40. schôdza
Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge
Ďakujem pekne. Takže teraz rozvediem, aby sme mali jasno, o čo ide.
Asi každý vie, že v našom agrosektore dostávame tzv. priame platby na plochu, ktorú, prakticky prichádzajú z eurofondov, a je najväčším kameňom úrazu. Či sa to niekomu páči, alebo nepáči, aj za tým sú peniaze, samozrejme, a veľký biznis, ktorý, tvrdím, že v pôdohospodárstve by hlavne o biznis nemalo ísť, malo by ísť do, o dorobenie obživy pre národ, svet, Európu.
Takže v čom je problém? Problém je v tom, že my sme ešte stále v tejto oblasti, čo sa týka čerpania eurofondov na priamu platbu, nepochopili, že socializmus už tu bol a že vlastnícke právo po roku 1989 má v našej republike ochranu aj v ústave. Článok 20 hovorí Ústavy Slovenskej republiky nasledovné, každý má právo vlastniť majetok, vlastnícke právo všetkých vlastníkov má rovnaký zákonný obsah a ochranu, majetok nadobudnutý v rozpore s právnym poriadkom ochranu nepožíva, dedenie sa zaručuje.
To znamená, to vlastnícke právo, či máte 2 metre štvorcové, alebo 2-tisíc metrov štvorcových, alebo 20 hektárov, stále požíva rovnaký obsah zákonný a ochranu. Žiaľ, pri čerpaní eurofondov na priame platby, pokiaľ prídete na Pôdohospodársku platobnú agentúru a chcete požiadať o priamu platbu, tak vám stačí predložiť čestné vyhlásenie, že ja čestne vyhlasujem, že užívam, vymyslím si, v obci Madunice tieto parcely, a Pôdohospodárska platobná agentúra nemusí nič šetriť. Neni to na, že musí, ale môže si vyžiadať. Keď niekde máte môže, tak viete si predstaviť tu veľké pole pôsobnosti rôznych lobistov, mafiánov a neviem, jak ich nazvať, však začne hovoriť, že nič nepotrebujete predložiť, však už to tu máte, však nech sa páči, čo chcete viacej.
Vy, pani ministerka, poviete, že tomu nerozumiem, lebo to je Brusel, tak, páni občania a občianky Slovenska, berte na vedomie, že pred dvomi mesiacmi bola na Slovensku konferencia týkajúcej sa zmeny klímy a jej dôsledkov pre našich agropodnikateľov, na ktorej sme mali tú česť privítať aj pána Hogena, eurokomisára pre pôdohospodárstvo a rozvoj vidieka z Európskej únie. Bol aj na našom výbore pre pôdohospodárstvo a životné prostredie. Po oficialitách sme sa ho opýtali aj na rôzne otázky, ktoré nás trápia.
Ja som mu dal tri otázku a jednu kardinálnu, pretože s tou sa už borím od roku 2011 a žiadna vláda doteraz, áno, bolo to aj za pani Radičovej, kde sme to dávali na poslednej schôdzi a už nemohlo postúpiť do ďalšieho čítania, takže tak sa to stalo, žiaľ, nemá oporu, aby tento prešiel zákon a bol schválený. Tak som sa ho opýtal: „Pán Hogen, vy ste Ír, keď u vás v Írsku potrebuje farmár agropodnikateľ čerpať priamu dotáciu na výmeru, čo musí danej platobnej agentúre predložiť?“ Pán Hogen na mňa pozrel, že či takú naivnú otázku sa ho idem pýtať, že by to malo byť jasné, no, žiaľ, u nás to jasné neni. Tak som povedal: „Áno, takúto otázku vám kladiem ešte raz, buďte tak dobý odpovedzte mi na ňu.“ Tak tu je odpoveď, pani ministerka a občania Slovenskej republiky, čo povedal eurokomisár, keď tomu Brusel diktuje: „Tak v prvom rade priama dotácia ide u-ží-va-te-ľo-vi pôdy.“ Áno, beriem, užívateľovi. A pokračoval vo vete: „A zvyšné podmienky určuje členský štát.“ Opakujem, Brusel, dotácia, dotáciu berie užívateľ priamu platbu a zvyšné podmienky určuje členský štát.
Vážení občania, článok 20 ústavy som čítal pred chvíľou, to znamená, že my sme čerpaním eurofondov pošliapali ústavu, pretože sme negarantovali základný princíp vlastníctva, ktorý hovorí o tom, že keď chce niekto užívať cudziu pôdu, tak buď je vlastník, teda cudziu pôdu, pôdu ako takú, buď je jej vlastníkom, alebo je užívateľom formou nejakej nájomnej zmluvy. A to je zmysel celej demokracie a vlastníctva a vlastníckeho práva.
Takže, vážení, nie Brusel, ale slovenská legislatíva a slovenské ministerstvo a slovenskí ľudia, ktorí majú na to dosah, spôsobujú to, že u nás sa môže brať na modré oči a na čestné vyhlásenie priama platba na plochu!
Čo to spôsobuje? Prečo tu boli v lete traktory poľnohospodár..., teda poľnohospodárska technika v Bratislave, naprieč Slovenskom? No kvôli tomuto. Lebo to je alfa a omega všetkého, lebo keď sa nemôže dostať výrobný pracovník ku výrobnému prostriedku, tak mi povedzte, čo mu chceme garantovať ešte, keď mu negarantujem ani ten výrobný prostriedok, na ktorom, áno, náš pôdohospodár to je jedno, či je to lesník alebo poľnohospodár, pôda je preňho výrobný prostriedok, ak ste so to doteraz neuvedomili, vážení, ktorí o tom rozhodujete. A vy keď to mu negarantujete, že sa bude môcť k tomu dostať, tak sa pýtam, to je o akej demokracii, to je o čom?! Veď to je katastrofa!
A hovorí to aj Brusel, že členský štát, tak sa nesprávajme ako hlucho-slepo-nemí, ale pozrime sa pravde do očí a možno, hovorím možno, keby tento zákon, ktorý dávam od roku 2011, bol aspoň v jednom kole prijatý, možnože by pán Bán mal menej písania a možnože Jano s Martinou, možnože by aj žili - hovorím možno -, lebo by sa nemuseli zaoberať možnože takými eurofondami, ako sa tu rozkrádajú u nás na východe a v ďalších častiach Slovenska. A to je jedno, či sme tam, alebo tam, pretože je tak nastavené pravidlo, lebo tak je nesystémove nastavené pravidlo. A môžte mi tu hovoriť všetci, že ja tomu nerozumiem a je to Brusel, pretože Brusel hovorí niečo iné. Takže, vážení, spamätajme sa a, pokiaľ je ešte čas, tak poďme to nejako riešiť! Myslím si, že výhovorky typu, máme veľa neznámych vlastníkov, nevieme, lebo má iba pol metra štvorcového, a neviem koho, keď mu zomrie, a zomrie aj neznámy vlastník, alebo teda nezistený, neviem, koho osloviť. No nerobte z náš, z nás negramotných, pretože nastupuje Slovenský pozemkový fond, vážení, keď ste si to neuvedomili, a on zastrešuje tých všetkých možných, alternatívy, ktoré nie sú momentálne preukázané, že je žijúci vlastník niekde v tejto republike.
Okrem toho je tam ešte možnosť, áno, bolo prijaté to novelou 504 zákona o nájme poľnohospodárskeho podniku a poľnohospodárskej pôdy, že ty ako agropodnikateľ ak vyzveš vlastníka, a ten ti do dvoch mesiacov nereaguje na tvoju požiadavku, že mu dá výpoveď, alebo súhlasí a ti podpíše nájomnú zmluvu, tak automaticky podľa 504 ideš do nájomného vzťahu s ním. Čo chcete ešte viacej?! Čo chcete ešte viacej na to, aby ste oslovili a mali to takto ošetrené, páni agropodnikatelia a páni na ministerstve?! Čo ešte?! A, panie na ministerstve, čo ešte viacej chcete?! Veď to je ošetrené! Len to musí sedieť aj PPA-čka.
A toto dávam do novely zákona a toto novelizujem, aby podmienkou čerpania priamej platby na plochu bolo preukazovanie, či si vlastník, keď si vlastník, alebo si v nájomnom vzťahu s niekým, s ktorým si podpísal reálnu, fyzickú zmluvu, či si mu platil alebo neplatil, je už na tvojom svedomí a na tvojom vlastníkovi, ktorý ti to toleruje alebo netoleruje a sa s tebou súdi, lebo je to o tom, vážení. Lebo pripomeniem zákon č. 229 o pôde, lebo ten nás, čo sa týka tohto segmentu, výrobného prostriedku, pôdy, vniesol do civilizovanej demokracie Európy, ktorý je účinný od 24. júna 1991, a tento dátum si, vážení občania Slovenska, zapamätajte: 24. jún 1991. Nikto okrem vlastníka a Slovenského pozemkového fondu, samozrejme, lebo ten je tiež vlastník za štátnu pôdu, nemôže bez súhlasu tohto vlastníka s jeho pôdou narábať, nikto. A my ho pošliapavame pri tak vážnej veci, ako je čerpanie eurofondov, priama platba na plochu, veď to je katastrofa.
