18. schôdza

13.6.2017 - 21.6.2017
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie s faktickou poznámkou

21.6.2017 o 14:54 hod.

Mgr.

Ján Marosz

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:32

Ján Podmanický
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo.
Vážený pán poslanec, ja chcem úprimne poďakovať za vaše vystúpenie, pretože takto si predstavujem diskusiu o zmene ústavného zákona, ktorý je tak významný pre ekonomiku, ale aj strategickú bezpečnosť a strategický rozmer štátu. Ja oceňujem aj to, že ste prišli s nejakým konkrétnym návrhom, o ktorom budeme musieť rokovať, a nedá sa, samozrejme, takto na prvé počutie vyjadriť ku všetkým tým bodom, ktoré zazneli. Nepochybne napríklad ten model toho výboru šesť ku šesť, predseda z opozície mne úplne konvenuje. Zdá sa mi to úplne správne, normálne, ale je to otázka, o ktorej budeme musieť diskutovať nielen medzi predkladateľmi, ale vzhľadom na to, že sa musí získať široký konsenzus v podstate politických strán a iných poslancov, tak budeme musieť o tejto otázke rokovať.
A teraz len čisto bez toho, že by som sa ešte poradil s kolegami, si myslím, že možno budeme musieť si vytvoriť aj nejaký časový priestor, aby sme sa k tejto otázke vedeli veľmi zodpovedne postaviť, aby sme si ju vedeli prediskutovať aj vo vnútri, aj s vami.
Ale každopádne v tejto chvíli chcem poďakovať za to, že ste prišli s konštruktívnym riešením, ako využiť tie finančné prostriedky, ktoré sú dnes za veľmi výhodných podmienok dostupné v rámci úverového spôsobu čerpania, na to, aby sme s tými strategickými otázkami pohli na Slovensku dopredu.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

21.6.2017 o 14:32 hod.

JUDr. PhDr. PhD.

Ján Podmanický

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:34

Dušan Bublavý
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Pán kolega Krajniak, aj mňa to potešilo, že sa dala možnosť a podmienky dávate na otvorenie dlhovej brzdy, a vidím, že sa chopíte tejto možnosti konštruktívne rokovať. Lebo ľudia zo Žiliny, z Ružomberka, z Ivachnovej alebo ľudia žijúci pri Strečne, oni už majú tých odpovedí a sľubov politikov z ktorejkoľvek vlády, už to ani neberú na vedomie, lebo tých možností bolo strašne veľa. Oni budú teraz posudzovať nás, čo sme poslanci v tomto období – a je jedno, či sú opoziční, alebo koaliční. A teraz máte možnosť aj vy poslanci z opozície byť veľkorysí a pomôcť dať možnosť aj za vašich podmienok, aby sa otvorila dlhová brzda na vybudovanie infraštruktúry.
Viete, chodíte mnohí zo západu na východ, či už z rokovaní Národnej rady, alebo za rodinami, alebo mnohí zo západu chodia na víkendy do Tatier a tá cesta zo západu trvá niekedy až šesť-sedem hodín. Ak by bola infraštruktúra, tak tá cesta na oddych môže trvať 3 hodiny, 2,5 hodiny, ale takto si sami uberáme namiesto toho, aby sme si išli odpočinúť do našich Vysokých alebo Nízkych Tatier, ale ešte mnohí prídeme o nervy pri takej strastiplnej ceste. Čiže ja si myslím, že vybudovať infraštruktúru za pomoci nás všetkých poslancov a nielen dávať sľuby by malo byť pre všetkých povinnosťou.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

21.6.2017 o 14:34 hod.

Mgr.

