46. schôdza

27.1.2015 - 13.2.2015
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Uvádzajúci uvádza bod

12.2.2015 o 9:02 hod.

MUDr. MPH

Viliam Čislák

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie s faktickou poznámkou 17:42

Igor Hraško
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo, pán predseda.
Helenka, ty si si dala alebo dala si nám všetkým otázku, že prečo tento zákon nebol podporený vládnou stranou. Nuž, tiež mi to je záhadou, ale možno je to tým, že to práve nepredložil vládny SMER. A pritom sa jedná o najväčší sociálny nástroj podpory pre všetkých občanov Slovenskej republiky. Nebolo by tu treba naozaj žiadne sociálne balíčky, pretože toto by bol najväčší sociálny balík pre všetkých občanov Slovenskej republiky. Fico si to mohol zobrať kľudne za svoje, ale týmto opatrením by sa nevytvoril biznis opäť pre vybrané skupiny. Pretože ak si zoberieme, tak vlaky zadarmo bude dotovať štát. Ony nie sú zadarmo. Tie prepravy tých cestujúcich zaplatí štát našim železniciam. Tak isto prepravu zadarmo pre zamestnancov, ktorí dochádzajú do zamestnania vlakom. Tých tak isto bude musieť preplatiť štát železniciam. To znamená, že všetky sociálne opatrenia, ktoré Fico predstavil v poslednom čase, sú biznisom pre niekoho. Ale, žiaľ, týmto opatrením by sa nevytvoril biznis pre vybranú skupinu.
Toto je naozaj sociálne opatrenie, ktoré je pre všetkých občanov Slovenskej republiky a dokonca by prinieslo ešte aj plus do štátneho rozpočtu, z ktorého by sa koniec koncov mohli začať stavať niektoré časti ciest a dopravnej infraštruktúry, na ktoré v súčasnosti sa hľadajú peniaze z PPP projektov. Najväčšie sociálne opatrenie zatiaľ Fico nepodporil. Uvidíme, ako sa k tomu postaví vládna strana pri hlasovaní.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

11.2.2015 o 17:42 hod.

Ing.

Igor Hraško

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 17:44

Ivan Uhliarik
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, pán predseda. Vážené pani poslankyne, vážení páni poslanci, základným cieľom návrhu novely tohoto zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon o lieku č. 362/2011 Z. z., je predísť nedostatku zásob liekov v slovenských lekárňach, a to z dôvodu ich predaja do iných krajín. Boli sme svedkami jak v minulosti aj teraz v čerstvej, nedávnej minulosti, tento týždeň, aj medializovaných prípadov toho, ako naši pacienti, slovenskí pacienti nemôžu sa dostať k svojim liekom. Niekedy čakajú týždeň, dva, niekedy viac. O to vážnejšie je to, že jedná sa nielen o bežné lieky, ale práve o lieky na chronické ochorenia, lieky na vážne ochorenia, niekedy aj onkologické. Realita naozaj je taká, že vo verejných lekárňach, údajne až v polovici, ale toto číslo môže byť aj vyššie, skupujú tieto vybrané druhy liekov distribučné firmy a predávajú ich do zahraničia. Je to sčasti aj daň nízkej ceny liekov, ale sčasti je to aj možnosť, ktorá tu jednoducho vznikla. Práve tejto možnosti chcem zabrániť.
Novela zákona, ktorá vstúpila do platnosti 29. decembra 2012, síce ukladá sprostredkovateľom oznamovaciu povinnosť o zámere vykonávať sprostredkovanie nákupu alebo predaja humánneho lieku Štátnemu ústavu pre kontrolu liečiv, ale toto obmedzenie sa ukázalo ako nedostatočné a naďalej dochádza k skupovaniu liekov distribučnými firmami alebo teda obchodníkmi s liekmi.
Tento návrh preto upravuje povinnosť pre držiteľov povolenia na veľkú distribúciu liekov odoberať lieky len od iného držiteľa, distribútora alebo od výrobcu, čiže nie v lekárni. Tak isto určuje povinnosť osobám, ktoré sú oprávnené vydávať humánne lieky, to znamená lekárnikom, viesť dokumentáciu o každej dodávke lieku. Určuje povinnosť prevádzkovateľovi lekárne, ktorý je zároveň držiteľom povolenia na veľkú distribúciu liekov, oznámiť distribútorovi, či liek kupuje ako prevádzkovateľ lekárne alebo ako distribútor.
Podobný zákon je napríklad v platnosti v Českej republike, kde sa na základe tohoto zákona alebo tohoto opatrenia podarilo znížiť, zásadne znížiť vývoz liekov do zahraničia.
Tento návrh pomôže zvýšiť zásoby liekov na Slovensku a zároveň rozširuje úpravu zákona ministerstvom zdravotníctva, ktorá ustanovuje oznámenie predaja liekov Štátnemu ústavu pre kontrolu liečiv.
Navrhovaná právna úprava je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, s medzinárodnými zmluvami a inými dokumentami, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

11.2.2015 o 17:44 hod.

