Videokanál poslanca

 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie v rozprave

13.10.2011 o 16:30 hod.

Ing.

Ivan Mikloš

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom
 
 
 

Videokanál poslanca

Vystúpenie v rozprave 13.10.2011 16:30 - 16:31 hod.

Ivan Mikloš Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Vážený pán podpredseda, vážené panie poslankyne, páni poslanci, vážení kolegovia, dámy a páni, dovoľte mi z poverenia vlády predložiť Národnej rade návrh na vyslovenie Súhlasu s Dodatkom Rámcovej zmluvy medzi krajinami eurozóny a európskym finančným stabilizačným nástrojom.
Ide o dokument, ktorý ako viete, sme diskutovali mnoho hodín pred niekoľkými hodinami alebo pred dvoma dňami a ktorý nebol v Národnej rade schválený, a zároveň bola vláde Slovenskej republiky vyslovená nedôvera.
Keďže ide o zásadný dokument, ktorý už schválilo šestnásť parlamentov zo sedemnástich členských krajín eurozóny a keďže ide o nevyhnutný, minimálny nevyhnutný nástroj na zabránenie krízovému vývoju, ktorý by mohol mať ďalekosiahle dôsledky nielen na slovenskú ekonomiku, ale na ekonomiku krajín eurozóny a zrejme aj svetovú ekonomiku, tak je nevyhnutná potreba, aby aj Národná rada Slovenskej republiky tento dodatok schválila.
Väčšie škody ako vznikli, nevznikli len preto, že finančné trhy predpokladali a predpokladajú, že Národná rada na druhý pokus tento, túto zmluvu, tento dodatok k zmluve schváli. Preto verím, že tak Národná rada Slovenskej republiky dnes urobí, žiadam vás o to a ďakujem.
Skryt prepis
 

Uvádzajúci uvádza bod 11.10.2011 22:01 - 22:01 hod.

Ivan Mikloš Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Vážený pán podpredseda, vážené pani poslankyne, vážení páni poslanci, uvedomujem si, že týmto vystúpením otváram znovu rozpravu. Robím tak preto, že vás chcem požiadať, ale požiadať aj o dohodu, nemáme záujem naťahovať ďalej túto diskusiu, ale o vystúpenie ešte požiadala pani premiérka. Myslím si, že by vystúpiť mala.
Zároveň vám spoločne s pánom spravodajcom dávame ponuku, že ak sa neprihlásia do rozpravy žiadni ďalší poslanci, nevystúpime už ani my, teda ani on, ani ja, v záverečnom slove, teda vôbec nevystúpime.
Skryt prepis
 

Uvádzajúci uvádza bod 11.10.2011 14:15 - 14:37 hod.