Takže, vážení, budem tento zákon a chcem veriť, že aj naše hnutie, keď sa dostane, a hoci ja tu nebudem, bude pokračovať v tomto mojom snažení a budem ho dávať stále po pol roku, resp. ako to umožní legislatíva, pretože to je základný kameň úrazu všetkých našich boľačiek na Slovensku. To, že je to komplikované, nespochybňujem, pretože to uhorské právo, stále pani ministerkou omieľané, že tu máme katastrofálne rozdrobené pôdy, ale, vážení, však na to sme tu, aby sme to riešili, my nie sme na to, aby sme tu 4 roky prevegetovali a pozerali, čo sa tak deje, veď poďme to riešiť a poďme nájsť fondy, peniaze, financie na to, aj tie komasácie a pozemkové úpravy, všecko beriem. Aj teraz sa pýtam, jak je to možné, že ÚVO zastavilo výberové konania na 168 či 169 katastrálnych území, a znovu sa to odďaľuje na pozemkové úpravy a budem sa to pýtať pani ministerky, nech mi to vysvetlí, jak je to možné, že stále nie a nie naštartovať pozemkové úpravy, veď to je katastrofa, keď stále hovoríme, že máme problém s týmito, s touto držbou pôdy.
A ďalšia vec. Vážení, myslím si, že pokiaľ my dávame takýto signál pre ďalšiu generáciu, ktorá momentálne aj v poľnohospodárstve, vážení, aj v poľnohospodárstve vyrastá, lebo máme aj vysokú školu, aj stredné školy poľnohospodárske máme, keď dávame takýto signál, že nemá perspektívu v našom fachu, tak sa pýtam, kto nám tu bude dorábať o 10, 20, 30 rokov našu obživu. Netvrďte mi, že všecko dovezieme, lebo to je trošku scestné, a národ, ktorý stratí fortšift dorábania si obživy, dlho nevyžije a nemáme tu ani diamantové bane, ani zlaté doly, aby sme platili diamantami a zlatom za to, čo si sme v stave dopestovať tu a dochovať, či už rastlinná, alebo živočíšna výroba, veď to je katastrofa. A potom pozeráme, zrazu poľské mäso, katastrofa. Slovenské, by sa mu to vraj nestalo a sa pýtam, aká je podpora slovenského poľnohospodára aj v týchto otázkach, čo sa týka už konkrétnej výroby, keď sa vôbec nemôže sa ani tomu výrobného prostriedku, ktorý je základ a ktorý by sme si mali ako oko v hlave chrániť a nedevastovať dedičstvo našich predkov.
Takže, vážení kolegovia a kolegyne, je nás tu do 10, ani to nie, chcem vás poprosiť, aby ste požiadali svoje svedomie láskavo, či sa nezamyslí nad týmto zákonom, ktorý tu nejaký opozičný poslanec Fecko Martin z hnutia OĽANO predkladá už trinástykrát, a apeluje na to, aby sme sa správali zodpovedne ku dedičstvu našich predkov, ktoré nám tu zachovali, a aby sme nášmu agrosektoru a našim slovenským poľnohospodárom povedali, že tu máš pomocnú ruku a môžeš konkurovať aj Nemcovi, aj Francúzovi, aj Kanaďanovi, lebo my nie sme hlúpi. Máme dobrý manažment, máme schopných ľudí aj v pôdohospodárstve a teraz hovorím aj o lesníctve, lebo tam sme boli na špičke svojho času a možnože aj sme v niektorých oblastiach, len my to nevieme zmanažovať tak, aby sme dostávali aj eurofondy čestne, spravodlivo, bez nejakých zbytočných stresov, a to, že tí malí, mladí a začínajúci sa nemôžu domôcť svojich práv, by som bol rád, aby sme to raz a navždy ukončili, a ako hovorí ústava, každé právo vlastnícke má rovnakú ochranu, či máš pol metra štvorcového alebo 20-tisíc hektárov, stále máš rovnakú ochranu pred súdom, prokuratúrou a inými orgánmi, ktoré by mohli byť činné v trestnom konaní napríklad, keď spravíš nejaký prúser.
Takže to je ochrana vlastníckeho práva, a preto vás žiadam a prosím o podporu tohto zákona, postúpte ho do druhého čítania, aby niekto, ak chce čerpať eurofondy, priamu platbu na plochu a príde na Pôdohospodársku platobnú agentúru, tak okrem toho, že čestne prehlási, že je užívateľom, že predloží aj list vlastníctva, lebo je vlastníkom tej výmery, alebo že ju má v nájme, a či ju užíva formou vlastného pozemku, náhradného, podnájomného, je už vec iba technikálií, ale gro musí byť zachované, že tento právny titul užívania som získal tak alebo tak. Nič viacej, nič menej.
Takže, vážení, končím tak ako stále, odkaz našich predkov, aby sme sa hore nemuseli hanbiť, keď budeme robiť odpočet za rok 2019 a ’18 a ďalšie roky, že žime tak, aby bolo aj chleba, aj neba.
Ďakujem pekne. (Potlesk.)
Rozpracované
Vystúpenia
13:02
Vystúpenie s faktickou poznámkou 13:02
Jana CigánikováPráve preto, čo som spomínala, že teda máme tie škôlky, kde my máme zvieratká, pretože pre tých drobcov, ktorí sú prvýkrát v živote naozaj bez rodičov v nejakom ešte pre nich v tom čase cudzom prostredí, tak je doslova balzamom na dušu, keď je tam nejaký psík, mačička, zajačik,...
Práve preto, čo som spomínala, že teda máme tie škôlky, kde my máme zvieratká, pretože pre tých drobcov, ktorí sú prvýkrát v živote naozaj bez rodičov v nejakom ešte pre nich v tom čase cudzom prostredí, tak je doslova balzamom na dušu, keď je tam nejaký psík, mačička, zajačik, ktorého, kde sa vedia pritúliť, kde, ktoré berie ich pozornosť, kde ho kŕmia, kde sa učia, ako sa k živému zvieratku majú správať, a teda som to veľa riešila s hygienikmi a tie dôvody boli, opakujem, hygienické, resp. zdravotné dôvody, aby nedošlo k nejakému ohrozeniu zdravia tých detí, čo sme vyriešili tak, že všetci, všetky zvieratká vrátane napríklad zajacov musia byť očkované na úplne všetko, čo existuje, a čo sa týka ohrozenia správaním tých zvierat, za to sa, za to je plne zodpovedný teda majiteľ tej firmy, takže takýmto nejakým kompromisom sme sa vedeli aj s hygienikmi dohodnúť. A predpokladám, že tie dôvody sú rovnaké aj pri tých, pri týchto a rovnako zastaralé a vyriešiteľné aj pri prevádzkach s občerstvením.
V druhom čítaní ja by som teda navrhovala pridať tam predsa len tie mačky. Ja si myslím, že to je skvelý nápad, môžme o tom pokecať.
No a ešte by som chcela povedať, že, ja, super, že navrhujeme takéto zákony, takisto ako sme navrhovali „zviera nie je vec“, ktoré najprv síce kolegovia neodhlasovali, ale potom to ukradli a myslím, že to bola SNS, im je to opisovanie také vlastné, tak to opísali, ale ten zákon dnes platí. Tak dúfam, že buď teraz sa vyhnú tomu, že to budú v budúcnosti musieť ukradnúť, a teda odhlasujú to, alebo keď nie, tak hádam si teda niekto zoberie príklad, lebo je to jeden skvelý návrh, ktorý nikomu slobodu neberie, a práve naopak pridáva tú možnosť voľby. Takže teším sa, že SaS navrhuje takýto zákon.
Ďakujem veľmi pekne.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
1.2.2019 o 13:02 hod.
Mgr.
Jana Cigániková
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne. Ondro, hovoril si, že si sa nedopátral k dôvodom, prečo vznikol zákaz vstupu zvierat do stravovacích prevádzok. Ja som sa čiastočne dopátrala.
Práve preto, čo som spomínala, že teda máme tie škôlky, kde my máme zvieratká, pretože pre tých drobcov, ktorí sú prvýkrát v živote naozaj bez rodičov v nejakom ešte pre nich v tom čase cudzom prostredí, tak je doslova balzamom na dušu, keď je tam nejaký psík, mačička, zajačik, ktorého, kde sa vedia pritúliť, kde, ktoré berie ich pozornosť, kde ho kŕmia, kde sa učia, ako sa k živému zvieratku majú správať, a teda som to veľa riešila s hygienikmi a tie dôvody boli, opakujem, hygienické, resp. zdravotné dôvody, aby nedošlo k nejakému ohrozeniu zdravia tých detí, čo sme vyriešili tak, že všetci, všetky zvieratká vrátane napríklad zajacov musia byť očkované na úplne všetko, čo existuje, a čo sa týka ohrozenia správaním tých zvierat, za to sa, za to je plne zodpovedný teda majiteľ tej firmy, takže takýmto nejakým kompromisom sme sa vedeli aj s hygienikmi dohodnúť. A predpokladám, že tie dôvody sú rovnaké aj pri tých, pri týchto a rovnako zastaralé a vyriešiteľné aj pri prevádzkach s občerstvením.
V druhom čítaní ja by som teda navrhovala pridať tam predsa len tie mačky. Ja si myslím, že to je skvelý nápad, môžme o tom pokecať.
No a ešte by som chcela povedať, že, ja, super, že navrhujeme takéto zákony, takisto ako sme navrhovali „zviera nie je vec“, ktoré najprv síce kolegovia neodhlasovali, ale potom to ukradli a myslím, že to bola SNS, im je to opisovanie také vlastné, tak to opísali, ale ten zákon dnes platí. Tak dúfam, že buď teraz sa vyhnú tomu, že to budú v budúcnosti musieť ukradnúť, a teda odhlasujú to, alebo keď nie, tak hádam si teda niekto zoberie príklad, lebo je to jeden skvelý návrh, ktorý nikomu slobodu neberie, a práve naopak pridáva tú možnosť voľby. Takže teším sa, že SaS navrhuje takýto zákon.
