23. schôdza

26.1.2021 - 5.2.2021
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie s faktickou poznámkou

28.1.2021 o 18:23 hod.

Ing. arch.

Zita Pleštinská

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:23

Zita Pleštinská
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem, pán predsedajúci. Táto téma je paradigmou v oblasti značiek automobilov aj u nás na Slovensku. Možno sa treba v rámci benchmarku pozrieť aj do iných štátov, ako to tam funguje. Občania túto zmenu veľmi vítajú, pretože ušetrí čas aj peniaze a, samozrejme, aj naše životné prostredie. Určite treba odstrániť, prípadne minimalizovať všetky administratívne a byrokratické postupy pri prihlasovaní značiek aj automobilov.
Ďakujem pánovi kolegovi Viskupičovi, za veľmi jasné zdôvodnenie návrhu. A možno tak otázka, Marián. Chcela by som sa ťa spýtať, v čom bol problém, že v minulosti nebola ochota prijať tento návrh zákona.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

28.1.2021 o 18:23 hod.

Ing. arch.

Zita Pleštinská

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:24

Miloš Svrček
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo. Pán poslanec, áno, veľmi dobre si uviedol, že jeden z tých dôvodov, prečo sa predkladá aj tento návrh zákona, je ochrana životného prostredia.
A ja by len doplnil, aby aj kolegovia vedeli, tak jedna ŠPZ-ka stojí okolo 8,50, čo sa týka výroby a všetkých tých procesov, ktoré s tým súvisia, s tým, že ministerstvo vnútra objednáva ročne okolo tých milión ŠPZ-iek, čiže vychádza nám to od tých 8,5 do 9 mil. eur. Keď si zoberieme, že koľko reálne za rok sa vygeneruje tých ŠPZ-iek na vozidlá, koľko nám tých ŠPZ-iek zostane voľných, to znamená, že okolo tých 4,5 - 5 mil. eur nám ide do koša. Tých 4,5 - 5 mil. eur vieme do budúcna vygenerovať na oveľa dôležitejšie veci alebo ich efektívnejšie použiť v iných, v iných procesoch.
Čiže nejde tu len o úsporu času pre motoristov, nejde tu len o úsporu finančných prostriedkov pre motoristov, ale nepochybne aj o ochranu životného prostredia, pretože keď si predstavíme, aká veľká kopa je tých 400-tisíc ŠPZ-iek, tak, samozrejme, že je to, je to úplne ako scestné, akým spôsobom sa rieši tento proces.
Ďakujem. Len na doplnenie.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

28.1.2021 o 18:24 hod.

JUDr. Bc. PhD., LL.M.

Miloš Svrček

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:25

Miloš Svrček
Skontrolovaný text
Vymazať rámček!!!
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

28.1.2021 o 18:25 hod.

JUDr. Bc. PhD., LL.M.

Miloš Svrček

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:26

Rastislav Jílek
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo. Myslím si, že už v tejto chvíli by sme mohli za všetkých motoristov poďakovať predkladateľom zákona, lebo niekedy úplne jednoduché riešenia sú tie najlepšie riešenia, hlavne v tejto dobe, a zároveň som rád, že napĺňame aj programové vyhlásenie vlády či na poli ekológie, či na poli odbúravania byrokracie a takisto na poli šetrenia financií pre občanov, ako aj, ako aj pre štát.
Takže určite tento zákon má zmysel a plne ho podporujem a sa s ním stotožňujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

28.1.2021 o 18:26 hod.

Mgr.

Rastislav Jílek

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:27

Marian Kotleba
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo. Ja, že ste ma už povýšili, pán podpredseda. (Povedané so smiechom.) Pán kolega Viskupič, u vás som zvyknutý naozaj na vecnú debatu bez nejakých politických zafarbení, a preto mám aj ja na vás také vecné otázky, lebo mi to chýbalo v tom, v tom vašom vystúpení, že či máte spočítané nejaké vyna..., vyvolané náklady alebo investície tejto zmeny, že čo to bude, čo to bude prinášať, čo budeme potrebné, čo bude potrebné teda inovovať a jednoducho čo musíme zmeniť potom v štáte, aby to fungovalo.
A či máte spravený nejaký odhad technickej pripravenosti dopravných inšpektorátov na implementáciu tohto vášho návrhu. Nielen z finančného, ale aj z takého toho technologického, technického, technického pohľadu, lebo musíme si to priznať, že jednotlivé najmä tie okresné dopravné inšpektoráty dakedy bojujú s úplne banálnymi technickými problémami, a že ako je, ako je toto všetko pripravené, prichystané. Ako to vidíte, v akom časovom rámci by to mohlo byť implementované a čo všetko by nám to prinieslo?
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

28.1.2021 o 18:27 hod.

Ing. Mgr.

Marian Kotleba

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:28

Marián Viskupič
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, skúsim teda v dvoch minútach čo najviac reagovať. V prvom rade ďakujem všetkým kolegom za, za, za pripomienky. Možno začnem tými technickými otázkami od konca.
No v prvom rade, samozrejme, nejakú, nejaké zmeny to potrebovať bude v policajných databázach, alebo teda na dopravných inšpektorátoch. Aj práve preto zákon teoreticky vie byť schválený už na budúcej schôdzi, ale účinnosť je až od 1. 1. 2022. Čiže v prvom rade je vytvorený dostatočný časový priestor, aby sa dokázali dopravné inšpektoráty pripraviť, v druhom rade, áno, bude to vyžadovať nejaké, nejaké úpravy. Ťažko teraz povedať presne tie peniaze. Nie je to nijak zásadné, pretože práveže sa nemenia nejaké zásadnosti.
Ten centrálny register existuje, čiže ja by som povedal, že z takého, takého rýchleho pohľadu v podstate jediná, jediný nový údaj, ktorý bude akoby musieť byť zavedený, bude si musieť, budú si musieť dopravné inšpektoráty evidovať zoznam tabuliek, ktoré teda napríklad sú v tých šuplíkoch. Hej, že nie sú v tomto momente priradené k vozidlu, ale nie sú zlikvidované a môžu byť priradené v budúcnosti. No nejaké zmeny to vyžaduje.
S tou technickou pripravenosťou, do konca roka by to malo byť pripraviteľné a funkčné, to je jedna vec.
Pani kolegynke Zitke Pleštinskej, či bola ochota od kolegov z vtedajšej koalície, a ja to poviem takto. Nepozerajme dozadu, pozerajme dopredu. Ja verím, že bude ochota aj od opozície, tak ako som povedal, takže asi toľko.
Čo sa týka, bolo spomínané, že áno, napríklad Rakúšania majú jednu ŠPZ-ku na viacero vozidiel, pričom teda môže byť na jednom a to môže jazdiť. Dá sa teoreticky uvažovať aj o takomto niečom, najprv ale musíme do toho 21. storočia skočiť, takže prvé tieto zmeny musíme urobiť a potom môžeme rozmýšľať, čo sa osvedčí, čo bude dobré.
Treba zároveň povedať, že ono to má aj následnosti, že vozidlo, ktoré nemá ŠPZ-ku ani v Rakúsku, nemôže bez nej stáť na verejných komunikáciách, takže má to svoje tiež aj limity.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

28.1.2021 o 18:28 hod.

RNDr. Ing.