Ivan Mikloš Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Vážený pán predseda Národnej rady, vážená pani premiérka, vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, vážení kolegovia, dámy a páni, situácia je vážna, je vážna nielen na Slovensku, nielen v eurozóne, nielen v Európe, ale na celom svete. Dnes sa oči celého sveta upierajú na Slovensko v očakávaní, ako rozhodneme, v očakávaní, ako rozhodnete vy. Áno, dnes budete vy, poslanci Národnej rady Slovenskej republiky svojím hlasovaním rozhodovať nielen o tom, či bude pokračovať táto vláda a táto vládna koalícia, ale aj o tom, či bude mať eurozóna k dispozícii rozšírený a posilnený ochranný val proti hrozbe novej globálnej finančnej a ekonomickej krízy, krízy podobnej, možno horšej, akú sme zažili po páde Lehman Brothers v roku 2008. Pripomínam, že v Slovenskej republike to vtedy znamenalo takmer päťpercentný pokles ekonomiky a stoštyridsaťtisíc nových nezamestnaných.
Vo svete dnes panuje takmer, takmer úplná zhoda na tom, že rozšírenie a posilnenie eurovalu tak, ako o ňom budete dnes hlasovať, je nevyhnutným minimálnym nástrojom a predpokladom na odvrátenie ekonomickej finančnej krízy v Európe a vo svete. Zhodujú sa na tom svetoví politickí lídri, viď vyhlásenie lídrov krajín G-20, zhoduje sa na tom Medzinárodný menový fond, Svetová banka, zhoduje sa na tom Európska centrálna banka, Európska komisia, zhodujú sa na tom vlády všetkých sedemnástich členských krajín eurozóny, teda vrátane slovenskej, ktorá tento návrh odsúhlasila, a zhodli sa na tom zatiaľ parlamenty šestnástich krajín eurozóny. Zhodujú sa na tom mimochodom aj rešpektované ekonomické médiá, ako je napríklad Financial Times alebo The Economist, ktorý v redakčnom článku vyjadril veľmi jasne a jednoznačne, že euroval je nevyhnutným, rozšírený euroval so zvýšenou flexibilitou, je nevyhnutným predpokladom, aj keď nie zrejme postačujúcim riešenia dnešnej situácie.
Žiaľbohu, u nás sa táto diskusia veľmi spolitizovala. Spolitizovala sa aj preto, že je to prirodzene politická téma, je to ťažká a nepopulárna téma, na ktorej sa pomerne ľahko populisticky vytĺka politický kapitál. Tu by som rád zdôraznil, že populizmus je vždy škodlivý, bez ohľadu na to, či ide o ľavicový populizmus alebo o eurovalový populizmus. Tak, ako sa nedá napríklad mať súčasne najnižšie dane a zároveň najvyššie verejné výdavky na zdravotníctvo, školstvo, dôchodky a sociálny systém, takisto sa nedá byť v eurozóne, inkasovať výhody a benefity z tohoto členstva a zároveň sa nepodieľať na nákladoch a na riešeniach problémov, ktoré s tým sú spojené.
Chcel by som vám pripomenúť, vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, že vláda Slovenskej republiky na čele s Ivetou Radičovou - ani ja osobne - sme nikdy neboli nekritickými prívržencami, či nebodaj obdivovateľmi spôsobov, akými sa v eurozóne od jari 2010 problémy riešili, s akými sa najskôr eurozóna vyrovnávala s gréckym problémom a neskôr so širšou dlhou krízou. Ako veľmi dobre viete, odmietli sme prvú grécku pôžičku a pripomínam, že to bola pani premiérka, minister zahraničných vecí a minister financií, ktorí museli túto pozíciu obhajovať a ustáť a nebolo to jednoduché, nebolo to ľahké.
Kritizovali sme nespravodlivý a nelogický distribučný kľúč, ktorý bol dohodnutý ešte za predchádzajúcej vlády, podľa ktorého chudobnejšie krajiny, medzi ktoré Slovensko patrí, platia v pomere k svojej ekonomickej sile viac, ako platia krajiny bohaté. Nielenže sme to kritizovali, ale vyrokovali sme zmenu distribučného kľúča. Nedalo sa vyrokovať zmenu distribučného kľúča pre existujúci už schválený val 1, ochranný val 1, teda EFSF, ale vyrokovali sme zmenu distribučného kľúča pre permanentný mechanizmus EESM.
Kritizovali sme, že celú ťarchu riešenia problémov majú niesť daňoví poplatníci a že náklady nenesú aj banky, ktoré sa podieľali na vzniku problému. Ale nielenže sme to kritizovali, ale presadili sme, samozrejme, spolu s ďalšími krajinami, že pri permanentnom mechanizme, ale aj pri diskusiách o prípadnom novom gréckom programe je k dispozícii a bude k dispozícii účasť privátneho sektora. Kritizovali sme mäkké a nedostatočne vynucované pravidlá rozpočtovej zodpovednosti, ale v rámci Európskej únie sme sa aj podieľali na tom, že tieto pravidlá sa sprísnili, že Európsky parlament pred niekoľkými dňami schválil Pakt stability a rastu, ktorý sprísňuje pravidlá, ktoré v tejto oblasti platia tak, aby sme do budúcna znižovali riziko opakovania problémov, ktoré dnes máme.
Teda euroval nie je ideálne riešenie, nie je to riešenie bez nákladov a nie je to riešenie bez rizík. Problém je však v tom, že nemáme dnes lepšiu alternatívu a že alternatíva, ktorá je riešením, aj keď opakujem, nie je bez rizík, nie je bez nákladov a nie je bez rozporov, už bola schválená v šestnástich členských krajinách eurozóny. My sme tá posledná, my sme sedemnásta.
Neurobiť nič, alebo dokonca odmietnuť euroval, znamená istotu obrovských nedoziernych ekonomických a sociálnych nákladov, ohrozenie meny, ohrozenie úspor, ohrozenie pracovných príležitostí.
