18. schôdza

13.6.2017 - 21.6.2017
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie v rozprave

19.6.2017 o 12:32 hod.

Mgr.

Péter Vörös

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:41

Jozef Rajtár
Skontrolovaný text
Ďakujem za slovo. Po tom všetkom, čo bolo preukázané, je, pani Tomanová, potrebné spraviť už len to, že sa hlboko ospravedlníte a odídete. Ďakujem za slovo.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

19.6.2017 o 11:41 hod.

Dip Mgmt

Jozef Rajtár

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:42

Lucia Ďuriš Nicholsonová
Skontrolovaný text
Áno, ďakujem veľmi pekne obidvom kolegom. A ja som to zabudla tam dodať, tak to hovorím cez faktickú poznámku, že naozaj by sme sa mali spamätať. A keď tu niekto ešte v tejto sále hlasuje v súlade s vlastným vedomím a svedomím, tak proste nemôžme zobrať správu pani Tomanovej na vedomie. Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

19.6.2017 o 11:42 hod.

Lucia Ďuriš Nicholsonová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie 11:42

Soňa Gaborčáková
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo. Kolegovia, kolegyne, pani komisárka, ja som sa už vyjadrovala k samotnej správe aj na sociálnom výbore, kde som pani komisárke hovorila, že mi chýba také prehľadné usporiadanie správy podľa jednotlivých oblastí, ktoré sa týkajú práv dieťaťa. Podľa môjho názoru ak by oblasti boli sprehľadnené, tak by sme vedeli zaradiť problém aj ku konkrétnemu ministerstvu. A keďže oproti komisárke so zdravotným znevýhodnením je vaša správa písaná z môjho pohľadu trošku kostrbato, tak jednoducho každý sa tvári v tomto štáte, že sa to jeho rezortu netýka. Možno fakt do budúcnosti aj k tomu, ak by ste išli podľa jednotlivých oblastí, sprehľadnili by ste aj systém poslancom a teda aj ministerstvám a to gro tej práce by ostalo na konkrétnych ministerstvách.
Čo mne chýba, tak každopádne si viem predstaviť, že depistáž a monitoring v oblasti dodržiavania práv dieťaťa by mal byť na oveľa vyššej úrovni vo vzťahu k pani komisárke, keďže nám rastie počet chudobných detí v našej krajine a detí, ktoré sa stavajú chudobné jednorodičovské, tak by teda jej depistáž a monitoring mal byť vedený práve k ochrane proti chudobe detí. To by sa potom neskôr zadelilo konkrétnym ministerstvám, ktoré by na tom participovali.
Druhá oblasť, ktorá mi chýba, je prevencia násilia na deťoch a to hlavne zneužívanie narkomanov na sexuálne praktiky dospelých. Potom sa tvárime a vlastne odsudzujeme aj mladé dievčatá-narkomanky, ktoré majú pestrý sexuálny život, ale vzťahom k tomu, že majú diagnózu, ktorou je závislosť, nemôžme hovoriť o tom, že si uvedomujú sexuálny styk v takom ponímaní ako dievčatá zo zdravých rodín. Takže naozaj si myslím, že tam je kus práce, na ktorú by sme sa mali zamerať.
Treťou oblasťou je, sú otázky dodržiavania práv v školskom prostredí. Mám na mysli prevenciu sociálno-patologických javov a tam šikanovanie a spojené s touto problematikou šikanovanie detí a ďalšie následné veci, kde rodičia avizujú nie veľmi, a turbulentné časy práve aj pre deti, ktoré sú integrované. Čiže hneď by som sa pozrela v rámci toho, ako sa zabezpečuje v školskom prostredí inklúzia a vzhľadom na to, ako vnímajú rodičia túto inklúziu z ich pohľadu a či naozaj deti, ktoré sú inkluzívne vzdelávané, nie sú súčasťou šikany, hlavne na druhom stupni.
Ďalšou problematikou je zdravotná starostlivosť v zariadeniach sociálnych služieb a v zariadeniach sociálnoprávnej ochrany, kde vnímam ako obrovský problém, že domovy sociálnych služieb pre deti sa nám zo systému sociálnych služieb stratili a nemáme adekvátnu náhradu pre zdravotne ťažko postihnuté deti, ktoré sa stávajú štátnymi deťmi. Buď sú zaradené na umieranie do hospicov, alebo sú teda zaradené do detských domovov, kde sa neposkytuje zdravotná starostlivosť. Je to obrovský problém, kde nie je detský domov povinný poskytovať zdravotnú starostlivosť, len akútnu. A vzhľadom k tomu napríklad ak máte hlucho-slepé dieťa, ktoré je ležiace a sa nerehabilituje, tak vlastne mu krátime jeho možnosti do budúcnosti. Tam je veľké porušovanie práv, lebo podľa ústavy máme všetci právo na zdravotnú starostlivosť, ale keďže o tieto deti sa nikto nezaujíma, tak skutočne tie detské domovy nemajú peniaze na sestry a teda na lekárov a tieto deti nám umierajú naozaj bez toho, aby niekto s nimi rehabilitoval.
Piatou oblasťou sú rôzne, je oblasť súdnych konaní, kde napríklad posledný prípad, napríklad zverenia dieťaťa do náhradnej starostlivosti osvojiteľovi, ktorý mal v minulosti nejaké problémy a teda bol aj trestne stíhaný, sa neodzrkadlilo v systéme ochrany, keďže sudca môže a nemusí žiadať o to, aby teda osvojiteľ dal výpis z registra trestov.
Toto sú všetky veci, pani komisárka, ktoré mi vadia, že teda ide o veľké oblasti a veľké problémy, ktoré je potrebné otvoriť vzhľadom na to, že tie deti trpia a bude sa nám patológia každého toho stavu len presúvať do horšieho a horšieho štádia a v konečnom dôsledku sa zobudíme až vtedy, ak zistíme, že nemáme pracujúce deti a nedokážu pracovať normálne, pretože ich vývoj počas detstva nebol rozvíjaný tak, ako by mal. Čiže ja si myslím, že je potrebné naozaj zlepšovať systém a naozaj sa netváriť, že tie problémy nie sú. Tie problémy sú tu a sú vážneho charakteru, pretože aj doba beží, aj sa nám stupňujú tie jednotlivé veci. A je mi ľúto, ale ja nevidím, aby ste o týchto problematikách otvárali otázky, konferencie, aby ste teda naozaj sa týmto oblastiam venovali dôkladne. A vzhľadom na to, koľko káuz z rôznych tých oblastí, ktoré som menovala, či už v školskom systéme alebo v právnom systéme, alebo v sociálnom systéme existuje, tak jednoducho svedčí o tom, že musí sa zrevidovať táto vaša práca.
Ďakujem za pozornosť.
Skryt prepis

Vystúpenie

19.6.2017 o 11:42 hod.

PhDr.