Ďakujem veľmi pekne.
Rozpracované
13:04
Vystúpenie s faktickou poznámkou 13:04
Ján BudajDruhá je, že...
Druhá je, že chcem mať pochopenia a mám pochopenie aj pre poslancov, ktorí prepadajú tej častej poslaneckej chorobe alebo takému sklonu, lebo my sme zbor, ktorý robí regulatívy, a tak sa nám veľmi ľahko stáva, že chceme preregulovať svet, že uveríme na to, že keď nový a nový regulatív prijmeme, tak svet bude šťastnejší a usporiadanejší.
Aj tento zákon dokazuje, aká to je ilúzia. Slovenské krčmy sú plné psov, kaviarne takisto. Nie je žiadnym prekvapením nájsť v Bratislave v kaviarni mačičku, psa, preto aj nikto ich nejde vyhnať, nikto nezavolá políciu a drvivá väčšina ľudí ani nevie, že taká sprostosť, ako je zákaz ich vstupu napríklad v takejto zime a poľadovici, že vôbec existuje. Úprimne to nevedia, lebo predsa len si myslia, že úplné sprostosti hádam na tom Vodnom vrchu neprijímajú. Psy a mačky a ich zakazovanie je, je niečo veľmi prestarnuté.
Medzitým bolo prijaté množstvo legislatívy, ktorý, ktoré prikazuje majiteľom týchto zvieratiek všelijaké povinnosti, a myslím si, že je najvyšší čas urobiť ten zákon primeraný dvadsiat... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Vystúpenie s faktickou poznámkou
1.2.2019 o 13:04 hod.
Ján Budaj
Videokanál poslanca
Predovšetkým chcem povedať, že vítam, že opozícia rieši proste jeden každodenný príbeh, problém, problém z každodennosti Slovenska, a to v kontraste s takou sprostosťou, ako bolo, ako bol koaličný návrh na to, aby sme my uzneseniami zasahovali do riešenia vzťahov medzi Európskou úniou a susednými štátmi. Toto sú konkrétne problémy bežných ľudí a nie je vôbec žiadna hanba, že poslanci navrhujú riešenie. To je prvá poznámka.
Druhá je, že chcem mať pochopenia a mám pochopenie aj pre poslancov, ktorí prepadajú tej častej poslaneckej chorobe alebo takému sklonu, lebo my sme zbor, ktorý robí regulatívy, a tak sa nám veľmi ľahko stáva, že chceme preregulovať svet, že uveríme na to, že keď nový a nový regulatív prijmeme, tak svet bude šťastnejší a usporiadanejší.
Aj tento zákon dokazuje, aká to je ilúzia. Slovenské krčmy sú plné psov, kaviarne takisto. Nie je žiadnym prekvapením nájsť v Bratislave v kaviarni mačičku, psa, preto aj nikto ich nejde vyhnať, nikto nezavolá políciu a drvivá väčšina ľudí ani nevie, že taká sprostosť, ako je zákaz ich vstupu napríklad v takejto zime a poľadovici, že vôbec existuje. Úprimne to nevedia, lebo predsa len si myslia, že úplné sprostosti hádam na tom Vodnom vrchu neprijímajú. Psy a mačky a ich zakazovanie je, je niečo veľmi prestarnuté.
Medzitým bolo prijaté množstvo legislatívy, ktorý, ktoré prikazuje majiteľom týchto zvieratiek všelijaké povinnosti, a myslím si, že je najvyšší čas urobiť ten zákon primeraný dvadsiat... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Rozpracované
13:06
Vystúpenie s faktickou poznámkou 13:06
Martin PoliačikA ja rozumiem tomu, že existujú...
A ja rozumiem tomu, že existujú ľudia, ktorí majú pozitívnu aj negatívnu skúsenosť, ale zákon má byť menený na základe toho, čo sa reálne deje tam vonku vo svete, a či je to dostatočne dajme tomu kontroverzné a konfliktné v spoločnosti, že to ľudia nevedia medzi sebou normálne vyriešiť a je to potrebné zregulovať zákonom.
A preto vlastne ja tú úpravu plne podporujem a vítam, lebo to vracia naspäť k tým ľuďom a odoberá to z toho zákonu, ktorý, presne ako povedal pán kolega Budaj predo mnou, aj tak nikto nerešpektuje. Ako my máme, máme (povedané so smiechom) kaviarne, ktoré sú biznisovo založené na tom, že je tam kopec mačiek, hej, proste, a nie, nie jednu, a ľudia tam preto chodia, že si sadnú a že ich tam proste obkľúčia tie potvory chlpaté a že proste trávia s nimi čas. To je biznis model, na ktorom fungujú, a všetci sú s tým O. K. A toto je presne niečo, čo by sme na tých ľuďoch mali nechať.
A ak by aj platilo to, čo tvrdil ten nahnevaný fašista nado mnou, že celé Slovensko to má nejak, len pár miest v Bratislave to má inak. No, veď tak potom nech tých pár miest v Bratislave to povolí a celý zvyšok Slovenska nech nie.
Ale teda ja neviem, ako pán Kotleba chodí po krčmách na dedinách na Slovensku, ale nájsť na Slovensku krčmu, kde aspoň pod jedným stolom niekomu nespí pes, je... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Vystúpenie s faktickou poznámkou
1.2.2019 o 13:06 hod.
Mgr.
Martin Poliačik
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne. Ondrej, aby som nebol zle pochopený, tá moja kritika smerovala k tej pôvodnej zmene zákona, k tomu, k tomu zákazu. Ja som nekritizoval vás ako navrhovateľov, práveže iba som nabádal k tomu, aby sme sa v diskusii vrátili k tej vecnej podstate a nestavali to na, na anekdotálnych proste epizódach z jednej alebo z druhej strany, lebo tie sú nie, nie podstatné pre rozhodnutie o samotnom zákone.
A ja rozumiem tomu, že existujú ľudia, ktorí majú pozitívnu aj negatívnu skúsenosť, ale zákon má byť menený na základe toho, čo sa reálne deje tam vonku vo svete, a či je to dostatočne dajme tomu kontroverzné a konfliktné v spoločnosti, že to ľudia nevedia medzi sebou normálne vyriešiť a je to potrebné zregulovať zákonom.
A preto vlastne ja tú úpravu plne podporujem a vítam, lebo to vracia naspäť k tým ľuďom a odoberá to z toho zákonu, ktorý, presne ako povedal pán kolega Budaj predo mnou, aj tak nikto nerešpektuje. Ako my máme, máme (povedané so smiechom) kaviarne, ktoré sú biznisovo založené na tom, že je tam kopec mačiek, hej, proste, a nie, nie jednu, a ľudia tam preto chodia, že si sadnú a že ich tam proste obkľúčia tie potvory chlpaté a že proste trávia s nimi čas. To je biznis model, na ktorom fungujú, a všetci sú s tým O. K. A toto je presne niečo, čo by sme na tých ľuďoch mali nechať.
A ak by aj platilo to, čo tvrdil ten nahnevaný fašista nado mnou, že celé Slovensko to má nejak, len pár miest v Bratislave to má inak. No, veď tak potom nech tých pár miest v Bratislave to povolí a celý zvyšok Slovenska nech nie.
Ale teda ja neviem, ako pán Kotleba chodí po krčmách na dedinách na Slovensku, ale nájsť na Slovensku krčmu, kde aspoň pod jedným stolom niekomu nespí pes, je... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Rozpracované
13:08
Vystúpenie s faktickou poznámkou 13:08
Stanislav MizíkPán Dostál, nedá mi to. Mám takú jednu otázku, ale je to taká básnická otázka, čiže nemusíte odpovedať, pretože vo vašom prípade vždy existuje riziko blížiace sa ku 100 percentám istote, že oblejete človeka vedrom nadávok a jedovatých slín. Pretože by ste mali byť príkladom, čo keby ste vo svojom zvláštnom, absurdnom myslení...
Pán Dostál, nedá mi to. Mám takú jednu otázku, ale je to taká básnická otázka, čiže nemusíte odpovedať, pretože vo vašom prípade vždy existuje riziko blížiace sa ku 100 percentám istote, že oblejete človeka vedrom nadávok a jedovatých slín. Pretože by ste mali byť príkladom, čo keby ste vo svojom zvláštnom, absurdnom myslení pouvažovali na takejto možnosti. Keď sa môže preháňať po prezidentskom paláci koza a púšťať bobky, prečo by nemohla aj v parlamente? Však parlament by mal ísť príkladom podľa vašej logiky.
A teraz ďalšia vec. Bol jeden diktátor. Prezývku mal Papa Doc, vlastným menom Duvalier. Bol to neslávny diktátor Haiti, ktorý vo svojom paláci choval čierneho capa. Venoval sa totižto voodoo. To je dobrá partička troch prezidentov, čo prijímajú zvieratá ako hostí vo svojich palácoch. Kiska, americký prezident a Duvalier. Aj keď americkému prezidentovi to môžem odpustiť, pretože to je pamiatka na to, keď mali Američania prvý veľký hlad a Indiáni ich prichýlili a nachovali. No ale bola by to partička. Škoda, že Duvalier zomrel, bola by to naozaj partička.
Ďakujem za slovo.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
1.2.2019 o 13:08 hod.
Mgr.
Stanislav Mizík
Videokanál poslanca
Ďakujem za slovo. Musím sa opäť ospravedlniť, že opäť musím zájsť do absurdity, ale tento zákon ma k tomu núti.
Pán Dostál, nedá mi to. Mám takú jednu otázku, ale je to taká básnická otázka, čiže nemusíte odpovedať, pretože vo vašom prípade vždy existuje riziko blížiace sa ku 100 percentám istote, že oblejete človeka vedrom nadávok a jedovatých slín. Pretože by ste mali byť príkladom, čo keby ste vo svojom zvláštnom, absurdnom myslení pouvažovali na takejto možnosti. Keď sa môže preháňať po prezidentskom paláci koza a púšťať bobky, prečo by nemohla aj v parlamente? Však parlament by mal ísť príkladom podľa vašej logiky.
A teraz ďalšia vec. Bol jeden diktátor. Prezývku mal Papa Doc, vlastným menom Duvalier. Bol to neslávny diktátor Haiti, ktorý vo svojom paláci choval čierneho capa. Venoval sa totižto voodoo. To je dobrá partička troch prezidentov, čo prijímajú zvieratá ako hostí vo svojich palácoch. Kiska, americký prezident a Duvalier. Aj keď americkému prezidentovi to môžem odpustiť, pretože to je pamiatka na to, keď mali Američania prvý veľký hlad a Indiáni ich prichýlili a nachovali. No ale bola by to partička. Škoda, že Duvalier zomrel, bola by to naozaj partička.
Ďakujem za slovo.
Rozpracované
13:10
Vystúpenie s faktickou poznámkou 13:10
Anna ZemanováA je to, tento návrh zákona je o to demokratickejší, že je to vlastne na voľbe toho prevádzkovateľa, tú prevádzku riadne označí a mojou voľbou ako hosťa, buď tam vojdem, alebo nevojdem. Tak ako vojdem do zariadenia, kde sa fajčí, alebo, alebo nevojdem.
A zopakujem len tú situáciu, že v parlamente nemám voľbu, lebo do poslaneckého salónika musím vojsť, keď sa chcem napiť vody, a napriek tomu sa tam, sa tam fajčí. Takže asi tak sa dodržiavajú u nás zákony.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
1.2.2019 o 13:10 hod.
RNDr.
Anna Zemanová
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne za slovo. Ja chcem len pripomenúť, ešte doplniť vystúpenie a zopakovať to. Myslím, že už to tu odznelo, že vlastne sa tu aj touto novelou upravuje taká rozdielnosť, ktorá je v súčasnosti, že napríklad tento zákaz vodenia psov do podnikov verejného stravovania je teda platný, ale zároveň napríklad v hoteloch zviera môže ísť aj do, do reštaurácie. Čiže keď nie je to zadefinované ako zariadenie spoločného stravovania, ale je to hotelová reštaurácia, tak tam už to vlastne nevadí a tam už tie hygienické ako keby predpisy boli iné, ale keď je to samostatná reštaurácia alebo zariadenie teda takéhoto spoločného stravovania mimo hotelu, tak už je to zakázané. Tak si myslím, ten zákon, zákony by mali platiť všade rovnako a môže to spôsobovať, samozrejme, aj aplikačnú prax a nejasnosti, že ľudia ani nevedia, a potom presne funguje to tak, ako povedal Martin Poliačik, že v podstate v praxi to aj tak funguje, že naozaj v tých, v tých reštauráciách alebo v krčmách, pohostinstvách alebo aj niekde inde zviera, keď je na vôdzke, keď nevyrušuje niekoho iného, tak kľudne môže byť aj v takýchto zariadeniach.
A je to, tento návrh zákona je o to demokratickejší, že je to vlastne na voľbe toho prevádzkovateľa, tú prevádzku riadne označí a mojou voľbou ako hosťa, buď tam vojdem, alebo nevojdem. Tak ako vojdem do zariadenia, kde sa fajčí, alebo, alebo nevojdem.
A zopakujem len tú situáciu, že v parlamente nemám voľbu, lebo do poslaneckého salónika musím vojsť, keď sa chcem napiť vody, a napriek tomu sa tam, sa tam fajčí. Takže asi tak sa dodržiavajú u nás zákony.
Rozpracované
13:12
Vystúpenie s faktickou poznámkou 13:12
Milan MazurekKaždopádne keď chcete prijať zákon, ktorý by povolil psom vstup do reštaurácií, kaviarní, potom tu ste mali názory ďalších poslancov a poslankýň, že by bolo...
Každopádne keď chcete prijať zákon, ktorý by povolil psom vstup do reštaurácií, kaviarní, potom tu ste mali názory ďalších poslancov a poslankýň, že by bolo dobré povoliť aj mačičkám vstup do reštaurácií, do kaviarní, do všetkých takýchto stravovacích zariadení. Čo keď potom príde ten Andrej Kiska s tou kozičkou vyvenčiť si ju vonku, a vy mu zakážete vstup do reštaurácie aj napriek tomu, že tam už bude mať povolený vstup pes aj mačička? V čom je koza horšia ako pes? A v čom je potkan horší ako pes?
Hovorili ste o tom, že niekto môže mať k psovi nejaký vrúcny vzťah ako k členovi rodiny, ale možno niekto má vrúcny vzťah k morčaťu, k potkanovi, ale tým to nedovolíte, dovolíte to psom, mačičkám a zároveň si podľa mňa uvedomujete tú neuveriteľnú absurdnosť, keby ste to mali povoliť všetkým týmto zvieracím druhom, lebo naozaj by tam potom niekto prišiel s pytónom, jaštericou, s leguánom a s podobnými vecami. To znamená, hnať to do takýchto absurdností, že postupne, postupne, najprv, najprv to povolíme psom, potom pani Cigániková to chce povoliť mačičkám, potom to povolíme Andrejovi Kiskovi s kozou a tak ďalej a tak ďalej, dôjdeme naozaj k veľkým absurditám.
To znamená, ja si nemyslím, že by toto nariadenie niekoho fakt významne obmedzovalo.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
1.2.2019 o 13:12 hod.
Milan Mazurek
Videokanál poslanca
Pán Dostál, ono by bolo niekedy príjemné vidieť, že by ste nevyužili každú poslednú minútu aj sekundu vašich možností na to, aby ste si zbytočne nenaťahovali tie minúty a potom nás tu obťažovali dlhočiznými a vlastne aj obsahovo prázdnymi prejavmi, ale nič. Zvykli sme si na to.
Každopádne keď chcete prijať zákon, ktorý by povolil psom vstup do reštaurácií, kaviarní, potom tu ste mali názory ďalších poslancov a poslankýň, že by bolo dobré povoliť aj mačičkám vstup do reštaurácií, do kaviarní, do všetkých takýchto stravovacích zariadení. Čo keď potom príde ten Andrej Kiska s tou kozičkou vyvenčiť si ju vonku, a vy mu zakážete vstup do reštaurácie aj napriek tomu, že tam už bude mať povolený vstup pes aj mačička? V čom je koza horšia ako pes? A v čom je potkan horší ako pes?
Hovorili ste o tom, že niekto môže mať k psovi nejaký vrúcny vzťah ako k členovi rodiny, ale možno niekto má vrúcny vzťah k morčaťu, k potkanovi, ale tým to nedovolíte, dovolíte to psom, mačičkám a zároveň si podľa mňa uvedomujete tú neuveriteľnú absurdnosť, keby ste to mali povoliť všetkým týmto zvieracím druhom, lebo naozaj by tam potom niekto prišiel s pytónom, jaštericou, s leguánom a s podobnými vecami. To znamená, hnať to do takýchto absurdností, že postupne, postupne, najprv, najprv to povolíme psom, potom pani Cigániková to chce povoliť mačičkám, potom to povolíme Andrejovi Kiskovi s kozou a tak ďalej a tak ďalej, dôjdeme naozaj k veľkým absurditám.
To znamená, ja si nemyslím, že by toto nariadenie niekoho fakt významne obmedzovalo.
Rozpracované
13:13
Vystúpenie s faktickou poznámkou 13:13
Ondrej DostálPani poslankyňa Zemanová veľmi správne upozornila na hotely,...
Pani poslankyňa Zemanová veľmi správne upozornila na hotely, hotelové reštaurácie a už sme tu hovorili o tom, že aj v hromadnej doprave, aj na verejnom priestranstve môžu byť, môžu byť, môžu byť prítomné, prítomné psy. Čiže nie je tam žiadny absolútny zákaz.
A, pán poslanec Budaj, ďakujem za podporu. Hovorili ste o tom veľmi správne, že chceme preregulovať svet, chceme všetko, všetko regulovať.
V podobnom duchu sa, sa vyjadril aj teda Martin Poliačik, že, ďakujem za to vysvetlenie toho pôvodného vystúpenia, že, že treba skúmať pri zavádzaní novej regulácii, či je to naozaj tak kontroverzné v spoločnosti, že si to spoločnosť nedokáže regulovať sama, že či treba na to prijímať nejaký zákon alebo iný predpis, a teda problém, ako ste obaja správne poukázali, je v tom, že na čo prijímame predpisy, ktoré sa aj tak nedodržiavajú a ktoré, to, že sa nedodržiavajú, nikomu neškodí. Keby sa nedodržiavali predpisy, ktoré chránia niekoho, ale v tomto prípade to tak nie je. V tomto prípade sú to absurdné predpisy.
Pán poslanec Mizík sa ospravedlnil, že musí opäť zájsť do absurdity. Myslím, že nemusí sa ospravedlňovať, my sme úplne zvyknutí na to, že jeho vystúpenia sú absurdné. Hovoril o trojici prezidentov, ktoré prijímajú zvieratá, a nejako prepočul, že som mu, že som hovoril o tom, že aj váš obľúbený ruský prezident Putin, Putin prijímal, prijímal psa v Bielom dome, ale dobre.
A, pán poslanec Mazurek, dlhočizné a obsahovo prázdne prejavy - asi ste nezaregistrovali, že som reagoval na predrečníkov vrátane predrečníkov z vášho... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Vystúpenie s faktickou poznámkou
1.2.2019 o 13:13 hod.
Mgr.
Ondrej Dostál
Videokanál poslanca
Pani poslankyňa Cigániková, no je možné, že nejakým spôsobom bolo zdôvodnené to, prečo nie je to možné v jasličkách alebo v nejakých sociálnych zariadenia, a teda vodiť psy, alebo za akých podmienok vodiť psy. Ja som hovoril o tom, že som sa nedopátral k tomu vo vzťahu k stravovacím zariadeniam. Tie dôvody budú zrejme podobné, ale, ale nenašiel som ich v dôvodovej správe.
Pani poslankyňa Zemanová veľmi správne upozornila na hotely, hotelové reštaurácie a už sme tu hovorili o tom, že aj v hromadnej doprave, aj na verejnom priestranstve môžu byť, môžu byť, môžu byť prítomné, prítomné psy. Čiže nie je tam žiadny absolútny zákaz.
A, pán poslanec Budaj, ďakujem za podporu. Hovorili ste o tom veľmi správne, že chceme preregulovať svet, chceme všetko, všetko regulovať.
V podobnom duchu sa, sa vyjadril aj teda Martin Poliačik, že, ďakujem za to vysvetlenie toho pôvodného vystúpenia, že, že treba skúmať pri zavádzaní novej regulácii, či je to naozaj tak kontroverzné v spoločnosti, že si to spoločnosť nedokáže regulovať sama, že či treba na to prijímať nejaký zákon alebo iný predpis, a teda problém, ako ste obaja správne poukázali, je v tom, že na čo prijímame predpisy, ktoré sa aj tak nedodržiavajú a ktoré, to, že sa nedodržiavajú, nikomu neškodí. Keby sa nedodržiavali predpisy, ktoré chránia niekoho, ale v tomto prípade to tak nie je. V tomto prípade sú to absurdné predpisy.
Pán poslanec Mizík sa ospravedlnil, že musí opäť zájsť do absurdity. Myslím, že nemusí sa ospravedlňovať, my sme úplne zvyknutí na to, že jeho vystúpenia sú absurdné. Hovoril o trojici prezidentov, ktoré prijímajú zvieratá, a nejako prepočul, že som mu, že som hovoril o tom, že aj váš obľúbený ruský prezident Putin, Putin prijímal, prijímal psa v Bielom dome, ale dobre.
A, pán poslanec Mazurek, dlhočizné a obsahovo prázdne prejavy - asi ste nezaregistrovali, že som reagoval na predrečníkov vrátane predrečníkov z vášho... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Rozpracované
13:16
Vystúpenie 13:16
Martin FeckoTakže, vážení, vážené kolegyne, kolegovia, vážení hostia, je nás tu jednociferne, klasika, piatok a znovu môj zákon tu ide v takomto čase, ale to ešte neznamená, že ho neprednesiem, a národ slovenský, chcem veriť, že si z neho vezme možno trošku poučenie, ako sa ďalej správať v tomto návrhu zákona.
Čo je...
Takže, vážení, vážené kolegyne, kolegovia, vážení hostia, je nás tu jednociferne, klasika, piatok a znovu môj zákon tu ide v takomto čase, ale to ešte neznamená, že ho neprednesiem, a národ slovenský, chcem veriť, že si z neho vezme možno trošku poučenie, ako sa ďalej správať v tomto návrhu zákona.
Čo je cieľom? Cieľom návrhu zákona je jednoznačne upraviť výmenu informácií a údajov medzi žiadateľom a Pôdohospodárskou platobnou agentúrou pri poskytovaní v oblasti pôdohospodárstva a rozvoja vidieka podpôr tak, aby sa vylúčila voľná úvaha agentúry pri rozhodovaní týkajúcom sa preukázania vlastníckeho vzťahu, nájomného vzťahu alebo užívateľského vzťahu k pôde a preukázaní plnenia záväzkov vyplývajúcich z takéhoto stavu.
Stojím tu už trinástykrát, keď si vezmem aj neúspešné predkladania na našom výbore pre pôdohospodárstvo a životné prostredie, a prakticky riešim tú vec, po ktorú, po ktorej volajú všetci nespokojní agropodnikatelia na Slovensku. Ja viem, že tých veľkých a tých klasických, ktorí privatizovali a transformovali družstvá, ich to až tak veľmi netrápi, pretože tam to je na inom leveli, ale tí, ktorí chcú začínať, ktorí začínajú, resp. chcú ako mladí začať a sú menší a možnože nemajú takéto široké lakte, tak tých sa to bytostne dotýka. Nechcem sa tu teraz veľa rozvádzať v úvodnom slove, takže poviem zvyšok v rozprave, do ktorej sa, pani predsedajúca, hlásim ako prvý.
Takže poviem, že predkladaný návrh zákona vyvoláva sociálne pozitívne vplyvy, zakladá aj pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy, nezakladá vplyv na podnikateľské prostredie a nevyvoláva vplyvy na životné prostredie a informatizáciu spoločnosti.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
Takže toľko na úvod a potom v rozprave, ďakujem pekne.
Ďakujem pekne, pani predsedajúca. Trošku dlhý názov, ale realita je taká, že tých zákonov sa tam nazbieralo trošku viacej.
Takže, vážení, vážené kolegyne, kolegovia, vážení hostia, je nás tu jednociferne, klasika, piatok a znovu môj zákon tu ide v takomto čase, ale to ešte neznamená, že ho neprednesiem, a národ slovenský, chcem veriť, že si z neho vezme možno trošku poučenie, ako sa ďalej správať v tomto návrhu zákona.
Čo je cieľom? Cieľom návrhu zákona je jednoznačne upraviť výmenu informácií a údajov medzi žiadateľom a Pôdohospodárskou platobnou agentúrou pri poskytovaní v oblasti pôdohospodárstva a rozvoja vidieka podpôr tak, aby sa vylúčila voľná úvaha agentúry pri rozhodovaní týkajúcom sa preukázania vlastníckeho vzťahu, nájomného vzťahu alebo užívateľského vzťahu k pôde a preukázaní plnenia záväzkov vyplývajúcich z takéhoto stavu.
Stojím tu už trinástykrát, keď si vezmem aj neúspešné predkladania na našom výbore pre pôdohospodárstvo a životné prostredie, a prakticky riešim tú vec, po ktorú, po ktorej volajú všetci nespokojní agropodnikatelia na Slovensku. Ja viem, že tých veľkých a tých klasických, ktorí privatizovali a transformovali družstvá, ich to až tak veľmi netrápi, pretože tam to je na inom leveli, ale tí, ktorí chcú začínať, ktorí začínajú, resp. chcú ako mladí začať a sú menší a možnože nemajú takéto široké lakte, tak tých sa to bytostne dotýka. Nechcem sa tu teraz veľa rozvádzať v úvodnom slove, takže poviem zvyšok v rozprave, do ktorej sa, pani predsedajúca, hlásim ako prvý.
Takže poviem, že predkladaný návrh zákona vyvoláva sociálne pozitívne vplyvy, zakladá aj pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy, nezakladá vplyv na podnikateľské prostredie a nevyvoláva vplyvy na životné prostredie a informatizáciu spoločnosti.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
Takže toľko na úvod a potom v rozprave, ďakujem pekne.
Rozpracované
13:19
Vystúpenie spoločného spravodajcu 13:19
Anna ZemanováNávrh spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a Legislatívnych pravidiel tvorby zákonov. Za znenie návrhu zákona je, zo znenia...
Návrh spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a Legislatívnych pravidiel tvorby zákonov. Za znenie návrhu zákona je, zo znenia návrhu zákona je zrejmý účel navrhovanej úpravy.
Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa, ako spravodajkyňu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada uzniesla na tom, že návrh zákona sa prerokuje v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady navrhujem, aby návrh zákona prerokovali výbory: Ústavnoprávny výbor Národnej rady a Výbor Národnej rady pre pôdohospodárstvo a životné prostredie. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady pre pôdohospodárstvo a životné prostredie. Odporúčam, aby predmetný návrh zákona výbory prerokovali do 22. marca 2019 a v gestorskom výbore do 25. marca 2019.
Pani predsedajúca, otvorte, prosím, všeobecnú rozpravu.
Vystúpenie spoločného spravodajcu
1.2.2019 o 13:19 hod.
RNDr.
Anna Zemanová
Videokanál poslanca
Vážená pani predsedajúca, panie poslankyne, páni poslanci, vážení prítomní, v súlade s § 73 zákona o rokovacom poriadku som bola určená Výborom Národnej rady pre pôdohospodárstvo a životné prostredie za spravodajkyňu k návrhu uvedeného zákona (tlač 1267). Predkladám informáciu k predloženému návrhu zákona.
Návrh spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a Legislatívnych pravidiel tvorby zákonov. Za znenie návrhu zákona je, zo znenia návrhu zákona je zrejmý účel navrhovanej úpravy.
Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa, ako spravodajkyňu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada uzniesla na tom, že návrh zákona sa prerokuje v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady navrhujem, aby návrh zákona prerokovali výbory: Ústavnoprávny výbor Národnej rady a Výbor Národnej rady pre pôdohospodárstvo a životné prostredie. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady pre pôdohospodárstvo a životné prostredie. Odporúčam, aby predmetný návrh zákona výbory prerokovali do 22. marca 2019 a v gestorskom výbore do 25. marca 2019.
Pani predsedajúca, otvorte, prosím, všeobecnú rozpravu.
Rozpracované
13:21
Vystúpenie v rozprave 13:21
Martin FeckoAsi každý vie, že v našom agrosektore dostávame tzv. priame platby na plochu, ktorú, prakticky prichádzajú z eurofondov, a je najväčším kameňom úrazu. Či sa to niekomu páči, alebo nepáči, aj za tým sú peniaze, samozrejme, a veľký biznis, ktorý, tvrdím, že v pôdohospodárstve by hlavne o biznis nemalo ísť, malo by ísť do, o dorobenie obživy pre národ, svet, Európu.
Asi každý vie, že v našom agrosektore dostávame tzv. priame platby na plochu, ktorú, prakticky prichádzajú z eurofondov, a je najväčším kameňom úrazu. Či sa to niekomu páči, alebo nepáči, aj za tým sú peniaze, samozrejme, a veľký biznis, ktorý, tvrdím, že v pôdohospodárstve by hlavne o biznis nemalo ísť, malo by ísť do, o dorobenie obživy pre národ, svet, Európu.
Takže v čom je problém? Problém je v tom, že my sme ešte stále v tejto oblasti, čo sa týka čerpania eurofondov na priamu platbu, nepochopili, že socializmus už tu bol a že vlastnícke právo po roku 1989 má v našej republike ochranu aj v ústave. Článok 20 hovorí Ústavy Slovenskej republiky nasledovné, každý má právo vlastniť majetok, vlastnícke právo všetkých vlastníkov má rovnaký zákonný obsah a ochranu, majetok nadobudnutý v rozpore s právnym poriadkom ochranu nepožíva, dedenie sa zaručuje.
To znamená, to vlastnícke právo, či máte 2 metre štvorcové, alebo 2-tisíc metrov štvorcových, alebo 20 hektárov, stále požíva rovnaký obsah zákonný a ochranu. Žiaľ, pri čerpaní eurofondov na priame platby, pokiaľ prídete na Pôdohospodársku platobnú agentúru a chcete požiadať o priamu platbu, tak vám stačí predložiť čestné vyhlásenie, že ja čestne vyhlasujem, že užívam, vymyslím si, v obci Madunice tieto parcely, a Pôdohospodárska platobná agentúra nemusí nič šetriť. Neni to na, že musí, ale môže si vyžiadať. Keď niekde máte môže, tak viete si predstaviť tu veľké pole pôsobnosti rôznych lobistov, mafiánov a neviem, jak ich nazvať, však začne hovoriť, že nič nepotrebujete predložiť, však už to tu máte, však nech sa páči, čo chcete viacej.
Vy, pani ministerka, poviete, že tomu nerozumiem, lebo to je Brusel, tak, páni občania a občianky Slovenska, berte na vedomie, že pred dvomi mesiacmi bola na Slovensku konferencia týkajúcej sa zmeny klímy a jej dôsledkov pre našich agropodnikateľov, na ktorej sme mali tú česť privítať aj pána Hogena, eurokomisára pre pôdohospodárstvo a rozvoj vidieka z Európskej únie. Bol aj na našom výbore pre pôdohospodárstvo a životné prostredie. Po oficialitách sme sa ho opýtali aj na rôzne otázky, ktoré nás trápia.
Ja som mu dal tri otázku a jednu kardinálnu, pretože s tou sa už borím od roku 2011 a žiadna vláda doteraz, áno, bolo to aj za pani Radičovej, kde sme to dávali na poslednej schôdzi a už nemohlo postúpiť do ďalšieho čítania, takže tak sa to stalo, žiaľ, nemá oporu, aby tento prešiel zákon a bol schválený. Tak som sa ho opýtal: „Pán Hogen, vy ste Ír, keď u vás v Írsku potrebuje farmár agropodnikateľ čerpať priamu dotáciu na výmeru, čo musí danej platobnej agentúre predložiť?“ Pán Hogen na mňa pozrel, že či takú naivnú otázku sa ho idem pýtať, že by to malo byť jasné, no, žiaľ, u nás to jasné neni. Tak som povedal: „Áno, takúto otázku vám kladiem ešte raz, buďte tak dobý odpovedzte mi na ňu.“ Tak tu je odpoveď, pani ministerka a občania Slovenskej republiky, čo povedal eurokomisár, keď tomu Brusel diktuje: „Tak v prvom rade priama dotácia ide u-ží-va-te-ľo-vi pôdy.“ Áno, beriem, užívateľovi. A pokračoval vo vete: „A zvyšné podmienky určuje členský štát.“ Opakujem, Brusel, dotácia, dotáciu berie užívateľ priamu platbu a zvyšné podmienky určuje členský štát.
Vážení občania, článok 20 ústavy som čítal pred chvíľou, to znamená, že my sme čerpaním eurofondov pošliapali ústavu, pretože sme negarantovali základný princíp vlastníctva, ktorý hovorí o tom, že keď chce niekto užívať cudziu pôdu, tak buď je vlastník, teda cudziu pôdu, pôdu ako takú, buď je jej vlastníkom, alebo je užívateľom formou nejakej nájomnej zmluvy. A to je zmysel celej demokracie a vlastníctva a vlastníckeho práva.
Takže, vážení, nie Brusel, ale slovenská legislatíva a slovenské ministerstvo a slovenskí ľudia, ktorí majú na to dosah, spôsobujú to, že u nás sa môže brať na modré oči a na čestné vyhlásenie priama platba na plochu!
Čo to spôsobuje? Prečo tu boli v lete traktory poľnohospodár..., teda poľnohospodárska technika v Bratislave, naprieč Slovenskom? No kvôli tomuto. Lebo to je alfa a omega všetkého, lebo keď sa nemôže dostať výrobný pracovník ku výrobnému prostriedku, tak mi povedzte, čo mu chceme garantovať ešte, keď mu negarantujem ani ten výrobný prostriedok, na ktorom, áno, náš pôdohospodár to je jedno, či je to lesník alebo poľnohospodár, pôda je preňho výrobný prostriedok, ak ste so to doteraz neuvedomili, vážení, ktorí o tom rozhodujete. A vy keď to mu negarantujete, že sa bude môcť k tomu dostať, tak sa pýtam, to je o akej demokracii, to je o čom?! Veď to je katastrofa!
A hovorí to aj Brusel, že členský štát, tak sa nesprávajme ako hlucho-slepo-nemí, ale pozrime sa pravde do očí a možno, hovorím možno, keby tento zákon, ktorý dávam od roku 2011, bol aspoň v jednom kole prijatý, možnože by pán Bán mal menej písania a možnože Jano s Martinou, možnože by aj žili - hovorím možno -, lebo by sa nemuseli zaoberať možnože takými eurofondami, ako sa tu rozkrádajú u nás na východe a v ďalších častiach Slovenska. A to je jedno, či sme tam, alebo tam, pretože je tak nastavené pravidlo, lebo tak je nesystémove nastavené pravidlo. A môžte mi tu hovoriť všetci, že ja tomu nerozumiem a je to Brusel, pretože Brusel hovorí niečo iné. Takže, vážení, spamätajme sa a, pokiaľ je ešte čas, tak poďme to nejako riešiť! Myslím si, že výhovorky typu, máme veľa neznámych vlastníkov, nevieme, lebo má iba pol metra štvorcového, a neviem koho, keď mu zomrie, a zomrie aj neznámy vlastník, alebo teda nezistený, neviem, koho osloviť. No nerobte z náš, z nás negramotných, pretože nastupuje Slovenský pozemkový fond, vážení, keď ste si to neuvedomili, a on zastrešuje tých všetkých možných, alternatívy, ktoré nie sú momentálne preukázané, že je žijúci vlastník niekde v tejto republike.
Okrem toho je tam ešte možnosť, áno, bolo prijaté to novelou 504 zákona o nájme poľnohospodárskeho podniku a poľnohospodárskej pôdy, že ty ako agropodnikateľ ak vyzveš vlastníka, a ten ti do dvoch mesiacov nereaguje na tvoju požiadavku, že mu dá výpoveď, alebo súhlasí a ti podpíše nájomnú zmluvu, tak automaticky podľa 504 ideš do nájomného vzťahu s ním. Čo chcete ešte viacej?! Čo chcete ešte viacej na to, aby ste oslovili a mali to takto ošetrené, páni agropodnikatelia a páni na ministerstve?! Čo ešte?! A, panie na ministerstve, čo ešte viacej chcete?! Veď to je ošetrené! Len to musí sedieť aj PPA-čka.
A toto dávam do novely zákona a toto novelizujem, aby podmienkou čerpania priamej platby na plochu bolo preukazovanie, či si vlastník, keď si vlastník, alebo si v nájomnom vzťahu s niekým, s ktorým si podpísal reálnu, fyzickú zmluvu, či si mu platil alebo neplatil, je už na tvojom svedomí a na tvojom vlastníkovi, ktorý ti to toleruje alebo netoleruje a sa s tebou súdi, lebo je to o tom, vážení. Lebo pripomeniem zákon č. 229 o pôde, lebo ten nás, čo sa týka tohto segmentu, výrobného prostriedku, pôdy, vniesol do civilizovanej demokracie Európy, ktorý je účinný od 24. júna 1991, a tento dátum si, vážení občania Slovenska, zapamätajte: 24. jún 1991. Nikto okrem vlastníka a Slovenského pozemkového fondu, samozrejme, lebo ten je tiež vlastník za štátnu pôdu, nemôže bez súhlasu tohto vlastníka s jeho pôdou narábať, nikto. A my ho pošliapavame pri tak vážnej veci, ako je čerpanie eurofondov, priama platba na plochu, veď to je katastrofa.
Takže, vážení, budem tento zákon a chcem veriť, že aj naše hnutie, keď sa dostane, a hoci ja tu nebudem, bude pokračovať v tomto mojom snažení a budem ho dávať stále po pol roku, resp. ako to umožní legislatíva, pretože to je základný kameň úrazu všetkých našich boľačiek na Slovensku. To, že je to komplikované, nespochybňujem, pretože to uhorské právo, stále pani ministerkou omieľané, že tu máme katastrofálne rozdrobené pôdy, ale, vážení, však na to sme tu, aby sme to riešili, my nie sme na to, aby sme tu 4 roky prevegetovali a pozerali, čo sa tak deje, veď poďme to riešiť a poďme nájsť fondy, peniaze, financie na to, aj tie komasácie a pozemkové úpravy, všecko beriem. Aj teraz sa pýtam, jak je to možné, že ÚVO zastavilo výberové konania na 168 či 169 katastrálnych území, a znovu sa to odďaľuje na pozemkové úpravy a budem sa to pýtať pani ministerky, nech mi to vysvetlí, jak je to možné, že stále nie a nie naštartovať pozemkové úpravy, veď to je katastrofa, keď stále hovoríme, že máme problém s týmito, s touto držbou pôdy.
A ďalšia vec. Vážení, myslím si, že pokiaľ my dávame takýto signál pre ďalšiu generáciu, ktorá momentálne aj v poľnohospodárstve, vážení, aj v poľnohospodárstve vyrastá, lebo máme aj vysokú školu, aj stredné školy poľnohospodárske máme, keď dávame takýto signál, že nemá perspektívu v našom fachu, tak sa pýtam, kto nám tu bude dorábať o 10, 20, 30 rokov našu obživu. Netvrďte mi, že všecko dovezieme, lebo to je trošku scestné, a národ, ktorý stratí fortšift dorábania si obživy, dlho nevyžije a nemáme tu ani diamantové bane, ani zlaté doly, aby sme platili diamantami a zlatom za to, čo si sme v stave dopestovať tu a dochovať, či už rastlinná, alebo živočíšna výroba, veď to je katastrofa. A potom pozeráme, zrazu poľské mäso, katastrofa. Slovenské, by sa mu to vraj nestalo a sa pýtam, aká je podpora slovenského poľnohospodára aj v týchto otázkach, čo sa týka už konkrétnej výroby, keď sa vôbec nemôže sa ani tomu výrobného prostriedku, ktorý je základ a ktorý by sme si mali ako oko v hlave chrániť a nedevastovať dedičstvo našich predkov.
Takže, vážení kolegovia a kolegyne, je nás tu do 10, ani to nie, chcem vás poprosiť, aby ste požiadali svoje svedomie láskavo, či sa nezamyslí nad týmto zákonom, ktorý tu nejaký opozičný poslanec Fecko Martin z hnutia OĽANO predkladá už trinástykrát, a apeluje na to, aby sme sa správali zodpovedne ku dedičstvu našich predkov, ktoré nám tu zachovali, a aby sme nášmu agrosektoru a našim slovenským poľnohospodárom povedali, že tu máš pomocnú ruku a môžeš konkurovať aj Nemcovi, aj Francúzovi, aj Kanaďanovi, lebo my nie sme hlúpi. Máme dobrý manažment, máme schopných ľudí aj v pôdohospodárstve a teraz hovorím aj o lesníctve, lebo tam sme boli na špičke svojho času a možnože aj sme v niektorých oblastiach, len my to nevieme zmanažovať tak, aby sme dostávali aj eurofondy čestne, spravodlivo, bez nejakých zbytočných stresov, a to, že tí malí, mladí a začínajúci sa nemôžu domôcť svojich práv, by som bol rád, aby sme to raz a navždy ukončili, a ako hovorí ústava, každé právo vlastnícke má rovnakú ochranu, či máš pol metra štvorcového alebo 20-tisíc hektárov, stále máš rovnakú ochranu pred súdom, prokuratúrou a inými orgánmi, ktoré by mohli byť činné v trestnom konaní napríklad, keď spravíš nejaký prúser.
Takže to je ochrana vlastníckeho práva, a preto vás žiadam a prosím o podporu tohto zákona, postúpte ho do druhého čítania, aby niekto, ak chce čerpať eurofondy, priamu platbu na plochu a príde na Pôdohospodársku platobnú agentúru, tak okrem toho, že čestne prehlási, že je užívateľom, že predloží aj list vlastníctva, lebo je vlastníkom tej výmery, alebo že ju má v nájme, a či ju užíva formou vlastného pozemku, náhradného, podnájomného, je už vec iba technikálií, ale gro musí byť zachované, že tento právny titul užívania som získal tak alebo tak. Nič viacej, nič menej.
Takže, vážení, končím tak ako stále, odkaz našich predkov, aby sme sa hore nemuseli hanbiť, keď budeme robiť odpočet za rok 2019 a ’18 a ďalšie roky, že žime tak, aby bolo aj chleba, aj neba.
Ďakujem pekne. (Potlesk.)
Ďakujem pekne. Takže teraz rozvediem, aby sme mali jasno, o čo ide.
Asi každý vie, že v našom agrosektore dostávame tzv. priame platby na plochu, ktorú, prakticky prichádzajú z eurofondov, a je najväčším kameňom úrazu. Či sa to niekomu páči, alebo nepáči, aj za tým sú peniaze, samozrejme, a veľký biznis, ktorý, tvrdím, že v pôdohospodárstve by hlavne o biznis nemalo ísť, malo by ísť do, o dorobenie obživy pre národ, svet, Európu.
Takže v čom je problém? Problém je v tom, že my sme ešte stále v tejto oblasti, čo sa týka čerpania eurofondov na priamu platbu, nepochopili, že socializmus už tu bol a že vlastnícke právo po roku 1989 má v našej republike ochranu aj v ústave. Článok 20 hovorí Ústavy Slovenskej republiky nasledovné, každý má právo vlastniť majetok, vlastnícke právo všetkých vlastníkov má rovnaký zákonný obsah a ochranu, majetok nadobudnutý v rozpore s právnym poriadkom ochranu nepožíva, dedenie sa zaručuje.
To znamená, to vlastnícke právo, či máte 2 metre štvorcové, alebo 2-tisíc metrov štvorcových, alebo 20 hektárov, stále požíva rovnaký obsah zákonný a ochranu. Žiaľ, pri čerpaní eurofondov na priame platby, pokiaľ prídete na Pôdohospodársku platobnú agentúru a chcete požiadať o priamu platbu, tak vám stačí predložiť čestné vyhlásenie, že ja čestne vyhlasujem, že užívam, vymyslím si, v obci Madunice tieto parcely, a Pôdohospodárska platobná agentúra nemusí nič šetriť. Neni to na, že musí, ale môže si vyžiadať. Keď niekde máte môže, tak viete si predstaviť tu veľké pole pôsobnosti rôznych lobistov, mafiánov a neviem, jak ich nazvať, však začne hovoriť, že nič nepotrebujete predložiť, však už to tu máte, však nech sa páči, čo chcete viacej.
Vy, pani ministerka, poviete, že tomu nerozumiem, lebo to je Brusel, tak, páni občania a občianky Slovenska, berte na vedomie, že pred dvomi mesiacmi bola na Slovensku konferencia týkajúcej sa zmeny klímy a jej dôsledkov pre našich agropodnikateľov, na ktorej sme mali tú česť privítať aj pána Hogena, eurokomisára pre pôdohospodárstvo a rozvoj vidieka z Európskej únie. Bol aj na našom výbore pre pôdohospodárstvo a životné prostredie. Po oficialitách sme sa ho opýtali aj na rôzne otázky, ktoré nás trápia.
Ja som mu dal tri otázku a jednu kardinálnu, pretože s tou sa už borím od roku 2011 a žiadna vláda doteraz, áno, bolo to aj za pani Radičovej, kde sme to dávali na poslednej schôdzi a už nemohlo postúpiť do ďalšieho čítania, takže tak sa to stalo, žiaľ, nemá oporu, aby tento prešiel zákon a bol schválený. Tak som sa ho opýtal: „Pán Hogen, vy ste Ír, keď u vás v Írsku potrebuje farmár agropodnikateľ čerpať priamu dotáciu na výmeru, čo musí danej platobnej agentúre predložiť?“ Pán Hogen na mňa pozrel, že či takú naivnú otázku sa ho idem pýtať, že by to malo byť jasné, no, žiaľ, u nás to jasné neni. Tak som povedal: „Áno, takúto otázku vám kladiem ešte raz, buďte tak dobý odpovedzte mi na ňu.“ Tak tu je odpoveď, pani ministerka a občania Slovenskej republiky, čo povedal eurokomisár, keď tomu Brusel diktuje: „Tak v prvom rade priama dotácia ide u-ží-va-te-ľo-vi pôdy.“ Áno, beriem, užívateľovi. A pokračoval vo vete: „A zvyšné podmienky určuje členský štát.“ Opakujem, Brusel, dotácia, dotáciu berie užívateľ priamu platbu a zvyšné podmienky určuje členský štát.
Vážení občania, článok 20 ústavy som čítal pred chvíľou, to znamená, že my sme čerpaním eurofondov pošliapali ústavu, pretože sme negarantovali základný princíp vlastníctva, ktorý hovorí o tom, že keď chce niekto užívať cudziu pôdu, tak buď je vlastník, teda cudziu pôdu, pôdu ako takú, buď je jej vlastníkom, alebo je užívateľom formou nejakej nájomnej zmluvy. A to je zmysel celej demokracie a vlastníctva a vlastníckeho práva.
