4. schôdza
Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge
Vystúpenie s faktickou poznámkou
1.4.2020 o 18:06 hod.
Ing.
Ladislav Kamenický
Videokanál poslanca
Ja len pár viet, nebudem zdržiavať. Viete, hovoríte o férovosti, pán poslanec. My sme férovo odsúhlasili školský zákon, sociálny zákon, aj tento zákon odsúhlasíme, ale keď hovoríte o férovosti, tak nehovorte tu o spálenej krajine, ktorú sme tu zanechali. Prepáčte, ja som, tak isto chcem byť korektný voči vám a nepovažujem za korektné, ak sa vyjadrujete spôsobom, keď viete dobre, že ekonomická situácia na Slovensku nie je taká, ako tvrdíte. Hovoríte, že máte veľa odborníkov, tak máte niesť zodpovednosť. Ja som pripravil, čo som vedel a čo som mohol, ja tiež, keby som bol na vašom mieste, a o tom sme sa aj bavili, ak by som ja preberal po ministrovi, ktorý mi urobil opatrenia za miliardy, tak asi by sa vám to nepáčilo, preto som bol korektný voči vám a férový a som vám povedal, čo som prijal - odsunutie platieb daní z príjmov pre fyzické a právnické osoby, pripravený tento zákon, tak ako ste povedali, takže to je férové. Ďakujem pekne.
Rozpracované
Vystúpenia
17:26
Vystúpenie s faktickou poznámkou 17:26
Eduard KočišVystúpenie s faktickou poznámkou
1.4.2020 o 17:26 hod.
Mgr.
Eduard Kočiš
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne za slovo, pán predsedajúci. Ja len v krátkosti by som chcel zareagovať na pána Dostála. V podstate súhlasím s myšlienkou alebo s jeho návrhom, že treba predĺžiť lehotu, kedy neziskové organizácie, ktoré získavajú dve alebo tri percentá z dane z fyzických alebo právnických osôb, aby im tá lehota bola predĺžená, ale v žiadnom prípade nemôžem súhlasiť s tým, aby tieto dve alebo tri percentá, ktoré fyzické a právnické osoby týmto neziskovým organizáciám odovzdávajú, boli použité štátom na zníženie následkov COVID-19. Jednoducho tieto percentá, tieto, táto suma je pre tieto organizácie značne, značne vysoká a jednoducho v tomto návrhu som sa niekde stratil. Ďakujem.
Rozpracované
17:27
Vystúpenie s faktickou poznámkou 17:27
Ľubomír PetrákVystúpenie s faktickou poznámkou
1.4.2020 o 17:27 hod.
Ing. CSc.
Ľubomír Petrák
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne. Pán kolega Dostál, iba jedna otázka. Skutočne si myslíte, že je potrebné v návrhu zákona, ktorý je v skrátenom legislatívnom konaní, prioritne riešiť problémy asignácie dane a ich použitia? Ja osobne si myslím, že toto je 99. problém Slovenska, ktorý je potrebné riešiť a vôbec by som to nepichal do skráteného legislatívneho konania, lebo máme rad ďaleko väčších problémov, ktoré potrebujeme vyriešiť a nemíňajte, prosím, náš čas na takéto veci.
Rozpracované
17:27
Vystúpenie s faktickou poznámkou 17:27
Ondrej DostálTakže okrem iných predpokladám, že mi onedlho začnete vytýkať a vyčítať, že sa oháňam rokovacím poriadkom. Už som to tu zažil, takže ani vaša reakcia ma nejako neprekvapuje, ale, ale teda postupovali ste v rozpore s...
Takže okrem iných predpokladám, že mi onedlho začnete vytýkať a vyčítať, že sa oháňam rokovacím poriadkom. Už som to tu zažil, takže ani vaša reakcia ma nejako neprekvapuje, ale, ale teda postupovali ste v rozpore s rokovacím poriadkom.
Pán poslanec Kočiš, ono to nie je tak, že by sa tie prostriedky z asignácie mali využiť štátom miesto toho, že by ich použili mimovládne organizácie, ale to, čo ministerstvo financií navrhlo a teraz s čím prichádza, prichádza navrhovateľ, s čím prichádza vláda, je, že tie mimovládne organizácie, ktoré majú prostriedky z 2 %, ich môžu dobrovoľne použiť na zmiernenie negatívnych následkov pandémie. Čiže nikto ich k tomu nebude nútiť, kto chce robiť kultúrne akcie, bude naďalej robiť kultúrne akcie, ale pokiaľ nejaká organizácia má nejaké, je schopná realizovať nejaké konkrétne, konkrétne projekty na zmiernenie negatívnych následkov pandémie, tak, tak to môže urobiť, iba tá možnosť sa otvára návrhom ministerstva. Ja som to chcel ešte trochu rozšíriť, ale už aj v tom návrhu, ako to je predložené, je to, myslím, hodné podpory a nie je to nejaké branie peňazí mimovládnym organizáciám.
No a, pán poslanec Petrák, no zaráža ma tento prístup k mimovládnym organizáciám, pretože oni plnia veľmi dôležitú úlohu spoločnosti a 2 % asignácia je veľmi dôležitý zdroj financovania týchto organizácií a sa používa na všeobecne prospešné účely vrátane sociálnych, vzdelávacích, kultúrnych a je to obsahom toho návrhu, o ktorom teraz rokujeme.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
1.4.2020 o 17:27 hod.
Mgr.
Ondrej Dostál
Videokanál poslanca
Ďakujem kolegom za reakcie. Pán poslanec Šimko, naozaj ak ste sa chceli niečo spýtať pána ministra, tak ste sa mali prihlásiť do rozpravy, lebo faktická poznámka sa má používať na reakciu na vystúpenie rečníka v rozprave.
Takže okrem iných predpokladám, že mi onedlho začnete vytýkať a vyčítať, že sa oháňam rokovacím poriadkom. Už som to tu zažil, takže ani vaša reakcia ma nejako neprekvapuje, ale, ale teda postupovali ste v rozpore s rokovacím poriadkom.
Pán poslanec Kočiš, ono to nie je tak, že by sa tie prostriedky z asignácie mali využiť štátom miesto toho, že by ich použili mimovládne organizácie, ale to, čo ministerstvo financií navrhlo a teraz s čím prichádza, prichádza navrhovateľ, s čím prichádza vláda, je, že tie mimovládne organizácie, ktoré majú prostriedky z 2 %, ich môžu dobrovoľne použiť na zmiernenie negatívnych následkov pandémie. Čiže nikto ich k tomu nebude nútiť, kto chce robiť kultúrne akcie, bude naďalej robiť kultúrne akcie, ale pokiaľ nejaká organizácia má nejaké, je schopná realizovať nejaké konkrétne, konkrétne projekty na zmiernenie negatívnych následkov pandémie, tak, tak to môže urobiť, iba tá možnosť sa otvára návrhom ministerstva. Ja som to chcel ešte trochu rozšíriť, ale už aj v tom návrhu, ako to je predložené, je to, myslím, hodné podpory a nie je to nejaké branie peňazí mimovládnym organizáciám.
No a, pán poslanec Petrák, no zaráža ma tento prístup k mimovládnym organizáciám, pretože oni plnia veľmi dôležitú úlohu spoločnosti a 2 % asignácia je veľmi dôležitý zdroj financovania týchto organizácií a sa používa na všeobecne prospešné účely vrátane sociálnych, vzdelávacích, kultúrnych a je to obsahom toho návrhu, o ktorom teraz rokujeme.
Rozpracované
17:30
Vystúpenie v rozprave 17:30
Tomáš TarabaK tomuto návrhu, čo dnes ste predložili z pohľadu tých lehôt, nie je čo vytknúť, ja čo by som sa chcel spýtať a zamerať pozornosť možno, je začať sa baviť o tej štruktúre...
K tomuto návrhu, čo dnes ste predložili z pohľadu tých lehôt, nie je čo vytknúť, ja čo by som sa chcel spýtať a zamerať pozornosť možno, je začať sa baviť o tej štruktúre pomoci, ktorú ste sa rozhodli koncipovať. Myslím si, že z vašich radov v minulosti zaznievalo, že pomoc pre slovenské hospodárstvo musí byť adresná, musí byť rýchla a musí byť významná. To, čo je dobrá správa dnes, že našťastie zatiaľ iba máme jeden potvrdený prípad úmrtia, to znamená, že sa asi aj vďaka opatreniam vás z vlády a predošlej vlády zatiaľ pohybujeme niekde 799 ľudí menej, ako zomrelo minulý rok na chrípku. Dnes počúvame, že Slovensko stojí možno pred blackoutom, je vám úplne jasné, že to sú obrovské finančné zdroje, ktoré toto rozhodnutie bude stáť slovenské hospodárstvo, musíte byť na to pripravení.