MUDr.

Ivan Uhliarik

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 17:48

Viliam Novotný
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Vážený pán predseda, vážený pán navrhovateľ, vážené dámy, vážení páni, v súlade s § 80 ods. 1 zákona o rokovacom poriadku som bol určený výborom Národnej rady pre zdravotníctvo za spravodajcu k návrhu uvedeného zákona. Predkladám informáciu k predloženému návrhu zákona. Návrh spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby zákonov. Súčasťou predloženého návrhu je aj stanovisko Ministerstva financií Slovenskej republiky.
Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní. V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady navrhujem, aby návrh zákona prerokovali ústavnoprávny výbor a Výbor Národnej rady pre zdravotníctvo. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady pre zdravotníctvo. Odporúčam, aby predmetný návrh zákona výbory prerokovali do 30 dní a gestorský výbor do 32 dní od prerokovania návrhu zákona v Národnej rade v prvom čítaní.
Vážený pán predseda, skončil som, prosím, otvorte rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

11.2.2015 o 17:48 hod.

MUDr.

Viliam Novotný

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie 17:49

Eugen Jurzyca
Skontrolovaný text
Ďakujem pekne. Vedel by som ho uviesť, ale dohoda bola, že poverený poslanec je Ľudovít Kaník a držím to, zatiaľ sme sa nedohodli na inom riešení.
Skryt prepis

Vystúpenie

11.2.2015 o 17:49 hod.

Ing.

Eugen Jurzyca

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
46. schôdza NR SR - 11.deň - A. dopoludnia
 

Uvádzajúci uvádza bod 9:02

Viliam Čislák
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Vážená pani predsedajúca, vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, cieľom predloženého návrhu zákona je vytvoriť legislatívny rámec na poskytovanie dotácií v pôsobnosti Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky na účely podpory protidrogových aktivít.
Uznesením vlády č. 610 z 31. októbra 2012 bol schválený prechod pôsobnosti v oblasti protidrogovej politiky a monitoringu drogovej situácie na Slovensku z Úradu vlády Slovenskej republiky na Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky.
V návrhu zákona sa taxatívne vymedzujú aktivity, na ktoré bude možné poskytnúť dotáciu v oblasti podpory protidrogových aktivít.
Oblasť podpory protidrogových aktivít v návrhu zákona zahŕňa aktivity širokého spektra, napríklad podporu alebo propagáciu Národnej protidrogovej stratégie, vzdelávacie aktivity a metodickú činnosť v protidrogovej oblasti, ale aj prevenciu, liečbu a resocializáciu drogovo závislých osôb a iné činnosti súvisiace z materiálnym a technickým vybavením, resp. činnosti, ktoré sú potrebné na vznik zariadenia určeného na prevenciu, liečbu a resocializáciu drogovo závislých osôb.
Vzhľadom na požiadavky aplikačnej praxe sa v návrhu zákona spresňujú podmienky na poskytnutie dotácie a náležitosti žiadosti o poskytnutie dotácie.
Návrh zákona sa dopĺňa o aj splnomocňuje ustanovenie, na základe ktorého Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky ustanoví kritériá a postup na vyhodnocovanie žiadosti o poskytnutie dotácie z dôvodu väčšej transparentnosti všeobecne záväzným právnym predpisom.
Vážená pani predsedajúca, vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, dovolím si vás požiadať o podporu predloženého návrhu zákona. Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

12.2.2015 o 9:02 hod.

MUDr. MPH

Viliam Čislák

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 9:04

Jozef Ježík
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo. Vážená pani predsedajúca, vážený pán minister, milé kolegyne, kolegovia, v súlade s § 80 ods. 1 zákona o rokovacom poriadku som bol určený Výborom Národnej rady pre zdravotníctvo za spravodajcu k návrhu uvedeného zákona (tlač 1320). Predkladám informáciu k predloženému návrhu zákona.
Návrh spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby zákonov. Zo znenia uvedeného návrhu zákona je zrejmý účel navrhovanej úpravy.
Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady navrhujem, aby návrh zákona prerokovali Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky a Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre zdravotníctvo . Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady pre zdravotníctvo. Odporúčam, aby predmetný návrh zákona prerokovali výbory do 30 dní a gestorský výbor do 32 dní od prerokovania návrhu zákona v Národnej rade v prvom čítaní.
Ďakujem, skončil som, pani predsedajúca, môžete otvoriť rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

12.2.2015 o 9:04 hod.