Chcel by som poukázať na niektoré mýty a nedorozumenia šírené odporcami eurovalu, ktoré spôsobujú potom aj to, že tieto veci nie vždy sú správne chápané a spôsobujú aj odmietanie, ktoré je ale, musím povedať, do značnej miery prirodzené a v žiadnej krajine nie je ľahké presviedčať ľudí o tom, že tieto opatrenia sú potrebné a nevyhnutné. Napriek tomu v šestnástich krajinách to vlády, vládne koalície a parlamenty, v sedemnástich, v šestnástich krajinách to zvládli a my sme tou krajinou sedemnástou.
Takže k tým mýtom a nedorozumeniam. Po prvé, odporcovia eurovalu šíria, že máme na výber medzi dobrým riešením a zlým riešením. Podľa nich zlým riešením je euroval, pretože znamená riziká a možné náklady, ktoré budeme musieť niesť. A podľa nich dobrým riešením je odmietnuť to a jednoducho, nech sa deje, čo sa deje. Ekonómovia sa zhodujú, dokonca aj odporcovia eurovalu sa zhodujú v tom, že dôsledky a náklady krízy, ktorá by mohla, ktorá by s veľkou pravdepodobnosťou vznikla, sú obrovské a enormné.
Podľa analýzy švajčiarskej banky UBS by sa náklady pri krachu eurozóny, ktorý by mohol byť dôsledkom takéhoto vývoja, a na tom sa zhoduje napríklad aj už spomínaný The Economist vo svojom redakčnom článku, takže dôsledky a náklady takéhoto vývoja podľa tejto analýzy by mohli byť v bohatých krajinách, ako je Nemecko, a stabilných krajinách, 20 až 30 % hrubého domáceho produktu. V krajinách, ktoré sú zraniteľné, ktoré sú, ktoré majú väčšie problémy, medzi ktoré patrí aj Slovenská republika, by tieto náklady mohli byť ešte omnoho, omnoho vyššie. Je to teda podľa tejto analýzy 40 až 50 % hrubého domáceho produktu len v prvom roku, pričom, samozrejme, tie náklady by pokračovali aj v rokoch ďalších.
Čo sa týka tých ďalších mýtov, ktoré sú s týmto spojené. Teda k tomu prvému mýtu, nemáme na výber medzi dobrými a zlými riešeniami. Máme na výber len medzi riešením, ktoré je na stole, ktoré nie je riešením bez nákladov, nie je ideálnym riešením a kľudne sa môžeme zhodnúť aj na tom, že je zlým riešením. Problém je len v tom, že všetky iné riešenia sú radovo, radovo horšie.
Druhý mýtus, ktorý sa šíri, je, že akýkoľvek program, akýkoľvek euroval, ak chcete, sú dopredu vyhodené peniaze. Nie je to pravda, je to zavádzanie. Najlepším dôkazom toho je, chcem pripomenúť, že Slovensko zatiaľ sa zúčastnilo na programe Írsku a Portugalsku. Na obidva tieto programy garantujeme pôžičky, ktoré si zobral euroval na trhoch a ktoré požičal Írsku a požičal Portugalsku. Odborníci sa zhodujú v tom, že programy, ktoré tieto krajiny sa zaviazali robiť, sú reálne, realistické, že vlády pokračujú podľa pôvodných predpokladov a že by im tieto pôžičky mali pomôcť dostať sa z problémov a peniaze by mali bez problémov vrátiť. Zdôrazňujem, že euroval si požičiava peniaze na trhoch a požičiava ich s o niečo vyšším úrokom krajinám, ktoré sú v programe. Takže euroval je inštitúciou, ktorá ak bude zodpovedne narábať s peniazmi, bude ešte inkasovať aj výnosy a my sme akcionármi tohto eurovalu.
Írsko a Portugalsko sú teda príkladom toho, kde to pomohlo, kde to pomohlo aj nám, pretože to pomohlo odvrátiť hrozbu preliatia a presunutia nákazy z týchto krajín do krajín ďalších a teda pomohlo to odvrátiť hrozbu európskej a možno globálnej finančnej a ekonomickej krízy a teda hrozbu ekonomického poklesu a nárastu nezamestnanosti na Slovensku. Dokonca platí, že práve odmietnutie rozšírenia eurovalu, odmietnutie dodatku, o ktorom budete hlasovať, zvyšuje riziko, že o svoje peniaze cez záruky aj v Írsku, aj v Portugalsku môžeme prísť. A to veľmi jednoznačným spôsobom, ak totiž euroval nebude navýšený, ak nebude schválený, tak je vyššia hrozba preliatia nákazy a vyššia hrozba európskej svetovej krízy a v tom prípade neplnenia programov zo strany Írska a zo strany Portugalska a teda ich neschopnosti vrátiť peniaze a potom riziká, že tí, ktorí garantujú, a to sme aj my, budú musieť svoje garancie reálne uplatniť. Takže platí doslova naopak. Práve ohrozovanie schválenia tohto nevyhnutného nástroja hrozí, že môže spôsobiť slovenským daňovým poplatníkom škody.
Ďalší mýtus, ktorý sa šíri, je, že nemožno prekrývať staré dlhy novými. V zásade táto pravda platí, ale neplatí ako dogma a neplatí vždy. A zase programy Portugalska a Írska sú toho jasným dôkazom. Áno, riešime problém v krajinách, ako je Portugalsko a Írsko tým, že sme im požičali cez euroval, teda áno, poskytli sme im nové pôžičky, poskytli sme im ich so zárukou, s garanciou, teda inštitúciou mimo trh a im to pomohlo. Zjavne to teda môže fungovať a môže to byť efektívny nástroj na to, aby sme odvrátili krízu, ktorá by mohla mať veľmi, veľmi negatívne dôsledky.
Ďalší mýtus, ktorý sa šíri, je, že dnes budete vy poslanci rozhodovať o pôžičke Grécku. Nie je to pravda. Nebudete rozhodovať o pôžičke Grécku, budete rozhodovať o navýšení eurovalu, mimochodom, o navýšení na takú sumu, s akou sme pôvodne predpokladali, že ho schvaľujeme, keď sme tu spoločne všetci poslanci vládnej koalície a veľká časť opozície za to hlasovali v lete minulého roka. Pretože pôvodná efektívna kapacita eurovalu mala byť 440 miliárd eur. Nie je z dôvodov, že krajiny, ktoré nemajú "trojáčkový" rating, nemôžu byť v plnej miere započítavané, a preto vlastne napĺňame tú pôvodnú kapacitu.
