83. schôdza

1.2.2023 - 17.2.2023
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie s faktickou poznámkou

1.2.2023 o 17:54 hod.

Boris Kollár

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie s procedurálnym návrhom 17:10

Robert Fico
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Pán predseda, ja iba skúsim niečo navrhnúť, že či to bude akceptovateľné. To je komplikovaný návrh, ktorý teraz ideme prerokovať, pretože dva návrhy zákonov boli stiahnuté, urobil sa nejaký koncentrát. Nebolo by vhodnejšie najskôr odhlasovať veci a potom nech sa otvorí rozprava, nech sa môže normálne diskutovať a môžme hlasovať buď ešte dnes, alebo zajtra, to je úplne jedno, len asi by to bolo vhodnejšie, pretože budeme teraz držať parlament možno pol hodinu, to je dlhý pozmeňujúci návrh, možnože sa ešte nejakí ďalší ľudia prihlásia do rozpravy. Dávam na zváženie.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s procedurálnym návrhom

1.2.2023 o 17:10 hod.

doc. JUDr. CSc.

Robert Fico

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 17:10

Ján Budaj
Skontrolovaný text
Pán predsedajúci, ďakujem, prosím, otvorte ešte rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

1.2.2023 o 17:10 hod.

Ján Budaj

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 17:23

Jaroslav Karahuta
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo, pán predseda. Ja by som vo svojom vystúpení chcel predniesť pozmeňujúci a doplňujúci návrh k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon 414 o obchodovaní s emisnými kvótami.
Nebudem ho dlho zdôvodňovať, ten princíp je taký, že po 20 rokoch existencie tohto zákona sa mení prerozdelenie použiteľného ročného výnosu z dražieb kvót tak, že 70 % pôjde pre účely ministerstva životného prostredia a 30 % pre účely ministerstva financií. Doteraz to bolo presne opačne.
Ďalšia zásadná zmena je v tom, že zvyšujeme, zvyšujeme, v § 18 ods. 4 písm. b) zvyšujeme podiel financií, ktoré sú na zachytávanie uhlíka, zníženie energetických dopadov, z 25 na 35 % a súčasne vkladáme, vkladáme možnosť, dávame splnomocnenie Environfondu financovať aj opatrenia na zadržiavanie vody, zachytávanie, ukladanie a využitie organického uhlíka.
Ďalšou dôležitou zmenou je to, že v písm. c), kde sú doteraz evidované ako tzv. administratívne náklady a financovanie štátnej environmentálnej politiky, tam to znižujeme z 20 na 10 % a tie peniaze budú fixované 10 % a budú použité na zabezpečenie... zabezpečenie ochrany prírody a starostlivosti o chránené územia, záchyty uhlíka v lesnej pôde a biomase.
Toto sú zásadné, zásadné zmeny.
Ďalej mení sa účinnosť a tá bude od 1. 1. 2024.
Súčasťou pozmeňujúceho návrhu je aj čl. II o Environmentálnom fonde, kde sa dáva splnomocňovák, že Environmentálny fond bude môcť uhrádzať náklady súvisiace so zabezpečením zvýšených nákladov uhlíka v lesnej pôde a biomase uskutočnením opatrení o starostlivosti o chránené územia. Takže to je zhruba to.
Ak dovolíte, teraz prečítam pozmeňujúci návrh, aby som dlho nezdržiaval. Takže pozmeňujúci a doplňujúci návrh poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Jaroslava Karahutu, Anny Zemanovej, Petra Kremského, Jána Szőllősa a Jaromíra Šíbla k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 414/2012 Z. z. o obchodovaní s emisnými kvótami a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (tlač 1235).
1. V čl. I sa za bod 37 vkladajú nové body 38 až 42, ktoré znejú:
„38. V § 18 ods. 4 písm. a) sa za slovo „použije" vkladajú slová „na financovanie projektov na podporu činností na dosiahnutie cieľov štátnej environmentálnej politiky a na náklady spojené s odborným a administratívnym zabezpečením plnenia záväzkov Slovenskej republiky v oblasti znižovania emisií skleníkových plynov, 16a) a", čiarka na konci sa nahrádza bodkočiarkou a pripájajú sa slová „na financovanie opatrení na zadržiavanie vody v krajine s dôrazom na zachytávanie, ukladanie a využitie organického uhlíka, 16a)".
39. V § 18 ods. 4 písm. b) sa slová „25 %" nahrádzajú slovami „35 %".
40. V § 18 ods. 4 písm. c) sa slová „20 %" nahrádzajú slovami „10 %" a slová „podporu činností na dosiahnutie cieľov štátnej environmentálnej politiky a na náklady spojené s odborným a administratívnym zabezpečením plnenia záväzkov Slovenskej republiky v oblasti znižovania emisií skleníkových plynov, 16a)", sa nahrádzajú slovami „zabezpečenie zvýšených záchytov uhlíka v lesnej pôde a biomase, 16aa), uskutočnením opatrení ochrany a starostlivosti o chránené územia, 16ab), prostredníctvom organizácie ochrany prírody a krajiny zriadenej osobitným predpisom, 16ac)".
Poznámky pod čiarou k odkazom 16aa až 16ac znejú:
„16aa) Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2018/841 z 30. mája 2018 o začlenení emisií a odstraňovania skleníkových plynov z využívania pôdy, zo zmien vo využívaní pôdy a lesného hospodárstva v rámci politík v oblasti klímy a energetiky na rok 2030, ktorým sa mení nariadenie (EÚ) č. 525/2013 a rozhodnutie č. 529/2013/EÚ (Ú. v. EÚ L 156, 19. 6. 2018) v platnom znení.
16ab) § 19 zákona č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny v znení neskorších predpisov.
16ac) § 65b zákona č. 543/2002 Z. z. v znení zákona č. 6/2022 Z. z."
41. V § 18 odsek 7 znie:
„(7) Výška použiteľného ročného výnosu z dražieb kvót na účely podľa odseku 4 je 70 %."
42. V § 18 ods. 7 sa za slovami „odseku 4" bodka nahrádza čiarkou a pripájajú sa slová „s výnimkou ustanovenia odseku 4 písm. b) a c)."."
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
Bod 38 až 42 nadobúdajú účinnosť 1. januára 2024, čo sa premietne do článku o účinnosti zákona.
2. Za čl. I sa vkladá nový čl. II, ktorý znie:
„Čl. II
Zákon č. 587/2004 Z. z. o Environmentálnom fonde a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 277/2005 Z. z., zákona č. 276/2007 Z. z., zákona č. 661/2007 Z. z., zákona č. 514/2008 Z. z., zákona č. 160/2009 Z. z., zákona č. 286/2009 Z. z., zákona č. 408/2011 Z. z., zákona č. 409/2011 Z. z., zákona č. 223/2012 Z. z., zákona č. 414/2012 Z. z., zákona č. 207/2013 Z. z., zákona č. 399/2014 Z. z., zákona č. 357/2015 Z. z., zákona č. 375/2015 Z. z., zákona č. 292/2017 Z. z., zákona č. 332/2017 Z. z., zákona č. 329/2018 Z. z., zákona č. 111/2019 Z. z., ďakujem pekne, ja tu mám síce vodu, zákona 111/2019 Z. z., zákona č. 460/2019 Z. z., zákona č. 74/2020 Z. z., zákona č. 67/2021 Z. z., zákona č. 535/2021 Z. z. a zákona č. 66/2022 Z. z. sa dopĺňajú takto:
1. V § 4 sa odsek 1 dopĺňa písmenom ap), ktoré znie:
„ap) úhradu nákladov súvisiacich so zabezpečením zvýšených záchytov uhlíka v lesnej pôde a biomase uskutočnením opatrení ochrany a starostlivosti o chránené územia, 11id), prostredníctvom organizácie ochrany prírody a krajiny zriadenej osobitným predpisom. 11ie)"
Poznámky pod čiarou k odkazom 11id a 11ie znejú:
„11id) § 19 zákona č. 543/2002 Z. z. v znení neskorších predpisov.
11ie) § 65b zákona č. 543/2002 Z. z. v znení zákona č. 6/2002 Z. z."
2. V § 4 ods. 1 písm. ap) sa nad slovo „biomase" umiestňuje odkaz „11if)".
Poznámka pod čiarou k odkazu 11if) znie:
„11if) § 18 ods. 4 písm. c) zákona č. 414/2012 Z. z."
Bod 2 nadobúda účinnosť 1. januára 2024, čo sa premietne do článku o účinnosti zákona.
3. V § 4 sa odsek 1 dopĺňa písmenom aq), ktoré znie:
„aq) financovanie opatrení na zadržiavanie vody v krajine s dôrazom na zachytávanie, ukladanie a využitie organického uhlíka. 11ig)".
Poznámka pod čiarou k odkazu 11ig znie:
„11ig) § 18 ods. 4 písm. a) zákona č. 414/2012 Z. z. v znení zákona č. 296/2019 Z. z."
Bod 3 nadobúda účinnosť 1. januára 2024, čo sa premietne do článku o účinnosti zákona.
4. Za § 4i sa vkladá § 4j, ktorý vrátane nadpisu znie:
„§ 4j
Úhrada nákladov súvisiacich so zabezpečením zvýšených záchytov uhlíka v lesnej pôde a biomase
(1) Príspevková organizácia v zriaďovateľskej pôsobnosti ministerstva požiada fond o poskytnutie prostriedkov fondu na účely § 4 ods. 1 písm. ap). Žiadosť možno podať na fond do 31. októbra príslušného kalendárneho roka na poskytnutie prostriedkov na nasledujúci kalendárny rok. Žiadosť obsahuje najmä názov alebo obchodné meno a sídlo žiadateľa, jeho identifikačné číslo, meno a priezvisko štatutárneho zástupcu, účel a výšku požadovaných prostriedkov. Súčasťou žiadosti je aj návrh rozpočtu na nadchádzajúci rok. Fond môže vyzvať žiadateľa, aby v lehote určenej fondom žiadosť doplnil.
(2) Prostriedky fondu možno poskytnúť žiadateľovi najviac do výšky 100 % priamych nákladov vynaložených na účely § 4 ods. 1 písm. ap); za priame náklady sa považujú osobné náklady, prevádzkové náklady a investičné náklady, náklady na tovary a služby priamo súvisiace so zabezpečením opatrení ochrany a starostlivosti o chránené územia prostredníctvom organizácie ochrany prírody a krajiny.
(3) O poskytnutí prostriedkov fondu na účely uvedené v § 4 ods. 1 písm. ap) rozhoduje minister, a to formou písomného rozhodnutia o poskytnutí prostriedkov fondu.
(4) Na základe rozhodnutia ministra fond uzavrie so žiadateľom zmluvu o poskytnutí prostriedkov fondu.
(5) Na poskytnutie prostriedkov fondu na účely § 4 ods. 1 písm. ap) nie je právny nárok.
(6) Na poskytnutie prostriedkov fondu na účely § 4 ods. 1 písm. ap) sa nevzťahuje § 6 a 9, vykonávací predpis podľa § 13 a správny poriadok."
5. Za § 15e sa vkladá § 15f, ktorý vrátane nadpisu znie:
„§ 15f
Prechodné ustanovenia k úpravám účinným dňom vyhlásenia
Žiadosti o poskytnutie prostriedkov podľa § 4j ods. 1 možno podať prvýkrát v termíne do 30 dní odo dňa nadobudnutia účinnosti tohto zákona."
6. Za § 15f sa vkladá § 15g, ktorý vrátane nadpisu znie:
„§ 15g
Prechodné ustanovenia k úpravám účinným od 1. januára 2024
Žiadosti o poskytnutie prostriedkov podľa § 4j ods. 1 na rok 2024 možno podať v termíne do 25. februára 2024."
Bod 6 nadobudne, nadobúda účinnosť 1. januára 2024, čo sa premietne do článku o účinnosti zákona.
V súvislosti s navrhovaným znením článku II sa primerane upraví názov zákona.
Nasledujúci článok sa primerane prečísluje.
To je všetko, skončil som.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

