43. schôdza
Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge
Vystúpenie s faktickou poznámkou
3.12.2025 o 11:57 hod.
Mgr.
Michal Sabo
Videokanál poslanca
Vďaka za slovo. Pán poslanec Bartek, vy ste vo svojom úvodnom slove hovorili, že ako stále strašíme a ako maľujeme čerta na stenu a samozrejme, za všetko môžeme. Ešte raz, chcem zopakovať, že tento prílepok, ktorý ste práve vy osobne prečítali, sa nemusel stať. On by nemusel vzniknúť, nemusel by existovať, nemuseli by ste ho predkladať, keby sa situácia vyriešila v septembri, keď na to bolo dostatok času a bol na to priestor. Ešte raz, pán poslanec, my sme to ministrovi Tarabovi hovorili, že k tomuto príde, že k tejto úprave príde. Lebo tie riziká sme tam videli. Vzniknutej situácii by sa dalo predísť, keby minister Taraba nasilu nepretláčal do zákona o EIA veci, ktoré boli a ešte stále, lebo nebol pri, prijatý ten prílepok, sú v rozpore s míľnikom plánu obnovy. Práve preto ste vy, teraz čítali to, čo ste prečítali. Preto tieto diskrepancie dnes odstraňujete a ďalšie ustanova tiež, ustanovenia ešte dodávate. Pretože bez toho by ten míľnik plánu obnovy nebol splnený a Slovensko by prišlo o 450 miliónov eur. To nie je žiadne strašenie, pán poslanec Bartek, to je fakt. Rovnako ste v úvodnom slove tvrdili, že tento prílepok je s komisiou vyrokovaný. Nie je. Komisia dala len pripomienky, ale tento prílepok podľa mojich informácií ešte len pred pár minútami odchádzal na komisiu. Nie je vyrokovaný, komisia bude posudzovať zákon v celku. V momente, keď bude zverejnený v Zbierke zákonov, až potom uzná alebo posúdi, či bol míľnik plánu obnovy splnený, a či Slovensko dostane vyplatených tých spomínaných 450 miliónov eur. Na toto ostáva už iba pár dní a úrad vlády veľmi dobre vie, že toto sa deje pod časovým tlakom a práve preto predkladateľom alebo nejde tento prílepok k legislatíve cez ministra Tarabu, ale ho obchádzate, pretože úrad vlády nemal istotu, že ten výsledok minister Taraba doručí, lebo vieme o kom rozprávame.
Rozpracované
Vystúpenia
11:35
Vystúpenie v rozprave 11:35
Michal BartekVážený pán predsedajúci, vážené dámy poslankyne, vážení páni poslanci, veľmi ma potešil priebeh tejto rozpravy a keďže od pani poslankyne Stohlovej sme nepočuli žiadnu, žiadnu vecnú výhradu k tomu pozmeňujúcemu návrhu, ktorý momentálne predložím, tak ja pevne verím, že ho podporí. Chcem naozaj zdôrazniť, že tento pozmeňujúci a doplňujúci návrh je a bude prijatý po odsúhlasí aj s Európskou komisiou,...
Vážený pán predsedajúci, vážené dámy poslankyne, vážení páni poslanci, veľmi ma potešil priebeh tejto rozpravy a keďže od pani poslankyne Stohlovej sme nepočuli žiadnu, žiadnu vecnú výhradu k tomu pozmeňujúcemu návrhu, ktorý momentálne predložím, tak ja pevne verím, že ho podporí. Chcem naozaj zdôrazniť, že tento pozmeňujúci a doplňujúci návrh je a bude prijatý po odsúhlasí aj s Európskou komisiou, pretože naozaj aj táto dnešná podoba, ktorá tu dnes v pléne Národnej rady bude predložená, tak je predložená práve po odsúhlasení Európskou komisiou. Vecné naozaj výhrady som nepočul ani zo strany pani Stohlovej, ktorá spomínala vo svojom príspevku len pána Tarabu, neviem, či je do neho platonicky zamilovaná, a spomínala tam lyžovanie, snehuliakov, no to je jednoducho naozaj nič vecné, nič vecné k téme. Tak ja pevne verím, dámy a páni, že tento pozmeňujúci návrh, ktorý je práve v súlade a zosúlaďuje nás aj s právom Európskej únie aj k výhradám Európskej komisie, a keď sú nejaké výhrady, je to normálne. Keď niekto niečo robí, tak počúva výhrady toho druhého, pokiaľ sú výhrady, rokuje k nim, a prináša potom riešenia také, aby Slovenská republika nejakým spôsobom netrpela a nebola ani ukracovaná, tak ako je to aj v prípade tohto pozmeňujúceho návrhu, tak ja na tom nevidím naozaj nič zlé. Reaguje sa na vzniknutú situáciu, nič viac, nič menej, ide nám o to, aby Slovensku nebolo nič krátené. Vy tu zase vytvárate dojem, ako by tu mali byť krátené eurofondy a podobne. My s Európskou komisiou veľmi aktívne rokujeme, čoho výsledkom je aj tento pozmeňujúci návrh.
A teraz by som vás, vážený pán predsedajúci, poprosil, aby ste mi pozastavili čas, nakoľko bude predkladať pozmeňujúci a doplňujúci návrh.
Dubéci, Martin, podpredseda NR SR
Zastavte čas pánovi poslancovi.
Bartek, Michal, poslanec NR SR
Ďakujem veľmi pekne.
Pozmeňujúci a doplňujúci návrh poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Michala Barteka k vládnemu návrhu zákona o označeniach pôvodu výrobkov a zemepisných označeniach výrobkov a o zmene a doplnení zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov, tlač 1026.
1. Za čl. II sa vkladajú nové články III a IV, ktoré znejú:
„ČI. III
Zákon č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 275/2007 Z. z., zákona č. 454/2007 Z. z., zákona č. 287/2009 Z. z., zákona č. 117/2010 Z. z., zákona č. 145/2010 Z. z., zákona č. 258/2011 Z. z., zákona č. 408/2011 Z. z., zákona č. 345/2012 Z. z., zákona č. 448/2012 Z. z., zákona č. 39/2013 Z. z., zákona č. 180/2013 Z. z., zákona č. 314/2014 Z. z., zákona č. 128/2015 Z. z., zákona č. 125/2016 Z. z., zákona č. 312/2016 Z. z., zákona č. 142/2017 Z. z., zákona č. 177/2018 Z. z., zákona č. 460/2019 Z. z., zákona č. 74/2020 Z. z., zákona č. 198/2020 Z. z., zákona č. 363/2021 Z. z., zákona č. 372/2021 Z. z., zákona č. 172/2022 Z. z., zákona č. 69/2023 Z. z., zákona č. 272/2023 Z. z., zákona č. 142/2024 Z. z., zákona č. 350/2024 Z. z., zákona č. 26/2025 Z. z. a zákona č. 269/2025 Z. z. sa mení a dopĺňa takto:
1. V § 3 písm. l) sa slová „osobitného predpisu,5)" nahrádzajú slovami „osobitného predpisu,33)".
2. § 3 sa dopĺňa novými písmenami z) a aa), ktoré znejú:
„z) správca akceleračnej zóny25ab) je právnická osoba, ktorá má záujem realizovať navrhovanú činnosť alebo jej zmenu, ktorá je osobitnou prevádzkou podľa osobitného predpisu33) využívajúcu vietor na výrobu elektriny v rámci akceleračných zón,25ab) pre ktorú má byt' vydané rozhodnutie o stavebnom zámere podľa § 60 stavebného zákona, ktorú vymenúva vláda Slovenskej republiky uznesením,
aa) individuálny investor v akceleračnej zóne je právnická osoba alebo fyzická osoba, ktorá má záujem realizovať navrhovanú činnosť alebo jej zmenu, ktorá je osobitnou prevádzkou podľa osobitného predpisu33) využívajúcu vietor na výrobu elektriny v rámci akceleračných zón,25ab) pre ktorú má byť vydané rozhodnutie o stavebnom zámere podľa § 60 stavebného zákona.".
3. V § 29 ods. 12, § 37 ods. 2 a § 39a ods. 2, 5 a 6 sa slová „osobitnej oblasti25ab) akceleračných zón" nahrádzajú slovami „akceleračných zón25ab)".
4. V § 39a ods. 6 sa za slovami „so stavebným zámerom" vypúšťa čiarka a slová „stanoviskom Úradu pre reguláciu sieťových odvetví smerujúcemu k stabilite cien elektriny a stanoviskom prevádzkovateľa prenosovej sústavy35af) smerujúcemu k súhlasu s pripojením nového zariadenia na výrobu elektriny do prenosovej sústavy z pohľadu stability prenosovej sústavy; ak je stanovisko niektorého dožiadaného orgánu nesúhlasné, príslušný orgán je ním viazaný, a to aj v prípade súhlasného stanoviska ďalšieho dožiadaného orgánu".
5. § 39a ods. 7 znie:
„(7) Stanovisko dotknutej obce podľa predchádzajúceho odseku je potrebné doručiť príslušnému orgánu bezodkladne, najneskôr však do 30 dní odo dňa doručenia žiadosti od príslušného orgánu.".
6. Za § 39a sa vkladajú § 39b a § 39c, ktoré vrátane nadpisov znejú:
„§ 39b
Povinnosti správcu akceleračnej zóny a individuálneho investora v akceleračnej zóne
(1) Správca akceleračnej zóny je povinný zmluvne previesť právo vyplývajúce zo záverečného stanoviska vydaného podľa § 37 pre akceleračnú zónu na individuálneho investora v akceleračnej zóne v prípade, že navrhovaná činnosť alebo jej zmena, ktorá je osobitnou prevádzkou podľa osobitného predpisu33) využívajúcu vietor na výrobu elektriny v rámci akceleračných zón,25ab) pre ktorú má byt' vydané rozhodnutie o stavebnom zámere podľa § 60 stavebného zákona, je v súlade s podmienkami záverečného stanoviska.