Ďalej, interpretácia kritikov eurovalu, že buď schválime euroval, alebo necháme Grécko zbankrotovať a že je lepšie nechať Grécko zbankrotovať, je taktiež nepravdivá. Dokonca je to naopak. Euroval totiž potrebujeme aj preto, aby sme prípadnú, ak k tomu dôjde, nechcem to privolávať, nechcem volať v prospech toho, ale ak by k tomu došlo, tak euroval, rozšírený euroval je práve zárukou alebo hrádzou proti tomu, aby sa tam táto nákaza nerozšírila aj do iných krajín a nepostihla nás výrazne negatívne.
Ďalší mýtus a nezmysel, ktorý sa šíri, je ten, že pomoc bankám sú dopredu vyhodené peniaze. My nie sme, neboli sme ani nebudeme obhajcami záujmov bánk. Aj preto sme presadzovali a presadili účasť privátneho sektora, aj preto sme jednoznačne hovorili, že ak sa tieto problémy nemajú opakovať do budúcna, musia náklady svojho riskantného správania niesť aj banky, nielen krajiny ktoré si požičiavali, ale aj banky, ktoré na tom zarábali. Ale zároveň nie je pravda, že akákoľvek pomoc bankám sú vyhodené peniaze. Chcem pripomenúť, že počas svetovej finančnej a ekonomickej krízy po páde Lehman Brothers práve zárukami, teda podobne, ako funguje euroval, pomáhali bankám takmer všetky vyspelé krajiny. Jednoducho preto, že zmrzli finančné toky a že keby táto pomoc nebola prišla, tak dôsledky ekonomickej krízy by boli rádovo horšie, ako boli tie, ktoré sme zažili. Len na ilustráciu pripomeniem, že Veľká Británia, vo Veľkej Británii vláda vydala záruky vo výške 250 miliárd libier, v Nemecku vo výške 180 miliárd eur a v Spojených štátoch garantovanie hypoték vo výške asi 400 miliárd eur. A zároveň platí, že väčšina týchto peňazí sa vládam už dnes vrátila. Takže nešlo ani v tomto prípade o vyhodené peniaze. Zároveň ale platí a musí platiť, že v prvom rade si musia pomôcť, ak sú toho schopné, krajiny, v ktorých banky sa ocitnú v problémoch, a len, ak to nie je možné a len na základe záruk aj z hľadiska toho, že sú vyvodené aj dôsledky voči bankám, napríklad vyvlastnením doterajších vlastníkov, odpísaním straty zo základné imania a rekapitalizáciou zo strany štátu a aj výmenou manažmentov.
Takže toto sú tie hlavné mýty, ktoré sú neustále šírené a ktoré sú nástrojom populistickej, musím povedať veľmi jasne, veľmi zodpovedne a veľmi zrozumiteľne, nástrojom populistickej politiky, ktorá je veľmi škodlivá, ktorá škodí dnes nielen Slovensku, ale ktorá vyvoláva problémy doslova v celom svete. V týchto chvíľach, teraz, keď tu rokujeme, sa zase dejú otrasy na svetových burzách. Aj keď to asi bude interpretované odporcami eurovalu inak, faktom je, že všetci pozorovatelia sa zhodujú, že to dnes, v týchto chvíľach súvisí s neistotou spojenou s tým, či bude na Slovensku euroval schválený a teda či začne platiť pre celú Európu. Chcem upozorniť, že len neistota, či to tak bude, aj keď v zásade, nakoniec aj opozícia deklarovala, že zahlasuje za, a teda je predpoklad, že euroval schválený nakoniec tento týždeň tak či tak bude, napriek tomu neistota v tom, či to bude dnes, spôsobuje otrasy na svetových finančných trhoch. Čo by spôsobilo to, keby sa tento mechanizmus zbúral, ako k tomu vyzýval predseda SaS? Aké by potom malo toto dôsledky?
Takže, žiaľbohu, musím konštatovať, že situácia naozaj je vážna, imidž Slovenska a meno Slovenska už teraz bolo poškodené a mali by sme spraviť naozaj všetko pre to, aby to ďalej nepokračovalo. Ja som bol hrdý a bol by som oveľa radšej, keby sme meno Slovenska zviditeľňovali reformami, tak ako to bolo v rokoch 2002 až 2006, aby Slovensko bolo spájané s úspešným ekonomickým vývojom, a nie s tým, že je alebo môže byť nespoľahlivým členom klubu, ktorý chce brať benefity a profity, ale nie je schopný a ochotný podieľať sa na nákladoch a na riešení problémov, ktoré sú naše spoločné problémy.
Určite tu v tejto debate odoznejú, odoznie veľa tvrdení, argumentov, možno aj citácií, opieraní sa o názory rôznych analytikov, akademikov. Faktom je, že názory sú rôzne a to je prirodzené, to je legitímne. Faktom je, že najmä medzi analytikmi, akademikmi nájdete aj názory, ktoré odmietajú euroval a ktoré tvrdia, že by mal byť zrušený, že by nemal fungovať. Zároveň ale je pravdou, že dokonca aj medzi analytikmi a akademikmi, ktorí nenesú politickú zodpovednosť, prevláda názor, že euroval je potrebný a že je potrebné ho zvýšiť. A podopriem to len jedným číslom, ak dovolíte. Klub ekonomických analytikov na Slovensku, ktorý združuje expertov - analytikov, robil prieskum medzi svojimi členmi, z ktorého vyplynulo, že 81 % členov Klubu ekonomických analytikov je za navýšenie eurovalu. Ale bez ohľadu na to, aké sú názory analytikov, aké sú názory akademikov, my sme politici, vy ste politici. Vy budete rozhodovať a vy ste tí, ktorí nesú zodpovednosť a ktorí ponesú zodpovednosť za to, či meno Slovenska, či postavenie Slovenska vo svete sa bude zhoršovať alebo sa bude zlepšovať a či budeme schopní pridať sa k šestnástim krajinám, ktoré euroval schválili, a tým vytvoriť podmienky a predpoklady na to, aby sme zabránili, aby sme zabránili vzniku ďalšej recesie, aby sme zabránili poklesu ekonomiky, aby sme zabránili hrozbe znehodnotenia úspor, aby sme zabránili rastu nezamestnanosti. Tá zodpovednosť je na nás, je na vás v tejto chvíli, preto vás v mene svojom aj v mene vlády Slovenskej republiky žiadam o podporu tohto dokumentu a teda o podporu dodatku k rámcovej zmluve o Európskom finančnom stabilizačnom nástroji.
Ďakujem pekne.
(Potlesk.)
Skryt prepis
 

Vstup predsedajúceho 14.9.2011 16:21 - 16:24 hod.

Ivan Mikloš Zobrazit prepis
Ďakujem, vážený pán podpredseda. Panie poslankyne, páni poslanci, slovenská ekonomika by mala napriek výraznej fiškálnej konsolidácii dosiahnuť pomerne vysoký, hoci oproti minulému roku pomalší ekonomický rast. Je potešiteľné, že rast zahraničného dopytu a priemyselná produkcia dokážu vo veľkej miere nahradiť slabší domáci dopyt prameniaci zo znižovania verejného deficitu, ale aj z vyššej inflácie, ktorá vzrástla kvôli vysokým cenám komodít na svetových trhoch, týka sa to najmä ropy a potravín, ako aj v dôsledku konsolidačných opatrení, ktoré boli nevyhnutné na stabilizáciu verejných financií. Slovenská ekonomika vzrástla v prvom štvrťroku 2011 medziročne o 3,5 %, očakáva sa, že rast HDP za celý rok 2011 dosiahne podobnú úroveň, čo je v porovnaní s predpokladmi rozpočtu na rok 2011 viac o 3 desatiny percentuálneho bodu.
Z pohľadu daňových a odvodových príjmov je štruktúra ekonomického rastu oproti predpokladanému rozpočtu mierne pozitívnejšia, keď sa očakáva výrazne vyšší rast zamestnanosti, ktorý aj napriek nižším reálnym mzdám prispeje k vyššej spotrebe domácnosti a teda aj k vyššej životnej úrovni.
Základný rozpočtový cieľ vlády na rok 2011 bol stanovený v rámci rozpočtu verejnej správy na roky 2011 až 2013 v podobe deficitu verejnej správy vo výške 4,9 % HDP. Na základe v súčasnosti dostupných informácií sa očakáva, že uvedený cieľ bude splnený, hoci významné riziká prekročenia deficitu stále existujú. V nominálnom vyjadrení sa odhaduje, že deficit verejnej správy sa v porovnaní s rozpočtom zlepší takmer o 35 miliónov eur. Pozitívnymi faktormi sú najmä úspora prostriedkov určených na financovanie spoločných programov Slovenskej republiky s Európskou úniou, ďalej úspora vo výdavkoch štátneho druhu, vyššie príjmy z dividend z podnikov s majetkovou účasťou štátu. Tieto pozitíva budú do istej miery kompenzované negatívnymi faktormi, kde je vývoj horší, ako bol pôvodne predpokladaný, ako je vykrytie strát železničných spoločností, ako je náraz zadlženosti zdravotníckych zariadení, nerealizovanie predaja emisných kvót a podobne. Dôležitou správou a záverom teda je, že vláda chce urobiť, urobí všetko pre to, aby rozpočtové ciele pre tento rok, teda zníženie deficitu na 4,9 %, boli dosiahnuté.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis
 

Vystúpenie v rozprave 14.9.2011 16:20 - 16:21 hod.

Ivan Mikloš Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, vážený pán podpredseda, vážené panie poslankyne, páni poslanci, vzhľadom na možnosti hospodárskej spolupráce Slovenskej republiky s Malajziou uzavretie zmluvy prispeje k vytvoreniu právneho rámca na ochranu investorov jedného štátu na území druhého štátu a zároveň aj k zvýšeniu podnikateľských iniciatív obidvoch zmluvných strán, ktoré súvisia so vzrastajúcim medzinárodným pojmom kapitálu, ale aj s obchodom, s tovarmi a službami. V zmluve akcentuje najmä ustanovenie o doložke najvyšších výhod a o režime národného zaobchádzania. Tento režim zrovnoprávňuje zahraničný kapitál s kapitálom domácim a priznáva zahraničným investorom rovnoprávne postavenie s postavením domácich investorov alebo investorov zmluvných štátov.
Zmluva bola podpísaná 12. júla 2007 v Kuala Lumpur v Malajzii. Zmluva bola schválená vládou Slovenskej republiky uznesením č. 141 z 21. februára 2007 a vyjadrila s ňou Národná rada uznesením č. 710 z 31. januára 2008. Potom však na potrebu odstránenia formálnych nedostatkov upozornila Kancelária prezidenta Slovenskej republiky v rámci žiadosti o ratifikáciu zmluvy prezidentom Slovenskej republiky v roku 2008. V priebehu roku 2009 sa identifikoval rozsah a spôsob nápravy s malajzijskou stranou, ako aj na vnútroštátnej úrovni. Vláda schválila návrh na uzavretie dohody uznesením č. 857 zo dňa 8. decembra 2010. Týmto vysvetľujem aj to, na čo sa ma pýtal pán poslanec Poliačik z ústavnoprávneho výboru, že prečo došlo potom k výmene listov a má byť tá zmluva vlastne ratifikovaná výmenou listov. Táto výmena listov odstraňuje práve tie formálne nedostatky, na ktoré upozornila kancelária prezidenta, keďže, ako som povedal, vlastne zmluva bola schválená pôvodne vládou aj Národnou radou ešte v roku 2007. Čiže touto procedúrou sa riešia tieto následne zistené formálne nedostatky.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis
 

Vystúpenie v rozprave 14.9.2011 16:14 - 16:20 hod.

Ivan Mikloš Zobrazit prepis
Áno, ďakujem pekne. No, znovu tá téma. Takže najskôr vecne k tomu, čo hovoril pán poslanec Pelegrini, že v tom prvom zákone je to len dočasne, že v tomto to nie je. No ale zároveň platí, že my budeme musieť novelizovať tento zákon tak či tak, pretože bude zdravotné poistenie vlastne pristupovať do toho a Sociálna poisťovňa v tom druhom roku a vtedy, samozrejme, rátame aj s tým, že tam bude obsiahnuté aj ustanovenie o kompetenčnom centre. No hádam, ale nepredpokladám, že ho vytvoríme na rok, čiže samozrejme, chceme kompetenčné centrum v Banskej Bystrici vytvoriť ako trvalé centrum celej finančnej správy. Preto možno aj sémanticky nie je celkom presné, pani poslankyňa Laššáková, keď hovoríte o tom, že ste za zachovanie finančnej správy, teda vedenia v Banskej Bystrici, lebo ideme zlučovať tri inštitúcie, dnes len jedna z troch z Banskej Bystrici. Čiže ten návrh, ktorý ste predložili, nie je na zachovanie, ale je na rozšírenie o ďalšie dve tretiny a o presťahovanie ďalších dvoch veľkých inštitúcií z Bratislavy do Banskej Bystrice. Veľké inštitúcie, ktoré musia komunikovať potom ako jedna zlúčená inštitúcia na dennej báze s ostatnými ústrednými orgánmi štátnej správy. Preto by som chcel naozaj apelovať na to, aby sme zvážili a naozaj rozhodovali zodpovedne, pretože zvýšili by sme tým výrazne administratívne náklady. A to nie sú len náklady na tie cesty, na benzín, ale to sú obrovské straty času, ktoré kľúčoví riadiaci pracovníci musia tráviť na ceste medzi Banskou Bystricou a Bratislavou.
Preto som dal ten návrh, ktorý zatiaľ dávam len za seba, lebo ešte nemáme prerokovaný širší, ale zdá sa mi logickejší, že inštitúcie, ktoré sú nezávislé, alebo majú skôr regulačnú funkciu, ktoré nemusia dennodenne komunikovať s ostatnými ústrednými orgánmi, tam má väčšiu logiku, že nemusia sedieť v hlavnom meste. Tak ako Ústavný súd nemusí, nesedí ani v Nemecku, tak ako ani v Nemecku nesedí centrálna banka nakoniec v Berlíne, ale sedí vo Frankfurte. A ešte by sme vyriešili aj priestory. Takže z tohto pohľadu si myslím, chcem vás vyzvať, aby sme a ubezpečiť po prvé, že to kompetenčné centrum myslíme naozaj vážne, je to navrhnuté v zákone nie na jeden rok, ale trvalo, že tým vlastne zachováme zamestnanosť, nespôsobíme a nezvýšime komplikácie z hľadiska, z hľadiska fungovania.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis
 

