54. schôdza

16.9.2015 - 7.10.2015
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

6.10.2015 o 17:24 hod.

Ing. CSc.

Ján Mičovský

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:52

Ján Mičovský
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo.
Ja chcem zdôrazniť s poďakovaním za obidve faktické poznámky to, že lesníci naozaj vedia, čo majú robiť, a mnoho tých vecí, ktoré sa dnes kritizujú, nepochádzajú z ich autentického rozhodnutia, ale sú spôsobené, nazveme to trocha eufemicky, tak ako; euforicky, takými dobovými vibráciami. Ak dokážeme, a práve o tomto v našom zákone ide, povedať si veľmi jasne, že drevo ani zďaleka neni ani na druhom, ani na treťom, ale skôr na 99. mieste a že hodnoty lesa sú tu naozaj oveľa vyššie a sú to hodnoty, od ktorých závisí život nás a našich detí absolútne bez lyriky, tvrdo, a tak to aj bude, nuž tak v takom prípade nechajme lesníkov konať.
Verte tomu, že schválením tohto znenia im to len umožníme a zároveň umožníme to, aby sme tie základné potreby, ktoré máme všetci bez ohľadu na politickú a neviem akú inú orientáciu, zabezpečili v tomto našom šťastnom kútiku zemegule čo najlepšie, pretože to, čo máme dnes k dispozícii, je naozaj hodné zachovania a tie vyprahnuté krajiny, z ktorých nám prichádzajú migranti a kde naozaj steblo trávy je malým zázrakom, tie by mali byť veľkým mementom aj pre nás, že ani naša krajina nemá navždy vyárendované, že musí byť vždy takáto zelená, ale, naopak, že pre jej zeleň musíme niečo urobiť. A o toto dnes ide, to je podstata tohto návrhu.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

6.10.2015 o 16:52 hod.

Ing. CSc.

Ján Mičovský

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 16:53

Mikuláš Huba
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis

70.
Ďakujem pekne.
Vážená pani predsedajúca, vážený pán hlavný predkladateľ, pán spravodajca, dámy a páni, ja som sa preto prihlásil do rozpravy, lebo som myslel, že v takto rozsiahlom komplexnom a viacvýznamovom, možno povedať, návrhu zákona predsa len sa objavia akési medzery pri tom predstavovaní a že bude čo doplniť. Ale kolega Mičovský mi trošku zobral vietor z plachiet, ale urobil to, samozrejme, výborne a som mu za to vďačný. Žiadne väčšie medzery som v tej prezentácii nenašiel, ktoré by som potreboval v tomto vystúpení vypĺňať, tak sa skôr zameriam na to, že zhrniem tie hlavné motívy, ktoré nás viedli ako kolektív predkladateľov k predloženiu tohto návrhu zákona. Budem sa držať pri tom dôvodovej správy, aby som sa nerozrečnil, pretože čas hlasovania sa blíži.
Začali sme tak deklaratórne, ale myslím si, že adekvátne, a to konštatovaním, že lesy sú najvýznamnejším prírodným, kultúrnym a krajinotvorným fenoménom na území Slovenska s mimoriadnym vplyvom na kvalitu ľudí i ostatných živých organizmov. Preto je nevyhnutné pružne reagovať na meniace sa prírodné a spoločenské podmienky, v ktorých lesy existujú, resp. pôsobia, aby boli schopné dlhodobo a podľa možnosti trvalo zabezpečovať všetky svoje funkcie, ktoré od nich takpovediac očakávame. To vyžaduje vytvárať pre prácu lesného hospodára také legislatívne prostredie, ktoré bude pozitívne stimulovať kvalitu hospodárenia v lesoch a tým aj ich trvalo udržateľnú komplexnú funkčnosť a ochranu.
Teraz celkom stručne v niekoľkých bodoch zhrniem, o čo nám išlo alebo ide v tomto návrhu. Do istej miery sa snažíme zmeniť priority v lesohospodárskych postupoch, čo má podľa nášho názoru zásadný strategický význam... (Ruch v sále, zaznievanie gongu, prerušenie vystúpenia predsedajúcou.)

