53.schôdza

16.6.2015 - 3.7.2015
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie s faktickou poznámkou

25.6.2015 o 11:44 hod.

Janka Šípošová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:24

Viliam Jasaň
Skontrolovaný text
Pán predseda, pri hlasovaní č. 101 som sa pomýlil a vykázalo ma, že som hlasoval za. Chcel som sa zdržať.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

25.6.2015 o 11:24 hod.

RSDr.

Viliam Jasaň

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:27

Alojz Přidal
Skontrolovaný text

78.
Pán predseda, ja by som chcel upozorniť kolegov z OĽaNO, že podľa ústavného zákona 357/2004 o ochrane verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov v čl. 4 všeobecné povinnosti sa píše, že verejný funkcionár nesmie používať svoju osobu, meno, priezvisko, podobizeň na reklamu (potlesk), a chcem ich upozorniť, že im hrozí pokuta do výšky dvanásť platov verejného funkcionára (potlesk).

Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

25.6.2015 o 11:27 hod.

Mgr.

Alojz Přidal

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s procedurálnym návrhom 11:28

Daniel Lipšic
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Keďže ste ani kolegu neprerušili, tak sa k tomu vyjadrím, samozrejme, aj ja. Reklama znamená, je presne definovaná v zákone o reklame. Ja si nemyslím, že či je vhodné alebo nevhodné v dresoch sem chodiť, ale zákon je v tomto jednoznačný. Ktokoľvek chce vyjadriť v parlamente nejakým spôsobom podporu pre športový zväz alebo pre koho, kto kandiduje, je to absolútne v súlade s ústavným zákonom. Je to len vec dobrého alebo zlého vkusu. Ale v každom prípade zákon je v tomto jednoznačný. (Protirečivé reakcie z pléna.)
Skryt prepis

Vystúpenie s procedurálnym návrhom

25.6.2015 o 11:28 hod.

JUDr. LL.M.