(2) Správca akceleračnej zóny k zmluvnému prevodu práva podľa predchádzajúceho odseku je povinný postupovať podľa osobitného predpisu.35ag)
(3) Prevod práv a povinností vyplývajúci zo záverečného stanoviska vydaného podľa § 37 pre akceleračnú zónu musí obsahovať:
a) identifikáciu zmluvných strán,
b) rozsah a podmienky trvania prevodu práv,
c) povinnosť individuálneho investora dodržať všetky technické parametre a zmierňujúce opatrenia,
d) povinnosť zabezpečiť monitoring podľa podmienok stanovených v záverečnom stanovisku vydanom podľa § 37 pre akceleračnú zónu,
e) presnú identifikáciu územia a
f) záväzok dodržiavať povinnosti stanované v záverečnom stanovisku vydanom podľa § 37 pre akceleračnú zónu a jeho podmienkami.
(4) Individuálny investor v akceleračnej zóne je povinný:
a) zabezpečiť súlad navrhovanej činnosti alebo jej zmeny, ktorá je osobitnou prevádzkou podľa osobitného predpisu33 využívajúcu vietor na výrobu elektriny v rámci akceleračných zón,
===== ...zónu a jeho podmienkami.
(4) Individuálny investor v akceleračnej zóne je povinný:
a) zabezpečiť súlad navrhovanej činnosti alebo jej zmeny, ktorá je osobitnou prevádzkou podľa osobitného predpisu33) využívajúcu vietor na výrobu elektriny v rámci akceleračných zón 25ab) pre ktorú má byt' vydané rozhodnutie o stavebnom zámere podľa § 60 Stavebného zákona so záverečným stanoviskom vydaným podľa § 37 pre akceleračnú zónu a jeho podmienkami,
b) zabezpečiť implementáciu zmierňujúcich opatrení, ak boli stanovené,
c) viest' evidenciu porúch a monitoringu vplyvov na vtáctvo a netopiere,
d) dodržiavať funkčnosť predpísaných opatrení na minimalizáciu kolízií s vtákmi a netopiermi a
e) rekultivovať územie akceleračnej zóny po ukončení prevádzky.
§ 39c
Osobitosť pre zisťovacie konanie a konanie posudzovaní vplyvov na životné prostredie v rámci akceleračnej zóny
(1) Ak je predmetom konania podľa tohto zákona navrhovaná činnosť alebo jej zmena, ktorá je osobitnou prevádzkou podľa osobitného predpisu 33) využívajúcu vietor na výrobu elektriny v rámci akceleračných zón 25ab) pre ktorú má byt' vydané rozhodnutie o stavebnom zámere podľa § 60 Stavebného zákona, vykoná príslušný orgán zisťovacie konanie podľa tohto zákona, ak:
a) zo strany individuálneho investora v akceleračnej zóne neboli dodržané technické parametre stanovené pre akceleračnú zónu,
b) navrhovaná činnosť alebo jej zmena predložená individuálnym investorom v akceleračnej zóne nie je v súlade so záverečným stanoviskom vydaným podľa § 37 pre akceleračnú zónu a jeho podmienkami,
c) individuálny investor v akceleračnej zóne zmenil rozsah, umiestnenie alebo parametre veterných turbín nad limit záväzne určený pre akceleračnú zónu,
d) sa vyskytnú nepredvídané nepriaznivé účinky, pri ktorých je vysoká pravdepodobnosť ich negatívnych vplyvov na životné prostredie.
(2) V prípade zisťovacieho konania podľa odseku 1 pre navrhovanú činnosť alebo jej zmenu, ktorá je osobitnou prevádzkou podľa osobitného predpisu 33) využívajúcu vietor na výrobu elektriny v rámci akceleračných zón 25ab) pre ktorú má byt' vydané rozhodnutie o stavebnom zámere podľa § 60 Stavebného zákona, sa posudzujú len vplyvy, ktoré neboli predmetom konania podľa tohto zákona pre akceleračnú zónu.”.
(3) Pred podaním žiadosti o rozhodnutie o stavebnom zámere podľa § 60 Stavebného zákona individuálny investor v akceleračnej zóne predloží inšpekcii dokumentáciu na overenie súladu navrhovanej činnosti alebo jej zmeny, ktorá je osobitnou prevádzkou podľa osobitného predpisu 33) využívajúcu vietor na výrobu elektriny v rámci akceleračných zón 25ab) s rozhodnutím vydaným podľa § 37 pre akceleračnú zónu a jeho podmienkami.
Poznámka pod čiarou k odkazu 35ag) znie:
35ag) § 269 ods. 2 zákona č. 513/1991 Zbierky zákon, Zb. Obchodný zákonník v znení neskorších predpisov.".
7. V § 54 ods. 2 písm. f) a k) sa odkaz 5)” nahrádza odkazom „ 33)„
8. V § 55 písm. b) a c), § 56 písm. b) a c) a § 56a sa odkaz „5)” nahrádza odkazom „ 33)„
9. § 56a sa dopĺňa novým písmenom h), ktoré znie:
„h) určuje spracovateľov odborného posudku podľa § 36.”.
10. V § 64b sa slová „osobitným oblastiam 25ab) akceleračných zón” nahrádzajú slovami „akceleračným zónam 25ab)„
11. V § 65ic sa vypúšťa slovo „osobitné”.
čl. IV
Zákon č. 39/2013 Z. z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 484/2013 Z. z., zákona č. 58/2014 Z z., zákona č. 79/2015 Z. z., zákona č. 262/2015 Z. z., zákona č. 148/2017 Z. z., zákona č. 292/2017 Z. z., zákona č. 177/2018 Z. z., zákona č. 193/2018 Z. z., zákona č. 312/2018 Z. z., zákona č. 460/2019 Z. z., zákona č. 74/2020 Z. z., zákona č. 218/2020 Z. z., zákona č. 46/2021 Z. z., zákona č. 372/2021 Z. z., zákona č. 69/2023 Z. z., zákona č. 146/2023 Z. z., zákona č. 272/2023 Z. z., zákona č. 350/2024 Z. z., zákona č. 26/2025 Z. z., zákona č. 269/2025 Z. z. a zákona č. 273/2025 Z. z. sa mení takto:
1. V § 3 ods. 4, § 15 ods. 1 písm. g), § 29a ods. 2 a 5 a § 29c ods. 1 a 2 sa slová „osobitnej oblasti 21b) akceleračných zón” nahrádzajú slovami „akceleračnej zóny 21b)„
2. V § 29c ods. 2 sa za slovami „so stavebným zámerom” vypúšťa čiarka a slová „stanoviskom Úradu pre reguláciu sieťových odvetví smerujúcemu k stabilite cien elektriny a stanoviskom prevádzkovateľa prenosovej sústavy 59C) smerujúcemu k súhlasu pripojením nového zariadenia na výrobu elektriny do prenosovej sústavy z pohľadu stability prenosovej sústavy; ak je stanovisko niektorého dožiadaného orgánu nesúhlasné, príslušný orgán je ním viazaný, a to aj v prípade súhlasného stanoviska ďalšieho dožiadaného orgánu”.
3. § 29c ods. 3 znie:
„(3) Stanovisko dotknutej obce podľa predchádzajúceho odseku je nutné doručiť príslušnému orgánu bezodkladne, najneskôr však do 30 dní odo dňa doručenia žiadosti od príslušného orgánu.”.
Doterajšie články sa primerane prečíslujú.
Navrhované články III a IV nadobúdajú účinnosť dňom vyhlásenia, čo sa primerane premietne do článku o účinnosti.
V súvislosti s touto zmenou sa primerane upraví návrh zákona.
Ďakujem vám veľmi pekne, skončil som.
Ďakujem vám veľmi pekne za slovo.
Vážený pán predsedajúci, vážené dámy poslankyne, vážení páni poslanci, veľmi ma potešil priebeh tejto rozpravy a keďže od pani poslankyne Stohlovej sme nepočuli žiadnu, žiadnu vecnú výhradu k tomu pozmeňujúcemu návrhu, ktorý momentálne predložím, tak ja pevne verím, že ho podporí. Chcem naozaj zdôrazniť, že tento pozmeňujúci a doplňujúci návrh je a bude prijatý po odsúhlasí aj s Európskou komisiou, pretože naozaj aj táto dnešná podoba, ktorá tu dnes v pléne Národnej rady bude predložená, tak je predložená práve po odsúhlasení Európskou komisiou. Vecné naozaj výhrady som nepočul ani zo strany pani Stohlovej, ktorá spomínala vo svojom príspevku len pána Tarabu, neviem, či je do neho platonicky zamilovaná, a spomínala tam lyžovanie, snehuliakov, no to je jednoducho naozaj nič vecné, nič vecné k téme. Tak ja pevne verím, dámy a páni, že tento pozmeňujúci návrh, ktorý je práve v súlade a zosúlaďuje nás aj s právom Európskej únie aj k výhradám Európskej komisie, a keď sú nejaké výhrady, je to normálne. Keď niekto niečo robí, tak počúva výhrady toho druhého, pokiaľ sú výhrady, rokuje k nim, a prináša potom riešenia také, aby Slovenská republika nejakým spôsobom netrpela a nebola ani ukracovaná, tak ako je to aj v prípade tohto pozmeňujúceho návrhu, tak ja na tom nevidím naozaj nič zlé. Reaguje sa na vzniknutú situáciu, nič viac, nič menej, ide nám o to, aby Slovensku nebolo nič krátené. Vy tu zase vytvárate dojem, ako by tu mali byť krátené eurofondy a podobne. My s Európskou komisiou veľmi aktívne rokujeme, čoho výsledkom je aj tento pozmeňujúci návrh.
A teraz by som vás, vážený pán predsedajúci, poprosil, aby ste mi pozastavili čas, nakoľko bude predkladať pozmeňujúci a doplňujúci návrh.
