65. schôdza

26.4.2022 - 25.5.2022
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

5.5.2022 o 15:40 hod.

PhDr. Mgr. MBA

Ján Ferenčák

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

15:40

Ján Ferenčák
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem, pán predsedajúci.
Vážené kolegyne, vážení kolegovia, dovoľte, aby som vám predniesol návrh zákona. Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone: čl. 1 zákon č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona následne, ako je popísané.
V § 1 sa za odsek 15 vkladá nový odsek 16, ktorý znie:
„(16) Tento zákon sa nevzťahuje na zákazku, ktorej predpokladaná hodnota je nižšia ako 50 000 eur v priebehu kalendárneho roka alebo počas platnosti zmluvy, ak sa zmluva uzatvára na dlhšie obdobie ako 1 kalendárny rok, pričom predmetom zákazky je dodanie tovaru, ktorým sú potraviny, dodávateľom je prvovýrobca daného tovaru a odberateľom škola zaradená do siete škôl a školských zariadení podľa osobitného predpisu. Zariadenia školského stravovania podľa osobitného predpisu alebo ich zriaďovateľ pokiaľ zadáva zákazku v ich prospech.“
Doterajšie odseky 16 a 17 sa označujú ako odseky 17 a 18.
Poznámky pod čiarou k odkazom 25h, 25i znejú:
„25h) § 27 ods. 2 zákona č. 245/2018 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov a
25i) § 139 zákona 245/2018 o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov.“
Čl. II. Tento zákon nadobúda účinnosť 1. septembra 2022.
Pán predsedajúci, skončil som. Požiadal by som o vystúpenie v rozprave.
Ďakujem.
Skryt prepis

5.5.2022 o 15:40 hod.

PhDr. Mgr. MBA

Ján Ferenčák

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

15:40

Maroš Kondrót
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, pán predsedajúci.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti ma určil za spravodajcu k predloženému návrhu skupiny poslancov na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Máme to ako tlač 994.
V súlade s § 73 ods. 1 zákona o rokovacom poriadku podávam v prvom čítaní spravodajskú informáciu o predmetnom návrhu zákona. Konštatujem, že uvedený návrh zákona spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby zákonov. Súčasťou predloženého návrhu je aj stanovisko Ministerstva financií Slovenskej republiky.
Zo znenia návrhu zákona je zrejmý účel navrhovanej úpravy. Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady Slovenskej republiky navrhujem, aby návrh zákona prerokovali výbory: ústavnoprávny výbor a Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti. Odporúčam, aby výbory predmetný návrh zákona prerokovali do 10. júna 2022 a v gestorskom výbore do 13. júna.
Pán predsedajúci, otvorte, prosím, všeobecnú rozpravu.
Skryt prepis

5.5.2022 o 15:40 hod.

Ing.

Maroš Kondrót

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

15:40

Ján Ferenčák
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán predsedajúci, vážené kolegyne, kolegovia, ako počúvame, ako sa pomáha poľnohospodárom, ako je potrebné pomôcť prvovýrobcom, počúvame veľa, aké je dôležité, aby naše deti mali zdravé potraviny, ktoré sú potrebné pre ich zdravý vývoj a vývin a v skutočnosti prichádzame na realitu dňa, a to je, že prvovýrobcovia majú problém vôbec s prežitím, aby svoje výrobky dokázali umiestniť na trh. Prichádzame na realitu, že niektorí ani nevedia predať svoje výrobky, tak ich pod cenu dávajú ďalším obchodníkom, ktorí ich následne predávajú s vysokými maržami, prípadne ich dodávajú do rôznych zariadení.
A potom zoberieme si na druhú stranu, určití dodávatelia nám dodávajú do našich škôl a škôlok potraviny, ktoré dovážajú, pretože ide hlavne o obchod, ktoré kupujú zoširoka-zďaleka, z iných štátov, dovážajú ich na Slovensko, niekedy môžme hovoriť, že sú aj druhej, tretej kvality, ale základ, že jednoducho prejdú rôznymi obstarávaniami, pretože keď sú veľkí, dokážu obsadiť tento trh a potom naše deti jednoducho konzumujú tieto potraviny.
A teraz si povedzme, čo je zámerom štátu, čo by malo byť našou víziou. No našou víziou jednoznačne by malo byť, aby to, čo sa produkuje u nás v štáte, to jednoducho by sa malo tu aj skonzumovať a prioritne podľa našich noriem, podľa našich legislatív, aj produkcia by mala prebiehať a následne by sme to mali dodávať tam, kde je to najviac potrebné, a to je do školských zariadení. Pretože naše deti jednoducho takú-akú potravu prijímajú, tak tak sa bude aj posúvať ich ďalej vývin a vývoj.
Samotný zákon, ktorý je predkladaný, navrhuje sa v ňom zaviesť novú výnimku z pôsobnosti zákona o verejnom obstarávaní a to v prípade zákazky, ktorej predmetom sú potraviny dodávané prvovýrobcom. To sú tí, ktorí produkujú priamo prví daného tovaru a odberateľom je škola, školské zariadenie, zariadenie školského stravovania, prípadne ich zriaďovateľ, ktorý zadáva zákazku v prospech školy alebo zariadenia školského stravovania. Je presne to, čo som na začiatku povedal, prvovýrobca, prepojiť prvovýrobcov so školami a so školskými zariadeniami.
Táto výnimka platí iba do predpokladanej hodnoty zákazky 50-tisíc eur v priebehu kalendárneho roka. To znamená, je tam limitácia, aby jednoducho sa určitá hodnota neprekročila alebo počas platnosti zmluvy. Návrh zákona teda de facto dvíha hornú hranicu finančného limitu zákaziek malého rozsahu pri tovare, ktorým sú potraviny dodávané prvovýrobcami. Tu hovoríme o zelenine, mliečnych výrobkoch a základných potravinách.
Súčasná legislatíva, aby ste vedeli, je platná do 10-tisíc eur. Žiaden malý prvovýrobca nie je schopný sa prihlásiť do súťaže, tu hovoríme na 10-tisíc zákazkách o EVO, čiže elektronickom verejnom obstarávaní, ktoré je úplnou novinkou a možno pre vašu predstavivosť, jednoducho sú to malí výrobcovia, ktorí majú niekoľko hektárov možno polí, oni produkujú určitý druh zeleniny, jednoducho nie sú schopní sa prihlásiť do týchto zákazok. Nedokážu dodať celý ten sortiment. Táto výnimka by umožňovala do hodnoty 50-tisíc priamo, aby školské zariadenie oslovilo, aby odoberalo túto produkciu od tohto prvovýrobcu. Hovoríme o posilnení prvovýroby, o posilnení lokálnych potravín a to je presne účel, že tieto lokálne potraviny, sa hovorí, že najzdravšie potraviny sú tam, kde žijete a v okolí 50 kilometrov. To znamená, tieto potraviny by mali byť produkované čo najviac v blízkosti vášho bydliska, a to je najdôležitejšie pre ten vývin a vývoj týchto malých detí.
Samotný návrh zákona reflektuje dlhodobé požiadavky aplikačnej praxe. Keďže je verejný záujem na to, aby sa do škôl a školských zariadení dostávali zdravé lokálne potraviny, aby legislatíva nenútila školy obstarávať potraviny za najnižšiu cenu bez ohľadu na ich kvalitu. Ja si myslím, že už sme ako národ, aj keď sme v Európskej únii, dostatočne vyspelý a vyzrelý na to po tých 18 rokoch, aby sme sa odpútali od tých najnižších cien jednoznačne, aby ku nám neboli dovážané potraviny druhej a tretej triedy, aby sme prioritne a prioritne hlavne v tých školách a materských školách, v školách, zariadení školských trvali na kvalite potravín, nie na kvantite. A nenútili sme školy obstarávať potraviny za najnižšiu cenu.
Zákon síce umožňuje i v súčasnom znení nastaviť kritériá hodnotenia zákazky smerom ku kvalite, avšak pre školy a školské stravovacie zariadenia, ich zriaďovateľov je príliš zložité, a preto v praxi je to nevyužívané, pretože ich personálne kapacity jednoducho na to nestačia. Takže na strane, aj na strane malých lokálnych prvovýrobcov potravín je veľmi zložité konkurovať veľkým reťazcom v boji o zákazníka. A to či už z hľadiska, tak i z dôvodu administratívnej náročnosti zapojenia sa do procesu verejného obstarávania vypracovaním a odoslaním ponuky.
Sami dobre vieme, ako v súčasnosti prebieha aj maloobchodný predaj. Obrovské veľké reťazce nám ovládli kompletný predaj maloobchodu. To znamená, lokálni producenti nie sú schopní umiestňovať v jednotlivých potravinách. Zoberieme si Kaufland, Tesco a tak ďalej, my nie sme sebestační ani v predaji, musia predávať pod cenu, obchodníci majú niekoľko stá osobnú maržu, jednoducho títo prvovýrobcovia sú na hranici prežitia. Tento návrh zákona by im umožnil tieto svoje produkty prvovýroby dodávať do škôl, a tým pádom by sa posilňoval aj tento segment lokálnych potravín.
Predpokladaným návrhom zákona sa rieši nielen otázka kvality nakupovaných tovarov a jedál ponúkaných deťom ako najzraniteľnejších osôb vo vývoji, ale predstavuje opatrenia na podporu a rozvoj lokálnych fariem, pestovateľov a iných prvovýrobcov potravín. Cieľom návrhu zákona je tak zjednodušiť proces obstarávania potravín do školských jedální s úmyslom dosiahnutia toho, aby stravovacie zariadenia ponúkali kvalitné biopotraviny od menších prvovýrobcov potravín a zároveň, aby boli podporení naši prvovýrobcovia, ktorí produkujú tieto potraviny.
V súčasnej dobe žijeme veľmi hekticky, že každý hovorí o bezpečnosti štátu. Ak nebudeme podporovať prvovýrobcov, nikdy nebudeme môcť hovoriť o bezpečnosti štátu v zabezpečovaní základných potravín. Ako ináč dokážeme podporiť týchto prvovýrobcov, aby dokázali umiestňovať hlavne svoje produkty v najbližšom okolí, aby im nevzrastali náklady a na druhej strane, aby neboli, by som povedal, cenovo vydieraní veľkými odberateľmi, ktorí sa zapájajú masovo do týchto verejných obstarávaní. Oni ich vyhrávajú a potom pod cenu skupujú tieto produkty produkované týmito prvovýrobcami.
Chcem vás požiadať o podporu tohto návrhu zákona, pretože riešime dva základné problémy – zdravie a zdravý vývoj detí v školách a školských zariadeniach a podpora malých prvovýrobcov poľnohospodárskych produktov, hlavne lokálnych farmách a lokálnych zariadeniach.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

5.5.2022 o 15:40 hod.

PhDr. Mgr. MBA

Ján Ferenčák

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

15:40

Martin Beluský
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo. Pán poslanec, nedá sa s vami nič iné len súhlasiť, pretože je úplne logické, aby sme chceli našim deťom v tých školských jedálňach poskytnúť kvalitné potraviny a, samozrejme, od našich slovenských výrobcov a, samozrejme, ten ďalší dôsledok je tiež pozitívny, teda jednak pomôžete tým farmárom alebo prvovýrobcom, alebo tým mliekarňam, alebo ďalším týmto podnikateľom, aby jednak mali tú spotrebu, teda mali kde umiestňovať tie svoje výrobky, aby teda neboli tlačení len tými veľkými reťazcami ísť pod cenu. A zároveň dáme tým deťom aj tie kvalitné potraviny, ktoré určite, medzi ktoré určite slovenské potraviny patria.
Ono sa to dá riešiť rôznymi spôsobmi, pretože dalo by sa možno argumentovať tým, že je možno pre toho zriaďovateľa alebo pre tú školu náročné obstarávať zvlášť možno mlieko, zvlášť mäso, zvlášť zeleninu a tak ďalej, lebo nie každý produkuje celé to spektrum, ale dalo by sa to vyriešiť možno cez zriaďovateľa, lebo tie samosprávne kraje majú pod sebou desiatky škôl, desiatky ďalších zariadení a mohli by možno nejakým spôsobom cez nejaké jedno spoločné obstarávanie vlastne poskytnúť tieto potraviny pre všetkých ostatných. My sme tiež aj v tomto, aj v minulom volebnom období mali tiež veľmi podobný návrh zákona, tiež vlastne mali sme úplne rovnaký cieľ, len sme to možno riešili technicky trochu inak, takže v tomto určite nájdeme zhodu, ale možno také odporúčanie do budúcnosti. Pán poslanec, určite myslite aj na domovy dôchodcov, domovy sociálnych služieb, už aj tam máme tiež klientov, ktorí sa stravujú, takže ja určite môžem aj tam použiť tie potraviny.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

5.5.2022 o 15:40 hod.

Ing. PhD.

Martin Beluský

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

15:40

Eduard Kočiš
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Veľmi pekne ďakujem za slovo, pán predsedajúci.
Pán kolega Ferenčák, veľká vďaka za tento predkladaný návrh zákona, ktorý naozaj rieši nie dva problémy, ale v podstate až tri. Prvým takým základným aspektom je naozaj to zdravie, to zlepšenie celého stravovacieho procesu, druhým takým hlavným aspektom je tá lokálnosť a jednoducho dostupnosť základných potravín a tá prvovýroba v rámci prvostupňového poľnohospodárstva alebo hospodárstva.
A takým tretím aspektom je taký lokálpatriotizmus, aby tí ľudia, ktorí žijú v daných regiónoch, boli naozaj na tú svoju potravinu, na toho svojho producenta právom hrdí. Všetci, ktorí žijeme v Prešovskom samosprávnom kraji, vieme, že tá Východoslovenská nížina, ktorá sa tiahne v dvoch krajoch – Prešovskom a Košickom, bola takou obilnicou celého Slovenska, ale aj predtým Československa, čiže naozaj priestor, skúsenosti, možnosti pracovať a realizovať tento určite ušľachtilý a veľmi kvalitne spracovaný zámer sú veľké.
Vo svojej rozprave si veľmi správne poznamenal, že prvovýroba je základom bezpečnosti štátu. To je taká krásna a čistá myšlienka, že naozaj sa s tým dá len a len súhlasiť a každý jeden, kto tejto veci, buď sa bráni, alebo jej nechce príliš dobre pochopiť, alebo príliš dobre ju uchopiť, tak ako si to odprezentoval, by sa mal nad tým minimálne ešte raz zamyslieť a poprípade si tvoju rozpravu ešte raz pustiť.
Do 50-tisíc euro to je taká naozaj veľmi dobre nastavená suma, pretože aj ten drobný poľnohospodár, ktorý hospodári na 1,5 hektári alebo na 2 hektároch, pestuje určitý druh zeleniny, ovocia, poprípade je prvovýrobca, na základe mliečnych výrobkov, poprípade dodáva mäso, má vlastnú porážkáreň alebo tú jednoduchú zabíjačkovú miestnosť, tak dokáže byť konkurencieschopný. A hovorím mestá a obce s radosťou by ako zriaďovatelia k tomu pristúpili. Čiže, pán primátor, veľká vďaka.
Skryt prepis

5.5.2022 o 15:40 hod.

Mgr.

Eduard Kočiš

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

15:55

Ondrej Ďurica
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo, pán podpredseda.
Pán kolega, ďakujem takisto za tento navrhovaný zákon, pretože aj ako rodič, ale aj ako občan to vnímam veľmi, veľmi podobne. Takisto ako tu odznelo, že už v minulosti boli snahy o podobný zákon, treba si uvedomiť, a to mi asi každý rodič dá za pravdu, že často sa pýtame detí, či už ich máme v škôlke, alebo v škole na nižších stupňoch, že koľko si spapal na obed, ale nikdy neriešime, čo si jedol alebo teda z čoho to bolo varené a dôverujeme, samozrejme, tej kuchyni a všetkým tým, tomu personálu, ktorý to pripravuje. Ale naozaj si myslím, že týmto návrhom sa nedá nič pokaziť, dá sa len zlepšiť situácia, či už u lokálnych výrobcov, predajcov a dodávateľov, ale predovšetkým aj u tých spotrebiteľov, pretože tak ako ste správne poznamenal vo svojej rozprave, aj tá dostupnosť alebo tá blízkosť tých výrobkov má, samozrejme, vplyv na tú čerstvosť a na tú kvalitu.
A na druhej strane aj pre tých spotrebiteľov je oveľa ľahšie si odkontrolovať, či tie potraviny pochádzajú od výrobcov, ktorí dodržiavajú tie technológie, ktorým záleží na tej kvalite čerstvosti a tak ďalej, pretože môžme sa baviť o potravinách, ktoré sú dnes práve v tých reťazcoch dostupné, ale keď prešli pol Európy, tak môžme len veriť, a teda dúfať, že to, čo deklarujú tí predajcovia v otázke tej kvality tých potravín, naozaj aj tie potraviny spĺňajú.
A druhá kategória alebo kapitola je sama osebe, a to sú aj naše stretnutia s potravinármi, ktorí veľmi kriticky sa vyjadrujú k tomu, ako je trh nastavený a akú úlohu v tom celom mechanizme zohrávajú práve tie veľké reťazce, kde sú tie podmienky šialene nastavené, a títo naši výrobcovia alebo dodávatelia, tí malí, nemajú šancu alebo nemajú možnosť akokoľvek konkurovať. Takže vďaka za túto iniciatívu.
Skryt prepis

5.5.2022 o 15:55 hod.

Ondrej Ďurica

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

15:55

Ján Ferenčák
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem kolegom za ohodnotenie predkladaného návrhu a som veľmi rád, že pochopili celú podstatu, prečo ten zákon je predkladaný nielen z dôvodu podpory malých poľnohospodárov, ale aj z dôvodu posilnenia bezpečnosti štátu, produkcie potravín, ale aj aby boli tieto potraviny najvhodnejšie pre malé deti alebo pre školy a školské zariadenia.
Beriem pripomienku – domovy dôchodcov, je to dobrá pripomienka, tento zákon prioritne bol určený pre školy, školské zariadenia, ale ja poviem, ak by bola taká ochota, vidíte, koľko tu máme vládnych poslancov a aký majú záujem o to, aby táto problematika sa riešila, pretože je to asi na druhej koľaji ich záujmu, tak by určite v druhom čítaní mohlo byť doplnené aj domovy dôchodcov, zariadenia pre seniorov a rôzne jednotlivé zariadenia, kde sú seniori. Ale ten záujem nasvedčuje tomu, že toto neni priorita vládnej koalície, aby riešila nejakú bezpečnosť potravín, zdravý životný štýl, zdravé potraviny pre deti, aby riešila, ako pomôcť prvovýrobcom a farmám, pretože ak by bol záujem, tak určite o tom by bola aj troška väčšia diskusia, a to skôr by som len konštatoval so smutným skonštatovaním tejto veci. Takže ďakujem pekne.
Skryt prepis

5.5.2022 o 15:55 hod.

PhDr. Mgr. MBA

Ján Ferenčák

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

15:55

Maroš Kondrót
Skontrolovaný text
Ďakujem pekne, pán predsedajúci, navrhujem, aby sa o tomto návrhu zákona hlasovalo dnes o sedemnástej hodine.
Skryt prepis

5.5.2022 o 15:55 hod.

Ing.

Maroš Kondrót

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

15:55

Erik Tomáš
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne, pán podpredseda.
Kolegovia, kolegyne, krátko uvediem ten zákon, potom sa prihlásim do rozpravy, aby ste prípadne mali možnosť reagovať.
Ide o zákon, ktorý predkladáme už v podstate opakovane. Ide o to, že v oblasti zdravotne ťažko postihnutých občanov je veľa rôznych príspevkov, dva sú také základné, ktoré možno aj ovládate vy. Jeden je opatrovateľský príspevok, to je príspevok, ktorý sa prispieva príbuzným, ktorí sa starajú o odkázaného človeka doma. Ten je v poriadku, ten zatiaľ kopíruje čistú minimálnu mzdu, ale, bohužiaľ, príspevok na osobnú asistenciu sa zvyšuje veľmi pomaly, iba o pár centov, a preto chceme zvýšiť tento príspevok osobnej asistencie v zmysle požiadaviek organizácií zastrešujúcich zdravotne ťažko postihnutých ľudí na 1,4-násobok hodinovej minimálnej mzdy, čo zodpovedá 3. stupňu úrovne minimálnej mzdy. Chceme to dať do zákona, aby to bolo automatické, pomôže to, samozrejme, zdravotne ťažko postihnutým ľuďom, resp. ich asistentom a žiadam vás o podporu.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

5.5.2022 o 15:55 hod.

Mgr.

Erik Tomáš

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

15:55

Ján Richter
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo.
Vážený pán predsedajúci, vážené kolegyne, kolegovia, v súlade s § 73 zákona o rokovacom poriadku som bol výborom určený za spravodajcu k návrhu zákona, ktorý je uvedený pod tlačou 995. Predkladám informáciu k predloženému návrhu zákona.
Návrh spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby zákonov. Súčasťou predloženého návrhu je aj stanovisko Ministerstva financií Slovenskej republiky. V zmysle oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada vo všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady pod č. 1034 z 11. apríla tohto roku navrhujem, aby návrh zákona prerokovali ústavnoprávny výbor a Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci. Za gestorský výbor navrhujem výbor pre sociálne veci. Odporúčam, aby predmetný návrh zákona bol vo výboroch prerokovaný do 10. júna tohto roku a v gestorskom výbore do 13. júna tohto roku.
Pán podpredseda, prosím, otvorte všeobecnú rozpravu.
Skryt prepis

5.5.2022 o 15:55 hod.

JUDr.

Ján Richter

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video