23. schôdza

26.1.2021 - 5.2.2021
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie s faktickou poznámkou

28.1.2021 o 16:49 hod.

PaedDr. Ing

Marcel Mihalik

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie spoločného spravodajcu 16:37

Marcel Mihalik
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem, pán predsedajúci. Vážené kolegyne a vážení kolegovia poslanci, v súlade so zákonom o rokovacom poriadku som bol určený predsedom výboru za spravodajcu k uvedenému návrhu zákona (tlač 395). Predkladám informáciu k predloženému návrhu zákona.
Návrh spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a Legislatívnych pravidiel tvorby zákonov. Súčasťou predloženého návrhu je aj stanovisko Ministerstva financií Slovenskej republiky. Zo znenia uvedeného návrhu zákona je zrejmý účel navrhovanej úpravy.
Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady navrhujem, aby návrh zákona prerokovali: Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky a Výbor Národnej rady pre obranu a bezpečnosť.
Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady pre obranu a bezpečnosť. Odporúčam, aby predmetný návrh zákona výbory prerokovali do 30 dní a v gestorskom výbore do 32 dní od prerokovania návrhu zákona v Národnej rade Slovenskej republiky v prvom čítaní.
Pán predsedajúci, skončil som, prosím, otvorte rozpravu a zároveň sa hlásim do rozpravy.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

28.1.2021 o 16:37 hod.

PaedDr. Ing

Marcel Mihalik

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 16:40

Marcel Mihalik
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán predsedajúci, vážené kolegyne, kolegovia, rád by som vás oboznámil s niektorými skutočnosťami, ktoré mi prináleží v prvom čítaní vám povedať.
Predkladaný návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov, nadväzuje vo svojej problematike na nami schválené programové vyhlásenie vlády, kde okrem iného sa píše o zvyšovaní kompetencií pre obecné a mestské polície.
Predkladaná legislatívna úprava je vyústením snahy obcí a miest v zastúpení Úniou miest, Združením miest a obcí Slovenska a Združením K8, keď sa práve z ich iniciatívy, ako i potreby neodkladného riešenia problematiky statickej dopravy v obciach a mestách, ktorá sa postupne stáva neudržateľnou, a v potrebe zavádzania a realizácie tzv. parkovacích politík, bolo navrhnutie legislatívneho, ale i v úzkej nadväznosti technického riešenia zverenia kompetencií obciam a mestám v tejto oblasti realizovať a postihovať porušenia pravidiel cestnej premávky na úseku zastavenia a státia vozidiel v rámci tzv. objektívnej zodpovednosti, a to príslušníkmi obcí, obecných polícií a mestských polícií.
Samotná legislatívna norma sa tvorila v úzkej spolupráci v rezorte verejnej správy od januára 2019, kedy Združenie K8 upozornilo na dôležitosť potreby zverenia možnosti riešenia objektívnej zodpovednosti ako prepotrebný inštitút v dôsledku regulácie parkovania a riešenia veľkých problémov v samotnej statickej doprave pre obecné a mestské polície.
Následne podľa navrhovaných riešení realizácie v porušení pravidiel cestnej premávky spočívajúcich v porušení zákazu zastavenia a státia v kompetencii obecných a mestských polícií zástupcovia Policajného zboru Slovenskej republiky v oblasti Policajného prezídia, oddelenia dopravnej polície, analyzovali súčasný stav jestvujúcej legislatívy, potrebu legislatívnych úprav a oprávnení a predstavili odbornej komisii návrhy riešenia problému, okruhy porušení a ich možné riešenia formou objektívnej zodpovednosti, ktoré by malo byť obecným a mestským políciám Slovenska zverené.
Boli odprezentované subjekty, ktoré sú legislatívne navrhované, aby v určitom štádiu konania o správnom delikte realizovali samostatné správne konanie. Ako orgán dokumentujúci skutok vydávajúci rozkaz o uložení sankcie a konajúci o podanom odpore je navrhovaná obec v zastúpení obecnou, resp. mestskou políciou.
Problematickým v zavedení do praxe môže byť funkčnosť a pružnosť existujúceho informačného systému, ktorý by obciam a mestám mal poskytovať technické a programové prostriedky k efektívnemu postupu ukladania sankcií. Za správne delikty samotného držiteľa vozidla ako i pripojenia obcí a miest k centrálnej evidencii správnych deliktov, nakoľko vstup do systému z technických prostriedkov obcí a miest budú musieť zabezpečovať obce a mestá samotné.
Z tohto dôvodu za účelom zabezpečenia nevyhnutného technického zosúladenia, kvalitného preškolenia zamestnancov k samotnej realizácii je navrhované nadobudnutie účinnosti v dostatočnom časovom predstihu, a to od 1. mája 2022. Dôležitým faktorom samotného prijatia navrhovanej legislatívy je i tlak občanov obcí a miest na potrebu riešenia problematiky v statickej doprave, ako i samotnou samosprávou.
Z uvedených dôvodov je teda plne na mieste, aby sa samotná obec, mesto svojou činnosťou a plnením povinnosti snažili dosiahnuť kvalitnú a profesionálnu kontrolu činnosti príslušníkov obecných a mestských polícií, dosiahnuť požadovanú reguláciu v statickej doprave v rámci vlastnej dostupnej a zákonnej legislatívnej úpravy a bola jej daná takáto možnosť, riadne a zákonne pokutovať držiteľov, majiteľov motorových vozidiel na svojom území za porušovanie pravidiel cestnej premávky a zabezpečiť, aby pri vlastnom prevádzkovaní motorového vozidla boli riadne dodržiavané pravidlá v územnej pôsobnosti obcí a miest.
Z týchto dôvodov plne podporujem ako jeden z mnohých predstaviteľov s dlhoročnou praxou v samospráve prijatie tohto zákona.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

28.1.2021 o 16:40 hod.

PaedDr. Ing

Marcel Mihalik

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 16:40

Marcel Mihalik
Skontrolovaný text
Vymazať rámček!!!
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

28.1.2021 o 16:40 hod.

PaedDr. Ing

Marcel Mihalik

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:45

Jana Majorová Garstková
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne za slovo. Ako jedna zo spolupredkladateľov návrhu zákona som tento zákon konzultovala s viacerými príslušníkmi obecných polícií a na doplnenie chcem povedať, že bol vo všeobecnosti prijatý veľmi kladne.
Rozšíria sa kompetencie obciam, teda aj obecným políciám realizovať porušenia pravidiel cestnej premávky na úseku zastavenia a státia vozidiel v rámci tzv. objektívnej zodpovednosti. Pomôžeme z veľkej časti obciam riešiť parkovaciu politiku a rezidenčné parkovanie. Pre obecné polície to bude znamenať veľkú pomoc a uľahčenie práce pri riešení dopravných situácií v obciach, a to aj z preventívneho hľadiska vo vzťahu k porušovateľom cestnej premávky.
Štátna polícia v súčasnosti nestíha tieto správne delikty riešiť a obecné polície to riešia zdĺhavým a neefektívnym spôsobom, napr. nasadením tzv. papuče. Správne delikty prejednávať poverený orgán obce a v prípade odvolania bude vec ako druhostupňový orgán riešiť štátny policajt z príslušného okresného dopravného inšpektorátu. Výnosy z pokút pôjdu obciam, čo znamená istý príjem do obecného rozpočtu.
Ďakujem pekne za slovo.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

28.1.2021 o 16:45 hod.

Mgr.

Jana Majorová Garstková

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:46

Milan Vetrák
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo. Ja rovnako podporujem tento návrh zákona.
Už ako povedala moja predrečníčka, pomôže to obciam, pomôže to najmä tým, ktoré v najbližšej dobe spúšťajú parkovaciu politiku alebo už ktoré majú parkovaciu politiku zavedenú, aby fungovala efektívnejšie, a nakoniec tento, tento návrh zákona súvisí čiastočne aj s tým ďalším, ktorý budem o chvíľu predstavovať, aj keď tento je postavený všeobecne pre všetky obce, pomôže všetkým obciam, ten ďalší, to bude novela zákona o hlavnom meste. Tam takisto budeme vypomáhať hlavnému mestu tým návrhom pri parkovacej politike. Takže trocha to súvisí, čiastočne to súvisí.
A je to taký začiatok série zákonov, ktorý by sme ako poslanci chceli aj v najbližšom období predkladať, ktoré pomôžu obciam, pomôžu najmä pri riešení dopravnej situácie, parkovacej politiky a veci, ktoré s tým súvisia.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

28.1.2021 o 16:46 hod.

JUDr. PhD.

Milan Vetrák

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:47

Ľuboš Krajčír
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo. Ja tým, že som aj mestským poslancom hlavného mesta, aj predsedom v komisii pre verejný poriadok v hlavnom meste, tak s mestskou políciou pravidelne na poradách sa stretávam a toto je ich najväčší problém. Oni, voláme ich polícia, ale tie možnosti, ktoré majú sú naozaj veľmi oklieštené. Ja toto absolútne podporujem. A čo sa týka, jak bolo aj načrtnuté, aj tie parkovacie politiky, toto je absolútne kľúčová cesta, kedy touto objektívnou zodpovednosťou naozaj budeme vedieť efektívne sa zapojiť do tej parkovacej politiky aj na tom hlavnom meste ju spustiť. A ja vám ďakujem a plne podporujem tento váš návrh.
Iste vieme, ako to dnes funguje. Dnes mestský policajt musí dať papuču, musí počkať, kým príde páchateľ. Keď príde páchateľ, ak je ochotný a je si vedomý priestupku, zaplatí to na mieste, ak nie, tak potom je naozaj veľmi, veľmi, veľmi zdĺhavý proces, ako vymôcť od neho tú sankciu. Napríklad veľmi jednoducho – a verím tomu, že tam budeme smerovať – to majú napríklad vo Viedni. Tam vám akýkoľvek administratívny pracovník mesta Viedeň dá za stierač pokutu pekne do nepremokavého obalu, ak ju neuhradíte, tak, samozrejme, potom prídu tie tvrdšie sankcie.
Verím tomu, že takýmto spôsobom touto cestou pôjdeme aj my, a plne podporujem tento váš návrh.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

28.1.2021 o 16:47 hod.

PhDr.

Ľuboš Krajčír

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:49

Marcel Mihalik
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ja ďakujem kolegom za to, že v podstate vítajú tento návrh zákona. Môj osobný názor je ten, že v podstate veľmi to pomôže hlavne v riešení priestupkov, ktoré sa dejú vlastne v našich mestách nielen tam, kde je parkovacia politika, ale tam, kde nie je parkovacia politika, čo nie je vylúčené, že v podstate niektoré mestá na túto politiku nabiehajú, a veľmi účinný nástroj to bude na riešenie týchto priestupkov.
Samozrejme, nechceme ostať len pri tomto VÚD-e, budeme ďalej pokračovať, pretože treba si uvedomiť jednu vec, že skutočne v tých mestách tú účinnosť v tej ulici preberajú tie mestské a obecné polície, kde ten verejný poriadok je čisto len na ich pleciach. A pokiaľ chceme, aby efektívne pracovali a účinne pracovali, tak musia mať aj nástroj na vyberanie prípadných sankcií a to riešenie týchto priestupcov.
A ja si myslím, že tento, tento zákon určite podporia všetci poslanci a bude to účinný nástroj pre obecné polície do ďalšieho obdobia.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

28.1.2021 o 16:49 hod.