Soňa Gaborčáková

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 11:50

Anna Verešová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán predseda, vážené kolegyne, kolegovia, vážená pani komisárka, je už len veľmi krátko, trošku som si našla to, čo som si pripravovala na výbor, ale v podstate to už všetko zaznelo veľmi podrobne, argumentačne, jasne.
Ja som sa vás, pani komisárka, na výbore pre ľudské práva, kde ste predkladali správu spýtala, že prečo v správe nehovoríte, nepíšete nič o kauze Čistý deň, o porušovaní práv detí. Nemám to presne zaznamenané, ale odpovedali ste mi v duchu, že prečo by ste sa mali zaoberať kauzou Čistý deň? Asi ste chceli tým povedať, že sa máte zaoberať porušovaním práv detí.
Viete dobre, na čo som sa vás pýtala. A pýtala som sa vás to práve preto, že vám predsa, som si myslela, že nemusím vysvetľovať, ako tu raz v pléne v noci, že čo to znamená, že konáme pri deťoch už len pri podozrení z porušovania ich práv a najlepšieho záujmu. Pretože som sa tu, priznám sa a mrzí ma to, ale počas toho obdobia kauzy Čistý deň, som sa rozprávala s viacerými poslancami a snažila som sa im vysvetliť, čo to znamená, že pri deťoch konáme už len pri podozrení. A nedokázala som to. Stále hovorili mi o tom, odpovedali zvlášť teda niektorí poslanci z vládnej koalície, že však musí byť rozhodnuté, musí byť výrok súdu, musí byť ukončené nejaké vyšetrovanie. A tak som rozmýšľala, že čím to je, že na Slovensku ešte doteraz napriek všetkým prijatým dohovorom, ktoré sme sa snažili, že budeme viac chrániť deti, tak do dnešného dňa ani výkladná skriňa národa nevie, čo to znamená ochrániť všetky naše deti, ochrániť všetky deti, aj tie závislé, aj tie promiskuitné, tie obzvlášť, práve tieto kategórie. Tak som si myslela, že vám, pani komisárka, nemusím vysvetľovať ako tu v pléne pri odvolávaní pána ministra Richtera, že musíme konať podľa zákona o sociálnoprávnej ochrane detí a nečakáme na výroky vyšetrovateľov a na výroky súdov, ale že ich chránime už len pri podozrení.
Možno sa raz poslanci vládnej koalície na vás vyhovoria a povedia, že mali mať viac informácií. Budú možno alibistickí, ale budú hovoriť, že, hm, nevedel som, nevedela som, to som vtedy nevedela, hm, teraz viem viac, hoci máme stále viac a viac informácií v tej kauze a ukazujú sa, že sú a potvrdzujú tú situáciu, potvrdzujú to, čo sa hovorilo od samého septembra 2016, s čím prišla poslankyňa Blahová. Povedia, že nemali dosť informácií od vás a v podstate budete, pani komisárka, za to zodpovedná.
Prieskum, ktorý máte v správe, nemá žiadnu výpovednú hodnotu o resocializačných zariadeniach. Ja neviem naozaj tiež, kto vám ho pripravil, ale pridávam sa k predrečníčkam, že nedosahujú ani úroveň stredoškolskej práce. Takú všeobecnú, síce veľmi pekne vyfarbenú správu, som ešte nevidela, ale obsahovo veľmi, veľmi slabé.
Do ochrany detí, ešte sa vrátim k tej kauze Čistý deň, sa pridali prezident, verejná ochrankyňa ľudských práv, ktorá urobila skutočne veľa práce v tejto ochrane práv detí, ktoré boli umiestnené v Čistom dni, v n. o. Čistý deň, Komora sociálnych pracovníkov, zamestnanci ústredia, psychologičky, ktoré už v tejto chvíli nepracujú na ústredí, poslanci, poslankyne. Tí všetci sa ozvali, aby sa konalo, ale vy ste sa neozvali alebo nedostatočne. Ja som mala vtedy na tej prvej, prvom zasadnutí výboru pre ľudské práva, úplne prvom, bol tam aj pán minister, aj pán generálny riaditeľ ústredia, vy ste tam boli ,pani komisárka, ja som mala veľmi silný pocit, že všetci traja chránite inštitúcie. Im sa nečudujem, ale vy chrániť inštitúcie nemôžete, vy ste tam práve pre iné, vy ste práve, aby ste chránili ľudí a vy deti, deti pred inštitúciami. A ten, tento pocit sa mi potvrdil, aj po prečítaní vašej správy. Vy v prvom rade chránite inštitúcie. Ministerstvo, ústredie, úrady práce, aj teda neziskovú organizáciu Čistý deň, ktorá má nadštandardnú nejakú ochranu, pretože takto mimovládky naozaj nemajú takúto ochranu. Ale vy, pani komisárka, chránite inštitúcie, nie deti.
No a krátko lebo ako som povedala, všetko tu bolo povedané, detský domov PETO. Vy ste dostali podnet, že tam môže dochádzať k porušovaniu najlepších záujmov detí. Keď my dostaneme pri deťoch, že môže byť porušované právo detí, že môže byť najlepší záujem porušený, že je podozrenie z porušovania práv detí, tak my musíme byť v pozore. A nemusím to hovoriť, vidím, že mnohým ženám a nemusím to hovoriť ani vám, pani komisárka. Dostali ste podnet, aké kroky ste iniciovali, v tomto prípade ja som sa to zo správy nedozvedela. Možno mi odpoviete teraz ústne.
A tým by som v podstate skončila, že mne je z toho skôr smutno, pretože sme očakávali, že nielen, že teda budete brániť práva detí ako komisárka, ale mali sme možno aj úfnosť, že ako žena, že sa budete oveľa viac zasadzovať za práva detí. Ale vidím, že vlastne vaša minulosť vám, vám skôr nejak dáva cestu k tomu, aby ste bránili inštitúcie. A to ma veľmi mrzí.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

19.6.2017 o 11:50 hod.

Mgr.

Anna Verešová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:57

Alojz Baránik
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Ja by som na vystúpenie pani kolegyne Verešovej len reagoval tak, že by som pripomenul tú pamätnú schôdzu, ktorá k téme zariadení Čistý deň prebehla na výbore Národnej rady, kde pani ombudsmanka Tomanová bez zaváhania pri uvedení toho, čo sa tam dialo s maloletými dievčatami, uviedla, že však mali, mali už 15 rokov. To znamená, že táto osoba ani nevie, že sa jedná o chránené osoby, ktoré sú deti, ktorým má byť poskytovaná ochrana, ktorým je poskytovaná ochrana aj podľa Trestného zákona. Toto táto osoba nevie, to znamená, hľadá primitívne výhovorky s jediným cieľom ochrániť inštitúcie, nie chrániť tie deti. Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

19.6.2017 o 11:57 hod.

JUDr.

