82.
Ďakujem pekne, pán predsedajúci. Vážený pán minister, kolegyne, kolegovia, dovoľte mi vyjadriť sa aj v druhom čítaní k návrhu alebo k novele zákona o rodine, ktorá, znova opakujem to, čo som hovorila minule, je spracovaná naozaj podľa mňa precízne a spôsobom, akým by sa mali tvoriť viaceré zákony. Aj keď určite dokonalý zákon sa asi ťažko vytvorí. Hneď v úvode poviem, že myslím si, že splnilo úlohu, ktorú si na začiatku dalo.
Čo veľmi vyzdvihujem a oceňujem, je to, že zákon vychádza z princípu, že každé dieťa má od narodenia vyrastať v prirodzenom rodinnom prostredí. A ústavná starostlivosť je posledným možným východiskom ako dieťaťu pomôcť. A v tomto zmysle je aj zásadná definícia, ktorá vymedzuje ideálne prostredie pre výchovu dieťaťa, a síce spoločnosť uznáva, to je citácia, "spoločnosť uznáva, že pre všestranný a harmonický vývin dieťaťa je najvhodnejším stabilné prostredie rodiny tvorené otcom a matkou dieťaťa". Toto skutočne považujem za kľúčovú definíciu a som veľmi rada, že do úvodných ustanovení zákona sa dostala. Toto neznamená, že zákon alebo spoločnosť bude menej hodnotne posudzovať iné formy a iné typy rodín. Mám na mysli najmä jednorodičovské rodiny. Ale skutočnosť, že skutočne najvhodnejším pre dieťa je stabilné prostredie rodiny tvorené otcom a matkou, je faktom.
Takisto som rada, že beriem ako prínos, že novela vymedzuje zásadu záujmu dieťaťa a úplne nehierarchicky vymedzuje viacero kritérií, podľa ktorých by sa mal záujem dieťaťa posudzovať. Presne tak ako to hovorí aj Dohovor o právach dieťaťa, Dohovor OSN o právach dieťaťa v čl. 3: "Záujem dieťaťa musí byť prvoradým hľadiskom pri akejkoľvek činnosti týkajúcej sa detí, či už uskutočňovanej verejnými alebo súkromnými zariadeniami sociálnej starostlivosti, súdmi, správnymi alebo zákonodarnými orgánmi."
Práve pri tomto by som sa pristavila, pretože vám chcem dať do pozornosti pozmeňujúci návrh, ktorý sme pripravili práve v oblasti, ktorá vymedzuje kritériá, ktoré by najmä, to znamená, že majú povinnosť práve dohľadávať alebo zisťovať, ktoré sú potrebné pri zisťovaní záujmu dieťaťa. Medzi tieto kritériá sme, ako som v prvom čítaní pri novele tohto zákona hovorila, by sme mali radi zaradenú stabilitu rodinného prostredia. Po rokovaniach s ministerstvom práce, s ministerstvom spravodlivosti sme došli možno k takému zjednocujúcemu prvku, že považujú aj tieto ministerstvá stabilitu ako jeden z dôležitých prvkov, ktoré by mal naozaj platiť pri posudzovaní záujmu dieťaťa. A teda potom vám prečítam pozmeňujúci návrh, na ktorom sme sa zhodli, a teda dúfam, že bude aj podporený nielen opozičnými poslancami, ale aj vládnou stranou. A teda súhlasím s tým vysvetlením, ktoré mi podali v tom duchu, že naozaj, že zaviesť pojem "stabilita rodinného prostredia" by mohol vniesť možno nie celkom právnu jednoznačnosť alebo, neviem sa vyjadriť tými správnymi právnickými výrazmi, ale skrátka spôsobilo by to isté problémy práve pri výkladoch.
Uviedla som teda, že mojím takým veľkým záujmom bolo uviesť do zoznamu, ktoré vymedzujú záujem dieťaťa, stabilitu rodinného prostredia. A teraz prečo mi tak záleží na stabilite?
Na vývoj dieťaťa má z množstva faktorov nepopierateľne veľmi veľký dopad rodina. Stabilita rodinného prostredia je kľúčová a zahŕňa faktory, ako napríklad kohézia rodiny, stabilný vzťah medzi partnermi podporujúci rozvoj dieťaťa, pozitívny prístup k rodičovstvu, emocionálne stimuly, láskavosť rodinného prostredia. Dieťa, ktoré vyrastá v takomto prostredí, má väčšie šanca na zdravý a harmonický vývin. Takéto prostredie vyzdvihuje aj Dohovor o právach dieťaťa a hneď v preambule ustanovuje, že "v záujme plného a harmonického rozvoja osobnosti musí dieťa vyrastať v rodinnom prostredí, v atmosfére šťastia, lásky a porozumenia". Stabilita tohto prostredia by mala byť aj jedným zo základných faktorov práve aj náhradnej starostlivosti v prípade, že nie je možné, aby dieťa vyrastalo v prirodzenej rodine.
