19. schôdza

5.9.2017 - 19.9.2017
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie v rozprave

7.9.2017 o 9:12 hod.

JUDr.

Alojz Baránik

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie v rozprave 18:45

Gabriela Matečná
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne. Ja už tu mám dnes vyárendované miesto. Asi som si ani sadnúť nemala. Takže, pán predsedajúci, ešte tí, ktorí ste tu ostali, ďakujem veľmi pekne. Každoročne predkladá Slovenský pozemkový fond výročnú správu. Predpokladám, že do budúcna už to bude pani generálna riaditeľka, a nie ja.
Ja by som len chcela v stručnosti povedať, že tak ako po minulé roky, aj tento rok, teda 2016 fond si plnil úlohy, ktoré mu vyplývajú zo zákona. Na rokovanie Rady fondu bolo predložených 2 399 právnych aktov. Pokiaľ ide o počet uspokojených fyzických osôb, priznanie práv na náhradu formou vydania pozemku alebo vyplatením finančnej náhrady je možno konštatovať, že fondom vytýčený cieľ bol splnený. To znamená, hovoríme o reštituentoch a reštitučných nárokoch. Takisto táto predložená správa hovorí a v tabuľkovej forme je to možné vidieť, že koľko reštitučných nárokov v zmysle zákona jedného aj druhého bolo naplnených.
V priebehu roku 2016 bola venovaná pozornosť aj ďalším oblastiam, ako je usporiadanie vlastníctva v správe a nakladaní fondu, tiež aj zvýšeniu intenzity prác s pohľadávkami po lehote splatnosti. To je taká vážna vec a taká vážna boľačka, ktorá je na Slovenskom pozemkovom fonde už roky rokúce, najmä pokiaľ ide o pohľadávky za nájom pozemkov na poľnohospodárske účely. Ale myslím si, že každý rok sa to darí viac a viac vymáhať. Zvýšila sa aj aktivita fondu na úseku vnútornej kontroly. Vnútorné kontroly boli zamerané na obsah, plnenie podmienok vyplývajúcich z uzatvorených zmlúv, ale aj na kontrolu organizačných zložiek fondu, a to na dodržiavanie zákonov, vnútorných predpisov a podobne.
Kontrolným orgánom fondu je podľa ustanovenia § 35a zákona č. 330 Rada fondu. V priebehu roka sa konalo deväť zasadnutí Rady fondu. V období 1. 1. 2016 až 15. 6. 2016 rokovala Rada fondu v pôvodnom zložení tak ako bola uznesením z 2. 7. 2015 zvolená Národnou radou Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa zákon 330.
Od 16. 6. Rada fondu rokovala v doterajšom zložení, avšak o jedného člena menej, v celkovom počte 10 členov, nakoľko jeden člen Rady fondu sa stal, ako iste viete, námestníkom na Slovenskom pozemkovom fonde. Taktiež Rada fondu ako kontrolný orgán bola oprávnená vyžadovať od generálneho riaditeľa fondu akékoľvek informácie, nahliadať do všetkých dokumentov, a tak sa to aj na tých zasadnutiach stále dialo. To som spomínala, že bolo deväť riadnych zasadnutí, mimoriadne rokovanie Rady fondu nebolo zvolané. Rokovania Rady fondu boli organizované v súčinnosti s generálnym riaditeľom, námestníkom generálnej riaditeľky SPF. Program bol zostavený tak, aby Rada fondu mohla riadne plniť zákonom stanovené úlohy.
Z celkového počtu, teda z 2 399 právnych aktov bolo Radou fondu odporúčaných štatutárom podpísať 2 381 právnych aktov, z toho bolo 1 021 nájomných zmlúv, 964 kúpnych zmlúv, 414 plnení reštitučných nárokov. Celkovo bolo 9 právnych aktov stiahnutých a 6 právnych aktov mali Radou fondu stanovené neodporúčacie stanovisko.
Z celkového počtu predložených právnych aktov v roku 2016 Rada fondu neodporučila štatutárom podpísať teda 6 nájomných, 2 kúpne zmluvy a 1 návrh zmluvy na plnenie reštitučných nárokov. Stiahnutých z rokovania Rady fondu bolo 7 kúpnych, 2 zmluvy pre plnenie reštitučných nárokov.
Snáď už len na záver by som povedala, že po zdanení bol hospodársky výsledok v roku 2017 4,145 mil. eur. Myslím, že na to, že Rada zasadala a že tam bolo tak troška vákuum, to množstvo právnych aktov je výsledok práce, ktorý, ktoré naozaj je pokračovaním toho, čo sme tam nastavili v tých predchádzajúcich rokoch.
Vážený pán predsedajúci, panie poslankyne, páni poslanci, vzhľadom na vyššie uvedené dovoľujem si vás požiadať o prerokovanie predloženého materiálu.
Ďakujem za pozornosť.
Ešte raz upozorňujem, že správa je veľmi obsiahla. Má množstvo svojich tabuľkových príloh, takže je možná k nahliadnutiu a po schválení bude zverejnená na internetovej stránke Slovenského pozemkového fondu. Ďakujem veľmi pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