Druhá dobrá správa je, že nie je nejaká slovenská špajza, či je prázdna alebo plná, ale priamo vodovod plný peňazí sa napojil cez Emisnú banku Európsku centrálnu banku a budeme môcť tieto zdroje využívať. A práve preto mne je úplne jasné, že prečo tlačíte slovenských zamestnávateľov a v tomto návrhu je časť, ktorá je venovaná poskytovaniu pôžičiek malým a stredným podnikateľom, že prečo ich tlačíte miesto adresnej pomoci do toho, aby si brali úvery. Pretože ak si budú brať úvery z pohľadu bonity firmy, jednoducho je to úver, kde predpokladáte, že ministerstvo financií bude môcť nedobytný úver relatívne efektívnym spôsobom vyžadovať, čo je logické, ale tá primárna otázka je, keď sme privatizovali slovenské banky, bolo tam 100 miliárd nedobytných úverov. Ak pôjdeme cestou, že budete tlačiť malých a stredných podnikateľov, o ktorých tie dve banky, rozvojová banka a Eximbanka nemajú žiadne kapacity, aby teraz také obrovské žiadosti v rýchlej dobe malých zamestnávateľov vedeli vyhodnocovať, je tu reálna obava, že zamestnávatelia sa dostanú do úverových liniek, štát bude môcť sa nakoniec zmocniť v podstate malých a stredných podnikov, ktoré bonitné z pohľadu štátu nebudú, ale na druhej strane to, čo dnes zamestnávatelia potrebujú, aby boli oslobodení v maximálnej možnej miere od ceny práce, to znamená, aj od tých odvodov, ktoré za nich uhrádzať nechcete. Ale v okolitých krajinách sa práve prijalo napríklad opatrenie, že sa buď o polovicu znížili sociálne odvody, alebo to, čo je úplne, že boli tým podnikateľom odpustené. A ja si myslím, že dnes najtransparentnejší a najrýchlejší spôsob pomoci je oslobodiť práve zamestnávateľov od tejto ceny práce. Proste bez limitov. V prípade, že je tam rozdiel medzi malými, strednými, veľkými podnikateľmi, jednoducho dať to na jednu úroveň.
Druhú vec, čo by som sa len chcel spýtať, lebo tuná v bode 2. sa hovorí de facto, ak to správne rozumiem, že platnosť tohoto zákona bude automaticky predlžovaná už iba na základe nariadenia vlády Slovenskej republiky, či to platí vlastne, že týmto momentom ako keby parlament sa dostáva mimo hru, že už tie, tie predlžovania tohoto, týchto nariadení vlastne budú na, na slovenskom, na slovenskej vláde. A druhá vec, keď vidíme, čo sa deje dnes na finančných trhoch, tak chcem sa spýtať, že či aj mapujete situáciu v správcovských dôchodcovských spoločnostiach, že či sa nevytvára priestor, aj to jednoducho lepšie práve v čase tejto chýbajúcej likvidity vyžiť tie zdroje v prospech štátu, pretože proste finančné trhy dnes utrpeli obrovskú, obrovskú stratu a slovenskí dôchodcovia, ktorí tu majú uložené peniaze, jednoducho to pocítia. To je dnes jasné.
Ďakujem veľmi pekne.
Vystúpenie v rozprave
1.4.2020 o 17:30 hod.
Ing. Mgr.
Tomáš Taraba
Videokanál poslanca
Ďakujem za slovo. Ctená snemovňa, vážený pán minister, oceňujeme prácu, ktorú vykonávate v tomto neľahkom období a za nás ako za opozíciu platí, že podporíme vás a nebudeme kritizovať, ak pôjdete do čo najširšej podpory slovenských zamestnancov a zamestnávateľov.
K tomuto návrhu, čo dnes ste predložili z pohľadu tých lehôt, nie je čo vytknúť, ja čo by som sa chcel spýtať a zamerať pozornosť možno, je začať sa baviť o tej štruktúre pomoci, ktorú ste sa rozhodli koncipovať. Myslím si, že z vašich radov v minulosti zaznievalo, že pomoc pre slovenské hospodárstvo musí byť adresná, musí byť rýchla a musí byť významná. To, čo je dobrá správa dnes, že našťastie zatiaľ iba máme jeden potvrdený prípad úmrtia, to znamená, že sa asi aj vďaka opatreniam vás z vlády a predošlej vlády zatiaľ pohybujeme niekde 799 ľudí menej, ako zomrelo minulý rok na chrípku. Dnes počúvame, že Slovensko stojí možno pred blackoutom, je vám úplne jasné, že to sú obrovské finančné zdroje, ktoré toto rozhodnutie bude stáť slovenské hospodárstvo, musíte byť na to pripravení.
Druhá dobrá správa je, že nie je nejaká slovenská špajza, či je prázdna alebo plná, ale priamo vodovod plný peňazí sa napojil cez Emisnú banku Európsku centrálnu banku a budeme môcť tieto zdroje využívať. A práve preto mne je úplne jasné, že prečo tlačíte slovenských zamestnávateľov a v tomto návrhu je časť, ktorá je venovaná poskytovaniu pôžičiek malým a stredným podnikateľom, že prečo ich tlačíte miesto adresnej pomoci do toho, aby si brali úvery. Pretože ak si budú brať úvery z pohľadu bonity firmy, jednoducho je to úver, kde predpokladáte, že ministerstvo financií bude môcť nedobytný úver relatívne efektívnym spôsobom vyžadovať, čo je logické, ale tá primárna otázka je, keď sme privatizovali slovenské banky, bolo tam 100 miliárd nedobytných úverov. Ak pôjdeme cestou, že budete tlačiť malých a stredných podnikateľov, o ktorých tie dve banky, rozvojová banka a Eximbanka nemajú žiadne kapacity, aby teraz také obrovské žiadosti v rýchlej dobe malých zamestnávateľov vedeli vyhodnocovať, je tu reálna obava, že zamestnávatelia sa dostanú do úverových liniek, štát bude môcť sa nakoniec zmocniť v podstate malých a stredných podnikov, ktoré bonitné z pohľadu štátu nebudú, ale na druhej strane to, čo dnes zamestnávatelia potrebujú, aby boli oslobodení v maximálnej možnej miere od ceny práce, to znamená, aj od tých odvodov, ktoré za nich uhrádzať nechcete. Ale v okolitých krajinách sa práve prijalo napríklad opatrenie, že sa buď o polovicu znížili sociálne odvody, alebo to, čo je úplne, že boli tým podnikateľom odpustené. A ja si myslím, že dnes najtransparentnejší a najrýchlejší spôsob pomoci je oslobodiť práve zamestnávateľov od tejto ceny práce. Proste bez limitov. V prípade, že je tam rozdiel medzi malými, strednými, veľkými podnikateľmi, jednoducho dať to na jednu úroveň.
Druhú vec, čo by som sa len chcel spýtať, lebo tuná v bode 2. sa hovorí de facto, ak to správne rozumiem, že platnosť tohoto zákona bude automaticky predlžovaná už iba na základe nariadenia vlády Slovenskej republiky, či to platí vlastne, že týmto momentom ako keby parlament sa dostáva mimo hru, že už tie, tie predlžovania tohoto, týchto nariadení vlastne budú na, na slovenskom, na slovenskej vláde. A druhá vec, keď vidíme, čo sa deje dnes na finančných trhoch, tak chcem sa spýtať, že či aj mapujete situáciu v správcovských dôchodcovských spoločnostiach, že či sa nevytvára priestor, aj to jednoducho lepšie práve v čase tejto chýbajúcej likvidity vyžiť tie zdroje v prospech štátu, pretože proste finančné trhy dnes utrpeli obrovskú, obrovskú stratu a slovenskí dôchodcovia, ktorí tu majú uložené peniaze, jednoducho to pocítia. To je dnes jasné.
Ďakujem veľmi pekne.
Rozpracované
17:35
Vystúpenie s faktickou poznámkou 17:35
Marian KotlebaVystúpenie s faktickou poznámkou
1.4.2020 o 17:35 hod.
Ing. Mgr.
Marian Kotleba
Videokanál poslanca
Ďakujem za slovo. Tomáš, len taká jedna poznámka k tvojmu vystúpeniu. Ty si tak okrajovo spomenul tam blackout, ktorým dnes premiér dokázal zamoriť úplne Slovensko a ľudia sú v totálnej neistote a v úplnom znepokojení, že čo to má znamenať. Ale povedzme si na rovinu, čo ten blackout, to vypnutie Slovenska vlastne znamená. Znamená to, že pri tomto experimente vieme, keď si to dáme do nejakej porovnávacej analýzy, tak vieme a presne poznáme všetky negatívne efekty a dopady tohto stavu. Ale čo sa týka pozitívnych efektov a dopadov, tieto možno iba veľmi hrubo odhadovať a nevieme a nie sme si naozaj istí a nikto to dnes z vás tu ani vo vláde nemôže zaručiť, že vôbec nejaké efekty pozitívne budú. To znamená, my dnes znepokojujeme Slovensko a všetkých ľudí, ktorí už tak majú veľký strach z toho, čo ide byť tým, že im ponúkame riešenie, ktoré na jednej strane jasne povie, toto všetko negatívne na 100 % sa stane, ale toto pozitívne bude len možno, asi, dúfajme a verme tomu. Myslím si, že bolo potrebné to zdôrazniť, lebo to nie je len tak, to nie je len taká nejaká myšlienka, je to veľmi nebezpečná myšlienka.
Rozpracované
17:36
Vystúpenie v rozprave 17:36
Monika KozelováVystúpenie v rozprave
1.4.2020 o 17:36 hod.
Mgr.
Monika Kozelová
Videokanál poslanca
Pán predsedajúci, pán minister, ja by som chcela poprosiť len v súvislosti s týmto, čo sa týka miest a obcí, mestá a obce majú takzvané, skôr sa teda jedná o tie väčšie, majú tzv. fond poplatku za rozvoj. Ten je, pokiaľ ja mám, pokiaľ ja viem, viazaný vyslovene na, ježišmária, jak sa to, nie rezervný fond, ale je viazaný iba na investície, bože, pardon, prepáčte, mne už šibe dneska. Ide o to, že či by sa tento fond nedal uvoľniť, aby sa nedal uvoľniť z toho, aby bol viazaný len na investície, dal sa použiť do konca tohto roka v rámci, v rámci teda tejto krízy aj na iné veci. Myslím si, že by to celkom dosť pomohlo aj mestám aj obciam, hovorím o tých, samozrejme, ktoré fond poplatku za rozvoj majú. Takže to je len taký, taký doplnok, ako im finančne vypomôcť v čase, kedy majú úplne iné výdavky, aké mali. A toto sú peniaze, na ktorých oni v podstate sedia a nevedia ich uvoľniť inak. (Reakcia z pléna.) Hej? To je celé, ďakujem.