Alojz Baránik

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 11:58

Viera Tomanová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za všetky pripomienky, za všetko, čo som si tu mohla vypočuť. A najskôr by som zareagovala na dve dámy, ktoré tu vystúpili a ktorých pripomienky si nesmierne vážim, a budem ich akceptovať a budem ich rozvíjať a snažiť sa urobiť, čo sa dá. Jedna je pani Silvia Shahzad a druhá je pani Gaborčáková. Prepáčte, nepoznám vaše krstné meno.
Takže chcem povedať, pokiaľ ide o pani Shahzad, absolútne jej rozumiem a ja rozumiem aj tomu, že hovorí, že chýbajú veci, ktoré sa dotýkajú ťažko zdravotne postihnutých detí. Tým nechcem povedať, že sme sa ťažko zdravotne postihnutým deťom nevenovali a že sme nemali prípady. A v tejto súvislosti musím poďakovať napríklad predsedovi Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou, ktorý nám opakovane vyšiel v ústrety, keď sme riešili prípady ťažko zdravotne postihnutých detí vo vzťahu ku zdravotnej starostlivosti. Napríklad pán zástupca riaditeľky nemocnice, Rooseveltovej nemocnice v Banskej Bystrici nám vyšiel nesmierne v ústrety, keď sme riešili veľmi ťažký prípad a odmietnutie zdravotnej starostlivosti dvom maloletým deťom. V jednom prípade sa jednalo o ročné dieťa, v jednom prípade o dvojmesačné dieťa.
Takže, pani Shahzad, venujeme sa aj týmto prípadom. A musím povedať, že veľmi mi padlo dobre, že ste spomenuli asistentov učiteľa, pretože sme ich presadzovali. Stretla som sa aj s pánom ministrom školstva, pánom Plavčanom, ale následne sme sa stretli aj s generálnym riaditeľom regionálneho školstva ministerstva školstva s tým, že sme riešili, a to nie len asistentov učiteľov, ktoré považujeme za veľmi dôležité, ale riešili sme aj školských sociálnych pracovníkov a navrhujeme, aby boli súčasne v rámci spolupráce s Univerzitou Komenského a pripravovaného memoranda o spolupráci, riešil sme aj otázku toho, ako by mali byť títo školskí sociálni pracovníci pripravovaní, pretože deťom sa častokrát nedostáva pomoci. A obrátenie sa na nás, to je len špička ľadovca. Ja musím úprimne povedať, že z celkového počtu podnetov, ktoré sme dostali, 70 % podnetov, viac ako 70 %, myslím, až skoro 71 alebo ´2 % to bolo, sa dotýkalo úpravy rodičovských vzťahov, teda a úpravy vzťahov rodičov vo vzťahu k dieťaťu.
V tejto súvislosti teda musím povedať, že to je najväčšie a najobsažnejšie, čo sa v našej práci vyskytovalo, a nie je to jednoduché. Ak poviete, že sme vstúpili do štyridsiatich piatich súdnych sporov, musíte vedieť, že to nie je jedno konanie, ani dve konania, ani tri konania, sú to konania, kde vstupujeme a sú konania staré niekoľko rokov, z roku 2011 a podobne, o zverení dieťaťa. Ale nechcem, nechcem k tomu sa vracať, ale určite, pani poslankyňa Shahzad, budem sa venovať aj tejto problematike a budem sa snažiť tak, ako som prisľúbila aj na regionálnom školstve na ministerstve školstva, že podporíme vlastne aj účasť týchto, alebo zrealizovanie asistentov učiteľov na všetkých školách. Samozrejme aj za to presadzovanie, čo som hovorila, tých sociálnych pracovníkov, školských sociálnych pracovníkov. Otvárali sme ďalšie otázky, ktoré sa týkajú detí, a myslím si, že generálny riaditeľ spolu so svojimi ďalšími riaditeľmi, ktorí boli, boli veľmi ústretoví, a dohodli sme sa na veľmi úzkej spolupráci a na riešení mnohých problémov. Takže chcem povedať, to je jedna vec.
Pokiaľ ide o riešenie rómskych detí. Opakovane som sa stretla s veľmi šikovným pánom, a to splnomocnencom vlády pre rómske otázky s pánom Ravaszom, riešili sme okrem iného spoločne aj otázku Žiliny, kde sledujeme viac ako 60 opatrení, ktoré boli v tejto súvislosti prijaté, keď deti presťahovalo mesto, nielen deti, rodičov s deťmi presťahovali do vlastne tých buniek, a dá sa povedať, nevyhovovali z hľadiska ani metrov štvorcových a dokonca niektorí ľudia v noci spávali vonku a vymieňali sa s deťmi, pretože ani sa nezmestili na to, aby boli vnútri v objekte, a musím hovoriť, že sa jednalo o november, december, aby v tomto objekte strávili noc. Samozrejme venujeme sa tomu ďalej a sme ochotní s tým spolupracovať.
Spolupracujeme s viacerými občianskymi združeniami v oblasti, teda ktorí sa venujú rómskej problematike. Dokonca máme aj uzatvorenú spoluprácu s dvomi alebo tromi takýmito občianskymi združeniami. Jedno je, myslím, nezisková organizácia. Určite vám môžem sľúbiť, že sa budeme v tomto roku venovať tejto problematike, a to najmä tomu, aby sme riešili a trvali na bezbariérovosti a podobne.
S vami súvisí trošku aj problematika, ktorú tu načala aj pani Gaborčáková, pani poslankyňa Gaborčáková, a má absolútnu pravdu, pokiaľ hovorí o deťoch, že sú v detských domovoch deti s ťažkým zdravotným postihnutím. Je to kombinácia ťažkého zdravotného postihnutia – telesného, duševného, ale aj zmyslového. Nepočujúce, nevidiace deti, nehovoriace deti. Ich integrácia v rámci detského domova je na škodu, pretože je brzdou nielen prevádzky, je tam nedostatok odborného personálu, ktorý by sa venoval týmto deťom, a je tam ďalší veľký problém, pretože sú deti, ktoré sa nemajú kam vracať, keď idú do zariadenia sociálnych služieb a v piatok ich vrátia alebo na sviatok a deti nemajú kde byť. Už nechcem hovoriť o otázke toho, čo sa s týmito deťmi deje v čase dospievania a podobne. Stretli sme sa s viacerými prípadmi a momentálne máme rozpracované, pretože sme navštívili ďalšie detské domovy a máme rozpracovanú problematiku, kde sa obraciame na ústredie práce a na ministerstvo práce, aby v tejto veci aj v legislatíve prijali opatrenia také, aby deti umiestnené v takomto detskom domove, ktoré si vyžadujú väčší rozsah sociálnych služieb. Prepáčte, v tom detskom domove ten rozsah sociálnych služieb je minimálny, absolútne chýba stredný zdravotnícky, minimálne stredný zdravotnícky personál. Takže toto je otázka. Pani Gaborčáková, ja vám za vašu pripomienku úprimne ďakujem a myslím si, že ste trafili do čierneho s tým, čo ste povedali.