Jurinová, Erika, podpredsedníčka NR SR
Prepáčte, pán poslanec, iba chcem poprosiť opäť ctených kolegov, aby sa utíšili, aby nechali možnosť kolegovi vystúpiť v rozprave. Takže prosím vás.

Huba, Mikuláš, poslanec NR SR
Ďakujem pekne za spoluprácu.
... čo má podľa nás zásadný strategický význam nielen pre samotné lesníctvo, ale pre celú spoločnosť – a možno trošku s pátosom, ale myslím si, že celkom primerane povedané – aj pre budúcnosť celého Slovenska.
Snažíme sa reagovať na akútny stav v lesníckej praxi, kde nepochybne dochádza k určitým deformáciám, ktoré by sme sa mali snažiť ako zákonodarný orgán odstraňovať alebo aspoň účinne zmierňovať. Čo je veľmi dôležité a čo by som chcel zvlášť zdôrazniť a čo tu bolo aj dosť podrobne zdôvodnené, uzákoňuje sa po prvýkrát komplexné vnímanie lesnej produkcie, a to v súlade s modernými trendami a špičkovými publikáciami, či už zahraničnými alebo domácimi. Boli tu spomínaní traja kľúčoví autori, ktorí ale vytvorili svoju školu, takže tých autorov je oveľa viac, ale spomeniem ich ako takých guruov. Sú to traja páni profesori: Papánek, Zachar a Čaboun.
My sme po istom váhaní dali do dôvodovej správy celú takú klasifikáciu týchto tzv. mimoprodukčných funkcií lesa. A keď som ich tak zbežne spočítal, autorom je profesor Čaboun, tak mi tam vychádza neuveriteľných viac ako sto funkcií, ktoré lesy plnia teda v tej svojej komplexnosti od tých rýdzo hospodárskych až po tú širokú plejádu a široké spektrum mimoprodukčných funkcií lesa. No a čiastočne sa tiež mení financovanie lesných hospodárov z dôvodov, ktoré tu boli podrobne uvedené.
V tej druhej časti, ako bolo povedané, sa vstupuje do zákona o verejnom obstarávaní, v súlade s právom Európskej únie sa zvyšuje možnosť zapojenia aj malých a stredných podnikateľov v oblasti lesného hospodárstva, a to nielen ako subdodávateľov, ako tomu je v súčasnosti, ale ako reálnych uchádzačov v rámci verejného obstarávania. A už budem končiť.
Zhrniem to, o čo nám ide. Snažíme sa teda reagovať na aktuálne poznatky lesníckej i prírodovednej teórie a praxe a zároveň sa snažíme legislatívne zakotviť vládou deklarované strategické zameranie lesného hospodárstva, a to v záujme naplnenia nadčasových cieľov a výziev, ktorým čelíme v 21. storočí.
A úplne na záver nemôžem nezareagovať na to, čo tu avizoval kolega Mičovský, o čom viac-menej všetci vieme, že čelí žalobe zo strany Lesov Slovenskej republiky. Myslím si, že je to ukážka úplného Kocúrkova. Nie, bohužiaľ, jediná na Slovenska, ale jedna z najvypuklejších, keď podnik, pre ktorý kolega Mičovský toľko v živote urobil a dodnes robí, aj keď už nie je zamestnancom tohto podniku, sa mu odmení tak, že ho zažaluje, dokonca vo veci, kde za pravdu kolegovi Mičovskému dal samotný premiér, hoci mali nejaké diskrepancie, čo sa týka výpočtu tej straty, o ktorú štát teda prichádza tým, že mechanizmy vo verejnom obstarávaní sú nastavené tak, ako sú nastavené. Takže mu dal v podstate v odpovedi na interpeláciu za pravdu, aj keď boli tam nejaké disproporcie v tom ocenení tej škody. Tak napriek tejto skutočnosti dochádza k tomuto absurdnému procesu. A nechcem vstupovať súdom do ich kompetencie a ovplyvňovať ich fungovanie, ale nedalo mi, aby som sa nezmienil o tejto absurdnej skutočnosti. Ale je to len ďalší príklad toho, že doma naozaj nie je nikto prorokom.
Ďakujem pekne.

Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

6.10.2015 o 16:53 hod.

prof. RNDr. CSc.