Dušan Bublavý

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:36

Milan Krajniak
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Pán kolega Bublavý, začnem vami. Ja nechcem odbrzdiť dlhovú brzdu alebo ju uľahčiť. Ja chcem sprísniť dlhovú brzdu. Sprísniť dlhovú brzdu a súčasne vytvoriť priestor, aby mohli fungovať strategické investície štátu aj po roku 2020. Ak dokážeme nájsť tú, ľudovo povedané, brzdu na kradnutie a teraz baviť sa o tom, že ako robiť tie strategické investície, tak podľa mňa sa o tom dá hovoriť. Ak toto spojíme, potom má zmysel o tom hovoriť. Lebo potom sa bavíme, že či sa to dá, či sa to nedá, ako sa to dá, ako sa to nedá, a buď dospejeme k nejakému spoločnému riešeniu, alebo nie. Ale tieto dve veci tam musia byť spolu, aby to malo zmysel.
Pán kolega Číž, strategické investície štátu, bavíme sa o nich preto, lebo tie idú cez volebné obdobia, tie sa nikdy nestihnú spraviť za rok alebo za dva. V takom prípade si myslím, že je úplne legitímne, že predsedom toho výboru pre strategické investície štátu bude poslanec opozície vždy. Lebo on má kontrolovať, či tie peniaze sú vynakladané náležito na to, čo majú, a efektívne, to znamená, či sa nerozkradnú. A teraz to poviem tak, žiaľ, vy viete ten môj názor, že ma mrzí, že už poslanci SMER-u tu v budúcom volebnom období nebudú, lebo tak, bohužiaľ, neprejdú tými občanmi, ale keby náhodou, tak aj pre vás predsa bude dôležité, aby keď budeme vládnuť po budúcich voľbách, ste nás mohli kontrolovať, či tie strategické investície štátu robíme s patričnou zodpovednosťou a starostlivosťou.
Pán kolega Heger, mne nevadí, ak tá daňová medzera je čím nižšia. Ja držím palce tejto vláde, ak sa to urobí, to, čo sme hovorili, tých 5 %, tak... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

21.6.2017 o 14:36 hod.

Bc.

Milan Krajniak

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie v rozprave 14:39

Ondrej Dostál
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán predkladateľ, vážený pán podpredseda Národnej rady... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)

Glváč, Martin, podpredseda NR SR
Pán poslanec Krajniak, poprosím vás kľud v sále.

Dostál, Ondrej, poslanec NR SR
... vážené kolegyne, vážení kolegovia, SMER má akúsi zvláštnu obsesiu prijímať uznesenia v súvislosti s dlhovou brzdou. Nie je to totiž prvé uznesenie, ktoré SMER predkladá na tému dlhovej brzdy. Štandardný spôsob fungovania parlamentu pritom je schvaľovanie zákonov a ich menenie, SMER však, aspoň čo sa dlhovej brzdy týka, obľubuje uznesenia.
Národná rada koncom roku 2011 uznesením zaviazala vládu, aby vykonala komplexný audit verejnej správy a predložila ho parlamentu. Dodnes sa tak nestalo a vláda už päť rokov ignoruje, viac ako päť rokov ignoruje požiadavku parlamentu. (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)

Glváč, Martin, podpredseda NR SR
Pán poslanec Krajniak, poprosím vás.