MUDr.

Jozef Ježík

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 9:06

Janka Šípošová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, pani podpredsedníčka, za ústretový prístup aj za slovo. Ja mám veľmi krátku poznámku alebo skôr otázku. Podpora aktivít protidrogových rôznych sa konala z iného systému alebo iným spôsobom vlastne prechádza teraz pod ministerstvo zdravotníctva, ako je napísané v návrhu zákona. Je tam okrem iného, je to na podporu činnosti protidrogových aktivít. Zároveň je akosi tam nastavená alebo definovaná podmienka, že sa nebudú môcť tie finančné prostriedky používať na dohody o pracovnej činnosti alebo o vykonaní práce. Veľmi veľa týchto aktivít sa vykonáva mimovládnymi organizáciami, ktoré s hroznými ťažkosťami, v inej oblasti mám s tým skúsenosti, s veľkými ťažkosťami môžu zamestnávať alebo vôbec nemôžu zamestnávať ľudí, zamestnancov, čiže nemajú na to, aby mohli mať len pracovné zmluvy alebo zmluvy, ako sa tomu hovorí, na trvalý pracovný pomer. Čiže chcem sa opýtať, prečo je to takto, či to potom sa bude riešiť nejakými výnimkami, čo tiež nie je veľmi schodná cesta.
Totižto stretávame sa s tým v rôznych oblastiach, že grantové schémy vo všeobecnosti všetky, ako sú na Slovensku, alebo aj tie zákony o poskytovaní dotácií zo štátneho rozpočtu sú veľmi, veľmi rôznorodo nastavené, majú rôzne zadávacie podmienky, ale majú jedno spoločné, nielen dotácie zo štátneho rozpočtu, ale často aj projektové podpory od rôznych iných darcov alebo podporovateľov. A to je to, že dávame veľmi veľa peňazí na tzv. vzdelávanie, ktoré sa dosť často robí na poslednú chvíľu a formálne, len aby sa odkrútil ten projekt, aby sa mohol vyúčtovať, na vydávanie rôznych publikácií, ktoré sú tiež nie vždycky originálne a nové, a veľmi málo dbáme na to, praktické služby a práve v oblasti protidrogových aktivít služby, poradenstvo, sprevádzanie a tak ďalej a tak ďalej je mimoriadne dôležité. A na tieto aktivity, praktické služby občanom, akýmkoľvek, to nemusia byť len tí drogovo závislí, ale často sú to aj ich rodinní príslušníci, ktorí trpia dôsledkami ich závislosti, nezostanú peniaze. Jednoducho tie organizácie, ktoré tie priame služby občanom robia, vedia robiť, nemôžu použiť žiadne peniaze na prevádzkové náklady predovšetkým a nemajú vlastne na tú službu, majú len na aktivity, ako sú školenia, vzdelávania, konferencie, kde takpovediac sa veľmi rýchlo tie peniaze prejedia. To je moja poznámka. Ďakujem veľmi pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

12.2.2015 o 9:06 hod.

PhDr. CSc.

Janka Šípošová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 9:12

Viliam Čislák
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Vážená pani poslankyňa, tento zákon, ako som povedal, môžeme rozdeliť na dve časti. Z nich prvá časť je vlastne tá charakteristika protidrogovej aktivity ako takej a tá druhá hlavne v súvislosti s aplikačnou praxou, ktorá ukázala, že tento proces treba zefektívniť a stransparentniť, je presne aj taká konkrétna vec, ktorú ste spomínali. A ukázalo sa, že dohody o pracovnej činnosti sa nebudú akceptovať, a to z toho dôvodu práve preto, aby tieto prostriedky, ktoré sú určené na protidrogovú aktivitu, boli prehľadne sledované, aby sa nemohlo stať, že nemáme presné údaje
alebo konkrétne čísla, alebo nejakú tú prehľadnosť o tom, kto na danej aktivite pracuje, lebo proste tam musí byť nejaký odpočet a musí byť nejaký výstup a výsledok. Ide o to, aby tieto prostriedky neboli takýmto spôsobom minuté, poviem presne, na to, aby daní ľudia boli za niečo platení, a jednoducho nemáme nejaký odpočet o tej-ktorej činnosti. Takže preto bolo to opatrenie. Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

12.2.2015 o 9:12 hod.