Mikuláš Huba

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s procedurálnym návrhom 17:08

Jozef Mikloško
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Veľmi pekne ďakujem. Pán predseda, ako najstarší, druhý najstarší poslanec som sa dozvedel cez moje tajné styky, že dneska máte štyridsať rokov, tak patrilo by sa teda, fľašku žiadnu nemám, ale prípadne zajtra to opravím, vám srdečne zablahoželať, zaželať veľa radosti, spokojnosti a my ako kresťania aj hojnosť božieho požehnania a potom po smrti kráľovstvo nebeské. (Smiech, potlesk.) Ešte mám tridsať sekúnd. No a, samozrejme, tešíme sa, že vás tu máme. Tešíme sa. (Potlesk.)
Skryt prepis

Vystúpenie s procedurálnym návrhom

6.10.2015 o 17:08 hod.

Doc. RNDr. DrSc.

Jozef Mikloško

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s procedurálnym návrhom 17:09

Ján Mičovský
Skontrolovaný text

75.
Ďakujem za slovo, pán predseda. Vďaka vlastnej nešikovnosti som nedobehol k hlasovaciemu zariadeniu. Chcem teda povedať, že pri hlasovaní pod číslom 162, tlač 1767, som chcel byť za.

Skryt prepis

Vystúpenie s procedurálnym návrhom

6.10.2015 o 17:09 hod.

Ing. CSc.

Ján Mičovský

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s procedurálnym návrhom 17:09

Peter Pellegrini
Skontrolovaný text
Ďakujem pekne, prosím uviesť do záznamu.
Pán poslanec Beblavý.
Skryt prepis

Vystúpenie s procedurálnym návrhom

6.10.2015 o 17:09 hod.

Ing.

Peter Pellegrini

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s procedurálnym návrhom 17:09

Miroslav Beblavý
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis

77.
Ďakujem pekne. Toto nie je predmetom môjho procedurálneho návrhu, ale tiež chcem zdôrazniť, že vám prajem všetko dobré, okrem volebného výsledku. Takže, pán predseda, nech sa vám darí. (Smiech, reakcia z pléna.)
A teraz procedurálny návrh. Ďakujem, chcem vás poprosiť a zobral som si k srdcu vaše slová z obeda, lebo zhruba o päť bodov ide bod, kde som predkladateľom. A vzhľadom na to, že o 18.00 tu máme hosťa z Českej republiky, bývalého námestníka ministra financií, chcel som požiadať o veľkorysosť, aby mohol sa ten bod fixne prerokovať zajtra, kedykoľvek teda uznáte za vhodné. Ak je to možné. Ak nie, tak sa prispôsobím.

Pellegrini, Peter, predseda NR SR
Ja si myslím, že môžeme sa dohodnúť, že bude prerokovaný zajtra, ale fixne termín vám neviem garantovať, ale myslím si, že to tak vyjde v rámci rozpravy, že to bude zajtra. Dobre?

Beblavý, Miroslav, poslanec NR SR
Pre mňa, ja tu budem celý deň. Ďakujem pekne.

Skryt prepis

Vystúpenie s procedurálnym návrhom

6.10.2015 o 17:09 hod.

doc. Ing. PhD.

Miroslav Beblavý

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 17:10

Alojz Přidal
Skontrolovaný text
Ja by som chcel upozorniť členov výboru, že zajtra 7.30 budeme prerokovávať aj kauzu, ktorá možno tomu vášmu výsledku nepomôže.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

6.10.2015 o 17:10 hod.

Mgr.