Dostál, Ondrej, poslanec NR SR
V súvislosti s prijímaním ústavného zákona o dlhovej brzde, ktorú teraz chcete uvoľniť, ako podmienka podpory poslancov zo strany vtedy opozičného SMER-u, ako i na nátlak Združenia miest a obcí Slovenska, na čele ktorého bol vtedy tiež nominant SMER-u pán primátor Nitry Jozef Dvonč, 8. decembra 2011 v parlamente bol na návrh predsedu výboru alebo na návrh výboru pre verejnú správu a regionálny rozvoj, tiež vtedy vedeného nominantom a poslancom SMER-u a primátorom Žiliny pánom Chomom, bolo schválené uznesenie požadujúce od vlády vykonať komplexný audit výkonu kompetencií podľa jednotlivých úrovní verejnej správy a zabezpečenie ich financovania a predložiť ho Národnej rade.
Prešlo už viac ako päť rokov a uznesenie parlamentu dosiaľ nebolo vládou splnené. Ficova vláda – a okrem tých pár predvolebných mesiacov, keď dovládla Radičovej vláda, tu odvtedy nepretržite máme Ficovu vládu druhú či tretiu – toto uznesenie parlamentu nesplnila a opakovane rozhodovala nielen o posunutí termínov plnenia, ale taktiež sa rozhodla zúžiť rozsah plnenia komplexného auditu verejnej správy, ktorý požadoval parlament, len na segment samosprávy.
Vláda sa tvárila, že segment štátnej správy rieši minister vnútra Kaliňák v rámci reformy ESO, avšak podklady, overiteľné prepočty týkajúce sa úspor, či nebodaj audity, na základe ktorých sa ESO realizovalo, minister Kaliňák opakovane odmietal zverejniť, nieto ešte predložiť do Národnej rady. Vláda nakoniec 14. mája 2014 schválila súhrnný audit výkonu kompetencií verejnej správy, segmentu územnej samosprávy a návrh na zabezpečenie financovania kompetencií verejnej správy.
Keď som v decembri 2016 položil pánu premiérovi Ficovi otázku, kedy mieni jeho vláda splniť uznesenie o komplexnom audite verejnej správy a jeho predložení do parlamentu, ktoré iniciovala a presadila jeho vlastná strana, pán premiér sa odpovedi vyhol. Vyhýba sa splneniu úlohy, ktorú od vlády požadoval vtedy opozičný SMER. Pritom len skutočný a komplexný audit verejnej správy môže pomôcť pri zodpovedaní otázok, kde a prečo zlyháva verejná správa pri poskytovaní služieb občanom a plnení si zákonných kompetencií, a prípadne aj nájsť zdroje, ktoré sa v súčasnosti vynakladajú buď zbytočne, alebo neefektívne a ktoré by sa dali použiť na iný účel.
Evidentne nie všetky uznesenia parlamentu, ktoré iniciuje SMER, myslí vážne. Uznesenie týkajúce sa komplexného auditu verejnej správy z decembra 2011 SMER vážne nemyslel alebo len tak 50 na 50. A pritom to bol dobrý nápad.
Uznesenie na uvoľnenie dlhovej brzdy zrejme SMER vážne myslí, problém je, že na rozdiel od toho auditu verejnej správy uvoľnenie dlhovej brzdy až taký dobrý nápad nie je. A nemyslím si to len z dôvodov, o ktorých hovoril vo svojom vystúpení pán poslanec Krajniak. Nemyslím si, že Slovensko potrebuje brzdu iba na kradnutie, aj tá brzda na kradnutie je dôležitá iste, ale dlhová brzda nie je brzdou iba na kradnutie.
Dlhová brzda je brzdou na rozhadzovanie. Ekonomike sa darí, príjmy štátu rastú, deficit v minulom roku, mali sme tu štátny záverečný účet včera, klesol dokonca výraznejšie, ako sa v rozpočte predpokladalo. Napriek tomu to SMER-u nestačí. Miesto toho, aby ste dobré časy využili na nie zníženie, ale odstránenie deficitu, zníženie dlhu nielen v relatívnom vyjadrení k hrubému domácemu produktu, ale aj v absolútnom vyjadrení na znižovanie daní a predovšetkým odvodov, využívate to zasa len na ďalšie míňanie. A potom vám chýbajú peniaze. A to vôbec nehovorím o kradnutí, hovorím o míňaní. A keďže nie ste schopní robiť úspory a šetriť, jediný spôsob, ktorý vám logicky napadol, je míňať ešte viac a k tomu potrebujete uvoľniť dlhovú brzdu.