Pokiaľ ide o chudobu detí, prevencia násilia a pokiaľ aj ide o zariadenia sociálnych služieb, musím úprimne povedať, že táto problematika nepatrí do kompetencie komisára ako takého. Komisár nie je schopný riešiť, ale je schopný upozorňovať na to a hľadať riešenia. My sme uviedli dva také prípady, kde sme sa snažili pomôcť ťažko zdravotne postihnutému. Nie, kde sme sa snažili pomôcť dievčatám, sestrám, ktoré vlastne, jedna z nich mala záujem študovať, a myslím si, že sme to vyriešili k spokojnosti obidvoch detí. Ale nebol to len jeden prípad. Takýchto prípadov, kde sme pomáhali, bolo viacero.
Takisto ako je uvedený jeden prípad cez obec, aby sa riešila pomoc z hľadiska teda, by som povedala, hmotnej núdze ako takej, ale tých prípadov pomoci v hmotnej núdzi bolo oveľa viac, kde sa na nás ľudia obracali. Musím povedať, že tam, kde pomáhame osobne aj nad rámec našich kompetencií, nemali sme dôvod, aby sme to v správe uvádzali, to poviem na rovinu. A to je otázka toho, ako sú prijímané právne predpisy, aká pomoc je vlastne takýmto rodinám, poviem, napríklad matke s tromi deťmi a napriek tomu, že jej zomrie jej stará matka, zadlží sa v čase pohrebu, hovorím o konkrétnom prípade a dostane sa do veľmi ťažkej situácie, dve deti, jedno jej maturuje a druhé končí strednú odbornú školu a nemala ich možnosť ani vybaviť na záverečné, záverečné nejaké tie, stužkovú alebo ešte, ešte neviem, čo sa to deje na tých stredných odborných učilištiach. Takže boli aj tieto prípady, ktoré sme aj takéto prípady sme riešili. Ale pripomínam, chudoba detí, ako aj prevencia násilia nepatrí do kompetencie, samozrejme, komisára, nám patrí monitorovanie toho a to, čo robíme, že sa obraciame na príslušné orgány a žiadame o riešenie situácie.
Napríklad, ako sa obrátime alebo sme sa obrátili na ministerstvo kultúry, kde sme žiadali, aby boli prijaté opatrenia v rámci tlačového zákona, ktorý svojím spôsobom skutočne nie je dostatočné a nedostatočne ochraňuje práva detí. Takže tieto slová si beriem za svoje, vás obidvoch dám poslankýň a urobíme všetko pre to, aby na budúci rok možno ste sa stretli s tým, že sme urobili viacej vecí.
Pripomeniem ešte jednu vec. Odporúčania sú v priebehu správy pri každej jednej časti, ktorá sa rieši, ktorým sa je potrebné venovať, určite je potrebné niektoré veci riešiť aj legislatívne.
Mnohí ste napádali a tu budem hovoriť o pani Zemanovej, pani poslankyni, ktorá napádala a hovorila, a ja súhlasím s ňou aj s jej odborným výkladom, aké deti sú v resocializačných zariadeniach a o tom, ako mal byť vykonaný a že sme mali s deťmi hovoriť. Pani poslankyňa, musím vám úprimne povedať, s každým jedným dieťaťom v resocializačnom stredisku sme hovorili, s každým jedným a z každého jedného takéhoto rozhovoru s dieťaťom je aj obrazovo-zvukový záznam. A ten obrazovo-zvukový záznam nám slúžil k tomu, že sme prijali množstvo alebo navrhovali množstvo opatrení, z ktorých, dá sa povedať, mnohé opatrenia riešilo ústredie práce, či už internými normami, ktoré boli vydané s účinnosťou od 1. januára tohto roku.
Vrátim sa k tým resocializačným zariadeniam. Z desiatich resocializačných zariadení šesť sme urobili v štvrtom štvrťroku roku 2016 a štyri nám zostali, ktoré boli urobené v januári, v prvých dňoch februára tohto roku. Takže dá sa povedať, že väčšia časť resocializačných zariadení bola vykonaná v tom období. No toľko.
A dotknem sa dvoch vecí. Pani poslankyňa Blahová, pani Nicholsonová, pani Remišová a pani Verešová, mám pocit, že akékoľvek vyjadrovanie sa alebo babské táraniny, vaše osobné fabulácie, prikrášľovanie príbehov tam, kde sa vám to hodí, by, nemali by byť v právnom štáte riešením problému. Opakujem, pani poslankyne, aj vy musíte rešpektovať platný právny stav. Vaša osobná neznalosť, klebety, výmysly nemôžu byť nadradené právnym predpisom a medzinárodným dohovorom. Odpusťte, ale je to tak. Platí
predsa ochrana súkromia, dieťa, dokonca každý človek má na ňu právo. Uchádzali ste sa, pani poslankyňa Blahová, o post komisára, ale deti vám boli dobré iba na to, aby ste ich zneužili a ich príbeh, aby ste mali publicitu, čítanosť v novinách, ich hlas nemal pre vás žiadnu cenu. (Potlesk.) Musím vám povedať, že ste dehonestovali deti, ktoré tu boli prítomné na balkóne počas vášho vystúpenia. Ja som mala možnosť si pozrieť záznam, to, čo ste, keď ste sa zúčastnili v Čistom dni, ako ste reagovali na deti. Musím povedať, že mi je smutno z toho, že ste nereagovali.
A pokiaľ ešte hovoríte, rozprávali ste dva príbehy, tri príbehy, dotkli ste sa príbehov, ktoré sú v rámci kazuistiky uvedené v našej správe. Poviem hneď jedno k tomu prvému príbehu, kde ste hovorili o tom, že matka, pošpinili sme matku, pretože sme nesúhlasili s tým, že deti sa nemajú stretávať s otcom, ale môžu byť zverené iba matke. Pani poslankyňa, dosiahli sme jednoznačné, rodičovskú dohodu, a to je najväčšie víťazstvo, aké sa dá dosiahnuť, keď sa rodičia dohodnú o tom, ako sa budú s dieťaťom stretávať a ako sa budú starať. Je to posledná veta v tomto odseku, vy ste povedali, že nebolo prijaté žiadne opatrenie.
A teraz vám poviem ešte jednu vec, ale nechcem odpovedať na to, na to, len pre informácie, čoho, o čom ste rozprávali a nevedeli, o čom rozprávate. Panie poslankyne, aký je vlastne váš názor na rodiča, ktorý svoje dieťa dovedie až na lôžko psychiatrickej kliniky? Myslíte si, že takýto rodič by mal požívať právo ochrankýň a úctu poslankýň Národnej rady?
Ja vám prečítam rozhodnutie súdu, ktorý rozhodol o tom, že zakazuje styk rodiča maloletého s maloletým. "Rodičovi maloletého zakazuje zverejňovať na sociálnych sieťach, masmédiách písomnosti, komentáre, podobizne, obrazové snímky... (Reakcie z pléna. Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)