Dubéci, Martin, podpredseda NR SR
Zastavte čas pánovi poslancovi.
Bartek, Michal, poslanec NR SR
Ďakujem veľmi pekne.
Pozmeňujúci a doplňujúci návrh poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Michala Barteka k vládnemu návrhu zákona o označeniach pôvodu výrobkov a zemepisných označeniach výrobkov a o zmene a doplnení zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov, tlač 1026.
1. Za čl. II sa vkladajú nové články III a IV, ktoré znejú:
„ČI. III
Zákon č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 275/2007 Z. z., zákona č. 454/2007 Z. z., zákona č. 287/2009 Z. z., zákona č. 117/2010 Z. z., zákona č. 145/2010 Z. z., zákona č. 258/2011 Z. z., zákona č. 408/2011 Z. z., zákona č. 345/2012 Z. z., zákona č. 448/2012 Z. z., zákona č. 39/2013 Z. z., zákona č. 180/2013 Z. z., zákona č. 314/2014 Z. z., zákona č. 128/2015 Z. z., zákona č. 125/2016 Z. z., zákona č. 312/2016 Z. z., zákona č. 142/2017 Z. z., zákona č. 177/2018 Z. z., zákona č. 460/2019 Z. z., zákona č. 74/2020 Z. z., zákona č. 198/2020 Z. z., zákona č. 363/2021 Z. z., zákona č. 372/2021 Z. z., zákona č. 172/2022 Z. z., zákona č. 69/2023 Z. z., zákona č. 272/2023 Z. z., zákona č. 142/2024 Z. z., zákona č. 350/2024 Z. z., zákona č. 26/2025 Z. z. a zákona č. 269/2025 Z. z. sa mení a dopĺňa takto:
1. V § 3 písm. l) sa slová „osobitného predpisu,5)" nahrádzajú slovami „osobitného predpisu,33)".
2. § 3 sa dopĺňa novými písmenami z) a aa), ktoré znejú:
„z) správca akceleračnej zóny25ab) je právnická osoba, ktorá má záujem realizovať navrhovanú činnosť alebo jej zmenu, ktorá je osobitnou prevádzkou podľa osobitného predpisu33) využívajúcu vietor na výrobu elektriny v rámci akceleračných zón,25ab) pre ktorú má byt' vydané rozhodnutie o stavebnom zámere podľa § 60 stavebného zákona, ktorú vymenúva vláda Slovenskej republiky uznesením,
aa) individuálny investor v akceleračnej zóne je právnická osoba alebo fyzická osoba, ktorá má záujem realizovať navrhovanú činnosť alebo jej zmenu, ktorá je osobitnou prevádzkou podľa osobitného predpisu33) využívajúcu vietor na výrobu elektriny v rámci akceleračných zón,25ab) pre ktorú má byť vydané rozhodnutie o stavebnom zámere podľa § 60 stavebného zákona.".
3. V § 29 ods. 12, § 37 ods. 2 a § 39a ods. 2, 5 a 6 sa slová „osobitnej oblasti25ab) akceleračných zón" nahrádzajú slovami „akceleračných zón25ab)".
4. V § 39a ods. 6 sa za slovami „so stavebným zámerom" vypúšťa čiarka a slová „stanoviskom Úradu pre reguláciu sieťových odvetví smerujúcemu k stabilite cien elektriny a stanoviskom prevádzkovateľa prenosovej sústavy35af) smerujúcemu k súhlasu s pripojením nového zariadenia na výrobu elektriny do prenosovej sústavy z pohľadu stability prenosovej sústavy; ak je stanovisko niektorého dožiadaného orgánu nesúhlasné, príslušný orgán je ním viazaný, a to aj v prípade súhlasného stanoviska ďalšieho dožiadaného orgánu".
5. § 39a ods. 7 znie:
„(7) Stanovisko dotknutej obce podľa predchádzajúceho odseku je potrebné doručiť príslušnému orgánu bezodkladne, najneskôr však do 30 dní odo dňa doručenia žiadosti od príslušného orgánu.".
6. Za § 39a sa vkladajú § 39b a § 39c, ktoré vrátane nadpisov znejú:
„§ 39b
Povinnosti správcu akceleračnej zóny a individuálneho investora v akceleračnej zóne
(1) Správca akceleračnej zóny je povinný zmluvne previesť právo vyplývajúce zo záverečného stanoviska vydaného podľa § 37 pre akceleračnú zónu na individuálneho investora v akceleračnej zóne v prípade, že navrhovaná činnosť alebo jej zmena, ktorá je osobitnou prevádzkou podľa osobitného predpisu33) využívajúcu vietor na výrobu elektriny v rámci akceleračných zón,25ab) pre ktorú má byt' vydané rozhodnutie o stavebnom zámere podľa § 60 stavebného zákona, je v súlade s podmienkami záverečného stanoviska.
(2) Správca akceleračnej zóny k zmluvnému prevodu práva podľa predchádzajúceho odseku je povinný postupovať podľa osobitného predpisu.35ag)
(3) Prevod práv a povinností vyplývajúci zo záverečného stanoviska vydaného podľa § 37 pre akceleračnú zónu musí obsahovať:
a) identifikáciu zmluvných strán,
b) rozsah a podmienky trvania prevodu práv,
c) povinnosť individuálneho investora dodržať všetky technické parametre a zmierňujúce opatrenia,
d) povinnosť zabezpečiť monitoring podľa podmienok stanovených v záverečnom stanovisku vydanom podľa § 37 pre akceleračnú zónu,
e) presnú identifikáciu územia a
f) záväzok dodržiavať povinnosti stanované v záverečnom stanovisku vydanom podľa § 37 pre akceleračnú zónu a jeho podmienkami.
(4) Individuálny investor v akceleračnej zóne je povinný:
a) zabezpečiť súlad navrhovanej činnosti alebo jej zmeny, ktorá je osobitnou prevádzkou podľa osobitného predpisu33 využívajúcu vietor na výrobu elektriny v rámci akceleračných zón,
===== ...zónu a jeho podmienkami.
(4) Individuálny investor v akceleračnej zóne je povinný:
a) zabezpečiť súlad navrhovanej činnosti alebo jej zmeny, ktorá je osobitnou prevádzkou podľa osobitného predpisu33) využívajúcu vietor na výrobu elektriny v rámci akceleračných zón 25ab) pre ktorú má byt' vydané rozhodnutie o stavebnom zámere podľa § 60 Stavebného zákona so záverečným stanoviskom vydaným podľa § 37 pre akceleračnú zónu a jeho podmienkami,
b) zabezpečiť implementáciu zmierňujúcich opatrení, ak boli stanovené,
c) viest' evidenciu porúch a monitoringu vplyvov na vtáctvo a netopiere,
d) dodržiavať funkčnosť predpísaných opatrení na minimalizáciu kolízií s vtákmi a netopiermi a
e) rekultivovať územie akceleračnej zóny po ukončení prevádzky.
§ 39c
Osobitosť pre zisťovacie konanie a konanie posudzovaní vplyvov na životné prostredie v rámci akceleračnej zóny
(1) Ak je predmetom konania podľa tohto zákona navrhovaná činnosť alebo jej zmena, ktorá je osobitnou prevádzkou podľa osobitného predpisu 33) využívajúcu vietor na výrobu elektriny v rámci akceleračných zón 25ab) pre ktorú má byt' vydané rozhodnutie o stavebnom zámere podľa § 60 Stavebného zákona, vykoná príslušný orgán zisťovacie konanie podľa tohto zákona, ak:
a) zo strany individuálneho investora v akceleračnej zóne neboli dodržané technické parametre stanovené pre akceleračnú zónu,
b) navrhovaná činnosť alebo jej zmena predložená individuálnym investorom v akceleračnej zóne nie je v súlade so záverečným stanoviskom vydaným podľa § 37 pre akceleračnú zónu a jeho podmienkami,
c) individuálny investor v akceleračnej zóne zmenil rozsah, umiestnenie alebo parametre veterných turbín nad limit záväzne určený pre akceleračnú zónu,
d) sa vyskytnú nepredvídané nepriaznivé účinky, pri ktorých je vysoká pravdepodobnosť ich negatívnych vplyvov na životné prostredie.
(2) V prípade zisťovacieho konania podľa odseku 1 pre navrhovanú činnosť alebo jej zmenu, ktorá je osobitnou prevádzkou podľa osobitného predpisu 33) využívajúcu vietor na výrobu elektriny v rámci akceleračných zón 25ab) pre ktorú má byt' vydané rozhodnutie o stavebnom zámere podľa § 60 Stavebného zákona, sa posudzujú len vplyvy, ktoré neboli predmetom konania podľa tohto zákona pre akceleračnú zónu.”.
(3) Pred podaním žiadosti o rozhodnutie o stavebnom zámere podľa § 60 Stavebného zákona individuálny investor v akceleračnej zóne predloží inšpekcii dokumentáciu na overenie súladu navrhovanej činnosti alebo jej zmeny, ktorá je osobitnou prevádzkou podľa osobitného predpisu 33) využívajúcu vietor na výrobu elektriny v rámci akceleračných zón 25ab) s rozhodnutím vydaným podľa § 37 pre akceleračnú zónu a jeho podmienkami.
Poznámka pod čiarou k odkazu 35ag) znie:
35ag) § 269 ods. 2 zákona č. 513/1991 Zbierky zákon, Zb. Obchodný zákonník v znení neskorších predpisov.".
7. V § 54 ods. 2 písm. f) a k) sa odkaz 5)” nahrádza odkazom „ 33)„
8. V § 55 písm. b) a c), § 56 písm. b) a c) a § 56a sa odkaz „5)” nahrádza odkazom „ 33)„
9. § 56a sa dopĺňa novým písmenom h), ktoré znie:
„h) určuje spracovateľov odborného posudku podľa § 36.”.