Alojz Přidal

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

17:24

Ján Mičovský
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis

81.
Ďakujem vám za slovo, vážený pán predseda Národnej rady Slovenskej republiky.
Ctené kolegyne, kolegovia, vážení občania, ja chcem predovšetkým zareagovať ešte v záverečnom slove na slová pána poslanca Hubu, ktorý je spolupredkladateľ spolu s pánom Feckom, s pani Mezenskou, s pánom Kadúcom, a chcem upozorniť na jeden aspekt, ktorý si ja osobitne cením a považujem ho pre šieste volebné obdobie za jeden z tých, ktorý je hodný vari takého drobného historického zaznamenania.
Určite tu nik nepochybuje, že pán poslanec Huba nie je len poslancom Národnej rady, ale je to predovšetkým; a profesorom, ale je predovšetkým človekom, ktorý svojím životom je v jednote s tým, s čím vystupuje, čo sleduje, za čo bojuje. Je to ochranár, renomovaný, nespochybniteľný. Ja bez toho, aby som sa chcel ako na nejakú protiváhu k nemu, k jeho autorite nejakým spôsobom prirovnávať, som lesník, ktorý sa dosť často stretával vo svojom živote s tým, že teda tí ochranári nám nejakým spôsobom strpčujú, nám poctivým lesníkom, život. A to, čo si myslím, že je hodné historického zaznamenania, takej drobnej poznámočky v histórii sieni zákonnosti, je to, že budem vždy hrdý na to, že nás život dal dohromady, jedného ochranára a jedného lesníka, to znamená kvázi antipódy z rôznych táborov, a že sme sa dokázali takmer vždy zhodnúť na tom, že príroda Slovenskej republiky, jej lesy, jej krajinné hodnoty prevyšujú akékoľvek rozpory, ktoré mnohokrát ľudia sú schopní nájsť aj tam, kde nie sú, a že sme vždy boli schopní predložiť návrhy, ktoré absolútne rešpektovali práve to jednotné a nevšímali si to, čo je možno až nehodné často si všímania. A preto aj chcem takýmto spôsobom zareagovať a oceniť jeho vystúpenie na konto lesného zákona, kde by možno mnohí ochranári povedali, no však ten to musí skritizovať, veď je to všetko o lesoch, veď tí lesníci, to sú tí, ktorí nerobia dobre. Takže oceňujem to z tohto oficiálneho miesta, že sme dokázali tak často dať jednotnú odpoveď na to, že neexistuje spor medzi ochranármi a lesníkmi, že existujú len lesy, ktoré sú hodné podpory a ochrany nás všetkých, a že si veľmi vážim, že som túto možnosť mal. No a teraz ešte to, že má všetko význam, aj takýto zdanlivo boj, ktorý hlasovaním nebude označený za víťazný, bojovať.
Poďakoval som už pred chvíľočkou z tohto miesta ministerstvu pôdohospodárstva, že bolo ochotné vypočuť si dôležitú zmenu v zákone o lesoch, keď sme to naposledy predkladali, v § 18, kde sme rozprávali o potrebe zásadnej zmeny hospodárskeho spôsobu v prospech výberkového spôsobu, ktorý je geniálnou odpoveďou na všetko, čo spoločnosť od lesov potrebuje, bez toho, aby ktokoľvek utrpel ujmu. Ekonómovia sú spokojní, drevári sú spokojní, ochranári sú spokojní. Jednoducho je to vynikajúca vec. A ja som hrdý na to, že ministerstvo, a ďakujem z tohto miesta, bolo ochotné znenie tohto paragrafu takto vložiť.
Ale viete, čo je zaujímavé a čo chcem zdôrazniť v tejto chvíli a čo je naozaj hodné možno použitia ako spôsobu presadzovania aj zdanlivo stratených bitiek, ktoré vedú napokon k nejakým cieľom? Keď sme s týmto znením, so znením, ktoré je dnes súčasťou platného zákona o lesoch, pred dva a pol rokmi na zhromaždení poslancov a lesníkov a zástupcov štátneho podniku Lesy Slovenskej republiky, bol tam aj súčasný štátny tajomník pán Spevár, s touto vetou, s touto tézou prišli, s týmto znením, ktoré je dnes súčasťou zákona, tak chcem pripomenúť tu slová jedného z pánov profesorov, ktorý, ktorého meno tu ešte nezaznelo, pán profesor Milan Saniga, človek, ktorý patrí k lesníckej elite a ktorý presadzuje celý život spôsoby, ktoré sú v lesníctve zároveň označované za prírode blízke. Keď mi na toto znenie povedal: Pán poslanec, ja aj by som s tým súhlasil, ale viete, per aspera ad astra, vy idete strašným bojom k tým hviezdam, to sa nedá, toto neobhájite. Chcem povedať, že aj tento pán profesor, požívajúci našu plnú úctu pred dva a pol rokmi povedal, že toto tu je trocha prisilné, že toto jednoducho cez politické filtre neprejde. Na a pozrite sa, čo sa stalo. Jednoducho je to tam.
