48. schôdza

19.10.2021 - 12.11.2021
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie v rozprave

2.11.2021 o 14:04 hod.

Mgr.

Stanislav Mizík

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie s procedurálnym návrhom 11:25

Jozef Lukáč
Skontrolovaný text
Ďakujem. Chcem pripomenúť členom výboru pre verejnú správu a regionálny rozvoj, že výbor bude zasadať 12.05 hod. Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s procedurálnym návrhom

2.11.2021 o 11:25 hod.

PhDr.

Jozef Lukáč

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s procedurálnym návrhom 11:25

Marián Kéry
Skontrolovaný text
Ďakujem pekne. Ja chcem upozorniť členov zahraničného výboru, že zasadnutie sa uskutoční dnes 12.05 hod. v miestnosti č. 149. Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s procedurálnym návrhom

2.11.2021 o 11:25 hod.

Mgr.

Marián Kéry

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s procedurálnym návrhom 11:25

Milan Vetrák
Skontrolovaný text
Chcem tiež pripomenúť členom ústavnoprávneho výboru, že zasadnutie sa bude konať o dvanástej dnes v zasadačke výboru. Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s procedurálnym návrhom

2.11.2021 o 11:25 hod.

JUDr. PhD.

Milan Vetrák

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s procedurálnym návrhom 11:25

Jaroslav Karahuta
Skontrolovaný text
Pripomínam členom výboru pre pôdohospodárstvo a životné prostredie, že rokovanie bude dnes 12.05 hod. v priestoroch výboru.
Skryt prepis

Vystúpenie s procedurálnym návrhom

2.11.2021 o 11:25 hod.

MVDr.

Jaroslav Karahuta

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s procedurálnym návrhom 11:25

Peter Pollák
Skontrolovaný text
Ďakujem. Pripomínam členom ľudskoprávneho výboru, že schôdza bude o 13.40 hod. v miestnosti č. 147. Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s procedurálnym návrhom

2.11.2021 o 11:25 hod.

Mgr.

Peter Pollák

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 11:40

Miloš Svrček
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo, pán predsedajúci. Vystúpim k danému návrhu zákona vecne, vystúpim k obsahu, nebudem tu ťahať žiadne spôsoby komunikácie, ako sme toho boli svedkami pred chvíľou. Vyslovene idem do podstaty a koreňa z návrhu.
Je zrejmé, že navrhovateľ uvedenej normy vychádzal pri tomto svojom návrhu zo zákona o Matici slovenskej, zo zákona č. 68/1997, kde definoval činnosť občianskeho združenia Csemadok a jeho financovania priamo zo štátneho rozpočtu. Štruktúra návrhu je obdobná ako pri štruktúre zo zákona o Matici slovenskej. Veď predkladateľ týmto návrhom prioritne rieši financovanie tejto menšinovej kultúrnej organizácie priamo zo štátneho rozpočtu. Pričom sa vyjadril aj verejne na sociálnej sieti, že jeho zámerom je zákonom stanoviť, aby mal Csemadok štátne prostriedky na svoju prevádzkovú činnosť, teda správu budov, platby za energie, refundáciu nájomných platieb, mzdy a podobne. Konkrétne Csemadok chce, aby im štát prispieval na prevádzkové náklady. Popri štátnej podpore budú mať vždy možnosť uchádzať sa o dotácie z projektov, hoci aj z fondu na podporu kultúrnych menšín. Presnú sumu, ktorú by Csemadok získal, by ustanovilo ministerstvo kultúry, tak ako je to aj v prípade Matice slovenskej, koniec citácie z facebookového príspevku.
Ohľadom Matice slovenskej Národná rada Slovenskej republiky v minulosti prijala tento návrh zákona z dôvodu, citujem: "Vychádzajúc zo skutočnosti, že Matica slovenská je historicky osvedčená významná ustanovizeň slovenského národa v oblasti kultúrnej, spoločenskej a vedeckej činnosti, sa uzniesla na tomto zákone." Účel je teda zrejmý. Matica slovenská je pre nás Slovákov historická ustanovizeň štátotvorného významu, a preto má nárok na samostatný zákon, čo uznali aj naši predchodcovia.
Csemadok je radová kultúrna organizácia menšiny na Slovensku. Podľa filozofie navrhovateľa by o takýto zákon mohli požiadať všetky organizácie a združenia iných menšín na Slovensku a to nielen národnostných, ale aj iných. Teda hocktoré občianske združenie na Slovensku by mohlo na základe tohto precedensu požiadať o pravidelnú a garantovanú podporu zo štátneho rozpočtu. Podľa môjho názoru by sa tým otvorila Pandorina skrinka žiadostí nezávislých právnických osôb z tretieho sektora na priamu štátnu podporu.
Ja som aj zvedavý, ako sa postaví k tomuto precedensu rezort kultúry. (Zaznievanie gongu.) Ako sa postaví pri prípadnom schválení tohto návrhu zákona, v prípade, ak by prešiel v takejto podobe.
Predkladateľ nerieši iné postavenie spolku, ako má dosiaľ. V zmysle jeho napojenia na štátny rozpočet by to riešil jednozna... by to riešiť jednoznačne mal, aby mal štát priamy dosah na kontrolu nakladania so štátnymi prostriedkami. Csemadok je dnes nezisková organizácia. V návrhu autor konkrétne ustanovuje, že Maďarský spoločenský a kultúrny zväz na Slovensku – Csemadok je nezávislá právnická osoba. Ak predkladateľovi slúžil zákon 68 o Matici slovenskej, tak Matica je verejnoprávna ustanovizeň, inak inštitúcia zriadená zákonom a jej tok zdrojov z rozpočtu kontrolujú dosadzovaní pracovníci Ministerstva kultúry Slovenskej republiky, ktorí sú, ktorými sú riadni členovia Dozorného výboru Matice slovenskej a môžu kontrolovať nielen tok zdrojov štátnych i neštátnych, ale aj priamo činnosť Matice slovenskej, jej vnútorné dokumenty, vízie, prácu, činnosť, teda všetko, na čo majú podľa stanov Matice slovenskej právo.