Marián Viskupič

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 18:30

Radovan Sloboda
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán predsedajúci, vážené pani poslankyne, páni poslanci, ja sa pokúsim trošku tak z takého pohľadu skúseností z iných krajín vám tu k téme niečo povedať, pretože technické a zákonné záležitosti určite dokonale predniesli a ešte prednesú kolegovia.
Tak prvou krajinou, ktorá začala používať evidenčné číslo vozidla, bolo Francúzsko v roku 1893. O tri roky neskôr ich zaviedlo aj Nemecko a prvou krajinou, ktorá zaviedla národné registračné tabuľky, bolo Holandsko v roku 1898. Až do roku 1906 sa používalo obyčajné číslovanie, ktoré začínalo číslom jedna. V niektorých krajinách sa značky používajú dokonca aj na bicykloch. Značky boli historicky vyrábané z porcelánu, neskôr z kartónu, kože, plastu a údajne sa používal dokonca aj materiál zo sójových zŕn. Prístup k značkám, ku značkám ako takým je v rôznych krajinách rôzny. Napríklad v takom Dubaji vlastniť, vlastniť zname..., značku konkrétnu znamená prestíž. A je to teda že aj, aj dostatočne drahé.
Najdrahšie značky v Dubaji sú značky s číslami 1 až 10. A predstavte si, že tam pokiaľ si kúpite drahé auto a nekúpite si k nemu minimálne tak drahú značku, tak ako by ste v podstate tam nič neznamenali. Najdrahšia značka na svete, pre zaujímavosť, bola predaná za 14,3 mil. dolárov.
V Českej republike sa pri zmene vlastníka, pri zmene vlastníka vozidla značka zostáva s autom. Iba ak ide o značku na želanie, ktorú tam majú zavedenú, tak takisto ako u nás, tak tú si vlastník necháva. U nás táto možnosť nie je pri prepise. Od roku 2015 vozidlo, pri kúpe ojazdeného vozidla, hovorím stále o Čechách, nedostanete značku s vaším trvalým bydliskom, ale vám zostáva pôvodná značka. Ak však si túto značku chcete, chcete zmeniť na označenie vášho trvalého bydliska, tak musí značku nejakým spôsobom asi znehodnotiť a požiadať o vydanie novej značky, pretože normálnym postupom by ste, by značka ostala pôvodná. Tiež v Čechám majú zavedené rôzne registračné značky, napr. poznať písmeno F, písmeno V, písmeno R, ktoré napríklad značia športové, závodné automobily a majú aj, majú aj V ako veterán. Niečo podobné v podstate existuje aj u nás.
Vo Francúzsku od roku 2009 pribudol modrý krúžok, modrý prúžok na značke, ktorý zobrazuje región značky. K autu pridelená značka zostáva po celú dobu životnosti vozidla, teda aj pri zmene majiteľa sa nemení pri predaji ani pri zmene bydliska. Ak sa vlastník vozidla presťahuje, túto zmenu nahlási na príslušný úrad a tento mu jednoducho zašle nálepku, ktorý si vlastník na tú značku nalepí, a tá charakterizuje kraj, odkiaľ tá značka pochádza. Vozidlo teda môžete registrovať kdekoľvek vo Francúzsku bez ohľadu na bydlisko majiteľa vozidla.
V Nemecku od roku 2015 je zrušená povinnosť zmeniť značku pri zmene adresy. Majitelia vozidla sa sami rozhodujú, či si ponechajú pôvodnú značku, alebo požiadajú o pridelenie novej značky. Takže v podstate niečo, čo my sa snažíme zaviesť. Veľkým benefitom je vydávanie tzv. sezónnych značiek, ktoré sa používajú najmä na motocykle, kabriolety alebo prípadne aj na mobilné domy, ktoré sa prevádzkujú alebo fungujú sezónne.
Za identifikačným číslom značky je prvý a posledný mesiac obdobia platnosti značky označený jeden na druhom a oddelený vodorovnou čiarou. Sezónne značky sa môžu používať od 2 do 11 mesiacov a aj cestná daň a poistenie sa platí potom aj kvótne.
Vo Veľkej Británii je možné si kúpiť alebo vydražiť na aukcii osobnú značku od, od miestneho cestného úradu alebo od súkromníka, ktorý tú značku vlastní. Na značkách je aj rok, v ktorom bola značka vydaná, a táto značka sa viaže na auto. Ak sa vozidlo začne používať v inej časti krajiny, ako kde bolo registrované, nie je nutné ho preregistrovať, takisto aj ako pri zmene vlastníka. Zmena je možná iba vtedy, ak ide o vlastnú značku.
Vo Švajčiarsku sa značky prideľujú majiteľovi, a nie autu. Ak vlastník zmení auto, značka sa nemení a značky sa môžu hneď pripevniť na nové auto. Poisťovňa tam musí byť o tejto situácii akurát informovaná. Ak majiteľ už nemá registrované vozidlo, značky sa vrátia vydávajúcemu orgánu. Vrátené značky sa po určitej dobe vrátia späť do obehu v závislosti od kraja, pretože v každom kraji a kantóne je situácia rôzna. V Ženeve sú prideľované napríklad nové značky a so značkami, ktoré majú päť a viac znakov, sa dokonca môže obchodovať vo Švajčiarsku. A značky, ktoré majú jeden až štyri znaky, tak tie môžme iba dediť.
No ja si osobne myslím, že keď už sa zaoberáme takouto zmenou zákona, možno by sme mali hľadieť aj do budúcnosti. Nie je nutné, že teraz v podstate otvoriť aj debatu o nejakých ďalších veciach a budúcnosť asi je v digitálnych značkách, ktoré sa už testujú v niektorých štátoch Ameriky, napr. v Texase, v Arizone, a takisto aj v Dubaji. Tie značky majú potom takú výhodu, že poskytujú aj ďalšie informácie, nielen, nielen to, to vlastné evidenčné číslo, a asi by bolo fajn, keby sme sa začali takýmito možnosťami modernými zaoberať aj už na Slovensku.
Ďalšia vec, o ktorej by bolo dobré otvoriť diskusiu, a je systém registratúry. My sme, v podstate asi tri krajiny sú v Európskej únii, v ktorých, kde registráciu vykonáva polícia. Diskusiu na túto tému by sme mohli tiež teda otvoriť a začať sa, začať sa ňou zaoberať.
Toľko som teda chcel len pre porovnanie uviesť, aby ste mali taký základný prehľad, že v podstate na Slovensku sa držíme starého, starého modelu a je naozaj najvyšší čas ho modernizovať.
Ďakujem za slovo.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

28.1.2021 o 18:30 hod.

Ing.

Radovan Sloboda

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:38

Miroslav Suja
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo, pán podpredseda. Rado, poznáme sa dlhé roky, tak nevezmi to zle (povedané so smiechom), ale ďakujem za historické okienko aj za to, že sme sa dozvedeli, že keď máš nejakú značku v Dubaji, tak niečo znamenáš, aj koľko stála najdrahšia značka a modrý krúžok, nálepka vo Francúzsku, v Anglicku dražby, ale neviem, čo to malo s týmto spoločné. Dosť je pokročilý čas, ja si myslím, že niekedy treba k veci, veď vy ste vraj takí pragmatickí, všetko k veci, máte to v DNA.
Jednu dobrú vec, čo si povedal pre mňa, ako to zaujímavé veci áno, ale dobrú alebo k tomuto zákonu bola tá sezónna značka. To si myslím, že bola fakt dobrá vec, možno by stačil aj nejaký pozmeňovák, už keď si s tým vyšiel, a alebo predkladateľov. To je fakt dobrá vec.
To, čo si potom spomenul, že vo viacerých štátoch sa to vôbec nevedie na polícii. Áno, ja si myslím tiež, že značky by mali ísť pod okresný úrad a takisto aj doklady by mali ísť pod okresné úrady, aj tak to spadá pod ministerstvo vnútra, ale mohli by to robiť civilní pracovníci a nemusela by byť s týmto zaťažená polícia. V tomto máš pravdu, ale tiež sa to netýka asi tohto zákona.
Takže ďakujem za historický výklad, sme múdrejší, ale myslím, od 18.30 hod. by som dokázal do 18.39 hod. počúvať aj niečo iné.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

28.1.2021 o 18:38 hod.

PaedDr. Mgr.

Miroslav Suja

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:39

Marian Kotleba
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Pán kolega Sloboda, no ja som vás tiež počúval, počúval som vás a nemôžem povedať, že by to nebolo zaujímavé, ale zdá sa mi to ako plytvanie času parlamentu, že tu robíte nejaké historické okienko o ŠPZ-kách, ktoré mohlo byť v nejakom časopise o..., ktorý sa venuje autám, ktorý sa venuje doprave, a áno, nejaké Auto-moto, lebo keď si tu budeme robiť takéto historické okienka ku každej jednej téme, ktorú budeme riešiť, tak skutočne, skutočne to bude veľmi chabo využitý parlamentný čas, tie poslancohodiny draho zaplatené.
Ale, ale mňa tiež jedna vec zaujala na tom vašom príspevku, a síce to bol, to boli tie ŠPZ-ky, čo ste spomínali, že sú to nie na auto, ale na osobu, na meno. Vedel by som si predstaviť, že by to fungovalo práve takto, ale, samozrejme, predkladatelia tohto návrhu majú asi nejaký iný, iný prístup, iný, iný nápad, inú tú nosnú myšlienku, ktorá bude tiež určite skvalitnením, len možno by to chcelo nejakú komparatívnu analýzu, že, že aké výhody a nevýhody prináša ŠPZ-ka na auto a aké výhody a nevýhody prináša ŠPZ-ka na meno. Podľa mňa tie benefity a nevýhody keby sme si dali do jasnej excelovskej nejakej tabuľky ohodnotenej, vážení, nejaké vážne hodnoty a posúdiť, vypočítať a budeme vedieť, že, že čo je presnejšie. Ale, samozrejme, tým nechcem spochybňovať úmysel tohto návrhu, len možno také doplnenie, lebo keď ste to aj vy povedali ako koaličný poslanec, tak možnože tá myšlienka by mohla mať, mohla by mať nejaké vyjadrenie možno v rámci doplnenia predkladateľov alebo, ja neviem, možno v rámci pozmeňováku v druhom čítaní.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

28.1.2021 o 18:39 hod.

Ing. Mgr.

Marian Kotleba

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:41

Marek Kotleba
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo. Pán poslanec, spomínal ste, že tento náš systém je zastárlý, zastaralý, a naozaj máte pravdu, aj keď, samozrejme, tie novelizácie všetky nejdú zo dňa na deň, ale naozaj z tej Českej republiky by sme si mali zobrať niekoľko príkladov, lebo celkový proces prihlásenia vozidla v Českej republike a na Slovensku je úplne rozličný a hlavne inak stojí. Tam vozidlo prihlásite za 1 000 českých korún, u nás to niekedy môže byť aj za 1 000 euro a celkový proces prihlásenia vozidla na Slovensku, keďže sme v Európskej únii, a na Slovensku neplatí ani kontrola STK, ani EK zo zahraničia a takisto u nás sa vykonáva aj kontrola originality, ktorá napríklad v Českej republike je dobrovoľná. U nás je povinná kontrola originality a táto originalita samotnému majiteľovi vozidla negarantuje absolútne nič a negarantuje mu ani to, či vozidlo bolo odcudzené, alebo nebolo odcudzené. Čiže v budúcnosti by som sa zaoberal aj takými vecami, fakt ako z tej kontroly zo zahraničia, prípadne tými kontrolami originality, aby naozaj to prihlásenie vozidla aj pri dovoze zo zahraničia nebolo tak predražené, a zbytočne to zaťažuje aj občanov.
Ďalšia vec je, čo sa týka tých prihlasovaní vozidiel na polícii, je úplne zbytočné, pretože v minulosti sa vykonávali kontroly, či už čísla karosérie, a ešte v dávnejšej minulosti aj kontroly čísla motora. A to sa už teraz vôbec nevykonáva. Čiže myslím si, že naozaj táto kompetencia by mohla prejsť pod nejaký príslušný úrad.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

28.1.2021 o 18:41 hod.

Mgr.

Marek Kotleba

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video