MUDr. MPH

Viliam Čislák

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 9:12

Viliam Čislák
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Vážená pani predsedajúca, vážené panie poslankyne, páni poslanci, zámerom predloženého návrhu zákona je riešenie aplikačných problémov, ktoré vyplynuli z doterajšej praxe.
Ide najmä o úpravu súvisiacu s oneskoreným podávaním prihlášky na verejné zdravotné poistenie dieťaťa po jeho narodení alebo ak prihláška nebola podaná vôbec a o úpravu súvisiacu s úhradou neodkladnej zdravotnej starostlivosti osobám, ktoré z dôvodu nepodania prihlášky na verejné zdravotné poistenie alebo nepreukázania poistného vzťahu majú právo len na úhradu neodkladnej zdravotnej starostlivosti. Z hľadiska požiadaviek praxe sa upravujú napríklad aj ustanovenia upravujúce výkaz nedoplatkov a vyhotovenia a doručenia preukazu poistenca.
Vzhľadom na požiadavky aplikačnej praxe návrh zákona obsahuje aj novelizáciu ustanovení súvisiacich so zavedením elektronizácie v zdravotníctve, ktoré sa nachádzajú v jednotlivých článkoch návrhu zákona.
Ide najmä o spresnenie definície Národného zdravotníckeho informačného systému, umožnenie prístupu zdravotných poisťovní do Národného zdravotníckeho informačného systému, spresnenie procesu overovania zhody informačných systémov poskytovateľov zdravotnej starostlivosti a zdravotnej poisťovne a o úpravu súvisiacu s definovaním účelu sprístupňovania údajov v anonymizovanej podobe a v agregovanej podobe národných zdravotných a administratívnych registrov. Na zaistenie bezpečnostného pripojenia do Národného zdravotníckeho informačného systému sa precizuje spôsob a proces posudzovania zhody informačných systémov so štandardmi a lehoty tohto procesu. Ďalej sa predovšetkým precizuje rozsah údajov v elektronickej zdravotnej knižke osoby, ustanovuje sa proces aktualizácie zdravotných záznamov v elektronickej knižke osoby a určujú sa náležitosti elektronického zdravotného záznamu.
Jednoznačne sa ustanovuje rozsah údajov, spôsob ich sprístupnenia a okruh zdravotníckych pracovníkov, ktorým sú údaje sprístupnené, a proces a spôsob sprístupňovania elektronických zdravotných záznamov ošetrujúcim zdravotníckym pracovníkom, na ktoré nemajú automatický prístup. Na začatie plnej prevádzky elektronických služieb je nevyhnutné ustanoviť aj náležitosti jednoznačného identifikátora na žiadankách, odporúčaniach a lekárskych predpisoch alebo lekárskych poukazoch.
V návrhu zákona sa precizuje aj zoznam prioritných chorôb v nadväznosti na zmenu zoznamu chorôb podľa Medzinárodnej klasifikácie chorôb v zákone o zdravotnej starostlivosti a precizuje sa aj zoznam ambulancií špecializovanej ambulantnej zdravotnej starostlivosti.
Predpokladá sa, že navrhované zmeny budú mať pozitívne sociálne vplyvy predovšetkým v súvislosti s prístupom osoby, resp. poistenca k informáciám o svojom zdravotnom stave a v súvislosti s nulovým doplatkom poistenca za lekársky predpis, ak lekár vypíše lekársky predpis s elektronickým identifikátorom.
Predpokladá sa negatívny vplyv na zdroje verejného poistenia z dôvodu zvýšenia príspevku zdravotnej poisťovne na správu a rozvoj Národného centra zdravotníckych informácií.
Vážená pani predsedajúca, vážené panie poslankyne, páni poslanci, ďakujem pekne za pozornosť.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

12.2.2015 o 9:12 hod.

MUDr. MPH

Viliam Čislák

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 9:15

Jozef Valocký
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážená pani predsedajúca, vážený pán minister, vážené kolegyne, kolegovia, bol som určený Výborom Národnej rady pre zdravotníctvo za spravodajcu k návrhu uvedeného zákona (tlač 1353). Predkladám informáciu k predloženému návrhu zákona.
Návrh spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby zákonov. Zo znenia uvedeného návrhu zákona je zrejmý účel navrhovanej úpravy.
Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady navrhujem, aby návrh zákona prerokovali
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky a Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre zdravotníctvo. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady pre zdravotníctvo. Odporúčam, aby predmetný návrh zákona prerokovali výbory do 30 dní a gestorský výbor do 32 dní od prerokovania návrhu zákona v Národnej rade v prvom čítaní.
Pani predsedajúca, prosím, otvorte rozpravu. Skončil som.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

12.2.2015 o 9:15 hod.

MUDr.

Jozef Valocký

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video