Pán poslanec Blanár tu v úvodnom vystúpení pripomenul proces prijímania ústavného zákona o dlhovej brzde. Nebolo to tak, ako povedal pán poslanec Číž, že dlhovú brzdu sme zaviedli my s pomocou nejakých ďalších. Bol som členom tej skupiny poslancov, ktorá sa podieľala na príprave návrhu, aj keď som nebol potom medzi predkladateľmi, boli tam zastúpené všetky vtedy parlamentné strany s výnimkou SNS, ktorá sa na činnosti tej skupiny z mne neznámeho dôvodu vtedy nepodieľala. Rokovali sme dlho, stretávali sme sa znovu a znovu a nakoniec bol dosiahnutý konsenzus a konsenzom bola schválená dlhová brzda. Bola zavedená ústavným zákonom a ukázalo sa to ako múdre rozhodnutie.
To, že si dnes štát môže požičiavať za dobré úroky, iste súvisí aj s tým, že žijeme hospodársky dobré časy momentálne, ale aj s tým, že máme schválenú dlhovú brzdu a Slovenská republika je vďaka tomu vnímaná ako ekonomicky dôveryhodnejší subjekt. Ako ekonomicky dôveryhodnejší subjekt, než keby sme dlhovú brzdu nemali.
Pán poslanec Blanár povedal, že to, čo navrhujete, presahuje túto vládu. Áno, ale veď aj ústavný zákon o dlhovej brzde sme predsa schvaľovali preto, aby presiahol jednu vládu. Veď práve preto bol ten zákon schválený ako ústavný zákon, práve preto to nebol obyčajný zákon, práve preto to nebolo iba nejaké uznesenie parlamentu. Deklarujeme zámer zvyšovať výdavky na obranu, deklarujeme zámer neprekročiť také a také percento hrubého domáceho produktu, deficitu, deficitom. Preto je to ústavný zákon, preto má nastavené mechanizmy. Na zmenu ústavného zákona je potrebná vyššia ako obyčajná väčšina.
Minulé volebné obdobie SMER pohodlne vládol sám, jedinýkrát v ponovembrovej histórii sme tu mali opäť vládu jednej strany, demokraticky zvolenú, ale ústavnú väčšinu nemal, a teda nemohol sám zmeniť dlhovú brzdu. Teraz začína SMER s pomocou svojich koaličných partnerov na uvoľnenie dlhovej brzdy opäť tlačiť. Hoci vládna koalícia ani dnes nemá ústavnú väčšinu, ktorá je potrebná na uvoľnenie dlhovej brzdy, hoci vládna koalícia sa pokúšala sondovať, či nenájde na podporu uvoľnenia dlhovej brzdy podporu v opozícii. Nenašla, tak to teraz skúša uznesením.
Aký má však zmysel takéto uznesenie? Na jeho schválenie vám stačí nadpolovičná väčšina prítomných poslancov. Tou väčšinou úplne pohodlne disponujete ako vládna koalícia, ale na uvoľnenie dlhovej brzdy je potrebná ústavná väčšina, čiže 90 poslancov. Bežnú väčšinu máte, ústavnú väčšinu nemáte a čo sa na tom zmení schválením tohto uznesenia? Ak schváli nadpolovičná väčšina poslancov uznesenie, že treba začať pripravovať odbrzdenie dlhovej brzdy, zmení to názor tej menšiny poslancov, ktorá s tým nesúhlasí? Len preto, že vy svojou nadpolovičnou väčšinou odhlasujete, že má sa uvoľniť dlhová brzda, tak my, čo si myslíme, že sa nemá uvoľniť, si začneme myslieť, že sa uvoľniť má? Nerozumiem teda celkom tomuto zámeru.