10. V § 64b sa slová „osobitným oblastiam 25ab) akceleračných zón” nahrádzajú slovami „akceleračným zónam 25ab)„
11. V § 65ic sa vypúšťa slovo „osobitné”.
čl. IV
Zákon č. 39/2013 Z. z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 484/2013 Z. z., zákona č. 58/2014 Z z., zákona č. 79/2015 Z. z., zákona č. 262/2015 Z. z., zákona č. 148/2017 Z. z., zákona č. 292/2017 Z. z., zákona č. 177/2018 Z. z., zákona č. 193/2018 Z. z., zákona č. 312/2018 Z. z., zákona č. 460/2019 Z. z., zákona č. 74/2020 Z. z., zákona č. 218/2020 Z. z., zákona č. 46/2021 Z. z., zákona č. 372/2021 Z. z., zákona č. 69/2023 Z. z., zákona č. 146/2023 Z. z., zákona č. 272/2023 Z. z., zákona č. 350/2024 Z. z., zákona č. 26/2025 Z. z., zákona č. 269/2025 Z. z. a zákona č. 273/2025 Z. z. sa mení takto:
1. V § 3 ods. 4, § 15 ods. 1 písm. g), § 29a ods. 2 a 5 a § 29c ods. 1 a 2 sa slová „osobitnej oblasti 21b) akceleračných zón” nahrádzajú slovami „akceleračnej zóny 21b)„
2. V § 29c ods. 2 sa za slovami „so stavebným zámerom” vypúšťa čiarka a slová „stanoviskom Úradu pre reguláciu sieťových odvetví smerujúcemu k stabilite cien elektriny a stanoviskom prevádzkovateľa prenosovej sústavy 59C) smerujúcemu k súhlasu pripojením nového zariadenia na výrobu elektriny do prenosovej sústavy z pohľadu stability prenosovej sústavy; ak je stanovisko niektorého dožiadaného orgánu nesúhlasné, príslušný orgán je ním viazaný, a to aj v prípade súhlasného stanoviska ďalšieho dožiadaného orgánu”.
3. § 29c ods. 3 znie:
„(3) Stanovisko dotknutej obce podľa predchádzajúceho odseku je nutné doručiť príslušnému orgánu bezodkladne, najneskôr však do 30 dní odo dňa doručenia žiadosti od príslušného orgánu.”.
Doterajšie články sa primerane prečíslujú.
Navrhované články III a IV nadobúdajú účinnosť dňom vyhlásenia, čo sa primerane premietne do článku o účinnosti.
V súvislosti s touto zmenou sa primerane upraví návrh zákona.
Ďakujem vám veľmi pekne, skončil som.
Rozpracované
11:53
Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:53
Jozef PročkoĎakujem.
Ďakujem.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
3.12.2025 o 11:53 hod.
Mgr.
Jozef Pročko
Videokanál poslanca
Ďakujem veľmi pekne. Pán poslanec Bartek, keď sa prihovára Slovákom, hovorí, milé Slovensky a milí Slováci. Takže, milé Slovenky a milí Slováci, práve ste videli, za čo dostal Bartekov asistent desať miliónov. Prácu, ktorú vykonáva pán Bartek pre smerohlas, naozaj treba zaplatiť a desať miliónov, ktoré dostal jeho asistent je dobre zaplatená práca.
Ďakujem.
Rozpracované
11:57
Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:57
Michal SaboVystúpenie s faktickou poznámkou
3.12.2025 o 11:57 hod.
Mgr.
Michal Sabo
Videokanál poslanca
Vďaka za slovo. Pán poslanec Bartek, vy ste vo svojom úvodnom slove hovorili, že ako stále strašíme a ako maľujeme čerta na stenu a samozrejme, za všetko môžeme. Ešte raz, chcem zopakovať, že tento prílepok, ktorý ste práve vy osobne prečítali, sa nemusel stať. On by nemusel vzniknúť, nemusel by existovať, nemuseli by ste ho predkladať, keby sa situácia vyriešila v septembri, keď na to bolo dostatok času a bol na to priestor. Ešte raz, pán poslanec, my sme to ministrovi Tarabovi hovorili, že k tomuto príde, že k tejto úprave príde. Lebo tie riziká sme tam videli. Vzniknutej situácii by sa dalo predísť, keby minister Taraba nasilu nepretláčal do zákona o EIA veci, ktoré boli a ešte stále, lebo nebol pri, prijatý ten prílepok, sú v rozpore s míľnikom plánu obnovy. Práve preto ste vy, teraz čítali to, čo ste prečítali. Preto tieto diskrepancie dnes odstraňujete a ďalšie ustanova tiež, ustanovenia ešte dodávate. Pretože bez toho by ten míľnik plánu obnovy nebol splnený a Slovensko by prišlo o 450 miliónov eur. To nie je žiadne strašenie, pán poslanec Bartek, to je fakt. Rovnako ste v úvodnom slove tvrdili, že tento prílepok je s komisiou vyrokovaný. Nie je. Komisia dala len pripomienky, ale tento prílepok podľa mojich informácií ešte len pred pár minútami odchádzal na komisiu. Nie je vyrokovaný, komisia bude posudzovať zákon v celku. V momente, keď bude zverejnený v Zbierke zákonov, až potom uzná alebo posúdi, či bol míľnik plánu obnovy splnený, a či Slovensko dostane vyplatených tých spomínaných 450 miliónov eur. Na toto ostáva už iba pár dní a úrad vlády veľmi dobre vie, že toto sa deje pod časovým tlakom a práve preto predkladateľom alebo nejde tento prílepok k legislatíve cez ministra Tarabu, ale ho obchádzate, pretože úrad vlády nemal istotu, že ten výsledok minister Taraba doručí, lebo vieme o kom rozprávame.
Rozpracované
11:58
Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:58
Tamara StohlováVystúpenie s faktickou poznámkou
3.12.2025 o 11:58 hod.
MSc
Tamara Stohlová
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne. Pán Bartek, ja sa vám chcem poďakovať za, že prinášate tento pozmeňujúci návrh do tohto pléna, ktorý podporí rozvoj veternej energie na Slovensku. Ešte raz pre záznam, ďakujem vám za tento pozmeňujúci návrh, ktorý podporí rozvoj veternej energie na Slovensku. Je to síce trochu obrat oproti tomu, čo sme počuli od vás tridsať minút dozadu ako ste proti. Keď si prečíta, keď ste prečítali ten pozmeňujúci návrh, úplne to nesedí, ale ja dávam ľuďom šancu meniť sa. Myslím si, že to je to najmenej, čo si môžeme vzájomne poskytnúť. Keď ste spomínali, že som nemala nejaké zásadné výhrady voči tomu pozmeňujúcemu návrhu, tak pripomeniem ten proces, on opäť pribudol na poslednú chvíľu na web Národnej rady k nesúvisiacej legislatíve ako prílepok. Takže asi sa nemôžeme čudovať, že nikto v tomto pléne v skutočnosti nemal veľmi priestor ísť do detailov, ale teda koaliční poslanci, je mi jasné, že sú úplne pripravení za to zahlasovať. Ale napriek tomu, tá podstata je z toho návrhu jasná, toto nie je práca legislatívy na ministerstve životného prostredia, ktorá naozaj v poslednej dobe, tak monotematicky reflektuje nastavenie Tomáša Tarabu, ktorý, ktorého zaujíma len on sám. Je to zjavne odpoveď a pokus o odpoveď na chyby, ktoré vám vytkla Európska komisia s cieľom uľahčiť rozvoj obnoviteľných zdrojov energie na Slovensku, čo je dobrý a dôležitý cieľ, ak chceme lacnejšie a bezpečnejšie energie pre ľudí. Takže tam som si kvalitou práce akoby alebo tým cieľom a zámerom som si viac istá, hoci to podávate vy, ale ako povedal kolega Sabo, v skutočnosti ešte nič nie je jasné. A žiaľ, ani tých 450 miliónov pre ľudí na Slovensku.
Rozpracované
11:59
Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:59
Michal BartekĎakujem pekne. ... klamstvám, ktoré tu rozprával o mne a mojom bývalom asistentovi, tak sa s ním vysporiadam v trestnoprávnej rovine a pevne verím, že si to povieme aj na príslušných súdoch. Čo sa tka pána poslanca Saba, pán kolega, ja mám potvrdené aj od legislatívcov, aj Európskej komisie, tento pozmeňujúci návrh je odkomunikovaný, odkonzultovaný a predložený po odsúhlasení Európskou komisiou. Pani poslankyňa Stohlová, ja by som vás naozaj veľmi pekne poprosil, aby ste si neplietli pojmy a dojmy, pretože nepleťte môj osobný názor, ktorý je ten, že ja som naozaj nie fanúšikom veterných elektrárni na Slovensku a za tým si stojím, ale nepleťte osobný názor môj s tým, čo je náš záväzok voči Európskej únii a my na neho musíme primerane reagovať tak, aby Slovenskej republiky nenastali z tohto konania nejaké škody, ktoré pevne verím, že nenastanú a práve preto to proaktívne riešime. Pán kolega Viskupič, ja naozaj neviem, kde ste ma vy počuli v mojom naozaj krátkom úvodnom slove a v tom pozmeňujúcom návrhu kričať po vás alebo hovoriť, že by som vás z tejto sály chcel vykázať, neviem, nájdite mi také vyjadrenie, kde ja hovorím, že by som vás chcel z tejto sály vykázať alebo kohokoľvek pri takejto diskusii, tak prosím vás aj vy reagujte vecne, mňa mrzí, že ste si váš čas premrhali miesto toho, aby ste zareagovali vecne opäť iba takýmto slovným balastom. No a k pánovi kolegovi Dubovickému. Pán kolega, to isté. Ja som vám hovoril, že niekedy, keď preťahujete nezmyselne rozpravy, to ja vám slovo neberiem, len vám hovorím, že kvôli vám Národná rada mnohé dni premrháva čas a neriešime podstatnejšie návrhy. To je opäť môj názor. Ďakujem veľmi pekne.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
3.12.2025 o 11:59 hod.