Pri návrhu o Csemadoku chýba takáto priamo kontrola štátu. Nie je to zasahovanie štátu do chodu inštitúcie, ale jej priama kontrola. Na nakladanie so štátnymi prostriedkami chýba v návrhu zákona forma vnútornej kontroly v rámci Csemadoku alebo vonkajšej prostredníctvom ministerskej kapitoly. Matica slovenská má vo svojom zákone aj presne definované štátne úlohy, ktoré musí plniť. Je ich celkovo štrnásť a sú vymedzené v § 2 od písmena a) až po písmeno n). Je tam presne definované, taxatívne, čo má Matica robiť. Čiže upevňovať slovenské vlastenectvo, prehlbovať vzťah občanov k slovenskej národnosti, k štátnosti, robiť základný slovakistický výskum, zvyšovať národné povedomie Slovákov, podporovať propagáciu Slovenskej republiky doma aj v zahraničí, rozvíjať s európskymi, zahraničnými zväzmi, kultúrnymi, či už aj spoločenskými vzájomné vzťahy a tak ďalej a tak ďalej. Tieto úlohy musí Matica slovenská vykonávať, na čo jej dáva aj štát finančné prostriedky.
Matica slovenská na spolkovú činnosť nedostáva finančné prostriedky z rozpočtu, ale z grantovej sústavy. Rozpočtové peniaze dostáva na úlohy, ktoré jej zveril štát. Podotýkam, ktoré jej zveril štát. Keďže štát nezveruje ani týmto zákonom žiadne úlohy Csemadoku, nemôže byť financovaný z rozpočtu štátu. V zákone o Csemadoku štát tejto organizácii úlohy nedáva. Aj keď v § 2 hovorí o úlohách zväzu, nie sú to však, ako som už poznamenal, citujem, "zverené úlohy štátu ako pri Matici slovenskej v § 2 ods. 1". Csemadok nemá zverené žiadne štátne úlohy ako Matica slovenská, a napriek tomu mu návrh zákona garantuje pravidelný a garantovaný prísun štátnych zdrojov. V zákone o Matici slovenskej sa definuje, že jej činnosť financuje štát, avšak presne stanovená suma v zákone pre Maticu slovenskú uvedená nie je.
To, že zákon o Matici bol vzorom predkladateľa, naznačujú ustanovenia o jeho financovaní, teda zdrojoch, citujem, "napríklad na prevádzku a účelové dotácie zo štátneho rozpočtu", koniec citácie. Podľa zákona o Matici slovenskej, citujem, "na plnenie úloh Matice slovenskej sa poskytujú Matici slovenskej dotácie a účelové dotácie zo štátneho rozpočtu Slovenskej republiky v zmysle § 2 ods. 1. S týmito dotáciami hospodári Matica slovenská podľa osobitných predpisov."
V návrhu o Csemadoku sa uvádza, citujem, "na plnenie úloh zväzu sa poskytujú zväzu dotácie na prevádzku a účelové dotácie zo štátneho rozpočtu Slovenskej republiky. Je to v návrhu v § 2 ods. 1. S týmito dotáciami hospodári zväz v súlade s osobitnými predpismi," koniec citácie.
Rovnako ako pri Matici slovenskej, tuto nie je presne definovaná výška a práve o nich môže rozhodnúť priamo minister financií. Všimnite si, že konkrétne nehovorím o výške. Ja absolútne neatakujem výšku 300-tisíc euro. Myslím si, že akákoľvek výška by tam bola zverená alebo presne stanovená, pre mňa osobne to nie je problém. Problém je to, že akým spôsobom má dôjsť k financovaniu týchto činností. V § 2 ods. 2 už máme stanovenú presnú výšku toho príjmu z ministerstva, z rezortu a z kapitoly ministerstva kultúry, to znamená 300-tisíc.
Ja chápem dobrý úmysel navrhovateľa, ale záverom by som chcel zdôrazniť nasledovné. Návrh zákona jasne neustanovuje postavenie zväzu v systéme štátnych a verejných inštitúcií sčasti financovaných zo štátnych prostriedkov. V zákone síce zväz úlohy má, avšak sú dosiaľ vykonávané, ale nie sú zverené štátom. Na základe filozofie tohto návrhu by sa vytvoril precedens, že rôzne, napríklad nezávislé organizácie bez priamej kontroly štátu by mohli žiadať verejné prostriedky zo štátneho rozpočtu. Je viac ako zrejmé, že by túto možnosť využili desiatky, možno stovky právnických osôb. Matica slovenská svoj zákon má, nakoľko, ako som už poznamenal v úvode, je významnou historicko-kultúrno-spoločenskou organizáciou štátotvorného národa, ktorej štát zveril úlohy napríklad v oblasti základného vedeckého výskumu, slovakistický výskum, vydavateľskej činnosti a iných konkrétnych úloh. Csemadok bude mať garantovaný príjem. Matica príjem garantovaný nemá napriek tomu, že má zákon.