14.9.2011 16:08 - 16:11 hod.

Ivan Mikloš Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Vážený pán podpredseda, vážené panie poslankyne, páni poslanci, predkladaným návrhom sa v súvislosti s realizáciou prvej fázy reformy daňovej a colnej správy s výhľadom zjednotenia výberu daní, cla a poistných odvodov novelizujú príslušné súvisiace právne predpisy, pardon, to asi nemám, dobrý, dobré úvodné slovo.

Milan Hort, podpredseda NR SR
Štyristo jednotka, pán podpredseda, tlač.


Mikloš, Ivan, podpredseda vlády a minister financií SR
Ospravedlňujem sa, ale v zásade to rieši tiež problematiku spájania daňovej a colnej správy. Takže ešte raz.
Vážený pán podpredseda, vážené panie poslankyne, páni poslanci, predkladaným návrhom zákona, teda vládnym návrhom zákona o finančnej správe sa realizuje druhá fáza reformy daňovej a colnej správy s výhľadom zjednotenia daní, ciel a poistných odvodov a to komplexným spojením daňovej a colnej správy, vytvorením novej štruktúry finančnej správy. Dovtedy samostatne existujúce daňové a colné úrady sa zlúčia a vytvoria sa finančné úrady, ktoré budú zabezpečovať komplexnú správu daní a ciel. Zachováva sa inštitút colníkov ako ozbrojeného zboru, pričom ich právomoci sa využijú aj v oblastiach správy tých daní a poplatkov, kde sa doteraz využívali služby Policajného zboru. Týmto sa zabezpečí finálna podoba finančnej správy tak, aby bola pripravená na pripojenie výberu poistných odvodov k 1. januáru 2013.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis
 

14.9.2011 16:07 - 16:08 hod.

Ivan Mikloš Zobrazit prepis
Áno, ďakujem pekne, pán podpredseda. Chcel by som podporiť vystúpenie pána poslanca Pelegriniho a vystúpenie, aj návrh zároveň pána poslanca Mateja. Naozaj je to tak, že keby sme vypustili bod 19 vládneho návrhu zákona, čo bolo navrhnuté vo výboroch, tak by sme urobili veľmi, veľmi zlý krok, pretože zobrali by sme daňovníkom možnosť komunikovať elektronicky bez zaručeného elektronického podpisu, teda len dohodou. Chcem vás informovať, že dnes túto jednoduchú možnosť a lacnú možnosť využíva takmer štyridsať tisíc daňovníkov, čím - a kým asi desať tisíc daňovníkov využíva formu komunikácie cez zaručený elektronický podpis, ktorú nerušíme, neberieme, ostane, len tá forma cez zaručený elektronický podpis je aj zložitejšia, aj drahšia, pretože tento podpis stojí 100 eur, robia to tri firmy - čiže týmto by sme naozaj výrazne obmedzili možnosť daňovníkov komunikovať jednoduchou formou, ale aj lacnou formou s daňovými úradmi. Takže - a ten pozmeňovák, ktorý predkladal pán poslanec Matej, to ešte upresňuje a špecifikuje - takže chcem len podporiť tieto dve vystúpenia a tento pozmeňovací návrh.
Skryt prepis
 

Vystúpenie v rozprave 14.9.2011 15:47 - 15:50 hod.

