14. schôdza

21.3.2017 - 7.4.2017
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie v rozprave

6.4.2017 o 9:48 hod.

Mgr.

Richard Vašečka

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie 9:42

Gábor Grendel
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, pán predsedajúci. Dámy a páni, Osobitný kontrolný výbor Národnej rady Slovenskej republiky na kontrolu činnosti Slovenskej informačnej služby predkladá podľa § 9 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 166/2003 Z. z. o ochrane súkromia pred neoprávneným použitím informačno-technických prostriedkov a o zmene a doplnení niektorých zákonov správu výboru o stave použitia informačno-technických prostriedkov za rok 2016. V súlade s § 9 odsek zákona č. 166/2003 Z. z. o ochrane súkromia pred neoprávneným použitím informačno-technických prostriedkov a o zmene a doplnení niektorých zákonov výbor požiadal Slovenskú informačnú službu v mesiaci január 2017 o zaslanie Správy o použití informačno-technických prostriedkov za rok 2016. Správu o použití informačno-technických prostriedkov za rok 2016 predložila Slovenská informačná služba vo verzii neobsahujúcej utajované skutočnosti. Údaje o použití ITP neobsahujúce utajované skutočnosti, tak ako ich predložila SIS, sú uvedené v predloženej správe. Osobitný kontrolný výbor Národnej rady Slovenskej republiky na kontrolu činnosti SlS uvedenú správu prerokoval na 10. schôdzi výboru dňa 8. februára 2017. Prijal uznesenie č. 32, ktorým vzal predmetnú správu na vedomie.
Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z rokovacieho poriadku Národnej rady, predkladám Národnej rade návrh uznesenia, ktorý je súčasťou správy.
Návrh uznesenia Národnej rady Slovenskej republiky k správe Osobitného kontrolného výboru Národnej rady na kontrolu činnosti SIS o stave použitia informačno-technických prostriedkov za rok 2016, tlač 415. Národná rada Slovenskej republiky berie na vedomie správu Osobitného kontrolného výboru Národnej rady Slovenskej republiky na kontrolu činnosti Slovenskej informačnej služby o stave použitia informačno-technických prostriedkov za rok 2016 (tlač 415).
Prosím, pán predsedajúci, aby ste otvorili rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie

6.4.2017 o 9:42 hod.

Mgr.

Gábor Grendel

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 9:48

Richard Vašečka
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo. Vážený pán predsedajúci, panie poslankyne, páni poslanci, Osobitný kontrolný výbor Národnej rady Slovenskej republiky na kontrolu činnosti Vojenského spravodajstva predkladá v súlade s § 9 zákona č. 166/2003 Z. z. o ochrane súkromia pred neoprávneným použitím informačno-technických prostriedkov a o zmene a doplnení niektorých zákonov, teda takzvaný zákon o ochrane pred odpočúvaním, správu výboru o stave použitia informačno-technických prostriedkov za rok 2016.
V súlade s tým spomínaným § 9 zákona č. 166/2003 Z. z. o ochrane pred odpočúvaním výbor požiadal Ministerstvo obrany Slovenskej republiky v mesiaci január 2017 o zaslanie predmetnej správy o použití informačno-technických prostriedkov za rok 2016. Správu o použití informačno-technických prostriedkov za rok 2016 predložilo Ministerstvo obrany Slovenskej republiky vo verzii neobsahujúcej utajované skutočnosti. Údaje o použití informačno-technických prostriedkov, tak ako boli predložené, sú uvedené v správe.
Osobitný kontrolný výbor Národnej rady Slovenskej republiky na kontrolu činnosti Vojenského spravodajstva uvedenú správu prerokoval na svojej 8. schôdzi dňa 9. februára 2017, prijal uznesenie, ktorým vzal predmetnú správu na vedomie a odporúča Národnej rade Slovenskej republiky prijať uznesenie, ktoré Vám teraz prečítam.
Návrh uznesenia Národnej rady Slovenskej republiky k správe Osobitného kontrolného výboru Národnej rady Slovenskej republiky na kontrolu činnosti Vojenského spravodajstva o stave použitia informačno-technických prostriedkov za rok 2016 (tlač 416). Národná rada Slovenskej republiky berie na vedomie správu Osobitného kontrolného výboru Národnej rady Slovenskej republiky na kontrolu činnosti Vojenského spravodajstva o stave použitia informačno-technických prostriedkov za rok 2016 (tlač 416).
Pán predsedajúci, skončil som. Prosím, otvorte rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

6.4.2017 o 9:48 hod.