Glváč, Martin, podpredseda NR SR
Prosím, kľud v sále.

Tomanová, Viera, komisárka pre deti
... obrazové snímky, zvukové záznamy...

Glváč, Martin, podpredseda NR SR
Poprosím, kľud v sále. (Reakcie z pléna.)

Tomanová, Viera, komisárka pre deti
Ešte raz, aby bolo úplne jasné, o čom hovorím. Súd rozhodol bez návrhov účastníkov konania do právoplatného skončenia konania vo veci, že zakazuje styk... (Reakcie z pléna. Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)

Glváč, Martin, podpredseda NR SR
Poprosím o kľud v sále. Pani poslankyňa Blahová!

Tomanová, Viera, komisárka pre deti
... že súd zakazuje styk rodiča maloletého... (Reakcie z pléna. Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)

Glváč, Martin, podpredseda NR SR
Pán poslanec Baránik! Pán poslanec Baránik, opustite sálu, keď sa mienite takto správať! Pán poslanec Baránik! Prerušujem rokovanie na desať minút.

(Prerušenie rokovania.)

(Po prerušení rokovania.)

Glváč, Martin, podpredseda NR SR
Nakoľko je už kľud v sále, nech sa páči, pani ombudsmanka, môžete pokračovať.

Tomanová, Viera, komisárka pre deti
Ďakujem veľmi pekne. Ešte raz sa vrátim k tomu, aby bolo zrejmé, že rozhoduje súd v každom prípade. A pokiaľ ide o maloletého, v tomto prípade bol zakázaný styk rodiča s maloletým, zakázané rodičovi bolo zverejňovať na sociálnych sieťach, masmédiách písomnosti, komentáre, podobizne, obrazové snímky, zvukové záznamy, obrazovo-zvukové záznamy týkajúce sa maloletého, prejavy jeho osobnej povahy v súvislosti s prebiehajúcimi konaniami vo veci starostlivosti súdu o maloletého, v súvislosti so starostlivosťou rodičov o maloletého. Súd bez návrhu účastníkov konania nariadil neodkladné opatrenie, ukladá rodičovi maloletého povinnosť odstrániť zo sociálnych sietí všetky už zverejnené písomnosti, komentáre, podobizne, obrazové snímky, zvukové záznamy týkajúce sa maloletého alebo prejavu jeho osobnej povahy v súvislosti s prebiehajúcimi konaniami vo veci starostlivosti súdu o maloletého. Keď nikto iný, tak ja budem chrániť tohto maloletého, ktorý v dôsledku, a rodič, ktorý sa tak správa k dieťaťu, ako sa správa rodič k tomuto maloletému a správal k tomuto maloletému, ktorý sa bál chodiť do školy a potreboval na základnej škole v prvom stupni individuálne štúdium a ktorý vlastne seba poškodzoval a mal obrovské problémy a dostal sa až na psychiatriu, by sa mal schovať do čiernej diery, zaliezť ako krt, a nie vykrikovať.
Pre zaujímavosť vám prečítam, aké bolo stanovisko komisára k tomuto prípadu, ktoré sme dávali. "Vzhľadom na vyššie uvedené" – sme citovali to, čo vlastne dieťa hovorilo, a snažili sme sa priblížiť sudkyni skutočnosť aj názor maloletého, ktorý nakoniec bol vypočutý na súde – "navrhujeme, aby súd podľa § 38 zákona 161/2015, civilný mimosporový poriadok, vypočul maloletého za účelom objektívneho posúdenia skutkového stavu, pretože mám za to, že maloletý je schopný samostatne vyjadriť svoj názor primerane svojmu veku a rozumovej vyspelosti. (...) Vyjadrenie k návrhom rodičov maloletého vo veci jeho zverenia bude možné predložiť až na základe objektivizácie stanoviska maloletého, prípadne ďalšieho konania a dokazovania." A teraz: "Keďže problematická komunikácia medzi rodičmi má veľmi negatívny vplyv na maloletého, spôsobuje mu zdravotné komplikácie, konflikt lojality, navrhujem súdu, aby obom rodičom bolo uložené výchovné opatrenie s cieľom zlepšenia ich vzájomnej komunikácie týkajúcej sa maloletého. Rodičia musia pochopiť, že obnovenie komunikácie medzi nimi navzájom je potrebné nielen pre primeraný výkon rodičovských práv a povinností, ale najmä na zabezpečenie plnohodnotného vývinu maloletého. Zastávam názor, že je potrebné rešpektovať názor maloletého, na druhej strane je však potrebné, aby súd nespochybniteľne zistil, či je obmedzenie kontaktu maloletého s otcom v jeho najlepšom záujme. Je preto potrebné hľadať najlepšie riešenie pre maloleté dieťa, ktoré niekedy nemusí vyhovovať ani jednému z rodičov a nemusí byť jednoznačne v záujme malole..., pardon, a musí byť jednoznačne v záujme maloletého."
Vážené dámy, vážení páni, toľko asi k tomuto prípadu, o ktorom sme hovorili, ktoré sme si tu mohli vypočuť a o ktorom je tu reč. Mohla by som sa dotknúť ďalšieho prípadu, ktorého sa týka, ide o profesionálnu rodičovskú starostlivosť, kde profesionálny rodič je jednoznačne zamestnancom detského domova. Každý kurz pre profesionálneho rodiča, či ho už organizuje Návrat, Úsmev, alebo ústredie pre, Úrad práce, sociálnych vecí a rodiny, má hlavnú nosnú stratégiu, profesionálny rodič je zamestnanec detského domova a dieťa má pripraviť na náhradnú rodinnú starostlivosť, nie si vyberať dieťa, ktoré sa mu páči, pre seba. Jednoznačne platí tu, vážené dámy, vážení páni, platný právny stav, ten presne ustanovuje systém, akým sa deti dostávajú do náhradnej rodinnej starostlivosti. Profesionálny rodič, ktorý nemá ani prípravu, nie je ani zapísaný do zoznamu, nemá právo na to, aby sa dožadoval prednostného osvojenia dieťaťa, ktoré si vyberie ako profesionálny zamestnanec detského domova. Sú tam rodičia, ktorí čakajú na dieťa tri, štyri, päť, šesť rokov, stretli sme sa aj s desiatimi rokmi. Takže toľko.
Týmto ja by som dnes ukončila svoje vystúpenie a jednoznačne poviem ešte. Stretli ste sa, prosím, v tejto správe niekde s detským domovom PETO? Nestretli. Kontrolné mechanizmy, ktoré sú tu, jednoznačne kontrolujú detský domov. Ja len monitorujem spolu s mojimi kolegami dodržiavanie detských práv, detské... Žiadny podnet, tak ako to tu bolo povedané, vo veci detského domova PETO mne ako komisárke doručený nebol. Napriek tomu sme sa obrátili na ústredie práce a požiadali sme ústredie práce, aby vykonali kontrolu. Máte pocit, že v detskom domove sú tri deti a je tam 25 ľudí na kontrole, že je to málo? Prečo sa aj verejná ochrankyňa práv neobrátila na školy? Na ošetrujúceho lekára? Nechcem to rozoberať, lebo by som musela hovoriť o porušovaní platného stavu, právneho stavu sústavne tu.
A pokiaľ ide, odpoviem ešte na jednu vec, ak niekto nafotil dopravný priestupok, v prvom rade mal zavolať políciu alebo dopravný inšpektorát, ktorý takéto veci rieši, a tí by okamžite boli zasiahli a situáciu riešili, ak skutočne by takýto čin bol spáchaný.
Ďakujem za pozornosť, to je z mojej strany všetko. Pripúšťam jednu vec, že
dámy, ktoré tu vystúpili, pani Blahová, pani poslankyňa Nicholsonová, pani Verešová a pani Jurinová nepatria do tohto parlamentu, pokiaľ sa nenaučia dodržiavať platný právny stav.
Ďakujem vám veľmi pekne za pozornosť.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

19.6.2017 o 11:58 hod.