Michal Bartek
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne za slovo. Pán poslanec Bartek, viete, hovoríte o práci pre Slovensko a o tom, čo všetko robíte. V prvom rade treba, skutočne poďme presnosť. Veď okej, možnože ten obsah je skutočne dobrý ako hovoria kolegovia, ale treba to akoby jasne povedať. Jako je to, je to prílepok, je to rozširujúci návrh, skutočne doplňujúcu. Proste sú tam nové články, otvárajú sa nové zákony, tak nehovorte o pozmeňujúcom návrhu. Proste treba to, treba to na rovinu povedať, to je jedna vec. No, druhá vec je, už to trošku spomenul aj, aj pán poslanec Pročko. No, tak tá práca pre Slovensko, neviem ako sa to teda spája, teda s vašim pánom asistentom a tými miliónmi. To je tiež ďalšia vec, ktorá možno by stála za vysvetlenie. A nemal by som sa vrátať, vracať aj k ránu, tak keď chcete robiť pre Slovensko, to ešte tú jednu vetu poviem. Viete, opozícia má svoje miesto, je naša úloha rozprávať, upozorňovať a nie to, čo hovoríte, že vy by ste nás najradšej odtiaľto vykázali, a že nás nepotrebujete a nikam, nikam neposúvate. Toto nie je práca pre Slovensko. Toto je len váš pokrivený pohľad.
Ďakujem pekne. ... klamstvám, ktoré tu rozprával o mne a mojom bývalom asistentovi, tak sa s ním vysporiadam v trestnoprávnej rovine a pevne verím, že si to povieme aj na príslušných súdoch. Čo sa tka pána poslanca Saba, pán kolega, ja mám potvrdené aj od legislatívcov, aj Európskej komisie, tento pozmeňujúci návrh je odkomunikovaný, odkonzultovaný a predložený po odsúhlasení Európskou komisiou. Pani poslankyňa Stohlová, ja by som vás naozaj veľmi pekne poprosil, aby ste si neplietli pojmy a dojmy, pretože nepleťte môj osobný názor, ktorý je ten, že ja som naozaj nie fanúšikom veterných elektrárni na Slovensku a za tým si stojím, ale nepleťte osobný názor môj s tým, čo je náš záväzok voči Európskej únii a my na neho musíme primerane reagovať tak, aby Slovenskej republiky nenastali z tohto konania nejaké škody, ktoré pevne verím, že nenastanú a práve preto to proaktívne riešime. Pán kolega Viskupič, ja naozaj neviem, kde ste ma vy počuli v mojom naozaj krátkom úvodnom slove a v tom pozmeňujúcom návrhu kričať po vás alebo hovoriť, že by som vás z tejto sály chcel vykázať, neviem, nájdite mi také vyjadrenie, kde ja hovorím, že by som vás chcel z tejto sály vykázať alebo kohokoľvek pri takejto diskusii, tak prosím vás aj vy reagujte vecne, mňa mrzí, že ste si váš čas premrhali miesto toho, aby ste zareagovali vecne opäť iba takýmto slovným balastom. No a k pánovi kolegovi Dubovickému. Pán kolega, to isté. Ja som vám hovoril, že niekedy, keď preťahujete nezmyselne rozpravy, to ja vám slovo neberiem, len vám hovorím, že kvôli vám Národná rada mnohé dni premrháva čas a neriešime podstatnejšie návrhy. To je opäť môj názor. Ďakujem veľmi pekne.
Rozpracované
11:59
Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:59
Richard DubovickýĎakujem.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
3.12.2025 o 11:59 hod.
MBA
Richard Dubovický
Videokanál poslanca
Ďakujem za slovo pán predsedajúci. Ja budem v jednom asi súhlasiť s pánom poslancom Bartekom, s tým, čo hneď povedal na začiatku, že ak niekto niečo robí, tak, samozrejme, tú chybu môže urobiť. Ale viete, tú chybu, tie chyby robíte neustále. A to je presne to, načo je tuná tá opozícia. To je tá diskusia, to je tá demokracia, to je to, čo vy možnože nejakým spôsobom opovrhujete, opovrhujete tou diskusiou, a toto mi chýba. A potom tu prídete a kričíte na nás, že, že sme nemožní alebo s nami sa nedá diskutovať. No, pozrite sa sem. Diskutovali sme s vami, mali sme opäť pravdu. Ako celá opozícia v rámci tohto zákona a aj pri ďalších iných zákonoch, ktoré sme tu spomenuli v posledných týždňoch, mesiacoch. Samozrejme, že tá pravda nie je na vašej strane.
Ďakujem.
Rozpracované
11:59
Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:59
Michal Bartek=====
Vystúpenie s faktickou poznámkou
3.12.2025 o 11:59 hod.
Michal Bartek
Videokanál poslanca
Ďakujem veľmi pekne za slovo. Pôjdem po poriadku. Nebudem plytvať viacej času zo svojej faktickej na pána poslanca Pročka k tým nezmyslom, hlúpostiam a klamstvám, ktoré tu rozpráva o mne a mojom bývalom asistentovi, tak sa s ním vysporiadam v trestnoprávnej rovine a pevne verím, že si to povieme aj na príslušných súdoch. Čo sa týka pána poslanca Saba. Pán kolega, ja mám potvrdené aj z, od legislatívcov aj Európskej komisie, tento pozmeňujúci návrh je odkomunikovaný, od...
=====
Rozpracované
12:02
Vystúpenie v rozprave 12:02
Ladislav KamenickýĎakujem pekne. Ako bolo už povedané, za pani ministerku prečítam úvodné slovo. Na rokovaní predkladám návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon 331/2005 o orgánoch štátnej správy vo veciach drogových prekurzorov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Jeho cieľom je presun kompetencií v oblasti drogových prekurzorov z ministerstva hospodárstva na ministerstvo zdravotníctva. Dôvodom tohto návrhu je skutočnosť, že protidrogová politika je plne v kompetencii ministerstva zdravotníctva, výnimkou je agenda drogových prekurzorov, ktorá je v pôsobnosti ministerstva hospodárstva. Presunutie kompetencií za agendu drogových prekurzorov na rezort zdravotníctva je logický a opodstatneným krokom, ktorým sa zabezpečí centralizácia všetkých činností súvisiacich s protidrogovou politikou na jednom mieste, čo prinesie lepšiu koordináciu, väčšiu efektívnosť a vyššiu účinnosť prijímaných opatrení v boji proti drogám. Predmetom agendy drogových prekurzorov je vydávanie dočasné pozastavenie a zrušenie povolenia na dovoz a vývoz určených látok, evidovanie a vyhodnocovanie hlásenia prevádzkovateľov spracovanie súhrnných správ o medzinárodnom obchode s určenými látkami a o uvádzaní určených látok na trh, ktoré sa poskytuje Európskej komisii. Vedenie evidencie vývozov a vývozcov, dovozov a dovozcov určených látok a prevádzkovateľov, ktorí zaobchádzajú s určenými látkami, kontrola a dodržiavanie zákona, ukladanie pokút na základe vlastných zistení a oznámení iných orgánov. Spolupráca s príslušnými orgánmi štátnej správy. Predkladaný materiál má síce negatívny vplyv na rozpočet, ale výdavky budú zabezpečené rozpočtových kapitol ministerstva hospodárstva a ministerstva zdravotníctva. Účinnosť zákona navrhujeme od 01. januára 2026. Takže pani ministerka žiada o podporu návrhu zákona. Ďakujem pekne.
Rozpracované
12:04
Vystúpenie v rozprave 12:04
Igor ŠimkoVystúpenie v rozprave
3.12.2025 o 12:04 hod.
Ing. PhD. MBA
Igor Šimko
Videokanál poslancaĎakujem veľmi pekne. Vážený pán predsedajúci, panie poslankyne, páni poslanci, pán minister. Predkladám spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky o výsledku prerokovania vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 331/2005 Z. z. o orgánoch štátnej správy vo veciach drogových prekurzorov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (tlač 1025) v druhom čítaní. Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 1226 z 21. októbra 2025 pridelila predmetný návrh zákona prerokovanie týmto výborom: ústavnoprávnemu výboru, výboru pre zdravotníctvo a výboru pre hospodárske záležitosti. Určila zároveň Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti ako gestorský výbor a lehoty na prerokovane návrhu zákona v druhom čítaní vo výboroch. Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky, ktorí nie sú členmi výborov, ktorým bol návrh zákona pridelený, neoznámili gestorskému výboru v určenej lehote žiadne stanovisko k predmetnému návrhu zákona. Návrh zákona odporúčali Národnej rade Slovenskej republiky schváliť. Ústavnoprávny výbor uznesením č. 403 z 20. novembra 2025, výbor pre hospodárske záležitosti uznesením č. 231 z 24. novembra 2025, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre zdravotníctvo ku dňu rokovania gestorského výboru o návrhu zákona nerokoval. V uznesení výborov uvedených pod bodom 3 tejto správy vyplývajú štyri pozmeňujúce a doplňujúce návrhy. Gestorský výbor odporúča hlasovať o bodoch 1 až 4 spoločne s odporúčaním výboru schváliť. Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k predmetnému návrhu zákona vyjadrených v ich uzneseniach uvedených pod bodom 3 tejto správy a v stanoviskách poslancov gestorského výboru vyjadrených v rozprave k tomuto návrhu zákona odporúča Národnej rade Slovenskej republiky predmetný vládny návrh zákona schváliť v znení pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov uvedených v tejto spoločnej správe, ktorý gestorský výbor odporúčal schváliť. Spoločná správa Výborov Národnej rady Slovenskej republiky o výsledku prerokovania návrhu zákona v druhom čítaní bola schválená uznesením výboru pre hospodárske záležitosti č. 237 z 24. novembra 2025. Týmto uznesením ma výbor zároveň poveril predložiť návrhy v zmysle príslušných ustanovení rokovacieho poriadku Národnej rady Slovenskej republiky. Pán predsedajúci, otvorte, prosím, rozpravu. Ďakujem, skončil som.