Mgr.

Richard Vašečka

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 9:53

Martin Glváč
Skontrolovaný text

23.
Ďakujem za uvedenie správy. Vzhľadom na zlúčenú rozpravu vás poprosím, aby ste zaujali určené miesto v rokovacej sále a aby ste plnili súčasne funkciu, úlohu spravodajcu. Otváram k týmto bodom programu rozpravu. Do rozpravy som nedostal žiadnu písomnú prihlášku. Pýtam sa, či sa chce niekto prihlásiť ústne. Jeden pán poslanec. Uzatváram možnosť prihlásenia sa.
Nech sa páči, pán poslanec Grendel.

Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

6.4.2017 o 9:53 hod.

JUDr.

Martin Glváč

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 9:53

Gábor Grendel
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, pán predsedajúci. Dámy a páni, ako každý rok, najmä tí z vás, ktorí ste tu už nie prvé, ale druhé, tretie, štvrté funkčné obdobie, každý rok sa predkladajú tieto správy, ktoré obsahujú prakticky štatistické údaje, ale inú výpovednú hodnotu o použití informačno-technických prostriedkov nemajú. Reálnu kontrolu použitia ITP rieši, alebo teda by mala riešiť komisia, o ktorej hovorí zákon č. 166/2003, zákon o ochrane súkromia pred neoprávneným použitím informačno-technických prostriedkov.
V § 8a, ak dovolíte, prečítam tri odseky, z tohto paragrafu.
Odsek 1: "(1) Kontrolu používania informačno-technických prostriedkov vykonáva Národná rada Slovenskej republiky, ktorá na účely výkonu kontroly zriaďuje komisiu na kontrolu používania informačno-technických prostriedkov. Komisia sa skladá z predsedu komisie a ďalších siedmich členov komisie. Funkcia člena komisie je čestnou a neplatenou funkciou. Členovia komisie sú pri výkone svojej funkcie nezávislí."
Odsek 2: "(2) Šiestich členov komisie volí Národná rada Slovenskej republiky spomedzi členov Osobitného kontrolného výboru Národnej rady na kontrolu činnosti SIS. Členov Osobitného kontrolného výboru Národnej rady na kontrolu činnosti Vojenského spravodajstva a členov výboru Národnej rady pre obranu a bezpečnosť, a to dvoch členov z každého z uvedených výborov, a to tak, aby zo zvolených členov komisie traja boli zástupcami navrhnutými politickými stranami alebo politickými hnutiami, ktoré majú zastúpenie vo vláde Slovenskej republiky, a traja zástupcami navrhnutými politickými stranami alebo politickými hnutiami, ktoré nemajú zastúpenie vo vláde Slovenskej republiky, a súčasne, aby predseda komisie bol zástupcom navrhnutými politickými stranami alebo politickými hnutiami, ktoré nemajú zastúpenie vo vláde Slovenskej republiky."
Odsek 3: "(3) Ďalších dvoch členov komisie volí Národná rada Slovenskej republiky spomedzi kandidátov na členov komisie, ktorých predkladá Národnej rade predseda výboru pre obranu a bezpečnosť po predchádzajúcej dohode s predsedom osobitného kontrolného výboru na kontrolu činnosti SlS a predsedom osobitného kontrolného výboru na kontrolu činnosti Vojenského spravodajstva."
Nechcem vás ďalej nudiť citátmi z tohto zákona, ale rok po kreovaní súčasnej vlády je fakticky stav taký, že takáto komisia neexistuje. Čiže komisia, ktorá by mala reálne vykonávať kontrolu používania informačno-technických prostriedkov, stále nebola zriadená. A to je podľa mňa nesprávne. Kým takáto komisia nebude zriadená, tak budeme prerokovávať naozaj iba formálne správy o tom, koľkokrát boli nasadené informačno-technické prostriedky, podľa ktorého paragrafu, koľko z nich bolo oprávnených, koľko neoprávnených, ale reálnu kontrolu nemôžme vykonávať, pretože táto komisia stále nebola zriadená.
My za náš výbor, za osobitný kontrolný výbor pre kontrolu činnosti SIS sme svoju povinnosť splnili. U nás sme zvolili aj zástupcu koalície aj zástupcu opozície. Pokiaľ viem, aj vo výbore pre obranu a bezpečnosť bola táto voľba úspešná, aj tam boli už zvolení dvaja členovia, čiže zatiaľ nám chýba voľba v osobitnom kontrolnom výbore na kontrolu Vojenského spravodajstva, kde koaličného zástupcu zvolili, ale opozičného ani po roku od volieb nie. A tak isto nie sú známe mená tých neposlancov dvoch, ktorých má navrhnúť predseda výboru na obranu a bezpečnosť po dohode s predsedami ostatných kontrolných výborov.
Moja požiadavka z tohto miesta preto je, aby sme odložili politické predsudky a šarvátky, vrátili sa k tejto voľbe, aby sme mohli reálne kontrolovať používanie informačno-technických prostriedkov, pretože sa zase netvárme, že na Slovensku sme nikdy nemali žiadne kauzy spájané s neoprávneným použitím ITP aj zo strany štátnych orgánov. Takže prosím, vráťme sa k zriadeniu tejto komisie a žiadam príslušných predsedov a členov výborov, aby brali zriadenie tejto komisie vážne, aby nikto nemohol mať podozrenie, že v tomto parlamente niekto nemá reálny záujem na kontrole používania informačno-technických prostriedkov.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