Ak pán poslanec Krajniak predložil nejaký alternatívny návrh, ktorým vás teraz možno zaskočil a povedali ste, že budete potrebovať čas, aby ste si rozmysleli, že čo z toho je pre vás akceptovateľné, no tak vy ste rovnako zaskočili nás. Miesto toho, aby ste normálne predložili nejaký návrh, ak už to mal byť návrh uznesenia a nie návrh zákona alebo rokovanie o návrhu ústavného zákona, ale návrh uznesenia, aby ste ho normálne dali pred začiatkom schôdze do parlamentu, my by sme mali čas sa s ním oboznámiť, tak tuto skoro ku koncu schôdze ste nám, ste doniesli nejaký papier a my teraz tu o ňom máme rokovať.
Takže neviem, či očakávate, že teraz vyvoláte rokovania so SME RODINA a prejdete na nejaký alternatívny model brzdy proti kradnutiu, alebo ste dohodnutí s fašistami, ako to bolo pri voľbe aj generálneho riaditeľa RTVS, ktorého ste zvolili spolu s nimi. Dobre, neviem, či ste boli dohodnutí, možno ste neboli dohodnutí, možno oni len tak sami od seba nehlasovali za pána Rezníka v prvom kole, aby to nebolo také nápadné, že už v prvom kole ho podporili, tak tam nepodporili nikoho a v druhom kole zaňho zahlasovali. Tak to je obdivuhodná disciplína, ale uznávam, že to môže byť, že to môže byť náhoda. Ale ak nie ste s nimi dohodnutí, dobre, nie ste, tak neviem, či očakávate, že v priebehu tejto rozpravy, do ktorej, myslím, že nie je prihlásený nikto z ich poslancov, ich presvedčíte alebo teda presvedčíte niekoho iného, že to, čo navrhujete je dobrá vec. Lebo inak načo predkladáte toto uznesenie miesto nejakých rokovaní? Ústavnú väčšinu z neho nevydolujete, je to naozaj iba čisté piár pred krajskými voľbami, chcete ukázať, že dobrí smerácki regionálni politici chcú pomôcť regiónom, ktoré majú problémy a zlá opozícia nechce dať na to peniaze? Zlá opozícia tomu bráni? Ale veď to tak vôbec nie je.
Robert Fico už počas svojej prvej vlády sľuboval, že dostavia diaľnicu do Košíc do roku 2010. Ako všetci vieme, diaľnica stále nestojí. V mene tohto cieľa ste pritom počas prvej Ficovej vlády schválili protiústavný zákon, ktorý umožňoval stavať diaľnice na cudzom pozemku. Zákon, ktorý Ústavný súd vyhlásil za protiústavný, nieže opozícia, Ústavný súd vyhlásil ten zákon za protiústavný a zákon, ktorý ste len mimochodom pred malou chvíľou znova prebrali k jeho životu, k tomu pôvodnému. Ale diaľnica do roku 2010 nie je a nebude ani do roku 2020.
A s uvoľnením dlhovej brzdy by to bolo veľmi podobne. Aj v Grécku sa spoliehali na to, že vstúpili sme do eurozóny, máme lacné úroky, tak teraz si môžme požičiavať, lebo teraz je to výhodné. A začali sa zadlžovať a nevyplatilo sa im to. Ak uvoľníme dlhovú brzdu, zhorší to kredibilitu krajiny a bude to znamenať väčšie zadlženie a keď prídu horšie časy, tak to bude znamenať aj vyššie úroky. Nevybrali sme sa gréckou cestou, našťastie, aj vďaka zákonu o dlhovej brzde, a vy nám teraz navrhujete, že však to vyskúšajme, však je dobre, sú dobré časy. Nebolo by to dobré, lebo by na to doplatili všetci vrátane občanov tých regiónov, ktorými sa teraz vy zaštiťujete.
Čiže len zhrniem, podľa Roberta Fica sme mali dostavať diaľnice do roku 2010, tento skutok sa naozaj nestal. Premiér Fico sa zjavne nesnažil v tom, aby na dostavbu diaľnic zohnal peniaze vlastnou hlavou. To mu totiž ide, pokiaľ ide o jeho vlastnú hlavu, ale to je možno tiež jeden z dôvodov, prečo dnes tvrdíte, že nemáme peniaze.
Ďakujem. (Potlesk.)
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