6.9.2017 o 18:45 hod.

Ing.

Gabriela Matečná

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 18:49

Ján Kvorka
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem, pán podpredseda. Vážená pani ministerka, panie poslankyne, páni poslanci, výročnú správu Slovenského pozemkového fondu za rok 2016 pridelil predseda Národnej rady Slovenskej republiky rozhodnutím č. 561 28. apríla 2017 Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie s tým, že gestorský Výbor Národnej rady Slovenskej republiky podá informáciu o výsledku prerokovania uvedeného materiálu vo výbore vrátane návrhu na uznesenie Národnej rady Slovenskej republiky.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie prerokoval predmetnú informáciu 6. júna 2017. Uznesením č. 93 vzal uvedenú informáciu na vedomie a odporučil ju Národnej rade tiež vziať na vedomie. Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie uznesením č. 98 zo 6. júna 2017 schválil túto informáciu výboru a súčasne ma poveril predniesť na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky túto informáciu výboru a predložiť návrh na uznesenie Národnej rady Slovenskej republiky. Návrh uznesenia je súčasťou prerokovaného materiálu.
Pán podpredseda, skončil som. Prosím, otvorte rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

6.9.2017 o 18:49 hod.

Ján Kvorka

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 18:51

Martin Fecko
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Pán predsedajúci, pani ministerka, pán navrhovateľ, kolegyne, kolegovia, vážení hostia, myslím, že to do tej 19.00 hod. zvládneme. Tak ako som sľúbil aj minulý rok, že je to správa vlastne o majetku všetkých našich občanov, lebo Slovenský pozemkový fond vlastne spravuje štátnu pôdu a pôdu nezistených vlastníkov. To znamená, každý občan tam má svoj podiel, tak občania, samozrejme, neradi čítajú hrubé štatistiky, a keď sa im to povie hovoreným slovom, tak možno niekomu sa niečo možnože pripomenie alebo niečo objasní.
Takže ja len tak prebehnem lárom-šárom, ako spomínala pani ministerka, bude to aj na internetovej stránke, takže potom si to ľudia kľudne môžu pozrieť.
Takže, vážení občania, aby ste boli v obraze, Slovenský pozemkový fond v roku 2016 mal vo svojom vlastníctve 265 682 ha. Nezistených vlastníkov, ktorých tiež, samozrejme, spravuje a zastupuje, je 454 916 ha. To znamená, to je celé portfólio, s ktorým môže nakladať Slovenský pozemkový fond vo svojom štatúte, ktorý má, ako má nakladať s pôdou. Samozrejme, že táto pôda je dynamická, hlavne u tých nezistených vlastníkov, kde sa po dokončovaní ROEP-ov alebo pozemkových úprav vlastníctvo stáva známym, a tým pádom odbúda tam časť pozemkov. Niečo, samozrejme, sa aj do vlastníctva dostáva naspäť. Máme neukončených 25 ROEP-iek podľa všetkého, ako to tam bolo konštatované.
A čo sa týka pozemkových úprav, 376 území ukončených, 68 rozpracovaných. To znamená, prakticky v takýchto cifrách sa pohybujeme. Čo sa týka mňa, tak to zaujalo, samozrejme, aj počet pracovníkov, lebo niekto vie, niekto nevie, koľko má Slovenský pozemkový fond. Takže to, čo nespomenula pani ministerka, doplním ju. Slovenský pozemkový fond má 260 pracovníkov. Priemerný mesačný plat, aj to je tam uvedené, 1 270, aby sme boli v obraze, že o čom tu kráčí. Bolo podaných na fond v roku 2016 60 sťažností, z toho bolo 36 ohodnotených ako neopodstatnených. A v 3 089 súdnych sporoch v 37 prípadoch bol Slovenský pozemkový fond ako žalobca a zvyšok ako žalovaný. 520 sporov bolo ukončených, aby ste boli v obraze aj z tejto štatistiky, čo sa tam hovorí.
Ďalej mňa veľmi zaujíma pri týchto štatistikách z fondu, hlavne koľko odpredá, koľko dá súhlasu na vydržanie, lebo vydržanie to je zvláštna kategória, kde sa robilo lárom-šárom, ako prišlo, v 90. rokoch to, no dvaja svedkovia, vyvlastním aj váš, osvedčím aj váš byt, keď je potrebné. Takže aby sme boli v obraze, Slovenský pozemkový fond, samozrejme, sa tiež musí vyjadrovať ku týmto vydržiačkam cez Notársky poriadok podľa § 63 ods. 1 toho poriadku. Takže v roku 2016, vážení občania a kolegovia, 281 vyjadrení dal, z toho iba 10 bolo súhlasných, aby ste boli v obraze. To znamená, drží líniu, že nedáva lážom-plážom, a tých desať súhlasov znamenalo vydržanie o výmere 1,2 hektára v rámci Slovenskej republiky, aby sme boli aj v tomto v obraze. Ďalej mňa veľmi zaujíma, koľko predá, jak som spomínal, pretože rozpredať pôdu ako v Poľsku alebo v Česku, tak to je raz-dva, hej, to neni problém štátu. Len my ešte nemáme splnené domáce úlohy pre našich občanov, teda z štátnej pôdy reštitúcie, záhradkárske osady, ochrana prírody, proste tam ešte máme.
Takže Slovenský pozemkový fond v roku 2016 podľa jeho správy v roku predal fyzickým a právnickým osobám plochu z vlastníctva štátu vo výmere 162,8 hektára, aby ste boli v obraze. Takže zhruba, pani ministerka, korešponduje to, keby ste boli, že okolo tých 300-500, to bol strop a okolo tých 200 sa to tam pohybovalo. Takže som rád, že aj nové vedenie sa drží tohto limitu, lebo hovorím a budem stále prízvukovať, že musíte si tie domáce úlohy udržať, lebo sa pokúsime ukončiť reštitúcie a tie záhradkárske osady a ďalšie veci, lebo tam je veľký nápor na tú štátnu pôdu, aby sme to zvládli.
A ešte jedno. Z tých reštitúcií, čo bolo spomínaných, takže celkove už Slovenský pozemkový fond vydal rozhodnutia o 29 527 prípadov, v roku 2016 to bolo 624 rozhodnutí reštitučných a úplne vybavených je zhruba 21 262. To znamená zhruba 72 % z celkového objemu reštitučných konaní, ktoré je na fonde. Samozrejme, sú tu ešte aj ďalšie nejaké tie údaje. Spomeniem napríklad, že koľko sme odovzdali. Teda odovzdali, odovzdal, áno, fond, našu pôdu odovzdal do vlastníctva obcí a VÚC. Bolo to zhruba 200 právnych aktov a išla výmera zhruba 61,5 ha pôdy.
Ako bolo spomenuté, hospodársky výsledok bol kladný 4,14 mil. s tým, že bola ponechaná rezerva vo výške 9,4 mil. eur na tie rôzne súdne spory, a všetko, čo tam bude okolo toho, vymáhanie. A zároveň 1,5 mil. bol účelovo viazaný z tohto jeho výsledku na riešenie projektov pozemkových úprav. Takže to bola tiež jedna kategória, ktorá hovorí o tom, že tie projekty pozemkových úprav predsa len nejakú prioritu aj v tomto našom nejakom rozpočte, či už fondu, alebo štátu, môžu nájsť a môžu z toho čerpať, lebo to, myslím, že má zmysel. A ja by som bol najradšej, keby sa peniaze vyprodukované poľnohospodárom vracali poľnohospodárom, že by to neišli kade-tade, a myslím si, že to by, a lesákom, teda, samozrejme, lebo aj lesný tento máme pod sebou. Takže asi v takomto duchu.
Samozrejme, je kvantum ešte vecí týkajúcich sa prenájmu, vydržania a ďalších vecí. Je to štatistika podľa mňa v zmysle tých predošlých, ktoré tu boli. Takže je tam dosť podrobná, a keď chcete konkrétne okresy, tak proste môžete tam pozrieť tie regionálne odbory. Takže myslím si, že kto má chuť a záujem, nech sa páči, ja som z nej vyčítal dosť a myslím si, že trend, ktorý je zatiaľ nahodený podľa tejto správy, by mohol pokračovať aj ďalej, aby sme ten náš majetok, našich občanov, nerozpredali iba tak, že povieme hup, a už ho nemáme. Lebo domáca úloha potom, ktorá nám ostane, tak bude veľmi ťažká.
A ja budem apelovať stále, aby sme tých neznámych vlastníkov, ktorí ste trošku mimo misu už teraz, aby sme tých neznámych vlastníkov urobili známymi. A urobme ich tak, že dáme do pracovnej náplne nejakého úradu štátneho, že bude lustrovať rodokmeň, lebo štát spôsobil, že máme neznámych vlastníkov. Lebo po ’48. roku sa nemohlo dediť, poľnohospodárska a lesná pôda, a zrazu zisťujeme po 40 rokoch, však my nevieme, kto je vlastne tam vlastník. Takže, vážení, to je ďalšia naša úloha, ktorú by sme mali zvládnuť, a mne je to to jedno, či to dajú modrí, bieli, fialoví, ale mali by sme tých ľudí. A potom sa povie fér občanom Slovenskej republiky, áno, vláda zabezpečila lustráciu vášho rodokmeňu a potom tie podmienky tam už určíme, že bude mať do dvesto metrov, tak dobre, daruje štátu, OK, lebo niekedy to dedičské konanie je drahšie ako tá pôda, ktorá sa tam nájde. Takže to musíme všetko zvážiť. Ale to hovorím, už sa opakujem, ale myslím si, že tak by to malo byť.
Takže ďakujem veľmi pekne za túto správu a držím palce novému vedeniu Slovenského pozemkového fondu a dúfam, že sa nebudeme za nich hanbiť a že budeme môcť skonštatovať, že Slovenský pozemkový fond sa stará o pôdu našich občanov, a tak aj o našu pôdu tak, ako sa má starať.
Ďakujem pekne. Žime tak, aby bolo aj chleba, aj neba.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

6.9.2017 o 18:51 hod.

Ing.

Martin Fecko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:59

Anna Zemanová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Rozhodla som sa pre faktickú, i keď zvažovala som, že sa ešte prihlásim do ústnej rozpravy, ale už pani ministerke to nespravím, aby zajtra ráno musela chodiť. (Povedané so smiechom.)
Takže ja chcem len toľko povedať, že aj tu z týchto čísel vidno tie argumenty, že prečo ten zákon o nájme poľnohospodárskej pôdy bude komplikovaný, pretože jednoducho pozemkové úpravy nie sú v dostatočnej miere vyhotovené. Tie čísla hovoria samo osebe, len 376 katastrálnych území je zapísaných do katastra, 68 pozemkových úprav je rozpracovaných, ďalších 200 bolo vypísaná verejná súťaž, ktorá bola zrušená, čo považujem za, za chybu, možno až úmysel.
Ja by som povedala, že Slovenský pozemkový fond by mohol byť aktívnejší napríklad aj pri usporadúvaní pozemkov po diaľnicami. Nemuseli obrovské finančné prostriedky sa vynakladať na výkupy pozemkov, ak by pri známych stavbách došlo k pozemkovým úpravám tak, aby pod tieto veľké investície sa urobili pozemkové úpravy, či diaľnice, alebo iné strategické výstavby. Si myslím, že Slovenský pozemkový fond v tomto duchu mohol byť aktívnejší, a to, že nebol aj v minulosti, asi vyhovovalo mnohým subjektom, pretože mohlo potom dôjsť vlastne k takým tichým zámenám a oslovovaní pozemkov, ktorí, ľuďom, ktorí vlastne ani nemali šajnu, že nejaké pozemky vlastnia, a urobenie si vlastne pozemkových úprav individuálne ako nejaký podnikatelia.
Ja pozemkový fond, samozrejme, je to správa o činnosti, treba si ale spomenúť aj na správu ombudsmanky k tejto činnosti a čítať túto správu s porozumením a vo vzťahoch.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

6.9.2017 o 18:59 hod.

RNDr.

Anna Zemanová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 19:01

Martin Fecko
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Pani kolegyňa, ďakujem za faktickú, ale ja musím reagovať, pretože predsa urobiť pozemkové úpravy v území, kde viem, kde ide diaľnica, tam ťa ľudia zožerú. Ty predsa ich nemôžeš vyfaulovať z toho územia, kde ty plánuješ. Proste to je, to je opačne! Predsa to by bola diktatúra štátu, vyvlastnenie v prospech seba a občanov na vedľajšiu koľaj. To je, neni o demokracii, to je o byrokracii a despotizme. Pozor, tak toto nie. Predsa pozemkové úpravy nemôžu ísť, kde už máš jasné hranice, kde pôjde nejaká cesta, veď to je o tom, o tej korupcii, že prakticky keď vieš informáciu, kade pôjde, tak si tam štát dá svoje pozemky a tých dá vedľa? Veď to predsa sa nedá, ľudia boží, veď to základný princíp niečoho v demokracii, že tí chudáci, biedaci, čo majú 2 áre, 3 áre, 5 árov, keď raz tam má tu cestu, diaľnicu plánovanú, tak predsa on nedá si v rámci pozemkových úprav, si zameniť, že dostane sa na druhú časť do nejakej debry, kde bude robiť v rámci pozemkových úprav, hurá, mám zcelené pozemky. Však to sa nedá, ľudia boží, spamätajte sa!
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

6.9.2017 o 19:01 hod.

Ing.

Martin Fecko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
19. schôdza NR SR - 3.deň - A. dopoludnia
 

Uvádzajúci uvádza bod 9:01

Gabriela Matečná
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Matečná, Gabriela, ministerka pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR poverená riadením Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR
Tak dobré ráno prajem všetkým. Pre mňa nová a zaujímavá situácia, že predkladám zákony zo školstva, ale čas plynie, takže aby sme niečo nezmeškali, dovoľte mi, pán predsedajúci a pani poslankyne, teda jedna, a páni poslanci, na základe úlohy č. 3 na mesiac jún Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky na rok 2017 Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky predkladá na rokovanie návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 422/2015 Z. z. o uznávaní dokladov o vzdelaní a o uznávaní odborných kvalifikácií a o zmene a doplnení niektorých zákonov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony.
Návrh zákona predstavuje procesné spresnenie niektorých aspektov systému uznávania dokladov o vzdelaní a uznávania odborných kvalifikácií na základe poznatkov z aplikácie zákona v praxi. Návrhom zákona sa ďalej
- zavádza možnosť uloženia kompenzačných opatrení aj pri uznávaní odbornej kvalifikácie,
- dopĺňajú kompetencie ministerstva školstva o rozhodovanie o odvolaní proti rozhodnutiu okresného úradu v sídle kraja a vysokej školy vo veciach uznávania dokladov o vzdelaní,
- spresňujú podmienky vykonania doplňujúcej skúšky s ohľadom na aplikačnú prax a ochranu verejného zdravia a bezpečnosti prostredníctvom zabezpečenia striktného celoeurópskeho systému vzdelávania zdravotníckych pracovníkov,
- dopĺňa sa systém výstražného mechanizmu pri zákaze činnosti alebo obmedzení činnosti aj na iné právnické osoby príslušné uložiť disciplinárne opatrenie v disciplinárnom konaní,
- vymedzuje sa výnimka pri skúške na overenie ovládania štátneho jazyka na výkon príslušného regulovaného povolania v prípade českého jazyka,
- upravuje sa počet členov komisie na overenie ovládania štátneho jazyka na výkon príslušného regulovaného povolania na základe poznatkov z aplikačnej praxe,
- upravuje výška správnych poplatkov za jednotlivé konania v procese uznávania.
Vážený pán predsedajúci, vážené pani poslankyne, páni poslanci, ďakujem za vašu pozornosť a dovoľujem si vás požiadať o prerokovanie predloženého materiálu.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

7.9.2017 o 9:01 hod.

Ing.

Gabriela Matečná

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie 9:03

Katarína Cséfalvayová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, vážená pani ministerka, v súlade s § 73 zákona o rokovacom poriadku som bola určená Výborom Národnej rady pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport za spravodajkyňu k návrhu uvedeného zákona. Predkladám informáciu k predloženému návrhu zákona.
Návrh spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby zákonov. Súčasťou predloženého návrhu je aj stanovisko Ministerstva financií Slovenskej republiky. Zo znenia uvedeného návrhu zákona je zrejmý účel navrhovanej úpravy.
Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajkyňu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady navrhujem, aby návrh zákona prerokovali Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre zdravotníctvo a Výbor Národnej rady pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport. Odporúčam, aby predmetný návrh zákona výbory prerokovali do 30 dní a gestorský výbor do 32 dní od prerokovania návrhu zákona v Národnej rade Slovenskej republiky v prvom čítaní.
Prosím, pán predsedajúci, otvorte všeobecnú rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie

7.9.2017 o 9:03 hod.

Ing. PhD.

Katarína Cséfalvayová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 9:05

Gabriela Matečná
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Matečná, Gabriela, ministerka pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR poverená riadením Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR
Tak máme tu druhý zákon, takže ešte raz, pán predsedajúci, panie poslankyne, páni poslanci, na základe Programového vyhlásenia vlády Slovenskej republiky na roky 2016 až 2020 ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu predkladá na rokovanie návrh zákona o verejnej výskumnej inštitúcii a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
Predloženie tohto zákona vyplýva aj z viacerých koncepčných materiálov, napríklad Poznatkami k prosperite, Stratégia výskumu a inovácií pre inteligentnú špecializáciu Slovenskej republiky.
Návrh zákona vytvára nový typ právnickej osoby, ktorá bude na rozhraní medzi verejnoprávnou inštitúciou a neziskovou organizáciou a bude mať tieto vlastnosti:
- Bude vlastníkom svojho majetku na rozdiel od doterajších rozpočtových a príspevkových organizácií, najmä ústavov Slovenskej akadémie vied, ktoré sú len správcami majetku štátu, pričom návrh upravuje poistky vo vzťahu k prioritnému majetku.
- Bude mať viaczdrojové financovanie ako kombinácia prostriedkov zo štátneho rozpočtu od zakladateľa, možnosti uchádzať sa o ďalšie prostriedky z verejných zdrojov, najmä rezortné dotácie či iné granty, a z prostriedkov z podnikateľskej činnosti.
- Bude mať dostatočnú autonómnosť, ktorá bude posilňovať samosprávnosť, slobodu vedeckého bádania a hospodársku stabilitu. Tým sa odstránia prekážky vo využívaní súkromných zdrojov pre financovanie výskumu a vývoja.
V porovnaní s dnešnou právnou formou rozpočtových a príspevkových organizácií má navrhovaná nová právna forma umožniť subjektom uskutočňujúcim výskumnú a vývojovú činnosť lepšie čeliť výzvam, s ktorými sú v súčasnosti konfrontované okrem iného aj lepším zapájaním sa do projektov a získavaním kontraktov s priemyselnou sférou. Verejná výskumná inštitúcia bude môcť zakladať start-upy a spin-offy, ako aj vstupovať do koncesií a zakladať spoločné podniky.
Ohľadom majetku bola prevzatá a rozpracovaná konštrukcia prioritného majetku z prostredia verejnoprávnych inštitúcií. Návrh zákona pritom vymedzuje právne úkony, s ktorými musí dať predchádzajúci písomný súhlas dozorná rada, resp. v niektorých prípadoch aj zakladateľ.
V súvislosti s prioritným majetkom návrh zákona vymedzuje právne úkony nakladania s prioritným majetkom, kde pri hodnote do 25-tisíc eur sa vyžaduje predchádzajúci súhlas Ministerstva financií Slovenskej republiky a úkony pri hodnote nad 25-tisíc eur sa vyžaduje súhlas ministerstva financií aj súhlas vlády.
V rámci novely zákona o Slovenskej akadémii vied sa má uskutočniť aj transformácia všetkých organizácií Slovenskej akadémie vied, ktoré budú existovať k 30. 6. 2018, pričom už v súčasnosti niektoré organizácie pristupujú k zlučovaniu do väčších celkov.
Predkladaným návrhom zákona sa má tiež umožniť transformácia rezortných, rozpočtových a príspevkových organizácií štátu, ktoré uskutočňujú výskum na verejné výskumné inštitúcie.
Vážený pán predsedajúci, panie poslankyne, páni poslanci, ďakujem za vašu pozornosť a dovoľujem si vás požiadať o prerokovanie predloženého materiálu.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

7.9.2017 o 9:05 hod.

Ing.

Gabriela Matečná

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 9:09

Ľubomír Petrák
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo, pán podpredseda. Vážený pán podpredseda, vážená pani ministerka, ctené kolegyne, kolegovia, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport ako gestorský výbor podáva Národnej rade podľa § 79 ods. 1 zákona o rokovacom poriadku správu výborov o výsledku prerokovania vládneho návrhu zákona, ktorým je vládny návrh o verejnej výskumnej inštitúcii a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 569), v druhom čítaní.
Tento zákon bol uznesením Národnej rady z 12. júna 2017 pod č. 681 pridelený ústavnoprávnemu výboru, výboru pre financie a rozpočet, výboru pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport. Ako gestorský výbor bol určený výbor pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport. Výbory prerokovali návrh zákona v lehote určenej uznesením Národnej rady a iné výbory o tomto návrhu zákona nerokovali.
Gestorský výbor konštatuje, že do začiatku rokovania o vládnom návrhu zákona nedostal žiadne stanoviská od poslancov podľa § 75 ods. 2 zákona o rokovacom poriadku. K tomuto vládnemu návrhu zákona zaujali výbory tieto stanoviská: Ústavnoprávny výbor uznesením č. 245 zo 4. septembra 2017, výbor pre financie a rozpočet uznesením č. 176 zo 4. septembra 2017 a výbor pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport uznesením č. 103 z 5. septembra 2017 a všetky výbory zhodne odporúčajú vládny návrh zákona schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi uvedenými v IV. časti spoločnej správy. V IV. časti spoločnej správy sa nachádza celkovo 56 pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov a gestorský výbor odporúča Národnej rade hlasovať o týchto zmenách a doplnkoch spoločne s odporúčaním gestorského výboru schváliť.
Gestorský výbor ďalej odporúča Národnej rade vládny návrh zákona o verejnej výskumnej inštitúcii a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 569) schváliť v znení pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov uvedených v tejto správe.
Predmetná spoločná správa bola schválená uznesením výboru pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport 6. septembra 2017 pod uznesením č. 111 a týmto uznesením ma výbor zároveň poveril, aby som na schôdzi Národnej rady informoval o výsledku rokovania výborov, stanovisku a návrhu gestorského výboru a predkladal návrhy podľa príslušných ustanovení zákona o rokovacom poriadku.
Pán predsedajúci, skončil som, prosím, otvorte rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

7.9.2017 o 9:09 hod.

Ing. CSc.

Ľubomír Petrák

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 9:12

Alojz Baránik
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Chcel by som v rámci rozpravy predložiť pozmeňujúci návrh k tomuto návrhu zákona a ten sa týka nasledujúcej problematiky.
Právnická osoba, ktorá sa zakladá týmto zákonom alebo typ právnickej osoby, ktorý sa vytvára týmto zákonom, je, ako už bolo povedané, istým spôsobom hybrid, ktorý bude pracovať s prostriedkami jednak verejnými, ale prípadne aj s prostriedkami súkromnými. Zároveň napriek tomu, že to nie je jasne v zákone stanovené, zároveň takéto právnické osoby budú mať možnosť podnikať. Budú sa musieť starať o svoj majetok a budú pracovať s financovaním z rôznych zdrojov. Čiže bude sa jednať o podnikateľa svojho druhu, a pritom orgány a členovia orgánov tejto právnickej osoby nebudú niesť žiadnu zodpovednosť za riadny výkon svojej funkcie minimálne nie tak, ako je to stanovené Obchodným zákonníkom, ktorý ohľadom právnických osôb, ktoré podnikajú, obchodných spoločností stanovuje osobnú zodpovednosť štatutárov a členov štatutárnych orgánov a členov dozorných rád, ak sa jedná o taký prípad, a to do neobmedzenej výšky, a teda za riadny výkon svojich funkcií.
Obchodný zákonník toto upravuje tak, že až keď sa takýto člen orgánu alebo štatutár vyviní z toho, že došlo k škode na úkor spoločnosti napriek tomu, že urobil všetko, čo bolo primerane v jeho silách, aby takú škodu odvrátil, až potom sa zbaví zodpovednosti.
Čiže my si myslíme, že obdobné pravidlo by malo platiť aj pre tento typ právnickej osoby o to viac, že sa jedná o oblasť, ktorá, celkom nedávno sa ukázalo, že je postihnutá hrubou korupciou, za ktorú osoby konajúce za túto spoločnosť nebudú nijako postihované. Rozhodne nie postihované tak, ako taký postih chápe Obchodný zákonník, a pritom budú vykonávať činnosť obdobnú, ako je tá, ktorá je upravená pre spoločnosti uvedené v Obchodnom zákonníku. Čiže týmto spoločenstvám nič nebude brániť, aby súťažili na istom vedeckom trhu s obchodnými spoločnosťami, ktoré však budú sa musieť riadiť alebo ktoré sa riadia pravidlami Obchodného zákonníka v rámci toho teda aj tým, že štatutári a členovia štatutárnych orgánov a dozorných rád nesú osobnú zodpovednosť za riadny výkon, ale tu pri tejto právnickej osobe žiadne také pravidlo platiť nebude.
Čo to znamená? Je to v podstate návod na korupciu. Všetci vieme, že čo sa deje v tejto oblasti a čo sa, ak sa neprijme tento pozmeňovací návrh, čo sa bude diať. Bude sa diať to, že sa koalícia dohodne, že ukradnú nejakých 100 mil. sem, 100 mil. tam a všetci si rozdelia tie peniaze a potom akože niekoho maximálne vyhodia, ale to už bude zahojený, takpovediac. Čiže nič za terajšieho stavu tohto návrhu nebude brániť tomu, aby ten, kto porušil svoj záväzok riadne nakladať s majetkom spoločnosti, alebo teda s majetkom tejto právnickej osoby, aby mohol byť osobne za to postihovaný.
Ergo navrhujem teda na vyriešenie to a na zosúladenie postavenia členov orgánov tejto právnickej osoby nasledujúci pozmeňujúci návrh, ktorý keby sa prijal, tak by dostal osoby, jednak riaditeľa, jednak člena správnej rady a členov správnej rady a členov dozornej rady, do obdobného postavenia, ako je tomu pri obdobných funkcionároch obchodných spoločností. A teda pozmeňujúci návrh znie:
Pozmeňujúci a doplňujúci návrh poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Alojza Baránika k vládnemu návrhu zákona o verejnej výskumnej inštitúcii a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 569).
1. V čl. I § 16 sa za odsek 2 vkladá nový odsek 3, ktorý znie:
"(3) Riaditeľ zodpovedá za hospodárenie s príjmami podľa § 24 ods. 5 písm. e) a písm. h) až l); na zodpovednosť riaditeľa sa primerane vzťahujú ustanovenia o zodpovednosti konateľa podľa § 135a Obchodného zákonníka."
Nasledujúce odseky sa primerane prečíslujú.
2. V čl. I § 17 sa za odsek 8 vkladá nový odsek 9, ktorý znie:
"(9) Správna rada zodpovedá za hospodárenie s príjmami podľa § 24 ods. 5 písm. e) a písm. h) až l); na zodpovednosť členov správnej rady sa primerane vzťahujú ustanovenia o zodpovednosti členov predstavenstva akciovej spoločnosti podľa § 194 ods. 5, ods. 6 prvej vety a ods. 7 Obchodného zákonníka."
Nasledujúce odseky sa primerane prečíslujú.
3. V čl. I § 19 sa za odsek 8 vkladá nový odsek 9, ktorý znie:
"(9) Dozorná rada zodpovedá za hospodárenie s príjmami podľa § 24 ods. 5 písm. e) a písm. h) až l); na zodpovednosť členov dozornej rady sa primerane vzťahujú ustanovenia o zodpovednosti členov predstavenstva akciovej spoločnosti podľa § 194 ods. 5, ods. 6 prvej vety a ods. 7 Obchodného zákonníka."
Nasledujúce odseky sa primerane prečíslujú.
To je všetko. Ďakujem, skončil som.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

7.9.2017 o 9:12 hod.

JUDr.

Alojz Baránik

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video