6.4.2017 o 9:53 hod.

Mgr.

Gábor Grendel

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 9:53

Richard Vašečka
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem kolegovi a predsedovi kontrolného výboru na kontrolu činnosti SIS za jeho pripomienku, s ktorou sa úplne stotožňujem. Naozaj je zodpovednosť, aby táto komisia začala fungovať a ako už spomenul, chýbajú vlastne traja členovia, dvaja neposlanci, to je úloha predsedu výboru pre obranu a bezpečnosť, a potom jeden vo výbore na kontrolu činnosti Vojenského spravodajstva, kde som predsedom ja, kde sme na základe dohody s koalíciou bezproblémovo zvolili zástupcu koalície. Ale potom začalo kádrovanie a vraj člen opozície nie je vhodný na to, aby bol členom tejto komisie, čo je podľa mňa neprijateľné a na druhej strane to ukazuje to, že tak, ako je ten zákon napísaný, je vlastne neúčinný, pretože koalícia môže bez problémov blokovať vytvorenie tejto komisie a nevidel som nejaké aktivity z koaličnej strany, ktoré by smerovali k tomu, aby táto komisia bola funkčná. To je jedna vec.
Druhá vec, na ktorú chcem reagovať, že naozaj skutočná reálna kontrola spravodajských služieb a špeciálne aj nasadzovania informačno-technických prostriedkov je veľmi dôležitá, tá ochota byť otvorený a nechať sa kontrolovať koalíciou alebo opozíciou, čo sa môže v rôznych volebných obdobiach, samozrejme, meniť a obracať, špeciálne s prihliadnutím na Mečiarove amnestie, ktoré sme zrušili, prijali sme uznesenie, ktorými ich rušíme. Je veľmi dôležité uvedomiť si, že v 90. rokoch to boli práve spravodajské hry, ktoré toto všetko roztočili a spôsobili.
Takže hoci dúfam, že nie sme v takej situácii, ako za Mečiara a že sme našli odvahu zrušiť jeho nemorálne amnestie, tak aby ho v tomto nenasledovali a sfunkčnili reálnu kontrolu informačno-technických prostriedkov a vôbec spravodajských služieb.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

6.4.2017 o 9:53 hod.