21.6.2017 o 14:39 hod.

Mgr.

Ondrej Dostál

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:54

Ján Marosz
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne.
Pán kolega, chcel by som len číslami upresniť a potvrdiť to, čo si vravel o nenaplnených sľuboch súčasnej vlády ohľadom výstavby diaľnic. Tak aktuálne je naplánovaných vládou Slovenskej republiky, ministerstvom dopravy konkrétne, 25 projektov a z toho momentálne je 24 v omeškaní. Ak chcete v kilometroch, z 300 km naplánovaných diaľnic je aktuálne v omeškaní 296 km. To znamená, že len 4 km budú odovzdané načas. Táto situácia mi pripomína výstavbu diaľnic ako výherný automat ľudí okolo týchto strán, ktoré nám vládnu. Oni si urobili z výstavby diaľnic skutočne výherný automat, len podobne ako to chodí, tak tí, ktorí hrajú tie hracie automaty, vedia tú rodinu priviesť na pokraj núdze, do krachu, rozpadávajú sa vzťahy a všetko. Vážení občania našej republiky by si mali uvedomiť, že tak ako tieto čísla, ktoré spomínam, o nenaplnených sľuboch, tak takýmto istým spôsobom to dopadne aj s tými ďalšími úsekmi, ktoré teraz sú naplánované, budú sľúbené, ale nebudú realizované načas. Nemáme nádej sa domnievať, že opak bude pravdou. Takže tak.
Chcem len povedať, že výstavba diaľnic sa stáva akousi mantrou pre túto vládu ako keby, lebo je to pre nich výherný automat. To, že napríklad integrovaná doprava, verejná osobná doprava, koordinácia autobusov, vlakov, ciest, o tomto nikto nejak veľmi na ministerstve dopravy neuvažuje. Ale betón, stavať, lebo tam je tá najväčšia ryža v prospech rôznych predstaviteľov tejto vlády.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

21.6.2017 o 14:54 hod.

Mgr.

Ján Marosz

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:56

Ján Podmanický
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Pán poslanec, či sa vám to páči, alebo nepáči, či to budete zosmiešňovať, alebo nebudete zosmiešňovať, že ešte nejaký úsek nie je postavený, za vlád Roberta Fica sa postavili stovky kilometrov diaľnic, stovky kilometrov rýchlostných ciest. Takže nerozprávajte, pán poslanec, že ako keby táto vláda alebo tie vlády Roberta Fica nestavali diaľnice. Za žiadnych vlád sa nestavalo toľko, ako sa stavalo za vlády Roberta, alebo za vlád Roberta Fica. A to buďme jednoducho úprimní k sebe, takto to je.
Takisto tie vaše pripomienky v súvislosti s ĽSNS. No nehnevajte sa, ale náš predseda nechodieval na stretnutia s predsedom ĽSNS. Spomeňte si, ktorý predseda ktorej politickej strany chodil na stretnutia s Marianom Kotlebom. Takže je minimálne nenáležite od vás zapájať do tejto normálnej vecnej diskusie takéto pripomienky.
Tretia otázka, že rokujeme tu o uznesení. No my máme záujem, aby to uznesenie získalo podporu 90 poslancov, pretože – a to hovorím úprimne, ak ho nezískame, nemá význam ísť do nejakého zákona, lebo nie je tu deklarovaná vôľa. Načo pôjdeme do nejakého zákona, pokiaľ nezískame podporu už teraz pri uznesení?
Čiže máme záujem otvoriť tú diskusiu, máme záujem počúvať vaše pripomienky, vaše požiadavky, vaše podmienky, aby sa potom mohol ten zákon pripraviť, tak ako sa pripravoval zákon o dlhovej brzde v spolupráci opozície a koalície. Chceme dať bokom nejaké stranícke spory a chceme nájsť nejaké konštruktívne riešenie tak ale, aby aj vaše podmienky boli akceptované. Takže preto teraz o tom normálne rokujeme. A ak bude potrebné, áno, keď budete prichádzať s návrhmi a bude treba prerušiť rokovanie, tak prerušíme rokovanie, aby sme našli konsenzuálne riešenie. Ide nám v prvom rade o to, pán poslanec.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

21.6.2017 o 14:56 hod.

JUDr. PhDr. PhD.

Ján Podmanický

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:58

Alojz Baránik
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. V obchodnom práve, konkrétne v zákone o ochrane hospodárskej súťaže je taký termín, že konanie v zhode. To sa považuje za to isté, ako je dohoda. Takže si myslím, že otvorená dohoda – či už platná, alebo neplatná – ani v tomto prípade nie je nutná na to, aby všetky príslušné strany vedeli, ako sa majú v danom prípade správať.
Hovorili ste, pán kolega, tiež aj o tom, že doplatia na to všetci. No, za prvé, nie všetci na to doplatia, pretože vlastník Váhostavu a spoluvlastník SMER-u pán Široký, ten na to určite nedoplatí, to je isté, a potom niektorí zasa doplatia na to viac ako iní. Tí, čo nedostanú zaplatené, a tí, čo nedostanú zaplatené buď výplaty, alebo DPH a faktúry, tak tí na to doplatia ešte viac, ako je priemer.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

21.6.2017 o 14:58 hod.

