľmi krátko. Ide o administratívnu záležitosť. Transponuje sa smernica, kde sa implementujú najaktuálnejšie administratívne usmernenia OECD prijaté v roku ´24-´25. Ide o technický a spresňujúci charakter tejto smernice a transponuje sa smernica DAC-9 na štandardizovaný rámec pre oznamovanie a výmenu informácií.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie

16.10.2025 o 18:58 hod.

Ing.

Ladislav Kamenický

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie v rozprave 18:59

Igor Válek
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo.
Vážený pán predsedajúci, kolegyne, kolegovia, dovoľte, aby som ako spoločný spravodajca predniesol túto spoločnú správu výborov Národnej rady o výsledku prerokovania vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 507/2023 Z. z. o dorovnávacej dani na zabezpečenie minimálnej úrovne zdanenia nadnárodných skupín, podnikov a veľkých vnútroštátnych skupín a o doplnení zákona č. 563/2009 Z. z., zákona o správe daní (daňový poriadok, a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov v znení zákona č. 355/2024 Z. z. a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 442/2012
===== ...doplnení zákona č. 563/2009 Z. z. zákona o správe dani, daňový poriadok a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, v znení zákona č. 355/2024 Z. z. a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 442/2012 Z. z. o medzinárodnej pomoci a spolupráci pri správe daní v znení neskorších predpisov v druhom čítaní. Národná rada uznesením č. 1111 zo 16. septembra 2025 pridelila predmetný vládny návrh zákona týmto výborom, Výboru Národnej rady pre financie a rozpočet, ústavnopráv a Ústavnoprávnemu výboru. Národná rada zároveň určila Výbor Národnej rady pre financie a rozpočet ako gestorský výbor a lehotu na prerokovanie vládneho návrhu zákona v druhom čítaní vo výboroch Národnej rady. Poslanci Národnej rady, ktorí nie sú členmi výborov Národnej rady, ktorým bol vládny návrh zákona pridelený, neoznámi v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko k predmetnému vládnemu návrhu zákona. K predmetnému vládnemu návrhu zákona zaujali odporúčanie pre Národnú radu vládny návrh zákona schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi tieto výbory Národnej rady: výbor pre financie a rozpočet a Ústavnoprávny výbor. Z uznesení výborov Národnej rady uvedených pod bodom 3 vyplýva spolu 5 pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov, o ktorých gestorských výbor odporúča hlasovať spoločne s návrhom gestorského výboru uvedené body schváliť. Gestorský výbor na základe stavísk výborov Národnej rady k predmetnému vládnemu návrhu zákona odporúča Národnej rade návrh zákona schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi. Spoločná správa výborov Národnej rady o prerokovaní predmetného vládneho návrhu zákona bola schválená uznesením gestorského výboru č. 273 dňa 14. októbra 2025. Týmto uznesením gestorský výbor zároveň poveril mňa ako spoločného spravodajcu, aby som na schôdzi Národnej rady po prvé, informoval o výsledku rokovania výborov Národnej rada a po druhé, navrhol Národnej rade postup pri hlasovaní podľa príslušných ustanovení zákona o rokovacom poriadku.
Ďakujem. Skončil som. Otvorte, prosím, rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

16.10.2025 o 18:59 hod.

Ing.

Igor Válek

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie v rozprave 19:02

Ladislav Kamenický
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Ide už o druhé čítanie, takže nezaznamenal som nejakú veľkú diskusiu. Je to opäť pozitívna vec. V súčasnosti, teda upravujeme a rozširujeme režim vedenia centrálnej evidencie poplatkov. V súčasnosti je podstatná časť úhrad súdnych poplatkov a správnych poplatkov realizovaných prostredníctvom služby Ekológ, ktorú zabezpečuje Slovenská pošta. Záverom ministerstva financií je rozšírenie centrálnej evidencie aj do pôsobnosti Štátnej pokladnice Slovenskej republiky, čo znamená, že poplatky bude môcť pla, možné platiť v duálnom režime. Samozrejme, v budúcnosti, by sme radi prešli hlavne na platbu cez Štátnu pokladnicu. V strednodobom horizonte sa predpokladajú úspory výdavkov štátu vo výške asi troch miliónov eur.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

16.10.2025 o 19:02 hod.

Ing.

Ladislav Kamenický

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie v rozprave 19:03

Zuzana Plevíková
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
Vážený pán predsedajúci, vážené pani poslankyne, páni poslanci, dovoľte, aby som vás informovala o prerokovaní návrhu zákona vo výboroch. Národná rada pridelila návrh zákona na prerokovanie: Ústavnoprávnemu výboru a výboru pre financie a rozpočet. Ako gestorský výbor určila Ústavnoprávny výbor ako aj lehotu na prerokovanie návrhu zákona vo výboroch. Oba uvedené výbory návrh zákona prerokovali a odporúčali ho schváliť. Poslanci Národnej rada, ktorí nie sú členmi výborov, ktorým bol návrh zákona pridelený, oznámili v určenej lehote gestorskému výboru stanovisko k predmetnému návrhu zákona. Spoločná správa obsahuje 11 pozmeňujúcich návrhov. Gestorský výbor odporúča o nich hlasovať spoločne a schváliť ich. Gestorský výbor zároveň odporúča Národnej rade schváliť návrh zákona aj ako celok. Spoločná správa výborov o prerokovaní návrhu zákona bola schválená uznesením Ústavnoprávneho výboru zo 14. októbra 2025. Týmto uznesením ma zároveň výbor ako spoločnú spravodajkyňu poveril, aby som na schôdzi Národnej rady informovala o výsledku rokovania výborov, predkladala návrhy podľa príslušných ustanovení zákona o rokovacom poriadku. A výbor určil poslancov Glücka, Eliáša, Lučanského, Gašparoviča, Čellára a Gašpara za náhradníkov spravodajcu.
Pán predsedajúci, otvorte, prosím, rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

16.10.2025 o 19:03 hod.

Mgr.

Zuzana Plevíková

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom