Videokanál poslanca

 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie s faktickou poznámkou

15.11.2023 o 9:11 hod.

Ing.

Marián Čaučík

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Videokanál poslanca

Vystúpenie s faktickou poznámkou 13.12.2023 22:55 - 23:10 hod.

Marián Čaučík Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo, pán predsedajúci.
Ďakujem pekne, Marek Krajčí, za otvorenie tej témy. Teda keď už rozprávame o poplatkoch, otvorenie témy aj poplatkov v zdravotníctve. Dovoľte, aby som uviedol môj čerstvý zážitok s manželmi z Pezinka, ktorí nás, apelovali na mňa ako na poslanca dnešný deň a na nás ako na poslancov, aby sme urobili poriadok s poplatkami v zdravotníctve. Mysleli hlavne na poplatky za objednanie u lekára, pretože v tomto je naozaj, naozaj neporiadok. Spomínali konkrétne skúsenosti s tým, že lekári pýtajú 20 alebo 30 euro za objednanie, pritom často nedostanú ani doklad. Toto je dosť veľký príjem pre lekárov a možno by ich vláda mohla zvážiť, urobiť konkrétne kroky, urobiť poriadok v tejto, v tejto oblasti, ktoré by mohli byť poplatky aj príjmom do štátneho rozpočtu, ktorý chýba.
Keď to premostím na konsolidačné úsilie vlády, tak myslíme si, že pri konsolidácii by malo byť snahou vlády prioritne zvyšovať príjmy a potom znižovať výdavky. Ale v mnohých zákonoch, ktoré sa predkladajú, až na malé výnimky štát nešetrí na sebe vôbec, vôbec nič. Prakticky všetky opatrenia na zvýšenie príjmov štátu zaplatia rôzne skupiny ľudí, občanov a podnikateľské subjekty. Absentujú akékoľvek zákony na zvýšenie rastu ekonomiky a navrhnuté zákony svojimi zvýšenými sadzbami môžu spôsobiť ich absolútne zníženie.
Ďakujem. (Potlesk.)
Skryt prepis
 

Vystúpenie s faktickou poznámkou 7.12.2023 17:40 - 17:40 hod.

Marián Čaučík Zobrazit prepis
Áno, ja chcem oceniť to, čo povedal kolega Šmilňák, a v tom návrhu, ktorý máme na, na stole, ak vznikne nové ministerstvo, myslím, že jeho, v jeho názve sa bude spomínať aj mládež. Toto považujem za jediný prínos tohto nového ústredného orgánu štátnej správy, lebo mládež bola vždycky na vedľajšej koľaji na ministerstve školstva. Takže tiež chcem apelovať na to, pripravme takéto zmeny dobre. Ja rozumiem, že toto bol, boli plány niektorých strán v koalícii alebo je to priorita, ktorá sa dohodla na rokovaní koaličných strán, ale urobme to dobre. Nové ministerstvo sa dá pripraviť aj o rok, dajú sa vychytiť, vychytať problémy, ktoré tam sú, a urobme to dobre. Neprijímajme zákony aj v zrýchlenom konaní ešte s mnohými prílepkami a s mnohou záťažou, ktorá aj tejto vládnej koalícii v konečnom dôsledku priťaží.
Ďakujem.
Skryt prepis
 

Vystúpenie s faktickou poznámkou 22.11.2023 15:55 - 16:10 hod.

Marián Čaučík Zobrazit prepis
Áno, ďakujem. V klube KDH sme presvedčení, že dôchodcovia si zaslúžia lepšie dôchodky a že si zaslúžia dvanásť dôstojných dôchodkov. A je to hodnotová otázka aj pre nás, tak ako to hovoril včera aj pán minister, kde sme presvedčení, že rodičovský dôchodok je nástroj medzigeneračnej solidarity. Chcem zdôrazniť to, čo povedal kolega Hajko. Je to zároveň určitá náhrada výpadku príjmu rodičov, matiek, ktoré mali nižšie príjmy a dôchodky kvôli tomu, že veľa energie a rokov dali do výchovy svojich detí, aby sa ony stali hodnotou a príspevkom pre celú spoločnosť. Čo treba riešiť z nášho pohľadu sú príspevky pre rodičov, ktorí majú postihnuté deti, to nad tým sa treba zamyslieť a riešiť to aj v budúcom, budúcom roku. Takže je to pre nás hodnotová otázka a sme presvedčení, že netreba prilepšovať všetkým, najmä tým, ktorí majú vysoké dôchodky, ale tým, ktorí to naozaj potrebujú.
Ďakujem.
Skryt prepis
 

Vystúpenie s faktickou poznámkou 15.11.2023 17:39 - 17:55 hod.

Marián Čaučík
 

Vystúpenie v rozprave 15.11.2023 17:09 - 17:25 hod.

Marián Čaučík Zobrazit prepis
Ďakujem. Vážený pán predseda Národnej rady, vážený pán premiér, vážení členovia vlády, kolegyne, kolegovia poslanci, dovoľte v krátkosti zhrnúť, o čom som hovoril prvých päť minút.
Práca chvatná, málo platná. Tak sme zhodnotili v poslaneckom klube KDH obsah programového vyhlásenia vlády. Myslíme si, že vláda mohla využiť ďalší týždeň, respektíve 10 dní, ktoré mala na ústavou daných 30 dní, aby predstúpila pred Národnú radu s programovým vyhlásením vlády, a taktiež ma mrzí, že sme nedodržali rokovací poriadok, keď by sme mali všetky materiály, ktoré dostávame ako poslanci Národnej rady na prerokovanie, dostať 24 hodín vopred. Pozvánku na túto schôdzu sme dostali v pondelok o 16.49 h, pritom schôdza začínala o trinástej hodine a o programovom vyhlásení rokovali aj výbory už doobeda od deviatej, od deviatej hodiny.
Spomínal som z programového vyhlásenia vlády to, že "vláda chce obnoviť partnerský dialóg na všetkých úrovniach a pristupovať k oprávneným požiadavkám partnerov s rešpektom". Iba takto sa dajú dobré politiky aj pripraviť, aj žiť. Taktiež vláda sa chce snažiť o "posilňovanie dôvery verejnosti v spravodlivosť a právny štát".
Bojím sa, že vláda už vo svojich prvých krokoch ide proti tomuto záväzku obnoviť partnerský dialóg a pristupovať s rešpektom. Ako konkrétny príklad máme všetci pred sebou snahu ministra práce, sociálnych vecí a rodiny zlúčiť 13. dôchodok s asignáciou dvoch percent. Asignácia dvoch percent pre mimovládne organizácie je systém, ktorý tu funguje dvadsať rokov a toto chce minister zmeniť za dva týždne jednostranným nesystémovým rozhodnutím, čo považujeme za dosť arogantný prístup. Zároveň miešať rodinnú solidaritu so spoločenskou solidaritou a zodpovednosťou nie je dobré. Je to ako miešať hrušky a jablká a táto asignácia sa týka 17-tisíc subjektov a okolo 1,5 milióna ľudí, ktorí sa roky rozhodujú dať svoje 2 %, nasmerovať pre konkrétne občianske združenia pracujúce v sociálnej, mládežníckej, kultúrnej, športovej alebo inej sfére.
V bode 7 sa v programovom vyhlásení píše, že nová vláda bude venovať pozornosť národnému sebavedomiu, posilňovaniu suverenity, štátnosti a zdravého vlastenectva, úctu k štátnym symbolom, národným a kultúrnym tradíciám. Ceníme si takýto záväzok vlády, ktorý však z nášho pohľadu vládna koalícia porušila už na začiatku. Myslím tuná konanie podpredsedu Národnej rady Ľuboša Blahu na pôde tejto inštitúcie. Neteší nás, že prvá schôdza parlamentu po ustanovujúcej schôdzi bola práve o odvolávaní podpredsedu parlamentu, ale ak chceme zvýšiť politickú kultúru a vrátiť dôveru ľudí v politikov, bolo to treba urobiť.
V bode 8 sa píše: "Predchádzajúcimi troma vládami ignorovaná nelegálna migrácia vedie novú vládu Slovenskej republiky k razantnej reakcii s cieľom chrániť občanov Slovenskej republiky pred negatívnymi dopadmi nelegálnej migrácie na vnútornú bezpečnosť." Pýtam sa, čo je tá razantná reakcia. Je to tá manifestácia techniky, armády a policajtov na hranici, ktorej sme boli svedkami? Nemala byť Slovenská republika už dávno oveľa razantnejšia v rozhodnutiach byť aktívnym partnerom pre rozvojovú a humanitárnu pomoc a spoluprácu pre riešenie konfliktov vo svete, aby sa viac eliminovali príčiny migrácie, ktoré sú hlavne život v chudobe a bez perspektívy v rozvojových krajinách a v krajinách s vojnovými konfliktami?
V predchádzajúcom programovom vyhlásení vlády z roku 2020 sa píše, že "vláda bude pokračovať v úzkom dialógu s mimovládnym sektorom ako kľúčovým partnerom a presadzovať adresné postavenie nástrojov rozvojovej spolupráce a humanitárnej pomoci. Bude usilovať o zrýchlenie navyšovania finančných zdrojov na bilaterálne aktivity rozvojovej spolupráce, a to v súlade s našimi záväzkami voči OECD. Pri napĺňaní tohto cieľa sa pokúsi aj o mobilizácii zdrojov zo súkromného sektora prostredníctvom zapojenia sa do spolupráce s významnými donormi a medzinárodnými organizáciami, najmä s Európskou úniou." A toto mi opäť chýba v súčasnom programovom vyhlásení vlády. Riešme príčiny, nielen dôsledky, a to v kontexte toho, že sme súčasťou Európskej únie a medzinárodného spoločenstva.
V kapitole Návrat k štandardnému prostrediu demokratickej spoločnosti sa píše: "Vláde osobitne záleží na štandardizácii demokratického politického systému a zdravej súťaže politických strán. Vláda uznáva aj úlohu mimovládnych organizácií. Nemôže však akceptovať, aby politicky zamerané subjekty, často financované zo zahraničia, netransparentne ovplyvňovali demokratickú politickú súťaž." Pýtam sa, čo je netransparentné ovplyvňovanie demokratickej politickej súťaže. Toto treba zadefinovať, ak tu nejaké je a adresovať, ale nepáči sa nám, ak toto ovplyvňuje celý diskurz a démonizuje mimovládne organizácie.
Ďalšia citácia z PVV: "Vláda je pripravená finančne podporiť mimovládne organizácie vykonávajúce verejnoprospešnú činnosť, napr. v oblasti sociálnej, humanitárnej, environmentálnej, výchovnej, vzdelávacej, športu a pod." To je chvályhodný zámer, ale, žiaľ, nevnímame snahu vládnych strán skutočne vnímať úlohu mimovládnych organizácií. Naopak, aj z predvolebnej rétoriky si myslíme, že súčasné vládne strany vskutku nepoznajú prácu a fungovanie mimovládnych organizácií. Sľub vlády finančne podporovať takéto mimovládne organizácie je pekný, ale vládu, ktorú sme teraz, ktorú teraz máme, sme tu v podstate už mali, vládu, v ktorej bol SMER, ktorý sa rozdelil na SMER a HLAS, a tiež vládu Slovenskej národnej strany. Ak sme nevideli záujem tej vlády minulej viac podporiť mimovládne organizácie vykonávajúce verejnoprospešnú činnosť vtedy, ako môžeme veriť, že to budú naozaj robiť teraz? A prvé kroky vlády, ako nesystémové zásahy do asignácie 2 %, sú kontrou, idú proti takýmto záväzkom ešte pred schválením programového vyhlásenia.
K nešťastnej diskusii o ušľachtilých a neušľachitejší... neušľachtilých mimovládkach, ktorá sa otvorila ministrom práce, chcem povedať len to, že všetky mimovládne organizácie v počte asi 17-tisíc, ktoré sú prijímateľmi 2 % dane, robia verejnoprospešnú činnosť. Pretože toto je podmienka použitia prostriedkov z 2 % dane.
Ďalšia citácia z PVV: "Vláda sa zasadí o obnovenie spoločenského dialógu na celoštátnej úrovni, vrátane posilnenia jeho inštitucionálneho rámca. Uskutočňovaniu kľúčových rozhodnutí bude predchádzať konkrétna forma verejných konzultácií." Áno, mnohé témy, ktoré sa v našej spoločnosti otvárajú, si vyžadujú skutočný dialóg s organizáciami a inštitúciami, ktorých sa týkajú. Tešíme sa na tento dialóg a verejné konzultácie, ale musím tu spomenúť včerajšiu skúsenosť z rokovania výboru pre ľudské práva, ktorú považujem za veľmi zlý začiatok koalície v tomto smere. Koaliční predstavitelia ani neprišli na prerokovanie programového vyhlásenia vlády v ľudskoprávnom výbore. Pýtal som sa na dôvod ich ospravedlnenia, údajne iné pracovné povinnosti. Pýtam sa, aké pracovné povinnosti majú poslanci Národnej rady v dňoch, keď sa prerokováva programové vyhlásenie vlády, aké väčšie povinnosti tu sú? Neprišli a hneď po tomto výbore, ktorý bol venovaný PVV, bol otvorený nový výbor k situácii práve asignácie dane a rodičovského dôchodku. Na to stretnutie minister Erik Tomáš neprišiel a odkázal, že vzhľadom na to, že výbor nie je uznášaniaschopný, sa nezúčastní. Takže toto rozumiem, toto je obštrukcia, toto nie je naozaj snaha o obnovenie spoločenského dialógu a verejnú konzultáciu. Ak sa to neudeje na pôde Národnej rady, kde inde? Nie je to dobrý príklad politickej kultúry a vďaka tomu, čo sa stalo včera na ľudskoprávnom výbore, sa objavil veľmi zaujímavý obraz. Na mieste koaličných poslancov v tom čase sedeli pozvaní zástupcovia mimovládnych organizácií.
Ďalšia citácia z PVV je, že "prostredníctvom zodpovedných personálnych opatrení a nominácií prispeje ku skvalitneniu činnosti ústavných inštitúcií a mechanizmu štátu". Čakali by sme, že tieto personálne nominácie budú po schválení programového vyhlásenia vlády, ale sme svedkami odvolávania hneď v prvých dňoch, a to robí dojem skôr politických čistiek ako naplnenia tohto zámeru.
V programovom vyhlásení vlády sa aj píše: "Vláda si uvedomuje význam spoločenského postavenia cirkví, náboženských spoločností a bude podporovať ich angažovanosť vo veciach verejného záujmu, vrátane ich dostatočného finančného ohodnotenia." Aká je realita? Prvým opatrením v oblasti náboženskej slobody je, že vláda zrušila štatút splnomocnenca vlády pre ochranu slobody vierovyznania alebo presvedčenia. Aj keď sa to priamo netýka aktérov, priamych aktérov v tejto problematike, vnímame to citlivo a so znepokojením. To zrušenie sa udialo jednou vetou v uznesení vlády: "Vláda nepovažuje ďalej za opodstatnené a efektívne zachovanie agendy a pôsobnosti splnomocnenca v rámci štruktúr Úradu vlády Slovenskej republiky." Toto je veľmi dôležitá vec nielen dovnútra Slovenska, ale aj pre medzinárodnú spoluprácu. Podobné úrady majú v krajinách V4 aj v ďalších európskych krajinách. Dobre, nie vždy to musí byť riešené na úrade vlády, ale povedzme na ministerstve zahraničných vecí, príklad cez veľvyslancov pre náboženskú slobodu, ale zrušiť tento úrad, ktorý minulá vláda zaviedla na základe príslušnej deklarácie tejto Národnej rady Slovenskej republiky, považujeme za necitlivé, bez analýzy, bez väčšieho vysvetlenia. Preto budeme veľmi pozorne sledovať, či a ako k tejto téme sa bude nová vláda venovať a či podnikne v otázkach náboženskej slobody a slobody svedomia konkrétne kroky. Očakávame konkrétnu koncepciu novej vlády v tomto smere. Náboženská sloboda je tiež ľudské právo.
Ďalšia problematika, ktorá mi chýba v programovom vyhlásení vlády a spomínali sme ju už dnes v úvode rokovania, je mládež. Špeciálne ma trápi, že nie je tam problematika neformálneho hodnotového vzdelávania mládeže a fungovania mládežníckych organizácií. Som rád, že je tu pán minister, chcem apelovať na to, táto práca nie je veľmi finančne nákladná, nie je to veľký deal, ale sledujem tú situáciu roky a dá sa urobiť veľa za málo financií, za málo peňazí veľa muziky, lebo títo mladí ľudia vychovávajú novú generáciu. Sú to ľudia, ktorí môžu priniesť veľa dobrého v rámci našej spoločnosti, prosím, venujte im pozornosť, aby neboli odkladaní na druhú alebo tretiu koľaj, ako to bolo pri mnohých predchádzajúcich vládach. Veľmi radi budeme v tejto oblasti s vami spolupracovať.
Povedal by som na záver, že programové vyhlásenie vlády obsahuje dobré veci, ktoré by sme vedeli podporiť, ale uvedomujeme si, že by mohlo byť pripravené lepšie, kvalitnejšie a najmä konkrétnejšie. Budeme ako parlamentná opozícia sledovať a kontrolovať jeho napĺňanie.
Toľko zatiaľ z mojej strany k programovému vyhláseniu a k časti v oblasti poľnohospodárstva, životného prostredia sa rád ešte prihlásim do rozpravy ústnym prihlásením.
Ďakujem za pozornosť. (Potlesk.)
Skryt prepis
 

Vystúpenie v rozprave 15.11.2023 16:54 - 17:10 hod.

Marián Čaučík Zobrazit prepis
Vážený pán predseda, predsedajúci, vážení členovia vlády, vážené kolegyne, kolegovia poslanci, práca chvatná, málo platná. Takto sme zhodnotili obsah programového vyhlásenia v klube Kresťanskodemokratického hnutia. Dovoľte moju reakciu na dokument v kontexte diania týchto dní.
Podľa čl. 113 Ústavy Slovenskej republiky je vláda povinná do 30 dní po svojom vymenovaní predstúpiť pred Národnú radu Slovenskej republiky, predložiť jej svoj program a požiadať ju o vyslovenie dôvery. Návrh, ktorý táto vláda predniesla, nie je podľa nás dosť kvalitný a má množstvo nedostatkov. Vláda mala ešte viac ako týždeň na to, aby pripravila lepší materiál. Pozvánku na túto schôdzu Národnej rady Slovenskej republiky o programovom vyhlásení sme dostali emailom v pondelok o 16.49 h. Schôdza sa začínala v utorok o trinástej a o programovom vyhlásení rokovali aj výbory už doobeda o deviatej. To znamená, dostali sme ju menej ako 24 hodín pred rokovaním, čo sa prieči rokovaciemu poriadku. Som presvedčený, že taký dôležitý materiál je potrebné dobre pripraviť aj prerokovať. Ako jeden z nových poslancov by som ocenil štábnu kultúru pri fungovaní Národnej rady od samého začiatku a podľa dohodnutých pravidiel.
V programovom vyhlásení sa píše, že sociálny dialóg prakticky neexistuje a vláda Slovenskej republiky obnoví partnerský dialóg na všetkých úrovniach a k oprávneným požiadavkám partnerov bude pristupovať s rešpektom. V ďalšom bode sa píše, že posilňovanie dôvery verejnosti v spravodlivosť a právny štát je pre vládu dôležitý.
Bojím sa, že vláda už vo svojich prvých krokoch ide proti tomuto záväzku obnoviť partnerský dialóg a pristupovať s rešpektom ku svojim partnerom. Dôkazom toho je aj diskusia, ktorú, ktorá sa otvorila cez ministra práce, sociálnych vecí a rodiny o 13. dôchodku a asignácii dvoch percent. Asignácia je systém, ktorý tu funguje 20 rokov, a minister, nový minister ju chce zmeniť za dva týždne jednostranným nesystémovým rozhodnutím. Pokladáme to za veľmi arogantný prístup. Zároveň je to miešanie hrušiek a jabĺk, miešať rodinnú solidaritu so spoločenskou solidaritou a zodpovednosťou nie je dobré. Asignácia sa dnes týka asi 17-tisíc subjektov, ktoré ju môžu prijímať, ktoré môžu prijímať 2 % z dane a okolo 1,5 milióna ľudí, zamestnancov a živnostníkov, ktorí sa takto rozhodujú už roky.
Programové vyhlásenie vlády tiež nespomína občiansku spoločnosť. To tiež indikuje, ako vláda bude pristupovať ku konkrétnym problémom.
V bode sedem programového vyhlásenia sa píše, že nová vláda Slovenskej republiky bude venovať pozornosť národnému sebavedomiu, posilňovaniu suverenity, štátnosti a zdravého vlastenectva, úctu k štátnym symbolom, národným a kultúrnym tradíciám. Ceníme si takýto záväzok, ktorý však vládna koalícia porušila už na začiatku. Myslím tu na konanie podpredsedu Národnej rady Ľuboša Blahu na pôde tejto inštitúcie. Neteší ma, že prvá schôdza po ustanovujúcej schôdzi bola o odvolávaní podpredsedu parlamentu, ale ak chceme zvýšiť politickú kultúru a vrátiť dôveru ľudí v politikov, bolo to treba urobiť.
Ďalšia citácia z programového vyhlásenia hovorí, "predchádzajúcimi troma vládami ignorovaná nelegálna migrácia vedie novú vládu Slovenskej republiky k razantnej reakcii s cieľom chrániť občanov Slovenskej republiky pred negatívnymi dopadmi nelegálnej migrácie na vnútornú bezpečnosť". Pýtam sa, čo je tá razantná reakcia, je to manifestácia techniky armády a policajtov na hranici? Nemala byť Slovenská republika už dávno oveľa razantnejšia v rozhodnutiach byť aktívnym partnerom pre rozvojovú pomoc, humanitárnu pomoc a spoluprácu pri riešení konfliktov vo svete, aby sa eliminovali príčiny migrácie, čo je život v chudobe a bez perspektívy v rozvojových krajinách a krajinách s vojnovými konfliktami?
V predchádzajúcom programovom vyhlásení vlády z roku 2020 sa píše: "Vláda Slovenskej republiky bude pokračovať v úzkom dialógu s mimovládnym sektorom ako kľúčovým partnerom a presadzovať adresné nastavenie nástrojov rozvojovej spolupráce a humanitárnej pomoci. Bude sa usilovať o zrýchlenie navyšovania finančných zdrojov na bilaterálne aktivity rozvojovej spolupráce v súlade s našimi záväz... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)

Šimečka, Michal, podpredseda NR SR
Pán poslanec, ospravedlňujem sa, budete môcť svoje vystúpenie dokončiť po prestávke, ktorá teraz bude na rokovanie poslaneckého grémia.
Ďakujem veľmi pekne.

Čaučík, Marián, poslanec NR SR
V poriadku.

(Poslanecké grémium. Prestávka.)
Skryt prepis
 

Vystúpenie s faktickou poznámkou 15.11.2023 9:11 - 9:27 hod.

Marián Čaučík Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Chcel by som zareagovať na tú časť, o ktorej hovoril kolega Šmilňák, ktorá sa týka mládeže.
V programovom vyhlásení minulej vlády z roku 2020 stálo: "Vláda Slovenskej republiky si uvedomuje, že deti a mládež sú tým najcennejším zdrojom rozvoja, aký máme, a preto bude pristupovať k problematike vzdelávania transparentne, participatívne, s rešpektom a s primeranou podporou. Vláda Slovenskej republiky uznáva, že popri formálnom vzdelávaní detí a mladých ľudí zohráva dôležitú úlohu ich neformálne vzdelávanie a práca s deťmi a mládežou, ktoré sa realizujú v čase mimo vyučovania, a preto podporí rozvoj príslušnej infraštruktúry a zabezpečí systémovú a transparentnú finančnú podporu neformálneho vzdelávania vrátane umeleckého vzdelávania a voľnočasových aktivít." Toto bola citácia z minulého programového vyhlásenia vlády. Až tak sa tá ambícia nepodarila naplniť, ale bola tam a bola snaha. V súčasnom programovom vyhlásení vlády mládež absentuje, čo mi je veľmi ľúto.
Ďakujem.
Skryt prepis