Ing. PhD.

Viera Tomanová

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 12:24

Peter Plavčan

Vystúpenie spoločného spravodajcu 12:28

Ľubomír Petrák
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo. Vážený pán podpredseda, vážený pán minister, vážené kolegyne, kolegovia, dovoľte, aby som za Výbor Národnej rady pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport ako gestorský výbor podal Národnej rade správu výborov Národnej rady o výsledku prerokovania vládneho návrhu zákona č. 597/2003 Z. z. o financovaní základných škôl, stredných škôl a školských zariadení v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony, vo výboroch v druhom čítaní (tlač 611a).
Národná rada Slovenskej republiky uznesením zo 14. júna 2017 č. 685 sa uzniesla prerokovať vládny návrh zákona (tlač 611) v druhom čítaní a prideliť ho týmto výborom: ústavnoprávnemu výboru, výboru pre financie a rozpočet, výboru pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport. Ako gestorský výbor určila výbor pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport a určila lehoty na prerokovanie tohto návrhu zákona. Výbory prerokovali návrh zákona v lehote určenej uznesením Národnej rady. Iné výbory o návrhu zákona nerokovali.
Gestorský výbor konštatuje, že do začiatku rokovania o návrhu zákona nedostal žiadne stanoviská od poslancov podané podľa § 75 ods. 2 zákona o rokovacom poriadku. K vládnemu návrhu zákona (tlač 611) zaujali výbory Národnej rady tieto stanoviská: ústavnoprávny výbor v uznesení č. 238 zo 14. júna 2017 odporúča návrh zákona schváliť, výbor pre financie a rozpočet v uznesení č. 168 z 15. júna 2017 odporúča návrh zákona schváliť, výbor pre vzdelávanie, vedu, mládež v uznesení č. 101 z 19. júna 2017 odporúča návrh zákona schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi uvedenými v štvrtej časti tejto spoločnej správy. V štvrtej časti spoločnej správy sa nachádza celkovo 19 doplňujúcich a pozmeňujúcich návrhov, ktoré gestorský výbor odporúča Národnej rade, o nich hlasovať spoločne a odporúča ich schváliť.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov vyjadrených v ich uzneseniach odporúča Národnej rade vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 597/2003 Z. z. o financovaní základných škôl, stredných škôl a školských zariadení v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 611), schváliť v znení pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov uvedených v tejto spoločnej správe.
Predmetná spoločná správa výborov o výsledku prerokovania vládneho návrhu zákona (tlač 611a) bola schválená uznesením výboru pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport dňa 19. júna 2017 pod č. 102. Týmto uznesením ma výbor zároveň poveril ako spoločného spravodajcu, aby som na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky informoval o výsledku rokovania výborov, stanovisku a návrhu gestorského výboru a predkladal návrhy podľa príslušných ustanovení zákona o rokovacom poriadku.
Pán predsedajúci, skončil som. Prosím, otvorte rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

19.6.2017 o 12:28 hod.

Ing. CSc.

Ľubomír Petrák

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 12:32

Péter Vörös
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo. Vážený pán predsedajúci, vážený pán minister, kolegyne, kolegovia, ctená Národná rada, dnes tu máme na stole novelu jedného veľmi dôležitého zákona, ktorý sa už dlhšiu dobu pripravuje. Ide o zákon o financovaní škôl a školských zariadení. Otázka financovania nášho školského systému je problémom, ktorý je neustále v centre pozornosti spoločenskej, ako aj politickej verejnosti. Peňazí vynaložených na školstvo totiž nikdy nie je dosť. Je nepochybné, že aj náš školský systém si vyžaduje oveľa vyššie finančné injekcie ako doteraz. Veď tu ide o dlhodobú investíciu do prípravy ďalších produktívnych generácií. Náš zákon o financovaní škôl a školských zariadení však, ako všetci vieme, neobsahuje žiadne sumy ani čísla. Obsahuje iba zásady, mantinely, ťažiskové body, podľa ktorých sa vypracujú už konkrétne mechanizmy financovania v príslušnom vládnom nariadení.
Vážené dámy, vážení páni, viac by som sa teraz chcel dotknúť iba jednej otázky, ktorá je pre mňa osobne veľmi dôležitá. A to je problematika financovania tzv. málotriednych škôl. Nerád používam tento výraz, nakoľko nie je žiadny terminus technicus. V mojom ponímaní tu ide o školy s nízkym počtom žiakov, ktoré väčšinou existujú na vidieku v malých obciach, kde však zastávajú veľmi dôležitú nielen výchovnú, ale i nevyhnutnú spoločenskú funkciu. Ich financovanie je predmetom už dlhodobého sporu medzi zriaďovateľmi, riaditeľmi, rodičmi na strane jednej a ministerstvom školstva na strane druhej. Často sa vynorí otázka, či má vôbec zmysel udržiavať tieto školy. Ak áno, do akého počtu žiakov. Osobne si myslím a môžem to vyhlásiť aj v mene strany, ktorú zastupujem, že jedinou inštanciou, ktorá má výsostné práve rozhodnúť o tom, či je škola v danej obci alebo lokalite potrebná alebo nie, je samotné miestne spoločenstvo, rodičia, obyvatelia a vedenie obce. Nie je správnou cestou, ak vyššie postavený orgán chce zasahovať do tohto práva miestnych ľudí.
Keď sme v júni minulého roku v skrátenom legislatívnom konaní rozhodovali o tom, že základné školy s nízkym počtom žiakov a národnostné školy oslobodíme od povinnosti dodržiavať minimálny počet žiakov v jednej triede, veľmi dobre sme vedeli, že tým problém týchto škôl vyriešený nie je. Definitívnym riešením je zabezpečenie potrebných financií na vykrytie alebo aspoň čiastočné vykrytie ich zvýšených nákladov. Preto sme považovali za veľmi nebezpečnú iniciatívu zo strany úradníkov na ministerstve školstva, ktorí plánovali zrušiť doteraz zaužívaný kompenzačný mechanizmus, ktorým sa odbremenili menšie školy. Chcem sa poďakovať pánovi ministrovi, že rozhodol nezaviesť túto zmenu. Ba čo viac, podarilo sa presadiť o niečo silnejšiu formuláciu v zákone ohľadne tohto spomínaného kompenzačného mechanizmu. Kým totiž podľa zákona malo ministerstvo pri určovaní normatívu doteraz možnosť zohľadniť veľkosť školy, odteraz to už nebude iba možnosťou, ale priam jeho povinnosťou. Považujem to za veľký pokrok a za určitú istotu pre školy a ich zriaďovateľov.
Otázka tým, samozrejme, nie je uzavretá. Veľa sme o tejto problematike rokovali s členmi výboru pre vzdelávanie aj za účasti pána ministra. A chcem vyzdvihnúť, že sme dostali prísľub od pána ministra, že v nadväznosti na zákonnú úpravu, ktorú práve prerokujeme, sa pripraví príslušné nariadenie vlády č. 630/2008, ktorým sa ustanovujú podrobnosti rozpisu finančných prostriedkov zo štátneho rozpočtu pre školy a školské zariadenia, v ktorom budú zohľadnené naše požiadavky ohľadne zabezpečenia financií pre malé základné školy.
Naším cieľom je, a toto budeme presadzovať aj pri rokovaniach o predmetnom nariadení vlády, aby bol kompenzačný mechanizmus rozšírený. Doteraz fungujúci kompenzačný mechanizmus zohľadňuje iba školy s počtom žiakov od 250 do 150. Školy s počtom žiakov nižším ako 150 už často majú problém vykryť náklady na platy pedagógov, ako aj prevádzkové náklady. Na základe získaných informácií zo základných škôl s počtom žiakov nižším ako 150 je potrebné ďalej diferencovať kompenzačné koeficienty až do počtu žiakov 50 aj vzhľadom na vysoký počet škôl spadajúcich do tejto kategórie.
Obzvlášť citlivo sa to dotýka národnostných škôl. Aby ste mali predstavu, v akom stave sa naše národnostné školstvo nachádza, vyše 40 % škôl s vyučovacím jazykom maďarským má menej ako 50 žiakov. Je pre mňa potešujúce, že na tento problém reflektuje aj odôvodnenie citovaného ustanovenia zákona, v ktorom sa píše, citujem: "Súčasné hodnoty kompenzačného koeficientu ministerstvo plánuje prehodnotiť a zohľadniť diferencovane veľkosť školy, počet žiakov základnej školy do 50 žiakov." Pán minister, ak dovolíte, budem vás brať za slovo. Vnímam taktiež ako veľké pozitívum, že sa zavádza podpora na náklady za tým účelom, aby sa umožnilo deťom navštevovať školu vo svojom materinskom jazyku, pokiaľ takáto škola na ich rodisku nie je zriadená.
Vážené dámy, vážení páni, vážený pán minister, nakoniec chcem oznámiť, a to aj v mene nášho celého klubu, že tento návrh zákona v Národnej rade podporíme.
Ďakujem za pozornosť.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