Odrážam sa od tohto mostíka k tomu, že aj dnešné znenie o komplexnej hodnote lesa, ktoré tiež sa môže zdať, že to je tá snaha dostať sa ku hviezdam len bojom a že to tak rýchlo nepôjde, je odsúdené na úspech. Verte tomu, že v záujme prežitia tejto krajiny a našich detí budeme musieť prijať v akejsi možnože nie celkom takej podobe, akú som predložil so svojimi kolegami a kolegyňou, ale budeme musieť prijať, pretože to nie je učenie vymyslené preto, aby sme tu niečím zaujali, ale preto, že hodnota lesa je naozaj komplexná a to drevo je z toho len zanedbateľná časť. A klimatické zmeny a dianie vo svete nám bude dávať len za pravdu, pretože najväčším rezervoárom pitnej vody nie sú priehrady ani rieky, ale slovenské lesy. A povedzte mi, kto z vás by si chcel predstaviť život bez pitnej kvalitnej vody. No ak nikto taký nie je, tak potom si nikto nemôže predstaviť ani život bez lesov, pretože to sú spojené nádoby. To proste inak nejde.
Môžeme mať rôzne názory ideologické aj politické, ale na tomto sa musíme zhodnúť, a preto sa musíme zhodnúť aj na tom, že takéto znenie zákona pozerá do diaľky, pozerá v prospech Slovenska a musíme ho vedieť schváliť. Že to nebude práve zajtra, to je detail, ale že to bude musieť byť, to je fakt už dnes.
A posledná poznámka v záverečnej reči bude na konto verejného obstarávania. Naozaj som ocenil, a je to správa z tábora SMER-u, aktuálna a veľmi nádejná, že verejné obstarávanie pre ťažbu, sústreďovanie a pestovné práce bude už na budúcej schôdzi v novembri 2015 zrušené. To znamená, že sa lesníkom otvoria možnosti nesedieť nad papiermi, neprijímať neschopných víťazov tendrov, ktorí nevedia nič iné len vyhrať, ale robiť nevedia v lese, a budú môcť priamym zadaním poveriť tých, ktorí majú ich dôveru a ktorí si zaslúžia práce vykonávať s istou primeranou odmenou.
Ale to, čo som zdôraznil, to nebezpečenstvo, milí kolegovia, ktorí sa možno teraz všetci do jedného potešíte, že takéto niečo z dielne SMER-u prichádza. Pozor, naozaj to vyžaduje táto sloboda, ktorú týmto dostaneme, táto možnosť priameho zadania vyžaduje teda oveľa väčšiu sebadisciplínu. Áno, nech sa dostanú k prácam v lese tí, ktorí ich vedia robiť najlepšie. Nech za to dostanú primeranú odmenu. Len nech sa nestane, že takýmto odblokovaním tejto kontrolnej záklopky v podobe verejného obstarávania sa dostanú k prácam v lese tí, ktorí už síce sa nemusia podrobiť verejnému obstarávaniu, ale ktorých hlavný cieľ bude dobre zarobiť, veď sme kamaráti s tým alebo hentým. Aby sme jednoducho nenahradili to, čo je hodné kritiky na verejnom obstarávaní, tých rôznych korupčných tendencií, ktoré dávajú vyhrať tým, ktorí vyhrať nemajú, ale napriek tomu vyhrávajú, aby sme to nenahradili tým, že niekto o rok, o dva stadiaľto povie, bol to omyl, verejné obstarávanie malo ostať aj v lesnom hospodárstve, pretože sme neboli schopní zabrániť tým javom, ktoré sú jednoducho verejným obstarávaním blokované. Takže s vďakou za to, že takýto návrh z vládnej dielne príde, upozorňujem a prosím, túto možnosť netreba zneužiť, treba ju využiť v prospech lesov.
A ešte budem sám zvedavý na to znenie, ktoré, o ktorom som len počul, takže vlastne trocha rozprávam dopredu. Otázka odvozu tam napríklad nie je. Takže budú tam činnosti, ktoré možno naďalej bude treba riešiť verejným obstarávaním. A ak bude, tak nech je férové, nech umožňuje vyhrať nielen tým, ktorí sú najlacnejší, alebo, naopak, niekedy až nezdravo drahí, ale tým, ktorí sú pre dané riešenie potrieb lesného hospodárstva najvhodnejší. A to nemusí znamenať ani otázku ceny, ani otázku veľkosti, ale otázku skutočnej schopnosti robiť to, čo naše lesy potrebujú.
Premostím to k celej téme dnešnej novely zákona, k tomu, aby Lesy Slovenskej republiky boli bohatstvom v zmysle toho dekretovského, že sú nositeľom života a že sme povinní ich zachovať pre naše potomstvo. Máme k tomu skvelú príležitosť aj pri znení tohto zákona a ja vám ďakujem, že ste mu venovali pozornosť. Ďakujem.