Rozpracované
12:07
Vystúpenie v rozprave 12:07
Ladislav Kamenický===== ... tohto roku, všetky banky sú povinné robiť instantné platby, vyplýva to z európskej legislatívy a preto tá platba je v podstate skoro okamžitá, je to v priebehu niekoľkých sekúnd. Od 15. januára sa budú môcť pripojiť všetci predávajúci, ktorí používajú pokladnice eKasa. Teda to som si dal také konkrétne informácie, aby ste dostali aj vy, aj prípadne tí, ktorí budú mať záujem. Zároveň sa plánuje Finančná správa od 1. januára 26 sprístupniť možnosť QR pre 60 tisíc používateľov virtuálnych registračných pokladníc. Reťazce prevažne avizovali, že sa pripoja v priebehu druhej polovice roku 26. Jeden z najväčších výrobcov pokladničných systémov bude poskytovať pre svojich približne 40 tisíc zákazníkov možnosť QR platieb zdarma. Takže to je tiež pozitívum, že tí, ktorí chcú získať a chcú si udržať svojich klientov, tak nebudú od nich pýtať niektoré poplatky, ktoré by za normálnych okolností od nich pýtali. Takže opäť boli tu rôzne veci o tom aké vysoké náklady a neviem čo, proste každý, kto niečo nechce, tak samozrejme bude do toho jak sa hovorí po slovensky hádzať vidly, ale v tomto prípade určite to bude pozitívna vec za mňa. Ak sa bavíme pri eKase, môžeme povedať, že pôvodná eKasa sa nemení, dopĺňa sa iba nový druh, zavádza sa takzvaná softvérová online registračná pokladnica, ktorá nevyžaduje hardver, bude zabezpečená elektronicky. A ja chápem tých, ktorí vyrábajú tie pokladnice, že hľadajú argumenty, že prečo táto, za ktorú sa musí zaplatiť samozrejme je drahšia, lebo stojí možno sto až dvesto euro, že im to vadí. Ale musím povedať, že tak ako aj v iných krajinách táto elektronická pokladnica funguje, ja zabezpečená a tie argumenty, ktoré boli používané, moji kolegovia odmietajú. Takže nevidím jediný dôvod prečo by to tak nemalo byť. Je to, štát ponúka riešenie zadarmo naďalej virtuálnu registračnú pokladnicu. Ale čo sa týka tých softverových online registračných pokladníc, tak to budú môcť už robiť súkromné, uvoľňujeme to, môžu to robiť súkromné firmy, takže rozširujeme zase ten diapazón toho čo vedia dostať klienti.
Čo sa týka, mali sme tu zvýšenie pokút, myslím, že pán Viskupič na výbore hovoril, že budú postihovaní najmä drobní podnikatelia. Zvýšenie pokút nám môžem povedať, že zvýšenie sankcií na porušovanie disciplíny, lebo ak si teda budeme tu klamať, že tá disciplína je tu dobrá a že tu niekto bude trpeť, tak chcem upozorniť, že chceme zvýšiť samozrejme aj pokuty, lebo, lebo taká prax je aj v ostatných krajinách. Ak si pozriete krajiny ako Chorvátsko, Slovinsko tie pokuty sa šplhajú vyše dvetisíc eur až a viac, tak my zavádzame zvýšenie pokút, lebo chcel by som povedať zopár faktov, ktoré dnes si musíme uvedomiť, že počas októbra napríklad 2025 vykonala Finančná správa takmer 1 600 kontrol zameraných na evidenciu tržieb. Závažné porušenie zákona o používaní elektronickej registračnej pokladnice zistili v 487-ich prípadoch, to znamená, že pozitivita nálezov je 30,67 % už iba pri týchto kontrolách. Čiže, ak si tu budeme hovoriť, my by sme veľmi radi, my hovoríme, že podnikatelia mnohí sú poctiví, ale, ale tých určite nebudú postihovať pokutami, lebo tí si dodržiavajú svoje povinnosti. Ale tí, ktorí to nedodržiavajú, musíme určite zakročiť voči tomu čo sa deje na Slovensku. My ďalej sa stretávame aj s inými finančnými správami. Boli sme sa radiť s tými, ktorí už zaviedli určité opatrenia napríklad v Slovinsku, budeme mať ďalšie rokovanie napríklad so Severným Macedónskom veľmi zaujímavý systém, kde priamo s Finančnou správou chceme prerokovať to čo oni majú pozitívny systém vratiek pri niektorých, niektorých platbách. Takže skúmame aj pozitíva, pozitívny prístup k tomu ako doručiť výsledky, lebo pre mňa je dôležité, aby sme doručili lepší výber daní.
Spomeniem napríklad pokuty boli uložené vo výške 265 tisíc eur. Najčastejším porušením bolo nezaevidovanie tržby a to až v 319 prípadoch, hej. Čiže to je obrovské číslo z toho počtu kontrol ktorých sa urobilo. Čiže 1 600 kontrol 319 ľudí nedalo bloček. To je alarmujúce číslo.
Ďalšia vec akcia Finančnej správy Taxi. Od 1. 1. do 31. 10. 2025 odhalili porušenie zákona takmer pri 80 % kontrol taxislužieb, pričom uložené pokuty dosiahli asi 85 tisíc euro. Analýza daňových priznaní ukázala, že za celý rok 2024 takmer polovica taxikárov nepriznala žiadne tržby alebo len vo výške necelých 2 tisíc eur. To je fakt, ktorý je nespochybniteľný. Finančná správa pravidelne informuje o svojich aktivitách a zisteniach. Môžem pripomenúť ostatný údaj. Finančná správa vykonala v treťom štvrťroku 2025 mesiac júl, august, september 2 176 daňových kontrol a 3 777 miestnych zisťovaní. Celková suma dosiahnutých nálezov daňových kontrol predstavovala z uvedeného obdobia takmer 90, skoro 100 miliónov eur, z toho 7 celá, okolo 8 miliónov predstavovala suma zániku nároku na vrátenie nadmerného odpočtu DPH. Obnovením obmedzenia platieb v hotovosti sa zabráni fiktívnemu vystavovaniu príjmových, výdavkových dokladov bez reálneho toku finančných prostriedkov, tzv. kreatívnemu účtovníctvu. My opäť hovorím, opakujem, právo na hotovosť každý jeden človek má právo, ktorý platí tú službu, aby platil v hotovosti, akurát že nemôže sa stať, že obchodník bude vyžadovať platbu v hotovosti, nakoľko musí mať jeden zo spôsobov elektronických platieb, buď teda QR kódom alebo prostredníctvom platobných kariet.
Ešte by som sa vyjadril, mali sme tam nejaké pozmeňováky. Len tak veľmi zbežne spomeniem, myslím pán Karas predložil v spolupráci samozrejme s Ministerstvom financií pozmeňujúci návrh, v ktorom sa dopĺňa teda softverová online pokladnica o ktorej som už hovoril. Hovoríme o zavádzaní informačnej tabule na predajnom mieste. A môžte si hovoriť čo chcete, ale proste, keď človek bude informovaný aké má práva, keď to uvidí, je to bežná prax iných krajín. To neni nič, čo by sme my vymysleli, ale človek by mal mať právo vidieť, že akým spôsobom má nárok dostať potvrdenie o tom, že nejakú službu si zaplatil, respektíve, že má nárok napríklad aj platiť bezhotovostne. Čiže je, nemusím hovoriť o tom, že štatistiky hovoria jasne, že keď v prípade krajín, ktoré majú vysoké percento bezhotovostných platieb je oveľa lepšia kvalita výberu, výberu daní a hlavne teda DPH. Ešte chcem upozorniť na jednu vec, že keď napríklad niekto nevydá bloček, to nie je len to, že štát príde o depehačku, ale príde ešte aj o daň z príjmu právnických osôb. Pokuty sa zvyšujú napríklad za nepodanie daňového priznania na sto eur a samozrejme od závažnosti potom sú možné aj vyššie pokuty. Nesplnenie registračnej povinnosti ide zo šesťdesiat na sto eur, nesplnenie oznamovacej povinnosti takisto. Sprísňujeme, asi okolo sto eur bude pokuta za to, že niekto si nesplní svoje povinnosti, ktoré má spojené so zákonom. Zavádza sa znižovanie ale pokút v prípade, že niekto uhradí, čiže z dorubu napríklad po daňovej kontrole na dve tretiny stanovenej výšky s cieľom motivovať subjekty k skoršej úhrade dane. Čiže je to zase pozitívum v tom, že keď niekto si skorej splní povinnosť, tak bude mať nižšiu sankciu. No, takže toto a rušia sa niektoré výnimky základu platieb v hotovosti. Znižuje sa limit na platbu v hotovosti a to je asi dôležité tiež jedno z opatrení, kde sa vraciame, napriek tomu, že doteraz tu sme mali nejaký mimoriadny stav alebo čo a všetky hotovostné operácie sa robili pomaly neobmedzene, tak vraciame sa k stavu, ktorý sme mali predtým. To znamená, ak je vo vzťahu podnikateľ či už je to fyzická osoba podnikateľ, podnikateľ, podnikateľ tak platba v hotovosti môže prebehnúť do výšky v podstate piatich, počkať, ak je jedna zo strán, čiže ideme do piatich tisíc. A keď sú to ale fyzické osoby, tak jak to bolo pred tým je to pätnásť tisíc euro. Čiže päť a pätnásť. To čo bolo kedysi sa vraciame naspäť, aby sme obmedzili napríklad nákupy veľkých napríklad nehnuteľností alebo niečo v hotovosti. Takže tieto veľké transakcie nebude možné realizovať.