Chcem taktiež upozorniť, že návrh zákona na financovanie menšinového občianskeho združenia Csemadok je dôkazom aj toho, že štát disponuje prostriedkami na podporu kultúry vo všeobecnosti. Kultúrny zväz maďarských pracujúcich nemôže byť nijako postavený na úroveň Matice slovenskej, ani zákonom, ani spôsobom financovania. Má byť financovaný podobne ako iné spoločenské a kultúrne organizácie z grantových schém, podobne ako je to v prípade členskej zložky Matice slovenskej.
Zákon je podľa môjho názoru z právneho hľadiska zmätočný, lebo vytvára precedens, ako som už poznamenal, že každá občianska organizácia by si mohla nárokovať zvláštny zákonný status, že každá táto občianska organizácia si následne môže aj požiadať o finančné prostriedky zo strany štátu. Preto úplne nerozumiem tomu, prečo práve historická, kultúrna ustanovizeň slovenského národa Matica slovenská by mala byť daná na úroveň kultúrnemu zväzu jednej národnosti, keďže ani spolková časť Matice slovenskej nie je financovaná zo strany štátu. A keďže štát nevytvára v rámci Csemadoku žiadnu inštitucionálnu zložku, ktorej by zveroval nejaké úlohy zo svojej agendy, financovanie priamo zo štátneho rozpočtu by podľa môjho názoru, ale aj ďalších právnikov bolo možno v rozpore aj s Ústavou Slovenskej republiky a zákonmi.
Len pre informáciu, štátne granty z Fondu na podporu umenia boli v minulosti pre Maticu významnou podporou jej činnosti pri rôznych podujatiach alebo pri vydávaní knižných titulov. Zatiaľ čo v období rokov 2013 až 2016 poskytol tento fond Matici 170 510 eur, za obdobie rokov 2017 až 2020 to bolo 22 500 eur, pričom od roka 2019 už Matica nedostala nič, a to i napriek podávaniu množstva žiadostí o grant na projekty.
Vlani po parlamentných voľbách sa otvorila téma financovania Matice slovenskej. Rezort kultúry začiatkom októbra informoval, že Rada vlády Slovenskej republiky pre kultúru schválila zriadenie dočasnej pracovnej skupiny pre zmenu financovania a rozvoj Matice slovenskej. Jej úlohou bude zanalyzovať hospodárenie Matice vrátane hospodárenia tlačiarne Neografia, ktorej je Matica majoritným akcionárom. Výsledkom pracovnej skupiny by mal byť nový model financovania Matice slovenskej. V terajšej, v terajšom režime Matica dostáva alebo ročne obdrží konkrétne 1 344 600 euro. Môžem poznamenať, že budem veľmi sledovať, s akým návrhom dôjde rezort kultúry pred verejnosť, a môžete mi veriť, že ak je tam úmysel niekoho zo strany štátnych orgánov ešte viac oklieštiť postavenie našej významnej ustanovizne, tak určite neostanem ticho. Neostanú ticho miestne spolky ani poslanci Národnej rady, ktorým záleží na existencii a budúcnosti Matice slovenskej.
Ako už aj v rozprave v začiatku bolo povedané, že bolo stretnutie medzi navrhovateľom a mnou v otázke možnosti otvorenia financovania alebo spôsobu, nájdenia spôsobu financovania Matice slovenskej, kde bol prítomný aj zástupca Matice, tak úplne legitímne sme chceli vedieť, akým spôsobom by malo byť nastavené to financovanie. Práve preto hovorím, že keďže je to otázka rezortu kultúry a predpokladám, že asi rezort kultúry príde s týmto vládnym návrhom možnosti financovania, tak aj očakávam, že bude vyrokované nejaké stretnutie, kde budú aj zástupcovia Matice slovenskej, keďže to nemôže byť zákon o nich a bez nich.
V princípe, ako som už tu spomenul, podľa môjho názoru, idem vyslovene mimo tej roviny ideologickej, mňa toto nezaujíma. Ja sa pozerám na to právne. V princípe je návrh podľa mňa nekompatibilný s naším právnym rámcom. Štát nemôže dať občianskemu združeniu peniaze bez grantovej schémy. Csemadok nie je inštitúcia, ktorá by vykonávala niečo v mene štátu, takže nemôže byť priamo financovaná zo štátneho rozpočtu.
Ďakujem pekne, za mňa všetko.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

2.11.2021 o 11:40 hod.

JUDr. Bc. PhD., LL.M.

Miloš Svrček

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:40

Eduard Kočiš
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Veľmi pekne ďakujem za slovo, pán predsedajúci.
Pán kolega Svrček vo svojej rozprave naozaj zhrnul tie všetky obavy, ktoré počas vystúpenia alebo počas úvodného slova pána kolegu Gyimesiho vznikli a sú naďalej prezentované. To znamená, naozaj nesmieme dať na rovnakú úroveň maďarský zväz Csemadok a Maticu slovenskú. V tejto rozprave to bolo jasne povedané.
V žiadnom prípade rovnaké financovanie zo strany štátu a pravidelný príjem pre organizáciu Csemadok nie je v žiadnom prípade akceptovateľný na takej úrovni, ako je to tuná z pohľadu predkladateľa nejakým spôsobom navrhované. To znamená, išlo by o pravidelný príjem, ktorý by táto organizácia mala mať na úkor Matice slovenskej, ktorá takýto pravidelný a garantovaný príjem v žiadnom prípade by nemala.
Čiže v tomto ohľade úplný súhlas s pánom kolegom Svrčekom a môj názor je v tomto taký, že v tejto rovine je viacej otázok ako odpovedí a uvidíme, ako sa ďalej bude táto debata vyvíjať.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

2.11.2021 o 11:40 hod.

Mgr.

Eduard Kočiš

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:55

Miloš Svrček
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za reakciu, pán poslanec. Ja len na doplnenie, ako som aj povedal. Keďže sa jedná o nový spôsob financovania, je potrebné myslieť aj na tú Maticu slovenskú. A ako som aj povedal, keď už bolo nejaké stretnutie k navrhnutiu a spôsobu financovania Matice, ja vyslovene chcem apelovať opätovne, a budem sa aj pýtať tieto otázky na rezorte kultúry, resp. u našich koaličných partnerov, ak má byť niečo takéto nastavené, vyslovene žiadam, musí to byť za prítomnosti predstaviteľov Matice slovenskej. Jedno je mať niečo verejne prezentované, niečo sľúbené, druhá vec je vyrokovať niečo na záver dňa a aby s tým súhlasila aj jedna, aj druhá strana, pretože v minulosti, a to nehovorím o súčasnej koalícii, hovorím aj o minulých vládnych garnitúrach, keď sa tu rozprávalo o Matici, a pritom sa dozvedeli niektoré veci a záležitosti len z médií.
Takže vyslovene budem žiadať a apelovať na to, aby, keď bude to stretnutie, aby tam boli prítomní a aby sa na záver dňa dohodol konsenzus, ktorý bude prijateľný pre všetkých. Hovorím predovšetkým nie o financovaní Csemadoku, hovorím o financovaní Matice slovenskej.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

2.11.2021 o 11:55 hod.

JUDr. Bc. PhD., LL.M.

Miloš Svrček

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
48. schôdza NR SR - 8.deň - B. popoludní
 