Skryt prepis

6.10.2015 o 17:24 hod.

Ing. CSc.

Ján Mičovský

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

17:24

Jozef Viskupič
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem, pán predseda.
Vážené kolegyne, kolegovia, chcel by som vás informovať v úvodnom slove o legislatívnom zámere, ktoré sa všeobecne dotýka zmeny pohľadu na určitú časť financovania kultúry na Slovensku. A hneď úvodom chcem povedať, že na mysli touto zmenou zákona, ktorá sa od ´93. roku upravila iba v jednej časti, a to, že sa finančné prostriedky uvádzané v korunách zmenili na eurá, nemenila vôbec.
Niekoľkokrát pri rôznych témach, ktoré sa dotýkali financovania kultúry, som túto legislatívnu zmenu avizoval a chcel by som poďakovať nášmu právnemu tímu, odborníkom a aktivistom, ktorí sa pri návrhu zákona zúčastnili, a som rád, že túto základnú zmenu, dovolím si povedať, až paradigmatickú zmenu vo výseku fungovania kultúrnych fondov, kedy sa nám tu na jednej strane ako keby rozmnožili fondy na podporu kultúry, snažím ísť trošička opačnou cestou, a to je zjednocovať fungovanie kultúrnych fondov pod jednu silnú inštitúciu a zároveň zabezpečiť dostatočné finančné prostriedky, aby táto inštitúcia bola životaschopná a aby tie oblasti kultúry, ktoré sú z mnohých parametrov závislé aj na podpore štátu, mohli mať, myslím v tej finančnej podpore štátu, mohli mať zabezpečené adekvátnejšie finančné zázemie, aby si mohli plánovať svoju budúcnosť a zároveň aby sa raz a navždy celé kultúrne prostredie dostalo z často spomínaného popoluškovského postavenia na postavenie relevantné v každej jednej spoločnosti, ktorá si chce hovoriť civilizovaná a kultúrna.
Čiže stručne: Cieľom predkladaného návrhu zákona je zaviesť viaczdrojové financovanie fondu, ktorý má vzniknúť po zlúčení umeleckých fondov, ktoré boli, ako som spomínal, zriadené ešte v roku 1993. Tieto tri fondy pôvodne, aj na základe súčasného znenia zákona, majú za úlohu podporovať tvorivú literárnu, vedeckú a umeleckú činnosť, financovanie systému kultúry, ktorá je v súčasnosti v prevažnej miere založená na príspevkoch používateľov diel, napríklad Rozhlas a televízia Slovenska, a na povinnosti úzkej profesijnej skupiny ľudí prispievať do fondu z vlastných finančných zdrojov. Následne sa vyjadrím k tomu bližšie.
Následná podpora viac či menej známych umelcov zo strany týchto fondov je však v súčasnosti nedostatočná a neefektívna, pretože fondy majú dlhodobo finančné problémy, a významná časť umeleckých aktivít je súčasne podporovaná aj Audiovizuálnym fondom a Fondom na podporu umenia. Čiže toto volebné obdobie nám pribudol Fond na podporu umenia, v predchádzajúcom volebnom období to bol viaczdrojový Audiovizuálny fond. A máme tri umelecké fondy na podporu: literárny, hudobný a výtvarný fond.
Čiže cieľom návrhu zákona je miesto troch samostatných umeleckých fondov – Literárny, Hudobný a Fond výtvarných umení – vytvoriť jeden Kultúrny fond, ktorý by mal jednu sústavu orgánov a jeden model financovania.
Zároveň predmetný návrh zákona chce zrušiť dvojpercentný príspevok, ktorý v súčasnosti platia autori a umelci z ich hrubého autorského príjmu. Dá sa povedať, že ide o neoprávnenú daň, ktorá týchto umelcov znevýhodňuje oproti iným povolaniam, keďže sú zdaňovaní dvakrát.