Takže, vážení, nie Brusel, ale slovenská legislatíva a slovenské ministerstvo a slovenskí ľudia, ktorí majú na to dosah, spôsobujú to, že u nás sa môže brať na modré oči a na čestné vyhlásenie priama platba na plochu!
Čo to spôsobuje? Prečo tu boli v lete traktory poľnohospodár..., teda poľnohospodárska technika v Bratislave, naprieč Slovenskom? No kvôli tomuto. Lebo to je alfa a omega všetkého, lebo keď sa nemôže dostať výrobný pracovník ku výrobnému prostriedku, tak mi povedzte, čo mu chceme garantovať ešte, keď mu negarantujem ani ten výrobný prostriedok, na ktorom, áno, náš pôdohospodár to je jedno, či je to lesník alebo poľnohospodár, pôda je preňho výrobný prostriedok, ak ste so to doteraz neuvedomili, vážení, ktorí o tom rozhodujete. A vy keď to mu negarantujete, že sa bude môcť k tomu dostať, tak sa pýtam, to je o akej demokracii, to je o čom?! Veď to je katastrofa!
A hovorí to aj Brusel, že členský štát, tak sa nesprávajme ako hlucho-slepo-nemí, ale pozrime sa pravde do očí a možno, hovorím možno, keby tento zákon, ktorý dávam od roku 2011, bol aspoň v jednom kole prijatý, možnože by pán Bán mal menej písania a možnože Jano s Martinou, možnože by aj žili - hovorím možno -, lebo by sa nemuseli zaoberať možnože takými eurofondami, ako sa tu rozkrádajú u nás na východe a v ďalších častiach Slovenska. A to je jedno, či sme tam, alebo tam, pretože je tak nastavené pravidlo, lebo tak je nesystémove nastavené pravidlo. A môžte mi tu hovoriť všetci, že ja tomu nerozumiem a je to Brusel, pretože Brusel hovorí niečo iné. Takže, vážení, spamätajme sa a, pokiaľ je ešte čas, tak poďme to nejako riešiť! Myslím si, že výhovorky typu, máme veľa neznámych vlastníkov, nevieme, lebo má iba pol metra štvorcového, a neviem koho, keď mu zomrie, a zomrie aj neznámy vlastník, alebo teda nezistený, neviem, koho osloviť. No nerobte z náš, z nás negramotných, pretože nastupuje Slovenský pozemkový fond, vážení, keď ste si to neuvedomili, a on zastrešuje tých všetkých možných, alternatívy, ktoré nie sú momentálne preukázané, že je žijúci vlastník niekde v tejto republike.
Okrem toho je tam ešte možnosť, áno, bolo prijaté to novelou 504 zákona o nájme poľnohospodárskeho podniku a poľnohospodárskej pôdy, že ty ako agropodnikateľ ak vyzveš vlastníka, a ten ti do dvoch mesiacov nereaguje na tvoju požiadavku, že mu dá výpoveď, alebo súhlasí a ti podpíše nájomnú zmluvu, tak automaticky podľa 504 ideš do nájomného vzťahu s ním. Čo chcete ešte viacej?! Čo chcete ešte viacej na to, aby ste oslovili a mali to takto ošetrené, páni agropodnikatelia a páni na ministerstve?! Čo ešte?! A, panie na ministerstve, čo ešte viacej chcete?! Veď to je ošetrené! Len to musí sedieť aj PPA-čka.
A toto dávam do novely zákona a toto novelizujem, aby podmienkou čerpania priamej platby na plochu bolo preukazovanie, či si vlastník, keď si vlastník, alebo si v nájomnom vzťahu s niekým, s ktorým si podpísal reálnu, fyzickú zmluvu, či si mu platil alebo neplatil, je už na tvojom svedomí a na tvojom vlastníkovi, ktorý ti to toleruje alebo netoleruje a sa s tebou súdi, lebo je to o tom, vážení. Lebo pripomeniem zákon č. 229 o pôde, lebo ten nás, čo sa týka tohto segmentu, výrobného prostriedku, pôdy, vniesol do civilizovanej demokracie Európy, ktorý je účinný od 24. júna 1991, a tento dátum si, vážení občania Slovenska, zapamätajte: 24. jún 1991. Nikto okrem vlastníka a Slovenského pozemkového fondu, samozrejme, lebo ten je tiež vlastník za štátnu pôdu, nemôže bez súhlasu tohto vlastníka s jeho pôdou narábať, nikto. A my ho pošliapavame pri tak vážnej veci, ako je čerpanie eurofondov, priama platba na plochu, veď to je katastrofa.
Takže, vážení, budem tento zákon a chcem veriť, že aj naše hnutie, keď sa dostane, a hoci ja tu nebudem, bude pokračovať v tomto mojom snažení a budem ho dávať stále po pol roku, resp. ako to umožní legislatíva, pretože to je základný kameň úrazu všetkých našich boľačiek na Slovensku. To, že je to komplikované, nespochybňujem, pretože to uhorské právo, stále pani ministerkou omieľané, že tu máme katastrofálne rozdrobené pôdy, ale, vážení, však na to sme tu, aby sme to riešili, my nie sme na to, aby sme tu 4 roky prevegetovali a pozerali, čo sa tak deje, veď poďme to riešiť a poďme nájsť fondy, peniaze, financie na to, aj tie komasácie a pozemkové úpravy, všecko beriem. Aj teraz sa pýtam, jak je to možné, že ÚVO zastavilo výberové konania na 168 či 169 katastrálnych území, a znovu sa to odďaľuje na pozemkové úpravy a budem sa to pýtať pani ministerky, nech mi to vysvetlí, jak je to možné, že stále nie a nie naštartovať pozemkové úpravy, veď to je katastrofa, keď stále hovoríme, že máme problém s týmito, s touto držbou pôdy.
A ďalšia vec. Vážení, myslím si, že pokiaľ my dávame takýto signál pre ďalšiu generáciu, ktorá momentálne aj v poľnohospodárstve, vážení, aj v poľnohospodárstve vyrastá, lebo máme aj vysokú školu, aj stredné školy poľnohospodárske máme, keď dávame takýto signál, že nemá perspektívu v našom fachu, tak sa pýtam, kto nám tu bude dorábať o 10, 20, 30 rokov našu obživu. Netvrďte mi, že všecko dovezieme, lebo to je trošku scestné, a národ, ktorý stratí fortšift dorábania si obživy, dlho nevyžije a nemáme tu ani diamantové bane, ani zlaté doly, aby sme platili diamantami a zlatom za to, čo si sme v stave dopestovať tu a dochovať, či už rastlinná, alebo živočíšna výroba, veď to je katastrofa. A potom pozeráme, zrazu poľské mäso, katastrofa. Slovenské, by sa mu to vraj nestalo a sa pýtam, aká je podpora slovenského poľnohospodára aj v týchto otázkach, čo sa týka už konkrétnej výroby, keď sa vôbec nemôže sa ani tomu výrobného prostriedku, ktorý je základ a ktorý by sme si mali ako oko v hlave chrániť a nedevastovať dedičstvo našich predkov.
Takže, vážení kolegovia a kolegyne, je nás tu do 10, ani to nie, chcem vás poprosiť, aby ste požiadali svoje svedomie láskavo, či sa nezamyslí nad týmto zákonom, ktorý tu nejaký opozičný poslanec Fecko Martin z hnutia OĽANO predkladá už trinástykrát, a apeluje na to, aby sme sa správali zodpovedne ku dedičstvu našich predkov, ktoré nám tu zachovali, a aby sme nášmu agrosektoru a našim slovenským poľnohospodárom povedali, že tu máš pomocnú ruku a môžeš konkurovať aj Nemcovi, aj Francúzovi, aj Kanaďanovi, lebo my nie sme hlúpi. Máme dobrý manažment, máme schopných ľudí aj v pôdohospodárstve a teraz hovorím aj o lesníctve, lebo tam sme boli na špičke svojho času a možnože aj sme v niektorých oblastiach, len my to nevieme zmanažovať tak, aby sme dostávali aj eurofondy čestne, spravodlivo, bez nejakých zbytočných stresov, a to, že tí malí, mladí a začínajúci sa nemôžu domôcť svojich práv, by som bol rád, aby sme to raz a navždy ukončili, a ako hovorí ústava, každé právo vlastnícke má rovnakú ochranu, či máš pol metra štvorcového alebo 20-tisíc hektárov, stále máš rovnakú ochranu pred súdom, prokuratúrou a inými orgánmi, ktoré by mohli byť činné v trestnom konaní napríklad, keď spravíš nejaký prúser.
Takže to je ochrana vlastníckeho práva, a preto vás žiadam a prosím o podporu tohto zákona, postúpte ho do druhého čítania, aby niekto, ak chce čerpať eurofondy, priamu platbu na plochu a príde na Pôdohospodársku platobnú agentúru, tak okrem toho, že čestne prehlási, že je užívateľom, že predloží aj list vlastníctva, lebo je vlastníkom tej výmery, alebo že ju má v nájme, a či ju užíva formou vlastného pozemku, náhradného, podnájomného, je už vec iba technikálií, ale gro musí byť zachované, že tento právny titul užívania som získal tak alebo tak. Nič viacej, nič menej.
Takže, vážení, končím tak ako stále, odkaz našich predkov, aby sme sa hore nemuseli hanbiť, keď budeme robiť odpočet za rok 2019 a ’18 a ďalšie roky, že žime tak, aby bolo aj chleba, aj neba.
Ďakujem pekne. (Potlesk.)
Rozpracované