Mgr.

Richard Vašečka

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie 9:55

Peter Šuca

Uvádzajúci uvádza bod 9:57

Richard Vašečka
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem, pán predsedajúci. Takže ja len krátko v úvodnom slove. Potom sa môžu ďalší kolegovia vyjadriť. V utorok sme spolu predkladali návrh o práci v nedeľu, vlastne o obmedzení predaja v maloobchode. Vtedy som avizoval, že predkladáme na túto schôdzu aj zákon, ktorý hovorí o príplatkoch za prácu cez víkend, soboty a nedele. Pre tých, ktorí buď ten zákon nepokrýva, alebo pokiaľ teda tá vec nebude vyriešená, nenájde sa aj politická zhoda na tom, aby sa vyriešili tieto veci, a je to, je to veľmi, veľmi jednoduché. Vlastne meníme tam len v Zákonníku práce to, že za prácu v sobotu patrí zamestnancovi dosiahnutá mzda a mzdové zvýhodnete, zvýhodnenie, pardon, v sume najmenej 50 % jeho priemerného zárobku. Potom za prácu v nedeľu patrí zamestnancovi dosiahnutá mzda a mzdové zvýhodnenie v sume najmenej 100 % jeho priemerného zárobku. A po tretie, ak sviatok pripadne na sobotu alebo nedeľu, uplatní sa mzdové zvýhodnenie podľa odseku 1 alebo 2, to znamená tých 50 % alebo 100 %, a zároveň mzdové zvýhodnenie za prácu vo sviatok. Ustanovenia § 122 ods. 2, 4 a 5 sa uplatnia rovnako s tým, že navrhujeme, aby zákon nadobudol účinnosť od 1. mája 2017.
Dôvody sú veľmi jednoduché. Naozaj ľudia, ktorí pracujú v soboty, v nedele, tak buď sú tým, k tomu nejakým spôsobom donútení, či tým, že nemajú veľmi možnosť vybrať si, či budú robiť len v pracovných dňoch, lebo sú ľudia pracujúci na zmeny v nepretržitej prevádzke, alebo sú to ľudia, ktorí to robia z ekonomických dôvodov. A v tom prípade treba pamätať na tú, nazvime to, že pracujúcu chudobu, keď ľudia nie sú nadšení, že musia ísť do práce v nedeľu, ale využijú tú príležitosť a robia to aj dobrovoľne, pretože ich mzdy sú veľmi nízke. A vieme, že na Slovensku máme s tým my, s tým dlhodobo problém. Takže toto je jeden, jeden zo spôsobov, akým navrhujeme riešiť túto situáciu.
Toľko zatiaľ na úvod. Skončil som, pán predsedajúci.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

6.4.2017 o 9:57 hod.

Mgr.

