40. schôdza
Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge
Vystúpenie s faktickou poznámkou
30.9.2021 o 10:02 hod.
Ing.
Radovan Kazda
Videokanál poslanca
Ďakujem za reakcie. Asi nestihnem zareagovať na všetko.
Pán Blcháč, výška komunálneho poplatku. My musíme odkláňať odpad od skládkovania. V prípade, že nebudú z kapacity na energetické zhodnocovanie, tento bude musieť chodiť po celom svete, a tá výška komunálneho poplatku pôjde ďaleko, ďaleko vyššia, bude musieť byť ďaleko vyššia, ako, ako keby sme mali tu stávajúce kapacity.
Takisto keby sme chceli naozaj vytrieďovať aj z komunálneho odpadu, aj z triedeného odpadu všetky plasty a tie plasty, ktoré nikto nechce na trhu, tak takisto budeme veľmi, bude veľmi významne rásť poplatok za komunálny odpad alebo spotrebiteľský poplatok v cenách, len preto, že triedený zber má na starosti OZV-čka. Toto sú obrovské riziká. To, že cena bude rásť je, je samozrejmé, je to úplne logické, lebo musíme plniť ciele, ciele Európskej únie.
Pán poslanec Šefčík, podniky sú tlačené k neekologickejším plastom, no ja pevne verím, že práve zavedenie nejakej ekomodulácie by toto malo asi, asi s týmto trošku pohnúť. Toto považujem za trend, ktorý je síce v podstate svojím spôsobom daňový, ale malo by sa s týmto spôsobom pohnúť.
O tej štatistike som hovoril. Tam hovoril som aj upozornil na to, že ide o vykazovanie, vykazovanie čísiel, ale zase musím povedať, že ja som veľmi vášnivý turista, mám naozaj prechodené celé, takmer celé Slovensko po horách. Jasné, že na frekventovaných miestach sa nachádzajú aj v kritických lokalitách sa nachádzajú pohodené plasty, ale tie lesy vyzerajú už ako veľmi výdatne, solídne čisté.
Pán poslanec Karahuta, rozoberať skládky, áno, je to jeden z tých logických trendov, o ktorom sa dlho hovorí.
A, pán poslanec Mizík, zálohovanie neodpadov nevyrieši problém Ružína. Problém Ružína je špecifický a, žiaľ, nevyrieši ho, nevyrieši ho ani zálohovanie.
Rozpracované
Vystúpenia
9:56
Vystúpenie s faktickou poznámkou 9:56
Jaroslav KarahutaJa, ja mám výhrady voči energetickému zhodnocovaniu plastov. Ja som za to, aby sme urobili maximum, a to je úloha ministerstva...
Ja, ja mám výhrady voči energetickému zhodnocovaniu plastov. Ja som za to, aby sme urobili maximum, a to je úloha ministerstva životného prostredia, aby sme ho recyklovali, ten plast do surovín z jednoduchého dôvodu. Takto recyklovaný plast nám šetrí to najcennejšie, čo máme, a to sú prírodné zdroje. My keď sme včera večer sedeli nad tým pozmeňovákom, tak som hovoril, že Poliaci, Poliaci teraz stavajú veľký závod na, na spracovanie, recykláciu tetrapakov. Nie preto, že by, že by chceli tu energeticky zhodnocovať, ale preto, lebo to je surovina na ďalšie spracovanie. To isté, informácia z Európy, prestanú sa používať železo, armatúra do betónov, nahrádza sa plastom.
Čiže plast je veľmi vzácna surovina a má výhodu tú, že máme jej milióny ton, stačí iba tie skládky rozobrať, vytriediť a recyklovať a zhodnotiť a zachrániť tak prírodné zdroje.
Ďakujem pekne.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
30.9.2021 o 9:56 hod.
MVDr.
Jaroslav Karahuta
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne za slovo. Plast je v podstate taký istý problém ako repka. Všade ju vidíme a je to problém len preto, lebo nevieme s týmto odpadom, hlavne plastovým rozumne nakladať. Pokiaľ by sme z repky vyrobili repkový olej, máme vlastného oleja iba 10 %, tak ľudia by sa na to pozerali ináč a to isté s plastom.
Ja, ja mám výhrady voči energetickému zhodnocovaniu plastov. Ja som za to, aby sme urobili maximum, a to je úloha ministerstva životného prostredia, aby sme ho recyklovali, ten plast do surovín z jednoduchého dôvodu. Takto recyklovaný plast nám šetrí to najcennejšie, čo máme, a to sú prírodné zdroje. My keď sme včera večer sedeli nad tým pozmeňovákom, tak som hovoril, že Poliaci, Poliaci teraz stavajú veľký závod na, na spracovanie, recykláciu tetrapakov. Nie preto, že by, že by chceli tu energeticky zhodnocovať, ale preto, lebo to je surovina na ďalšie spracovanie. To isté, informácia z Európy, prestanú sa používať železo, armatúra do betónov, nahrádza sa plastom.
Čiže plast je veľmi vzácna surovina a má výhodu tú, že máme jej milióny ton, stačí iba tie skládky rozobrať, vytriediť a recyklovať a zhodnotiť a zachrániť tak prírodné zdroje.
Ďakujem pekne.
Rozpracované
9:58
Vystúpenie s faktickou poznámkou 9:58
Marek ŠefčíkKeď sa prejdeme po lesoch, po našich obciach, mestách, tak vidíme, že stále nie sme, by som to tak povedal, že ekologický národ, stále máme medzi sebou ľudí,...
Keď sa prejdeme po lesoch, po našich obciach, mestách, tak vidíme, že stále nie sme, by som to tak povedal, že ekologický národ, stále máme medzi sebou ľudí, ktorí, ktorí nám tú prírodu ničia. A to len tak na doplnenie hovorím, je super, že sa nájdu stále dobrovoľníci, ktorí, a je ich stále viac a viac, ktorí sa snažia pomôcť prírode, mestám, obciam a... a ten odpad zberajú.
Dotkol si sa obhajoby podnikateľov, ja len tak pre doplnenie znova, hovoril som s jedným podnikateľom, ktorý má na starosti kávomaty, a on sa nevyhováral na nejaké ekologické zákony alebo tak, ale povedal, že sme barbari, proste keby sme lepšie triedili, tak by sme takto nemuseli tlačiť ľudí nejakými a podnikateľov nejakými zákonmi. On hovorí, že jeho viac a viac stoja tie poháre, ktoré sú povoskované a papierové ako plastové. Ukazoval mi, mám paličky drevené, už nemám plastové, ale tie podniky, kde má tie kávomaty, ho tlačia k tomu, aby cenu kávy a tých nápojov nezvyšoval.
Čiže tí podnikatelia sú, áno, tlačení takýmto spôsobom, ale on sa nevyhováral ani na jeden zákon. On sa vyhováral na ľudí, že keby sme dobre triedili, tak by to určite nemuselo byť takéto zlé.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
30.9.2021 o 9:58 hod.
Mgr.
Marek Šefčík
Videokanál poslanca
Ďakujem za slovo, pán predsedajúci. Kolega Rado Kazda, ty si hovoril, že sme, v rámci Európskej únie máme nejaké šieste miesta, čo sa týka triedenia plastových obalov a podobne, ale treba sa pozrieť na to, že štatistika je jedna vec, a to, čo nachádzame v prírode, je druhá vec.
Keď sa prejdeme po lesoch, po našich obciach, mestách, tak vidíme, že stále nie sme, by som to tak povedal, že ekologický národ, stále máme medzi sebou ľudí, ktorí, ktorí nám tú prírodu ničia. A to len tak na doplnenie hovorím, je super, že sa nájdu stále dobrovoľníci, ktorí, a je ich stále viac a viac, ktorí sa snažia pomôcť prírode, mestám, obciam a... a ten odpad zberajú.
Dotkol si sa obhajoby podnikateľov, ja len tak pre doplnenie znova, hovoril som s jedným podnikateľom, ktorý má na starosti kávomaty, a on sa nevyhováral na nejaké ekologické zákony alebo tak, ale povedal, že sme barbari, proste keby sme lepšie triedili, tak by sme takto nemuseli tlačiť ľudí nejakými a podnikateľov nejakými zákonmi. On hovorí, že jeho viac a viac stoja tie poháre, ktoré sú povoskované a papierové ako plastové. Ukazoval mi, mám paličky drevené, už nemám plastové, ale tie podniky, kde má tie kávomaty, ho tlačia k tomu, aby cenu kávy a tých nápojov nezvyšoval.
Čiže tí podnikatelia sú, áno, tlačení takýmto spôsobom, ale on sa nevyhováral ani na jeden zákon. On sa vyhováral na ľudí, že keby sme dobre triedili, tak by to určite nemuselo byť takéto zlé.
Rozpracované
10:00
Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:00
Ján BlcháčAle chcem sa vyjadriť k tej pasáži vášho prejavu, kde ste sa venovali spaľovaniu odpadov. Na jednej strane ste tesne predtým, ako ste sa k tomu...
Ale chcem sa vyjadriť k tej pasáži vášho prejavu, kde ste sa venovali spaľovaniu odpadov. Na jednej strane ste tesne predtým, ako ste sa k tomu dostali, vyjadrili o tom, čo je realita slovenská, že je tu určitá miera chudoby, nazvime to, myslím, že ste povedali chudobná krajina v súvislosti s nakladaním s odpadmi, napriek tomu dosahujeme dobré výsledky v... v triedení odpadov a v rôznych recykláciách, avšak potom ste sa snažili upriamiť pozornosť na spaľovanie, kde ste použili príklad severských krajín, resp. Švajčiarska a podobne.
Ja sa len chcem spýtať, či zvažujete pri tom aj výšku komunálneho poplatku. Myslím, že u nás je obmedzená zatiaľ do 36 eur na obyvateľa a rok. Väčšina samospráv sa už k tomuto, k tejto hranici blíži a je to dosť výrazné zvyšovanie v posledných rokoch, aby sa náklady na odpadové hospodárstvo pokryli z komunálneho poplatku, avšak nechcem povedať konkrétne číslo, možno je to násobok tejto, tejto hodnoty, by to bolo vtedy, keby sa mala, malo spracovávať odpad výlučne spaľovaním. Bolo by to ideálne, samozrejme, ale otázka je, aké je to reálne.
Ďakujem.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
30.9.2021 o 10:00 hod.
Ing. PhD.
Ján Blcháč
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne za slovo. Vážený pán kolega, ja chcem najskôr poďakovať za rozšírenie si môjho slovníka, pretože ste použili také zaujímavé výrazy, budem si to musieť trochu naštudovať, ako nepopulistická zelená strana, resp. neprirodzený trh, pozrieme, pozriem sa na to, lebo ma to veľmi zaujalo.
Ale chcem sa vyjadriť k tej pasáži vášho prejavu, kde ste sa venovali spaľovaniu odpadov. Na jednej strane ste tesne predtým, ako ste sa k tomu dostali, vyjadrili o tom, čo je realita slovenská, že je tu určitá miera chudoby, nazvime to, myslím, že ste povedali chudobná krajina v súvislosti s nakladaním s odpadmi, napriek tomu dosahujeme dobré výsledky v... v triedení odpadov a v rôznych recykláciách, avšak potom ste sa snažili upriamiť pozornosť na spaľovanie, kde ste použili príklad severských krajín, resp. Švajčiarska a podobne.
Ja sa len chcem spýtať, či zvažujete pri tom aj výšku komunálneho poplatku. Myslím, že u nás je obmedzená zatiaľ do 36 eur na obyvateľa a rok. Väčšina samospráv sa už k tomuto, k tejto hranici blíži a je to dosť výrazné zvyšovanie v posledných rokoch, aby sa náklady na odpadové hospodárstvo pokryli z komunálneho poplatku, avšak nechcem povedať konkrétne číslo, možno je to násobok tejto, tejto hodnoty, by to bolo vtedy, keby sa mala, malo spracovávať odpad výlučne spaľovaním. Bolo by to ideálne, samozrejme, ale otázka je, aké je to reálne.
Ďakujem.
Rozpracované
10:02
Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:02
Radovan KazdaPán Blcháč, výška komunálneho poplatku. My musíme odkláňať odpad od skládkovania. V prípade, že nebudú z kapacity na energetické zhodnocovanie, tento bude musieť chodiť po celom svete, a tá výška komunálneho poplatku pôjde ďaleko, ďaleko vyššia, bude musieť byť ďaleko vyššia, ako, ako keby sme mali tu stávajúce kapacity.
Takisto keby sme chceli naozaj vytrieďovať aj z...
Pán Blcháč, výška komunálneho poplatku. My musíme odkláňať odpad od skládkovania. V prípade, že nebudú z kapacity na energetické zhodnocovanie, tento bude musieť chodiť po celom svete, a tá výška komunálneho poplatku pôjde ďaleko, ďaleko vyššia, bude musieť byť ďaleko vyššia, ako, ako keby sme mali tu stávajúce kapacity.
Takisto keby sme chceli naozaj vytrieďovať aj z komunálneho odpadu, aj z triedeného odpadu všetky plasty a tie plasty, ktoré nikto nechce na trhu, tak takisto budeme veľmi, bude veľmi významne rásť poplatok za komunálny odpad alebo spotrebiteľský poplatok v cenách, len preto, že triedený zber má na starosti OZV-čka. Toto sú obrovské riziká. To, že cena bude rásť je, je samozrejmé, je to úplne logické, lebo musíme plniť ciele, ciele Európskej únie.
Pán poslanec Šefčík, podniky sú tlačené k neekologickejším plastom, no ja pevne verím, že práve zavedenie nejakej ekomodulácie by toto malo asi, asi s týmto trošku pohnúť. Toto považujem za trend, ktorý je síce v podstate svojím spôsobom daňový, ale malo by sa s týmto spôsobom pohnúť.
O tej štatistike som hovoril. Tam hovoril som aj upozornil na to, že ide o vykazovanie, vykazovanie čísiel, ale zase musím povedať, že ja som veľmi vášnivý turista, mám naozaj prechodené celé, takmer celé Slovensko po horách. Jasné, že na frekventovaných miestach sa nachádzajú aj v kritických lokalitách sa nachádzajú pohodené plasty, ale tie lesy vyzerajú už ako veľmi výdatne, solídne čisté.
Pán poslanec Karahuta, rozoberať skládky, áno, je to jeden z tých logických trendov, o ktorom sa dlho hovorí.
A, pán poslanec Mizík, zálohovanie neodpadov nevyrieši problém Ružína. Problém Ružína je špecifický a, žiaľ, nevyrieši ho, nevyrieši ho ani zálohovanie.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
30.9.2021 o 10:02 hod.
Ing.
Radovan Kazda
Videokanál poslanca
Ďakujem za reakcie. Asi nestihnem zareagovať na všetko.
Pán Blcháč, výška komunálneho poplatku. My musíme odkláňať odpad od skládkovania. V prípade, že nebudú z kapacity na energetické zhodnocovanie, tento bude musieť chodiť po celom svete, a tá výška komunálneho poplatku pôjde ďaleko, ďaleko vyššia, bude musieť byť ďaleko vyššia, ako, ako keby sme mali tu stávajúce kapacity.
Takisto keby sme chceli naozaj vytrieďovať aj z komunálneho odpadu, aj z triedeného odpadu všetky plasty a tie plasty, ktoré nikto nechce na trhu, tak takisto budeme veľmi, bude veľmi významne rásť poplatok za komunálny odpad alebo spotrebiteľský poplatok v cenách, len preto, že triedený zber má na starosti OZV-čka. Toto sú obrovské riziká. To, že cena bude rásť je, je samozrejmé, je to úplne logické, lebo musíme plniť ciele, ciele Európskej únie.
Pán poslanec Šefčík, podniky sú tlačené k neekologickejším plastom, no ja pevne verím, že práve zavedenie nejakej ekomodulácie by toto malo asi, asi s týmto trošku pohnúť. Toto považujem za trend, ktorý je síce v podstate svojím spôsobom daňový, ale malo by sa s týmto spôsobom pohnúť.
O tej štatistike som hovoril. Tam hovoril som aj upozornil na to, že ide o vykazovanie, vykazovanie čísiel, ale zase musím povedať, že ja som veľmi vášnivý turista, mám naozaj prechodené celé, takmer celé Slovensko po horách. Jasné, že na frekventovaných miestach sa nachádzajú aj v kritických lokalitách sa nachádzajú pohodené plasty, ale tie lesy vyzerajú už ako veľmi výdatne, solídne čisté.
Pán poslanec Karahuta, rozoberať skládky, áno, je to jeden z tých logických trendov, o ktorom sa dlho hovorí.
A, pán poslanec Mizík, zálohovanie neodpadov nevyrieši problém Ružína. Problém Ružína je špecifický a, žiaľ, nevyrieši ho, nevyrieši ho ani zálohovanie.
Rozpracované
10:04
Vystúpenie v rozprave 10:04
Tomáš ŠudíkTak, vážení kolegovia, mám pozmeňujúci návrh poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Tomáša Šudíka k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 79/2015 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a...
Tak, vážení kolegovia, mám pozmeňujúci návrh poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Tomáša Šudíka k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 79/2015 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 563).
1. V čl. 1 bod 1 znie: Prvé...
„1. V § 4 za ods. 1 sa dopĺňa písm. c), ktoré znie:
c) každý prenajímateľ objektu, správca administratívneho alebo obchodného centra, ktorý plní prenesenú poplatkovú povinnosť a poplatníka 17a) a zároveň zabezpečuje zhromažďovanie vytriedenie zložiek komunálnych odpadov z iných zdrojov svojich nájomcov na základe zmluvy.“
Poznámka pod čiarou k odkazu 17a) znie:
„17a) § 77 ods. 2 písm. c) zákona č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady v znení neskorších predpisov.“
2. V čl. 1 bod 7 znie:
„7. § 16 sa dopĺňa ods. 12, ktorý znie:
(12) Ten, kto vykonáva triedený zber komunálnych odpadov z obalov a komunálnych odpadov z neobalových výrobkov je povinný
a) zasielať ministerstvu a príslušnej organizácii zodpovednosti výrobcov pre obaly, s ktorou má uzatvorenú zmluvu podľa ods. 3, údaje
1. kalendárny štvrťrok najneskôr do konca druhého mesiaca nasledujúceho po uplynutí kalendárneho štvrťroka v súlade s vykonávacím predpisom,
2. kalendárny rok najneskôr do 30. júna kalendárneho roka v súlade s vykonávacím predpisom,
b) zverejňovať na svojom webovom sídle do 31. augusta a do 28. februára kalendárneho roka za predchádzajúce kalendárne polroky údaje ustanovené vo vykonávacom predpise.“
Tento bod nadobúda účinnosť 1. januára 2022, čo sa premietne do čl. upravujúceho účinnosť zákona.
3. V čl. 1 bode 12 § 27 ods. 16 sa za slovo „odoslať“ vkladajú slová „preukázateľným spôsobom“.
4. V čl. 1 sa za bod 13 vkladajú nové body 14 až 17, ktoré znejú:
14. V § 28 ods. 4 písm. p) sa slová „podľa ods. 10“ nahrádzajú slovami „ustanovenom vo vykonávacom predpise“.
15. V § 28 ods. 4 písm. z) sa slová "podľa ods. 9 písm. c), d), f) až h)" nahrádzajú slovami „v rozsahu ustanovenom vykonávacím predpisom“ a slová „konca mesiaca nasledujúceho“ sa nahrádzajú slovami „troch mesiacov“.
16. V § 28 ods. 9 znie:
(9) Organizácia zodpovednosti výrobcov je povinná doručiť ministerstvu v ustanovenom rozsahu správu o činnosti organizácie zodpovednosti výrobcov za predchádzajúci kalendárny rok.
17. V § 28 ods. 10 sa slová „rozsahu písm. c), d), f) až h) j) a k)“ nahrádzajú slovami „v ustanovenom rozsahu“.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
Tieto body nadobúdajú účinnosť 1. januára 2022, čo sa premietne do článku upravujúceho účinnosť zákona.
5. V čl. 1 sa vypúšťa bod 16, nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
6. V čl. 1 bod 31 znie:
„31. § 81 sa dopĺňa ods. 27, ktorý znie:
(27) Ten, kto vykonáva triedený zber odpadu z obalov a odpadu z neobalových výrobkov v obci, je povinný tento odpad dotriedený na úroveň ustanovenú vo vykonávacom predpise poskytnúť na materiálové zhodnotenie najmenej dvom zariadeniam oprávneným na recykláciu daného druhu dotriedeného odpadu. Ak tieto zariadenia na recykláciu odmietnu prijať takto dotriedený odpad, vydajú o tom písomné potvrdenie, na základe ktorého môže byť odpad energeticky zhodnotený.
7. V čl. 1 v bode 35 § 90 ods. 3 písm. b) v 4. bode sa za slová „§ 94 ods. 3 písm. c) až h)“ nahrádzajú slovami „§ 94 ods. 3 písm. c) a f)“.
8. V čl. 1 bod 65 znie:
65. V § 105 ods. 3 písm. m) sa za slová „sadzby pre určenie nákladov na zabezpečovanie triedeného zberu a zhodnotenie odpadov z obalov a odpadov z neobalových výrobkov“ nahrádzajú slovami „podrobnosti o výške ekonomicky oprávnených výdavkov na zabezpečenie triedeného zberu a zhodnotenie odpadov z obalov a odpadov z neobalových výrobkov“.
A na konci sa vkladá čiarka a pripájajú sa tieto slová: „podrobnosti o minimálnej úrovni dotriedenia odpadov z obalov a odpadov z neobalových výrobkov, ktoré sú súčasťou oddelene vyzbieraných zložiek komunálnych odpadov, podrobnosti k zasielaniu a zverejňovaniu podľa § 16 ods. 12, podrobnosti k zasielaniu a zverejňovaniu Správy o činnosti organizácie zodpovednosti výrobcov podľa § 28 ods. 4 písm. n) a p) a ods. 9 a 10,“.
9. V čl. 1 sa za bod 65 vkladá nový bod 66, ktorý znie:
„66. V § 105 ods. 4 písm. b) sa nad slovo „komisie“ umiestňuje odkaz 140a).
Poznámka pod čiarou k odkazu 140a) znie:
„140a) Napríklad vykonávacie rozhodnutie Komisie Európskej únie 2019/1885 zo 6. novembra 2019, ktorým sa stanovujú pravidlá výpočtu, overovania a nahlasovania údajov o skládkach komunálneho odpadu v súlade so smernicou Rady 1999/31/ES, ktorým sa zrušuje rozhodnutie Komisie 2000/738/ES; vykonávacie rozhodnutie Komisie Európskej únie 2019/1004 z 7. 6. 2019, ktorým sa stanovujú pravidlá výpočtu, overovania a nahlasovania údajov o odpade v súlade so smernicou EP a Rady 2008/98/ES a ktorým sa zrušuje vykonávacie rozhodnutie Komisie C 2012/2384.“
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
Tento bod nadobúda účinnosť 1. novembra 2021, čo sa premietne do článku upravujúceho účinnosť zákona.
10. V čl. 1 bod 68 znie:
„68. V § 107 písm. r) znie:
r) udeľuje súhlas na vykonávanie prípravy na opätovné použitie a súhlas na vydávanie prevádzkového poriadku zariadenia na zhodnocovanie odpadov vykonávajúceho činnosť prípravy na opätovné použitie,“.
11. V čl. 1 sa za bod 79 vkladá nový bod 80, ktorý znie:
„80. V § 135eb ods. 7 a 8 sa číslo „2021“ nahrádza číslom „2022“.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
Tento bod nadobúda účinnosť 1. novembra 2021, čo sa premietne do článku upravujúceho účinnosť zákona.
12. V čl. I bode 80 sa § 135i dopĺňa ods. 5, ktorý znie:
„(5) Rozhodnutia vydané podľa § 97 ods. 1 písm. w) a x) podľa tohto zákona v znení účinnom do 31. októbra 2021 zostávajú v platnosti.“
13. V čl. 1 sa za bod 80 vkladá nový bod 81, ktorý znie:
81. Za § 135i sa vkladá § 135j, ktorý vrátane nadpisu znie:
„§ 135j
Prechodné ustanovenia k úpravám účinným od 1.januára 2022
(1) Ten, kto vykonáva triedený zber komunálnych odpadov a obalov z komunálnych odpadov a neobalových výrobkov, je povinný zasielať ministerstvu a príslušnej organizácii zodpovednosti výrobcov pre obaly, s ktorou má uzatvorenú zmluvu podľa § 16 ods. 3, údaje podľa § 16 ods. 12 písm. a) druhého bodu prvýkrát za kalendárny rok 2022 do 30. júna 2023.
(2) Organizácia zodpovednosti výrobcov plní povinnosti podľa § 28 ods. 4 písm. n) a p) za kalendárny rok 2021 podľa doterajších právnych predpisov.“
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
Tento bod nadobúda účinnosť 1. novembra 2021, čo sa premietne do článku upravujúceho účinnosť zákona.
14. V čl. 1 bod 81 znie:
81. Príloha č. 3 časť III sa dopĺňa deviatym bodom, ktorý znie:
„9. Ak ide o OZV pre obaly, mieru recyklácie odpadov z plastových obalov, najmenej vo výške na rok 2022 40%, na rok 2024 34%, na rok 2025 35%, na rok 2027 36%, na rok 2030 42%. Mieru recyklácie kovových obalov, najmenej vo výške na rok 2022 až 2024 51%, mieru recyklácie hliníkových obalov, najmenej vo výške rok 2025 11 %, na rok 2030 31 %.“
Tento bod nadobúda účinnosť 1. januára 2022, čo sa premietne do článku upravujúceho účinnosť zákona.
15. V čl. I sa za bod 81 vkladá nový bod 82, ktorý znie:
82. V prílohe č. 3 bod V znie:
„V. Cieľ odpadového hospodárstva v oblasti komunálnych odpadov
1. Cieľom odpadového hospodárstva v oblasti komunálnych odpadov je do roku 2020 zvýšiť prípravu na opätovné použitie a recykláciu odpadov z domácností ako papier, kov, plasty a sklo, podľa možnosti z iných zdrojov, pokiaľ tieto zdroje obsahujú podobný odpad ako odpad z domácností, najmenej na 50 % podľa hmotnosti takéhoto odpadu vzniknutého v predchádzajúcom kalendárnom roku.
2. Cieľom odpadového hospodárstva v oblasti komunálnych odpadov je zvýšiť prípravu na opätovné použitie a recykláciu komunálneho odpadu do roku 2025 najmenej na 55 %, do roku 2030 najmenej na 60 % a do roku 2035 a najmenej na 65 % podľa hmotnosti komunálneho odpadu vzniknutého v predchádzajúcom kalendárnom roku.
Pravidlá výpočtu dosahovania cieľov na účely notifikácie vo vzťahu k Európskej únii
2.1 Na účely výpočtu, či sa dosiahli stanovené ciele, sa vypočíta:
a) hmotnosť komunálneho odpadu vzniknutého a pripraveného na opätovné použitie alebo recyklovaného v danom kalendárnom roku;
b) hmotnosť komunálneho odpadu pripraveného na opätovné použitie ako hmotnosť výrobkov alebo zložiek výrobkov, ktoré sa stali komunálnym odpadom a pri ktorých sa vykonali všetky potrebné činnosti súvisiace s kontrolou, čistením alebo opravou, aby sa umožnilo opätovné použitie bez potreby ďalšieho triedenia alebo iného predbežného spracovania;
c) hmotnosť recyklovaného komunálneho odpadu ako hmotnosť odpadu, ktorý po vykonaní všetkých potrebných kontrol, triedenia a iných prípravných činností na odstraňovanie odpadových materiálov, ktoré nie sú určené na ďalšie spracovanie a na zabezpečenie vysokej kvality recyklácie, vstupuje do činnosti recyklácie, pričom odpadové materiály sa znova spracujú na výrobky, materiály alebo látky.
2.2 Hmotnosť recyklovaného komunálneho odpadu sa meria v momente, keď odpad vstupuje do činnosti recyklácie.
2.3 Odchylne od bodu 2.2 možno hmotnosť recyklovaného komunálneho odpadu merať pri výstupe z akýchkoľvek triediacich činností za predpokladu, že:
a) takýto výstupný odpad sa následne recykluje;
b) hmotnosť materiálov alebo látok, ktoré sa odstránia ďalšími činnosťami pred recykláciou a následne sa nerecyklujú, nie je zahrnutá do hmotnosti odpadu nahláseného ako recyklovateľný.
2.4 Výpočet cieľov recyklácie vychádza z hmotnosti komunálneho odpadu, ktorý sa recykluje. Údaje o recyklovateľnom komunálnom odpade vychádzajú, sa získavajú predovšetkým z informačného systému, technických špecifikácií požiadaviek na kvalitu vytriedeného odpadu alebo priemernej miery strát v súvislosti s triedeným odpadom podľa rôznych druhov odpadu a rôznych postupov nakladania s odpadom. Priemerné miery strát sa použijú len v prípadoch, ak nie je možné inak získať spoľahlivé údaje, a vypočítavajú sa na základe pravidiel výpočtu stanovených v osobitnom predpise.
2.5 Na účely výpočtu, či sa dosiahli stanovené ciele, množstvo komunálneho biologicky rozložiteľného odpadu, ktorý sa spracúva aeróbne alebo anaeróbne, môže započítať do recyklovateľného odpadu, ak sa týmto spracovaním vytvára kompost, digestát alebo iný výstupný materiál s porovnateľným množstvom recyklovaného obsahu vo vzťahu k vstupu a ktorý sa má použiť ako recyklovateľný produkt, materiál alebo látka. V prípade, že výstupný produkt sa používa na pôde, môže sa započítať ako recyklovaný len vtedy, ak je výsledkom toho použitia prínos pre poľnohospodárstvo alebo zlepšenie životného prostredia.
Od 1. januára 2027 sa započíta komunálny biologický odpad pri aeróbnom alebo anaeróbnom spracovaní ako recyklovaný len vtedy, ak bol vyzbieraný oddelene alebo bol triedený pri zdroji.
2.6 Na účely výpočtu, či sa dosiahli stanovené ciele, množstvo odpadových materiálov, ktoré prestali byt' odpadom v dôsledku prípravných činností ešte predtým, ako sa opätovne spracujú, možno započítať ako recyklovaný odpad, ak sú tieto materiály určené na ďalšie spracovanie na výrobky, materiály alebo látky určené na pôvodný účel alebo iné účely. Materiál, ktorý prestáva byt' odpadom, ktorý sa má použiť ako palivo alebo iný prostriedok na výrobu energie, alebo sa má spáliť, spätne zasypať alebo ukladať na skládky odpadov, sa však nesmie započítať k dosahovaniu cieľov v oblasti recyklácie.
2.7 Na účely výpočtu, či sa dosiahli stanovené ciele, sa môže zohľadniť recyklácia kovov vytriedených po spaľovaní komunálneho odpadu za predpokladu, že recyklované kovy spĺňajú určité kritériá kvality v súlade s osobitným predpisom 160a).
2.8 Odpad zaslaný do iného členského štátu na účely prípravy na opätovné použitie recyklácie alebo spätného zasypávania sa započítava k dosahovaniu stanovených cieľov.
2.9 Odpad vyvezený do iného ako členského štátu Európskej únie na prípravu na opätovné použitie alebo recykláciu sa započítava k dosahovaniu stanovených cieľov, len ak
a) sú splnené požiadavky uvedené v bode 2.4,
b) vývozca môže dokázať, že zásielka odpadu spĺňa požiadavky podľa osobitného predpisu a
c) spracovanie odpadu v inom ako členskom štáte Európskej únie prebehlo za podmienok, ktoré sú približne rovnocenné s požiadavkami relevantných právnych predpisov Európskej únie v oblasti životného prostredia.
3. Cieľom odpadového hospodárstva v oblasti komunálnych odpadov je do roku 2035 znížiť množstvo komunálneho odpadu zneškodneného skládkovaním najmenej na 10 % z celkového množstva vzniknutého komunálneho odpadu.
Pravidlá výpočtu dosahovania cieľov na účely notifikácie vo vzťahu k Európskej únii
3.1 Na účely výpočtu, či sa dosiahli stanovené ciele, sa:
a) hmotnosť komunálneho odpadu vzniknutého a uskladneného na skládku odpadov vypočítava v danom kalendárnom roku;
b) hmotnosť odpadu pochádzajúceho zo spracovateľských činností pred recykláciou alebo iným zhodnotením komunálneho odpadu, ako je triedenie alebo mechanické biologické spracovanie, ktorý sa následne ukladá na skládku odpadov, zahrnie do hmotnosti komunálneho odpadu, ktorý sa vykazuje ako odpad ukladaný na skládku odpadov;
c) hmotnosť komunálneho odpadu, ktorý vstupuje do spaľovacích zariadení na zneškodňovanie a hmotnosť odpadu vyprodukovaného činnosťami stabilizácie biologicky rozložiteľného podielu komunálneho odpadu s cieľom následného uskladnenia na skládku odpadov, sa vykazuje ako odpad uskladnený na skládku odpadov;
d) hmotnosť odpadu vyprodukovaného počas recyklácie alebo iných činností zhodnocovania komunálneho odpadu, ktorý sa následne ukladá na skládku odpadov, sa nezahŕňa do hmotnosti komunálneho odpadu, ktorý sa vykazuje ako odpad ukladaný na skládku odpadov.
3.2 Údaje o množstve komunálneho odpadu zneškodneného skládkovaním vychádzajú predovšetkým z informačného systému.
3.3 Ak sa komunálny odpad zasiela do iného členského štátu alebo sa vyváža do iného ako členského štátu Európskej únie na účely ukladania na skládku v súlade s osobitným predpisom, 160 b) započítava sa tento odpad do množstva odpadu uskladneného na skládku odpadov v súlade s bodom 3.1.“
Poznámky pod čiarou k odkazom 160a a 160b znejú:
„160a) Vykonávacie rozhodnutie Komisie Európskej únie 2019/1004 z 7. 6. 2019, ktorým sa stanovujú pravidlá výpočtu, overovania a nahlasovania údajov o odpade v súlade so smernicou EP a Rady 2008/98/ES a ktorým sa zrušuje vykonávacie rozhodnutie Komisie C 2012/2384.
160b) Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 1013/2006 o preprave odpadu (Ú. v. EÚ L 190, 12. 7. 2006) v platnom znení.“
Nasledujúci bod sa primerane prečísluje.
Tento bod nadobúda účinnosť 1. novembra 2021, čo sa premietne do článku upravujúceho účinnosť zákona.
16. V čl. I sa za bod 82 vkladá nový bod 83, ktorý znie:
83. Príloha č. 8a znie:
„Prípustná miera znečistenia oddelenia zbieranej zložky komunálneho odpadu v zbernej nádobe podľa § 59 ods. 9 je
Rok Prípustná miera znečistenia
2019 do 45 % vrátane
2020 do 40 % vrátane
2021 do 35 % vrátane
2022 do 30 % vrátane
2023 do 25 % vrátane
2024 a nasledujúce roky do 20 % vrátane.“
Tento bod nadobúda účinnosť 1. januára 2022, čo sa premietne do článku upravujúceho účinnosť zákona.
17. Za čl. IV sa vkladá nový čl. V, ktorý znie:
„Čl. V
Zákon č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 275/2007 Z. z., zákona č. 454/2007 Z. z., zákona č. 287/2009 Z. z., zákona č. 117/2010 Z. z., zákona č. 145/2010 Z. z., zákona č. 258/2011 Z. z., zákona č. 408/2011 Z. z., zákona č. 345/2012 Z. z., zákona č. 448/2012 Z. z., zákona č. 39/2013 Z. z., zákona č. 180/2013 Z. z., zákona č. 314/2014 Z. z., zákona č. 128/2015 Z. z., zákona č. 125/2016 Z. z., zákona č. 312/2016 Z. z., zákona č. 142/2017 Z. z., zákona č. 177/2018 Z. z., zákona č. 460/2019 Z. z., zákona č. 74/2020 Z. z. a zákona č. 198/2020 Z. z. sa dopĺňa takto:
V prílohe č. 8 časti 9 Infraštruktúra položka 10 znie:
Pol. číslo Činnosť, objekty a zariadenia Prahové hodnoty
Časť A (povinné hodnotenie) Časť B (zisťovacie konanie)
10. Zhromažďovanie odpadov zo železných kovov a z neželezných kovov a starých vozidiel - bez limitu
- okrem zhromažďovania odpadov zo zálohovaných jednorazových obalov na nápoje z kovu - od 5000 t/rok.“
Nasledujúci článok sa primerane prečísluje.
Nový článok V nadobúda účinnosť 1. novembra 2021, čo sa premietne do článku upravujúceho účinnosť zákona.
Ďakujem, pán predsedajúci, skončil som.
Ďakujem za slovo, pán predsedajúci. Ešte v úvode, že mám pripravený pozmeňujúci návrh asi na desať strán, tak ho budem čítať možno pol hodinky, tak by ste sa vedeli naňho pripraviť.
Tak, vážení kolegovia, mám pozmeňujúci návrh poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Tomáša Šudíka k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 79/2015 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 563).
1. V čl. 1 bod 1 znie: Prvé...
„1. V § 4 za ods. 1 sa dopĺňa písm. c), ktoré znie:
c) každý prenajímateľ objektu, správca administratívneho alebo obchodného centra, ktorý plní prenesenú poplatkovú povinnosť a poplatníka 17a) a zároveň zabezpečuje zhromažďovanie vytriedenie zložiek komunálnych odpadov z iných zdrojov svojich nájomcov na základe zmluvy.“
Poznámka pod čiarou k odkazu 17a) znie:
„17a) § 77 ods. 2 písm. c) zákona č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady v znení neskorších predpisov.“
2. V čl. 1 bod 7 znie:
„7. § 16 sa dopĺňa ods. 12, ktorý znie:
(12) Ten, kto vykonáva triedený zber komunálnych odpadov z obalov a komunálnych odpadov z neobalových výrobkov je povinný
a) zasielať ministerstvu a príslušnej organizácii zodpovednosti výrobcov pre obaly, s ktorou má uzatvorenú zmluvu podľa ods. 3, údaje
1. kalendárny štvrťrok najneskôr do konca druhého mesiaca nasledujúceho po uplynutí kalendárneho štvrťroka v súlade s vykonávacím predpisom,
2. kalendárny rok najneskôr do 30. júna kalendárneho roka v súlade s vykonávacím predpisom,
b) zverejňovať na svojom webovom sídle do 31. augusta a do 28. februára kalendárneho roka za predchádzajúce kalendárne polroky údaje ustanovené vo vykonávacom predpise.“
Tento bod nadobúda účinnosť 1. januára 2022, čo sa premietne do čl. upravujúceho účinnosť zákona.
3. V čl. 1 bode 12 § 27 ods. 16 sa za slovo „odoslať“ vkladajú slová „preukázateľným spôsobom“.
4. V čl. 1 sa za bod 13 vkladajú nové body 14 až 17, ktoré znejú:
14. V § 28 ods. 4 písm. p) sa slová „podľa ods. 10“ nahrádzajú slovami „ustanovenom vo vykonávacom predpise“.
15. V § 28 ods. 4 písm. z) sa slová "podľa ods. 9 písm. c), d), f) až h)" nahrádzajú slovami „v rozsahu ustanovenom vykonávacím predpisom“ a slová „konca mesiaca nasledujúceho“ sa nahrádzajú slovami „troch mesiacov“.
16. V § 28 ods. 9 znie:
(9) Organizácia zodpovednosti výrobcov je povinná doručiť ministerstvu v ustanovenom rozsahu správu o činnosti organizácie zodpovednosti výrobcov za predchádzajúci kalendárny rok.
17. V § 28 ods. 10 sa slová „rozsahu písm. c), d), f) až h) j) a k)“ nahrádzajú slovami „v ustanovenom rozsahu“.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
Tieto body nadobúdajú účinnosť 1. januára 2022, čo sa premietne do článku upravujúceho účinnosť zákona.
5. V čl. 1 sa vypúšťa bod 16, nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
6. V čl. 1 bod 31 znie:
„31. § 81 sa dopĺňa ods. 27, ktorý znie:
(27) Ten, kto vykonáva triedený zber odpadu z obalov a odpadu z neobalových výrobkov v obci, je povinný tento odpad dotriedený na úroveň ustanovenú vo vykonávacom predpise poskytnúť na materiálové zhodnotenie najmenej dvom zariadeniam oprávneným na recykláciu daného druhu dotriedeného odpadu. Ak tieto zariadenia na recykláciu odmietnu prijať takto dotriedený odpad, vydajú o tom písomné potvrdenie, na základe ktorého môže byť odpad energeticky zhodnotený.
7. V čl. 1 v bode 35 § 90 ods. 3 písm. b) v 4. bode sa za slová „§ 94 ods. 3 písm. c) až h)“ nahrádzajú slovami „§ 94 ods. 3 písm. c) a f)“.
8. V čl. 1 bod 65 znie:
65. V § 105 ods. 3 písm. m) sa za slová „sadzby pre určenie nákladov na zabezpečovanie triedeného zberu a zhodnotenie odpadov z obalov a odpadov z neobalových výrobkov“ nahrádzajú slovami „podrobnosti o výške ekonomicky oprávnených výdavkov na zabezpečenie triedeného zberu a zhodnotenie odpadov z obalov a odpadov z neobalových výrobkov“.
A na konci sa vkladá čiarka a pripájajú sa tieto slová: „podrobnosti o minimálnej úrovni dotriedenia odpadov z obalov a odpadov z neobalových výrobkov, ktoré sú súčasťou oddelene vyzbieraných zložiek komunálnych odpadov, podrobnosti k zasielaniu a zverejňovaniu podľa § 16 ods. 12, podrobnosti k zasielaniu a zverejňovaniu Správy o činnosti organizácie zodpovednosti výrobcov podľa § 28 ods. 4 písm. n) a p) a ods. 9 a 10,“.
9. V čl. 1 sa za bod 65 vkladá nový bod 66, ktorý znie:
„66. V § 105 ods. 4 písm. b) sa nad slovo „komisie“ umiestňuje odkaz 140a).
Poznámka pod čiarou k odkazu 140a) znie:
„140a) Napríklad vykonávacie rozhodnutie Komisie Európskej únie 2019/1885 zo 6. novembra 2019, ktorým sa stanovujú pravidlá výpočtu, overovania a nahlasovania údajov o skládkach komunálneho odpadu v súlade so smernicou Rady 1999/31/ES, ktorým sa zrušuje rozhodnutie Komisie 2000/738/ES; vykonávacie rozhodnutie Komisie Európskej únie 2019/1004 z 7. 6. 2019, ktorým sa stanovujú pravidlá výpočtu, overovania a nahlasovania údajov o odpade v súlade so smernicou EP a Rady 2008/98/ES a ktorým sa zrušuje vykonávacie rozhodnutie Komisie C 2012/2384.“
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
Tento bod nadobúda účinnosť 1. novembra 2021, čo sa premietne do článku upravujúceho účinnosť zákona.
10. V čl. 1 bod 68 znie:
„68. V § 107 písm. r) znie:
r) udeľuje súhlas na vykonávanie prípravy na opätovné použitie a súhlas na vydávanie prevádzkového poriadku zariadenia na zhodnocovanie odpadov vykonávajúceho činnosť prípravy na opätovné použitie,“.
11. V čl. 1 sa za bod 79 vkladá nový bod 80, ktorý znie:
„80. V § 135eb ods. 7 a 8 sa číslo „2021“ nahrádza číslom „2022“.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
Tento bod nadobúda účinnosť 1. novembra 2021, čo sa premietne do článku upravujúceho účinnosť zákona.
12. V čl. I bode 80 sa § 135i dopĺňa ods. 5, ktorý znie:
„(5) Rozhodnutia vydané podľa § 97 ods. 1 písm. w) a x) podľa tohto zákona v znení účinnom do 31. októbra 2021 zostávajú v platnosti.“
13. V čl. 1 sa za bod 80 vkladá nový bod 81, ktorý znie:
81. Za § 135i sa vkladá § 135j, ktorý vrátane nadpisu znie:
„§ 135j
Prechodné ustanovenia k úpravám účinným od 1.januára 2022
(1) Ten, kto vykonáva triedený zber komunálnych odpadov a obalov z komunálnych odpadov a neobalových výrobkov, je povinný zasielať ministerstvu a príslušnej organizácii zodpovednosti výrobcov pre obaly, s ktorou má uzatvorenú zmluvu podľa § 16 ods. 3, údaje podľa § 16 ods. 12 písm. a) druhého bodu prvýkrát za kalendárny rok 2022 do 30. júna 2023.
(2) Organizácia zodpovednosti výrobcov plní povinnosti podľa § 28 ods. 4 písm. n) a p) za kalendárny rok 2021 podľa doterajších právnych predpisov.“
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
Tento bod nadobúda účinnosť 1. novembra 2021, čo sa premietne do článku upravujúceho účinnosť zákona.
14. V čl. 1 bod 81 znie:
81. Príloha č. 3 časť III sa dopĺňa deviatym bodom, ktorý znie:
„9. Ak ide o OZV pre obaly, mieru recyklácie odpadov z plastových obalov, najmenej vo výške na rok 2022 40%, na rok 2024 34%, na rok 2025 35%, na rok 2027 36%, na rok 2030 42%. Mieru recyklácie kovových obalov, najmenej vo výške na rok 2022 až 2024 51%, mieru recyklácie hliníkových obalov, najmenej vo výške rok 2025 11 %, na rok 2030 31 %.“
Tento bod nadobúda účinnosť 1. januára 2022, čo sa premietne do článku upravujúceho účinnosť zákona.
15. V čl. I sa za bod 81 vkladá nový bod 82, ktorý znie:
82. V prílohe č. 3 bod V znie:
„V. Cieľ odpadového hospodárstva v oblasti komunálnych odpadov
1. Cieľom odpadového hospodárstva v oblasti komunálnych odpadov je do roku 2020 zvýšiť prípravu na opätovné použitie a recykláciu odpadov z domácností ako papier, kov, plasty a sklo, podľa možnosti z iných zdrojov, pokiaľ tieto zdroje obsahujú podobný odpad ako odpad z domácností, najmenej na 50 % podľa hmotnosti takéhoto odpadu vzniknutého v predchádzajúcom kalendárnom roku.
2. Cieľom odpadového hospodárstva v oblasti komunálnych odpadov je zvýšiť prípravu na opätovné použitie a recykláciu komunálneho odpadu do roku 2025 najmenej na 55 %, do roku 2030 najmenej na 60 % a do roku 2035 a najmenej na 65 % podľa hmotnosti komunálneho odpadu vzniknutého v predchádzajúcom kalendárnom roku.
Pravidlá výpočtu dosahovania cieľov na účely notifikácie vo vzťahu k Európskej únii
2.1 Na účely výpočtu, či sa dosiahli stanovené ciele, sa vypočíta:
a) hmotnosť komunálneho odpadu vzniknutého a pripraveného na opätovné použitie alebo recyklovaného v danom kalendárnom roku;
b) hmotnosť komunálneho odpadu pripraveného na opätovné použitie ako hmotnosť výrobkov alebo zložiek výrobkov, ktoré sa stali komunálnym odpadom a pri ktorých sa vykonali všetky potrebné činnosti súvisiace s kontrolou, čistením alebo opravou, aby sa umožnilo opätovné použitie bez potreby ďalšieho triedenia alebo iného predbežného spracovania;
c) hmotnosť recyklovaného komunálneho odpadu ako hmotnosť odpadu, ktorý po vykonaní všetkých potrebných kontrol, triedenia a iných prípravných činností na odstraňovanie odpadových materiálov, ktoré nie sú určené na ďalšie spracovanie a na zabezpečenie vysokej kvality recyklácie, vstupuje do činnosti recyklácie, pričom odpadové materiály sa znova spracujú na výrobky, materiály alebo látky.
2.2 Hmotnosť recyklovaného komunálneho odpadu sa meria v momente, keď odpad vstupuje do činnosti recyklácie.
2.3 Odchylne od bodu 2.2 možno hmotnosť recyklovaného komunálneho odpadu merať pri výstupe z akýchkoľvek triediacich činností za predpokladu, že:
a) takýto výstupný odpad sa následne recykluje;
b) hmotnosť materiálov alebo látok, ktoré sa odstránia ďalšími činnosťami pred recykláciou a následne sa nerecyklujú, nie je zahrnutá do hmotnosti odpadu nahláseného ako recyklovateľný.
2.4 Výpočet cieľov recyklácie vychádza z hmotnosti komunálneho odpadu, ktorý sa recykluje. Údaje o recyklovateľnom komunálnom odpade vychádzajú, sa získavajú predovšetkým z informačného systému, technických špecifikácií požiadaviek na kvalitu vytriedeného odpadu alebo priemernej miery strát v súvislosti s triedeným odpadom podľa rôznych druhov odpadu a rôznych postupov nakladania s odpadom. Priemerné miery strát sa použijú len v prípadoch, ak nie je možné inak získať spoľahlivé údaje, a vypočítavajú sa na základe pravidiel výpočtu stanovených v osobitnom predpise.
2.5 Na účely výpočtu, či sa dosiahli stanovené ciele, množstvo komunálneho biologicky rozložiteľného odpadu, ktorý sa spracúva aeróbne alebo anaeróbne, môže započítať do recyklovateľného odpadu, ak sa týmto spracovaním vytvára kompost, digestát alebo iný výstupný materiál s porovnateľným množstvom recyklovaného obsahu vo vzťahu k vstupu a ktorý sa má použiť ako recyklovateľný produkt, materiál alebo látka. V prípade, že výstupný produkt sa používa na pôde, môže sa započítať ako recyklovaný len vtedy, ak je výsledkom toho použitia prínos pre poľnohospodárstvo alebo zlepšenie životného prostredia.
Od 1. januára 2027 sa započíta komunálny biologický odpad pri aeróbnom alebo anaeróbnom spracovaní ako recyklovaný len vtedy, ak bol vyzbieraný oddelene alebo bol triedený pri zdroji.
2.6 Na účely výpočtu, či sa dosiahli stanovené ciele, množstvo odpadových materiálov, ktoré prestali byt' odpadom v dôsledku prípravných činností ešte predtým, ako sa opätovne spracujú, možno započítať ako recyklovaný odpad, ak sú tieto materiály určené na ďalšie spracovanie na výrobky, materiály alebo látky určené na pôvodný účel alebo iné účely. Materiál, ktorý prestáva byt' odpadom, ktorý sa má použiť ako palivo alebo iný prostriedok na výrobu energie, alebo sa má spáliť, spätne zasypať alebo ukladať na skládky odpadov, sa však nesmie započítať k dosahovaniu cieľov v oblasti recyklácie.
2.7 Na účely výpočtu, či sa dosiahli stanovené ciele, sa môže zohľadniť recyklácia kovov vytriedených po spaľovaní komunálneho odpadu za predpokladu, že recyklované kovy spĺňajú určité kritériá kvality v súlade s osobitným predpisom 160a).
2.8 Odpad zaslaný do iného členského štátu na účely prípravy na opätovné použitie recyklácie alebo spätného zasypávania sa započítava k dosahovaniu stanovených cieľov.
2.9 Odpad vyvezený do iného ako členského štátu Európskej únie na prípravu na opätovné použitie alebo recykláciu sa započítava k dosahovaniu stanovených cieľov, len ak
a) sú splnené požiadavky uvedené v bode 2.4,
b) vývozca môže dokázať, že zásielka odpadu spĺňa požiadavky podľa osobitného predpisu a
c) spracovanie odpadu v inom ako členskom štáte Európskej únie prebehlo za podmienok, ktoré sú približne rovnocenné s požiadavkami relevantných právnych predpisov Európskej únie v oblasti životného prostredia.
3. Cieľom odpadového hospodárstva v oblasti komunálnych odpadov je do roku 2035 znížiť množstvo komunálneho odpadu zneškodneného skládkovaním najmenej na 10 % z celkového množstva vzniknutého komunálneho odpadu.
Pravidlá výpočtu dosahovania cieľov na účely notifikácie vo vzťahu k Európskej únii
3.1 Na účely výpočtu, či sa dosiahli stanovené ciele, sa:
a) hmotnosť komunálneho odpadu vzniknutého a uskladneného na skládku odpadov vypočítava v danom kalendárnom roku;
b) hmotnosť odpadu pochádzajúceho zo spracovateľských činností pred recykláciou alebo iným zhodnotením komunálneho odpadu, ako je triedenie alebo mechanické biologické spracovanie, ktorý sa následne ukladá na skládku odpadov, zahrnie do hmotnosti komunálneho odpadu, ktorý sa vykazuje ako odpad ukladaný na skládku odpadov;
c) hmotnosť komunálneho odpadu, ktorý vstupuje do spaľovacích zariadení na zneškodňovanie a hmotnosť odpadu vyprodukovaného činnosťami stabilizácie biologicky rozložiteľného podielu komunálneho odpadu s cieľom následného uskladnenia na skládku odpadov, sa vykazuje ako odpad uskladnený na skládku odpadov;
d) hmotnosť odpadu vyprodukovaného počas recyklácie alebo iných činností zhodnocovania komunálneho odpadu, ktorý sa následne ukladá na skládku odpadov, sa nezahŕňa do hmotnosti komunálneho odpadu, ktorý sa vykazuje ako odpad ukladaný na skládku odpadov.
3.2 Údaje o množstve komunálneho odpadu zneškodneného skládkovaním vychádzajú predovšetkým z informačného systému.
3.3 Ak sa komunálny odpad zasiela do iného členského štátu alebo sa vyváža do iného ako členského štátu Európskej únie na účely ukladania na skládku v súlade s osobitným predpisom, 160 b) započítava sa tento odpad do množstva odpadu uskladneného na skládku odpadov v súlade s bodom 3.1.“
Poznámky pod čiarou k odkazom 160a a 160b znejú:
„160a) Vykonávacie rozhodnutie Komisie Európskej únie 2019/1004 z 7. 6. 2019, ktorým sa stanovujú pravidlá výpočtu, overovania a nahlasovania údajov o odpade v súlade so smernicou EP a Rady 2008/98/ES a ktorým sa zrušuje vykonávacie rozhodnutie Komisie C 2012/2384.
160b) Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 1013/2006 o preprave odpadu (Ú. v. EÚ L 190, 12. 7. 2006) v platnom znení.“
Nasledujúci bod sa primerane prečísluje.
Tento bod nadobúda účinnosť 1. novembra 2021, čo sa premietne do článku upravujúceho účinnosť zákona.
16. V čl. I sa za bod 82 vkladá nový bod 83, ktorý znie:
83. Príloha č. 8a znie:
„Prípustná miera znečistenia oddelenia zbieranej zložky komunálneho odpadu v zbernej nádobe podľa § 59 ods. 9 je
Rok Prípustná miera znečistenia
2019 do 45 % vrátane
2020 do 40 % vrátane
2021 do 35 % vrátane
2022 do 30 % vrátane
2023 do 25 % vrátane
2024 a nasledujúce roky do 20 % vrátane.“
Tento bod nadobúda účinnosť 1. januára 2022, čo sa premietne do článku upravujúceho účinnosť zákona.
17. Za čl. IV sa vkladá nový čl. V, ktorý znie:
„Čl. V
Zákon č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 275/2007 Z. z., zákona č. 454/2007 Z. z., zákona č. 287/2009 Z. z., zákona č. 117/2010 Z. z., zákona č. 145/2010 Z. z., zákona č. 258/2011 Z. z., zákona č. 408/2011 Z. z., zákona č. 345/2012 Z. z., zákona č. 448/2012 Z. z., zákona č. 39/2013 Z. z., zákona č. 180/2013 Z. z., zákona č. 314/2014 Z. z., zákona č. 128/2015 Z. z., zákona č. 125/2016 Z. z., zákona č. 312/2016 Z. z., zákona č. 142/2017 Z. z., zákona č. 177/2018 Z. z., zákona č. 460/2019 Z. z., zákona č. 74/2020 Z. z. a zákona č. 198/2020 Z. z. sa dopĺňa takto:
V prílohe č. 8 časti 9 Infraštruktúra položka 10 znie:
Pol. číslo Činnosť, objekty a zariadenia Prahové hodnoty
Časť A (povinné hodnotenie) Časť B (zisťovacie konanie)
10. Zhromažďovanie odpadov zo železných kovov a z neželezných kovov a starých vozidiel - bez limitu
- okrem zhromažďovania odpadov zo zálohovaných jednorazových obalov na nápoje z kovu - od 5000 t/rok.“
Nasledujúci článok sa primerane prečísluje.
Nový článok V nadobúda účinnosť 1. novembra 2021, čo sa premietne do článku upravujúceho účinnosť zákona.
Ďakujem, pán predsedajúci, skončil som.
Rozpracované
10:29
Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:29
Richard TakáčAko to široká odborná verejnosť, samospráva, všetci ako sú úplne oboznámení s týmto pozmeňovacím návrhom? Včera to...
Ako to široká odborná verejnosť, samospráva, všetci ako sú úplne oboznámení s týmto pozmeňovacím návrhom? Včera to tu už bolo povedané, hovorí sa to tu v tomto pléne každý boží deň. Vy popierate akúkoľvek zákonnosť a fungovanie, tak ako to fungovalo voľakedy. Toto, toto je neskutočné, to je nonsens. A teraz my máme o 11.00 hod. o tom hlasovať? Ako páni a dámy vo vládnej koalícii, vstúpte si do svedomia, pán minister.
Ďakujem.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
30.9.2021 o 10:29 hod.
Ing.
Richard Takáč
Videokanál poslanca
Pán kolega, vládna koalícia, chcem vás poprosiť, to čo ste tu zase teraz predviedli? Toto je legislatívny proces? Vy do večera píšete pozmeňovací návrh k zákonu na desať strán? To akože, to teraz čo ste tu predviedli, vyše 20 minút ste čítali pozmeňovací návrh? To toto je akože riadny legislatívny proces? To je neskutočné!
Ako to široká odborná verejnosť, samospráva, všetci ako sú úplne oboznámení s týmto pozmeňovacím návrhom? Včera to tu už bolo povedané, hovorí sa to tu v tomto pléne každý boží deň. Vy popierate akúkoľvek zákonnosť a fungovanie, tak ako to fungovalo voľakedy. Toto, toto je neskutočné, to je nonsens. A teraz my máme o 11.00 hod. o tom hlasovať? Ako páni a dámy vo vládnej koalícii, vstúpte si do svedomia, pán minister.
Ďakujem.
Rozpracované
10:29
Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:29
Milan MazurekA ide mi to neuveriteľne na nervy, lebo tu boli náreky pani poslankyne...
A ide mi to neuveriteľne na nervy, lebo tu boli náreky pani poslankyne Hatrákovej z vášho poslaneckého klubu ohľadne nášho návrhu, ktorá tvrdila, že nemôžme prijať zákon MUDr. Urbana, lebo tam potrebuje zmeniť dve slovíčka, a tým pádom ho musí vrátiť na dopracovanie a nie je v jej záujme, aby z tohto pléna vychádzali nedokonalé návrhy zákonov, pán poslanec. A potom vy ako jej kolega prídete predložiť návrh, ktorý má text na úrovni 6,6 MB. Desať strán pozmeňujúceho návrhu k údajne špičkovým legislatívcom z ministerstva životného prostredia.
A vy chcete riadiť štát a hovoriť nám o tom, že ste profesionáli a že sa nemusíme báť zveriť vám do rúk riadenie jednotlivých rezortov? Tak potom ho stiahnite, keď ste predložili nezmyselný paškvil. A keď chcete dávať pozmeňujúci návrh zákona, ktorý má pomaly dĺžku ako zákon samotný, tak to vráťte niekde na dopracovanie, ako to urobila pani Hatráková, my vám to podporíme, zoberte to preč a predložte nám komplexnú novelu, ku ktorej sa vo finálnom znení môžu vyjadriť všetky dotknuté subjekty aj v rámci nielen medzirezortného pripomienkového konania, ale aj v rámci širokej verejnosti, pretože nie je možné, že vy tu v Národnej rade zmeníte zákon 10-stranovým pozmeňovákom a ľudia vlastne vo finále dostanú niečo úplne iné, ako im bolo predložené v prvom čítaní.
Takto sa to skrátka nesmie robiť. Toto je absolútna neúcta ku všetkým dotknutým subjektom v hospodárstve.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
30.9.2021 o 10:29 hod.
Bc.
Milan Mazurek
Videokanál poslanca
Pán Šudík, ja sa musím pridať k tomu, čo hovoril môj predrečník. Ten pozmeňujúci návrh zákona má 6,6 MB, to je, pri systéme Národnej rady my to tu 5 minút vôbec otváralo a vy chcete teraz o 11.00 hod. hlasovať, dať skrátenú lehotu, akože poslanci sa s tým oboznámili, že je to všetko v poriadku, veď načo dva dni, ako je to v rokovacom poriadku, odhlasovať to.
A ide mi to neuveriteľne na nervy, lebo tu boli náreky pani poslankyne Hatrákovej z vášho poslaneckého klubu ohľadne nášho návrhu, ktorá tvrdila, že nemôžme prijať zákon MUDr. Urbana, lebo tam potrebuje zmeniť dve slovíčka, a tým pádom ho musí vrátiť na dopracovanie a nie je v jej záujme, aby z tohto pléna vychádzali nedokonalé návrhy zákonov, pán poslanec. A potom vy ako jej kolega prídete predložiť návrh, ktorý má text na úrovni 6,6 MB. Desať strán pozmeňujúceho návrhu k údajne špičkovým legislatívcom z ministerstva životného prostredia.
A vy chcete riadiť štát a hovoriť nám o tom, že ste profesionáli a že sa nemusíme báť zveriť vám do rúk riadenie jednotlivých rezortov? Tak potom ho stiahnite, keď ste predložili nezmyselný paškvil. A keď chcete dávať pozmeňujúci návrh zákona, ktorý má pomaly dĺžku ako zákon samotný, tak to vráťte niekde na dopracovanie, ako to urobila pani Hatráková, my vám to podporíme, zoberte to preč a predložte nám komplexnú novelu, ku ktorej sa vo finálnom znení môžu vyjadriť všetky dotknuté subjekty aj v rámci nielen medzirezortného pripomienkového konania, ale aj v rámci širokej verejnosti, pretože nie je možné, že vy tu v Národnej rade zmeníte zákon 10-stranovým pozmeňovákom a ľudia vlastne vo finále dostanú niečo úplne iné, ako im bolo predložené v prvom čítaní.
Takto sa to skrátka nesmie robiť. Toto je absolútna neúcta ku všetkým dotknutým subjektom v hospodárstve.
Rozpracované
10:31
Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:31
Tomáš ŠudíkVystúpenie s faktickou poznámkou
30.9.2021 o 10:31 hod.
Bc.
Tomáš Šudík
Videokanál poslanca
Ďakujem, kolegovia, za váš názor a do budúcna sa určite zlepšíme.
Rozpracované
10:32
Uvádzajúci uvádza bod 10:32
Ján BudajVznikal pocit, akoby ministerstvo životného prostredia napríklad bránilo výstavbe spaľovní. Nie je tomu tak. Skutočnosť ale preukázaná analytikmi je, že Slovensko má vlastne kapacity na spálenie všetkého domáceho odpadu, pokiaľ by spaľovne nemali také vysoké ceny, aké majú. Na základe...
