60. schôdza

15.3.2022 - 30.3.2022
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie s faktickou poznámkou

15.3.2022 o 13:58 hod.

Mgr.

Erik Tomáš

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie s faktickou poznámkou 13:49

Dominik Drdul
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
Možno sme si nerozumeli. Ja som nikdy nehovoril, že sa týmto návrhom samým o sebe a ako takým a jediným krokom zlepšujem zamestnávanie osôb so zdravotným postihnutím. Ja som povedal, že zvyšujem ich konkurencieschopnosť, alebo môžem predpokladať, že zvýšim ich konkurencieschopnosť voči zdravému zamestnancovi, ak nebude príliš ťažké rozviazať s ním pracovný pomer. Môžme nesúhlasiť, môžme mať na to odlišné postoje, ale keď vy jednoducho neviete s tým zamestnancom rozviazať pracovný pomer, vy ho do toho pracovného pomeru radšej ani len nezoberiete. Samozrejme, že toto opatrenie je, samo osebe nestačí a budú musieť byť realizované ďalšie opatrenia. Ja som avizoval ambíciu realizovať ďalšie opatrenie. Nikdy som sa netváril, že tento jeden jediný krok je všeobímajúci, dokonalý liek na všetko, ktorý vyrieši všetky problémy v oblasti zamestnávania osôb so zdravotným postihnutím.
Je to prvý krok, možno zvolený nešťastne, ale som presvedčený, že k žiadnej dramatickej ujme aj vzhľadom na počet týchto konaní vo vzťahu k osobám so zdravotným postihnutím jednoducho nedôjde.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

15.3.2022 o 13:49 hod.

Bc.

Dominik Drdul

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 13:49

Eduard Kočiš
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo, pán predseda. V žiadnom prípade nemôžem súhlasiť s tým, čo tuná povedali niektorí kolegovia z koaličných radov, že znížením lehoty z 30 dní na 7 dní sa zvýši jednoducho nejaká konkurencieschopnosť zamestnanca, teda zamestnanca s ťažkým zdravotným postihnutím. V žiadnom prípade to tak nie je, pretože ak úrad práce do dnešných dní má stále lehotu rozhodnúť vo svojom konaní do 30 dní, či došlo oprávnene, alebo neoprávnene k rozviazaniu pracovnoprávneho vzťahu, alebo zamestnanecko-zamestnávateľského vzťahu s osobou s ťažkým zdravotným postihnutím, a tieto posúdenia sú naozaj, vážení kolegovia, vážené kolegyne, dosť ťažké a ku každému jednému takémuto posúdeniu treba pristúpiť výsostne individuálne. Čiže kvôli tomu je táto 30-dňová lehota, podľa môjho názoru, úplne dostačujúca a to, aby táto lehota obmedzovala osobu so zdravotným postihnutím na trhu práce, čiže ako je uvedené, že zamestnávateľ sa radšej rozhodne takúto osobu nezamestnať z dôvodu, že náhodou, ak by sa rozhodol tento zamestnávateľsko-zamestnanecký pomer ukončiť, vznikajú tam rôzne komplikácie, preto chcete skrátiť túto lehotu na 7 dní.
Ak je problém niekedy rozhodnúť do 30 dní, tak ja sa pýtam, akým úžasným spôsobom bude vedieť úrad práce rozhodnúť do 7 dní. Jednoducho my sa bavíme o štvornásobnej zníženej lehote. (Reakcie z pléna.) Čiže každý jeden rozumný človek, ktorý sa naozaj dlhodobo pohybuje v sociálnych službách a vie o tejto problematike svoje, nemôže podporiť jednoducho tento návrh, ktorý je možno z nejakej strany myslený aj dobre, ale prakticky osobám s ťažko zdravotným postihnutím jednoducho len ubližuje.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

15.3.2022 o 13:49 hod.

Mgr.

Eduard Kočiš

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

13:49

Erik Tomáš
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Budem reagovať iba na pána Drdula. Pán Drdul, je smutné, naozaj je smutné, že ste použili nepravdu v jednej z najdôležitejšej, ak nie najdôležitejšej organizácie pre zdravotne ťažko postihnutých, keď ste tu tvrdili, že verejne, resp. že vyjadrila súhlas, že Národná rada občanov so zdravotne ťaž... občanov so zdravotným postihnutím vyjadrila súhlas, ja som vás konfrontoval a, samozrejme, ste k tomu nepovedali nič. Je mi veľmi ľúto, že práve vy, že práve vy používate klamstvá a lži pri obhajobe tohto nedobrého zákona.
Chcem naozaj poprosiť všetkých poslancov vládnych, ktorí tu sedia, neschváľte ten zákon, poďme sa o tom baviť ešte, ešte raz a racionálnejšie.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

15.3.2022 o 13:49 hod.

Mgr.

Erik Tomáš

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 13:49

Ondrej Dostál
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
Vážené kolegyne a kolegovia, myslím, že sa všetci zhodneme na tom, že je dôležité vytvárať podmienky pre zamestnávanie osôb so zdravotným postihnutím. Na tom sa zhodneme aj s opozíciou, aj, aj s pani prezidentkou. To, na čom sa nezhodneme, je cesta, akou si myslíme, že je k tomu možné dospieť a akým spôsobom to môžeme dosiahnuť.
Mne sa teda dosť nepáči, keď pani prezidentka alebo v minulosti niektorí z pánov prezidentov vrátili Národnej rade návrh zákona s nejakými pripomienkami a Národná rada len väčšinou hlasov odhlasovala to, čo predtým odhlasovala, nejako sa s tými pripomienkami nevysporiadala. My sme o pripomienkach pani prezidentky diskutovali na ústavnoprávnom výbore, predpokladám, že diskusia bola aj na sociálnom výbore. U nás bola pomerne obsiahla. Aj tuto niektorí kolegovia, aj koaliční reagovali vo faktických poznámkach, ale myslím si, že mali byť tie dôvody, pre ktoré chceme prelomiť veto pani prezidentky, lebo chceme prelomiť veto pani prezidentky, tie dôvody, ktoré nás k tomu vedú, a keďže som jedným zo spolupredkladateľov návrhu zákona, s ktorým prišiel kolega pán poslanec Dominik Drdul, aj som zaňho hlasoval, aj zaňho budem hlasovať teraz, tak by som tie dôvody rád pomenoval.
To, v čom sa nezhodneme, je, že či väčšie prekážky pre rozväzovanie pracovnej, pracovného pomeru sú opatrením, ktoré chránia zamestnanosť alebo, naopak, ktoré oslabujú šance na zamestnanosť a sťažujú zamestnávanie, či už všeobecne, alebo vo vzťahu k nejakej špecifickej skupine. To môže byť aj všeobecnejšia debata o tom, že či má byť Zákonník práce a pracovné právo pružné a umožňovať jednoduché nadväzovanie aj rozväzovanie pracovného pomeru a či to je tá cesta k lepšej zamestnanosti, alebo, naopak, má byť, má byť rigidný, má dávať silné prekážky pre, pre rozväzovanie pracovného pomeru, ale tým aj obmedzovať chuť zamestnávateľov zamestnávať. Z toho, ako vystúpili kolegovia zo SMER-u a HLAS-u, je zrejmé, že pohľad na to máme úplne opačný, a my vo vládnej koalícii sa, myslím, že väčšinovo domnievame, že príliš veľké prekážky k rozväzovaniu pracovného pomeru aj vo vzťahu k osobám zdravotne postihnutým predstavujú skôr prekážku, než vytváranie priestoru pre ich zamestnávanie.
A najsilnejší argument, ktorý som počul v diskusii o tom, ktorý z tých dvoch názorov a pohľadov je správny, paradoxne nezaznel ani od predkladateľa, ani nie je napísaný v dôvodovej správe, ani sa doteraz neobjavil v diskusii, až teraz pred malou chvíľou s ňou, s ním vystúpil pán poslanec Richter v rámci kritiky tohto už schváleného zákona, keď povedal, že tri štvrtiny firiem radšej zaplatia pokutu, ako by zamestnali osobu so zdravotným postihnutím. A stačí sa len spýtať, či toto opatrenie, teda ťažšie rozväzovanie pracovného pomeru a dlhšie rozväzovanie pracovného pomeru s osobou so zdravotným postihnutím je opatrením, ktoré motivuje zamestnávateľov, aby zamestnávali osoby so zdravotným postihnutím alebo, naopak, ich odrádza. A bez ohľadu na to, či si myslíme, že, že také opatrenie má byť, alebo nemá byť, ak nechceme byť nepoctiví, tak musíme priznať, že toto opatrenie zamestnávateľov odrádza.
Ja nevravím, že to, to opatrenie tam nemá byť, rovnako tvrdím, že, alebo súhlasím s tým, že osoby so zdravotným postihnutím majú mať zvýšenú ochranu, to je v poriadku, ide len o tú formu a...
===
=====
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

15.3.2022 o 13:49 hod.

Mgr.

Ondrej Dostál

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 13:53

Erik Tomáš
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
... potrebuje súhlas z úradu práce. Úrad práce má na to 30 dní a musí rozhodnúť a tá lehota presne slúži na to, aby posúdil ten úrad práce, či má ten zamestnávateľ patričné dôvody, musí sa porozprávať s daným zamestnancom. Môžu hľadať prípadne nové zamestnanie, prípadne aspoň zamestnanie v chránenej dielni. Na to je tu tá lehota. Vy to dobra viete a teraz, keď tento zákon prejde, tak sa skráti tá lehota len na 7 dní a dokonca bude stačiť fiktívne rozhodnutie úradu práce. Čiže, keď úrad práce nerozhodne nijak automaticky bude súhlasiť s prepustením takéhoto zamestnanca. Toto chcete podporiť? Toto naozaj chcete dámy a páni podporiť? To nemyslíte vážne. Čiže opakujem, cynicky sa oháňate tým, že chcete pomôcť týmto ľuďom zamestnať sa, ale naopak ak stlačíte to tlačidlo a prelomíte veto prezidentky uľahčíte prepustenie takýchto osôb. Viacerí z vás ste gratulovali a tlieskali paralympionikom. Na sociálnych sieťach veľký rešpekt a poďakovanie, ale týmto zákonom, týmto ľuďom ublížite. Takže ja vás chcem poprosiť, nie vyzvať, poprosiť nezahlasujte tento zákon. Poďte o tom ďalej diskutovať. Áno sú tam aj veci, ktoré treba vyštrngať, treba to vyriešiť, vylepšiť, ale takýto zákon v takejto podobe to určite nevyrieši a naopak ublíži, ublíži týmto ľuďom. Opakujem hovoria to mimovládne organizácie, hovorí to opozícia, hovorí to komisárka pre týchto ľudí a hovorí to aj pani prezidentka. Neprelomte to veto, neschváľte ten zákon. Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

15.3.2022 o 13:53 hod.

Mgr.

Erik Tomáš

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 13:55

Dominik Drdul

Vystúpenie s faktickou poznámkou 13:56

Eduard Kočiš
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis

36.

Ďakujem pekne za slovo, pán predseda. V žiadnom prípade nemôžem súhlasiť s tým, čo tuná povedali niektorí kolegovia z koaličných radov, že znížením lehoty z 30 dní na 7 dní sa zvýši jednoducho nejaká konkurencieschopnosť zamestnanca, teda zamestnanca s ťažkým zdravotným postihnutím. V žiadnom prípade to tak nie je, pretože ak úrad práce do dnešných dní má stále lehotu rozhodnúť vo svojom konaní do 30 dní, či došlo oprávnene, alebo neoprávnene k rozviazaniu pracovnoprávneho vzťahu, alebo zamestnanecko-zamestnávateľského vzťahu s osobou s ťažkým zdravotným postihnutím, a tieto posúdenia sú naozaj, vážení kolegovia, vážené kolegyne, dosť ťažké a ku každému jednému takémuto posúdeniu treba pristúpiť výsostne individuálne.

Čiže kvôli tomu je táto 30-dňová lehota, podľa môjho názoru, úplne dostačujúca a to, aby táto lehota obmedzovala osobu so zdravotným postihnutím na trhu práce, čiže ako je uvedené, že zamestnávateľ sa radšej rozhodne takúto osobu nezamestnať z dôvodu, že náhodou, ak by sa rozhodol tento zamestnávateľsko-zamestnanecký pomer ukončiť, vznikajú tam rôzne komplikácie, preto chcete skrátiť túto lehotu na 7 dní.

Ak je problém niekedy rozhodnúť do 30 dní, tak ja sa pýtam, akým úžasným spôsobom bude vedieť úrad práce rozhodnúť do 7 dní. Jednoducho my sa bavíme o štvornásobnej zníženej lehote. (Reakcie z pléna.) Čiže každý jeden rozumný človek, ktorý sa naozaj dlhodobo pohybuje v sociálnych službách a vie o tejto problematike svoje, nemôže podporiť jednoducho tento návrh, ktorý je možno z nejakej strany myslený aj dobre, ale prakticky osobám s ťažko zdravotným postihnutím jednoducho len ubližuje.

Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

15.3.2022 o 13:56 hod.

Mgr.

Eduard Kočiš

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 13:58

Erik Tomáš
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis

38.

Ďakujem pekne. Budem reagovať iba na pána Drdula. Pán Drdul, je smutné, naozaj je smutné, že ste použili nepravdu v jednej z najdôležitejšej, ak nie najdôležitejšej organizácie pre zdravotne ťažko postihnutých, keď ste tu tvrdili, že verejne, resp. že vyjadrila súhlas, že Národná rada občanov so zdravotne ťaž... občanov so zdravotným postihnutím vyjadrila súhlas, ja som vás konfrontoval a, samozrejme, ste k tomu nepovedali nič. Je mi veľmi ľúto, že práve vy, že práve vy používate klamstvá a lži pri obhajobe tohto nedobrého zákona.

Chcem naozaj poprosiť všetkých poslancov vládnych, ktorí tu sedia, neschváľte ten zákon, poďme sa o tom baviť ešte, ešte raz a racionálnejšie.

Ďakujem pekne.

Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

15.3.2022 o 13:58 hod.

Mgr.

Erik Tomáš

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 14:00

Ondrej Dostál
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis

40.

Vážené kolegyne a kolegovia, myslím, že sa všetci zhodneme na tom, že je dôležité vytvárať podmienky pre zamestnávanie osôb so zdravotným postihnutím. Na tom sa zhodneme aj s opozíciou, aj, aj s pani prezidentkou. To, na čom sa nezhodneme, je cesta, akou si myslíme, že je k tomu možné dospieť a akým spôsobom to môžeme dosiahnuť.

Mne sa teda dosť nepáči, keď pani prezidentka alebo v minulosti niektorí z pánov prezidentov vrátili Národnej rade návrh zákona s nejakými pripomienkami a Národná rada len väčšinou hlasov odhlasovala to, čo predtým odhlasovala, nejako sa s tými pripomienkami nevysporiadala. My sme o pripomienkach pani prezidentky diskutovali na ústavnoprávnom výbore, predpokladám, že diskusia bola aj na sociálnom výbore. U nás bola pomerne obsiahla. Aj tuto niektorí kolegovia, aj koaliční reagovali vo faktických poznámkach, ale myslím si, že mali byť tie dôvody, pre ktoré chceme prelomiť veto pani prezidentky, lebo chceme prelomiť veto pani prezidentky, tie dôvody, ktoré nás k tomu vedú, a keďže som jedným zo spolupredkladateľov návrhu zákona, s ktorým prišiel kolega pán poslanec Dominik Drdul, aj som zaňho hlasoval, aj zaňho budem hlasovať teraz, tak by som tie dôvody rád pomenoval.

To, v čom sa nezhodneme, je, že či väčšie prekážky pre rozväzovanie pracovnej, pracovného pomeru sú opatrením, ktoré chránia zamestnanosť alebo, naopak, ktoré oslabujú šance na zamestnanosť a sťažujú zamestnávanie, či už všeobecne, alebo vo vzťahu k nejakej špecifickej skupine. To môže byť aj všeobecnejšia debata o tom, že či má byť Zákonník práce a pracovné právo pružné a umožňovať jednoduché nadväzovanie aj rozväzovanie pracovného pomeru a či to je tá cesta k lepšej zamestnanosti, alebo, naopak, má byť, má byť rigidný, má dávať silné prekážky pre, pre rozväzovanie pracovného pomeru, ale tým aj obmedzovať chuť zamestnávateľov zamestnávať.

Z toho, ako vystúpili kolegovia zo SMER-u a HLAS-u, je zrejmé, že pohľad na to máme úplne opačný, a my vo vládnej koalícii sa, myslím, že väčšinovo domnievame, že príliš veľké prekážky k rozväzovaniu pracovného pomeru aj vo vzťahu k osobám zdravotne postihnutým predstavujú skôr prekážku, než vytváranie priestoru pre ich zamestnávanie.

A najsilnejší argument, ktorý som počul v diskusii o tom, ktorý z tých dvoch názorov a pohľadov je správny, paradoxne nezaznel ani od predkladateľa, ani nie je napísaný v dôvodovej správe, ani sa doteraz neobjavil v diskusii, až teraz pred malou chvíľou s ňou, s ním vystúpil pán poslanec Richter v rámci kritiky tohto už schváleného zákona, keď povedal, že tri štvrtiny firiem radšej zaplatia pokutu, ako by zamestnali osobu so zdravotným postihnutím. A stačí sa len spýtať, či toto opatrenie, teda ťažšie rozväzovanie pracovného pomeru a dlhšie rozväzovanie pracovného pomeru s osobou so zdravotným postihnutím je opatrením, ktoré motivuje zamestnávateľov, aby zamestnávali osoby so zdravotným postihnutím alebo, naopak, ich odrádza. A bez ohľadu na to, či si myslíme, že, že také opatrenie má byť, alebo nemá byť, ak nechceme byť nepoctiví, tak musíme priznať, že toto opatrenie zamestnávateľov odrádza.

Ja nevravím, že to, to opatrenie tam nemá byť, rovnako tvrdím, že, alebo súhlasím s tým, že osoby so zdravotným postihnutím majú mať zvýšenú ochranu, to je v poriadku, ide len o tú formu a...


a v tejto forme je to opatrenie, ktoré odrádza zamestnávateľov od toho, aby zamestnávali osoby so zdravotným postihnutím, a teda ďakujem pánovi poslancovi Richterovi za to, že použil tento argument, lebo je to naozaj veľmi silný argument.
A druhý dôvod, ktorý aj na výbore, aj dnes zaznel z úst kolegu pána poslanca Baránika, je ten, že mali by sme predpokladať, že orgány ak majú stanovenú nejakú povinnosť a nejakú lehotu, tak v tej lehote si tú povinnosť splnia. Tu sa skracuje lehota, v ktorej sa úrady práce majú vyjadriť k tomu, či súhlasia s výpoveďou, ktorú zamestnávateľ dá osobe... svojmu zamestnancovi - osobe so zdravotným postihnutím. Tá lehota sa má skrátiť z 30 pracovných dní, z 30 dní na 7 pracovných dní, zdôrazňujem, že to nie je 7 dní, ale 7 pracovných dní, ale orgány, teda v tomto prípade úrady práce by mali byť schopné sa v tejto lehote sa vyjadriť, a keď je tá kratšia lehota, tak, tak by mali si splniť svoju zákonnú povinnosť v tejto kratšej lehote.
To, čo chráni osoby so zdravotným postihnutím vo zvýšenej miere pred rozväzovaním pracovného pomeru výpoveďou zo strany zamestnávateľa predsa nie je dĺžka tej lehoty, ale skutočnosť, že na rozdiel od ostatných zamestnancov sa k ich výpovedi má vyjadriť úrad práce. Ak sa, ak to urobí skôr, tak sa len skôr rozhodne. Však aj dnes to môže urobiť úrad práce, úrad práce aj, aj v kratšom termíne. Tých 30 dní je maximálna lehota a opakujem to, čo chráni zamestnanca - osobu so zdravotným postihnutím - je skutočnosť, že sa k tomu má vyjadriť úrad práce, nie dĺžka tej lehoty. Čiže uvidíme, ako bude zákon, zákon fungovať, ale úrady práce by si mali plniť svoju zákonnú povinnosť, a keď im zákon bude stanovovať povinnosť vyjadriť sa do 7 pracovných dní, tak by sa mali vyjadriť... vyjadrovať do 7 pracovných dní, a keď to nebudú plniť túto lehotu, no tak potom úrady práce, ich vedúci alebo ministerstvo by mali prijať opatrenia, aby sa úrady práce v tejto lehote, ktorú stanovuje zákon, boli schopné sa vyjadrovať.
Čiže netvrdím, že, že na tej kritike aj zo strany pani prezidentky, aj zo strany opozície nie je ani, ani štipka racionality. Je to, je to legitímny postoj, je to iný pohľad na otázku zamestnávania, na otázku, otázku pracovného práva, ale považoval som za potrebné vysvetliť môj, a teda verím tomu, že aj, aj postoj značnej časti kolegov z vládnej koalície a dôvody, pre ktoré budem hlasovať na prelomenie veta pani prezidentky.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

15.3.2022 o 14:00 hod.

Mgr.

Ondrej Dostál

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:08

Ján Richter
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo. No, pán poslanec, snažil ste sa v maximálnej miere, ale mňa ste nepresvedčil. Poviem vám v čom.
Po prvé ten nesúhlas o tom ťažkom podľa vás rozviazaní pracovného pomeru, že je výhodnejší teraz, keď je 7 dní, sa absolútne nezakladá na racionalite a na pravde.
Po ďalšie. Prečo tam potom zavádza sa tzv. fikcia udelenia súhlasu. To znamená, keď úrad práce nestihne, platí fikcia udelenia súhlasu. To je odpoveď na tú vašu otázku. No v podstate ste len potvrdil, že ide vám o to, aby sa vylepšilo podnikateľské prostredie. To znamená postavenie zamestnávateľa. Ale to nech rieši pán Sulík, to je jeho parketa...
===
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

15.3.2022 o 14:08 hod.

JUDr.

Ján Richter

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video