Richard Vašečka

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 10:01

Silvia Shahzad

Vystúpenie v rozprave 10:03

Igor Matovič
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Kolegovia, kolegyne, dovoľte, aby som obhájil návrh, ktorý predkladáme a bližšie ho predstavil. On je v podstate veľmi jednoduchý a ak by sme nemali takého zakomplexovaného pána predsedu Národnej rady, ktorý nám zakazuje vizuálne pomôcky, tak by som vám to veľmi jednoducho ukázal na dvoch vizuálnych pomôckach. Na jednej by bolo napísané 50 % sobota a na druhej by bolo napísané 100 % nedeľa. Ale keďže náš pán predseda nás posiela niekde do doby kamennej, tak vám to budem asi ukazovať prstami. Takže navrhujeme, si predstavte, že každý prst je 10 %. Tak navrhujeme, aby zamestnanci mali v sobotu 50-percentný príplatok za robotu a v nedeľu, aby mali 100-percentný príplatok za nedeľu. Dobre? Teraz vidíte zmysluplnosť a teda veľkomyseľnosť našeho pána predsedu kapitána Andreja Danka, keď nám zakazuje vizuálne pomôcky. Čiže, ale ozaj, vlastne prsty sú vizuálne tiež asi pomôcky, takže možno dnes večer bude zvolaný mimoriadny výbor a mi ich zajtra ráno teatrálne odseknú.
Takže návrh je jednoduchý. Je v súlade s tým, čo má napísané hlavná koaličná strana za názvom svojej strany, a to je sociálna demokracia. Je v súlade s tým, čo tu predvádza veľakrát tie rétorické cvičenia pán Ľuboš Blaha alebo iní socialisti zo strany SMER. Ale nemusím zase znevažovať, že ten, kto navrhuje, aby zamestnanci mali adekvátny príplatok za prácu v sobotu a v nedeľu, že je automaticky socialista, komunista. Nie. Je to jednoducho spravodlivý návrh.
My sa naozaj čudujeme, že v jedenástom roku budovania sociálneho štátu Robertom Ficom na Slovensku stále zamestnanci nemajú ochranu. Jednoduchú triviálnu ochranu za to, že keď v sobotu a v nedeľu musia pracovať, že za to majú nárok na príplatok. Nech budete čítať Zákonník práce x-krát novelizovaný aj touto socialistickou stranou odpredu alebo odzadu, nenájdete tam jediné písmenko, ktoré by garantovalo zamestnancom čo i len jednopercentný príplatok za prácu v sobotu alebo v nedeľu. A my sa pýtame, prečo?
Na čo je dobré tu oblbovať ľudí o tom, ako im strašne na ľuďoch záleží, keď v skutočnosti v tom mieste, kde by malo byť v prvom rade napísané, alebo tá ochrana by mala ukotvená, lebo Zákonník práce je pre socialistov kvázi Biblia, tak tam nenájdeme ani písmenko? Prečo do Zákonníka práce nedáme pár čísiel a písmen, ktorými každého jedného zamestnanca vieme ochrániť pred tým, aby ho zamestnávateľ nútil pracovať v sobotu a v nedeľu, ako kebyže je bežný pracovný deň.
Ale tento návrh zákona a ľudia, ktorí sem chodia možno stláčať tlačítka, tak to berú tak povrchne. Však už aj pri tej predošlej debate pri návrhu, ktorý sme predkladali, pri zákaze práce v nedeľu, tak zo strany vládnej koalície a od poslancov išli také zvláštne pazvuky, že prečo to predkladáte, keď zároveň navrhujete, aby bol príplatok za sobotu a nedeľu? Však to si odporuje. Len keby tu niekto aspoň si prečítal ten návrh zákona a snažil sa pochopiť jeden, aj druhý, tak by veľmi rýchlo pochopil, že návrh na zákaz práce v nedeľu sa týka zákazu práce v obchodoch. Čiže ak presadíme to, aby obchody boli zavreté, zároveň zrejme asi bude fungovať atómová elektráreň, zároveň zrejme budú fungovať nepretržité prevádzky, zároveň budú fungovať montážne linky tých zlých automobiliek, voči ktorým tu Robert Fico vždy vystupoval, nadával na ne, zo Slovenska nemôžeme predsa robiť montážnu dielňu a v podstate nič iné sem nie je schopný získať a po dlhých, po dlhých rokoch, kurník šopa, znova, zase automobilka sa mu podarilo.
Takže aj v týchto fabrikách, v ktorých sú tie nepretržité prevádzky, kde ľudia naozaj musia robiť v sobotu a v nedeľu, lebo jednoducho vyžaduje si to charakter tej práce alebo to, čo teda títo ľudia vykonávajú, to sú pracovníci v elektrárňach, ktorí zabezpečujú siete, ktorí fungujú na poruchových službách. Sú to ľudia v nemocniciach, kdekoľvek tam, kde jednoducho tú prácu v sobotu a v nedeľu vykonávať musia, si zaslúžia podľa nás v 21. storočí základnú ochranu a garanciu príplatku za prácu v sobotu a v nedeľu.
Čiže tento návrh, ktorý dnes predkladáme a ten, ktorý sme predkladali, myslím, že v predvčerom na zákaz práce v nedeľu, jeden s druhým de facto nesúvisia. Riešime dva rozličné problémy. Jedným chceme dosiahnuť, aby ľudia, ktorí v nedeľu nemusia pracovať, prevádzky, ktoré nemusia byť otvorené, aby sme tých ľudí nenútili pracovať. A druhým návrhom zákona pre tých ľudí, ktorí z objektívnych dôvodov pracovať musia, lebo jednoducho je to pre dobro spoločnosti, tak by títo ľudia mali garantovaný príplatok za prácu v sobotu a v nedeľu.