1.2.2023 o 17:23 hod.

MVDr.

Jaroslav Karahuta

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 17:39

Richard Takáč
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne za slovo, pán predseda.
Predložený pozmeňujúci návrh, tak ako bol predložený pánom poslancom Karahutom, predsedom výboru, môžem povedať, že za stranu SMER – slovenská sociálna demokracia tento pozmeňujúci návrh podporíme, nakoľko sa jedná o podľa mňa pozitívny krok z hľadiska rozdelenia finančných prostriedkov v pomere 70 % pre Environmentálny fond a 30 % pôjde na ministerstvo financií a aj to prerozdelenie potom tých 70 % je v duchu, že 35 % ide na rôzne typy vodozádržných opatrení, kanalizácie, vodovody pre obce a mestá, no a samozrejme, aj pre priemysel ako taký vo výške 35 %. A myslím si, že aj týmto krokom v dnešnej ťažkej dobe budeme vedieť pomôcť jednak priemyslu na Slovensku, ale na druhej strane aj obciam a mestám z hľadiska dobudovania vodovodov a kanalizácií.
Ďakujem veľmi pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

1.2.2023 o 17:39 hod.

Ing.

Richard Takáč

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 17:40

Filip Kuffa
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo. Bolo tu už viacero zákonov, kedy SME RODINA mala v rukách to, či sa môžu schváliť dobré veci alebo nie. Naposledy ste cúvli pri zonácii národných parkov. Na poslednú chvíľu ste sa dohodli s budajovcami. Teraz pri tomto zákone ste zase cúvli. Ako nechápem váš postoj.
Dve veci vypichnem, čo som tam tak zachytil, na čo sa teda budú používať prostriedky z Environmentálneho fondu. Starostlivosť o chránené územia, bude teda možné akože z tých peňazí vyčleniť na starostlivosť o chránené územia, ale prostredníctvom organizácie ochrany prírody. Po tom vôbec nevolajú ľudia. Lebo presne na toto sa dneska už sťažujú, že všetky tieto činnosti si ochrana prírody dohadzuje pre seba, pre svoje ochranárske spolky, pre kadejaké neziskovky a tak ďalej.
A ďalší bod, ktorý na prvé slovo veľmi dobre znie, pretože ja prečítam, ako znie ten § 4j, "úhrada nákladov súvisiacich so zabezpečením zvýšených záchytov uhlíka v lesnej pôde a biomase". Na prvé počutie super. A hneď v prvom odseku je "príspevková organizácia". No tak pre koho? No tak zriadili ste si národné parky a zase im idete dohodiť peniaze. No prečo? Lebo skapínajú, nemajú z čoho žiť. Akože to chápem, však to neni udržateľný model. Ale vyčleniť peniaze zase pre ochranu prírody takto nezmyselne, tak to za nás hovorím, že toto určite nepodporíme.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

1.2.2023 o 17:40 hod.

Ing. et Ing.

Filip Kuffa

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 17:42

Jaroslav Karahuta
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo, pán predseda. Ďakujem za podporu od pána poslanca Takáča.
Čo sa týka pána Kuffu, tak po prvé, čo sa týka investícií do zadržiavania vody v krajine, tak musíme rozdeliť Slovenskú republiku na dve časti. Je to, je to zhruba 1,7 mil., myslím, celkových hektárov, ktoré spadá pod nejakú formu ochrany prírody a tam má ochrannú ruku práve štátna ochrana prírody a plus, pokiaľ je to v národných parkoch, tak je to správa národných parkov. Sú to organizácie zriadené zakladateľom, ministrom životného prostredia, takže nikomu inému to ani nemôže dať, lebo minister sám nemôže toto platiť.
A druhý bod, čo sa týka zachytávania vody v krajine, tak to sú prostriedky, ktoré budú v rámci schém štátnej pomoci vyplácané cez, v spolupráci s ministerstvom pôdohospodárstva na opatrenia na zachytávanie vody v prírode. Čiže to je tá druhá nechránená časť. A tým pádom vieme podporiť to, čo vlastne chceme. Nielen brániť produkcii emisných plynov, ale aj tie emisné plyny efektívne zachytávať do pôdy tak presne, ako to je definované v zákone.
Takže ja si myslím, že toto je ozaj pozmeňujúci návrh, ktorý veľmi vhodným spôsobom doplnil vstávajúci vládny návrh zákona. A vlastne je to jeden z mála zákonov, ktorý má dopad v rámci všetkých rezortov, čiže od pôdy cez životné, možno aj cez kultúru, hospodárstvo a tak ďalej. Čiže podporme podniky, aby menej vylučovali emisných plynov. Na druhej strane urobme všetko pre to, aby to, čo sa vylúči, aby nebolo škodlivé pre nás, aby sa vracalo naspäť cestou záchytných opatrení do pôdy tam, kde patrí. A hlavne organický uhlík.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

1.2.2023 o 17:42 hod.