Rozpracované
17:37
Vystúpenie s faktickou poznámkou 17:37
Miroslav KollárVystúpenie s faktickou poznámkou
1.4.2020 o 17:37 hod.
Ing.
Miroslav Kollár
Videokanál poslanca
Ďakujem, kolegyne, kolegovia, ja len reagujem na pani poslankyňu Kozelovú, ja už mám v tejto veci spracovaný z Únie miest Slovenska pozmeňujúci návrh, ktorý budeme cez výbor predkladať práve na zaradenie prostriedkov z poplatku za rozvoj do úhrady bežných výdavkov. Ďakujem.
Rozpracované
17:38
Vystúpenie s faktickou poznámkou 17:38
Ján FerenčákVystúpenie s faktickou poznámkou
1.4.2020 o 17:38 hod.
PhDr. Mgr. MBA
Ján Ferenčák
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne. Treba povedať, pán minister, že opatrenia, ktoré sú pre samosprávu, keď som ich prešiel, sú momentálne vhodné, pretože my potrebujeme veľmi rýchlo reagovať. Ale čo je veľmi dôležité povedať, sú nedostatočné z pohľadu dlhšieho obdobia. Ako spomínali kolegovia, niektorí, tie výpadky z príjmov, a nehovorím teraz len z príjmov právnických a fyzických osôb, ale budú to aj iné dane, ktoré nám jednoducho vypadnú, budeme veľmi ťažko sanovať. A z tohto pohľadu by som možno požiadal, aby sa nepozeralo len na podnikateľskú sféru alebo sa nepozeralo možno na fyzické osoby, ale aby sa cielene, ste sa zameral aj na obce a samosprávu, ako máme zvládnuť túto situáciu, pretože najväčší zamestnávateľ alebo medzi najväčších zamestnávateľov na Slovensku patrí práve verejná správa. A my sa, bohužiaľ, pri dlhotrvajúcom, možno pri mesačnom, dvojmesačnom výpadku nebudeme môcť s týmto vysporiadať a dostaneme sa do veľmi veľkých problémov. Ešte raz, kvitujem práve tie presuny z rezervného fondu alebo možno kapitálové výdavky na bežné výdavky. Toto, toto je to, čo možno práve potrebujeme spraviť veľmi rýchlo, ale dlho toto už nevydržíme a chcem vás požiadať, aby ste sa zameral práve na túto verejnú správu a opatrenia na zmiernenie krízy práve u týchto osôb. Ďakujem.
Rozpracované
17:39
Vystúpenie v rozprave 17:39
Eduard HegerTí, ktorí rozumejú súvislostiam a hýbu sa v ekonomike, tak dobre vedia, čo všetko malo podiel na nízkej nezamestnanosti a dobre vedia, že tá nezamestnanosť bola nízka napriek vašemu vládnutiu, lebo ak sa, ak by sme sa pozreli v tom čase do okolitých krajín, tak vieme, že všetky okolité krajiny mali tú nezamestnanosť ešte nižšiu. Čiže trošku by som očakával takej, aspoň na to prvé vystúpenie možno a práve v takomto ťažkom čase by som očakával trošku viacej férovosti a súdnosti a možno aj pravdivosti do toho celého vystúpenia.
Keď hovoríte, že očakávali ste zásadné opatrenia, no trošku pán Grendel to vlastne vo svojej faktickej povedal. Viete, to sme očakávali aj my. To sme očakávali, keď sme teraz ako vláda nastúpili do vlády, a povedzme si na rovinu, keď sa aj dnes porovnávame s ostatnými krajinami, ktoré zápasia s pandémiou, tak Slovensko má už z podstaty jeden veľký rozdiel, a to je, že do nastupujúcej pandémie prišli voľby. Vtedy ešte na Slovensku ako keby to bolo len v úplne takom zárodku, ale keď už bola vlastne vláda v demisii, čiže po voľbách, tak už tá pandémia nastupovala pomerne, pomerne prudko v okolitých krajinách a dalo sa presne očakávať, čo treba urobiť a musím povedať, že od ministerstva k ministerstvu, ale celkovo za vládu my máme stratu oproti ostatným krajinám minimálne 21 dní, keďže sme nastupovali do vlády až dvadsiateho prvého. To je myslím, že ten veľký rozdiel v tom, ako treba, ak chce byť človek férový, ak chce byť poctivý, čo v politike sa často nenosí a nemusí byť, ja úplne budem v pohode, ak budete tu páliť za nás a budete nás posudzovať za sedem dní, ako keby sme tu boli roky, úplne v pohode. Sme na to zvyknutí z tejto sály, aj vy aj my, vieme, že tu sa rozdávajú facky krížom-krážom, neni problém, ale ak by sme chceli byť v tomto čase mimoriadnom féroví, tak by sme, myslím, že mali trošku brať aj tento faktor do úvahy, ale nenútim vás do toho.
Druhá vec, hovoríte, že nevidíte naplnenie siedmich opatrení. Akademicky od vás by som čakal, že práve ak ktokoľvek z tejto sály povie, že ich nevidí, ešte by som to vedel brať, ale od vás by som čakal, že práve vy ich vidieť musíte a poviem prečo. Pretože ak pozorne sledujete legislatívny proces a ako skúsený človek z vlády aj z parlamentu, tak dobre viete, že minulý týždeň bol v skrátenom legislatívnom konaní schválený zákon, ktorý vytvoril legislatívny rámec pre opatrenia, ktoré sme vyhlásili v nedeľu a na ktoré nebolo potrebné už prinášať vlastne žiadnu legislatívu do parlamentu, pretože práve nariadením vlády v utorok tie opatrenia vstúpili do platnosti. Čiže legislatíva tu už bola minulý týždeň, my sme k nej priniesli konkrétne špecifikácie. A práve tie opatrenia 1 a 2, ktoré boli nariadením vlády vykonané, vy nazývate také kozmetické, zaujímavá optika, opatrenia radovo za takmer miliardu eur sú kozmetické, mesačne, v pohode, rozumieme, že takto to nazývate, osobne si myslím, že takáto historická pomoc tu v živote na Slovensku nebola v takom rozmere a ešte k tomu mesačne, takže možno je to len hra na poslucháčov, že nepostrehnú rozdiel a že svojím spôsobom tie slová padnú na úrodnú pôdu, keďže možno divák a poslucháč sa nemusí v tom až tak dobre vyznať.
Kto rýchlo dáva, dvakrát dáva. Áno, úplne súhlasím. Otázka je, čo ste teda robili tých 21 dní, pretože s opatreniami ste prišli v štvrtok, pán ešte vtedy minister Žiga, myslím, že bol štvrtok vtedy, keď si zavolal už budúceho ministra hospodárstva pána Sulíka a predstavil teda nejaký rámec opatrení na základe telefonátu. Čiže ak teda dnes tvrdíte, kto rýchlo dáva, dvakrát dáva, tak by som možno čakal aj taký úvod do tej vety, že ospravedlnenie za to, že ste teda tých 21 dní až tak rýchlo nedávali.
Hovorili ste vlastne aj o tom, že ako sme to nastavili veľmi vlažne, ale povedal som veľmi jasne, že je to opatrenie za radovo miliardu eur mesačne. Tam je to asi vec pohľadu a snažím sa byť naozaj veľmi slušný.
Nepovažujem za úplne korektné, ale však dobre, v poriadku, opäť táto sála znesie veľa, keď tu idete rozprávať o tom, ako riadiť krajinu marketingovo. Keď si spomeniem ešte na slová pána ministra Počiatka svojho času v kancelárii pána Trnku, generálneho to prokurátora, keď hovoril: "nie je podstatné, čo je pravda, podstatné je, aký nám spravíš marketing". Čo viac môže usvedčovať akéhokoľvek politika, akúkoľvek stranu, akúkoľvek vládu o to, že robí politiku marketingom. Takže asi, a naopak, čo viac môže ukázať, že politikom v tejto vláde záleží na ľudí, keď pripraví opatrenia v podobe prvej pomoci za radovo miliardu mesačne. V čase, keď vieme, že príjmy klesajú a do rozpočtu natekať nebudú. Ale bola tu iná vláda, ktorá mala miliardu ročne viac vo svojom rozpočte, ako boli prognózy a dala balíček za 250 miliónov. Čiže aby sme do toho dali naozaj taký, takú pravdivosť, keď chceme teda rúbať ten les.
Viete, hovorili ste, že, ešte k tomu marketingu, že takto sa krajina neriadi. Tak ja by som vám chcel len povedať, že sme mesiac od volieb a voľby sú vysvedčenie voličov za to, kto ako vládne. Vy ste to svoje vysvedčenie dostali a videli ste, aké bolo. Takže to je to, čo si ľudia myslia o spôsobe vášho vládnutia a myslím si, že nie je potrebné viacej k tomu hovoriť.
Pán podpredseda parlamentu asi by chcel niečo doplniť. Či? Nie? (Reakcia z pléna.) Aha. Ďakujem veľmi pekne, lebo mal som pocit, že niečo tu znie zo zadu takže. Pán podpredseda parlamentu, vy dobre viete, ako tento parlament funguje a dobre viete, že keď ktokoľvek rozpráva od rečníckeho pultu, tak iní poslanci by rozprávať nemali. Takže, takže tak.
Ja ďakujem, že ste teda povedali, že nám odsúhlasíte čokoľvek teda, čo bude dobré, to sa cení. Myslím si, že to táto snemovňa, tento parlament potrebuje, aby tu prechádzali naozaj racionálne nápady, racionálne návrhy, racionálne riešenia, pretože práve riešenia, riešenia, ktoré pomôžu ľuďom, za to nás ľudia sem zvolili a myslím si, že to je dôležité, aby sme také opatrenia priniesli.
Keď vlastne hovoríte o tom, tak tu veľa ste tiež rozprávali o tom, ako je potrebné vlastné myslieť na podnikateľov, ako je potrebné myslieť na podnikateľské úvery a podobne. Opäť. Vy viete, čo bolo pripravené, keď som prišiel na ministerstvo a niektoré veci, tie, ktoré ste spomenuli, aj čo sa týka tých schém SZRB, Slovenská záručná a rozvojová banka alebo Eximbanka alebo Slovenský investičný holding, môžete sa ísť opýtať kolegov z ministerstva, asi vám nikto nepovie, že som ich nejako zdržoval a bránil, aby teda to pripravili, aby to spomaľovali alebo podobne, čiže veľmi dobre viete, že ten proces vlastne bežal a to, že je to tu dnes a bude to tu v najbližšie dni, nie je preto, že by teraz nový minister chcel zbrzďovať prácu, ale preto, že to naozaj vyžaduje určitú, určitú prípravu. Na druhej strane dobre vieme, že aj to, tá pripravená suma, ktorá tam je, je zatiaľ len štartovacia, a to sa vyjadrím aj ku ďalším kolegom, ktorí vlastne o tom rozprávali. Takže to len na margo tej rýchlej pomoci. No viete, to keď za sedem dní má človek dobehnúť to, čo za 21 dní nebolo pripravené, nie vždy sa to dá. Niekedy sa to dá, nie vždy sa to dá.
A keď už sa bavíme o tých podnikateľoch, však aj s nimi rokujeme a tam by som vám možno len na margo toho povedal, ste povedali, že nevidíte. Áno, tak to zase, že niekto niečo nevidí, neznamená, že niečo neexistuje, to je podľa mňa dôležité povedať, ale chápem tento váš, váš argument a keď očakávate riešenia, okej, však keď budú, dozviete sa ich aj vy, samozrejme, tá námietka tej netrpezlivosti, beriem to ako váš názor, máte naňho právo. Ale keď sa vrátim späť k tým podnikateľom, tak treba si uvedomiť jednu vec. Opäť vládli ste tu dvanásť, dvanásť rokov a len v roku 2016 ste mali vo svojich dokumentoch, keď ste preberali vládu v minulom volebnom období, že chcete zlepšiť podnikateľské prostredie z vtedajšej priečky 29. miesta, kde sa Slovensko nachádzalo, na 15. miesto. Chceli ste zlepšiť podnikateľské prostredie, keď teda sa tak veľmi dnes oháňate tým, že tým podnikateľom treba pomôcť, lebo tí podnikatelia sú v problémoch, tak sa vám podaril pravý opak. Z 29. miesta ste sa vybrali smerom dole na 45. miesto. To je opäť stav, ktorý ste nám ako vláda zanechali. Takže teraz sedem dní, desať dní po tom, ako prebral vládu niekto iný, kričať, že ale tým podnikateľom, mi prinajmenšom pripomína obracanie kabátov.
Takže a keď ste sa pýtali, že čo sme teda pripravili, no tak to sa pýtam aj ja, čo ste pripravili vy teda za tých 21 dní minimálne, lebo vy ste na to mali trojnásobok času a keď od nás očakávate za 7 dní nejaké veľké veci, väčšie ako jednu miliardu mesačne, tak potom sa pýtam, že čo ste pripravili za tých 21 dní vy. Keď aj hovoríte o tých, a neviem, či som to úplne správne pochopil, kľudne ma opravte, keď ste hovorili vlastne o tých obyvateľoch, ktorí budú mať odklad, že teraz budú mať nejaký zápis v tom registri a že ten zápis už tam bude. Opäť pochopil by som, ak ste to teda tak mysleli, ako ste to tak chceli nahodiť do priestoru, ja by som pochopil, keby to odznelo od ktoréhokoľvek poslanca, ktorý sa v tej problematike neorientuje, ale od bývalého ministra financií mi to buď príde ako, ako podpásovka, zákerné, alebo akože nechcem vôbec uvažovať nad tým, že by ste tomu nerozumeli, takže lebo poznám vás a viem, že vy tomu rozumiete. Takže dobre vieme, že tento znak nebude nikoho nijako stigmatizovať, že v tom registri si to musia tie banky uviesť nejakým spôsobom, našli na to novú kolónku, nie je to v rozhodnutí ani nás ako vlády, ani vás ako legislatívcov, čiže toto je proste parameter, ktorý tam musí byť. Takže z toho dôvodu, ale zase na druhej strane dobre vieme, že tento nebude žiadna stigma a je to proste len proces, ktorým sa to musí evidovať.
Povedali ste takú zaujímavú vec, na jednej strane hovoríte, že ste čakali teda tie veľké veci, ja som, myslím, že dosť vysvetlil veľkosť tých opatrení a na druhej strane hovoríte, že je naňho málo času, že ste mali naňho málo času, ale opäť, pán exminister, veď dobre viete, že väčšinu z toho zákona ste pripravili vy na ministerstve a v tomto naozaj môžem povedať, že vaše ministerstvo pripravilo a urobilo si tú prácu zrejme viac ako ostatné, ale nechcem to teraz konkrétne hodnotiť. Čiže a my, myslím, že máme taký podobný až rovnaký názor na to, ako kvalitní ľudia sú na ministerstve financií, ako vedia veci pripravovať a podobne. Čo svedčí nakoniec aj o tom, že to ministerstvo je z hľadiska personálno-konzistentné dlhé roky a to myslím, že je aj dobré, lebo takto by to malo byť, aby na ministerstve pracovali odborníci a nie politické nominácie a podobne. Takže, takže, ale na druhej strane hovoríte, že ste naňho mali málo času, že ste si ho nestihli prečítať. Ako chápal som to opäť ako taký vstup do rozpravy, kde nezainteresovaný divák si môže povedať, že však áno, ale opäť, keď dobre viem, že to prešlo vašimi rukami a ja som tam naozaj robil, v tom procese len pokračoval a nerobil som tam žiadne nejaké úplne že závažné veci, tak opäť mi to príde také trošku zvláštne, táto, táto poznámka. Keby to prišlo od vašich kolegov, tak si poviem, okej, odkážem ich na pána Kamenického a poviem, no tak chlapci, dobre, tak ste si to mali vtedy vypýtať od pána vtedajšieho ministra, ale keď to prichádza priamo z vašich úst, je to prinajmenšom také, také komické.
Čiže na druhej strane hovoríte, že keď príde nejaký závažný zákon, ktorým budeme teda veci meniť, takže by ste chceli dva dni, ale hovoríte, že by mal byť rýchlo. Čiže chápem to správne, že keď ho prinesieme, tak vlastne celé Slovensko bude čakať na to, kým si ho vlastne vy ešte naštudujete a prečítate. Tak? Akože v pohode, ja rešpektujem, zákonodarci sú dôležití úplne, ale zase musím, musím zase povedať, musím zase povedať, že aby som bol aj ja férový, že ste vlastne povedali, že urobíte všetko pre to, aby ste si to čo najrýchlejšie naštudovali, takže z tohto pohľadu oceňujem toto, toto úsilie a beriem to.
Čiže prijmite, prosím, túto možno takú ostrejšiu výmenu ako reakciu na ostrejší tón, s ktorým ste nastúpili sem k tomu rečníckemu pultu, ale verím, že táto snemovňa to v pohode znesie a patrí to ešte k takej, by som povedal, k tej lepšej výmene. Dobre.
Teraz poďme ďalej trošku na kolegu Petráka. Opäť ak dovolím si teda povedať, úplne rozumiem tým vašim, tým vašim vlastne obavám. Na jednej strane musím povedať, že takáto citácia bola použitá práve aj v čase krízy, keď ste boli vy vo vláde, a to uvoľnenie, aj trvanie, aj spôsob je presne taký rovnaký ako pri tej poslednej kríze. Čiže otázka je, že či tá formulácia teda by mala byť vinná alebo nebola, ale kľudne sa o tom bavme, ja nemám s tým vôbec žiadny problém. Teraz si musíme uvedomiť, že v tomto momente ide o to zabezpečiť každému dostatok likvidity. Samozrejme, je úplne kľúčové nezastavovať a rozmýšľať a pripravovať opatrenia, ktoré budú následne potrebné. Čiže tým chcem odpovedať aj kolegom, ktorí sa pýtali na tú samosprávu a podobne. Áno, toto je všetko, čo budeme musieť vyriešiť, na čo budeme musieť priniesť opatrenia. V tomto momente však tie samosprávy nepotrebujú ako keby tú odpoveď, pretože tým, že rozväzujeme im ruky v používaní ich zdrojov a dá sa povedať, že používať aj zdroje, ktoré mali naplánované v rozpočte na III., IV. kvartál už do tohto obdobia, tak teraz vlastne im to umožňuje ako keby mať dostatok z hľadiska veľkosti rozpočtu finančných zdrojov.
Druhá vec je, samozrejme, ten prísun, včasný a podobne, a budeme musieť otvoriť skôr či neskôr ešte tento rok aj štátny rozpočet, povedzme si na rovinu, štátny rozpočet nepočítal s takýmito výdavkami. V tomto momente to nie je nevyhnutné a preto to tu ani nie je. Ale môžete očakávať, že to bude potrebné a že to sem s tým prídeme, ale myslím si, že najlepšie je, keď sa prvé veci riešia ako prvé, druhé ako druhé, a potom až tie ďalšie, lebo nechceme predsa sa zahlcovať niečím, čo môže zdržať od toho, aby sme priniesli tie skutočné a potrebné opatrenia.
Keď sa rozprávame, alebo teda pán Muňko je tu tiež, povedali ste viacero vecí, ja, a myslím, že ma poznáte, že ja oceňujem akýkoľvek konštruktívny dialóg a ako som povedal, v tejto sále som zvyknutý aj na nekonštruktívny dialóg (povedané s úsmevom), ten tréning, čo sme tu za minulé štyri roky dostali bol dobrý, takže môžme kľudne aj teda taký praktizovať, ale viete, akože príde mi to trošku také zvláštne a využijem teda tú zmienku, nie kvôli vám, ale kvôli tomu, že to zaznelo práve od vás, že zrazu teraz je zaujímavé vidieť vo vás arbitrov tých veľkých klubov 500, veľkých zamestnávateľov a podobne. Prinajmenšom mi to príde také zaujímavé, že práve z vašich úst ľudí, ktorí ste práve vtedy možno útočili do týchto ľudí, dnes sa ich takým vehementným spôsobom zastávate, takže je to také akože, trošku to vyvoláva otázniky, ale samozrejme, my sme rokovali, my sme rokovali, aj minulý týždeň sme mali stretnutie s ministrom hospodárstva na ministerstve hospodárstva práve aj s jednotlivými zväzmi a bol tam aj zástupca Klubu 500 pán Soták, čiže rozprávali sme sa, myslím, že tá debata bola veľmi konštruktívna, zrozumiteľná, vysvetlili sme im, že ich prioritou je pomôcť tým najviac dotknutým, ak ktokoľvek to pozorne sleduje, aj tú ekonomickú časť, tak vie, že tí najviac dotknutí boli práve tí mikro-podnikatelia, malí a strední podnikatelia a že tí veľkí, aj tam na tom stretnutí zaznelo, že viacerí tí veľkí ešte ako keby ani nezaznamenali pokles tržieb, ani pokles objednávok, očakávajú, že také niečo nastane, že také niečo nastane v priebehu najbližších týždňov, u niektorých možno mesiacov, takže samozrejme sú na to, sú na to pripravení a my to samozrejme neprehliadame, ani neignorujeme a ani arogantne voči tomu nevystupujeme, že to nás nezaujíma, my len hovoríme, že prvé je prvé, druhé je druhé a tretie je tretie. Takže tento postup treba zachovať.
Boli tu rôzne, teraz neviem úplne, od koho to zaznelo, jaj, áno, tam som chcel vlastne ešte, pán Muňko, na vás nadviazať, myslím, že vidíte, že s snažíme a robíme tú politiku inak, aj to, že som teraz tu vstúpil do rozpravy, pretože chcem počuť poslancov, ctím si túto snemovňu zvolených zástupcov, takže chcem počuť určite vaše, vaše pripomienky, či už budú také, alebo onaké, takže určite, ak máte nejaké dobré riešenia a nápady, radi si ich vypočujeme. Ja som povedal, alebo tu som to ešte nepovedal teda, ale verejne sme to povedali, samozrejme ktokoľvek aj z poslancov bude mať záujem prísť aj na ministerstvo a prísť s nejakým návrhom, alebo čokoľvek, dvere sú otvorené, samozrejme veľmi rád sa s vami stretnem, poprosím vás o takú, rešpektovanie toho, že sú tam teda samozrejme pracovné povinnosti a nie vždy sa to dá operatívne, v tomto čase je to o to náročnejšie, ale samozrejme tá ochota z mojej strany tam určite je.
Vy ste povedali, pán Šimko, budem chvíľočku teraz reagovať na vás, ohľadom tej REZ-ky a signálu, ktorý dáva, že tie podielové dane budú klesať. Áno, však vôbec budú klesať aj do štátu, však to vieme, že tá, naozaj toto korona zatriasla celým svetom, Slovensko nevynímajúc, takže samozrejme, toto je niečo, čomu sa budeme musieť určite venovať hneď potom, ako vyriešime tie najdôležitejšie, najdôležitejšie veci. Už sa vlastne tomu aj venujeme, už aj niektoré tímy v rámci ministerstva sa zapodievajú a pripravujú ako keby východiskové nejaké také opatrenia, scenáre, prístupy, ako k tomu, ako k tomu, ako to uchopiť. V tomto momente je naozaj dôležité, aby mali dostatok likvidity tie samosprávy.
Na druhej strane pozitívna správa je, že za posledné tri mesiace, hoci samosprávam za tretí mesiac poklesli príjmy, za posledné tri mesiace kumulatívne dostali viacej peňazí ako predtým, čiže to dáva určitý čas, získavame tým vlastný čas na to, aby sme to riešili.
Pán kolega Dostál, samozrejme tieto veci sú veľmi dobré pripomienky. My sme sa bavili o tom aj na ministerstve financií, teraz sme prišli práve s tou prvou vlnou, určite nás tu ešte uvidíte aj s ďalšími legislatívnymi návrhmi, ktoré budú reagovať, lebo opäť uvedomme si, že tá korona vlastne máva nielen Slovenskom, ale aj Európou a každá tá krajina sa snaží nejako reagovať a uvidíme, čo všetko to ešte spôsobí, takže myslím si, že aj tá legislatívna činnosť ako reakcia na koronavírus bude omnoho aktívnejšia, ako sme boli zvyknutí a preto aj oceňujem vašu ochotu prísť do parlamentu a prerokovať tieto veci, lebo je to dôležité. Takže chápem, že ten štandardný život, tie štandardné schôdze, tie plánované či už vlády alebo parlamentu teraz sú ako keby minulosťou a sme v tej plnej pohotovosti a aj vy aj ja si to určite cením, pretože bez vás by sme, samozrejme, tú legislatívu nedokázali dostať do platnosti.
Ešte zareagujem na pána Tarabu. Tam je veľmi dôležité opäť si uvedomiť, že celá táto pomoc je historická, ale je, doba si to vyžaduje. To je vlastne to najdôležitejšie. Na druhej strane človek pracuje s nejakým, s nejakým východiskovým stavom. Čo sa týka tých bankových záruk a podobne, opäť ja by som tu ako sa neobával v tomto momente, pretože v prvom momente my potrebujeme či už jednotlivcom, ale aj malým podnikom, väčším podnikom poskytnúť tie bankové záruky na to, aby sa mohli dostať k tej hotovosti a ja by som ich teda hneď nepochovával a nehovorím, že ste to tak myslel, len to chcem ako keby doplniť, že by teraz mohli si naťahať na seba nejaké úvery, tak to nebudú vedieť splácať a podobne. Čiže ide o to naozaj vytvoriť im nástroj, aby sa vedeli zafinancovať, aby vedeli prefinancovať možno ten prvý nápor výdavkov, ktoré majú, pretože chcú byť možno, alebo chcú byť podľa mňa zodpovední aj voči svojim nákladom, ktoré majú iné ako, ako zamestnanci, teda iné ako zamestnanci.
A čo sa týka aj tých odvodov, viete, tam tie nástroje tu sú a my sme ich vlastne aj za definovali do tých našich parametrov a niektoré dokonca ani nevyžadujú legislatívnu zmenu, pretože tie nástroje už tu existujú, len trebalo zadefinovať tie parametre, na základe ktorého sa to vyhodnocuje, či už sú to napríklad aj preddavky na daň alebo žiadosť o tie odvody, lebo tam sa dá vyhovieť, ale toto ešte, ešte spracovávame. Takže tam to oslobodenie od odvodov, to je niečo, čo momentálne riešime, aj toho zamestnávateľa. Len tam si opäť musíme uvedomiť, že z toho krátkeho času, z toho krátkodobého hľadiska je dôležitá aj likvidita Sociálnej poisťovne, lebo z toho sa vlastne vypláca, takže vlastne neni také jednoduché, že teraz jasné, poďme oslobodiť a teraz vlastne nasľubujeme vám a potom, ako vám to zaplatíme. Takže sú tam, sú tam aj tieto faktory, ktoré treba brať do úvahy z hľadiska tej realizácie tých opatrení a pri tých finančných trhoch, samozrejme, klesli, prudko padli, ale osobne si myslím, že teraz ešte je opäť skoro nejako bilancovať, že sme na začiatku s tým, kde má kto uložené peniaze v nejakých, v nejakých fondoch a podobne, nevie nejako urobiť, a najhoršie je, keď konáte v panike, takže dobre vieme, že ak tie peniaze ležia v tých fondoch a dlhšiu dobu, tak zhodou okolností, keď sa do nich investuje v tomto čase a máte dosť peňazí na to, aby ste mohli dlhšie... (Potlesk.) Pán Fico, pozdravujem vás, vitajte v sále. Ďakujem, ďakujem, nerozumel som tomu potlesku, ale (reakcia z pléna), jaj, dobre... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)
Laurenčik, Milan, podpredseda NR SR
Páni poslanci, kľud, nech pán minister dokončí svoje vystúpenie.
Heger, Eduard, podpredseda vlády a minister financií SR
Ďakujem pekne, už končím, už končím, pardon (povedané so smiechom). Takže to len som chcel ešte zareagovať na tých ďalších a myslím si, že aj to, čo sa týka pani Kozelovej, tak máme na to odpoveď.
Ďakujem vám veľmi pekne za pozornosť. Prajem vám ešte pekný večer a vďaka za podporu teda, ak príde.
Ďakujem. (Potlesk.)
Ďakujem pekne. Skúsime zaviesť taký nový zvyk a keby ešte vznikli nejaké otázky, aby ste mohli teda s faktickou reagovať. Dobre, poďme na to. Pokúsim sa začať teda pánom bývalým ministrom pánom Kamenickým a som rád, že prišiel do sály. A budem sa snažiť byť zdvorilý, aj keď teda to vystúpenie, myslím si, že ako keby opomenulo ten fakt, že v skutočnosti vaša strana tu vládla dvanásť rokov a to, čo tu vlastne po voľbách bolo odovzdané, a nie len po voľbách, ale vlastne toho dvadsiateho prvého, tak to je vlastne všetko výplod vašej práce. Čo ste sa snažili teda aj povedať vo vašom vystúpení a vo vašich faktických poznámkach, že teda ste zanechali najnižšiu nezamestnanosť a podobne.
Tí, ktorí rozumejú súvislostiam a hýbu sa v ekonomike, tak dobre vedia, čo všetko malo podiel na nízkej nezamestnanosti a dobre vedia, že tá nezamestnanosť bola nízka napriek vašemu vládnutiu, lebo ak sa, ak by sme sa pozreli v tom čase do okolitých krajín, tak vieme, že všetky okolité krajiny mali tú nezamestnanosť ešte nižšiu. Čiže trošku by som očakával takej, aspoň na to prvé vystúpenie možno a práve v takomto ťažkom čase by som očakával trošku viacej férovosti a súdnosti a možno aj pravdivosti do toho celého vystúpenia.
Keď hovoríte, že očakávali ste zásadné opatrenia, no trošku pán Grendel to vlastne vo svojej faktickej povedal. Viete, to sme očakávali aj my. To sme očakávali, keď sme teraz ako vláda nastúpili do vlády, a povedzme si na rovinu, keď sa aj dnes porovnávame s ostatnými krajinami, ktoré zápasia s pandémiou, tak Slovensko má už z podstaty jeden veľký rozdiel, a to je, že do nastupujúcej pandémie prišli voľby. Vtedy ešte na Slovensku ako keby to bolo len v úplne takom zárodku, ale keď už bola vlastne vláda v demisii, čiže po voľbách, tak už tá pandémia nastupovala pomerne, pomerne prudko v okolitých krajinách a dalo sa presne očakávať, čo treba urobiť a musím povedať, že od ministerstva k ministerstvu, ale celkovo za vládu my máme stratu oproti ostatným krajinám minimálne 21 dní, keďže sme nastupovali do vlády až dvadsiateho prvého. To je myslím, že ten veľký rozdiel v tom, ako treba, ak chce byť človek férový, ak chce byť poctivý, čo v politike sa často nenosí a nemusí byť, ja úplne budem v pohode, ak budete tu páliť za nás a budete nás posudzovať za sedem dní, ako keby sme tu boli roky, úplne v pohode. Sme na to zvyknutí z tejto sály, aj vy aj my, vieme, že tu sa rozdávajú facky krížom-krážom, neni problém, ale ak by sme chceli byť v tomto čase mimoriadnom féroví, tak by sme, myslím, že mali trošku brať aj tento faktor do úvahy, ale nenútim vás do toho.
Druhá vec, hovoríte, že nevidíte naplnenie siedmich opatrení. Akademicky od vás by som čakal, že práve ak ktokoľvek z tejto sály povie, že ich nevidí, ešte by som to vedel brať, ale od vás by som čakal, že práve vy ich vidieť musíte a poviem prečo. Pretože ak pozorne sledujete legislatívny proces a ako skúsený človek z vlády aj z parlamentu, tak dobre viete, že minulý týždeň bol v skrátenom legislatívnom konaní schválený zákon, ktorý vytvoril legislatívny rámec pre opatrenia, ktoré sme vyhlásili v nedeľu a na ktoré nebolo potrebné už prinášať vlastne žiadnu legislatívu do parlamentu, pretože práve nariadením vlády v utorok tie opatrenia vstúpili do platnosti. Čiže legislatíva tu už bola minulý týždeň, my sme k nej priniesli konkrétne špecifikácie. A práve tie opatrenia 1 a 2, ktoré boli nariadením vlády vykonané, vy nazývate také kozmetické, zaujímavá optika, opatrenia radovo za takmer miliardu eur sú kozmetické, mesačne, v pohode, rozumieme, že takto to nazývate, osobne si myslím, že takáto historická pomoc tu v živote na Slovensku nebola v takom rozmere a ešte k tomu mesačne, takže možno je to len hra na poslucháčov, že nepostrehnú rozdiel a že svojím spôsobom tie slová padnú na úrodnú pôdu, keďže možno divák a poslucháč sa nemusí v tom až tak dobre vyznať.
Kto rýchlo dáva, dvakrát dáva. Áno, úplne súhlasím. Otázka je, čo ste teda robili tých 21 dní, pretože s opatreniami ste prišli v štvrtok, pán ešte vtedy minister Žiga, myslím, že bol štvrtok vtedy, keď si zavolal už budúceho ministra hospodárstva pána Sulíka a predstavil teda nejaký rámec opatrení na základe telefonátu. Čiže ak teda dnes tvrdíte, kto rýchlo dáva, dvakrát dáva, tak by som možno čakal aj taký úvod do tej vety, že ospravedlnenie za to, že ste teda tých 21 dní až tak rýchlo nedávali.
Hovorili ste vlastne aj o tom, že ako sme to nastavili veľmi vlažne, ale povedal som veľmi jasne, že je to opatrenie za radovo miliardu eur mesačne. Tam je to asi vec pohľadu a snažím sa byť naozaj veľmi slušný.
Nepovažujem za úplne korektné, ale však dobre, v poriadku, opäť táto sála znesie veľa, keď tu idete rozprávať o tom, ako riadiť krajinu marketingovo. Keď si spomeniem ešte na slová pána ministra Počiatka svojho času v kancelárii pána Trnku, generálneho to prokurátora, keď hovoril: "nie je podstatné, čo je pravda, podstatné je, aký nám spravíš marketing". Čo viac môže usvedčovať akéhokoľvek politika, akúkoľvek stranu, akúkoľvek vládu o to, že robí politiku marketingom. Takže asi, a naopak, čo viac môže ukázať, že politikom v tejto vláde záleží na ľudí, keď pripraví opatrenia v podobe prvej pomoci za radovo miliardu mesačne. V čase, keď vieme, že príjmy klesajú a do rozpočtu natekať nebudú. Ale bola tu iná vláda, ktorá mala miliardu ročne viac vo svojom rozpočte, ako boli prognózy a dala balíček za 250 miliónov. Čiže aby sme do toho dali naozaj taký, takú pravdivosť, keď chceme teda rúbať ten les.
Viete, hovorili ste, že, ešte k tomu marketingu, že takto sa krajina neriadi. Tak ja by som vám chcel len povedať, že sme mesiac od volieb a voľby sú vysvedčenie voličov za to, kto ako vládne. Vy ste to svoje vysvedčenie dostali a videli ste, aké bolo. Takže to je to, čo si ľudia myslia o spôsobe vášho vládnutia a myslím si, že nie je potrebné viacej k tomu hovoriť.
Pán podpredseda parlamentu asi by chcel niečo doplniť. Či? Nie? (Reakcia z pléna.) Aha. Ďakujem veľmi pekne, lebo mal som pocit, že niečo tu znie zo zadu takže. Pán podpredseda parlamentu, vy dobre viete, ako tento parlament funguje a dobre viete, že keď ktokoľvek rozpráva od rečníckeho pultu, tak iní poslanci by rozprávať nemali. Takže, takže tak.
Ja ďakujem, že ste teda povedali, že nám odsúhlasíte čokoľvek teda, čo bude dobré, to sa cení. Myslím si, že to táto snemovňa, tento parlament potrebuje, aby tu prechádzali naozaj racionálne nápady, racionálne návrhy, racionálne riešenia, pretože práve riešenia, riešenia, ktoré pomôžu ľuďom, za to nás ľudia sem zvolili a myslím si, že to je dôležité, aby sme také opatrenia priniesli.
Keď vlastne hovoríte o tom, tak tu veľa ste tiež rozprávali o tom, ako je potrebné vlastné myslieť na podnikateľov, ako je potrebné myslieť na podnikateľské úvery a podobne. Opäť. Vy viete, čo bolo pripravené, keď som prišiel na ministerstvo a niektoré veci, tie, ktoré ste spomenuli, aj čo sa týka tých schém SZRB, Slovenská záručná a rozvojová banka alebo Eximbanka alebo Slovenský investičný holding, môžete sa ísť opýtať kolegov z ministerstva, asi vám nikto nepovie, že som ich nejako zdržoval a bránil, aby teda to pripravili, aby to spomaľovali alebo podobne, čiže veľmi dobre viete, že ten proces vlastne bežal a to, že je to tu dnes a bude to tu v najbližšie dni, nie je preto, že by teraz nový minister chcel zbrzďovať prácu, ale preto, že to naozaj vyžaduje určitú, určitú prípravu. Na druhej strane dobre vieme, že aj to, tá pripravená suma, ktorá tam je, je zatiaľ len štartovacia, a to sa vyjadrím aj ku ďalším kolegom, ktorí vlastne o tom rozprávali. Takže to len na margo tej rýchlej pomoci. No viete, to keď za sedem dní má človek dobehnúť to, čo za 21 dní nebolo pripravené, nie vždy sa to dá. Niekedy sa to dá, nie vždy sa to dá.