Zároveň tento návrh zákona je v prvom rade taký ochranný prvok, alebo ak by bol prijatý, tak je to taký ochranný prvok pre ľudí, ktorí sa veľakrát nevedia brániť. Veľakrát sú to päťdesiatničky, ktoré majú tesne pred dôchodkom, alebo nie ani tesne, ale sú v podstate v takej pozícii, že už áno, nie sú mladé a krásne a mnoho zamestnávateľov možno práve aj do takých teda prevádzok, kde prichádzajú do kontaktu so zákazníkmi, tak chcú práve mladé a krásne. A tieto päťdesiatročné ženy, ktoré si to odmakali, deti porodili, vychovali, tak sú diskvalifikované na pracovnom trhu, lebo, lebo majú päťdesiat rokov, lebo majú už pomaly, teda tesne pred odchodom do dôchodku, čo v skutočnosti dnešná päťdesiatnička pôjde asi za nejakých 18, 19 rokov do dôchodku, lebo postupne jej budete presúvať vek odchodu do dôchodku, ale už tieto ženy sú výrazne znevýhodnené. Nejde, samozrejme, len o ženy, ale hlavne o ženy, ktoré v situácii, keď im zamestnávateľ povie, že do tej práce prísť musia, tak oni si netrúfnu povedať, že neprídu. V situácii, kedy v tom regióne, kde bývajú, je vyššia alebo vysoká nezamestnanosť, si netrúfnu v takej situácii vypýtať príplatok za prácu v sobotu a v nedeľu. A nakoniec mnohé z týchto žien, ale teda, ako som povedal, aj mužov a môžu to byť aj mladí ľudia, ktorí zase možno majú veľakrát prvé zamestnanie, si netrúfnu vypýtať ten príplatok a preto si myslíme, že je namieste, aby nárok na príplatok pre týchto ľudí bol ukotvený priamo v Zákonníku práce.
Keď si zoberiete na druhej strane poslednú kampaň SNS, mne to tak trošku pripadá, že taký topiaci sa slamky chytá, oblepiť Slovensko billboardami "pre každého trinásty plat zo zákona, automaticky, povinne", vieme ako to dopadne a hlavne, keď to navrhuje človek, ktorý okradol 200 ľudí v Lesostave Revúca, ktorý vytuneloval spolu so svojím tatíčkom, ktorému následne vybavil papiere na hlavu, aby nebol za to trestne zodpovedný a nevyplatil 200 ľuďom mzdy, keď takýto človek tu hovorí niečo o trinástom plate pre zamestnancov, tak vieme asi, ako to je dôveryhodné.
Zároveň si ale myslím, že keď tu chceme hovoriť a vnútiť zamestnávateľom trinásty plat a oblbovať zamestnancov tým, že ako teda takýmto spôsobom im tu zabezpečíme raj na zemi, mali by sme si splniť - a vy ako sociálna demokracia v prvom rade - základnú úlohu, a to je úlohu garantovať príplatok za prácu v sobotu a v nedeľu priamo do Zákonníka práce. Ak sa budete snažiť odignorovať tento návrh zákona, iba ukážete, o čo vám v skutočnosti ide. Že vám nejde o zamestnancov, že vám nejde o ochranu a lepšie podmienky pre zamestnancov, ale ide vám o lepšie podmienky pre zbohatlíkov, pre Bašternákov, Širokých a podobných vagabundov, ktorí nás tu okrádajú a ktorých doteraz ste vždy a len vždy chránili. Dnes máte možnosť zahlasovať po dlhom čase za niečo, čo pomôže naozaj pracujúcim ľuďom, ľuďom práce, akokoľvek ich nazývate a hlavne som zvedavý, ako tento návrh zákona sem príde obhajovať pán Ľuboš Blaha, ktorý by si aj hubu zodral za pracujúci ľud, ako ľudí práce nazýva. A vždy hovorí, jak mu na tom veľmi záleží, ako SMER je jediná strana, ktorá háji zamestnancov. Ja by som dnes ho očakával, že bude prihlásený do ústnej rozpravy či písomnej. To sa mu evidentne nepodarilo. Takže príde do práce a prihlási sa aspoň do ústnej a povie, chlapi, naozaj sme na to zabudli. Tento návrh zákona, táto zmena patrí, táto garancia patrí do Zákonníka práce. Pome to urobiť. To je jedno, že to navrhuje Matovič alebo to OĽANO, ktoré nám šľape na prsty a stále nás kritizuje za našu korupciu, ale toto je správne pre zamestnancov, ktorým sme sľúbili, že budeme, ktorých budeme chrániť. Toto by som očakával od vás, páni socialisti v SMER-e, od vás, ktorí ste teda veľakrát tu takéto nejaké reči mali.
Takže návrh zákona je jednoduchý, ľudia si veľmi ľahko prečítajú, ako vám na nich záleží. Hlasovanie o tomto návrhu zákona budeme propagovať masívne na sociálnych sieťach, aby si ľudia pozreli presný zoznam ľudí, ktorým na ľuďoch záleží a ktorí ľudí ignorujú. Budem veľmi rád, ak si vstúpite do svedomia a po jedenástich rokoch, ako som povedal, budovania sociálneho štátu tento návrh dokážete podporiť preto, lebo je spravodlivý, lebo ľudia si ho zaslúžia a konečne tým naplníte to, čo máte za názvom svojej strany, to je sociálna demokracia.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

