75. schôdza
Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge
Vystúpenie s faktickou poznámkou
21.10.2022 o 14:25 hod.
PhDr.
Juraj Krúpa
Videokanál poslanca
Ďakujem.
Na toto som zabudol. Ďakujem, kolega Šeliga. Akože plénum, takisto máme, hej, branno-bezpečnostný výbor, keby Saloň, pán Saloň alebo pán Šuca to spomenuli, mohli sme mať takúto diskusiu, kde by sme mohli potom zhodnotiť, či je dôležité alebo potrebné takúto vec preniesť teda aj do pléna. Čiže ja navrhujem úplne otvorene, zavoláme si ministra na branno-bezpečnostný výbor ako režimové pracovisko, ako neverejný výbor a môžme o tomto diskutovať. Nemám s tým žiadny problém.
Ďakujem.
Rozpracované
Vystúpenia
14:10
Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:10
Robert FicoPán poslanec, nevyťahujte otázky, ktoré sa týkajú nejakých súkromných firiem. Povedali ste, že profity nie sú v správnych vreckách. Čiže teraz už sú v správnych vreckách tie profity? Načo to je dobré, pán poslanec? My sme postavili konštruktívne uznesenie s konštruktívnymi otázkami. To je naša opozičná práca, budeme to robiť ďalej. A ja to poviem veľmi jasne. Ja mám veľké obavy o bojaschopnosť a obranyschopnosť Slovenskej republiky po tom, čo ste predviedli na Ukrajine.
Ďakujem pekne.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
21.10.2022 o 14:10 hod.
doc. JUDr. CSc.
Robert Fico
Videokanál poslanca
Pán poslanec, oceňujem, že ste zostali a vystúpili k tejto téme, ale musím skonštatovať, že vy ste nečítali, čo je v obsahu tohto uznesenia. Tu sa nikto nebaví o tom, čo bolo do dnešného dňa, čo od dnešného dňa. My vám kladieme jednoduché otázky. A tá otázka znie: Ako bude zabezpečená ochrana vzdušného priestoru a protivzdušná ochrana, keď budú Patrioty stiahnuté, pretože o tom hovoril minister zahraničných vecí Káčer spoločne s novým americkým veľvyslancom. Rovnako sa vás pýtam veľmi jednoducho, nakoľko, keď už ste takmer tri roky vo vláde, je pre vás udržateľná situácia, že naše nebo po tom, čo ste politicky uzemnili, politicky uzemnili MiG-29, máme byť odkázaní na Varšavu a na Prahu? A kladieme ďalšiu otázku, čo všetko ste, preboha, okrem tej S-300 poslali na Ukrajinu. Čo je na tom zvláštne? Kto tu čo spochybňuje? O čom sa vlastne tu rozprávame? Chceme od vás ako predstaviteľov vládnej moci, aby ste opozícii na neverejnom zasadnutí Národnej rady Slovenskej republiky povedali, čo ste všetko z Ozbrojených síl Slovenskej republiky poslali na Ukrajinu, objemy, množstvá, druhy. Na to máme právo, na takúto informáciu, na neverejnom zasadnutí. A rovnako chceme ubezpečenie, že tak ochrana vzdušného priestoru, ako aj protivzdušná ochrana bude tak zabezpečená, ako bola minimálne predtým, ako vznikol vojnový konflikt.
Pán poslanec, nevyťahujte otázky, ktoré sa týkajú nejakých súkromných firiem. Povedali ste, že profity nie sú v správnych vreckách. Čiže teraz už sú v správnych vreckách tie profity? Načo to je dobré, pán poslanec? My sme postavili konštruktívne uznesenie s konštruktívnymi otázkami. To je naša opozičná práca, budeme to robiť ďalej. A ja to poviem veľmi jasne. Ja mám veľké obavy o bojaschopnosť a obranyschopnosť Slovenskej republiky po tom, čo ste predviedli na Ukrajine.
Ďakujem pekne.
Rozpracované
14:10
Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:10
Marián SaloňNo viete, je veľký rozdiel rozdeľovať 18-miliardový koláč výdavkov štátneho rozpočtu, ako bolo v roku 2019 napríklad, a ako bude teraz 35. Čiže aj toto sú nejaké objektívne dôvody. A na rozdiel od toho, že počas kríz za našej vlády, kedy bola hospodárska a ekonomická kríza,...
No viete, je veľký rozdiel rozdeľovať 18-miliardový koláč výdavkov štátneho rozpočtu, ako bolo v roku 2019 napríklad, a ako bude teraz 35. Čiže aj toto sú nejaké objektívne dôvody. A na rozdiel od toho, že počas kríz za našej vlády, kedy bola hospodárska a ekonomická kríza, tak sme museli škrtať. A áno, škrtali sme v štátnom rozpočte ministerstva obrany, lebo nechceli sme škrtať ľuďom. Áno, je to pravda. Lenže v čase tejto krízy sa ministerstvo obrany, naopak, štátny rozpočet navyšuje. Viete, však aj vy ste boli súčasťou pôsobenia na ministerstve obrany aj v našich časoch. Aj pán minister obrany bol riaditeľom kancelárie nášho štátneho tajomníka tri a pol roka. Aj pán štátny tajomník súčasný bol riaditeľom kancelárie súčasného veľvyslanca vo Veľkej Británii Roba Ondrejcsáka, ktorý bol v tom čase štátnym tajomníkom ako ja a v tom čase presne, kedy sa hovorilo o F-16.
Vy ste povedali, že by ste preferovali Gripeny. Ale to nie ja som preferoval F-16. Veď to predsa ozbrojené sily si dali požiadavku, čo chcú. Vzdušné sily.
A takisto ja som sedel pri tom rozhodovaní, samozrejme, sa nedá baviť o konkrétnostiach, ako aj Robo Ondrejcsák. A ekonomicky najvýhodnejšia bola F-16 voči Gripenu. Ale ozbrojené sily si to vybrali. Nebudeme sa teraz baviť o tom, že to, čo sa obstaráva technika pre ministerstvo obrany, resp. pre ozbrojené sily, sú rozhodnutím vedenia ministerstva obrany, nie? Nie. Sú rozhodnutím ozbrojených síl, ktoré si dali požiadavky, že čo chcú, a ministerstvo obrany im vytvorí servis.
No a spomeniem nakoniec tú S-300. Čiže tvrdíme, že tá S-300 nebola funkčná a vedome, sme vedeli o tom, že nebol chránený vzdušný priestor, keď sme dali nefunkčnú S-300 na Ukrajinu? Alebo ako to vlastne je?
Vystúpenie s faktickou poznámkou
21.10.2022 o 14:10 hod.
Ing. PhD.
Marián Saloň
Videokanál poslanca
Ďakujem veľmi pekne. Pán predseda, ja som bol tak nepriamo vyzvaný, že som bol štátnym tajomníkom na ministerstve obrany a že ministerstvo obrany bolo podvyživené.
No viete, je veľký rozdiel rozdeľovať 18-miliardový koláč výdavkov štátneho rozpočtu, ako bolo v roku 2019 napríklad, a ako bude teraz 35. Čiže aj toto sú nejaké objektívne dôvody. A na rozdiel od toho, že počas kríz za našej vlády, kedy bola hospodárska a ekonomická kríza, tak sme museli škrtať. A áno, škrtali sme v štátnom rozpočte ministerstva obrany, lebo nechceli sme škrtať ľuďom. Áno, je to pravda. Lenže v čase tejto krízy sa ministerstvo obrany, naopak, štátny rozpočet navyšuje. Viete, však aj vy ste boli súčasťou pôsobenia na ministerstve obrany aj v našich časoch. Aj pán minister obrany bol riaditeľom kancelárie nášho štátneho tajomníka tri a pol roka. Aj pán štátny tajomník súčasný bol riaditeľom kancelárie súčasného veľvyslanca vo Veľkej Británii Roba Ondrejcsáka, ktorý bol v tom čase štátnym tajomníkom ako ja a v tom čase presne, kedy sa hovorilo o F-16.
Vy ste povedali, že by ste preferovali Gripeny. Ale to nie ja som preferoval F-16. Veď to predsa ozbrojené sily si dali požiadavku, čo chcú. Vzdušné sily.
A takisto ja som sedel pri tom rozhodovaní, samozrejme, sa nedá baviť o konkrétnostiach, ako aj Robo Ondrejcsák. A ekonomicky najvýhodnejšia bola F-16 voči Gripenu. Ale ozbrojené sily si to vybrali. Nebudeme sa teraz baviť o tom, že to, čo sa obstaráva technika pre ministerstvo obrany, resp. pre ozbrojené sily, sú rozhodnutím vedenia ministerstva obrany, nie? Nie. Sú rozhodnutím ozbrojených síl, ktoré si dali požiadavky, že čo chcú, a ministerstvo obrany im vytvorí servis.
No a spomeniem nakoniec tú S-300. Čiže tvrdíme, že tá S-300 nebola funkčná a vedome, sme vedeli o tom, že nebol chránený vzdušný priestor, keď sme dali nefunkčnú S-300 na Ukrajinu? Alebo ako to vlastne je?
Rozpracované
14:25
Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:25
Anna ZemanováPáni, je vojna a Slovensko je na zozname nepriateľských krajín Ruska. Dnes je situácia úplne iná ako v roku 2009, a zvyšovanie výdavkov na obranu je celkom prirodzených.
Rada by som ale ešte odpovedala na tú S-300, o ktorej aj ty si, pán kolega Juro Krúpa, hovoril, pretože stále sa tuná spochybňuje čosi ohľadom toho darovania systému...
Páni, je vojna a Slovensko je na zozname nepriateľských krajín Ruska. Dnes je situácia úplne iná ako v roku 2009, a zvyšovanie výdavkov na obranu je celkom prirodzených.
Rada by som ale ešte odpovedala na tú S-300, o ktorej aj ty si, pán kolega Juro Krúpa, hovoril, pretože stále sa tuná spochybňuje čosi ohľadom toho darovania systému protivzdušnej ochrany, protivzdušnej ochrany S-300 Ukrajine. Tento systém bol darovaný Ukrajine na základe medzinárodnej zmluvy a pomoc Ukrajine vtedy prešla na zasadnutí vtedajšej vlády jednohlasne vrátane všetkých ministrov SaS. Štátny majetok je možno podľa platnej legislatívy darovať a podľa zákona o správe majetku štátu. A zákon o správe majetku štátu sa neaplikuje a zákon teda sám seba vylučuje, ak k darovaniu došlo prostredníctvom medzinárodnej zmluvy.
Áno, zmluva je z pochopiteľných dôvodov v režime tajné, preto hodnota predmetného materiálu ani nemohla byť zverejnená ani detaily o tomto dare z pochopiteľných dôvodov, ktoré som uviedla v úvode svojej faktickej poznámky, že je vojna a Slovensko je na zozname nepriateľských štátov Ruska.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
21.10.2022 o 14:25 hod.
RNDr.
Anna Zemanová
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne, pán kolega Juro Krúpa. Ja by som ešte jednou vetou chcela doplniť tvoje vystúpenie.
Páni, je vojna a Slovensko je na zozname nepriateľských krajín Ruska. Dnes je situácia úplne iná ako v roku 2009, a zvyšovanie výdavkov na obranu je celkom prirodzených.
Rada by som ale ešte odpovedala na tú S-300, o ktorej aj ty si, pán kolega Juro Krúpa, hovoril, pretože stále sa tuná spochybňuje čosi ohľadom toho darovania systému protivzdušnej ochrany, protivzdušnej ochrany S-300 Ukrajine. Tento systém bol darovaný Ukrajine na základe medzinárodnej zmluvy a pomoc Ukrajine vtedy prešla na zasadnutí vtedajšej vlády jednohlasne vrátane všetkých ministrov SaS. Štátny majetok je možno podľa platnej legislatívy darovať a podľa zákona o správe majetku štátu. A zákon o správe majetku štátu sa neaplikuje a zákon teda sám seba vylučuje, ak k darovaniu došlo prostredníctvom medzinárodnej zmluvy.
Áno, zmluva je z pochopiteľných dôvodov v režime tajné, preto hodnota predmetného materiálu ani nemohla byť zverejnená ani detaily o tomto dare z pochopiteľných dôvodov, ktoré som uviedla v úvode svojej faktickej poznámky, že je vojna a Slovensko je na zozname nepriateľských štátov Ruska.
Rozpracované
14:25
Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:25
Juraj KrúpaPán poslanec, k tým Patriotom znova. Tie tu ostanú dovtedy, dokedy nebudeme schopní si vybudovať vlastnú protivzdušnú obranu, ktorú sme mali v systéme S-300 veľmi limitovanú. To bol perimeter 75 kilometrov, hej? Čiže ten naozaj nechránil ani Bratislavu, aby nám to bolo jasné. A takisto to bol systém, ktorý zakaždým, keď bolo treba ho nasadiť, tak to trvalo niekoľko hodín, kým sa vôbec akože bol schopný nasadiť, aby...
Pán poslanec, k tým Patriotom znova. Tie tu ostanú dovtedy, dokedy nebudeme schopní si vybudovať vlastnú protivzdušnú obranu, ktorú sme mali v systéme S-300 veľmi limitovanú. To bol perimeter 75 kilometrov, hej? Čiže ten naozaj nechránil ani Bratislavu, aby nám to bolo jasné. A takisto to bol systém, ktorý zakaždým, keď bolo treba ho nasadiť, tak to trvalo niekoľko hodín, kým sa vôbec akože bol schopný nasadiť, aby všetko fungovalo, lebo sa to išlo rozpadnúť.
Čo sa týka toho aerpolicingu, no tak ten aerpolicing zo strany či už Českej republiky, alebo Poľska bude poskytovaný na zhruba rok alebo rok a pol, dovtedy, dokedy neprídu prvé F-16. Čiže to je dočasné riešenie. A zbavili sme sa ruskej závislosti a nemusíme už im platiť tie milióny, ktoré sme im platili, ktoré nás vychádzali ročne okolo 50 miliónov. A čo sa týka, a toto je oveľa lacnejšie riešenie. Toto je oveľa lacnejšie riešenie, tento aerpolicing, pretože platíme či už Čechom, alebo Poliakom len vtedy, keď sú nad naším vzdušným priestorom. Čiže nás to vyjde oveľa-oveľa lacnejšie.
No a tie, čo sa tam všetko vyváža a tak ďalej, no tak áno, teraz produkcia nabehla aj v zbrojárskom priemysle na Slovensku a väčšina, čo sa vyváža, je, samozrejme, munícia. Boli tam pohonné hmoty a tak ďalej. Poviem vám na rovinu, že my sme sa zbavili normálne že starej munície a dopĺňame sklady novou muníciou. Takže myslím si, že vôbec nie sme na tom stratoví.
A, pán Saloň, len jedna vec, aj keď máte biedne roky, keby ste mali systém, že by sa postupne napĺňali nejaké plány, modernizačné a tak ďalej, tak aj s obmedzenými zdrojmi by ste to vedeli robiť, ale nič sa v tom vtedy nerobilo, to si uznajme na rovinu.
Ďakujem.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
21.10.2022 o 14:25 hod.
PhDr.
Juraj Krúpa
Videokanál poslanca
Ďakujem veľmi pekne.
Pán poslanec, k tým Patriotom znova. Tie tu ostanú dovtedy, dokedy nebudeme schopní si vybudovať vlastnú protivzdušnú obranu, ktorú sme mali v systéme S-300 veľmi limitovanú. To bol perimeter 75 kilometrov, hej? Čiže ten naozaj nechránil ani Bratislavu, aby nám to bolo jasné. A takisto to bol systém, ktorý zakaždým, keď bolo treba ho nasadiť, tak to trvalo niekoľko hodín, kým sa vôbec akože bol schopný nasadiť, aby všetko fungovalo, lebo sa to išlo rozpadnúť.
Čo sa týka toho aerpolicingu, no tak ten aerpolicing zo strany či už Českej republiky, alebo Poľska bude poskytovaný na zhruba rok alebo rok a pol, dovtedy, dokedy neprídu prvé F-16. Čiže to je dočasné riešenie. A zbavili sme sa ruskej závislosti a nemusíme už im platiť tie milióny, ktoré sme im platili, ktoré nás vychádzali ročne okolo 50 miliónov. A čo sa týka, a toto je oveľa lacnejšie riešenie. Toto je oveľa lacnejšie riešenie, tento aerpolicing, pretože platíme či už Čechom, alebo Poliakom len vtedy, keď sú nad naším vzdušným priestorom. Čiže nás to vyjde oveľa-oveľa lacnejšie.
No a tie, čo sa tam všetko vyváža a tak ďalej, no tak áno, teraz produkcia nabehla aj v zbrojárskom priemysle na Slovensku a väčšina, čo sa vyváža, je, samozrejme, munícia. Boli tam pohonné hmoty a tak ďalej. Poviem vám na rovinu, že my sme sa zbavili normálne že starej munície a dopĺňame sklady novou muníciou. Takže myslím si, že vôbec nie sme na tom stratoví.
A, pán Saloň, len jedna vec, aj keď máte biedne roky, keby ste mali systém, že by sa postupne napĺňali nejaké plány, modernizačné a tak ďalej, tak aj s obmedzenými zdrojmi by ste to vedeli robiť, ale nič sa v tom vtedy nerobilo, to si uznajme na rovinu.
Ďakujem.
Rozpracované
14:25
Vystúpenie v rozprave 14:25
Juraj ŠeligaPán predseda, otvorili ste tu viaceré otázky, ktoré sú vážne, bez debaty. Myslím, že pán poslanec Krúpa zas sa snažil aj v rámci rámca odpovedať na niektoré veci, ale nie o tom chcem hovoriť. Ja vám aj takto verejne, lebo mňa tieto veci trápia, chcem povedať, že nájdeme spôsob, ako to prerokovať alebo to, aby ste dostali odpovede. Neviem vám úplne teraz dať, povedať, že presne ako to bude, lebo sa...
Pán predseda, otvorili ste tu viaceré otázky, ktoré sú vážne, bez debaty. Myslím, že pán poslanec Krúpa zas sa snažil aj v rámci rámca odpovedať na niektoré veci, ale nie o tom chcem hovoriť. Ja vám aj takto verejne, lebo mňa tieto veci trápia, chcem povedať, že nájdeme spôsob, ako to prerokovať alebo to, aby ste dostali odpovede. Neviem vám úplne teraz dať, povedať, že presne ako to bude, lebo sa musím poradiť s kolegami a musím hovoriť o tom aj s ministrom obrany, aj on, aj s kolegami z koalície, ale sa mi smejú kolegovia, že som naivný, že vám pomáham robiť politiku, ale mne sa zdá toto dôležitá otázka. Nájdeme spôsob. To hovorím tu odtiaľto a potom a potom o tejto téme už v akomkoľvek formáte, režime a tak ďalej a tak ďalej budeme hovoriť, lebo sú to dôležité otázky. Myslím si, že v niektorých veciach ste asi boli trochu nepresní, ale tiež sa nebudem tváriť, že som silný úplne v kramflekoch, je treba, aby prišiel ten, ktorý o tom vie hovoriť podstatne viac a lepšie.
Ďakujem pekne.
Vystúpenie v rozprave
21.10.2022 o 14:25 hod.
PhD.
Juraj Šeliga
Videokanál poslanca
Ďakujem veľmi pekne. Budem stručný.
Pán predseda, otvorili ste tu viaceré otázky, ktoré sú vážne, bez debaty. Myslím, že pán poslanec Krúpa zas sa snažil aj v rámci rámca odpovedať na niektoré veci, ale nie o tom chcem hovoriť. Ja vám aj takto verejne, lebo mňa tieto veci trápia, chcem povedať, že nájdeme spôsob, ako to prerokovať alebo to, aby ste dostali odpovede. Neviem vám úplne teraz dať, povedať, že presne ako to bude, lebo sa musím poradiť s kolegami a musím hovoriť o tom aj s ministrom obrany, aj on, aj s kolegami z koalície, ale sa mi smejú kolegovia, že som naivný, že vám pomáham robiť politiku, ale mne sa zdá toto dôležitá otázka. Nájdeme spôsob. To hovorím tu odtiaľto a potom a potom o tejto téme už v akomkoľvek formáte, režime a tak ďalej a tak ďalej budeme hovoriť, lebo sú to dôležité otázky. Myslím si, že v niektorých veciach ste asi boli trochu nepresní, ale tiež sa nebudem tváriť, že som silný úplne v kramflekoch, je treba, aby prišiel ten, ktorý o tom vie hovoriť podstatne viac a lepšie.
Ďakujem pekne.
Rozpracované
14:25
Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:25
Juraj KrúpaNa toto som zabudol. Ďakujem, kolega Šeliga. Akože plénum, takisto máme, hej, branno-bezpečnostný výbor, keby Saloň, pán Saloň alebo pán Šuca to spomenuli, mohli sme mať takúto diskusiu, kde by sme mohli potom zhodnotiť, či je dôležité alebo potrebné takúto vec preniesť teda aj do pléna. Čiže ja navrhujem úplne otvorene, zavoláme si ministra na branno-bezpečnostný výbor ako režimové pracovisko, ako neverejný výbor a môžme o...
Na toto som zabudol. Ďakujem, kolega Šeliga. Akože plénum, takisto máme, hej, branno-bezpečnostný výbor, keby Saloň, pán Saloň alebo pán Šuca to spomenuli, mohli sme mať takúto diskusiu, kde by sme mohli potom zhodnotiť, či je dôležité alebo potrebné takúto vec preniesť teda aj do pléna. Čiže ja navrhujem úplne otvorene, zavoláme si ministra na branno-bezpečnostný výbor ako režimové pracovisko, ako neverejný výbor a môžme o tomto diskutovať. Nemám s tým žiadny problém.
Ďakujem.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
21.10.2022 o 14:25 hod.
PhDr.
Juraj Krúpa
Videokanál poslanca
Ďakujem.
Na toto som zabudol. Ďakujem, kolega Šeliga. Akože plénum, takisto máme, hej, branno-bezpečnostný výbor, keby Saloň, pán Saloň alebo pán Šuca to spomenuli, mohli sme mať takúto diskusiu, kde by sme mohli potom zhodnotiť, či je dôležité alebo potrebné takúto vec preniesť teda aj do pléna. Čiže ja navrhujem úplne otvorene, zavoláme si ministra na branno-bezpečnostný výbor ako režimové pracovisko, ako neverejný výbor a môžme o tomto diskutovať. Nemám s tým žiadny problém.
Ďakujem.
Rozpracované
14:25
Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:25
Anna ZemanováPán kolega Juraj Šeliga, ja len doplním ešte, v tejto, v tom uznesení sa spochybňuje vlastne suverenita Slovenska, obranyschopnosť. No, ja chcem len doplniť, aby nezabúdali, že Slovensko je členom NATO a vstupom do NATO sme sa stali súčasťou najsilnejšieho aj najvyspelejšieho systému kolektívnej obrany na svete. Získali sme spojencov, ktorí sa zaviazali brániť našu krajinu pred akýmkoľvek ozbrojeným útokom. Slovensko...
Pán kolega Juraj Šeliga, ja len doplním ešte, v tejto, v tom uznesení sa spochybňuje vlastne suverenita Slovenska, obranyschopnosť. No, ja chcem len doplniť, aby nezabúdali, že Slovensko je členom NATO a vstupom do NATO sme sa stali súčasťou najsilnejšieho aj najvyspelejšieho systému kolektívnej obrany na svete. Získali sme spojencov, ktorí sa zaviazali brániť našu krajinu pred akýmkoľvek ozbrojeným útokom. Slovensko vďaka členstvu v NATO posilnilo svoju bezpečnosť a už Slovensko sa nemusí pri zaistení svojej bezpečnosti spoliehať samo na seba. Má to množstvo výhod. Mohli sme napríklad profesionalizovať armádu, odbremeniť tak ekonomiku. Členstvo v NATO zabezpečilo Slovensku aj ozbrojeným silám možnosť spolupracovať s najvyspelejšími armádami a bezpečnostnými silami sveta. Vstup Slovenska do NATO bol práve motivovaný predovšetkým riešením otázky bezpečnosti štátu. Preto je absurdné tá časť uznesenia, v ktorej vy hovoríte, že slovenská, Slovenská republika je, má nedostatočnú, znížila sa protivzdušná ochrana Slovenskej republiky. Protivzdušná ochrana Slovenskej republiky je zabezpečovaná spojeneckými silami NATO. Takže toto, takéto šírenie proti NATO nálad nie je správne a je v rozpore s oficiálnou politikou štátu. Štátu, aj politikou, ktorú ste aj vy navrhovatelia podpísali a prihlásili ste sa k nej.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
21.10.2022 o 14:25 hod.
RNDr.
Anna Zemanová
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne.
Pán kolega Juraj Šeliga, ja len doplním ešte, v tejto, v tom uznesení sa spochybňuje vlastne suverenita Slovenska, obranyschopnosť. No, ja chcem len doplniť, aby nezabúdali, že Slovensko je členom NATO a vstupom do NATO sme sa stali súčasťou najsilnejšieho aj najvyspelejšieho systému kolektívnej obrany na svete. Získali sme spojencov, ktorí sa zaviazali brániť našu krajinu pred akýmkoľvek ozbrojeným útokom. Slovensko vďaka členstvu v NATO posilnilo svoju bezpečnosť a už Slovensko sa nemusí pri zaistení svojej bezpečnosti spoliehať samo na seba. Má to množstvo výhod. Mohli sme napríklad profesionalizovať armádu, odbremeniť tak ekonomiku. Členstvo v NATO zabezpečilo Slovensku aj ozbrojeným silám možnosť spolupracovať s najvyspelejšími armádami a bezpečnostnými silami sveta. Vstup Slovenska do NATO bol práve motivovaný predovšetkým riešením otázky bezpečnosti štátu. Preto je absurdné tá časť uznesenia, v ktorej vy hovoríte, že slovenská, Slovenská republika je, má nedostatočnú, znížila sa protivzdušná ochrana Slovenskej republiky. Protivzdušná ochrana Slovenskej republiky je zabezpečovaná spojeneckými silami NATO. Takže toto, takéto šírenie proti NATO nálad nie je správne a je v rozpore s oficiálnou politikou štátu. Štátu, aj politikou, ktorú ste aj vy navrhovatelia podpísali a prihlásili ste sa k nej.
Rozpracované
8:55
Vážené dámy a páni, v prvom čítaní v rozprave o reforme II. piliera som sľúbil, že zvolám stretnutie všetkých zainteresovaných poslancov, ktorí prejavia, prejavia záujem, rovnako aj zástupcov Asociácie dôchodcovských správcovských spoločností, rovnako aj zástupcov Národnej banky Slovenska, ministerstva financií, Úradu vlády. Toto stretnutie sa uskutočnilo štvrtok pred dvanástimi dňami. Z tohto stretnutia...
Vážené dámy a páni, v prvom čítaní v rozprave o reforme II. piliera som sľúbil, že zvolám stretnutie všetkých zainteresovaných poslancov, ktorí prejavia, prejavia záujem, rovnako aj zástupcov Asociácie dôchodcovských správcovských spoločností, rovnako aj zástupcov Národnej banky Slovenska, ministerstva financií, Úradu vlády. Toto stretnutie sa uskutočnilo štvrtok pred dvanástimi dňami. Z tohto stretnutia vyplynul spoločný pozmeňujúci návrh k tomuto II. pilieru, ktorý predloží pani poslankyňa Andrejuvová. V tomto spoločnom poslaneckom návrhu riešime v zásade také najpodstatnejšie tri veci.
Po prvé, automatický vstup s možnosťou výstupu a s možnosťou opätovného vstupu naspäť do II. piliera. Po druhé, zníženie poplatkov na 0,4 % ročne. Po tretie, pardon. Po ďalšie, presun sporiteľov takým spôsobom, že tí, ktorí neučinili od roku 2013 žiadne rozhodnutie a majú menej ako 54 rokov, presúvame ich do predvolenej investičnej stratégie. Pre tých sporiteľov, ktorí majú viac ako 54 rokov, ich nepresúvame do predvolenej investičnej stratégie. Ale ich ďalšie príspevky, v prípade, ak boli iba v garantovaných fondoch, budú posúvané do indexových fondov.
Ja osobne s týmto kompromisným návrhom vyjadrujem svoj súhlas a verím, že v takomto prípade bude mať tento návrh zákona podporu aj v druhom a v treťom čítaní.
Ďakujem veľmi pekne.
Ďakujem pekne, pán podpredseda.
Vážené dámy a páni, v prvom čítaní v rozprave o reforme II. piliera som sľúbil, že zvolám stretnutie všetkých zainteresovaných poslancov, ktorí prejavia, prejavia záujem, rovnako aj zástupcov Asociácie dôchodcovských správcovských spoločností, rovnako aj zástupcov Národnej banky Slovenska, ministerstva financií, Úradu vlády. Toto stretnutie sa uskutočnilo štvrtok pred dvanástimi dňami. Z tohto stretnutia vyplynul spoločný pozmeňujúci návrh k tomuto II. pilieru, ktorý predloží pani poslankyňa Andrejuvová. V tomto spoločnom poslaneckom návrhu riešime v zásade také najpodstatnejšie tri veci.
Po prvé, automatický vstup s možnosťou výstupu a s možnosťou opätovného vstupu naspäť do II. piliera. Po druhé, zníženie poplatkov na 0,4 % ročne. Po tretie, pardon. Po ďalšie, presun sporiteľov takým spôsobom, že tí, ktorí neučinili od roku 2013 žiadne rozhodnutie a majú menej ako 54 rokov, presúvame ich do predvolenej investičnej stratégie. Pre tých sporiteľov, ktorí majú viac ako 54 rokov, ich nepresúvame do predvolenej investičnej stratégie. Ale ich ďalšie príspevky, v prípade, ak boli iba v garantovaných fondoch, budú posúvané do indexových fondov.
Ja osobne s týmto kompromisným návrhom vyjadrujem svoj súhlas a verím, že v takomto prípade bude mať tento návrh zákona podporu aj v druhom a v treťom čítaní.
Ďakujem veľmi pekne.
Rozpracované
8:55
Vážený pán predsedajúci, vážené pani poslankyne, vážení páni poslanci, dovoľte mi predložiť spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 43/2004 Z. z. o starobnom dôchodkovom sporení (tlač 1104).
Národná rada Slovenskej republiky uznesením 1581 pridelila predmetný návrh zákona na prerokovanie ústavnoprávnemu výboru, výboru pre financie a rozpočet, výboru pre hospodárske záležitosti a výboru pre sociálne veci. Určila zároveň Výbor Národnej rady pre sociálne veci ako gestorský výbor a lehoty na prerokovanie návrhu zákona v druhom čítaní vo výboroch.
Predmetný vládny návrh zákona, tlač 1104, prerokovali a odporučili Národnej rade schváliť: ústavnoprávny výbor, výbor pre financie a rozpočet a výbor pre hospodárske záležitosti. Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci neprijal uznesenie, keďže návrh uznesenia nezískal súhlas nadpolovičnej väčšiny prítomných poslancov.
Z uznesením výborov Národnej rady Slovenskej republiky pod bodom III tejto spoločnej správy vyplývajú dva pozmeňujúce a doplňujúce návrhy. Gestorský výbor odporúča vládny návrh zákona v znení schválených pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov schváliť. Gestorský výbor odporúča hlasovať o návrhoch 1 a 2 štvrtej časti tejto spoločnej správy spoločne so stanoviskom gestorského výboru schváliť.
Spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky bola schválená uznesením Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci č. 226 z 18. októbra 2022. Týmto uznesením ma výbor zároveň poveril, aby som na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky pri rokovaní o predmetnom návrhu zákona informoval o výsledku rokovania výborov a predkladal návrhy v zmysle príslušných ustanovení zákona o rokovacom poriadku Národnej rady.
Pán predsedajúci, otvorte, prosím, rozpravu, do ktorej sa hlásim ako prvý.
Vystúpenie v rozprave
25.10.2022 o 8:55 hod.
Mgr. Ing.
Peter Cmorej
Videokanál poslanca
Veľmi rád by som vám vyhovel, pán predsedajúci, ale zobral som si asi inú šnúru, takže ak má počúva pani tajomníčka a má aktuálnu šnúru k tomuto návrhu zákona, pani tajomníčka, máte šnúru k tomuto návrhu zákona? Lebo ste mi ju mali ráno dať, len sme nestíhali. Takže ja som si ju nevšimol, ospravedlňujem sa, ale zobral som iný zákon. Tak je nás tu pomenej, tak dúfam, že nikomu takéto, takéto malé zdržanie nebude vadiť. Ďakujem pekne.
Vážený pán predsedajúci, vážené pani poslankyne, vážení páni poslanci, dovoľte mi predložiť spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 43/2004 Z. z. o starobnom dôchodkovom sporení (tlač 1104).
Národná rada Slovenskej republiky uznesením 1581 pridelila predmetný návrh zákona na prerokovanie ústavnoprávnemu výboru, výboru pre financie a rozpočet, výboru pre hospodárske záležitosti a výboru pre sociálne veci. Určila zároveň Výbor Národnej rady pre sociálne veci ako gestorský výbor a lehoty na prerokovanie návrhu zákona v druhom čítaní vo výboroch.
Predmetný vládny návrh zákona, tlač 1104, prerokovali a odporučili Národnej rade schváliť: ústavnoprávny výbor, výbor pre financie a rozpočet a výbor pre hospodárske záležitosti. Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci neprijal uznesenie, keďže návrh uznesenia nezískal súhlas nadpolovičnej väčšiny prítomných poslancov.
Z uznesením výborov Národnej rady Slovenskej republiky pod bodom III tejto spoločnej správy vyplývajú dva pozmeňujúce a doplňujúce návrhy. Gestorský výbor odporúča vládny návrh zákona v znení schválených pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov schváliť. Gestorský výbor odporúča hlasovať o návrhoch 1 a 2 štvrtej časti tejto spoločnej správy spoločne so stanoviskom gestorského výboru schváliť.
Spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky bola schválená uznesením Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci č. 226 z 18. októbra 2022. Týmto uznesením ma výbor zároveň poveril, aby som na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky pri rokovaní o predmetnom návrhu zákona informoval o výsledku rokovania výborov a predkladal návrhy v zmysle príslušných ustanovení zákona o rokovacom poriadku Národnej rady.
Pán predsedajúci, otvorte, prosím, rozpravu, do ktorej sa hlásim ako prvý.
Rozpracované
9:10
Chcem sa...
Chcem sa preto, pán minister, spýtať, či by vám vadilo, keby sme hlasovanie dali napríklad o týždeň, na druhého, že aby sme si ho mohli poriadne preštudovať, keďže, pokiaľ viem, má okolo 20 strán. Ak vám to vadí, tak aby sme tu na ňom nedoťahovali, najbližší hlasovací blok je vo štvrtok. (Reakcia navrhovateľa.) Aj tak, dobre, tak to nechajme na štvrtok, takže bude, bude hlasovanie štandardné.
A ja by som teda rád predložil náš pozmeňujúci návrh. Z toho, čo pán minister hovoril, tak som pochopil, že bola akceptovaná tá hlavná naša výhrada, a to, že 54, že sporitelia starší ako 54 rokov, ešte sekundičku (rečník krátko manipuluje s mobilným telefónom), že sporitelia starší ako 54 rokov ostávali v dlhopisových fondoch, teda neboli, neboli zapojení do toho presunu prostriedkov do tej predvolenej investičnej stratégie, čo by znamenalo, že v tom najhoršom prípade mohol takýto budúci dôchodca byť, byť v momente odchodu do dôchodku v dlhopisoch až 29 rokov. Som rád, že v pozmeňujúcom návrhu, teda podľa toho, čo avizoval pán minister, tak bude aspoň to, že nové príspevky sa mu budú, mu pôjdu do indexového fondu, čo aspoň čiastočne vylepší budúce dôchodky, alebo teda zvyšuje šancu na to, že títo starší sporitelia budú mať slušnejšie dôchodky, že to bola taká hlavná naša výhrada.
Pokiaľ viem teda a z toho stretnutia na ministerstve práce mi teda vyplýva, že súčasťou však nebude, súčasťou však nebude sloboda vo výplatnej fáze, čo bola naša druhá veľká pripomienka, a preto si teda dovolím za chvíľočku prečítať pozmeňujúci návrh, ktorý, ktorého hlavnou časťou je práve zachovanie slobody vo výplatnej fáze. Tomu sa venujú prvé štyri body pozmeňujúceho návrhu.
Bod 5 a bod 7 pozmeňujúceho návrhu sa venujú niečomu, čo predpokladám že bude aj vo veľkom pozmeňujúcom návrhu ministerstva. Bod 7 rieši práve to, že nemali byť, nemali byť presúvaní starší sporitelia a bod, bod 5 hovorí o tom, že už by nebol limitovaný vstup do II. piliera na, na vek 35 rokov. Dneska, teda doteraz podľa aktuálneho plnenia platného právneho stavu, tak ste mohli vstúpiť do II. piliera len do dovŕšenie 35 rokov, a myslím, že na tom stretnutí som zachytil, že bol všeobecne prijatý názor, že toto ustanovenie je, je prekonané a už asi nemá veľký zmysel niekoho, kto má 37, 38, 40 a zrazu sa rozhodne vstúpiť do II. piliera, tak ho v tomto limitovať. Ak toto bude tiež v pozmeňujúcom návrhu, tak o týchto dvoch bodoch, keďže to bude predložené, hlasovať síce budeme, ale, ale teda pokojne uprednostníme riešenie z ministerstva. Takže zároveň vás poprosím, aby sa o našom pozmeňovacom návrhu hlasovalo po bodoch.
Čo sú tie dôležitejšie ustanovenia, ktoré by sme boli radi, aby prešli a vtedy ten návrh veľmi radi podporíme ako celok, začnem tým kratším, kratším, tou jednoduchšou vecou, a to je bod 6, čo je predpoklad na vznik tzv. oranžovej obálky, to znamená miesta nezávislého od poskytovateľa sporenia alebo od poskytovateľa dôchodku, na ktorom sa občan, budúci dôchodca dozvie informácie o stave a o predpokladanom vývoji jeho hmotného zabezpečenia v starobe.
Viem, že oranžovú obálku má ministerstvo v pláne. Trošku ma mrzí, že už to, že už sme, že už oranžová obálka nefunguje, lebo osobne považujem za najdôležitejšie v dôchodkovom systéme, aby ten budúci dôchodca naozaj dostal relevantné, správne a neskreslené informácie o tom, aký môže byť jeho budúci dôchodok, o tom, ako sa jeho dôchodok vyvíja, lebo len vtedy, keď bude mať dobré informácie, tak dokáže sa potom nejakým spôsobom zariadiť, prípadne upraviť svoje správanie, dobrovoľne si sporiť, lebo, žiaľbohu, stáva sa nám, že dôchodcovia posledné roky pred dôchodkom zisťujú, že aký ich vlastne čaká dôchodok a potom už len v strese sa snažia dohnať niečo, čo mali riešiť desať, dvadsať, tridsať rokov predtým. A toto je tá najväčšia chyba v dôchodkovom systéme.
Aj pre toto predkladáme takto v pozmeňujúcom návrhu alebo predkladáme to sami, lebo líši sa predstava ministerstva od našej predstavy minimálne v tom, že kto má tú oranžovú obálku poskytovať. Pokiaľ ministerstvo smeruje k tomu, aby oranžovú obálku, teda tú informáciu pre dôchodcov poskytovala Sociálna poisťovňa, ja to považujem za zásadnú chybu, a to z niekoľkých dôvodov.
Ten prvý je, že Sociálna poisťovňa bude úplne v etickom konflikte záujmov, kedy Sociálna poisťovňa bude mať poskytovať informácie, že milý sporiteľ, tridsaťročný, štyridsaťročný, šanca na to, že budeš mať dobrý dôchodok od nás z I. piliera nie je dobrá, nie je vysoká a mal by si si sporiť, lebo inak tá tvoja miera náhrady príjmu bude, bude nie dobrá. No pokiaľ budú, pokiaľ budú Sociálnu poisťovňu a teda aj ministerstvo, ktoré de facto navrhuje vláde šéfa Sociálnej poisťovne, keď sa mení, pokiaľ ho budú viesť osvietení ľudia, ktorí si budú uvedomovať, že aký je dôchodkový systém krehký a že je potrebné ľudí podnecovať k tomu, aby sa pripravovali na dôchodok sám, tak to možno bude fungovať.
Ale myslím, že nikto nie sme takí naivní, aby sme si mysleli, že takýto ideálny stav bude vždy a, žiaľbohu, aj z minulosti vieme, že keď viedol, keď viedol Sociálnu poisťovňu niekto s nie úplne najlepšími úmyslami, dokonca s úmyslom vyhnať ľudí z II. piliera a získať tak peniaze, ktoré mohol následne minúť, tak tie informácie, ktoré poskytovala Sociálna poisťovňa aj listami všetkým občanom, neboli teda že vôbec korektné. Dokonca boli, dokonca bol aj taký typ listu, kde nebola pravdivá jediná informácia.
Ako sa vyhnúť tomuto etickému konfliktu záujmov je možné len tak, aby to poskytoval nezávislý subjekt, napríklad nejaké občianske združenie, ktoré bude, ktoré nezávislým hodnotením, hodnotením NBS-kou napríklad, bude vybraté ako, ako to, ktoré používa najlepšie predpoklady pri modelácii, alebo najrobustnejší model pri predpokladaní budúceho dôchodku. A napríklad môže takéto združenie poskytovať všetkým občanom oranžovú obálku napríklad na desať rokov a potom môže byť urobená nová súťaž. Aj týmto spôsobom to je možné urobiť.
Najprv však je potrebné, aby tieto, aby tieto tretie strany mohli dostávať informácie o dôchodkových sporeniach či už z III. piliera, II. piliera, ale aj zo Sociálnej poisťovne a presne na to dávame teraz do zákona o II. pilieri ustanovenie, ktoré o tom hovorí, že pokiaľ ja ako sporiteľ požiadam, to znamená, to je veľmi dôležité, nie povinne, ale že pokiaľ ja ako sporiteľ poviem, že chcem, aby informácie o mojom sporení dostávala nejaká tretia strana, ale musí to byť autentifikovaná tretia strana, to znamená, že príde k nejakému overeniu, tak tá druhopilierová spoločnosť je povinná tieto informácie poskytovať.
Rovnaké ustanovenie sa pokúsime vložiť aj do III. piliera, kde je taktiež otvorená novela III. piliera, kde znižujeme poplatky v III. pilieri, a toto bude prvý predpoklad k tomu, aby mohli takéto nezávislé oranžové obálky vzniknúť. Pokiaľ by sa to podarilo týmto spôsobom, tak ušetrí to aj nemalé náklady štátu, lebo aby si to štát vyvíjal vo, vo vlastnej réžii, nebude to určite lacná záležitosť a nevidím veľmi dôvod, aby sme tento podľa mňa zbytočný náklad znášali my ako daňoví poplatníci v nákladoch Sociálnej poisťovne.
A ten tretí, tretí dôvod, prečo je toto lepšie riešenie, je ten, že celý ľudský pokrok, inovácie vo svete vznikajú v súťaži, v súťaži slobodných nápadov, kedy podnikatelia prinášajú inovácie a tá, ktorá je najlepšia, tá sa uchytí. Pokiaľ budeme mať takúto, takýto typ oranžovej obálky, tak ja nepochybujem, že bude množstvo, množstvo aplikácií, množstvo, množstvo možno nových nápadov, ktoré tu budú využívať, a vznikne nám nejaká konkurencia oranžových obálok a niekto bude mať tie predikcie robustnejšie a lepšie, niekto ich bude mať menej lepšie, niekto to bude vysvetľovať lepším spôsobom, že lepšie to pochopí ten budúci dôchodca, niekto to bude vysvetľovať horším dôchodcom, spôsobom. Takouto súťažou rôznych riešení určite vznikne, určite vznikne čo najlepšie riešenie, títo podnikatelia alebo tieto aplikácie sa určite budú vzájomne aj inšpirovať a dosiahneme to najlepšie riešenie, ktoré z nejakého spoločného kolektívneho vedomia je možné dosiahnuť.
Som presvedčený o tom, že pokiaľ bude oranžovú obálku robiť štát, pokiaľ bude úradník rozhodovať o tom, akým spôsobom majú byť tieto informácie ukazované budúcemu dôchodcovi, tak to riešenie nebude ani zďaleka tak dobré, ako keď to necháme na, na slobodnú súťaž. A pokiaľ sa nám to vykryštalizuje, tak už bude len prirodzené, že čo najlepšie riešenie sa potom využije pre všetkých budúcich dôchodcov. Ja osobne na tom nevidím absolútne nič konfliktné na tomto ustanovení, a teda chcem vás poprosiť, kolegovia, o jeho podporu, nakoľko si myslím, že je to jednoducho dobrá vec, ktorá nikomu neublíži, len niekomu dá nejaké nové práva.
No a teraz k tej, k tomu zásadnému bodu z nášho pozmeňujúceho návrhu, a to k zachovaniu slobody v II. pilieri. Do II. piliera vstupovali ľudia z rôznych dôvodov. Uvedomelejší najmä preto, lebo si uvedomujú, že ono to nemôže dlhodobo fungovať, keď sa nám zväčšuje počet dôchodcov, teda sa zvyšuje počet dôchodcov, ktorých majú tí pracujúci, nechcem povedať, že živiť, ale financovať ich, ich dôchodky. Ono to išlo, keď bolo tri a pol alebo štyri kusy pracujúceho na jedného dôchodcu, avšak ten pomer sa nám mení, lebo tých dôchodcov máme čoraz viac, ľudia sa dožívajú čoraz, čoraz viacej na tom dôchodku a ten pomer nám klesne niekde na úroveň 1,5 – 2 na osobu, dokonca sú aj, sú aj projekcie, kde to vyzerá pomaličky 1 : 1, a teda asi rozumiete všetci, to je naozaj že veľmi jednoduchá matematika, že pokiaľ má dôchodca dostať dôchodok 550 eur alebo teda na dnešnú úroveň 500 – 550 eur, tak predsa nemôže jeden pracujúci mesačne iba na sociálne poistenie, iba na dôchodok našich dôchodcov odviesť 500 eur. Kvôli tomu vznikol II. pilier, aby sme toto riziko, riziko nejakým spôsobom diverzifikovali a aby si súčasní a pracujúci, súčasná aktívna skupina sporila na svoj budúci dôchodok a aby predstavovali nižšiu záťaž v budúcnosti pre náš dôchodkový systém. Toto je ten hlavný dôvod.
Ale pre mnohých bol ten dôvod aj ten, že to, čo máte nasporené, je vo vašom súkromnom vlastníctve. Nie je to už prísľub, že v budúcnosti bude dosť pracujúcich alebo dosť daní, aby vám zaplatili dôchodok, ale je to niečo, čo je vaše a čo si viete nejakým spôsobom si s tým narábať na dôchodku. A teraz v tejto novele sa táto, sa táto fičúra II. piliera výrazne obmedzuje, lebo sa hovorí, že už z toho, čo máte nasporené, tak vy nerozhodujete o tom, čo sa s tým bude diať, nerozhodujete ani len čiastočne, ale štát vám a zákon vám povie úplne exaktne, že polovicu si musíte vybrať programovým výberom a za druhú polovicu si musíte kúpiť doživotný dôchodok.
Okrem toho, že je to teda výrazný zásah do vlastníckych práv, ja by som sa vôbec nečudoval ani keby to bolo následne napadnuté na Ústavnom súde, alebo keby to pani prezidentka nepodpísala kvôli tomuto, lebo tí sporitelia mali oprávnené očakávania, že k tým nasporeným prostriedkom sa z časti budú vedieť dostať, tak to spôsobí aj mnohé problémy. Ja poviem iba tie najzásadnejšie.
Teraz v tejto novele sa hovorí, že doživotný dôchodok si kúpite, teda a začnete ho čerpať po vyčerpaní programového výberu, ktorý budete čerpať prvú polovicu vašej strednej doby dožitia. Tá prvá polovica bude nejakých 10 rokov, 12 rokov. Dôchodkový vek dovŕšite, povedzme, v šesťdesiattrojke. A teraz vy si v sedemdesiatpäťke, hej, tak by to mohlo nejako vychádzať, si máte zakúpiť doživotný dôchodok za druhú polovicu nasporených peňazí.
Čo ak budete mať všetky možné ochorenia, ktoré už v takom veku sú? Čo ak budete mať prognózu, budete mať rakovinu a prognóza dožitia bude v mesiacoch alebo možno prinajlepšom v rokoch? Oplatí sa vám naozaj kúpiť si doživotný dôchodok rozrátaných na ďalších 10 – 15 rokov? Nebolo by pre vás oveľa lepšie, aby ste si mohli tie peniaze vybrať a mesačne z nich čerpať? Samozrejme, že by to bolo oveľa lepšie. Ak budete si môcť zaplatiť nejakú experimentálnu liečbu alebo na tieto civilizačné choroby vždy vznikajú nejaké nové lieky a veľmi dobre všetci viete, každý to už určite zažil niekde vo svojom okolí, že niektoré tie najmodernejšie lieky nie sú dostupné na Slovensku alebo ešte nie sú preplácané.
Je fér, aby sme vás nútili zakúpiť si doživotný dôchodok, ktorý skoro určite nevyužijete, namiesto toho, aby ste si mohli predĺžiť život za tieto peniaze? Ja som si istý, že fér to nie je a že do budúcna to nebude udržateľné, možno postačí, aby sa nám stalo prvý, druhý takýto prípad, ktorý bude medializovaný. Môžme tomu predísť. Predíďme tomu tak, že nechajme tú možnosť, že keď má človek nadpriemerný dôchodok, a toto chcem zdôrazniť, nadpriemerný, to znamená nie je ani nejaký minimálny, tak ten zvyšok peňazí ho nebudeme nútiť, aby použil na zakúpenie nejakého ďalšieho životného dôchodku, ale sám bude môcť rozhodnúť, čo bude robiť s tými zvyšnými peniazmi.
Ešte uvediem jeden príklad. Tak predstavte si, že ste ten 75-ročný obézny muž s cukrovkou a vy sa máte teraz rozhodnúť, že idem si zakúpiť doživotný dôchodok, keď moja predpokladaná doba dožitia je výrazne nižšia ako mojej chudej športujúcej manželky, ktorá ešte aj v 70-ke každé ráno beháva, tak idem ja do toho, aby som si ja kupoval doživotný dôchodok? Naozaj mám šancu to vyčerpať? Tak ja byť v takomto partnerstve, tak napríklad sa rozhodneme, že žena si zakúpi doživotný dôchodok a ja si nezakúpim doživotný dôchodok, ale ja si to vyberiem a budeme si to nejakým spôsobom rozkladať, avšak aj tak hospodárime spoločne a toto by bolo rozumné ekonomické správanie, keby sme to tomu sporiteľovi umožňovali. Z tohto dôvodu sme pripravili pozmeňujúci návrh, ktorý za chvíľočku prečítam a ktorý hovorí o tom, že pokiaľ máte teda ten nadpriemerný dôchodok, tak môžete si, môžete si tie nasporené peniaze vybrať v akomkoľvek počte splátok. Uvediem dva príklady.
Môže sa stať, že človek má už v momente dovŕšenia dôchodkového veku zabezpečený doživotný dôchodok ako je minimálny požadovaný. Môže mať výsluhový dôchodok, môže maž invalidný dôchodok, môže mať napríklad vdovecký dôchodok. V takom prípade nemusí čerpať podľa nášho pozmeňujúceho návrhu ani ten programový výber, lebo už má ten minimálny dôchodok a môže si hneď na začiatku povedať v akom počte splátok si chce nasporenú sumu vybrať.
Bude však asi častejší taký prípad, že človek má zabezpečený dôchodok napríklad vo výške 350 eur a tá referenčná suma toho dôchodku, odkedy si môže slobodne nakladať so svojimi úsporami, bude napríklad 550. Takže on by si mohol vybrať zvyšok iba keď si, keď si dokúpi tých 200 eur. Dali sme do nášho pozmeňujúceho návrhu, že on si môže vybrať alebo môže povedať, akú výšku dôchodku si chce zakúpiť alebo akú časť nasporenej sumy chce použiť na zakúpenie doživotného dôchodku. A toto rozhodnutie môže urobiť kedykoľvek. To znamená, môže ho urobiť hneď po dovŕšení dôchodkového veku, ale môže ho urobiť aj v polovici poberania tej prvej časti dôchodku programovým výberom, alebo to môže urobiť na konci poberania dôchodku programovým výberom. Kedykoľvek to urobí, tak v tom momente získa tú možnosť čerpať zostatok nasporenej sumy podľa svojho uváženia.
Samozrejme, že ten doživotný dôchodok ako produkt od poisťovne bude tým drahší, čím dlhšie ho budete čerpať. Takže tak on to rozhodnutie urobí hneď pri dovŕšení dôchodkového veku, kedy to poisťovňa bude rozpočítavať možno na 25 rokov, tak ten dôchodok bude výrazne drahší, ako keby to urobil za 5 rokov, kedy to bude rozpočítavať na menšiu časť alebo keby to urobil za 10 rokov. Takže možno tí ľudia budú jednoducho čakať, kedy dostanú najlepšiu ponuku, ktorá im vyhovuje, a možno to urobia niekde v polovici programového výberu. A takto by mala podľa nás vyzerať sloboda sporiteľa v II. pilieri a nič to ani nerozbíja v koncepcii tohto zákona, v koncepcii tejto novely.
Ešte chcem upozorniť, že tú sumu, odkedy je možné si vybrať ten zvyšok nasporenej sumy, určujeme my poslanci. Je to v § 46da, hovorím, dneska to je ten priemerný dôchodok, ak chcete zabrániť tomu, aby si väčšina ľudí takto vyberala, tak tú sumu zvýšte. Možno keď tu bude iné zloženie parlamentu, tak to znížime, ja neviem, na dvojnásobok životného minima. Ale tú samotnú možnosť, tú slobodu, tú by sme tam zachovať mali a naozaj nerozumiem tým snahám ju zrušiť.
Teraz pred prerokovaním tohto bodu som počul, že aj pán kolega Kremský predloží nejakú vlastnú verziu zachovania slobody výberu. Ešte som to nevidel, takže ja si to rád prečítam, rád si to porovnám a uvidíme, že koho verzia bude lepšia, ale ja pevne dúfam, že toto plénum sa nakoniec uznesie na zachovaní tohto veľmi dôležitého, tejto veľmi dôležitej časti II. piliera, tejto dôležitej fičúry.
Dobre, teraz by som už asi prečítal pozmeňujúci návrh.
Pozmeňujúci a doplňujúci návrh poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Petra Cmoreja k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 43/2004 Z. z. o starobnom dôchodkovom sporení a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony, ktorým sa mení zákon č. 650/2004 o doplnkovom dôchodkovom sporení a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (tlač 1104).
1. V čl. I, v 11. bode, § 29 sa dopĺňa písmenom d), ktoré znie:
„d) výplata zostatku aktuálnej hodnoty osobného dôchodkového účtu sporiteľa."
2. V čl. I, 13. bode, nadpise § 33a sa na konci doplňujú slová „a výplata zostatku aktuálnej hodnoty osobného dôchodkového účtu sporiteľa".
3. V čl. I, 13. bode, § 33a sa dopĺňa odsekmi 3 až 7, ktoré znejú:
„(3) Sporiteľ môže v žiadosti o výplatu doživotného dôchodku určiť, že na výplatu doživotného dôchodku žiada použiť sumu zodpovedajúcu aktuálnej hodnote všetkých jeho dôchodkových jednotiek na osobnom dôchodkovom účte alebo len časť tejto sumy.
(4) Sporiteľ môže v žiadosti o výplatu doživotného dôchodku určiť, v akej sume žiada vyplácať doživotný dôchodok; sporiteľ môže žiadať doživotný dôchodok v pevnej sume alebo bez vyjadrenia pevnej sumy s odkazom na sumu rozdielu medzi referenčnou hodnotou podľa § 46da a súčtom súm dôchodkových dávok podľa osobitného predpisu3), výsluhového dôchodku38), invalidného výsluhového dôchodku38a), invalidného dôchodku a čiastočného invalidného dôchodku38d), vdovského výsluhového dôchodku38c), vdoveckého výsluhového dôchodku38d) a obdobného dôchodku vyplácaného z cudziny, ktoré majú byť vyplácané ku dňu účinnosti zmluvy o poistení dôchodku.
(5) Ak sporiteľ v žiadosti o výplatu doživotného dôchodku podľa odseku 4 žiada vyššiu sumu, ako je suma, ktorú je možné mu podľa certifikátu pre doživotný dôchodok vyplácať, táto skutočnosť sa sporiteľovi písomne oznámi.
(6) Ak sporiteľ nežiada o výplatu doživotného dôchodku alebo ak v žiadosti o výplatu doživotného dôchodku podľa odseku 4 žiada nižšiu sumu, ako je suma, ktorú je možné mu podľa certifikátu pre doživotný dôchodok vyplácať alebo ak žiada na výplatu doživotného dôchodku použiť len časť zo sumy zodpovedajúcej aktuálnej hodnote všetkých jeho dôchodkových jednotiek a
a) sú splnené podmienky podľa odseku 7, postupuje sa podľa odseku 7, alebo
b) ak nie sú splnené podmienky podľa odseku 7, sporiteľovi sa poskytne informácia, akú najnižšiu sumu doživotného dôchodku musí žiadať, aby bolo možné postupovať podľa odseku 7.
(7) Ak súčet súm dôchodkových dávok podľa osobitného predpisu3), výsluhového dôchodku38), invalidného výsluhového dôchodku38a), invalidného dôchodku a čiastočného invalidného dôchodku38b), vdovského výsluhového dôchodku38c), vdoveckého výsluhového dôchodku 38d) a obdobného dôchodku vyplácaného z cudziny, ktoré majú byť vyplácané ku dňu podania písomnej žiadosti o výplatu zostatku aktuálnej hodnoty osobného dôchodkového účtu sporiteľa, alebo aj sumy doživotného starobného dôchodku ku dňu evidencie poznámky o uzatvorení zmluvy o poistení dôchodku je vyšší ako referenčná suma podľa § 46da, je možné na základe písomnej žiadosti dohodnúť výplatu zostatku aktuálnej hodnoty osobného dôchodkového účtu sporiteľa v akomkoľvek počte splátok a to najskôr ku dňu dovŕšenia dôchodkového veku. Do súčtu súm podľa prvej vety sa nezapočítava jednorazový doplatok k starobnému dôchodku podľa osobitného predpisu.38e)"
Zároveň sa v čl. I, 13. bode vypúšťa veta: „Poznámky pod čiarou k odkazom 38 až 38e sa vypúšťajú."
4. V čl. I, 26. bod sa vypúšťa.
Nasledujúce body sa primerane preznačia.
5. V čl. I sa za 64. bod vkladá nový 65. bod, ktorý znie:
„65. V § 64 odsek 1 znie:
„(1) Prvú zmluvu o starobnom dôchodkovom sporení môže s dôchodkovou správcovskou spoločnosťou uzatvoriť fyzická osoba, ktorej vzniklo prvé dôchodkové poistenie."."
Nasledujúce body sa primerane preznačia.
6. V čl. I sa za 108. bod vkladá 109. bod, ktorý znie:
„109. § 110 sa dopĺňa odsekom 6, ktorý znie:
„(6) Ak sporiteľ udelil súhlas s poskytovaním údajov o starobnom dôchodkovom sporení, ktoré dôchodková správcovská spoločnosť spracúva podľa tohto zákona, dôchodková správcovská spoločnosť je povinná v strojovo-spracovateľnom formáte automatizovaným spôsobom prostredníctvom aplikačného programového rozhrania poskytovať prístup k údajom sporiteľa autentifikovanej tretej strane. Dôchodková správcovská spoločnosť je povinná komunikovať prostredníctvom aplikačného programového rozhrania bezpečným spôsobom a prijímateľ údajov podľa prvej vety je povinný získané údaje šifrovať ihneď, ako je to možné."."
Nasledujúce body sa primerane preznačia.
7. V č. I, 110. bode, § 123ay ods. 2 sa vypúšťajú slová „narodenému po roku 1968".
Ďakujem, skončil som.
Vystúpenie v rozprave
25.10.2022 o 9:10 hod.
Mgr. Ing.
Peter Cmorej
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne. K tomuto návrhu bude teda dlhší pozmeňujúci návrh, ktorý, ako som pochopil, predloží pani kolegyňa Andrejuvová. Trošku ma mrzí, že sme ho zatiaľ nevideli, lebo ešte ani pred dvadsiatimi minútami nebol zavesený na webe a ani ja ho tu ešte nemám. Tak som vyslal pána kolegu poslanca Benčíka, že aby mi ho priniesol, keď bude prekopírovaný (povedané so smiechom), tak dúfam, že ho dostanem skôr, ako bude prednášaný.
Chcem sa preto, pán minister, spýtať, či by vám vadilo, keby sme hlasovanie dali napríklad o týždeň, na druhého, že aby sme si ho mohli poriadne preštudovať, keďže, pokiaľ viem, má okolo 20 strán. Ak vám to vadí, tak aby sme tu na ňom nedoťahovali, najbližší hlasovací blok je vo štvrtok. (Reakcia navrhovateľa.) Aj tak, dobre, tak to nechajme na štvrtok, takže bude, bude hlasovanie štandardné.
A ja by som teda rád predložil náš pozmeňujúci návrh. Z toho, čo pán minister hovoril, tak som pochopil, že bola akceptovaná tá hlavná naša výhrada, a to, že 54, že sporitelia starší ako 54 rokov, ešte sekundičku (rečník krátko manipuluje s mobilným telefónom), že sporitelia starší ako 54 rokov ostávali v dlhopisových fondoch, teda neboli, neboli zapojení do toho presunu prostriedkov do tej predvolenej investičnej stratégie, čo by znamenalo, že v tom najhoršom prípade mohol takýto budúci dôchodca byť, byť v momente odchodu do dôchodku v dlhopisoch až 29 rokov. Som rád, že v pozmeňujúcom návrhu, teda podľa toho, čo avizoval pán minister, tak bude aspoň to, že nové príspevky sa mu budú, mu pôjdu do indexového fondu, čo aspoň čiastočne vylepší budúce dôchodky, alebo teda zvyšuje šancu na to, že títo starší sporitelia budú mať slušnejšie dôchodky, že to bola taká hlavná naša výhrada.
Pokiaľ viem teda a z toho stretnutia na ministerstve práce mi teda vyplýva, že súčasťou však nebude, súčasťou však nebude sloboda vo výplatnej fáze, čo bola naša druhá veľká pripomienka, a preto si teda dovolím za chvíľočku prečítať pozmeňujúci návrh, ktorý, ktorého hlavnou časťou je práve zachovanie slobody vo výplatnej fáze. Tomu sa venujú prvé štyri body pozmeňujúceho návrhu.
Bod 5 a bod 7 pozmeňujúceho návrhu sa venujú niečomu, čo predpokladám že bude aj vo veľkom pozmeňujúcom návrhu ministerstva. Bod 7 rieši práve to, že nemali byť, nemali byť presúvaní starší sporitelia a bod, bod 5 hovorí o tom, že už by nebol limitovaný vstup do II. piliera na, na vek 35 rokov. Dneska, teda doteraz podľa aktuálneho plnenia platného právneho stavu, tak ste mohli vstúpiť do II. piliera len do dovŕšenie 35 rokov, a myslím, že na tom stretnutí som zachytil, že bol všeobecne prijatý názor, že toto ustanovenie je, je prekonané a už asi nemá veľký zmysel niekoho, kto má 37, 38, 40 a zrazu sa rozhodne vstúpiť do II. piliera, tak ho v tomto limitovať. Ak toto bude tiež v pozmeňujúcom návrhu, tak o týchto dvoch bodoch, keďže to bude predložené, hlasovať síce budeme, ale, ale teda pokojne uprednostníme riešenie z ministerstva. Takže zároveň vás poprosím, aby sa o našom pozmeňovacom návrhu hlasovalo po bodoch.
Čo sú tie dôležitejšie ustanovenia, ktoré by sme boli radi, aby prešli a vtedy ten návrh veľmi radi podporíme ako celok, začnem tým kratším, kratším, tou jednoduchšou vecou, a to je bod 6, čo je predpoklad na vznik tzv. oranžovej obálky, to znamená miesta nezávislého od poskytovateľa sporenia alebo od poskytovateľa dôchodku, na ktorom sa občan, budúci dôchodca dozvie informácie o stave a o predpokladanom vývoji jeho hmotného zabezpečenia v starobe.
Viem, že oranžovú obálku má ministerstvo v pláne. Trošku ma mrzí, že už to, že už sme, že už oranžová obálka nefunguje, lebo osobne považujem za najdôležitejšie v dôchodkovom systéme, aby ten budúci dôchodca naozaj dostal relevantné, správne a neskreslené informácie o tom, aký môže byť jeho budúci dôchodok, o tom, ako sa jeho dôchodok vyvíja, lebo len vtedy, keď bude mať dobré informácie, tak dokáže sa potom nejakým spôsobom zariadiť, prípadne upraviť svoje správanie, dobrovoľne si sporiť, lebo, žiaľbohu, stáva sa nám, že dôchodcovia posledné roky pred dôchodkom zisťujú, že aký ich vlastne čaká dôchodok a potom už len v strese sa snažia dohnať niečo, čo mali riešiť desať, dvadsať, tridsať rokov predtým. A toto je tá najväčšia chyba v dôchodkovom systéme.
Aj pre toto predkladáme takto v pozmeňujúcom návrhu alebo predkladáme to sami, lebo líši sa predstava ministerstva od našej predstavy minimálne v tom, že kto má tú oranžovú obálku poskytovať. Pokiaľ ministerstvo smeruje k tomu, aby oranžovú obálku, teda tú informáciu pre dôchodcov poskytovala Sociálna poisťovňa, ja to považujem za zásadnú chybu, a to z niekoľkých dôvodov.
Ten prvý je, že Sociálna poisťovňa bude úplne v etickom konflikte záujmov, kedy Sociálna poisťovňa bude mať poskytovať informácie, že milý sporiteľ, tridsaťročný, štyridsaťročný, šanca na to, že budeš mať dobrý dôchodok od nás z I. piliera nie je dobrá, nie je vysoká a mal by si si sporiť, lebo inak tá tvoja miera náhrady príjmu bude, bude nie dobrá. No pokiaľ budú, pokiaľ budú Sociálnu poisťovňu a teda aj ministerstvo, ktoré de facto navrhuje vláde šéfa Sociálnej poisťovne, keď sa mení, pokiaľ ho budú viesť osvietení ľudia, ktorí si budú uvedomovať, že aký je dôchodkový systém krehký a že je potrebné ľudí podnecovať k tomu, aby sa pripravovali na dôchodok sám, tak to možno bude fungovať.
Ale myslím, že nikto nie sme takí naivní, aby sme si mysleli, že takýto ideálny stav bude vždy a, žiaľbohu, aj z minulosti vieme, že keď viedol, keď viedol Sociálnu poisťovňu niekto s nie úplne najlepšími úmyslami, dokonca s úmyslom vyhnať ľudí z II. piliera a získať tak peniaze, ktoré mohol následne minúť, tak tie informácie, ktoré poskytovala Sociálna poisťovňa aj listami všetkým občanom, neboli teda že vôbec korektné. Dokonca boli, dokonca bol aj taký typ listu, kde nebola pravdivá jediná informácia.
Ako sa vyhnúť tomuto etickému konfliktu záujmov je možné len tak, aby to poskytoval nezávislý subjekt, napríklad nejaké občianske združenie, ktoré bude, ktoré nezávislým hodnotením, hodnotením NBS-kou napríklad, bude vybraté ako, ako to, ktoré používa najlepšie predpoklady pri modelácii, alebo najrobustnejší model pri predpokladaní budúceho dôchodku. A napríklad môže takéto združenie poskytovať všetkým občanom oranžovú obálku napríklad na desať rokov a potom môže byť urobená nová súťaž. Aj týmto spôsobom to je možné urobiť.
Najprv však je potrebné, aby tieto, aby tieto tretie strany mohli dostávať informácie o dôchodkových sporeniach či už z III. piliera, II. piliera, ale aj zo Sociálnej poisťovne a presne na to dávame teraz do zákona o II. pilieri ustanovenie, ktoré o tom hovorí, že pokiaľ ja ako sporiteľ požiadam, to znamená, to je veľmi dôležité, nie povinne, ale že pokiaľ ja ako sporiteľ poviem, že chcem, aby informácie o mojom sporení dostávala nejaká tretia strana, ale musí to byť autentifikovaná tretia strana, to znamená, že príde k nejakému overeniu, tak tá druhopilierová spoločnosť je povinná tieto informácie poskytovať.
Rovnaké ustanovenie sa pokúsime vložiť aj do III. piliera, kde je taktiež otvorená novela III. piliera, kde znižujeme poplatky v III. pilieri, a toto bude prvý predpoklad k tomu, aby mohli takéto nezávislé oranžové obálky vzniknúť. Pokiaľ by sa to podarilo týmto spôsobom, tak ušetrí to aj nemalé náklady štátu, lebo aby si to štát vyvíjal vo, vo vlastnej réžii, nebude to určite lacná záležitosť a nevidím veľmi dôvod, aby sme tento podľa mňa zbytočný náklad znášali my ako daňoví poplatníci v nákladoch Sociálnej poisťovne.
A ten tretí, tretí dôvod, prečo je toto lepšie riešenie, je ten, že celý ľudský pokrok, inovácie vo svete vznikajú v súťaži, v súťaži slobodných nápadov, kedy podnikatelia prinášajú inovácie a tá, ktorá je najlepšia, tá sa uchytí. Pokiaľ budeme mať takúto, takýto typ oranžovej obálky, tak ja nepochybujem, že bude množstvo, množstvo aplikácií, množstvo, množstvo možno nových nápadov, ktoré tu budú využívať, a vznikne nám nejaká konkurencia oranžových obálok a niekto bude mať tie predikcie robustnejšie a lepšie, niekto ich bude mať menej lepšie, niekto to bude vysvetľovať lepším spôsobom, že lepšie to pochopí ten budúci dôchodca, niekto to bude vysvetľovať horším dôchodcom, spôsobom. Takouto súťažou rôznych riešení určite vznikne, určite vznikne čo najlepšie riešenie, títo podnikatelia alebo tieto aplikácie sa určite budú vzájomne aj inšpirovať a dosiahneme to najlepšie riešenie, ktoré z nejakého spoločného kolektívneho vedomia je možné dosiahnuť.
Som presvedčený o tom, že pokiaľ bude oranžovú obálku robiť štát, pokiaľ bude úradník rozhodovať o tom, akým spôsobom majú byť tieto informácie ukazované budúcemu dôchodcovi, tak to riešenie nebude ani zďaleka tak dobré, ako keď to necháme na, na slobodnú súťaž. A pokiaľ sa nám to vykryštalizuje, tak už bude len prirodzené, že čo najlepšie riešenie sa potom využije pre všetkých budúcich dôchodcov. Ja osobne na tom nevidím absolútne nič konfliktné na tomto ustanovení, a teda chcem vás poprosiť, kolegovia, o jeho podporu, nakoľko si myslím, že je to jednoducho dobrá vec, ktorá nikomu neublíži, len niekomu dá nejaké nové práva.
No a teraz k tej, k tomu zásadnému bodu z nášho pozmeňujúceho návrhu, a to k zachovaniu slobody v II. pilieri. Do II. piliera vstupovali ľudia z rôznych dôvodov. Uvedomelejší najmä preto, lebo si uvedomujú, že ono to nemôže dlhodobo fungovať, keď sa nám zväčšuje počet dôchodcov, teda sa zvyšuje počet dôchodcov, ktorých majú tí pracujúci, nechcem povedať, že živiť, ale financovať ich, ich dôchodky. Ono to išlo, keď bolo tri a pol alebo štyri kusy pracujúceho na jedného dôchodcu, avšak ten pomer sa nám mení, lebo tých dôchodcov máme čoraz viac, ľudia sa dožívajú čoraz, čoraz viacej na tom dôchodku a ten pomer nám klesne niekde na úroveň 1,5 – 2 na osobu, dokonca sú aj, sú aj projekcie, kde to vyzerá pomaličky 1 : 1, a teda asi rozumiete všetci, to je naozaj že veľmi jednoduchá matematika, že pokiaľ má dôchodca dostať dôchodok 550 eur alebo teda na dnešnú úroveň 500 – 550 eur, tak predsa nemôže jeden pracujúci mesačne iba na sociálne poistenie, iba na dôchodok našich dôchodcov odviesť 500 eur. Kvôli tomu vznikol II. pilier, aby sme toto riziko, riziko nejakým spôsobom diverzifikovali a aby si súčasní a pracujúci, súčasná aktívna skupina sporila na svoj budúci dôchodok a aby predstavovali nižšiu záťaž v budúcnosti pre náš dôchodkový systém. Toto je ten hlavný dôvod.
Ale pre mnohých bol ten dôvod aj ten, že to, čo máte nasporené, je vo vašom súkromnom vlastníctve. Nie je to už prísľub, že v budúcnosti bude dosť pracujúcich alebo dosť daní, aby vám zaplatili dôchodok, ale je to niečo, čo je vaše a čo si viete nejakým spôsobom si s tým narábať na dôchodku. A teraz v tejto novele sa táto, sa táto fičúra II. piliera výrazne obmedzuje, lebo sa hovorí, že už z toho, čo máte nasporené, tak vy nerozhodujete o tom, čo sa s tým bude diať, nerozhodujete ani len čiastočne, ale štát vám a zákon vám povie úplne exaktne, že polovicu si musíte vybrať programovým výberom a za druhú polovicu si musíte kúpiť doživotný dôchodok.
Okrem toho, že je to teda výrazný zásah do vlastníckych práv, ja by som sa vôbec nečudoval ani keby to bolo následne napadnuté na Ústavnom súde, alebo keby to pani prezidentka nepodpísala kvôli tomuto, lebo tí sporitelia mali oprávnené očakávania, že k tým nasporeným prostriedkom sa z časti budú vedieť dostať, tak to spôsobí aj mnohé problémy. Ja poviem iba tie najzásadnejšie.
Teraz v tejto novele sa hovorí, že doživotný dôchodok si kúpite, teda a začnete ho čerpať po vyčerpaní programového výberu, ktorý budete čerpať prvú polovicu vašej strednej doby dožitia. Tá prvá polovica bude nejakých 10 rokov, 12 rokov. Dôchodkový vek dovŕšite, povedzme, v šesťdesiattrojke. A teraz vy si v sedemdesiatpäťke, hej, tak by to mohlo nejako vychádzať, si máte zakúpiť doživotný dôchodok za druhú polovicu nasporených peňazí.
Čo ak budete mať všetky možné ochorenia, ktoré už v takom veku sú? Čo ak budete mať prognózu, budete mať rakovinu a prognóza dožitia bude v mesiacoch alebo možno prinajlepšom v rokoch? Oplatí sa vám naozaj kúpiť si doživotný dôchodok rozrátaných na ďalších 10 – 15 rokov? Nebolo by pre vás oveľa lepšie, aby ste si mohli tie peniaze vybrať a mesačne z nich čerpať? Samozrejme, že by to bolo oveľa lepšie. Ak budete si môcť zaplatiť nejakú experimentálnu liečbu alebo na tieto civilizačné choroby vždy vznikajú nejaké nové lieky a veľmi dobre všetci viete, každý to už určite zažil niekde vo svojom okolí, že niektoré tie najmodernejšie lieky nie sú dostupné na Slovensku alebo ešte nie sú preplácané.
Je fér, aby sme vás nútili zakúpiť si doživotný dôchodok, ktorý skoro určite nevyužijete, namiesto toho, aby ste si mohli predĺžiť život za tieto peniaze? Ja som si istý, že fér to nie je a že do budúcna to nebude udržateľné, možno postačí, aby sa nám stalo prvý, druhý takýto prípad, ktorý bude medializovaný. Môžme tomu predísť. Predíďme tomu tak, že nechajme tú možnosť, že keď má človek nadpriemerný dôchodok, a toto chcem zdôrazniť, nadpriemerný, to znamená nie je ani nejaký minimálny, tak ten zvyšok peňazí ho nebudeme nútiť, aby použil na zakúpenie nejakého ďalšieho životného dôchodku, ale sám bude môcť rozhodnúť, čo bude robiť s tými zvyšnými peniazmi.
Ešte uvediem jeden príklad. Tak predstavte si, že ste ten 75-ročný obézny muž s cukrovkou a vy sa máte teraz rozhodnúť, že idem si zakúpiť doživotný dôchodok, keď moja predpokladaná doba dožitia je výrazne nižšia ako mojej chudej športujúcej manželky, ktorá ešte aj v 70-ke každé ráno beháva, tak idem ja do toho, aby som si ja kupoval doživotný dôchodok? Naozaj mám šancu to vyčerpať? Tak ja byť v takomto partnerstve, tak napríklad sa rozhodneme, že žena si zakúpi doživotný dôchodok a ja si nezakúpim doživotný dôchodok, ale ja si to vyberiem a budeme si to nejakým spôsobom rozkladať, avšak aj tak hospodárime spoločne a toto by bolo rozumné ekonomické správanie, keby sme to tomu sporiteľovi umožňovali. Z tohto dôvodu sme pripravili pozmeňujúci návrh, ktorý za chvíľočku prečítam a ktorý hovorí o tom, že pokiaľ máte teda ten nadpriemerný dôchodok, tak môžete si, môžete si tie nasporené peniaze vybrať v akomkoľvek počte splátok. Uvediem dva príklady.
Môže sa stať, že človek má už v momente dovŕšenia dôchodkového veku zabezpečený doživotný dôchodok ako je minimálny požadovaný. Môže mať výsluhový dôchodok, môže maž invalidný dôchodok, môže mať napríklad vdovecký dôchodok. V takom prípade nemusí čerpať podľa nášho pozmeňujúceho návrhu ani ten programový výber, lebo už má ten minimálny dôchodok a môže si hneď na začiatku povedať v akom počte splátok si chce nasporenú sumu vybrať.
Bude však asi častejší taký prípad, že človek má zabezpečený dôchodok napríklad vo výške 350 eur a tá referenčná suma toho dôchodku, odkedy si môže slobodne nakladať so svojimi úsporami, bude napríklad 550. Takže on by si mohol vybrať zvyšok iba keď si, keď si dokúpi tých 200 eur. Dali sme do nášho pozmeňujúceho návrhu, že on si môže vybrať alebo môže povedať, akú výšku dôchodku si chce zakúpiť alebo akú časť nasporenej sumy chce použiť na zakúpenie doživotného dôchodku. A toto rozhodnutie môže urobiť kedykoľvek. To znamená, môže ho urobiť hneď po dovŕšení dôchodkového veku, ale môže ho urobiť aj v polovici poberania tej prvej časti dôchodku programovým výberom, alebo to môže urobiť na konci poberania dôchodku programovým výberom. Kedykoľvek to urobí, tak v tom momente získa tú možnosť čerpať zostatok nasporenej sumy podľa svojho uváženia.
Samozrejme, že ten doživotný dôchodok ako produkt od poisťovne bude tým drahší, čím dlhšie ho budete čerpať. Takže tak on to rozhodnutie urobí hneď pri dovŕšení dôchodkového veku, kedy to poisťovňa bude rozpočítavať možno na 25 rokov, tak ten dôchodok bude výrazne drahší, ako keby to urobil za 5 rokov, kedy to bude rozpočítavať na menšiu časť alebo keby to urobil za 10 rokov. Takže možno tí ľudia budú jednoducho čakať, kedy dostanú najlepšiu ponuku, ktorá im vyhovuje, a možno to urobia niekde v polovici programového výberu. A takto by mala podľa nás vyzerať sloboda sporiteľa v II. pilieri a nič to ani nerozbíja v koncepcii tohto zákona, v koncepcii tejto novely.
Ešte chcem upozorniť, že tú sumu, odkedy je možné si vybrať ten zvyšok nasporenej sumy, určujeme my poslanci. Je to v § 46da, hovorím, dneska to je ten priemerný dôchodok, ak chcete zabrániť tomu, aby si väčšina ľudí takto vyberala, tak tú sumu zvýšte. Možno keď tu bude iné zloženie parlamentu, tak to znížime, ja neviem, na dvojnásobok životného minima. Ale tú samotnú možnosť, tú slobodu, tú by sme tam zachovať mali a naozaj nerozumiem tým snahám ju zrušiť.
Teraz pred prerokovaním tohto bodu som počul, že aj pán kolega Kremský predloží nejakú vlastnú verziu zachovania slobody výberu. Ešte som to nevidel, takže ja si to rád prečítam, rád si to porovnám a uvidíme, že koho verzia bude lepšia, ale ja pevne dúfam, že toto plénum sa nakoniec uznesie na zachovaní tohto veľmi dôležitého, tejto veľmi dôležitej časti II. piliera, tejto dôležitej fičúry.
Dobre, teraz by som už asi prečítal pozmeňujúci návrh.
Pozmeňujúci a doplňujúci návrh poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Petra Cmoreja k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 43/2004 Z. z. o starobnom dôchodkovom sporení a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony, ktorým sa mení zákon č. 650/2004 o doplnkovom dôchodkovom sporení a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (tlač 1104).
1. V čl. I, v 11. bode, § 29 sa dopĺňa písmenom d), ktoré znie:
„d) výplata zostatku aktuálnej hodnoty osobného dôchodkového účtu sporiteľa."
2. V čl. I, 13. bode, nadpise § 33a sa na konci doplňujú slová „a výplata zostatku aktuálnej hodnoty osobného dôchodkového účtu sporiteľa".
3. V čl. I, 13. bode, § 33a sa dopĺňa odsekmi 3 až 7, ktoré znejú:
„(3) Sporiteľ môže v žiadosti o výplatu doživotného dôchodku určiť, že na výplatu doživotného dôchodku žiada použiť sumu zodpovedajúcu aktuálnej hodnote všetkých jeho dôchodkových jednotiek na osobnom dôchodkovom účte alebo len časť tejto sumy.
(4) Sporiteľ môže v žiadosti o výplatu doživotného dôchodku určiť, v akej sume žiada vyplácať doživotný dôchodok; sporiteľ môže žiadať doživotný dôchodok v pevnej sume alebo bez vyjadrenia pevnej sumy s odkazom na sumu rozdielu medzi referenčnou hodnotou podľa § 46da a súčtom súm dôchodkových dávok podľa osobitného predpisu3), výsluhového dôchodku38), invalidného výsluhového dôchodku38a), invalidného dôchodku a čiastočného invalidného dôchodku38d), vdovského výsluhového dôchodku38c), vdoveckého výsluhového dôchodku38d) a obdobného dôchodku vyplácaného z cudziny, ktoré majú byť vyplácané ku dňu účinnosti zmluvy o poistení dôchodku.
(5) Ak sporiteľ v žiadosti o výplatu doživotného dôchodku podľa odseku 4 žiada vyššiu sumu, ako je suma, ktorú je možné mu podľa certifikátu pre doživotný dôchodok vyplácať, táto skutočnosť sa sporiteľovi písomne oznámi.
(6) Ak sporiteľ nežiada o výplatu doživotného dôchodku alebo ak v žiadosti o výplatu doživotného dôchodku podľa odseku 4 žiada nižšiu sumu, ako je suma, ktorú je možné mu podľa certifikátu pre doživotný dôchodok vyplácať alebo ak žiada na výplatu doživotného dôchodku použiť len časť zo sumy zodpovedajúcej aktuálnej hodnote všetkých jeho dôchodkových jednotiek a
a) sú splnené podmienky podľa odseku 7, postupuje sa podľa odseku 7, alebo
b) ak nie sú splnené podmienky podľa odseku 7, sporiteľovi sa poskytne informácia, akú najnižšiu sumu doživotného dôchodku musí žiadať, aby bolo možné postupovať podľa odseku 7.
(7) Ak súčet súm dôchodkových dávok podľa osobitného predpisu3), výsluhového dôchodku38), invalidného výsluhového dôchodku38a), invalidného dôchodku a čiastočného invalidného dôchodku38b), vdovského výsluhového dôchodku38c), vdoveckého výsluhového dôchodku 38d) a obdobného dôchodku vyplácaného z cudziny, ktoré majú byť vyplácané ku dňu podania písomnej žiadosti o výplatu zostatku aktuálnej hodnoty osobného dôchodkového účtu sporiteľa, alebo aj sumy doživotného starobného dôchodku ku dňu evidencie poznámky o uzatvorení zmluvy o poistení dôchodku je vyšší ako referenčná suma podľa § 46da, je možné na základe písomnej žiadosti dohodnúť výplatu zostatku aktuálnej hodnoty osobného dôchodkového účtu sporiteľa v akomkoľvek počte splátok a to najskôr ku dňu dovŕšenia dôchodkového veku. Do súčtu súm podľa prvej vety sa nezapočítava jednorazový doplatok k starobnému dôchodku podľa osobitného predpisu.38e)"
Zároveň sa v čl. I, 13. bode vypúšťa veta: „Poznámky pod čiarou k odkazom 38 až 38e sa vypúšťajú."
4. V čl. I, 26. bod sa vypúšťa.
Nasledujúce body sa primerane preznačia.
5. V čl. I sa za 64. bod vkladá nový 65. bod, ktorý znie:
„65. V § 64 odsek 1 znie:
„(1) Prvú zmluvu o starobnom dôchodkovom sporení môže s dôchodkovou správcovskou spoločnosťou uzatvoriť fyzická osoba, ktorej vzniklo prvé dôchodkové poistenie."."
Nasledujúce body sa primerane preznačia.
6. V čl. I sa za 108. bod vkladá 109. bod, ktorý znie:
„109. § 110 sa dopĺňa odsekom 6, ktorý znie:
„(6) Ak sporiteľ udelil súhlas s poskytovaním údajov o starobnom dôchodkovom sporení, ktoré dôchodková správcovská spoločnosť spracúva podľa tohto zákona, dôchodková správcovská spoločnosť je povinná v strojovo-spracovateľnom formáte automatizovaným spôsobom prostredníctvom aplikačného programového rozhrania poskytovať prístup k údajom sporiteľa autentifikovanej tretej strane. Dôchodková správcovská spoločnosť je povinná komunikovať prostredníctvom aplikačného programového rozhrania bezpečným spôsobom a prijímateľ údajov podľa prvej vety je povinný získané údaje šifrovať ihneď, ako je to možné."."
Nasledujúce body sa primerane preznačia.
7. V č. I, 110. bode, § 123ay ods. 2 sa vypúšťajú slová „narodenému po roku 1968".
Ďakujem, skončil som.
Rozpracované