A keď už sa bavíme o tých podnikateľoch, však aj s nimi rokujeme a tam by som vám možno len na margo toho povedal, ste povedali, že nevidíte. Áno, tak to zase, že niekto niečo nevidí, neznamená, že niečo neexistuje, to je podľa mňa dôležité povedať, ale chápem tento váš, váš argument a keď očakávate riešenia, okej, však keď budú, dozviete sa ich aj vy, samozrejme, tá námietka tej netrpezlivosti, beriem to ako váš názor, máte naňho právo. Ale keď sa vrátim späť k tým podnikateľom, tak treba si uvedomiť jednu vec. Opäť vládli ste tu dvanásť, dvanásť rokov a len v roku 2016 ste mali vo svojich dokumentoch, keď ste preberali vládu v minulom volebnom období, že chcete zlepšiť podnikateľské prostredie z vtedajšej priečky 29. miesta, kde sa Slovensko nachádzalo, na 15. miesto. Chceli ste zlepšiť podnikateľské prostredie, keď teda sa tak veľmi dnes oháňate tým, že tým podnikateľom treba pomôcť, lebo tí podnikatelia sú v problémoch, tak sa vám podaril pravý opak. Z 29. miesta ste sa vybrali smerom dole na 45. miesto. To je opäť stav, ktorý ste nám ako vláda zanechali. Takže teraz sedem dní, desať dní po tom, ako prebral vládu niekto iný, kričať, že ale tým podnikateľom, mi prinajmenšom pripomína obracanie kabátov.
Takže a keď ste sa pýtali, že čo sme teda pripravili, no tak to sa pýtam aj ja, čo ste pripravili vy teda za tých 21 dní minimálne, lebo vy ste na to mali trojnásobok času a keď od nás očakávate za 7 dní nejaké veľké veci, väčšie ako jednu miliardu mesačne, tak potom sa pýtam, že čo ste pripravili za tých 21 dní vy. Keď aj hovoríte o tých, a neviem, či som to úplne správne pochopil, kľudne ma opravte, keď ste hovorili vlastne o tých obyvateľoch, ktorí budú mať odklad, že teraz budú mať nejaký zápis v tom registri a že ten zápis už tam bude. Opäť pochopil by som, ak ste to teda tak mysleli, ako ste to tak chceli nahodiť do priestoru, ja by som pochopil, keby to odznelo od ktoréhokoľvek poslanca, ktorý sa v tej problematike neorientuje, ale od bývalého ministra financií mi to buď príde ako, ako podpásovka, zákerné, alebo akože nechcem vôbec uvažovať nad tým, že by ste tomu nerozumeli, takže lebo poznám vás a viem, že vy tomu rozumiete. Takže dobre vieme, že tento znak nebude nikoho nijako stigmatizovať, že v tom registri si to musia tie banky uviesť nejakým spôsobom, našli na to novú kolónku, nie je to v rozhodnutí ani nás ako vlády, ani vás ako legislatívcov, čiže toto je proste parameter, ktorý tam musí byť. Takže z toho dôvodu, ale zase na druhej strane dobre vieme, že tento nebude žiadna stigma a je to proste len proces, ktorým sa to musí evidovať.
Povedali ste takú zaujímavú vec, na jednej strane hovoríte, že ste čakali teda tie veľké veci, ja som, myslím, že dosť vysvetlil veľkosť tých opatrení a na druhej strane hovoríte, že je naňho málo času, že ste mali naňho málo času, ale opäť, pán exminister, veď dobre viete, že väčšinu z toho zákona ste pripravili vy na ministerstve a v tomto naozaj môžem povedať, že vaše ministerstvo pripravilo a urobilo si tú prácu zrejme viac ako ostatné, ale nechcem to teraz konkrétne hodnotiť. Čiže a my, myslím, že máme taký podobný až rovnaký názor na to, ako kvalitní ľudia sú na ministerstve financií, ako vedia veci pripravovať a podobne. Čo svedčí nakoniec aj o tom, že to ministerstvo je z hľadiska personálno-konzistentné dlhé roky a to myslím, že je aj dobré, lebo takto by to malo byť, aby na ministerstve pracovali odborníci a nie politické nominácie a podobne. Takže, takže, ale na druhej strane hovoríte, že ste naňho mali málo času, že ste si ho nestihli prečítať. Ako chápal som to opäť ako taký vstup do rozpravy, kde nezainteresovaný divák si môže povedať, že však áno, ale opäť, keď dobre viem, že to prešlo vašimi rukami a ja som tam naozaj robil, v tom procese len pokračoval a nerobil som tam žiadne nejaké úplne že závažné veci, tak opäť mi to príde také trošku zvláštne, táto, táto poznámka. Keby to prišlo od vašich kolegov, tak si poviem, okej, odkážem ich na pána Kamenického a poviem, no tak chlapci, dobre, tak ste si to mali vtedy vypýtať od pána vtedajšieho ministra, ale keď to prichádza priamo z vašich úst, je to prinajmenšom také, také komické.
Čiže na druhej strane hovoríte, že keď príde nejaký závažný zákon, ktorým budeme teda veci meniť, takže by ste chceli dva dni, ale hovoríte, že by mal byť rýchlo. Čiže chápem to správne, že keď ho prinesieme, tak vlastne celé Slovensko bude čakať na to, kým si ho vlastne vy ešte naštudujete a prečítate. Tak? Akože v pohode, ja rešpektujem, zákonodarci sú dôležití úplne, ale zase musím, musím zase povedať, musím zase povedať, že aby som bol aj ja férový, že ste vlastne povedali, že urobíte všetko pre to, aby ste si to čo najrýchlejšie naštudovali, takže z tohto pohľadu oceňujem toto, toto úsilie a beriem to.
Čiže prijmite, prosím, túto možno takú ostrejšiu výmenu ako reakciu na ostrejší tón, s ktorým ste nastúpili sem k tomu rečníckemu pultu, ale verím, že táto snemovňa to v pohode znesie a patrí to ešte k takej, by som povedal, k tej lepšej výmene. Dobre.
Teraz poďme ďalej trošku na kolegu Petráka. Opäť ak dovolím si teda povedať, úplne rozumiem tým vašim, tým vašim vlastne obavám. Na jednej strane musím povedať, že takáto citácia bola použitá práve aj v čase krízy, keď ste boli vy vo vláde, a to uvoľnenie, aj trvanie, aj spôsob je presne taký rovnaký ako pri tej poslednej kríze. Čiže otázka je, že či tá formulácia teda by mala byť vinná alebo nebola, ale kľudne sa o tom bavme, ja nemám s tým vôbec žiadny problém. Teraz si musíme uvedomiť, že v tomto momente ide o to zabezpečiť každému dostatok likvidity. Samozrejme, je úplne kľúčové nezastavovať a rozmýšľať a pripravovať opatrenia, ktoré budú následne potrebné. Čiže tým chcem odpovedať aj kolegom, ktorí sa pýtali na tú samosprávu a podobne. Áno, toto je všetko, čo budeme musieť vyriešiť, na čo budeme musieť priniesť opatrenia. V tomto momente však tie samosprávy nepotrebujú ako keby tú odpoveď, pretože tým, že rozväzujeme im ruky v používaní ich zdrojov a dá sa povedať, že používať aj zdroje, ktoré mali naplánované v rozpočte na III., IV. kvartál už do tohto obdobia, tak teraz vlastne im to umožňuje ako keby mať dostatok z hľadiska veľkosti rozpočtu finančných zdrojov.
Druhá vec je, samozrejme, ten prísun, včasný a podobne, a budeme musieť otvoriť skôr či neskôr ešte tento rok aj štátny rozpočet, povedzme si na rovinu, štátny rozpočet nepočítal s takýmito výdavkami. V tomto momente to nie je nevyhnutné a preto to tu ani nie je. Ale môžete očakávať, že to bude potrebné a že to sem s tým prídeme, ale myslím si, že najlepšie je, keď sa prvé veci riešia ako prvé, druhé ako druhé, a potom až tie ďalšie, lebo nechceme predsa sa zahlcovať niečím, čo môže zdržať od toho, aby sme priniesli tie skutočné a potrebné opatrenia.
Keď sa rozprávame, alebo teda pán Muňko je tu tiež, povedali ste viacero vecí, ja, a myslím, že ma poznáte, že ja oceňujem akýkoľvek konštruktívny dialóg a ako som povedal, v tejto sále som zvyknutý aj na nekonštruktívny dialóg (povedané s úsmevom), ten tréning, čo sme tu za minulé štyri roky dostali bol dobrý, takže môžme kľudne aj teda taký praktizovať, ale viete, akože príde mi to trošku také zvláštne a využijem teda tú zmienku, nie kvôli vám, ale kvôli tomu, že to zaznelo práve od vás, že zrazu teraz je zaujímavé vidieť vo vás arbitrov tých veľkých klubov 500, veľkých zamestnávateľov a podobne. Prinajmenšom mi to príde také zaujímavé, že práve z vašich úst ľudí, ktorí ste práve vtedy možno útočili do týchto ľudí, dnes sa ich takým vehementným spôsobom zastávate, takže je to také akože, trošku to vyvoláva otázniky, ale samozrejme, my sme rokovali, my sme rokovali, aj minulý týždeň sme mali stretnutie s ministrom hospodárstva na ministerstve hospodárstva práve aj s jednotlivými zväzmi a bol tam aj zástupca Klubu 500 pán Soták, čiže rozprávali sme sa, myslím, že tá debata bola veľmi konštruktívna, zrozumiteľná, vysvetlili sme im, že ich prioritou je pomôcť tým najviac dotknutým, ak ktokoľvek to pozorne sleduje, aj tú ekonomickú časť, tak vie, že tí najviac dotknutí boli práve tí mikro-podnikatelia, malí a strední podnikatelia a že tí veľkí, aj tam na tom stretnutí zaznelo, že viacerí tí veľkí ešte ako keby ani nezaznamenali pokles tržieb, ani pokles objednávok, očakávajú, že také niečo nastane, že také niečo nastane v priebehu najbližších týždňov, u niektorých možno mesiacov, takže samozrejme sú na to, sú na to pripravení a my to samozrejme neprehliadame, ani neignorujeme a ani arogantne voči tomu nevystupujeme, že to nás nezaujíma, my len hovoríme, že prvé je prvé, druhé je druhé a tretie je tretie. Takže tento postup treba zachovať.
Boli tu rôzne, teraz neviem úplne, od koho to zaznelo, jaj, áno, tam som chcel vlastne ešte, pán Muňko, na vás nadviazať, myslím, že vidíte, že s snažíme a robíme tú politiku inak, aj to, že som teraz tu vstúpil do rozpravy, pretože chcem počuť poslancov, ctím si túto snemovňu zvolených zástupcov, takže chcem počuť určite vaše, vaše pripomienky, či už budú také, alebo onaké, takže určite, ak máte nejaké dobré riešenia a nápady, radi si ich vypočujeme. Ja som povedal, alebo tu som to ešte nepovedal teda, ale verejne sme to povedali, samozrejme ktokoľvek aj z poslancov bude mať záujem prísť aj na ministerstvo a prísť s nejakým návrhom, alebo čokoľvek, dvere sú otvorené, samozrejme veľmi rád sa s vami stretnem, poprosím vás o takú, rešpektovanie toho, že sú tam teda samozrejme pracovné povinnosti a nie vždy sa to dá operatívne, v tomto čase je to o to náročnejšie, ale samozrejme tá ochota z mojej strany tam určite je.
Vy ste povedali, pán Šimko, budem chvíľočku teraz reagovať na vás, ohľadom tej REZ-ky a signálu, ktorý dáva, že tie podielové dane budú klesať. Áno, však vôbec budú klesať aj do štátu, však to vieme, že tá, naozaj toto korona zatriasla celým svetom, Slovensko nevynímajúc, takže samozrejme, toto je niečo, čomu sa budeme musieť určite venovať hneď potom, ako vyriešime tie najdôležitejšie, najdôležitejšie veci. Už sa vlastne tomu aj venujeme, už aj niektoré tímy v rámci ministerstva sa zapodievajú a pripravujú ako keby východiskové nejaké také opatrenia, scenáre, prístupy, ako k tomu, ako k tomu, ako to uchopiť. V tomto momente je naozaj dôležité, aby mali dostatok likvidity tie samosprávy.
Na druhej strane pozitívna správa je, že za posledné tri mesiace, hoci samosprávam za tretí mesiac poklesli príjmy, za posledné tri mesiace kumulatívne dostali viacej peňazí ako predtým, čiže to dáva určitý čas, získavame tým vlastný čas na to, aby sme to riešili.
Pán kolega Dostál, samozrejme tieto veci sú veľmi dobré pripomienky. My sme sa bavili o tom aj na ministerstve financií, teraz sme prišli práve s tou prvou vlnou, určite nás tu ešte uvidíte aj s ďalšími legislatívnymi návrhmi, ktoré budú reagovať, lebo opäť uvedomme si, že tá korona vlastne máva nielen Slovenskom, ale aj Európou a každá tá krajina sa snaží nejako reagovať a uvidíme, čo všetko to ešte spôsobí, takže myslím si, že aj tá legislatívna činnosť ako reakcia na koronavírus bude omnoho aktívnejšia, ako sme boli zvyknutí a preto aj oceňujem vašu ochotu prísť do parlamentu a prerokovať tieto veci, lebo je to dôležité. Takže chápem, že ten štandardný život, tie štandardné schôdze, tie plánované či už vlády alebo parlamentu teraz sú ako keby minulosťou a sme v tej plnej pohotovosti a aj vy aj ja si to určite cením, pretože bez vás by sme, samozrejme, tú legislatívu nedokázali dostať do platnosti.
Ešte zareagujem na pána Tarabu. Tam je veľmi dôležité opäť si uvedomiť, že celá táto pomoc je historická, ale je, doba si to vyžaduje. To je vlastne to najdôležitejšie. Na druhej strane človek pracuje s nejakým, s nejakým východiskovým stavom. Čo sa týka tých bankových záruk a podobne, opäť ja by som tu ako sa neobával v tomto momente, pretože v prvom momente my potrebujeme či už jednotlivcom, ale aj malým podnikom, väčším podnikom poskytnúť tie bankové záruky na to, aby sa mohli dostať k tej hotovosti a ja by som ich teda hneď nepochovával a nehovorím, že ste to tak myslel, len to chcem ako keby doplniť, že by teraz mohli si naťahať na seba nejaké úvery, tak to nebudú vedieť splácať a podobne. Čiže ide o to naozaj vytvoriť im nástroj, aby sa vedeli zafinancovať, aby vedeli prefinancovať možno ten prvý nápor výdavkov, ktoré majú, pretože chcú byť možno, alebo chcú byť podľa mňa zodpovední aj voči svojim nákladom, ktoré majú iné ako, ako zamestnanci, teda iné ako zamestnanci.
A čo sa týka aj tých odvodov, viete, tam tie nástroje tu sú a my sme ich vlastne aj za definovali do tých našich parametrov a niektoré dokonca ani nevyžadujú legislatívnu zmenu, pretože tie nástroje už tu existujú, len trebalo zadefinovať tie parametre, na základe ktorého sa to vyhodnocuje, či už sú to napríklad aj preddavky na daň alebo žiadosť o tie odvody, lebo tam sa dá vyhovieť, ale toto ešte, ešte spracovávame. Takže tam to oslobodenie od odvodov, to je niečo, čo momentálne riešime, aj toho zamestnávateľa. Len tam si opäť musíme uvedomiť, že z toho krátkeho času, z toho krátkodobého hľadiska je dôležitá aj likvidita Sociálnej poisťovne, lebo z toho sa vlastne vypláca, takže vlastne neni také jednoduché, že teraz jasné, poďme oslobodiť a teraz vlastne nasľubujeme vám a potom, ako vám to zaplatíme. Takže sú tam, sú tam aj tieto faktory, ktoré treba brať do úvahy z hľadiska tej realizácie tých opatrení a pri tých finančných trhoch, samozrejme, klesli, prudko padli, ale osobne si myslím, že teraz ešte je opäť skoro nejako bilancovať, že sme na začiatku s tým, kde má kto uložené peniaze v nejakých, v nejakých fondoch a podobne, nevie nejako urobiť, a najhoršie je, keď konáte v panike, takže dobre vieme, že ak tie peniaze ležia v tých fondoch a dlhšiu dobu, tak zhodou okolností, keď sa do nich investuje v tomto čase a máte dosť peňazí na to, aby ste mohli dlhšie... (Potlesk.) Pán Fico, pozdravujem vás, vitajte v sále. Ďakujem, ďakujem, nerozumel som tomu potlesku, ale (reakcia z pléna), jaj, dobre... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)
Laurenčik, Milan, podpredseda NR SR
Páni poslanci, kľud, nech pán minister dokončí svoje vystúpenie.
Heger, Eduard, podpredseda vlády a minister financií SR
Ďakujem pekne, už končím, už končím, pardon (povedané so smiechom). Takže to len som chcel ešte zareagovať na tých ďalších a myslím si, že aj to, čo sa týka pani Kozelovej, tak máme na to odpoveď.
Ďakujem vám veľmi pekne za pozornosť. Prajem vám ešte pekný večer a vďaka za podporu teda, ak príde.
Ďakujem. (Potlesk.)
Rozpracované
18:06
Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:06
Ladislav KamenickýVystúpenie s faktickou poznámkou
1.4.2020 o 18:06 hod.
Ing.
Ladislav Kamenický
Videokanál poslanca
Ja len pár viet, nebudem zdržiavať. Viete, hovoríte o férovosti, pán poslanec. My sme férovo odsúhlasili školský zákon, sociálny zákon, aj tento zákon odsúhlasíme, ale keď hovoríte o férovosti, tak nehovorte tu o spálenej krajine, ktorú sme tu zanechali. Prepáčte, ja som, tak isto chcem byť korektný voči vám a nepovažujem za korektné, ak sa vyjadrujete spôsobom, keď viete dobre, že ekonomická situácia na Slovensku nie je taká, ako tvrdíte. Hovoríte, že máte veľa odborníkov, tak máte niesť zodpovednosť. Ja som pripravil, čo som vedel a čo som mohol, ja tiež, keby som bol na vašom mieste, a o tom sme sa aj bavili, ak by som ja preberal po ministrovi, ktorý mi urobil opatrenia za miliardy, tak asi by sa vám to nepáčilo, preto som bol korektný voči vám a férový a som vám povedal, čo som prijal - odsunutie platieb daní z príjmov pre fyzické a právnické osoby, pripravený tento zákon, tak ako ste povedali, takže to je férové. Ďakujem pekne.
Rozpracované