Vystúpenie v rozprave 14:04

Stanislav Mizík
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážené kolegyne a kolegovia, táto vláda pod taktovkou Matoviča, a je jedno, či bol premiér a či je teraz minister, zničila Slovenskú republiku. Zničila všetky sféry života. Zničila, absolútne dokatovala a zdehonestovala normálny život. Všetko prevrátila naopak.
A teraz tu máme návrh poslanca Gyimesiho. Týka sa kultúry. Tej kultúry, ktorú táto vláda položila na lopatky. Dala jej KO, dala jej taký knokaut, z ktorého sa bude zotavovať veľmi-preveľmi ťažko. Ak vôbec.
Vážení poslanci, máme tu nový návrh poslanca Gyimesiho. Áno, práve toho Gyimesiho, cez ktorého doplňujúci zákon, návrh, prešla šialená očkovacia lotéria, ktorá bola jeden obrovský a sprostý škandál a bohapusté míňanie peňazí. Máme tu teraz návrh, ktorý dokazuje, že štát asi financie má, keď je tu návrh zákona na financovanie menšinového združenia, jedného spolku, pričom tých spolkov je tu obrovské množstvo. Pritom Fond na podporu kultúry národnostných menšín Kult Minor má po novom predstavovať 8,2 milióna eur ročne, čiže o 200-tisíc viac. Nemal teda Csemadok z čoho čerpať? Nebude mať z čoho čerpať? Nečerpal projektové podpory?
Fond pre kultúru, podporu kultúry národnostných menšín definuje percentuálne prerozdelenie celkového objemu zdrojov v prospech jednotlivých menšín. V prípade maďarskej menšiny je to 53 %. Tak nemá teda z čoho čerpať Csemadok? Chcete povedať, že nečerpal? Žil zo vzduchu?
No nie, nežil zo vzduchu. Organizácie Csemadoku sú štedro financované zo špeciálnych štátnych menšinových fondov práve cez projekty. Všetky kultúrne a osvetové projekty a aktivity Csemadoku sú omnoho lepšie podporované z daní občanov Slovenska ako činnosť Matice slovenskej v prospech štátotvorného národa. Táto je podfinancovaná, bola jej znížená dotácia o 23 %, ale, samozrejme, je vylúčená z grantových schém.
Tentoraz na rozdiel od toho, ako som obyčajne korektný, tak teraz nebudem korektný. Nebudem ani veľmi tolerantný. No a prečo? Pretože nemôžem. Bohapustá drzosť, vaša nafúknutosť, pán Gyimesi, a rafinovaný šovinizmus a farizejskosť prekračuje normy, preráža dno normality. Aký má význam váš návrh, keď je o vás, vašu menšinu postarané ako maličké dieťa v bavlnke. Vaša menšina má veľké, preveľké nadpráva, o ktorých nemôžu menšiny v Maďarsku ani snívať. Máte nadpisy v maďarčine, už budete mať šípové tabule v maďarčine, máte materské školy, stredné školy, ešte aj váš Csemadok je financovaný nad priemer, aj celú, v celoeurópskom kontexte financovania menšinových kultúrnych spolkov. Máte všetko na tácke, lenže sa mi zdá, že vaša pahltnosť je nekonečná.
Pán Gyimesi, keď som išiel druhýkrát do parlamentu, vedel som, že človek musí byť pripravený na to, s kým príde do stretu. Preto som si vyselektoval ľudí, ktorí boli primátormi, starostami, viceprimátormi, poslancami, čerpateľmi európskych fondov, našich dotácií, tiež podnikateľov s nadpriemernými obratmi a ziskami a tiež tých, ktorých rodinní príslušníci už sedeli v predchádzajúcich parlamentoch. A predstavte si, vy ste sa zaradil medzi takých, čo mi spadli dokonca do viacerých kategórií. Vy vlastne aj do všetkých.
Takže teraz fakty. Pán Gyimesi, postupnými krokmi ste sa vďaka svojim stykom a výrobou svojich nepriateľov stal veľmi viditeľná osoba z maďarskej menšiny a na tento váš návrh sa preto treba pozrieť aj z pohľadu takéhoto. Ste strčený všade, kde sa narúša protokol, normálne vzťahy medzi susednými štátmi, v tomto prípade medzi Slovenskom a Maďarskom. Pripomeniem vám vaše rokovanie s maďarským ministrom Szijjártom. Vy ste normálne a na drzovku rokoval s ministrom zahraničných vecí o vnútroštátnych témach Slovenska, okrem iného o dvojitom občianstve. A na drzovku ste dokonca nazval našich bruselských sluhov a otrokov Korčoka a Klusa hungarofóbmi. Váš predok mal kontakty na maďarských komunistických funkcionárov, a to najvyšších, Jánosa Kádára a Károlyho Grósza. Obaja boli poloviční Slováci dokonca. A ajhľa, pokračujete v tradícii. Vy sa vytŕčate pri Orbánovi.
A tie vaše vyjadrenia o tom, že kto nie je Maďar, nemôže ani myslieť ako Maďar, či ten, kto sa prižení do maďarskej komunity, nemôže byť člen maďarskej komunity, potvrdzujú, tieto výroky potvrdzujú váš šovinizmus. A okrem iného to ste teda ale dali kvapky pánovi Maroszovi, čo potajme fotí ľudí v reštauráciách, čo má ženu Maďarku. Chudák, kde on bude patriť?
A práve cez tieto fakty, ktoré som povedal, je potrebné pozerať sa na tento váš návrh. Práve touto optikou.
Vy používate v tomto prípade Csemadok ako falošný štít a baranidlo. Štít, ktorý vám slúži k vašim cieľom. Absolútne vám ušlo, teda naschvál vám ušlo, že Csemadok je financovaný veľmi dobre, dostatočne, až veľmi dobre. Kultúru vaša vláda, vláda, v ktorej ste aj vy, šovinista a oportunista, pán Gyimesi, súčasťou, zničila. Táto kultúra bola zničená. Zničila a zdehonestovala všetko dobré, čo tu po komunistoch a ich darebáckych nasledovníkoch ostalo. Ešte aj tie malé odrobinky dobrého ste zničili.
Vy ste tu konkrétne sedel ako akýsi démon, keď Matovič zavádzal šialenú lotériu a vy ste ju obhajoval, vy ste bol jeho komplic. Vy ste bol súčasťou lotroviny, ktorá nemá v stredoeurópskom kontexte obdobu. Vyhadzovali ste neuveriteľné financie na naozaj, poviem tak tvrdo, retardovanú nuansu, ktorú ste spichli s Matovičom. Vaša vláda okradla Slovákov, Maďarov, Rusínov, ešte aj Cigánov okradla, keby tu boli Eskimáci či Masajovia, aj tých by ste obrali o peniaze, slobodu a práva. Teraz vaša vláda obsekáva Maticu a vy chcete ďalšie nadpráva jednému spolku. Ale kde sú desiatky ďalších spolkov, tak slovenských ako maďarských, rusínskych, českých?
Pán Gyimesi, keď existuje iredenta a piata kolóna, tak ste to vy, tu sedíte vedľa mňa.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

2.11.2021 o 14:04 hod.

Mgr.

Stanislav Mizík

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:11

Miroslav Suja
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo.
Pán poslanec, netreba vyčítať maďarskej vláde, že podporuje kultúrne organizácie na Slovensku. To skôr treba vyčítať našej vláde, že prečo aj my nepodporujeme, a neberieme si od nich príklad, Slovákov žijúcich v Maďarsku a v zahraničí. Toto by som nebral tak, je to normálne, že vlády si podporujú svojich krajanov, ktorí žijú v zahraničí, nič na tom nevidím zlé.
Čo sa týka, čo si hovoril, že zničila táto vláda kultúru, no, ja s tebou nemôžem súhlasiť z jedného jediného dôvodu, keď bola predtým ministerka kultúry pani poslankyňa Laššáková, ktorú si vážim a ja si myslím, že bola dobrá ministerka, tak tu boli vkuse nejaké sťažnosti na ňu, protesty a podobne a nespokojní herci. Vidíme, že na námestiach Stanke vyvádzal ako pavián, že ako kultúra trpí a neviem čo, a ja som nepočul toho paviána Stankeho, že by teraz sa sťažoval, že herci alebo umelci sa majú zle. Pán poslanec, ty si počul, že by sa Stanke teraz sťažoval? Nesťažuje sa. Ani som nepočul, že by nejako vyčítali ministerke Milanovej alebo že by ju niekde prepierali v novinách, v televízii, to znamená, že za tejto vlády sa musia mať herci a umelci veľmi dobre, lebo nepočujem žiadne sťažnosti ako za predchádzajúcich vlád.
Pritom ja si osobne myslím, že ministerka Laššáková bola oveľa lepšia ministerka ako ministerka Milanová a dosiahla pre umelcov oveľa viacej, ale keď sa nesťažujú, to znamená, že sa majú dobre, takže teraz vyčítať pri tomto príhovore, že zničili kultúru, no podľa mňa nezničili, Stankemu to, vidíš, nevadí. Stanke hovorí, že teraz je perfektne. Tak potom, keď sa majú herci a umelci dobre, zbytočne to budeme my tu preberať, majú perfektnú ministerku Milanovú, tak my im ju doprajme, nech sa o nich tak ďalej stará ako doteraz a možno potom pochopia tí umelci a herci, že niekde sa stala chyba, keď najbližšie budú vrieskať na námestiach.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

2.11.2021 o 14:11 hod.

PaedDr. Mgr.

Miroslav Suja

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video