Po tretie, úmyslom a cieľom predkladaného návrhu zákona je zaviesť, aby sa na podpore literárnej, vedeckej a umeleckej činnosti podieľali nielen Rozhlas a televízia Slovenska, alebo lepšie povedané koncesionári, alebo úplne najlepšie povedané tí, čo vlastnia elektrickú zástrčku v domácnostiach, čo sa vlastne deje v prevažnej miere teraz, ale aj všetky komerčné rádiá, televízie, ako aj ďalšie médiá, pretože rovnako ako verejnoprávny vysielateľ alebo vysielateľ verejnej služby vysielajú obsah podliehajúci ochrane, a teda majú povinnosť platiť za používanie úplne rovnako ako dnešná RTVS.
A po štvrté, cieľom návrhu zákona je určiť, aby sa na podpore spisovateľov, hudobníkov, maliarov či iných umelecky nadaných ľudí podieľal aj štát.
Čiže jednoducho povedané, štyri dôležité ciele predkladaného návrhu zákona sú: urobiť z troch fondov jeden, odstrániť dvojpercentný príspevok, ktorý považujem za neoprávnenú daň pre určitý výsek platiacich autorov a umelcov, zaviesť, aby sa na podpore literárnej, vedeckej a umeleckej činnosti podieľal nielen verejnoprávny vysielateľ, ale aj takzvaný komerčný svet, pretože po roku 2000 a prijatí zákona 308 o vysielaní a retransmisii sme si tento výsek používateľov literárnej, vedeckej a umeleckej činnosti nevšimli, a zároveň určiť pre účely tohto návrhu zákona sumu, ktorá by dokázala pri odpojení dvojpercentnej povinnej dane pre určitých autorov a umelcov zabezpečiť dostatočné financovanie na to, aby kultúrne fondy v našej spoločnosti vedeli kultúru naozaj podporovať a nielen živoriť kdesi na okraji záujmu.
Preto v konkrétnych, a nechcem sa osobitej časti venovať zvlášť, sme na jednej strane použili ako príklad prerozdelenia následných príspevkov už na základe existujúcich parametrov, aby sme nezavádzali úplne nový systém. Čiže na jednej strane sa snažíme zaviesť dostatočnú zdrojovosť pre vznik mohutného Kultúrneho fondu a na druhej strane prispieť k prerozdeleniu finančných prostriedkov tohto fondu pri dvoch absolútne dôležitých parametroch, a to je maximálna transparentnosť a objektivizácia kritérií pri prerozdeľovaní finančných prostriedkov na podporu kultúry, umenia, a nie iba vo výsekoch literatúry, výtvarného umenia a hudby, ale v širokom portfóliu fungovania tohto – po prijatí tohto návrhu zákona – Kultúrneho fondu.
Týmto by som skončil a poprosil aj ako navrhovateľ tohto zákona o podporu. Ďakujem.
Skryt prepis

6.10.2015 o 17:24 hod.

Mgr.

Jozef Viskupič

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

17:32

Pavol Abrhan
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Vážený pán predseda, vážené panie poslankyne, páni poslanci, v súlade s § 73 zákona o rokovacom poriadku som bol určený predsedom výboru za spravodajcu k uvedenému návrhu zákona. Predkladám informáciu k predloženému návrhu zákona.
Návrh spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby zákonov. Súčasťou predloženého návrhu je aj stanovisko Ministerstva financií Slovenskej republiky.
Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní. V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady navrhujem, aby návrh zákona prerokovali: Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet a Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre kultúru a médiá. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre kultúru a médiá.
Odporúčam, aby výbory predmetný návrh zákona prerokovali do 9. novembra 2015 a gestorský výbor do 10. novembra 2015.
Vážený pán predseda, ďakujem. Prosím, otvorte rozpravu.
Skryt prepis

6.10.2015 o 17:32 hod.

Ing.

Pavol Abrhan

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video