Mnohé štúdie poukazujú na to, že stabilita prostredia, v ktorom žije, stabilita rodinného prostredia a pozitívna konzistentná starostlivosť môžu do určitej miery vykompenzovať niektoré negatívne faktory, ako napríklad chudobu, ktorá je hodnotená ako rizikový faktor pri vývine dieťaťa. Inými slovami, dieťa bude dosahovať lepšie výsledky po všetkých stránkach, ak bude vychovávané v stabilnom prostredí, a to aj napriek chudobe a s tým spojenými rizikami. Je tiež zdokumentované, že stabilita rodinného prostredia podporuje pozitívne výsledky u detí v špecifických štádiách.
Na tomto mieste by som chcela veľmi jasne poukázať aj na veľmi dôležitú úlohu sociálnych pracovníkov. Môžme vytvárať akékoľvek dokonalé zákony, aj keď som na začiatku povedala, že dokonalý zákon zrejme neexistuje, ale môžeme sa priblížiť aj k tej dokonalosti zákonov, pokiaľ však nebude mať, nebudeme mať ľudí, ktorí sú veľmi dobre naškolení, veľmi dobre poznajú zákony, veľmi dobre vedia metodiku posudzovania a práce týchto činností, na ktoré sú určené, na ktoré majú kompetencie, vždy bude vlastne to dieťa alebo ten posudzovaný ťahať za kratší koniec. Často počúvame príbehy, ako dieťa bolo práve na podnet sociálnych pracovníkov odobraté biologickým rodičom. Alebo naopak, ako sociálni pracovníci ignorovali podnety a nedostatočne preverili situáciu, ktorá následne vyústila, bohužiaľ, až do tragických udalostí. Je pravdou, že sociálni pracovníci možno pracujú aj nekvalitne. No, na druhej strane naša spoločnosť ich nedoceňuje tak, aby, aby si, ako by si možno zaslúžili. Nízke ohodnotenie, finančné, ale aj spoločenské, na úradoch sú poddimenzovaní. Vieme, že ešte stále, aj keď došlo k navýšeniu sociálnych pracovníkov, je to stále veľmi nízke číslo. Tí najlepší sociálni pracovníci odchádzajú. Sociálni pracovníci, bohužiaľ, často plnia funkciu akýchsi administrátorov, veľkú časť agendy presedia na súdoch, hoci nie sú právnici, a vyhotovujú zápisy. Následne však zlyhávajú pri sanácii rodín, tam, kde by boli najpotrebnejší.
Táto novela zákona dáva sociálnym pracovníkom mnohé oprávnenia alebo kompetencie, oprávnenia. Na jednej strane to beriem ako veľmi pozitívne, aj keď som možno tiež, tiež prebehla na ministerstve práce veľmi veľká debata o úlohách, o kompetenciách alebo teda o oprávneniach, ktoré sú v tomto zákone vymedzené práve sociálnym pracovníkom, musím uznať, že pracovníci na ministerstve práce mi možnože vysvetlili viac súvislostí. A to chápanie ich oprávnení, ktoré sa mi zdali v mnohých prípadoch, že sú až premrštené, beriem s odstupom týchto jednaní možno naozaj za reálne a opodstatnené. Takže ďakujem za diskusiu na ministerstve práce a aj za vysvetlenia, aj za teda vysvetlenia tých oprávnení.
Dovoľte teda, aby som v závere prečítala pozmeňujúci návrh poslankyne Národnej rady Slovenskej republiky Eriky Jurinovej k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 36/2005 Z. z. o rodine a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony, tlač 1501.
Vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 36 o rodine, 36/2005 Z. z. o rodine a zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony, sa dopĺňa takto:
V čl. I bode 3, v čl. 5 písm. b) sa za slová "aj bezpečie" vkladajú slová "a stabilita".
Odôvodnenie: Účelom doplňujúceho návrhu je pri posudzovaní záujmu dieťaťa brať do úvahy nielen bezpečnosť, ale aj stabilitu prostredia, v ktorom sa dieťa zdržiava, v ktorom dieťa žije.
Toľko ku pozmeňovaciemu návrhu, ktorý je naozaj jednoduchý a krátky.
Dôvody, prečo možno úprava jedného slovíčka. Aj keď sa to mnohým zdá ako kozmetická úprava, nie je to kozmetická úprava. Je to naozaj, je to návestie pre sudcu, aby mali povinnosť skúmať aj stabilitu prostredia, v ktorom ten, to-ktoré dieťa žije.
Na záver ešte, úplný záver, a to už bude naozaj posledná veta. Nezabúdajme na vzdelávanie sociálnych pracovníkov. Tej práce majú naváľané naozaj nad hlavu. A možno, možno tým, že budú mať jasne na papieri svoje kompetencie v zákone, chcem veriť, že to nespôsobí naozaj zneužívanie týchto kompetencií v prípadoch, v neodôvodnených prípadoch.
Takže dávam podporu tejto novele zákona a verím, že prejde aj pozmeňovací návrh, ktorý bol prejednaný s jednotlivými ministerstvami.
Ďakujem pekne.