Boli tu rôzne pripomienky. Ja odmietam akékoľvek ataky, pán Janckulík, že nejaké kšefty vlády sa tu robia. Ja odmietam tieto reči. To sú podľa mňa absolútne nepodložené, nepodložené veci, politikárčenie. Ešte viem, že má tu ísť, má tu ísť, má tu ísť pozmeňovák pána Viskupiča. Kolegovia tiež ma na to upozorňujú, bavíme sa. Doteraz, teda my sme dali výnimku na parkovanie a umyvárky nie preto, že by sme ich chceli nejakým spôsobom vyňať, ale z hľadiska časového sa nedokážu všetky tie parkomaty a upraviť tak, aby to spĺňalo podmienky zákona. Upozornili sme všetkých, aby si to dali do poriadku a akonáhle moji kolegovia zahlásia, že je to v poriadku, tak to zavedieme. Čiže aj keď pán Viskupič dá svoj pozmeňujúci návrh, teraz ho nepodporíme, ale v budúcnosti akonáhle bude moji kolegovia so všetkými tými stavovskými organizáciami nejakým spôsobom komunikuje. Ak budeme vedieť, že už to vedia technicky zvládnuť v tom čase, tak zavedieme, zavedieme im samozrejme povinnosť. Čiže snažil som sa byť obsiahly, aby bolo jasné. Je to dosť závažné veci, takže aby som navodil tú atmosféru tej rozpravy. Samozrejme budeme sa tešiť na rozpravu a potom, ak bude nutné, tak budem reagovať. Ďakujem pekne.
Ďakujem pekne. Budem sa snažiť v úvodných slovách, ideme, v podstate máme tu dva zákony, ktoré súvisia s bojom s daňovými únikmi. Tak ako sme avizovali, táto vláda dáva iniciatívy, ktoré teda mali by priniesť väčší výber daní, ktoré považujem za jeden z hlavných pilierov takisto, čo sa týka zlepšovania stavu verejných financií. V roku 2023 sme prebrali verejné financie v zlom stave, katastrofálnom. Cieľom je návrat k udržateľným verejným financiám, tak ako som tu už povedal. Ak sa vrátime spätne do roku 2012, keď sa rozpadla v podstate celá finančná správa, daňová medzera na Slovensku sa pohybovala vo výške asi 35 %, za vlád Roberta Fica bolo prijatých niekoľko desiatok opatrení proti daňovým únikom, ak si spomenieme na to, čo robila bývalá vláda, ja si teda nepamätám žiadne významné opatrenia na zlepšenie výberu daní alebo elimináciu daňových únikov, ak teda v období pandémie samozrejme vnímam stav, kedy sa veľa vecí platilo podstate bezhotovostne, nákupy sa robili bezhotovostne, ktoré táto situácia pomáhala lepšiemu, automaticky lepšiemu výberu daní. Takže niektoré z tých opatrení, ktoré budeme robiť, súvisia aj s týmito, s týmito platbami. Takže daňová medzera v roku 2020 dosahovala 14,6 % a výška daňových nedoplatkov bola 2,8 miliardy eur. Aktuálny Akčný plán boja proti daňovým únikom bol predstavený 26. novembra 2024. Obsahuje trinásť opatrení, ktoré sú rozdelené na ústretové, motivačné, podporné, tak ako sme to už predstavili aj na tlačovej konferencii. Posledne vyšla nejaká správa, kde teda sa tvrdila, že tretina všetkých podvodov DPH v Európskej únii sa uskutoční na Slovensku, čo chcem dať na pravú mieru. Týchto, množstvo týchto podvodných ... (Nezrozumiteľne vyslovené.) , ktoré niekto, ktoré niekto spomínal, sú sa týka nejakých reťazcov, tie ktoré prebiehajú mimo územia, mnohokrát mimo územia Slovenskej republiky. Ak teda pani prokurátorka vtedy rozprávala o niečom, ja teda neviem o konkrétnych číslach a zdalo sa mi to dosť účelové napriek tým rozhovorom, ktoré boli na úrovni Finančnej správy, kde teda oceňovala najskôr pozitívny prístup k tomu, ako vláda pristupuje k výberu daní a potom mediálne bolo povedané niečo úplne iné. Ja teda chcem vidieť úplné konkrétne, konkrétne informácie a nielen všeobecné vyjadrenia. Takže toľkoto. V tomto úvodnom slove tak, ako som to urobil aj minule, sa vyjadrím aj k tomu, čo prebiehalo možno na výboroch, tak jak ma informovali štátni tajomníci. Takže, keď sa bavíme o jednotlivých oblastiach, tak myslím, že tu bol pán poslanec Janckulík a Viskupič, ktorí sa na výbore vyjadrili, že nesúhlasia so zavedením povinnej bezhotovostnej platby, že ide o že vraj o nejaké zavedenie povinnosti ponúknuť, teda upresňujem, že ide o zavedenie povinnosti ponúknuť zákazníkovi prijať platbu aj bezhotovostne, pričom právo na hotovosť nie je dotknuté. Čiže, čiže samozrejme zákazník určuje, či teda chce zaplatiť hotovosťou alebo nie. Na druhej strane sa bavíme o tom, že takisto čo sa týka platby QR kódom, tak v tomto prípade tiež, ak má iný bezhotovostný spôsob platby, tak si môže vybrať, či chce teda používať platbu QR kódom alebo napríklad nejakou, nejakou schémou platobnou, ktorá je samozrejme drahšia potom pre toho obchodníka, čiže je to preňho nevýhodnejšie, čiže ja si myslím, že mnohí z tých obchodníkov vo vlastnom záujme budú pristupovať aj k platbám QR kódom. Čiže čo sa týka samotných QR kódov, bola to myšlienka, ktorou som chcel teda, ktorú som videl v krajinách, kde to funguje, väčšinou sú to ázijské krajiny, kde teda chceme bojovať s takzvaným bezbločkovým hospodárstvam. Asi nemusím pripomínať, že na Slovensku sa to stalo národným športom, nedávať bločky, takže a keď si zoberieme nejaké, nejaké aj štatistiky napríklad, tak asociácia Paiments Europe zistila, že už dnes 86 % slovenských obchodníkov považuje elektronické platby za kľúčové pre ich podnikanie, pričom 81 % vyhlásilo, že uprednostňuje elektronické platby pred hotovosťou. QT platby predstavujú jednoduchú alternatívu k platbám kartou, kupujúci nasníma QR kód a platba bude okamžite pripísaná na obchodníkovi na účet. Ide o jednoduché, efektívne, rýchle riešenie. Podnikatelia budú môcť ušetriť na poplatkoch, ktoré v súčasnosti platia niektorým platobným spoločnostiam, vieme, o kom hovoríme, je to napríklad VISA, MaterCard. Dokonca už dnes túto formu platby ponúkajú niektoré obchody, ale musím upozorniť, že napríklad aj v Českej republike sa to deje a mnohí mi to hovoria, ale nie je to centralizované. Čiže my dávame nejaký, nejaký rámec, ktorý určuje, určuje legislatíva Slovenskej republiky, čiže nie je to na dobrovoľ úplne akože svojvoľné a dobrovoľné, ale robíme to tak, aby to bolo viac menej riadené z pohľadu štátu. Pilotná prevádzka QR platieb je už spustená a ja musím tiež oceniť to, že niektoré média dokonca tie, ktoré nás nemajú radi, ocenili, že, že tento spôsob môže priniesť efekty, o ktorých vlastne budeme hovoriť. Podnikatelia sa môžu kedykoľvek pridať. Čiže testovanie systému prebieha v koordinácii s bankami, lebo samozrejme chceme, aby sme pristúpili k tomu, že zistili sme, že vieme urobiť aj celkové riešenie na to, že sa bude overovať samotná platba v banke, čo je podľa mňa pozitívom, že nebudeme robiť duálny systém a pre vašu informáciu do 15. januára ´26 bude prebiehať v uzavretom pilote za účasti dvoch bánk a siedmich predávajúcich, čiže tuto robíme takú nejakú pilotnú prevádzku. Ja som dostal už nejaké video, ako to funguje, funguje to na báze instantných platieb, ktoré prebiehajú okamžite medzi od myslím, že to je od 06. októbra tohto roku, všetky banky sú povinné robiť instantné platby, vyplýva to z európskej legislatívy a preto tá platba je v podstate skoro okamžitá, je to v priebehu niekoľkých sekúnd. Od 15. januára sa budú môcť pripojiť všetci predávajúci, ktorí používajú pokladnice eKasa. To som si dal také ...