MVDr.

Jaroslav Karahuta

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 17:42

Ján Budaj
Skontrolovaný text
Ďakujem pekne. Pán predsedajúci, prosím, aby ste ešte otvorili rozpravu v treťom čítaní.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

1.2.2023 o 17:42 hod.

Ján Budaj

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie 17:45

Jaromír Šíbl
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážené pani poslankyne, vážení páni poslanci, vážený pán predseda, k uvedenému vládnemu návrhu zákona by som chcel predniesť pozmeňujúci a doplňujúci návrh môj a pána poslanca Jaroslava Karahutu, ktorý stručne uvediem.
Hlavným zmyslom pozmeňovacieho návrhu je úprava niektorých ustanovení zákona a najmä upraviť výšku kompenzačných koeficientov tak, aby príjem súčasný Environmentálneho fondu neklesol v budúcnosti pod súčasnú úroveň. Takisto sa navrhujú zmeny súvisiace s navrhovaným posunom účinnosti tohoto návrhu zákona.
Návrh teraz prednesiem. Pozmeňujúci a doplňujúci návrh poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Jaromíra Šíbla a Jaroslava Karahutu k vládnemu návrh zákona o poplatkoch za znečisťovanie ovzdušia (tlač 1040).
1. V § 1 písm. b) sa vypúšťajú slová „za podmienok ustanovených v § 3,".
2. V § 2 ods. 2 písmená c) až f) znejú:
"c) pri výpočte poplatku za emisiu, pre ktorú sú určené odchylné hodnoty z emisných limitov a ide o zdroj, ktorý je súčasťou prevádzky podľa osobitného predpisu, horný index 5), sa použije aj koeficient odchylnej hodnoty Koh = 3,
d) poplatková povinnosť podľa § 1 sa uplatňuje aj počas skúšobnej prevádzky zdroja,
e) poplatok za emisie sa zaokrúhľuje na celé euro smerom nadol,
f) poplatok za emisie oxidu uhoľnatého sa vypočíta len z veľkého zdroja alebo stredného zdroja
1. nezaradeného do systému obchodovania s emisnými kvótami, horný index 6), a
2. zaradeného do systému obchodovania s emisnými kvótami, ak ide o emisie zo spaľovania biomasy a bioplynu."
Poznámky pod čiarou k odkazom 5 a 6 znejú:
"5) § 22 ods. 6 zákona č. 39/2013 Z. z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
6) § 2 písm. e) zákona č. 414/2012 Z. z. o obchodovaní s emisnými kvótami a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov."
3. V § 4 ods. 1 a ods. 5 sa slová „do 28. februára" nahrádzajú slovami „do 15. februára".
4. V § 4 ods. 3 a ods. 4 sa slová „do 20 dní" nahrádzajú slovami „do 30 dní".
5. V § 4 ods. 3 a ods. 4 sa slová „odseku 2" nahrádzajú slovami „§ 2 ods. 2".
6. V § 5 ods. 1 písm. a) sa slová „podľa § 2 ods. 5" nahrádzajú slovami „podľa § 2 ods. 4".
7. V § 5 ods. 3 sa vypúšťa posledná veta.
8. V § 7 ods. 2 sa číslica „50" nahrádza číslicou „30".
9. V § 7 ods. 5 sa slová „rozpočtu okresného úradu" nahrádza slovami „fondu".
10. V § 8 ods. 3 sa bodka na konci druhej vety nahrádza bodkočiarkou a pripájajú sa tieto slová: „rozhodnutie o zastavení konania sa v takomto prípade iba vyznačí v spise."
11. V § 9 ods. 1 sa číslovka „2022" nahrádza číslovkou „2023".
12. V § 9 ods. 2 sa číslovka „2023" nahrádza číslovkou „2024".
13. V § 11 sa slová „1. januára 2023" nahrádzajú slovami „1. januára 2024" a pripájajú sa tieto slová: „okrem § 2 ods. 2 písm. f), ktoré nadobúda účinnosť 1. januára 2025".
14. V prílohe č. 2 sa odkaz „5)" nad slovom „kvótami" nahrádza odkazom "horný index 6)" a slová „podľa § 2 ods. 2 písm. d)" sa nahrádzajú slovami „podľa § 2 ods. 2 písm. c)".
15. V prílohe č. 2 tabuľka č. 2 znie:
„Tabuľka č. 2: Kompenzačné koeficienty (KK) podľa § 2 ods. 2 písm. b).
Teraz prečítam tabuľku po riadkoch.
Rok vypustenia emisií: 2023, 2024, 2025, 2026, 2027, 2028, 2029, 2030, 2031 a ďalšie roky.
Druhý riadok tabuľky znie: KK: pre TZL, S02, NOx, CO, TOC, 0,8/0,5*, 1,1, 1,15, 1,2, 1,25, 1,5, 1,75, 2, 2 + započítanie miery inflácie voči roku 2030.
Tretí riadok tabuľky znie: KK pre NH3 1, 1, 1, 1, 1, 1, 1, 1, 1.
* Kompenzačný koeficient platný pre osobitnú poplatkovú povinnosť podľa § 9 ods. 2 a kompenzačný koeficient platný pre výpočet poplatku pre CO z veľkého zdroja alebo stredného zdroja zaradeného do systému obchodovania s emisnými kvótami."
Ďakujem, pán predseda, skončil som.
Skryt prepis

Vystúpenie

1.2.2023 o 17:45 hod.

RNDr. PhD.

Jaromír Šíbl

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 17:54

Boris Kollár

Vystúpenie s faktickou poznámkou 17:54

Miroslav Urban
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo.
Milí kolegovia, neviem, či si uvedomujete, ale vojnu na Ukrajine sme už prehrali. Vojnu sme tam prehrali. Európska únia, Slovensko a, samozrejme, aj Rusko a Ukrajina. Máme tu energetickú krízu, Európa stráca konkurencieschopnosť s ázijskými krajinami, Ukrajina, prepadlo sa im HDP o 35 %, Rusi, uvalili sme na nich sankcie, ich ekonomika krváca. Jediný víťaz tejto vojny sú Spojené štáty americké a predovšetkým ich zbrojovky. Samozrejme, taký čiastočný víťaz je, samozrejme, i Čína, ktorá získala čoraz väčší vplyv v Ázii a, samozrejme, v Rusku.
Žiadny náboj na Ukrajinu. Ja s tým absolútne súhlasím. Tento konflikt nemá riešenie. Ak si uvedomíme dve základné premisy, Rusko nemôže túto vojnu prehrať. Nemôže prehrať, lebo je nukleárna veľmoc. A na druhej strane, Rusko si nikdy nepodmaní Ukrajinu. Nie je to možné. Ak je obyvateľstvo Ukrajiny naladené proti Rusku, tak ho nemôžu tí Rusi naozaj podrobiť.
Uvedomujú, treba si uvedomiť, že Ukrajina nie je homogénne, homogénna krajina. Ak sa pozriete do histórie Ukrajiny, tak pochopíte, že juhovýchod Ukrajiny je úplne iný ako západná časť Ukrajiny. Nemôžte tú Ukrajinu brať ako jeden celok. Tak to bolo vždycky vo voľbách a tak to jednoducho je.
Ak sa pozriete, ako žijú ľudia na Donbase, ktorých teraz ovláda tam ruská armáda, tí ľudia sú spokojní, tak ako na Kryme. Tí nikdy nebudú oslavovať Banderu. Tá animozita medzi Rusmi a Ukrajincami zostane taká istá, ako je povedzme medzi Srbmi a Chorvátmi. Srb nikdy nebude podporovať ustašovcov ani nebude ich sláviť. Takisto ani Rusi nikdy nebudú podporovať banderovcov.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

1.2.2023 o 17:54 hod.

MUDr.

Miroslav Urban

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video