6.4.2017 o 10:03 hod.

Mgr.

Igor Matovič

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:14

Richard Vašečka
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo. Ďakujem, Igor, za prednesenie takéhoto ideového základu návrhu tohto zákona. Chcem podotknúť naozaj, že to navýšenie o tých 50, respektíve 100 % je odôvodnené nákladmi, ktoré ľudia majú, prípadne inými, nazvem to ťažkosťami, ktoré vznikajú v rodinnom a sociálnom živote. Ďalej cestovanie, ktoré naozaj v sobotu a v nedeľu je iné, ako pondelok až piatok.
Ďalšia vec, je to vlastne aj také memento alebo taká otázka pre zamestnávateľa, že teda keď tvrdí, že potrebuje mať nevyhnutne otvorené v sobotu, nedeľu, či je to až také nevyhnutné, aj keď ho to bude stáť ten príplatok.
Ďalšia vec je, že isto v mnohých kolektívnych zmluvách sú takéto podmienky dohodnuté. My chceme chrániť všetkých, preto to chceme napísať priamo do Zákonníka práce, aby to bolo aj pre tých, ktorých sa tieto kolektívne zmluvy netýkajú. Možno poviete, no tak a čo, a máte to vyrokované s partnermi? Opozícia nie je partnerom pre sociálnych partnerov. To je úloha vlády. To znamená otázka, že prečo to vy ešte nemáte vyrokované? My vám to pripomíname. To je naša úloha.
A nakoniec by som si dovolil takú malú poznámku. Môj starý otec hovoril o tom, že sa zdržiava kritických poznámok špeciálne k svojej manželke, teda k starej mame, ale aj k iným ženám, lebo má silno vyvinutý pud sebazáchovy. Takže ja by som na to povedal, že štyridsať a päťdesiatročné ženy sú krásne.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

6.4.2017 o 10:14 hod.

Mgr.

Richard Vašečka

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video