===== ... tohto roku, všetky banky sú povinné robiť instantné platby, vyplýva to z európskej legislatívy a preto tá platba je v podstate skoro okamžitá, je to v priebehu niekoľkých sekúnd. Od 15. januára sa budú môcť pripojiť všetci predávajúci, ktorí používajú pokladnice eKasa. Teda to som si dal také konkrétne informácie, aby ste dostali aj vy, aj prípadne tí, ktorí budú mať záujem. Zároveň sa plánuje Finančná správa od 1. januára 26 sprístupniť možnosť QR pre 60 tisíc používateľov virtuálnych registračných pokladníc. Reťazce prevažne avizovali, že sa pripoja v priebehu druhej polovice roku 26. Jeden z najväčších výrobcov pokladničných systémov bude poskytovať pre svojich približne 40 tisíc zákazníkov možnosť QR platieb zdarma. Takže to je tiež pozitívum, že tí, ktorí chcú získať a chcú si udržať svojich klientov, tak nebudú od nich pýtať niektoré poplatky, ktoré by za normálnych okolností od nich pýtali. Takže opäť boli tu rôzne veci o tom aké vysoké náklady a neviem čo, proste každý, kto niečo nechce, tak samozrejme bude do toho jak sa hovorí po slovensky hádzať vidly, ale v tomto prípade určite to bude pozitívna vec za mňa. Ak sa bavíme pri eKase, môžeme povedať, že pôvodná eKasa sa nemení, dopĺňa sa iba nový druh, zavádza sa takzvaná softvérová online registračná pokladnica, ktorá nevyžaduje hardver, bude zabezpečená elektronicky. A ja chápem tých, ktorí vyrábajú tie pokladnice, že hľadajú argumenty, že prečo táto, za ktorú sa musí zaplatiť samozrejme je drahšia, lebo stojí možno sto až dvesto euro, že im to vadí. Ale musím povedať, že tak ako aj v iných krajinách táto elektronická pokladnica funguje, ja zabezpečená a tie argumenty, ktoré boli používané, moji kolegovia odmietajú. Takže nevidím jediný dôvod prečo by to tak nemalo byť. Je to, štát ponúka riešenie zadarmo naďalej virtuálnu registračnú pokladnicu. Ale čo sa týka tých softverových online registračných pokladníc, tak to budú môcť už robiť súkromné, uvoľňujeme to, môžu to robiť súkromné firmy, takže rozširujeme zase ten diapazón toho čo vedia dostať klienti.
Čo sa týka, mali sme tu zvýšenie pokút, myslím, že pán Viskupič na výbore hovoril, že budú postihovaní najmä drobní podnikatelia. Zvýšenie pokút nám môžem povedať, že zvýšenie sankcií na porušovanie disciplíny, lebo ak si teda budeme tu klamať, že tá disciplína je tu dobrá a že tu niekto bude trpeť, tak chcem upozorniť, že chceme zvýšiť samozrejme aj pokuty, lebo, lebo taká prax je aj v ostatných krajinách. Ak si pozriete krajiny ako Chorvátsko, Slovinsko tie pokuty sa šplhajú vyše dvetisíc eur až a viac, tak my zavádzame zvýšenie pokút, lebo chcel by som povedať zopár faktov, ktoré dnes si musíme uvedomiť, že počas októbra napríklad 2025 vykonala Finančná správa takmer 1 600 kontrol zameraných na evidenciu tržieb. Závažné porušenie zákona o používaní elektronickej registračnej pokladnice zistili v 487-ich prípadoch, to znamená, že pozitivita nálezov je 30,67 % už iba pri týchto kontrolách. Čiže, ak si tu budeme hovoriť, my by sme veľmi radi, my hovoríme, že podnikatelia mnohí sú poctiví, ale, ale tých určite nebudú postihovať pokutami, lebo tí si dodržiavajú svoje povinnosti. Ale tí, ktorí to nedodržiavajú, musíme určite zakročiť voči tomu čo sa deje na Slovensku. My ďalej sa stretávame aj s inými finančnými správami. Boli sme sa radiť s tými, ktorí už zaviedli určité opatrenia napríklad v Slovinsku, budeme mať ďalšie rokovanie napríklad so Severným Macedónskom veľmi zaujímavý systém, kde priamo s Finančnou správou chceme prerokovať to čo oni majú pozitívny systém vratiek pri niektorých, niektorých platbách. Takže skúmame aj pozitíva, pozitívny prístup k tomu ako doručiť výsledky, lebo pre mňa je dôležité, aby sme doručili lepší výber daní.
Spomeniem napríklad pokuty boli uložené vo výške 265 tisíc eur. Najčastejším porušením bolo nezaevidovanie tržby a to až v 319 prípadoch, hej. Čiže to je obrovské číslo z toho počtu kontrol ktorých sa urobilo. Čiže 1 600 kontrol 319 ľudí nedalo bloček. To je alarmujúce číslo.
Ďalšia vec akcia Finančnej správy Taxi. Od 1. 1. do 31. 10. 2025 odhalili porušenie zákona takmer pri 80 % kontrol taxislužieb, pričom uložené pokuty dosiahli asi 85 tisíc euro. Analýza daňových priznaní ukázala, že za celý rok 2024 takmer polovica taxikárov nepriznala žiadne tržby alebo len vo výške necelých 2 tisíc eur. To je fakt, ktorý je nespochybniteľný. Finančná správa pravidelne informuje o svojich aktivitách a zisteniach. Môžem pripomenúť ostatný údaj. Finančná správa vykonala v treťom štvrťroku 2025 mesiac júl, august, september 2 176 daňových kontrol a 3 777 miestnych zisťovaní. Celková suma dosiahnutých nálezov daňových kontrol predstavovala z uvedeného obdobia takmer 90, skoro 100 miliónov eur, z toho 7 celá, okolo 8 miliónov predstavovala suma zániku nároku na vrátenie nadmerného odpočtu DPH. Obnovením obmedzenia platieb v hotovosti sa zabráni fiktívnemu vystavovaniu príjmových, výdavkových dokladov bez reálneho toku finančných prostriedkov, tzv. kreatívnemu účtovníctvu. My opäť hovorím, opakujem, právo na hotovosť každý jeden človek má právo, ktorý platí tú službu, aby platil v hotovosti, akurát že nemôže sa stať, že obchodník bude vyžadovať platbu v hotovosti, nakoľko musí mať jeden zo spôsobov elektronických platieb, buď teda QR kódom alebo prostredníctvom platobných kariet.
Ešte by som sa vyjadril, mali sme tam nejaké pozmeňováky. Len tak veľmi zbežne spomeniem, myslím pán Karas predložil v spolupráci samozrejme s Ministerstvom financií pozmeňujúci návrh, v ktorom sa dopĺňa teda softverová online pokladnica o ktorej som už hovoril. Hovoríme o zavádzaní informačnej tabule na predajnom mieste. A môžte si hovoriť čo chcete, ale proste, keď človek bude informovaný aké má práva, keď to uvidí, je to bežná prax iných krajín. To neni nič, čo by sme my vymysleli, ale človek by mal mať právo vidieť, že akým spôsobom má nárok dostať potvrdenie o tom, že nejakú službu si zaplatil, respektíve, že má nárok napríklad aj platiť bezhotovostne. Čiže je, nemusím hovoriť o tom, že štatistiky hovoria jasne, že keď v prípade krajín, ktoré majú vysoké percento bezhotovostných platieb je oveľa lepšia kvalita výberu, výberu daní a hlavne teda DPH. Ešte chcem upozorniť na jednu vec, že keď napríklad niekto nevydá bloček, to nie je len to, že štát príde o depehačku, ale príde ešte aj o daň z príjmu právnických osôb. Pokuty sa zvyšujú napríklad za nepodanie daňového priznania na sto eur a samozrejme od závažnosti potom sú možné aj vyššie pokuty. Nesplnenie registračnej povinnosti ide zo šesťdesiat na sto eur, nesplnenie oznamovacej povinnosti takisto. Sprísňujeme, asi okolo sto eur bude pokuta za to, že niekto si nesplní svoje povinnosti, ktoré má spojené so zákonom. Zavádza sa znižovanie ale pokút v prípade, že niekto uhradí, čiže z dorubu napríklad po daňovej kontrole na dve tretiny stanovenej výšky s cieľom motivovať subjekty k skoršej úhrade dane. Čiže je to zase pozitívum v tom, že keď niekto si skorej splní povinnosť, tak bude mať nižšiu sankciu. No, takže toto a rušia sa niektoré výnimky základu platieb v hotovosti. Znižuje sa limit na platbu v hotovosti a to je asi dôležité tiež jedno z opatrení, kde sa vraciame, napriek tomu, že doteraz tu sme mali nejaký mimoriadny stav alebo čo a všetky hotovostné operácie sa robili pomaly neobmedzene, tak vraciame sa k stavu, ktorý sme mali predtým. To znamená, ak je vo vzťahu podnikateľ či už je to fyzická osoba podnikateľ, podnikateľ, podnikateľ tak platba v hotovosti môže prebehnúť do výšky v podstate piatich, počkať, ak je jedna zo strán, čiže ideme do piatich tisíc. A keď sú to ale fyzické osoby, tak jak to bolo pred tým je to pätnásť tisíc euro. Čiže päť a pätnásť. To čo bolo kedysi sa vraciame naspäť, aby sme obmedzili napríklad nákupy veľkých napríklad nehnuteľností alebo niečo v hotovosti. Takže tieto veľké transakcie nebude možné realizovať.
Boli tu rôzne pripomienky. Ja odmietam akékoľvek ataky, pán Janckulík, že nejaké kšefty vlády sa tu robia. Ja odmietam tieto reči. To sú podľa mňa absolútne nepodložené, nepodložené veci, politikárčenie. Ešte viem, že má tu ísť, má tu ísť, má tu ísť pozmeňovák pána Viskupiča. Kolegovia tiež ma na to upozorňujú, bavíme sa. Doteraz, teda my sme dali výnimku na parkovanie a umyvárky nie preto, že by sme ich chceli nejakým spôsobom vyňať, ale z hľadiska časového sa nedokážu všetky tie parkomaty a upraviť tak, aby to spĺňalo podmienky zákona. Upozornili sme všetkých, aby si to dali do poriadku a akonáhle moji kolegovia zahlásia, že je to v poriadku, tak to zavedieme. Čiže aj keď pán Viskupič dá svoj pozmeňujúci návrh, teraz ho nepodporíme, ale v budúcnosti akonáhle bude moji kolegovia so všetkými tými stavovskými organizáciami nejakým spôsobom komunikuje. Ak budeme vedieť, že už to vedia technicky zvládnuť v tom čase, tak zavedieme, zavedieme im samozrejme povinnosť. Čiže snažil som sa byť obsiahly, aby bolo jasné. Je to dosť závažné veci, takže aby som navodil tú atmosféru tej rozpravy. Samozrejme budeme sa tešiť na rozpravu a potom, ak bude nutné, tak budem reagovať. Ďakujem pekne.
Rozpracované