PaedDr. Ing

Marcel Mihalik

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 16:51

Milan Vetrák
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo. Vážené kolegyne, vážení kolegovia, viacerí sme aj komunálnymi poslancami. Už dnes tu pán poslanec Krajčír hovoril tiež o tom a viacerí sa aj snažíme pomáhať obciam, mestským častiam, mestám, v ktorých sme komunálnymi poslancami. Ja mám troška výhodu, keďže som bratislavský mestský poslanec, v tom, že hlavné mesto má svoj vlastný zákon, takže niektoré veci si vieme doladiť separátne od toho, aby to malo dopad na iné obce a mestá. Robí sa to trocha ľahšie, a toto je taký, taký prvý krok aj po konzultáciách s vedením hlavného mesta.
Predkladáme návrh v tomto prípade len poslanci hnutia OĽANO, ale avizujem, že v najbližších, na najbližších schôdzach prídeme ešte s ďalšími vylepšeniami tohto zákona o hlavnom meste aj s ďalšími poslancami komunálnymi hlavného mesta, ktorí, ktoré sa tu nachádzajú z iných, iných, najmä koaličných, teda strán parlamentných.
No a tento návrh zákona rieši pomerne urgentnú záležitosť, ktorá súvisí s tým, že Bratislava by chcela tento rok zaviesť parkovaciu politiku, celomestskú parkovaciu politiku. Pôvodne to malo byť už v júni tohto roka. Teraz sa to posúva na október. No a nevyhnutnou súčasťou parkovacej politiky je aj, je aj odťahovanie vozidiel, ktoré porušujú pravidlá cestnej premávky. Niekedy to môžu byť skutočne aj vážne situácie. Nikomu sa neľúbi, keď mu odtiahnu auto. Nie je to nejak pre ľudí až taká obľúbená téma, ale iba pre tých, ktorí nevedia dodržiavať predpisy. Niektorí (ruch v sále a zaznievanie gongu) oceňujú, keď sa auto, keď auto má, alebo motorové vozidlo má kto odtiahnuť, pretože sú to často situácie, sú to miesta, na ktoré sa nevedia dostať záchranná služba, hasiči, kam sa nevie dostať prevádzkovateľ, ktorý odváža odpad z kontajnerov, čiže nevyhnutnou súčasťou parkovacej politiky je určite aj odťahová služba.
No a v Bratislave je problém v tom, že mesto má zriadenú odťahovú službu, ale v zmysle zákona vie odťahovať vozidlá len z ciest I. a II. triedy, pretože z tých tzv. trojok a štvoriek, teda z ciest III. a IV. triedy, majú oprávnenie odťahovať len mestské časti, no ale tie zase nemajú zriadené odťahové služby. A preto mesto Bratislava už aj zriadilo podnik, ktorý by mal odťahovať vozidlá, keď sa zavedie parkovacia politika. No, a zmyslom tohto zákona je, aby sme umožnili pripojiť sa mestským častiam k takto zriadenému celomestskému podniku na odťahovanie vozidiel, aby sa dalo odťahovať zo všetkých ciest a aby bol na cestách poriadok a aby tá parkovacia politika fungovala skutočne efektívne.
Sú tam určité aj pravidlá, ktoré zavádzame v tejto novele zákona, a za také najpodstatnejšie považujem to, že takto vytvorený podnik, už či tam bude majetková účasť len hlavného mesta, alebo spolu hlavné mesto, mestské časti, môže mať iba majetkovú účasť týchto verejných subjektov, teda zákon nepripúšťa, aby mohol súkromný subjekt vstupovať do odťahov, inými slovami, nechceme, aby si niekto z odťahovania motorových vozidiel v Bratislave robil súkromný biznis, a preto je tam tá podmienka. Bude to platiť, samozrejme, len pre hlavné mesto, lebo je to novela zákona o hlavnom meste, ale medzi prvým a druhým čítaním by som rád konzultoval túto vec aj so, so ZMOS-om a s Úniou miest, či nestojí za to zvážiť, aby takáto podmienka platila pre odťahové služby na celom Slovensku, pre všetky obce, pre všetky mestá, a uvidím, aká bude reakcia. Ak nebude pozitívna reakcia, tak to necháme zatiaľ len pre hlavné mesto Bratislavu, a ak bude pozitívna reakcia, tak to vieme vyriešiť tak, že tú poslednú vetu, ktorú tam máte v tom paragrafovom znení, vložíme do zákona o pozemných komunikáciách a odtiaľto ju vypustíme a tým pádom to bude platiť pre všetky obce a mestá.
Nakoniec toto bolo aj riešenie, ktoré odporúčalo v rámci konzultácii, ktoré som mal, ministerstvo vnútra, ale neodvážil som sa takúto úpravu spraviť bez toho, aby som to prekonzultoval so ZMOS-om a s Úniou miest, takže uvidíme, ako to dopadne, a, samozrejme, riešim praktickú záležitosť, ktorá pomôže ľuďom, najmä poctivým, zodpovedným ľuďom, ktorá pomôže hlavnému mestu, aby, aby sa vyriešila naozaj veľmi neuspokojivá dopravná situácia, a tá dopravná situácia je tak neuspokojivá, že si ju všíma aj programové vyhlásenie vlády, v ktorom sa uvádza, že vláda sa chce zaoberať neuspokojivou dopravnou situáciou v aglomerácii Bratislavy a efektívnou parkovacou politikou na jej území.
Nakoniec všetci dobre vieme, nielen Bratislavčania, ale aj tí, čo do Bratislavy dochádzajú, či už za prácou, za zábavou, ako turisti alebo z iných dôvodov, že dopravná situácia v Bratislave je, je skutočne žalostná. Častokrát máme v Bratislave dopravný kolaps a verím, že zavedenie parkovacej politiky vrátane efektívnej parkovacej odťahovej služby pomôže vyriešiť v konečnom dôsledku túto neuspokojivú situáciu, a myslím si, že to je aj zámerom programového vyhlásenia vlády, ktoré, ktoré zamýšľa túto žalostnú situáciu v aglomerácii Bratislavy súvisiacu s dopravou riešiť.
Ďakujem pekne za slovo a takisto budem rád, ak tento návrh zákona podporíte.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