Ivan Mikloš Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Vážený pán podpredseda, vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, predkladaným návrhom sa v súvislosti s realizáciou prvej fázy reformy daňovej a colnej správy s výhľadom zjednotenia výberu daní, cla a poistných odvodov novelizujú príslušné súvisiace právne predpisy, ktoré upravujú jednotlivé druhy daní, ako aj iné vybrané dotknuté právne predpisy. S ohľadom na vývoj praxe v Slovenskej republike vznikla aj potreba reagovať na tieto zmeny v zákone č. 563/2009 Z. z. o správe daní a o zmene a doplnení niektorých zákonov, ktorý sa navrhuje zmeniť tak, aby tento vývoj reflektoval a zabezpečil funkčnú a proklientsky orientovanú správu daní. Týmito zmenami sa zabezpečí príprava na zjednotenie výberu daní, ciel a poistných odvodov k 1. januáru 2013.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis
 

Vystúpenie v rozprave 14.9.2011 15:41 - 15:41 hod.

Ivan Mikloš Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, dovoľte mi začať stručne, ale trošku predsa len zo širšia.
Ak má dnes svet veľké problémy, a má, či už Spojené štáty, Japonsko, Európska únia, eurozóna ako taká, celý západný svet, tak ho má kvôli populizmu rôzneho druhu. A toto, čo tu počúvame teraz, je populizmus. Samozrejme, že je. Veď skúste sa na to pozrieť triezvo. Ideme spájať tri kľúčové inštitúcie, jedna z nich je dnes v Banskej Bystrici, ale dve z nich sú v Bratislave. Vy nenavrhujete len zachovať Daňové riaditeľstvo v Banskej Bystrici, vy navrhujete presúvať ďalšie dve inštitúcie, ich vedenie do Banskej Bystrice. Zároveň argumentuje tým, že sa bojíte straty pracovných miest, čo je prirodzené a legitímne a ja už minule pri prvom čítaní som vám povedal, že my chceme prijať také opatrenia, aby nedošlo k poklesu zamestnanosti v Banskej Bystrici. Aj preto, že v Banskej Bystrici sú kapacity personálne, administratívne, priestorové, iné, ktoré by bolo škoda nevyužiť, a preto pri zjednotení finančnej správy do jednej inštitúcie predpokladáme, že tam budú centralizované a koncentrované niektoré činnosti, ale na to, aby sme možno zvýšili mieru vašej dôvery v to, že to naozaj urobíme, to teraz v spolupráci vlastne s poslancami navrhujeme zakomponovať aj do zákona. Nemuselo by to byť v zákone. Chceme to tam dať preto, aby ste mali naozaj istotu, že to tak, že to tak bude. A naozaj myslím, že stačí taká elementárna logika, nemusíme mať na to ani siahodlhé analýzy, aby bolo jasné, že toto bude jedna z kľúčových inštitúcií verejnej správy v Slovenskej republike. A že tieto kľúčové inštitúcie musia spolu komunikovať a spolupracovať aj na fyzickej báze napriek tomu, že existujú informačné technológie.
Na ilustráciu vám popíšem koľko za posledný rok bolo pracovných ciest generálneho riaditeľa daňového riaditeľstva do Bratislavy a pracovných ciest námestníkov generálneho riaditeľa do Bratislavy. Za rok pri dnešnom usporiadaní musí generálny riaditeľ absolvovať 168 pracovných ciest do Bratislavy. A námestníci generálneho riaditeľa spolu 456 pracovných ciest za rok do Bratislavy. Veď to je absurdné. Veď všetci vieme, ako to vzniklo, všetci vieme, že to vzniklo z populistického rozhodnutia bývalého populistického premiéra Mečiara, ktorý sa proste rozhodol budovať v Banskej Bystrici centrum. Skončilo to tak, ako to skončilo.
Navrhovať, aby finančná správa, ktorá, ešte raz opakujem, vznikne spojením troch inštitúcií, z ktorých dve sú dnes v Bratislave, sídlila v Banskej Bystrici, z tohto pohľadu považujem za číri populizmus a nakoniec za zbytočný návrh, keďže návrh, ktorý ideme vytvoriť, kompetenčné centrum, bude znamenať, že sa nezníži počet zamestnancov v Banskej Bystrici. Ale chcem vám dať alternatívny, možno aj návrh, keď už teda hľadáte ako by... Lebo máme rôzne inštitúcie. Svojho času sa pamätám, že aj Národná banka sa mala presťahovať do Banskej Bystrice, potom sa to nejak nestihlo zrealizovať. Medzitým sme v Európskej únii, Národná banka z hľadiska miery tej a intenzity spolupráce a intenzity spolupráce s ústrednými orgánmi štátnej správy, je tam už miera nižšia, tak dám návrh, ktorý vyrieši aj to, na čo sa pýtal pán poslanec Kažimír, že kde tu umiestnime, tú, tú finančnú správu. Tak presťahujeme Národnú banku do Banskej Bystrice, do tých priestorov, kde, kde je dnes daňové riaditeľstvo, a finančná správa môže byť tu neďaleko v peknej budove, v Národnej banke. Ale v prvom kroku by som navrhoval, urobme to tak, jak to navrhujeme tu a v druhom kroku vám sľubujem podporu, že poďme, poďme sa baviť o tej Národnej banke.
Skryt prepis