Daniel Lipšic

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 11:34

Erika Jurinová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis

82.
Ďakujem pekne, pán predsedajúci. Vážený pán minister, kolegyne, kolegovia, dovoľte mi vyjadriť sa aj v druhom čítaní k návrhu alebo k novele zákona o rodine, ktorá, znova opakujem to, čo som hovorila minule, je spracovaná naozaj podľa mňa precízne a spôsobom, akým by sa mali tvoriť viaceré zákony. Aj keď určite dokonalý zákon sa asi ťažko vytvorí. Hneď v úvode poviem, že myslím si, že splnilo úlohu, ktorú si na začiatku dalo.
Čo veľmi vyzdvihujem a oceňujem, je to, že zákon vychádza z princípu, že každé dieťa má od narodenia vyrastať v prirodzenom rodinnom prostredí. A ústavná starostlivosť je posledným možným východiskom ako dieťaťu pomôcť. A v tomto zmysle je aj zásadná definícia, ktorá vymedzuje ideálne prostredie pre výchovu dieťaťa, a síce spoločnosť uznáva, to je citácia, "spoločnosť uznáva, že pre všestranný a harmonický vývin dieťaťa je najvhodnejším stabilné prostredie rodiny tvorené otcom a matkou dieťaťa". Toto skutočne považujem za kľúčovú definíciu a som veľmi rada, že do úvodných ustanovení zákona sa dostala. Toto neznamená, že zákon alebo spoločnosť bude menej hodnotne posudzovať iné formy a iné typy rodín. Mám na mysli najmä jednorodičovské rodiny. Ale skutočnosť, že skutočne najvhodnejším pre dieťa je stabilné prostredie rodiny tvorené otcom a matkou, je faktom.
Takisto som rada, že beriem ako prínos, že novela vymedzuje zásadu záujmu dieťaťa a úplne nehierarchicky vymedzuje viacero kritérií, podľa ktorých by sa mal záujem dieťaťa posudzovať. Presne tak ako to hovorí aj Dohovor o právach dieťaťa, Dohovor OSN o právach dieťaťa v čl. 3: "Záujem dieťaťa musí byť prvoradým hľadiskom pri akejkoľvek činnosti týkajúcej sa detí, či už uskutočňovanej verejnými alebo súkromnými zariadeniami sociálnej starostlivosti, súdmi, správnymi alebo zákonodarnými orgánmi."
Práve pri tomto by som sa pristavila, pretože vám chcem dať do pozornosti pozmeňujúci návrh, ktorý sme pripravili práve v oblasti, ktorá vymedzuje kritériá, ktoré by najmä, to znamená, že majú povinnosť práve dohľadávať alebo zisťovať, ktoré sú potrebné pri zisťovaní záujmu dieťaťa. Medzi tieto kritériá sme, ako som v prvom čítaní pri novele tohto zákona hovorila, by sme mali radi zaradenú stabilitu rodinného prostredia. Po rokovaniach s ministerstvom práce, s ministerstvom spravodlivosti sme došli možno k takému zjednocujúcemu prvku, že považujú aj tieto ministerstvá stabilitu ako jeden z dôležitých prvkov, ktoré by mal naozaj platiť pri posudzovaní záujmu dieťaťa. A teda potom vám prečítam pozmeňujúci návrh, na ktorom sme sa zhodli, a teda dúfam, že bude aj podporený nielen opozičnými poslancami, ale aj vládnou stranou. A teda súhlasím s tým vysvetlením, ktoré mi podali v tom duchu, že naozaj, že zaviesť pojem "stabilita rodinného prostredia" by mohol vniesť možno nie celkom právnu jednoznačnosť alebo, neviem sa vyjadriť tými správnymi právnickými výrazmi, ale skrátka spôsobilo by to isté problémy práve pri výkladoch.
Uviedla som teda, že mojím takým veľkým záujmom bolo uviesť do zoznamu, ktoré vymedzujú záujem dieťaťa, stabilitu rodinného prostredia. A teraz prečo mi tak záleží na stabilite?
Na vývoj dieťaťa má z množstva faktorov nepopierateľne veľmi veľký dopad rodina. Stabilita rodinného prostredia je kľúčová a zahŕňa faktory, ako napríklad kohézia rodiny, stabilný vzťah medzi partnermi podporujúci rozvoj dieťaťa, pozitívny prístup k rodičovstvu, emocionálne stimuly, láskavosť rodinného prostredia. Dieťa, ktoré vyrastá v takomto prostredí, má väčšie šanca na zdravý a harmonický vývin. Takéto prostredie vyzdvihuje aj Dohovor o právach dieťaťa a hneď v preambule ustanovuje, že "v záujme plného a harmonického rozvoja osobnosti musí dieťa vyrastať v rodinnom prostredí, v atmosfére šťastia, lásky a porozumenia". Stabilita tohto prostredia by mala byť aj jedným zo základných faktorov práve aj náhradnej starostlivosti v prípade, že nie je možné, aby dieťa vyrastalo v prirodzenej rodine.
Mnohé štúdie poukazujú na to, že stabilita prostredia, v ktorom žije, stabilita rodinného prostredia a pozitívna konzistentná starostlivosť môžu do určitej miery vykompenzovať niektoré negatívne faktory, ako napríklad chudobu, ktorá je hodnotená ako rizikový faktor pri vývine dieťaťa. Inými slovami, dieťa bude dosahovať lepšie výsledky po všetkých stránkach, ak bude vychovávané v stabilnom prostredí, a to aj napriek chudobe a s tým spojenými rizikami. Je tiež zdokumentované, že stabilita rodinného prostredia podporuje pozitívne výsledky u detí v špecifických štádiách.
Na tomto mieste by som chcela veľmi jasne poukázať aj na veľmi dôležitú úlohu sociálnych pracovníkov. Môžme vytvárať akékoľvek dokonalé zákony, aj keď som na začiatku povedala, že dokonalý zákon zrejme neexistuje, ale môžeme sa priblížiť aj k tej dokonalosti zákonov, pokiaľ však nebude mať, nebudeme mať ľudí, ktorí sú veľmi dobre naškolení, veľmi dobre poznajú zákony, veľmi dobre vedia metodiku posudzovania a práce týchto činností, na ktoré sú určené, na ktoré majú kompetencie, vždy bude vlastne to dieťa alebo ten posudzovaný ťahať za kratší koniec. Často počúvame príbehy, ako dieťa bolo práve na podnet sociálnych pracovníkov odobraté biologickým rodičom. Alebo naopak, ako sociálni pracovníci ignorovali podnety a nedostatočne preverili situáciu, ktorá následne vyústila, bohužiaľ, až do tragických udalostí. Je pravdou, že sociálni pracovníci možno pracujú aj nekvalitne. No, na druhej strane naša spoločnosť ich nedoceňuje tak, aby, aby si, ako by si možno zaslúžili. Nízke ohodnotenie, finančné, ale aj spoločenské, na úradoch sú poddimenzovaní. Vieme, že ešte stále, aj keď došlo k navýšeniu sociálnych pracovníkov, je to stále veľmi nízke číslo. Tí najlepší sociálni pracovníci odchádzajú. Sociálni pracovníci, bohužiaľ, často plnia funkciu akýchsi administrátorov, veľkú časť agendy presedia na súdoch, hoci nie sú právnici, a vyhotovujú zápisy. Následne však zlyhávajú pri sanácii rodín, tam, kde by boli najpotrebnejší.
Táto novela zákona dáva sociálnym pracovníkom mnohé oprávnenia alebo kompetencie, oprávnenia. Na jednej strane to beriem ako veľmi pozitívne, aj keď som možno tiež, tiež prebehla na ministerstve práce veľmi veľká debata o úlohách, o kompetenciách alebo teda o oprávneniach, ktoré sú v tomto zákone vymedzené práve sociálnym pracovníkom, musím uznať, že pracovníci na ministerstve práce mi možnože vysvetlili viac súvislostí. A to chápanie ich oprávnení, ktoré sa mi zdali v mnohých prípadoch, že sú až premrštené, beriem s odstupom týchto jednaní možno naozaj za reálne a opodstatnené. Takže ďakujem za diskusiu na ministerstve práce a aj za vysvetlenia, aj za teda vysvetlenia tých oprávnení.
Dovoľte teda, aby som v závere prečítala pozmeňujúci návrh poslankyne Národnej rady Slovenskej republiky Eriky Jurinovej k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 36/2005 Z. z. o rodine a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony, tlač 1501.
Vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 36 o rodine, 36/2005 Z. z. o rodine a zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony, sa dopĺňa takto:
V čl. I bode 3, v čl. 5 písm. b) sa za slová "aj bezpečie" vkladajú slová "a stabilita".
Odôvodnenie: Účelom doplňujúceho návrhu je pri posudzovaní záujmu dieťaťa brať do úvahy nielen bezpečnosť, ale aj stabilitu prostredia, v ktorom sa dieťa zdržiava, v ktorom dieťa žije.
Toľko ku pozmeňovaciemu návrhu, ktorý je naozaj jednoduchý a krátky.
Dôvody, prečo možno úprava jedného slovíčka. Aj keď sa to mnohým zdá ako kozmetická úprava, nie je to kozmetická úprava. Je to naozaj, je to návestie pre sudcu, aby mali povinnosť skúmať aj stabilitu prostredia, v ktorom ten, to-ktoré dieťa žije.
Na záver ešte, úplný záver, a to už bude naozaj posledná veta. Nezabúdajme na vzdelávanie sociálnych pracovníkov. Tej práce majú naváľané naozaj nad hlavu. A možno, možno tým, že budú mať jasne na papieri svoje kompetencie v zákone, chcem veriť, že to nespôsobí naozaj zneužívanie týchto kompetencií v prípadoch, v neodôvodnených prípadoch.
Takže dávam podporu tejto novele zákona a verím, že prejde aj pozmeňovací návrh, ktorý bol prejednaný s jednotlivými ministerstvami.
Ďakujem pekne.

Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

25.6.2015 o 11:34 hod.

Ing.

Erika Jurinová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:44

Janka Šípošová
Skontrolovaný text

84.
Ďakujem pekne. Mne len nedá nedoplniť na tú poslednú výzvu pani podpredsedníčky, nezabúdajme na vzdelávanie sociálnych pracovníkov. Ale určite nielen tým, že to budú mať na papieri. A ja stále zdôrazňujem a opakujem a presadzujem, že spoločné vzdelávanie všetkých profesionálov, ktorí sú zakomponovaní v sociálnoprávnej ochrane detí.
Ďakujem pekne.

Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

25.6.2015 o 11:44 hod.

Janka Šípošová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 11:45

Alojz Hlina
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis

86.
Vážený pán predseda, vážený pán minister, vážené kolegyne, kolegovia. Ja som návrh zmeny zákona o rodine predkladal, myslím, že dvakrát. Podľa mňa naozaj dôvodne. Škoda, že to nebolo vypočuté. Ja len už poviem, že kvôli čomu som ho predkladal.
Stáva sa to, že v osade sa otcom stáva najstarší obyvateľ v osade, ktorému to je už častokrát jedno, či je otcom, alebo nie je otcom, lebo alimenty od neho nikto nevymôže. Za malú chvíľu bude na pravde božej, ale stane sa to, že tým, že sa na tú pravdu božiu dostane, tak tie jeho údajné deti sú poberateľmi sirotského. Jeden by nepovedal, čo všetko sa dá vymyslieť, hej? A je to funkčné. Upozorňoval som na to nie raz, nie dvakrát. Stretol som sa len s obludnou ignoranciou celého toho problému a aj toto sa stáva v našom zákonodarstve. Nie je tu vôľa riešiť, ja som to doniesol, chcel som to riešiť, nebol o to záujem. Čiže len pre zápis času a miesta hovorím, že nás to ešte bude prenasledovať. Že aký prudký nárast, prudký nárast sirôt je napríklad v Prešovskom a Košickom kraji a vojna tam nebola. To je proste, keď si to niekto by rozobral na drobné, dôvodom prudkého nárastu sirôt v tomto kraji je táto skutočnosť, ktorú som pomenoval. To bol prvý okruh, ktorému som sa chcel venovať.
A teraz, ak dovolíte, sa chcem venovať druhému okruhu, ale bol by som, ja viem, že si nepomôžem, ja som ho musel dokonca hľadať a našiel som ho. Viete, my, nezávislí, teraz teda som už aj členom poslaneckého klubu KDH, nemáme tie vymoženosti, čo poslanci SMER-u, že majú svojho kaderníka. Čiže my sa musíme česať sami, hej? U nás na Slovensku, budem za chvíľku o tom hovoriť, my sa musíme česať sami, poslanci SMER-u sa dopracovali do štádia, že štát im prepláca kaderníčku. Tak to zatiaľ podľa zverejnených informácií vychádza. A skôr ako by ma chcel prerušiť pán predseda, poprosím vás, neprerušujte ma, lebo ja naozaj, toto vecne súvisí, ja chcem uviesť, že možno nastal čas, možno nastal čas do zákona o rodine ustanoviť štatút frajerky a milenky. Naozaj, táto hra na slepú babu, ja viem, že ja som z konzervatívneho klubu a aj som politologicky umiernený konzervatívec, ale okolnosti, s ktorými sa tu boríme, možno dozreli do štádia, kvôli tomu statusu a vôbec, že jak sa s tým, by som povedal, oficiálne aj vysporiadať. Nastal čas zapracovať do zákona o rodine status milenky a frajerky, aby sme nemuseli, nie ja, ale vy, aby ste nemuseli nejakým pokútnym spôsobom zabezpečovať nejaké financie pre, pre tieto frajerky, pomlčka, milenky. (Reakcia z pléna.) Frajerka nemusí milovať, alebo, ja neviem, viete, ja dám pre istotu obidva.
Nie položartom, polovážne, naozaj, my sme sa dostali do polohy, že niekto má tu v sebe tú drzosť, že svoju frajerku proste určí rozkazom deviatim poslancom, že si ju majú zamestnať a že jej majú platiť, ako teda majú si ju zamestnať ako poslaneckého asistenta a majú jej platiť peniaze.
Vážení občania, prípadne tam vidím nejakých starších ľudí, by ste neverili, čoho je tento parlament schopný. To je, to je doupě hriechu. Naozaj. Proste nejaký krajský tam, ja neviem, čo to máte za funkcie, si našiel nejakú frajerku, povedal... On nie je... Viete, že o čo je férovejší Kollár? Ja som posledný, ktorý by schvaľoval jeho spôsob života, ale je férovejší v tom, že on si tie frajerky platí zo svojho. Ale my sme sa dostali do polohy, že funkcionári SMER-u si svoje frajerky platia z peňazí, ktoré sú určené na poslaneckých asistentov.
Ja neviem, nemá niekto s tým nejaký rozpor? Ja nemusím mať. Že, dobre (vyslovené s pobavením), tuná kolegovia z klubu hovoria, že nie, ale to žartom. Naozaj, nie je to už akože moc? Že máme poslaneckú asistentku, má deväť poslancov SMER-u kaderníčku z Prešova. Pani kaderníčku z Prešova, deväť poslancov SMER-u dostalo príkazom ju zamestnať, si ju zobrať ako asistenta. Kolega jeden, pán Šuca, ani nevedel, že ju má. Pán Krajkovič dokonca povedal, že ona mu radí v zahraničných otázkach. Prosím vás, nie je toto za...? To je za hranicami chápania. Naozaj, proste to je, to je lacný venezuelský seriál. To je proste niečo tak nechutné, obludné, škaredé, že o tom treba rozprávať.
Keď to chcete, tak to urobte, prosím vás, aspoň to nejakým spôsobom formalizujte. Zaveďte si do zákona o rodine, si zaveďte frajerky, milenky. Nájdite si štatúty, kedy čo by ste im mohli prípadne posielať, nejaké peniaze, ale neťahajte do toho štát. Neťahajte do toho štát. Pani kaderníčka z Prešova pomaly ani nevie, kde je parlament, ale mesačne berie 1000 euro od deviatich poslancov dokopy.
A s tým skončím. Budem žiadať, síce neviem kde, na lampárni možno, ale budem žiadať, aby tie peniaze vrátila. Lebo tá osoba, tá osoba neurobila pre demokraciu, pre poslaneckú prácu, pre, neviem, ani pre to, aby, na čo boli tie peniaze určené, ani mili-mili-mili-milimikrón. Ani milimikrón. Budem žiadať všetky tie peniaze, ktoré dostala, aby vrátila, a pán Kubánek, nech si zabezpečí svoje frajerky iným spôsobom.
Ďakujem pekne.

Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

25.6.2015 o 11:45 hod.

Alojz Hlina

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:52

Jozef Viskupič
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis

88.
Ako si sa dozvedel, že má, má, za deväť tisíc eur mesačne? Tak som im to, dobre? Tisíc eur na jedného deviati? Dokopy tisíc eur na... Tak máš dobré, dobré zdroje. A podľa mňa je to, je to za hranou. A ak je to pravda, nemyslím si, že, že je treba nejak meniť zákon, ale treba sa teda pozrieť na to, že či naozaj, predpokladám, že má asi takú živnosť, sa stala kaderníčka asistentkou deviatich poslancov. No, ja som teda, mierne povedané, v šoku.

Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

25.6.2015 o 11:52 hod.

Mgr.

Jozef Viskupič

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:53

Dušan Bublavý
Skontrolovaný text
Mňa to naozaj uráža. Pán kolega, ja mám asistenta, ktorý sa venuje ľuďom, naozaj pomáha aj právnymi radami bezplatne. Každý týždeň, pomáha naozaj nezištne a venuje sa svojej práci tak, ako sa má asistent. A vy sa navážate do nás, do strany SMER dlhodobo. O nikoho iného sa nezaujímate, len o stranu SMER, aby ste im robotu devalvovali. Naozaj by som bol veľmi rád, keby ste boli objektívny, a nie tak, ako ste to previedol dnes.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

25.6.2015 o 11:53 hod.

Mgr.

Dušan Bublavý

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:54

Alojz Hlina
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Rozmýšľam, či má zmysel vôbec reagovať. A, pán kolega, ja sa nenavážam, ja len, viete, ja tých možností mám obmedzene a snažím sa ich aspoň niektoré pomenovať. A keď naozaj si myslíte, že toto je spôsob, tak, prosím vás, prípadne prepáčte, ale ja s tým nesúhlasím. Naozaj. Hej? Ale som to dal na vedomie, že či takto chcete predstavovať. Podľa mňa je to hrubo za hranou, je to proste neúctivé, je to proste, neviem, tých prívlastkov by som mohol až do obednej prestávky hovoriť. Naozaj. Nesúhlasil som s tým a vyjadril som to takým spôsobom, ako som to vyjadril.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

25.6.2015 o 11:54 hod.

Alojz Hlina

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 11:55

Róbert Madej
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem. Vážené dámy, vážení páni, len veľmi rýchlo, prípadne, aby sme skončili do obednej prestávky, ja sa vrátim k veci, naozaj. Chcel by som do istej miery kolegiálne vo vzťahu k pani poslankyni Pfundtner požiadať o vyňatie bodu 2 zo spoločnej správy vzhľadom k tomu, že koliduje s pozmeňovacím návrhom označeným pod č. 1, ktorý predložila pani poslankyňa Pfundtner. V opačnom prípade by sme o jej prvom pozmeňovacom návrhu nemohli hlasovať. Preto budeme hlasovať o bode 1, 3 až 12 a potom samostatne o bode 2. Dávam na zváženie, naozaj, pokiaľ ide o to miesto pobytu, že či sa nerozhodneme pokračovať v odborných diskusiách a následne na to môžeme ešte v ďalšom legislatívnom období uvažovať o zmenách, ktoré sa týkajú práve bodu 7 novelizačného z tej novely.
Ďakujem veľmi pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

25.6.2015 o 11:55 hod.

JUDr. PhD.

Róbert Madej

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video