60. schôdza
Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge
Vystúpenie s faktickou poznámkou
22.3.2022 o 14:20 hod.
Viliam Zahorčák
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne. Vážený pán predsedajúci, pán poslanec Svrček svojím vystúpením poukázal na niektoré z problémov, ktoré tento zákon môže priniesť, aj možné riešenia, ale ja chcem povedať, že týmto zákonom § 36 ods. 2 sa prenášajú isté povinnosti na mestá a obce, a to najmä v súvislosti s poskytovaním ubytovania pre odídencov aj fyzickými osobami, teda obyvateľmi obce.
Za seba ako jedného z primátorov hovorím, že tejto kompetencii sa nebránime, viem si predstaviť, ako budeme napr. my v Michalovciach na úrade prijímať zmluvy medzi poskytovateľmi ubytovania a odídencami, ako budeme s nimi pracovať. Viem si predstaviť, hoci to zákon nevyžaduje, ako odkontrolujeme, či tento zmluvný vzťah nie je fiktívny, a viem si aj predstaviť, ako budeme postupovať pri povinnosti odídenca, ktorému oprávnená osoba poskytuje ubytovanie, povinne raz mesačne počas poskytovania ubytovania osobne oznámiť obci, že mu oprávnená osoba ubytovanie poskytuje. Čo si však predstaviť viem ťažšie, je verifikácia toho, že príspevok možno poskytnúť aj najviac za sedem nocí poskytovania ubytovania predchádzajúcich k dňu poskytovania dočasného útočiska odídencov, najskôr však do 26. februára 2022, ako sa uvádza v zákone.
Nie som ani proti tomu, nechcem a priori podozrievať poskytovateľov ubytovania z nekalých praktík. Z vlastnej skúsenosti viem, že aj teraz mnohí z nich to robia nezištne a mnohí, myslím si, ani túto zákonnú možnosť v budúcnosti možno nevyužijú. Upozorňujem však na to, že práve to spätné uplatnenie si nároku bude možno veľmi problematické, a čo sa týka fyzického odkontrolovania, prakticky nebude možné, preto si myslím, že vo vykonávacích predpisoch alebo aj v tomto zákone by predkladateľ mohol aj na toto pamätať.
No a v neposlednom rade aj otázka, verím, že na to budú aj do našich mestských pokladníc doplnené finančné zdroje z úrovne štátu.
Ďakujem.
Rozpracované
Vystúpenia
12:00
Vystúpenie s faktickou poznámkou 12:00
Milan MazurekTo by jej mali vysvetliť jej poradcovia, ak nejakých múdrych ľudí okolo seba má, mali by jej to vysvetliť vládni poslanci, mali by jej to vysvetliť nejakí ľudia, ktorí naozaj myslia, a nemali by sme tieto veci vôbec otvárať vo verejných...
To by jej mali vysvetliť jej poradcovia, ak nejakých múdrych ľudí okolo seba má, mali by jej to vysvetliť vládni poslanci, mali by jej to vysvetliť nejakí ľudia, ktorí naozaj myslia, a nemali by sme tieto veci vôbec otvárať vo verejných debatách a ľuďom ukazovať, ako veľmi zle je na tom slovenská vláda.
Pán poslanec Dostál tu predviedol určitú formu demagógie. On niekedy nevie rozlíšiť medzi svojimi ideologickými záujmami a voči realitou. Ja úplne rozumiem tomu, že každý sa snaží nejakým spôsobom zastaviť vojnu na Ukrajine. Ale ak chceme k tejto vojne pristupovať tak, že sa ju naozaj snažíme zastaviť, tak by aktivity a kroky, ktoré podniká či už Slovensko, alebo Európska únia, mali byť vedené takým spôsobom, že nepoškodia vlastné obyvateľstvo natoľko, že schudobnie do miery, že si nebude môcť dovoliť ani len kúrenie vo vlastných bytoch, nájom, stavebné materiály, potraviny, pohonné hmoty a všetky ďalšie záležitosti, ktoré sú súčasťou bežného života. A o tomto bolo práve moje vystúpenie.
Pán poslanec Dostál, vy napríklad viete, že tento návrh zákona o vylúčení ruských firiem z verejného obstarávania nebude mať nijaký dopad na Slovákov. Možno áno, možno nie. Ja poviem taký príklad, čo ma len tak napadá, a to vážne s tou firmou nemá absolútne nič spoločné, mihlo sa to niekde v médiách. Je nejaká stavebná spoločnosť STRABAG, ktorá tu stavia nejaké cesty, tá má nejaké napojenie na Rusko, napojených je na ňu XY dodávateľov, na subdodávkach pracujú tisíce ľudí. Bude mať nejaký vplyv na zamestnanosť týchto ľudí, ak vylúčite túto firmu z verejných obstarávaní, alebo nebude? Ja sa pýtam. A to sú tie analýzy, od ktoré som chcel od pani ministerky, pretože táto otázka je namieste.
A vôbec ma nezaujíma či nejaký ruský oligarcha príde aj kľudne za mňa o 100 mld. dolárov. Vôbec ma to netrápi. Ja sa trápim o slovenských občanov, o ľudí ktorí žijú na Slovensku a ktorých životná úroveň je ohrozená vašimi krokmi.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
22.3.2022 o 12:00 hod.
Bc.
Milan Mazurek
Videokanál poslanca
Ja musím povedať v rámci tejto debaty úplne jasne, že keď si pani ministerka Remišová myslí, že tým, že o štyri stupne vo svojich domovoch znížime teplotu, dokážeme Rusku uškodiť, no tak je na omyle.
To by jej mali vysvetliť jej poradcovia, ak nejakých múdrych ľudí okolo seba má, mali by jej to vysvetliť vládni poslanci, mali by jej to vysvetliť nejakí ľudia, ktorí naozaj myslia, a nemali by sme tieto veci vôbec otvárať vo verejných debatách a ľuďom ukazovať, ako veľmi zle je na tom slovenská vláda.
Pán poslanec Dostál tu predviedol určitú formu demagógie. On niekedy nevie rozlíšiť medzi svojimi ideologickými záujmami a voči realitou. Ja úplne rozumiem tomu, že každý sa snaží nejakým spôsobom zastaviť vojnu na Ukrajine. Ale ak chceme k tejto vojne pristupovať tak, že sa ju naozaj snažíme zastaviť, tak by aktivity a kroky, ktoré podniká či už Slovensko, alebo Európska únia, mali byť vedené takým spôsobom, že nepoškodia vlastné obyvateľstvo natoľko, že schudobnie do miery, že si nebude môcť dovoliť ani len kúrenie vo vlastných bytoch, nájom, stavebné materiály, potraviny, pohonné hmoty a všetky ďalšie záležitosti, ktoré sú súčasťou bežného života. A o tomto bolo práve moje vystúpenie.
Pán poslanec Dostál, vy napríklad viete, že tento návrh zákona o vylúčení ruských firiem z verejného obstarávania nebude mať nijaký dopad na Slovákov. Možno áno, možno nie. Ja poviem taký príklad, čo ma len tak napadá, a to vážne s tou firmou nemá absolútne nič spoločné, mihlo sa to niekde v médiách. Je nejaká stavebná spoločnosť STRABAG, ktorá tu stavia nejaké cesty, tá má nejaké napojenie na Rusko, napojených je na ňu XY dodávateľov, na subdodávkach pracujú tisíce ľudí. Bude mať nejaký vplyv na zamestnanosť týchto ľudí, ak vylúčite túto firmu z verejných obstarávaní, alebo nebude? Ja sa pýtam. A to sú tie analýzy, od ktoré som chcel od pani ministerky, pretože táto otázka je namieste.
A vôbec ma nezaujíma či nejaký ruský oligarcha príde aj kľudne za mňa o 100 mld. dolárov. Vôbec ma to netrápi. Ja sa trápim o slovenských občanov, o ľudí ktorí žijú na Slovensku a ktorých životná úroveň je ohrozená vašimi krokmi.
Rozpracované
12:00
Vystúpenie v rozprave 12:00
Veronika RemišováPán poslanec Mazurek, vy viete robiť dve veci. Prvá vec je urážať a čím viac urá... Keď vám dôjdu argumenty, tak tým viac urážok používate.
Druhá vec, čo viete vy robiť vo vašej strane a ako Kotlebovci, je mlátiť prázdnu slamu. V tom ste absolútni majstri. Mlátiť prázdnu slamu a nič nerobiť. Čo ste urobili pre občanov? Absolútne nič ste pre nich neurobili. Len tu v parlamente nadávate,...
Pán poslanec Mazurek, vy viete robiť dve veci. Prvá vec je urážať a čím viac urá... Keď vám dôjdu argumenty, tak tým viac urážok používate.
Druhá vec, čo viete vy robiť vo vašej strane a ako Kotlebovci, je mlátiť prázdnu slamu. V tom ste absolútni majstri. Mlátiť prázdnu slamu a nič nerobiť. Čo ste urobili pre občanov? Absolútne nič ste pre nich neurobili. Len tu v parlamente nadávate, urážate a mlátite prázdnu slamu. V tomto ste naozajstní preborníci.
Takže poďme najprv na to kúrenie. Kúrenie. Ja, nehovorím to ja, že si treba znížiť o jeden stupeň napríklad kúrenie doma. Hovoria to všetci energetickí experti, hovorí to Medzinárodná energetická agentúra a hovorí to Európska komisia vo svojom pláne REPowerEU, a hovorí to preto, aby bol menší tlak na ceny, aby sa menej plynu spotrebovalo, to znamená, že plyn bude lacnejší, a jedna z vecí, ktorú môže robiť obyčajný občan, obyčajný človek práve proti ruskej agresii, je toto malé gesto solidarity. Ale toho vy nie ste schopní, pretože, ešte raz, vy ste len mlátiči prázdnej slamy. Vy si tu v parlamente za dobré peniaze sedíte a mlátite prázdnu slamu a nie ste schopní urobiť nič. Len nadávate kolegovi Dostálovi, potom nadávate mne, používate absolútne urážky najhrubšieho zrna. Ale, aby ste vy osobne niečo mali spraviť. Nič, nula, zero.
Energia. Samozrejme, nikto nehovorí, že od... že sa máme odpojiť zo dňa na deň. (Reakcia z pléna.) Alebo z mesiaca na mesiac. Ale, samozrejme, je, že tie kroky musíme urobiť teraz hneď. Rusko nám dodáva ceny plynu za absolútne komerčnú cenu. Čiže povinnosťou a proslovenským postojom je snažiť sa zabezpečiť energetickú bezpečnosť Slovenska a diverzifikovať dodávky, či už je to ropa a plyn. To je proslovenský postoj.
Čo prinesie tento zákon slovenským firmám, sa pýtate. Skúste trošku porozmýšľať. Napríklad to...(Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)
Kollár, Boris, predseda NR SR
Pani ministerka, prosím, chcem vás poprosiť, budem vás musieť prerušiť, lebo keď budete mať dlhú rozpravu, sú výbory a ja budem musieť ukončiť schôdzu.
Remišová, Veronika, podpredsedníčka vlády a ministerka investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR
Už končím týmto, týmto už skončím.
Čiže napríklad to, že do verejných obstarávaní sa budú môcť prihlásiť namiesto ruských firiem slovenské. Čiže nebudeme dotovať ruského agresora, ktorý z tých peňazí vyrába zbrane, ale budú sa môcť prihlásiť slovenské firmy alebo firmy z Európskej únie. Čiže toľko asi k vám. Menej mlátenia prázdnej slamy odporúčam, viac konkrétnych skutkov.
Ďakujem a ďakujem za podporu. Ďakujem.
Ďakujem veľmi pekne, pán predsedajúci.
Pán poslanec Mazurek, vy viete robiť dve veci. Prvá vec je urážať a čím viac urá... Keď vám dôjdu argumenty, tak tým viac urážok používate.
Druhá vec, čo viete vy robiť vo vašej strane a ako Kotlebovci, je mlátiť prázdnu slamu. V tom ste absolútni majstri. Mlátiť prázdnu slamu a nič nerobiť. Čo ste urobili pre občanov? Absolútne nič ste pre nich neurobili. Len tu v parlamente nadávate, urážate a mlátite prázdnu slamu. V tomto ste naozajstní preborníci.
Takže poďme najprv na to kúrenie. Kúrenie. Ja, nehovorím to ja, že si treba znížiť o jeden stupeň napríklad kúrenie doma. Hovoria to všetci energetickí experti, hovorí to Medzinárodná energetická agentúra a hovorí to Európska komisia vo svojom pláne REPowerEU, a hovorí to preto, aby bol menší tlak na ceny, aby sa menej plynu spotrebovalo, to znamená, že plyn bude lacnejší, a jedna z vecí, ktorú môže robiť obyčajný občan, obyčajný človek práve proti ruskej agresii, je toto malé gesto solidarity. Ale toho vy nie ste schopní, pretože, ešte raz, vy ste len mlátiči prázdnej slamy. Vy si tu v parlamente za dobré peniaze sedíte a mlátite prázdnu slamu a nie ste schopní urobiť nič. Len nadávate kolegovi Dostálovi, potom nadávate mne, používate absolútne urážky najhrubšieho zrna. Ale, aby ste vy osobne niečo mali spraviť. Nič, nula, zero.
Energia. Samozrejme, nikto nehovorí, že od... že sa máme odpojiť zo dňa na deň. (Reakcia z pléna.) Alebo z mesiaca na mesiac. Ale, samozrejme, je, že tie kroky musíme urobiť teraz hneď. Rusko nám dodáva ceny plynu za absolútne komerčnú cenu. Čiže povinnosťou a proslovenským postojom je snažiť sa zabezpečiť energetickú bezpečnosť Slovenska a diverzifikovať dodávky, či už je to ropa a plyn. To je proslovenský postoj.
Čo prinesie tento zákon slovenským firmám, sa pýtate. Skúste trošku porozmýšľať. Napríklad to...(Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)
Kollár, Boris, predseda NR SR
Pani ministerka, prosím, chcem vás poprosiť, budem vás musieť prerušiť, lebo keď budete mať dlhú rozpravu, sú výbory a ja budem musieť ukončiť schôdzu.
Remišová, Veronika, podpredsedníčka vlády a ministerka investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR
Už končím týmto, týmto už skončím.
Čiže napríklad to, že do verejných obstarávaní sa budú môcť prihlásiť namiesto ruských firiem slovenské. Čiže nebudeme dotovať ruského agresora, ktorý z tých peňazí vyrába zbrane, ale budú sa môcť prihlásiť slovenské firmy alebo firmy z Európskej únie. Čiže toľko asi k vám. Menej mlátenia prázdnej slamy odporúčam, viac konkrétnych skutkov.
Ďakujem a ďakujem za podporu. Ďakujem.
Rozpracované
12:00
Vystúpenie v rozprave 12:00
Peter VonsVystúpenie v rozprave
22.3.2022 o 12:00 hod.
PaedDr.
Peter Vons
Videokanál poslanca
Ďakujem, ja už to tiež nebudem naťahovať. Takže hlasovanie bude dnes o 17.00 hod. Ďakujem.
Rozpracované
14:01
Uvádzajúci uvádza bod 14:01
Roman MikulecVojna na Ukrajine spôsobila masový prílev cudzincov na...
Vojna na Ukrajine spôsobila masový prílev cudzincov na územie Slovenskej republiky. Mnohí z týchto cudzincov sa rozhodli dočasne usídliť na našom území a bolo im poskytnuté dočasné útočisko. Poskytnutie samotného dočasného útočiska ako významného inštitútu ochrany cudzincov pred vojnovým konfliktom je však iba prvým krokom.
Považujeme za potrebné zaoberať sa životnou situáciou odídencov aj v ďalších fázach ich existencie u nás. Medzi odídencami je množstvo ľudí, ktorí sú schopní a pripravení postupne sa začleniť do jednotlivých sfér života spoločnosti. Týmto ľuďom je však potrebné pomôcť a tam, kde je to možné, zmierniť existujúce legislatívne bariéry, ktoré by im za bežných okolností bránili v okamžitej integrácii. V záujme solidarity je potrebné zareagovať všetkými dostupnými prostriedkami, ktoré pomôžu čeliť neľahkej situácii, v ktorej sa títo ľudia ocitli.
V snahe uľahčiť život osôb utekajúcich pred vojnovým konfliktom sa upravujú zákony v oblasti azylového a cudzineckého práva, zdravotníctva, v sociálnej oblasti a v pracovnoprávnych vzťahoch, v oblasti hospodárskej mobilizácie, cestovného ruchu, miestnych daní a poplatkov, úhrad za mýto a diaľničné poplatky, ako aj v oblasti ochrany osobných údajov.
Návrhom zákona sa taktiež predkladajú úpravy na úseku obrany štátu, čo je z dôvodu invázie ruských vojsk na územie Ukrajiny potrebné na zvýšenie bezpečnosti Slovenskej republiky.
Vážený pán predsedajúci, vážené dámy, vážení páni, dovoľujem si vás požiadať o podporu predloženého návrhu zákona.
Ďakujem pekne.
Ďakujem pekne za slovo, pán predsedajúci. Vážený pán predsedajúci, vážené dámy poslankyne, vážení páni poslanci, dovoľujem si vám predložiť návrh zákona o niektorých ďalších opatreniach v súvislosti so situáciou na Ukrajine, ktorý predstavuje súbor noviel viacerých zákonov s cieľom proaktívneho riešenia dopadov, ktorým čelí naša spoločnosť a ľudia zasiahnutí vojnovým konfliktom.
Vojna na Ukrajine spôsobila masový prílev cudzincov na územie Slovenskej republiky. Mnohí z týchto cudzincov sa rozhodli dočasne usídliť na našom území a bolo im poskytnuté dočasné útočisko. Poskytnutie samotného dočasného útočiska ako významného inštitútu ochrany cudzincov pred vojnovým konfliktom je však iba prvým krokom.
Považujeme za potrebné zaoberať sa životnou situáciou odídencov aj v ďalších fázach ich existencie u nás. Medzi odídencami je množstvo ľudí, ktorí sú schopní a pripravení postupne sa začleniť do jednotlivých sfér života spoločnosti. Týmto ľuďom je však potrebné pomôcť a tam, kde je to možné, zmierniť existujúce legislatívne bariéry, ktoré by im za bežných okolností bránili v okamžitej integrácii. V záujme solidarity je potrebné zareagovať všetkými dostupnými prostriedkami, ktoré pomôžu čeliť neľahkej situácii, v ktorej sa títo ľudia ocitli.
V snahe uľahčiť život osôb utekajúcich pred vojnovým konfliktom sa upravujú zákony v oblasti azylového a cudzineckého práva, zdravotníctva, v sociálnej oblasti a v pracovnoprávnych vzťahoch, v oblasti hospodárskej mobilizácie, cestovného ruchu, miestnych daní a poplatkov, úhrad za mýto a diaľničné poplatky, ako aj v oblasti ochrany osobných údajov.
Návrhom zákona sa taktiež predkladajú úpravy na úseku obrany štátu, čo je z dôvodu invázie ruských vojsk na územie Ukrajiny potrebné na zvýšenie bezpečnosti Slovenskej republiky.
Vážený pán predsedajúci, vážené dámy, vážení páni, dovoľujem si vás požiadať o podporu predloženého návrhu zákona.
Ďakujem pekne.
Rozpracované
14:03
Vystúpenie 14:03
Juraj KrúpaNárodná rada uznesením č. 1340 z 18. marca 2022 pridelila návrh...
Národná rada uznesením č. 1340 z 18. marca 2022 pridelila návrh zákona prostredníctvom skráteného legislatívneho konania na prerokovanie nasledovným výborom: ústavnoprávnemu výboru, výboru pre hospodárske záležitosti, výboru pre sociálne veci, výboru pre zdravotníctvo, výboru pre financie a rozpočet, výboru pre verejnú správu a regionálny rozvoj, výboru pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport a výboru pre obranu a bezpečnosť ako gestorskému výboru. Výbory prerokovali predmetný návrh zákona v stanovenej lehote okrem výboru pre sociálne veci, výboru pre verejnú správu a regionálny rozvoj, výboru pre hospodárske záležitosti a výboru pre zdravotníctvo, ktoré neboli uznášaniaschopné. Poslanci Národnej rady, ktorí nie sú členmi výborov, ktorým bol návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko k predmetnému návrhu zákona.
Výbory Národnej rady, ktorým bol vládny návrh zákona pridelený, zaujali nasledovné stanoviská:
Výbor pre sociálne veci, výbor pre verejnú správu a regionálny rozvoj, výbor pre hospodárske záležitosti, výbor pre zdravotníctvo o predmetnom návrhu nerokovali, pretože neboli uznášaniaschopné. Výbor pre financie a rozpočet odporučil Národnej rade návrh zákona schváliť s pozmeňujúcim a doplňujúcim návrhom. Ústavnoprávny výbor odporučil Národnej rade návrh zákona schváliť. Výbor pre vzdelávanie, vedu a mládež a šport odporučil Národnej rade vládny návrh zákona schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi. Výbor pre obranu a bezpečnosť odporučil Národnej rade vládny návrh zákona schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi. Z uznesení výborov Národnej rady vyplývajú pozmeňujúce a doplňujúce návrhy, ktoré sú zapracované pod bodom III spoločnej správy.
Gestorský výbor odporúča o pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhoch hlasovať takto: o bodoch 1 až 29 hlasovať spoločne a tieto schváliť.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k vládnemu návrhu zákona o niektorých ďalších opatreniach v súvislosti so situáciou na Ukrajine vyjadrených v ich uzneseniach uvedených pod bodom III tejto správy a v stanoviskách poslancov vyjadrených v rozprave k tomuto návrhu zákona odporúča Národnej rade predmetný návrh zákona schváliť v znení schválených pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov uvedených v tejto správe.
Gestorský výbor ma určil za spoločného spravodajcu výborov, vystúpiť na schôdzi Národnej rady k uvedenému návrhu zákona v druhom a treťom čítaní, predniesť spoločnú správu výborov a odôvodniť návrh stanoviska gestorského výboru a tiež poslancov Jána Benčíka, Igora Husa, Annu Andrejuvovú, Marcela Mihalika a Annu Zemanovú, aby plnili úlohu spravodajcov. Spoločná správa k vládnemu návrhu zákona o niektorých ďalších opatreniach v súvislosti so situáciou na Ukrajine bola schválená uznesením výboru pre obranu a bezpečnosť č. 147 na svojej 67. schôdzi.
Ďakujem, pán predsedajúci, skončil som. Prosím, otvorte rozpravu.
Ďakujem. Vážený pán predsedajúci, dovoľte, aby som ako spravodajca predniesol túto správu, teda spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky o výsledku prerokovania vládneho návrhu zákona a o niektorých ďalších opatreniach v súvislosti so situáciou na Ukrajine. Výbor pre obranu a bezpečnosť ako gestorský výbor podáva Národnej rade spoločnú správu výborov.
Národná rada uznesením č. 1340 z 18. marca 2022 pridelila návrh zákona prostredníctvom skráteného legislatívneho konania na prerokovanie nasledovným výborom: ústavnoprávnemu výboru, výboru pre hospodárske záležitosti, výboru pre sociálne veci, výboru pre zdravotníctvo, výboru pre financie a rozpočet, výboru pre verejnú správu a regionálny rozvoj, výboru pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport a výboru pre obranu a bezpečnosť ako gestorskému výboru. Výbory prerokovali predmetný návrh zákona v stanovenej lehote okrem výboru pre sociálne veci, výboru pre verejnú správu a regionálny rozvoj, výboru pre hospodárske záležitosti a výboru pre zdravotníctvo, ktoré neboli uznášaniaschopné. Poslanci Národnej rady, ktorí nie sú členmi výborov, ktorým bol návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko k predmetnému návrhu zákona.
Výbory Národnej rady, ktorým bol vládny návrh zákona pridelený, zaujali nasledovné stanoviská:
Výbor pre sociálne veci, výbor pre verejnú správu a regionálny rozvoj, výbor pre hospodárske záležitosti, výbor pre zdravotníctvo o predmetnom návrhu nerokovali, pretože neboli uznášaniaschopné. Výbor pre financie a rozpočet odporučil Národnej rade návrh zákona schváliť s pozmeňujúcim a doplňujúcim návrhom. Ústavnoprávny výbor odporučil Národnej rade návrh zákona schváliť. Výbor pre vzdelávanie, vedu a mládež a šport odporučil Národnej rade vládny návrh zákona schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi. Výbor pre obranu a bezpečnosť odporučil Národnej rade vládny návrh zákona schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi. Z uznesení výborov Národnej rady vyplývajú pozmeňujúce a doplňujúce návrhy, ktoré sú zapracované pod bodom III spoločnej správy.
Gestorský výbor odporúča o pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhoch hlasovať takto: o bodoch 1 až 29 hlasovať spoločne a tieto schváliť.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k vládnemu návrhu zákona o niektorých ďalších opatreniach v súvislosti so situáciou na Ukrajine vyjadrených v ich uzneseniach uvedených pod bodom III tejto správy a v stanoviskách poslancov vyjadrených v rozprave k tomuto návrhu zákona odporúča Národnej rade predmetný návrh zákona schváliť v znení schválených pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov uvedených v tejto správe.
Gestorský výbor ma určil za spoločného spravodajcu výborov, vystúpiť na schôdzi Národnej rady k uvedenému návrhu zákona v druhom a treťom čítaní, predniesť spoločnú správu výborov a odôvodniť návrh stanoviska gestorského výboru a tiež poslancov Jána Benčíka, Igora Husa, Annu Andrejuvovú, Marcela Mihalika a Annu Zemanovú, aby plnili úlohu spravodajcov. Spoločná správa k vládnemu návrhu zákona o niektorých ďalších opatreniach v súvislosti so situáciou na Ukrajine bola schválená uznesením výboru pre obranu a bezpečnosť č. 147 na svojej 67. schôdzi.
Ďakujem, pán predsedajúci, skončil som. Prosím, otvorte rozpravu.
Rozpracované
14:07
Vystúpenie v rozprave 14:07
Miloš SvrčekČo je dôležité, tak ukrajinským autám odpúšťame diaľničnú známku a humanitárnym konvojom mýto. Ešte začiatkom marca tohto roku, keď bolo rokovanie vlády, tak minister dopravy a výstavby pán Doležal chcel predložiť na rokovanie vlády dve novely zákonov, ktoré súviseli so situáciou na Ukrajine, t. j. že všetky autá do 3,5 tony registrované v Ukrajine budú mať na slovenských diaľniciach odpustenú povinnosť mať diaľničnú známku. Týkať sa to malo aj áut, ktoré mali riešiť alebo prevážali humanitárny tovar, a vodičom tých, takýchto vozidiel by nehrozila pokuta, a to počas obdobia trvajúceho mimoriadneho stavu.
Zároveň Národná diaľničná spoločnosť mala odpustiť mýtne poplatky všetkým humanitárnym konvojom, čiže nákladným autám nad 3,5 tony, ktoré prevážali humanitárny tovar. Vtedy bola situácia taká, že sa ešte nevedelo, že sa príde s lex Ukrajina. Dnes už máme na stole v druhom čítaní práve tento predmetný návrh zákona a ja som aj rád, že v rámci tohto čl. II došlo aj k zapracovaniu čl. XV, čl. XVII a čl. XVIII, ktorým by som sa jednotlivo venoval.
Vzhľadom na maximálne vyťaženie aj policajných útvarov, ktorých sme svedkami v súčasnosti, ktoré konajú o pobyte z dôvodu riešenia dočasného útočiska pre utečencov z územia Ukrajiny, sa ustanovuje časová lehota, v rámci ktorej všetky udelené prechodné pobyty, trvalé pobyty alebo tolerované pobyty, ktorých časová platnosť by sa skončila počas mimoriadnej situácie, zostali v platnosti do dvoch mesiacov od odvolania mimoriadnej situácie.
V nadväznosti na túto úpravu som rád, že v tejto právnej úprave sa navrhuje, aby mohol aj policajný útvar vydať doklad o pobyte, v ktorom uvedie konkrétny dátum platnosti, a ak je to nevyhnutné na to, aby cudzinec mohol naďalej vykonávať účel udeleného pobytu. Tu sú príkladom najmä vodiči medzinárodnej hromadnej dopravy, ktorým bez platného dokladu o pobyte nemôže ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republiky vydať osvedčenie vodiča, ktoré je jednou z podmienok na vykonávanie ich povolania. V rámci aj minulého týždňa, keď som mal nejaké rokovanie s autodopravcami a zväzmi, tak mi aj spomínali, že keď došlo k začiatku tohto ozbrojeného konfliktu na Ukrajine, tak väčšinou tí autodopravcovia, alebo vodiči u autodopravcov fungujú tak, že sa menia turnusy, a práve v ten deň alebo v tej dobe, keď jeden z tých turnusov bol na Ukrajine, tak tí vodiči museli ostať na Ukrajine, pretože došlo k vyhláseniu všeobecnej mobilizácie, a tým napr. aj Slovensko, Poľsko, Maďarsko, Rakúsko, Nemecko alebo iné štáty západnej Európy prišli o tisícky vodičov týchto nákladných áut. A je aj dobré, že slovenská exekutíva, alebo vláda prišla s takýmto návrhom, že sa riešia takéto povolenia na pobyt.
Čo sa týka čl. XVII, je stanovené, že vozidlá prevážajúce humanitárnu pomoc a odídencov sú oslobodené od úhrady mýta počas trvania mimoriadnej situácie z dôvodu ozbrojeného konfliktu na Ukrajine. Čiže aj toto je správna cesta určite, ako pomôcť tým humanitárnym spôsobom vodičom, ktorí prichádzajú na územie Slovenskej republiky, využívajú tie diaľnice a rýchlostné cesty, cez ktoré sa ináč platí mýto, aby nemuseli uhrádzať od toho 26. februára 2022, kedy došlo k ozbrojenému konfliktu, tieto poplatky.
V čl. XVIII sa zároveň ustanovuje, a to kvitujem, že vozidlá a jazdné súpravy registrované na Ukrajine sú oslobodené od úhrady diaľničnej známky počas trvania mimoriadnej situácie z dôvodu ozbrojeného konfliktu na Ukrajine. Zároveň dochádza aj k zmene zákona č. 91/2010 Z. z. o podpore cestovného ruchu, ide v podstate o vytvorenie toho legislatívneho rámca, na základe ktorého sa budú poskytovať príspevky za poskytnutie ubytovania odídencovi, ako aj za služby spojené s ubytovaním odídenca fyzickým osobám alebo právnickým osobám poskytujúcim ubytovanie a s ním spojené služby v ubytovacom zariadení.
Ja som už aj zverejnil, teda dal zverejniť pozmeňujúci návrh práve v súvislosti s tým, že jednak gestori a jednak aj ministerstvo dopravy, výstavby boli požiadané parlamentnou legislatívou, aby sa sprecizoval tento návrh tejto právnej úpravy, takže z toho dôvodu by som predložil aj pozmeňujúci návrh. Tým dôvodom je predovšetkým legislatívnotechnická úprava v súvislosti s navrhovanou definíciou ubytovacieho zariadenia výhradne na účel poskytnutia príspevku na ubytovanie. Zároveň dochádza k legislatívnotechnickej úpravy v súvislosti s legislatívnou skratkou zavedenou v § 27a ods. 1 písm. e) návrhu zákona.
Takže teraz by som poprosil o zastavenie časomiery a prečítal by som pozmeňujúci a doplňujúci návrh poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Miloša Svrčeka k vládnemu návrhu zákona o niektorých ďalších opatreniach v súvislosti so situáciou na Ukrajine, v súvislosti s ustanoveniami zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov, predkladám nasledujúci pozmeňujúci a doplňujúci návrh k vládnemu návrhu zákona o niektorých ďalších opatreniach v súvislosti so situáciou na Ukrajine.
1. V čl. VII 2. bode § 27k ods. 2 znie:
„(2) Ubytovacím zariadením podľa ods. 1 sa rozumie budova, v ktorej sa verejnosti celoročne, alebo prechodne poskytuje prechodné ubytovanie a s ním spojené služby.“
2. V čl. VII... Pardon. V čl. XII 2. bode § 27k ods. 6 sa slová „Príspevok sa“ nahrádzajú slovami „Príspevok za ubytovanie sa“.
V čl. XII v bode 2 § 27k v poznámke pod čiarou k odkazu 9x) sa vypúšťajú slová, citujem, „o azyle a o zmene a doplnení niektorých zákonov“.
4. V čl. XII v 2. bode § 27k k poznámke pod čiarou k odkazu9y)sa na konci pripájajú tieto slová: „v znení neskorších predpisov“.
Zákaz sa ale netýka, a to musím podotknúť, humanitárnych letov, záchranárskych letov, alebo jednosmerných letov vracajúcich sa prenajatých lietadiel s povolením príslušných slovenských orgánov, v prípade núdzového pristátia alebo núdzového príletu. Dopravný úrad Slovenskej republiky už, pre vašu informáciu, vydal aj tzv. NOTAM, čo je oficiálna správa pre užívateľov vzdušného priestoru Slovenskej republiky.
Zo strany rezortu dopravy bola riešená aj otázka poskytnutia tzv. humanitárnych vlakov, ktoré boli vysielané do mesta Čop na Zakarpatskej oblasti, kde práve týmito vlakmi boli prevážaní utečenci, ktorí boli práve dotknutí týmto ozbrojeným konfliktom, čiže tu sa ukazuje aj taká veľmi dobrá kooperácia, spolupráca medzi štátom, resp. medzi ZSSK, ako aj medzi ďalšími autodopravcami, resp. poskytovateľmi železničnej dopravy.
Mimoriadne dôležitým bolo aj spustenie online registračného systému ubytovania pre odídencov a ubytovanie budú ľuďom, ktorí utekajú pred vojnou na Ukrajine, sprostredkovávať priamo z info pointov zamestnanci rezortu dopravy a ďalší vyškolení ľudia. Všetky tieto štátne ubytovacie zariadenia a hotely budú pod jednou strechou, pričom voľné kapacity sa budú zobrazovať v reálnom čase. Čiže môžem povedať, áno, sú určité problémy stále, keď za chodu riešite tieto problémy, tak môže sa vyskytnúť nejaká situácia, že niekedy to tak vyzerá, že pravá ruka nevie, čo robí ľavá ruka, ale myslím si, že po tom, ako jednotlivé štátne orgány, verejná správa, čiže aj územná samospráva, ktorá je chrbtovou kosťou tohto štátu, ukázali, že keď sa dá dohodnúť na tom, aby sa veľmi dobre spolupracovalo v tejto oblasti, tak problémy sa odstránia, a hlavne čo je dôležité, tak tá pomoc príde ľuďom, ktorí sú dotknutí týmto vojnovým konfliktom, aby zbytočne ešte netrpeli nejakou administratívou.
Čiže klobúk dolu, pán minister vnútra, veľmi pekne ďakujem, že prichádzate s touto iniciatívou, a v prípade ak do budúcna prídu takéto legislatívne návrhy, tak je určite ich potrebné podporiť, pretože ukážme aj svojho ducha spoločného, však sme Európania.
Ďakujem pekne, za mňa všetko.
Vystúpenie v rozprave
22.3.2022 o 14:07 hod.
JUDr. Mgr. PhD., LL.M.
Miloš Svrček
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne za slovo, pán predsedajúci. Vážení páni poslanci, panie poslankyne, vážený pán minister, máme na stole lex Ukrajina, návrh zákona, ktorým sa riešia opatrenia v súvislosti so situáciou na Ukrajine, a ja by som sa sústredil skôr na ten čl. 2 tohto návrhu, v ktorom sú presne zakotvené tie jednotlivé úpravy, právne úpravy, ktoré sa dotýkajú jednotlivých tých právnych predpisov. Keďže ja sa venujem skôr otázkam dopravy a výstavby, tak by som otvoril práve otázku zákona o výbere mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií, zákona o diaľničnej známke, resp. zákona o podpore cestovného ruchu.
Čo je dôležité, tak ukrajinským autám odpúšťame diaľničnú známku a humanitárnym konvojom mýto. Ešte začiatkom marca tohto roku, keď bolo rokovanie vlády, tak minister dopravy a výstavby pán Doležal chcel predložiť na rokovanie vlády dve novely zákonov, ktoré súviseli so situáciou na Ukrajine, t. j. že všetky autá do 3,5 tony registrované v Ukrajine budú mať na slovenských diaľniciach odpustenú povinnosť mať diaľničnú známku. Týkať sa to malo aj áut, ktoré mali riešiť alebo prevážali humanitárny tovar, a vodičom tých, takýchto vozidiel by nehrozila pokuta, a to počas obdobia trvajúceho mimoriadneho stavu.
Zároveň Národná diaľničná spoločnosť mala odpustiť mýtne poplatky všetkým humanitárnym konvojom, čiže nákladným autám nad 3,5 tony, ktoré prevážali humanitárny tovar. Vtedy bola situácia taká, že sa ešte nevedelo, že sa príde s lex Ukrajina. Dnes už máme na stole v druhom čítaní práve tento predmetný návrh zákona a ja som aj rád, že v rámci tohto čl. II došlo aj k zapracovaniu čl. XV, čl. XVII a čl. XVIII, ktorým by som sa jednotlivo venoval.
Vzhľadom na maximálne vyťaženie aj policajných útvarov, ktorých sme svedkami v súčasnosti, ktoré konajú o pobyte z dôvodu riešenia dočasného útočiska pre utečencov z územia Ukrajiny, sa ustanovuje časová lehota, v rámci ktorej všetky udelené prechodné pobyty, trvalé pobyty alebo tolerované pobyty, ktorých časová platnosť by sa skončila počas mimoriadnej situácie, zostali v platnosti do dvoch mesiacov od odvolania mimoriadnej situácie.
V nadväznosti na túto úpravu som rád, že v tejto právnej úprave sa navrhuje, aby mohol aj policajný útvar vydať doklad o pobyte, v ktorom uvedie konkrétny dátum platnosti, a ak je to nevyhnutné na to, aby cudzinec mohol naďalej vykonávať účel udeleného pobytu. Tu sú príkladom najmä vodiči medzinárodnej hromadnej dopravy, ktorým bez platného dokladu o pobyte nemôže ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republiky vydať osvedčenie vodiča, ktoré je jednou z podmienok na vykonávanie ich povolania. V rámci aj minulého týždňa, keď som mal nejaké rokovanie s autodopravcami a zväzmi, tak mi aj spomínali, že keď došlo k začiatku tohto ozbrojeného konfliktu na Ukrajine, tak väčšinou tí autodopravcovia, alebo vodiči u autodopravcov fungujú tak, že sa menia turnusy, a práve v ten deň alebo v tej dobe, keď jeden z tých turnusov bol na Ukrajine, tak tí vodiči museli ostať na Ukrajine, pretože došlo k vyhláseniu všeobecnej mobilizácie, a tým napr. aj Slovensko, Poľsko, Maďarsko, Rakúsko, Nemecko alebo iné štáty západnej Európy prišli o tisícky vodičov týchto nákladných áut. A je aj dobré, že slovenská exekutíva, alebo vláda prišla s takýmto návrhom, že sa riešia takéto povolenia na pobyt.
Čo sa týka čl. XVII, je stanovené, že vozidlá prevážajúce humanitárnu pomoc a odídencov sú oslobodené od úhrady mýta počas trvania mimoriadnej situácie z dôvodu ozbrojeného konfliktu na Ukrajine. Čiže aj toto je správna cesta určite, ako pomôcť tým humanitárnym spôsobom vodičom, ktorí prichádzajú na územie Slovenskej republiky, využívajú tie diaľnice a rýchlostné cesty, cez ktoré sa ináč platí mýto, aby nemuseli uhrádzať od toho 26. februára 2022, kedy došlo k ozbrojenému konfliktu, tieto poplatky.
V čl. XVIII sa zároveň ustanovuje, a to kvitujem, že vozidlá a jazdné súpravy registrované na Ukrajine sú oslobodené od úhrady diaľničnej známky počas trvania mimoriadnej situácie z dôvodu ozbrojeného konfliktu na Ukrajine. Zároveň dochádza aj k zmene zákona č. 91/2010 Z. z. o podpore cestovného ruchu, ide v podstate o vytvorenie toho legislatívneho rámca, na základe ktorého sa budú poskytovať príspevky za poskytnutie ubytovania odídencovi, ako aj za služby spojené s ubytovaním odídenca fyzickým osobám alebo právnickým osobám poskytujúcim ubytovanie a s ním spojené služby v ubytovacom zariadení.
Ja som už aj zverejnil, teda dal zverejniť pozmeňujúci návrh práve v súvislosti s tým, že jednak gestori a jednak aj ministerstvo dopravy, výstavby boli požiadané parlamentnou legislatívou, aby sa sprecizoval tento návrh tejto právnej úpravy, takže z toho dôvodu by som predložil aj pozmeňujúci návrh. Tým dôvodom je predovšetkým legislatívnotechnická úprava v súvislosti s navrhovanou definíciou ubytovacieho zariadenia výhradne na účel poskytnutia príspevku na ubytovanie. Zároveň dochádza k legislatívnotechnickej úpravy v súvislosti s legislatívnou skratkou zavedenou v § 27a ods. 1 písm. e) návrhu zákona.
Takže teraz by som poprosil o zastavenie časomiery a prečítal by som pozmeňujúci a doplňujúci návrh poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Miloša Svrčeka k vládnemu návrhu zákona o niektorých ďalších opatreniach v súvislosti so situáciou na Ukrajine, v súvislosti s ustanoveniami zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov, predkladám nasledujúci pozmeňujúci a doplňujúci návrh k vládnemu návrhu zákona o niektorých ďalších opatreniach v súvislosti so situáciou na Ukrajine.
1. V čl. VII 2. bode § 27k ods. 2 znie:
„(2) Ubytovacím zariadením podľa ods. 1 sa rozumie budova, v ktorej sa verejnosti celoročne, alebo prechodne poskytuje prechodné ubytovanie a s ním spojené služby.“
2. V čl. VII... Pardon. V čl. XII 2. bode § 27k ods. 6 sa slová „Príspevok sa“ nahrádzajú slovami „Príspevok za ubytovanie sa“.
V čl. XII v bode 2 § 27k v poznámke pod čiarou k odkazu 9x) sa vypúšťajú slová, citujem, „o azyle a o zmene a doplnení niektorých zákonov“.
4. V čl. XII v 2. bode § 27k k poznámke pod čiarou k odkazu9y)sa na konci pripájajú tieto slová: „v znení neskorších predpisov“.
Zákaz sa ale netýka, a to musím podotknúť, humanitárnych letov, záchranárskych letov, alebo jednosmerných letov vracajúcich sa prenajatých lietadiel s povolením príslušných slovenských orgánov, v prípade núdzového pristátia alebo núdzového príletu. Dopravný úrad Slovenskej republiky už, pre vašu informáciu, vydal aj tzv. NOTAM, čo je oficiálna správa pre užívateľov vzdušného priestoru Slovenskej republiky.
Zo strany rezortu dopravy bola riešená aj otázka poskytnutia tzv. humanitárnych vlakov, ktoré boli vysielané do mesta Čop na Zakarpatskej oblasti, kde práve týmito vlakmi boli prevážaní utečenci, ktorí boli práve dotknutí týmto ozbrojeným konfliktom, čiže tu sa ukazuje aj taká veľmi dobrá kooperácia, spolupráca medzi štátom, resp. medzi ZSSK, ako aj medzi ďalšími autodopravcami, resp. poskytovateľmi železničnej dopravy.
Mimoriadne dôležitým bolo aj spustenie online registračného systému ubytovania pre odídencov a ubytovanie budú ľuďom, ktorí utekajú pred vojnou na Ukrajine, sprostredkovávať priamo z info pointov zamestnanci rezortu dopravy a ďalší vyškolení ľudia. Všetky tieto štátne ubytovacie zariadenia a hotely budú pod jednou strechou, pričom voľné kapacity sa budú zobrazovať v reálnom čase. Čiže môžem povedať, áno, sú určité problémy stále, keď za chodu riešite tieto problémy, tak môže sa vyskytnúť nejaká situácia, že niekedy to tak vyzerá, že pravá ruka nevie, čo robí ľavá ruka, ale myslím si, že po tom, ako jednotlivé štátne orgány, verejná správa, čiže aj územná samospráva, ktorá je chrbtovou kosťou tohto štátu, ukázali, že keď sa dá dohodnúť na tom, aby sa veľmi dobre spolupracovalo v tejto oblasti, tak problémy sa odstránia, a hlavne čo je dôležité, tak tá pomoc príde ľuďom, ktorí sú dotknutí týmto vojnovým konfliktom, aby zbytočne ešte netrpeli nejakou administratívou.
Čiže klobúk dolu, pán minister vnútra, veľmi pekne ďakujem, že prichádzate s touto iniciatívou, a v prípade ak do budúcna prídu takéto legislatívne návrhy, tak je určite ich potrebné podporiť, pretože ukážme aj svojho ducha spoločného, však sme Európania.
Ďakujem pekne, za mňa všetko.
Rozpracované
14:20
Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:20
Viliam ZahorčákZa seba ako jedného z primátorov hovorím, že tejto kompetencii sa...
Za seba ako jedného z primátorov hovorím, že tejto kompetencii sa nebránime, viem si predstaviť, ako budeme napr. my v Michalovciach na úrade prijímať zmluvy medzi poskytovateľmi ubytovania a odídencami, ako budeme s nimi pracovať. Viem si predstaviť, hoci to zákon nevyžaduje, ako odkontrolujeme, či tento zmluvný vzťah nie je fiktívny, a viem si aj predstaviť, ako budeme postupovať pri povinnosti odídenca, ktorému oprávnená osoba poskytuje ubytovanie, povinne raz mesačne počas poskytovania ubytovania osobne oznámiť obci, že mu oprávnená osoba ubytovanie poskytuje. Čo si však predstaviť viem ťažšie, je verifikácia toho, že príspevok možno poskytnúť aj najviac za sedem nocí poskytovania ubytovania predchádzajúcich k dňu poskytovania dočasného útočiska odídencov, najskôr však do 26. februára 2022, ako sa uvádza v zákone.
Nie som ani proti tomu, nechcem a priori podozrievať poskytovateľov ubytovania z nekalých praktík. Z vlastnej skúsenosti viem, že aj teraz mnohí z nich to robia nezištne a mnohí, myslím si, ani túto zákonnú možnosť v budúcnosti možno nevyužijú. Upozorňujem však na to, že práve to spätné uplatnenie si nároku bude možno veľmi problematické, a čo sa týka fyzického odkontrolovania, prakticky nebude možné, preto si myslím, že vo vykonávacích predpisoch alebo aj v tomto zákone by predkladateľ mohol aj na toto pamätať.
No a v neposlednom rade aj otázka, verím, že na to budú aj do našich mestských pokladníc doplnené finančné zdroje z úrovne štátu.
Ďakujem.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
22.3.2022 o 14:20 hod.
Viliam Zahorčák
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne. Vážený pán predsedajúci, pán poslanec Svrček svojím vystúpením poukázal na niektoré z problémov, ktoré tento zákon môže priniesť, aj možné riešenia, ale ja chcem povedať, že týmto zákonom § 36 ods. 2 sa prenášajú isté povinnosti na mestá a obce, a to najmä v súvislosti s poskytovaním ubytovania pre odídencov aj fyzickými osobami, teda obyvateľmi obce.
Za seba ako jedného z primátorov hovorím, že tejto kompetencii sa nebránime, viem si predstaviť, ako budeme napr. my v Michalovciach na úrade prijímať zmluvy medzi poskytovateľmi ubytovania a odídencami, ako budeme s nimi pracovať. Viem si predstaviť, hoci to zákon nevyžaduje, ako odkontrolujeme, či tento zmluvný vzťah nie je fiktívny, a viem si aj predstaviť, ako budeme postupovať pri povinnosti odídenca, ktorému oprávnená osoba poskytuje ubytovanie, povinne raz mesačne počas poskytovania ubytovania osobne oznámiť obci, že mu oprávnená osoba ubytovanie poskytuje. Čo si však predstaviť viem ťažšie, je verifikácia toho, že príspevok možno poskytnúť aj najviac za sedem nocí poskytovania ubytovania predchádzajúcich k dňu poskytovania dočasného útočiska odídencov, najskôr však do 26. februára 2022, ako sa uvádza v zákone.
Nie som ani proti tomu, nechcem a priori podozrievať poskytovateľov ubytovania z nekalých praktík. Z vlastnej skúsenosti viem, že aj teraz mnohí z nich to robia nezištne a mnohí, myslím si, ani túto zákonnú možnosť v budúcnosti možno nevyužijú. Upozorňujem však na to, že práve to spätné uplatnenie si nároku bude možno veľmi problematické, a čo sa týka fyzického odkontrolovania, prakticky nebude možné, preto si myslím, že vo vykonávacích predpisoch alebo aj v tomto zákone by predkladateľ mohol aj na toto pamätať.
No a v neposlednom rade aj otázka, verím, že na to budú aj do našich mestských pokladníc doplnené finančné zdroje z úrovne štátu.
Ďakujem.
Rozpracované
14:22
Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:22
Miloš SvrčekJe to určite legitímny podnet, ak sa nemýlim, tak v rámci tejto úpravy je aj návrh nariadenia vlády o poskytovanie príspevku za ubytovanie odídenca, ktorému bolo poskytnuté dočasné útočisko v súvislosti so situáciou na Ukrajine, a práve o týchto veciach, o týchto problémoch spätného vyplácania som sa aj bavil s jednotlivými kompetentnými, čiže určite potom môžem aj osobne sa...
Je to určite legitímny podnet, ak sa nemýlim, tak v rámci tejto úpravy je aj návrh nariadenia vlády o poskytovanie príspevku za ubytovanie odídenca, ktorému bolo poskytnuté dočasné útočisko v súvislosti so situáciou na Ukrajine, a práve o týchto veciach, o týchto problémoch spätného vyplácania som sa aj bavil s jednotlivými kompetentnými, čiže určite potom môžem aj osobne sa stretnúť, a túto otázku otvoriť. Myslím si, že je to veľmi vecný dôvod na to, aby sa to riešilo.
Ďakujem.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
22.3.2022 o 14:22 hod.
JUDr. Mgr. PhD., LL.M.
Miloš Svrček
Videokanál poslanca
Áno, ďakujem pekne, pán poslanec, pán primátor Michaloviec.
Je to určite legitímny podnet, ak sa nemýlim, tak v rámci tejto úpravy je aj návrh nariadenia vlády o poskytovanie príspevku za ubytovanie odídenca, ktorému bolo poskytnuté dočasné útočisko v súvislosti so situáciou na Ukrajine, a práve o týchto veciach, o týchto problémoch spätného vyplácania som sa aj bavil s jednotlivými kompetentnými, čiže určite potom môžem aj osobne sa stretnúť, a túto otázku otvoriť. Myslím si, že je to veľmi vecný dôvod na to, aby sa to riešilo.
Ďakujem.
Rozpracované
14:23
Vystúpenie v rozprave 14:23
György GyimesiSlovenská vláda, konkrétne ministerstvo financií na to myslelo a takýto zjednodušujúci predpis sa dostal práve do tohto, do tohto zákona, ktorý spočíva v tom, že títo občania Ukrajiny, ktorí utekajú pred vojnou, disponujú pobytom, legálnym pobytom na území Slovenskej republiky, či už je to dočasné útočisko, alebo tolerovaný pobyt, budú môcť si otvoriť účet v slovenskej banke len na základe tohto potvrdenia a jedného dokladu, ktorý dokladuje ich totožnosť aj s fotografiou. Slovensko pomáha, vláda Slovenskej republiky pomáha, ako môže, a toto je ďalší jej príspevok k tomu, aby sme týmto občanom uľahčili ich život a poprípade, ak je to možné, tak ich integrovali čím viac. Musím podotknúť, že sa jedná o dočasné opatrenie, ktoré skončí 30 dní po tom, čo sa skončí to dočasné útočisko alebo tolerovaný pobyt. Tento, táto novela alebo tento pozmeňujúci návrh bol odkonzultovaný aj s Národnou bankou Slovenska, aby sa predchádzalo prípadným nejakým trestným činom súvisiacich s praním špinavých peňazí alebo s financovaním terorizmu. Také nie je možné, samozrejme, vkladať na účet neobmedzené množstvo ani opakovane po sebe. Ja si to myslím, že od 10-tisíc euro v hotovosti, ktoré je, si môžme dať na takýto účet vložiť, čo, si myslím, že je tiež dostatočná ochrana proti záujmom, resp. dostatočná ochrana záujmov Slovenskej republiky a Európskej únie ako takej.
Ešte raz, všetkým, ktorí sa na tomto podieľali, ďakujem a verím, že tak to aj schválime.
Ďakujem pekne.
Vystúpenie v rozprave
22.3.2022 o 14:23 hod.
PhDr. PhD.
György Gyimesi
Videokanál poslanca
Vážený pán podpredseda, kolegyne, kolegovia, ja budem len skutočne krátko k tomuto zákonu. Myslím si, že je podstatné, aby aj tu v pléne odznelo to, čo sme schválili a prijali na výbore, na finančnom výbore, a to je veľmi významná pomoc pre všetkých tých, ktorí utiekli pred vojnou z Ukrajiny, hoci sa to môže zdať ako drobnosť, ale je to pre ďalší život a ďalšie pôsobenie tých utečencov na Slovensku mimoriadne dôležitá vec, a to je to, že títo občania budú môcť si otvoriť účty v slovenských bankách za výrazne jednoduchších podmienok, než tomu je teraz. Totižto účet, bežný účet potrebujú už prakticky všetci k napĺňaniu svojich každodenných potrieb a bez účtu sa jednoducho fungovať nedá.
Slovenská vláda, konkrétne ministerstvo financií na to myslelo a takýto zjednodušujúci predpis sa dostal práve do tohto, do tohto zákona, ktorý spočíva v tom, že títo občania Ukrajiny, ktorí utekajú pred vojnou, disponujú pobytom, legálnym pobytom na území Slovenskej republiky, či už je to dočasné útočisko, alebo tolerovaný pobyt, budú môcť si otvoriť účet v slovenskej banke len na základe tohto potvrdenia a jedného dokladu, ktorý dokladuje ich totožnosť aj s fotografiou. Slovensko pomáha, vláda Slovenskej republiky pomáha, ako môže, a toto je ďalší jej príspevok k tomu, aby sme týmto občanom uľahčili ich život a poprípade, ak je to možné, tak ich integrovali čím viac. Musím podotknúť, že sa jedná o dočasné opatrenie, ktoré skončí 30 dní po tom, čo sa skončí to dočasné útočisko alebo tolerovaný pobyt. Tento, táto novela alebo tento pozmeňujúci návrh bol odkonzultovaný aj s Národnou bankou Slovenska, aby sa predchádzalo prípadným nejakým trestným činom súvisiacich s praním špinavých peňazí alebo s financovaním terorizmu. Také nie je možné, samozrejme, vkladať na účet neobmedzené množstvo ani opakovane po sebe. Ja si to myslím, že od 10-tisíc euro v hotovosti, ktoré je, si môžme dať na takýto účet vložiť, čo, si myslím, že je tiež dostatočná ochrana proti záujmom, resp. dostatočná ochrana záujmov Slovenskej republiky a Európskej únie ako takej.
Ešte raz, všetkým, ktorí sa na tomto podieľali, ďakujem a verím, že tak to aj schválime.
Ďakujem pekne.
Rozpracované
14:26
Vystúpenie v rozprave 14:26
Milan MazurekProblém mám ale s tým, že ste teda nevyhodili z tohto zákona, neurobili ste to zvlášť, tie veci ohľadne Severoatlantickej aliancie, velenia slovenských ozbrojených síl, leteckých koridorov, stíhačiek, varovných výstrelov a všetkých ďalších vecí, ktoré priamo vojenské záležitosti dávajú do záležitosti ako ste hovorili vy, pán Gyimesi, teda otváranie sú účtov v bankách pre ľudí, ktorí utekajú pred vojnou a podobne.
A preto považujem za dôležité, aby som vystúpil aj v tomto druhom čítaní, aby zaznelo jasne, z akého dôvodu nemôžeme hlasovať za tento návrh zákona aj napriek tomu, že by sme si veľmi priali, aby sme aj my mohli podporiť ľudí, ktorí naozaj utekajú pred vojnou. Nie špekulantov, nie nejakých mladých afrických mužov, ako sa nám tu Európska únia mnohokrát snažila natlačiť aj na Slovensko, ale ženy a deti, ktoré skutočne utekajú pred vojnou.
Nastavili ste to však tak, že to nie je možné. Nie je pre nás možné a nie je pre nás mysliteľné kombinovať tieto dve pre nás absolútne nesúvisiace veci dokopy. Nemôžme naraz hlasovať aj o leteckých koridoroch, výstražných výstrelov, o velení slovenskej armády pod štruktúrami nejakých zahraničných jednotiek a zároveň o podpore pre matky s deťmi, o pomoci pri poskytovaní ubytovania, zakladania si bankových účtov a tak ďalej a tak ďalej, zdravotného poistenie a všetko ďalšie.
Rovnako však chcem z tohto miesta zdôrazniť to, čo som tu hovoril minulý týždeň, a prešiel víkend, a situácia sa konštantne zhoršuje a stále to ani minister a ani nikto iný nerieši. Čakali sme, že tu v skrátenom legislatívnom konaní prídu aj návrhy, ktoré pomôžu občanom Slovenskej republiky. Videli ste, koľko dnes stojí nafta? Koľko stojí benzín? Uvedomujete si, akými zásadnými spôsobmi to, čo sa dnes deje, dopadá na občanov Slovenskej republiky? Ľudia sú doslova na dne a situácia sa môže ďalej zhoršovať. Od vlády však nezaznelo ešte ani jedno jediné slovo, čo bude a ako sa to bude riešiť. A to nie je už sranda, to už nie je zábavná vec. Tankovať pomaly za 1,70 diesel, to je katastrofa. Ľudia si nemôžu dovoliť normálne natankovať nádrž. Ako majú ďalej fungovať? Tie náklady fungujú, rastú neuveriteľným spôsobom a ľudia čakajú, že vláda bude myslieť aj na nich, napríklad že zníži DPH na potraviny. Proste dusíme, lebo ľudia potrebujú nakupovať lacnejšie potraviny, a následne zastropuje tieto ceny. Ľudia čakajú, že znížite napríklad spotrebnú daň alebo DPH aj na pohonné hmoty, že zastropujete náklady na ceny energií a tak ďalej. Všetko možné, čo je potrebné preto, aby ľudia mohli ľahšie zvládať tieto následky.
Pán Mikulec, pomoc nie je to, že vy pošlete za 1,6 mil. bez DPH firmu z Bratislavy variť na hranice. To je akurát tak obrovská hanba pre celý slovenský národ aj voči zahraničiu, keď sa musia pozerať na to, ako vy vlastne riešite problémy na hraničnom prechode tým, že z Bratislavy priamo obstarávaním pošlete firmu variť na hranice. To sú katastrofálne scény, ktoré úplne menia celú situáciu a mnohým ľuďom zakladajú tú pochybnosť, že či vôbec pomáhať, či sa vôbec snažiť. Veď pozrite, čo tá vláda robí, ešte aj na tomto si robí biznis. Toto sú zásadné veci, ktoré musí vláda komunikovať voči verejnosti úplne inak, aby to mohlo normálne fungovať.
A ja vás znovu z tohto miesta vyzývam, ja som človek, ktorý sa snaží pomáhať tým ľuďom, akokoľvek sa len dá. Ale myslite aj na Slovákov, lebo keď si tu budeme navzájom predhadzovať rôzne cnosti a emócie a predbiehať sa, ja som pomohol toľkým Ukrajincom, ja som navaril toľko jedál, ja som bol odniesť toľko a toľko šiat do zbierky, to je všetko krásne. Ale po tom, ako dnes mi napísala mladá mamička, že má 3,5-ročného syna a už si nemôže dovoliť mu kúpiť tenisky, že manžel, ktorý pracuje v Slovnafte, bude zrejme prichádzať o plat, pretože Slovnaft bude, Slovnaft, teda, pardon, Volkswagen bude obmedzovať výrobku, lebo sú to problémy s dodávkami všelijakých surovín, ktoré potrebujú na fungovanie. A takáto rodina sa teraz pýta, čo má robiť, z čoho má platiť náklady.
A myslite na tých ľudí, zobuďte sa už konečne. Pozrite sa okolo seba, sú tu Slováci, tú tu ľudia, ktorí potrebujú pomoc. Ja nehovorím - nepomáhať Ukrajincom. Hovorím, pomáhajme jedným aj druhým, ale robme niečo. Od vás nevyšle ani jeden jediný signál. A keď hovorím pomáhať, nemyslím tým tú absurdnú vec, ktorú tu predviedla aj ministra Remišová, ktorá sa stále, stále po tom všetkom zastrája, že je potrebné o 4 stupne znižovať teplotu v našich domovoch – a podobné kraviny–, aby malé deti mrzli v bytoch, lebo to zastaví Putina! Nie takého hlúposti vysielať do verejnosti, ale normálne, zmysluplné návrhy.
Je nebezpečné, ak najvyšší ústavní činitelia verejne hovoria, že poďme sa odstrihnúť od ruskej ropy a plynu, a najlepšie okamžite. A že ktokoľvek, kto hovorí, že takého myslenie je nebezpečné, je vlastne nebezpečný pre Slovenskú republiku a pre našu bezpečnosť, pričom ľudia reálne vidia, aké majú tieto sankcie dopady.
Dokázali ste sem v skrátenom legislatívnom konaní okrem tohto návrhu, ktorý je z väčšiny dobrý, priniesť návrh, aby sme obmedzili ruským firmám možnosť podieľať sa na verejnom obstarávaní. V poriadku, ale prineste aj návrh, ktorý pomôže Slovákom, ľudia na to čakajú.
Ja keď počúvam niektorých politikov alebo niektorých novinárov, ako hovoria, sankcie na Rusko nás síce budú bolieť, ale my to zvládneme, lebo musíme, lebo musíme zastaviť Putina, tak mne sa zdvíha žalúdok, lebo nikoho z vás, nikoho z vlády nebudú tie sankcie bolieť. Je to nezmysel. Keď má človek 4,5-tisíc mesačne, tak ho o 150 alebo 200 eur zvýšenie nákladov mesačne nezabolí. Možno si to trošku všimne. Ale ľudí budú bolieť tieto sankcie a o tom to celé je. Ak chcete dávať jednu sankciu za druhou, nepremyslene, hystericky konať v reakcii, ktorá nemá žiadnu poriadnu výpovednú hodnotu ani voči Ruskej federácii, tak to robte tak, aby sa to dotklo aj vás, aby ste reálne ukázali ľuďom, že aj my trpíme, aj nás sa to dotklo. Ale nie tak, že občanom Slovenskej republiky o 150 či 200 eur priemerne zvýšite náklady na normálny, bežný život s katastrofálnymi vyhliadkami do ďalšej budúcnosti a poviete, no tak sankcie zabolia, no ľudia no zvyknite si, bude to bolieť, ale musíme toho od Putina dostať k zemi. Veď takto to nemôže fungovať.
Ako som povedal, každá jedna príčetná politická sila na Slovensku odsudzuje konflikt na Ukrajine, odsudzuje ten útok, ale to neznamená, že sa teraz máme zničiť my sami za cenu toho, že chceme zničiť Rusko. To takto nemôže fungovať, to nemôže mať tento obrovský bumerangový efekt, a preto pri tomto zákone vystupujem s tým obrovským apelom, aby to tu v pléne Národnej rady zaznelo, keď už to nezaznelo ani od koaličných poslancov, aby tu zaznelo, že je tu aj niečo ako slovenský národ, sú tu aj ľudia, ktorí budú čoskoro prichádzať o prácu, keď sa zastavia surovinové dovozy. Sú tu aj ľudia, ktorí budú trpieť na zvyšovanie cien potravín, energií, pohonných hmôt. Ako som spomínal minule, z Ruska a Ukrajiny prichádza obrovská časť obilnín do Európy. To budú tak zásadné problémy, ktoré sa dotknú aj Afriky, dotknú sa Stredného, Blízkeho východu, spôsobí to ďalšie imigračné vlny.
O tom všetkom sa verejne hovorí vo svetových médiách a treba na to myslieť, treba na to myslieť. Vy ste sa, pán minister, to ste sa asi nepochválil verejne, v rámci Slovenskej republiky, za Slovenskú republiku súhlasili s tým, že Slovensko bude prijímať afganských utečencov, to ste súhlasili. Európska komisia to potvrdila. Na otázku europoslancov odpovedali, ktorých presne 15 štátov súhlasilo s tým, že poskytne afganským imigrantom útočisko. A Slovenská republiky je medzi nimi, tak zrejme ako minister vnútra ste to potvrdili. Ak nie vy, tak potom premiér Heger a toto nemôžu ľudia vidieť, že vy tu idete pomáhať afganským imigrantom a na Slovákov sa kašle. Na toto ja apelujem.
Poďme pomáhať Ukrajincom, koľko sa dá, kľudne sa rozdajme z našich platov. Ja to všetko podporím, ale myslime aj na tých Slovákov. Tak sa pýtam vás, pán minister, poslanci odpovedzte mi, čo máte v pláne, aká ďalšia pomoc pre Slovákov príde. Znížite DPH za potraviny, pomôžete ľuďom s cenami pohonných hmôt, máte nejaký plán pre mladé rodiny, pre mladé matky, pre ľudí, ktorí postupne budú prichádza o svoje domovy, lebo im zvyšujú ceny nájmov? Toto sú otázky, na ktoré je potrebné odpovedať. A kde inde sa ich pýtať, ak nie v Národnej rade.
Čiže, pán minister, nebudem za to hlasovať, pretože ste tam nechali tie nezmysly o Severoatlantickej aliancii. Podporujem pomoc utečencom z Ukrajiny, sám to osobne robím, nebudem to tu opakovať. Tí, ktorí to viete, tí to viete, ktorí ste padnutí na hlavu ako pán Lehotský, tí to nikdy vedieť nebudete chcieť. Ale ak chceme pomáhať ľuďom z Ukrajiny, musíme začať pomáhať aj našim vlastným. A keď sa vám to ťažko počúva, tak možno by ste mohli ísť kľudne sedieť do ukrajinského parlamentu, keď vám je to bližšie ako slovenský parlament a slovenskí ľudia.
Slovensko teda pomáha, pomáha, ako môže. Pomôžem si vašimi slovami, pán Gyimesi, pretože sú skutočne signifikantné, Slovensko musí pomáhať. Pomáhať ľuďom, ktorí naozaj hľadajú útočisko, a ako vidíte, obrovské množstvo slovenských občanov sa zapojilo do toho, aby ženám a deťom, ktoré utekajú pred vojnovým konfliktom, poskytlo všetko, čo potrebujú. Všetko je to fajn, všetko je to správne a je preto potrebné, aby štát vytvoril podmienky, tak aby títo ľudia mohli čo najľahšie na Slovensku fungovať, a podporujem všetky tie paragrafy tohto zákona, ktoré sa týkajú skutočného problému.
Problém mám ale s tým, že ste teda nevyhodili z tohto zákona, neurobili ste to zvlášť, tie veci ohľadne Severoatlantickej aliancie, velenia slovenských ozbrojených síl, leteckých koridorov, stíhačiek, varovných výstrelov a všetkých ďalších vecí, ktoré priamo vojenské záležitosti dávajú do záležitosti ako ste hovorili vy, pán Gyimesi, teda otváranie sú účtov v bankách pre ľudí, ktorí utekajú pred vojnou a podobne.
A preto považujem za dôležité, aby som vystúpil aj v tomto druhom čítaní, aby zaznelo jasne, z akého dôvodu nemôžeme hlasovať za tento návrh zákona aj napriek tomu, že by sme si veľmi priali, aby sme aj my mohli podporiť ľudí, ktorí naozaj utekajú pred vojnou. Nie špekulantov, nie nejakých mladých afrických mužov, ako sa nám tu Európska únia mnohokrát snažila natlačiť aj na Slovensko, ale ženy a deti, ktoré skutočne utekajú pred vojnou.
Nastavili ste to však tak, že to nie je možné. Nie je pre nás možné a nie je pre nás mysliteľné kombinovať tieto dve pre nás absolútne nesúvisiace veci dokopy. Nemôžme naraz hlasovať aj o leteckých koridoroch, výstražných výstrelov, o velení slovenskej armády pod štruktúrami nejakých zahraničných jednotiek a zároveň o podpore pre matky s deťmi, o pomoci pri poskytovaní ubytovania, zakladania si bankových účtov a tak ďalej a tak ďalej, zdravotného poistenie a všetko ďalšie.
Rovnako však chcem z tohto miesta zdôrazniť to, čo som tu hovoril minulý týždeň, a prešiel víkend, a situácia sa konštantne zhoršuje a stále to ani minister a ani nikto iný nerieši. Čakali sme, že tu v skrátenom legislatívnom konaní prídu aj návrhy, ktoré pomôžu občanom Slovenskej republiky. Videli ste, koľko dnes stojí nafta? Koľko stojí benzín? Uvedomujete si, akými zásadnými spôsobmi to, čo sa dnes deje, dopadá na občanov Slovenskej republiky? Ľudia sú doslova na dne a situácia sa môže ďalej zhoršovať. Od vlády však nezaznelo ešte ani jedno jediné slovo, čo bude a ako sa to bude riešiť. A to nie je už sranda, to už nie je zábavná vec. Tankovať pomaly za 1,70 diesel, to je katastrofa. Ľudia si nemôžu dovoliť normálne natankovať nádrž. Ako majú ďalej fungovať? Tie náklady fungujú, rastú neuveriteľným spôsobom a ľudia čakajú, že vláda bude myslieť aj na nich, napríklad že zníži DPH na potraviny. Proste dusíme, lebo ľudia potrebujú nakupovať lacnejšie potraviny, a následne zastropuje tieto ceny. Ľudia čakajú, že znížite napríklad spotrebnú daň alebo DPH aj na pohonné hmoty, že zastropujete náklady na ceny energií a tak ďalej. Všetko možné, čo je potrebné preto, aby ľudia mohli ľahšie zvládať tieto následky.
Pán Mikulec, pomoc nie je to, že vy pošlete za 1,6 mil. bez DPH firmu z Bratislavy variť na hranice. To je akurát tak obrovská hanba pre celý slovenský národ aj voči zahraničiu, keď sa musia pozerať na to, ako vy vlastne riešite problémy na hraničnom prechode tým, že z Bratislavy priamo obstarávaním pošlete firmu variť na hranice. To sú katastrofálne scény, ktoré úplne menia celú situáciu a mnohým ľuďom zakladajú tú pochybnosť, že či vôbec pomáhať, či sa vôbec snažiť. Veď pozrite, čo tá vláda robí, ešte aj na tomto si robí biznis. Toto sú zásadné veci, ktoré musí vláda komunikovať voči verejnosti úplne inak, aby to mohlo normálne fungovať.
A ja vás znovu z tohto miesta vyzývam, ja som človek, ktorý sa snaží pomáhať tým ľuďom, akokoľvek sa len dá. Ale myslite aj na Slovákov, lebo keď si tu budeme navzájom predhadzovať rôzne cnosti a emócie a predbiehať sa, ja som pomohol toľkým Ukrajincom, ja som navaril toľko jedál, ja som bol odniesť toľko a toľko šiat do zbierky, to je všetko krásne. Ale po tom, ako dnes mi napísala mladá mamička, že má 3,5-ročného syna a už si nemôže dovoliť mu kúpiť tenisky, že manžel, ktorý pracuje v Slovnafte, bude zrejme prichádzať o plat, pretože Slovnaft bude, Slovnaft, teda, pardon, Volkswagen bude obmedzovať výrobku, lebo sú to problémy s dodávkami všelijakých surovín, ktoré potrebujú na fungovanie. A takáto rodina sa teraz pýta, čo má robiť, z čoho má platiť náklady.
A myslite na tých ľudí, zobuďte sa už konečne. Pozrite sa okolo seba, sú tu Slováci, tú tu ľudia, ktorí potrebujú pomoc. Ja nehovorím - nepomáhať Ukrajincom. Hovorím, pomáhajme jedným aj druhým, ale robme niečo. Od vás nevyšle ani jeden jediný signál. A keď hovorím pomáhať, nemyslím tým tú absurdnú vec, ktorú tu predviedla aj ministra Remišová, ktorá sa stále, stále po tom všetkom zastrája, že je potrebné o 4 stupne znižovať teplotu v našich domovoch – a podobné kraviny–, aby malé deti mrzli v bytoch, lebo to zastaví Putina! Nie takého hlúposti vysielať do verejnosti, ale normálne, zmysluplné návrhy.
Je nebezpečné, ak najvyšší ústavní činitelia verejne hovoria, že poďme sa odstrihnúť od ruskej ropy a plynu, a najlepšie okamžite. A že ktokoľvek, kto hovorí, že takého myslenie je nebezpečné, je vlastne nebezpečný pre Slovenskú republiku a pre našu bezpečnosť, pričom ľudia reálne vidia, aké majú tieto sankcie dopady.
Dokázali ste sem v skrátenom legislatívnom konaní okrem tohto návrhu, ktorý je z väčšiny dobrý, priniesť návrh, aby sme obmedzili ruským firmám možnosť podieľať sa na verejnom obstarávaní. V poriadku, ale prineste aj návrh, ktorý pomôže Slovákom, ľudia na to čakajú.
Ja keď počúvam niektorých politikov alebo niektorých novinárov, ako hovoria, sankcie na Rusko nás síce budú bolieť, ale my to zvládneme, lebo musíme, lebo musíme zastaviť Putina, tak mne sa zdvíha žalúdok, lebo nikoho z vás, nikoho z vlády nebudú tie sankcie bolieť. Je to nezmysel. Keď má človek 4,5-tisíc mesačne, tak ho o 150 alebo 200 eur zvýšenie nákladov mesačne nezabolí. Možno si to trošku všimne. Ale ľudí budú bolieť tieto sankcie a o tom to celé je. Ak chcete dávať jednu sankciu za druhou, nepremyslene, hystericky konať v reakcii, ktorá nemá žiadnu poriadnu výpovednú hodnotu ani voči Ruskej federácii, tak to robte tak, aby sa to dotklo aj vás, aby ste reálne ukázali ľuďom, že aj my trpíme, aj nás sa to dotklo. Ale nie tak, že občanom Slovenskej republiky o 150 či 200 eur priemerne zvýšite náklady na normálny, bežný život s katastrofálnymi vyhliadkami do ďalšej budúcnosti a poviete, no tak sankcie zabolia, no ľudia no zvyknite si, bude to bolieť, ale musíme toho od Putina dostať k zemi. Veď takto to nemôže fungovať.
Ako som povedal, každá jedna príčetná politická sila na Slovensku odsudzuje konflikt na Ukrajine, odsudzuje ten útok, ale to neznamená, že sa teraz máme zničiť my sami za cenu toho, že chceme zničiť Rusko. To takto nemôže fungovať, to nemôže mať tento obrovský bumerangový efekt, a preto pri tomto zákone vystupujem s tým obrovským apelom, aby to tu v pléne Národnej rady zaznelo, keď už to nezaznelo ani od koaličných poslancov, aby tu zaznelo, že je tu aj niečo ako slovenský národ, sú tu aj ľudia, ktorí budú čoskoro prichádzať o prácu, keď sa zastavia surovinové dovozy. Sú tu aj ľudia, ktorí budú trpieť na zvyšovanie cien potravín, energií, pohonných hmôt. Ako som spomínal minule, z Ruska a Ukrajiny prichádza obrovská časť obilnín do Európy. To budú tak zásadné problémy, ktoré sa dotknú aj Afriky, dotknú sa Stredného, Blízkeho východu, spôsobí to ďalšie imigračné vlny.
O tom všetkom sa verejne hovorí vo svetových médiách a treba na to myslieť, treba na to myslieť. Vy ste sa, pán minister, to ste sa asi nepochválil verejne, v rámci Slovenskej republiky, za Slovenskú republiku súhlasili s tým, že Slovensko bude prijímať afganských utečencov, to ste súhlasili. Európska komisia to potvrdila. Na otázku europoslancov odpovedali, ktorých presne 15 štátov súhlasilo s tým, že poskytne afganským imigrantom útočisko. A Slovenská republiky je medzi nimi, tak zrejme ako minister vnútra ste to potvrdili. Ak nie vy, tak potom premiér Heger a toto nemôžu ľudia vidieť, že vy tu idete pomáhať afganským imigrantom a na Slovákov sa kašle. Na toto ja apelujem.
Poďme pomáhať Ukrajincom, koľko sa dá, kľudne sa rozdajme z našich platov. Ja to všetko podporím, ale myslime aj na tých Slovákov. Tak sa pýtam vás, pán minister, poslanci odpovedzte mi, čo máte v pláne, aká ďalšia pomoc pre Slovákov príde. Znížite DPH za potraviny, pomôžete ľuďom s cenami pohonných hmôt, máte nejaký plán pre mladé rodiny, pre mladé matky, pre ľudí, ktorí postupne budú prichádza o svoje domovy, lebo im zvyšujú ceny nájmov? Toto sú otázky, na ktoré je potrebné odpovedať. A kde inde sa ich pýtať, ak nie v Národnej rade.
Čiže, pán minister, nebudem za to hlasovať, pretože ste tam nechali tie nezmysly o Severoatlantickej aliancii. Podporujem pomoc utečencom z Ukrajiny, sám to osobne robím, nebudem to tu opakovať. Tí, ktorí to viete, tí to viete, ktorí ste padnutí na hlavu ako pán Lehotský, tí to nikdy vedieť nebudete chcieť. Ale ak chceme pomáhať ľuďom z Ukrajiny, musíme začať pomáhať aj našim vlastným. A keď sa vám to ťažko počúva, tak možno by ste mohli ísť kľudne sedieť do ukrajinského parlamentu, keď vám je to bližšie ako slovenský parlament a slovenskí ľudia.
Rozpracované