Vznikal pocit, akoby ministerstvo životného prostredia napríklad bránilo výstavbe spaľovní. Nie je tomu tak. Skutočnosť ale preukázaná analytikmi je, že Slovensko má vlastne kapacity na spálenie všetkého domáceho odpadu, pokiaľ by spaľovne nemali také vysoké ceny, aké majú. Na základe toho rokujeme s cementárňami, ministerstvo, a ešte tento mesiac, to znamená vlastne, vlastne dnes máme dostať ponuku o ich stratégii, tak aby domáci výrobcovia odpadu dostali šancu, aby tam nestáli kamióny s talianskym a rakúskym odpadom. Títo majitelia sú oboznámení s tým, že aj veľmi za otvorenosť sa zasadzujúca legislatíva Európskej únie umožňuje štátom, v ktorých vznikne extrémna nevyváženosť, uplatniť potom, uplatniť reštrikcie proti dovozu cudzích odpadov. A ja, samozrejme, budem povinný k tomu siahnuť, ak by sme nenašli žiadne riešenie.
Chcel by som aj na margo diskusie o plastoch, ktorou rozsiahla tu zaznela, povedať, že áno, všetci čakáme na ekomoduláciu z Európskej únie, resp. nie všetci, lebo na východnom Slovensku som videl výrobcov, ktorí už dávno majú inovačné stroje na drtenie de facto ktoréhokoľvek plastu a na jeho nové využitie na izolačné dosky, na nové, nové vlastne a veľmi žiadúce predmety, ktoré môžu nahradiť drevo.
Každý plast môže mať využitie, som o tom presvedčený. To, že sa spaľuje, je hospodárska škoda a tento trend, aby sme spaľovali plasty by išiel, podľa mňa, do minulosti. Tou budúcnosťou je cirkulárna ekonomika, ktorá počíta s odpadom ako cennou surovinou. To je práve ten možno rozdiel v pohľadoch možno ešte spred 5-10 rokov. Vývoj technológií, ale aj vývoj ľudstva a jeho pohľadu na svoje postavenie na tejto Zemi za posledné roky zaznamenal veľký posun.
Priznám sa, že áno, pán poslanec má pravdu, že je tu určitý rozdiel pohľadov. On ako pravicový poslanec zastupuje záujmy jednej záujmovej skupiny a nikto k tomu nenamieta. Ja však zastupujem verejný záujem a verejným záujmom nie je ignorovanie hodnoty druhotných surovín. Verejným záujmom je pripravovať podmienky pre budúcich podnikateľov alebo aj pre budúcich podnikateľov, ktorí budú fungovať v cirkulárnej, v cirkulárnom hospodárstve, v ktorom každý, každý vyrobený predmet už bude pamätať na to, že bude raz rozobratý, a na suroviny, a pokiaľ možno znovu použitý, v ktorom bude každý výrobca motivovaný, aby tú chladničku vyrábal tak, aby ju on sám potom prevzal, uvažujeme o tomto modeli trvalého vlastníctva odpadu, alebo teda výrobku, sám ju rozobral a sám ju zrecykloval alebo znovu využil. To je, to je ideál, ktorý už o 10 rokov, som presvedčený, bude úplne všednou požiadavkou, nebude to nič nové.
Tento zákon, samozrejme, nejde tak ďaleko, nerieši žiadne veľké problémy v tých odpadoch. Skôr rieši nedostatky v existujúcom systéme, aký tu bol roky nastavený. Neprináša revolučnú zmenu do toho systému, ale zasahuje tam, kde sú v ňom diery, kde sa v ňom neplní účel, a ja verím, že do dvoch rokov sa ten systém ozdraví. Ak by tomu tak nebolo, tak pravdepodobne potom tie revolučné zmeny budeme všetci spoločne hľadať, lebo to by mohlo znamenať, že celý systém, ako je predložený, je neopraviteľný.
Treba povedať aj na otázku liberalizácie alebo etatizácie odpadového hospodárstva, že Slovensko aj naši predchodcovia neboli až takí etatisti, v Čechách napríklad OZV-čka je len jedna. U nás sa... bol pokus vytvoriť trh. Vo všetkých ohľadoch Slovensko sa usiluje aj v takej netrhovej oblasti, na prvý pohľad netrhovej, ako kedysi boli odpady, vytvoriť trhové prvky. A ja v tom takisto pokračujem. Neprišiel som s ideou, ktorá sa ozýva v Maďarsku, že celé odpadové hospodárstvo bude mať v správe jeden provider a celý trh sa zmonopolizuje. Ale aj to, že sa v susednej krajine takto uvažuje, ilustruje, aká ťažká je problematika odpadov v modernej dobe, keď ešte veľká časť ľudí rozmýšľa typom 20. storočia, akoby Zem bola nevyčerpateľná a my sme boli jej večnými, večnými konzumentami.
Dovolím si na záver iba vás poprosiť teda o podporu tohoto, čo, opakujem, nie je revolučná zmena, ale je to súbor nápravných riešení, ktoré po čase spoločne vyhodnotíme, a budem veľmi rád za každú spätnú väzbu a poukázanie, že či sme teda tie diery v systéme vychytali, alebo nie.
Chcem doňho viesť, vniesť aj verejnú kontrolu. Opakovane sa potvrdzuje, že ani najlepšia úradná kontrola nie je taká kvalitná, ako dokáže urobiť kontrolu verejnosť a médiá. A práve preto sa budeme usilovať odhaliť ekonomiku celého reťazca týchto prúdov odpadu, ktoré separujeme. Postupne by som bol rád, keby naozaj všetky nútené platby, ktoré slovenský občan robí, mal šancu na férovú kontrolu. Neni to, samozrejme, iba v mojom rezorte, ale nútené platby, ktoré vyplývajú zo zákona, máme v mnohých rezortoch a ich vhľad občana napríklad do toho, kde miznú jeho peniaze zo zdravotného poistenia, je veľmi nízky.
Ale vrátim sa k ekológii. Dámy a páni, ja sa považujem za triezveho racionalistu v oblasti životného prostredia. Ja proste pripúšťam a musím to pripúšťať, že ľudstvo ako druh nesmie ignorovať dôsledky svojho vlastného úspechu na tejto Zemi. Ten úspech je obrovský. Keď som bol decko, tak na strednej škole som v dobe maturity počul, že ľudstvo má 3,6 mil., miliardy obyvateľov. Viete, že dnes je to 7,7 ? A vy mladší, čo tu sedíte, a vaše deti určite, že to bude nad 10 mld. Potom takéto uvažovanie, že nejakú surovinu nevyužijeme, nebude existovať. Cirkulárna ekonomika bude ultimátna povinnosť a budú k nej vychovávané malé deti, už tie budú rozmýšľať, na čo použijú rozbitú hračku, a budú súčasťou, súčasťou spoločenskej zodpovednosti. Nielen za to, že, že nás bude ešte oveľa viac, ale aj za to, aké nároky máme materiálové a energetické ako každý jednotlivec. Tie sú neporovnateľné s nárokmi spred 20 alebo 50 rokoch.
Ak chceme, aby sme žili v mieri a aspoň v relatívnom dostatku, tak ekologická gramotnosť a silná ekologická zodpovednosť budú takým imperatívom, ako sú dnes dopravné predpisy. Tam presne tak platí, že ak chceme bezpečne jazdiť a užívať si slobodu pohybu na cestách, je nemysliteľné, aby ste išli proti prúdu na diaľnici na opačnej strane.
Verím, že odpady sme začali, sme začali riešiť dobrým spôsobom, čiže bez nejakého búrania a starého systému. Stále napríklad ostáva, že je zodpovedné za výber zberovej spoločnosti je obec, aj keď mnohí výrobcovia napríklad v prípade separovaných zberov hovoria, no, milí moji, a čo ak oni to robia tak, že my im nalievame peniaze, spoločnosť potom dáva zľavu starostovi z našich peňazí a separuje zmesový odpad, teda ukladá zmesový odpad za naše peniaze. Majú nárok na takéto otázky. Naozaj ministerstvo v minulosti začalo za môjho predchodcu pripravovať informačný systém odpadového hospodárstva. Ja som ho našiel nehotový, žiaľ, z veľkej časti preplatený systém, teda vyplatené peniaze, ale systém nefunkčný. Celú vec riešime ako aj možnú trestnú činnosť. Záver nie je urobený, ale, žiaľ, zdržanie je veľmi veľké. Do istej miery tieto zákony reagujú aj na túto skutočnosť, že pokiaľ ide o digitalizáciu, tak Slovensko mimoriadne zaostalo a dobehnúť to nie je, nie je jednoduché.
Dámy a páni, ešte raz vás prosím o podporu zákonov a takisto prijímam každú spätnú väzbu. Chápem aj opozíciu, že sa jej nepozdáva dlhý alebo rozsiahly pozmeňujúci návrh. Je to návrh, ale ktorý vznikal naozaj v spolupráci s odborníkmi, s poslancami Národnej rady aj s ministerstvom. Čiže je to dotvorenie zákona, ktorý je zložitý a ktorý, však nakoniec sami ste to mohli posúdiť, sa stará o pozdvihnutie verejnej kontroly a kvality verejnej služby, ktorú má ministerstvo vykonávať v oblasti, v oblasti odpadového hospodárstva. Verme, že aj vaša spätná väzba, ak ju budete v tejto oblasti poskytovať.
Mnohí ste starostami, vidíte závady, vidíte možno trochu aj triky a nové a nové metódy, akými sa niektorí podnikatelia spreneverujú tým záväzkom, ktoré, ktoré so starostami urobili. Prosím, upozorňujte na nich, samozrejme, príslušné orgány, ale pokojne aj ministerstvo. Máme zriadenú zelenú linku, ktorá dôkladne prešetruje a rieši každý podnet, ktorý tam poskytnete.
Takže ešte raz ďakujem a verím, že zákony podporíte.
Ďakujem pekne. Bolo tu veľa zaujímavých názorov a podnetov. Na niektoré by som si dovolil stručne zareagovať, aby sme tu nenechali nezodpovedané otázniky.
Vznikal pocit, akoby ministerstvo životného prostredia napríklad bránilo výstavbe spaľovní. Nie je tomu tak. Skutočnosť ale preukázaná analytikmi je, že Slovensko má vlastne kapacity na spálenie všetkého domáceho odpadu, pokiaľ by spaľovne nemali také vysoké ceny, aké majú. Na základe toho rokujeme s cementárňami, ministerstvo, a ešte tento mesiac, to znamená vlastne, vlastne dnes máme dostať ponuku o ich stratégii, tak aby domáci výrobcovia odpadu dostali šancu, aby tam nestáli kamióny s talianskym a rakúskym odpadom. Títo majitelia sú oboznámení s tým, že aj veľmi za otvorenosť sa zasadzujúca legislatíva Európskej únie umožňuje štátom, v ktorých vznikne extrémna nevyváženosť, uplatniť potom, uplatniť reštrikcie proti dovozu cudzích odpadov. A ja, samozrejme, budem povinný k tomu siahnuť, ak by sme nenašli žiadne riešenie.
Chcel by som aj na margo diskusie o plastoch, ktorou rozsiahla tu zaznela, povedať, že áno, všetci čakáme na ekomoduláciu z Európskej únie, resp. nie všetci, lebo na východnom Slovensku som videl výrobcov, ktorí už dávno majú inovačné stroje na drtenie de facto ktoréhokoľvek plastu a na jeho nové využitie na izolačné dosky, na nové, nové vlastne a veľmi žiadúce predmety, ktoré môžu nahradiť drevo.
Každý plast môže mať využitie, som o tom presvedčený. To, že sa spaľuje, je hospodárska škoda a tento trend, aby sme spaľovali plasty by išiel, podľa mňa, do minulosti. Tou budúcnosťou je cirkulárna ekonomika, ktorá počíta s odpadom ako cennou surovinou. To je práve ten možno rozdiel v pohľadoch možno ešte spred 5-10 rokov. Vývoj technológií, ale aj vývoj ľudstva a jeho pohľadu na svoje postavenie na tejto Zemi za posledné roky zaznamenal veľký posun.
Priznám sa, že áno, pán poslanec má pravdu, že je tu určitý rozdiel pohľadov. On ako pravicový poslanec zastupuje záujmy jednej záujmovej skupiny a nikto k tomu nenamieta. Ja však zastupujem verejný záujem a verejným záujmom nie je ignorovanie hodnoty druhotných surovín. Verejným záujmom je pripravovať podmienky pre budúcich podnikateľov alebo aj pre budúcich podnikateľov, ktorí budú fungovať v cirkulárnej, v cirkulárnom hospodárstve, v ktorom každý, každý vyrobený predmet už bude pamätať na to, že bude raz rozobratý, a na suroviny, a pokiaľ možno znovu použitý, v ktorom bude každý výrobca motivovaný, aby tú chladničku vyrábal tak, aby ju on sám potom prevzal, uvažujeme o tomto modeli trvalého vlastníctva odpadu, alebo teda výrobku, sám ju rozobral a sám ju zrecykloval alebo znovu využil. To je, to je ideál, ktorý už o 10 rokov, som presvedčený, bude úplne všednou požiadavkou, nebude to nič nové.
Tento zákon, samozrejme, nejde tak ďaleko, nerieši žiadne veľké problémy v tých odpadoch. Skôr rieši nedostatky v existujúcom systéme, aký tu bol roky nastavený. Neprináša revolučnú zmenu do toho systému, ale zasahuje tam, kde sú v ňom diery, kde sa v ňom neplní účel, a ja verím, že do dvoch rokov sa ten systém ozdraví. Ak by tomu tak nebolo, tak pravdepodobne potom tie revolučné zmeny budeme všetci spoločne hľadať, lebo to by mohlo znamenať, že celý systém, ako je predložený, je neopraviteľný.
Treba povedať aj na otázku liberalizácie alebo etatizácie odpadového hospodárstva, že Slovensko aj naši predchodcovia neboli až takí etatisti, v Čechách napríklad OZV-čka je len jedna. U nás sa... bol pokus vytvoriť trh. Vo všetkých ohľadoch Slovensko sa usiluje aj v takej netrhovej oblasti, na prvý pohľad netrhovej, ako kedysi boli odpady, vytvoriť trhové prvky. A ja v tom takisto pokračujem. Neprišiel som s ideou, ktorá sa ozýva v Maďarsku, že celé odpadové hospodárstvo bude mať v správe jeden provider a celý trh sa zmonopolizuje. Ale aj to, že sa v susednej krajine takto uvažuje, ilustruje, aká ťažká je problematika odpadov v modernej dobe, keď ešte veľká časť ľudí rozmýšľa typom 20. storočia, akoby Zem bola nevyčerpateľná a my sme boli jej večnými, večnými konzumentami.
Dovolím si na záver iba vás poprosiť teda o podporu tohoto, čo, opakujem, nie je revolučná zmena, ale je to súbor nápravných riešení, ktoré po čase spoločne vyhodnotíme, a budem veľmi rád za každú spätnú väzbu a poukázanie, že či sme teda tie diery v systéme vychytali, alebo nie.
Chcem doňho viesť, vniesť aj verejnú kontrolu. Opakovane sa potvrdzuje, že ani najlepšia úradná kontrola nie je taká kvalitná, ako dokáže urobiť kontrolu verejnosť a médiá. A práve preto sa budeme usilovať odhaliť ekonomiku celého reťazca týchto prúdov odpadu, ktoré separujeme. Postupne by som bol rád, keby naozaj všetky nútené platby, ktoré slovenský občan robí, mal šancu na férovú kontrolu. Neni to, samozrejme, iba v mojom rezorte, ale nútené platby, ktoré vyplývajú zo zákona, máme v mnohých rezortoch a ich vhľad občana napríklad do toho, kde miznú jeho peniaze zo zdravotného poistenia, je veľmi nízky.
Ale vrátim sa k ekológii. Dámy a páni, ja sa považujem za triezveho racionalistu v oblasti životného prostredia. Ja proste pripúšťam a musím to pripúšťať, že ľudstvo ako druh nesmie ignorovať dôsledky svojho vlastného úspechu na tejto Zemi. Ten úspech je obrovský. Keď som bol decko, tak na strednej škole som v dobe maturity počul, že ľudstvo má 3,6 mil., miliardy obyvateľov. Viete, že dnes je to 7,7 ? A vy mladší, čo tu sedíte, a vaše deti určite, že to bude nad 10 mld. Potom takéto uvažovanie, že nejakú surovinu nevyužijeme, nebude existovať. Cirkulárna ekonomika bude ultimátna povinnosť a budú k nej vychovávané malé deti, už tie budú rozmýšľať, na čo použijú rozbitú hračku, a budú súčasťou, súčasťou spoločenskej zodpovednosti. Nielen za to, že, že nás bude ešte oveľa viac, ale aj za to, aké nároky máme materiálové a energetické ako každý jednotlivec. Tie sú neporovnateľné s nárokmi spred 20 alebo 50 rokoch.
Ak chceme, aby sme žili v mieri a aspoň v relatívnom dostatku, tak ekologická gramotnosť a silná ekologická zodpovednosť budú takým imperatívom, ako sú dnes dopravné predpisy. Tam presne tak platí, že ak chceme bezpečne jazdiť a užívať si slobodu pohybu na cestách, je nemysliteľné, aby ste išli proti prúdu na diaľnici na opačnej strane.
Verím, že odpady sme začali, sme začali riešiť dobrým spôsobom, čiže bez nejakého búrania a starého systému. Stále napríklad ostáva, že je zodpovedné za výber zberovej spoločnosti je obec, aj keď mnohí výrobcovia napríklad v prípade separovaných zberov hovoria, no, milí moji, a čo ak oni to robia tak, že my im nalievame peniaze, spoločnosť potom dáva zľavu starostovi z našich peňazí a separuje zmesový odpad, teda ukladá zmesový odpad za naše peniaze. Majú nárok na takéto otázky. Naozaj ministerstvo v minulosti začalo za môjho predchodcu pripravovať informačný systém odpadového hospodárstva. Ja som ho našiel nehotový, žiaľ, z veľkej časti preplatený systém, teda vyplatené peniaze, ale systém nefunkčný. Celú vec riešime ako aj možnú trestnú činnosť. Záver nie je urobený, ale, žiaľ, zdržanie je veľmi veľké. Do istej miery tieto zákony reagujú aj na túto skutočnosť, že pokiaľ ide o digitalizáciu, tak Slovensko mimoriadne zaostalo a dobehnúť to nie je, nie je jednoduché.
Dámy a páni, ešte raz vás prosím o podporu zákonov a takisto prijímam každú spätnú väzbu. Chápem aj opozíciu, že sa jej nepozdáva dlhý alebo rozsiahly pozmeňujúci návrh. Je to návrh, ale ktorý vznikal naozaj v spolupráci s odborníkmi, s poslancami Národnej rady aj s ministerstvom. Čiže je to dotvorenie zákona, ktorý je zložitý a ktorý, však nakoniec sami ste to mohli posúdiť, sa stará o pozdvihnutie verejnej kontroly a kvality verejnej služby, ktorú má ministerstvo vykonávať v oblasti, v oblasti odpadového hospodárstva. Verme, že aj vaša spätná väzba, ak ju budete v tejto oblasti poskytovať.
Mnohí ste starostami, vidíte závady, vidíte možno trochu aj triky a nové a nové metódy, akými sa niektorí podnikatelia spreneverujú tým záväzkom, ktoré, ktoré so starostami urobili. Prosím, upozorňujte na nich, samozrejme, príslušné orgány, ale pokojne aj ministerstvo. Máme zriadenú zelenú linku, ktorá dôkladne prešetruje a rieši každý podnet, ktorý tam poskytnete.
Takže ešte raz ďakujem a verím, že zákony podporíte.
Rozpracované
10:45
Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:45
Richard TakáčAle potom, potom neviem, to je asi pravdepodobne ten totálny chaos vo vašej vládnej koalícii, kde každá zo štyroch alebo troch už teda koaličných strán si tam nejaké veci chce dať, a potom sedíte do večera, neviem síce kde, čo a ako, a riešite 10-stranový pozmeňovací návrh. Je to totálny chaos, chaos, chaos.
Verím, že toto všetko vidia občania Slovenskej republiky.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
30.9.2021 o 10:45 hod.
Ing.
Richard Takáč
Videokanál poslanca
Ďakujem veľmi pekne. Pán minister, vy ste sa len jednou vetou vo vašom asi 15-minútovom vystúpení teraz dotkli 10-stranového pozmeňovacieho návrhu, ktorý rieši úplne... úplnú zmenu. Však ten zákon samotný má 13 strán, čo som si pozeral a 10 je pozmeňovací návrh. A ja neviem, teda kladiem si otázku, že či to vy z ministerstva životného prostredia predkladáte takéto paškvily sem do Národnej rady, keď poslanci musia robiť 10-stranové pozmeňovacie návrhy. Nemyslím si, že tam máte ľudí, ktorí sú neschopní, myslím si, že tam máte veľa šikovných ľudí na životnom prostredí.
Ale potom, potom neviem, to je asi pravdepodobne ten totálny chaos vo vašej vládnej koalícii, kde každá zo štyroch alebo troch už teda koaličných strán si tam nejaké veci chce dať, a potom sedíte do večera, neviem síce kde, čo a ako, a riešite 10-stranový pozmeňovací návrh. Je to totálny chaos, chaos, chaos.
Verím, že toto všetko vidia občania Slovenskej republiky.
Rozpracované