JUDr.

Alojz Baránik

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:00

Ondrej Dostál
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem kolegom za reakcie.
Pán poslanec Podmanický, ja som nehovoril, že budú dostavané diaľnice do roku 2010, to hovoril váš predseda, nikto ho k tomu netlačil, nikto mu nedával nôž na krk, to si on sám tak povedal. Neviem, z akého dôvodu, vytýčil si cieľ a nesplnil ho. To mi bolo už vtedy jasné, že je to nereálny cieľ, ale on si sám dal takýto záväzok, on, a teda s vašou pomocou alebo prostredníctvom vašich hlasov schválil protiústavný zákon a nepomohlo. Tak neverím, že by teraz pomohlo uvoľnenie dlhovej brzdy.
Áno, veľa sa postavilo za vlád Roberta Fica, ale tak si zasa aj povedzme, že nikto iný tu nebol premiérom tak dlho ako premiér Fico. On tu vládne, jeho vlády tu vládnu najdlhšie, s výnimkou toho obdobia, obdobia Radičovej vlády už to bude jedenásť rokov. Čiže deväť z posledných jedenástich rokov tu vládnu vlády SMER-u, no tak je to predovšetkým vaša zodpovednosť.
Pán poslanec Marosz, áno, to prirovnanie k výhernému automatu, to je asi dobré. Tam tiež sa niektorí nádejajú, že vyhrajú, a nakoniec tým, kto vyhráva, je, samozrejme, iba vlastník toho výherného automatu. Tak asi podobne je to myslené aj vo vzťahu k tej výstavbe diaľnic.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

21.6.2017 o 15:00 hod.

Mgr.

Ondrej Dostál

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie v rozprave 15:02

Veronika Remišová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážené dámy poslankyne, vážení páni poslanci, koaliční poslanci predložili do parlamentu návrh na prijatie uznesenia na uvoľnenie dlhovej brzdy. Ja poviem za nás takú jednu hlavnú výhradu. Ak by sme aj rozmýšľali o tom, či tie peniaze na výstavbu diaľnic uvoľniť alebo nie, museli by sme si byť istí, že táto vláda vie peniaze na diaľnice využívať efektívne. Ak nie, tak je to len ďalšie sypanie peňazí do čiernej diery.
Žiaľ, vidíme, že za tejto vlády sa cesty, infraštruktúra, diaľnice stavali veľmi babrácky a za všetko spomeniem len tieto príklady: Vláda nie je schopná dostavať diaľnicu D1. Robert Fico sľuboval dokončenie do roku 2010, potom do roku 2013, potom do roku 2016, minulý rok v programovom vyhlásení vlády sa termín presunul na rok 2020, v programovom vyhlásení vlády. Teraz sa dokonca začína hovoriť, že diaľnica bude dostavaná v roku 2026.
Úseky na povrchu sa u nás stavajú drahšie ako tunely v Nemecku. Ďalším príkladom babráctva vlády je diaľničný privádzač pri Žiline, ktorý vláda skrátka zabudla obstarať a diaľnica bude končiť budúci rok v poli. Nevieme dokedy, ako dlho bude končiť v poli, bude končiť v poli, uvažuje sa o tom, ako spomínal kolega Heger, že sa tam spraví nejaká korčuliarska dráha. Bude to dosť drahá korčuliarska dráha.
O výraznom meškaní sa hovorí aj v prípade tunela Višňové. Problémy sú pri obchvate Bratislavy. Vláda podpísala zmluvy so súkromným staviteľom diaľnice, hoci nemala odkúpené pozemky. Všetky pozemky stále nemá, chýbajú povolenia. Štátu hrozila buď obrovská pokuta, alebo ďalšie peniaze pre špekulantov a nakoniec vláda, však vieme, musela v skrátenom legislatívnom konaní prijať zákon o vyvlastňovaní alebo vydržaní pôdy. Je možné, keďže sme podávali návrh na Ústavný súd, je možné, že Ústavný súd vyhlási tento zákon za protiústavný. Vláda nakoniec zaplatí pokutu aj staviteľovi, aj špekulantom s pôdou.
Obchvat Ružomberka. Obchvat Ružomberka v podstate mešká od roku 2013. Čo sa týka Národnej diaľničnej spoločnosti, ktorá je zodpovedná za stavbu diaľnic, Národná diaľničná spoločnosť je v absolútnom rozvrate. Za posledný rok sa tam vystriedali traja šéfovia. Národná diaľničná spoločnosť nevie spraviť jedno rozhodnutie, neustále mení víziu, neustále mení stratégiu, menia sa tam ľudia na dôležitých postoch. Takto sa diaľnice, s takýmto orgánom zodpovedným za správu diaľnic, stavať nedajú.
A čo sa týka tej kondície, v akej je Slovensko, je pravda, že slovenská ekonomika prosperuje. Posledné roky vláda vyberá od ľudí a firiem výrazne viac peňazí na daniach ako v minulosti. A keby sa rozumne hospodárilo, mohla by výstavba a rekonštrukcia ciest a diaľnic pokračovať rýchlym tempom. Ako to už kolegovia spomenuli, vďaka dlhovej brzde máme nižšie úroky, môžeme si lacnejšie požičiavať peniaze, investori viac dôverujú Slovensku a to nám ušetrí každý rok veľké sumy, čo by však neplatilo, keby sme dlhovú brzdu zrušili alebo oklieštili. Čiže dávať možnosť, aby si táto vláda napožičiavala ďalšie peniaze, ktoré my všetci, naše deti, naše vnúčatá, ich deti, budú musieť splácať, my si myslíme, že je to, žiaľ, sypaním peňazí do čiernej diery. Hlavne, ako som povedala, táto vláda diaľnice stavať nevie.
Ďakujem. (Potlesk.)
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