28.1.2021 o 16:51 hod.

JUDr. PhD.

Milan Vetrák

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie 16:58

Zita Pleštinská
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán predsedajúci, vážený pán navrhovateľ, vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj ma uznesením určil za spravodajkyňu k návrhu zákona (tlač 396). V súlade s § 73 ods. 1 zákona o rokovacom poriadku podávam v prvom čítaní spravodajskú informáciu o predmetnom návrhu zákona.
Návrh zákona spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a Legislatívnych pravidiel tvorby zákonov. Súčasťou predloženého návrhu je aj stanovisko Ministerstva financií Slovenskej republiky. Zo znenia uvedeného návrhu zákona je zrejmý účel navrhovanej úpravy.
Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajkyňu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady navrhujem, aby návrh zákona prerokovali Ústavnoprávny výbor Národnej rady a Výbor Národnej rady pre verejnú správu a regionálny rozvoj. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady pre verejnú správu a regionálny rozvoj. Odporúčam, aby predmetný návrh zákona výbory prerokovali do 30 dní a v gestorskom výbore do 32 dní od prerokovania návrhu zákona v Národnej rade v prvom čítaní.
Pán predsedajúci, otvorte, prosím, všeobecnú rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie

28.1.2021 o 16:58 hod.

Ing. arch.

Zita Pleštinská

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s procedurálnym návrhom 17:36

Marián Viskupič
Skontrolovaný text
Ďakujem pekne za slovo. Poprosím členov finančného výboru, stretávame sa zajtra ráno 8.45 hod. v našej klasickej miestnosti. Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s procedurálnym návrhom

28.1.2021 o 17:36 hod.

RNDr. Ing.

Marián Viskupič

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video