18. schôdza

24.11.2020 - 17.12.2020
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie s faktickou poznámkou

2.12.2020 o 16:19 hod.

Ing.

Ladislav Kamenický

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:10

Eduard Kočiš
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo, pán predsedajúci.
Pán kolega Kamenický, váš príspevok k tejto debate bol naozaj veľmi odborný, ale tak ako tu bolo povedané, ani rozpočtovanie rozpočtu počas vlády SMER-u nebolo, ako sa hovorí, kóšer. Ale naozaj tento rozpočet je veľmi, veľmi, veľmi, veľmi, veľmi zlý, pán minister Heger. Ale v konečnom dôsledku naša opozičná politika je o tom, aby sme nielen kritizovali, ale aby sme aj pochválili to, čo je dobré, ale ja naozaj v tomto rozpočte nevidím veľmi veľa dobrých vecí.
Čo sa týka prezentácie pred plénom Národnej rady Slovenskej republiky, mrzí ma, pán kolega, že váš príspevok si vypočuli len asi siedmi alebo ôsmi odborníci na financie, rozpočet a menu z vládnej koalície, nakoľko keď sa pozerám do tohto prázdneho pléna, tak ani experti ako Pročko a podobní tuná nesedia, pretože asi financiám rozumejú ako hus pivu.
Ale mňa najmä zaujala vaša časť príspevku ohľadne ohromného navyšovania alebo predražovania sumy za testovanie nezmyselnými testami v rámci COVID opatrení. Dovolím si povedať, že nie 100 mil. eur, ale možno až 200 mil. eur tento celý cirkus stál, nakoľko som si veľmi pozorne a veľmi zodpovedne chcel naštudovať, koľko stál celý tento paškvil, najmä na severovýchode Slovenska, odkiaľ pochádzam, ale dva okresné úrady zo štyroch nejakým spôsobom veľmi spolupracovať nechceli. Ale keď si zhodnotím, že len v okrese Bardejov a v okrese Svidník tieto opatrenia stáli hlboko cez 200-tisíc eur, tak nemôžme sa baviť o tom, že plošné testovanie na COVID-19 stálo 100 mil. eur, ako to bude tvrdiť vláda alebo ako to bude tvrdiť ministerstvo financií. Jednoducho nie jedna nemocnica, nie dve nemocnice, ale dovolím si zodpovedne tvrdiť, že štyri komplexné nemocnice za tento testovací maratón mohli stáť.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

2.12.2020 o 16:10 hod.

Mgr.

Eduard Kočiš

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:12

Tomáš Taraba
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Dámy a páni, v roku 1998, keď končila Mečiarova vláda, tak si Slovensko požičiavalo takmer, teda bolo to tak v rozhraní medzi 15 až 20 %. To bola úroková sadzba. Teraz sa treba opýtať, že prečo na Slovensku pri takomto deficite to nateraz nehrozí, pretože vidíme, že tá úroková sadzba je takmer na hranici proste zanedbateľných 1 % a nižšie a dôvod je ten, že jednoducho dnes naozaj štáty Európskej únie sú z veľkej miery financované rôznymi mechanizmami z Európskej centrálnej banky, ktorá kupuje dlhopisy štátov. To znamená, že už tu bolo zrušené to nejaké tabu, že centrálna banka by nemala byť účinná v týchto operáciách, kedy vlastne pomáha financovať štáty.
No a ja si osobne myslím, že my sme prekročili už taký rubikon a prechádzame do úplne inej paradigmy, kedy jednoducho na Slovensku sa treba pripraviť, že, ja neverím už teda tomu, že sa nám nejak v budúcnosti podarí rapídne znižovať či už tento dlh, alebo, alebo deficity. Keď som si pozeral debatu, rôzne debaty amerických kandidátov na prezidenta, tak vždy, zakaždým debata bola o tom, že tá predošlá vláda urobila vysoký deficit a že to je proste problém a treba to znížiť. Keď si pozriete na vývoj zadlženosti USA, každý jeden prezident to posunul vyššie, vyššie, vyššie a dokonca aj Donald Trump, ktorý mi je blízky, tak to dal do úplných rekordných úrovní.
Takže ja si myslím, že treba uznať, že Slovensko sa jednoducho k týmto číslam už nedostane, a teraz treba riešiť, že ako má vyzerať ten štát, aby sme neskončili tak ako Gréci, ktorí v roku 2006 robili olympiádu, boli tigrom a v 2008 jednoducho boli v bankrote.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

2.12.2020 o 16:12 hod.

Ing. Mgr.

Tomáš Taraba

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:14

Miroslav Suja
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo. Súhlasím s vami, pán poslanec Kamenický, že nechcú povedať, koľko stálo toto bláznovstvo Igora Matoviča, lebo keby to povedali, tak neviem, ako by to ustáli pred ľuďmi. Nedokázali by toto obhájiť. To sa proste obhájiť nedá. Radšej, ako bolo povedané, sme mohli postaviť tri-štyri nemocnice špičkovo vybavené, ako urobiť pokusných králikov zo všetkých občanov Slovenska. A výsledok tejto atómovej bomby Matovičovej, ako to on rád hovorí, to je bomba, ako povedal kolega, ale na rozpočet, je viac ako 100, možno 200 mil., a teraz použijem jeho slová, hodených do Dunaja. Ak to takto ďalej pôjde, tak v Dunaji bude toľko peňazí a testov, že už pomaly voda nebude mať kade tiecť. Takže toto je výsledok vlády Igora Matoviča.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

2.12.2020 o 16:14 hod.

PaedDr. Mgr.

Miroslav Suja

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:15

Stanislav Mizík
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo. Pán Kamenický, správne ste podotkol, že nebol vyčíslený Matovičov chemický pokus špáraním v nosoch miliónov ľudí, a to socialistickým, dobrovoľne povinným spôsobom. Keď padli nejaké čísla, boli stopercentne podhodnotené. Kde sú zvyšné financie? Prečo to nebolo do posledného centu vyčíslené?
Zaujímam sa o kozmológiu, čiernu dieru v ďalekohľade som nikdy neuvidel, nedá sa uvidieť. Môj ďalekohľad nevidel ani výtrysky z tohto vesmírneho unikátu, a tu hľa, čierna diera, tento galaktický unikát, je tu, priamo v tejto sále, hurá! Som v centre čiernej diery, kde miznú peniaze. V čiernej diere sa rušia bežné zákony fyziky a tu sa ruší normálne uvažovanie.
Ďakujem za slovo.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

2.12.2020 o 16:15 hod.

Mgr.

Stanislav Mizík

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:16

Zita Pleštinská
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem, pán predsedajúci.
Pán poslanec Kamenický, veľmi pozorne som si vypočula váš príspevok k rozpočtu. Som presvedčená, že si úplne uvedomujete, že tu máme koronakrízu, ktorej sa nikto neteší, ale je to realita nielen na Slovensku, ale na celom svete. Výrazné prehĺbenie deficitu má na svedomí koronakríza a ňou spôsobená ekonomická recesia, preto rast deficitu verejných financií nie je prekvapením. Otázkou zostáva, ako dlho potrvá, aké následky kríza zanechá na našom štátnom rozpočte. Závisieť bude aj od toho, kedy bude pandémia zažehnaná a ekonomika sa bude môcť rozbehnúť naplno. Zadlženie sa nachádza nad maastrichtskou hranicou, dlh by sa tak vyšplhal na 65 % hrubého domáceho produktu, ale Slovensko má možnosť využiť výnimku z Bruselu, ktorá uvoľňuje pravidlá na konsolidáciu verejných financií. Cieľom je neohroziť hospodárske oživenie.
Dnes nami diskutovaný zákon roka je rozpočtom pravdy, záchrany a zodpovednosti. Ide o rozumnú rovnováhu medzi aktuálnou potrebou zdrojov a budúcim skrotením výdavkov. Rozpočet je odborníkmi hodnotený ako jeden z najlepších rozpočtov. Z tohto dôvodu tento rozpočet podporím.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

2.12.2020 o 16:16 hod.

Ing. arch.

Zita Pleštinská

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:17

Štefan Kuffa
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo. Pán kolega, veľmi správne si to v úvode svojho vystúpenia spomenul, že tá tripartita bola tuná vynechaná. Keď sme to aj v rámci tých procedurál nejak komentovali, tak bolo nám povedané, že dokonca človek sa tu všeličo dozvie v tom parlamente, že zákon o rokovacom poriadku je nejak nadriadený zákonu o tripartite, čo sú úplne totálne bludy, čo tu človek počúva. A tak ma zaujalo, keď si spomenul v rámci rozpravy, že 442 mil. v rámci pandémie sme dali, ja poviem vyhodili, na óčeerky. Veď už aj vláda, aj minister aby sa zamyslel nad tým, aby sme takto neplytvali verejnými zdrojmi. Veď pošlime deti do tých škôl a nepotrebujeme vyplácať žiadne óčeerky.
Rovnako v rozpočte 1,8 mld. na preplácanie nájmov a ochranné pomôcky. Pri testovaní mnohé obce si museli nakupovať tie ochranné prostriedky z vlastných zdrojov. Tuná pán minister hospodárstva, tak ako si to spomenul v rámci tej rozpravy, keď si sa ho pýtal, že kde 1,8 mld. bolo použitých, tak minister hospodárstva sa vyjadril, že 25 mil. na nájmy, na zaplatenie nájmov. Ani tých 25 mil. nemusíme takto nezmyselne vyhadzovať a takto plytvať, ale otvorme prevádzky a nech tí prevádzkovatelia si na tie náklady, na tie nájmy si vyrábajú. Ak budeme takto plytvať s verejnými zdrojmi, tak tá priepasť sa tak prehĺbi, že generácie po nás budú mať obrovské problémy splácať tieto dlhy. A z 200 mil., resp. 100 mil., ktoré sme vyhodili, dajme radšej do nemocníc. Keď len jedna regionálna nemocnica stojí 50 mil., naozaj štyri nemocnice radšej vybudujme namiesto plytva... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

2.12.2020 o 16:17 hod.

PhDr.

Štefan Kuffa

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:19

Ladislav Kamenický
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, kolegovia, každý, kto sa vyjadril.
Veľmi krátko k pánu Žiakovi. Pán Žiak, všetko súvisí so všetkým. Všetky opatrenia stoja peniaze. A tak jak som povedal, my sme, za posledné roky deficit klesal, dosiahli sme historické minimum posledné tri roky okolo jedného percenta. A to je odpoveď aj pánu Kotlebovi na to, že tie deficity nestúpali, my sme ich znižovali. Dlh nám klesal posledných šesť rokov na, až na v podstate tú spodnú hranicu dlhovej brzdy. Dnes prekračuje dlh všetky hranice dlhovej brzdy, ktorá, mimochodom, je prísnejšia ako pravidlá Európskej komisie.
Čo sa týka, čo sa týka vôbec pani Pleštinskej, tak tam chcem podotknúť, že mrzí ma jedno, že vás ako ženu nechali ako poslednú, ako kôl v plote reagovať a ostatní sa do tejto debaty nezapojili.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

2.12.2020 o 16:19 hod.

Ing.

Ladislav Kamenický

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s procedurálnym návrhom 16:20

Milan Laurenčík
Skontrolovaný text
Procedurálny návrh pán poslanec Robert Fico.
Skryt prepis

Vystúpenie s procedurálnym návrhom

2.12.2020 o 16:20 hod.

Ing.

Milan Laurenčík

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s procedurálnym návrhom 16:21

Robert Fico
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Pán podpredseda, kvôli efektivite rokovania chcem sa spýtať na jednu otázku. Ak teraz prerušíme o pol piatej rokovanie kvôli voľbe, voľba bude o sedemnástej, tak prakticky dnes už nemôžme pokračovať, pretože sa budú sčítavať výsledky voľby, v rokovaní Národnej rady. Či by nebolo z hľadiska efektivity rozumné nechať pokračovať rozpravu o rozpočte, aby vystúpili minimálne tí, ktorí sú prihlásení písomne, a že by sme teraz sa dohodli, lebo hlasovať sa asi nedá kvôli prítomnosti alebo neprítomnosti, že by táto voľba bola súčasťou inej voľby. Lebo máme ešte aj voľbu generálneho prokurátora, kde to môžme pospájať. Lebo zajtra ráno, ak platí, o deviatej máme ústavu. Nemáme ráno rozpočet, nevieme, ako to celé bude prerušené, dokedy. Večer sa čaká zase voľba generálneho prokurátora. Len kvôli efektivite, kvôli ničomu inému, sa mi zdá, že by bolo rozumnejšie sa teraz dohodnúť, že hlasovanie o tej rade, ktorú máme mať teraz, bude počas ďalšieho hlasovania alebo ďalšej voľby. To je celé, tento návrh.
Skryt prepis

Vystúpenie s procedurálnym návrhom

2.12.2020 o 16:21 hod.

doc. JUDr. CSc.

Robert Fico

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 16:22

Ľubomír Petrák
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Pán predsedajúci, ja mám vystúpenie dlhšie ako sedem minút. Ja by som navrhoval, keďže ste nedali vysloviť všeobecný súhlas pánovi poslancovi Ficovi s jeho procedurálnym návrhom, ktorý má svoje racio, že by ste ma nechali aspoň dohovoriť, lebo rozťať to... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)

Laurenčík, Milan, podpredseda NR SR
Samozrejme, predpokladám, že dohovoríte, pretože tento bod nebude dlho trvať, čo budeme rokovať. Takže...

Petrák, Ľubomír, poslanec NR SR
No veď práve, dobre... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)

Laurenčík, Milan, podpredseda NR SR
Nech sa páči, máte 20 minút.

Petrák, Ľubomír, poslanec NR SR
Ďakujem pekne. Vážený pán minister, vážené kolegyne, kolegovia, dovoľte, aby som sa vyjadril k návrhu štátneho rozpočtu na rok ´21 s výhľadom na roky ´22 a ´23. A odpichnem sa od slov, ktoré povedal pán minister Heger vo svojej úvodnej reči a dotkol sa aj školstva.
Z jeho konštatovaní vyplynulo, že klesá úroveň školstva, ja by som povedal, že možno na základe medzinárodných hodnotení PISA a ďalších je zastabilizované na nižšej ako požadovanej úrovni. Je tu masívny odliv študentov a mozgov do zahraničia, s tým sa dá súhlasiť, a Slovensko je krajinou, kde je potenciál najväčšieho ohrozenia miest spôsobeného automatizáciou, na čo odpoveďou môže byť jedine kvalita vzdelávania, znalostná ekonomika, a to znamená masívne investície do školstva.
Pán minister, toto sú všetko veci, s ktorými sa dá súhlasiť. Len potom neviem, prečo vaša vláda predkladá taký rozpočet, ktorý sa týka školstva, ako ste predložili. Na základe týchto slov, ktoré ste povedali vo svojom úvodnom slove, by som očakával, že výdavky na školstvo v ďalšom období porastú raketovým tempom. Pozrime si, ako to však vyzerá.
Výdavky zo štátneho rozpočtu do vzdelávania, vedy, výskumu a športu zahŕňajú výdavky kapitol ministerstva školstva, ministerstva vnútra, ministerstva obrany, ministerstva zdravotníctva, Slovenskej akadémie vied a subjektov verejnej správy. Čiže nie je to len rezort, rezortný rozpočet ministerstva školstva. Ak spočítame všetky tieto výdavky a urobíme porovnanie medziročné rokov ´20 a ´21, tak vidíme, že výdavky rastú zhruba o 5,7 % HDP na rozpočtovej báze, ale ak si pozrieme, aké je napĺňanie výdavkov rozpočtu v roku 2020 v oblasti školstva, tak vidíme, že medziročné porovnanie očakávanej skutočnosti výdavkov v roku 2020 verzus návrh rozpočtu na rok ´21 je -1,1 % HDP.
Čiže dnes vidíte, aká je tendencia vývoja rozpočtu výdavkov v školstve, a vy prognózujete alebo dávate peniaze na ďalšie, na ďalšie obdobie o 1,1 % menej. Tak ja, ja nerozumiem. Buď ste klamali vtedy, keď ste hovorili úvodné slovo, že školstvo potrebuje viac investícií, dnes, keď máte nastavené tendencie na základe očakávanej skutočnosti rozpočtu 2020 a dávate tam menej peňazí, tak to, to nijako, nijako spolu nekorešponduje.
Povedali ste, že predchádzajúce desaťročie bola dekáda premárnených príležitostí. Ale chcem vám povedať, že tým, že dnes takmer rok držíte deti doma na dištančnom vzdelávaní, tým, že ich nepúšťate do škôl, že strácajú, strácajú schopnosť sa učiť, strácajú schopnosť socializácie, rastie u nich frustrácia, klesajú u nich výrazným spôsobom vedomosti, to nebude dekáda premárnených príležitostí, ale vy budujete stratenú generáciu v tejto krajine. Ja vás chcem pekne poprosiť, lebo nič iné na vás neplatí, neviem, či toto zaberie, aby ste sa konečne prestali hrať na testovaciu veľmoc a skúsili vrátiť deti do škôl a dať dostatočné finančné prostriedky do školstva, aby sa mohli zodpovedne vzdelávať. Lebo toto je jediná cesta pre túto krajinu, žiadna iná neexistuje, a to by ste mohli vedieť.
V porovnaní s krajinami Európskej únie sú verejné zdroje vynakladané na vzdelávanie podpriemerné. Toto je konštatovanie, ktoré urobil Parlamentný inštitút pri rozbore rozpočtu. Výdavky na vzdelávanie ako podiel na HDP a aj ako podiel na celkových verejných výdavkoch sú podpriemerné. Ďalšie zvyšovanie zdrojov do vzdelávania je nevyhnutné a malo by byť sprevádzané dôslednou kontrolou nákladovej efektívnosti, na to máte Útvar hodnoty za peniaze.
A poďme sa preto pozrieť na jednotlivé oblasti. Regionálne školstvo, to sú základné a stredné školy, medziročný rast, rozpočet, rozpočet na úrovni 7,1 %. Áno, dá sa povedať, že kvitujeme, že v tejto oblasti prichádza k rastu, ale v tejto položke, v tejto položke je medziročné, medziročný rast z dôvodu zvýšenia výdavkov na podporu regionálneho školstva ako balík, ktorý ste dali ministrovi školstva, bianco šek vo výške 100 mil. eur so zámerom zvýšiť motivácie pedagogických zamestnancov. Ja si vás pamätám aj s ministrom školstva, keď ste boli ako opoziční politici tu v tejto sále, ako ste vykrikovali, že takáto vata v rozpočte je absolútne neprijateľná, že takáto vata musí byť rozpísaná, na čo to chcete použiť, že či to chcete použiť na zvyšovanie platov, či to chcete použiť na iné motivácie. Proste nič také v tomto rozpočte nie je, nie je pomenované.
Hovorili ste vo svojom úvodnom vystúpení; alebo ešte sa dotknem, ešte sa dotknem toho, že či ľavá ruka vie, čo robí pravá, v prípade regionálneho školstva. V súvislosti s inými opatreniami, ktoré, ktoré boli aj na základe prijatých zmien v zákonoch. Obedy zadarmo, ktoré boli zrušené. Tým pádom samosprávy nedostanú dotácie zo štátneho rozpočtu vo výške 1,2 euro na jeden obed. Samosprávy budú mať nižšie príjmy, nakoľko ste zaviedli zvýšený daňový bonus, to znamená, dvakrát budú samosprávy ochudobnené, že dostanú, dostanú menej peňazí. Originálne kompetencie v oblasti školstva, ktoré sa hradia z týchto znížených príjmov, majú ísť zhruba zo 40 % na financovanie materských škôl, školských klubov, centier voľného času, základných umeleckých škôl a školských jedální. Ja sa len pýtam, keď znížite takýmto spôsobom financie na originálne kompetencie samospráv, akým spôsobom pridávate, pridávate školstvu? Veď vy ochudobňujete to školstvo o doplnkové funkcie, ktoré sú neoddeliteľnou súčasťou rozpočtu, ktoré má slúžiť na celostný vývoj detí. Toto je neprijateľné a tu sa dá povedať, že ľavá ruka nevie, čo robí, lebo na jednej strane chcete, aby sa zvyšovala vzdelanostná úroveň, na druhej strane beriete peniaze na tieto funkcie.
Poďme na to, čo ste pomenovali ako odliv študentov a mozgov do zahraničia. To je napríklad vysoké školstvo, kde dochádza k medziročnému poklesu výdavkov, rozpočet, rozpočet vo výške 3,4 %. Ak by sme povedali, aký je pokles výdavkov, očakávaná skutočnosť v roku 2020 verzus návrh rozpočtu na rok 2021, tak je to pokles o -16,8 %. Takže na jednej strane chcete sanovať odliv mozgov do zahraničia, ale na druhej strane, na druhej strane zásadným spôsobom beriete, beriete peniaze, beriete peniaze vysokým školám.
Ja vám prečítam niečo z návrhu rozpočtu, ktorý sme mali na výbore (zaznievanie gongu) a je to návrh kapitoly ministerstva školstva a je to strana 34 záver, v ktorom ministerstvo školstva konštatuje, vo vlastnom návrhu rozpočtu, nesúhlasíme so zníženými limitmi bežných transferov pre verejné vysoké školy pre roky ´22 a ´23, ktoré sa tak ako v roku ´21 týkajú len zníženia osobných výdavkov nepedagogických pracovníkov na vysokých školách a učiteľov vysokých škôl. Zníženie bežných transferov; zníženia bežných transferov vychádzajú z revízie výdavkov zamestnanosti a odmeňovania vo verejnej správe, ktorá je prílohou programu stability Slovenskej republiky na roky ´20 až ´23, ktorý bol schválený uznesením vlády v máji.
Teraz je to podstatné. V tomto sa vychádza z porovnania s údajmi Českej republiky z roku 2010, pričom ide o posun 11 rokov ako v počtoch študentov na učiteľa, tak aj v počtoch študentov na nepedagogického a pedagogického zamestnanca a tak ďalej a tak ďalej. Vy nastavujete prognózu rozvoja tým na Slovensku, že porovnávate budúci vývoj s tým očakávaným vývojom v roku 2010 v Českej republike? Veď vy neposúvate slovenské vysoké školstvo dopredu. Vy ho vraciate 11 rokov dozadu a takto nastavujete finančné toky do slovenského vysokého školstva. Vy si robíte srandu z Národnej rady Slovenskej republiky? Vy si robíte srandu z vysokoškolských učiteľov a všetkých študentov v tejto krajine? Pán minister, to snáď nemyslíte vážne, keď minister vašej vlády, minister školstva napíše takéto tvrdenie do záveru návrhu kapitoly rozpočtu na rok 2021.
Poďme sa pozrieť, ako je na tom veda a technika. Veda a technika porovnanie rozpočet ´20 – ´21 -1,2 %. A to na základe, na základe čoho ideme posúvať Slovensko dopredu? Na základe čoho ideme budovať znalostnú ekonomiku, ak berieme aj peniaze na vedu, výskum a berieme aj peniaze na vysoké školstvo? Ako absolútne jeden, jeden zlý sen.
Sú tu veci, ktoré by som v tomto balíku školstva mohol povedať, že vo všetkých predvolebných debatách všetci predstavitelia vtedajšej opozície, dnešnej vládnej koalície, hovorili o tom, že slovenské školstvo potrebuje masívnu injekciu do svojho rozvoja a predovšetkým skokový rast miezd učiteľov. Naše rasty, dvakrát na úrovni 6 % a dvakrát na úrovni 10 %, boli podľa vašich slov absolútne nedostatočné a bol potrebný minimálny rast 50 %, skokový rast, aby sme dotiahli mzdy učiteľov tam, kde ich chceme mať, aby to zodpovedalo európskemu a svetovému vývoju.
Ja chcem upokojiť všetkých tých, ktorí majú čo-to dočinenia s rezortom školstva, že už v roku 2021 dôjdeme k 100-percentnému zvýšeniu platov. Má to jeden malinký háčik. Nebudú to platy učiteľov, nebudú to platy nepedagogických pracovníkov, budú to platy administratívy.
Ak si zoberiem stranu 9, kde sa hovorí k rozpočtu ministerstva školstva, a to je tvorba implementácie a politík, kde je zahrnuté vykonávanie všetkých činností ministerstva, ktoré nie je možné rozdeliť medzi jednotlivé vecné programy, z programu sú hradené mzdy a odvody do poistných fondov všetkých zamestnancov vlastného úradu ministerstva školstva. Pán minister, viete, aký je tam rast? 100,11 %.
Pán minister školstva povedal na jednej tlačovej besede, že ideme cestou šetrenia administratívnych výdavkov, už sme prepustili z rezortu školstva 90 pracovníkov. Čiže vy ste prepustili 90 pracovníkov a zdvojnásobujete rozpočet na administratívne výdavky. Čiže máme to tak chápať, tí, ktorí tam boli doteraz, to boli tí z predchádzajúcich vládnych garnitúr, tých povyhadzujeme, tí zarábali enormne, dáme tam svojich a tým dáme dvojnásobné platy. A to už bude adekvátne. Pán minister, vy ste sa zbláznili? Toto je nepredstaviteľné! Ak proti tomuto nezačne protestovať pedagogická verejnosť, akademické, akademická pôda, tak ja už nechápem, proti čomu chcú protestovať. Vy zvyšujete platy na ministerstve školstva o 100 % a dávate menej prostriedkov na učiteľov vysokých škôl? To snáď nie je možné! To v akom absurdistane sa nachádzame?!
Pán minister, ja by som ešte poprosil, aby ste premenovali ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu na ministerstvo športu, vedy, výskumu a školstva. Dôvod je úplne jednoduchý, lebo o tom hovoria priority vášho rozpočtu. Šport, medziročné porovnanie ´20 a ´21, nárast o 58,9 %. Nárast o 58,9 %. Nárast, celkové výdavky v roku 2021 predstavujú zhruba 135 mil. eur. Keď sme prijímali zákon o športe v roku 2015, boli výdavky zo štátneho rozpočtu na šport zhruba vo výške 35 mil. eur. Dnes vy plánujete v roku 2021 o 100 mil. eur vyššie výdavky, ako boli v roku 2015 na šport. A o 50 mil. vyššie, ako boli v predchádzajúcom roku.
Pán minister, máte na Slovensku 40 lokalít, v ktorých je dvojzmenná prevádzka na základných školách. Máte nedobudované kapacity materských škôl. Máte nevyhovujúce priestory, v ktorých prebieha výučba. Za 50 mil. by ste boli schopní pokryť možno 60 % potrebných výdavkov na to, aby sme zlikvidovali z polovice, zo 60 % modernizačný dlh, ktorý je na Slovensku. Vy namiesto toho idete naliať ďalších 50 mil. do športu? Šport posunie slovenskú ekonomiku dopredu? Nechcete vy budovať stratenú generáciu tým, že všetci budú len behať a cvičiť?
Pán minister, pokiaľ by to išlo dopredu normálnym spôsobom, tak poviem, nech ide. Nech majú aj športovci. Lebo tým, že nemajú príjmy zo vstupného a tak ďalej, áno, sú dotknutí v tejto dobe. Ale nie takýmto spôsobom a nie na úkor kapitoly, kapitoly školstva.
Čo povedať, vážené dámy a páni, na záver? Ja som ešte takýto rozpočet kapitoly školstva v tejto Národnej rade nevidel. Považujem to za jednu obrovskú tragédiu. Je to cesta späť. A, pán minister, pokiaľ chcete posúvať Slovenskú republiku dopredu týmto spôsobom, hoďte uterák do ringu, lebo to bude najlepšie, čo pre krajinu môžte v oblasti školstva urobiť.
Ďakujem. (Potlesk.)
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

2.12.2020 o 16:22 hod.

Ing. CSc.

Ľubomír Petrák

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video