19.6.2017 o 12:32 hod.

Mgr.

Péter Vörös

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 12:39

Zuzana Zimenová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo. Vážený pán predsedajúci, vážený pán minister, páni poslanci, pani poslankyne. Počas svojho krátkeho pôsobenia v parlamente som vo viacerých príspevkoch v rozprave aj na hodine otázok odborne argumentovala, prečo je nevyhnutné zabezpečiť potrebný podporný servis v špeciálnych aj bežných základných a stredných školách pre učiteľov a žiakov. Odbornými argumentami som podporila aj svoj vlastný návrh novely zákona o financovaní vzdelávania v marci, ktorý mohol túto tristnú situáciu s nedostatkom podporného personálu v školách aspoň trochu zmierniť, pretože vďaka nemu by mohlo vojsť do systému viac ľudí, ktorí by mohli poskytovať deťom v školách asistenciu a pomoc pri učení sa. Žiaľ, poslanci vládnej koalície vtedy zmietli tento návrh zo stola. Dnes je zjavné prečo. Vláda nemá záujem vytvoriť transparentný a nárokovateľný systém zabezpečenia potrebného počtu asistentov v školách.
Rovnaká požiadavka zaznela už vo februári k tomuto aktuálnemu vládnemu návrhu zákona, o ktorom rokujeme dnes. Hromadnú pripomienku som vtedy spoluorganizovala s kolegom Ondrejom Dostálom a s Platformou rodičov detí so zdravotným znevýhodnením. Na rozporovom konaní ostala táto naša požiadavka neakceptovaná a tak je tomu až dodnes. O tomto všetkom som hovorila minulý týždeň v rámci prvého čítania návrhu zákona. Keďže sa mi zatiaľ nepodarilo dosiahnuť, aby si tieto argumenty vláda osvojila a v ich duchu vykonala korekcie v systéme financovania asistentov, je logické, že v rámci druhého čítania využívam poslednú možnosť a spolu s kolegom Ondrejom Dostálom predkladám pozmeňujúci návrh, ktorým sa opätovne usilujem docieliť, aby boli asistenti učiteľa v školách nárokovateľní. Navrhujeme, aby si viac školy nemuseli na asistentov pýtať peniaze v podobe výnimočného opatrenia, ale aby asistentov dostali učitelia a žiaci k dispozícii vždy, keď na to majú oprávnený nárok.
Namiesto odborných argumentov vám teraz radšej predstavím pár konkrétnych príbehov skutočných rodín, pre ktoré je nedostatok asistentov v školách vážnym a často až neriešiteľným problémom. Mená a konkrétne školy z týchto, z ktorých tieto informácie pochádzajú, sú mi známe, no neuvádzam ich z dôvodu zachovania anonymity. V každom prípade však ide o skutočné príbehy skutočných ľudí, čo, dúfam, nebude nik v tejto sále spochybňovať, ako to zvyknú robiť predstavitelia vlády na hodine otázok, keď im kladiem otázky v mene občanov.
Matka prváka na špeciálnej základnej škole, kde je v triede ďalších päť detí s viacnásobným postihnutím a iba jeden asistent, hovorí o tom, že dieťa bolo doteraz vzdelávané doma a pracovalo sa s ním systémom jeden na jedného, pretože nenašli žiadnu špeciálnu škôlku, ktorá by bola ochotná v predškolskom veku ho vzdelávať. Napriek tomu, vďaka intenzívnej podpore rodičov a odborníkov, ktorí si platili týchto odborníkov z vlastného vrecka, dieťa napredovalo vďaka týmto rodičom vo vývoji. V súčasnosti je však pre špeciálnu školu príťažou, javí sa ako problémové a hrozí mu vylúčenie, pretože pri jednom asistentovi na päť detí sa mu pani učiteľka nemôže individuálne venovať, a tak jeho vývin začína stagnovať.
Otec nehovoriaceho dieťaťa sa na mňa obrátil s prosbou o pomoc v situácii, kedy jeho dieťa navštevuje opäť špeciálnu školu, avšak v triede podľa učiteliek príliš vyrušuje a hrozí, že ho zo školy budú musieť tiež vylúčiť. Problém je v tom, že chlapec nemá k dispozícii styčnú osobu, o ktorú by sa oprel a cez ktorú by sa naučil komunikovať s kolektívom. V triede tejto špeciálnej školy má učiteľka šesť detí s rôznym druhom a stupňom postihnutia a žiadneho asistenta.
Ďalšia matka zo Žiliny volala s plačom, že jej dieťa kvôli nedostatku asistentov nechcú zobrať popoludní do školského klubu a ona nevie, ako to má riešiť, keďže v súčasnosti musí riešiť okrem zdravotného znevýhodnenia jej dieťaťa aj seba, nakoľko je onkologickou pacientkou.
Matka z Košíc volala, že je synovi nechcú dávať v špeciálnej škole piť, aby s ním nemuseli chodiť na toaletu, lebo je veľký a oni nemajú k dispozícii toľko asistentov, tak nech mu radšej doma dávajú naspäť plienky.
Umiestnenie ďalšieho dieťaťa s ADHD a poruchou sociálneho kontaktu je tiež nemožné bez asistenta. Dieťa má normointelekt, ale pre jeho neposednosť a zlý sociálny kontakt ho presúvajú z bežnej základnej školy späť do škôlky, lebo bez asistenta je nezvládnuteľné. Vie pritom čítať a počítať a tak rodičia návrat do škôlky kvôli nedostatku asistentov v bežnej základnej škole pokladajú za nezmysel a pre dieťa za zbytočný krok späť.
Ďalšie dve mamičky to vyriešili s vedením školy tak, že si našli asistentku a tú si platia samé z rodinných rozpočtov. No napriek tomu sa pýtajú, či nie je možné riešiť to systémovo, aby sa nemuseli skladať na niečo, čo iné deti v prípade šťastnej náhody dostávajú v iných školách zadarmo.
Na východe bol zase vylúčený chlapec s ľahkou mozgovou disfunkciou z bežnej školy, pretože stále vyrušoval tým spôsobom, že sa vo zvýšenej miere na hodinách pýtal, on totiž slabšie počul. Ak by bol v triede asistent, mohol by pomôcť nielen jemu, ale aj ďalším jeho dvom spolužiakom so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami. Žiaľ, v triede asistent nie je.
Na záver chcem poďakovať Platforme rodičov so zdravotným znevýhodnením za pomoc pri zbieraní tých kazuistík, ktoré som teraz uviedla, a rovnako uviesť zhrnutie, ktoré mi k týmto príbehom poslala zástupkyňa platformy. Citujem: "Rodičia sa cítia ako pingpongové loptičky medzi štátom a riaditeľmi škôl. Ani špeciálne školy nemajú potrebný počet asistentov a nevedia našim deťom poskytnúť potrebnú odbornú pomoc pri učení sa. Pri integrácii detí so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami v bežných školách tieto zas nevedia vytvárať pre naše deti podmienky prostredníctvom individuálneho vzdelávacieho programu, pretože im rovnako chýbajú dostatočne vzdelaní asistenti, učitelia. Školy tiež nevedia zabezpečiť požiadavky na úpravu podmienok, obsahu, foriem, metód a prístupov vo výchove a vzdelávaní, ktoré vyplývajú zo zdravotného znevýhodnenia našich detí."
Aj v mene týchto rodičov predkladáme spolu s Ondrejom Dostálom pozmeňujúci návrh, po ktorom mi dovoľte prečítať ešte druhý pozmeňujúci návrh, ktorý predkladám spoločne s kolegyňou Simonou Petrík. Skôr, než prečítam znenie oboch návrhov, dovoľte mi predstaviť pár slovami ten druhý návrh.
Každá materská škola zriadená obcou či mestom je financovaná z troch zdrojov, ktoré vymedzuje zákon. Prvým zdrojom je školné, ktoré platia všetci rodičia, okrem rodičov päťročných predškolákov. Druhým zdrojom sú financie na prevádzku prideľované z podielových daní na všetky deti navštevujúce materskú školu. Tretí a jediný účelovo viazaný zdroj na nákup učebných pomôcok je práve štátny príspevok na predškolákov, teda na vzdelávanie päťročných detí. Ministerstvo školstva sa teraz ide vzdať tej regulácie, na čo možno tento jediný účelovo viazaný príspevok použiť. Domnievame sa, že ak sa ministerstvo vzdá povinnosti určiť jeho účel, bude to hrubá chyba, pretože je zodpovedné za vytváranie podmienok na rovnosť príležitostí a rovný prístup k vzdelaniu všetkých detí. Ak si túto úlohu ministerstvo nebude plniť, stane sa podľa učiteľov združených v Slovenskej komore učiteľov z ministerstva školstva v oblasti predškolského vzdelávania ministerstvo kúrenia a svietenia v budovách materských škôl. Vypustením účelu bude možné štátny príspevok na predškolákov využiť aj na prevádzkové náklady, o čom má rozhodnúť zriaďovateľ rozpísaním týchto financií v rozpočte. Reálna prax potom bude taká, že väčšina zriaďovateľov síce tento príspevok materským školám pridelí, ale budú sa môcť z neho hradiť aj prevádzkové náklady a o túto čiastku budú môcť dať obce z podielových daní do rozpočtu materskej školy o rovnakú sumu na prevádzkové náklady menej. Riaditelia materských škôl tak budú nútení použiť príspevok od štátu, pôvodne určený len na pomôcky, na elektrinu či plyn. Materské školy sa tak môžu dostať do situácie, keď nebudú schopné uskutočniť zákonom stanovené povinnosti vyplývajúce zo štátneho vzdelávacieho programu. Deti tým prídu o kvalitné zabezpečenie predškolskej prípravy a rozvíjanie predpokladov pre školskú pripravenosť, čo je základom pre úspešný štart do ich ďalšieho vzdelávania. V prípade schválenia takéhoto návrhu sa zabezpečenie výchovy a vzdelávania v materských školách môže stať úplne závislé od podpory rodičov a pedagógov. Pozmeňujúcim návrhom sa preto zavádza také znenie predmetného novelizačného bodu, ktoré pôvodne navrhovalo samo ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu. Účelová viazanosť by sa mohla rozšíriť na všetky deti navštevujúce materské školy.
Dovoľte mi teraz prečítať oba pozmeňujúce návrhy. Pozmeňujúci návrh poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Zuzany Zimenovej a Ondreja Dostála k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 597/2003 Z. z. o financovaní základných, stredných škôl a školských zariadení v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony, tlač 611.
V čl. I v bode 13 v § 4a ods. 1 sa slová "môže prideliť" nahrádzajú slovom "pridelí".
Dovoľte mi prečítať teraz druhý pozmeňujúci návrh poslankýň Národnej rady Slovenskej republiky Zuzany Zimenovej a Simony Petrík k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 597/2003 Z. z. o financovaní základných škôl, stredných škôl a školských zariadení v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony.
Prvý bod k čl. I k doterajšiemu bodu 24. V čl. I doterajší bod 24 znie: "V § 6b ods. 5 úvodnej vety sa vypúšťajú slová "ktoré majú jeden rok pred plnením povinnej školskej dochádzky,"."
Druhý bod. V čl. I doterajšom bode 47 v § 8b ods. 1 písm. c) za 11. bod vkladá nový 12. bod, ktorý znie: "12. Finančných prostriedkov pridelených prostredníctvom príspevku na výchovu a vzdelávanie detí materských škôl na kalendárny rok alebo na nový školský rok pre jednotlivé materské školy v zriaďovateľskej pôsobnosti zriaďovateľa podľa § 6b ods. 5,"."
Doterajší 12. a 13. bod v § 8b ods. 1 písm. c) sa označuje ako 13. a 14. bod.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

19.6.2017 o 12:39 hod.

Mgr.

Zuzana Zimenová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video