21.6.2017 o 15:02 hod.

Mgr. art. M.A. ArtD.

Veronika Remišová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:06

Ján Marosz
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne.
Kolegyňa, zasa by som len pár takých upresnení toho, čo si povedala. Napríklad k tomu Turany – Hubová, všetci radi by sme do toho Ružomberka chodili po diaľnici a ministerstvo životného prostredia už v roku 2002 navrhlo, aby tento úsek išiel do tunela Korbeľka. Teraz máme rok 2017 a to isté zase ministerstvo životného prostredia povedalo, áno, dáme to do tunela Korbeľka. Medzi tým nám prešli všetky tieto roky. V 2005. začali špekulovať, že spravia ten údolný variant, následne potom Fico povedal, že ideme do PPP projektu, potom tam boli, keďže sa ozvali aj ochranári, sú tam teda tie biotopy, rašeliniská a pod., tak boli tam námietky odbornej verejnosti, tak Európska únia odmietla tento variant, tento PPP projekt. No a teraz máme rok ´17 a jednoducho vraciame sa ako keby do roku 2002. Tu chcem podčiarknuť to, čo si aj povedala, že ide naozaj o manažérske zlyhávanie a babráckosť NDS-ky.
A ešte pár faktov k tomu Hričovskému Podhradiu, kde sa hovorí, že pre korčuliarov bude. Áno, je to reálne tak, a preto teraz v týchto dňoch NDS-ka sa snaží posunúť termín dokončenia na rok 2019, aby to nebolo veľmi okaté. Táto diaľnica by už aj mohla byť pomaly otváraná. Len preto, že nemajú obstaraný ešte privádzač Žilina – Lietavská Lúčka a takisto nie sú vytýčené termíny na tú celú križovatku, ktorá to v tej Lietavskej Lúčke má spájať, a z tej Lietavskej Lúčky do tunela, to ešte je v nedohľadne, že kedy tá firma tam začne vôbec stavať túto komunikáciu. Inými slovami, občanovi chýba naozaj záväzný termín výstavby diaľnic.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

21.6.2017 o 15:06 hod.

Mgr.

Ján Marosz

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom